abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145255627
Die nieuwe Split scimitar winglets op de 737 zien er ook wel gaaf uit:

http://www.pilootenvliegt(...)Soupart-967x1024.jpg
pi_145259221
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 14:09 schreef OEM het volgende:

[..]

Ik ben geen specialist oid, maar doorgaans lees je dat wingtip devices pas effectief worden op langere afstanden wegens het extra gewicht van de winglets en versteviging van de vleugel zelf.

[..]

Bijna alle longhaul types hebben wel iets van een wingtip device: winglets of raked.

[..]

De -8 en -9 hebben raked wingtips. De -3 zou winglets krijgen. Ik heb hiervoor 2 redenen gelezen: een heeft te maken met het gewicht/performance verhouding van een winglet tov raked wingtip en de ander heeft te maken met de kortere wingspan van een vleugel met winglet (tov raked) zodat de wingspan overeenkomt met die van een 767 waar de Japanse gates op zijn ingesteld.
Het ging inderdaad specifiek over winglets, en die zijn het efficiëntst op vluchten waar de climb-out fase een relatief groot deel uitmaakt van de vlucht. Korte vluchten dus. Tijdens de cruise levert het veel minder voordeel op en is het alleen maar extra gewicht en extra weerstand.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_145259876
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 16:59 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

Het ging inderdaad specifiek over winglets, en die zijn het efficiëntst op vluchten waar de climb-out fase een relatief groot deel uitmaakt van de vlucht. Korte vluchten dus. Tijdens de cruise levert het veel minder voordeel op en is het alleen maar extra gewicht en extra weerstand.
Ze kunnen tegenwoordig echt wel winglets ontwerpen die ook bij hoge snelheden nog altijd een positieve bijdrage leveren aan de weerstand. Maar je hebt gelijk, een winglet geeft de meeste winst bij hoge invalshoeken - dus als er langzaam gevlogen wordt.
  maandag 6 oktober 2014 @ 20:18:52 #5
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_145268259
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 16:59 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

Het ging inderdaad specifiek over winglets, en die zijn het efficiëntst op vluchten waar de climb-out fase een relatief groot deel uitmaakt van de vlucht. Korte vluchten dus. Tijdens de cruise levert het veel minder voordeel op en is het alleen maar extra gewicht en extra weerstand.
Ok, let me rephrase mezelf: winglets worden pas economisch rendabel op langere afstanden.

Voorbeeld 737: hoe langer gevlogen wordt, hoe groter de gemiddelde brandstofbesparing
http://www.boeing.com/com(...)aero_17/winglets.pdf

Ben toch benieuwd naar jouw bron, want ik kan alleen bronnen vinden die het tegengestelde vertellen.
pi_145269921
quote:
0s.gif Op maandag 6 oktober 2014 20:18 schreef OEM het volgende:

[..]

Ok, let me rephrase mezelf: winglets worden pas economisch rendabel op langere afstanden.

Voorbeeld 737: hoe langer gevlogen wordt, hoe groter de gemiddelde brandstofbesparing
http://www.boeing.com/com(...)aero_17/winglets.pdf

Ben toch benieuwd naar jouw bron, want ik kan alleen bronnen vinden die het tegengestelde vertellen.
Het is wel duidelijk dat het effect afzwakt met de afstand, maar het is minder drastisch dan in mijn beleving inderdaad. Misschien dat ik statistieken heb gezien van aftermarket winglets, maar kan het niet meer terugvinden ;)
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
  maandag 6 oktober 2014 @ 21:17:41 #7
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_145271082
quote:
1s.gif Op maandag 6 oktober 2014 20:55 schreef Me_Wesley het volgende:
Het is wel duidelijk dat het effect afzwakt met de afstand, maar het is minder drastisch dan in mijn beleving inderdaad.
Afzwakken? De efficiencywinst blijft gewoon stijgen tot ongeveer 4%. Dat is blijkbaar de maximale efficiencywinst. Je hebt alleen een lange afstand nodig om het verlies tijdens climbout te compenseren ;) .
pi_145271186
luchtvaart twitterde op maandag 06-10-2014 om 12:18:39 @KLM viert morgen 95e verjaardag. Om 08.30 onthult @camieleurlings logo op MD-11. Einde middag onthulling nieuw KLM-huisje. Van harte @KLM reageer retweet
Helaas Camiel, we zijn je voor geweest:



En afgelopen weekend werd op dezelfde PH-KCE een 4D show geprojecteerd ter ere van de KLM Experience. Ik vond het érg gaaf! Hier een kort filmpje van mezelf:



[ Bericht 56% gewijzigd door blingbling11 op 06-10-2014 21:30:43 ]
pi_145280120
Vandaag in de geschiedenis:



- 7 oktober 1919: In het notariskantoor van mr. H. Stoop in Den Haag wordt de
'Koninklijke Luchtvaart Maatschappij voor Nederland en Koloniën'' opgericht bij akte.
Luchtvaartmaatschappij KLM is een feit.

14 dagen later wordt aan de Heerengracht in Den Haag het eerste KLM kantoor geopend.
8 zakenlieden waaronder Frits Fentener van Vlissingen brachten 1.2 miljoen gulden bij elkaar.
Luitenant-vlieger Albert Plesman werd administrateur en later directeur.
Koningin Wilhelmina verleende de maatschappij bij oprichting het predicaat Koninklijk.

De eerste vlucht was op 17 mei 1920; na een vlucht van 2 uur en 15 minuten landt om 12:45 uur op Schiphol een van Aircraft Transport & Travel Limited (AT&T) geleasede De Havilland DH.16 (G-EALU) uit Croydon Airport bij London met aan boord 2 journalisten, een aantal kranten en een brief van de burgemeester van Londen aan de burgemeester van Amsterdam:
quote:
With the opening of the first regular airservice between England and Holland, I send you greetings from London to the city of Amsterdam. I wish that this service will contribute to the friendly en business relationship between the two cities and our countries."

I have great confidence in the well-meaning cooperation between the Dutch and English companies in relation to this new and very important airtransport


Op 25 augustus 1920 ontving KLM haar eerste eigen toestellen; 2 Fokker F.II's met een orderwaarde van 45.000 gulden.

Net geen 5 jaar na oprichting vliegt KLM haar eerste intercontinentale vlucht; met een Fokker F.VII naar Batavia. Zie m'n eerdere post over die vlucht hier.
Tot de Tweede Wereldoorlog groeide KLM uit tot een van de grootste luchtvaartmaatschappijen ter wereld, alleen Pan Am en Imperial Airways (het latere BOAC) waren groter.

In het jaar 1920 vervoerde KLM in totaal 345 passagiers, 22 ton vracht en 3 ton post.
Ter vergelijking; onderstaande 777-200ER (PH-BQA, KLM's eerste 777 en met de naam "Albert Plesman") kan in één keer 317 passagiers* en al die cargo in een keer meenemen.
In 2013 vervoerde KLM 26.581.000 passagiers en 770.215 ton vracht en heeft het
(met dochterondernemingen) 32.505 werknemers in dienst waarmee het een van de grootste werkgevers van Nederland is.

*: in de nieuwe configuratie met nieuwe WBC.



Vandaag is KLM dus 95 jaar oud; en hiermee is de KLM de oudste onder haar oorspronkelijke naam opererende luchtvaartmaatschappij.
Dit wordt onder andere gevierd met een klein feestje op Schiphol Oost:




Tevens gaan er een aantal grote kisten van KLM rondvliegen met een 95 years sticker waaronder een van de laatste MD-11's: PH-KCE.
Deze heeft de sticker in de nacht van zondag op maandag gekregen, vermoedelijk de anderen ook?
En die kun je in de post van blingbling11 hierboven zien. ;)

Wil je 'm spotten? PH-KCE vertrekt vandaag om 15:25 uur als KL671 naar Montreal.
Wees er wel snel bij, over 20 dagen vertrekt PH-KCE alweer de hangar in ter voorbereiding van haar allerlaatste reis ;( ...


EDIT: en voor de reizigers interessant.
Ze hebben vandaag 3 bestemmingen in de aanbieding; Jakarta, Curaçao en New York voor ¤395! 8-)
Meer info en boeken op de site van KLM.
(Alleen vandaag te boeken!)

EDIT #2: nog meer bestemmingen in de aanbieding.

[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 07-10-2014 13:15:17 ]
pi_145281384
Goede actie. Je moet alleen wel vandaag (dinsdag) boeken voor die prijs.
pi_145293987
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 oktober 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Vandaag is KLM dus 95 jaar oud; en hiermee is de KLM de oudste onder haar oorspronkelijke naam opererende luchtvaartmaatschappij.
quote:
Tevens gaan er een aantal grote kisten van KLM rondvliegen met een 95 years sticker waaronder een van de laatste MD-11's: PH-KCE.
Deze heeft de sticker in de nacht van zondag op maandag gekregen, vermoedelijk de anderen ook?
En die kun je in de post van blingbling11 hierboven zien. ;)
En wij waren er dus eerder bij dan KLM :P :
KLM twitterde op dinsdag 07-10-2014 om 10:36:52 Our CEO @camieleurlings just unveiled a special logo of our 95th birthday! Do you like it? #KLM95 reageer retweet
pi_145297313
En goed nieuws, de sticker komt niet alleen op de PH-KCE.
Via myKLM:

quote:
Ter gelgenheid van onze 95e verjaardag heeft Camiel Eurlings zojuist in Hangar 11 het logo op een MD-11 onthuld. De komende weken worden nog een 777-300, 777-200, 747-400, 747-freighter, A330-300 en een A330-200 van een logo voorzien. De toestellen vliegen het gehele jaar met dit logo rond.
pi_145298946
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 oktober 2014 16:12 schreef blingbling11 het volgende:
En goed nieuws, de sticker komt niet alleen op de PH-KCE.
Via myKLM:

[..]

Nice. Eindelijk duidelijkheid op welke toestellen die sticker nou kwam, dat die op meerdere kisten kwam wist ik, maar nog niet welke.
  dinsdag 7 oktober 2014 @ 20:24:24 #14
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_145306795
Ben ik de enige die het echt een foei-lelijke sticker vindt :?
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_145306842
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 oktober 2014 16:50 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Nice. Eindelijk duidelijkheid op welke toestellen die sticker nou kwam, dat die op meerdere kisten kwam wist ik, maar nog niet welke.
Strict gezien weet je nu ook nog niet precies welke natuurlijk :P

De -BXA (de retro 737) heeft overigens op de winglets ook een '95 years' sticker gekregen.
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
  dinsdag 7 oktober 2014 @ 20:25:53 #16
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_145306847
quote:
13s.gif Op dinsdag 7 oktober 2014 20:24 schreef flipsen het volgende:
Ben ik de enige die het echt een foei-lelijke sticker vindt :?
Nee hoor
pi_145309041
quote:
13s.gif Op dinsdag 7 oktober 2014 20:24 schreef flipsen het volgende:
Ben ik de enige die het echt een foei-lelijke sticker vindt :?
Ach ja, het past we bij hun huisstijl. En het is maar tijdelijk uiteraard.
Ze vliegen ten minste wel met een van de mooiste (zo niet mooiste) livery rond. :+
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 oktober 2014 20:25 schreef Thetallguy het volgende:
Strict gezien weet je nu ook nog niet precies welke natuurlijk :P
Boeit niet veel. Ging me meer welke types.

Enne; vanmiddag bij vertrek naar Montreal:




[ Bericht 6% gewijzigd door Iemand91 op 08-10-2014 00:00:16 ]
  dinsdag 7 oktober 2014 @ 22:22:57 #18
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_145312982
Wat een klote stoelen heeft Air Berlin in die A330 geduwd zeg :r
Tics van je petten.
  woensdag 8 oktober 2014 @ 02:01:21 #19
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_145319860
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 oktober 2014 21:14 schreef Iemand91 het volgende:
Ze vliegen ten minste wel met een van de mooiste (zo niet mooiste) livery rond. :+
Ik neem aan dat je je in smiley hebt vergist en eigenlijk deze bedoelde? _O- Want dat kan je toch niet serieus menen natuurlijk :X
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  woensdag 8 oktober 2014 @ 08:45:57 #20
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_145321035
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 oktober 2014 21:14 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Ach ja, het past we bij hun huisstijl. En het is maar tijdelijk uiteraard.
Ze vliegen ten minste wel met een van de mooiste (zo niet mooiste) livery rond. :+

[..]

Boeit niet veel. Ging me meer welke types.

Enne; vanmiddag bij vertrek naar Montreal:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Mijn eerste post in het luchtvaarttopic :W

Toch mooi dat ze de MD-11's nog hebben voorzien van de 95 years sticker :Y Ook al is het maar voor even ;(
pi_145322002
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 08:45 schreef RedFever007 het volgende:

[..]

Mijn eerste post in het luchtvaarttopic :W

Toch mooi dat ze de MD-11's nog hebben voorzien van de 95 years sticker :Y Ook al is het maar voor even ;(
Misschien juist een handige keuze omdat die stickers op de andere toestellen ook niet eeuwig zullen blijven zitten?

(Hoewel ze 'm ws toch nog zelf van de MD-11's gaan moeten pulken bij het "anonimiseren".)
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_145324920
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 02:01 schreef flipsen het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je je in smiley hebt vergist en eigenlijk deze bedoelde? _O- Want dat kan je toch niet serieus menen natuurlijk :X
Nee, ik heb me niet vergist. Ik vind wel degelijk de KLM livery een van de beste die er is.
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 08:45 schreef RedFever007 het volgende:
Mijn eerste post in het luchtvaarttopic :W
[quote]
:W
[quote]
Toch mooi dat ze de MD-11's nog hebben voorzien van de 95 years sticker :Y Ook al is het maar voor even ;(
Jep, heel even. (eind deze maand gaat hij de hangar in voor voorbereiding naar de scrapper)
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 09:50 schreef LintuxCx het volgende:
Misschien juist een handige keuze omdat die stickers op de andere toestellen ook niet eeuwig zullen blijven zitten?
Ik heb begrepen dat de stickers op de rest van de vloot een jaar blijven zitten.
quote:
(Hoewel ze 'm ws toch nog zelf van de MD-11's gaan moeten pulken bij het "anonimiseren".)
Dat sowieso.
pi_145330618
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 02:01 schreef flipsen het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je je in smiley hebt vergist en eigenlijk deze bedoelde? _O- Want dat kan je toch niet serieus menen natuurlijk :X
Vind de KLM livery ook mooi hoor.
Welke zijn meer jouw smaak dan? Altijd wel leuk om te weten :P
pi_145348332
Vind de KLM livery ook tot de mooiste behoren. Maar Air New Zealand (de zwarte) mag er ook zeker wezen.
pi_145350793
Voor wie op 11 november toch nog mee wil met de farewell flights:
http://www.airevents.de/product_info.php?cPath=2&products_id=259
pi_145352113
Vandaag in de geschiedenis:

2 gebeurtenissen die ik zelf opmerkelijk/bijzonder vindt; en daarom even kort noem.

- 9 oktober 1949: Op de meeste noordelijke airstrip van het Westelijk Halfrond heeft een Douglas C-47A-90-DL Skytrain (43-16062) de nacht doorgebracht. Tijdens de nacht heeft zich ijs en sneeuw op het vliegtuig gevormd. De inzittenden zijn op Ellef Ringnes Island om te kijken of de strip geschikt was voor de Douglas C-54 Skymaster. Bovendien waren er mensen mee voor inspectie van het weerstation.

Op de ochtend van 9 oktober maakt de C-47 zich klaar voor vertrek. De kist woog ruim 13 ton bij take-off wat ruim 400 kilo teveel was. De crew krijgt de C-47 enkele keren van de grond maar uiteindelijk crasht de kist zo'n 900 meter achter de strip. Het vliegtuig raakt ernstig beschadigd; met de overvloed aan C-47's die nog over zijn van de Tweede Wereldoorlog wordt deze kist direct afgeschreven.
Alle inzittenden overleven de crash.

Foto van vlak na de crash. Let op de schade achter de cockpit veroorzaakt door de propeller van de linkermotor. Ook is de deur te zien die nog openstaat waar via het merendeel van de passagiers het vliegtuig hadden verlaten:



Dankzij de weersomstandigheden in dit gebied (dit gebied haalt 99 punten op een schaal van 100 waarbij 1 punt het meest comfortabel voor de mens is en 100 het minst; en is hiermee de plaats met het 'slechtste' weer in Canada) bleef dit wrak bewaard.

Nu - 65 jaar na de crash - bestaat het wrak nog steeds:






Ook was het te zien in Top Gear's Polar Special:




-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



- 9 oktober 1999: De laatste vlucht van de Lockheed SR-71 Blackbird.
Dit onbewapende verkenningsvliegtuig vloog op 22 december 1964 voor het eerst.
De laatste vlucht was op zaterdag 9 oktober tijdens de Edwards Air Force Base Air Show door 61-7980.
Het zou de volgende dag ook nog vliegen maar dit ging niet door vanwege een brandstoflek.

Een paar interessante feiten over de SR-71:
- De SR-71 is voor een groot deel van titanium gemaakt. De Sovjet-Unie (grote vijand van de VS op dat moment) was op dat moment de grootste leverancier van dat materiaal. Het benodigde titanium werd door de CIA gekocht onder allerlei valse namen en bedrijven.

- Het kon 3540 km/h uur halen ofwel Mach 3.3. en vloog tot een hoogte van 25.929 meter. (level flight)
Bovenstaande records werden door 2 verschillende SR-71 gehaald op dezelfde dag; 28 juli 1976.

- Het toestel is in de jaren '60 ontworpen - slechts 2 decennia na de Tweede Wereldoorlog - en de SR-71 behoudt 50 jaar later nog steeds deze records.
(Voor een vliegtuig dat niet aangedreven is door raketmotoren)

- In theorie kun je met deze snelheid ontbijten in New York, vliegen naar Los Angeles en daar ontbijten voordat je in New York vertrok (qua tijd).

- Bovenstaande snelheid en vlieghoogte maakt ontwijking van een (luchtdoel)raket simpel; eigen snelheid verhogen en simpelweg hoger en sneller vliegen dan het vijandelijk vuur/raket kon.

- De SR-71's zijn bijna 4000 keer beschoten, maar van de 32 gebouwd is er geen door vijandelijk vuur neergehaald.

- Ondanks deze vlieghoogte en -snelheid was in staat om een accurate foto te maken van een kentekenplaat.

- De SR-71 is recordhouder voor de route New York - London. Op 1 september 1970 vloog het deze route in
1 uur, 54 minuten en 57 seconden wat een gemiddelde snelheid van Mach 2.68 oplevert.
(iets minder dan 2800 km/h). Dit is inclusief een in-flight refueling.
Ter vergelijking; het record van de Concorde staat op 2 uur en 53 minuten op 7 februari 1996 en reguliere jets zitten rond de 6 uur.

- De bemanning kon in hun drukpakken meer dan 2 kilo afvallen na een 4 uur durende missie.



- In het begin werden de motoren gestart d.m.v. een start cart; een wagen met 2 V8 motoren van een Buick Wildcat.

- De fuselage was zo ontworpen dat het tijdens de vlucht ging uitzetten door de hitte (de fuselage kon ruim 400 graden worden). Doordat de brandstof tanks op de grond dus niet dicht waren lekte de SR-71 brandstof als het op de grond stond.
Daarom vertrok het ook met weinig brandstof; vloog het om op te warmen en werd dan in de lucht bijgetankt om vervolgens de missie uit te voeren.
De SR-71 vloog trouwens op JP-7 brandstof; speciaal ontwikkeld voor de SR-71. Bijgetankt werd er door speciaal omgebouwde Boeing KC-135Q Stratotankers.
Op lange missies kon wel tot zo'n 8 keer bijgetankt worden; in zo'n 80 minuten ging er ruim 36 ton brandstof doorheen.



Op de foto hieronder zijn deze brandstoflekken duidelijk te zien; het zijn de donkere strepen/vlekken op de vleugels.



- En een geweldige quote van een SR-71 piloot:
quote:
I pulled the throttles to idle just south of Sicily , but we still overran the refueling tanker awaiting us over Gibraltar.
  donderdag 9 oktober 2014 @ 01:17:12 #27
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_145353275
quote:
0s.gif Op woensdag 8 oktober 2014 14:51 schreef zlotka het volgende:

[..]

Vind de KLM livery ook mooi hoor.
Welke zijn meer jouw smaak dan? Altijd wel leuk om te weten :P
Hm, eigenlijk zijn er weinig mooie liveries. Maar wat KLM op de Embraer wil spuiten vond ik er wel mooi uitzien.
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  donderdag 9 oktober 2014 @ 01:22:20 #28
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_145353322
De Blackbird blijft voor mij één van de allermooiste/bruutste vliegtuigen ooit ontworpen _O_
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  donderdag 9 oktober 2014 @ 04:29:10 #29
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_145353847
De Blackbird is geweldig ja!
  donderdag 9 oktober 2014 @ 10:38:14 #30
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_145356990
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2014 01:17 schreef flipsen het volgende:
[..]
Hm, eigenlijk zijn er weinig mooie liveries. Maar wat KLM op de Embraer wil spuiten vond ik er wel mooi uitzien.
Smaken verschillen. Ik vind de livery van KLM ook een van de mooiste, maar wat ze op de embraer en 787 spuiten vind ik afgrijselijk.
  donderdag 9 oktober 2014 @ 12:00:13 #31
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_145359590
Mooi filmpje over de Blackbird: En informatie over de cockpit van piloot en navigator in hoge resolutie:
Verder kan je nog veel meer interessante filmpjes vinden op youtube *O*
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_145379215
• Wat zal dit voor vliegtuig zijn? Een 747 of A380 van Qantas? :P

• KLM's nieuwste aanwinst maakt morgen haar eerste vlucht.
A330-303 MSN1580 zal op 27 november 2014 aan KLM worden geleverd.

Kan alleen geen enkele foto van deze kist vinden, daarom maar van MSN1294 die nu als PH-AKB door het leven gaat:


• En weer kwam een Antonov 124 UR-82008 Eindhoven weer 'n bezoekje brengen vandaag:



• En zoek op deze luchtfoto van JFK 2 vliegtuigen die nu niet meer vliegen. :P


• En China Eastern heeft eind vorige maand hun eerste 777-300ER ontvangen. Bijzonder saaie livery:



Goeie reacties daarop _O-
quote:
I wouldn't say that is bad livery, I would say it is actually without a livery?
quote:
When are they painting it then?
quote:
An all-white VIP 777-300ER would at least look mysterious and intriguing.

This just looks like:



[ Bericht 30% gewijzigd door Iemand91 op 09-10-2014 22:33:48 ]
pi_145382098
Vandaag in de geschiedenis:


NC13304 boven Chicago in 1933; niet lang voor de crash.

- 10 oktober 1933: Een United Airlines Boeing 247 (NC13304) is op weg van Newark (New Jersey) naar Oakland (Californië) met stops in Cleveland (Ohio) en Chicago (Illinois). Aan boord zijn 2 crew, een stewardess en 4 passagiers. Het was zojuist vertrokken uit Cleveland en was op weg naar Chicago.
De Boeing 247 was 7 april in service gegaan en was de 4e 247 van de productielijn.

Rond 21:00 uur 's op de dinsdagavond hoorden mensen op de grond een explosie en zag het vliegtuig in brand toen het op zo'n 300 meter hoogte vloog waarna de kist neerstortte nabij Chesterton, Indiana. Hierna volgde nog een explosie. Geen van de inzittenden overleefde de crash; hoewel sommige ooggetuigen gegil hoorden en beweging zagen in het wrak maar hoogstwaarschijnlijk was dit verbeelding.



Het onderzoeksteam (onder leiding van Melvin Purvis; de man die rond die zelfde tijd achter Baby Face Nelson, Pretty Boy Floyd en John Dillinger aan zat) vond al snel sporen die deden denken aan een explosie. Zo was de start afgebroken (deze werd een kilometer van het wrak af gevonden) en alle schade was naar buiten gericht. De bom was mogelijk gemaakt van nitroglycerine en lag achterin het vliegtuig.



Daders en mogelijk motieven zijn nooit gevonden; Purvis vroeg op 12 december 1934 om sluiting van de zaak wegens gebrek aan bewijs; hoofd van de FBI Edgar Hoover sloot de zaak op 27 september 1935.

Dit is de eerste bewezen zaak van sabotage/aanslag in de commerciële luchtvaart en hiermee ook de oudste cold case in de luchtvaart.
  vrijdag 10 oktober 2014 @ 00:04:16 #34
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_145382209
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2014 22:24 schreef Iemand91 het volgende:
• Wat zal dit voor vliegtuig zijn? Een 747 of A380 van Qantas? :P

A380, kijk maar naar de rij met raampjes. Plus je ziet de bult van een 747 niet.
pi_145382632
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 00:04 schreef Tinos85 het volgende:
[..]
A380, kijk maar naar de rij met raampjes. Plus je ziet de bult van een 747 niet.
Kijk maar wat er gebeurd als je met de oriëntatie van het Noorden speelt:

Dezelfde plaats; foto vanuit het zuiden met een A380, foto vanuit oosten met mix van een 747 én een A380, een foto vanuit het noorden met weer een A380 en als laatste een foto vanuit het westen met weer een 747.

Die rare foto vanuit het Oosten (klikbaar voor groter):



Heb dit ook al op een ander bekend forum gepost; en zij zagen allemaal wat anders. Dus mogelijk zie jij ook wat anders dan wat ik zie. :P

EDIT: na het 'grappen' maken over bommen in vliegtuigen komt de volgende rage; zeggen dat je Ebola hebt. En wat er dan gebeurd:

quote:
According to FOX News, an unidentified passenger on a plane from Philadelphia to Punta Cana, Dominican Republic, yelled out that he had Ebola.
According to Dominican reporters, the passenger sneezed and yelled, “I have Ebola!”
The plane landed at Punta Cana International Airport and the passenger was taken to the airport’s medical center.
Then, according to video taken by a passenger on the plane, this happened:


Bron

En een video, let ook op wat de FA zegt over de intercom:
quote:
“I’ve done this for 36 years, and I think that the man who has said this is an idiot, and I’ll say that straight out,”

Zijn mensen echt zo achterlijk? :r

[ Bericht 5% gewijzigd door Iemand91 op 10-10-2014 00:29:34 ]
  vrijdag 10 oktober 2014 @ 00:40:23 #36
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_145383199
Je hebt gelijk, de foto's uit het oosten en westen zijn van een 747. Die andere van een A380. Zijn op verschillende dagen gemaakt denk ik. Want op die van het oosten en westen wordt het vliegtuig ook geladen en op de foto's van het zuiden en noorden niet.
  vrijdag 10 oktober 2014 @ 07:38:50 #37
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_145385393
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 00:18 schreef Iemand91 het volgende:
[..]Die rare foto vanuit het Oosten (klikbaar voor groter):
[ afbeelding ]
Heb dit ook al op een ander bekend forum gepost; en zij zagen allemaal wat anders. Dus mogelijk zie jij ook wat anders dan wat ik zie. :P
Boeing A380 of Airbus 747, kies maar. Altijd leuk die stitch foutjes in google maps. Mooie find though.
  vrijdag 10 oktober 2014 @ 11:55:35 #38
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_145390363
quote:
0s.gif Op donderdag 9 oktober 2014 22:24 schreef Iemand91 het volgende:
En zoek op deze luchtfoto van JFK 2 vliegtuigen die nu niet meer vliegen. :P
Er zullen naast die 2 concordes vast nog wel meer kisten op deze foto staan die nu niet meer vliegen ;)
pi_145412846
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 07:38 schreef OEM het volgende:
[..]
Boeing A380 of Airbus 747, kies maar. Altijd leuk die stitch foutjes in google maps. Mooie find though.
Ik moet toegeven, ik heb 'm niet gevonden. Kwam op reddit langs.
Wel bijzonder goede stitch though; denk dat er opzet in het spel is.

quote:
0s.gif Op vrijdag 10 oktober 2014 11:55 schreef OEM het volgende:
[..]
Er zullen naast die 2 concordes vast nog wel meer kisten op deze foto staan die nu niet meer vliegen ;)
Oke, types had ik dus moeten zeggen. Maar goed; die waren dan ook niet heel moeilijk te herkennen/vinden...

In other news...

- PH-AKF schijnt vandaag voor het eerst gevlogen hebben in Toulouse.
Het zal zoals gezegd op 27 november aan KLM geleverd worden en wordt hiermee KLM's 17e Airbus A330 en wel de 5e A330-300.

- En straks heb je er een bestemming bij; KLM gaat vanaf 2015 naar Edmonton; de A330 lijkt me dan dé kist daarvoor.

EDIT @ 0:05 uur: Jep, vanaf 3 mei 2015 met een A330-200.

- Over nieuwe vliegtuigen gesproken; vandaag landde op London Gatwick Virgin Atlantic's eerste Boeing 787-9. G-VNEW 'Birthday Girl' kwam om 12:26 uur op Gatwick aan in typisch Engels weer.
Dit is ook de eerste 787-9 voor een Europese maatschappij.




- Morgen doet KLM met een Boeing 737 weer een vlucht voor stichting Hoogvliegers.
54 chronisch zieken en gehandicapte kinderen maken morgen met hun begeleiders een rondvlucht boven Nederland. Vlucht wordt uitgevoerd ter ere van KLM's 95 jaar bestaan.

- En de KLM MD-11 farewell flights worden door PH-KCD uitgevoerd met PH-KCB als reserve.
Schijnbaar worden de vluchten uitgevoerd vanaf het Romeo-platform...

[ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 11-10-2014 00:06:20 ]
pi_145417391
Vandaag in de geschiedenis:



- 11 oktober 1910: Theodore Roosevelt is de eerste (ex)-president van de VS die vliegt. (zijn ambtstermijn was op 4 maart 1909 afgelopen). Hij was uitgenodigd voor een vluchtje door Archibald Hoxsey; een piloot die voor de gebroeders Wright werkte en demonstratievluchten uitvoerde.
Hoxsey vloog eerder dat jaar in Alabama als eerste persoon 's nachts.


De vlucht vond plaats boven Kinloch Field, St. Louis in Missouri, het huidige Lambert–St. Louis International Airport.
Hoxsey overleed enkele weken later op 31 december wanneer hij neerstort bij een poging om zijn eigen hoogterecord te verbreken. Die stond op 3500 meter.



- 11 oktober 1984: De crash van Aeroflot vlucht 3352 op Luchthaven Omsk. De Tupolev Tu-154B-1 (CCCP-85243) was op weg van Krasnodar naar Tolmachevo met een stop in Omsk. Vanwege de lichte regen vroeg de airport ground maintenance om permissie on de landingsbaan te drogen. De ground controller gaf toestemming maar viel hierna in slaap. Hij vergat de runway occupied waarschuwing aan te zetten. (Volgens de regels zou hij deze toestemming ook niet mogen geven; alleen een hoofdcontroller mag een dergelijke toestemming geven).

De onderhoudsploeg reed met een terreinwagen en 2 vrachtwagens (de laatste 2 gevuld met tonnen brandstof) de baan op en gingen aan de slag. Waarschuwingslichten werden gedoofd omdat ze die te fel vonden; ze deden ze alleen aan als ze aan kwamen of vertrokken.

De 05:36 uur vroeg de Tupolev crew toestemming om te landen. De approach controller heeft nog contact op proberen te nemen met de ground controller maar kon geen antwoord krijgen (die sliep),
vervolgens gaf hij de Tupolev toestemming om te landen.
(hij had immers geen waarschuwing gekregen dat er onderhoudspersoneel op de baan bezig was; en kon zelf de baan niet zien).

2 minuten later landt de Tupolev; de crew ziet de voertuigen maar ze zijn al te laat. De Tupolev ramt de voertuigen en de met brandstof gevulde vrachtwagens vliegen in brand. Ook de Tupolev vliegt in brand.
De cockpit wordt afgebroken en glijdt langs de tweede truck. De 4 crew overleven de crash.
De brandende kerosine komt in de cabine terecht; 169 passagiers worden verbrand.
Daarnaast vinden 4 personen van de onderhoudsploeg de dood.
Slechts 1 passagier en de cockpitcrew overleven de crash.

Het was de dodelijkste crash in de Sovjet-luchtvaargeschiedenis; totdat op 10 juli 1985 nog een Aeroflot Tupolev Tu-154 bij Uchkuduk neerstort.

De ground controller wordt tot 15 jaar gevangenis veroordeeld; hij pleeg in de gevangenis zelfmoord.
De approach controller wordt tot 13 jaar gevangenis veroordeeld en het hoofd van onderhoud tot 12 jaar.

Van het vliegtuig of de crash kan ik geen enkele foto vinden. Daarom een foto van een Aeroflot Tupolev Tu-154 op Schiphol, gemaakt in april 1984.



- 11 oktober 2006: Een Cirrus SR20 (N929CD) met aan boord New York Yankees pitcher Cory Lidle (eigenaar van de SR20) en zijn instructeur crasht in de noordkant van Belaire Apartments gebouw op Manhattan. Ze zijn op slag dood.
De bewoonster van het appartement ligt een maand in het ziekenhuis als gevolg van zware brandwonden; zij zat in de kamer waar de Cirrus naar binnen kwam. Verder raken nog een 20 personen gewond, waaronder 11 brandweerlui.

De eerste reacties zijn geschokt; het doet sterk denken aan de aanslagen in 2001; de herdenking daarvan was ook nog maar een maand geleden.
NORAD stuurt dan ook gevechtsvliegtuigen naar diverse grote steden in de VS en Canada en president Bush wordt gewaarschuwd.

De crash wordt later echter gehouden op pilot error. Ze vlogen over de East River; waarboven vliegen was toegestaan onder Visual Flight Rules. Bij Roosevelt Island moeten ze echter rechtsomkeert maken, dit draaien is daar verkeerd gegaan.

pi_145443524
Vandaag in de geschiedenis:

- 12 oktober 1997: John Denver verongelukt met zijn Rutan Model 61 Long-EZ (N555JD):
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 13:59 schreef Iemand91 het volgende:
- Ook op 12 juni 1979 maakt de Rutan Model 61 Long-EZ haar eerste vlucht. Het is een vliegtuig dat mensen zelf kunnen bouwen.
Zal vooral bekendheid 'genieten' (i.i.g. bij mij) vanwege het feit dat zanger John Denver op 12 oktober 1997 met dit type vliegtuig (N555JD) voor de kust van Pacific Grove, Californië in de oceaan is gecrasht.
Hoofdoorzaak was het feit dat een schakelaar (om te schakelen tussen fuel tanks) op een ongebruikelijke plaats zat en moeilijk/niet te gebruiken was.
John Denver met het vliegtuig in kwestie:

- 12 oktober 2011: De allereerste 747-8 wordt afgeleverd. Een 747-8F LX-VCB City Of Esch-sur-alzette wordt aan Cargolux geleverd. De 747 gaat eerst naar Seattle en pakt daar vracht op. Daarna gaat het door naar Luxemburg:

  zondag 12 oktober 2014 @ 20:39:06 #42
379282 Woods
Ich Bin Ein Berliner
pi_145467956
woensdag 6 mei 2015 17:54 schreef Libertarisch het volgende:
Helaas pindakaas dan, het leven is hard. Je kunt niet iedereen blijven begeleiden alsof het kinderen zijn, je zult het zelf moeten doen.
pi_145479627
Vandaag in de geschiedenis:


N730JP in 1976.

- In 1976 crasht een Boeing 707-131F freighter (N730JP) crasht door onvoldoende snelheid bij vertrek van Santa Cruz-El Trompillo Airport in Bolivia waarbij 3 crew maar ook 91 personen op de grond omkomen. Veelal kinderen bij een voetbalveld. Het is de dodelijkste vliegtuig crash in de Boliviaanse geschiedenis.
[hr]
- In 1977 wordt vlucht 181 van Lufthansa gekaapt op weg van Palma de Mallorca naar Frankfurt.
De 7 jaar oude Boeing 737-230C (D-ABCE, Landshut) wordt door 4 leden van Volksfront voor de Bevrijding van Palestina (PFLP) overgenomen. Ze eisen vrijlating van een aantal Rote Armee Fraktion (RAF) leden en losgeld. Het vliegtuig maakt landingen in Rome, Cyprus, Bahrein, Dubai en Aden (Jemen).


De 737 in Dubai, op 15 oktober. Zittend in de deuropening is de gezagvoerder.

Wanneer de gezagvoerder na controle van het vliegtuig in Aden niet direct terugkeert wordt hij door de terroristen in de cabine doodgeschoten.
Het vliegtuig vertrekt naar Mogadishu in Somalië waar het op 17 oktober landt.

De terroristen hadden al duty-free drank over de passagiers gegoten; zij planden een gehele destructie van de 737. Maar na onderhandelingen werd de deadline van het ultimatum verzet 02:30 uur.
Die nacht werd het door de Duitse antiterreureenheid GSG 9 worden bestormd tijdens Operatie Feuerzauber waarbij 2 terroristen worden gedood. Een derde overlijdt later aan verwondingen.
Op de gezagvoerder (en de 3 terroristen) na vallen bij de gehele kaping geen doden.

De 737 wordt opgelapt en zal nog tot 2008 blijven vliegen voor verschillende maatschappijen.
[hr]
Maar ik richt me vandaag (kort) op het volgende.

- 13 oktober 1972: De Andesvliegramp.
Een Fairchild FH-227D (T-571) van de Uruguayaanse Luchtmacht was op weg van Mendoza in Argentinië naar Santiago de Chile. Aan boord waren 5 crew en 40 passagiers; leden van het Rugby team van Montevideo.

Vertrek uit Mendoza en foto gemaakt in het vliegtuig:




Men kon niet op zich vliegen (door wolken) en moesten vertrouwen op de tijd die normaliter stond voor de route door het Andes gebergte. Doordat ze veel tegenwind hadden werd dit fataal; de Fairchild verloor de rechtervleugel toen het op 4200 meter hoogte op een piek storte (deze vleugel sloeg tegen de vertical stabilizer waardoor de achterkant van de Fairchild scheurde), de rest van de Fairchild vloog even door voordat het tegen een tweede piek vloog waar de linkervleugel van de romp werd gescheurd.
De cabine zelf vloog door en kwam uiteindelijk in de bergen tot stilstand.
Bij de crash kwamen 12 mensen om het leven, 5 overleden in de nacht en op de 8e dag overleed nog een passagier.
Veel van de overlevenden hadden verwondingen opgelopen; tot gebroken benen aan toe.



Na 3 dagen begonnen 3 landen met zoekacties; doordat het vliegtuig wit was en hierdoor niet te herkennen was in de sneeuw werd deze zoekactie op de 11e dag gestaakt. De overlevenden hadden een transistorradio gevonden en konden dit volgen.



Men had zeer weinig voedsel ter beschikking; slechts enkele chocoladerepen, wat snacks en wat flessen wijn. Water kon men verkrijgen door sneeuw te smelten; maar vast voedsel raakte snel op.
Daar er geen flora en fauna aanwezig was, moest men een zwaar besluit nemen; men ging over op kannibalisme. Men begon met het eten van de lichamen van hun vrienden; hun lichamen waren door de kou goed bewaard.

Op 29 oktober (16 dagen na de crash) werd het vliegtuigwrak (waarin men verbleef) overdekt door een lawine; 8 mensen overleefden dit niet.

Men besloot dat men enkelen hulp moesten zoeken. Op 12 december (2 maanden na de crash) gingen 3 man op weg. Na erbarmelijke omstandigheden zien ze op de 9e dag een Huaso (een Chileense veedrijver).
Deze weet uiteindelijk hulp te halen en de overlevenden (inclusief de personen die bij het wrak waren) werden de 2 dagen daarna met helikopters gered:



Van de 45 inzittenden overlijden uiteindelijk 29; velen door de crash en de rest door honger en kou.
16 overleven de maandenlange strijd. De laatste 8 personen (bij het wrak) worden uiteindelijk op 23 december gered; 72 dagen na de crash.

In januari 1973 gaan reddingsploegen en een priester naar de crashsite; hier begraven zij de lijken en verbranden het wrak. Ook richten zij een gedenkteken op:

  maandag 13 oktober 2014 @ 00:42:42 #44
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_145480681
Het (eerste) boek hierover was heel erg goed en confronterend. De film (Alive!) vond ik een stuk minder, zoals wel vaker. De crashsite is nog steeds te bezoeken, vanuit de provincie Mendoza (als ik me niet vergis) 2 dagen per paard met een gaucho.

Vanuit Argentinië dus en niet vanuit Chili. De piloot bleef maar zeggen dat ze een bepaald punt waren gepasseerd, vandaar dat de overlevenden die hulp gingen zoeken in feite de verkeerde kant op liepen, ze hadden beter richting Argentinië kunnen trekken...
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_145487132
Het is vandaag maandag 13 oktober en we gaan hiermee de een-na-laatste week in met een tri-jet in passenger service.
13 maal gaat er nog een naar Montreal en terug en eveneens 13 maal naar Toronto en terug. (inclusief de vlucht naar Toronto die momenteel onderweg is).
In totaal dus nog 52 reguliere vluchten en 3 laatste farewell vluchten en daarna is het over en uit.

De vluchten naar Montreal worden overgenomen door de A330; die naar Toronto door de A330 en 747.



EDIT: overigens zul je PH-CKD ook niet heel lang meer in KLM kleuren zien; zoals eerder gezegd gaat de jongste 747 van KLM op 3 november naar Singapore voor C/D-check waarna het naar Air Bridge Cargo gaat.



[ Bericht 9% gewijzigd door Iemand91 op 13-10-2014 14:47:15 ]
pi_145487471
Gisteren (Met een dag uitstel) dan toch nog de vlucht met de Antonov An-2 gemaakt! ^O^

Ook Zondag was het maar de vraag of het door zou gaan door wat hardnekkige mist, maar het is toch gelukt!





Erg gaaf om eens zo'n radiaalmotor van dichtbij te ervaren!
  maandag 13 oktober 2014 @ 12:31:54 #47
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_145487837
Nice!
  maandag 13 oktober 2014 @ 15:07:58 #48
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_145493106
quote:
14s.gif Op maandag 13 oktober 2014 12:31 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Nice!
Zó ver gingen ze vast niet :P
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_145494393
quote:
6s.gif Op maandag 13 oktober 2014 15:07 schreef flipsen het volgende:
[..]
Zó ver gingen ze vast niet :P
Ben bang dat dat dagen gaat duren... :P
pi_145517190
Vandaag in de geschiedenis:



- 14 oktober 1962: Majoor Richard S. Heyser vliegt met een Lockheed U-2 boven Cuba en maakt daar gedurende 6 minuten 928 foto's. Deze foto's geven het eerste harde bewijs dat de Sovjet-Unie op het eiland opstelplaatsen voor kernraketten aan het opbouwen is.

De Cubacrisis is begonnen; en 2 weken lang staat de wereld op de rand van een atoomoorlog
en Wereld Oorlog nummer 3.

- 14 oktober 2012: Dit:



Felix Baumgartner springt van 38.969 meter hoogte naar beneden; maakt gedurende 36.402 meter een vrije val waar hij mach 1.25 haalt (ruim 1.357 km/h) waarmee hij door de geluidsbarrière gaat en de snelste persoon ooit is die dit haalt zonder voer- of vliegtuig.
De vrije val duurt 4 minuten en 19 seconden; hij opent de parachute met op zet vroeger dan gepland zodat Joseph Kittinger met zijn 4 minuten en 36 seconden dit record wél behoudt.
Baumgartner verbreekt na ruim een halve eeuw diens records voor hoogste ballonvlucht, hoogste parachutesprong en snelste sprong.

Joseph Kittinger fungeert bij Red Bull Stratos als capsule communicator.
Zijn sprong op 16 augustus 1960; 52 jaar voor Baumgartner:

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')