Ik bedoel rotor, die bevind zich in het cv-water. 1. Er is wel degelijk een verschil in het magnetisch veld. Een traditionele motor wordt pas magnetisch zodra hij bekrachtigd wordt. De A-label pompen zijn permanent magnetisch. 2. De hoeveelheden zijn niet enorm, dat ben ik ben je eens. 3. Helaas zijn is de A-label pompen dat niet. 4. Mag jij uitleggen waarom A-label pompen wel degelijk kapot gaan door het magnetiet.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 23:28 schreef blomke het volgende:
[..]
En bij een natloper bevindt de motor zich binnen de behuizing?Vergeet niet, dat ook bij de pompen met een permanente magneet als rotor, nog steeds de stator aan het 230 V net hangt.
Verder is de rotor van een "oude" kortsluitankermotor, ook magnetisch, dus waarom het magnetiet probleem destijds niet werd geconstateerd en een magnetietfilter werd geadviseerd, is me een raadsel.
Al met al is mijn bescheiden mening:
1. Is er geen wezenlijk verschil in het magnetische veld tussen een traditionele kortsluitanker motor en een motor met een permanente magneet as rotor,
2. Komt magnetiet aaar in zeer geringe mate voor in CV water,
3. Zijn en horen beide type pompen betand te zijn tegen (met o.a. met magnetiet) verontreinigd CV water,
4 Is er geen enkele reden om zo'n filter toe te passen, behalve het spekken van de beurs van de installateurs. Want die hebben al een vette beurs door ketels met woekerwinsten .....enfin, laat oook maar.
Dus heren installateurs: voelt u aangesproken. Daar was blijkbaar prutswerk verricht.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 23:32 schreef blomke het volgende:
[..]
[..]
Tja, ik vertrouwde blindelings gedurende die 2 jaren op de "erkende STEK of nog wat installateur" die de zaak had aangesloten....verkeerd om en met de voetventielen wijd open en de pomp op stand III (= max. verbruik) zodat er nog een beetje warmte vrijkwam. En maar knetterheet water rondpompen.
Punt 4 is wat mij betreft niet bewezen. En als dat al zo zou zijn hadden de fabrikanten dat razendsnel opgelost. Desnoods met een eigen filter en niet van een derde partij.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 23:39 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Ik bedoel rotor, die bevind zich in het cv-water. 1. Er is wel degelijk een verschil in het magnetisch veld. Een traditionele motor wordt pas magnetisch zodra hij bekrachtigd wordt. De A-label pompen zijn permanent magnetisch. 2. De hoeveelheden zijn niet enorm, dat ben ik ben je eens. 3. Helaas zijn is de A-label pompen dat niet. 4. Mag jij uitleggen waarom A-label pompen wel degelijk kapot gaan door het magnetiet.
De werkzaamheden die bij hem verricht zijn, verdient zeker niet de schoonheidsprijs. Ik moet bekennen dat sommige installateurs enorme prutsers zijn.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 23:40 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dus heren installateurs: voelt u aangesproken. Daar was blijkbaar prutswerk verricht.
Heel misschien wel, maar dan nog een foutje is zo gemaakt.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 23:40 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dus heren installateurs: voelt u aangesproken. Daar was blijkbaar prutswerk verricht.
In cvketels is hier geen ruimte voor. Het voordeel van een extern filter is, dat je deze ook periodiek kan aftappen.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 23:42 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Punt 4 is wat mij betreft niet bewezen. En als dat al zo zou zijn hadden de fabrikanten dat razendsnel opgelost. Desnoods met een eigen filter en niet van een derde partij.
In deze link lees ik, dat de as van die pompen, van RVS is uitgevoerd en da's niet magnetiseerbaar. Daarop zet zich geen magnetiet af. Ik denk dus dat het elektrische magnetische veld, de as en de waaier helemaal niet bereikt.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 21:58 schreef klipper het volgende:
http://www.sabvba.com/upl(...)omptechniek_WILO.pdf
Hierin moet ik Blomke gelijk geven, aanvoer en retour verwisselen is gewoon dom. Je controleert je werk voordat je vertrekt.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 23:43 schreef john2406 het volgende:
[..]
Heel misschien wel, maar dan nog een foutje is zo gemaakt.
En ware het niet dat betreffende achteraf gebeld had dat er in huis een en dan lees een als 1 radiator verkeerd om was aangesloten was het misschien wel eerder aan het licht gekomen.
Maar wie ben ik om daarover te oordelen!
Een stuk zakbuis met een afsluiter en een kap en een magneet zou die functie toch net zo goed kunnen vervullen.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 23:44 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
In cvketels is hier geen ruimte voor. Het voordeel van een extern filter is, dat je deze ook periodiek kan aftappen.
Dat uiteraard voorop gesteld, maar een vakman maakt toch geen fouten of niet?quote:Op zaterdag 17 januari 2015 23:45 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Hierin moet ik Blomke gelijk geven, aanvoer en retour verwisselen is gewoon dom. Je controleert je werk voordat je vertrekt.
Zeker. Maar dan zou het bindend voorgeschreven worden met een EIGEN filter.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 23:44 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
In cvketels is hier geen ruimte voor. Het voordeel van een extern filter is, dat je deze ook periodiek kan aftappen.
Klopt, Alleen is daar geen ruimte voor. Kijk maar naar de huidige compacte ketels. Remeha Avanta, Tzerra, Nefit Proline, enz. Ga je geen ruimte voor vinden.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 23:45 schreef john2406 het volgende:
[..]
Een stuk zakbuis met een afsluiter en een kap en een magneet zou die functie toch net zo goed kunnen vervullen.
Ook daar wil ik best in een ander topic uitleg over geven. Je bedoelt een luchtafscheider, neem ik aan?quote:Op zaterdag 17 januari 2015 23:47 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Zeker. Maar dan zou het bindend voorgeschreven worden met een EIGEN filter.
En niet iets van de firma S. Zij hebben trouwens ook een oplossing tegen "micro luchtbellen" maar dat is misschien iets voor een ander topic.
Dit is ook wel weer een hele grote steen in de vijver...quote:Op zaterdag 17 januari 2015 23:45 schreef blomke het volgende:
[..]
In deze link lees ik, dat de as van die pompen, van RVS is uitgevoerd en da's niet magnetiseerbaar. Daarop zet zich geen magnetiet af. Ik denk dus dat het elektrische magnetische veld, de as en de waaier helemaal niet bereikt.
Laten we die discussie aub niet meer ophalen. Da's IMO een allang gesloten hoofdstuk, alleen sommigen hier willen er wel eens over beginnen (iets met oude koeien....).quote:Op zaterdag 17 januari 2015 23:47 schreef john2406 het volgende:
Dat uiteraard voorop gesteld, maar een vakman maakt toch geen fouten of niet?
Zo werd hem dat immers aan de telefoon ook verteld of niet Blomke?
Dat ligt dus aan de installatie, er komt immers maar een retour richting de ketel, of zou je zoiets in een aanvoer plaatsen?quote:Op zaterdag 17 januari 2015 23:47 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Klopt, Alleen is daar geen ruimte voor. Kijk maar naar de huidige compacte ketels. Remeha Avanta, Tzerra, Nefit Proline, enz. Ga je geen ruimte voor vinden.
Een magnetietfilter plaats je in de retour, dus voor de pomp.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 23:50 schreef john2406 het volgende:
[..]
Dat ligt dus aan de installatie, er komt immers maar een retour richting de ketel, of zou je zoiets in een aanvoer plaatsen?
Het hoefd ja niet in de ketel het kan ook eronder of ernaast!
Ik vind dat je het trots alles fijn opgelost hebt!quote:Op zaterdag 17 januari 2015 23:50 schreef blomke het volgende:
[..]
Laten we die discussie aub niet meer ophalen. Da's IMO een allang gesloten hoofdstuk, alleen sommigen hier willen er wel eens over beginnen (iets met oude koeien....).
Dit topic.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 23:50 schreef blomke het volgende:
Jongens, ik ga neuken en maffen. Heb een beetje genoeg van deze topic.
De Neuk dan maar gewenst.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 23:50 schreef blomke het volgende:
Weet ze het al of ga je haar verrassen?quote:Op zaterdag 17 januari 2015 23:50 schreef blomke het volgende:
En zoals je in de laatste alinea ziet is dat bericht, niet geheel onverwacht, afkomstig uit de koker van de firma S. Deze firma heeft, ook al niet onverwacht, oplossingen voor dit "probleem".quote:Op zaterdag 17 januari 2015 23:53 schreef cvboer2 het volgende:
Hier nog wat meer info over magnetiet en A-label pompen. http://datacenterworks.nl(...)we-generatie-pompen/
Integendeel, de rotor van de pomp, dus het gedeelte waar de waaier aanzit, is een magneet. Dat trekt het magnetiet aan.quote:Op zondag 18 januari 2015 00:04 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
En zoals je in de laatste alinea ziet is dat bericht, niet geheel onverwacht, afkomstig uit de koker van de firma S. Deze firma heeft, ook al niet onverwacht, oplossingen voor dit "probleem".
Het is dus gewoon een commercial vermomd als "nieuws".
Verder, zoals in de pdf is te zien op pagina 25, is zo'n motor gebouwd uit niet-magnetiseerbaar rvs en koolstofvezel. Dus de conclusie ligt nu wel erg voor de hand...
Welke pdf ik mis iets geloof ik help!quote:Op zondag 18 januari 2015 00:04 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
En zoals je in de laatste alinea ziet is dat bericht, niet geheel onverwacht, afkomstig uit de koker van de firma S. Deze firma heeft, ook al niet onverwacht, oplossingen voor dit "probleem".
Het is dus gewoon een commercial vermomd als "nieuws".
Verder, zoals in de pdf is te zien op pagina 25, is zo'n motor gebouwd uit niet-magnetiseerbaar rvs en koolstofvezel. Dus de conclusie ligt nu wel erg voor de hand...
In post #157quote:Op zondag 18 januari 2015 00:09 schreef john2406 het volgende:
[..]
Welke pdf ik mis iets geloof ik help!
Hier refereert Bart naar:quote:Op zondag 18 januari 2015 00:09 schreef john2406 het volgende:
[..]
Welke pdf ik mis iets geloof ik help!
Wat je daar op het plaatje ziet is toch hopelijk afgescheiden van het watercircuit?quote:Op zondag 18 januari 2015 00:07 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Integendeel, de rotor van de pomp, dus het gedeelte waar de waaier aanzit, is een magneet. Dat trekt het magnetiet aan.
[ afbeelding ]
Dat is het inderdaad. De winding is afgescheiden van het water. De rotor en de magneet zitten wel in het water.quote:Op zondag 18 januari 2015 00:11 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Wat je daar op het plaatje ziet is toch hopelijk afgescheiden van het watercircuit?
Als je daarmee de as bedoelt: die is gemaakt van rvs. Staat ook op pagina 25.quote:Op zondag 18 januari 2015 00:14 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Dat is het inderdaad. De winding is afgescheiden van het water. De rotor en de magneet zitten wel in het water.
De as, het middelste rondje is van rvs. Tussen de rotor en de winding bevind zich een dunne film water, dit is de smering van de pomp. En die ruimte gaat naar verloop van tijd vol zitten met magnetiet.quote:Op zondag 18 januari 2015 00:15 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Als je daarmee de as bedoelt: die is gemaakt van rvs. Staat ook op pagina 25.
Waarom is de rotor dan niet van rvs? Met alle problemen van dien?quote:Op zondag 18 januari 2015 00:18 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
De as, het middelste rondje is van rvs. Tussen de rotor en de winding bevind zich een dunne film water, dit is de smering van de pomp. En die ruimte gaat naar verloop van tijd vol zitten met magnetiet.
Niet alleen spirotech heeft er oplossingen voor, Flamco ook. https://www.flamcogroup.com/be-nl/pageid/company-innovation-smartquote:Op zondag 18 januari 2015 00:24 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Waarom is de rotor dan niet van rvs? Met alle problemen van dien?
Maar ik hou er over op. Voorlopig is de firma S. de enige die dit probleem onderkent en daar slimme oplossingen voor heeft. En dat kunnen de fabrikanten blijkbaar niet zelf realiseren.
Het is mij te schimmig. Ik geloof het niet en als deze motoren echt last van dit probleem zouden hebben dan zou dit bekend zijn en reeds lang opgelost zijn. Of ze zouden zelf zo'n filter produceren en bindend voorschrijven. Het is gewoon een sterke magneet. Niet gepatenteerd zoals de firma S. ons wil doen geloven.
Het is opvallend dat het "probleem" alleen gesignaleerd wordt door fabrikanten met "oplossingen" hiervoor en helemaal niet door de fabrikanten van cv-ketels.. Dat geeft te denken, dat zal je met me eens zijn. En verder ben je ook misleid door de link die je gaf als "meer info" terwijl het gewoon een commercial is. Dat blijkt overigens pas bij de laatste alinea.quote:Op zondag 18 januari 2015 00:29 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Niet alleen spirotech heeft er oplossingen voor, Flamco ook. https://www.flamcogroup.com/be-nl/pageid/company-innovation-smart
Dan houdt deze discussie hier op, even goede vrienden.
Dat het nu nog geen groot probleem is, komt vanwege het feit dat er nog weinig toestellen met A-label pompen hangen. Dat is ook de reden dat je er zo weinig over leest. Ik werk bij een groot landelijk installatiebedrijf, bij de afdeling facilitair komen wel vaker A-label pompen binnen welke kapot zijn, dat is vreemd, ze horen tegen cvwater te kunnen. Wij hebben zelf onderzoek gedaan waarom de pomp kapot gaat, magnetiet blijkt de oorzaak te zijn. Daarom zie ik ook het nut van een dergelijk filter.quote:Op zondag 18 januari 2015 00:36 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Het is opvallend dat het "probleem" alleen gesignaleerd wordt door fabrikanten met "oplossingen" hiervoor en helemaal niet door de fabrikanten van cv-ketels.. Dat geeft te denken, dat zal je met me eens zijn. En verder ben je ook misleid door de link die je gaf als "meer info" terwijl het gewoon een commercial is. Dat blijkt overigens pas bij de laatste alinea.
Nog even mijn conclusie: als dit werkelijk een probleem was hadden de cv-fabrikanten dit reeds lang, zelf opgelost. Maar daar schijn jij niet aan te willen.
Met alle respect. U is een vakman. En ik geloof je wel.quote:Op zondag 18 januari 2015 00:52 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Dat het nu nog geen groot probleem is, komt vanwege het feit dat er nog weinig toestellen met A-label pompen hangen. Dat is ook de reden dat je er zo weinig over leest. Ik werk bij een groot landelijk installatiebedrijf, bij de afdeling facilitair komen wel vaker A-label pompen binnen welke kapot zijn, dat is vreemd, ze horen tegen cvwater te kunnen. Wij hebben zelf onderzoek gedaan waarom de pomp kapot gaat, magnetiet blijkt de oorzaak te zijn. Daarom zie ik ook het nut van een dergelijk filter.
Ik heb begrip voor je standpunt, mede omdat slechts 2 fabrikanten oplossingen hebben, denk je al snel aan ordinaire zakkenvullerij. Ik ben ruim 20 jaar werkzaam in het cv wereldje, een van mijn expertises is cvtuining, vandaar dat ik mij ook heb verdiept in deze problematiek. Ik had gehoopt dat ik je duidelijk had kunnen maken dat magnetiet wel degelijk een probleem is, voor dit type pomp. Wellicht dat ik je in de toekomst met duidelijke voorbeelden tot een ander inzicht kan laten komen.
Laten we inderdaad maar weer eens ontopic gaan. Over de Nefit Proline NxT hoor ik goede verhalen, heb hem zelf nog niet onder handen gehad. Remeha Callenta, prima ketel, de kinderziektes zijn daar inmiddels wel uit. Remeha Tzerra, heb ik zelf, is een mini variant van de Callenta. Bevalt mij erg goed. Intergas HRE, prima toestel, weinig tot geen problemen. Voordeel van dit toestel, zit geen driewegklep in, die kan vervuilen.quote:Op zondag 18 januari 2015 00:58 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Met alle respect. U is een vakman. En ik geloof je wel.
Maar we bedenken een betere pomp maar die is gevoelig voor verschijnselen die zich algemeen voordoen in het biotoop van de pomp. Als een werkster die allergisch is voor stof.
Hier ver boven dacht ik dat het een ontwerpfout was. Dat lijkt me dan wel duidelijk.
Maar weet jij nog een leuk keteltje voor TS?
Goede tips!quote:Op zondag 18 januari 2015 01:07 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Laten we inderdaad maar weer eens ontopic gaan. Over de Nefit Proline NxT hoor ik goede verhalen, heb hem zelf nog niet onder handen gehad. Remeha Callenta, prima ketel, de kinderziektes zijn daar inmiddels wel uit. Remeha Tzerra, heb ik zelf, is een mini variant van de Callenta. Bevalt mij erg goed. Intergas HRE, prima toestel, weinig tot geen problemen. Voordeel van dit toestel, zit geen driewegklep in, die kan vervuilen.
Mijn persoonlijke top 3:
-Remeha
-Intergas
-Nefit.
Een klein detail in deze, standaard wisselstroom cvpompen, worden pas magnetisch zodra ze bekrachtigd worden.quote:Op zondag 18 januari 2015 01:28 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Goede tips!
Maar de TS is denk ik al lang afgehaakt.
Ik zit nog met 1 off-topic dingetje:
Ik weet best wat van elektronica en elektrotechniek en begreep dat het "probleem" geïntroduceerd zou zijn met de invoering van de energiezuinige gelijkstroommotor met een PERMANENTE magneet.
(Dit volgens het "persbericht" van de firma S.)
Dat zou kunnen. Ware het niet dat de minder energiezuinige wisselstroommotoren in pompen die niet tot de A-klasse behoren eveneens met een PERMANENTE magneet werken. Dit is de standaard in kleine elektromotoren.
Er is dus eigenlijk niets veranderd, behalve dat eerstgenoemde motoren energiezuiniger zijn.
Het is vreemd dat de firma S. opeens een probleem signaleert i.v.m. de permanente magneet terwijl hun voorgangers dit ook gewoon hadden. Ergens klopt er hier iets niet.
In zijn algemeenheid kun je dan zeggen dat het "probleem" altijd al bestond of met hetzelfde gemak dat het "probleem" nooit bestaan heeft.
Ik ben altijd van de waarheidsbevinding en het bestrijden van onzin (vooral als het mij geld kost..), hoe onbenullig de "zaak" ook is.
Als dat al zo zou zijn (en in mijn optiek klopt dat niet) dan zou dat voor het "probleem" waar we het over hebben toch niet uitmaken? Als die niet permanent magnetische motor gaat draaien dan wordt ie magnetisch en dan trekt ie de deeltjes aan en gaat ook kapot. Als we het er tenminste over eens zijn dat ie kapot zou gaan als ie draait en niet als ie stilstaat.quote:Op zondag 18 januari 2015 01:40 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Een klein detail in deze, standaard wisselstroom cvpompen, worden pas magnetisch zodra ze bekrachtigd worden.
En zijn dus niet permanent magnetisch. A-label pompen (gelijkstroom) zijn anders opgebouwd.
Bij de gelijkstroom variant zitten de magneten aan de rotorzijnde (binnenkant) bij de wisselstroomvariant aan de buitenzijde. Ze trekken beide magnetiet aan, met als enig verschil dat de wisselstroommotor als hij uitstaat, niet meer magnetisch is. De gelijkstroomvariant is permanent magnetisch en daar blijft het magnetiet op kleven. Ik lees morgen je bevindingen wel.quote:Op zondag 18 januari 2015 01:48 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Als dat al zo zou zijn (en in mijn optiek klopt dat niet) dan zou dat voor het "probleem" waar we het over hebben toch niet uitmaken? Als die niet permanent magnetische motor gaat draaien dan wordt ie magnetisch en dan trekt ie de deeltjes aan en gaat ook kapot. Als we het er tenminste over eens zijn dat ie kapot zou gaan als ie draait en niet als ie stilstaat.
Ik zal daar morgen nog eens op gaan studeren want ik vind het een interessante case. En ik wil gewoon weten wat er waar is en wat niet.
Dat is goed. Met natuurlijk weer 1 vraag: waarom is het dat de wisselstroommotor niet meer magnetisch is en de gelijkstroommotor wel? Dit is wel een belangrijk punt.quote:Op zondag 18 januari 2015 01:52 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Bij de gelijkstroom variant zitten de magneten aan de rotorzijnde (binnenkant) bij de wisselstroomvariant aan de buitenzijde. Ze trekken beide magnetiet aan, met als enig verschil dat de wisselstroommotor als hij uitstaat, niet meer magnetisch is. De gelijkstroomvariant is permanent magnetisch en daar blijft het magnetiet op kleven. Ik lees morgen je bevindingen wel.
Hier moet ik je het antwoord schuldig op blijven, ik ben geen electromonteur. Misschien heeft Vonkenboer hier het antwoord op.quote:Op zondag 18 januari 2015 01:56 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat is goed. Met natuurlijk weer 1 vraag: waarom is het dat de wisselstroommotor niet meer magnetisch is en de gelijkstroommotor wel? Dit is wel een belangrijk punt.
Een goedemorgen. We wachten even iemand af die hier meer over kan vertellen.quote:Op zondag 18 januari 2015 08:57 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Hier moet ik je het antwoord schuldig op blijven, ik ben geen electromonteur. Misschien heeft Vonkenboer hier het antwoord op.
Draaien A-label pompen echt op gelijkstroom?? Met een permanente magneet als rotor?quote:Op zondag 18 januari 2015 01:40 schreef cvboer2 het volgende:
Een klein detail in deze, standaard wisselstroom cvpompen, worden pas magnetisch zodra ze bekrachtigd worden.
En zijn dus niet permanent magnetisch. A-label pompen (gelijkstroom) zijn anders opgebouwd.
Is mij destijds door Wilo verteld. Het type motor is een EC motor, met permanente magneet.quote:Op zondag 18 januari 2015 09:20 schreef blomke het volgende:
[..]
Draaien A-label pompen echt op gelijkstroom?? Met een permanente magneet als rotor?
Misschien kan een moderator alles na pagina 1 naar een nieuw topic verplaatsen?quote:Op zondag 18 januari 2015 10:59 schreef cvboer2 het volgende:
dit gaat wel erg off-topic, wat begon als vraag over ketel, eindigt nu over de technology van een cvpomp
Stek.....quote:Op zaterdag 17 januari 2015 23:40 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |