abonnement Unibet Coolblue
pi_145911194
Felix Baumgartner is zijn record alweer kwijt aan een zekere Alan Eustace, Senior vice president van Google, die 'sprong' van een hoogte van maar liefst 135,890 voet. Baumgartner sprong twee jaar geleden van 128,100 voet.

http://www.nytimes.com/20(...)rld-record.html?_r=0
pi_145911633
Vandaag in de geschiedenis:



25 oktober 1944: De eerste geplande Kamikaze-missie. Bij de grootste zeeslag uit de geschiedenis - Slag in de Golf van Leyte - beginnen 5 Japanse piloten hun zelfmoordmissies met Mitsubishi A6M Zeros gaan op weg naar escortschepen van de Amerikaanse Marine. Het was het laatste redmiddel van de Japanners die nu het onderspit moesten delven tegen de Amerikanen; die hun industrieën, vliegtuigen en piloten beter voor elkaar hadden. Er waren al eerder kamikaze-vluchten uitgevoerd; maar op 25 oktober werd de eerste geplande missie gevlogen.

Om 10:51 uur stort een van de Zero's zich op het dek van de USS St. Lo (CVE–63). De 250kg bom vliegt door het dek en ontploft op het ondergelegen hangar deck waar net vliegtuigen opnieuw werden getankt en bevoorraad. De brandstof ontbrande en er volgenden 6 explosies waaronder die van eigen hun eigen magazijn van torpedo's en bommen. De St. Lo wordt verzwolgen in vuur en zinkt 30 minuten later.

Van de 889 opvarenden werden 113 gedood of raakten vermist, 30 anderen overleden aan hun verwondingen.

25 oktober 1985: Emirates voert hun eerste vlucht uit. Nadat Gulf Air zich terugtrok van vluchten naar Dubai werd in maart 1985 Emirates opgericht met steun van de koninklijke familie.
Doel was onafhankelijk van subsisidies te opereren op de $10 miljoen startkapitaal na.

Emirates had van Pakistan International Airlines 2 vliegtuigen geleased: een Boeing 737-340 (AP-BCD) en een Airbus 300B4-103 (AP-BBM). Met die laatste voerden ze op 25 oktober hun eerste vlucht als EK600 van Dubai naar Karachi. Dat jaar zal het 260.000 passagiers en 10.000 ton vracht vervoeren.

De A300:


Emirates wordt nog steeds geleid door dezelfde mensen; Ahmed bin Saeed Al Maktoum en voorzitter Tim Clark (overigens geboren op Aruba) en is vandaag de dag een van de grootste maatschappijen ter wereld, vliegt naar meer dan 140 steden in 78 landen, voert meer dan 3800 vluchten per dag uit, vervoert per jaar meer dan 43.000.000 passagiers en 2.250,000 ton vracht.



Ook is op dit moment met 54 A380's en meer dan 130 777's de grootste operator van beide types.
Daarnaast moeten nog eens 87 A380's en zo'n 200 777's geleverd worden (veelal om oudere versies te vervangen)
Verder zou het over een aantal jaar de grootste luchthaven ter wereld als thuishaven hebben.

De A300 is in 2005 gesloopt; de 737 vliegt nog steeds voor Pakistan Airlines rond.



25 oktober 1991: De eerste vlucht van de Airbus A340.
Een A340-300 (F-WWAI) - de eerst gebouwde A340 - maakt een 5 uur durende testvlucht.
20 jaar later - op 20 november 2011 - kondigt Airbus de stopzetten van de productie aan.
377 A340's zijn gebouwd; 28 -200's, 218 -300's, 34 -500's en 97 -600's.

F-WWAI vliegt nog steeds rond en wordt als testbed gebruikt; onder andere voor het testen van de Rolls-Royce Trent 900 die voor de A380 wordt gebruikt:




25 oktober 2007: de eerste commerciële vlucht van de genoemde A380. 9V-SKA (3e gebouwde A380) van Singapore Airlines maakt vlucht SQ380 van Singapore naar Sydney.
Zo'n 450 passagiers worden vervoerd die hun stoelen hadden gekocht bij een liefdadigheidsveiling hadden tussen de $560 en $100.380 voor hun stoel betaald.

Touchdown in Sydney op 26 oktober na een vlucht van 7 uur:

pi_145916741
Mooie verhalen...wat had BA toen een mooie reclame spot gemaakt zeg...ff zoeken..
  zaterdag 25 oktober 2014 @ 09:51:40 #155
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
  zaterdag 25 oktober 2014 @ 12:42:35 #156
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_145920385
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Aldus:

PS: beetje lange post met veel foto's, maar dit is zoiets waar ik uren over kan lezen en deze retirement is toch wel de meest significante pensionering van een type vliegtuig in de laatste decennia; zo niet ooit.
Ik hoop dat jullie het dan ook kunnen waarderen :+

Vandaag in de geschiedenis: de allerlaatste - enigszins - reguliere vlucht van de Aérospatiale-BAC Concorde.
BA001 die de vorige dag naar New York was vertrokken wat de allerlaatste commerciële vlucht; BA002 terug naar London was geen commerciële vlucht meer; voor deze vlucht waren geen normale tickets meer te boeken.
Voor deze vlucht waren vele VIP's uitgenodigd.

[..]

Na een speech van de gezagvoerder waar hij iedereen bedankt gaat hij naar G-BOAG; hierna doet hij nog een bedankje over de radio (beluisterd door velen langs de baan met mobiele scanners) en om 07:28 uur in de ochtend vertrekt G-BOAG van baan 31L op JFK.

[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)49806.jpg]afbeelding[/url] ]
[ afbeelding ]
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)47183.jpg]afbeelding[/url] ]
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)46100.jpg]afbeelding[/url] ]
[ afbeelding ]

Gezagvoerder is de bekendste Concorde piloot van allemaal: Mike Bannister.
Op de passagierslijst een hoop bekende namen: Actrice Joan Collins, modellen Jodie Kidd en Christie Brinkley, de bekende Sir David Frost (die naar eigen zeggen zo'n 300 keer met de Concorde had gevlogen) en
Formule 1 baas Bernie Ecclestone.
Daarnaast ook Top Gear presentator Jeremy Clarkson en z'n zéér goede vriend ( :+ ) Piers Morgan:

[..]

[ afbeelding ]

Na de laatste keer de Atlantische oceaan supersonisch te zijn overgestoken komt Speedbird 002 aan boven London.
Op dat moment waren 2 andere BA Concordes ook klaar met hun laatste vluchten; G-BOAF had met VIP-gasten (waaronder Concorde piloten) een laatste vlucht gemaakt over de Golf van Biskaje en G-BOAE kwam terug van een allerlaatste farewell flight vanuit Edinburgh.

Bij nadering van Heathrow hadden de 3 Concordes toestemming gekregen om lager dan normaal te vliegen; zodat iedereen in London (waaronder kinderen die op dat moment vakantie hadden) de laatste Concorde vluchten goed konden zien.

Voor de ogen van vele duizenden toeschouwers landden ze op een rij op baan 27R; om 16:01 uur G-BOAE uit Edinburgh, 16:03 uur G-BOAF vanuit de Golf en om 16:06 uur de allerlaatste: G-BOAG uit New York.

G-BOAE voorop, daarachter G-BOAF en daarachter G-BOAG:
[ afbeelding ]

Als laatste: G-BOAG:
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)44242.jpg]afbeelding[/url] ]
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)73296.jpg]afbeelding[/url] ]
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)55924.jpg]afbeelding[/url] ]

Gezagvoerder Mike Bannister:
[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)46606.jpg]afbeelding[/url] ]

De drie Concordes gingen op eigen kracht weer terug naar BA Maintenance waar de passagiers uitstapten en daar werd een kleine bijeenkomst gehouden.

[ [url=http://cdn-www.airliners.net/aviatio(...)02453.jpg]afbeelding[/url] ]
[ afbeelding ]

Die avond werden alle 5 overgebleven BA Concordes - G-BOAB was na de Air France crash in 2000 naar Heathrow terug gevlogen als een positioning flight op de avond voordat de Certificaten van luchtwaardigheid werden teruggetrokken waarna het nooit meer heeft gevlogen; BA had genoeg aan 5 Concordes en dus zijn de modificaties die nodig waren bij deze kist nooit toegepast - nog bij elkaar gezet en werd er een groepsfoto gemaakt met deze Concordes en de gehele 'Concorde familie':

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Ruim 34 jaar na de eerste vlucht (2 maart 1969) en ruim 27 jaar nadat BA en AF op 21 januari 1976 op hetzelfde moment met de Concorde vluchten begonnen (G-BOAA naar Bahrein en F-BVFA via Dakar naar Rio de Janeiro; beiden vertrokken nagenoeg gelijk om 12:40 uur Nederlandse tijd) was het tijdperk voor commerciële supersonische vluchten nu voorgoed voorbij.

Ook was het het einde voor de Flight Engineer bij British Airways; de Concorde was het laatste vliegtuig in hun vloot die een FE nodig had. FE's konden in een Concorde ook grappen maken; doordat de romp tijdens de vlucht in temperatuur steeg kon de romp wel een 30 centimeter langer worden.
Dit was in de cockpit duidelijk te zien; tussen de FE console en bulkhead kwam ruimte vrij; veel FE's hadden de drang om hun pet tussen hun console en de bulkhead te plaatsten die - wanneer de romp weer afkoelde - klem kwam te zitten:

[ afbeelding ]

G-BOAE (de Edinburgh vlucht) werd op 17 november naar Barbodos gevlogen en G-BOAG werd op 3 t/m 5 november via New York (waar het een dag bleef) naar Boeing Field, Seattle gevlogen waar het in Museum of Flight staat, naast de Boeing 707 Air Force One en de allereerste Boeing 747.

De allerlaatste Concorde vlucht vond enkele weken later plaats op 23 november 2003 toen G-BOAF van Heathrow (via een vlucht boven de Golf van Biskaje) naar Bristol Filton Airport werd gevlogen.
Goeie post.
Tics van je petten.
  zaterdag 25 oktober 2014 @ 12:51:37 #157
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_145920635
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 09:51 schreef RedFever007 het volgende:
Mooie Concorde special Iemand91 ^O^
Idd! Wat had ik daar nog graag ook nog een keer mee gevlogen.
  zaterdag 25 oktober 2014 @ 13:11:17 #158
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_145921124
Leuk weetje is ook dat Pepsi een grote reclamestunt met de Concorde heeft gehouden. Het hele vliegtuig (behalve de vleugels) werd toen blauw geschilderd. Omdat het vliegtuig zo hard ging werd de romp erg heet en mocht er niet langer dan 20 minuten op volle snelheid gevlogen worden. De vleugels zijn uiteindelijk wit gebleven om ervoor te zorgen dat de brandstoftanks niet te warm werden.

pi_145924284
Bedankt voor de bedankjes! ^O^ *;

Vlucht KL671 is now boarding at Gate D03 met PH-KCE.
Vertrek is over 15 minuten om 15:25 uur.

Laatste vertrek van passagiers MD11 vanaf Schiphol.
Gate is pal voor panoramaterras; dus hoe druk zou het daar nu zijn?



EDIT:


EDIT #2: en ze is los: http://www.flightradar24.com/KL671/4a8452a

EDIT #3:


PH-KCB is vanmorgen om 09:42 uur vertrokken naar Toronto; dus PH-KCD heeft haar laatste normale passagiers al gevlogen. (die is woensdagmorgen voor het laatst op AMS aangekomen uit Montreal)

Deze zal echter waarschijnlijk wel op 11 november de drie vluchten uitvoeren.

[ Bericht 4% gewijzigd door Iemand91 op 25-10-2014 15:56:06 ]
  zaterdag 25 oktober 2014 @ 15:17:23 #160
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_145924374
Ik vermoed dat het daar erg druk is.
  zaterdag 25 oktober 2014 @ 15:50:28 #161
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_145925215
Even geript van een ander forum. Met Surinam Airways gaat het ook lekker:

quote:
De volgende vluchten tussen Paramaribo en Amsterdam zijn geannuleerd tot eind 2014 vanwege operational reasons:

14OKT
21OKT
28OKT
04NOV
11NOV
12NOV
14NOV
18NOV
25NOV
02DEC
31DEC
pi_145927542
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 15:14 schreef Iemand91 het volgende:
EDIT #3:
[ afbeelding ]
;( -O-

Vlieg wel, MD-11!
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_145939099
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 15:50 schreef Sunri5e het volgende:
Even geript van een ander forum. Met Surinam Airways gaat het ook lekker:
Jup, hun nieuwe 767/A330 is hard nodig, maar hoeft van mij persoonlijk niet. Ze zijn over een paar dagen nog maar 1 van de twee maatschappijen die met een A340 op Schiphol vliegt.
De dagen van de A340 op Schiphol zijn namelijk ook bijna geteld.

Vertrek bij gate D03:








Ook in Montreal blijft het niet onopgemerkt (foto van gisteren):


Emotioneel afscheid MD-11 voor liefhebbers en crew

MONTREAL - Het afscheid van de McDonnell Douglas MD-11 als passagierstoestel heeft voor velen een grote impact. Dat geldt niet alleen voor talrijke vliegtuigliefhebbers, maar ook voor mensen die jarenlang op het toestel hebben gevlogen als bemanningslid. Gezagvoerder Charley Valette heeft "koude rillingen" en is licht emotioneel als hij vrijdag als passagier naar Montreal vertrekt om zaterdag de laatste passagiersvlucht met het toestel mee te maken.

Valette vliegt sinds 1985 bij KLM en sinds 1998 op de MD-11. Daarvoor vloog hij bij NLM op de Fokker F-28, bij KLM op de Boeing 737 als gezagvoerder en op de DC-9 en de drie 747-typen als first officer.

Valette vindt dat er een specifieke sfeer is aan boord van de MD-11. Daarnaast zijn "het stukje techniek en de vrouwelijk uitstraling van het toestel" zaken die hem binden. "Voor ons als piloten vliegt het toestel erg fijn en stabiel. Je hebt minder last van turbulentie met de MD-11 en als het eenmaal op kruishoogte is gestabiliseerd vliegt het met minimale bijsturing."

De meest bijzondere vluchten heeft Valette boven Afrika gemaakt. “Als je een na een nacht vliegen boven donker Afrika, het licht zag worden, dan zat je als het ware in een bioscoop op de eerste rij omdat het toestel zulke grote panoramaramen heeft. Dat waren voor mij echt de kippenvelmomenten”, vertelt de MD-11 piloot.

Groots afscheid
De betrokkenheid bij het toestel is zelfs zo groot dat Valette tweeënhalf jaar geleden besloot om binnen de KLM medestanders te vinden om een groots afscheid van het toestel te organiseren. Dat lukte hem. Zo heeft hij er, samen met collega’s waaronder hoofd van de MD-11 divisie Erwin Gabel, voor gezorgd dat er een bijzondere ontvangst plaatsvindt op zondagochtend 26 oktober als het vliegtuig met een eresaluut op Schiphol wordt ontvangen en wordt geparkeerd vlakbij het panoramaterras.

Valette: "Mensen die willen komen hoeven zich geen zorgen te maken dat ze weinig van het toestel zien omdat het donker is. We krijgen van Schiphol alle medewerking. Allereerst mogen we op gate D2 parkeren en daarnaast zorgt Schiphol voor voldoende verlichting zodat geïnteresseerden het toestel goed kunnen zien. Ook zal het terras vroeg opengaan zodat iedereen die het wil zien in ieder geval niet voor een dichte deur staat omdat het terras normaal om 09.00 uur opengaat."


Charley Valette (links) en Erwin Gabel in de cockpit van de MD-11.

Valette is daarnaast samen met purser Peter Hylarides en vormgever Valentin Ocheda verantwoordelijk voor het samenstellen en uitgeven van het boek Farewell MD-11. Een zeer uitgebreid boek met foto's en verhalen van KLM-medewerkers en geïnteresseerden in het toestel, en dat blijken er erg veel te zijn.

Valette meldt dat de relatie met McDonnell Douglas en de KLM een heel bijzondere is, die maar liefst tachtig jaar terug gaat. "KLM is de enige luchtvaartmaatschappij die met alle typen heeft gevlogen vanaf de DC-2 tot aan de MD-11, en dat weten ze in de voormalige fabrieken in Long Beach California maar al te goed. KLM is niet zelden launch customer geweest voor de toestellen uit de McDonnell Douglas-stal. Vergeet daarnaast niet wat KLM in 1934 met de Uiver heeft ondernomen in de vliegrace tussen Londen en Melbourne."

Mojavewoestijn
Valette zal de komende weken nog een aantal keren worden geconfronteerd met het afscheid van het door hem zo geliefde toestel. Niet alleen is hij passagier op de laatste commerciële vlucht van Montreal naar Amsterdam. Op 11 november voert hij een aantal ‘farewell’ vluchten boven Nederland uit en op 17 november vliegt hij met collega’s Tom Swart en Guus Defesche de MD-11 naar de laatste rustplaats in de Mojavewoestijn.

Het toestel dat gebruikt wordt voor de laatste lijndienstvlucht, de PH-KCE met de naam Audrey Hepburn, vertrekt zaterdagmiddag om 15.25 uur naar Montreal. Zondagochtend om 6.35 uur landt het toestel onder vluchtnummer KL672 op Schiphol. De PH-KCE heeft er dan ruim 86.000 vlieguren opzitten. Het toestel werd eerder deze maand door Camiel Eurlings onthult met het '95 jaar'-logo op de romp.

Na het afscheid van de MD-11 is het voor Charley Valette tijd om zich te richten op het vervolg van zijn carrière bij KLM. Eerst gaat hij vliegen op de Boeing 777 en vervolgens ook op de nieuwe 787, want 777-vliegers mogen over enige tijd ook op de 787-9 vliegen.


Even kort aangestipt voor geïnteresseerden:
quote:
- PH-KCB uit Toronto komt om 05:45 uur aan. Deze komt bij gate E02 te staan.
- PH-KCE uit Toronto komt even later om 06:35 uur aan. Deze komt bij gate D02 te staan.
- Beide gates liggen pal naast het panoramaterras. Schiphol stelt speciaal voor deze gelegenheid het terras eerder open; vanaf 06:00 kun je het terras op (i.p.v. 09:00 uur)
- Schijnbaar extra verlichting bij de gates/terras?
- Heb ook ergens gelezen dat PH-KCE opgewacht zal worden door een watersaluut.
Vanaf zondag wordt de vlucht naar Toronto vervangen door de 747, de vlucht naar Montreal door de A330.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

In other news:

Na PH-KCE en PH-BQB (777-200) vliegt nu een derde KLM kist met '95 years' sticker: PH-BFH.
Eerste vlucht met sticker was vandaag naar Suriname:



En de KLM MD-11's zijn niet de enige vliegtuigen die uitgefaseerd worden: morgenmiddag landt om 14:10 uur landt PH-OYE (767-304ER) van Arke uit Antalya. Dit schijnt ook de laatste vlucht voor deze kist te zijn.



En een oudje, maar wel heul erg gaaf; draagvliegtuig White Knight Two met daaronder SpaceShipTwo van Virgin Galactic komt naast je lijnvlucht te vliegen. _/-\o_


En als laatste; een Airbus A310-203 van Iran Air die al 8 jaar opgeslagen staat in Tehran; maar in nog zo'n goede staat verkeerd _O_ :



Ok, na morgen zal ik hopelijk weer wat minder posten. Sorry voor de vele posts/foto's :@
Hopelijk hebben jullie een goede internetverbinding...

[ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 25-10-2014 23:34:58 ]
  zaterdag 25 oktober 2014 @ 22:22:27 #164
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_145939896
Goed bezig man! Niks mis met die grote posts.
pi_145943829
Vandaag in de geschiedenis:

(Damn, deze dagen is er veel gebeurd; ik blijf maar deze posts maken :+ )


Vertrek in New York.

26 oktober 1958: Eerste commerciële vlucht van de Boeing 707.
Pan American World Airways, beter bekend als Pan Am begint trapt de Jet Age af.
Een Boeing 707-121 (N711PA, Clipper America, 5e 707 van de productielijn) vertrekt om 19:20 uur vanaf New York Idlewild (het vliegveld werd ruim 5 jaar later naar John F. Kennedy genoemd; kort na zijn moord) naar Parijs Le Bourget met een stop in Gander, Newfoundland.
De vlucht duurt 8 uur en 41 minuten en aan boord zijn 11 crew (waaronder gezagvoerder, co-piloot, navigator en flight engineer) en 111 passagiers.
Het is het begin van de eerste dagelijke jetvluchten over de Atlantische Oceaan.

Aankomst in Parijs:


N711PA is later verkocht en vloog onder andere nog voor Turkish Airlines voordat het in augustus 1984 in Taipei is gesloopt.

Een jaar daarvoor vloog Pan Am met een andere Pam Am 707 (N880PA) op 26 oktober 1983 ter viering van de eerste vlucht 25 jaar eerder nog een keer van New York naar Parijs. De 707 was een oude 707-321B van Pan Am maar was ondertussen al naar een andere maatschappij gegaan. De kist kreeg z'n oude Pan Am livery en de 'oude naam' Clipper America voor deze speciale vlucht.
(op dat moment was Pan Am net gestopt met het vliegen met de 707)

Maar tijden veranderen; nu ging de vlucht van John F. Kennedy International Airport en naar Charles de Gaulle Airport i.p.v. Le Bourget. Wel werd de stop in Gander gemaakt; de vlucht duurde nu 6 uur en 50 minuten.
Pan Am had 7 van de 11 crew en 14 van passagiers van de originele vlucht weten op te trommelen voor deze speciale vlucht.

Aankomst in Parijs op 26 oktober 1983:



Ook deze kist is gesloopt; na jaren in de woestijn van Arizona gestaan te hebben werd deze in juli 2007 gesloopt; maar mogelijk liggen er nog delen van op Davis–Monthan Air Force Base.
Of je koopt een f*cking dure flesopener gemaakt van deze kist. :X



26 oktober 2011: De eerste commerciële vlucht van de Boeing 787.
Exact 53 jaar na de eerste commerciële vlucht van de 707 vertrekt JA801A (8e 787 van de productielijn) van All Nippon Airways om 12:23 uur vanaf Tokyo Narita en landt zo'n 4 uur later in Hong Kong.

Vertrek in Tokyo:


Meer dan 25.000 mensen probeerden een van de honderd stoelen te bemachtigen.
Ook werden 6 business class stoelen geveild voor het goede doel en de hoogste bod was meer dan $33.000.
De rest van de stoelen gingen naar journalisten en mensen uit de luchtvaartindustrie.

Aankomst in Hong Kong:


Hoewel ANA de 2e airline was die de 787-9 ontving (na Air New Zealand) was het op 4 augustus jongstleden de eerste maatschappij die er een commerciële vlucht mee vloog.
(een sightseeing charter voor Japanse en Amerikaanse kinderen vanaf Tokyo Haneda.
  zondag 26 oktober 2014 @ 01:14:45 #166
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_145946420
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 22:04 schreef Iemand91 het volgende:
-knip-

Ok, na morgen zal ik hopelijk weer wat minder posten. Sorry voor de vele posts/foto's :@
Hopelijk hebben jullie een goede internetverbinding...
Goede posts. Lees ze elke dag met veel plezier.
Tics van je petten.
pi_145946581
PH-KCE draait nu baan 24L van Montreal op voor de laatste vlucht.

Net nog bij de gate:







Ik ga slapen :z ...

[ Bericht 30% gewijzigd door Iemand91 op 26-10-2014 01:33:36 ]
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 26 oktober 2014 @ 01:32:12 #168
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_145946798
Mooie en interessante posts weer iemand. :) ^O^
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  zondag 26 oktober 2014 @ 02:02:39 #169
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_145948372
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 oktober 2014 22:04 schreef Iemand91 het volgende:
En als laatste; een Airbus A310-203 van Iran Air die al 8 jaar opgeslagen staat in Tehran; maar in nog zo'n goede staat verkeerd _O_ :
Wat een brede stoelen, wat een beenruimte... Heden ten dage zou een luchtvaartmaatschappij daar toch wel een 3-4-3 opstelling van weten te maken :X

quote:
Hopelijk hebben jullie een goede internetverbinding...
Ongeveer 1MB hier :') But I don´t fucking care _O_
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_145962549
Interessant artikel in de Elsevier deze week: 'hoe de Fransen de KLM verkwanselen.'

Opmerkelijk om te lezen dat een salaris van ruim 200k van een piloot geen uitzondering is bij Air France. Air France is ook een van de weinige maatschappijen waarbij de personeelskosten hoger zijn dan brandstofkosten, aldus Elsevier.

De holding gaat slecht - Air France maakt structureel verlies, KLM een bescheiden winst - en het is niet ondenkbaar dat de Franse staat in de toekomst moet ingrijpen om de boel te redden.

De toplaag van de holding bestaat grotendeels uit Fransen en deze hebben de touwtjes in handen, naar KLM wordt wel gekeken als 'voorbeeld', maar niet als belangrijk onderdeel van de holding.

Tot slot is het lastig, maar niet ondenkbaar, dat Air France het Nederlandse deel - KLM - in de showroom zet indien een cash-injectie nodig is.
pi_145976652
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 02:02 schreef flipsen het volgende:
Ongeveer 1MB hier :') But I don´t fucking care _O_
Nou, bij deze excuses voor m'n megagrote posts die je verbinding dichttrekke als je dit topic opent :+

Nog een mooie foto van vertrek zaterdagmiddag (let ook op de vele mensen op het panoramaterras):


In Montreal kreeg ze ook een douche bij aankomst (naast de regen)



Aankomst op Schiphol op erg mooie foto's:







En zijn we net de week van de laatste MD-11 vlucht op Schiphol voorbij; wordt het nu direct de laatste week van de Cathay Pacific Airbus A340-300.
Vrijdag landt rond 06:00 uur de CX A340 voor het laatst op Schiphol, waarna hij rond 12:30 uur weer naar Hong Kong vertrekt.



(Die laatste foto geeft weer waarom ik in november ook wat langer wil rondkijken op AMS als ik door de security moet ;) )

Vanaf zaterdag wordt deze vervangen door een Boeing 777-300ER.


Wat op zich ook wel opmerkelijk is, is het feit dat 2014 de boeken in gaat als het jaar waarin de drie bekendste trijets (deels) zijn gestopt met vliegen:
- de Lockheed L-1011 TriStar op 24 maart door de RAF (alleen de Stargazer schijnt sporadisch nog te vliegen)
- de McDonnell Douglas DC-10 op 20 februari in pax-service.
- de McDonnell Douglas MD-11 op 26 oktober in pax-service.

[ Bericht 6% gewijzigd door Iemand91 op 26-10-2014 22:12:44 ]
pi_145977907
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 16:54 schreef Leatherface het volgende:
Kwestie van tijd voordat ook Qatar naar Amsterdam vliegt. Ze houden open sollicitaties in Amsterdam binnenkort.
Waar heb je dat gelezen?
Hier kan ik het niet vinden.

Iemand91: leerrijke posts, bedankt! :)
  maandag 27 oktober 2014 @ 07:16:14 #173
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_145984757
De PH-OYE van arke gaat eruit lees ik. Grappig daar heb ik deze week nog mee gevlogen.
  maandag 27 oktober 2014 @ 12:34:48 #174
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_145991281
Met de Air-France / KLM groep gaat het niet zo best. Kan KLM uit deze groep stappen of is dat niet mogelijk?
  maandag 27 oktober 2014 @ 17:02:36 #175
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_146000368

:X :X :X

De Classic livery heeft ook een kleine aanpassing ondergaan



Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
  maandag 27 oktober 2014 @ 17:30:38 #176
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_146001368
quote:
99s.gif Op maandag 27 oktober 2014 17:02 schreef Fiorano het volgende:

:X :X :X

De Classic livery heeft ook een kleine aanpassing ondergaan

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Zo dan! Dat hij die landing niet afbreekt zeg...
  maandag 27 oktober 2014 @ 17:40:52 #177
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_146001736
quote:
99s.gif Op maandag 27 oktober 2014 17:02 schreef Fiorano het volgende:

:X :X :X

De Classic livery heeft ook een kleine aanpassing ondergaan

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
met nadruk op "kleine" ;)
  maandag 27 oktober 2014 @ 20:31:40 #178
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_146009032
quote:
‘KLM technisch bijna failliet’

De Telegraaf pakt hedenmorgen nog eens flink uit over KLM. Dat doet het al weken, maar dan vooral met alles wat met smeuïge ontslag van Camiel Eurlings te maken heeft. Vanochtend lijkt de Privé-redactie van de krant te zijn overgeplaatst naar de economie-sectie: de krant speculeert er lekker op los met anonieme bronnen over serieuze financiële malaise bij de Koninklijke.

‘Goedingelichte bronnen in Parijs’ beweren volgens de wakkere ochtendkrant dat de ‘komende weken cruciaal voor het voortbestaan’ worden, en de KLM-top zou ‘keihard moeten ingrijpen’ om een ‘technisch faillissement’ te voorkomen.

Er staan duizenden banen op de tocht omdat de personeelskosten met 20% omlaag moeten worden gebracht, weet de krant voorts. Volgens RvC-voorzitter Hans Smits staan ‘salarissen, roosters en pensioenen’ ter discussie, omdat ‘overal moet worden bezuinigd’. De vakbonden op hun beurt hebben de hakken al in het zand gezet en sluiten stakingen niet uit als de KLM-leiding op eenzelfde manier te werk gaat als hun Franse evenknieën deden. Daar was al sprake van een pilotenstaking die het bedrijf een half miljard schade toegebracht.

Naast de financieel penibele situatie zou er volgens De Telegraaf ook onrust binnen het bestuur zijn: “Er is wantrouwen over en weer. Zo is de vraag waarom Eurlings het veld moest ruimen, nog steeds niet beantwoord”, een quote die overigens niet aan een persoon wordt toegeschreven, maar aan (anonieme) ‘bestuurskringen’.

Aanstaande woensdag worden de kwartaalcijfers bekend van Air France KLM en die zullen naar verwachting niet best zijn. Als de speculatieve berichtgeving geen luchtfietserij blijkt zal het bedrijf ook de komende tijd het nieuws nog flink blijven beheersen – en dan niet met roddels over een topman, schattige hondjes die gevonden voorwerpen terugbrengen of het glorieus binnenhalen van een toestel dat uit de roulatie gaat.
  maandag 27 oktober 2014 @ 20:36:49 #179
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_146009343
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 20:31 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Het wordt wel steeds ernstiger rondom KLM de laatste dagen/weken... :{
  maandag 27 oktober 2014 @ 21:54:50 #180
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_146013906
quote:
0s.gif Op zondag 26 oktober 2014 22:02 schreef Iemand91 het volgende:
(Die laatste foto geeft weer waarom ik in november ook wat langer wil rondkijken op AMS als ik door de security moet ;) )
Je bedoelt voor die MD11 rondvlucht? Ben bang dat je in dat geval niet op de kop van de G-pier kan komen. Beetje jammer dat ze die stoelen daar vervangen hebben trouwens.
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
pi_146015964
quote:
99s.gif Op maandag 27 oktober 2014 17:02 schreef Fiorano het volgende:

De Classic livery heeft ook een kleine aanpassing ondergaan




Blijft toch een ontzettend fraai kleurenschema!
pi_146017381
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 07:16 schreef Sunri5e het volgende:
De PH-OYE van arke gaat eruit lees ik. Grappig daar heb ik deze week nog mee gevlogen.
Jep. Deze kist gaat momenteel de Nederland-Duitse grens over na een vlucht uit Bodrum, Turkije en is daarna exit. Heb het al eerder gezegd maar toen had ik het fout. De vlucht die nu binnenkomt is de laatste vlucht voor Arke.
De kist gaat woensdag naar Shannon voor een C-check en zal dan elders in de TUI-groep ingezet worden.

EDIT: ter indicatie hoe lang ik soms bezig ben met een post; de Arkekist zet nu z'n wielen al op de Polderbaan. :')
quote:
2s.gif Op maandag 27 oktober 2014 21:54 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Je bedoelt voor die MD11 rondvlucht? Ben bang dat je in dat geval niet op de kop van de G-pier kan komen. Beetje jammer dat ze die stoelen daar vervangen hebben trouwens.
Ik heb geen idee waar je wel of niet kunt komen daar. Ben er nog nooit geweest helaas.
Maar is niet zozeer voor de G-pier bedoelt; maar meer eens rondkijken daar en eens een ander perspectief op de kisten.

Moet dan nog wel eens opzoeken waar je dan überhaupt wél kunt komen...

En naast de drie KLM MD-11's is er nog een KLM kist uitgegaan gisteren: PH-KZS (Fokker 70) voerde maandag nog een retour naar Düsseldorf en Darlington/Durham Tees Valley uit en vertrok om 16:08 uur naar Norwich. Geen idee welke maatschappij deze kist overneemt:


Foutje; staat daar waarschijnlijk net als onderstaande PH-KZK in Norwich voor onderhoud en de 'dolphin-nose' paint-job.



Eerder vloog PH-KZK (ook een F70) om 08:59 uur naar Norwich, maar die staat daar voor de 'dolphin-nose' paint-job.

Deze week is naast de Cathay Pacific A340-300 ook de laatste week voor PH-CKD.
Deze 747F schijnt komende vrijdag voor de laatste keer op Schiphol te landen in KLM kleuren.
Zondag gaat deze dan naar Jakarta voor D-check. Daarna gaat de kist naar een nog onbekende carrier; waarschijnlijk Atlas Air of AirBridgeCargo Airlines.

Hier de kist nog in oktober 2008; vers van Air France binnengekomen, met daarachter de eveneens vertrekkende A340 van Cathay:


PH-KCE staat helaas (zoals ik op 27 sept. al zei) al in hangar 11, gereedmakend voor phase-out. ;(
Deze zal volgende maand (17 november?) naar de VS vertrekken...

Een Trip-report van de laatste vlucht van Montreal - Amsterdam staat overigens op Airliners.net:







Trouwens; wie nog een Schiphol behind the scenes tour wil doen; hier kost de tour nu maar ¤7.95 i.p.v. ¤15.50.



[ Bericht 2% gewijzigd door Iemand91 op 27-10-2014 23:34:21 ]
pi_146034480
Voor de genen die niet meevliegen maar wel geïnteresseerd zijn; een email van KLM:
quote:
Beste MD-11 fan,

De laatste passagiersvlucht met de MD-11 heeft inmiddels plaatsgevonden, maar jij hebt nog de Farewell Flight tegoed! Zondagmorgen landde de laatste passagiersvlucht van de
MD-11 van KLM op de Luchthaven Schiphol. De vlucht met vertrek vanuit Montreal markeert naast de laatste MD-11 vlucht wereldwijd ook het einde van een bijzondere periode in de burgerluchtvaart. De samenwerking tussen (McDonnell) Douglas en KLM heeft ruim tachtig jaar bestaan, een unieke geschiedenis. Met een watersaluut werd de laatste eer betoond aan de MD-11 die 21 jaar in dienst is geweest bij KLM.

Nog even over de Farewell Flights.
• We hebben veel verzoeken gekregen voor een raamplaats. Dit begrijpen wij, alleen om iedereen een eerlijke kans te geven, wijst KLM ad random de stoelplaatsen toe. Uiteraard krijgen diegenen die als groep geboekt hebben, plaatsen bij elkaar.
• Heb je als groep geboekt, dan moeten de hoofdboeker en de medeboekers allen de bevestigingsmail bij incheck overhandigen. Een verzoek aan de hoofdboeker om er voor te zorgen dat iedereen deze in bezit heeft.
• De check-in vindt plaats bij de speciale MD-11 check-in balie in Vertrekhal 1. Kijk op de schermen met vertrektijden welke rij dat is.
• We hebben heel veel vragen, reacties, opmerkingen en verzoeken gekregen en proberen iedereen tijdig van een antwoord te voorzien. Bedankt voor je begrip indien je iets langer moet wachten op antwoord.
• Op 11 november staan de laatste twee MD-11’s, de PH-KCB en PH-KCD allebei op het platform. Met het ene toestel voeren we de vlucht uit, de andere staat er om zo iedereen de gelegenheid te geven de MD-11’s voor de laatste keer te fotograferen/filmen.

Tot slot: vergeet je geldige paspoort of ID niet!

Wij zien er naar uit om jullie de 11e te verwelkomen!

KLM Farewell MD-11 team
Zoals ik hierboven al zei; PH-KCE staat er dus al niet meer bij; die staat al sinds maandag in hangar 11 voor phase-out. Zal op 17 november al naar de VS vertrekken.

Wie gaan er eigenlijk op 11 november ook vliegen? En welke vlucht?
Ik de 2e vlucht.

PH-KCE in hangar 11:



- PH-KCE zijn de stickers nu dus al af (zie foto hierboven) en gaat op 17 november naar Mojave Air and Space Port.
- PH-KCB volg snel daarna, die gaat op 8 december naar Crestview.
- PH-KCD daarna op 12 januari ook naar Mojave Air and Space Port.

-KCB en -KCD op "hangar 9":



Verdeling wordt dus:
- Victorville, Californië: PH-KCF, PH-KCG, PH-KCH (scrapped), PH-KCI (scrapped) en PH-KCK.
- Mojave Air and Space Port: PH-KCE en PH-KCD
- Crestview, Florida: PH-KCA en PH-KCB
- San Bernardino, Californië: PH-KCC

PH-KCE en -KCD zullen daar hun broeders in de vorm van 3 KLM 747-classics ontmoeten; ondanks dat deze 747's daar al jaren staan zullen zij hun MD-11's zusters overleven want de MD-11's gaan waarschijnlijk dus heel snel ontmanteld en gesloopt worden.

En nieuwe foto's van Victorville:

Hier linksonder de resten van PH-KCH en/of -KCI op een foto van mei 2014:


PH-KCG in september:



En -KCG (achteraan), -KCK (voorste van de 2) en -KCF (achterste van de 2) ook in september:


En als afsluiter een foto van 25 oktober voor beiden vertrokken naar Canada en de allerlaatste keer dat zoiets te zien was:


Kweenie; op 11 november ben ik denk ik heel enthousiast dat ik voor het eerst ga vliegen, maar tegelijkertijd ook wel een beetje sneu dat het met de laatste vluchten van deze kist is.
Ik krijg er een beetje een dubbel gevoel bij...

[ Bericht 25% gewijzigd door Iemand91 op 28-10-2014 17:35:21 ]
  dinsdag 28 oktober 2014 @ 19:39:25 #184
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_146045878
Die laatste foto is mooi O+

Heeft KLM (of een andere instelling in NL) nog een MD-11 over straks als "historisch erfgoed" of is alles straks gesloopt?
pi_146049330
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 19:39 schreef RedFever007 het volgende:
Die laatste foto is mooi O+
:Y
quote:
Heeft KLM (of een andere instelling in NL) nog een MD-11 over straks als "historisch erfgoed" of is alles straks gesloopt?
Tenzij Martinair wat aparts gaat doen (wat mij zééér onwaarschijnlijk lijkt) is er over 2 jaar geen enkele MD11 meer in Nederland te vinden.

Er was nog wel een initiatief om een KLM MD-11 te bewaren maar dat was (uiteraard) vergeefse moeite.
pi_146069912
quote:
0s.gif Op donderdag 16 oktober 2014 11:41 schreef LintuxCx het volgende:
Hrm. Misschien toch eens proberen ja, prima prijs en goeie reistijd iig van LGW naar AMS. Wel een verschrikkelijk slechte boekingssite hebben ze zeg. Elke keer als je één ding wil veranderen moet je op "start over" drukken wat ook echt start over is; alles weer opnieuw invullen.
Zou er wel snel mee zijn. Net aangekomen op LGW, met een loadfactor van rond de 30% op een 77W denk ik niet dat ze het heel lang uit gaan houden. Wel lekker rustig bijna helemaal achterin de 2e economy cabin :7
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_146071554
In other news; VLM wordt de eerste Europese operator van de Sukhoi Superjet en gaat daarmee vliegen vanaf Antwerpen B-)

http://www.flightglobal.c(...)jet-operator-405339/
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_146075233
In another other news; Emirates heeft vandaag hun 100e(!) 777-300ER ontvangen na een vlucht van ruim 14 uur vanuit Everett. (A6-ENV)
Hierdoor vliegt Emirates een vijfde van alle 777-300ER's die momenteel rondvliegen.


  woensdag 29 oktober 2014 @ 16:39:21 #189
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_146078396
Edit: verkeerde topic :D
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_146094369
quote:
0s.gif Op maandag 27 oktober 2014 23:02 schreef Iemand91 het volgende:
Deze week is naast de Cathay Pacific A340-300 ook de laatste week voor PH-CKD.
Deze 747F schijnt komende vrijdag voor de laatste keer op Schiphol te landen in KLM kleuren.
Zondag gaat deze dan naar Jakarta voor D-check. Daarna gaat de kist naar een nog onbekende carrier; waarschijnlijk Atlas Air of AirBridgeCargo Airlines.

Hier de kist nog in oktober 2008; vers van Air France binnengekomen, met daarachter de eveneens vertrekkende A340 van Cathay:

Is nu onderweg naar Nairobi (of is al geland; dekking daar is beroerd). Zal morgen om 09:45 uur aankomen op Schiphol.
Volgens de laatste berichten als laatste keer voor KLM.

En er gaan berichten rond dat men een stuk van Amelia Earthart's Lockheed Model 10 Electra geïdentificeerd heeft:
Amelia Earhart Plane Fragment Identified


pi_146099419
Vandaag in de geschiedenis:



- 30 oktober 1961: de grootste kunstmatige explosie in de menselijke geschiedenis.

Een aangepaste Tupolev Tu-95 laat iets na 11:00 uur (Moskou tijd) om ruim 10 kilometer hoogte de waterstofbom AN602 vallen; beter bekend als Tsar Bomba. Om de 27 ton zware, 8 meter lange en 2 meter in diameter grote bom te kunnen vervoeren moest onder andere de deuren van het bommenruim worden verwijderd.
Tegelijk met de Tu-95 ging een Tupolev Tu-16 mee die luchtproeven deed en opnames maakte; beide vliegtuigen werden met speciale witte reflecterende verf behandeld om schade door hitte te voorkomen.
Aan de bom zat een 800 kilo zware parachute die de crew van beide vliegtuigen enigszins tijd gaf om weg te komen.

Om 11:32 uur (09:32 uur in Nederland) ontplofte AN602 op 3 kilometer hoogte Nova Zembla.

De hitte van de explosie was zo groot dat deze op een afstand van 100 km derdegraads brandwonden had kunnen veroorzaken. De explosie was zichtbaar in Finland en de drukgolf veroorzaakte daar zelfs wat glasschade. De seismische schok van de explosie ging drie maal rond de aarde.
De paddenstoelwolk die opsteeg bereikte een hoogte van 64 km.



Met een kracht van 50 megaton (equivalent van 50 miljoen TNT) was dit ~2400 keer zo krachtig als Fat Man die de VS op 9 augustus 1945 op Nagasaki lieten vallen en zo'n 3100 keer zo krachtig als Little Boy die op 6 augustus op Hiroshima viel.
Het was tienmaal krachtiger dan alle conventionele wapens gecombineerd uit de Tweede Wereldoorlog.
Om een dergelijke kracht met TNT te behalen heb je een massief blok nodig van zo'n 315 meter hoog; zo hoog als de Eiffeltoren.

- 30 oktober 1977: N533PA Clipper New Horizons, een Boeing 747SP van Pan Am landt op San Francisco Airport.
Op 28 oktober was het daar vertrokken als Pan Am vlucht 50 over de noordpool naar London Heathrow, vandaar door naar Kaapstad, over de zuidpool naar Auckland en weer terug naar San Francisco in 54 uur, 7 minuten en 12 seconden; vrijdagmiddag t/m zondagavond.
Hiermee zet het een snelheidsrecord neer voor snelste round-the-world vlucht over beide polen.
Het was ter ere van het 50 jaar bestaan van Pan Am.



Aan boord waren meer dan 170 passagiers die tussen de $2222 (economy) en $3333 (first class) hadden betaald en genoten van muzikanten, kapper en een Gucci fashionshow. Een impressie van de vlucht:


N533PA in 1987 op SFO (let op de blauwe 'flight 50' sticker)


Pas in augustus 2008 werd dit verbroken door een Bombardier Global Express (HB-JEX) die er 52 uur en 32 minuten overdeed (via een andere route over beide polen)

Eerder dat jaar had het ook al het round-the-world record verbroken over de evenaar; van 1 t/m 3 mei dat jaar vloog het als Clipper Liberty Bell van New York via Delhi naar Tokyo en weer terug naar New York in 46 uur en 50 seconden; het oude record van een 707 met bijna 16.5 uur verschil verbroken.
De vlucht ging de boeken in als de Liberty Bell Express.

De 747SP had geen lang leven beschoren; na 19 jaar trouwe service werd het in 1995 in Oklahoma opgeslagen; in 1997 werd het gesloopt. Het was de eerste 747SP (van de 45 gebouwd) die dat lot beviel.
Deze kist was enige tijd de enige 4-motorige kist die zowel over de polen als de evenaar rond de wereld is gegaan; en waarschijnlijk ook een van de zeer weinige vliegtuigen die dat überhaupt heeft gedaan.

[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 30-10-2014 11:09:57 ]
  donderdag 30 oktober 2014 @ 11:02:28 #192
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_146107087
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Met een kracht van 50 megaton (equivalent van 50 miljoen TNT) was dit 2.5 keer zo krachtig als Fat Man die de VS op 9 augustus 1945 op Nagasaki lieten vallen en zo'n 3-4 keer zo krachtig als Little Boy die op 6 augustus op Hiroshima viel.
Maak daar maar 2500x en 3000-4000x zo krachtig van (maar goed ook voor Nagasaki en Hiroshima).
pi_146107443
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 11:02 schreef OEM het volgende:
Maak daar maar 2500x en 3000-4000x zo krachtig van (maar goed ook voor Nagasaki en Hiroshima).
Ja, ik zat even niet op te letten bij het typen van die post, een factor duizend verkeerd. 'Klein' foutje. :+

Nog wat foto's: Tsar Bomba onder de Tupolev:



Drop:


Parachute:
  donderdag 30 oktober 2014 @ 11:32:10 #194
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_146107952
quote:
0s.gif Op donderdag 30 oktober 2014 11:16 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Ja, ik zat even niet op te letten bij het typen van die post, een factor duizend verkeerd. 'Klein' foutje. :+

Nog wat foto's: Tsar Bomba onder de Tupolev:

[ afbeelding ]

Drop:
[ afbeelding ]

Parachute:
[ afbeelding ]
En die krengen maken ons luchtruimte nog steeds onveilig... ( de Bears dan )
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
pi_146111248
De allereerste Boeing 787 voor American Airlines is overgespoten en uit de hangar gereden. hier is ze:







naar mijn mening een van de betere liveries voor de 787
"Get busy living, or get busy dying"
  donderdag 30 oktober 2014 @ 13:42:32 #196
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_146111728
Ziet er goed uit ja
pi_146129057
Leuke foto´s.

Weer genoten van je posts Iemand91! _O_
  donderdag 30 oktober 2014 @ 21:22:04 #198
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_146129192
Goede livery idd ^O^

Ben benieuwd hoe de KLM eruit gaat zien (als ze tegen die tijd nog niet failliet zijn).
  donderdag 30 oktober 2014 @ 21:30:30 #199
133939 egeltje1985
Elegant als een egel
pi_146129629
Ik zat in de laatste vlucht van de MD11. Ik was op vakantie in Canada, bij toeval deze terugvlucht. Gebakjes en champagne aan boord. :)
pi_146136741
Vandaag in de geschiedenis:

Veel gebeurd op 31 oktober, dus ik ga het (proberen) kort te houden.


De landing gefotografeerd vanuit een Air Force C-124 Globemaster.

31 oktober 1956: Een US Navy Douglas R4D-5L Skytrain (navy versie van de DC-3) genaamd Que Sera Sera landt op de Zuidpool. Het is de eerste vliegtuig ooit dat op de Zuidpool landt.
Wanneer de 7 inzittenden om 08:34 uur (GMT) hun voeten op het ijs zetten zijn zij de eerste mensen op de Zuidpool sinds Robert Falcon Scott en zijn team bij hun fatale expeditie in 1912.
(Die op hun beurt een maand na Roald Amundsen de Zuidpool bereikten; Amundsen en hun team waren toen de eerste mensen op de Zuidpool).



Na het plaatsten van de Amerikaanse vlag en wat navigatieapparatuur en het maken van 2 foto's (voordat de camera bevroor; het was -50 °C) klommen de 7 man na 49 minuten terug in de Skytrain.
De ski's waren echter vastgevroren; met behulp van 11 JATO's (jet-assisted take off raketten) kan men vrijkomen en wegvliegen.

De kist is bewaard gebleven en hangt nu in het National Museum of Naval Aviation in Pensacola, Florida:



-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

31 oktober 1973: Een spectaculaire ontsnapping uit de Ierse Mountjoy gevangenis in Dublin.
Onder het mom van luchtfotografie huurt een man bij Irish Helicopters Ltd op de luchthaven van Dublin een Aérospatiale Alouette II helikopter (een helikopter met geschiedenis: was eerst in dienst bij de Franse luchtmacht, President De Gaulle gaf het als cadeau aan de vrouw van de Zuid-Vietnamese president en Zuid-Vietnam verkocht het later aan het Ierse bedrijf).
De man vertelt de piloot dat ze een stop moeten maken voor het oppakken van de fotografiespullen. Hier wordt de helikopter echter benaderd door bewapende mannen; hij werd opgedragen naar Dublin te vliegen en te landen in het sportveld van Mountjoy Jail.


(De gebruikte Alouette)

Wanneer de Alouette om 15:35 uur daar landt wordt eerst gedacht dat de minister van defensie op bezoek kwam; maar al snel werd de ware toedracht duidelijk. Gevangenen hielden de wachters tegen waardoor de 3 IRA-leden konden ontsnappen; de helikopter werd naar een veld gevlogen waar ze met een gestolen taxi naar safehouses worden gebracht.
20.000 man werd ingezet om ze terug te vinden; de laatste werd pas in 1977 opgepakt.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Helaas gaat 31 oktober ook de boeken in als een van de dodelijkste dagen in de luchtvaartgeschiedenis.

31 oktober 1979: Western Airlines vlucht 2605: een McDonnell Douglas DC-10-10 (N903WA) vanuit Los Angeles landt in een mistbank op baan 23L i.p.v. 24R van Benito Juárez International Airport.
Deze baan was juist gesloten vanwege onderhoud.
Toen de crew dit zag probeerde de crew de DC-10 weer de lucht in te krijgen maar ze waren te laat; de rechter main gear klapte op een geparkeerde vrachtwagen, brak af en beschadigde de rechterstaartvlak. Vervolgens klapte de linkervleugel op een graafmachine waarop de DC-10 van de baan ging en in een gebouw terecht kwam. 72 van de 88 inzittenden overleven de crash niet; tevens overleed een persoon op de grond.



Het is de op twee na dodelijkste crash op Mexicaans grondgebied.
De crash gebeurde in een zwart jaar voor de DC-10; op 25 mei dat jaar was American Airlines 191 in Chicago gecrasht en later op 28 november vlucht 901 van Air New Zealand op Antarctica.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

SU-GAP slechts enkele weken eerder op LAX.

31 oktober 1999: EgyptAir vlucht 990; een Boeing 767-366ER (SU-GAP. Tuthmosis III) vanuit Los Angeles naar Caïro met een stop op JFK stort voor de kust van Massachusetts in de Atlantische Oceaan.
Alle 217 inzittenden vinden de dood.



De Egyptian Civil Aviation Authority (ECAA) laat de NTSB de crash onderzoeken; maar wanneer die gaan beginnen te spreken over opzettelijk mensenlijke fouten begint de ECAA haar eigen onderzoek.

Uiteindelijk spreekt de NTSB over opzet; de relief first-officer zou de 767 opzettelijk hebben laten verongelukken; de ECAA spreekt over mechanisch falen.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

9V-SPK 3 dagen voor de crash in Sydney. De 747 had een speciale livery samen met haar zusterschip 9V-SPL ter promotie van hun nieuwe First- en Businessclass.
9V-SPL werd na de crash direct uit de roulatie gehaald en overgespoten in standaard livery.

31 oktober 2000: Singapore Airlines vlucht 006 is aangekomen op het vliegveld van Taiwan vanuit Singapore. Hierna zal het doorvliegen naar Los Angeles.
De vlucht wordt uitgevoerd door een Boeing 747-412 (9V-SPK, de 1100e 747 van de productielijn).
De luchthaven bevond zich in zeer slecht weer; er was zeer zware regen door de tyfoon Xangsane.
De crew kreeg toestemming voor vertrek van baan 05L, maar sloeg 215 meter te vroeg af van de taxibaan; ze draaiden baan 05R op. Deze baan was echter gesloten voor onderhoud en stond vol met voertuigen.



Om 23:16 uur begon de crew aan de start, 41 seconden later ramt het de voertuigen en de 747 wordt verwoest en er brak een grote brand uit. 83 van de 179 inzittenden overleven de crash niet.
Het is de op twee na dodelijkste crash op Taiwanees grondgebied.




-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

31 oktober 2003: G-BOAC; het vlaggenschip van British Airways (het was hun eerste Concorde en had de beroemde 'BOAC' registratie) maakt haar laatste vlucht. De zwaarste Concorde van BA (doordat het op een na oudste Concorde van BA was heet het niet de verbeteringen gekregen die tijdens de productie latere Concorde's lichter maakten) vloog op 23 oktober voor het laatst op een farewell vlucht (m'n post daarover hier) en had op 24 oktober haar laatste publieke optreden samen met haar 4 zusterschepen (zie m'n post hier).
Op 31 oktober vloog de Concorde van Heathrow naar Manchester. Daar staat het nu in een hangar on display.



[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 31-10-2014 00:23:37 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')