Nee, zo werkt het niet.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 19:01 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat valt onder garantie. Een cv-ketel hoort gewoon 15 jaar mee te gaan. Doet ie dat niet is het inderdaad het probleem van de leverancier en/of fabrikant. Zo werkt het.
Onzin. Dat is geen garantie. Iemand gaat hiervan de rekening betalen, en dat is de fabrikant niet.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 19:01 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat valt onder garantie. Een cv-ketel hoort gewoon 15 jaar mee te gaan. Doet ie dat niet is het inderdaad het probleem van de leverancier en/of fabrikant. Zo werkt het.
Natuurlijk is het pure flauwekul, maar als jij nu net installateur b ben en ik a, dan snap ik waarom ik het filter eruit moet bezuinigen.quote:
Het verhaal is fishy.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 19:06 schreef klipper het volgende:
[..]
Nee, zo werkt het niet.
Als de installateur cq fabrikant kan aantonen dat het door magnetiet komt valt het buiten de verantwoordelijkheid en is de eigenaar aansprakelijk, dan kun je hooguit terug vallen op coulantie.
In de praktijk werkt het namelijk zo, installateur a bied een magnetietfilter aan en installateur b niet.
Installateur b is ¤100 goedkoper dan installateur a, klant kiest voor installateur b, of a moet wat aan de prijs doen.
Installateur a doet een noeuw voorstel welke ¤50 goedkoper is maar zOnder magnetietafscheider.
Het is niet hun core business, dat is immers het maken van cv-ketels. Dat bewijs is er zat. Zoek maar eens op permanentmagneet motoren en magnetiet. Ze zijn niet aansprakelijk hiervoor.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 19:10 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Het verhaal is fishy.
Waarom maken cv-fabrikanten dit soort filters niet zelf?
Of veel beter nog, bouwen ze in in de ketel zelf.
Verder is het tekenend dat er nergens bewijs te vinden is dat cv-pompen (al dan niet A-label) kapot gaan door "magnetiet". Juist de cv-fabrikanten zouden hier direct iets aan doen omdat ze gewoon aansprakelijk zijn.
Luister, ik snap dat de installateur hier leuk aan verdient en dat ik deze broodwinning in twijfel trek.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 19:09 schreef klipper het volgende:
[..]
Natuurlijk is het pure flauwekul, maar als jij nu net installateur b ben en ik a, dan snap ik waarom ik het filter eruit moet bezuinigen.
En ja dat is het verschil tussen ee verstand van hebben en met een grote mond lopen schreeuwen terwijl je niet weet waar de klepel hangt.
Diezelfde installateur gaat er nog een keer aan verdienen omdat jij niet het nut van een filter inziet. Dit komt voort uit het feit dat je niet weet waar de klepel hangt. Je loopt hier alleen maar met een grote mond te schreeuwen dat het onzin is. Waar baseer je trouwens op dat het onzin is? Ik daag je uit om met feiten te komen dat onzin is. Zoals Klipper ook al aangaf: je gaat zelf voor de kosten opdraaien als is bewezen dat de storing door magnetiet komt. Coulance is het enige waar je om kan vragen.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 19:18 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Luister, ik snap dat de installateur hier leuk aan verdient en dat ik deze broodwinning in twijfel trek.
Maar wat je mij wilt laten geloven is dat de garantie van mijn cv-ketel vervalt als ik niet zo'n filter gemonteerd heb en dat dat dan mijn eigen schuld is.
In het consumentenrecht werkt dat gelukkig niet zo.
Ik snap werkelijk en oprecht niet hoe je dat laatste gelooft. Als ze duizenden kapotte ketels per maand terug krijgen omdat de consument een derde partij filter niet heeft gemonteerd...quote:Op zaterdag 17 januari 2015 19:12 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Het is niet hun core business, dat is immers het maken van cv-ketels. Dat bewijs is er zat. Zoek maar eens op permanentmagneet motoren en magnetiet. Ze zijn niet aansprakelijk hiervoor.
Ik laat het vanaf hier aan anderen over want de tegenwerpingen worden me een beetje te psychedelisch.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 19:26 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Diezelfde installateur gaat er nog een keer aan verdienen omdat jij niet het nut van een filter inziet. Dit komt voort uit het feit dat je niet weet waar de klepel hangt. Je loopt hier alleen maar met een grote mond te schreeuwen dat het onzin is. Waar baseer je trouwens op dat het onzin is? Ik daag je uit om met feiten te komen dat onzin is. Zoals Klipper ook al aangaf: je gaat zelf voor de kosten opdraaien als is bewezen dat de storing door magnetiet komt. Coulance is het enige waar je om kan vragen.
Het is toch logisch? Hoe kan je nu een fabrikant aansprakelijk stellen voor iets wat niet zijn fout is?quote:Op zaterdag 17 januari 2015 19:28 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ik snap werkelijk en oprecht niet hoe je dat laatste gelooft. Als ze duizenden kapotte ketels per maand terug krijgen omdat de consument een derde partij filter niet heeft gemonteerd...
Hoe waarschijnlijk is dit?
Volgens jouw argumenten hoort dit filter in bepaalde CV ketels gewoon thuis omdat anders de pomp binnen de kortste keren eraan gaat. Als dat echt zo was dan zouden de fabrikanten het wel inbouwen (dan is het dus onderdeel van de ketel en de core business van de fabrikant, die trouwens soiweso wel verder gaat dan alleen cv ketels bouwen). En anders zou onze installateur die al 20 jaar Nefit installaties doet (en de laatste jaren dus veel A klasse pompen) op basis van ervaring wel zoiets aanraden.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 19:12 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Het is niet hun core business, dat is immers het maken van cv-ketels. Dat bewijs is er zat. Zoek maar eens op permanentmagneet motoren en magnetiet. Ze zijn niet aansprakelijk hiervoor.
Het is wel hun fout. Zo'n ketel gaat blijkbaar kapot in een gebruikelijke omgeving.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 19:34 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Het is toch logisch? Hoe kan je nu een fabrikant aansprakelijk stellen voor iets wat niet zijn fout is?
Ha. Een medestander.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 19:35 schreef Bigs het volgende:
[..]
Volgens jouw argumenten hoort dit filter in bepaalde CV ketels gewoon thuis omdat anders de pomp binnen de kortste keren eraan gaat. Als dat echt zo was dan zouden de fabrikanten het wel inbouwen (dan is het dus onderdeel van de ketel en de core business van de fabrikant, die trouwens soiweso wel verder gaat dan alleen cv ketels bouwen). En anders zou onze installateur die al 20 jaar Nefit installaties doet (en de laatste jaren dus veel A klasse pompen) op basis van ervaring wel zoiets aanraden.
Sowieso snap ik niet wat je met dat 'permanent magnetisch veld' bedoelt. Beetje een vaag begrip.
Hoogtijd je installateur eens wat info gaat opvragen omtrent A-labelpompen en magnetiet.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 19:35 schreef Bigs het volgende:
[..]
Volgens jouw argumenten hoort dit filter in bepaalde CV ketels gewoon thuis omdat anders de pomp binnen de kortste keren eraan gaat. Als dat echt zo was dan zouden de fabrikanten het wel inbouwen (dan is het dus onderdeel van de ketel en de core business van de fabrikant, die trouwens soiweso wel verder gaat dan alleen cv ketels bouwen). En anders zou onze installateur die al 20 jaar Nefit installaties doet (en de laatste jaren dus veel A klasse pompen) op basis van ervaring wel zoiets aanraden.
Sowieso snap ik niet wat je met dat 'permanent magnetisch' bedoelt. Beetje een vaag begrip.
Prima. Dat kan zo zijn.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 19:45 schreef cvboer2 het volgende:
\
[..]
Hoogtijd je installateur eens wat info gaat opvragen omtrent A-labelpompen en magnetiet.
Bij A-label pompen is de rotor, dus waar de schoepen opzitten permanent magnetisch. Voordeel hiervan is dat deze pompen zuiniger zijn.
Dus die fabrikant moet maar gaan voor de kosten omdat door externe invloeden zijn spullen kapot gaan? lijkt me niet. Ik stel voor dat maandag eens gaat bellen/mailen met diverse fabrikanten wat zij hiervan zeggen.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 19:36 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Het is wel hun fout. Zo'n ketel gaat blijkbaar kapot in een gebruikelijke omgeving.
Nogmaals: waarom bouwen ze zo'n magneet niet gewoon in, als die deeltjes zo schadelijk zijn voor hun product?
Dat zijn geen "externe" invloeden. Het is een normale cv-installatie.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 19:47 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Dus die fabrikant moet maar gaan voor de kosten omdat door externe invloeden zijn spullen kapot gaan? lijkt me niet. Ik stel voor dat maandag eens gaat bellen/mailen met diverse fabrikanten wat zij hiervan zeggen.
Het is inderdaad de verantwoordelijkheid van de consument, de achterliggende installatie is immers ook van de consument. Daarbij ben ik wel van mening dat een installateur je hierop dient te wijzen. Een goede installateur spoelt de installatie, en monteert daarna het filter en de nieuwe ketel. Vind je het na de uitleg van de installateur nog steeds onzin, dan ook niet gaan janken als je ketel alsnog keuren gaat vertonenquote:Op zaterdag 17 januari 2015 19:47 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Prima. Dat kan zo zijn.
Maar is het de verantwoordelijkheid van de consument EN een derde partij (filter) dat hun hooggevoelige motor niet kapot gaat?
De vraag stellen is haar beantwoorden.
Vanuit de fabrikant gezien is het een extern probleem. Het probleem word immers niet veroorzaakt door de pomp, maar door e achterliggende installatie. Dat de pomp kapot is een gevolg, geen oorzaak.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 19:51 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat zijn geen "externe" invloeden. Het is een normale cv-installatie.
Dat zij niet verantwoordelijk zijn voor aardbevingen en blikseminslagen, dat snap ik.
Maar ze zijn wel verantwoordelijk voor een goed product.
En stiekem denk ik dat de fabrikanten deze verantwoordelijkheid ook gewoon nemen en dat het "magnetiet-probleem" helemaal geen probleem is. Anders dan een verdienmodel van de installateurs.
Dat zal allemaal niet gratis gaan schat ik zo in...quote:Op zaterdag 17 januari 2015 19:52 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Het is inderdaad de verantwoordelijkheid van de consument, de achterliggende installatie is immers ook van de consument. Daarbij ben ik wel van mening dat een installateur je hierop dient te wijzen. Een goede installateur spoelt de installatie, en monteert daarna het filter en de nieuwe ketel. Vind je het na de uitleg van de installateur nog steeds onzin, dan ook niet gaan janken als je ketel alsnog keuren gaat vertonen
Heb je goed ingeschat.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 19:54 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat zal allemaal niet gratis gaan schat ik zo in...
Tja. Weet je, ik hoop altijd op een vakman met een eerlijk verhaal.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 19:52 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Het is inderdaad de verantwoordelijkheid van de consument, de achterliggende installatie is immers ook van de consument. Daarbij ben ik wel van mening dat een installateur je hierop dient te wijzen. Een goede installateur spoelt de installatie, en monteert daarna het filter en de nieuwe ketel. Vind je het na de uitleg van de installateur nog steeds onzin, dan ook niet gaan janken als je ketel alsnog keuren gaat vertonen
Jij ook een goed weekendquote:Op zaterdag 17 januari 2015 20:00 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Tja. Weet je, ik hoop altijd op een vakman met een eerlijk verhaal.
En als je hier niet van overtuigd bent dat je dan "jankt" en niet weet "waar de klepel hangt".
Ik weet voorlopig weer voldoende.
Als ik jou was dan zou ik me hier eens in gaan verdiepen.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 19:52 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Daarom adviseren zowel de installateur als de fabrikant een filter toe te passen.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 20:21 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Als ik jou was dan zou ik me hier eens in gaan verdiepen.
Het klopt niet. Als een cv-ketel in een doodnormale cv-omgeving binnen een jaar kapot gaat (door wat voor randverschijnsel ook) dan is dit volgens het consumentenrecht een probleem voor de leverancier en daardoor indirect een probleem voor de fabrikant.
Dat jij dit liever op het bordje schuift van de consument is te begrijpen maar niet correct.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |