Het ging inderdaad specifiek over winglets, en die zijn het efficiëntst op vluchten waar de climb-out fase een relatief groot deel uitmaakt van de vlucht. Korte vluchten dus. Tijdens de cruise levert het veel minder voordeel op en is het alleen maar extra gewicht en extra weerstand.quote:Op maandag 6 oktober 2014 14:09 schreef OEM het volgende:
[..]
Ik ben geen specialist oid, maar doorgaans lees je dat wingtip devices pas effectief worden op langere afstanden wegens het extra gewicht van de winglets en versteviging van de vleugel zelf.
[..]
Bijna alle longhaul types hebben wel iets van een wingtip device: winglets of raked.
[..]
De -8 en -9 hebben raked wingtips. De -3 zou winglets krijgen. Ik heb hiervoor 2 redenen gelezen: een heeft te maken met het gewicht/performance verhouding van een winglet tov raked wingtip en de ander heeft te maken met de kortere wingspan van een vleugel met winglet (tov raked) zodat de wingspan overeenkomt met die van een 767 waar de Japanse gates op zijn ingesteld.
Ze kunnen tegenwoordig echt wel winglets ontwerpen die ook bij hoge snelheden nog altijd een positieve bijdrage leveren aan de weerstand. Maar je hebt gelijk, een winglet geeft de meeste winst bij hoge invalshoeken - dus als er langzaam gevlogen wordt.quote:Op maandag 6 oktober 2014 16:59 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Het ging inderdaad specifiek over winglets, en die zijn het efficiëntst op vluchten waar de climb-out fase een relatief groot deel uitmaakt van de vlucht. Korte vluchten dus. Tijdens de cruise levert het veel minder voordeel op en is het alleen maar extra gewicht en extra weerstand.
Ok, let me rephrase mezelf: winglets worden pas economisch rendabel op langere afstanden.quote:Op maandag 6 oktober 2014 16:59 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Het ging inderdaad specifiek over winglets, en die zijn het efficiëntst op vluchten waar de climb-out fase een relatief groot deel uitmaakt van de vlucht. Korte vluchten dus. Tijdens de cruise levert het veel minder voordeel op en is het alleen maar extra gewicht en extra weerstand.
Het is wel duidelijk dat het effect afzwakt met de afstand, maar het is minder drastisch dan in mijn beleving inderdaad. Misschien dat ik statistieken heb gezien van aftermarket winglets, maar kan het niet meer terugvindenquote:Op maandag 6 oktober 2014 20:18 schreef OEM het volgende:
[..]
Ok, let me rephrase mezelf: winglets worden pas economisch rendabel op langere afstanden.
Voorbeeld 737: hoe langer gevlogen wordt, hoe groter de gemiddelde brandstofbesparing
http://www.boeing.com/com(...)aero_17/winglets.pdf
Ben toch benieuwd naar jouw bron, want ik kan alleen bronnen vinden die het tegengestelde vertellen.
Afzwakken? De efficiencywinst blijft gewoon stijgen tot ongeveer 4%. Dat is blijkbaar de maximale efficiencywinst. Je hebt alleen een lange afstand nodig om het verlies tijdens climbout te compenseren .quote:Op maandag 6 oktober 2014 20:55 schreef Me_Wesley het volgende:
Het is wel duidelijk dat het effect afzwakt met de afstand, maar het is minder drastisch dan in mijn beleving inderdaad.
Helaas Camiel, we zijn je voor geweest:twitter:luchtvaart twitterde op maandag 06-10-2014 om 12:18:39 @KLM viert morgen 95e verjaardag. Om 08.30 onthult @camieleurlings logo op MD-11. Einde middag onthulling nieuw KLM-huisje. Van harte @KLM reageer retweet
quote:With the opening of the first regular airservice between England and Holland, I send you greetings from London to the city of Amsterdam. I wish that this service will contribute to the friendly en business relationship between the two cities and our countries."
I have great confidence in the well-meaning cooperation between the Dutch and English companies in relation to this new and very important airtransport
quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Vandaag is KLM dus 95 jaar oud; en hiermee is de KLM de oudste onder haar oorspronkelijke naam opererende luchtvaartmaatschappij.
En wij waren er dus eerder bij dan KLM :quote:Tevens gaan er een aantal grote kisten van KLM rondvliegen met een 95 years sticker waaronder een van de laatste MD-11's: PH-KCE.
Deze heeft de sticker in de nacht van zondag op maandag gekregen, vermoedelijk de anderen ook?
En die kun je in de post van blingbling11 hierboven zien.
twitter:KLM twitterde op dinsdag 07-10-2014 om 10:36:52 Our CEO @camieleurlings just unveiled a special logo of our 95th birthday! Do you like it? #KLM95 reageer retweet
quote:Ter gelgenheid van onze 95e verjaardag heeft Camiel Eurlings zojuist in Hangar 11 het logo op een MD-11 onthuld. De komende weken worden nog een 777-300, 777-200, 747-400, 747-freighter, A330-300 en een A330-200 van een logo voorzien. De toestellen vliegen het gehele jaar met dit logo rond.
Nice. Eindelijk duidelijkheid op welke toestellen die sticker nou kwam, dat die op meerdere kisten kwam wist ik, maar nog niet welke.quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 16:12 schreef blingbling11 het volgende:
En goed nieuws, de sticker komt niet alleen op de PH-KCE.
Via myKLM:
[..]
Strict gezien weet je nu ook nog niet precies welke natuurlijkquote:Op dinsdag 7 oktober 2014 16:50 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Nice. Eindelijk duidelijkheid op welke toestellen die sticker nou kwam, dat die op meerdere kisten kwam wist ik, maar nog niet welke.
Nee hoorquote:Op dinsdag 7 oktober 2014 20:24 schreef flipsen het volgende:
Ben ik de enige die het echt een foei-lelijke sticker vindt
Ach ja, het past we bij hun huisstijl. En het is maar tijdelijk uiteraard.quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 20:24 schreef flipsen het volgende:
Ben ik de enige die het echt een foei-lelijke sticker vindt
Boeit niet veel. Ging me meer welke types.quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 20:25 schreef Thetallguy het volgende:
Strict gezien weet je nu ook nog niet precies welke natuurlijk
Ik neem aan dat je je in smiley hebt vergist en eigenlijk deze bedoelde? Want dat kan je toch niet serieus menen natuurlijkquote:Op dinsdag 7 oktober 2014 21:14 schreef Iemand91 het volgende:
Ze vliegen ten minste wel met een van de mooiste (zo niet mooiste) livery rond.
Mijn eerste post in het luchtvaarttopicquote:Op dinsdag 7 oktober 2014 21:14 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Ach ja, het past we bij hun huisstijl. En het is maar tijdelijk uiteraard.
Ze vliegen ten minste wel met een van de mooiste (zo niet mooiste) livery rond.
[..]
Boeit niet veel. Ging me meer welke types.
Enne; vanmiddag bij vertrek naar Montreal:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Misschien juist een handige keuze omdat die stickers op de andere toestellen ook niet eeuwig zullen blijven zitten?quote:Op woensdag 8 oktober 2014 08:45 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
Mijn eerste post in het luchtvaarttopic
Toch mooi dat ze de MD-11's nog hebben voorzien van de 95 years sticker Ook al is het maar voor even
Nee, ik heb me niet vergist. Ik vind wel degelijk de KLM livery een van de beste die er is.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 02:01 schreef flipsen het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je je in smiley hebt vergist en eigenlijk deze bedoelde? Want dat kan je toch niet serieus menen natuurlijk
Jep, heel even. (eind deze maand gaat hij de hangar in voor voorbereiding naar de scrapper)quote:Op woensdag 8 oktober 2014 08:45 schreef RedFever007 het volgende:
Mijn eerste post in het luchtvaarttopic
[quote]
[quote]
Toch mooi dat ze de MD-11's nog hebben voorzien van de 95 years sticker Ook al is het maar voor even
Ik heb begrepen dat de stickers op de rest van de vloot een jaar blijven zitten.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 09:50 schreef LintuxCx het volgende:
Misschien juist een handige keuze omdat die stickers op de andere toestellen ook niet eeuwig zullen blijven zitten?
Dat sowieso.quote:(Hoewel ze 'm ws toch nog zelf van de MD-11's gaan moeten pulken bij het "anonimiseren".)
Vind de KLM livery ook mooi hoor.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 02:01 schreef flipsen het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je je in smiley hebt vergist en eigenlijk deze bedoelde? Want dat kan je toch niet serieus menen natuurlijk
quote:I pulled the throttles to idle just south of Sicily , but we still overran the refueling tanker awaiting us over Gibraltar.
Hm, eigenlijk zijn er weinig mooie liveries. Maar wat KLM op de Embraer wil spuiten vond ik er wel mooi uitzien.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 14:51 schreef zlotka het volgende:
[..]
Vind de KLM livery ook mooi hoor.
Welke zijn meer jouw smaak dan? Altijd wel leuk om te weten
Smaken verschillen. Ik vind de livery van KLM ook een van de mooiste, maar wat ze op de embraer en 787 spuiten vind ik afgrijselijk.quote:Op donderdag 9 oktober 2014 01:17 schreef flipsen het volgende:
[..]
Hm, eigenlijk zijn er weinig mooie liveries. Maar wat KLM op de Embraer wil spuiten vond ik er wel mooi uitzien.
quote:I wouldn't say that is bad livery, I would say it is actually without a livery?
quote:When are they painting it then?
quote:
A380, kijk maar naar de rij met raampjes. Plus je ziet de bult van een 747 niet.quote:Op donderdag 9 oktober 2014 22:24 schreef Iemand91 het volgende:
• Wat zal dit voor vliegtuig zijn? Een 747 of A380 van Qantas?
Kijk maar wat er gebeurd als je met de oriëntatie van het Noorden speelt:quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 00:04 schreef Tinos85 het volgende:
[..]
A380, kijk maar naar de rij met raampjes. Plus je ziet de bult van een 747 niet.
quote:According to FOX News, an unidentified passenger on a plane from Philadelphia to Punta Cana, Dominican Republic, yelled out that he had Ebola.
According to Dominican reporters, the passenger sneezed and yelled, “I have Ebola!”
The plane landed at Punta Cana International Airport and the passenger was taken to the airport’s medical center.
Then, according to video taken by a passenger on the plane, this happened:
quote:“I’ve done this for 36 years, and I think that the man who has said this is an idiot, and I’ll say that straight out,”
Boeing A380 of Airbus 747, kies maar. Altijd leuk die stitch foutjes in google maps. Mooie find though.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 00:18 schreef Iemand91 het volgende:
[..]Die rare foto vanuit het Oosten (klikbaar voor groter):
[ afbeelding ]
Heb dit ook al op een ander bekend forum gepost; en zij zagen allemaal wat anders. Dus mogelijk zie jij ook wat anders dan wat ik zie.
Er zullen naast die 2 concordes vast nog wel meer kisten op deze foto staan die nu niet meer vliegenquote:Op donderdag 9 oktober 2014 22:24 schreef Iemand91 het volgende:
En zoek op deze luchtfoto van JFK 2 vliegtuigen die nu niet meer vliegen.
Ik moet toegeven, ik heb 'm niet gevonden. Kwam op reddit langs.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 07:38 schreef OEM het volgende:
[..]
Boeing A380 of Airbus 747, kies maar. Altijd leuk die stitch foutjes in google maps. Mooie find though.
Oke, types had ik dus moeten zeggen. Maar goed; die waren dan ook niet heel moeilijk te herkennen/vinden...quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 11:55 schreef OEM het volgende:
[..]
Er zullen naast die 2 concordes vast nog wel meer kisten op deze foto staan die nu niet meer vliegen
- 12 oktober 2011: De allereerste 747-8 wordt afgeleverd. Een 747-8F LX-VCB City Of Esch-sur-alzette wordt aan Cargolux geleverd. De 747 gaat eerst naar Seattle en pakt daar vracht op. Daarna gaat het door naar Luxemburg:quote:Op donderdag 12 juni 2014 13:59 schreef Iemand91 het volgende:
- Ook op 12 juni 1979 maakt de Rutan Model 61 Long-EZ haar eerste vlucht. Het is een vliegtuig dat mensen zelf kunnen bouwen.
Zal vooral bekendheid 'genieten' (i.i.g. bij mij) vanwege het feit dat zanger John Denver op 12 oktober 1997 met dit type vliegtuig (N555JD) voor de kust van Pacific Grove, Californië in de oceaan is gecrasht.
Hoofdoorzaak was het feit dat een schakelaar (om te schakelen tussen fuel tanks) op een ongebruikelijke plaats zat en moeilijk/niet te gebruiken was.
John Denver met het vliegtuig in kwestie:
twitter:
Zó ver gingen ze vast nietquote:
Wen er maar aan. Dat zal bij alle maatschappijen zo zijn/worden. Service wordt uitgekleed omdat mensen goedkoop willen vliegen. Jammer, maar helaas.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 18:18 schreef flipsen het volgende:
Door die baggerindeling vlieg ik dus veel liever met Iberia naar Buenos Aires, die hebben een 2-4-2. Alleen kan je daar tegenwoordig ook niet meer je stoel kiezen bij het reserveren/online inchecken, zonder extra te betalen
PH-BQB staat inderdaad op dit moment in de hangar op Schiphol omgebouwd te worden naar 3-4-3.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 18:25 schreef boriq het volgende:
en gaat KLM ook niet nog eens naar 3-4-3 op hun 777-200's?
Het zal aan de andere kant natuurlijk beter zijn voor de maatschappijen zelf. Die maken immers meer omzet per vlucht als ze de bezettingsgraad op het zelfde niveau houden.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 18:27 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Wen er maar aan. Dat zal bij alle maatschappijen zo zijn/worden. Service wordt uitgekleed omdat mensen goedkoop willen vliegen. Jammer, maar helaas.
[..]
PH-BQB staat inderdaad op dit moment in de hangar op Schiphol omgebouwd te worden naar 3-4-3.
De vlucht met Iberia met 2-4-2 waar ik het over had is met een A340quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 18:55 schreef boriq het volgende:
Is het verschil eigenlijk groot tussen 2-4-2, 3-3-3 en 3-4-3 in de 777's?
Dat had ik niet begrepen.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 19:25 schreef flipsen het volgende:
[..]
De vlucht met Iberia met 2-4-2 waar ik het over had is met een A340
Ik vond de 3-4-3 van de KLM ongelooflijk kut zitten, temeer omdat mijn voeten aan het vechten waren met het PES-systeem op de vloer. Dus ik blijf bij Iberia Of AirEuropa, waar je voor betrekkelijk weinig (75 euro geloof ik) kan upgraden naar de stoelen bij de hoofduitgang, vond ik bijzonder prettig zitten Gaat wel steeds over AMS/MAD - Buenos Aires he, voor korte vluchten maakt het me niet zoveel uit.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 19:40 schreef boriq het volgende:
[..]
Dat had ik niet begrepen.
Is er dan veel verschil tussen 3-3-3 en 3-4-3 in de 777's?
Samengevat:quote:Two Air France pilots were asleep before fatal 2009 crash as one woke to say 'F**k, we're dead'
Disturbing new recorder information from doomed Flight 447 which crashed into the Atlantic Ocean five years ago also reveals one of the pilots shouted "F**k, we're dead" as the plane went down.
The shocking details have emerged in a new investigation, published in the October edition of Vanity Fair magazine, exposing the troubling "piloting culture" within Air France at the time.
Recorded conversations between 37-year-old David Robert, Pierre-Cedric Bonin, 32, and Marc Dubois - the 58-year-old captain - reveal that two of them were sleeping when the Airbus 330 experienced trouble in a tropical storm. The plane was flying from Rio de Janeiro, Brazil, to Paris, France.
According to Vanity Fair, Bonin, dubbed the "Company Baby" with only a few hundred flight hours under his belt, was left in charge while the captain slept. It was known that the veteran captain only got one hour of sleep the previous night, spending most of his time with his travel companion, an off-duty flight attendant and opera singer.
Meer...
En:quote:BLAGNAC - Het Indiase IndiGo lijkt Airbus de grootste order ooit te gaan bezorgen. De luchtvaartmaatschappij heeft een Memorandum of Understanding ondertekend voor de aanschaf van 250 A320neo’s. Dat maakte de Europese vliegtuigbouwer woensdagochtend bekend.
IndiGo was eerder al goed voor enorme bestellingen bij Airbus. In totaal bestelde de maatschappij tot nu toe al 280 toestellen bij de onderneming, waaronder 100 A320ceo's en 180 A320neo's. Inclusief de nieuwe order groeit dat aantal tot 530. IndiGo is nu al de grootste luchtvaartmaatschappij binnen India, en concurreert met onder meer Air India, Jet Airways en Spicejet.
Met de nieuwe toestellen wil de airline meer klanten en markten bereiken, zei Aditya Ghosh, President van IndiGo, bij de bekendmaking van de deal. Naar verwachting maakt de Indiase luchtvaartmarkt in de komende jaren een sterke groei door.
De A320neo, die vorige maand voor het eerst vloog, is tot nu toe een groot succes. Van het toestel zijn er tot nu toe al duizenden besteld door tientallen klanten. De A320neo is in eerste instantie vijftien procent zuiniger dan de bestaande generatie vliegtuigen van vergelijkbaar formaat. In 2020 moet dat voordeel dankzij nieuwe aanpassingen zijn verbeterd tot 20 procent.
De eerste A320neo wordt naar verwachting in 2015 in operationele dienst gesteld. Overigens was IndiGo in 2011 de eerste luchtvaartmaatschappij die de A320neo bestelde, en wordt naar verwachting ook een van de eerste gebruikers van het type.
quote:SCHIPHOL - Ryanair is nog steeds van plan om een basis te openen op Schiphol. En volgens commercieel directeur Kenny Jacobs zal dat mogelijk al in het najaar van 2015 gebeuren. Dat meldt hij tegenover het Financieele Dagblad. "We zijn in gesprek met Schiphol", zegt Jacobs. Concurrent easyJet maakte eerder al bekend in het voorjaar van 2015 een basis op Schiphol te openen.
Nu Ryanair na een tijdelijke groeistop weer nieuwe vliegtuigen aan de vloot toevoegt, liggen er nieuwe mogelijkheden. "Vorig jaar vroegen we al slots aan, maar uiteindelijk konden we geen capaciteit vrijmaken. Dit jaar hebben we geen slots aangevraagd omdat we geen toestellen hebben, maar volgend jaar is dat anders", zegt Jacobs.
"We hopen dat we in de winter van 2015 kunnen starten en het begint op Schiphol met een basis." De luchthaven past volgens Jacobs in het aangepaste verdienmodel van Ryanair, waarbij de maatschappij meer gaat vliegen vanaf primaire in plaats van secundaire luchthavens. Ook wil de Ierse budgetcarrier meer zakenreizigers aan boord krijgen.
"Wij kijken of de markt er is en of de luchthaven voldoet aan onze voorwaarden. Dat is het geval." Wel vindt Jacobs Schiphol duur, ondanks een tariefverlaging van 6,7 procent. "We vinden Schiphol heel duur, maar zien ook dat de markt gunstig is. We willen een goede deal. Nederlanders zijn pragmatisch als het op zakendoen aankomt." Ryanair heeft eerder gezegd dat alle Europese luchthavens mogelijke Ryanair-bestemmingen kunnen worden, afgezien van de grote drie Londen Heathrow, Parijs Charles de Gaulle en Frankfurt.
Transavia
Jacobs meldt verder in het FD – net als eerder 'grote baas' Michael O'Leary - een samenwerking met Air France-KLM wel te zien zitten, hoewel pas over een jaar of vijf. “Ik sluit niet uit dat wij dan binnen de Europese markt passagiers aanvoeren voor KLM, dat het intercontinentale verkeer verzorgt.” Jacobs zegt er een hard hoofd in te hebben dat een pan-Europese divisie van Transavia van de grond komt.
Schiphol-topman Jos Nijhuis zei maandag volgens het FD overigens niets van de Ryanair-plannen af te weten. Een jaar geleden verraste Ryanair vriend en vijand door onverwachts met plannen voor de opening van een basis op het Belgische Brussels Airport (Zaventem) te komen. Inmiddels zijn die plannen verwezenlijkt.
Lagere tarieven
Volgens Jacobs kunnen Nederlandse vakantiegangers zich de komende tijd verheugen in een aanhoudende prijzenoorlog tussen luchtvaartmaatschappijen. "Dat betekent meer keuze tegen lagere tarieven'', aldus de bestuurder tegenover het ANP. Het aanbod vanaf Eindhoven wordt uitgebreid met vijf nieuwe bestemmingen. "We hebben hier een hoop te winnen'', zei Jacobs. "In heel Europa zijn we met 14 procent marktaandeel de grootste, maar in Nederland hebben we maar 4 procent.'"
Lissabon, Manchester, Madrid, Turijn en Tenerife. Madrid vliegen ze alleen in oneven jaren lijkt het, wordt er vaak weer uitgehaald en dan weer teruggezet.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 14:13 schreef Iemand91 het volgende:
'Ryanair in winter 2015 van start met basis op Schiphol'
Het aanbod vanaf Eindhoven wordt uitgebreid met vijf nieuwe bestemmingen
[..]
Die baanverlening is echt weggegooid geld. Iedereen had dit van tevoren aan zien komen. Wie er verantwoordelijk is geweest om dit er doorheen te drukken moeten ze privé financieel aansprakelijk stellen. Is Twente al van de baan?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 19:36 schreef Thetallguy het volgende:
[..]
Lissabon, Manchester, Madrid, Turijn en Tenerife. Madrid vliegen ze alleen in oneven jaren lijkt het, wordt er vaak weer uitgehaald en dan weer teruggezet.
Op Groningen wordt overigens helemaal gestopt, routes naar PMI en GRO gaan eruit. So far is de baanverlenging op Groningen dus een succes want er zijn ontzettend veel nonstop bestemmingen bijgekomen sinds de baan open is.
Twente is (gelukkig wel) al van de baan inderdaadquote:Op woensdag 15 oktober 2014 19:42 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Die baanverlening is echt weggegooid geld. Iedereen had dit van tevoren aan zien komen. Wie er verantwoordelijk is geweest om dit er doorheen te drukken moeten ze privé financieel aansprakelijk stellen. Is Twente al van de baan?
quote:Camiel Eurlings stapt op als topman bij KLM. Dat meldt Air France-KLM woensdagavond.
Pieter Elbers zal Eurlings opvolgen als ceo van de luchtvaartmaatschappij.
Eurlings volgde 1 juli van vorig jaar Peter Hartman op. Sinds juli 2011 zat hij al in het bestuur van KLM als topman van de vrachtdivisie van Air France-KLM.
De voormalige minister van Verkeer en Waterstaat maakte de overstap naar KLM omdat dit hem als logistiek ingenieur dichter bij zijn vakgebied zou brengen. Eurlings was eerder lijsttrekker voor het CDA bij de Europese verkiezingen.
Later meer.
Imaginary Air en Air Nonsense hebben al aangegeven interesse te hebben.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 20:07 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Ook zo'n idioot idee. Welke maatschappij wil daar nou gaan zitten?
Eelde gaat ergens de komende jaren wel omvallen is mijn idee.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 19:42 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Die baanverlening is echt weggegooid geld. Iedereen had dit van tevoren aan zien komen. Wie er verantwoordelijk is geweest om dit er doorheen te drukken moeten ze privé financieel aansprakelijk stellen. Is Twente al van de baan?
Als ik het goed heb maakt het eigenlijk geen verschil.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 10:10 schreef opabrutus het volgende:
Vraagje:
Is er bij een supersonisch vliegend vliegtuig geluid waarneembaar dat van buiten komt?
Als in; is er enig verschil in cabinegeluid voor/na supersonisch gaan?
quote:Op donderdag 16 oktober 2014 10:10 schreef opabrutus het volgende:
Vraagje:
Is er bij een supersonisch vliegend vliegtuig geluid waarneembaar dat van buiten komt?
Als in; is er enig verschil in cabinegeluid voor/na supersonisch gaan?
De schokgolven (die de knal veroorzaken als je ze over je heen krijgt) zijn altijd aanwezig als je supersonisch vliegt, niet alleen als je door de geluidsbarriere heen gaat.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 12:11 schreef Iemand91 het volgende:
Zo kon je in de Concorde dus ook niet de knal horen als je door de geluidsbarrière ging; dit geluid achtervolgde de Concorde als het ware.
Dat had ik inderdaad iets beter moeten verwoorden inderdaad. Het is dus gewoon een continue geluid.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 22:30 schreef OEM het volgende:
De schokgolven (die de knal veroorzaken als je ze over je heen krijgt) zijn altijd aanwezig als je supersonisch vliegt, niet alleen als je door de geluidsbarriere heen gaat.
De schokgolven vliegen echter met dezelfde snelheid als het vliegtuig mee, dus het vliegtuig zelf hoort de knal niet.
Sta je op de grond en het supersonische vliegtuig komt langs, dan komt de schokgolf wel over je heen = knal.
Phooootoshop!!! Tenminste, dat lijkt me. Ook omdat niemand op de brug ook maar enigszins verbaasd omhoog lijkt te kijkenquote:
Lijkt mij ook een onhoudbare situatie en zoals iemand hierboven al zei is die baanverlenging echt weggegooid geldquote:Op donderdag 16 oktober 2014 12:06 schreef El_Grando101 het volgende:
[..]
Eelde gaat ergens de komende jaren wel omvallen is mijn idee.
Die nieuwe lijndiensten kunnen dit echt niet compenseren.
Bevolkingsdichtheid is gewoon te laag hier in het noorden om een structureel winstgevend vliegveld te runnen.
Geen photoshop! Het was Fleet week in San Francisco en de Blue Angles mochten spelen rondom San Francisco Bay. Reddit & Meer foto'squote:Op vrijdag 17 oktober 2014 03:56 schreef flipsen het volgende:
[..]
Phooootoshop!!! Tenminste, dat lijkt me. Ook omdat niemand op de brug ook maar enigszins verbaasd omhoog lijkt te kijken
De vlucht naar "Londen" (Southend Londen noemen is een behoorlijke stretch, maar op zich qua reistijd niet helemaal onredelijk vanuit het oosten vd stad) was aanvankelijk wel een succes. Volgende maand neem ik 'm weer, eens zien hoe vol 'ie dan is.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 12:06 schreef El_Grando101 het volgende:
[..]
Eelde gaat ergens de komende jaren wel omvallen is mijn idee.
Die nieuwe lijndiensten kunnen dit echt niet compenseren.
Bevolkingsdichtheid is gewoon te laag hier in het noorden om een structureel winstgevend vliegveld te runnen.
Laag genoeg?quote:
quote:Een sportvliegtuig heeft vrijdag een noodlanding gemaakt op het strand van Katwijk.
Dat meldt de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM).
Het toestel, een Cessna-sportvliegtuig, moest een noodlanding maken vanwege een motorstoring.
"De piloot was de enige inzittende, en die maakt het goed", aldus een woorvoerder van de KNRM. "Hij heeft een rustig stukje strand opgezocht tussen Katwijk en Wassenaar en het toestel daar aan de grond gezet."
Politie, brandweer en ambulance zijn uit voorzorg opgeroepen, maar bleken niet in actie te hoeven komen. Het gaat om een vliegtuig dat rondvloog met een reclamesleep.
Altijd mooi om te zien, een vliegtuig dat een veilige noodlanding heeft gemaakt. Ben wel benieuwd hoe ze deze gaan wegkrijgen.. Op een trailer laden? Moet er wel iets aan de vleugels worden gedaan, of hoe gaat dat?quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 17:55 schreef Iemand91 het volgende:
Sportvliegtuig maakt noodlanding op strand Katwijk
[..]
[ afbeelding ]
Gewoon 's avonds even achterop een vrachtauto zetten. Vliegveld Valkenburg ligt vlakbij en daar kun je dat ding wel weer de lucht in krijgen.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 18:18 schreef MaxMark het volgende:
Altijd mooi om te zien, een vliegtuig dat een veilige noodlanding heeft gemaakt. Ben wel benieuwd hoe ze deze gaan wegkrijgen.. Op een trailer laden? Moet er wel iets aan de vleugels worden gedaan, of hoe gaat dat?
Ik zou zeggen: Storing verhelpen en als er niemand kijkt snel wegvliegen. Maar als ik zie hoe diep die wielen in het zand staan kan dat weleens makkelijker gezegd dan gedaan zijn.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 18:18 schreef MaxMark het volgende:
[..]
Altijd mooi om te zien, een vliegtuig dat een veilige noodlanding heeft gemaakt. Ben wel benieuwd hoe ze deze gaan wegkrijgen.. Op een trailer laden? Moet er wel iets aan de vleugels worden gedaan, of hoe gaat dat?
De boel fixen en vanaf het strand, ofquote:Op vrijdag 17 oktober 2014 18:18 schreef MaxMark het volgende:
[..]
Altijd mooi om te zien, een vliegtuig dat een veilige noodlanding heeft gemaakt. Ben wel benieuwd hoe ze deze gaan wegkrijgen.. Op een trailer laden? Moet er wel iets aan de vleugels worden gedaan, of hoe gaat dat?
quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 22:29 schreef Thetallguy het volgende:
Het is Sand Air, die zijn wel wat gewend
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------quote:Orlando (AP) - It was pure theater, Disney World-style, as a simultaneous landing of two supersonic Concorde airliners drew crowds estimated at 35,000 to Orlando International Airport.
"It was successful beyond our dreams," said a Disney executive about the publicity event held as part of opening-month festivities for Epcot Center, the entertainment giant's new $800 million tourist attraction.
Two needle-nosed, aluminum-skinned aircraft - one originating in Paris and the other inLondon - screeched down within a split second of each other on parallel, 12,000-foot-long runways Monday afternoon before the throng of whistling, cheering spectators.
"We've never had anything like this. This is the first simultaneous landing of this aircraft," said John W. Lampl of British Airways.
The closest two Concordes had come to a simultaneous landing before was in 1976, when they touched down 70 seconds apart in Washington D.C., said Gordon Bassham of Air France.
"This is the closest you can come to it," said Bassham about Monday's landing.
Cloudy, threatening skies and strong, gusty winds posed no difficulty.
"The tower arranged it so we could talk to each other and see each other," said Capt. Jeremy Rendall, pilot of the British Airways flight which refueled in Washington before heading here.
"We saw each other about five minutes before coming down, and you saw the result," added Rendall.
Jacques Schwartz, captain of the Air France flight originating in Paris and stopping in New York, said:
"I've been flying since 1945, and this is the first time I've tried anything like this ... I liked it. I'd like to do it again soon.".
British Airways' Marketing Manager Malcolm H. Kendall said the two companies only considered the twin landing because "it was commercially profitable ... otherwise, we couldn't have done it."
The stork-beaked Concorde, which has a top speed of 1,400 mph at an altitude of 62,000 feet, normally flies only to New York and Washington D.C. in this country. The Concorde cost the British and French about $4 billion to develop and there are only 16 in existence.
Bringing two Concordes here at the same time was first proposed by Disney executive Dick Nunis, in charge of the Epcot project, part of which is an international exposition.
Most of the passengers paid their own way and came here to attend official opening ceremonies for the French and English pavilions at Epcot, Nunis said. But Disney paid some of the costs involved in bringing government VIPs and entertainers here.
It took about 1 hour and 25 minutes to fly from New York to Orlando.
Mooie foto van die Concorde'squote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Vandaag in de geschiedenis: Dit (1982) :
[ afbeelding ]
Simultaneous Concorde Landing Thrills Crowd At Orlando Airport
[..]
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
En los van 'geschiedenispost'; Victorville op 12 september. Geen PH-KCH en -KCI, die zijn dus volledig gesloopt.
(op meerdere foto's stonden een KLM MD-11 in de scrap area)
De overige drie (-KCK en -KCF achter elkaar met daarachter -KCG) staan nog onveranderd op dezelfde plaats.
(foto is klikbaar voor iets groter)
[ afbeelding ]
Van -KCC (In San Bernardino, Californië) en -KCA (Crestview, Florida) zijn geen nieuwe foto's opgedoken.
Garuda is top om mee te vliegen.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 10:52 schreef Thetallguy het volgende:
Ook maar eens een vluchtje met de Garuda 777 geboekt, over twee weken. Je weet nooit hoe lang ze het volhouden op deze route en een widebody op zo'n klein stukje binnen Europa gebeurt ook niet zoveel. Terug met BA
En nog een foto; nu een van 10 oktober.quote:Op zaterdag 18 oktober 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
En los van 'geschiedenispost'; Victorville op 12 september. Geen PH-KCH en -KCI, die zijn dus volledig gesloopt.
(op meerdere foto's stonden een KLM MD-11 in de scrap area)
De overige drie (-KCK en -KCF achter elkaar met daarachter -KCG) staan nog onveranderd op dezelfde plaats.
(foto is klikbaar voor iets groter)
Van -KCC (In San Bernardino, Californië) en -KCA (Crestview, Florida) zijn geen nieuwe foto's opgedoken.
Deze week is het dus de allerlaatste week voor de MD-11 en laatste Trijet in commerciële passagiersdienst.quote:Op maandag 13 oktober 2014 12:10 schreef Iemand91 het volgende:
Het is vandaag maandag 13 oktober en we gaan hiermee de een-na-laatste week in met een tri-jet in passenger service.
13 maal gaat er nog een naar Montreal en terug en eveneens 13 maal naar Toronto en terug. (inclusief de vlucht naar Toronto die momenteel onderweg is).
In totaal dus nog 52 reguliere vluchten en 3 laatste farewell vluchten en daarna is het over en uit.
De vluchten naar Montreal worden overgenomen door de A330; die naar Toronto door de A330 en 747.
http://byebyemd11.klm.com/quote:MD-11 CHALLENGE
Do you love winning, flying and the MD-11? Then you’ve come to the right place. You stand a chance of winning two tickets for the MD-11 Farewell Flight on 11 November. What do you have to do? Answer the 11 questions correctly and show us your most memorable MD-11 moment.
The main prize is two tickets for the MD-11 Farewell Flight on 11 November. Do you live outside the Netherlands? No problem. The main prize includes a return trip to Amsterdam and one night of accommodation. But there are also lots of daily prizes to be won. This includes scale models, a headrest cover from the very first flight, a simulator training and even MD-11 components, plus a whole lot more!
Iberia vliegt nog steeds met A340´s dagelijks naar Zuid Amerika, die zullen toch ook wel in de buurt komen?quote:Op maandag 20 oktober 2014 19:03 schreef Iemand91 het volgende:
Overigens is dit een van de weinige A340's die de 100.000 uren heeft gehaald en er zullen waarschijnlijk ook niet heel veel meer volgen...
Mogelijk. Hun oudste A340's zijn van 1996 dus zo'n 2 jaar jonger.quote:Op maandag 20 oktober 2014 20:05 schreef flipsen het volgende:
Iberia vliegt nog steeds met A340´s dagelijks naar Zuid Amerika, die zullen toch ook wel in de buurt komen?
Verdacht pakket ja. Zoals vrijwel altijd geen bom.quote:Op maandag 20 oktober 2014 21:32 schreef Sunri5e het volgende:
In Cairo staat een KLM kist met een bom aan boord.
Ah Twitter is vaak het snelst maar die lopen nu dus achterquote:Op maandag 20 oktober 2014 21:34 schreef Viezze het volgende:
[..]
Verdacht pakket ja. Zoals vrijwel altijd geen bom.
Dat zou je niet zeggen als je erin zit Volgens mij hebben die kisten nog hetzelfde interieur uit 1996 Inclusief oude bakbeesten van hangende monitoren ipv een PES.quote:Op maandag 20 oktober 2014 21:32 schreef Iemand91 het volgende:
Hun oudste A340's zijn van 1996 dus zo'n 2 jaar jonger.
quote:Op maandag 20 oktober 2014 21:32 schreef Sunri5e het volgende:
In Cairo staat een KLM kist met een bom aan boord.
Ze zijn inderdaad een van de laatste maatschappijen zonder PTV in hun gehele intercontinentale vloot. In de A340-600 zou het wel moeten komen/zijn overigens. In de -300 niet; die gaan er uit.quote:Op maandag 20 oktober 2014 22:14 schreef flipsen het volgende:
[..]
Dat zou je niet zeggen als je erin zit Volgens mij hebben die kisten nog hetzelfde interieur uit 1996 Inclusief oude bakbeesten van hangende monitoren ipv een PES.
Jawel. (Deel van hun 747-400's mogelijk nog niet).quote:
KLM en Lufthansa staan beiden bekend om hun onderhoud.quote:Op maandag 20 oktober 2014 23:11 schreef Sunri5e het volgende:
Zijn de 747's in betere staat dan die van KLM?
KLM heeft 8 747's die ouder zijn dan LH's oudste 747's. KLM's oudste 747 is ruim 25 jaar.quote:Die zijn volgens mij nog een paar jaar ouder. Ik dacht dat de oudste rond de 26 jaar zijn?
Heen of terugvlucht is toch met een turboprop? Dat is opzich wel gaaf.quote:Op vrijdag 17 oktober 2014 10:18 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
De vlucht naar "Londen" (Southend Londen noemen is een behoorlijke stretch, maar op zich qua reistijd niet helemaal onredelijk vanuit het oosten vd stad) was aanvankelijk wel een succes. Volgende maand neem ik 'm weer, eens zien hoe vol 'ie dan is.
Yup, beide kanten op (het ding moet toch ook weer terug ), een ATR72.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 10:12 schreef El_Grando101 het volgende:
[..]
Heen of terugvlucht is toch met een turboprop? Dat is opzich wel gaaf.
De afwisseling lijkt me wel eens leuk, voor de prijs hoef je het ook niet te laten zag ik. Maar 2 uur naar London is ook niet erg snel hehe.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 10:34 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Yup, beide kanten op (het ding moet toch ook weer terug ), een ATR72.
Eerste keer dat ik in een propellorvliegtuig stapte vond ik dat idd wel gaaf en bijzonder. Maar toen hoorde ik de herrie, twee uur lang. Je moet wel goeie oordoppen bij je hebben.
En de livestream: http://www.rtvnh.nl/nieuw(...)anden+tijdens+storm#quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 14:50 schreef Pino112 het volgende:
Go-around van A380 vanochtend op Schiphol: http://www.rtvnh.nl/nieuw(...)we+poging+ondernomen
Incl video.
Verbazingwekkend. Je zou zeggen dat de grote jongens er de minste last van hebben. Afgelopen zondag nog weer eens gemerkt hoe ongelooflijk veel makkelijker een tweezitter aan de grond te zetten is dan een éénzitter met een beetje (beetje boel) turbulentie.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 15:30 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Elke keer bij zo'n storm zit de A380 bij de kisten die een go-around moeten maken...
Stream is uit, kleine waarschuwing voor headphone-gebruikers is nu wel van toepassingquote:Op dinsdag 21 oktober 2014 15:30 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
En de livestream: http://www.rtvnh.nl/nieuw(...)anden+tijdens+storm#
Voor een paar maanden geleden heb ik in een Dash 8 van Intersky op de route Friedrichshafen - Dusseldorf gezeten. Saillant detail was dat er plek was voor 50 passagiers maar dat er tijdens die vlucht meer 6 passagiersstoelen bezet waren. Daarnaast zaten er 2 piloten + 1 stewardess in het vliegtuig. Zo'n lage bezetting heb ik nog nooit gezien tijdens een vlucht.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 10:34 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Yup, beide kanten op (het ding moet toch ook weer terug ), een ATR72.
Eerste keer dat ik in een propellorvliegtuig stapte vond ik dat idd wel gaaf en bijzonder. Maar toen hoorde ik de herrie, twee uur lang. Je moet wel goeie oordoppen bij je hebben.
Het kan dat het aan een waarschuwingssysteem ligt. Bijna elk modern vliegtuig heeft een systeem om sterk veranderde wind (windshear) te detecteren en daarvoor te waarschuwen en de enige reactie hierop is een go around.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 15:41 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Verbazingwekkend. Je zou zeggen dat de grote jongens er de minste last van hebben. Afgelopen zondag nog weer eens gemerkt hoe ongelooflijk veel makkelijker een tweezitter aan de grond te zetten is dan een éénzitter met een beetje (beetje boel) turbulentie.
Om het maar niet over het véééél grotere vleugeloppervlak te hebbenquote:Op dinsdag 21 oktober 2014 18:19 schreef The_stranger het volgende:
Daarnaast is de snelheid van een a380 tijdens de nadering relatief laag, dus is het effect van veranderende wind ook groter.
Dat betekent meer traagheid en meer roeroppervlak. Niet perse een nadeel.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 18:22 schreef flipsen het volgende:
[..]
Om het maar niet over het véééél grotere vleugeloppervlak te hebben
Wel veel meer oppervlak waar de wind vat op heeft he. Met een briesje maakt dat niet uit, maar met een storm wel degelijkquote:Op dinsdag 21 oktober 2014 18:25 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Dat betekent meer traagheid en meer roeroppervlak. Niet perse een nadeel.
Op zich is het van Southend station naar Liverpool Street net geen 50 minuten. Als je in het oosten van de stad moet zijn is het dan prima en op zich dichter bij dan Heathrow (per Underground kom je vanaf LHR maar tot South Kensington ofzo, meer westelijk, in 50 minuten, en na ∞ haltes).quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 15:09 schreef El_Grando101 het volgende:
[..]
De afwisseling lijkt me wel eens leuk, voor de prijs hoef je het ook niet te laten zag ik. Maar 2 uur naar London is ook niet erg snel hehe.
Vliegt de MD11 ook nog het hele jaar met dat logo rond? Ik dacht dat ik ooit had gelezen dat ze per 25 oktober uit dienst zouden gaan. Ben de 25e jarig, zodoende dat ik het had onthouden.quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 16:12 schreef blingbling11 het volgende:
En goed nieuws, de sticker komt niet alleen op de PH-KCE.
Via myKLM:
[..]
Dat heb je goed onthouden. Komende zaterdag vertrekken de laatste 2 vluchten naar Montreal/Toronto en deze komen op de ochtend van zondag weer terug.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 22:35 schreef derLudolf het volgende:
Vliegt de MD11 ook nog het hele jaar met dat logo rond? Ik dacht dat ik ooit had gelezen dat ze per 25 oktober uit dienst zouden gaan. Ben de 25e jarig, zodoende dat ik het had onthouden.
With you with that...quote:Wel jammer, vind het idee van een oneven aantal motoren wel interessant
Jij woont in Londen? Hoeveel tijd scheelt het nu totaal op Eelde landen ivm Schiphol? Veel zakelijke reizigers op die vlucht zeker?quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 22:04 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Op zich is het van Southend station naar Liverpool Street net geen 50 minuten. Als je in het oosten van de stad moet zijn is het dan prima en op zich dichter bij dan Heathrow (per Underground kom je vanaf LHR maar tot South Kensington ofzo, meer westelijk, in 50 minuten, en na ∞ haltes).
Maar Liverpool Street zelf is vanaf mijn huis al een flink eind reizen (per fiets nog het snelste, net wat meer dan 30 minuten jezelf helemaal kapot trappen op zo'n Boris Bike ). Dus ja, vanuit het westen valt het tegen en verlies ik weer wat voordeel van in het pittoreske Noorden aankomen.
Er gaat inderdaad nog geen enkele A380 naar Zuid-Amerika.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 03:12 schreef flipsen het volgende:
Keurige landing met die crosswind. En behoorlijk stil binnen inderdaad, ook bij de thrust reverse hoor je erg weinig. Toch maar eens kijken of ik niet een vluchtje kan vinden met een 380, maar voorlopig vliegen ze nog niet op BUE helaas.
quote:GAVIAO PEIXOTO - In het Braziliaanse Gavião Peixoto is dinsdag de eerste KC-390 de fabriekshal van vliegtuigbouwer Embraer uitgerold. Het militaire transporttoestel is het grootste vliegtuig uit de geschiedenis van de Braziliaanse vliegtuigindustrie. Aan boord is plaats voor ruim tachtig militairen of 23 ton vracht.
De tweemotorige KC-390 wordt door Embraer in de markt gezet als een middelgroot militair transportvliegtuig en een mogelijk alternatief voor de C-130 Hercules van Lockheed Martin. Vanuit Europa komt de voornaamste concurrentie van Airbus Military, dat werkt aan de A400M.
In tegenstelling tot de C-130 en A400M – beide voorzien van vier turbopropmotoren - krijgt de KC-390 twee straalmotoren. Embraer laat het toestel voorzien van IAE 2500’s, hetzelfde type motor als Airbus voor haar A320 gebruikt.
Tot nu toe zijn zo’n zestig orders voor de KC-390 geplaatst door zes landen: Brazil (28), Argentinië (6), Chili (6), Colombia (12), Tsjechië (2) en Portugal (6).
Ik heb de round-trip nog maar één keer gemaakt, dat was nét rond de introductie. Toen waren het voornamelijk Nederlanders die voor de gelegenheid (van de eerste vlucht) via andere wegen hier waren gekomen, of misschien nog een paar die hier wonen.quote:Op woensdag 22 oktober 2014 12:20 schreef El_Grando101 het volgende:
Jij woont in Londen? Hoeveel tijd scheelt het nu totaal op Eelde landen ivm Schiphol? Veel zakelijke reizigers op die vlucht zeker?
Doen!quote:Binnenkort misschien even een weekendje Londen doen met mijn vriendin.
Dan is deze foto die ik net tegen kwam wel toepasselijk:quote:Op donderdag 23 oktober 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Deze week bevinden wij ons in een bijzondere week met KLM's MD11's als laatste trijets..
Doen. Londenquote:Op woensdag 22 oktober 2014 12:20 schreef El_Grando101 het volgende:
Binnenkort misschien even een weekendje Londen doen met mijn vriendin.
En dat zal dan ook wel het toestel zijn dat nu bij het Intrepid museum aan wal staat. Een paar jaar geleden was 'ie nog open, mocht je erin. Nou mag je er alleen van buiten nog naar kijken - of als je een tourgroep bij elkaar kunt krijgen, dan kun je volgens mij nog naar binnen.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Die avond vertrok G-BOAG om 19:20 uur vanaf Heathrow voor de allerlaatste (supersonic) Concorde vlucht naar New York als BA001, en hiermee ook de allerlaatste commerciële Concorde vlucht in de Verenigde Staten. Daar landde het om 18:35 uur; 45 minuten eerder dan het in Londen was vertrokken.
G-BOAG staat in Seattle in Museum of Flight.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 10:32 schreef LintuxCx het volgende:
En dat zal dan ook wel het toestel zijn dat nu bij het Intrepid museum aan wal staat.
Dat is G-BOAD.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 10:32 schreef LintuxCx het volgende:
En dat zal dan ook wel het toestel zijn dat nu bij het Intrepid museum aan wal staat. Een paar jaar geleden was 'ie nog open, mocht je erin. Nou mag je er alleen van buiten nog naar kijken - of als je een tourgroep bij elkaar kunt krijgen, dan kun je volgens mij nog naar binnen.
Ik zou er ook niet van uitgaan dat het ooit zou gaan gebeuren.quote:2j geleden werd er nog een poging gedaan om een Concorde op te lappen voor of de openingsceremonie van de OS, of het jubileum van de koningin. Is niet gelukt helaas.
twitter:Richardf70 twitterde op maandag 20-10-2014 om 23:20:06 @DavidLearmount Birdstrike! A pic you may not have seen! http://t.co/pCFZXtaKVz reageer retweet
Gelukkig staat mijn Boeing daar aan het eind een beetje vrij geparkeerd en niet vast tussen al die kleine paupervliegtuigjesquote:Op donderdag 23 oktober 2014 12:14 schreef Iemand91 het volgende:
Ja; ik moet die Bombardier daar in het midden hebben; maar ik kan er niet bij.
#richmanproblems
[url=http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/3/5/1/2523153.jpg]http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/3/5/1/2523153.jpg[/url]
Touchéquote:Op donderdag 23 oktober 2014 21:28 schreef boriq het volgende:
Gelukkig staat mijn Boeing daar aan het eind een beetje vrij geparkeerd en niet vast tussen al die kleine paupervliegtuigjes
quote:Zondagochtend 26 oktober 2014 rond 6.30 landt op Schiphol de laatste lijnvlucht ooit met een MD-11. De KLM is wereldwijd de laatste gebruiker van het karakteristieke toestel met drie motoren. Woensdag 22 oktober presenteerden drie gezagvoerders een afscheidsboek ter ere van de MD-11. Het boek is te bestellen via de site http://www.md-11.nl
quote:As the official airline of Middle-earth, Air New Zealand has gone all out to celebrate the third and final film in The Hobbit Trilogy - The Hobbit: The Battle of the Five Armies. Starring Elijah Wood and Sir Peter Jackson; we're thrilled to unveil The Most Epic Safety Video Ever Made.
Special cameos by Sylvester McCoy, Dean O’Gorman and Weta Workshop co-founder Sir Richard Taylor. Directed by Taika Waititi. Enjoy!
Uiteraard!quote:Op donderdag 23 oktober 2014 23:31 schreef Iemand91 het volgende:
Hopelijk kijken jullie om 00:00 uur nog even in dit topic; heb best wat tijd en moeite in de komende post gestoken.
Weet je de locatie zo?quote:Op donderdag 23 oktober 2014 12:14 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Dat is G-BOAD.
Die vloog op 30 november 2003 naar New York waarna het daar geplaatst werd.
Het is tijdelijk op Floyd Bennett Field* geplaatst in 2006 (vanwege onderhoud aan de pier bij Manhattan) onder tamelijk beroerde omstandigheden (zo heeft een vrachtwagen er de neus afgereden) maar staat sinds eind 2008 weer bij Manhattan.
* Als je met Google Earth naar het jaar 2006 en 2007 gaat zie je de Concorde daar nog staan.
quote:
Deze coördinaten: 40.590418, -73.898646quote:
Even m'n post beter lezen. Hij stond daar tussen 2006 en 2008.quote:Op donderdag 23 oktober 2014 23:53 schreef Viezze het volgende:
Technisch gesproken geen Manhattan Is Brooklyn. Maar thanks, misschien binnenkort een keer langs want ben er toch redelijk vaak. Concorde is een gaaf stukje luchtvaargeschiedenis
Technisch gesproken geen Manhattan Is Brooklyn. Maar thanks, misschien binnenkort een keer langs want ben er toch redelijk vaak. Concorde is een gaaf stukje luchtvaargeschiedenisquote:
Aldus:quote:Op donderdag 23 oktober 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Een onherroepelijk vervolg hierop kun je hier over 24 uur lezen...
Na een speech van de gezagvoerder waar hij iedereen bedankt gaat hij naar G-BOAG; hierna doet hij nog een bedankje over de radio (beluisterd door velen langs de baan met mobiele scanners) en om 07:28 uur in de ochtend vertrekt G-BOAG van baan 31L op JFK.quote:"In a few moments we shall travel to the edge of space. We shall travel so fast we shall be going faster than the earth rotates.
"What we have tried to do is to make the retirement of Concorde a celebration - something that both the public and the airline can look back at with pride.
"I am proud and privileged to be flying the aircraft today. I shall be thinking of all the people in BA who've kept this plane flying successfully for 27 years."
quote:Despite the fact that Clarkson has told other passengers that Morgan ‘is a little ****’ and he’s going to ‘punch his lights out,’ BA put Clarkson in the seat directly in front of Morgan. As Clarkson takes his seat he says, ‘Oh, ******* hell, I’ve got a **** behind me.’
‘And I’ve got one in front of me, too,’ Morgan replies. Further potty-mouthed badinage ensues and Morgan taunts Clarkson: ‘Come on big man, show me what you’ve got.’
Clarkson then tips a glass of water over Morgan, much to the amusement of fellow passengers, including Joan Collins and Jodie Kidd.
Goeie post.quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Aldus:
PS: beetje lange post met veel foto's, maar dit is zoiets waar ik uren over kan lezen en deze retirement is toch wel de meest significante pensionering van een type vliegtuig in de laatste decennia; zo niet ooit.
Ik hoop dat jullie het dan ook kunnen waarderen
Vandaag in de geschiedenis: de allerlaatste - enigszins - reguliere vlucht van de Aérospatiale-BAC Concorde.
BA001 die de vorige dag naar New York was vertrokken wat de allerlaatste commerciële vlucht; BA002 terug naar London was geen commerciële vlucht meer; voor deze vlucht waren geen normale tickets meer te boeken.
Voor deze vlucht waren vele VIP's uitgenodigd.
[..]
Na een speech van de gezagvoerder waar hij iedereen bedankt gaat hij naar G-BOAG; hierna doet hij nog een bedankje over de radio (beluisterd door velen langs de baan met mobiele scanners) en om 07:28 uur in de ochtend vertrekt G-BOAG van baan 31L op JFK.
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)49806.jpg]afbeelding[/url] ]
[ afbeelding ]
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)47183.jpg]afbeelding[/url] ]
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)46100.jpg]afbeelding[/url] ]
[ afbeelding ]
Gezagvoerder is de bekendste Concorde piloot van allemaal: Mike Bannister.
Op de passagierslijst een hoop bekende namen: Actrice Joan Collins, modellen Jodie Kidd en Christie Brinkley, de bekende Sir David Frost (die naar eigen zeggen zo'n 300 keer met de Concorde had gevlogen) en
Formule 1 baas Bernie Ecclestone.
Daarnaast ook Top Gear presentator Jeremy Clarkson en z'n zéér goede vriend ( ) Piers Morgan:
[..]
[ afbeelding ]
Na de laatste keer de Atlantische oceaan supersonisch te zijn overgestoken komt Speedbird 002 aan boven London.
Op dat moment waren 2 andere BA Concordes ook klaar met hun laatste vluchten; G-BOAF had met VIP-gasten (waaronder Concorde piloten) een laatste vlucht gemaakt over de Golf van Biskaje en G-BOAE kwam terug van een allerlaatste farewell flight vanuit Edinburgh.
Bij nadering van Heathrow hadden de 3 Concordes toestemming gekregen om lager dan normaal te vliegen; zodat iedereen in London (waaronder kinderen die op dat moment vakantie hadden) de laatste Concorde vluchten goed konden zien.
Voor de ogen van vele duizenden toeschouwers landden ze op een rij op baan 27R; om 16:01 uur G-BOAE uit Edinburgh, 16:03 uur G-BOAF vanuit de Golf en om 16:06 uur de allerlaatste: G-BOAG uit New York.
G-BOAE voorop, daarachter G-BOAF en daarachter G-BOAG:
[ afbeelding ]
Als laatste: G-BOAG:
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)44242.jpg]afbeelding[/url] ]
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)73296.jpg]afbeelding[/url] ]
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)55924.jpg]afbeelding[/url] ]
Gezagvoerder Mike Bannister:
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)46606.jpg]afbeelding[/url] ]
De drie Concordes gingen op eigen kracht weer terug naar BA Maintenance waar de passagiers uitstapten en daar werd een kleine bijeenkomst gehouden.
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)02453.jpg]afbeelding[/url] ]
[ afbeelding ]
Die avond werden alle 5 overgebleven BA Concordes - G-BOAB was na de Air France crash in 2000 naar Heathrow terug gevlogen als een positioning flight op de avond voordat de Certificaten van luchtwaardigheid werden teruggetrokken waarna het nooit meer heeft gevlogen; BA had genoeg aan 5 Concordes en dus zijn de modificaties die nodig waren bij deze kist nooit toegepast - nog bij elkaar gezet en werd er een groepsfoto gemaakt met deze Concordes en de gehele 'Concorde familie':
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ruim 34 jaar na de eerste vlucht (2 maart 1969) en ruim 27 jaar nadat BA en AF op 21 januari 1976 op hetzelfde moment met de Concorde vluchten begonnen (G-BOAA naar Bahrein en F-BVFA via Dakar naar Rio de Janeiro; beiden vertrokken nagenoeg gelijk om 12:40 uur Nederlandse tijd) was het tijdperk voor commerciële supersonische vluchten nu voorgoed voorbij.
Ook was het het einde voor de Flight Engineer bij British Airways; de Concorde was het laatste vliegtuig in hun vloot die een FE nodig had. FE's konden in een Concorde ook grappen maken; doordat de romp tijdens de vlucht in temperatuur steeg kon de romp wel een 30 centimeter langer worden.
Dit was in de cockpit duidelijk te zien; tussen de FE console en bulkhead kwam ruimte vrij; veel FE's hadden de drang om hun pet tussen hun console en de bulkhead te plaatsten die - wanneer de romp weer afkoelde - klem kwam te zitten:
[ afbeelding ]
G-BOAE (de Edinburgh vlucht) werd op 17 november naar Barbodos gevlogen en G-BOAG werd op 3 t/m 5 november via New York (waar het een dag bleef) naar Boeing Field, Seattle gevlogen waar het in Museum of Flight staat, naast de Boeing 707 Air Force One en de allereerste Boeing 747.
De allerlaatste Concorde vlucht vond enkele weken later plaats op 23 november 2003 toen G-BOAF van Heathrow (via een vlucht boven de Golf van Biskaje) naar Bristol Filton Airport werd gevlogen.
Idd! Wat had ik daar nog graag ook nog een keer mee gevlogen.quote:
quote:De volgende vluchten tussen Paramaribo en Amsterdam zijn geannuleerd tot eind 2014 vanwege operational reasons:
14OKT
21OKT
28OKT
04NOV
11NOV
12NOV
14NOV
18NOV
25NOV
02DEC
31DEC
Jup, hun nieuwe 767/A330 is hard nodig, maar hoeft van mij persoonlijk niet. Ze zijn over een paar dagen nog maar 1 van de twee maatschappijen die met een A340 op Schiphol vliegt.quote:Op zaterdag 25 oktober 2014 15:50 schreef Sunri5e het volgende:
Even geript van een ander forum. Met Surinam Airways gaat het ook lekker:
Vanaf zondag wordt de vlucht naar Toronto vervangen door de 747, de vlucht naar Montreal door de A330.quote:- PH-KCB uit Toronto komt om 05:45 uur aan. Deze komt bij gate E02 te staan.
- PH-KCE uit Toronto komt even later om 06:35 uur aan. Deze komt bij gate D02 te staan.
- Beide gates liggen pal naast het panoramaterras. Schiphol stelt speciaal voor deze gelegenheid het terras eerder open; vanaf 06:00 kun je het terras op (i.p.v. 09:00 uur)
- Schijnbaar extra verlichting bij de gates/terras?
- Heb ook ergens gelezen dat PH-KCE opgewacht zal worden door een watersaluut.
Goede posts. Lees ze elke dag met veel plezier.quote:Op zaterdag 25 oktober 2014 22:04 schreef Iemand91 het volgende:
-knip-
Ok, na morgen zal ik hopelijk weer wat minder posten. Sorry voor de vele posts/foto's
Hopelijk hebben jullie een goede internetverbinding...
Wat een brede stoelen, wat een beenruimte... Heden ten dage zou een luchtvaartmaatschappij daar toch wel een 3-4-3 opstelling van weten te makenquote:Op zaterdag 25 oktober 2014 22:04 schreef Iemand91 het volgende:
En als laatste; een Airbus A310-203 van Iran Air die al 8 jaar opgeslagen staat in Tehran; maar in nog zo'n goede staat verkeerd :
Ongeveer 1MB hier But I don´t fucking carequote:Hopelijk hebben jullie een goede internetverbinding...
Nou, bij deze excuses voor m'n megagrote posts die je verbinding dichttrekke als je dit topic opentquote:Op zondag 26 oktober 2014 02:02 schreef flipsen het volgende:
Ongeveer 1MB hier But I don´t fucking care
Waar heb je dat gelezen?quote:Op vrijdag 24 oktober 2014 16:54 schreef Leatherface het volgende:
Kwestie van tijd voordat ook Qatar naar Amsterdam vliegt. Ze houden open sollicitaties in Amsterdam binnenkort.
Zo dan! Dat hij die landing niet afbreekt zeg...quote:Op maandag 27 oktober 2014 17:02 schreef Fiorano het volgende:
De Classic livery heeft ook een kleine aanpassing ondergaan
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
met nadruk op "kleine"quote:Op maandag 27 oktober 2014 17:02 schreef Fiorano het volgende:
De Classic livery heeft ook een kleine aanpassing ondergaan
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
quote:‘KLM technisch bijna failliet’
De Telegraaf pakt hedenmorgen nog eens flink uit over KLM. Dat doet het al weken, maar dan vooral met alles wat met smeuïge ontslag van Camiel Eurlings te maken heeft. Vanochtend lijkt de Privé-redactie van de krant te zijn overgeplaatst naar de economie-sectie: de krant speculeert er lekker op los met anonieme bronnen over serieuze financiële malaise bij de Koninklijke.
‘Goedingelichte bronnen in Parijs’ beweren volgens de wakkere ochtendkrant dat de ‘komende weken cruciaal voor het voortbestaan’ worden, en de KLM-top zou ‘keihard moeten ingrijpen’ om een ‘technisch faillissement’ te voorkomen.
Er staan duizenden banen op de tocht omdat de personeelskosten met 20% omlaag moeten worden gebracht, weet de krant voorts. Volgens RvC-voorzitter Hans Smits staan ‘salarissen, roosters en pensioenen’ ter discussie, omdat ‘overal moet worden bezuinigd’. De vakbonden op hun beurt hebben de hakken al in het zand gezet en sluiten stakingen niet uit als de KLM-leiding op eenzelfde manier te werk gaat als hun Franse evenknieën deden. Daar was al sprake van een pilotenstaking die het bedrijf een half miljard schade toegebracht.
Naast de financieel penibele situatie zou er volgens De Telegraaf ook onrust binnen het bestuur zijn: “Er is wantrouwen over en weer. Zo is de vraag waarom Eurlings het veld moest ruimen, nog steeds niet beantwoord”, een quote die overigens niet aan een persoon wordt toegeschreven, maar aan (anonieme) ‘bestuurskringen’.
Aanstaande woensdag worden de kwartaalcijfers bekend van Air France KLM en die zullen naar verwachting niet best zijn. Als de speculatieve berichtgeving geen luchtfietserij blijkt zal het bedrijf ook de komende tijd het nieuws nog flink blijven beheersen – en dan niet met roddels over een topman, schattige hondjes die gevonden voorwerpen terugbrengen of het glorieus binnenhalen van een toestel dat uit de roulatie gaat.
Het wordt wel steeds ernstiger rondom KLM de laatste dagen/weken...quote:
Je bedoelt voor die MD11 rondvlucht? Ben bang dat je in dat geval niet op de kop van de G-pier kan komen. Beetje jammer dat ze die stoelen daar vervangen hebben trouwens.quote:Op zondag 26 oktober 2014 22:02 schreef Iemand91 het volgende:
(Die laatste foto geeft weer waarom ik in november ook wat langer wil rondkijken op AMS als ik door de security moet )
quote:Op maandag 27 oktober 2014 17:02 schreef Fiorano het volgende:
De Classic livery heeft ook een kleine aanpassing ondergaan
Jep. Deze kist gaat momenteel de Nederland-Duitse grens over na een vlucht uit Bodrum, Turkije en is daarna exit. Heb het al eerder gezegd maar toen had ik het fout. De vlucht die nu binnenkomt is de laatste vlucht voor Arke.quote:Op maandag 27 oktober 2014 07:16 schreef Sunri5e het volgende:
De PH-OYE van arke gaat eruit lees ik. Grappig daar heb ik deze week nog mee gevlogen.
Ik heb geen idee waar je wel of niet kunt komen daar. Ben er nog nooit geweest helaas.quote:Op maandag 27 oktober 2014 21:54 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Je bedoelt voor die MD11 rondvlucht? Ben bang dat je in dat geval niet op de kop van de G-pier kan komen. Beetje jammer dat ze die stoelen daar vervangen hebben trouwens.
Zoals ik hierboven al zei; PH-KCE staat er dus al niet meer bij; die staat al sinds maandag in hangar 11 voor phase-out. Zal op 17 november al naar de VS vertrekken.quote:Beste MD-11 fan,
De laatste passagiersvlucht met de MD-11 heeft inmiddels plaatsgevonden, maar jij hebt nog de Farewell Flight tegoed! Zondagmorgen landde de laatste passagiersvlucht van de
MD-11 van KLM op de Luchthaven Schiphol. De vlucht met vertrek vanuit Montreal markeert naast de laatste MD-11 vlucht wereldwijd ook het einde van een bijzondere periode in de burgerluchtvaart. De samenwerking tussen (McDonnell) Douglas en KLM heeft ruim tachtig jaar bestaan, een unieke geschiedenis. Met een watersaluut werd de laatste eer betoond aan de MD-11 die 21 jaar in dienst is geweest bij KLM.
Nog even over de Farewell Flights.
• We hebben veel verzoeken gekregen voor een raamplaats. Dit begrijpen wij, alleen om iedereen een eerlijke kans te geven, wijst KLM ad random de stoelplaatsen toe. Uiteraard krijgen diegenen die als groep geboekt hebben, plaatsen bij elkaar.
• Heb je als groep geboekt, dan moeten de hoofdboeker en de medeboekers allen de bevestigingsmail bij incheck overhandigen. Een verzoek aan de hoofdboeker om er voor te zorgen dat iedereen deze in bezit heeft.
• De check-in vindt plaats bij de speciale MD-11 check-in balie in Vertrekhal 1. Kijk op de schermen met vertrektijden welke rij dat is.
• We hebben heel veel vragen, reacties, opmerkingen en verzoeken gekregen en proberen iedereen tijdig van een antwoord te voorzien. Bedankt voor je begrip indien je iets langer moet wachten op antwoord.
• Op 11 november staan de laatste twee MD-11’s, de PH-KCB en PH-KCD allebei op het platform. Met het ene toestel voeren we de vlucht uit, de andere staat er om zo iedereen de gelegenheid te geven de MD-11’s voor de laatste keer te fotograferen/filmen.
Tot slot: vergeet je geldige paspoort of ID niet!
Wij zien er naar uit om jullie de 11e te verwelkomen!
KLM Farewell MD-11 team
quote:
Tenzij Martinair wat aparts gaat doen (wat mij zééér onwaarschijnlijk lijkt) is er over 2 jaar geen enkele MD11 meer in Nederland te vinden.quote:Heeft KLM (of een andere instelling in NL) nog een MD-11 over straks als "historisch erfgoed" of is alles straks gesloopt?
Zou er wel snel mee zijn. Net aangekomen op LGW, met een loadfactor van rond de 30% op een 77W denk ik niet dat ze het heel lang uit gaan houden. Wel lekker rustig bijna helemaal achterin de 2e economy cabinquote:Op donderdag 16 oktober 2014 11:41 schreef LintuxCx het volgende:
Hrm. Misschien toch eens proberen ja, prima prijs en goeie reistijd iig van LGW naar AMS. Wel een verschrikkelijk slechte boekingssite hebben ze zeg. Elke keer als je één ding wil veranderen moet je op "start over" drukken wat ook echt start over is; alles weer opnieuw invullen.
Is nu onderweg naar Nairobi (of is al geland; dekking daar is beroerd). Zal morgen om 09:45 uur aankomen op Schiphol.quote:Op maandag 27 oktober 2014 23:02 schreef Iemand91 het volgende:
Deze week is naast de Cathay Pacific A340-300 ook de laatste week voor PH-CKD.
Deze 747F schijnt komende vrijdag voor de laatste keer op Schiphol te landen in KLM kleuren.
Zondag gaat deze dan naar Jakarta voor D-check. Daarna gaat de kist naar een nog onbekende carrier; waarschijnlijk Atlas Air of AirBridgeCargo Airlines.
Hier de kist nog in oktober 2008; vers van Air France binnengekomen, met daarachter de eveneens vertrekkende A340 van Cathay:
Maak daar maar 2500x en 3000-4000x zo krachtig van (maar goed ook voor Nagasaki en Hiroshima).quote:Op donderdag 30 oktober 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Met een kracht van 50 megaton (equivalent van 50 miljoen TNT) was dit 2.5 keer zo krachtig als Fat Man die de VS op 9 augustus 1945 op Nagasaki lieten vallen en zo'n 3-4 keer zo krachtig als Little Boy die op 6 augustus op Hiroshima viel.
Ja, ik zat even niet op te letten bij het typen van die post, een factor duizend verkeerd. 'Klein' foutje.quote:Op donderdag 30 oktober 2014 11:02 schreef OEM het volgende:
Maak daar maar 2500x en 3000-4000x zo krachtig van (maar goed ook voor Nagasaki en Hiroshima).
En die krengen maken ons luchtruimte nog steeds onveilig... ( de Bears dan )quote:Op donderdag 30 oktober 2014 11:16 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Ja, ik zat even niet op te letten bij het typen van die post, een factor duizend verkeerd. 'Klein' foutje.
Nog wat foto's: Tsar Bomba onder de Tupolev:
[ afbeelding ]
Drop:
[ afbeelding ]
Parachute:
[ afbeelding ]
Haha Ik heb niets met halloween maar dit is wel tofquote:Op vrijdag 31 oktober 2014 14:50 schreef Alec690 het volgende:
Speciaal voor Halloween.
[ afbeelding ]
KLM krijgt veel negatieve reacties daarop; vanwege de Malaysia crashes afgelopen jaar.quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 14:50 schreef Alec690 het volgende:
Speciaal voor Halloween.
[ afbeelding ]
B-HXK is vanmiddag om 12:34 uur vertrokken van Schiphol. Het was de allerlaatste keer dat de A340-300 van Cathay naar Amsterdam vloog. Vanaf morgen vliegen ze met een 777-300ER op Schiphol.quote:Eric Koslan AA doesn't currently have any 4 engine planes in service
En deze is vandaag gecrasht (nieuws druppelt net binnen):quote:Op zaterdag 25 oktober 2014 22:04 schreef Iemand91 het volgende:
En een oudje, maar wel heul erg gaaf; draagvliegtuig White Knight Two met daaronder SpaceShipTwo van Virgin Galactic komt naast je lijnvlucht te vliegen. _/-\o_
Voor vertrek:quote:Het commerciële ruimtevliegtuig SpaceShipTwo van Virgin Galactic is vrijdag tijdens een testvlucht boven de Mojave-woestijn in Californië neergestort. Een van de twee piloten is omgekomen.
Dat stellen de autoriteiten van Californië. De andere piloot heeft ernstige verwondingen.
Virgin Galactic sprak aanvankelijk van een "ernstige afwijking tijdens de vlucht", maar stelt nu SpaceShipTwo te zijn verloren. De lokale politie spreekt volgens de BBC van een crash nabij Cantil. De Britse omroep toont ook een foto van vermeende wrakstukken. Het was de eerste aangedreven testvlucht sinds januari.
Virgin Galactic is de ruimtevaarttak van het bedrijf Virgin Group van Richard Branson. De Britse miljardair wil commerciële vluchten naar de ruimte aanbieden. Voor dergelijke vluchten is interesse: tientallen mensen hebben zich al ingetekend voor een ruimtevlucht, ondanks het prijskaartje: meer dan 200 duizend dollar.
SpaceShipTwo, bedoeld voor ruimtetoeristen, is achttien meter lang en biedt ruimte aan twee bemanningsleden en zes passagiers. Het ruimtevliegtuig wordt eerst door een ander vliegtuig naar grote hoogte gebracht. Daarna ontsteekt het toestel zijn raketmotoren om te stijgen naar een hoogte van 110 kilometer. Het is de bedoeling dat reizigers daardoor enkele minuten gewichtloos zijn en de kromming van de aarde kunnen zien.
God wat kunnen sommige mensen toch ook overal een probleem van makenquote:Op vrijdag 31 oktober 2014 16:51 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
KLM krijgt veel negatieve reacties daarop; vanwege de Malaysia crashes afgelopen jaar.
Die opmerkingquote:Ook een die American Airlines op hun Facebookpagina heeft gepost:
[ afbeelding ]
Goeie opmerking ook :
[..]
Wat een onzin zeg idd. Toen ik in juli een paar foto's van een vliegshow op mijn Twitter feed postte werd dat ook door sommigen als ongepast gezien. Toen was het nog juli, maar hoe lang gaat men MH17 nog aangrijpen als excuus om alles wat vleugels heeft aanstootgevend te vinden..quote:Op vrijdag 31 oktober 2014 16:51 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
KLM krijgt veel negatieve reacties daarop; vanwege de Malaysia crashes afgelopen jaar.
Maar als je m'n posts leest kun je zien dat er bijna elk jaar en elke datum wel ongelukken zijn gebeurd. Kun je inderdaad nooit zoiets als maatschappij naar buiten brengen.
Singapore vliegt afwisselend met -200er en -300er naar Amsterdam.quote:Op zaterdag 1 november 2014 11:44 schreef Leatherface het volgende:
Vandaag dus voor het eerst de B777-300ER van Cathay op Schiphol. Inmiddels een aardige collectie van deze kisten in Amsterdam: KLM, Garuda, Cathay, Emirates, EVA. Snap alleen niet waarom Singapore niet upgrade.
Kenya ook nog (en hoewel incidenteel Turkish)quote:Op zaterdag 1 november 2014 11:44 schreef Leatherface het volgende:
Vandaag dus voor het eerst de B777-300ER van Cathay op Schiphol. Inmiddels een aardige collectie van deze kisten in Amsterdam: KLM, Garuda, Cathay, Emirates, EVA. Snap alleen niet waarom Singapore niet upgrade.
Oh, dat wist ik niet. Ik dacht standaard met de 200ER.quote:Op zaterdag 1 november 2014 18:15 schreef OEM het volgende:
[..]
Singapore vliegt afwisselend met -200er en -300er naar Amsterdam.
Klopt, is ook standaard de -200. Een heel enkele keer sturen ze een -300 deze kant op. We hebben een tijdje standaard de -300 gehad, maar SQ had deze kist nodig op andere routes, dus zijn ze weer terug gegaan naar de -200.quote:Op zondag 2 november 2014 09:18 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Oh, dat wist ik niet. Ik dacht standaard met de 200ER.
Amsterdam is niet echt een zakenroute met veel 'premium demand'. En zo'n 300ER heeft nu juist veel ruimte voor business class en meestal ook nog een first class. Ze sturen er dan liever één extra naar Londen of Zürich en een kleinere variant blijkt een betere match.quote:Op zondag 2 november 2014 09:30 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
[..]
Klopt, is ook standaard de -200. Een heel enkele keer sturen ze een -300 deze kant op. We hebben een tijdje standaard de -300 gehad, maar SQ had deze kist nodig op andere routes, dus zijn ze weer terug gegaan naar de -200.
Ik zat te kijken naar dit artikel (Singapore Airlines deploys B777-300ER to Amsterdam) en dat leek wel overeen te komen met de laatste twee weken van SQ323/324. Maar als je verder terugkijkt in de tijd is het inderdaad wat luciferdoosje zegt standaard nog altijd de -200erquote:Op zondag 2 november 2014 09:18 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Oh, dat wist ik niet. Ik dacht standaard met de 200ER.
Cathay vliegt wel in een 3-3-3 dus zie er naar uit om aanboord te stappen.quote:Op zaterdag 1 november 2014 11:44 schreef Leatherface het volgende:
Vandaag dus voor het eerst de B777-300ER van Cathay op Schiphol. Inmiddels een aardige collectie van deze kisten in Amsterdam: KLM, Garuda, Cathay, Emirates, EVA. Snap alleen niet waarom Singapore niet upgrade.
Dat hebben ze in hun oude 747's ook. Op dat vlak hebben Cathay en Singapore bij mij een streepje voor ten opzichte van Emirates.quote:Op zondag 2 november 2014 10:11 schreef Sparqq het volgende:
[..]
Cathay vliegt wel in een 3-3-3 dus zie er naar uit om aanboord te stappen.
Zul je altijd zien inderdaad.quote:Op maandag 3 november 2014 09:25 schreef RedFever007 het volgende:
Voor een korte post is het toch een vrij lange geworden. Bedankt
Weet je dat wel zeker. Naar mijn weten hebben in hun 747's gewoon altijd 2-4-2 gezeten.quote:Op maandag 3 november 2014 11:03 schreef Leatherface het volgende:
Dat hebben ze in hun oude 747's ook.
Het gerucht gaat rond inderdaad; vanaf 2015. Tevens klein gerucht dat KLM dan hun te grote 777 op deze route terugtrekt.quote:Op maandag 3 november 2014 17:46 schreef Leatherface het volgende:
XiamenAir start vluchten naar Amsterdam naar verluidt met een 787.
quote:September 10 plot highway M-4 Minsk-Mogilev from 82 th to 86 th km near the village of Croft landed 4 military aircraft. Air Force and Air Defense Forces of Belarus perfected the use of roads as an alternate airport. On the site of the M-4, followed by sat Preparing for departure and re-care airbases two aircraft Su-25 and two MiG-29. In the photo: during the exercises.
Dat wel, maar ik zie ze toch liever in Nederland rondvliegen.. Gelukkig krijgen ze toch nog een tweede leven.quote:Op maandag 3 november 2014 15:14 schreef flipsen het volgende:
De "Na" ziet er toch véél stoerder uit?
Dat blijven gave foto's zeg. Maar PH-KCE is een droevig gezicht..quote:Op maandag 3 november 2014 19:00 schreef Iemand91 het volgende:
Vorige week maandag op AMS:
[ afbeelding ]
Posters? Is alleen Iemand91 geloof ik?quote:Op maandag 3 november 2014 19:25 schreef Frezer het volgende:
Hulde voor de geschiedenis en nieuws posters! . Ik lees dit topic altijd met heel veel plezier.
quote:Op maandag 3 november 2014 19:00 schreef Iemand91 het volgende:
- PH-EZA (Embraer 190 ) staat sinds 19 oktober in onderhoud op Schiphol. Sinds gisteren heeft deze Embraer ook de nieuwe 'Dolphin livery', naast PH-EXD.
In hangar 14 staat momenteel ook PH-KZM (Fokker 70) die ook spoedig naar buiten zal komen in de nieuwe livery.
EDIT:
[ afbeelding ]
Dit hoor ik zo nu en dan, dat een straalmotor niet altijd zomaar uitgeschakeld kon worden. Ik kan weinig uitleg hierover vinden. In dit artikel hebben ze het erover dat het in dit specifieke geval een indicatie was van "elektrische problemen", dat kan ik begrijpen.quote:Op maandag 3 november 2014 23:59 schreef Iemand91 het volgende:
Door de zware schade kon de crew motor #1 niet uitschakelen; [...]
quote:Op dinsdag 4 november 2014 00:38 schreef flipsen het volgende:
Ho, je was een seconde te vroeg! Dat kan natuurlijk niet he
Ook al geen fan?quote:
Ik kan er zo ook niet heel veel over vinden; maar de linkervleugel was zwaar beschadigd en ook veel bekabeling en systemen. Heb ergens wel gelezen dat ze de brandstoftoevoer hebben proberen te stoppen maar dat dat ook niet hielp. De boel zal dus wel gewoon zo zwaar beschadigd zijn dat dergelijke systemen niet meer werkten.quote:Op dinsdag 4 november 2014 09:44 schreef LintuxCx het volgende:
Dit hoor ik zo nu en dan, dat een straalmotor niet altijd zomaar uitgeschakeld kon worden. Ik kan weinig uitleg hierover vinden. In dit artikel hebben ze het erover dat het in dit specifieke geval een indicatie was van "elektrische problemen", dat kan ik begrijpen.
Maar wat ik me dan afvraag, kun je niet gewoon de brandstoftoevoer stoppen? Knappe motor die dan nog doordraait. Is dat gevaarlijk? Zeer schadelijk?
Ik ga er maar vanuit dat het probleem hier gewoon was dat door elektrische schade de brandstoftoevoer niet meer af te sluiten was oid.. "Oeps."
Heeft iemand hier meer over gelezen?
- En last but certainly not least: Ribway Cargo Airlines uit Kenya heeft een 'nieuwe' freighter in gebruik genomen.quote:Last month roughly 3,500 passengers used Emirates’ on-board Wi-Fi service each day, with the average user downloading 28MB between take-off and touchdown.
The highest number of Wi-Fi users recorded on a single Emirates flight was 153 passengers on an Airbus A380, while the greatest internet volume recorded on a single EK flight was nearly 8GB from just 26 users aboard a Boeing 777.
According to the airline, the sites its passengers most frequently access in the sky include Google, Facebook, and chat services Skype, WhatsApp and BlackBerry Messenger, with 10MB of data more than enough for the obligatory social media check-in.
Kijk dat zijn nog eens fatsoenlijke prijzen. Ik vlieg eind deze week met United en zit even te kijken wat dat kost, maar 24 uur toegang is 16 dollar. Dat vind ik dan toch net iets te gek. Als het goed is wel een stroomaansluiting, dat is wel prettig.quote:Op dinsdag 4 november 2014 16:01 schreef Iemand91 het volgende:
- Emirates gaat nu deels gratis Wifi aanbieden. Op alle A380 en (momenteel) 28 van de 142 777's krijg je 10MB gratis tot je beschikking. Voor $1 krijg je 600MB.
Er gaat $20 miljoen p/jaar geïnvesteerd worden om hun gehele vloot van Wifi te voorzien.
Aantal interessante gegevens:
En geverfd (foto's van gisteren en vandaag):quote:Op dinsdag 4 november 2014 16:01 schreef Iemand91 het volgende:
- Over nieuwe aanwinsten gesproken; KLM's nieuwste A330-300 PH-AKF die over ruim 3 weken op 27 november aan KLM geleverd wordt:
Stukken beterquote:Op woensdag 5 november 2014 15:39 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
En geverfd (foto's van gisteren en vandaag):
[ afbeelding ][ afbeelding ]
[ afbeelding ][ afbeelding ]
[ afbeelding ]
heeft zo'n nieuwe a330 dan meteen de nieuwe business class?quote:Op woensdag 5 november 2014 15:39 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
En geverfd (foto's van gisteren en vandaag):
[ afbeelding ][ afbeelding ]
[ afbeelding ][ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik zou het eerlijk gezegd niet weten.quote:Op donderdag 6 november 2014 02:11 schreef louter_genieten het volgende:
heeft zo'n nieuwe a330 dan meteen de nieuwe business class?
KL1708 - Boeing 737-800 (PH-BCE) van KLM uit Madrid is uitgeweken naar Maastricht.quote:Op donderdag 6 november 2014 10:02 schreef Sunri5e het volgende:
Heeft er iemand een overzicht van welke vluchten er gister wegens de mist uitgeweken zijn naar Maastricht?
Ligt er een beetje aan wat er besteld is en tot hoe ver voor aflevering dit nog te wijzigen is. Zou best kunnen dat ie nog met oud interieur afgeleverd wordt. De laatste paar nieuwe 737s van HV gingen ook direct de hangar in voor een stoelwissel. De bestelling was gedaan met oud interieur, en bij Boeing kan je dit niet 123 aanpassen als het bouwtraject al gestart is.quote:Op donderdag 6 november 2014 11:06 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Ik zou het eerlijk gezegd niet weten.
Ene kant hebben ze dan tijdelijk een ongelijk product (1 A330 wel, 16 andere niet), maar aan de andere kant is het kapitaalvernietiging als ze eerst nog een 'oude' WBC gaan installeren.
Nee, gewoon de oude. De Airbus (gehele vloot) krijgt pas de nieuwe stoelen als de 777 geheel voorzien is.quote:Op donderdag 6 november 2014 02:11 schreef louter_genieten het volgende:
[..]
heeft zo'n nieuwe a330 dan meteen de nieuwe business class?
Jep.quote:Op vrijdag 7 november 2014 13:42 schreef bluemoon23 het volgende:
Paar maanden geleden op vakantie geweest iin de VS, nu ben ik de foto`s aan het opruimen.
Ik vond nog wat van Mojave airport. (volgens mij )
^^ Ons foto-object voor volgende week dinsdag R72.quote:Op vrijdag 7 november 2014 14:38 schreef blingbling11 het volgende:
Nog een leuke scoop voor de mensen die met de Farewell Flights meegaan, op dit moment in baai 1 van Hangar 14: de PH-KCB
[ afbeelding ]
twitter:flightradar24 twitterde op vrijdag 07-11-2014 om 16:03:08 Looks like everyone is going to US today? reageer retweet
Tja, dat krijg je als de oostelijke NAT-tracks zo zuidelijk liggen (of eigenlijk liggen de westelijke tracks vandaag vrij noordelijk). Boven de atlantic zelf is geen radar coverage, dus je ziet alleen de vliegtuigen op de westelijke tracks.quote:Op vrijdag 7 november 2014 16:31 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
^^ Ons foto-object voor volgende week dinsdag R72.
Onze vluchten met PH-KCD vertrekken vanaf R77 en er komt een Douglas DC-3 op R74 te staan.
EDIT:[ afbeelding ]twitter:flightradar24 twitterde op vrijdag 07-11-2014 om 16:03:08 Looks like everyone is going to US today? reageer retweet
Dat is wel een leuke feature Welke maatschappij?quote:Op vrijdag 7 november 2014 19:51 schreef Viezze het volgende:
Gaaf, je kan in het vliegtuig meeluisteren met de ATC communicatie Nog niet eerder gezien
Gezien z'n eerdere post gok ik United, Delta, American Airlines, Jetblue of Virgin America.quote:Op vrijdag 7 november 2014 20:00 schreef Me_Wesley het volgende:
Dat is wel een leuke feature Welke maatschappij?
quote:SCHIPHOL - Ook voor technici van KLM komt er een eind aan het MD-11 tijdperk. Donderdag heeft personeel van KLM Engineering & Maintenance in Hangar 11 de laatste A-check aan het driemotorige toestel uitgevoerd, meldt Wolkenridder Actueel.
De laatste reguliere KLM-vlucht met de MD-11 landde op 26 oktober op Schiphol. Dinsdag staan nog drie 'Farewell Flights' vanaf Schiphol op het programma. Op 17 november wordt de laatste MD-11 overgevlogen naar de Mojave-woestijn in de Verenigde Staten.
Schiphol TV maakte onlangs al een item over het afscheid van de MD-11 voor technici van KLM. "Je bent een Boeing-man of een Douglas-man."
Vooralsnog is KLM de enige die op Xiamen vliegt vanaf Schiphol dacht ik (B772). Ben benieuwd!quote:Op vrijdag 7 november 2014 20:48 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Gezien z'n eerdere post gok ik United, Delta, American Airlines, Jetblue of Virgin America.
Tenzij hij het in stijl deed en privé vloog.
Volgend op m'n post hierboven:
KLM-technici voltooien laatste A-check aan MD-11
[..]
[ afbeelding ]
Ze staan dus voor -KCB die ik hierboven ook al gepost heb.
Die opmerking van 17 november klopt ook niet; -KCE gaat inderdaad op 17 november naar Mojave Air and Space Port maar later gaan -KCB nog naar Crestview (8 december) en -KCD op 12 januari ook naar Mojave.
17 november is dus niet de laatste vlucht.
Zou ook wel knap zijn; -KCD waar op 11 november nog wordt gevlogen binnen 6 dagen gereed maken...
En schijnbaar heeft een woordvoerder van Xiamen Airlines bevestigd dat zij op Schiphol willen vliegen. Dus binnenkort een 3e 787 op Schiphol?
Of zou het gewoon weer een 'bevestiging' zijn?
Ik wou al United zeggen inderdaad.quote:Op vrijdag 7 november 2014 20:50 schreef Thetallguy het volgende:
United heeft 'Channel 9' op het audiosysteem zitten waarmee je mee kunt luisteren met de ATC (mits de crew dit niet uitzet)
Sterker nog; naar mijn weten is KLM de enige maatschappij die überhaupt op Xiamen vliegt vanuit Europa (of überhaupt buiten Azië).quote:Op vrijdag 7 november 2014 20:54 schreef Me_Wesley het volgende:
Vooralsnog is KLM de enige die op Xiamen vliegt vanaf Schiphol dacht ik (B772). Ben benieuwd!
Het zijn inderdaad vooral lokalen op die vluchten. In Xiamen zelf zie je al helemaal geen westerlingen, zelfs niet bij de toeristische 'trekpleisters'.quote:Op vrijdag 7 november 2014 21:03 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Ik wou al United zeggen inderdaad.
[..]
Sterker nog; naar mijn weten is KLM de enige maatschappij die überhaupt op Xiamen vliegt vanuit Europa (of überhaupt buiten Azië).
En dat de 777 eigenlijk te groot is voor Xiamen en dat het drijft op subsidie.
En dat China straks die subsidie bij zichzelf (Xiamen Airlines) kan houden.
Eerdergenoemde PH-TFL van Arke zou eind december nog op Amsterdam moeten komen.quote:Op vrijdag 7 november 2014 21:36 schreef blingbling11 het volgende:
3e 787? Wat is de 2de dan? Ik neem aan de PH-TFL?
Vervolgens wachten tot oktober volgend jaar, en dan zou het pas echt los moeten gaanquote:Op vrijdag 7 november 2014 22:10 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Eerdergenoemde PH-TFL van Arke zou eind december nog op Amsterdam moeten komen.
En in april 2015 volgt PH-TFM.
Dus als Xiamen inderdaad op Amsterdam gaat vliegen zullen zij dus waarschijnlijk de 4e reguliere 787 naar AMS brengen.
Beetje rare telling van mij, dat dan weer wel ...
Over een jaar of 5-10: 787, 777x, A330 en A350. (oh, en een verdwaalde A380)quote:Op vrijdag 7 november 2014 22:34 schreef Me_Wesley het volgende:
Toch wel fijn dat er nog wat 'herkenbare' vliegtuigen bijkomen, want voor de leek wordt het met het verdwijnen van de MD11 wel erg veel eenheidsworst in de reguliere luchtvaart.
Vluchten duren zo'n 1-1.5 uur dus dat is nog best wel een tijdje.quote:Op vrijdag 7 november 2014 22:43 schreef kawotski het volgende:
Is er al wat bekend over de route die gevlogen gaat worden dinsdag met de MD-11?
Jep, United. Best vet om mee te luisteren tijdens starten/landen.quote:Op vrijdag 7 november 2014 20:50 schreef Thetallguy het volgende:
United heeft 'Channel 9' op het audiosysteem zitten waarmee je mee kunt luisteren met de ATC (mits de crew dit niet uitzet)
Vind het best wel knap dat er nog niets is gelekt over de route. Ik hoop op een rondje zoals men met de laatste Martinair vlucht ook heeft gedaan. En uiteraard een plaatsje aan het raam, maar dat willen we allemaal. Met een beetje geluk gunnen de medepassagiers elkaar wat ruimte om zo nu en dan even een plaatje te kunnen schieten.quote:Op vrijdag 7 november 2014 22:54 schreef Iemand91 het volgende:
Vluchten duren zo'n 1-1.5 uur dus dat is nog best wel een tijdje.
Hoop persoonlijk laag over Nederland.
En een plaats aan het raam.
Van die 3 in Jakarta hoef je niet veel meer te verwachten denk ik zo:quote:Op zondag 9 november 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Naast 2 in Mojave en 3(!) in Jakarta is PH-BUK in Lelystad de enige 747-200SUD die nog bestaat.
Tim Clark van Emirates heeft geloof ik al enigszins aangegeven dat hun A380's waarschijnlijk gewoon op de sloop belanden. De vraag is wat je daar van moet geloven aangezien een groot deel van hun vloot lease is en het dus aan de leasemaatschappijen is om te beslissen wat ze met die vloot doen.quote:Op zondag 9 november 2014 13:01 schreef Woods het volgende:
Zou het zo kunnen zijn dat de eerste uitgefaseerde A380 tot Freight worden omgebouwd?
Auw, that hurts.quote:Op zondag 9 november 2014 13:48 schreef OEM het volgende:
[..]
Van die 3 in Jakarta hoef je niet veel meer te verwachten denk ik zo:
[ afbeelding ]
Ik heb hem hiervandaan:quote:Op zondag 9 november 2014 16:19 schreef Iemand91 het volgende:
Heb je toevallig ook een bron van die foto?
Thanks.quote:Op zondag 9 november 2014 16:41 schreef OEM het volgende:
[..]
Ik heb hem hiervandaan:
http://forum.scramble.nl/viewtopic.php?p=469419
In http://www.thai-aviation.net/files/Thai_Civil_Register.pdf staat redelijk gedetailleerd wat er met BUM, BUO, BUP, BUU en BUV gebeurd is in Thailand. BUE wordt ook nog genoemd.
Ha, toch weer een keer gelukt.quote:maandag 10 november 2014 @ 00:00:00
Thanks. De accu's van m'n DSLR zijn al opgeladen.quote:
quote:
Ik zie de reportage met plezier tegemoetquote:Op dinsdag 11 november 2014 21:22 schreef Iemand91 het volgende:
Kan me bij hierboven aansluiten. Erg gave vlucht. Kom er nog wel op terug want ik ben nog niet zo heel lang terug ook (woon waarschijnlijk flink wat verder van Schiphol dan de meesten hier).
En een shitload aan foto's
naar AMS? of naar LGW?quote:Op vrijdag 7 november 2014 12:46 schreef LintuxCx het volgende:
Volgende maand ga ik met de Garuda 777 naar AMS.
Maar wat een chaos, hun automatisering. Ik weet vrij zeker dat ik mijn ticket al heb, maar krijg nu al mijn tweede "Your Garuda Indonesia flight is still available ..." e-mail, met de suggestie dat ik mijn boeking nog niet afgemaakt heb. 'k Heb toch echt een e-ticket in mijn mailbox!
Gaat nog spannend worden op het vliegveld...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |