Het ging inderdaad specifiek over winglets, en die zijn het efficiëntst op vluchten waar de climb-out fase een relatief groot deel uitmaakt van de vlucht. Korte vluchten dus. Tijdens de cruise levert het veel minder voordeel op en is het alleen maar extra gewicht en extra weerstand.quote:Op maandag 6 oktober 2014 14:09 schreef OEM het volgende:
[..]
Ik ben geen specialist oid, maar doorgaans lees je dat wingtip devices pas effectief worden op langere afstanden wegens het extra gewicht van de winglets en versteviging van de vleugel zelf.
[..]
Bijna alle longhaul types hebben wel iets van een wingtip device: winglets of raked.
[..]
De -8 en -9 hebben raked wingtips. De -3 zou winglets krijgen. Ik heb hiervoor 2 redenen gelezen: een heeft te maken met het gewicht/performance verhouding van een winglet tov raked wingtip en de ander heeft te maken met de kortere wingspan van een vleugel met winglet (tov raked) zodat de wingspan overeenkomt met die van een 767 waar de Japanse gates op zijn ingesteld.
Ze kunnen tegenwoordig echt wel winglets ontwerpen die ook bij hoge snelheden nog altijd een positieve bijdrage leveren aan de weerstand. Maar je hebt gelijk, een winglet geeft de meeste winst bij hoge invalshoeken - dus als er langzaam gevlogen wordt.quote:Op maandag 6 oktober 2014 16:59 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Het ging inderdaad specifiek over winglets, en die zijn het efficiëntst op vluchten waar de climb-out fase een relatief groot deel uitmaakt van de vlucht. Korte vluchten dus. Tijdens de cruise levert het veel minder voordeel op en is het alleen maar extra gewicht en extra weerstand.
Ok, let me rephrase mezelf: winglets worden pas economisch rendabel op langere afstanden.quote:Op maandag 6 oktober 2014 16:59 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Het ging inderdaad specifiek over winglets, en die zijn het efficiëntst op vluchten waar de climb-out fase een relatief groot deel uitmaakt van de vlucht. Korte vluchten dus. Tijdens de cruise levert het veel minder voordeel op en is het alleen maar extra gewicht en extra weerstand.
Het is wel duidelijk dat het effect afzwakt met de afstand, maar het is minder drastisch dan in mijn beleving inderdaad. Misschien dat ik statistieken heb gezien van aftermarket winglets, maar kan het niet meer terugvindenquote:Op maandag 6 oktober 2014 20:18 schreef OEM het volgende:
[..]
Ok, let me rephrase mezelf: winglets worden pas economisch rendabel op langere afstanden.
Voorbeeld 737: hoe langer gevlogen wordt, hoe groter de gemiddelde brandstofbesparing
http://www.boeing.com/com(...)aero_17/winglets.pdf
Ben toch benieuwd naar jouw bron, want ik kan alleen bronnen vinden die het tegengestelde vertellen.
Afzwakken? De efficiencywinst blijft gewoon stijgen tot ongeveer 4%. Dat is blijkbaar de maximale efficiencywinst. Je hebt alleen een lange afstand nodig om het verlies tijdens climbout te compenserenquote:Op maandag 6 oktober 2014 20:55 schreef Me_Wesley het volgende:
Het is wel duidelijk dat het effect afzwakt met de afstand, maar het is minder drastisch dan in mijn beleving inderdaad.
Helaas Camiel, we zijn je voor geweest:twitter:luchtvaart twitterde op maandag 06-10-2014 om 12:18:39@KLM viert morgen 95e verjaardag. Om 08.30 onthult @camieleurlings logo op MD-11. Einde middag onthulling nieuw KLM-huisje. Van harte @KLM reageer retweet
quote:With the opening of the first regular airservice between England and Holland, I send you greetings from London to the city of Amsterdam. I wish that this service will contribute to the friendly en business relationship between the two cities and our countries."
I have great confidence in the well-meaning cooperation between the Dutch and English companies in relation to this new and very important airtransport
quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 00:00 schreef Iemand91 het volgende:
Vandaag is KLM dus 95 jaar oud; en hiermee is de KLM de oudste onder haar oorspronkelijke naam opererende luchtvaartmaatschappij.
En wij waren er dus eerder bij dan KLMquote:Tevens gaan er een aantal grote kisten van KLM rondvliegen met een 95 years sticker waaronder een van de laatste MD-11's: PH-KCE.
Deze heeft de sticker in de nacht van zondag op maandag gekregen, vermoedelijk de anderen ook?
En die kun je in de post van blingbling11 hierboven zien.![]()
twitter:KLM twitterde op dinsdag 07-10-2014 om 10:36:52Our CEO @camieleurlings just unveiled a special logo of our 95th birthday! Do you like it? #KLM95
reageer retweet
quote:Ter gelgenheid van onze 95e verjaardag heeft Camiel Eurlings zojuist in Hangar 11 het logo op een MD-11 onthuld. De komende weken worden nog een 777-300, 777-200, 747-400, 747-freighter, A330-300 en een A330-200 van een logo voorzien. De toestellen vliegen het gehele jaar met dit logo rond.
Nice. Eindelijk duidelijkheid op welke toestellen die sticker nou kwam, dat die op meerdere kisten kwam wist ik, maar nog niet welke.quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 16:12 schreef blingbling11 het volgende:
En goed nieuws, de sticker komt niet alleen op de PH-KCE.
Via myKLM:
[..]
Strict gezien weet je nu ook nog niet precies welke natuurlijkquote:Op dinsdag 7 oktober 2014 16:50 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Nice. Eindelijk duidelijkheid op welke toestellen die sticker nou kwam, dat die op meerdere kisten kwam wist ik, maar nog niet welke.
Nee hoorquote:Op dinsdag 7 oktober 2014 20:24 schreef flipsen het volgende:
Ben ik de enige die het echt een foei-lelijke sticker vindt
Ach ja, het past we bij hun huisstijl. En het is maar tijdelijk uiteraard.quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 20:24 schreef flipsen het volgende:
Ben ik de enige die het echt een foei-lelijke sticker vindt
Boeit niet veel. Ging me meer welke types.quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 20:25 schreef Thetallguy het volgende:
Strict gezien weet je nu ook nog niet precies welke natuurlijk
Ik neem aan dat je je in smiley hebt vergist en eigenlijk deze bedoelde?quote:Op dinsdag 7 oktober 2014 21:14 schreef Iemand91 het volgende:
Ze vliegen ten minste wel met een van de mooiste (zo niet mooiste) livery rond.
Mijn eerste post in het luchtvaarttopicquote:Op dinsdag 7 oktober 2014 21:14 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Ach ja, het past we bij hun huisstijl. En het is maar tijdelijk uiteraard.
Ze vliegen ten minste wel met een van de mooiste (zo niet mooiste) livery rond.
[..]
Boeit niet veel. Ging me meer welke types.
Enne; vanmiddag bij vertrek naar Montreal:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Misschien juist een handige keuze omdat die stickers op de andere toestellen ook niet eeuwig zullen blijven zitten?quote:Op woensdag 8 oktober 2014 08:45 schreef RedFever007 het volgende:
[..]
Mijn eerste post in het luchtvaarttopic![]()
Toch mooi dat ze de MD-11's nog hebben voorzien van de 95 years stickerOok al is het maar voor even
Nee, ik heb me niet vergist. Ik vind wel degelijk de KLM livery een van de beste die er is.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 02:01 schreef flipsen het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je je in smiley hebt vergist en eigenlijk deze bedoelde?Want dat kan je toch niet serieus menen natuurlijk
Jep, heel even. (eind deze maand gaat hij de hangar in voor voorbereiding naar de scrapper)quote:Op woensdag 8 oktober 2014 08:45 schreef RedFever007 het volgende:
Mijn eerste post in het luchtvaarttopic![]()
[quote]
![]()
[quote]
Toch mooi dat ze de MD-11's nog hebben voorzien van de 95 years stickerOok al is het maar voor even
Ik heb begrepen dat de stickers op de rest van de vloot een jaar blijven zitten.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 09:50 schreef LintuxCx het volgende:
Misschien juist een handige keuze omdat die stickers op de andere toestellen ook niet eeuwig zullen blijven zitten?
Dat sowieso.quote:(Hoewel ze 'm ws toch nog zelf van de MD-11's gaan moeten pulken bij het "anonimiseren".)
Vind de KLM livery ook mooi hoor.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 02:01 schreef flipsen het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je je in smiley hebt vergist en eigenlijk deze bedoelde?Want dat kan je toch niet serieus menen natuurlijk
quote:I pulled the throttles to idle just south of Sicily , but we still overran the refueling tanker awaiting us over Gibraltar.
Hm, eigenlijk zijn er weinig mooie liveries. Maar wat KLM op de Embraer wil spuiten vond ik er wel mooi uitzien.quote:Op woensdag 8 oktober 2014 14:51 schreef zlotka het volgende:
[..]
Vind de KLM livery ook mooi hoor.
Welke zijn meer jouw smaak dan? Altijd wel leuk om te weten
Smaken verschillen. Ik vind de livery van KLM ook een van de mooiste, maar wat ze op de embraer en 787 spuiten vind ik afgrijselijk.quote:Op donderdag 9 oktober 2014 01:17 schreef flipsen het volgende:
[..]
Hm, eigenlijk zijn er weinig mooie liveries. Maar wat KLM op de Embraer wil spuiten vond ik er wel mooi uitzien.
quote:I wouldn't say that is bad livery, I would say it is actually without a livery?
quote:When are they painting it then?
quote:
A380, kijk maar naar de rij met raampjes. Plus je ziet de bult van een 747 niet.quote:Op donderdag 9 oktober 2014 22:24 schreef Iemand91 het volgende:
• Wat zal dit voor vliegtuig zijn? Een 747 of A380 van Qantas?
Kijk maar wat er gebeurd als je met de oriëntatie van het Noorden speelt:quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 00:04 schreef Tinos85 het volgende:
[..]
A380, kijk maar naar de rij met raampjes. Plus je ziet de bult van een 747 niet.
quote:According to FOX News, an unidentified passenger on a plane from Philadelphia to Punta Cana, Dominican Republic, yelled out that he had Ebola.
According to Dominican reporters, the passenger sneezed and yelled, “I have Ebola!”
The plane landed at Punta Cana International Airport and the passenger was taken to the airport’s medical center.
Then, according to video taken by a passenger on the plane, this happened:
quote:“I’ve done this for 36 years, and I think that the man who has said this is an idiot, and I’ll say that straight out,”
Boeing A380 of Airbus 747, kies maar. Altijd leuk die stitch foutjes in google maps. Mooie find though.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 00:18 schreef Iemand91 het volgende:
[..]Die rare foto vanuit het Oosten (klikbaar voor groter):
[ afbeelding ]
Heb dit ook al op een ander bekend forum gepost; en zij zagen allemaal wat anders. Dus mogelijk zie jij ook wat anders dan wat ik zie.
Er zullen naast die 2 concordes vast nog wel meer kisten op deze foto staan die nu niet meer vliegenquote:Op donderdag 9 oktober 2014 22:24 schreef Iemand91 het volgende:
En zoek op deze luchtfoto van JFK 2 vliegtuigen die nu niet meer vliegen.
Ik moet toegeven, ik heb 'm niet gevonden. Kwam op reddit langs.quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 07:38 schreef OEM het volgende:
[..]
Boeing A380 of Airbus 747, kies maar. Altijd leuk die stitch foutjes in google maps. Mooie find though.
Oke, types had ik dus moeten zeggen. Maar goed; die waren dan ook niet heel moeilijk te herkennen/vinden...quote:Op vrijdag 10 oktober 2014 11:55 schreef OEM het volgende:
[..]
Er zullen naast die 2 concordes vast nog wel meer kisten op deze foto staan die nu niet meer vliegen
- 12 oktober 2011: De allereerste 747-8 wordt afgeleverd. Een 747-8F LX-VCB City Of Esch-sur-alzette wordt aan Cargolux geleverd. De 747 gaat eerst naar Seattle en pakt daar vracht op. Daarna gaat het door naar Luxemburg:quote:Op donderdag 12 juni 2014 13:59 schreef Iemand91 het volgende:
- Ook op 12 juni 1979 maakt de Rutan Model 61 Long-EZ haar eerste vlucht. Het is een vliegtuig dat mensen zelf kunnen bouwen.
Zal vooral bekendheid 'genieten' (i.i.g. bij mij) vanwege het feit dat zanger John Denver op 12 oktober 1997 met dit type vliegtuig (N555JD) voor de kust van Pacific Grove, Californië in de oceaan is gecrasht.
Hoofdoorzaak was het feit dat een schakelaar (om te schakelen tussen fuel tanks) op een ongebruikelijke plaats zat en moeilijk/niet te gebruiken was.
John Denver met het vliegtuig in kwestie:
twitter:
Zó ver gingen ze vast nietquote:
Wen er maar aan. Dat zal bij alle maatschappijen zo zijn/worden. Service wordt uitgekleed omdat mensen goedkoop willen vliegen. Jammer, maar helaas.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 18:18 schreef flipsen het volgende:
Door die baggerindeling vlieg ik dus veel liever met Iberia naar Buenos Aires, die hebben een 2-4-2. Alleen kan je daar tegenwoordig ook niet meer je stoel kiezen bij het reserveren/online inchecken, zonder extra te betalen
PH-BQB staat inderdaad op dit moment in de hangar op Schiphol omgebouwd te worden naar 3-4-3.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 18:25 schreef boriq het volgende:
en gaat KLM ook niet nog eens naar 3-4-3 op hun 777-200's?
Het zal aan de andere kant natuurlijk beter zijn voor de maatschappijen zelf. Die maken immers meer omzet per vlucht als ze de bezettingsgraad op het zelfde niveau houden.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 18:27 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Wen er maar aan. Dat zal bij alle maatschappijen zo zijn/worden. Service wordt uitgekleed omdat mensen goedkoop willen vliegen. Jammer, maar helaas.
[..]
PH-BQB staat inderdaad op dit moment in de hangar op Schiphol omgebouwd te worden naar 3-4-3.
De vlucht met Iberia met 2-4-2 waar ik het over had is met een A340quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 18:55 schreef boriq het volgende:
Is het verschil eigenlijk groot tussen 2-4-2, 3-3-3 en 3-4-3 in de 777's?
Dat had ik niet begrepen.quote:Op dinsdag 14 oktober 2014 19:25 schreef flipsen het volgende:
[..]
De vlucht met Iberia met 2-4-2 waar ik het over had is met een A340
Ik vond de 3-4-3 van de KLM ongelooflijk kut zitten, temeer omdat mijn voeten aan het vechten waren met het PES-systeem op de vloer. Dus ik blijf bij Iberiaquote:Op dinsdag 14 oktober 2014 19:40 schreef boriq het volgende:
[..]
Dat had ik niet begrepen.
Is er dan veel verschil tussen 3-3-3 en 3-4-3 in de 777's?
Samengevat:quote:Two Air France pilots were asleep before fatal 2009 crash as one woke to say 'F**k, we're dead'
Disturbing new recorder information from doomed Flight 447 which crashed into the Atlantic Ocean five years ago also reveals one of the pilots shouted "F**k, we're dead" as the plane went down.
The shocking details have emerged in a new investigation, published in the October edition of Vanity Fair magazine, exposing the troubling "piloting culture" within Air France at the time.
Recorded conversations between 37-year-old David Robert, Pierre-Cedric Bonin, 32, and Marc Dubois - the 58-year-old captain - reveal that two of them were sleeping when the Airbus 330 experienced trouble in a tropical storm. The plane was flying from Rio de Janeiro, Brazil, to Paris, France.
According to Vanity Fair, Bonin, dubbed the "Company Baby" with only a few hundred flight hours under his belt, was left in charge while the captain slept. It was known that the veteran captain only got one hour of sleep the previous night, spending most of his time with his travel companion, an off-duty flight attendant and opera singer.
Meer...
En:quote:BLAGNAC - Het Indiase IndiGo lijkt Airbus de grootste order ooit te gaan bezorgen. De luchtvaartmaatschappij heeft een Memorandum of Understanding ondertekend voor de aanschaf van 250 A320neo’s. Dat maakte de Europese vliegtuigbouwer woensdagochtend bekend.
IndiGo was eerder al goed voor enorme bestellingen bij Airbus. In totaal bestelde de maatschappij tot nu toe al 280 toestellen bij de onderneming, waaronder 100 A320ceo's en 180 A320neo's. Inclusief de nieuwe order groeit dat aantal tot 530. IndiGo is nu al de grootste luchtvaartmaatschappij binnen India, en concurreert met onder meer Air India, Jet Airways en Spicejet.
Met de nieuwe toestellen wil de airline meer klanten en markten bereiken, zei Aditya Ghosh, President van IndiGo, bij de bekendmaking van de deal. Naar verwachting maakt de Indiase luchtvaartmarkt in de komende jaren een sterke groei door.
De A320neo, die vorige maand voor het eerst vloog, is tot nu toe een groot succes. Van het toestel zijn er tot nu toe al duizenden besteld door tientallen klanten. De A320neo is in eerste instantie vijftien procent zuiniger dan de bestaande generatie vliegtuigen van vergelijkbaar formaat. In 2020 moet dat voordeel dankzij nieuwe aanpassingen zijn verbeterd tot 20 procent.
De eerste A320neo wordt naar verwachting in 2015 in operationele dienst gesteld. Overigens was IndiGo in 2011 de eerste luchtvaartmaatschappij die de A320neo bestelde, en wordt naar verwachting ook een van de eerste gebruikers van het type.
quote:SCHIPHOL - Ryanair is nog steeds van plan om een basis te openen op Schiphol. En volgens commercieel directeur Kenny Jacobs zal dat mogelijk al in het najaar van 2015 gebeuren. Dat meldt hij tegenover het Financieele Dagblad. "We zijn in gesprek met Schiphol", zegt Jacobs. Concurrent easyJet maakte eerder al bekend in het voorjaar van 2015 een basis op Schiphol te openen.
Nu Ryanair na een tijdelijke groeistop weer nieuwe vliegtuigen aan de vloot toevoegt, liggen er nieuwe mogelijkheden. "Vorig jaar vroegen we al slots aan, maar uiteindelijk konden we geen capaciteit vrijmaken. Dit jaar hebben we geen slots aangevraagd omdat we geen toestellen hebben, maar volgend jaar is dat anders", zegt Jacobs.
"We hopen dat we in de winter van 2015 kunnen starten en het begint op Schiphol met een basis." De luchthaven past volgens Jacobs in het aangepaste verdienmodel van Ryanair, waarbij de maatschappij meer gaat vliegen vanaf primaire in plaats van secundaire luchthavens. Ook wil de Ierse budgetcarrier meer zakenreizigers aan boord krijgen.
"Wij kijken of de markt er is en of de luchthaven voldoet aan onze voorwaarden. Dat is het geval." Wel vindt Jacobs Schiphol duur, ondanks een tariefverlaging van 6,7 procent. "We vinden Schiphol heel duur, maar zien ook dat de markt gunstig is. We willen een goede deal. Nederlanders zijn pragmatisch als het op zakendoen aankomt." Ryanair heeft eerder gezegd dat alle Europese luchthavens mogelijke Ryanair-bestemmingen kunnen worden, afgezien van de grote drie Londen Heathrow, Parijs Charles de Gaulle en Frankfurt.
Transavia
Jacobs meldt verder in het FD – net als eerder 'grote baas' Michael O'Leary - een samenwerking met Air France-KLM wel te zien zitten, hoewel pas over een jaar of vijf. “Ik sluit niet uit dat wij dan binnen de Europese markt passagiers aanvoeren voor KLM, dat het intercontinentale verkeer verzorgt.” Jacobs zegt er een hard hoofd in te hebben dat een pan-Europese divisie van Transavia van de grond komt.
Schiphol-topman Jos Nijhuis zei maandag volgens het FD overigens niets van de Ryanair-plannen af te weten. Een jaar geleden verraste Ryanair vriend en vijand door onverwachts met plannen voor de opening van een basis op het Belgische Brussels Airport (Zaventem) te komen. Inmiddels zijn die plannen verwezenlijkt.
Lagere tarieven
Volgens Jacobs kunnen Nederlandse vakantiegangers zich de komende tijd verheugen in een aanhoudende prijzenoorlog tussen luchtvaartmaatschappijen. "Dat betekent meer keuze tegen lagere tarieven'', aldus de bestuurder tegenover het ANP. Het aanbod vanaf Eindhoven wordt uitgebreid met vijf nieuwe bestemmingen. "We hebben hier een hoop te winnen'', zei Jacobs. "In heel Europa zijn we met 14 procent marktaandeel de grootste, maar in Nederland hebben we maar 4 procent.'"
Lissabon, Manchester, Madrid, Turijn en Tenerife. Madrid vliegen ze alleen in oneven jaren lijkt het, wordt er vaak weer uitgehaald en dan weer teruggezet.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 14:13 schreef Iemand91 het volgende:
'Ryanair in winter 2015 van start met basis op Schiphol'
Het aanbod vanaf Eindhoven wordt uitgebreid met vijf nieuwe bestemmingen
[..]
Die baanverlening is echt weggegooid geld. Iedereen had dit van tevoren aan zien komen. Wie er verantwoordelijk is geweest om dit er doorheen te drukken moeten ze privé financieel aansprakelijk stellen. Is Twente al van de baan?quote:Op woensdag 15 oktober 2014 19:36 schreef Thetallguy het volgende:
[..]
Lissabon, Manchester, Madrid, Turijn en Tenerife. Madrid vliegen ze alleen in oneven jaren lijkt het, wordt er vaak weer uitgehaald en dan weer teruggezet.
Op Groningen wordt overigens helemaal gestopt, routes naar PMI en GRO gaan eruit. So far is de baanverlenging op Groningen dus een succes want er zijn ontzettend veel nonstop bestemmingen bijgekomen sinds de baan open is.
Twente is (gelukkig wel) al van de baan inderdaadquote:Op woensdag 15 oktober 2014 19:42 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Die baanverlening is echt weggegooid geld. Iedereen had dit van tevoren aan zien komen. Wie er verantwoordelijk is geweest om dit er doorheen te drukken moeten ze privé financieel aansprakelijk stellen. Is Twente al van de baan?
quote:Camiel Eurlings stapt op als topman bij KLM. Dat meldt Air France-KLM woensdagavond.
Pieter Elbers zal Eurlings opvolgen als ceo van de luchtvaartmaatschappij.
Eurlings volgde 1 juli van vorig jaar Peter Hartman op. Sinds juli 2011 zat hij al in het bestuur van KLM als topman van de vrachtdivisie van Air France-KLM.
De voormalige minister van Verkeer en Waterstaat maakte de overstap naar KLM omdat dit hem als logistiek ingenieur dichter bij zijn vakgebied zou brengen. Eurlings was eerder lijsttrekker voor het CDA bij de Europese verkiezingen.
Later meer.
Imaginary Air en Air Nonsense hebben al aangegeven interesse te hebben.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 20:07 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Ook zo'n idioot idee. Welke maatschappij wil daar nou gaan zitten?
Eelde gaat ergens de komende jaren wel omvallen is mijn idee.quote:Op woensdag 15 oktober 2014 19:42 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Die baanverlening is echt weggegooid geld. Iedereen had dit van tevoren aan zien komen. Wie er verantwoordelijk is geweest om dit er doorheen te drukken moeten ze privé financieel aansprakelijk stellen. Is Twente al van de baan?
Als ik het goed heb maakt het eigenlijk geen verschil.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 10:10 schreef opabrutus het volgende:
Vraagje:
Is er bij een supersonisch vliegend vliegtuig geluid waarneembaar dat van buiten komt?
Als in; is er enig verschil in cabinegeluid voor/na supersonisch gaan?
quote:Op donderdag 16 oktober 2014 10:10 schreef opabrutus het volgende:
Vraagje:
Is er bij een supersonisch vliegend vliegtuig geluid waarneembaar dat van buiten komt?
Als in; is er enig verschil in cabinegeluid voor/na supersonisch gaan?
De schokgolven (die de knal veroorzaken als je ze over je heen krijgt) zijn altijd aanwezig als je supersonisch vliegt, niet alleen als je door de geluidsbarriere heen gaat.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 12:11 schreef Iemand91 het volgende:
Zo kon je in de Concorde dus ook niet de knal horen als je door de geluidsbarrière ging; dit geluid achtervolgde de Concorde als het ware.
Dat had ik inderdaad iets beter moeten verwoorden inderdaad. Het is dus gewoon een continue geluid.quote:Op donderdag 16 oktober 2014 22:30 schreef OEM het volgende:
De schokgolven (die de knal veroorzaken als je ze over je heen krijgt) zijn altijd aanwezig als je supersonisch vliegt, niet alleen als je door de geluidsbarriere heen gaat.
De schokgolven vliegen echter met dezelfde snelheid als het vliegtuig mee, dus het vliegtuig zelf hoort de knal niet.
Sta je op de grond en het supersonische vliegtuig komt langs, dan komt de schokgolf wel over je heen = knal.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |