Voor een expansievat zou je een 2delige koppeling kunnen gebruiken.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 22:19 schreef john2406 het volgende:
[..]
Noem eens wat die extra s kosten cv boer, pas trouwens mijn expansie vat verwisseld goed en wel 16 euro inkoop, die afsluiters zijn alleen van belang als de ketel onder of midden in het systeem hangt, als boven op zolder is dat on interesant vind ik.
Een afsluiter bij het expansie vat vind ik dan we weer een must en ook een kraan erbij zodat ik het niet onder druk eruit hoef te schroeven, tevens kan je met die kraan het expansie vat onderdruk laaten staan zou je de installatie drukloos komen aan het maken onverhoopt.
Had die proline niet standard een luchtafscheider erin?
Aha dankje wel voor de info.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 22:26 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Voor een expansievat zou je een 2delige koppeling kunnen gebruiken.
[ afbeelding ]
Luchtafscheider kost: ¤ 109 vuilafscheider met magneet kost: ¤ 133. Prijzen zijn van Warmteservice, elders kunnen ze wel goedkoper zijn.
Gelijk heb je, mijn ervaring met zulke koppelingen zijn ook niet geweldig. Gewoon serviceafsluiters monteren, dingen kosten geen drol.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 22:45 schreef john2406 het volgende:
[..]
Aha dankje wel voor de info.
Die koppeling ja leuk maar laat die bij mij maar ouderwets zitten met een kogelafsluiter, die doet of is teminste altijd dicht vind ik, die nieuwerwetse zooi is naar een paar jaar volgens mij stuk en in mijn geval weet ik het wel zeker heb dat ding in de kelder hangen.
Even zeuren... Als deze deeltjes zo funest zouden zijn voor een a-label pomp is er dan geen sprake van een gigantische ontwerpfout? Dat dus zonder zo'n filter de pomp binnen een jaar kapot zou gaan door deze deeltjes? En zou zo'n filter dan dus niet gewoon onderdeel uitmaken van de ketel?quote:Op vrijdag 16 januari 2015 22:58 schreef cvboer2 het volgende:
Ik heb het idee dat de problematiek rondom magnetiet icm een A-label pomp niet echt bekend zijn.
Tja. Je vindt inderdaad niet veel. En magnetiet is een halfedelsteen..quote:Op zaterdag 17 januari 2015 17:24 schreef Bigs het volgende:
Ik had er van de week al even op gegoogled en kwam niet veel tegen over magnietfilters. Zowel de fabrikant als mijn eigen installateur reppen er niet over dus ik ben niet echt overtuigd van de noodzaak (of überhaupt van het bestaan van het probleem).
En verder zegt cvboer2 dat het "probleem" niet zo bekend is.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 17:24 schreef Bigs het volgende:
Ik had er van de week al even op gegoogled en kwam niet veel tegen over magnietfilters. Zowel de fabrikant als mijn eigen installateur reppen er niet over dus ik ben niet echt overtuigd van de noodzaak (of überhaupt van het bestaan van het probleem).
Ik heb jarenlang in de industriële stoomketels gewerkt en de meeste magnetiet (Fe3O4) blijft gewoon aan de wand van de warmtewisselaar zitten. ZOlang je niet wekeleijks je hele CV installatie aftapt en weer opvult met leidingwater, zal de hoeveelheid O2 t.b.v. de Fe-oxidatie gering zijn, ergo de hoeveelheid magnetiet beperkt to een paar gram. Dat een pomp daar schade van ondervindt, is geheel nieuw voor mij.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 17:35 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Tja. Je vindt inderdaad niet veel. En magnetiet is een halfedelsteen..
Als het gaat om ijzervijlsel dan zie je in motorblokken vaak een klein magneetje om de losse deeltjes te vangen. Dat zou in een cvpomp ook kunnen lijkt me.
Vooralsnog, tot de vakmensen dit gaan weerleggen, zie ik het als "extra's" waar de installateur leuk aan verdient maar die niet perse nodig zijn of zelfs overbodig zijn.
Dit omdat de leek er geen verstand van heeft en zich alles kan laten wijsmaken door de "vakman".
Maar we wachten het af. Dit is pure speculatie, overigens.
Een fabrikant van deze dingen heeft ook "biologische cv fluid" in de aanbieding, dit zou veel beter zijn dan ordinair water in de cv-installatie. Eigenlijk weet ik dan alweer genoeg.
Volslagen kolder.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 17:35 schreef Bart2002 het volgende:
Een fabrikant van deze dingen heeft ook "biologische cv fluid" in de aanbieding, dit zou veel beter zijn dan ordinair water in de cv-installatie.
Juist.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 18:17 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik heb jarenlang in de industriële stoomketels gewerkt en de meeste magnetiet (Fe3O4) blijft gewoon aan de wand van de warmtewisselaar zitten. ZOlang je niet wekeleijks je hele CV installatie aftapt en weer opvult met leidingwater, zal de hoeveelheid O2 t.b.v. de Fe-oxidatie gering zijn, ergo de hoeveelheid magnetiet beperkt to een paar gram. Dat een pomp daar schade van ondervindt, is geheel nieuw voor mij.
Ik zou zo'n ding nooit toepassen; in het ergse geval een Niobium magneet op een stalen CV-leiding zetten, blijft het aan de leidingbinnenwand zitten.
Het probleem is bij veel mensen niet bekend, van fabriekanten wel. Magnetiet (Fe3O4)komt al jaren in het cvsysteem voor. Vroeger, met standaard pompen was dit nooit een probleem. De nieuwe A-label pompen hebben een permanentmagneet motor, deze is een stuk zuiniger dan een pomp met inductiemotor.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 17:57 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
En verder zegt cvboer2 dat het "probleem" niet zo bekend is.
Het lijkt me dan dat de fabrikanten van cv-ketels vele, binnen een jaar, overleden cv-ketels terugkrijgen in de garantie. Juist wegens dit "probleem".
Dan zou er heel snel een lichtje moeten gaan branden...
Ik zou daar graag bewijs van zien, dat zo'n derde partij filter (blijkbaar kunnen de cv-fabrikanten zo'n filter niet zelf inbouwen in hun ketel??) voorgeschreven wordt door de fabrikant. En dat zonder zo'n filter de garantie vervalt.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 18:26 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Fabriekanten adviseren ook wanneer de ketel is voorzien van een energiezuinige pomp de installatie te voorzien van een dergelijk filter. Als een installateur of klusser dit niet doet, kan je daar onmogelijk de fabriekant op aanrekenen.
Het is toch niet de verantwoordelijkheid van de consument om "de pomp te beschermen"?quote:
Uit een willekeurige nefit handleiding het volgende stukje tekst:quote:Op zaterdag 17 januari 2015 18:30 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik zou daar graag bewijs van zien, dat zo'n derde partij filter (blijkbaar kunnen de cv-fabrikanten zo'n filter niet zelf inbouwen in hun ketel??) voorgeschreven wordt door de fabrikant. En dat zonder zo'n filter de garantie vervalt.
Maar kortom: als er al problemen zouden zijn, dan zijn dat problemen van de fabrikant, dit wegens de gigantische hoeveelheid kapotte apparaten.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 18:26 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Het probleem is bij veel mensen niet bekend, van fabriekanten wel. Magnetiet (Fe3O4)komt al jaren in het cvsysteem voor. Vroeger, met standaard pompen was dit nooit een probleem. De nieuwe A-label pompen hebben een permanentmagneet motor, deze is een stuk zuiniger dan een pomp met inductiemotor.
Fabriekanten adviseren ook wanneer de ketel is voorzien van een energiezuinige pomp de installatie te voorzien van een dergelijk filter. Als een installateur of klusser dit niet doet, kan je daar onmogelijk de fabriekant op aanrekenen.
Kortom: zolang er een pomp met inductiemotor is toegepast zal je weinig problemen krijgen.
Heb je een ketel met een energiezuinige A-label pomp met een permanentmagneet motor, zou ik een filter met magneetinductie de retourleiding monteren. Op die manier bescherm je de pomp.
Dat is een advies. Ze zeggen niet dat anders de pomp binnen een jaar kapot gaat. En dat is dan ook niet zo. Anders zou het toch gigantische schade opleveren voor Nefit?quote:Op zaterdag 17 januari 2015 18:48 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Uit een willekeurige nefit handleiding het volgende stukje tekst:
Aansluiten cv-leidingen aanvoer en retour
Ter bescherming van de gehele cv-installatie wordt geadviseerd, om een vuilfilter in de retourleiding te plaatsen, vooral indien het cv- toestel wordt geplaatst op een bestaande installatie.
Monteer direct voor en na het filter een afsluiter, zodat het filter eenvoudig te reinigen is.
Dat is het wel. Ze adviseren het niet voor niks. Dat een installateur niet de adviezen wil opvolgen, is niet het probleem van de fabrikant.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 18:35 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Het is toch niet de verantwoordelijkheid van de consument om "de pomp te beschermen"?
Dat is wel erg makkelijk afschuiven van de verantwoordelijkheid voor een goed product.
Nee. Dan weet je niet hoe consumentenrecht werkt.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 18:53 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Dat is het wel. Ze adviseren het niet voor niks. Dat een installateur niet de adviezen wil opvolgen, is niet het probleem van de fabrikant.
Het is inderdaad een advies, geen eis. Of het wel of niet zo is, kan ik beter beoordelen. Ik heb al meerdere pompen vervangen omdat deze vol zaten met magnetiet, in deze installaties was ook geen filter aanwezig.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 18:52 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat is een advies. Ze zeggen niet dat anders de pomp binnen een jaar kapot gaat. En dat is dan ook niet zo. Anders zou het toch gigantische schade opleveren voor Nefit?
Dan wil daar graag een bewijs van zien. Dat je als consument geen advies opvolgt en toch je schade kunt verhalen.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 18:54 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Nee. Dan weet je niet hoe consumentenrecht werkt.
Is geen ontwerpfout, maar een eigenschap.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 08:57 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Even zeuren... Als deze deeltjes zo funest zouden zijn voor een a-label pomp is er dan geen sprake van een gigantische ontwerpfout? Dat dus zonder zo'n filter de pomp binnen een jaar kapot zou gaan door deze deeltjes? En zou zo'n filter dan dus niet gewoon onderdeel uitmaken van de ketel?
Het lijkt me dat fabrikanten er niet mee weg komen om iets op de markt te brengen wat binnen een jaar kapot kan gaan, zonder zo'n filter. Ook dat "patent pending"... Ik denk niet dat je patent gaat krijgen op een magneet.
Mijn eerste indruk is vaak dat dit dure "oplossingen" zijn voor niet bestaande problemen, net als "waterontharders" etc. Maar ik kan het mis hebben.
Dat valt onder garantie. Een cv-ketel hoort gewoon 15 jaar mee te gaan. Doet ie dat niet is het inderdaad het probleem van de leverancier en/of fabrikant. Zo werkt het.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 18:58 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Het is inderdaad een advies, geen eis. Of het wel of niet zo is, kan ik beter beoordelen. Ik heb al meerdere pompen vervangen omdat deze vol zaten met magnetiet, in deze installaties was ook geen filter aanwezig.
Het is ook geen schade voor Nefit, zij geven ook duidelijk aan dat het verstandig is om een dergelijk filter te monteren. Tevens hebben diverse fabrikanten dit ook duidelijk gecommuniceerd naar de installateurs.
Pure flauwekul.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 19:00 schreef klipper het volgende:
[..]
Is geen ontwerpfout, maar een eigenschap.
Oude standaardpompen zijn alleen tijdens werking magnetisch, de nieuwe a-label pompen zijn echter permanent magnetisch.
Zodoende hecht zich ook tijdens stilstand metaal deeltjes op de pomp, ofwel het zogenaamde magnetiet.
De pomp kan in enkele maanden al meer dan de helft van zijn capaciteit verliezen, ofwel sterk kostenverhogend worden.
Het filter is dus kostenverlagend.
Moet je het filter aanschaffen?
Nee natuurlijk niet, niemand hoeft dat te doen.
Maar vergeet niet dat niemand iemand wordt wanneer de rekening betaald moet worden.
Nee, zo werkt het niet.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 19:01 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat valt onder garantie. Een cv-ketel hoort gewoon 15 jaar mee te gaan. Doet ie dat niet is het inderdaad het probleem van de leverancier en/of fabrikant. Zo werkt het.
Onzin. Dat is geen garantie. Iemand gaat hiervan de rekening betalen, en dat is de fabrikant niet.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 19:01 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat valt onder garantie. Een cv-ketel hoort gewoon 15 jaar mee te gaan. Doet ie dat niet is het inderdaad het probleem van de leverancier en/of fabrikant. Zo werkt het.
Natuurlijk is het pure flauwekul, maar als jij nu net installateur b ben en ik a, dan snap ik waarom ik het filter eruit moet bezuinigen.quote:
Het verhaal is fishy.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 19:06 schreef klipper het volgende:
[..]
Nee, zo werkt het niet.
Als de installateur cq fabrikant kan aantonen dat het door magnetiet komt valt het buiten de verantwoordelijkheid en is de eigenaar aansprakelijk, dan kun je hooguit terug vallen op coulantie.
In de praktijk werkt het namelijk zo, installateur a bied een magnetietfilter aan en installateur b niet.
Installateur b is ¤100 goedkoper dan installateur a, klant kiest voor installateur b, of a moet wat aan de prijs doen.
Installateur a doet een noeuw voorstel welke ¤50 goedkoper is maar zOnder magnetietafscheider.
Het is niet hun core business, dat is immers het maken van cv-ketels. Dat bewijs is er zat. Zoek maar eens op permanentmagneet motoren en magnetiet. Ze zijn niet aansprakelijk hiervoor.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 19:10 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Het verhaal is fishy.
Waarom maken cv-fabrikanten dit soort filters niet zelf?
Of veel beter nog, bouwen ze in in de ketel zelf.
Verder is het tekenend dat er nergens bewijs te vinden is dat cv-pompen (al dan niet A-label) kapot gaan door "magnetiet". Juist de cv-fabrikanten zouden hier direct iets aan doen omdat ze gewoon aansprakelijk zijn.
Luister, ik snap dat de installateur hier leuk aan verdient en dat ik deze broodwinning in twijfel trek.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 19:09 schreef klipper het volgende:
[..]
Natuurlijk is het pure flauwekul, maar als jij nu net installateur b ben en ik a, dan snap ik waarom ik het filter eruit moet bezuinigen.
En ja dat is het verschil tussen ee verstand van hebben en met een grote mond lopen schreeuwen terwijl je niet weet waar de klepel hangt.
Diezelfde installateur gaat er nog een keer aan verdienen omdat jij niet het nut van een filter inziet. Dit komt voort uit het feit dat je niet weet waar de klepel hangt. Je loopt hier alleen maar met een grote mond te schreeuwen dat het onzin is. Waar baseer je trouwens op dat het onzin is? Ik daag je uit om met feiten te komen dat onzin is. Zoals Klipper ook al aangaf: je gaat zelf voor de kosten opdraaien als is bewezen dat de storing door magnetiet komt. Coulance is het enige waar je om kan vragen.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 19:18 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Luister, ik snap dat de installateur hier leuk aan verdient en dat ik deze broodwinning in twijfel trek.
Maar wat je mij wilt laten geloven is dat de garantie van mijn cv-ketel vervalt als ik niet zo'n filter gemonteerd heb en dat dat dan mijn eigen schuld is.
In het consumentenrecht werkt dat gelukkig niet zo.
Ik snap werkelijk en oprecht niet hoe je dat laatste gelooft. Als ze duizenden kapotte ketels per maand terug krijgen omdat de consument een derde partij filter niet heeft gemonteerd...quote:Op zaterdag 17 januari 2015 19:12 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Het is niet hun core business, dat is immers het maken van cv-ketels. Dat bewijs is er zat. Zoek maar eens op permanentmagneet motoren en magnetiet. Ze zijn niet aansprakelijk hiervoor.
Ik laat het vanaf hier aan anderen over want de tegenwerpingen worden me een beetje te psychedelisch.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 19:26 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Diezelfde installateur gaat er nog een keer aan verdienen omdat jij niet het nut van een filter inziet. Dit komt voort uit het feit dat je niet weet waar de klepel hangt. Je loopt hier alleen maar met een grote mond te schreeuwen dat het onzin is. Waar baseer je trouwens op dat het onzin is? Ik daag je uit om met feiten te komen dat onzin is. Zoals Klipper ook al aangaf: je gaat zelf voor de kosten opdraaien als is bewezen dat de storing door magnetiet komt. Coulance is het enige waar je om kan vragen.
Het is toch logisch? Hoe kan je nu een fabrikant aansprakelijk stellen voor iets wat niet zijn fout is?quote:Op zaterdag 17 januari 2015 19:28 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik snap werkelijk en oprecht niet hoe je dat laatste gelooft. Als ze duizenden kapotte ketels per maand terug krijgen omdat de consument een derde partij filter niet heeft gemonteerd...
Hoe waarschijnlijk is dit?
Volgens jouw argumenten hoort dit filter in bepaalde CV ketels gewoon thuis omdat anders de pomp binnen de kortste keren eraan gaat. Als dat echt zo was dan zouden de fabrikanten het wel inbouwen (dan is het dus onderdeel van de ketel en de core business van de fabrikant, die trouwens soiweso wel verder gaat dan alleen cv ketels bouwen). En anders zou onze installateur die al 20 jaar Nefit installaties doet (en de laatste jaren dus veel A klasse pompen) op basis van ervaring wel zoiets aanraden.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 19:12 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Het is niet hun core business, dat is immers het maken van cv-ketels. Dat bewijs is er zat. Zoek maar eens op permanentmagneet motoren en magnetiet. Ze zijn niet aansprakelijk hiervoor.
Het is wel hun fout. Zo'n ketel gaat blijkbaar kapot in een gebruikelijke omgeving.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 19:34 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Het is toch logisch? Hoe kan je nu een fabrikant aansprakelijk stellen voor iets wat niet zijn fout is?
Ha. Een medestander.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 19:35 schreef Bigs het volgende:
[..]
Volgens jouw argumenten hoort dit filter in bepaalde CV ketels gewoon thuis omdat anders de pomp binnen de kortste keren eraan gaat. Als dat echt zo was dan zouden de fabrikanten het wel inbouwen (dan is het dus onderdeel van de ketel en de core business van de fabrikant, die trouwens soiweso wel verder gaat dan alleen cv ketels bouwen). En anders zou onze installateur die al 20 jaar Nefit installaties doet (en de laatste jaren dus veel A klasse pompen) op basis van ervaring wel zoiets aanraden.
Sowieso snap ik niet wat je met dat 'permanent magnetisch veld' bedoelt. Beetje een vaag begrip.
Hoogtijd je installateur eens wat info gaat opvragen omtrent A-labelpompen en magnetiet.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 19:35 schreef Bigs het volgende:
[..]
Volgens jouw argumenten hoort dit filter in bepaalde CV ketels gewoon thuis omdat anders de pomp binnen de kortste keren eraan gaat. Als dat echt zo was dan zouden de fabrikanten het wel inbouwen (dan is het dus onderdeel van de ketel en de core business van de fabrikant, die trouwens soiweso wel verder gaat dan alleen cv ketels bouwen). En anders zou onze installateur die al 20 jaar Nefit installaties doet (en de laatste jaren dus veel A klasse pompen) op basis van ervaring wel zoiets aanraden.
Sowieso snap ik niet wat je met dat 'permanent magnetisch' bedoelt. Beetje een vaag begrip.
Prima. Dat kan zo zijn.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 19:45 schreef cvboer2 het volgende:
\
[..]
Hoogtijd je installateur eens wat info gaat opvragen omtrent A-labelpompen en magnetiet.
Bij A-label pompen is de rotor, dus waar de schoepen opzitten permanent magnetisch. Voordeel hiervan is dat deze pompen zuiniger zijn.
Dus die fabrikant moet maar gaan voor de kosten omdat door externe invloeden zijn spullen kapot gaan? lijkt me niet. Ik stel voor dat maandag eens gaat bellen/mailen met diverse fabrikanten wat zij hiervan zeggen.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 19:36 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Het is wel hun fout. Zo'n ketel gaat blijkbaar kapot in een gebruikelijke omgeving.
Nogmaals: waarom bouwen ze zo'n magneet niet gewoon in, als die deeltjes zo schadelijk zijn voor hun product?
Dat zijn geen "externe" invloeden. Het is een normale cv-installatie.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 19:47 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Dus die fabrikant moet maar gaan voor de kosten omdat door externe invloeden zijn spullen kapot gaan? lijkt me niet. Ik stel voor dat maandag eens gaat bellen/mailen met diverse fabrikanten wat zij hiervan zeggen.
Het is inderdaad de verantwoordelijkheid van de consument, de achterliggende installatie is immers ook van de consument. Daarbij ben ik wel van mening dat een installateur je hierop dient te wijzen. Een goede installateur spoelt de installatie, en monteert daarna het filter en de nieuwe ketel. Vind je het na de uitleg van de installateur nog steeds onzin, dan ook niet gaan janken als je ketel alsnog keuren gaat vertonenquote:Op zaterdag 17 januari 2015 19:47 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Prima. Dat kan zo zijn.
Maar is het de verantwoordelijkheid van de consument EN een derde partij (filter) dat hun hooggevoelige motor niet kapot gaat?
De vraag stellen is haar beantwoorden.
Vanuit de fabrikant gezien is het een extern probleem. Het probleem word immers niet veroorzaakt door de pomp, maar door e achterliggende installatie. Dat de pomp kapot is een gevolg, geen oorzaak.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 19:51 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat zijn geen "externe" invloeden. Het is een normale cv-installatie.
Dat zij niet verantwoordelijk zijn voor aardbevingen en blikseminslagen, dat snap ik.
Maar ze zijn wel verantwoordelijk voor een goed product.
En stiekem denk ik dat de fabrikanten deze verantwoordelijkheid ook gewoon nemen en dat het "magnetiet-probleem" helemaal geen probleem is. Anders dan een verdienmodel van de installateurs.
Dat zal allemaal niet gratis gaan schat ik zo in...quote:Op zaterdag 17 januari 2015 19:52 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Het is inderdaad de verantwoordelijkheid van de consument, de achterliggende installatie is immers ook van de consument. Daarbij ben ik wel van mening dat een installateur je hierop dient te wijzen. Een goede installateur spoelt de installatie, en monteert daarna het filter en de nieuwe ketel. Vind je het na de uitleg van de installateur nog steeds onzin, dan ook niet gaan janken als je ketel alsnog keuren gaat vertonen
Heb je goed ingeschat.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 19:54 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat zal allemaal niet gratis gaan schat ik zo in...
Tja. Weet je, ik hoop altijd op een vakman met een eerlijk verhaal.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 19:52 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Het is inderdaad de verantwoordelijkheid van de consument, de achterliggende installatie is immers ook van de consument. Daarbij ben ik wel van mening dat een installateur je hierop dient te wijzen. Een goede installateur spoelt de installatie, en monteert daarna het filter en de nieuwe ketel. Vind je het na de uitleg van de installateur nog steeds onzin, dan ook niet gaan janken als je ketel alsnog keuren gaat vertonen
Jij ook een goed weekendquote:Op zaterdag 17 januari 2015 20:00 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Tja. Weet je, ik hoop altijd op een vakman met een eerlijk verhaal.
En als je hier niet van overtuigd bent dat je dan "jankt" en niet weet "waar de klepel hangt".
Ik weet voorlopig weer voldoende.
Als ik jou was dan zou ik me hier eens in gaan verdiepen.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 19:52 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Daarom adviseren zowel de installateur als de fabrikant een filter toe te passen.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 20:21 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Als ik jou was dan zou ik me hier eens in gaan verdiepen.
Het klopt niet. Als een cv-ketel in een doodnormale cv-omgeving binnen een jaar kapot gaat (door wat voor randverschijnsel ook) dan is dit volgens het consumentenrecht een probleem voor de leverancier en daardoor indirect een probleem voor de fabrikant.
Dat jij dit liever op het bordje schuift van de consument is te begrijpen maar niet correct.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |