Mensen doen zoveel rare dingen. M.i. is het tijd voor beleid: of iets is toegestaan of niet.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 00:14 schreef agter het volgende:
[..]
Je weet dat mensen het slikken. Dus je weet ook dat het in een aantal gevallen mis gaat.
Kleine moeite om bij feesten wel de mogelijkheid te geven om te laten testen.
Vroeger op feesten mijn pilletjes wel laten testen. Ook niet altijd, dat dan weer niet natuurlijk.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 00:16 schreef Xa1pt het volgende:
Lekker 'liberaal' ook weer van de VVD om tegen het herintroduceren van drugstesten te zijn.
Als iets is toegestaan, doen mensen rare dingen (van de zwarte piste afgaan, bij monstertruckoptredens in de bocht eerste rij gaan staan, etc.).quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 00:16 schreef Halcon het volgende:
[..]
Mensen doen zoveel rare dingen. M.i. is het tijd voor beleid: of iets is toegestaan of niet.
Dat klopt allemaal. Rare dingen kun je nooit uitsluiten. En iets waar de een naar omstandigheden heel verantwoordelijk mee om kan gaan, kan een ander dat niet.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 00:22 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Als iets is toegestaan, doen mensen rare dingen (van de zwarte piste afgaan, bij monstertruckoptredens in de bocht eerste rij gaan staan, etc.).
Als iets niet toegestaan is, doen mensen OOK rare dingen.
Dan nog; of nou een paar idioten met een scheve bek en 10 pillen in hun mik zichzelf naar de hartbewaking knallen, heeft toch NIETS te zeggen of ik, kikooo, agter en aaaaaaal die andere mensen die gewoon normaal, eens in de zoveel tijd, eens een halve pil nemen en dan genieten?
Waarom moet het misbruik van Jantje het genot van Pietje beinvloeden? Dat is dubbel straf.
Hoewel ik gruw bij "het lot van de samenleving" is er voor deze methode iets te zeggen.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 00:40 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat klopt allemaal. Rare dingen kun je nooit uitsluiten. En iets waar de een naar omstandigheden heel verantwoordelijk mee om kan gaan, kan een ander dat niet.
Copy paste van mijn reactie op elfletterig:
Dat is wat kort door de bocht. Aan de criminaliteit van een junk of de uitkering van een door alcohol- of wietproblemen werkloos geraakte klaploper betalen we allemaal mee natuurlijk.
Dat heb ik zo ook niet. Ik ben wel voor een politieke discussie op basis van feiten i.p.v. zoals nu op basis van principiële opvattingen (van beide kanten), de onderbuik en incidenten. Dan kun je daarna de afweging maken tussen keuzevrijheid van een individu en belang van de samenleving als geheel. Het is ook te simpel om de rekening van verkeerd uitgepakte keuzes van hele volksstammen individuen bij de samenleving neer te leggen.
Dus beide scenario's met alle gevolgen doorrekenen en dan aan de hand daarvan beslissen of je iets of volledig toestaat of volledig verbiedt.
En ja, dat kan ertoe leiden dat er legale spullen met schadelijke effecten verkrijgbaar zijn (dat is nu ook al het geval) of dat verstandige mensen de dupe worden van minder verstandige mensen (en dat is nu ook al bij veel dingen het geval).
Het lijkt mij de meest faire methode. Deze afweging van belangen wordt op heel veel punten gemaakt. Je zou het dan wel per soort moeten bekijken. Alles op een hoop gooien leidt nergens toe.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 00:43 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Hoewel ik gruw bij "het lot van de samenleving" is er voor deze methode iets te zeggen.
En als je dan de verschillende drugs naast elkaar legt, dan zijn zeker xtc, LSD en paddo's toch echt de minst schadelijke (of horen daarbij). Heroine, nicotine, alcohol en coke/speed (met name in combinatie voor hartpatienten) zijn dan gevaarlijker.
Daarom is "het drugsbeleid" ook zo'n onzin. Er zijn zoveel verschillende soorten drugs. Die allemaal in 1 (of een soort van 2) beleid willen vatten, slaat gewoon echt helemaal nergens op.
ontzettend goed puntquote:Op zondag 19 oktober 2014 13:14 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Hoeveel alcohol-doden zijn er al op dit ADE?
Dat zou betekenen dat sigaretten verboden zouden worden (hoewel ik roker ben zou ik daar niet tegen zijn), en paddo's toegestaan.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 00:51 schreef Halcon het volgende:
[..]
Het lijkt mij de meest faire methode. Deze afweging van belangen wordt op heel veel punten gemaakt. Je zou het dan wel per soort moeten bekijken. Alles op een hoop gooien leidt nergens toe.
De politiek zou het ook zo in moeten steken vind ik. Dus niet redeneren op basis van principiële opvattingen, waarbij er dan vaak een halfslachtig compromis uitkomt, gestimuleerd door sommige partijen die daar dan ook nog eens een voorkeur voor lijken te hebben.
Ik heb het niet doorgerekend, maar dat zou de uitkomst kunnen zijn ja. En als het zo is, dan is het maar zo. Het zou me ook niet heel erg verbazen.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 00:55 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat zou betekenen dat sigaretten verboden zouden worden (hoewel ik roker ben zou ik daar niet tegen zijn), en paddo's toegestaan.
Denk jij dat de machten dat zullen toelaten? Nee joh, die tabaks- en alcoholindustrie is veel te machtig. En de farmaceutische industrie is bang en daardoor ook machtig. Die willen niet dat jij een jointje rookt in plaats van hun dure en slechtere pilletjes slikt.
Ook zo "mooi" dat als er een Bayer-stempeltje op staat, is het allemaal geen probleem, maar als er een VW-logo'tje in gedrukt staat, dan is het opeens "oeh, fout, illegaal, droegs, crimineel, ophef...".
De VVD-coalitie word gedoogd door gristelijk rechts. Dan krijg je dat.quote:Op maandag 20 oktober 2014 23:46 schreef Disorder het volgende:
[..]
Die discussie laait nu weer op. Maar.. De VVD is fel tegen: Steeds meer steun voor terugkeer drugstest
[..]
Ik verzin dit niet. De VVD heeft zo te zien letterlijk liever doden.
quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 04:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De VVD-coalitie word gedoogd door gristelijk rechts. Dan krijg je dat.
Jij met je Colombiaansequote:Op zondag 19 oktober 2014 15:39 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Bij ons feest stond een stralende Colombiaanse los te gaan op (nota bene) hardcore. "Zullen we gaan?" "NEEEE!"
"Altijd wat".
Ik begrijp het eigenlijk wel. Alcohol en nicotine zorgen voor veel meer schade aan deze maatschappij maar daar krijgt de regering geld voor terug in het laatje. Dan mag het wel. Dat wringt wel wanneer dan vervolgens blijkt dat diezelfde regering niet wil helpen (nouja, sommige partijen wel) om xtc-gebruik in veiligere banen te leiden.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 09:39 schreef HeatWave het volgende:
"ja maar alcohol" begint nu echt wel een beetje triest te worden jongens.
Van mij mag XTC ook bij de AH liggen hoor, maar elke keer dat gewijs naar alcohol is gewoon wel klaar als argument. Er waren nog een miljoen mensen aan het zuipen die avond, die leven allemaal nogquote:Op dinsdag 21 oktober 2014 09:47 schreef Disorder het volgende:
[..]
Ik begrijp het eigenlijk wel. Alcohol en nicotine zorgen voor veel meer schade aan deze maatschappij maar daar krijgt de regering geld voor terug in het laatje. Dan mag het wel. Dat wringt wel wanneer dan vervolgens blijkt dat diezelfde regering niet wil helpen (nouja, sommige partijen wel) om xtc-gebruik in veiligere banen te leiden.
Klopt. Alcohol is dan ook gereguleerd. We hoeven hier niet zelf te stoken.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 09:49 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Van mij mag XTC ook bij de AH liggen hoor, maar elke keer dat gewijs naar alcohol is gewoon wel klaar als argument. Er waren nog een miljoen mensen aan het zuipen die avond, die leven allemaal nog.
En toch kost het de maatschappij bakken met geld. http://www.cpb.nl/persber(...)-opbrengst-accijnzenquote:Op dinsdag 21 oktober 2014 09:52 schreef Disorder het volgende:
[..]
Klopt. Alcohol is dan ook gereguleerd. We hoeven hier niet zelf te stoken.
En ondanks dat er al hele infrastructuren zijn om die zooi illegaal, sterker en tegen dumpprijzen op de markt te brengen, zal iedereen voor zijn pilletjes naar de AH gaan.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 10:43 schreef Re het volgende:
leuk straks XTC te koop in de winkel, gegeven de accijns en btw kom je op 150 euro per pilletje, wel kwart van de sterkte van een huidig pilletje natuurlijk
maar natuurlijk, denk dat je je ook zal moeten laten registreren (al dan niet met je bonus pas)quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 10:45 schreef Halcon het volgende:
[..]
En ondanks dat er al hele infrastructuren zijn om die zooi illegaal, sterker en tegen dumpprijzen op de markt te brengen, zal iedereen voor zijn pilletjes naar de AH gaan.
Je bent volgens mij de eerste in dit topic die, terecht, methanol aankaart, de tegenhanger van PMMA. Door legalisering is de eerste niet te vinden in alcoholische dranken, door illegalisering de tweede wel in pillen. XTC-doden zouden door legale pillen, in combinatie met voorlichting vanuit de verkoper, zo goed als verdwijnen. Alleen dwazen die het willens en wetens gaan misbruiken, zonder enige ervaring, zullen nog de dood vinden. Moeten we daarom de rest een pleziertje afpakken?quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 00:55 schreef Adames het volgende:
[..]
ontzettend goed punt
alcohol is zoveel meer gevaarlijk dan xtc. gelukkig is het gelegaliseerd zodat er controle op is. moet je eens voorstellen hoe gevaarlijk alcohol zou zijn in illegaliteit. met al die methanol vergiftigingen.
Nou, dan verandert er niets. Maar dat is dan weer de schuld van de politiek, niet van de gebruiker.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 10:43 schreef Re het volgende:
leuk straks XTC te koop in de winkel, gegeven de accijns en btw kom je op 150 euro per pilletje, wel kwart van de sterkte van een huidig pilletje natuurlijk
Ja ja, de wietpas was dan ook een groot succesquote:Op dinsdag 21 oktober 2014 10:51 schreef Re het volgende:
[..]
maar natuurlijk, denk dat je je ook zal moeten laten registreren (al dan niet met je bonus pas)
Tsja, dan verdwijnt het gewoon in de underground scene, zoiets proberen te verbieden is gewoon zinloos.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 13:43 schreef Mint_Clansell het volgende:
Het wordt tijd dat ze dit soort drugsfeesten gaan verbieden.
Nee joh, gewoon helemaal alle drugs vrijgeven maar overdosis niet vergoeden in je ziektekostenverzekering.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 13:43 schreef Mint_Clansell het volgende:
Zoiets zou het beste zijn, maar niet echt haalbaar vrees ik. Mensen moeten allemaal zelf weten wat ze doen natuurlijk, maar de rest moet niet opdraaien voor je eigen overdosisquote:Op dinsdag 21 oktober 2014 14:00 schreef jogy het volgende:
[..]
Nee joh, gewoon helemaal alle drugs vrijgeven maar overdosis niet vergoeden in je ziektekostenverzekering.
quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 13:43 schreef Mint_Clansell het volgende:
Ach, zolang hij niet pleit voor een wettelijk verbod, past dat prima binnen het liberalisme hoor. Het liberalisme behelst niet dat je op geen enkele wijze een moreel oordeel mag vellen over het gedrag van anderen.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 14:03 schreef Straatcommando. het volgende:
Net op het journaal. Een of andere VVD knakker : ''mensen moeten die rotzooi niet gebruiken''
Lekker liberaal kerel!
Het wordt tijd dat mensen hun verantwoordelijkheid nemen; ga van te voren je zooi halen en laat het testen.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 13:43 schreef Mint_Clansell het volgende:
Ik heb het er bewust niet bij gezet, maar een andere quote van hem kwam er op neer dat je ook niet moet promoten om het gebruik ''te stimuleren'' en testen vielen volgens hem daar onder. Hij heeft dus liever dat mensen dood gaan. Een paar keer het woordje rotzooi en troep er tussendoor, ff op het onderbuikje inspelen terwijl 'ie geen idee heeft waar 'ie het over heeft.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 14:10 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ach, zolang hij niet pleit voor een wettelijk verbod, past dat prima binnen het liberalisme hoor. Het liberalisme behelst niet dat je op geen enkele wijze een moreel oordeel mag vellen over het gedrag van anderen.
quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 13:43 schreef Mint_Clansell het volgende:
Mee eens, mensen moeten het goeie spul hebben.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 14:03 schreef Straatcommando. het volgende:
Net op het journaal. Een of andere VVD knakker : ''mensen moeten die rotzooi niet gebruiken''
Lekker liberaal kerel!
Hier 10 uur lang deze knakker. Enjoy!quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 14:36 schreef HeatWave het volgende:
Dit is trouwens wel een heel goed argument voor het verbieden moet ik zeggen:
[ afbeelding ]
http://www.volkskrant.nl/(...)ance-event~a3773037/quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 14:49 schreef J0kkebr0k het volgende:
Ah, een vierde dode tijdens het Amsterdam Death Event.
Dit keer een 41 jarige Amerikaan. Het zou niet met druggebruik te maken hebben.
quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 14:36 schreef HeatWave het volgende:
[ afbeelding ]
Van die andere doden weten we het geloof ik ook nog niet zeker.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 14:49 schreef J0kkebr0k het volgende:
Ah, een vierde dode tijdens het Amsterdam Death Event.
Dit keer een 41 jarige Amerikaan. Het zou niet met druggebruik te maken hebben.
Volgens mij is het alleen bekend van die 41-jarige vrouw.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 14:57 schreef Disorder het volgende:
[..]
Van die andere doden weten we het geloof ik ook nog niet zeker.
Doet me denken aan die reeks paddo-doden en gewonden. Dat bleek achteraf ook niks met paddo's te maken te hebben, maar in de politiek had men het al over verbieden en in de media was het al lang duidelijk dat het met psychedelica te maken had.
Zoals bekend is ze na Awake nog doorgegaan naar Club Lite. Wellicht heeft ze er ook bij gedronken, had ze al andere klachten etc... Allemaal zaken die meespelen en van invloed kunnen zijn...quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 15:30 schreef VeX- het volgende:
Maar hoeveel heeft zo'n vrouw dan wel niet geslikt vraag ik me dan af. Je kan mij niet wijsmaken dat dat 1 pilletje is geweest.
Dan moet je het wel aardig bont hebben gemaakt.
quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 14:51 schreef El_Matador het volgende:
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)ance-event~a3773037/
ze hebben de naam van het dance event al veranderd zie ikquote:Een bekende danceproducent is zaterdag overleden na een bezoek aan het Amsterdam Dance overleden (ADE).
Lekker kaakschaatsen ja toch niet danquote:Op dinsdag 21 oktober 2014 14:36 schreef HeatWave het volgende:
[ afbeelding ]
quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 14:47 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Hier 10 uur lang deze knakker. Enjoy!
Dan helpt een test ook niet echt hè. Daar komt dan met een foutkans uit dat het pilletje "in orde" is.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 15:31 schreef Bugno het volgende:
[..]
Zoals bekend is ze na Awake nog doorgegaan naar Club Lite. Wellicht heeft ze er ook bij gedronken, had ze al andere klachten etc... Allemaal zaken die meespelen en van invloed kunnen zijn...
Ik denk dat de meeste doden door drugs ook niet worden veroorzaakt door vervuilde pillen. Mixen met alcohol, niet genoeg drinken, geen pauzes nemen ter afkoeling zijn allemaal denk ik vaker de bottleneck. Dus mijns inziens zijn er ook weinig maatregelen die dit tegengaan.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 15:58 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dan helpt een test ook niet echt hè. Daar komt dan met een foutkans uit dat het pilletje "in orde" is.
Wel aardig enzo, maar toch wel stom dat je dat genomen hebt. Ik slik ze ook bij de vleet (nou ja, periodes van hard gaan en periodes van even niet) maar ik neem het niet aan van een vreemde die er zelf niet van genomen heeft (al geef ik zelf ook zat zooi weg aan mensen).quote:Op zondag 19 oktober 2014 11:58 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Stond te roken buiten met ADE en zei tegen mn buurman met wie ik stond te praten; prima feestje, enige wat nog mist is een pilletje.
Hij; man, ik heb er eentje voor je (gebruikte zelf pep en wilde terecht niet mixen). Gratis. Gewoon omdat hij ons een goeie avond gunde. Held.
Je draait het nu wel allemaal een beetje om hè.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 17:33 schreef Myrr het volgende:
[..]
Wel aardig enzo, maar toch wel stom dat je dat genomen hebt. Ik slik ze ook bij de vleet (nou ja, periodes van hard gaan en periodes van even niet) maar ik neem het niet aan van een vreemde die er zelf niet van genomen heeft (al geef ik zelf ook zat zooi weg aan mensen).
Hopelijk wordt dat van D66 een beetje doorgezet, of in ieder geval goed besproken. Er moeten gewoon teststands komen en ze moeten veel flyeren met voorlichting (in meerdere talen). Geventileerde ruimtes waar uitgerust kan worden, kraanwater gedronken kan worden, enz. etc.
Ja, jammer dat er zoveel moet gebeuren om een paar doden te voorkomen maar doordat er amper voorlichting is gaat het wel steeds weer fout.
Verklaar je nader.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 18:45 schreef Halcon het volgende:
[..]
Je draait het nu wel allemaal een beetje om hè.
Ok, vooruit dan maar.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 18:55 schreef Myrr het volgende:
[..]
Verklaar je nader.
Mensen (waaronder ik) gebruiken het toch wel, drugs gaat nooit tegen worden gegaan en het gaat alleen maar meer worden gebruikt. Moet het dan nog verboden worden? Ja, eigenlijk wel. Heeft dat zin? Nee. Gaan mensen nog steeds dood? Jep. Kan dat voorkomen worden? Niet helemaal, maar wel verminderen. Hoe? Voorlichting d.m.v. informeren. Laat mensen rondlopen met flyers, geef aan waar kraanwater te vinden is en gooi stands neer waar je gratis kunt laten testen, met de mogelijkheid tot donatie. Er zijn zat mensen die maar al te graag betalen en meehelpen aan zoiets.
Drugsgebruik gaat toch nooit meer stoppen, dus kun je het beter in goede banen proberen te leiden, niets mis mee.
Over alcohol wordt continu voorgelicht op televisie, terecht, want alcohol is nog erger. Waarom niet over drugs?
Je kunt t ook overdrijven imo. Een ruimte met frisse lucht, pls. Als je je kut voelt ga je maar de ehbo of beveiliging.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 17:33 schreef Myrr het volgende:
[..]
Wel aardig enzo, maar toch wel stom dat je dat genomen hebt. Ik slik ze ook bij de vleet (nou ja, periodes van hard gaan en periodes van even niet) maar ik neem het niet aan van een vreemde die er zelf niet van genomen heeft (al geef ik zelf ook zat zooi weg aan mensen).
Hopelijk wordt dat van D66 een beetje doorgezet, of in ieder geval goed besproken. Er moeten gewoon teststands komen en ze moeten veel flyeren met voorlichting (in meerdere talen). Geventileerde ruimtes waar uitgerust kan worden, kraanwater gedronken kan worden, enz. etc.
Ja, jammer dat er zoveel moet gebeuren om een paar doden te voorkomen maar doordat er amper voorlichting is gaat het wel steeds weer fout.
Uitputting, combinatiegebruik, oververhitting, uitdroging, overdosering.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 15:30 schreef VeX- het volgende:
Maar hoeveel heeft zo'n vrouw dan wel niet geslikt vraag ik me dan af. Je kan mij niet wijsmaken dat dat 1 pilletje is geweest.
Dit. Je gaat toch van een wildvreemde een pil kopen? Kan me zo boos maken om die domme mensen die dat wil doen waardoor het vervolgens misgaat en de mensen die wel met drugs om kunnen gaan en ze wel gewoon bij kentron oid laten testen ook weer zwart gemaakt worden. Als ik het doe laat ik ze altijd van te voren bij kentron testen en opsturen. Dan kan ik 2 weken later opbellen en krijg ik precies door wat er in zit. Kan niet misgaan dan.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 20:04 schreef kikoooooo het volgende:
[..]
Je kunt t ook overdrijven imo. Een ruimte met frisse lucht, pls. Als je je kut voelt ga je maar de ehbo of beveiliging.
Je kunt nu gewoon toch testen? Wat wil je testen op een feest? Meer dan een reagent test zou t toch niet zijn, en dat is schijnveiligheid. Pillen met pmma of mcpp met een klein beetje mdma worden dan gewoon als veilig gezien. Zo'n reagent test kun je zelf thuis ook wel doen.
Ik blijf erbij dat kopen op een feest van een een of andere Sjonnie gewoon dom is. Gewoon vooraf een voorraad kopen, laten testen en elke keer een paar van je voorraad pakken.
Nee, niet stom. Ik heb mensenkennis. Voldoende.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 17:33 schreef Myrr het volgende:
[..]
Wel aardig enzo, maar toch wel stom dat je dat genomen hebt.
Eens. Dit was dan ook niet "een of andere Sjonnie".quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 20:04 schreef kikoooooo het volgende:
Ik blijf erbij dat kopen op een feest van een een of andere Sjonnie gewoon dom is.
Idealiter ja, maar dat gaat nu eenmaal niet (altijd).quote:Gewoon vooraf een voorraad kopen, laten testen en elke keer een paar van je voorraad pakken.
Als ik deze post ff aanhoud;quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 15:30 schreef VeX- het volgende:
En ik ga van goeie pure XTC uit, met, volgens Trimbos, hoog gedoseerde pillen, zeg 150mg wat idioot is, dan heb je t over 1 pil per 3 kilo gewicht...quote:Op maandag 20 oktober 2014 22:59 schreef kikoooooo het volgende:
De LD50 rat van MDMA is 49mg/kg lichaamsgewicht.
Dat.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 22:47 schreef 1Liner het volgende:
Logischer lijkt mij een uitputtende combinatie van dagen doorgaan, amper slapen, niet eten, te weinig water en te veel alcohol drinken, snuifje hier, lik MDMA daar, slokken GHB, flink pillen ketsen, nog wat speed omdat je moe wordt en goh, iemand gaat dood, dat heeft niks met pillen te maken maar alles met dom bezig zijn....
Of juist teveel water drinken. Vorig jaar is er een meisje doodgegaan aan watervergiftiging na xtc gebruik.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 22:47 schreef 1Liner het volgende:
te weinig water en te veel alcohol drinken,
Kan ook nog inderdaadquote:Op woensdag 22 oktober 2014 00:42 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Of juist teveel water drinken. Vorig jaar is er een meisje doodgegaan aan watervergiftiging na xtc gebruik.
Helemaal mee eens.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 22:47 schreef kikoooooo het volgende:
Toch is elke xtc-dode er een die voorkomen zou moeten worden. Ondanks dat het idee vaak onder vuur ligt is Kramers voorstander van legalisering. ,,De kwaliteit van de producten gaat omhoog, het criminele circuit rond de drug verdwijnt en ook is het dumpen van chemicaliën op deze manier verleden tijd." Bang dat veel meer jongeren aan de pillen zullen gaan is hij niet. ,,Vooral jongeren hebben vaak de neiging om dingen te doen die ze door anderen verboden is. Een legale drug is dan net wat minder spannend."
De vraag is eerder of dat het in Nederland met het beleid waar wij voor kiezen mogelijk is om drugsgebruik aan banden te leggen. Als het antwoord hierop nee is dan heeft het geen zin om het te verbieden. Als we het wel verboden willen houden dan moeten we het ook handhaven, dat gaat niet lukken zolang wij toestaan dat op onze eigen bodem extreem veel drugs wordt gemaakt. De afvalstoffen daarvan komen in ons grondwater terecht.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 22:53 schreef Halcon het volgende:
Best kans dat dat klopt ja. CBS-cijfers over de kosten van alcohol zijn ook niet fraai.
Daarom zou feitelijk onderzoek per drug en dan beslissen wat wel en wat niet een goed idee zijn.
Iets legaliseren omdat alcohol wel is toegestaan is geen goed plan, iets toestaan omdat het toegestaan is en iets anders verboden houden omdat het in een zgn. zwaardere categorie valt, is ook geen goed plan.
Dit zijn de eerste ADE-doden.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 23:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Hoe is dat in vergelijking met andere jaren? Ik meen mij te herinneren dat het daar eerder behoorlijk uit de hand liep.
Nonsense. Het hele uitgaansleven is vergeven van de drugs.quote:behalve dat er veel drugsgebruikers op afkomen
"Beperken" op het event zelf betekend dat mensen meer gaan gebruiken voor ze naar binnen gaan. En dan krijg je juist meer overdoses en doorgesnoven idioten op het feest.quote:beperken levert ook veel op
Medisch gezien heeft hij gelijk, uitgaande van regelmatig meer drinken dan 3 standaardglazen.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 22:47 schreef kikoooooo het volgende:
'Liever een pilletje dan dagelijks drank'
Vier mensen lieten het leven tijdens het Amsterdam Dance Event (ADE) dat afgelopen weekend werd gehouden, en bij minstens drie van hen was er xtc in het spel. Politici en gezondheidsinstituten buitelden meteen over elkaar heen om te pleiten voor het verruimen van wetgeving of juist het strenger handhaven ervan. En dat terwijl het gangbare alcohol vele malen schadelijker is dan xtc, zegt internist-klinisch farmacoloog Kees Kramers van het Radboudumc in Nijmegen. ,,Ik heb liever dat mijn zoon af en toe een pilletje neemt dan dat hij dagelijks te veel drinkt."
Helemaal mee eens. Per soort bekijken, alle zinvolle argumenten (dus geen religieuze, liberale, libertarische principes) meenemen, de gevolgen van verbieden en toestaan meenemen en dan beslissen: iets of toestaan of verbieden, zonder halfslachtig gedoe. Toegestaan is toegestaan en dus zou een supermarkt het mogen verkopen, verbieden is verbieden en dat verbod dien je dan te handhaven.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 23:18 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
De vraag is eerder of dat het in Nederland met het beleid waar wij voor kiezen mogelijk is om drugsgebruik aan banden te leggen. Als het antwoord hier op nee is dan heeft het geen zin om het te verbieden. Als we het wel verboden willen houden dan moeten we het ook handhaven, dat gaat niet lukken zolang wij toestaan dat op onze eigen bodem extreem veel drugs wordt gemaakt. De afvalstoffen daarvan komen in ons grondwater terecht.
Hoe komen ze dan aan 4 terwijl er dit jaar 3 doden zijn gevallen?quote:Op woensdag 22 oktober 2014 23:19 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dit zijn de eerste ADE-doden.
En? Je kan moeilijk de relatie ontkennen tussen deze doden en het feit dat er veel drugsgebruikers op afkomen die niet weten wat ze doen. Citeer mij wel volledig! Je laat net een belangrijk deel weg waardoor jij het uit de context rukt. Het maakt nogal wat verschil of dat je drugs op een juiste manier gebruikt of als een idioot een veel te hoge dosis slikt, verkeerde drugs combineert, te weinig drinkt etc.quote:Nonsense. Het hele uitgaansleven is vergeven van de drugs.
Precies. Wat de uitkomst ook is - ik vind beide prima - ben er consequent in en kies op rationele gronden voor een verbod of het toestaan.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 23:22 schreef Halcon het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Per soort bekijken, alle zinvolle argumenten (dus geen religieuze, liberale, libertarische principes) meenemen, de gevolgen van verbieden en toestaan meenemen en dan beslissen: iets of toestaan of verbieden, zonder halfslachtig gedoe. Toegestaan is toegestaan en dus zou een supermarkt het mogen verkopen, verbieden is verbieden en dat verbod dien je dan te handhaven.
De 4e was geen drugsdode.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 23:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Hoe komen ze dan aan 4 terwijl er dit jaar 3 doden zijn gevallen?
Je doet net alsof drugsgebruik beperkt is tot dance-feesten. En dat is onzin. En ik ben het er niet mee eens dat de overheid organisatoren misbruikt voor hun mislukte War on Drugs.quote:Citeer mij wel volledig! Je laat net een belangrijk deel weg waardoor jij het uit de context rukt.
Inderdaad. Als dan rationeel alles verboden wordt, alles wordt toegestaan of bijvoorbeeld XTC toegestaan en alcohol verboden, so be it.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 23:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Precies. Wat de uitkomst ook is - ik vind beide prima - ben er consequent in en kies op rationele gronden voor een verbod of het toestaan.
PraKtisch gezien moet je ook eventjes naar zakelijke belangen kijken (USA en zo).
Ik heb dat helemaal niet gesteld, ook niet impliciet.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 23:44 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Je doet net alsof drugsgebruik beperkt is tot dance-feesten.
Dan heb ik verkeerd gelezen.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 23:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik heb dat helemaal niet gesteld, ook niet impliciet.
A komt op B af zegt niets over A komt op C af. Volg je het nu?quote:Op woensdag 22 oktober 2014 23:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dan heb ik verkeerd gelezen.
Bram, ik neem aan dat jij nooit op dancefeestjes geweest ben.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 23:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Hoe is dat in vergelijking met andere jaren? Ik meen mij te herinneren dat het daar eerder behoorlijk uit de hand liep.
Hoe dan ook is er niet echt een relatie tussen de ADE en doden, behalve dat er veel drugsgebruikers op afkomen die niet goed weten wat ze doen en dat de ADE blijkbaar onvoldoende toezicht houdt om ofwel dat drugsgebruik op het festival te beperken (voorkomen zal niet lukken, beperken levert ook veel op) ofwel het op tijd te zien als het mis gaat. Je ziet toch wel aan iemand dat hij niet in goede doen is?
Aan jouw fotoalbum te zien jij wel.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 00:28 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Bram, ik neem aan dat jij nooit op dancefeestjes geweest ben.
Het is dit soort toezicht waar ik op doelde.quote:De beveiliging op dat soort feestjes loopt rond en houdt de boel echt goed in de gaten; als mensen helemaal wappie zijn, worden ze weggehaald (zelf vaak genoeg gezien).
Ook mensen onderling letten op elkaar.
Hehe.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 00:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Aan jouw fotoalbum te zien jij wel.![]()
Haha, nee, Miss Escobar dan. Die is van de salsa, de latino-pop, hooguit de VSAmerikaanse popmuziek, de Bruno Marsen, etc.quote:Nee, het is niet mijn stijl muziek.
Het beste wat ik je kan aanraden is een keer mee te gaan met vrienden die er wel van houden. De beste feestjes (qua sfeer) zijn trance en vooral hardstyle. Techno is een stuk minder toegankelijk door de mensen ("meer in zichzelf gekeerd"), de muziek ("saaier") en de drugs.quote:Het is dan ook een vraag uit nieuwsgierigheid, omdat ik graag wil weten hoe de vork in de steel zit. Ik wijs voorlopig niet met mijn vinger in deze kwestie.
Alles wat je doet (zelfs incidenteel) kan schade aanrichten. Dat kan je niet voorkomen. Douche je wel eens? De meeste doden in huis vallen in de douche.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 00:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
de overheid heeft m.i. pas een taak op het moment dat het schade aanricht, ook als je het incidenteel doet.
Ik denk, maar dat zouden specialisten moeten berekenen, dat XTC het uiteindelijk wel zal halen, de balans voor alcohol voor alcohol zal slecht uitpakken. Roken, coke en heroine schat ik ook in met een minnetje.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 00:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Aan jouw fotoalbum te zien jij wel.
Nee, het is niet mijn stijl muziek. Het is dan ook een vraag uit nieuwsgierigheid, omdat ik graag wil weten hoe de vork in de steel zit. Ik wijs voorlopig niet met mijn vinger in deze kwestie.
[..]
Het is dit soort toezicht waar ik op doelde.
Inderdaad, gewoon je medemens wat in het oog houden, wetende dat niet iedereen even snugger is en evenveel ervaring heeft.
Er is nog een ander punt mbt drugs, een discussie die beter past in het centrale War on Drugs-topic, maar hier zo gegroeid is, en dat is het aanbod.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 00:41 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik denk, maar dat zouden specialisten moeten berekenen, dat XTC het uiteindelijk wel zal halen, de balans voor alcohol voor alcohol zal slecht uitpakken. Roken, coke en heroine schat ik ook in met een minnetje.
Dan zit je wel in een lastige situatie. De vraag is dan wat bijvoorbeeld de prijs is van alcohol en wie dat gaat betalen.
Plus de maatschappelijke acceptatie van alcohol en sigaretten, terwijl de kostprijs van alcohol voor de maatschappij enorm is.
Mja, hoe streng verboden iets ook is of hoe makkelijk iets verkrijgbaar is, er zullen altijd wel mensen zijn die iets toch of toch niet gaan gebruiken. Dat hangt ook van meer factoren af dan alleen of iets verboden is of toegestaan.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 00:47 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Er is nog een ander punt mbt drugs, een discussie die beter past in het centrale War on Drugs-topic, maar hier zo gegroeid is, en dat is het aanbod.
Kijk naar de VS.
Waarom gingen de negers (vooral zij) crack (gerookte cocaine, in Colombia bazuco genoemd) gebruiken? Omdat het beschikbaar (en vooral goedkoop) werd.
Welke drugs gebruiken mislukte plattelandsbewoners/tokkies, meestal blanken? Het fucking crystal meth.
In Nederland heb je dat niet. Waarom? Omdat het aanbod in Nederland "leuke drugs" zijn, en geen drugs waar je huid van af valt (krokodil, crystal meth), weinig drugs waar je niets meer mee kan (heroine), geen opiumrokers, etc.
Denken dat je door een maatschappelijk verbod drugs kan uitbannen is zowel utopisch als contraproductief.
Een goeie vriend van me, slimme en heel aardige gast, heeft helemaal dronken EN stoned autogereden in... fokking Saudi-Arabie. En zijn hoofd zit nog op zijn romp. Gelukkig maar.
Hier ben ik het dus echt niet mee eens. Het kan best zijn dat het lijkt en voelt alsof het beter gaat, maar je bent onder invloed en dan dien je simpelweg achter het stuur weg te blijven. Zowel met alcohol als met droog moet je niet rijden en andere manieren vinden om thuis te komen.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 00:37 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ook het rijden met/na drugsgebruik is een stuk minder gevaarlijk dan rijden na alcoholgebruik. Niet alleen eigen, maar ook veel andere ervaringen vertellen dat je na drugs (beter als ze uitgewerkt zijn) beter rijdt dan met alcohol.
En hoe vaak hoor je "gast op pillen/pep rijdt zichzelf (en anderen) dood"? Niet vaak. Zeker minder vaak dan met alcohol terwijl als je sec gaat kijken in Nederland er zoveel feestjes zijn met drugs in het spel en wat dat betreft echt niet heel veel meer alcoholdrinkers (en -rijders) zijn dan drugsgebruikers (en -rijders).
Ik ben het met je eens dat je een Bob zou moeten hebben, maar er is een duidelijk verschil met drankrijders, dat wilde ik alleen zeggen.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 08:29 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Hier ben ik het dus echt niet mee eens. Het kan best zijn dat het lijkt en voelt alsof het beter gaat, maar je bent onder invloed en dan dien je simpelweg achter het stuur weg te blijven. Zowel met alcohol als met droog moet je niet rijden en andere manieren vinden om thuis te komen.
Wat ik nou zo leuk vond om te ontdekken, was dat er zoveel mensen zijn die weleens een pilletje doen, waar je dat niet van zou verwachten op basis van uiterlijk, gezinssituatie, carrière, etc.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 00:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Aan jouw fotoalbum te zien jij wel.
Als je een halfje op hebt en dat is vrijwel uitgewerkt wel, maar als je meer dan een pil op hebt, is het wel anders, maar niet minder gevaarlijk.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 08:31 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens dat je een Bob zou moeten hebben, maar er is een duidelijk verschil met drankrijders, dat wilde ik alleen zeggen.
quote:"Elk jaar sterven in Nederland tweehonderd sporters tijdens of vlak na een zware sportprestatie aan problemen met hart of bloedvaten. Door stollingen in het bloed krijgen zij bijvoorbeeld een hartinfarct of beroerte.” Deze openingszinnen stonden maandag in de Volkskrant. Niet op de voorpagina, maar in het wetenschapskatern. Geen enkel nieuwsmedium nam het over. Waarom zouden ze ook. Sport is immers inherent goed; dat mogen we niet bekritiseren. Hoe anders gaat het met de mensen die zweten in de club. Drie doden tijdens het Amsterdam Dance Event zorgden voor het demoniseren van een dader die het waarschijnlijk niet eens gedaan heeft: ecstasy.
[...]
Het Volkskrant-bericht over de dode sporters besloot met de wonderlijke aanbeveling dat “sporters zich vooral niet moeten laten demotiveren door de bevindingen van de onderzoekers”.
Artikel met quote #1: http://politiek.theposton(...)oos-maar-verstandig/quote:Opnieuw zijn dit weekend 15 mensen overleden door drugs. Het zou gaan om de drug alcohol, maar vaak wordt deze verkocht onder andere namen zoals onder andere wijn, bier, wodka of nog verhullender termen als Mojito en Breezer.
De drugs werden dit weekeinde verspreid bij vrijwel elke sociale gelegenheid die zich in Nederland afspeelde. De doden werden het slachtoffer van psychische stoornissen, leverziekten, hart- en vaatziekten, verkeersongelukken en vechtpartijen.
De politie heeft direct na bekend worden van het nieuws maatregelen genomen en iedereen die alcohol heeft gekocht aangeraden die weg te gooien.
goeie columnsquote:Op donderdag 23 oktober 2014 13:24 schreef Disorder het volgende:
Twee heel goede artikelen over ecstacy en de onzin in de media:
[..]
[..]
Artikel met quote #1: http://politiek.theposton(...)oos-maar-verstandig/
Artikel met quote #2: http://www.bnr.nl/opinie/(...)ge-gevaarlijke-drugs
Dat eerste zou je in relatieve aantallen moeten zien en je zou meer moeten weten over de omstandigheden. Er zijn in Nederland meer mensen die overlijden aan de beet van een hond dan aan de beet van een tijger. Conclusie: een hond is gevaarlijker dan een tijger.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 13:24 schreef Disorder het volgende:
Twee heel goede artikelen over ecstacy en de onzin in de media:
[..]
[..]
Artikel met quote #1: http://politiek.theposton(...)oos-maar-verstandig/
Artikel met quote #2: http://www.bnr.nl/opinie/(...)ge-gevaarlijke-drugs
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |