Jullie wonen nog bij je ouders in of huren jullie nu?quote:Op zondag 5 oktober 2014 14:18 schreef Dondergat het volgende:
Al geruime tijd en we hebben een aantal huizen bekeken. Nu hebben we een huis gezien, die in prijs is gedaald. Het huis zit 6000 onder ons maximum. Heeft 4 slaapkamers, een grote zolder, goede badkamer, voor- en ruime achtertuin, schuurtje. En hij staat in de straat achter ons, waardoor ons huisdier niet al te veel hoeft te wennen aan een nieuwe omgeving.
Er moet het een en ander aan gebeuren. Verven, nieuwe vloer. We hebben het geluk dat onze vaders handige mannen zijn, dus dat is het probleem niet. En zij zijn heel positief over het huis, zij vinden dat we dit moeten doen. Zo'n kans krijgen we niet meer.
Wat het probleem is, is dat vriend niet lijkt te durven. Hij ziet allemaal beren op de weg, verzint smoezen en maakt zichzelf er gek mee. Een voorbeeld: wat als ik over 5 jaar mijn werk kwijt ben? Ja, dat kan altijd gebeuren, maar hij werkt in een sector waar altijd werk in zal blijven. Hij doet zijn werk goed en heeft een goede relatie met zijn baas.
Gister wezen kijken in het huis en ik vroeg gisteravond of hij het aan zou durven. Misschien te snel, maar ik ben dan ook iemand die "het gewoon doet". Hij wilde er een nachtje over slapen, even bedenktijd.
Dat heb ik hem gegund. En vandaag, na het nachtje over slapen en 3 uur bedenktijd (alleen), vroeg ik hoe hij er nu voor stond en of hij het aandurft. Zijn antwoord: Aangezien we vandaag niks kunnen laten weten wil ik er vandaag nog even over nadenken.
Ik voorzie hoe het loopt: hij moet er lang over denken en als hij eindelijk zover is dat hij ja kan zeggen is iemand ons voor geweest.
Soms lijkt het alsof hij niks vasts wil met mij, hoewel hij zegt van wel. Tweemaal eerder heeft hij iets vasts weggewuifd met smoezen.
Snap hem wel hoor!quote:Op zondag 5 oktober 2014 14:18 schreef Dondergat het volgende:
Al geruime tijd en we hebben een aantal huizen bekeken. Nu hebben we een huis gezien, die in prijs is gedaald. Het huis zit 6000 onder ons maximum. Heeft 4 slaapkamers, een grote zolder, goede badkamer, voor- en ruime achtertuin, schuurtje. En hij staat in de straat achter ons, waardoor ons huisdier niet al te veel hoeft te wennen aan een nieuwe omgeving.
Er moet het een en ander aan gebeuren. Verven, nieuwe vloer. We hebben het geluk dat onze vaders handige mannen zijn, dus dat is het probleem niet. En zij zijn heel positief over het huis, zij vinden dat we dit moeten doen. Zo'n kans krijgen we niet meer.
Wat het probleem is, is dat vriend niet lijkt te durven. Hij ziet allemaal beren op de weg, verzint smoezen en maakt zichzelf er gek mee. Een voorbeeld: wat als ik over 5 jaar mijn werk kwijt ben? Ja, dat kan altijd gebeuren, maar hij werkt in een sector waar altijd werk in zal blijven. Hij doet zijn werk goed en heeft een goede relatie met zijn baas.
Gister wezen kijken in het huis en ik vroeg gisteravond of hij het aan zou durven. Misschien te snel, maar ik ben dan ook iemand die "het gewoon doet". Hij wilde er een nachtje over slapen, even bedenktijd.
Dat heb ik hem gegund. En vandaag, na het nachtje over slapen en 3 uur bedenktijd (alleen), vroeg ik hoe hij er nu voor stond en of hij het aandurft. Zijn antwoord: Aangezien we vandaag niks kunnen laten weten wil ik er vandaag nog even over nadenken.
Ik voorzie hoe het loopt: hij moet er lang over denken en als hij eindelijk zover is dat hij ja kan zeggen is iemand ons voor geweest.
Soms lijkt het alsof hij niks vasts wil met mij, hoewel hij zegt van wel. Tweemaal eerder heeft hij iets vasts weggewuifd met smoezen.
Ja als jij het ontzettend graag wil dan snap ik ook niet dat hij twijfelt.quote:Op zondag 5 oktober 2014 14:42 schreef Dondergat het volgende:
De hypotheek gaat sowieso van zijn salaris, dat lijkt ons het verstandigst.
We wonen al samen (gaat goed), dat is het punt niet, ik begrijp dat je niet zo snel ja kan zeggen, maar als ik het ontzettend graag wil en onze beide ouders (die ervaring hebben met een huis kopen) er allebei enthousiast over zijn en zeggen dat we het moeten doen, dan kan hij toch vertrouwen dat het wel goed komt?
Daarbij is zijn sector een zekere sector qua werk, een heel zekere.
Ah, dus omdat jullie ouders en jij het een goed idee vinden moet hij dat ook vinden? Waarom hebben jullie het niet eerst in het algemeen over een huis kopen voordat je naar huizen gaat kijken?quote:Op zondag 5 oktober 2014 14:42 schreef Dondergat het volgende:
We wonen al samen (gaat goed), dat is het punt niet, ik begrijp dat je niet zo snel ja kan zeggen, maar als ik het ontzettend graag wil en onze beide ouders (die ervaring hebben met een huis kopen) er allebei enthousiast over zijn en zeggen dat we het moeten doen, dan kan hij toch vertrouwen dat het wel goed komt?
Heb jij ook werk?quote:Op zondag 5 oktober 2014 14:42 schreef Dondergat het volgende:
Als je vriendin een huisje wilt koop je dat toch voor haar?quote:Op zondag 5 oktober 2014 14:59 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Heb jij ook werk?
Dat jij het ontzettend graag wilt, zou voor hem niet doorslaggevend moeten zijn.
Ga je moeder voor de gek houden.quote:Op zondag 5 oktober 2014 15:15 schreef hmmmmmmm het volgende:
[..]
Als je vriendin een huisje wilt koop je dat toch voor haar?
quote:
Dit inderdaad.quote:Op zondag 5 oktober 2014 15:16 schreef goed_volk het volgende:
Jullie hebben toch al langer plannen om een huis te kopen? Wat is dan ineens zijn probleem? Wil hij überhaupt nog wel een huis (met jou) kopen?
Misschien wil hij dit huis gewoon niet kopen, of wil hij helemaal geen huis kopen. Het lijkt mij juist verstandig van hem dat hij aangeeft na te willen denken. De redenen die jij aangeeft om het wel te doen lijken mij voor hem niet relevant, hij moet het zelf ook willen.quote:Op zondag 5 oktober 2014 14:42 schreef Dondergat het volgende:
Ze zijn al naar meedere huizen wezen kijken, dan mag je naar ik aanneem verwachten dat hij nagedacht heeft over het kopen van een huis, jij niet?quote:Op zondag 5 oktober 2014 16:07 schreef creative86 het volgende:
Oftewel jij verwacht in een dag tijd aan antwoord voor een torenhoge schuld op iets waar je aan vast zit de komende jaren....zou ik ook heel goed over nadenken. Ik heb ook minstens een week of wat moeten nadenken. Het is geen auto die je koopt.
Of hij vind het toch niet zijn "droom" huis en wil de voors en tegens afwegen.
Succes!
Misschien is hij wel mee gaan kijken om zijn vriendin een plezier te doen. En nu puntje bij paaltje komt moet zijn handtekening op de papieren en wordt de grond hem te heet onder de voeten.quote:Op zondag 5 oktober 2014 16:21 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ze zijn al naar meedere huizen wezen kijken, dan mag je naar ik aanneem verwachten dat hij nagedacht heeft over het kopen van een huis, jij niet?
Dit zou ook heel goed kunnen. Kan hij zoiezo wel knopen door haken of is hij altijd de eeuwige twijfelaar?quote:Op zondag 5 oktober 2014 16:22 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Misschien is hij wel mee gaan kijken om zijn vriendin een plezier te doen. En nu puntje bij paaltje komt moet zijn handtekening op de papieren en wordt de grond hem te heet onder de voeten.
Dit.quote:Op zondag 5 oktober 2014 16:01 schreef Miracle_Drug het volgende:
[..]
Misschien wil hij dit huis gewoon niet kopen, of wil hij helemaal geen huis kopen. Het lijkt mij juist verstandig van hem dat hij aangeeft na te willen denken. De redenen die jij aangeeft om het wel te doen lijken mij voor hem niet relevant, hij moet het zelf ook willen.
Nu mag hij zeker weer niet neuken zolang hij geen keus voor het huis heeft gemaakt?quote:Op zondag 5 oktober 2014 14:42 schreef Dondergat het volgende:
Hij heeft een vast contract en wat voor werk hij doet zeg ik liever niet. Ik verdien de helft van zijn salaris en ik wil zeker een deel hypotheek meebetalen, alleen we kopen niet samen. Dat gaat op zijn loon alleen.quote:Op zondag 5 oktober 2014 14:47 schreef hmmmmmmm het volgende:
Ik denk dat het terecht is dat hij er lang over nadenkt, het is een beetje lastig te zeggen hoe de huizenprijzen zijn over een paar jaar, en de economische situatie.
Het ziet er in de meeste sectors uit dat het slechter zal gaan qua werkgelegenheid.
Heeft hij een vast contract en wat voor beroep doet hij?
In deze tijd een huis kopen is vaak een slecht idee, niks staat meer vast mijn mening is dan ook dat je beter kunt huren.
Een hypotheek is ook niet voor 5 jaar, maar veel langer meestal 30 jaar.
Enige pluspunt is dan wel de huizenprijs, maar die kan in de toekomst nog steeds zakken.
Heb jij een baan en betaal je mee?
Anders vind ik het behoorlijk dom om te zeggen dat omdat jij het wil hij gewoon maar een huis moet kopen.
We hebben erover gesproken voor we huizen gingen bekijken.quote:Op zondag 5 oktober 2014 14:53 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Waarom hebben jullie het niet eerst in het algemeen over een huis kopen voordat je naar huizen gaat kijken?
Inderdaad al een aantal maanden het idee om te gaan kopen. Samen overlegd. Eerst wilde ik liever in ons huurhuis blijven in verband met ons huisdier, mijn vriend is degene die graag wilde kopen en die het voorstelde om te gaan kijken naar een koophuis. Daarom begrijp ik het niet dat hij nu smoezen verzint. Hij verzekert me dat hij niet bij me weg wil, het is de angst dat er eventueel misschien iets in de toekomst kan gebeuren waardoor we in problemen zouden kunnen komen.quote:Op zondag 5 oktober 2014 15:16 schreef goed_volk het volgende:
Jullie hebben toch al langer plannen om een huis te kopen? Wat is dan ineens zijn probleem? Wil hij überhaupt nog wel een huis (met jou) kopen?
We hebben het al over dit huis gehad eerder dit jaar, op mijn verjaardag. Toen was het huis zelfs nog niet gezakt in prijs!quote:Op zondag 5 oktober 2014 16:01 schreef Miracle_Drug het volgende:
[..]
Misschien wil hij dit huis gewoon niet kopen, of wil hij helemaal geen huis kopen. Het lijkt mij juist verstandig van hem dat hij aangeeft na te willen denken. De redenen die jij aangeeft om het wel te doen lijken mij voor hem niet relevant, hij moet het zelf ook willen.
Hij wil graag gaan kopen. Hij is degene die het voorgesteld heeft zo zachtjes aan te gaan kijken naar een koophuis.quote:Op zondag 5 oktober 2014 16:22 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Misschien is hij wel mee gaan kijken om zijn vriendin een plezier te doen. En nu puntje bij paaltje komt moet zijn handtekening op de papieren en wordt de grond hem te heet onder de voeten.
Hij heeft moeite met dingen die zouden betekenen dat we iets vasts aangaan.quote:Op zondag 5 oktober 2014 16:52 schreef creative86 het volgende:
[..]
Dit zou ook heel goed kunnen. Kan hij zoiezo wel knopen door haken of is hij altijd de eeuwige twijfelaar?
Probleem is dat hoe langer hij wacht, hoe groter de kans is dat het huis weg is en dit is echt een unieke kans qua hoeveelheid kamers, tuin, zolder en vooral ligging en dat voor een goede prijs.quote:Op zondag 5 oktober 2014 17:04 schreef Operc het volgende:
[..]
Dit.
Vooral als het je eerste huis wordt is dit een grote stap. Niets mis met iets langer de tijd nemen voordat je een keuze maakt.
Hij zegt van niet en aan zijn verdere gedrag merk ik niks. Hij is zeker van mij en wil niet bij me weg. Het is de angst dat er wat in de toekomst zou kunnen gebeuren en hij zonder werk zit en de problemen die daaruit kunnen voortkomen. Zelfgekmakerij.quote:Op zondag 5 oktober 2014 17:30 schreef TheStranger1158 het volgende:
Vriend twijfelt aan een toekomst met TS
Nee mijn vriend.quote:Op zondag 5 oktober 2014 17:33 schreef Scorpie het volgende:
TS, ben jij degene die sowieso met het plan om een huis te kopen op de proppen kwam?
De ligging van dit huis komt niet weer. Hier zijn niet veel huizen te koop en dit huis ligt schuin achter ons. Heel dichtbij dus en ik heb altijd gewild om hier in de omgeving te blijven. Daarom wilde ik in eerste instantie liever in ons huurhuis blijven. Wat dat betreft is het een unieke kans.quote:Op zondag 5 oktober 2014 22:04 schreef MaGNeT het volgende:
Ik denk dat je het serieus moet nemen.
Wees geduldig, vraag of hij het kan overzien. Bekijk wat verlies aan werk zou betekenen. Heb je spaargeld om dat 2 jaar op te vangen? Huizen komen er altijd weer, een droomhuis bestaat niet.
Ten eerste maak je jezelf een beetje gek met deze instelling. Unieke kans, once-in-a-lifetime, het is nu of nooit, zo'n kans krijg je nooit meer, je bent gek als je het laat liggen bla bla bla.quote:Op zondag 5 oktober 2014 22:01 schreef Dondergat het volgende:
Probleem is dat hoe langer hij wacht, hoe groter de kans is dat het huis weg is en dit is echt een unieke kans qua hoeveelheid kamers, tuin, zolder en vooral ligging en dat voor een goede prijs.
Ja 2 tuinen is inderdaad wel de moeite om een groter risico te nemen.quote:Op zondag 5 oktober 2014 22:16 schreef Dondergat het volgende:
En wat betreft het maximale wat hij aan hypotheek kan krijgen vinden we waarschijnlijk geen huis meer wat 4 slaapkamers heeft, een grote zolder en twee tuinen.
EN daarbij: JIJ wilt dat huis zo graag, hij mag de hypotheek ophoesten? Hij wil misschien niet, jij enorm graag... Wat gebeurt er als jullie uit elkaar gaan: mag hij een veel te groot huis betalen, schoonhouden en onderhouden? Ik snap de twijfels wel...quote:Op zondag 5 oktober 2014 16:01 schreef Miracle_Drug het volgende:
[..]
Jij bent zo'n type dat dan boven de vraagprijs gaat bieden..quote:Op zondag 5 oktober 2014 22:09 schreef Dondergat het volgende:
[..]
De ligging van dit komt niet weer. Hier zijn niet veel huizen te koop en dit huis ligt schuin achter ons. Heel dichtbij dus en ik heb altijd gewild om hier in de omgeving te blijven. Daarom wilde ik in eerste instantie liever in ons huurhuis blijven. Wat dat betreft is het een unieke kans.
quote:Op zondag 5 oktober 2014 22:01 schreef Dondergat het volgende:
Probleem is dat hoe langer hij wacht, hoe groter de kans is dat het huis weg is en dit is echt een unieke kans qua hoeveelheid kamers, tuin, zolder en vooral ligging en dat voor een goede prijs.
quote:Op zondag 5 oktober 2014 22:09 schreef Dondergat het volgende:
[..]
De ligging van dit huis komt niet weer. Hier zijn niet veel huizen te koop en dit huis ligt schuin achter ons. Heel dichtbij dus en ik heb altijd gewild om hier in de omgeving te blijven. Daarom wilde ik in eerste instantie liever in ons huurhuis blijven. Wat dat betreft is het een unieke kans.
Je laat je opfokken. Het moet DIT huis worden. NU kopen en niet afwachten. Het huis staat blijkbaar al een tijd te koop dus de haast valt wel mee. Daarnaast, in het ergste geval wordt het niet dit, maar een ander huis. Dat is nog altijd een beter vooruitzicht dan nu een huis kopen waar 1 van de 2 (of eigenlijk 1 van de 1 aangezien hij het huis zal kopen) niet blij mee is.quote:Op zondag 5 oktober 2014 22:16 schreef Dondergat het volgende:
En wat betreft het maximale wat hij aan hypotheek kan krijgen vinden we waarschijnlijk geen huis meer wat 4 slaapkamers heeft, een grote zolder en twee tuinen.
Het ķs ook een unieke kans wat dit huis betreft qua bouw en ligging. Dit vinden we zeker weten nooit meer, zo in de buurt en voor die prijs, wat binnen ons budget ligt. Geen van de andere huizen had 4 slaapkamers, lag niet in de buurt en had niet zo'n grote tuin als deze.quote:Op zondag 5 oktober 2014 22:14 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Ten eerste maak je jezelf een beetje gek met deze instelling. Unieke kans, once-in-a-lifetime, het is nu of nooit, zo'n kans krijg je nooit meer, je bent gek als je het laat liggen bla bla bla.
Ik geloof je oprecht als jij zegt dat het een geweldig huis is. Maar tegelijk verzeker ik je, dat er genoeg huizen zijn waar jij ook gelukkig gaat worden. Toen ik naar huizen ging kijken, zag ik echt een prachtig huis. Zeer groot, mooie locatie enz. Helaas konden we het niet eens worden over de prijs. Als je diep in mijn hart kijkt, verlang ik nog altijd naar dat huis. Maar ik woon twee straten verderop ook prima.
Ten tweede: een hypotheek kan een zware last zijn. Al die argumenten over de juiste tijd enz. die zijn allemaal waar, maar ik adviseer je om niet te pushen. Laat hem zelf die keuze maken. Dit is een grote beslissing die je niet moet maken als je er niet klaar voor bent.
Doen we ook. Maar we doen het expres alleen op vriend zijn loon. Samen kopen vinden wij het domst wat een koppel kan doen.quote:Op zondag 5 oktober 2014 22:18 schreef Lienekien het volgende:
Waarom dragen jullie niet gewoon samen de verantwoordelijkheid voor het huis?
Nee, zo is het niet. Niet er iets negatiefs van maken wat ik nooit getypt heb. We willen beide verhuizen, beide eens met een koophuis. Wat ik hier boven typte, dat samen kopen ons heel dom lijkt is de reden dat we het op één salaris doen. Het huis is niet te groot, het zit 6000 onder ons maximum.quote:Op zondag 5 oktober 2014 22:21 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
EN daarbij: JIJ wilt dat huis zo graag, hij mag de hypotheek ophoesten? Hij wil misschien niet, jij enorm graag... Wat gebeurt er als jullie uit elkaar gaan: mag hij een veel te groot huis betalen, schoonhouden en onderhouden? Ik snap de twijfels wel...
Weer een aanname. Nee, ik ben niet zo'n type wat boven de vraagprijs gaat bieden. Er is zelfs geen mogelijkheid tot bieden, vaste prijs.quote:Op zondag 5 oktober 2014 22:22 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Jij bent zo'n type dat dan boven de vraagprijs gaat bieden..
Als je vriend het wilt kopen: gewoon dik onderbieden, prijs is al omlaag, niet voor niets. Het gaat hier niet om wisselgeld.
Want? Je laat hem alleen tekenen, zodat hij jou over een, vijf of tien jaar met alleen je eigen spullen op straat kan zetten? Ja joh, goed idee!quote:Op zondag 5 oktober 2014 22:36 schreef Dondergat het volgende:
[..]
Doen we ook. Maar we doen het expres alleen op vriend zijn loon. Samen kopen vinden wij het domst wat een koppel kan doen.
Op één salaris een huis kopen is nu eenmaal verstandiger dan met z'n tweeėn. Niet om de redenen die jij noemt.quote:Op zondag 5 oktober 2014 22:39 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Want? Je laat hem alleen tekenen, zodat hij jou over een, vijf of tien jaar met alleen je eigen spullen op straat kan zetten? Ja joh, goed idee!
En voor hem: als hij de boel niet meer kan opbrengen, kan jij ook zeggen: 'jammer dan, los het zelf maar op'.
Je snapt dat je alsnog wel samen kunt tekenen ook als je niet jouw salaris in de berekening meeneemt?quote:Op zondag 5 oktober 2014 22:42 schreef Dondergat het volgende:
[..]
Op één salaris een huis kopen is nu eenmaal verstandiger dan met z'n tweeėn. Niet om de redenen die jij noemt.
Ik ga bijspringen met hypotheek betalen, alleen niet officieel door samen te kopen.
Ik heb nieuws voor je: op een salaris een huis kopen betekent dat je de hypotheeklasten met een salaris kunt opbrengen. Dus dat je niet kiest voor de maximale hypotheek waarvoor twee inkomens nodig zijn. Het betekent niet per se dat het huis en de hypotheek dan ook alleen op naam van die ene persoon komt te staan.quote:Op zondag 5 oktober 2014 22:42 schreef Dondergat het volgende:
[..]
Op één salaris een huis kopen is nu eenmaal verstandiger dan met z'n tweeėn. Niet om de redenen die jij noemt.
Ik ga bijspringen met hypotheek betalen, alleen niet officieel door samen te kopen.
Denkt hij daar ook aan?quote:Op zondag 5 oktober 2014 22:36 schreef Dondergat het volgende:
[..]
Ik denk ook aan de toekomst en eventuele kinderen.
Dat wist ik nog niet, maar gaan we zeker doen!quote:Op zondag 5 oktober 2014 22:46 schreef Royco1 het volgende:
[..]
Je snapt dat je alsnog wel samen kunt tekenen ook als je niet jouw salaris in de berekening meeneemt?
Dat bedoelde ik dan ook niet te zeggen. De hypotheek komt op één salaris. Ik ga zelf een deel op zijn rekening storten. Het huis komt, als ik het goed begrijp, wel op ons beider naam te staan, ook al wordt mijn salaris er niet bij gerekend. Ik ga niet mijn vriend voor alles laten opdraaien.quote:Op zondag 5 oktober 2014 22:48 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik heb nieuws voor je: op een salaris een huis kopen betekent dat je de hypotheeklasten met een salaris kunt opbrengen. Dus dat je niet kiest voor de maximale hypotheek waarvoor twee inkomens nodig zijn. Het betekent niet per se dat het huis en de hypotheek dan ook alleen op naam van die ene persoon komt te staan.
Als jullie het wel zo gaan doen, dan gaan niet jullie, maar dan gaat hij een huis kopen.
Met alle consequenties van dien, maar volgens mij wil jij die helemaal niet zien.
Dat mag en heb je zojuist gedaan, maar wat doet het er toe?quote:Op zondag 5 oktober 2014 22:49 schreef Royco1 het volgende:
Mag ik eigenlijk vragen hoe oud jullie zijn?
Waarom niet...quote:
Hier mag je dan nog wel wat dieper induiken. Als jij wel op het koopcontract komt, maar niet op de hypotheek, ligt de aansprakelijkheid alleen bij hem. Dat is niet echt eerlijk. Waarom teken je niet gewoon mee voor de hypotheek? En regel bij de notaris een samenlevingscontract waarin je vastlegt dat degene die minder inbrengt, bij verkoop van het huis ook naar rato deelt in de schuld of de winst.quote:Op zondag 5 oktober 2014 22:59 schreef Dondergat het volgende:
[..]
Dat wist ik nog niet, maar gaan we zeker doen!
[..]
Dat bedoelde ik dan ook niet te zeggen. De hypotheek komt op één salaris. Ik ga zelf een deel op zijn rekening storten. Het huis komt, als ik het goed begrijp, wel op ons beider naam te staan, ook al wordt mijn salaris er niet bij gerekend. Ik ga niet mijn vriend voor alles laten opdraaien.
http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=247736quote:mijn vriend en ik willen gaan samenwonen in ons eerste koophuis ( met samenlevingscontract,testament en allebei een overlijdensrisicoverzekering ) nu willen we de hypotheek op mijn vriend zijn salaris doen ( ik ben zelfstandig ondernemer ) en de koopakte op onze beide namen, uiteraard deel ik mee in alle kosten die we straks krijgen ( vaste lasten, inboedel en
verbouwingen ) is dit verstandig om ons beiden namen op het koopcontract te zetten of toch alleen die van mijn vriend en mijn bijdragen aan alle kosten vast te laten zetten in samenlevingscontract met testament.
Antwoord: Zolang de relatie goed is en u er beide vanuit gaat dat u samen oud gaat worden lijkt er binnen de door u voorgestelde constructie niets aan de hand. Echter, mocht er onverhoopt een moment komen waarop jullie elkaar niet meer zo leuk vinden, dan is de genoemde constructie minder goed. Wat jullie willen doen is samen tekenen voor het eigendom van de woning, maar de financiering die ervoor nodig is op één naam zetten. Met andere woorden, jullie hebben beide de lusten, maar slechts een van jullie de last. Mocht u besluiten niet meer bij te dragen aan de maandelijkse kosten van de woning, zal u daarvoor niet aangesproken worden. Immers, u bent geen schuldenaar, dus de verantwoordelijkheid voor de terugbetaling van de schuld ligt volledig bij uw partner. Dat lijkt me niet helemaal eerlijk.
Daarnaast zullen jullie ondervinden dat de bank dit geen wenselijke situatie vindt. Die kunnen als onderpand voor de te verstrekken lening slechts de helft van de waarde van de woning gebruiken. De andere helft is namelijk eigendom van iemand die niet als schuldenaar wordt aangemerkt. Een en ander kan wel omzeild worden (door middel van het ondertekenen van een ontruimingsverklaring), maar het maakt het niet makkelijker.
Als jullie besluiten samen voor het huis te tekenen, doe dan samen tekenen voor de schuld. Wilt u niet meetekenen op de schuld, laat dan ook het eigendom van de woning volledig aan uw partner.
Je komt gewoon een beetje naļef over.quote:Op zondag 5 oktober 2014 23:00 schreef Dondergat het volgende:
[..]
Dat mag en heb je zojuist gedaan, maar wat doet het er toe?
[..]
Waarom niet...
Ik weet het wel zeker.quote:Op zondag 5 oktober 2014 23:16 schreef Royco1 het volgende:
[..]
Je komt gewoon een beetje naļef over.
Alsof je nog vrij jong bent en het allemaal nog heel erg romantiseert.
Waarom wel...quote:Op zondag 5 oktober 2014 23:00 schreef Dondergat het volgende:
[..]
Dat mag en heb je zojuist gedaan, maar wat doet het er toe?
[..]
Waarom niet...
Eigenlijk moet je daar toch heel hard om lachen.quote:Op zondag 5 oktober 2014 23:18 schreef Forbry het volgende:
"Hij wilde er een nachtje over slapen, even bedenktijd. Dat heb ik hem gegund".
Een enorm groot gebaar van je, echt
We gaan het van één salaris doen, dat is geen punt van discussie. Hoe het dan precies zit met aansprakelijkheid ofzo kan de hypotheker ons vast goed uitleggen. We gaan het wel eerlijk doen. Ik typte al dat ik mijn vriend niet voor alles ga laten opdraaien.quote:Op zondag 5 oktober 2014 23:03 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Hier mag je dan nog wel wat dieper induiken. Als jij wel op het koopcontract komt, maar niet op de hypotheek, ligt de aansprakelijkheid alleen bij hem. Dat is niet echt eerlijk. Waarom teken je niet gewoon mee voor de hypotheek? En regel bij de notaris een samenlevingscontract waarin je vastlegt dat degene die minder inbrengt, bij verkoop van het huis ook naar rato deelt in de schuld of de winst.
Aanvulling:
[..]
http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=247736
Alsof hij twijfelt over een paar nieuwe schoenen hequote:Op zondag 5 oktober 2014 23:26 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Eigenlijk moet je daar toch heel hard om lachen.
Voor TS is het vijf (zij en (schoon)ouders) tegen één.Ik hoop dat haar vriend zich nergens in laat lullen.
Tja, het wordt langzaam duidelijk dat je al stellige beweringen deed terwijl je nog niet goed snapt hoe het in de praktijk werkt.quote:Op zondag 5 oktober 2014 23:28 schreef Dondergat het volgende:
[..]
We gaan het van één salaris doen, dat is geen punt van discussie. Hoe het dan precies zit met aansprakelijkheid ofzo kan de hypotheker ons vast goed uitleggen. We gaan het wel eerlijk doen. Ik typte al dat ik mijn vriend niet voor alles ga laten opdraaien.
Maar, genoeg over jou.quote:Op zondag 5 oktober 2014 23:28 schreef Dondergat het volgende:
[..]
We gaan het van één salaris doen, dat is geen punt van discussie. Hoe het dan precies zit met aansprakelijkheid ofzo kan de hypotheker ons vast goed uitleggen. We gaan het wel eerlijk doen. Ik typte al dat ik mijn vriend niet voor alles ga laten opdraaien.
De stellige bewering dat van één salaris de hypotheek wordt betaald is een feit. Voor de rest heb ik geen stellige beweringen wat dat betreft gedaan.quote:Op zondag 5 oktober 2014 23:29 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Tja, het wordt langzaam duidelijk dat je al stellige beweringen deed terwijl je nog niet goed snapt hoe het in de praktijk werkt.
Wat ga je doen als het antwoord van hem straks "nee" is en "nee" blijft?quote:Op zondag 5 oktober 2014 23:32 schreef Dondergat het volgende:
[..]
De stellige bewering dat van één salaris de hypotheek wordt betaald is een feit. Voor de rest heb ik geen stellige beweringen wat dat betreft gedaan.
Dit zei je: "Doen we ook. Maar we doen het expres alleen op vriend zijn loon. Samen kopen vinden wij het domst wat een koppel kan doen."quote:Op zondag 5 oktober 2014 23:32 schreef Dondergat het volgende:
[..]
De stellige bewering dat van één salaris de hypotheek wordt betaald is een feit. Voor de rest heb ik geen stellige beweringen wat dat betreft gedaan.
Ik sta daar voor open, maar dan moet hij wel dondersgoede redenen hebben om het (nog) niet te doen.quote:Op zondag 5 oktober 2014 23:31 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Maar, genoeg over jou.
Jij wil hem overtuigen en hij moet daar open voor staan maar sta jij er ook voor open als hij met argumenten komt om je te overtuigen om het nog niet te doen?
Er is natuurlijk nog gewoon de optie dat hij het liever nog een jaartje of 5 aankijkt, wil sparen of een ander huis op het oog heeft dan jou
Nee, want mijn vriend ziet allerlei beren op de weg (die er niet zijn en zo wel dat daar een oplossing voor is). Hij heeft koudwatervrees zoals ze dat noemen.quote:Op zondag 5 oktober 2014 23:32 schreef Janneke141 het volgende:
Als dit huis met de door jou voorgestelde constructie echt zo'n fantastische unieke kans was, dan had hij zijn handtekening al gezet.
En stel dat hij nee zegt maar geen bevredigende reden kan noemen?quote:Op zondag 5 oktober 2014 23:37 schreef Dondergat het volgende:
[..]
Ik sta daar voor open, maar dan moet hij wel dondersgoede redenen hebben om het (nog) niet te doen.
De optie dat hij nog 5 jaar wil wachten om te sparen is er niet.
Dan moet je de druk een beetje opvoeren. Je ouders én je schoonouders vinden ook dat hij het moet doen toch?quote:Op zondag 5 oktober 2014 23:37 schreef Dondergat het volgende:
Nee, want mijn vriend ziet allerlei beren op de weg (die er niet zijn en zo wel dat daar een oplossing voor is). Hij heeft koudwatervrees zoals ze dat noemen.
Mwah. Tot nu toe is hij toch naar die beurs gegaan en lijkt hij ook hier een verstandige keuze te willen maken. Best ruggengraat die man.quote:Op zondag 5 oktober 2014 23:39 schreef Lienekien het volgende:
Het is toch wat, hč. Als hij niet zo'n heerlijk riant salaris had, zou je 'm toch zo aan de kant zetten voor eentje met wat meer ruggengraat en ballen.
Waarom denk je dit te moeten vermelden?quote:Op zondag 5 oktober 2014 23:34 schreef Lienekien het volgende:
Ik zou trouwens eens beginnen met een goed oriėnterend gesprek bij bijv. de Hypotheker en de notaris, zodat je de consequenties overziet voordat je je nog hals-over-kop op de hoogte moet stellen omdat je droomhuis ineens voorbijkomt.
Twijfelen over de relatie, of mijn vriend wel degene is met wie ik dacht oud te worden.quote:Op zondag 5 oktober 2014 23:34 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Wat ga je doen als het antwoord van hem straks "nee" is en "nee" blijft?
Nog een keer: we willen een huis kopen wat alleen op mijn vriend zijn salaris gaat. Ik zal bijvallen door maandelijks een deel van de hypotheek op zijn rekening te storten.quote:Op zondag 5 oktober 2014 23:37 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dit zei je: "Doen we ook. Maar we doen het expres alleen op vriend zijn loon. Samen kopen vinden wij het domst wat een koppel kan doen."
Jullie gaan toch samen kopen?
Het huis komt ook op mijn naam, alleen mijn salaris wordt er niet bijgerekend.quote:Op zondag 5 oktober 2014 23:39 schreef Baran09 het volgende:
Dus TS, jij gaat een deel van de hypotheek betalen maar het huis komt niet op jouw naam? Dus straks als het uitgaat krijgt hij de opbrengt van het hele huis en jij bent je geld en huis kwijt?
Is dat wel verstandig?
Riant salaris, mijn vriend?quote:Op zondag 5 oktober 2014 23:39 schreef Lienekien het volgende:
Het is toch wat, hč. Als hij niet zo'n heerlijk riant salaris had, zou je 'm toch zo aan de kant zetten voor eentje met wat meer ruggengraat en ballen.
Oh lol, ineens valt het kwartje bij mij... Dat is die TS met een niet masturberende vriend die geen porno kijkt! De enige in Nederland...quote:Op zondag 5 oktober 2014 23:44 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Mwah. Tot nu toe is hij toch naar die beurs gegaan en lijkt hij ook hier een verstandige keuze te willen maken. Best ruggengraat die man.
Het is dan ook de verwoording van de beleving van TS, die het heeft over 'koudwatervrees'. Ik hoop van harte dat hij zich niet laat omlullen tot iets wat hij niet ziet zitten.quote:Op zondag 5 oktober 2014 23:44 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Mwah. Tot nu toe is hij toch naar die beurs gegaan en lijkt hij ook hier een verstandige keuze te willen maken. Best ruggengraat die man.
Hij ziet het wel zitten, hij laat zich alleen teveel door zijn angst regeren.quote:Op zondag 5 oktober 2014 23:47 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Het is dan ook de verwoording van de beleving van TS, die het heeft over 'koudwatervrees'. Ik hoop van harte dat hij zich niet laat omlullen tot iets wat hij niet ziet zitten.
Waarom open je hier steeds topics terwijl je het zelf allemaal zo goed weet?quote:Op zondag 5 oktober 2014 23:49 schreef Dondergat het volgende:
[..]
Hij ziet het wel zitten, hij laat zich alleen teveel door zijn angst regeren.
Ik raad je dat aan omdat je het blijkbaar nog niet gedaan hebt. En je snapt kennelijk nog steeds niet dat niet op de hypotheekakte staan ook betekent dat je geen mede-eigenaar kunt worden. Als het huis mede op jouw naam komt, dan moet je ook meetekenen voor de hypotheek.quote:Op zondag 5 oktober 2014 23:46 schreef Dondergat het volgende:
[..]
Waarom denk je dit te moeten vermelden?
Wij zullen absoluut een gesprek aangaan als wij aan hebben gegeven dat wij serieuze interesse hebben om het huis te kopen. We doen het niet zomaar.
[..]
Nog een keer: we willen een huis kopen wat alleen op mijn vriend zijn salaris gaat. Ik zal bijvallen door maandelijks een deel van de hypotheek op zijn rekening te storten.
[..]
Het huis komt ook op mijn naam, alleen mijn salaris wordt er niet bijgerekend.
[..]
Riant salaris, mijn vriend?![]()
![]()
Als je het alleen maar als "angst" kan zien dan accepteer je zijn redenen om het uit te stellen vermoedelijk ook niet.quote:Op zondag 5 oktober 2014 23:49 schreef Dondergat het volgende:
[..]
Hij ziet het wel zitten, hij laat zich alleen teveel door zijn angst regeren.
Ja, ik snap ook niet waarom ze zo hard ONS probeert te overtuigen, terwijl dat er zo ontzettend niet toe doet. En maar steeds weer keihard op alles in de verdediging.quote:Op zondag 5 oktober 2014 23:50 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Waarom open je hier steeds topics terwijl je het zelf allemaal zo goed weet?
Lerares van mij op school dacht dat de bodem bereikt was in eind 2010 nu bijna 4 jaar verder zijn de prijzen weer 20% gezakt.quote:Op zondag 5 oktober 2014 22:01 schreef Dondergat het volgende:
[..]
Hij heeft een vast contract en wat voor werk hij doet zeg ik liever niet. Ik verdien de helft van zijn salaris en ik wil zeker een deel hypotheek meebetalen, alleen we kopen niet samen. Dat gaat op zijn loon alleen.
Mijn vader zegt dat je juist in deze tijd een huis moet kopen, omdat het over een aantal jaar weer duurder wordt.
[..]
We hebben erover gesproken voor we huizen gingen bekijken.
[..]
Inderdaad al een aantal maanden het idee om te gaan kopen. Samen overlegd. Eerst wilde ik liever in ons huurhuis blijven in verband met ons huisdier, mijn vriend is degene die graag wilde kopen en die het voorstelde om te gaan kijken naar een koophuis. Daarom begrijp ik het niet dat hij nu smoezen verzint. Hij verzekert me dat hij niet bij me weg wil, het is de angst dat er eventueel misschien iets in de toekomst kan gebeuren waardoor we in problemen zouden kunnen komen.
Nu is hij degene die beren op de weg ziet en er niet op kan of durft te vertrouwen dat het wel goed komt. Voor alles is een oplossing en hij heeft heel zeker werk.
[..]
We hebben het al over dit huis gehad eerder dit jaar, op mijn verjaardag. Toen was het huis zelfs nog niet gezakt in prijs!
[..]
Hij wil graag gaan kopen. Hij is degene die het voorgesteld heeft zo zachtjes aan te gaan kijken naar een koophuis.
En als het serieus dreigt te worden ziet hij beren op de weg en verzint hij smoezen voor zichzelf. Zoals: er moet ontzettend veel gebeuren aan het huis, het is helemaal afgeleefd. Is niks van waar. Het enige wat moet gebeuren is verven en vloeren plaatsen. En eventueel behangen, maar dat hoeft (voor mij) niet.
[..]
Hij heeft moeite met dingen die zouden betekenen dat we iets vasts aangaan.
[..]
[..]
Hij zegt van niet en aan zijn verdere gedrag merk ik niks. Hij is zeker van mij en wil niet bij me weg. Het is de angst dat er wat in de toekomst zou kunnen gebeuren en hij zonder werk zit en de problemen die daaruit kunnen voortkomen. Zelfgekmakerij.
[..]
Nee mijn vriend.
Serieus?! Dat klinkt als een 'we kopen dit huis of het is uitquote:Op zondag 5 oktober 2014 23:46 schreef Dondergat het volgende:
Twijfelen over de relatie, of mijn vriend wel degene is met wie ik dacht oud te worden.
Je vriend twijfelt of hij wel een maximale hypotheek wilt nemen en daardoor denk jij "hmm als hij nu niet doet wat ik wil, dan wil ik niet met hem oud worden".quote:Op zondag 5 oktober 2014 23:46 schreef Dondergat het volgende:
[..]
Twijfelen over de relatie, of mijn vriend wel degene is met wie ik dacht oud te worden.
Oh nu weet ik weer wie TS is.quote:Op zondag 5 oktober 2014 18:57 schreef Godshand het volgende:
[..]
Nu mag hij zeker weer niet neuken zolang hij geen keus voor het huis heeft gemaakt?
Of hij stelt express uit vanwege jouw gemauw over de Kamasutra beurs.
Je komt een beetje egoistisch over, waarom in vredesnaam een huis kopen op maximale draagkracht?quote:Op maandag 6 oktober 2014 09:04 schreef Dondergat het volgende:
Deze week gaan we 's avonds kijken met onze vaders.![]()
Zie je wel dat hij het ook wil, maar dat het angst is dat hij zijn baan kwijtraakt.
Hij twijfelt, en jij laat het niet na om met alle mogelijke middelen druk op hem uit te oefenen. En die hele 'NU MOET JE KOPEN STRAKS IS HET WEER DUUR SNEL SNEL EINZ ENZI!!!11!' opvatting slaat ook nergens op natuurlijk, op zo'n manier krijg je juist een nieuwe huizenbubbel.quote:Op maandag 6 oktober 2014 09:04 schreef Dondergat het volgende:
Zie je wel dat hij het ook wil, maar dat het angst is dat hij zijn baan kwijtraakt.
Het zal allemaal vast goed uitgelegd worden aan ons. Punt is dat mijn salaris NIET mee wordt gerekend! Daar gaat het om en dat schijn jij niet te willen begrijpen.quote:Op zondag 5 oktober 2014 23:51 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ik raad je dat aan omdat je het blijkbaar nog niet gedaan hebt. En je snapt kennelijk nog steeds niet dat niet op de hypotheekakte staan ook betekent dat je geen mede-eigenaar kunt worden. Als het huis mede op jouw naam komt, dan moet je ook meetekenen voor de hypotheek.
Geen riant salaris? En je kan er een heel huis van kopen?!
En wat als jij je baan kwijt raakt? Dan kan hij het met veel moeite misschien alleen opbrengen gezien hij al aan zijn max. zit.quote:Op maandag 6 oktober 2014 09:08 schreef Dondergat het volgende:
[..]
Het zal allemaal vast goed uitgelegd worden aan ons. Punt is dat mijn salaris NIET mee wordt gerekend! Daar gaat het om en dat schijn jij niet te willen begrijpen.
Jep, geen riant salaris (ik ben geen golddigger) en toch kan er een huis van betaald worden.
Je snapt het inderdaad nog steeds niet.quote:Op maandag 6 oktober 2014 09:08 schreef Dondergat het volgende:
[..]
Het zal allemaal vast goed uitgelegd worden aan ons. Punt is dat mijn salaris NIET mee wordt gerekend! Daar gaat het om en dat schijn jij niet te willen begrijpen.
Jep, geen riant salaris (ik ben geen golddigger) en toch kan er een huis van betaald worden.
Je bent nogal een golddigger, je wil hem pushen een huis te kopen, een huis wat jij ongetwijfeld hebt uitgezocht en aan jouw wensen voldoet. Je wordt wel eigenaar maar tekent niet mee voor hypotheek, en je arme vriendje zit aan z'n max qua hypotheek. Oh, maar jij bent wel zo lief dat je dan ook wel mee wil betalen. En maar niet snappen dat dit geen eerlijke of slimme insteek is. Er hoeft maar IETS te gebeuren en je stort jezelf in de financiėle problemen. Plus trekt hij flink aan het kortste eind als jij ineens er vandoor gaat. Dan zit hij met een duur huis wat hij net aan kan betalen, en als hij het wil verkopen kan hij z'n ex ook leuk mee laten delen...quote:Op maandag 6 oktober 2014 09:08 schreef Dondergat het volgende:
[..]
Dan wordt het dus een hypotheek op beide namen en wordt haar inkomen ook meegenomen. Dat de hypotheeksom niet hoger is dan wat zijn inkomen maximaal kan dragen, is dan gewoon een keuze. Maar TS haar inkomen wordt ook gewoon meegenomen in het hele plaatje.quote:Op maandag 6 oktober 2014 09:14 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Volgens mij bedoelt TS dat ze het huis op zijn salaris kopen maar er wel beide voor tekenen en dus gewoon beide verantwoordelijk zijn voor de lasten. Ze hebben dus twee salarissen, maar hebben er maar één nodig om het huis te kunnen betalen.
Zo hebben wij het ook gedaan, om te voorkomen dat we in de problemen komen als één van ons zijn/haar baan kwijt raakt.
Verder vind ik ook dat TS niet zoveel moet pushen, wij hebben een aantal weken nagedacht voor we een bod uitbrachten op ons huidige huis en dat is volgens mij vrij normaal. Ook moet je bedenken dat het huis niet voor niets in prijs is verlaagd: er zijn dus blijkbaar tot nu toe geen (of weinig) geļnteresseerden op afgekomen, dus het zal nu ook wel niet enorm snel gaan.
Neuh, volgens mij was ze vrij duidelijk in dat ze wél eigenaar wordt, maar de vriend alleen de hypotheek tekent en dus draagt op papier. Dat zij dan iets naar hem overmaakt kan, maar in principe is het 'op zijn inkomen'.quote:Op maandag 6 oktober 2014 09:14 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Volgens mij bedoelt TS dat ze het huis op zijn salaris kopen maar er wel beide voor tekenen en dus gewoon beide verantwoordelijk zijn voor de lasten. Ze hebben dus twee salarissen, maar hebben er maar één nodig om het huis te kunnen betalen.
En ook rekening houden met verborgen gebreken die ook veel geld kunnen gaan kosten, de papa's kunnen wel handig zijn maar het kost wel veel geld aan materialen.quote:Op maandag 6 oktober 2014 09:14 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Zo hebben wij het ook gedaan, om te voorkomen dat we in de problemen komen als één van ons zijn/haar baan kwijt raakt.
Verder vind ik ook dat TS niet zoveel moet pushen, wij hebben een aantal weken nagedacht voor we een bod uitbrachten op ons huidige huis en dat is volgens mij vrij normaal. Ook moet je bedenken dat het huis niet voor niets in prijs is verlaagd: er zijn dus blijkbaar tot nu toe geen (of weinig) geļnteresseerden op afgekomen, dus het zal nu ook wel niet enorm snel gaan.
Maar dat kan dus niet. Want dan is hij maar voor de helft eigenaar van het pand, terwijl hij verantwoordelijk is voor de hele hypotheek. Daar gaat geen bank mee akkoord.quote:Op maandag 6 oktober 2014 09:18 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Neuh, volgens mij was ze vrij duidelijk in dat ze wél eigenaar wordt, maar de vriend alleen de hypotheek tekent en dus draagt op papier. Dat zij dan iets naar hem overmaakt kan, maar in principe is het 'op zijn inkomen'.
Eens verder met dat je gewoon rustig aan moet doen, het komt sowieso je onderhandelingspositie niet ten goede als je als een hijgend keffertje de volgende dag meteen bij de makelaar aan de lijn hangt.
Dit is ook wel afhankelijk van de situatie: zijn er bijvoorbeeld al bij beide partners vaste contracten? Dat kan wel een aardig verschil maken in het risico dat je wilt lopen. Ook zaken als spaargeld e.d. wegen mee in de afweging hoeveel schuld je wilt aangaan.quote:Op maandag 6 oktober 2014 09:19 schreef snakelady het volgende:
[..]
En ook rekening houden met verborgen gebreken die ook veel geld kunnen gaan kosten, de papa's kunnen wel handig zijn maar het kost wel veel geld aan materialen.
Wij gaan ons huis ook berekend op een salaris kopen,daar is ook niks mis mee, maar wel als je dan meteen aan de top van dat salaris gaat zitten, dat is niet slim naar mijn mening.
Dat is wat ik opmaak uit een reactie van TS aan jou;quote:Op maandag 6 oktober 2014 09:20 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar dat kan dus niet. Want dan is hij maar voor de helft eigenaar van het pand, terwijl hij verantwoordelijk is voor de hele hypotheek. Daar gaat geen bank mee akkoord.
Volgens mij is zo'n constructie al eens vaker in WGR ter sprake gekomen, en was het inderdaad vrij lastig. Maar goed, het blijft debiel dat je (TS dus...) een huis wil kopen, het liefst binnen een dag, en eigenlijk nog niet eens weet hoe het nou financieel allemaal zitquote:Op zondag 5 oktober 2014 22:59 schreef Dondergat het volgende:
Dat bedoelde ik dan ook niet te zeggen. De hypotheek komt op één salaris. Ik ga zelf een deel op zijn rekening storten. Het huis komt, als ik het goed begrijp, wel op ons beider naam te staan, ook al wordt mijn salaris er niet bij gerekend. Ik ga niet mijn vriend voor alles laten opdraaien.
Maak jezelf maar lekker gekquote:Op zondag 5 oktober 2014 22:36 schreef Dondergat het volgende:
Het ķs ook een unieke kans wat dit huis betreft qua bouw en ligging. Dit vinden we zeker weten nooit meer, zo in de buurt en voor die prijs, wat binnen ons budget ligt. Geen van de andere huizen had 4 slaapkamers, lag niet in de buurt en had niet zo'n grote tuin als deze.
Dat is niet het mooier maken dan het is, dat is gewoon een feit.
Ik denk ook aan de toekomst en eventuele kinderen.
Als dat is wat ze bedoelt, dan is dit toch een rare uitspraak?quote:Op maandag 6 oktober 2014 09:20 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Hm, ik geloof dat wat betreft het tekenen e.d. er nog niet veel duidelijkheid is bij TS.
@Lienekien; zo bedoelde ik het idd, volgens mij ziet TS het ook zo. Ze heeft zich denk ik gewoon nog niet zo verdiept in de ins en outs van de hypotheek.
quote:Op zondag 5 oktober 2014 22:36 schreef Dondergat het volgende:
[..]
[..]
Doen we ook. Maar we doen het expres alleen op vriend zijn loon. Samen kopen vinden wij het domst wat een koppel kan doen.
[..]
Dat is ook zo, maar ik denk dat TS zich eerst eventjes moet gaan verdiepen in hypotheken eer ze zo gemakkelijk haar vriend wil pushen in kopen terwijl hij duidelijk twijfels heeft.quote:Op maandag 6 oktober 2014 09:22 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
[..]
Dit is ook wel afhankelijk van de situatie: zijn er bijvoorbeeld al bij beide partners vaste contracten? Dat kan wel een aardig verschil maken in het risico dat je wilt lopen. Ook zaken als spaargeld e.d. wegen mee in de afweging hoeveel schuld je wilt aangaan.
Dat ook ja, en het is uiteraard veel handiger het op 1 inkomen te doen en daar in de max te gaan zitten, en met een onbetrouwbare uitspraak als 'ik draag ook wel wat bij hoor' de boel onderling te regelenquote:Op maandag 6 oktober 2014 09:24 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Als dat is wat ze bedoelt, dan is dit toch een rare uitspraak?
[..]
Wat ik al zei: als hij het niet wil, moet hij een dondersgoede rede hebben.quote:Op zondag 5 oktober 2014 23:52 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Als je het alleen maar als "angst" kan zien dan accepteer je zijn redenen om het uit te stellen vermoedelijk ook niet.
Volgens mij moeten jullie meer praten en moet je hem meer de kans geven om eerlijk te zijn want je komt over als een stoomwals binnen je relatie.
Hij masturbeert niet, hij kijkt geen porno en hij heeft "koudwatervrees".
Ik zie al 2 leugens, hij is niet eerlijk tegenover je en dat komt vermoedelijk omdat bang is voor je reactie.
Er zijn bij hem geen twijfels over onze toekomst, het is alleen het financiėle gedeelte waar hij angst bij heeft.quote:Op maandag 6 oktober 2014 00:04 schreef snakelady het volgende:
Slim van hem, een huis kopen doe je niet zomaar, je moet gewoon 100% achter die beslissing staan en hij staat er blijkbaar (nog niet) 100% achter.
Misschien twijfels over relatie, toekomst, twijfels of het financieel toch niet te veel is enz.
Dat zijn allemaal legitieme twijfels om nog even wat langer na te denken.
Het is niet "koop dit huis of het is uit". Ik heb daar nooit mee gedreigd. Het is een gevoel voor mezelf, omdat hij eerder al 2 dingen waarmee je iets vasts aan kan gaan met smoezen weggelegd heeft.quote:Op maandag 6 oktober 2014 07:34 schreef Miracle_Drug het volgende:
[..]
Serieus?! Dat klinkt als een 'we kopen dit huis of het is uit' dreigement
![]()
Je hebt een huis, je wilde er in eerste instantie niet eens weg en er zullen vast nog meer huizen te koop komen te staan. Als ik jou/jullie was, zou ik eerst eens aan de relatie werken, gezien je andere topics. En jij een beetje minder zeuren, want je zeurt gewoon.
Het zit 6000 onder zijn maximum. Dat heb ik toch al 2 keer eerder getypt in dit topic. Het is dus niet de maximale hypotheek.quote:Op maandag 6 oktober 2014 09:07 schreef snakelady het volgende:
[..]
Je komt een beetje egoistisch over, waarom in vredesnaam een huis kopen op maximale draagkracht?
Natuurlijk beangstigd dit hem, ik zou me eerder zorgen maken als hij dit gewoon stel op sprong deed.
Wat voor nut heeft het om in je ''droomhuis'' te wonen als je je iedere maand zorgen moet maken of je de hypotheek wel kan betalen.
Zoek ik een nieuwe baan.quote:Op maandag 6 oktober 2014 09:09 schreef snakelady het volgende:
[..]
En wat als jij je baan kwijt raakt? Dan kan hij het met veel moeite misschien alleen opbrengen gezien hij al aan zijn max. zit.
Ik ben geen golddigger. Als dat zo zou zijn had ik iemand uitgekozen met 2000 netto per maand, die al een eigen huis had.quote:Op maandag 6 oktober 2014 09:13 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Je bent nogal een golddigger, je wil hem pushen een huis te kopen, een huis wat jij ongetwijfeld hebt uitgezocht en aan jouw wensen voldoet. Je wordt wel eigenaar maar tekent niet mee voor hypotheek, en je arme vriendje zit aan z'n max qua hypotheek. Oh, maar jij bent wel zo lief dat je dan ook wel mee wil betalen. En maar niet snappen dat dit geen eerlijke of slimme insteek is. Er hoeft maar IETS te gebeuren en je stort jezelf in de financiėle problemen. Plus trekt hij flink aan het kortste eind als jij ineens er vandoor gaat. Dan zit hij met een duur huis wat hij net aan kan betalen, en als hij het wil verkopen kan hij z'n ex ook leuk mee laten delen...
Maar ach, als men maar doet wat JIJ leuk vind hé![]()
Eindelijk iemand die begrijpt hoe wij het gaan doen.quote:Op maandag 6 oktober 2014 09:14 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
We doen het op één salaris. Mijn inkomen mag niet mee worden gerekend voor hypotheek. Ik heb geen vast contract.quote:Op maandag 6 oktober 2014 09:18 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dan wordt het dus een hypotheek op beide namen en wordt haar inkomen ook meegenomen. Dat de hypotheeksom niet hoger is dan wat zijn inkomen maximaal kan dragen, is dan gewoon een keuze. Maar TS haar inkomen wordt ook gewoon meegenomen in het hele plaatje.
Dat is wel erg stellig. Je wil ze niet de kost geven, die blijven wikken en wegen.quote:Op zondag 5 oktober 2014 23:32 schreef Janneke141 het volgende:
Als dit huis met de door jou voorgestelde constructie echt zo'n fantastische unieke kans was, dan had hij zijn handtekening al gezet.
Hij heeft er inmiddels weer een nachtje over kunnen slapen. Twijfelt hij nog steeds?quote:Op maandag 6 oktober 2014 09:04 schreef Dondergat het volgende:
Maar je tekent wel voor de hypotheek!quote:Op maandag 6 oktober 2014 09:44 schreef Dondergat het volgende:
[..]
Wat ik al zei: als hij het niet wil, moet hij een dondersgoede rede hebben.
Hij krijgt van mij alle kans om eerlijk te zijn, ik word bijna nooit boos. Ik zie mezelf dan ook niet als stoomwals, ik ben geen doordrukker.
En ik zie geen 2 leugens. Dat jij dat niet kan geloven omdat je zelf man bent, betekent niet dat het niet waar kan zijn. Ik weet dat het waar is, maar daar gaat dit topic niet over.
[..]
Er zijn bij hem geen twijfels over onze toekomst, het is alleen het financiėle gedeelte waar hij angst bij heeft.
Maar dat vind ik een kwestie van gewoon durven. Anders kun je nooit een huis kopen, dan kan niemand dat.
[..]
Het is niet "koop dit huis of het is uit". Ik heb daar nooit mee gedreigd. Het is een gevoel voor mezelf, omdat hij eerder al 2 dingen waarmee je iets vasts aan kan gaan met smoezen weggelegd heeft.
Als hij zegt heel veel van mij te houden, niet bij me weg wil, maar niks vasts wil dan ga ik twijfelen over de relatie. Ik wil verder met mijn leven, ik wil vaste dingen aangaan.
[..]
Het zit 6000 onder zijn maximum. Dat heb ik toch al 2 keer eerder getypt in dit topic. Het is dus niet de maximale hypotheek.
[..]
Zoek ik een nieuwe baan.
We hebben een gesprek gehad bij de Hypotheker, daar kwam een bedrag uit per maand wat niet eens zoveel hoger is als nu. Hij kan het makkelijk alleen dragen.
[..]
Ik ben geen golddigger. Als dat zo zou zijn had ik iemand uitgekozen met 2000 netto per maand, die al een eigen huis had.
Mijn salaris wordt inderdaad niet meegeteld, dit is en blijft een feit. Maar we gaan het verder wel zo eerlijk mogelijk doen. Ik laat mijn vriend niet voor alles opdraaien!!
[..]
Eindelijk iemand die begrijpt hoe wij het gaan doen.
Als mijn vriend zijn baan kwijt zóu raken, kan ik meer gaan werken en op die manier voor een poos de lasten dragen.
Ik push mijn vriend niet in het "nu moeten kopen!" van het huis. Ik vroeg hem alleen vrij snel hoe hij erover dacht. Lijkt mij normaal om daar een gesprek over te hebben op de dag dat je bent wezen kijken. Dat is ook weer communicatie!Ik heb nooit gezegd dat hij dit huis moet kopen en wel nu.
[..]
We doen het op één salaris. Mijn inkomen mag niet mee worden gerekend voor hypotheek. Ik heb geen vast contract.
Dit is natuurlijk een onwijs naieve insteek, en dan roepen dat samen kopen het domste is wat je als koppel kan doen. Dit is inderdaad véél slimmerquote:Op maandag 6 oktober 2014 09:44 schreef Dondergat het volgende:
Ik ben geen golddigger. Als dat zo zou zijn had ik iemand uitgekozen met 2000 netto per maand, die al een eigen huis had.
Mijn salaris wordt inderdaad niet meegeteld, dit is en blijft een feit. Maar we gaan het verder wel zo eerlijk mogelijk doen. Ik laat mijn vriend niet voor alles opdraaien!!
Je kunt toch in onderling overleg goed afspreken hoeveel ieder bijdraagt? Ik zie daar het probleem niet van. Mocht de relatie toch op de klippen lopen (waar je natuurlijk niet vanuit gaat), dan is het administratief allemaal wat makkelijker voor die vriend om er te blijven wonen.quote:Op maandag 6 oktober 2014 09:46 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Dit is natuurlijk een onwijs naieve insteek, en dan roepen dat samen kopen het domste is wat je als koppel kan doen. Dit is inderdaad véél slimmer![]()
Ook met trouwen en kinderen krijgen ziet hij beren op de weg. Hij is nogal een angstdenkertje. Wat als er dit gebeurd of wat als dat misgaat?quote:Op maandag 6 oktober 2014 09:45 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat is wel erg stellig. Je wil ze niet de kost geven, die blijven wikken en wegen.
Vraag voor TS is dan wel: heeft vriendlief hier vaker last van, of alleen ter zake van deze woning?
Op zich hoeft dat niet een probleem te zijn, wanneer wij een huis kopen komt dat ook op zijn salaris en zijn naam alleen gezien ik zelfstandige ben en dadelijk nog geen vast contract heb.quote:Op maandag 6 oktober 2014 09:46 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Dit is natuurlijk een onwijs naieve insteek, en dan roepen dat samen kopen het domste is wat je als koppel kan doen. Dit is inderdaad véél slimmer![]()
Dat ligt dan gewoon aan jou. Door een aantal factoren is de huizenmarkt in NL relatief hard geraakt. Het betreft daarbij vooral "onzekerheidsfactoren" zoals een politiek die er een potje van maakte.quote:Op maandag 6 oktober 2014 01:18 schreef hmmmmmmm het volgende:
Ik zie geen logische verklaring waarom huizenprijzen zouden moeten stijgen
Klinkt als een verstandige jongen. Die wil eerst duidelijk weten waar hij aan begint.quote:Op maandag 6 oktober 2014 09:52 schreef Dondergat het volgende:
[..]
Ook met trouwen en kinderen krijgen ziet hij beren op de weg. Hij is nogal een angstdenkertje. Wat als er dit gebeurd of wat als dat misgaat?
Soms is het een kwestie van gewoon doen, zoals bij bijvoorbeeld het skiėn wat hij niet goed durft. Gewoon doen.
En een huis kopen is niet gewoon doen, maar zijn angst gooit te veel roet in het eten. We hebben nog niet eens een gesprek gehad hoe het te doen qua lasten, we hebben nog niet eens gekocht en hij is zich al gek aan het maken over het financiėle gedeelte en aan het doemdenken, terwijl hij weet dat hij in een zekere sector werkt.
Juist. Hij kan de hypotheek zelf makkelijk betalen en omdat mijn salaris niet mee mag worden gerekend voor de hypotheek dacht ik zo bij te springen door elke maand geld op zijn rekening te storten. Als je elkaar niet kan vertrouwen met deze constructie, dan moet je geen huis kopen.quote:Op maandag 6 oktober 2014 09:50 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Je kunt toch in onderling overleg goed afspreken hoeveel ieder bijdraagt? Ik zie daar het probleem niet van. Mocht de relatie toch op de klippen lopen (waar je natuurlijk niet vanuit gaat), dan is het administratief allemaal wat makkelijker voor die vriend om er te blijven wonen.
TS lijkt het inderdaad niet zo best te formuleren, maar dit lijkt mij inderdaad wat bedoeld wordt. Heel verstandig om het op die manier te doen overigens.quote:Op maandag 6 oktober 2014 09:18 schreef Lienekien het volgende:
Dan wordt het dus een hypotheek op beide namen en wordt haar inkomen ook meegenomen. Dat de hypotheeksom niet hoger is dan wat zijn inkomen maximaal kan dragen, is dan gewoon een keuze. Maar TS haar inkomen wordt ook gewoon meegenomen in het hele plaatje.
Is je vriend handig met de pc? Of jij?quote:Op maandag 6 oktober 2014 09:52 schreef Dondergat het volgende:
[..]
Ook met trouwen en kinderen krijgen ziet hij beren op de weg. Hij is nogal een angstdenkertje. Wat als er dit gebeurd of wat als dat misgaat?
Soms is het een kwestie van gewoon doen, zoals bij bijvoorbeeld het skiėn wat hij niet goed durft. Gewoon doen.
En een huis kopen is niet gewoon doen, maar zijn angst gooit te veel roet in het eten. We hebben nog niet eens een gesprek gehad hoe het te doen qua lasten, we hebben nog niet eens gekocht en hij is zich al gek aan het maken over het financiėle gedeelte en aan het doemdenken, terwijl hij weet dat hij in een zekere sector werkt.
Leuk en aardig, maar laat dat den wel allemaal notarieel vastleggen. Voorkomt gezeik, zeker als je nu al zo wispelturig bent met wat je nou precies allemaal bedoelt.quote:Op maandag 6 oktober 2014 09:56 schreef Dondergat het volgende:
[..]
Juist. Hij kan de hypotheek zelf makkelijk betalen en omdat mijn salaris niet mee mag worden gerekend voor de hypotheek dacht ik zo bij te springen door elke maand geld op zijn rekening te storten. Als je elkaar niet kan vertrouwen met deze constructie, dan moet je geen huis kopen.
Ontzettend slim als je daar een fatsoenlijk huis voor kan krijgen.quote:Op maandag 6 oktober 2014 09:56 schreef DS4 het volgende:
[..]
TS lijkt het inderdaad niet zo best te formuleren, maar dit lijkt mij inderdaad wat bedoeld wordt. Heel verstandig om het op die manier te doen overigens.
Uiteraard is het verstandig om die grens wat lager te leggen. Waar TS zich volgens mij in vergist, is haar verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid als ze mede-eigenaar wordt en mee tekent voor de hypotheek.quote:Op maandag 6 oktober 2014 09:56 schreef DS4 het volgende:
[..]
TS lijkt het inderdaad niet zo best te formuleren, maar dit lijkt mij inderdaad wat bedoeld wordt. Heel verstandig om het op die manier te doen overigens.
Toen recentelijk de Minister ontkende dat een vast contract een leugen is twijfelde ik ernstig aan zijn verstandelijke vermogens, al was het waarschijnlijk gewoon een uitspraak tegen beter weten in om het publiek gerust te stellen.quote:Op maandag 6 oktober 2014 09:54 schreef snakelady het volgende:
zeker gezien TS ook nog geen vast contract heeft
Wat dacht je van het feit dat je hem een huis met maximale hypotheek in zijn mik douwt.quote:Op maandag 6 oktober 2014 09:44 schreef Dondergat het volgende:
[..]
Wat ik al zei: als hij het niet wil, moet hij een dondersgoede rede hebben.
Ook goed opletten met de energiewaarde, het huis is groter en als het bv energiewaarde F heeft is het niet onverstandig om geld te investeren aan goede isolatie, anders zijn de maandelijkse stookkosten ook een heel stuk hoger.quote:Op maandag 6 oktober 2014 09:59 schreef rac het volgende:
Is dit huis het enige huis dat jullie hebben bekeken?
wellicht kun je eerst een goed rond kijken wat er nog meer binnen jullie budget past. Dan heeft je vriend tenminste vergelijkingsmateriaal, je altijd alsnog terug komen op dit huis.
En een vraagprijs van 6000 onder je maximum klinkt goed maar wat moet er allemaal aan gebeuren , hoe is het onderhoud van het huis. Nu en voor de komende jaren.
4 slaapkamers klinkt riant maar als je allen met hout en softboard zijn afgetimmerd betekend het dat je alles moet slopen.
En wat leveren huizen in deze buurt na dat ze zijn aangepakt
Is deze prijs al misschien het plafond. En is het werk en investering weggegooid geld.
En wat heb je voor een huisdier ? Een kat misschien ? De kans is veel groter dat deze naar jullie "oude huis" blijft gaan ipv het nieuwe .
ik kan me de twijfels van je vriend best voorstellen .
een huis kopen is meer dan alleen een hypotheek regelen
Of jullie maken gewoon een gezamelijke rekening waarnaar hij de hypotheekinleg overmaakt en jij naar ratio van draagkracht jouw deel inlegt.quote:Op maandag 6 oktober 2014 09:56 schreef Dondergat het volgende:
[..]
Juist. Hij kan de hypotheek zelf makkelijk betalen en omdat mijn salaris niet mee mag worden gerekend voor de hypotheek dacht ik zo bij te springen door elke maand geld op zijn rekening te storten. Als je elkaar niet kan vertrouwen met deze constructie, dan moet je geen huis kopen.
Dat vind ik er lastig uit te lezen. Maar het lijkt mij logisch dat uiteindelijk beiden de woning kopen en daarvoor tekenen, of dat ze inderdaad alleen bijdraagt, maar dan moet die vriend ook zoiets hebben van "als het tussen ons niet werkt wil ik hier blijven wonen". Alleen vind ik dat dan wel een teken aan de wand.quote:Op maandag 6 oktober 2014 09:59 schreef Lienekien het volgende:
Uiteraard is het verstandig om die grens wat lager te leggen. Waar TS zich volgens mij in vergist, is haar verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid als ze mede-eigenaar wordt en mee tekent voor de hypotheek.
Ja, klopt, maar volgens mij bedoelt TS met 'samen kopen': 'op twee salarissen kopen'. Ze verwoordt het niet goed, maar tussen de regels door is dit volgens mij hoe ze het bedoelt.quote:Op maandag 6 oktober 2014 09:24 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Als dat is wat ze bedoelt, dan is dit toch een rare uitspraak?
[..]
Dat moet je mij eens uitleggen dan, gezien ik regelmatig flexwerk doe naast dat ik zelfstandig ben en dat geeft echt geen zekerheid en geen vast inkomen.quote:Op maandag 6 oktober 2014 10:00 schreef DS4 het volgende:
[..]
Toen recentelijk de Minister ontkende dat een vast contract een leugen is twijfelde ik ernstig aan zijn verstandelijke vermogens, al was het waarschijnlijk gewoon een uitspraak tegen beter weten in om het publiek gerust te stellen.
Wat daar ook van moge zijn: een tijdelijk contract is meer waard dan een vast contract, zeker met de nieuwe wetgeving...
Dat zeker. TS lijkt niet echt op de hoogte te zijn, zacht gezegd.quote:Op maandag 6 oktober 2014 09:25 schreef snakelady het volgende:
[..]
Dat is ook zo, maar ik denk dat TS zich eerst eventjes moet gaan verdiepen in hypotheken eer ze zo gemakkelijk haar vriend wil pushen in kopen terwijl hij duidelijk twijfels heeft.
En tegenwoordig heb je zelfs met een vast contract geen zekerheid meer.
Gevaarlijke tendens, als mensen zoals de TS een huis gaan kopen. Dat soort lui komen later bij een dubbeltje op zijn kant terecht.quote:Op maandag 6 oktober 2014 10:05 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
[..]
Dat zeker. TS lijkt niet echt op de hoogte te zijn, zacht gezegd.
Dat kan inderdaad ook. Dat de hypotheek van die rekening betaalt wordt.quote:Op maandag 6 oktober 2014 10:02 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Of jullie maken gewoon een gezamelijke rekening waarnaar hij de hypotheekinleg overmaakt en jij naar ratio van draagkracht jouw deel inlegt.
Er zijn ook andere zaken waar je rekening mee moet houden.quote:Op maandag 6 oktober 2014 10:02 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat vind ik er lastig uit te lezen. Maar het lijkt mij logisch dat uiteindelijk beiden de woning kopen en daarvoor tekenen, of dat ze inderdaad alleen bijdraagt, maar dan moet die vriend ook zoiets hebben van "als het tussen ons niet werkt wil ik hier blijven wonen". Alleen vind ik dat dan wel een teken aan de wand.
Nee, dat moet je eigenlijk nu al doen. Maar met de door jou voorgestelde oplossing is het heel simpel; jij gaat eruit en je (dan) ex blijft er wonen. Eventueel kan je nog aanspraak maken op een deel van de overwaarde (al gelang naar ratio)quote:Op maandag 6 oktober 2014 10:07 schreef Dondergat het volgende:
Wij zijn geen van beide van plan om uit elkaar te gaan in de toekomst. En zo wel, dan bespreken we hoe we het gaan doen wat betreft het huis.
Dit dus. Wij gaan niet op 2 salarissen kopen, dus niet letterlijk samen kopen.quote:Op maandag 6 oktober 2014 10:04 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
[..]
Ja, klopt, maar volgens mij bedoelt TS met 'samen kopen': 'op twee salarissen kopen'. Ze verwoordt het niet goed, maar tussen de regels door is dit volgens mij hoe ze het bedoelt.
Beter is om bij de start al te regelen hoe jullie het met het huis doen als jullie uit elkaar gaan. Iedereen kan je vertellen dat je nu zegt: daar komen we wel uit, maar dat het in de praktijk heel anders uitpakt.quote:Op maandag 6 oktober 2014 10:07 schreef Dondergat het volgende:
[..]
Dat kan inderdaad ook. Dat de hypotheek van die rekening betaalt wordt.
Wij zijn geen van beide van plan om uit elkaar te gaan in de toekomst. En zo wel, dan bespreken we hoe we het gaan doen wat betreft het huis.
Deze logica ontgaat me.quote:Op maandag 6 oktober 2014 10:07 schreef snakelady het volgende:
TS heeft geen vast contract, verliest ze haar baan krijgt ze dus geen uitkering.
Maar word je nou wel of niet mede-eigenaar?quote:Op maandag 6 oktober 2014 10:08 schreef Dondergat het volgende:
[..]
Dit dus. Wij gaan niet op 2 salarissen kopen, dus niet letterlijk samen kopen.
Maar e schreef eerder dat jij ook je handtekening onder het contract gaat zetten.quote:Op maandag 6 oktober 2014 10:08 schreef Dondergat het volgende:
[..]
Ze betaalt mee. Lijkt me niet fair dat je dan niet gedeeltelijk eigenaar zou worden.quote:Op maandag 6 oktober 2014 10:09 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar word je nou wel of niet mede-eigenaar?
Flexwerk is weer wat anders dan een jaarcontract voor 40 uur per week.quote:Op maandag 6 oktober 2014 10:04 schreef snakelady het volgende:
Dat moet je mij eens uitleggen dan, gezien ik regelmatig flexwerk doe naast dat ik zelfstandig ben en dat geeft echt geen zekerheid en geen vast inkomen.
Dan kopen ze dus wel degelijk samen het huis. Maar ze zegt van niet.quote:Op maandag 6 oktober 2014 10:10 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ze betaalt mee. Lijkt me niet fair dat je dan niet gedeeltelijk eigenaar zou worden.
Ook met tijdelijke contracten heb je recht op ww.quote:Op maandag 6 oktober 2014 10:07 schreef snakelady het volgende:
[..]
Er zijn ook andere zaken waar je rekening mee moet houden.
TS heeft geen vast contract, verliest ze haar baan krijgt ze dus geen uitkering.
Ze kan ziek worden of nog erger, uit elkaar gaan is niet de enige factor waar rekening mee gehouden moet worden.
Sorry, ik ging er vanuit dat TS op een 0 uren contract flexwerk doet, dacht dat eerder in een ander topic te hebben gelezen, maar nu twijfel ik.quote:
Dus kunnen we nu concluderen dat hij alleen eigenaar wordt van het huis?quote:Op maandag 6 oktober 2014 10:13 schreef Dondergat het volgende:
Al zou het uitgaan met deze constructie, dan hoef ik alleen de maandelijkse bijdrage stop te zetten, zodat mijn vriend de hypotheek alleen betaalt (en dat lukt hem prima, hij betaalt nu de huur ook alleen). Dat ik dan geen huis (of deel ervan) heb maakt mij niet uit. Ik zou hier namelijk niet blijven wonen.
Jawel, want je tekent samen. Tenzij je niet op de akte staat, maar dan zou het ook betekenen dat je geen eigenaar zal worden. Bedoel je dat?quote:Op maandag 6 oktober 2014 10:08 schreef Dondergat het volgende:
[..]
Nou dat laatste is dus maar de vraag als het op zijn inkomen wordt gekocht, met in het achterhoofd een bijdrage van haar. En het is geen slecht idee, alleen het komt (misschien door hoe ze het vertelt) nogal houwtje touwtje en vrijblijvend over. En dįt lijkt me dan niet echt een goede insteek.quote:Op maandag 6 oktober 2014 09:50 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Je kunt toch in onderling overleg goed afspreken hoeveel ieder bijdraagt? Ik zie daar het probleem niet van. Mocht de relatie toch op de klippen lopen (waar je natuurlijk niet vanuit gaat), dan is het administratief allemaal wat makkelijker voor die vriend om er te blijven wonen.
Vastleggen. Waardetoename dan het beste volledig naar jouw vriend, want eventuele dalingen zijn niet zo makkelijk verhaalbaar en het moet geen spel zonder nieten worden.quote:Op maandag 6 oktober 2014 10:13 schreef Dondergat het volgende:
Al zou het uitgaan met deze constructie, dan hoef ik alleen de maandelijkse bijdrage stop te zetten, zodat mijn vriend de hypotheek alleen betaalt (en dat lukt hem prima, hij betaalt nu de huur ook alleen). Dat ik dan geen huis (of deel ervan) heb maakt mij niet uit. Ik zou hier namelijk niet blijven wonen.
Als ze niet tekent is ze op papier geen mede eigenaar en zal ze dus naar de rechter moeten.quote:Op maandag 6 oktober 2014 10:10 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ze betaalt mee. Lijkt me niet fair dat je dan niet gedeeltelijk eigenaar zou worden.
Nquote:Op maandag 6 oktober 2014 10:07 schreef Dondergat het volgende:
[..]
Dat kan inderdaad ook. Dat de hypotheek van die rekening betaalt wordt.
Ik begrijp wel dat TS haar vriend zoveel reserves heeft om een huis te kopen op deze manier.quote:Op maandag 6 oktober 2014 10:14 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Nou dat laatste is dus maar de vraag als het op zijn inkomen wordt gekocht, met in het achterhoofd een bijdrage van haar. En het is geen slecht idee, alleen het komt (misschien door hoe ze het vertelt) nogal houwtje touwtje en vrijblijvend over. En dįt lijkt me dan niet echt een goede insteek.
Gebrekkige realiteitszin meestal...quote:Op maandag 6 oktober 2014 10:16 schreef Loveless85 het volgende:
Rara hoe kan het dan dat genoeg relatiebreuken haat en nijd en langslepend financieel gedoe is?
Niet dus.quote:Op maandag 6 oktober 2014 10:16 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik begrijp wel dat TS haar vriend zoveel reserves heeft om een huis te kopen op deze manier.
Of de ander niks meer gunnen (omdat diegene in bed lag met de buurvrouw ofzoquote:Op maandag 6 oktober 2014 10:17 schreef DS4 het volgende:
[..]
Gebrekkige realiteitszin meestal...
(Al vrees ik in dezen wel...)
Maar een huurhuis is een stuk goedkoper dan een koopwoning, denk aan verzekeringen die er bij komen, de gemeentelijke belastingen, eigenarenbelasting, onderhoudskosten zijn ook zaken waar rekening mee gehouden moet worden.quote:Op maandag 6 oktober 2014 10:13 schreef Dondergat het volgende:
Stel het hem voor.quote:Op maandag 6 oktober 2014 10:19 schreef Dondergat het volgende:
Of we doen het zoals we het nu doen: hij betaalt het huis, ik de boodschappen en verder ieders eigen vaste lasten. Is ook nog een optie.
Ik zou eerst eens helder hebben hoe je het wil regelen, en dįn pas gaan bieden op een huis. Niet eerst wat kopen en dan eens kijken hoe je het onderling regelt. Plus is het allemaal niet zo simpel als jij het voor doet komen, zeker als jij op de een of andere manier mede-eigenaar wordt van huis danwel hypotheek is het niet even gevalletje 'ik verhuis en hij betaalt het zelf' als je uit elkaar gaat.quote:Op maandag 6 oktober 2014 10:19 schreef Dondergat het volgende:
Of we doen het zoals we het nu doen: hij betaalt het huis, ik de boodschappen en verder ieders eigen vaste lasten. Is ook nog een optie.
Je hebt nog een hoop gaten in je plan zitten meid.quote:Op maandag 6 oktober 2014 10:19 schreef Dondergat het volgende:
Maar stel voor jullie gaan uit elkaar, daar gaan we natuurlijk niet vanuit maar er gebeuren gekkere dingen met relaties.quote:Op maandag 6 oktober 2014 10:19 schreef Dondergat het volgende:
Ook.quote:Op maandag 6 oktober 2014 10:18 schreef Scorpie het volgende:
Of de ander niks meer gunnen (omdat diegene in bed lag met de buurvrouw ofzo)
Nee.quote:Op maandag 6 oktober 2014 10:19 schreef snakelady het volgende:
Maar een huurhuis is een stuk goedkoper dan een koopwoning
Alsof zij dat;quote:Op maandag 6 oktober 2014 10:23 schreef snakelady het volgende:
[..]
Maar stel voor jullie gaan uit elkaar, daar gaan we natuurlijk niet vanuit maar er gebeuren gekkere dingen met relaties.
Is hij dan zeker weten in staat dat huis alleen te bekostigen? Dus ook de maandelijkse lasten en dan nog genoeg over hebben voor de boodschappen en eventueel sparen?
Of komt hij dan enorm in de problemen?
Het is een R&P-topic, geen WGR. Het gaat eigenlijk over de angst van de vriend van TS, en ze wil tips om haar vriend daar vanaf te helpen.quote:Op maandag 6 oktober 2014 10:25 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Alsof zij dat;
A) weet
B) wil inzien, ze wil gewoon het huis
C) ons het gaat vertellen als het NIET zo is
Wat wil je nou eigenlijk met dit topic? Het gros is het eens met je vriend, zeker gezien de situatie en dat het voor hem een stuk groter risico is dan voor jou. Dus wie is er dan gek? Verder sla je alle opmerkingen/kritiek in de wind, en weet je alles beter.
Over het algemeen alle vasten lasten bij elkaar genomen wel.quote:
Maar wat nou als die angst gewoon logisch/gegrond is?quote:Op maandag 6 oktober 2014 10:27 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het is een R&P-topic, geen WGR. Het gaat eigenlijk over de angst van de vriend van TS, en ze wil tips om haar vriend daar vanaf te helpen.
Maar het financiele gedeelte is zijn angst, wat begrijpelijk is.quote:Op maandag 6 oktober 2014 10:27 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het is een R&P-topic, geen WGR. Het gaat eigenlijk over de angst van de vriend van TS, en ze wil tips om haar vriend daar vanaf te helpen.
Dan moet ie nee zeggen. Langer blijven twijfelen is nogal zinloos, aangezien alle relevante informatie al lang bekend is.quote:Op maandag 6 oktober 2014 10:27 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Maar wat nou als die angst gewoon logisch/gegrond is?
Het is gewoon een soort chantage. Ik wed ook m'n linkerbal er om dat zij uiteraard dit huisje heeft uitgezocht, en het van haar zoveel kamers, tuin, mooie badkamer/keuken moet hebben, want ja; er moeten straks natuurlijk kindjes komen om die kamertjes te vullen, etc etc. Waarschijnlijk voelt vriend van TS dit ook wel aan, maar gaat het allemaal wat snel, dus probeert hij deze boot nog even af te houden in de hoop de rest ook wat te vertragen.quote:Op maandag 6 oktober 2014 10:28 schreef snakelady het volgende:
[..]
Maar het financiele gedeelte is zijn angst, wat begrijpelijk is.
En als vriend dit niet gaat doen twijfels TS aan hun toekomst samen.
Ze heeft geen vast contract dus kan geen hypotheek nemen.quote:Op maandag 6 oktober 2014 10:30 schreef rac het volgende:
Of is de werkelijke reden dat jij geen hypotheek zou kunnen krijgen ( of een gezamelijke )door een schuld uit het verleden? En ben je daarom zo stellig dat hij de hypotheek op zich moet nemen.
Het klinkt bijna dat jij je verantwoordelijkheid probeert te ontlopen of zit ik er heel erg naast?
Geloof dat ze leeftijd wel heeft genoemd in het vorige topic, halverwege twintig? Maar ik kan me vergissen.quote:Op maandag 6 oktober 2014 10:30 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Het is gewoon een soort chantage. Ik wed ook m'n linkerbal er om dat zij uiteraard dit huisje heeft uitgezocht, en het van haar zoveel kamers, tuin, mooie badkamer/keuken moet hebben, want ja; er moeten straks natuurlijk kindjes komen om die kamertjes te vullen, etc etc. Waarschijnlijk voelt vriend van TS dit ook wel aan, maar gaat het allemaal wat snel, dus probeert hij deze boot nog even af te houden in de hoop de rest ook wat te vertragen.
Jammer ook dat TS geen leeftijd wil noemen, doet vermoeden dat dat ruim <25 ligt ofzo. Maar ze maakt haast alsof ze 35 is.
Maar ze kunnen wel samen kopen en de hypotheekakte tekenen als deze op een inkomen wordt berekend het is namelijke een gezamelijk inkomen ook al is er een vast contract en een flexibel er staat genoeg vast inkomen tegenoverquote:Op maandag 6 oktober 2014 10:31 schreef snakelady het volgende:
[..]
Ze heeft geen vast contract dus kan geen hypotheek nemen.
Aanrader:quote:Op maandag 6 oktober 2014 10:33 schreef Loveless85 het volgende:
Overigens blijken de meeste van die 'once in a lifetime' huisjes die én veel kamers hebben, én mooi, én goede locatie, én gunstige prijs na 6 maanden van ellende in elkaar te donderen, of komen er tig andere verborgen gebreken boven. If it looks to good to be true...
Volgens haarzelf is dat de reden, ik vind het een erg onduidelijk verhaal en dat komt denk ik omdat TS zelf toeten nog blazen weet van hypothekenquote:Op maandag 6 oktober 2014 10:35 schreef rac het volgende:
[..]
Maar ze kunnen wel samen kopen en de hypotheekakte tekenen als deze op een inkomen wordt berekend het is namelijke een gezamelijk inkomen ook al is er een vast contract en een flexibel er staat genoeg vast inkomen tegenover
Ik denk dat ze online zo`n rekentooltje heeft gepakt, zijn salarisstrook erbij en toen aan het rekenen geslagen is.quote:Op maandag 6 oktober 2014 10:38 schreef snakelady het volgende:
[..]
Volgens haarzelf is dat de reden, ik vind het een erg onduidelijk verhaal en dat komt denk ik omdat TS zelf toeten nog blazen weet van hypotheken
Dus verhuurders zijn gek en verhuren onder de kostprijs? Dacht het niet!quote:Op maandag 6 oktober 2014 10:27 schreef snakelady het volgende:
Over het algemeen alle vasten lasten bij elkaar genomen wel.
De hypotheek kan lager zijn dan de huur inderdaad, maar er komt nog meer bij kijken dan alleen hypotheek.
Ja dat kan hij bekostigen. Ik zei al dat we eerder eens naar de Hypotheker zijn geweest en dat daar een bedrag uit kwam wat maar iets hoger was dan de huur nu. Dat bedrag was gebaseerd op de maximale hypotheek, wat nu niet het geval is want 6000 onder zijn maximum.quote:Op maandag 6 oktober 2014 10:23 schreef snakelady het volgende:
[..]
Maar stel voor jullie gaan uit elkaar, daar gaan we natuurlijk niet vanuit maar er gebeuren gekkere dingen met relaties.
Is hij dan zeker weten in staat dat huis alleen te bekostigen? Dus ook de maandelijkse lasten en dan nog genoeg over hebben voor de boodschappen en eventueel sparen?
Of komt hij dan enorm in de problemen?
Omdat je zelf nogal onduidelijk bent geweest.quote:Op maandag 6 oktober 2014 10:54 schreef Dondergat het volgende:
[..]
Ja dat kan hij bekostigen. Ik zei al dat we eens naar de Hypotheker zijn geweest en dat daar een bedrag uit kwam wat maar iets hoger was dan de huur nu. Dat bedrag was gebaseerd op de maximale hypotheek, wat nu niet het geval is want 6000 onder zijn maximum.
En kan er nog steeds niet begrepen worden dat het huis gekocht wordt op mijn vriend salaris? Waarom dan elke keer vragen wie het gaat kopen en of we het samen gaan kopen
Daar zit je dus zo naast als maar zijn kan!quote:Op maandag 6 oktober 2014 10:30 schreef rac het volgende:
Of is de werkelijke reden dat jij geen hypotheek zou kunnen krijgen ( of een gezamelijke )door een schuld uit het verleden? En ben je daarom zo stellig dat hij de hypotheek op zich moet nemen.
Het klinkt bijna dat jij je verantwoordelijkheid probeert te ontlopen of zit ik er heel erg naast?
Ze wonen nu in een kleiner huurhuis, ze willen verhuizen naar een (oud) koophuis met vier slaapkamers .quote:Op maandag 6 oktober 2014 10:44 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dus verhuurders zijn gek en verhuren onder de kostprijs? Dacht het niet!
En dan komt daar nog het fiscale voordeel van kopen bij.
Waar je wellicht op doelt is dat de maandelijkse lasten wat omhoog gaan omdat je bij een koopwoning ook vermogen op moet bouwen voor de aflossing. Maar ook dat zal een omslagpunt kennen en vermogen opbouwen is ook wel verstandig om te doen als je huurt.
Ga eens niet zo snel. We hebben nog niet gezegd het te kopen, we gaan alleen maar met de vaders kijken en dan pas beslissen!quote:Op maandag 6 oktober 2014 10:55 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Omdat je zelf nogal onduidelijk bent geweest.
A) Wie staan er op de hypotheekakte?
B) Wie staan er op de koopakte?
Kortom; wie gaat de hypotheek aan, en wie wordt eigenaar van het pand (en voor hoeveel procent)?
Die bestaat niet, of je moet echt jullie verplichtingen aan elkaar notarieel laten vastleggen ofzo. Anders is de verhouding altijd onwijs scheef, aangezien je vriend dan in z'n eentje opdraait voor de hypotheek, maar hij aan de andere kant jou ook zo even op straat kan schoppen als hij wil, en dan heb jij ook geen poot om op te staan.quote:Op maandag 6 oktober 2014 10:57 schreef Dondergat het volgende:
[..]
Daar zit je dus zo naast als maar zijn kan!Ik heb geen schuld en ik wil absoluut niet verantwoordelijkheid ontlopen! Ik wil juist wel de beste constructie waarin ik verantwoordelijkheid heb, maar niet het geval dat mijn salaris mee wordt gerekend. Dat kan niet.
Godverdommequote:Op maandag 6 oktober 2014 10:58 schreef Dondergat het volgende:
[..]
Ga eens niet zo snel. We hebben nog niet gezegd het te kopen, we gaan alleen maar met de vaders kijken en dan pas beslissen!
Op die manier.quote:Op maandag 6 oktober 2014 10:57 schreef snakelady het volgende:
Ze wonen nu in een kleiner huurhuis, ze willen verhuizen naar een (oud) koophuis met vier slaapkamers .
De kans is dus groot dat minstens de energiekosten omhooog gaan, maar TS geeft geen antwoord op die vraag dus dat is nog redelijk gissen.
Nu krijgen ze naar alle waarschijnlijkheid huursubsidie gezien TS zelf aangaf dat hij geen royaal salaris heeft.
Dat valt dan ook weg, dan inderdaad nog de belastingen, verzekeringen en dergelijke die er bij komt kijken.
Ik heb zelden tot nooit gezien dat verhuizen van een huurhuis naar een groter oud koophuis maandelijks goedkoper is.
Gezien TS aangaf dat ze geen royaal salaris hebben zullen ze wel een aflossingsvrije hypotheek hebben waarbij ze dus alleen de rente afbetalen en dus het huis niet aflossen dus ook geen goede investering voor de toekomst.
Ik heb het continu over de maandelijkse lasten dus ik nam aan dat dat wel duidelijk was.quote:Op maandag 6 oktober 2014 10:59 schreef DS4 het volgende:
[..]
Op die manier.
Zoals gezegd: de maandlasten zullen wel omhoog gaan, maar dat is iets anders dan dat huren goedkoper is dan kopen. Dat is nl. niet zo en dat schreef je wel, al bedoelde je het kennelijk in het licht van bovenstaande.
Ik neem aan dat je je vader nog spreekt voor die tijd?quote:Op maandag 6 oktober 2014 10:58 schreef Dondergat het volgende:
[..]
Ga eens niet zo snel. We hebben nog niet gezegd het te kopen, we gaan alleen maar met de vaders kijken en dan pas beslissen!
Dan zou niemand kunnen kopen, want niemand is er zeker van dat diegene zijn of haar baan houdt. Mijn vriend werkt in een zeer zekere sector waarin automatisme geen bedreiging vormt.quote:Op maandag 6 oktober 2014 10:27 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Maar wat nou als die angst gewoon logisch/gegrond is?
Dan nog. Misschien wordt hij op een dag gek van het gezeur van z'n wijf thuis en rent hij op de zaak in z'n blote lul de receptie door. Probeer dan nog maar eens aan de bak te komen in een zeer zekere sector. Plus hij draagt hoe dan ook onevenredig veel risico, mag die jongen dan kopen misschien niet zo'n geweldig idee vinden. Zeker aangezien het van hem allemaal niet zo nodig hoeft klaarblijkelijk.quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:04 schreef Dondergat het volgende:
[..]
Dan zou niemand kunnen kopen, want niemand is er zeker van dat diegene zijn of haar baan houdt. Mijn vriend werkt in een zeer zekere sector waarin automatisme geen bedreiging vormt.
Maar 6000 euro onder het max. is toch niks, zeker niet op het bedrag van een koophuis, dat is gewoon haast het maximum.quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:04 schreef Dondergat het volgende:
[..]
Dan zou niemand kunnen kopen, want niemand is er zeker van dat diegene zijn of haar baan houdt. Mijn vriend werkt in een zeer zekere sector waarin automatisme geen bedreiging vormt.
Dan is dat maar zo. Mijn salaris kan niet worden meegenomen in de hypotheek. Ik kan alleen bijdragen door elke maand op de rekening te storten waar de hypotheek vanaf gaat.quote:Op maandag 6 oktober 2014 10:59 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Die bestaat niet, of je moet echt jullie verplichtingen aan elkaar notarieel laten vastleggen ofzo. Anders is de verhouding altijd onwijs scheef, aangezien je vriend dan in z'n eentje opdraait voor de hypotheek, maar hij aan de andere kant jou ook zo even op straat kan schoppen als hij wil, en dan heb jij ook geen poot om op te staan.
Ik heb het al 10 keer in dit topic getypt hoe we het gaan doen.quote:Op maandag 6 oktober 2014 10:59 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
GodverdommeJe hebt toch wel een idee hoe je die dingen wil doen? Mag ik hopen? Please?
Met welk salaris er gerekend wordt voor de maximale hypotheek heeft niets te maken met wie de akte allemaal ondertekenen. Voor de bank is het alleen maar prettig als er meer mensen ondertekenen, want dan kunnen ze bij meer mensen ophalen. Het is gewoon verstandig alle 2 te tekenen voor zowel hypotheek als koopakte. Dan heb je tenminste alle 2 plichten en rechten.quote:Op maandag 6 oktober 2014 10:57 schreef Dondergat het volgende:
[..]
Daar zit je dus zo naast als maar zijn kan!Ik heb geen schuld en ik wil absoluut niet verantwoordelijkheid ontlopen! Ik wil juist wel de beste constructie waarin ik verantwoordelijkheid heb, maar niet het geval dat mijn salaris mee wordt gerekend. Dat kan niet.
Dat vind ik fijn om te horen!quote:Op maandag 6 oktober 2014 10:57 schreef Dondergat het volgende:
[..]
Maar ze mag (volgens haarzelf) niet tekenen voor de hypotheek maar gaat wel ook tekenen voor de koopakte. (volgens haarzelf)quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:09 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Met welk salaris er gerekend wordt voor de maximale hypotheek heeft niets te maken met wie de akte allemaal ondertekenen. Voor de bank is het alleen maar prettig als er meer mensen ondertekenen, want dan kunnen ze bij meer mensen ophalen. Het is gewoon verstandig alle 2 te tekenen voor zowel hypotheek als koopakte. Dan heb je tenminste alle 2 plichten en rechten.
Nogmaals: hij wil kopen. Hij is degene die dit een jaar geleden voorstelde.quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:05 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Dan nog. Misschien wordt hij op een dag gek van het gezeur van z'n wijf thuis en rent hij op de zaak in z'n blote lul de receptie door. Probeer dan nog maar eens aan de bak te komen in een zeer zekere sector. Plus hij draagt hoe dan ook onevenredig veel risico, mag die jongen dan kopen misschien niet zo'n geweldig idee vinden. Zeker aangezien het van hem allemaal niet zo nodig hoeft klaarblijkelijk.
Energiewaarde weet ik niet.quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:07 schreef snakelady het volgende:
[..]
Maar 6000 euro onder het max. is toch niks, zeker niet op het bedrag van een koophuis, dat is gewoon haast het maximum.
Dat zal effectief maandelijks 10 tot 15 euro minder aan hypotheeklasten zijn gok ik zo.
Wat is de energiewaarde van het huis?
Waarom dan niet gewoon geduldig zijn?quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:11 schreef Dondergat het volgende:
[..]
Nogmaals: hij wil kopen. Hij is degene die dit een jaar geleden voorstelde.
Ik was degene die het wel best vond in ons huurhuis.
Er is geen zeer zekere sector, hoogstens een sector waarbij velen zich niet voor kunnen stellen dat er op korte termijn een hoge werkloosheid zou kunnen optreden.quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:04 schreef Dondergat het volgende:
Mijn vriend werkt in een zeer zekere sector waarin automatisme geen bedreiging vormt.
Dus jij bent van mening veranderd? Hij twijfelt alleen maar. Dus jij bent meer gedraaid dan hij.quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:11 schreef Dondergat het volgende:
[..]
Dat is heel erg belangrijk om te weten, dat kan maandelijks 100den euro's schelen in vaste lasten.quote:
Als jij dat nog steeds best vindt kun je ook jouw vriend aangeven dat je als hij deze woning toch niet interessant genoeg vindt je liever gewoon even de zoektocht staakt en weer jezelf concentreert op het huurhuis. Aangezien je kennelijk wat onrustiger bent dan hij is...quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:11 schreef Dondergat het volgende:
Dan zal ik ook tekenen voor de hypotheek (als dat kan, lees verder ->), maar mijn salaris kan niet mee worden gerekend met de hypotheek, we kopen op 1 salaris. Het salaris van mijn vriend.quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:11 schreef rac het volgende:
[..]
Dat vind ik fijn om te horen!
Je hoeft GEEN maximale hypotheek te nemen , wat wel van belang is is dat jij wel verantwoordelijkheid moet nemen bij het betalen van hypotheek en wel op papier.
Dit is erg belangerijk voor je eigen toekomst. Ook over een jaar of 30
Jullie doen het samen , en hij eet tenslotte ook van jouw boodschappen. Of rekenen jullie die ook na de tijd af?
Omdat dat nogal wat uitmaakt voor jullie beiden in de rest van jullie leven.quote:Op maandag 6 oktober 2014 10:54 schreef Dondergat het volgende:
En kan er nog steeds niet begrepen worden dat het huis gekocht wordt op mijn vriend salaris? Waarom dan elke keer vragen wie het gaat kopen en of we het samen gaan kopen
En toch is het nog compleet onduidelijk.quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:09 schreef Dondergat het volgende:
[..]
Ik heb het al 10 keer in dit topic getypt hoe we het gaan doen.
Ben ik (inmiddels) toch ook? We gaan gewoon kijken met onze vaders, dan overleggen met z'n allen en daarna na bedenktijd een beslissing maken.quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:13 schreef snakelady het volgende:
[..]
Waarom dan niet gewoon geduldig zijn?
Vergeet niet dat hij eventuele overwaarde wel aan haar moet uitkeren mocht ze wel op de koopakte staan. Dus concluderend, de vriend van TS kan straks:quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:15 schreef HostiMeister het volgende:
Kortom, hij moet een huis kopen, en mocht er shit uitbreken staat alles op zijn naam en kun jij ervandoor terwijl hij met een huis achterblijft. Wat raar dat hij dan twijfelt.
Je moet in ieder geval met je vader afspreken dat hij je vriend niet nog meer twijfel in zijn hoofd gaat praten, want dat schiet niet op. En als het even kan ook met je schoonvader.quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:18 schreef Dondergat het volgende:
En als bijvoorbeeld mijn vader na gekeken te hebben zegt dat er echt teveel werk in zit, dan accepteer ik dat.
Let goed op zaken als , houtrot, zit er dubbele beglazing is, is het goed geisoleerd, wanneer is de ketel vervangen, waterschade, de staat van de keuken en badkamer enz. Wat is de energiewaarde? Daar ook naar vragen.quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:18 schreef Dondergat het volgende:
[..]
Ben ik (inmiddels) toch ook? We gaan gewoon kijken met onze vaders, dan overleggen met z'n allen en daarna na bedenktijd een beslissing maken.
En als bijvoorbeeld mijn vader na gekeken te hebben zegt dat er echt teveel werk in zit, dan accepteer ik dat.
Mijn salaris kan nu eenmaal niet worden meegenomen in de hypotheek. Dit is niet mogelijk en kan niet wel mogelijk worden. Dus vandaar dat de hypotheek op 1 salaris wordt gedaan.quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:15 schreef HostiMeister het volgende:
Kortom, hij moet een huis kopen, en mocht er shit uitbreken staat alles op zijn naam en kun jij ervandoor terwijl hij met een huis achterblijft. Wat raar dat hij dan twijfelt.
Precies, geduldig kijken met een clubje mensen die allemaal vinden dat hij ASAP MOET KOPEN WANT HET WORDT WEER DUURDER EN DIT DAT ALLES NU NU NUquote:Op maandag 6 oktober 2014 11:18 schreef Dondergat het volgende:
[..]
Ben ik (inmiddels) toch ook? We gaan gewoon kijken met onze vaders, dan overleggen met z'n allen en daarna na bedenktijd een beslissing maken.
Daar gaat het niet om. Het gaat er om dat hij dan met een huis zit, met een zo goed als maximale hypotheek, wellicht duurdere vaste lasten dan nu in je huurhokje, en dan valt jouw bijdrage weg. Jij bent gelijk de volgende dag vrij om te gaan en staan waar je wil, en hebt geen betalingsverplichtingen. Hij moet maar zien dat hij het red, en zit in een huge huis in z'n uppie. Wat hij wellicht van de hand kan doen, maar met alle kosten/risico's van dien. Je bent sowieso al bijna 5k verder aan je makelaarskosten en de boel verkoopklaar maken.quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:22 schreef Dondergat het volgende:
[..]
Mijn salaris kan nu eenmaal niet worden meegenomen in de hypotheek. Dit is niet mogelijk en kan niet wel mogelijk worden. Dus vandaar dat de hypotheek op 1 salaris wordt gedaan.
Dit betekent niet dat ik mijn vriend voor alles laat opdraaien mochten we uit elkaar gaan!! Dat maak JIJ er van, maar het staat nergens in dit topic.
Jawel, want hij is degene die het huis koopt en voor de hypotheekakte moet tekenen terwijl jij dit niet van plan was. Daarom zeiden we ook dat je niet zo goed geļnformeerd bent met betrekking tot een huis kopen en hypotheken, want je hebt geen idee wat de consequenties zijn van het wel of niet tekenen van iets.quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:22 schreef Dondergat het volgende:
Dit betekent niet dat ik mijn vriend voor alles laat opdraaien mochten we uit elkaar gaan!! Dat maak JIJ er van, maar het staat nergens in dit topic.
Nee , ik denk dat TS wel degelijk verantwoording gaat nemen.quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:18 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Vergeet niet dat hij eventuele overwaarde wel aan haar moet uitkeren mocht ze wel op de koopakte staan. Dus concluderend, de vriend van TS kan straks:
1) Alleen achterblijven in een huis wat hij net-aan kan bekostigen
2) Een deel van de overwaarde uit moeten keren aan zijn ex omdat hij haar moet uitkopen
3) Als enige aansprakelijk zijn voor het ophoesten van de hypotheek omdat hij als enige op die hypotheekakte staat.
4) Een nieuwe koopakte moeten afsluiten omdat de naam van TS op de koopakte staat
En TS heeft 0,0 verantwoordelijkheid in dit verhaal. Ik zou me als vriend van TS toch maar even achter de oren krabben met deze 'oplossing'.
Houtrot niet gecontroleerd dat kan mijn (schoon)vader doen, dubbele beglazing zit er in, goed geļsoleerd weet ik niet, ketel is van 2010, waterschade misschien in de bijkeuken maar geen kringen gezien alleen afbladderende verf, keuken en badkamer zien er prima uit en hoeven niet vervangen te worden.quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:21 schreef snakelady het volgende:
[..]
Let goed op zaken als , houtrot, zit er dubbele beglazing is, is het goed geisoleerd, wanneer is de ketel vervangen, waterschade, de staat van de keuken en badkamer enz. Wat is de energiewaarde? Daar ook naar vragen.
Dat zijn zaken die bij vervanging/verbetering veel geld gaan kosten.
Als het er te goed uit ziet om waar te zijn dan is dat vaak ook zo.
Dat het nergens expliciet staat wil niet zeggen dat het niet zo is. Jij hebt het er eerder zelfs over om het op te lossen dat hij de hypotheek betaalt en jij de boodschappen, nee dat is lekker eerlijk.quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:22 schreef Dondergat het volgende:
[..]
Mijn salaris kan nu eenmaal niet worden meegenomen in de hypotheek. Dit is niet mogelijk en kan niet wel mogelijk worden. Dus vandaar dat de hypotheek op 1 salaris wordt gedaan.
Leuk allemaal, maar de vriend loopt dus de risico's. Mag hij dan ook lekker zelf even bepalen hoe, wat, waar, wanneer. Leuk dat TS dan ook wat centjes wil overmaken, niet meer dan normaal, maar hij is diegene die de hypotheek mag dragen, en aansprakelijk is als er wat mis gaat. Zij kan van de ene op de andere dag haar spulletjes pakken en dan zit hij met een tophypotheek, en megahuis, zonder mokkel.quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:27 schreef rac het volgende:
[..]
Nee , ik denk dat TS wel degelijk verantwoording gaat nemen.
Blijven ze huren dan komen ze ook niet verder , soms moet je een beetje risico nemen in je leven . Een relatie en de huizenmarkt kunnen beiden grote risicos zijn . Maar probeer je het niet dan kom je ook nergens .
Als je echt zekerheid wilt blijf je alleen en zorg je dat je net voldoende verdient om al je kosten van te betalen en laat je alles zoals het is .
Dan mag je in je gewone sociale huurwoning blijven zitten .
En met een beetje geluk krijg je nog huurtoeslag ook , wow wat een toekomst!
Uit welk jaar is het huis en is het eventueel gerenoveerd in die tijd?quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:28 schreef Dondergat het volgende:
[..]
Houtrot niet gecontroleerd dat kan mijn (schoon)vader doen, dubbele beglazing zit er in, goed geļsoleerd weet ik niet, ketel is van 2010, waterschade misschien in de bijkeuken maar geen kringen gezien alleen afbladderende verf, keuken en badkamer zien er prima uit en hoeven niet vervangen te worden.
Dus ik kan niet in overleg blijven meebetalen mocht het uitgaan, om zo een periode te overbruggen en mijn vriend kan kijken of hij het kan verkopen? Je denkt dat ik zo'n bitch ben die hem in zijn sop gaar laat koken?quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:24 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om. Het gaat er om dat hij dan met een huis zit, met een zo goed als maximale hypotheek, wellicht duurdere vaste lasten dan nu in je huurhokje, en dan valt jouw bijdrage weg. Jij bent gelijk de volgende dag vrij om te gaan en staan waar je wil, en hebt geen betalingsverplichtingen. Hij moet maar zien dat hij het red, en zit in een huge huis in z'n uppie. Wat hij wellicht van de hand kan doen, maar met alle kosten/risico's van dien. Je bent sowieso al bijna 5k verder aan je makelaarskosten en de boel verkoopklaar maken.
Tuurlijk kan dat.quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:33 schreef Dondergat het volgende:
Dus ik kan niet in overleg blijven meebetalen mocht het uitgaan, om zo een periode te overbruggen en mijn vriend kan kijken of hij het kan verkopen?
Met een aflossingsvrije hypotheek bouw je ook niks op en blijf je met een restschuld zitten aan de eind van de rit.quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:27 schreef rac het volgende:
[..]
Nee , ik denk dat TS wel degelijk verantwoording gaat nemen.
Blijven ze huren dan komen ze ook niet verder , soms moet je een beetje risico nemen in je leven . Een relatie en de huizenmarkt kunnen beiden grote risicos zijn . Maar probeer je het niet dan kom je ook nergens .
Als je echt zekerheid wilt blijf je alleen en zorg je dat je net voldoende verdient om al je kosten van te betalen en laat je alles zoals het is .
Dan mag je in je gewone sociale huurwoning blijven zitten .
En met een beetje geluk krijg je nog huurtoeslag ook , wow wat een toekomst!
Ik quotequote:Op maandag 6 oktober 2014 11:31 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Leuk allemaal, maar de vriend loopt dus de risico's. Mag hij dan ook lekker zelf even bepalen hoe, wat, waar, wanneer. Leuk dat TS dan ook wat centjes wil overmaken, niet meer dan normaal, maar hij is diegene die de hypotheek mag dragen, en aansprakelijk is als er wat mis gaat. Zij kan van de ene op de andere dag haar spulletjes pakken en dan zit hij met een tophypotheek, en megahuis, zonder mokkel.
quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:15 schreef Dondergat het volgende:
[..]
Dan zal ik ook tekenen voor de hypotheek (als dat kan, lees verder ->), maar mijn salaris kan niet mee worden gerekend met de hypotheek, we kopen op 1 salaris. Het salaris van mijn vriend.
Zolang dat niet zwart op wit staat zou ik daar van uitgaan ja.quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:33 schreef Dondergat het volgende:
[..]
Dus ik kan niet in overleg blijven meebetalen mocht het uitgaan, om zo een periode te overbruggen en mijn vriend kan kijken of hij het kan verkopen? Je denkt dat ik zo'n bitch ben die hem in zijn sop gaar laat koken?
Die mogen niet meer, tegenwoordig moet je aflossenquote:Op maandag 6 oktober 2014 11:35 schreef snakelady het volgende:
[..]
Met een aflossingsvrije hypotheek bouw je ook niks op en blijf je met een restschuld zitten aan de eind van de rit.
En dat is momenteel zowat de enige mogelijke vorm van hypotheek die je kan krijgen als je geen royaal inkomen hebt.
Loveless wil mij graag wegzetten als een bitch die haar vriend voor alles laat opdraaien mocht het uit gaan. Dat ik er niks aan kan doen dat mijn salaris niet mee kan worden gerekend met de hypotheek, vergeet hij voor het gemak.quote:
Dat kan dus niet. Geen bank gaat iemand ergens deels eigenaar van maken terwijl ze geen financiėle verantwoording er voor dragen. Dus TS roept wel leuk dat ze het allemaal zo vaak heeft uitgelegd, maar klopt geen snars van.quote:
Alles kan, maar je bent niks verplicht, dat is het punt. Als jij bedenkt dat je daar geen trek in hebt dan heeft hij geen poot om op te staan.quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:33 schreef Dondergat het volgende:
[..]
Dus ik kan niet in overleg blijven meebetalen mocht het uitgaan, om zo een periode te overbruggen en mijn vriend kan kijken of hij het kan verkopen? Je denkt dat ik zo'n bitch ben die hem in zijn sop gaar laat koken?
Met het financiėle gedeelte, zoals ik wel vaker getypt heb in dit topic.quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:34 schreef MaGNeT het volgende:
Volgens mij heeft zijn twijfel niets te maken met dat huis maar met alles wat daarna komt, zoals het vullen van de 3 kinderkamers.
Echt ?quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:37 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Dat kan dus niet. Geen bank gaat iemand ergens deels eigenaar van maken terwijl ze geen financiėle verantwoording er voor dragen. Dus TS roept wel leuk dat ze het allemaal zo vaak heeft uitgelegd, maar klopt geen snars van.
Ik kan daar niks over vinden op het internet, overal worden ze nog gewoon aangeboden.quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:36 schreef rac het volgende:
[..]
Die mogen niet meer, tegenwoordig moet je aflossen
Ik heb ook gezegd dat het mij niet uitmaakt als ik niks van het huis terug zie in geld (uitkoping bijvoorbeeld)! Dat hoeft niet van mij en dat is de consequentie van het niet mee kunnen rekenen van mijn salaris.quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:37 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Dat kan dus niet. Geen bank gaat iemand ergens deels eigenaar van maken terwijl ze geen financiėle verantwoording er voor dragen. Dus TS roept wel leuk dat ze het allemaal zo vaak heeft uitgelegd, maar klopt geen snars van.
Dat is wat hij tegen je zegt maar hij liegt wel vaker heb je al gezegd, zoals over dat masturberen en porno kijken wat hij wel gewoon doet.quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:38 schreef Dondergat het volgende:
[..]
Met het financiėle gedeelte, zoals ik wel vaker getypt heb in dit topic.
Toch moet hij van jou dat huis kopen, en zit hij alsnog met de gebakken peren.quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:40 schreef Dondergat het volgende:
[..]
Ik heb ook gezegd dat het mij niet uitmaakt als ik niks van het huis terug zie in geld (uitkoping bijvoorbeeld)! Dat hoeft niet van mij en dat is de consequentie van het niet mee kunnen rekenen van mijn salaris.
Alles kan, maar ik denk dat de kans klein is dat je mee wil blijven betalen aan zijn huis waar jij niet meer woont als je hem betrapt hebt terwijl hij je beste vriendin in jullie bed aan het aanduwen is.quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:33 schreef Dondergat het volgende:
[..]
Met een beetje mazzel kost het leven hem ook gelijk een stuk minder, dus dan zou hij het verlies aan bijdrage van haar kant prima kunnen dragenquote:Op maandag 6 oktober 2014 11:24 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om. Het gaat er om dat hij dan met een huis zit, met een zo goed als maximale hypotheek, wellicht duurdere vaste lasten dan nu in je huurhokje, en dan valt jouw bijdrage weg. Jij bent gelijk de volgende dag vrij om te gaan en staan waar je wil, en hebt geen betalingsverplichtingen. Hij moet maar zien dat hij het red, en zit in een huge huis in z'n uppie. Wat hij wellicht van de hand kan doen, maar met alle kosten/risico's van dien. Je bent sowieso al bijna 5k verder aan je makelaarskosten en de boel verkoopklaar maken.
Wat? Is TS troll?quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:40 schreef Burdie het volgende:
Oh wacht. Ik was dit topic serieus aan het lezen, tot ik besefte wie TS was.
Is je douche al verbouwd? Ben je er al uit of je je potjes clearasil en je legpuzzel aan de kant moet leggen voor de werklui?
Is je vriend nog naar de kamasutrabeurs geweest zonder jou?
Is het uberhaupt nog aan?.
En terecht, als ik zo op je verhaal afga.quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:38 schreef Dondergat het volgende:
[..]
Met het financiėle gedeelte, zoals ik wel vaker getypt heb in dit topic.
Bel maar een willekeurige bank en vraag of deze constructie kan; jij koopt iets, tekent alleen voor de hypotheek, maar je vriend moet wel deels eigenaar worden.quote:
Dat is dan ook precies de strekking van je verhaal; op papier zou je bij wijze van spreken de sleutel in kunnen leveren en weg kunnen lopen zonder ooit nog wat van jezelf te laten horen.quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:37 schreef Dondergat het volgende:
[..]
Loveless wil mij graag wegzetten als een bitch die haar vriend voor alles laat opdraaien mocht het uit gaan.
Dan zijn er nog mijn ouders die daar een stokje voor steken, mocht ik dit überhaupt willen, en reken maar dat ik luister naar mijn ouders! Maar ik ben geen persoon om zoiets te doen als het uitgaat, ik ben van het eerlijk verdelen ook als je elkaar niet meer zo lief vindt.quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:37 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Alles kan, maar je bent niks verplicht, dat is het punt. Als jij bedenkt dat je daar geen trek in hebt dan heeft hij geen poot om op te staan.
http://www.rijksoverheid.(...)uwe-regels-hypotheekquote:Op maandag 6 oktober 2014 11:39 schreef snakelady het volgende:
[..]
Ik kan daar niks over vinden op het internet, overal worden ze nog gewoon aangeboden.
Je weet niet hoe het uitgaat, misschien wordt hij wel vervelend tegen jou en dan kan het hard tegen hard gaan. Vaak genoeg gezien dat de grootste lovers elkaars grootste vijanden werden.quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:44 schreef Dondergat het volgende:
[..]
Dan zijn er nog mijn ouders die daar een stokje voor steken, mocht ik dit überhaupt willen, en reken maar dat ik luister naar mijn ouders! Maar ik ben geen persoon om zoiets te doen als het uitgaat, ik ben van het eerlijk verdelen ook als je elkaar niet meer zo lief vindt.
Nee, dat is niet de consequentie, dat kun jij wel roepen, maar je roept op basis van wat je denkt, en niet op basis van hoe het werkelijk is.quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:40 schreef Dondergat het volgende:
[..]
Ik heb ook gezegd dat het mij niet uitmaakt als ik niks van het huis terug zie in geld (uitkoping bijvoorbeeld)! Dat hoeft niet van mij en dat is de consequentie van het niet mee kunnen rekenen van mijn salaris.
Dat had ik inderdaad ook gevonden, maar de hypotheek kan je nog gewoon krijgen en voor vele is dat ook de enige manier om nog een huis te kunnen kopen.quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:44 schreef rac het volgende:
[..]
http://www.rijksoverheid.(...)uwe-regels-hypotheek
Je kunt ze misschien nog wel krijgen echter dan krijg je geen hypotheekrente aftrek voor dat gedeelte
Dat komt omdat er nog mensen zijn die een aflossingsvrije hypotheek hebben, en die mogen ze wel meenemen cq oversluiten.quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:39 schreef snakelady het volgende:
[..]
Ik kan daar niks over vinden op het internet, overal worden ze nog gewoon aangeboden.
Dan nog zou ik het financiėle gedeelte eerlijk willen doen verlopen en zal ik mee blijven betalen ook al woon ik er niet meer, of we besluiten er samen te blijven wonen, al dan niet als exen of als partners.quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:42 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Alles kan, maar ik denk dat de kans klein is dat je mee wil blijven betalen aan zijn huis waar jij niet meer woont als je hem betrapt hebt terwijl hij je beste vriendin in jullie bed aan het aanduwen is.
Even een scenario uit de losse pols natuurlijk, maar met zulke dingen moet je wel rekening houden.
Van wat ik kan vinden heb je bij een nieuwe aflossingsvrije hypotheek alleen geen recht meer op hypotheekrenteaftrek.quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:47 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat komt omdat er nog mensen zijn die een aflossingsvrije hypotheek hebben, en die mogen ze wel meenemen cq oversluiten.
http://www.rijksoverheid.(...)uwe-regels-hypotheekquote:Hypotheekrenteaftrek alleen bij volledige aflossing
Sinds 1 januari 2013 krijgt u alleen hypotheekrenteaftrek als u uw hypotheek in de looptijd volledig en tenminste annuļtair aflost. Dat betekent dat u elke maand een vast bedrag aflost dat bestaat uit rente en aflossing. De regel geldt alleen voor nieuwe hypotheken en dus niet voor bestaande (gedeeltelijk) aflossingsvrije hypotheken. De aflosperiode met renteaftrek blijft 30 jaar.
Maar je had er wel moeite mee dat hij naar de Kamasutra beurst ging met een vriend, precies om die reden?quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:49 schreef Dondergat het volgende:
[..]
Dan nog zou ik het financiėle gedeelte eerlijk willen doen verlopen en zal ik mee blijven betalen ook al woon ik er niet meer, of we besluiten er samen te blijven wonen, al dan niet als exen of als partners.
Ik ben heel vergeeflijk. Kan me niet voorstellen dat ik het uit zou maken mocht hij iemand anders aan hebben geduwd, maar ondanks dat bij mij wil blijven.
Nee, als je je als nieuwe koper geen annuļtaire hypotheek kunt permitteren, dan kun je je onder de huidige regels zeker geen aflossingsvrije hypotheek permitteren, want niet aflossen betekent geen hypotheekrenteaftrek.quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:47 schreef snakelady het volgende:
[..]
Dat had ik inderdaad ook gevonden, maar de hypotheek kan je nog gewoon krijgen en voor vele is dat ook de enige manier om nog een huis te kunnen kopen.
Dus dat zou financieel gezien ook alleen maar nadelig zijn voor TS.
TS, wat voor hypotheekvorm willen jullie misschien aangaan?
Je loopt in dezelfde val als duizenden anderen. Je gaat al over je theewater op het moment dat je vriend de kamasutrabeurs bezoekt, dus wees niet zo naļef om te denken dat je nooit boos op je ex zou worden.quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:49 schreef Dondergat het volgende:
[..]
Dan nog zou ik het financiėle gedeelte eerlijk willen doen verlopen en zal ik mee blijven betalen ook al woon ik er niet meer, of we besluiten er samen te blijven wonen, al dan niet als exen of als partners.
Ik ben heel vergeeflijk. Kan me niet voorstellen dat ik het uit zou maken mocht hij iemand anders aan hebben geduwd, maar ondanks dat bij mij wil blijven.
Klopt, waardoor het dus ook totaal niet meer loont om deze hypotheekvorm af te sluiten.quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:49 schreef snakelady het volgende:
[..]
Van wat ik kan vinden heb je bij een nieuwe aflossingsvrije hypotheek alleen geen recht meer op hypotheekrenteaftrek.
[..]
Nee, maar degenen die al een aflossingsvrije hypotheek hadden houden hun recht op aftrek wel, ook als ze oversluiten of een ander huis kopen.quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:49 schreef snakelady het volgende:
[..]
Van wat ik kan vinden heb je bij een nieuwe aflossingsvrije hypotheek alleen geen recht meer op hypotheekrenteaftrek.
[..]
quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:50 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Haar vriend loopt in dezelfde val als duizenden anderen als hij hiermee akkoord gaat.
quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:50 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, als je je als nieuwe koper geen annuļtaire hypotheek kunt permitteren, dan kun je je onder de huidige regels zeker geen aflossingsvrije hypotheek permitteren, want niet aflossen betekent geen hypotheekrenteaftrek.
http://financieel.infonu.(...)heeft-voordelen.htmlquote:De aflossingsvrije hypotheek heeft voordelen, ook in 2014 en 2015. Bij een aflossingsvrije hypotheek zijn de maandlasten laag. Deze hypotheek is daarom betaalbaar voor de starter op de woningmarkt.
En toen wilde ze al wraak nemenquote:Op maandag 6 oktober 2014 11:50 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Maar je had er wel moeite mee dat hij naar de Kamasutra beurst ging met een vriend, precies om die reden?
Daar gaat het om een aflossingsvrij deel van de hypotheek, niet de hele hypotheek.quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:52 schreef snakelady het volgende:
[..]
[..]
http://financieel.infonu.(...)heeft-voordelen.html
Dat is onzin. Het bedrag dat je door de HRA minder aan belasting betaalt, is in vrijwel alle gevallen een stuk lager dan de maandelijkse aflossing van de koopsom.quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:50 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, als je je als nieuwe koper geen annuļtaire hypotheek kunt permitteren, dan kun je je onder de huidige regels zeker geen aflossingsvrije hypotheek permitteren, want niet aflossen betekent geen hypotheekrenteaftrek.
Ik hoop het, ik hoop het van harte...quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:53 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat ook, maar ik denk dat die vriend iets meer verstand heeft gezien zijn twijfels.
Dat kan allemaal wel zo zijn, maar zolang dit nergens op papier staat heeft hij geen garanties (niet dat je die sowieso hebt). Maar als je zoiets notarieel laat regelen zal een hoop schelen in eventuele twijfels die hij heeft. Plus dat mocht je alsnog besluiten een 'aso' ex te worden dat juridisch een stuk moeilijker is.quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:49 schreef Dondergat het volgende:
[..]
Nogmaals; dat is makkelijk lullen. Je hebt geen verplichtingen, dus als hij weer een keer naar een beurs gaat zonder je, of je wordt verliefd op de buurman kan je er zomaar ineens anders over denken. Vervolgens kan je hem lekker laten stikken, en heeft hij geen mogelijkheid jou te verplichten. Dįt is waar het om gaat.quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:49 schreef Dondergat het volgende:
[..]
Deze quote uit die link is veel belangrijker:quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:52 schreef snakelady het volgende:
http://financieel.infonu.(...)heeft-voordelen.html
Met andere woorden: als starter kun je een (deels) aflossingsvrije hypotheek vergeten, want de betaalde rente is niet meer aftrekbaar en dus is de hypotheek duurder.quote:De nieuwe aflossingsvrije hypotheek kan ook in 2014 nog steeds worden afgesloten, alleen is dan de hypotheekrente voor dat deel niet altijd meer aftrekbaar.
Welke, in het gesprek wat zal volgen mochten wij het huis willen kopen, als beste naar voren komt. Ik heb er zoals je gemerkt hebt geen verstand van, dus moet de Hypotheker ons advies geven welke hypotheek we het beste kunnen nemen. En hoe we ervoor kunnen zorgen dat alles eerlijk gedaan wordt qua financiėn, ondanks dat mijn salaris niet mee kan worden gerekend, maar ik wel bij kan dragen in een deel van de hypotheek.quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:47 schreef snakelady het volgende:
[..]
Dat had ik inderdaad ook gevonden, maar de hypotheek kan je nog gewoon krijgen en voor vele is dat ook de enige manier om nog een huis te kunnen kopen.
Dus dat zou financieel gezien ook alleen maar nadelig zijn voor TS.
TS, wat voor hypotheekvorm willen jullie misschien aangaan?
Maar als die vriend zo'n onzekere twijfelaar is als TS zegt, dan zitten ze over 10 jaar nog steeds geld weg te gooien in een lullig huurhuisje. De mogelijkheid is er nu al, die vriend heeft alleen nog even wat bevestiging nodig dat dit nu een goed plan is, en dat mooie aanbiedingen zeldzaam zijn.quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:52 schreef mr-green het volgende:
dus gewoon rustig wachten tot hij een keer zegt: ja dat is een leuk huis
Ik zou nooit een hypotheek afsluiten als ik niet zou begrijpen wat ik afsluit.quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:55 schreef Dondergat het volgende:
[..]
Welke, in het gesprek wat zal volgen mochten wij het huis willen kopen, als beste naar voren komt. Ik heb er zoals je gemerkt hebt geen verstand van, dus moet de Hypotheker ons advies geven welke hypotheek we het beste kunnen nemen. En hoe we ervoor kunnen zorgen dat alles eerlijk gedaan wordt qua financiėn, ondanks dat mijn salaris niet mee kan worden gerekend, maar ik wel bij kan dragen in een deel van de hypotheek.
Daarom gaan we er ook voor zorgen dat het financiėle gedeelte eerlijk verloopt. Zodat als het uitgaat geen van beide de ander dwars kan zitten.quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:55 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Nogmaals; dat is makkelijk lullen. Je hebt geen verplichtingen, dus als hij weer een keer naar een beurs gaat zonder je, of je wordt verliefd op de buurman kan je er zomaar ineens anders over denken. Vervolgens kan je hem lekker laten stikken, en heeft hij geen mogelijkheid jou te verplichten. Dįt is waar het om gaat.
quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:56 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar als die vriend zo'n onzekere twijfelaar is als TS zegt, dan zitten ze over 10 jaar nog steeds geld weg te gooien in een lullig huurhuisje. De mogelijkheid is er nu al, die vriend heeft alleen nog even wat bevestiging nodig dat dit nu een goed plan is, en dat mooie aanbiedingen zeldzaam zijn.
Uhuh, uiteraard.quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:57 schreef Dondergat het volgende:
[..]
Daarom gaan we er ook voor zorgen dat het financiėle gedeelte eerlijk verloopt. Zodat als het uitgaat geen van beide de ander dwars kan zitten.
Gedeeltelijk. Waarom hij het huis niet wil kan aan 100 factoren liggen. En wellicht moet een huis en de situatie eromheen aan veel factoren voldoen wil overgaan tot een koop.quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:56 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar als die vriend zo'n onzekere twijfelaar is als TS zegt, dan zitten ze over 10 jaar nog steeds geld weg te gooien in een lullig huurhuisje. De mogelijkheid is er nu al, die vriend heeft alleen nog even wat bevestiging nodig dat dit nu een goed plan is, en dat mooie aanbiedingen zeldzaam zijn.
quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:57 schreef Dondergat het volgende:
[..]
Daarom gaan we er ook voor zorgen dat het financiėle gedeelte eerlijk verloopt. Zodat als het uitgaat geen van beide de ander dwars kan zitten.
En hoe zie je dat in de praktijk, want je gaf al aan geen idee te hebben welke hypotheekvorm je wil omdat je er geen verstand van hebt.quote:Ik heb er zoals je gemerkt hebt geen verstand van
Precies, anders koopt ze maar een pauperflatje 2 hoog achter, van haar eigen salaris. Debiel dat hij alle risico's 'mag' dragen, TS daar lekker van kan profiteren tegen gereduceerd tarief (aangepast aan haar inkomen), maar hij dan wel ff lekker op moet schieten.quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:58 schreef CoolGuy het volgende:
[..]ja joh, mag die vriend even zelf weten wat ie doet? Ts heeft er het geld nirt voor, hij wel, dus hij beslist.
Je verwacht dat de hypotheker je vertelt hoe je dat "eerlijk" gaat regelen?quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:55 schreef Dondergat het volgende:
[..]
Welke, in het gesprek wat zal volgen mochten wij het huis willen kopen, als beste naar voren komt. Ik heb er zoals je gemerkt hebt geen verstand van, dus moet de Hypotheker ons advies geven welke hypotheek we het beste kunnen nemen. En hoe we ervoor kunnen zorgen dat alles eerlijk gedaan wordt qua financiėn, ondanks dat mijn salaris niet mee kan worden gerekend, maar ik wel bij kan dragen in een deel van de hypotheek.
Advies van de Hypotheker.quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:58 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
[..]
En hoe zie je dat in de praktijk, want je gaf al aan geen idee te hebben welke hypotheekvorm je wil omdat je er geen verstand van hebt.
Exact dit. Ik kom tot de conclusie dat ik t toch met regelmaat met je eens ben.quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:58 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Precies, anders koopt ze maar een pauperflatje 2 hoog achter, van haar eigen salaris. Debiel dat hij alle risico's 'mag' dragen, TS daar lekker van kan profiteren tegen gereduceerd tarief (aangepast aan haar inkomen), maar hij dan wel ff lekker op moet schieten.
Hahaha jij moet gewoon je mond houden en je vriend zn ding laten doen zonder dat jij m daarbij op de lip zit. Ik denk dat dat veel verstandiger is.quote:
Kan best, maar uiteindelijk ZIJN geld/risico, uiteindelijk ook ZIJN beslissing.quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:56 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wat geeft jou het recht te denken dat je zou mogen beslissen over het geld van je partner?quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:56 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
We posten dan beiden ook louter kwalitatieve, opbouwende, kritiek.quote:Op maandag 6 oktober 2014 12:00 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Exact dit. Ik kom tot de conclusie dat ik t toch met regelmaat met je eens ben.
True, true. Kwaliteituser is het. Net zoals jij overigens.quote:Op maandag 6 oktober 2014 12:00 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Exact dit. Ik kom tot de conclusie dat ik t toch met regelmaat met je eens ben.
True, true. Wijze heren in dit topic.quote:Op maandag 6 oktober 2014 12:03 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
We posten dan beiden ook louter kwalitatieve, opbouwende, kritiek.
Waarom de Hypotheker?quote:
Als iedere Nederlander zo dacht waren er maar weinig koopwoningen... Je hebt gelijk hoor, maar erg veel mensen kopen een woning zonder echt te begrijpen wat ze kopen, wat er allemaal bij hoort en wat de consequenties zijn als het mis gaat...quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:57 schreef MaGNeT het volgende:
Ik zou nooit een hypotheek afsluiten als ik niet zou begrijpen wat ik afsluit.
Het probleem is niet dat hij de verkeerde beslissing neemt - het probleem is dat hij helemaal geen beslissing durft te nemen. Daar heeft ie dus wat hulp bij nodig van mensen die hij kan vertrouwen.quote:Op maandag 6 oktober 2014 12:03 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Wat geeft jou het recht te denken dat je zou mogen beslissen over het geld van je partner?
Zo werkt dat niet in een relatie.quote:Op maandag 6 oktober 2014 11:58 schreef CoolGuy het volgende:
Ts heeft er het geld nirt voor, hij wel, dus hij beslist.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |