Klopt.quote:Op zondag 18 januari 2015 10:57 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Is mij destijds door Wilo verteld. Het type motor is een EC motor, met permanente magneet.
Magnetiet komt ook niet in iedere installatie met dezelfde hoeveelheid voor.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 23:35 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Je hield ons wel weer in spanning.![]()
Voorlopig ben ik een aanhanger van punt 4. En dat niet door woekerwinsten maar door het verkopen van al dan niet nodige/zinvolle extra's. Wat vanuit het standpunt van de installateur logisch is maar niet per definitie in het voordeel van de consument.
Verder valt me het denigrerende, waar jij in de post hierboven op reageert vies tegen. Dat zou niet moeten wegens een verschil van inzicht.
Want met een aluminium warmtewisselaar onstaat er meer magnetiet?quote:Op zondag 18 januari 2015 13:26 schreef klipper het volgende:
Bij ketelvervanging zit het grootste gevaar in het veranderen van de wisselaar, bijvoorbeeld een gietijzeren wisselaar vervangen door een aluminium wisselaar is echt funest voor magnetiet vorming.
Nee, het vele magnetiet ontstaat doordat bij wisseling van de ketel de installatie niet geheel afgetapt en gespoeld wordt, hierdoor verandert de chemische reactie van het water i.c.m. de verschillende materialen en zuurstof.quote:Op zondag 18 januari 2015 14:35 schreef blomke het volgende:
[..]
Want met een aluminium warmtewisselaar onstaat er meer magnetiet?
Hoeveel is "veel magnetiet" dan? In mijn perceptie zorgt het zuurstof er in water voor dat tegen de stalen buizenwand, magnetiet ontstaat, maar dat is dus een dun vast roestlaagje aan het onderliggende ijzer. Geen probleem voor de pomp.quote:Op maandag 19 januari 2015 06:58 schreef klipper het volgende:
het vele magnetiet ontstaat doordat bij wisseling van de ketel de installatie niet geheel afgetapt en gespoeld wordt, hierdoor verandert de chemische reactie van het water i.c.m. de verschillende materialen en zuurstof.
Ik zeg nergens dat het een must is, je moet doen waar je je prettig bij voelt.quote:Op maandag 19 januari 2015 09:30 schreef japjapie het volgende:
Zo dat is hard gegaan in een paar dagen.
Afgelopen zaterdag een installateur op bezoek gehad en verwacht één dezer dagen een offerte. Toen ik hem vroeg naar betreffende filters werd mij verteld dat in dit soort installaties met normale leidingen, filters normaal gesproken niet standaard toegepast worden. Alleen indien er zeer oude CV leidingsystemen aanwezig zijn adviseren ze dit.
Ik heb hem toch gevraagd deze in de offerte op te nemen. Maar nu ik het hier zo lees zijn er "slechts twee" personen die zeggen dat het een must is. Verder heb ik in de offertes die ik heb ontvangen slechts één keer optioneel een vuilfilter aangeboden gehad. Verder geen enkele installateur.
De ketels worden door de installateur in onderhoud genomen dus neem toch aan dat ze dan ook geen risico willen lopen?
Dat bericht is (alweer...) een als informatie vermomde commercial. Van de firma X. en de firma S. (alweer...).quote:Op maandag 19 januari 2015 18:13 schreef klipper het volgende:
[..]
Ik zeg nergens dat het een must is, je moet doen waar je je prettig bij voelt.
Ik zeg alleen dat het energiebesparend is.
http://www.installatie.nl(...)niet.html?offset=233
De firma S. is van alle markten thuis inderdaad.quote:Op maandag 19 januari 2015 21:24 schreef Bigs het volgende:
Ook voor een luchtafscheider komen we weer bij de frima S. terecht. Klein wereldje. Hoe dan ook schrijft Itho expliciet dat hun ketels ervoor ontworpen zijn en dat het dus eigenlijk niet nodig is
Daar zou ik wel graag een bron van zien. En dan enigszins onafhankelijk als dat kan.quote:Op zondag 18 januari 2015 13:26 schreef klipper het volgende:
Echter, ook in installaties waar weinig magnetiet zit, kan een klein beetje magnetiet al voor achteruitgang van 10 a 20% zorgen binnen korte tijd.
Dat lijkt me een juiste conclusie. En allemaal gevalletjes garantie.quote:Op maandag 19 januari 2015 09:30 schreef japjapie het volgende:
De ketels worden door de installateur in onderhoud genomen dus neem toch aan dat ze dan ook geen risico willen lopen?
Ook niks gezegd over spoelen van het systeem?quote:Op dinsdag 20 januari 2015 11:07 schreef japjapie het volgende:
Het verhaal krijgt nu een vreemde wending. Ik heb de installateur gevraagd hoe hij denkt over het Spirotrap MB3 filter wat ik hem gevraagd heb om te offreren.
Hij heeft contact gelegd met Nefit en daar het volgende op terug gekregen: Nefit zegt in geval van een dunwandige stalen installatie is het niet nodig. Nefit zegt dus dat het niet nodig is.
Helder. Einde discussie dus!quote:Op dinsdag 20 januari 2015 11:07 schreef japjapie het volgende:
Het verhaal krijgt nu een vreemde wending. Ik heb de installateur gevraagd hoe hij denkt over het Spirotrap MB3 filter wat ik hem gevraagd heb om te offreren.
Hij heeft contact gelegd met Nefit en daar het volgende op terug gekregen: Nefit zegt in geval van een dunwandige stalen installatie is het niet nodig. Nefit zegt dus dat het niet nodig is.
Mooi. Om het geheel nog in verhouding te zetten. Ik werk bij een bedrijf wat duizenden CV ketels per jaar verkoopt. Van de Spirotrap hebben we er echter maar 600 verkocht (waarvan een paar 100 in nieuwbouw project) afgelopen jaar. Dat houdt dus in dat minder dan 5% van de door onze klanten geinstalleerde CV ketels met filter wordt geinstalleerd. Als ik dat zet tegenover het aantal defecte pompen in de CV ketels dan is dat niet extreem hoog en is er bij bijna alle gevallen spraken van een DOA.quote:
Jammer dat je dit topic nu pas ziet. Maar mooi dat je mijn vermoeden bevestigt dat de pompen niet bij bosjes uitvallen door magnetiet.quote:Op donderdag 22 januari 2015 12:36 schreef jeroen-hhw het volgende:
[..]
Mooi. Om het geheel nog in verhouding te zetten. Ik werk bij een bedrijf wat duizenden CV ketels per jaar verkoopt. Van de Spirotrap hebben we er echter maar 600 verkocht (waarvan een paar 100 in nieuwbouw project) afgelopen jaar. Dat houdt dus in dat minder dan 5% van de door onze klanten geinstalleerde CV ketels met filter wordt geinstalleerd. Als ik dat zet tegenover het aantal defecte pompen in de CV ketels dan is dat niet extreem hoog en is er bij bijna alle gevallen spraken van een DOA.
Kortom CVboer, het staat je natuurlijk vrij om het filter te installeren maar dan heb je kans dat je te duur bent in vergelijking met je concullega's. Zo'n ding kost voor de eindklant al snel 120 euro en als deze in de andere 4 offertes niet staat dan weet ik wel wat de eindklant doet.
Als je aanvoer hoog os en je routour laag dan heeft je systeem dus alle kw nodig. Dan is je aanvoer temp verlagen niet verstandig. Of in een kamer is het saunawarm en de ander koud.quote:Op donderdag 22 januari 2015 13:28 schreef StretchingKoala het volgende:
Intressant topic, ik heb vorige maand bij installatie nieuwe ketel ook zo'n filter erbij gedaan.
Nu bezig met proberen beter af te stelen gezien alles op maximaal stond kwam ik achter.
Aanvoer temperatuur kan toch omlaag indien terugvoer temperatuur water erg laag is waardoor HR optimaal werkt correct?
Inregelen radiatoren moet ik nog uitzoeken hoe en wat. Wat kan je nog een hoop besparen met goed afstellen zeg, dat zou toch eigenlijk de standaard moeten zijn bij een installatie?
Dit zal cv-jargon zijn. (Dus) snap ik niet precies wat je hier beweert.quote:Op donderdag 22 januari 2015 15:19 schreef hans1985 het volgende:
[..]
Als je aanvoer hoog os en je routour laag dan heeft je systeem dus alle kw nodig. Dan is je aanvoer temp verlagen niet verstandig. Of in een kamer is het saunawarm en de ander koud.
Maar inregelen gebeurd weinig tegenwoordig. Maar denk dat dat ook wel verleden word. Toekomst krijgt elke ruimte thermo.
Klopt volkomen, alleen zijn zeer veel installaties dusdanig slecht aangelegd dat er altijd zuurstofintreding plaatsvindt.quote:Op maandag 19 januari 2015 18:50 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat bericht is (alweer...) een als informatie vermomde commercial. Van de firma X. en de firma S. (alweer...).
En zoals we inmiddels weten biedt de firma S. "oplossingen" voor het "probleem" en heeft er dus baat bij om berichtgeving over het (zelfverzonnen..?) "probleem" te verspreiden. Daar betalen zij w.s. zelfs voor.
Ik mis eigenlijk wel de wat meer "onafhankelijke" bronnen.
Er staat ook nog een link naar Itho en daar staat dit:
Itho Daalderop houdt bij het ontwerp van de cv-ketels hier rekening mee, maar er zijn situaties waarin magnetiet toch van invloed is. De vervuiling door magnetiet kan eigenlijk simpel worden bestreden, door de hoeveelheid zuurstof in het cv-water zo veel mogelijk te beperken door het toepassen van een luchtafscheider.
Als een cv-ketel storingen vertoont door vervuiling van magnetiet, dient de totale installatie (inclusief cv-ketel) gespoeld te worden met schoon leidingwater. Als de klachten niet zijn verholpen, kan het toevoegen van een reiniger een oplossing bieden, neem hiervoor altijd contact op met uw installateur. Indien het reinigen niet het gewenste resultaat geeft, dan dient het vervuilde onderdeel te worden vervangen.
Geen woord over zo'n filter.
Waarop die installateur gewoon zn uurtarief rekent voor niet-klanten.. en alsnog tevreden naar huis gaat.quote:Op dinsdag 13 januari 2015 19:39 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Precies; maar ik vermoed dat TS gewoon diep in zijn hart liever een ketel voor een prikje wil kopen en door een beunhaas op wil laten hangen.
En bij problemen dan toch uiteindelijk bij diezelfde installateur uit komt die eerst te duur was.
Veel plezier met je nieuwe ketel.quote:Op maandag 26 januari 2015 10:02 schreef japjapie het volgende:
De keuze is gemaakt, aanstaande vrijdag wordt de nieuwe ketel geplaatst.
Totaal komt het uit op bijna 2300 euro voor de Nefit Trendline CW5 + Nefit Easy Thermostaat, nieuwe dakdoorvoer, plaatsing van twee koudwaterkranen (1 voor ketel en 1 voor wasmachine), aanpassen afvoer voor wasmachine, overige materialen, 7 jaar Nefit garantie en twee jaar onderhoud voor de prijs van één.
Na de cashback van Nefit blijft er dus 2150 euro over.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |