abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 4 augustus 2014 @ 18:37:09 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_143060011

Artsen zonder Grenzen waarschuwt dat de epidemie van ebola-slachtoffers in West-Afrika volkomen uit de hand loopt. De organisatie zegt dat ze niet meer in staat is om voldoende hulp te bieden.

Bart Janssens van AzG roept internationale organisaties en regeringen op om meer gezondheidswerkers sturen. Ook moet er meer worden gedaan om mensen voor te lichten over manieren om verspreiding van ebola tegen te gaan. Janssens vreest dat dit de dodelijkste ebola-epidemie in de geschiedenis kan worden.

Onderschat

Volgens de jongste cijfers zijn er in Guinee, Sierra Leone en Liberia al meer dan 330 doden gevallen door het ebola-virus. De uitbraak begon rond de jaarwisseling in Guinee. Volgens Janssens is de epidemie nu aan een tweede golf bezig. Voor het eerst zijn er ook sterfgevallen gemeld in de hoofdstad van Liberia, Monrovia.

Janssens vindt dat de Wereldgezondheidssituatie de situatie onderschat. Hij wil dat de WHO meer deskundigen inzet om alle mensen op te sporen die in contact zijn geweest met zieken.
http://nos.nl/artikel/664(...)niet-te-stuiten.html

meer details:
http://news.yahoo.com/doc(...)ntrol-133729407.html
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 4 augustus 2014 @ 18:37:35 #2
45206 Pietverdriet
pi_143060017
Ik zeg, alle luchtverkeer met west afrika stopzetten
pi_143060280
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 18:37 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik zeg doen, maar dat zal i.v.m. financiële belangen wel nooit gebeuren. Stom, want als je het eenmaal binnen je grenzen hebt is het lastig te stoppen.
pi_143060283
wie gaat dat betalen :)
pi_143060575
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 18:46 schreef Ludd het volgende:

[..]

Ik zeg doen, maar dat zal i.v.m. financiële belangen wel nooit gebeuren. Stom, want als je het eenmaal binnen je grenzen hebt is het lastig te stoppen.
Valt wel mee, wij plassen niet in ons drinkwater en hebben altijd handschoenen aan bij medisch onderzoek.
  maandag 4 augustus 2014 @ 18:58:29 #6
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_143060634
quote:
Zelfs al zouden ze dat doen. Dat is nog geen waterdicht plan.
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
  maandag 4 augustus 2014 @ 19:03:28 #7
45206 Pietverdriet
pi_143060791
quote:
1s.gif Op maandag 4 augustus 2014 18:58 schreef richolio het volgende:

[..]

Zelfs al zouden ze dat doen. Dat is nog geen waterdicht plan.
Klopt, maar het scheelt wel
www.telegraph.co.uk/healt(...)it-Sierra-Leone.html
pi_143060936
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 18:56 schreef hoas het volgende:

[..]

Valt wel mee, wij plassen niet in ons drinkwater en hebben altijd handschoenen aan bij medisch onderzoek.
Uit recent onderzoek blijkt toch dat het virus zich aerosol kan verspreiden? Dat klinkt niet alsof het wel mee zou vallen.
  maandag 4 augustus 2014 @ 19:39:10 #9
345170 Roger_Epiales
Beheerder vd ijs_beer fanclub
pi_143062086
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 18:02 schreef ender_xenocide het volgende:
Britten zijn bang dat het London Gatwick heeft bereikt.

http://www.telegraph.co.u(...)it-Sierra-Leone.html

[..]

Verderop in hetzelfde artikel staat ook:
quote:
“Given the origin of the flight, the hospital carried out tests for Ebola and other infectious diseases as a precaution. The tests came back negative."
Voorlopig nog vals alarm, dus.
- - - - -
Vind persoonlijk dit zorgwekkender:
quote:
Nigeriaanse autoriteiten bevestigden vandaag een tweede besmettingsgeval. Het gaat om de dokter van de Iberisch-Amerikaanse man die eind juli aan ebola overleed. Hij was vanuit Liberia naar Nigeria gereisd voor zaken.

Het tweede ebolageval in Nigeria leidt tot serieuze zorgen over de verspreiding van het virus. Nigeria is het dichtstbevolkte land van het Afrikaanse continent. Het Nigeriaanse ministerie van Volksgezondheid verklaarde dat er nog drie mensen onderzocht worden die verschijnselen van ebola vertonen.
http://nos.nl/artikel/682810-50-miljoen-dollar-voor-aanpak-ebola.html
Nigeria zou het 4e getroffen land zijn.
Zijnde het dichtstbevolkte land van Afrika en met een luchthaven die directe vluchten naar de hele wereld doet, zou dat een aardige tegenvaller kunnen zijn.
- - - - -
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 19:07 schreef Ludd het volgende:

[..]

Uit recent onderzoek blijkt toch dat het virus zich aerosol kan verspreiden? Dat klinkt niet alsof het wel mee zou vallen.
Dat lijkt te zijn gebeurd in Canada, in een laboratorium. Ik leg voorlopig de nadruk nog even op Lijkt.
Als het al zo gegaan is, dan is was het dus onder laboratoriumomstandigheden. Dat is nog wel even iets anders dan in het veld.

Het moet overigens nog wel verder onderzocht worden, het staat nog niet volledig vast dat het virus via de lucht gegaan is. Voor hetzelfde geld heeft zo'n onderzoeker een keertje zijn handschoenen slordig/niet verwisseld, of heeft hij een stuk apparatuur niet goed gereinigd.

Het feit dat de aapjes en de varkens geen contact met elkaar hebben gehad, sluit nog niet uit dat er contact is geweest.
Reality is for people who can't imagine anything better.
--------------------------------------------------------------------
Feel free to insult me.
  maandag 4 augustus 2014 @ 19:41:21 #10
45206 Pietverdriet
pi_143062170
Daarom nu handelen voor het te laat is, kat kan niet terug in de zak
pi_143062209
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 19:41 schreef Pietverdriet het volgende:
kat kan niet terug in de zak
Is dat een zelfverzonnen spreekwoord? :D
pi_143062282
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 19:39 schreef Roger_Epiales het volgende:
Dat lijkt te zijn gebeurd in Canada, in een laboratorium. Ik leg voorlopig de nadruk nog even op Lijkt.
Als het al zo gegaan is, dan is was het dus onder laboratoriumomstandigheden. Dat is nog wel even iets anders dan in het veld.

Het moet overigens nog wel verder onderzocht worden, het staat nog niet volledig vast dat het virus via de lucht gegaan is.
True, maar het is wel reden tot zorgen. Hoe meer zo'n virus zich verspreidt, hoe meer kans er ook is dat het virus evolueert toch?
  maandag 4 augustus 2014 @ 19:45:54 #13
45206 Pietverdriet
pi_143062340
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 19:42 schreef Ludd het volgende:

[..]

Is dat een zelfverzonnen spreekwoord? :D
Ja
  maandag 4 augustus 2014 @ 20:05:06 #14
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_143063030
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 19:44 schreef Ludd het volgende:

[..]

True, maar het is wel reden tot zorgen. Hoe meer zo'n virus zich verspreidt, hoe meer kans er ook is dat het virus evolueert toch?
Dat dacht ik dus ook. Dit virus is nog helemaal niet aangepast aan verspreiding via de mens. Het komt nog maar net van de apen af. Als een significant aantal mensen besmet wordt, neemt de kans op aerosole verspreiding ook toe (als dat mogelijk is, met Aids is dit niet gebeurd). Maar stel dat 1 miljoen mensen besmet raakt, dan zijn er in totaal triljoenen virusdeeltjes. Dan is de kans aanwezig dat het aerosool kan gaan.

Natuurlijk een ramp voor de mensheid, maar het zou een zegen voor de planeet zijn.
The End Times are wild
  maandag 4 augustus 2014 @ 20:09:31 #15
45206 Pietverdriet
pi_143063212
Er is een Afrikaans-Amerikaanse top in Washington. President van Sierra Leone en Liberia zijn er niet bij
  maandag 4 augustus 2014 @ 20:16:21 #16
345170 Roger_Epiales
pi_143063432
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 19:44 schreef Ludd het volgende:

[..]

Klopt, de kans wordt idd iets hoger.
Hoe meer virussen, hoe groter de kans dat er een muteert.

Er zijn echter zo veel verschillende mutaties denkbaar voor zo'n virus, vele daarvan zelfs ongunstig voor het virus zelf dat de kans dat een of meer virussen precies de juiste mutaties ondergaan om airborne te worden toch relatief klein blijft, lijkt me.
Feel free to insult me.
  maandag 4 augustus 2014 @ 20:21:58 #17
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_143063671
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 20:16 schreef Roger_Epiales het volgende:

[..]

Er zijn echter zo veel verschillende mutaties denkbaar voor zo'n virus, vele daarvan zelfs ongunstig voor het virus zelf dat de kans dat een of meer virussen precies de juiste mutaties ondergaan om airborne te worden toch relatief klein blijft, lijkt me.
Hoeveel virusdeeltjes zouden er in één persoon zitten? 1 miljard? Geen idee hoor. En hoe vaak splitsen die weer af? 10x per dag? En wat is daarbij de kans op een mutatie (gunstige, voor het virus), 1 op 10.000.000? En hoeveel mensen hebben het dan? Laten we uitgaan dat er nu 1000 mensen besmet zijn.

Dan zijn er dus 1.000.000.000 * 10 * 1.000 / 10.000.000 = 1.000.000. Dat betekent dus dat er 1 miljoen keer per dag een gunstige mutatie plaatsvind. Natuurlijk moet die gunstige mutatie wel doorgegeven worden (als die mee het graf in verdwijnt is het niet effectief).
The End Times are wild
pi_143063740
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 20:16 schreef Roger_Epiales het volgende:

[..]

Laten we het hopen. Ik ben niet echt thuis in de materie, dus ik weet ook niet hoe groot die kans is.

Wel is het na de Spaanse griep natuurlijk wachten op weer een virus met een hoge mortaliteit en airborne. In de huidige tijd waarin veel meer overbevolking is, en waarin veel gereisd wordt valt het mee dat dit nog niet gebeurt is. De vogelgriep en mexicaans griep maakt het even spannend, maar dat heeft ook nooit doorgezet.
  maandag 4 augustus 2014 @ 20:39:00 #19
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_143064409
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 20:23 schreef Ludd het volgende:

[..]

Laten we het hopen. Ik ben niet echt thuis in de materie, dus ik weet ook niet hoe groot die kans is.

Wel is het na de Spaanse griep natuurlijk wachten op weer een virus met een hoge mortaliteit en airborne. In de huidige tijd waarin veel meer overbevolking is, en waarin veel gereisd wordt valt het mee dat dit nog niet gebeurt is. De vogelgriep en mexicaans griep maakt het even spannend, maar dat heeft ook nooit doorgezet.
Het gevaarlijkste virus is SARS. Dat ontstond in het gedisciplineerde Azië. Als zo'n virus in Afrika uitbreekt, maak dan je borst maar nat.
The End Times are wild
  maandag 4 augustus 2014 @ 20:39:03 #20
345170 Roger_Epiales
pi_143064412
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 20:23 schreef Ludd het volgende:

[..]

Eigenlijk zijn nieuwe griepvarianten ook een stuk 'spannender' dan virussen als ebola.
Die hebben een voorsprong, omdat ze vaak al airborne zijn, of iig een goede aanleg hebben om het te worden. Ze zijn ook nog eens zeer besmettelijk en wij mensen zijn er erg vatbaar voor gebleken, ook voor de varianten die van andere diersoorten komen. Ze zijn alleen niet zo heel erg dodelijk, dat is tot nu toe ons geluk geweest.
Feel free to insult me.
  maandag 4 augustus 2014 @ 21:12:04 #21
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_143065761
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 20:39 schreef Roger_Epiales het volgende:

[..]

Eigenlijk zijn nieuwe griepvarianten ook een stuk 'spannender' dan virussen als ebola.
Die hebben een voorsprong, omdat ze vaak al airborne zijn, of iig een goede aanleg hebben om het te worden. Ze zijn ook nog eens zeer besmettelijk en wij mensen zijn er erg vatbaar voor gebleken, ook voor de varianten die van andere diersoorten komen. Ze zijn alleen niet zo heel erg dodelijk, dat is tot nu toe ons geluk geweest.
De mens en de griep hebben met elkaar leren leven in die tienduizenden jaren evolutie. Het is helemaal niet in het voordeel van een virus om al te dodelijk te zijn.
The End Times are wild
  maandag 4 augustus 2014 @ 21:31:20 #22
345170 Roger_Epiales
pi_143066497
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 20:21 schreef LXIV het volgende:

[..]

Hoeveel virusdeeltjes zouden er in één persoon zitten? 1 miljard? Geen idee hoor. En hoe vaak splitsen die weer af? 10x per dag? En wat is daarbij de kans op een mutatie (gunstige, voor het virus), 1 op 10.000.000? En hoeveel mensen hebben het dan? Laten we uitgaan dat er nu 1000 mensen besmet zijn.

Dan zijn er dus 1.000.000.000 * 10 * 1.000 / 10.000.000 = 1.000.000. Dat betekent dus dat er 1 miljoen keer per dag een gunstige mutatie plaatsvind. Natuurlijk moet die gunstige mutatie wel doorgegeven worden (als die mee het graf in verdwijnt is het niet effectief).
Poeh, dat is niet zo een twee uit te rekenen. Voor zover ik weet zijn er niet eens echt duidelijke schattingen over hoe snel/makkelijk dit virus muteert, bij het ene virus gaat dat makkelijker dan bij het andere.

Ook is het niet zo dat er elke keer dat een cel een nieuw virus produceert er ook een mutatie ontstaat, meestal niet zelfs. Meestal maakt de cel gewoon een nieuw virus, precies volgens de gebruiksaanwijzing, zonder grove mutaties. Vergelijk het met je eigen lichaam. Je hebt, pak 'm beet, 40 biljoen cellen die zichzelf eens in de zoveel dagen delen. Daar komt (gelukkig) niet bij iedere celdeling een kwaadaardige tumor uit voort.

Ten slot is het ook niet zo dat airborne worden met een enkele mutatie gedaan is. Het is geen kwestie van wel of niet airborne zijn. Een virus moet zich dan aan allerlei nieuwe omstandigheden aanpassen. Het moet bestand zijn tegen andere stoffen en een andere weerstand zodra het het lichaam verlaat, dat vraagt al om enkele veranderingen in het omhulsel van het virus. Ook moet het zodanig veranderen dat het makkelijker via de luchtwegen kan worden opgenomen. Noem maar op. Dat zijn allemaal aparte veranderingen en mutaties die binnen dezelfde "generatielijn" moeten plaatsvinden.

Het is, terecht, de grootste angst dat dit virus airborne wordt, maar de kans dat het ook daadwerkelijk gaat gebeuren is echt een stuk kleiner dan het soms lijkt. De reden dat het toch een grote angst blijft is dat de kans, hoe klein ook, altijd aanwezig is en het hoeft in principe maar één keer te gebeuren om een groot probleem te worden.
Feel free to insult me.
  maandag 4 augustus 2014 @ 21:37:22 #23
345170 Roger_Epiales
pi_143066783
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 21:12 schreef LXIV het volgende:

[..]

De mens en de griep hebben met elkaar leren leven in die tienduizenden jaren evolutie. Het is helemaal niet in het voordeel van een virus om al te dodelijk te zijn.
Ik denk niet in voor- of nadelen voor het virus, ik denk in voor- en nadelen voor ons.
Feel free to insult me.
  dinsdag 5 augustus 2014 @ 09:08:55 #25
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_143079089
Date of report
cases deaths
1 Aug 2014 1604 887
30 Jul 2014 1440 826

Er is ook een Liberiaan gestorven in Marokko.

http://www.news.heritagel(...)s-minister-discloses
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_143118951
Nigeria heeft erkend de Amerikaan, Liberiaan, met ebola niet tijdig herkend te hebben. Daardoor zijn die dokter, en mogelijk andere gezondheidsmedewerkers, besmet geraakt. Dat geeft toch te denken wie er in het vliegtuig en van het vliegveld tot en met het ziekenhuis misschien nog meer besmet is geraakt. Overigens las ik ook dat de kans niet wordt uitgesloten dat deze variant besmettelijker is dan tot nu toe wordt aangenomen. Druppels lichaamsvloeistoffen zouden zich makkelijk verspreiden dan alleen door aanraking, maar dat is speculatie, wellicht.
pi_143119080
Wel fijn ook dat je dit 3 weken bij je kan dragen zonder dat je er iets van merkt...... -_-
Zonder wrijving geen glans
pi_143119731
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 11:58 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Wel fijn ook dat je dit 3 weken bij je kan dragen zonder dat je er iets van merkt...... -_-
Het is pas zeer overdraagbaar als de symptomen beginnen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Taxandria op 07-08-2014 12:10:30 ]
  woensdag 6 augustus 2014 @ 12:24:20 #29
45206 Pietverdriet
pi_143119862
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 augustus 2014 09:08 schreef BlaZ het volgende:
Date of report
cases deaths
1 Aug 2014 1604 887
30 Jul 2014 1440 826

Gaat lekker zo, waar heb je die cijfers vandaan?
  woensdag 6 augustus 2014 @ 12:30:20 #30
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_143120044
quote:
Nabestaanden van ebola-slachtoffers in Liberia hebben, tegen de regels van de regering in, de besmette lichamen van hun dierbaren op straat gedumpt.

Vorige week werden onder meer in Liberia strenge maatregelen genomen om de verdere verspreiding van de zeer besmettelijke ziekte te voorkomen. Zo moeten de lichamen van slachtoffers in huis worden bewaard, waar de autoriteiten ze komen oppikken.

In Monrovia, de hoofdstad van het West-Afrikaanse land, laten nabestaanden de lijken echter op straat achter. Volgens minister Lewis Brown van Informatie is de bevolking mogelijk geschrokken van de maatregels om de huizen te ontsmetten en vrienden en familieleden van slachtoffers op te sporen en te onderzoeken.

"Daarom halen ze de lichamen uit hun huizen en worden ze op straat gedumpt. Ze stellen zich liever bloot aan het risico om besmet te raken", aldus Brown, volgens Reuters.

In het westen van Afrika zijn inmiddels 887 mensen overleden door het ebolavirus.
Gaat helemaal goed komen zo. ^O^
  woensdag 6 augustus 2014 @ 12:38:06 #31
56749 BlaZ
pi_143120255
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 12:24 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Gaat lekker zo, waar heb je die cijfers vandaan?
http://en.wikipedia.org/wiki/2014_West_Africa_Ebola_outbreak
  woensdag 6 augustus 2014 @ 12:40:19 #32
45206 Pietverdriet
pi_143120321
quote:
Als je naar de stijging van het aantal gevallen kijkt is de poep goed de ventilator aan het raken
  woensdag 6 augustus 2014 @ 12:41:07 #33
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_143120347
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 12:40 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als je naar de stijging van het aantal gevallen kijkt is de poep goed de ventilator aan het raken
[ afbeelding ]
Ook als je ziet hoe het zich verspreid;
http://en.wikipedia.org/w(...)pril_14_2014_png.png
  woensdag 6 augustus 2014 @ 12:50:01 #34
45206 Pietverdriet
pi_143120617
Als dit zo doorgaat hebben we over een week of 2 een slordige 1500-2000 doden en een 5-6 duizend besmettingen, twee weken later een slordige 4-5 duizend doden en een 12-15 duizend besmettingen
  woensdag 6 augustus 2014 @ 12:52:13 #35
45206 Pietverdriet
pi_143120679
Zoals ik al eerder zei, wordt echt tijd dat men vliegverkeer daar stil legt en grenzen sluit, treinen, busverkeer, etc allemaal stilleggen.
pi_143120691
quote:

[..]

[ afbeelding ]
:o
  woensdag 6 augustus 2014 @ 13:00:22 #37
56749 BlaZ
pi_143120916
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 12:50 schreef Pietverdriet het volgende:
Als dit zo doorgaat hebben we over een week of 2 een slordige 1500-2000 doden en een 5-6 duizend besmettingen, twee weken later een slordige 4-5 duizend doden en een 12-15 duizend besmettingen
De laatste 8 dagen (waarvan gegevens bekend zijn) een 50 nieuwe gevallen per dag. Dan lijkt het me voor de hulpdiensten ook niet langer mogelijk te controleren met wie er allemaal contact geweest is.

Daarnaast is er het bijkomend risico dat de kans op mutaties groter wordt.
  woensdag 6 augustus 2014 @ 13:09:02 #38
45206 Pietverdriet
pi_143121180
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 13:00 schreef BlaZ het volgende:

[..]

De laatste 8 dagen (waarvan gegevens bekend zijn) een 50 nieuwe gevallen per dag. Dan lijkt het me voor de hulpdiensten ook niet langer mogelijk te controleren met wie er allemaal contact geweest is.

Daarnaast is er het bijkomend risico dat de kans op mutaties groter wordt.
Het gevoel bekruipt me dat men niet in staat is meer dan 50 nieuwe gevallen per dag positief te identificeren omdat men eenvoudig de capaciteit niet heeft.
Zo wilde de technisch manager van Chernobiel niet meer dan 2 Rad (als ik me goed herinner) als radioactiviteit rapporteren omdat dit was wat er gemeten werd. De apparatuur had echter een maximum van 2 Rad.
Als het aantal nieuwe gevallen op 50 per dag afvlakt heb ik het gevoel dat dit de max capaciteit van het postitief identificeren.
pi_143122356
Misschien iets voor in de openingspost..
Een gift doen voor hulp in ziekenhuizen in ebolagebied kan bijv via http://www.hospitaalbroeders.nl/ , via ideal.
AZG werkt er ook maar je kunt bij hen niet gemakkelijk specifiek voor ebolabestrijding doneren.
  woensdag 6 augustus 2014 @ 17:53:03 #40
345170 Roger_Epiales
pi_143130583
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 11:58 schreef haags_kwartiertje het volgende:
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 12:20 schreef Taxandria het volgende:
Het is pas overdraagbaar als de symptomen beginnen.
Die 3 weken is de absolute maximale incubatietijd die bekend is. Zijn dus wel eens mensen geweest bij wie het 3 weken duurde, dit is echter niet gebruikelijk. Gemiddelde is 7 dagen.

Over hoe en wanneer het overdraagbaar is hebben we het al gehad, ga het niet nog een keer uittypen, dus dan maar zo:
http://forum.fok.nl/topic/2119256/8/25#142882288
Super korte versie: Geen symptomen betekend niet meteen niet besmettelijk, alleen lastiger te krijgen.
Feel free to insult me.
  woensdag 6 augustus 2014 @ 17:54:32 #41
345170 Roger_Epiales
pi_143130621
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 13:00 schreef BlaZ het volgende:
Nieuwe gevallen zijn over het algemeen symptoomgevallen. Iedereen die zich, waar dan ook in die regio, bij een dokter/ziekenhuis/hulppost komt melden en de juiste symptomen heeft is een nieuw symptoomgeval. Die worden vaak direct bij het totaal opgeteld, maar hoeven helemaal geen ebola te hebben.

Malaria komt in die regio ook veel voor, heeft vaak dezelfde beginsymptomen als ebola, net als een aantal andere ziekten. Daarom zie je ook vaak schommelingen in de cijfers mbt het totale aantal getroffenen, waar ook dat grafiekje wat steeds weer terug komt naar lijkt te wijzen. Dat is de som van alle (zowel dood als levend) bevestigde én vermoedelijke gevallen. Zo kan je de ene dag in totaal 1000 'gevallen' hebben en de volgende dag nog maar 950, omdat dan het lab van 50 mensen heeft vastgesteld dat ze toch iets anders hebben.

(Totaalcijfer = het aantal doden + het aantal geverifieerde geïnfecteerden + het aantal vermoedelijke geïnfecteerden)

Dat maakt ook het werk van de hulpverleners zo lastig. Ze kunnen niet zomaar iedereen met een symptoom meteen tussen de ebola patiënten in de isolatie gooien, terwijl ze misschien iets heel onschuldigs hebben. Ten minste, het kan wel, maar je hebt wel hulpverleners met een bepaalde mentaliteit nodig om die beslissing te kunnen maken en ermee te leven.
Feel free to insult me.
pi_143130832
Net in het journaal, als ik het goed heb opgevangen: arts die besmet was met ebola volledig genezen dankzij een nieuw experimenteel medicijn.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 6 augustus 2014 @ 18:33:54 #43
345170 Roger_Epiales
pi_143131863
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 18:00 schreef Molurus het volgende:
Net in het journaal, als ik het goed heb opgevangen: arts die besmet was met ebola volledig genezen dankzij een nieuw experimenteel medicijn.
Volledig genezen is hij dacht ik nog niet. Lijkt wel aan de beterende hand, zal nog wel wat onderzoek komen om te zien of dat ook echt dankzij dit middel is.

quote:
Onzekerheid blijft

Omdat het medicijn zo nieuw is, is het nog niet duidelijk of het ook echt werkt. Writewol kan sinds het medicijn weer een beetje lopen en heeft weer eetlust, zegt Bruce Johnson, de directeur van de organisatie waar Writewol voor werkt. Maar hij durft niet te zeggen of dat door ZMapp komt.

"Ebola is een lastig virus en de enige dag ben je beter en de andere dag weer slechter."
http://nos.nl/op3/artikel/683066-experimenteel-medicijn-voor-ebolapatienten-vs.html
Feel free to insult me.
pi_143131974
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 18:33 schreef Roger_Epiales het volgende:

[..]

Volledig genezen is hij dacht ik nog niet. Lijkt wel aan de beterende hand, zal nog wel wat onderzoek komen om te zien of dat ook echt dankzij dit middel is.

[..]

http://nos.nl/op3/artikel/683066-experimenteel-medicijn-voor-ebolapatienten-vs.html
Ok, iets te vroeg gejuicht. Maar klinkt nog steeds wel goed, afwachten.
  woensdag 6 augustus 2014 @ 18:37:51 #45
345170 Roger_Epiales
pi_143131979
Eerste geval Saudi-Arabië:
quote:
Eerste geval Saudi-Arabië

Het Saudische ministerie van Gezondheid meldt dat een man die aan de ziekte leed en op de intensive care in een ziekenhuis in Jeddah lag, vanochtend is overleden. Hij had de ziekte opgelopen in Sierra Leone. De regering zegt dat het het eerste geval van ebola in Saudi-Arabië is.
Spanje gaat ook bevestigde patiënt terughalen:
quote:
Spanje stuurt een speciaal ingericht vliegtuig naar Liberia om een Spaanse missionaris op te halen die positief getest is op het ebola-virus. Hij is een van de drie priesters die op een afgesloten afdeling van een ziekenhuis in de hoofdstad Monrovia liggen.
Bron voor beide: http://nos.nl/artikel/683453-who-bespreekt-ebolamaatregelen.html
Feel free to insult me.
  woensdag 6 augustus 2014 @ 18:40:39 #46
345170 Roger_Epiales
pi_143132076
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 18:37 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ok, iets te vroeg gejuicht. Maar klinkt nog steeds wel goed, afwachten.
Zeker hoopgevend, hopen dat ze opschieten met dat onderzoek. (en het spul daarna ook gewoon beschikbaar stellen natuurlijk.)
Feel free to insult me.
pi_143132137
Ja laten we gaan slepen met ebola patienten :')
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
  woensdag 6 augustus 2014 @ 19:21:15 #48
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_143133450
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 12:50 schreef Pietverdriet het volgende:
Pas bij de 5.000.000 gaat hier de vlag uit hoor!
The End Times are wild
  woensdag 6 augustus 2014 @ 19:22:02 #49
45206 Pietverdriet
pi_143133486
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 19:21 schreef LXIV het volgende:

[..]

Pas bij de 5.000.000 gaat hier de vlag uit hoor!
Kijk, daar komt het ware gezicht naar boven
  woensdag 6 augustus 2014 @ 19:24:23 #50
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_143133584
quote:
1s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 19:22 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Kijk, daar komt het ware gezicht naar boven
Ebola kan een plaag voor de mensheid worden, maar wellicht ook een zegen voor de planeet.
The End Times are wild
  woensdag 6 augustus 2014 @ 19:27:52 #51
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_143133747
Ondertussen in Afrika:

quote:
Now Ebola victims are left to rot in the streets: Terrified relatives dump them outside for fear of catching deadly virus
Relatives of Ebola victims are dragging their bodies onto streets of Liberia
Disease-ridden bodies are left to rot in view of everyone, including children
In doing so, relatives hope they will avoid being quarantined by authorities
Ofwel, als er iemand Ebola heeft en waarschijnlijk de familie heeft aangetast, vooral niet melden bij de autoriteiten. Gewoon een stukje verderop op de straat gooien ter verdere verrotting, en verder doen alsof je nergens iets vanaf weet. Zo voorkom je dat ze zelf in quarantaine moet.

Afrikanen!

Oh ja, en dan dit stukje nog: Disease-ridden bodies are left to rot in view of everyone, including children
Wat willen ze dan? Dat er een hekje van 70 cm omheen gezet wordt zodat kinderen het niet hoeven te zien?
The End Times are wild
pi_143133908
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 19:24 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ebola kan een plaag voor de mensheid worden, maar wellicht ook een zegen voor de planeet.
Daar is het op dit moment nog niet besmettelijk genoeg voor. (Helaas?) Je moet toch vrij direct in contact komen met lichaamsvocht van een besmet persoon.
  woensdag 6 augustus 2014 @ 20:24:28 #53
345170 Roger_Epiales
pi_143137174
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 19:24 schreef LXIV het volgende:

[..]

Pff, planeet maak ik me geen zorgen over, die overleeft ons echt wel.

quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 19:27 schreef LXIV het volgende:
Ondertussen in Afrika:
[ afbeelding ]

[..]

Ofwel, als er iemand Ebola heeft en waarschijnlijk de familie heeft aangetast, vooral niet melden bij de autoriteiten. Gewoon een stukje verderop op de straat gooien ter verdere verrotting, en verder doen alsof je nergens iets vanaf weet. Zo voorkom je dat ze zelf in quarantaine moet.

Afrikanen!

Oh ja, en dan dit stukje nog: Disease-ridden bodies are left to rot in view of everyone, including children
Wat willen ze dan? Dat er een hekje van 70 cm omheen gezet wordt zodat kinderen het niet hoeven te zien?
Ja, mooi stukje sensatiejournalistiek. Journalist ziet zoiets gebeuren en schrijft het op alsof de halve bevolking geïnfecteerde lijken om zich heen strooit. Enige media site waar ik dit artikel kon vinden was de daily mail, daar hebben ze in de hele fotoreeks slechts 2 foto's van een lichaam op straat. Ook nog hetzelfde lichaam, van twee kanten gefotografeerd.

Ik kan nog best begrijpen dat dit hier en daar voorkomt, de angst moet vreselijk aanwezig zijn daar.
Feit is wel dat nog steeds dagelijks mensen zich melden met symptomen, of melden dat iemand is overleden, dus het is zeker niet zo dat dit de standaard is.

Oh en:
quote:
Afrikanen!
Denk niet dat het hier niet zou gebeuren. Als we hier te maken zouden hebben met een uitbraak zoals daar, dan zou je hier en daar ook dit soort dingen zien. Mensen worden bang, sommigen raken in paniek en dan doen ze nu eenmaal niet meer wat ze zouden moeten doen. Het is echt niet zo dat in andere delen van de wereld 100% van de mensen zich netjes bij de eerste symptomen komen aangeven om in isolatie opgesloten te worden.
Feel free to insult me.
pi_143157023
quote:

[..]

[ afbeelding ]
Ik zie dus een afname van de relatieve groei afgelopen dagen. Valt allemaal wel mee dus.
pi_143157064
quote:
1s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 18:42 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Ja laten we gaan slepen met ebola patienten :')
Wat is daar mis mee. Gewoon netje in quarantaine naar een land brengen met fatsoenlijke faciliteiten. Zo moeilijk is dat niet hoor.
pi_143157137
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 19:27 schreef LXIV het volgende:
Ondertussen in Afrika:
[ afbeelding ]

[..]

Afrikanen!

Lijkt mij typisch zo'n overdreven nieuwsbericht dat over een aantal dagen weer ontkracht wordt. De foto blijkt al twee jaar oud te zijn en de foto is in een ander land genomen ofzo en het "slachtoffer" is overleden aan iets heel anders dan Ebola of is gewoon in elkaar geslagen. Ik geloof er niets van dat dit een echt ebola slachtoffer is.
  donderdag 7 augustus 2014 @ 10:42:04 #57
56749 BlaZ
pi_143157306
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 10:34 schreef oxylus11 het volgende:

[..]

Lijkt mij typisch zo'n overdreven nieuwsbericht dat over een aantal dagen weer ontkracht wordt. De foto blijkt al twee jaar oud te zijn en de foto is in een ander land genomen ofzo en het "slachtoffer" is overleden aan iets heel anders dan Ebola of is gewoon in elkaar geslagen. Ik geloof er niets van dat dit een echt ebola slachtoffer is.
Misschien is hij gewoon een dutje aan het doen.

Update cijfers 4 augustus

4 Aug 2014 1711 932
1 Aug 2014 1603 887

Met nu ook 9 vermoedelijke gevallen in Nigeria.

http://wwwnc.cdc.gov/travel/notices/alert/ebola-nigeria
  donderdag 7 augustus 2014 @ 13:39:10 #58
345170 Roger_Epiales
pi_143162424
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 10:31 schreef oxylus11 het volgende:

[..]

Wat is daar mis mee. Gewoon netje in quarantaine naar een land brengen met fatsoenlijke faciliteiten. Zo moeilijk is dat niet hoor.
Niemand beweert ook dat het moeilijk is, de vraag is of het zinvol is en of de mogelijke voordelen opwegen tegen de mogelijke risico's.

Natuurlijk, iedereen die meewerkt aan zo'n operatie neemt de grootst mogelijke voorzichtigheid in acht, daar twijfel ik echt niet aan, maar hoe voorzichtig ze ook werken en hoe veel voorzorgsmaatregelen er ook genomen worden, er is altijd een kans dat er iets mis gaat. Wel een heel kleine kans, maar persoonlijk vind ik dat ook de kleinste kans zwaar gewogen moet worden, gezien de eventuele grootte van de gevolgen.

Bij die twee Amerikanen begrijp ik de keuze. Het gaf onderzoekers de mogelijkheid een middel te testen wat op den duur een doorbraak zou kunnen blijken in de zoektocht naar een medicijn. Dit was dus een duidelijk geval van "big possible payoff, small possible risk". Dat idee heb ik bij die Spaanse man niet.

Ik zie het nut er niet van in, om een 75-jarige missionaris uit een besmet gebied naar een nog niet besmet gebied te vervoeren, om hem daar vervolgens op dezelfde manier te behandelen als eerst.
Feel free to insult me.
pi_143162574
Ik denk dat je je te bang laat maken Roger. Uiteraard is het een enge ziekte, maar om nu te zeggen dat een Spanjaard geen behandeling in eigen land verdient omdat er een minuscule kans bestaat op besmetting dat gaat wel erg ver.
de behandling in Spanje is NIET hetzelfde als in Afrika. In Spanje krijgt deze man bloedtransfusies onder hygienische omstandigheden door goed opgeleid personeel. In Afrika, krijgt hij geen bloedtransfusies, en behandeling onder half-hygienische omstandigheden door overwerkt matig-opgeleid personeel.
pi_143163294
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 13:39 schreef Roger_Epiales het volgende:

[..]

Niemand beweert ook dat het moeilijk is, de vraag is of het zinvol is en of de mogelijke voordelen opwegen tegen de mogelijke risico's.

Natuurlijk, iedereen die meewerkt aan zo'n operatie neemt de grootst mogelijke voorzichtigheid in acht, daar twijfel ik echt niet aan, maar hoe voorzichtig ze ook werken en hoe veel voorzorgsmaatregelen er ook genomen worden, er is altijd een kans dat er iets mis gaat. Wel een heel kleine kans, maar persoonlijk vind ik dat ook de kleinste kans zwaar gewogen moet worden, gezien de eventuele grootte van de gevolgen.

Bij die twee Amerikanen begrijp ik de keuze. Het gaf onderzoekers de mogelijkheid een middel te testen wat op den duur een doorbraak zou kunnen blijken in de zoektocht naar een medicijn. Dit was dus een duidelijk geval van "big possible payoff, small possible risk". Dat idee heb ik bij die Spaanse man niet.

Ik zie het nut er niet van in, om een 75-jarige missionaris uit een besmet gebied naar een nog niet besmet gebied te vervoeren, om hem daar vervolgens op dezelfde manier te behandelen als eerst.
Hoe dan ook denk ik dat de behandeling in Spanje een stuk beter zal zijn dan in welk Afrikaans land dan ook.
pi_143165946
Als de werkelijke incubatietijd 25 dagen is dan zijn er veel meer besmettingen dan die 1600.
  donderdag 7 augustus 2014 @ 15:17:42 #62
345170 Roger_Epiales
pi_143165953
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 13:43 schreef oxylus11 het volgende:
Ik denk dat je je te bang laat maken Roger. Uiteraard is het een enge ziekte, maar om nu te zeggen dat een Spanjaard geen behandeling in eigen land verdient omdat er een minuscule kans bestaat op besmetting dat gaat wel erg ver.
de behandling in Spanje is NIET hetzelfde als in Afrika. In Spanje krijgt deze man bloedtransfusies onder hygienische omstandigheden door goed opgeleid personeel. In Afrika, krijgt hij geen bloedtransfusies, en behandeling onder half-hygienische omstandigheden door overwerkt matig-opgeleid personeel.
Maak je over mijn gemoed maar geen zorgen hoor. ;)
Ik vind dit ook feitelijk geen enge ziekte. Zoals ik eerder al ergens schreef is zelfs griep imo "spannender" dan ebola. (Zeg hiermee ook niet dat ik griep als eng beschouw.)

Ik heb er in principe ook geen bezwaar op dat ze iemand naar Europa of de VS halen, voor mijn part gaan ze er een hier in het LUMC behandelen, die hebben ook zeer goede isolatie units. Misschien dat ik me eerder wat ongelukkig heb uitgedrukt, maar waar het om gaat is dat de mogelijke winst die behaald kan worden in voldoende mate opweegt tegen de mogelijke negatieve gevolgen.

Ik ben er dus ook niet pertinent op tegen, maar zoals ik zei:
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 13:39 schreef Roger_Epiales het volgende:
Ik zie het nut er niet van in
De basis van de behandeling is hetzelfde, ook in Afrikaanse ziekenhuizen wordt gebruik gemaakt van bloedtransfusies, al kan ik me de zorgen om de hygiëne nog wel enigszins voorstellen.
Ik heb zelf geen ervaring met het plaatselijke personeel, maar ik zal niet zomaar aannemen dat ze daar zo veel slechter zijn opgeleid.
Feel free to insult me.
  donderdag 7 augustus 2014 @ 15:21:20 #63
345170 Roger_Epiales
pi_143166071
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 15:17 schreef thesiren.nl het volgende:
Als de werkelijke incubatietijd 25 dagen is dan zijn er veel meer besmettingen dan die 1600.
De maximale bekende incubatietijd van ebola is 21 dagen. Dat is de langste tijd die wel eens geconstateerd is, komt echter niet vaak voor dat het zo lang duurt.
Feel free to insult me.
pi_143166085
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 15:17 schreef Roger_Epiales het volgende:

[..]

Maak je over mijn gemoed maar geen zorgen hoor. ;)
Ik vind dit ook feitelijk geen enge ziekte. Zoals ik eerder al ergens schreef is zelfs griep imo "spannender" dan ebola. (Zeg hiermee ook niet dat ik griep als eng beschouw.)

Ik heb er in principe ook geen bezwaar op dat ze iemand naar Europa of de VS halen, voor mijn part gaan ze er een hier in het LUMC behandelen, die hebben ook zeer goede isolatie units. Misschien dat ik me eerder wat ongelukkig heb uitgedrukt, maar waar het om gaat is dat de mogelijke winst die behaald kan worden in voldoende mate opweegt tegen de mogelijke negatieve gevolgen.

Ik ben er dus ook niet pertinent op tegen, maar zoals ik zei:

[..]

De basis van de behandeling is hetzelfde, ook in Afrikaanse ziekenhuizen wordt gebruik gemaakt van bloedtransfusies, al kan ik me de zorgen om de hygiëne nog wel enigszins voorstellen.
Ik heb zelf geen ervaring met het plaatselijke personeel, maar ik zal niet zomaar aannemen dat ze daar zo veel slechter zijn opgeleid.
Eens contact gehad met een Irakese dokter, die daar was opgeleid, wat je in Nederland in een jaar leert, zo niet minder, dat is voor hun een hele opleiding geneeskunde. Ik denk dat het in die Afrikaanse landen stiekem nog veel erger is.
  donderdag 7 augustus 2014 @ 15:48:20 #65
345170 Roger_Epiales
pi_143166941
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 15:21 schreef Taxandria het volgende:

[..]

Eens contact gehad met een Irakese dokter, die daar was opgeleid, wat je in Nederland in een jaar leert, zo niet minder, dat is voor hun een hele opleiding geneeskunde. Ik denk dat het in die Afrikaanse landen stiekem nog veel erger is.
Is helaas idd vaak wel zo, al zou je het niet altijd zeggen wanneer je hier in een goed en modern ziekenhuis de verpleging wel eens bezig ziet.

Maar goed, houd er ook rekening mee dat het daar nu niet slechts het plaatselijke personeel zit. De mensen die daar zijn via de WHO, AzG ed zijn uitstekend opgeleid en hebben vaak met meerdere uitbraken gewerkt, die kunnen de kennis die voor deze situatie nodig is overbrengen op de plaatselijke medewerkers en het niveau behoorlijk snel opkrikken. Mbt het behandelen van ebola loopt er nu in West-Afrika veel meer ervaring rond dan in welk Europees land dan ook, al kan ik me echt wel voorstellen dat iemand terug zou willen.
Feel free to insult me.
  donderdag 7 augustus 2014 @ 16:26:26 #66
45206 Pietverdriet
pi_143168157
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 10:29 schreef oxylus11 het volgende:

[..]

Ik zie dus een afname van de relatieve groei afgelopen dagen. Valt allemaal wel mee dus.
Als het aantal nieuwe gevallen op 50 per dag afvlakt heb ik het gevoel dat dit de max capaciteit van het postitief identificeren.
pi_143171475
Tja. Het is maar Afrika? Even een paar decennia laten afsterven en dan lost het probleem zich vanzelf wel op. Als ze daar al te betoeterd zijn om hygiënisch en fatsoenlijk te werk te gaan in een ziekenhuis, dan vraag je er toch wel zelf om dat het nu uit de hand loopt. :)

Maar ik zal vast wel weer iets over het hoofd zien dat ik nu met zo'n lompe conclusie kom.
pi_143181226
Van Demorgen.be,
quote:
Belgische dokter in Liberia: "WHO doet zijn werk niet"
JC − 07/08/14, 20u24 − Bron: VRT

© epa. Liberiaanse verpleegsters halen het lichaam op van een patiënt die overleden is aan ebola. Pas sinds twee dagen zijn de begravingen goed op gang gekomen.

De Vlaamse arts Koen Henckaerts, die sinds enkele dagen in Liberia verblijft, is niet tevreden over de manier waarop de ebola-epidemie in het land wordt aangepakt. "Het ministerie van Volksgezondheid is totaal overwelmd en kan de aanpak maar niet georganiseerd krijgen", zei hij vanmiddag op Radio 1. "En de mensen van de Wereldgezondheidsorganisatie doen intussen hun werk niet."

Henckaerts werkt voor het departement Humanitaire Hulp en Civiele Bescherming van de Europese Commissie. De situatie in Liberia, een van de broeihaarden van ebola, ziet er niet goed uit, zegt hij. "Er zijn al meer dan 500 gevallen vastgesteld met meer dan 200 doden tot gevolg. Wat belangrijker is: al 69 geneesheren en verpleegsters zijn besmet door slechte bescherming."

Eén van de belangrijkste zaken bij de behandeling is de opvolging van mensen die in contact geweest zijn met patiënten, aldus Henckaerts. "Maar die opvolging wordt niet georganiseerd. Bovendien is het begraven van de doden pas sinds twee dagen goed op gang gekomen. Daarvoor lagen doden soms drie tot vijf dagen thuis voor ze werden opgehaald."

Onvoldoende personeel
Henckaerts' departement financiert het Rode Kruis, de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) en Artsen Zonder Grenzen. "Artsen Zonder Grenzen zijn goed in de behandeling van patiënten", klinkt hij lovend. "Ze zijn zeer actief in Guinee en Sierra Leone, waardoor ze echter niet voldoende personeel hebben om ook in Liberia te kunnen ingrijpen. Het Rode Kruis is sinds enkele dagen bezig met het ophalen van doden en levert hier goed werk."

Maar hij wijst met een beschuldigende vinger naar de WHO. "Die organisatie zou het ministerie veel sterker moeten ondersteunen, maar naar mijn opinie doet ze haar job niet. Ze kreeg nochtans financiële middelen van de EU en van de Amerikaanse regering, maar ik denk dat ze hier niet over de juiste mensen beschikt om de aanpak van ebola te organiseren."

Volgens de Vlaamse arts moeten de hulporganisaties de komende weken focussen op het opzetten van extra behandelingscentra, de bescherming van het verplegend personeel, het opzoeken van alle contacten van de patiënten en het direct begraven van de doden.
In Liberia alleen al zijn al 70 dokters en verpleegsters besmet geraakt :X
Logisch dat je dan te weinig personeel hebt. En het personeel dat nog gezond is zal ook wel twee keer nadenken vooraleer dat ze een patiënt gaan behandelen.

Ik heb ergens gelezen (kan het nu niet meer terugvinden) dat er gewoon al een tekort is aan latex wegwerphandschoenen. En dat gewoon voldoende handschoenen die na iedere behandeling weg geworpen kunnen worden, al heel veel zou helpen.
  donderdag 7 augustus 2014 @ 22:32:07 #69
45206 Pietverdriet
pi_143181563
Ach ja, het is de schuld van de who, eerst decennia lang burgeroorlog voeren, niets opbouwen, en als het misgaat is het de schuld van het who.
Bullshit.
  donderdag 7 augustus 2014 @ 23:55:50 #70
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_143185236
Wat opvalt zijn de verschillen in aantallen tussen de verschillende landen. In Liberia gaat het hard nu, in Guinea loopt het maar langzaam aan op.

Verder is er nu ook een geval in SA, best link aangezien de jaarlijkse Hadj voor de deur staat.
pi_143187203
Net op CNN: in Sierra Leone worden getroffen dorpen nu door het leger geïsoleerd. Alleen gezondheidswerkers mogen erin en eruit.
  vrijdag 8 augustus 2014 @ 09:49:18 #72
345170 Roger_Epiales
pi_143191588
Ebola: internationale noodsituatie

quote:
De Wereldgezondheidsorganisatie WHO heeft de verspreiding van ebola bestempeld tot een internationale noodsituatie. De WHO heeft een persconferentie gegeven over de aanpak van het dodelijke virus, waartegen geen medicijn bestaat.

Er is een gecoördineerde internationale aanpak nodig om de verdere verspreiding van ebola te stoppen, aldus de WHO. De organisatie roept landen wereldwijd op zo snel mogelijk steun te verlenen aan getroffen landen. (...)
http://nos.nl/artikel/684059-ebola-internationale-noodsituatie.html
Feel free to insult me.
pi_143191959
Waarom geen reisverbod afgeven? Dat snap ik echt niet
Wem die Scheisse bis zum Hals steht, sollte den Kopf nicht hängen lassen
  vrijdag 8 augustus 2014 @ 10:32:36 #74
345170 Roger_Epiales
pi_143192405
Filmpje persco dame van WHO:
http://nos.nl/embed/?id=v:684073&autoplay=1
Feel free to insult me.
pi_143193038
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 10:10 schreef maryen65 het volgende:
Waarom geen reisverbod afgeven? Dat snap ik echt niet
Snap ik ook niet, ze moeten gewoon een reisverbod instellen naar West-Afrika.
  vrijdag 8 augustus 2014 @ 11:46:12 #76
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_143194323
Volgens mij is het geval in Saudi-Arabië nog niet bevestigd als ebola, al lijkt het er wel op. De regering heeft alle haj visa voor de besmette landen ingetrokken. Ben blij dat ik aan de oostkust van Saudi-Arabië zit , dat wel!
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  vrijdag 8 augustus 2014 @ 13:44:28 #77
345170 Roger_Epiales
pi_143198162
Flinke lap tekst:
WHO Statement, ebola, internationale noodsituatie.

quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 11:46 schreef nixxx het volgende:
Volgens mij is het geval in Saudi-Arabië nog niet bevestigd als ebola, al lijkt het er wel op. De regering heeft alle haj visa voor de besmette landen ingetrokken. Ben blij dat ik aan de oostkust van Saudi-Arabië zit , dat wel!
Goede beslissing. Het is toch elke keer weer een gigantische, dicht op elkaar gepakte mensenmassa waar direct fysiek contact toch vrijwel onvermijdelijk is. Kan ik me voorstellen dat je daar niet een paar gevallen tussen wil hebben.
Feel free to insult me.
  vrijdag 8 augustus 2014 @ 16:01:16 #78
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_143202531
quote:
Ebola death toll rises by 29 to 961, WHO says

(Reuters) - The death toll from the Ebola outbreak in West Africa stood at 961 people as of Aug 6, with 29 deaths reported on Aug 5-6, the World Health Organization said on Friday.

There were 68 new cases, bringing the total to 1,779. Four of the new cases were in Nigeria, the most recent country to be affected, and there were no new cases in Guinea, where the outbreak began. Four people died in Guinea, one in Nigeria, 12 in Sierra Leone and 12 in Liberia.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_143207799
In Liberia is de gezondheidszorg nu compleet dichtgeklapt. Ziekenhuizen zijn dicht en artsen en verplegers (die paar die ze nog hebben na de burgeroorlog) zijn of ziek of in angst thuis. Het blijkt dat ziekenhuizen een van de grootste infectiehaarden geworden zijn, dankzij slechte hygiëne.

Ik begrijp nu wel beter waarom veel afrikanen niet in quarantaine wilden in die ziekenhuizen. Als je het virus niet hebt, dan loop je het daar wel op.

Overigens zijn de 950 doden de officieel bevestigde doden. Mensen die in hun huis overlijden en door familie begraven worden worden niet meegeteld. Vermenigvuldig het aantal eens met drie en dan kom je op het daadwerkelijk aantal doden.

Na Sierra Leone, Liberia en Guinea, nu ook slachtoffers in Nigeria en Benin. Gaat niet ophouden voordat we de 50.000 - 100.000 slachtoffers hebben.
  vrijdag 8 augustus 2014 @ 19:33:07 #80
45206 Pietverdriet
pi_143209518
Ik ben bang dat het meer dan dat gaan worden..
  vrijdag 8 augustus 2014 @ 21:10:43 #81
45206 Pietverdriet
pi_143213559

Een rap die waarschuwt voor ebola en wat je moet laten
  zaterdag 9 augustus 2014 @ 09:06:19 #82
45206 Pietverdriet
pi_143226012
Nederlanders die naar west afrika gaan worden gewaarschuwt geen rauw vlees te eten aldaar volgens het rivm...
http://www.telegraaf.nl/g(...)ebola-landen___.html

Hee! RIVM, how about een fucking reisverbod?

En in Canada is mogelijk een eerste geval aangetroffen
http://www.telegraaf.nl/b(...)la_in_Canada___.html
pi_143226168
Is rauw vlees eten een ding dan in West Afrika?
  zaterdag 9 augustus 2014 @ 09:32:29 #84
45206 Pietverdriet
pi_143226190
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 09:29 schreef beeer het volgende:
Het laat goed zien welk libelle niveau het RIVM heeft.
Beetje vage waarschuwingen maar vooral geen echte beslissing durven nemen.
pi_143226203
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 12:52 schreef Pietverdriet het volgende:
Zoals ik al eerder zei, wordt echt tijd dat men vliegverkeer daar stil legt en grenzen sluit, treinen, busverkeer, etc allemaal stilleggen.
Yup. Helaas is men daar zo corrupt en onopgelost dat dit niet gaat gebeuren.

Dus moeten wij onze hebben sluiten voor mensen uit die hoek.
Whatever...
pi_143226233
quote:
  zaterdag 9 augustus 2014 @ 09:40:00 #87
45206 Pietverdriet
pi_143226251
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 09:34 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Yup. Helaas is men daar zo corrupt en onopgelost dat dit niet gaat gebeuren.

Dus moeten wij onze hebben sluiten voor mensen uit die hoek.
Dat gaat pas gebeuren als het al te laat is. De overheid laat zich meer door omstandigheden dwingen dan dat men proactief beslissingen neemt. Men aan de lucratieve luchtlijn naar Nigeria (KLM) en wil geen verkeerde beslissing nemen en neemt daarom maar geen beslissing.
pi_143226280
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 09:06 schreef Pietverdriet het volgende:
Nederlanders die naar west afrika gaan worden gewaarschuwt geen rauw vlees te eten aldaar volgens het rivm...
http://www.telegraaf.nl/g(...)ebola-landen___.html

Hee! RIVM, how about een fucking reisverbod?

Zo groot is het risico niet dat je het oploopt hoor.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_143226472
Gisteravond op de Franse radio hoorde ik een journalist zeggen dat Frankrijk bereidt is ze tegen te houden met alle middelen (en dat wil heel wat zeggen) Verder gaf de journalist aan dat als ze een bootje zien met zwarten gaan ze meteen schieten. Hoe triest ook.

Volgens deze journalist is het sprake van aantal weken en de virus is in Europa
  zaterdag 9 augustus 2014 @ 10:19:12 #90
45206 Pietverdriet
pi_143226609
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 09:43 schreef Monolith het volgende:

[..]

Het punt is dat je het moet containen
pi_143226863
Allemaal mensen weer helemaal panisch terwijl dit qua snelheid van de besmetting echt nergens op lijkt. Pas als 't airborne gaat neem ik m'n petje ervoor af.
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
pi_143226902
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 10:19 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het punt is dat je het moet containen
Dat hoeft niet gelijk op het niveau van landen. Daarbij is ebola niet zo makkelijk overdraagbaar dat de noodzaak bestaat om handel met en personenverkeer naar hele landen of zelfs continenten lam te leggen.
  zaterdag 9 augustus 2014 @ 11:05:42 #93
45206 Pietverdriet
pi_143227314
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 10:41 schreef Monolith het volgende:

[..]

Dat hoeft niet gelijk op het niveau van landen. Daarbij is ebola niet zo makkelijk overdraagbaar dat de noodzaak bestaat om handel met en personenverkeer naar hele landen of zelfs continenten lam te leggen.
Sure, lekker niets doen tot het uit de klauwen loopt.
pi_143227343
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 11:05 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Sure, lekker niets doen tot het uit de klauwen loopt.
Je discussieert weer lekker op niveau, Piet. Er zit natuurlijk geen enkele optie tussen niets doen en het verkeer tussen landen volledig lam leggen.
  zaterdag 9 augustus 2014 @ 11:10:01 #95
45206 Pietverdriet
pi_143227394
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 11:07 schreef Monolith het volgende:

[..]

Je discussieert weer lekker op niveau, Piet. Er zit natuurlijk geen enkele optie tussen niets doen en het verkeer tussen landen volledig lam leggen.
Is eenvoudig en snel te realiseren.
Zorgt ervoor dat de verspreiding buiten de regio zeer bemoeilijkt wordt
pi_143227479
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 11:10 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Is eenvoudig en snel te realiseren.
Zorgt ervoor dat de verspreiding buiten de regio zeer bemoeilijkt wordt
Het is ook volkomen disproportioneel. Het is een stompzinnige paniekreactie op iets dat een vrij marginaal risico is.
pi_143227482
quote:
De apen slaan terug
Wem die Scheisse bis zum Hals steht, sollte den Kopf nicht hängen lassen
  zaterdag 9 augustus 2014 @ 11:16:11 #98
45206 Pietverdriet
pi_143227504
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 11:15 schreef Monolith het volgende:

[..]

Het is ook volkomen disproportioneel. Het is een stompzinnige paniekreactie op iets dat een vrij marginaal risico is.
Neuh, geen paniek, krachtig en kordaat optreden, beslissingen nemen en niet rondouwehoeren.
pi_143227512
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 11:15 schreef maryen65 het volgende:

[..]

De apen slaan terug
Dat doen ze met AIDS al aardig.
  zaterdag 9 augustus 2014 @ 11:18:48 #100
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_143227548
Ebola is echt geen gevaar voor Europa. Ook niet voor Afrika. Al zou je helemaal niks doen, dan gebeurde er nog niet veel. Er gaan veel meer mensen dood aan griep, verhoudheid, malaria, tbc etc dan aan Ebola.
The End Times are wild
pi_143227606
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 11:16 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Neuh, geen paniek, krachtig en kordaat optreden, beslissingen nemen en niet rondouwehoeren.
Tja als te krachtig en kordaat moet gaan optreden tegen elk marginaal risico kun je beter gelijk Nederland hermetisch afsluiten.
Er zijn namelijk nog 1001 andere routes van besmetting via vele andere landen.

Dit vat het prima samen.
http://thecolbertreport.cc.com/videos/nm2atj/ebola-panic
pi_143227654
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 09:40 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat gaat pas gebeuren als het al te laat is. De overheid laat zich meer door omstandigheden dwingen dan dat men proactief beslissingen neemt. Men aan de lucratieve luchtlijn naar Nigeria (KLM) en wil geen verkeerde beslissing nemen en neemt daarom maar geen beslissing.
Eens. Frankrijk maakt zich meer zorgen dan Nederland. Maar Frankrijk heeft meer kennis in huis ( institut Pasteur) en in volgens mij zuid Frankrijk een zeer speciaal laberatorium in Lille en Touloise. In Europa heeft alleen Duitsland , Frankrijk , Rusland en dacht ik Engeland zo'n gespecialiseerde laberatarium. Maar de meest gevanceerde is ligt in Frankrijk of Rusland.

Nederlanders zijn over het algemeen laconiek. Hun reactie op wereldwijde gevaarlijke pandemieen reageren ze vrij laat vind ik. In de media sowieso. Wellicht omdat het land kleiner is. Het is ook een kwestie van geld tuurlijk. Frankrijk geeft veel meer geld uit voor preventie en bestrijding en onderzoek van. Maar de Franse overheid geeft 6x meer geld uit voor onderzoek dan Nederland bijvoorbeeld.

Frankrijk maakt zich grote zorgen. Uiteraard omdat Frankrijk meer Afrikanen heeft. Op dit moment gaan er meer dan 100.000 Franse afrikanen op vakantie.

Nederland is dacht ik de enige land die een directe luchtverbinding heeft met Nigeria. Omdat KLM onderdeel is van Air France.
  zaterdag 9 augustus 2014 @ 11:53:57 #103
345170 Roger_Epiales
pi_143228165
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 09:43 schreef Monolith het volgende:

[..]

Dit weegt idd mee.

Voorlopig liggen de beslissingen van het RIVM in lijn met het advies van de WHO. De landen met de grootste uitbraken zijn al geen vakantiebestemmingen, het is niet zo dat er hordes mensen op schiphol staan te wachten tot ze naar Liberia kunnen om daar die arme patiëntjes te knuffelen en in de landen zelf zijn noodverordeningen van kracht om reizen te beperken.

Komt nog bij dat schiphol (met KLM) alleen op Lagos, Nigeria, vliegt. In dat land zijn 'slechts' zeven bevestigde gevallen, waarvan er twee al dood zijn. Deze gevallen zijn (vrijwel?) allemaal vlak na zijn aankomst besmet door 'patient zero' in Nigeria en zitten in hetzelfde ziekenhuis. Is ook niet een gemiddeld Afrikaans staatsziekenhuis, maar een privékliniek.

Ondanks het lage aantal gevallen heeft de Nigeriaanse president toch eergisteren al de noodtoestand uitgeroepen en miljoenen beschikbaar gesteld voor extra isolatie units, extra personeel en andere medische benodigdheden. Reizen vanuit Nigeria wordt 'ontmoedigd' en reizigers worden op het vliegveld gecontroleerd voor ze mogen vertrekken.
Nigeria doet er dus, itt sommige andere regeringen daar, alles aan om hun uitbraak in de kiem te smoren.

Negatief reisadvies kan ik nog inkomen, maar een algeheel reisverbod is imo overbodig.

quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 11:18 schreef LXIV het volgende:
Ebola is echt geen gevaar voor Europa. Ook niet voor Afrika. Al zou je helemaal niks doen, dan gebeurde er nog niet veel. Er gaan veel meer mensen dood aan griep, verhoudheid, malaria, tbc etc dan aan Ebola.
Ok, dit is dan weer het andere uiterste. Met niks doen krijg je de situatie zoals die nu in Liberia is, die regering dacht in het begin ook dat de uitbraak daar wel vanzelf zou besterven. Het feit dat andere ziekten in het verleden meer doden geëist hebben betekend nog niet dat deze ziekte dus niet erg is. Sowieso is verschillende ziekten met elkaar vergelijken in dit soort situaties volstrekt zinloos.
Feel free to insult me.
pi_143228407
Dat is de uitgebreide versie inderdaad, maar ik had geen zin om een heel betoog te typen op mijn telefoon aangezien Piet toch weer in de ongestelde oneliner modus zit.
  zaterdag 9 augustus 2014 @ 12:19:33 #105
345170 Roger_Epiales
pi_143228620
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 11:24 schreef Shokirbek85 het volgende:

[..]

Eens. Frankrijk maakt zich meer zorgen dan Nederland. Maar Frankrijk heeft meer kennis in huis ( institut Pasteur) en in volgens mij zuid Frankrijk een zeer speciaal laberatorium in Lille en Touloise. In Europa heeft alleen Duitsland , Frankrijk , Rusland en dacht ik Engeland zo'n gespecialiseerde laberatarium. Maar de meest gevanceerde is ligt in Frankrijk of Rusland.

Nederlanders zijn over het algemeen laconiek. Hun reactie op wereldwijde gevaarlijke pandemieen reageren ze vrij laat vind ik. In de media sowieso. Wellicht omdat het land kleiner is. Het is ook een kwestie van geld tuurlijk. Frankrijk geeft veel meer geld uit voor preventie en bestrijding en onderzoek van. Maar de Franse overheid geeft 6x meer geld uit voor onderzoek dan Nederland bijvoorbeeld.

Frankrijk maakt zich grote zorgen. Uiteraard omdat Frankrijk meer Afrikanen heeft. Op dit moment gaan er meer dan 100.000 Franse afrikanen op vakantie.
Nederland heeft meer kennis in huis dan veel mensen denken. Er zijn de afgelopen jaren een best aantal doorbraken op het gebied van ziektebestrijding uit Nederlandse laboratoria gekomen, juist bij de meer 'moeilijke ziekten'. Vorig jaar nog waren het Nederlandse onderzoekers van het Erasmus die, met zelfontwikkelde experimenten, als eerste het MERS virus wisten te isoleren.

Op het gebied van ebola zijn we ook bezig. Een van de meer veelbelovende nieuwe middelen tegen ebola wordt in Leiden ontwikkeld.
quote:
Nederland is dacht ik de enige land die een directe luchtverbinding heeft met Nigeria. Omdat KLM onderdeel is van Air France.
Nope. Londen, Amsterdam, Frankfurt, Parijs, Madrid en Milaan voor zover ik weet.
Feel free to insult me.
  zaterdag 9 augustus 2014 @ 12:20:55 #106
345170 Roger_Epiales
pi_143228646
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 12:07 schreef Monolith het volgende:
Dat is de uitgebreide versie inderdaad, maar ik had geen zin om een heel betoog te typen op mijn telefoon aangezien Piet toch weer in de ongestelde oneliner modus zit.
Och, was ook niet speciaal voor Piet.
Gekeken naar het aantal views, ook van deel 1, kan ik me voorstellen dat er meerdere lezers zijn die zich meer zorgen maken dan strikt noodzakelijk.
Feel free to insult me.
pi_143228768
Gekke vraag misschien, maar bij ons op het werk komen dagelijks grote hoeveelheden plantenmateriaal binnen vanuit Nigeria / Kenia / Uganda.

Zou dit gevaarlijk kunnen zijn?
pi_143229027
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 12:27 schreef 12345r het volgende:
Gekke vraag misschien, maar bij ons op het werk komen dagelijks grote hoeveelheden plantenmateriaal binnen vanuit Nigeria / Kenia / Uganda.

Zou dit gevaarlijk kunnen zijn?
Als er ebola patiënten overheen gepist hebben wellicht.
pi_143229085
Oke het is dus niet overdraagbaar van bijv; zwetende handen -> vochtig plantmateriaal?

Heb me er nog niet echt in verdiept
  zaterdag 9 augustus 2014 @ 12:50:56 #110
38496 Perrin
pi_143229303
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 12:40 schreef 12345r het volgende:
Oke het is dus niet overdraagbaar van bijv; zwetende handen -> vochtig plantmateriaal?

Heb me er nog niet echt in verdiept
Het kan een aantal dagen buiten het menselijk lijf overleven. Dus als je vermoed dat er Ebola-patienten overheen hebben geniest de afgelopen paar dagen, zou ik wel even handschoenen aantrekken.
pi_143229324
Kunnen mensen aangeklaagd worden als ze ebola meenemen naar hun thuisland als ze terug komen van vakantie in Nigeria/Sierra Leone? :@
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_143229400
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 12:52 schreef superniger het volgende:
Kunnen mensen aangeklaagd worden als ze ebola meenemen naar hun thuisland als ze terug komen van vakantie in Nigeria/Sierra Leone? :@
Verkopen ze dat in de taxfree shops en krijg je het geseald in een zakje mee?
pi_143229405
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 12:50 schreef Perrin het volgende:

[..]

Het kan een aantal dagen buiten het menselijk lijf overleven. Dus als je vermoed dat er Ebola-patienten overheen hebben geniest de afgelopen paar dagen, zou ik wel even handschoenen aantrekken.
Volgens mij is nog niet bekend dat ebola via de lucht overgedragen kan worden. 1 labo onderzoek wijst op die richting, maar is nog niet zeker.
  zaterdag 9 augustus 2014 @ 13:11:54 #114
38496 Perrin
pi_143229705
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 12:57 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]

Volgens mij is nog niet bekend dat ebola via de lucht overgedragen kan worden. 1 labo onderzoek wijst op die richting, maar is nog niet zeker.
Via de lucht niet, maar wel door lichaamsvloeistoffen:

SURVIVAL OUTSIDE HOST: The virus can survive in liquid or dried material for a number of days (5). Infectivity is found to be stable at room temperature or at 4°C for several days, and indefinitely stable at -70°C (3, 4). Infectivity can be preserved by lyophilisation.

http://www.phac-aspc.gc.ca/lab-bio/res/psds-ftss/ebola-eng.php
pi_143229893
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 13:11 schreef Perrin het volgende:

[..]

Via de lucht niet, maar wel door lichaamsvloeistoffen:

SURVIVAL OUTSIDE HOST: The virus can survive in liquid or dried material for a number of days (5). Infectivity is found to be stable at room temperature or at 4°C for several days, and indefinitely stable at -70°C (3, 4). Infectivity can be preserved by lyophilisation.

http://www.phac-aspc.gc.ca/lab-bio/res/psds-ftss/ebola-eng.php
Dat is wel anders dan het kunnen krijgen van ebola door te niesen. Ben nu artikel aan lezen wat in je link de bron is. Gaat volgens mij ook over ander type ebola dan de uitbraak van nu.

Ieder geval apart dat er zoveel tegenstrijdige info is.
  zondag 10 augustus 2014 @ 02:06:05 #116
345170 Roger_Epiales
pi_143250690
Goed nieuws, mag ook wel weer eens.
quote:
De man die afgelopen woensdag in Saudi-Arabië aan ebola zou zijn overleden, had de ziekte waarschijnlijk toch niet. De eerste testresultaten uit het laboratorium zijn negatief. Dat heeft het Saudische ministerie van Volksgezondheid laten weten.

De man overleed kort nadat hij was teruggekomen van een zakenreis naar Sierra Leone, een van de landen die het zwaarst zijn getroffen door de ebola-epidemie. Hij had ziekteverschijnselen die deden denken aan ebola.
http://nos.nl/artikel/684628-saudier-had-toch-geen-ebola.html
Feel free to insult me.
  zondag 10 augustus 2014 @ 11:18:33 #117
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_143254232
Vond ik ook goed nieuws! Al was er gisteren geloof ik nog iemand met verdachte symptomen gemeld hier in Saudi-Arabië.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
  zondag 10 augustus 2014 @ 12:22:43 #118
45206 Pietverdriet
pi_143255875
In Hamburg ook, was waarschijnlijk ook loos alarm
  zondag 10 augustus 2014 @ 12:57:19 #119
345170 Roger_Epiales
pi_143256925
Well, i stand corrected.

Enkele dagen terug kwam uit Spanje het bericht dat ze een patiënt gingen terughalen om in Spanje verder behandeld te worden. Ik uitte mijn twijfels over die beslissing omdat ik vond dat de eventuele risico's van zo'n operatie niet opwogen tegen een iets betere behandeling van 1 patiënt.

Nu komt dit bericht naar buiten.
quote:
De Spaanse priester die is besmet met ebola, wordt behandeld met een nieuw, experimenteel serum. De Spaanse autoriteiten hebben toestemming gegeven voor het gebruik van ZMapp, ook al is het middel nog onvoldoende getest.

ZMapp is een cocktail van antistoffen die geproduceerd worden door dieren die aan het virus zijn blootgesteld. Het wordt gemaakt door een Amerikaans onderzoekslaboratorium en is tot nu toe vooral getest op dieren.
http://nos.nl/artikel/684706-nieuw-middel-ebolapatient-spanje.html
In het licht van deze informatie wens ik mijn mening bij te stellen.
Goed nieuws en imo zeker de moeite waard om iemand voor "hierheen" te halen. Was alleen fijn geweest als ze hier eerder mee waren gekomen.
Feel free to insult me.
  zondag 10 augustus 2014 @ 18:16:01 #120
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_143270112
Even op een cynische note, ik denk dat je nu aspirine in een doosje met zmapp erop geprint voor grof geld kunt verkopen in Liberia etc.. zoiets zal ook vast al wel gebeuren...
  zondag 10 augustus 2014 @ 18:19:26 #121
45206 Pietverdriet
pi_143270269
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 18:16 schreef nixxx het volgende:
Even op een cynische note, ik denk dat je nu aspirine in een doosje met zmapp erop geprint voor grof geld kunt verkopen in Liberia etc.. zoiets zal ook vast al wel gebeuren...
West Afrika kennende, allang in omloop waarschijnlijk, en waanzinnig goed vervalst qua verpakking.
  zondag 10 augustus 2014 @ 18:22:55 #122
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_143270394
Stuurt trouwens ook wel een fijne boodschap naar Afrika he, op mij komt het over als stik maar lekker. Nou weet ik ook wel dat dat soort antilichamen lastig te maken zijn en zeker in grote hoeveelheden, maar dat is denk ik niet het beeld dat de gemiddelde Afrikaan krijgt. Ben benieuwd wat hiervan het lange termijn effect is op het vertrouwen in westerse hulpverleners en medici
.

[ Bericht 0% gewijzigd door nixxx op 10-08-2014 18:24:32 (spelvout) ]
  zondag 10 augustus 2014 @ 19:21:58 #123
345170 Roger_Epiales
pi_143272552
quote:
1s.gif Op zondag 10 augustus 2014 18:22 schreef nixxx het volgende:
Stuurt trouwens ook wel een fijne boodschap naar Afrika he, op mij komt het over als stik maar lekker. Nou weet ik ook wel dat dat soort antilichamen lastig te maken zijn en zeker in grote hoeveelheden, maar dat is denk ik niet het beeld dat de gemiddelde Afrikaan krijgt. Ben benieuwd wat hiervan het lange termijn effect is op het vertrouwen in westerse hulpverleners en medici
.
Denk dat dat voorlopig nog wel mee zal vallen, zelfs als dit nieuws de mensen daar al bereikt.

Niet vergeten dat dit dierlijke antistoffen zijn, het menselijk lichaam kan daar behoorlijk slecht op reageren.
Ik denk dat de negatieve effecten van het niet meteen gebruiken van dit middel (als het al op grotere schaal geproduceerd had kunnen worden) veel minder zullen zijn dan de negatieve effecten die je krijgt als je het meteen bij een grote groep mensen inspuit, die vervolgens heftige allergische reacties krijgen, het spul afstoten en nog zieker worden dan ze al waren.

Een van de meest hardnekkige geruchten is dat de ziekte wordt verspreid door de hulpverleners. Gelukkig geloven niet alle Afrikanen dat en dus kunnen de hulpverleners nog enigszins hun werk doen. Stel nou dat we ze nu met een doos injectiespuiten dat gebied in sturen en tegen de mensen daar zeggen dat we een goedje hebben gemaakt wat ze gaat helpen. We spuiten dat spul bij ze in en ze worden nog veel zieker. Dat zou desastreus zijn, dan kunnen we net zo goed alle hulpverleners daar weghalen.
Feel free to insult me.
  zondag 10 augustus 2014 @ 19:36:02 #124
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_143273173
Ik zie je punt, al met al een duivels ethisch dilemma. Daar kunnen iig weer een paar ethici op afstuderen en promoveren, de één zijn dood....

Maar als ik lag dood te bloeden kon een ethisch dilemma me gestolen worden, hop dat infuus erin!
  zondag 10 augustus 2014 @ 19:55:07 #125
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_143274067
Ja ik zou in Oktober naar Gambia , gaan maar ik durf niet meer
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zondag 10 augustus 2014 @ 20:25:45 #126
345170 Roger_Epiales
pi_143275484
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 19:36 schreef nixxx het volgende:
Ik zie je punt, al met al een duivels ethisch dilemma. Daar kunnen iig weer een paar ethici op afstuderen en promoveren, de één zijn dood....

Maar als ik lag dood te bloeden kon een ethisch dilemma me gestolen worden, hop dat infuus erin!
Een situatie als dit lijkt me een ware nachtmerrie voor medisch ethici.
Ik geloof dat er volgende week een bijeenkomst is van de WHO met een groep medisch ethici waar dit dilemma besproken zal worden naar de huidige situatie. Gaat interessant worden om te zien wat voor beslissingen daaruit voort gaan komen.

Twee belangrijke verantwoordelijkheden richting de patiënt staan hier natuurlijk lijnrecht tegenover elkaar.
-- Aan de ene kant moet je alles in je macht doen om die mensen te helpen en te proberen ze te genezen.
-- Aan de andere heb je de verantwoordelijkheid om goede en vooral veilige medicatie te geven, om zeker niet meer kwaad dan goed te doen.

Vraag is nu of, en zo ja wanneer, de ene verantwoordelijkheid zwaarder mag gaan wegen dan de andere.
Feel free to insult me.
pi_143277873
New York Times heeft een artikel geplaatst waarin ze beweren dat patiënt 0 een 2 jarig jongetje was dat begin december overleed in Guinea.

Opvallend is dat pas in maart de eerste diagnose Ebola is gesteld en dat er toen al meerdere brandhaarden waren. Ze schrijven ook dat gezondheidsmedewerkers niet geloven dat de cijfers van 1700 en 962 kloppen. Dit zijn slechts de geregistreerde gevallen (die overigens al twee dagen niet meer zijn bijgewerkt).

Wat ook verontrustend is is dat de ziekte zich niet alleen verspreid via overgeefsel, bloed en diarree, maar ook via zweet, spuug en snot. Je kunt besmet raken door op in de bus op een stoel te gaan zitten, waar een dag eerder een besmette ebola patiënt heeft gezeten. Wat dat betreft is het toch bittere noodzaak om vliegtuigstoeltjes en wc's te ontsmetten van vluchten van en naar de regio. We kunnen wel pronken met onze goede hygiëne, maar in tegenstelling tot pest, tuberculose en diarree heeft ebola daar maling aan. De ziekte heeft geen onhygiënische omstandigheden nodig om zich te verspreiden (alhoewel het wel helpt natuurlijk).
  zondag 10 augustus 2014 @ 22:52:45 #128
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_143282770
YahooNews twitterde op zondag 10-08-2014 om 22:41:47 BREAKING: EBOLA OUTBREAK IN ATLANTA! Estimated 145 people infected so far since Doctors carrying the disease were flown in from Africa. reageer retweet
Run for your poopers!
  zondag 10 augustus 2014 @ 22:55:03 #129
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_143282880
Blijkbaar was/is de Yahoo news twitter gehacked. Bovenstaande tweet is getweet door de hacker.
pi_143283195
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 22:55 schreef YazooW het volgende:
Blijkbaar was/is de Yahoo news twitter gehacked. Bovenstaande tweet is getweet door de hacker.
Het was dan ook een onzinnig bericht.
  zondag 10 augustus 2014 @ 23:32:27 #131
345170 Roger_Epiales
pi_143284791
Zag het artikel ook langskomen, met de zoektocht naar 'patient zero'.

quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 21:23 schreef Zemi77 het volgende:
Ze schrijven ook dat gezondheidsmedewerkers niet geloven dat de cijfers van 1700 en 962 kloppen.
Dit lees ik daar nergens terug.
Feit dat men elke keer, ook nu dus, de uitbraak helemaal kunnen herleiden naar de eerste besmetting lijkt er toch op te wijzen dat het aantal geïnfecteerden per regio beter geregistreerd wordt dan men blijkbaar denkt.

Ik denk dat die 1997 gevallen aardig in de buurt komt van het daadwerkelijke aantal nu. Het is natuurlijk nog steeds een samenvoeging van bevestigde + waarschijnlijke + vermoedelijke gevallen. Het cijfer zal dus nog omlaag gaan wanneer het lab een andere ziekte bij iemand vaststelt. Daarentegen kan het nog wat omhoog gaan door een aantal mensen die toch nog buiten de telling zijn gevallen.

quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 21:23 schreef Zemi77 het volgende:
Wat ook verontrustend is is dat de ziekte zich niet alleen verspreid via overgeefsel, bloed en diarree, maar ook via zweet, spuug en snot. Je kunt besmet raken door op in de bus op een stoel te gaan zitten, waar een dag eerder een besmette ebola patiënt heeft gezeten.
Het virus kan worden verspreid via alle vormen van lichaamsvocht, dus ook zweet idd. Het is echter niet zo dat elk soort vocht evenveel kans op besmetting met zich meeneemt. Veruit het ergst zijn bloed en feces.

Het stoeltje in de bus zou ik me geen zorgen over maken. Het lijkt er sowieso op dat zweet geen groot risico vormt en er is altijd een zekere mate van verval buiten het lichaam. Het virus blijft niet oneindig lang intact buiten het lichaam. Combinatie van (waarschijnlijk) lage hoeveelheid virussen in zweet en het feit dat gewone 'in de bus' omstandigheden niet ideaal zijn voor het virus maakt deze situatie tot een (zeer) laag risico.

Het maakt ook uit hoe je met geïnfecteerd vocht in contact komt. Wat zweet op de huid gaat je niet infecteren, het virus kan nl niet zomaar door de huid heen en nee, vocht wordt ook niet met virus en al in de huid geabsorbeerd. De huid zal op zijn minst kapot moeten zijn, liefst een open wond voor directe toegang tot de bloedbaan, om het virus op te kunnen nemen.

Hier een interessant stuk waar samples van zowel oppervlakten als patiënten (alle vormen van lichaamsvocht) zijn genomen en getest op de aanwezigheid van virussen en antistoffen. Een test om te kijken waar de risico's liggen.
http://jid.oxfordjournals.org/content/196/Supplement_2/S142.full
Het is geen grootschalige studie, dus daadwerkelijke cijfers kunnen afwijken van de hier gevonden resultaten, maar het is een aardige inschatting.
Feel free to insult me.
  dinsdag 12 augustus 2014 @ 07:32:21 #132
38496 Perrin
pi_143329769
quote:
'1013 doden door ebola-epidemie in Afrika'

Het dodental als gevolg van de recente ebola-epidemie is opgelopen tot 1013. In drie West-Afrikaanse landen zijn afgelopen week namelijk 52 mensen overleden aan het dodelijke virus.

Dat heeft de Wereldgezondheidsorganisatie WHO maandag gemeld.

Van die ebola-slachtoffers stierven er 29 in Liberia, 17 in Sierra Leone en zes in Guinee. Het aantal besmettingen nam toe tot 1848.
  dinsdag 12 augustus 2014 @ 13:46:04 #133
345170 Roger_Epiales
pi_143338017
http://nos.nl/artikel/685416-spaanse-ebolapatient-overleden.html
quote:
De Spaanse priester die met het ebolavirus was besmet, is in een ziekenhuis in Madrid overleden. (...) Hij kreeg in het ziekenhuis het experimenteel medicijn ZMapp toegediend. Zondag werd daarover gemeld dat de priester goed op het middel reageerde.
Feel free to insult me.
  donderdag 14 augustus 2014 @ 02:14:01 #134
345170 Roger_Epiales
pi_143401441
quote:
Duitsland: verlaat ebola-landen
Duitsland heeft al zijn burgers in Liberia, Guinee en Sierra Leone opgeroepen die landen te verlaten vanwege het ebola-virus. Dat heeft het ministerie van Buitenlandse Zaken in Berlijn vandaag bekend gemaakt.

Het advies geldt niet voor het Duitse medisch personeel dat in deze landen aan het werk is. Ook de ambassades zullen gewoon open blijven. Verder kunnen Duitsers vooralsnog wel in Nigeria blijven, waar ook gevallen van ebola zijn geconstateerd.

Nederland
Nederland volgt het Duitse beleid vooralsnog niet. Wel heeft het ministerie van Buitenlandse Zaken veiligheidswaarschuwingen voor reizigers naar de West-Afrikaanse landen op de website gezet.
http://nos.nl/artikel/685885-duitsland-verlaat-ebolalanden.html
Feel free to insult me.
  donderdag 14 augustus 2014 @ 08:41:18 #135
56749 BlaZ
pi_143403418
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2014 07:32 schreef Perrin het volgende:

[..]

Weer 56 doden erbij

11 Aug 2014 1,975 1,069
9 Aug 2014 1,848 1,013
6 Aug 2014 1,779 961
  donderdag 14 augustus 2014 @ 09:42:04 #136
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_143404344
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 08:41 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Weer 56 doden erbij

11 Aug 2014 1,975 1,069
9 Aug 2014 1,848 1,013
6 Aug 2014 1,779 961
Doordat deze mensen zo snel dood gaan, blijft het aantal besmette gevallen relatief klein. Het was veel gevaarlijker als er maar de helft doodging en dat de andere helft doorging met besmetten.
The End Times are wild
  donderdag 14 augustus 2014 @ 09:45:41 #137
431144 Teydelyk
Bad, for the greater good
pi_143404415
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 09:42 schreef LXIV het volgende:

[..]

Doordat deze mensen zo snel dood gaan, blijft het aantal besmette gevallen relatief klein. Het was veel gevaarlijker als er maar de helft doodging en dat de andere helft doorging met besmetten.
Deze man weet.

Ebola is simpelweg te effectief om veel mensen te killen. Incubatietijd redelijk kort, besmettelijkheid laag, dodelijkheid hoog. Laat je niet bang maken mensen.
Shake with your right hand but hold a rock in the left.
  vrijdag 15 augustus 2014 @ 09:02:40 #138
45206 Pietverdriet
pi_143438372
  vrijdag 15 augustus 2014 @ 09:06:53 #139
45206 Pietverdriet
pi_143438423
pi_143438592
quote:
Ik heb je voornamelijk horen roepen dat we reisverboden naar dergelijke landen moesten instellen en dergelijke. Niet echt dat het aantal slachtoffers in betreffende landen waarschijnlijk hoger is dan de officiële statistieken. Vooralsnog is het aantal besmettingen in Westerse landen effectief 0. De enige dode in Westerse landen is iemand die ter plekke met zieken werkte, besmet is geraakt en is teruggehaald in een poging hem in Spanje nog te behandelen.
pi_143438632
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 augustus 2014 09:19 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ik heb je voornamelijk horen roepen dat we reisverboden naar dergelijke landen moesten instellen en dergelijke. Niet echt dat het aantal slachtoffers in betreffende landen waarschijnlijk hoger is dan de officiële statistieken. Vooralsnog is het aantal besmettingen in Westerse landen effectief 0. De enige dode in Westerse landen is iemand die ter plekke met zieken werkte, besmet is geraakt en is teruggehaald in een poging hem in Spanje nog te behandelen.
Wij hebben hier genoeg kennis en kunde om te voorkomen dat de ziekte zich hier verspreidt.
Een reisverbod is echt overdreven.
pi_143438754
quote:
Volgens mij zijn we juist over het hoogtepunt heen. Enfin, we gaan het zien.
  vrijdag 15 augustus 2014 @ 11:58:25 #143
45206 Pietverdriet
pi_143441756
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 augustus 2014 09:19 schreef Monolith het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 13:09 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het gevoel bekruipt me dat men niet in staat is meer dan 50 nieuwe gevallen per dag positief te identificeren omdat men eenvoudig de capaciteit niet heeft.
Zo wilde de technisch manager van Chernobiel niet meer dan 2 Rad (als ik me goed herinner) als radioactiviteit rapporteren omdat dit was wat er gemeten werd. De apparatuur had echter een maximum van 2 Rad.
  vrijdag 15 augustus 2014 @ 12:12:45 #144
45206 Pietverdriet
pi_143442145
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 augustus 2014 09:29 schreef oxylus11 het volgende:

[..]

Volgens mij zijn we juist over het hoogtepunt heen. Enfin, we gaan het zien.
Waar baseer je dat op?
pi_143442361
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 augustus 2014 12:12 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Waar baseer je dat op?
De snelheid waarmee de groei toeneemt, neemt af. Eerst zaten we in een bijna exponentiële curve als je naar het aantal gevallen keek. Inmiddels groeit het aantal gevallen eerder lineair.
pi_143442836
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 19:55 schreef michaelmoore het volgende:
Ja ik zou in Oktober naar Gambia , gaan maar ik durf niet meer
Tot nu toe geen enkele melding van Ebola in Gambia en ook niet in het omliggende land Senegal, dus op dit moment denk ik niet dat je je veel zorgen hoeft te maken. Zelf in februari in Gambia geweest, was een indrukwekkende reis.
  vrijdag 15 augustus 2014 @ 12:41:31 #147
45206 Pietverdriet
pi_143442897
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 augustus 2014 12:20 schreef oxylus11 het volgende:

[..]

De snelheid waarmee de groei toeneemt, neemt af. Eerst zaten we in een bijna exponentiële curve als je naar het aantal gevallen keek. Inmiddels groeit het aantal gevallen eerder lineair.
Wat mijn vermoeden eerder bevestigd.
pi_143444700
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 09:45 schreef Teydelyk het volgende:

[..]

Deze man weet.

Ebola is simpelweg te effectief om veel mensen te killen. Incubatietijd redelijk kort, besmettelijkheid laag, dodelijkheid hoog. Laat je niet bang maken mensen.
Er zijn wel verschillen met vorige uitbraken..
- De huidige uitbraak is laat ontdekt waardoor er meerdere brandhaarden zijn
- Het altijd aanwezige risico dat besmette reizigers per vliegtuig het virus verspreiden is bij deze uitbraak ook groter
pi_143444965
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 augustus 2014 11:58 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

[..]

Ik weet niet zozeer of het met maximale capaciteit van identificeren te maken heeft.
Denk dat er ook veel gevallen zijn waarbij überhaupt geen vermoeden van een mogelijk geval van Ebola wordt gerapporteerd.
  vrijdag 15 augustus 2014 @ 16:18:24 #150
45206 Pietverdriet
pi_143449664
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 augustus 2014 13:50 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ik weet niet zozeer of het met maximale capaciteit van identificeren te maken heeft.
Denk dat er ook veel gevallen zijn waarbij überhaupt geen vermoeden van een mogelijk geval van Ebola wordt gerapporteerd.
dat is hetzelfde
pi_143455269
De president van Nigeria heeft 16,000 artsen ontslagen.
Ура для россии
  vrijdag 15 augustus 2014 @ 19:42:18 #152
45206 Pietverdriet
pi_143455860
quote:
14s.gif Op vrijdag 15 augustus 2014 19:24 schreef Woestijnvos het volgende:
Goed idee!
  vrijdag 15 augustus 2014 @ 20:07:28 #153
38496 Perrin
pi_143456870
quote:
14s.gif Op vrijdag 15 augustus 2014 19:24 schreef Woestijnvos het volgende:
Ze staakten al een maand, overigens. Lekkere timing. }:|
  zaterdag 16 augustus 2014 @ 12:03:51 #154
345170 Roger_Epiales
pi_143474896
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 augustus 2014 11:58 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

[..]

Lijkt er helaas wel steeds meer op dat je, iig voor Siërra Leone en Liberia, gelijk hebt.

Van de voorzitter van Artsen zonder Grenzen in Nederland:
quote:
"Wat we merken vooral op dit moment in Siërra Leone en Liberia is dat de situatie echt, zeg maar, 'out of hand' is, 'out of control'. Wat we vooral zien is veel nieuwe plekken waar patiënten zijn en dan duurt het gewoon te lang, omdat er geen capaciteit is op heel veel van die plekken, om een isolatie-unit op te zetten en mensen op te volgen."
Uit dit interview (audio): http://nos.nl/audio/687074-azg-situatie-liberia-is-out-of-control.html

Ik zie een rol voor de overheden in de rest van de wereld. Die zouden hun ziekenhuizen moeten contacteren en de bereidwilligheid van artsen, liefst met een specialisme richting virologie, moeten peilen om daarheen te gaan.

AzG heeft natuurlijk geld gekregen om artsen aan te trekken, maar daar is tijd voor nodig. Artsen benaderen, sollicitatieprocedures, onkostenregelingen, artsen moeten misschien eea regelen met huidige werkgever. Overheid zou AzG daar veel tijd kunnen besparen door de animo onder de eigen artsen te peilen en eens artsen te 'doneren' ipv geld. Hoeft van mij niet eens vrijwillig (financieel gezien) te zijn, gewoon met doorbetaling van salaris.

Ben er persoonlijk een beetje zat van dat overheden in dit soort situaties gewoon een bedrag overmaken en er dan klaar mee zijn, alsof dat alles oplost.
"Here's some money, now go away. We can't be bothered."
Feel free to insult me.
pi_143474949
Is hier eigenlijk een medicijn tegen? of een vaccin?
pi_143475173
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 augustus 2014 12:05 schreef theunderdog het volgende:
Is hier eigenlijk een medicijn tegen? of een vaccin?
Volg je het nieuws überhaupt wel?
pi_143475312
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 augustus 2014 12:13 schreef Monolith het volgende:

[..]

Volg je het nieuws überhaupt wel?
Jazeker, maar niet over het Ebola virus.
pi_143475445
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 augustus 2014 12:19 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Jazeker, maar niet over het Ebola virus.
Geen vaccin, wel een nog niet afdoende getest medicijn dat men inmiddels ook inzet.
pi_143475551
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 augustus 2014 12:25 schreef Monolith het volgende:

[..]

Geen vaccin, wel een nog niet afdoende getest medicijn dat men inmiddels ook inzet.
"niet afdoende medicijn""...

Maar men zet het wel in, soort proefkonijnen idee?
pi_143475643
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 augustus 2014 12:28 schreef theunderdog het volgende:

[..]

"niet afdoende medicijn""...

Maar men zet het wel in, soort proefkonijnen idee?
Het was getest op dieren maar nog niet op mensen toen het werd ingezet bij die twee Amerikaanse hulpverleners die terug waren gehaald naar eigen land. Daarna was er wat ophef over het feit dat dit niet in Afrika werd ingezet en is toch besloten dat het mocht, geloof ik.
  zaterdag 16 augustus 2014 @ 12:32:38 #161
345170 Roger_Epiales
pi_143475669
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 augustus 2014 12:25 schreef Monolith het volgende:

[..]

Middel uit Canada is nog niet ingezet. Omdat het nog zo vroeg in de experimentele fase zit wil het bedrijf eerst duidelijke afspraken over aansprakelijkheid voor het geval dat er iets heel erg mis gaat, begrijpelijk natuurlijk, maar kost wel tijd.

Enige middel wat daar, voor zo ver ik weet, echt is ingezet is ZMapp, dat Amerikaanse spul. Daarvan was nog genoeg op voorraad voor wel 3 patiënten en het duurt maanden om een nieuwe lading te produceren.
Feel free to insult me.
pi_143475699
Ik had het ook over Zmapp inderdaad. De Canadese variant kende ik nog niet.
pi_143476229
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 augustus 2014 12:31 schreef Monolith het volgende:

[..]

Het was getest op dieren maar nog niet op mensen toen het werd ingezet bij die twee Amerikaanse hulpverleners die terug waren gehaald naar eigen land. Daarna was er wat ophef over het feit dat dit niet in Afrika werd ingezet en is toch besloten dat het mocht, geloof ik.
Ah, en hoe zit het met het besmettingsgevaar eigenlijk?

Als iemand uit Afrika met Ebola naar hier komt, lopen we dan allemaal echt gevaar?
pi_143476265
Sierra Leone en Liberia gaan nu eindelijk over op iets wat ze al veel eerder hadden moeten doen: regio's afsluiten en geen mens mag erin of eruit.

Overigens is het regenseizoen nu begonnen en dat heeft voor en nadelen. Ten eerste zorgt het ervoor dat mensen minder mobiel worden, dat is dus gunstig. Helaas betekende dit in het verleden ook dat de gezondheidszorg op een laag pitje werd gezet. Artsen en hulpverleners reisden niet meer en brachten geen bezoeken meer aan (afgelegen) dorpen. Het lijkt er niet op of de overheden dit nu wel op poten krijgen. Het blijft dus een taak voor artsen zonder grenzen en de WHO.

Hoe het met de regenval zit on combinatie met het verspreiden van het virus van zieken en overledenen weet men eigenlijk niet. Het is vooral hopen dat het meevalt.

De laatste weken werd bekend dat er een groot aantal verschillende medicijnen worden ontwikkeld tegen Ebola, alhoewel er geen is die op mensen is getest, zijn er een aantal wel aangeslagen op muizen en apen. Het ontwikkelen van deze medicijnen duurt lang en de eerste grote hoeveelheden worden pas op zijn vroeg medio 2015 verwacht. Ruim op tijd voor ons als het virus zich naar Europa weet te verspreiden. Maar wat laat voor de mensen in de geïnfecteerde gebieden.

Overigens nemen overheden en met name vliegtuigmaatschappijen nu hun verantwoordelijkheid. Meerdere vliegtuigmaatschappijen vliegen niet meer op de landen waar het virus heerst en een enkele schort zelfs de vluchten op de mainport van Afrika (Nairobi) op. Ook landen nemen maatregelen. Duitsland adviseert al zijn burgers om de drie landen te verlaten en Zambia gaat zelfs zover om de eigen inwoners te verbieden om er naar toe af te reizen en geen mensen uit die landen op te nemen.
pi_143476294
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 augustus 2014 13:00 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Ah, en hoe zit het met het besmettingsgevaar eigenlijk?

Als iemand uit Afrika met Ebola naar hier komt, lopen we dan allemaal echt gevaar?
Is Googelen of het topic terug lezen nou zo moeilijk?
pi_143476312
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 augustus 2014 13:02 schreef Monolith het volgende:

[..]

Is Googelen of het topic terug lezen nou zo moeilijk?
Doe niet zo uit de hoogte man.. :')
  zaterdag 16 augustus 2014 @ 15:04:44 #167
56749 BlaZ
pi_143479294
Nieuwe cijferupdate

13 Aug 2014 2,127 1,145
11 Aug 2014 1,975 1,069
9 Aug 2014 1,848 1,013
  zaterdag 16 augustus 2014 @ 23:58:10 #168
38496 Perrin
pi_143496947
  zondag 17 augustus 2014 @ 06:26:58 #169
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_143501133
Als je daar een beetje typische S-curve doorheen trekt dan vlakt die niet af voor 5000 besmettingen.....En deze cijfers zijn blijkbaar al onder gerapporteerd.
  zondag 17 augustus 2014 @ 08:28:36 #170
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_143501391
'Ebolabesmetting in Alicante'

In de Spaanse stad Alicante is een Nigeriaan opgenomen die mogelijk besmet is met het dodelijk ebolavirus. Volgens Spaanse media zaterdag is de man overgebracht naar een gespecialiseerd ziekenhuis en zit hij in quarantaine.

De man zou symptomen hebben die overeenkomen met de ziekteverschijnselen van ebola zoals koorts en overgeven. Hij was samen met zijn zus. Zij zou niet ziek zijn.

De Spaanse overheid heeft een speciaal ebolaprotocol in werking gesteld.
-----------------------
Daar was ik afgelopen februari nog.
pi_143501472
Alicante reed ik gisteren nog langs.
  zondag 17 augustus 2014 @ 09:05:57 #172
45206 Pietverdriet
pi_143501640
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 06:26 schreef nixxx het volgende:
Als je daar een beetje typische S-curve doorheen trekt dan vlakt die niet af voor 5000 besmettingen.....En deze cijfers zijn blijkbaar al onder gerapporteerd.
En deze cijfers zijn alleen de bevestigde gevallen, de realiteit is waarschijnlijk veel erger
  zondag 17 augustus 2014 @ 09:12:33 #173
406034 Bugno
Campione d. Mondo 91/92
pi_143501695
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 08:37 schreef NikeyAjax het volgende:
Alicante reed ik gisteren nog langs.
Mm, dan ga je dus binnenkort dood. Balen man
Fitter. Happier. More productive
---------------------------------------------------
If you think in terms of a year, plant a seed; if in terms of ten years, plant trees; if in terms of 100 years, teach the people. - Confucius
  zondag 17 augustus 2014 @ 09:15:53 #174
269692 Divje
brr brr patapim
pi_143501716
quote:
11s.gif Op zondag 17 augustus 2014 08:28 schreef Drugshond het volgende:
'Ebolabesmetting in Alicante'

In de Spaanse stad Alicante is een Nigeriaan opgenomen die mogelijk besmet is met het dodelijk ebolavirus. Volgens Spaanse media zaterdag is de man overgebracht naar een gespecialiseerd ziekenhuis en zit hij in quarantaine.

De man zou symptomen hebben die overeenkomen met de ziekteverschijnselen van ebola zoals koorts en overgeven. Hij was samen met zijn zus. Zij zou niet ziek zijn.

De Spaanse overheid heeft een speciaal ebolaprotocol in werking gesteld.
-----------------------
Daar was ik afgelopen februari nog.
Komt wel erg dichtbij zo.
oh ah toma toma vem vem vem vem
pi_143501776
Laten we hopen dat het geen ebola is! (Net als in S-A en Canada)
pi_143509605
quote:
Woedende menigte 'bevrijdt' 17 ebolapatiënten in Liberia
Door: Joeri Vlemings − 17/08/14, 13u21 − Bron: bild.de, belga
© getty.

"No ebola in West Point", schreeuwden de honderden demonstranten in de arme wijk in Monrovia in Liberia. De woedende menigte 'bevrijdde' daarom verscheidene mogelijke patiënten die geïsoleerd in een vroeger schoolgebouw lagen. Onder hen zijn enkele bevestigde gevallen van ebola.

Terwijl er nu al in het Spaanse Alicante een verdacht geval van ebola wordt onderzocht, blijft de ziekte in West-Afrika onverminderd verder woeden. In de wijk West Point, die ongeveer 75.000 mensen telt, in de Liberiaanse hoofdstad Monrovia geloven velen in een soort van complot of samenzwering: het dodenvirus bestaat in hun ogen niet écht.

Het Liberiaanse ministerie van Gezondheid had eerder bericht de hele wijk onder quarantaine te willen plaatsen. Zo wil de overheid verhinderen dat de inwoners naar andere gebieden trekken. "We zullen levensmiddelen en andere goederen naar West Point brengen, voor de maatregel van kracht wordt", klonk het. Vele burgers reageerden woedend op de aankondiging.

Kort voor de stormloop van de volksmenigte was een lijkwagen met vier dodelijke slachtoffers onder politiebegeleiding voorbijgereden. En vorige nacht was ook al een tiental mogelijke ebolapatiënten ontsnapt, zo vertelt een verpleegster, omdat de instelling geen medicatie voor hen had.

Er stierven al meer dan duizend mensen aan ebola in West-Afrika. Liberia is er de trieste koploper. Meer dan 400 mensen zijn daar al aan het virus gestorven, zo blijkt uit cijfers van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO).
Als dit waar is, dan vrees ik het ergste. Vrij rond lopende patiënten met Ebola in een dicht bevolkte wijk (75 000), waar de bevolking gelooft dat ebola een samenzwering is.

Edit: bron http://www.demorgen.be/dm(...)ten-in-Liberia.dhtml
pi_143509726
En dit

AFPAfrica twitterde op zondag 17-08-2014 om 14:26:27 #BREAKING: Armed men attack Monrovia Ebola clinic, 29 patients flee, witnesses say reageer retweet
  zondag 17 augustus 2014 @ 14:39:23 #178
45206 Pietverdriet
pi_143509758
Hollywood had het niet kunnen verzinnen. Als je dit in een film zou zetten zouden de critici schrijven dat je een stereotiep en racistisch beeld van Afrika neerzet
pi_143510000
Een mooi voorbeeld van natuurlijke selectie eigenlijk. Een fatsoenlijke beschaving krijgt dit soort virussen redelijk snel onder controle. Holbewoners wat moeilijker.
pi_143510029
Het Artikel waar de andere bronnen hun informatie vandaan lijken te halen:

quote:
Danger Lurks in Monrovia: Ebola Patients Flee W. Point Isolation

Written by FPA Staff Report
Published: 16 August 2014

Monrovia-Concerns continue to mount over the Ministry of Health and Social Welfare’s handling of the Ebola virus heightening fears that the virus could spread faster than expected in Liberia.

In the West Point community Saturday, seventeen (17) suspected and some confirmed Ebola patients escaped an isolation center late in the evening.

Sam Tarplah, a registered nurse who is managing the self-initiative isolation center early Saturday morning took journalists on a tour of a facility where the positive Ebola patients were being kept in isolation.

From a concrete fence and a building with half transparent windows, the Ebola patients are visibly seen at the center with those who are a little stronger communicating loudly.

“I have been here one week, one shouted; your bring us food”, he said, refusing to call his name. Nurse Tarplah told reporters that some of the people kept at the center at the MV Massaquoi School were diagnosed positive and told to be in isolation at home because of insufficient space at the ELWA isolation center.

Tarplah said knowing the risk the presence of these Ebola positive patients will cause the community when they at home, he decided to keep them in one location though not in the same room.

According to him, there were a total of 29 persons that the center but nine had died over the last few days. A day ago, he said one of the patient very weak, fell on his forehead and died.

Patient Flees

He said on Friday, a lady from Bardnersville who brought food for her husband and a son, two of them Ebola positive, became angry when she was not allowed entry and as such some residents of West Point, assisted her in erecting sticks on the wall of the fence where the man and his son escaped.

Late Saturday night, the remaining 17 left the isolation center assisted by angry residents of the West Point Community.

Tarplah said a group of people overwhelmed the center chanting slogans such as “NO Ebola, Ellen broke, she want more money; she lying about Ebola” and helped the 17 patients to leave the center.

Tarplah said his vehicle was partly damaged by the group some of whom are against the establishment of such center in their community.

“I am on my way to Ministry of Health right now, the people came and opened the place with force, they even spoiled my car”, Tarplah said.

The medical humanitarian group Samaritan Purse experienced similar resistance in the ELWA community when they tried to expand the treatment and containment center at the facility, forcing the group to abandon their plans to widen the scope of their work in the area.

The West Point Community is densely populated and Assistant Health Minister for Curative and Preventive Services, Tolbert Nyeswah said Thursday that the Health Ministry has planned to quarantine the entire community to prevent people from moving in and out.

“We will soon quarantine West Point, we are trying to get food and other needs before we effect the action”, Nyeswah said.

As the news of quarantining the area spreads, residents have become angry over the planned action and have been threatening to resist.

On Saturday morning some West Point residents, mainly youths were remaking threatening remarks “We will not move around, your come try it, your will see; your want make money out of West Point, let see”.

West Point, located on a peninsula which juts out into the Atlantic between the Mesurado and St. Paul Rivers is home to approximately 75,000 people and is easily one of Monrovia's most densely populated neighborhoods hampered by overpopulation and a host of diseases.

The community’s problems have been crippled by the lack of proper sanitation, public toilets. A UN report estimates that there are four public toilets in the area and while some sections of the area have paid public toilets, many cannot afford, forcing resident to use the surrounding areas to ease themselves.

Outside West Point, several communities around Monrovia are also going through tough patches.

Sick patients have been pleading for more than a week to get medical teams assistance but many of those pleads are falling on deaf ears as bodies are taking longer to be collected.

In the 5th Street Community in Sinkor, a body lasted three days before community dwellers staged a protest blocking the main Tubman Boulevard Road to claim the attention of health authorities on Thursday.

On the Capitol Bye Pass, the wife of Aloysius Mulbah, now a former employee of the General Auditing Commission, Konah Kupee said her late husband had been calling health workers since Thursday last week but to avail until he died a week later, on Friday August 15 before the health team arrived to take his blood specimen.

Konah told FrontPageAfrica that she has been attending to her sick husband since Thursday last when he got critically ill repeatedly calling health authorities to take him only to receive numerous promises.

Calls on Deaf Ears

“My husband called, I called, his brothers called, aunties, we all called on different numbers but nobody has been able to come so when the sickness got serious, we have to leave him in the room and he has been crying there but since 5 am this morning no sound, so I do not know what is happening to him” Konah narrated.
Mulbah was later confirmed dead on Friday afternoon and according to family sources, his result has shown positive for the deadly Ebola virus. Mulbah had a few weeks ago attended the burial ceremony of an Uncle, Santo Mulbah along with other family members.

In the Mount Barclay community, one resident informed FrontPageAfrica late Saturday that they are planning a protest action come Sunday to draw the attention of the Health Ministry toward uncollected bodies in their community. Another family member who formed part of the burial died three days before Aloysius death.

The resident, Shedrick Bettie said over 13 deaths have occurred in the area over the last one week days with seven critically ill and some of the bodies remain uncollected for more than two days now.

According to the World Health Organization, the latest toll climbed has climbed to 1,069. Several international airlines have already cancelled flights with Kenya Airways becoming the latest.

Compounding the dilemma are mounting criticisms of the government which was quoted by the Associated Press Friday as having spent $US12 million (nine million euros) in tackling the Ebola outbreak between April and June, and looks set to spend much more in the coming weeks. Many Liberians are unsure how that much money was spent with so many bodies piling up and residents’ anger growing by the day.
http://frontpageafricaonline.com/index.php/politic/2679-danger-lurks-in-monrovia-21-ebola-patients-flee-west-point-isolation
pi_143511206
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 14:45 schreef Confetti het volgende:
Een mooi voorbeeld van natuurlijke selectie eigenlijk. Een fatsoenlijke beschaving krijgt dit soort virussen redelijk snel onder controle. Holbewoners wat moeilijker.
Europa heeft er anders ook zo'n 1000 jaar overgedaan om besmettelijke ziektes onder controle te krijgen (pest, mazelen, pokken, 'griep', ...)

Het probleem zit hem eigenlijk in sterke verstedelijking en verbeterd transport zonder fatsoenlijke hygiëne, riolering en begrip van ziektes.

Zolang mensen niet in steden gaan samenhokken en in kleine groepen (landbouwers/nomaden) leven, hebben zulke ziekte weinig kans. Ze zijn veel te dodelijk en mensenleven te ver van elkaar om te kunnen verspreiden.

Vanaf dat mensen mobieler worden en ermeer contact is tussen groepen onderling en meer mensen op een kleinere opppervlak gaan samenwonen, krijgen ziektes, die al dan niet al aanwezig waren, plotseling een ideaal 'habitat'.

Hier in Europa hebben we de truc van quarantaine geleerd door de pestepidemie in de 14e Eeuw. De steden die niet/minder getroffen werden door de pest, hadden allemaal heel strikte toegangsregels en quarantaineregels toegepast. (in ME betekende dit gewoonweg de stadspoorten sluiten, nog vrij eenvoudig om dit te doen). In Noorwegen (Bergen) is de pest binnengekomen via een schip (met dode bemanning). Achteraf, nadat men al de doden geteld had, 50% van de bevolking, kwam men tot de conclusie dat schepen vanaf dan in quarantaine moesten voordat ze de haven binnen mochten.

Ook de ondergang van het Romeinse rijk is mede veroorzaakt doordat ziektes plots om zich heen grepen door de snelle verstedelijking met op het einde ook een pestepidemie in de 6e eeuw. Rome is ten onder gegaan aan malaria (Rome ligt in een moeras). Rome in de hoogdagen van het Romeinse rijk was een miljoenenstad (1-2 mlj). In de 5e eeuw leefden er nog 650000 mensen in Rome. Een eeuw later nog geen 100 000.

Hetzelfde kan je zeggen over cholera epidemiën in arbeiderswijken etc. Europa heeft leren omgaan met ziektes door ervaring. Ervaring die in Afrika niet bestaat
  zondag 17 augustus 2014 @ 15:21:17 #182
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_143511243
Wat precies verstaat men onder "direct contact"? Is dat een hand schudden of is het meer? Ik begreep dat het via uitwisseling van vloeistoffen ging, dus ik zat meer te denken aan een zoen (op de mond) ofzo.

Nvm, al gevonden, bedankt voor je uitzetting Roger_Epiales

NWS / Ebola in West-Afrika niet te stuiten

[ Bericht 33% gewijzigd door maniack28 op 17-08-2014 15:28:47 ]
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
  zondag 17 augustus 2014 @ 15:41:58 #183
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_143511919
Stiekem vind ik het toch wel een beetje spannend :@
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
  zondag 17 augustus 2014 @ 16:11:53 #184
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_143513110
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 15:41 schreef maniack28 het volgende:
Ik ook, we zitten ook hier hutjemutje op elkaar en als je al besmettelijk bent tijdens de incubatieperiode...
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_143517378
Wat een simpele apen zijn en blijven het toch he...
pi_143518755
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 15:41 schreef maniack28 het volgende:
Als je weet dat in de geschiedenis er pandemieën zijn geweest met miljoenen slachtoffers, dan valt deze uitbraak van Ebola eigenlijk wel mee
  zondag 17 augustus 2014 @ 19:17:01 #187
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_143521057
quote:
Fijn he dat je dat met ons kunt delen! Voel je je nu lekker superieur? Vertel met welke uitvindingen en/of andere geniale uitspattingen heb jij de wereld verbijsterd? Jij moet wel minimaal twee wetenschappelijke titels bezitten en ook verder uiterst succesvol zijn.

Of ben je gewoon een normale lamlul die zelf nog nooit echt iets heeft gepresteerd, maar die het wel fijn vind neer te kijken op anderen?
  zondag 17 augustus 2014 @ 19:18:33 #188
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_143521148
Misschien komt het daar nog bij...waarschijnlijk niet in het Westen, maar deze regio van Afrika. Op een gegeven moment houdt het natuurlijk op, als er zo weinig mensen over zijn dat er nietmeer genoeg contacten zijn om besmettingen door te geven. Er zullen natuurlijk ook mensen zijn die immuun zijn of iig minder vatbaar. Dat helpt ook om het laatste staartje van de epidemie af te remmen.
pi_143521927
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 17:59 schreef stef040 het volgende:
Die berichten uit Nederland van ziekenwagenpersoneel dat is aangevallen of dokters in ziekenhuizen omdat ze niet snel, niet goed of weet ik veel wat verkeerd hebben gedaan zien we maar door de vingers?
  zondag 17 augustus 2014 @ 19:55:06 #190
38496 Perrin
pi_143522952
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 19:34 schreef Speculant. het volgende:

[..]

Die berichten uit Nederland van ziekenwagenpersoneel dat is aangevallen of dokters in ziekenhuizen omdat ze niet snel, niet goed of weet ik veel wat verkeerd hebben gedaan zien we maar door de vingers?
Niet erg ontopic, maar daar is vaak ook sprake van 'cultuurverschillen'.
pi_143523201
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 19:55 schreef Perrin het volgende:

[..]

Niet erg ontopic, maar daar is vaak ook sprake van 'cultuurverschillen'.
Dat is in Liberia/etc. dan eveneens... Die mensen die ze uit de ziekenhuizen halen die gaan ze namelijk 'redden'.
pi_143527161
Hoe kunnen mensen zo dom zijn? Als het een film was geweest, dan werd het nu ongeloofwaardig.
  zondag 17 augustus 2014 @ 21:02:56 #193
45206 Pietverdriet
pi_143527285
Ik heb weinig illusie dat "het volk" hier zoveel slimmer is dan daar, hele volksstammen hier geloven ook in homeopatie, helende kristallen en andere onzin, laten hun kids niet vaccineren en vinden e-nummers en zoetstoffen doodeng.
pi_143527438
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 21:02 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik heb weinig illusie dat "het volk" hier zoveel slimmer is dan daar, hele volksstammen hier geloven ook in homeopatie, helende kristallen en andere onzin, laten hun kids niet vaccineren en vinden e-nummers en zoetstoffen doodeng.
Hm. Goed punt.
  zondag 17 augustus 2014 @ 22:20:35 #195
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_143532216
Ik hou al een tijdje de WHO data, zoals staats beschreven in de tabel op de Ebola Wikipedia pagina, bij in een Excel sheet. Grafiekjes geven de huidige situatie goed weer, bevestigd ook gedeeltelijk de nieuwsberichten dat ze het in Guinea langzaam aan onder controle beginnen te krijgen. Aan de andere kant is de "death rate" in Guinea wel enorm hoog vergeleken met de andere landen. In Liberia en Sierra Leone is het nog steeds een zooitje. Groei van het aantal gevallen in Liberia lijkt zelfs exponentieel.

zondag 17 augustus 2014 @ 22:44:41 #196
45206 Pietverdriet
pi_143533646
Mooie stats, maar heb geen blind vertrouwen in de data
  zondag 17 augustus 2014 @ 22:52:57 #197
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_143534049
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 22:44 schreef Pietverdriet het volgende:
Mooie stats, maar heb geen blind vertrouwen in de data
Volgens mij had de WHO zelfs al gezegd dat de werkelijke aantallen waarschijnlijk een stuk hoger liggen, kan zo snel even geen bron vinden waarin dat staat.
  zondag 17 augustus 2014 @ 22:55:13 #198
45206 Pietverdriet
pi_143534175
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 22:52 schreef YazooW het volgende:

[..]

Volgens mij had de WHO zelfs al gezegd dat de werkelijke aantallen waarschijnlijk een stuk hoger liggen, kan zo snel even geen bron vinden waarin dat staat.
Dat is correct.
  zondag 17 augustus 2014 @ 22:59:07 #199
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_143534372
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 19:34 schreef Speculant. het volgende:

[..]

Dat is altijd een heel bepaald slag volk wat dat doet, en zeker niet representatief voor de gemiddelde NEderlander.
The End Times are wild
pi_143534776
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 22:59 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat is altijd een heel bepaald slag volk wat dat doet, en zeker niet representatief voor de gemiddelde NEderlander.
Wat is de gemiddelde Nederlander? Je hebt er genoeg achterlijke idioten rondlopen. Het verschil is denk ik dat er nog genoeg mensen overblijven die uitleg willen geven.

In die landen heb je dat niet zo, als je daar werkt moet je daar ook altijd erg voor opletten. Dit soort 'overvallen' van die ziekenhuizen starten gewoon met iemand die roept "Mijn buurman zijn neef woont in de USA en die heeft gezegd dat ze 'dit en dat' doen met ons..." . Niemand die er een beetje uitleg gaat geven maarja dat wisten we al..
pi_143534938
Dode lichamen die dagenlang in huis liggen voor ze opgehaald worden, en zieke mensen die geen hulp krijgen omdat er voorrang gegeven wordt aan het ophalen van de lijken...
Eén verpleger die het initiatief neemt om 29 mensen te isoleren in een oude school, en die blijkbaar nog tijd overheeft om journalisten een rondleiding te geven terwijl patienten om eten roepen. Familieleden die niet op bezoek mogen.

Dan verbaast het me niet dat er patienten "bevrijd" worden, weet niet of ik een familielid daar zou laten...
pi_143567480
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 10:07 schreef Shokirbek85 het volgende:
Gisteravond op de Franse radio hoorde ik een journalist zeggen dat Frankrijk bereidt is ze tegen te houden met alle middelen (en dat wil heel wat zeggen) Verder gaf de journalist aan dat als ze een bootje zien met zwarten gaan ze meteen schieten. Hoe triest ook.

Volgens deze journalist is het sprake van aantal weken en de virus is in Europa
Laat dat maar aan de Fransen over.
Iedereen loopt wel altijd over ze te bitchen maar vaak zijn het wel de enigen die hard durven in te grijpen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_143568823
Jongen in quarantaine wegens vrees voor ebola

In een ziekenhuis in Oostende is een 13-jarige jongen uit het West-Afrikaanse Guinee in quarantaine geplaatst, omdat gevreesd werd dat hij mogelijk besmet is met het ebola-virus. Volgens het ministerie van Volksgezondheid gaat het echter om malaria. Maar voor alle zekerheid blijft de jongen, die hoge koorts had, nog 36 uur in afzondering.
Als de koorts dan verdwenen is, kan pas zeker worden gesteld dat geen sprake is van ebola, aldus een woordvoerder van het ziekenhuis.

Guinee is een van de landen waar het ebola-viorus heerst. De jongen was vorige week met familie naar België gekomen. Zijn moeder en zus zouden zijn doorgereisd naar Nederland, maar het ziekenhuis in Oostende had hen vanavond nog niet weten te lokaliseren.

Bron:http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)ees-voor-ebola.dhtml

Hopelijk hebben die familieleden niks :'). Dat ze nog asielzoekers toe laten uit die landen!
pi_143569052
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2014 21:04 schreef Jano9 het volgende:

In een ziekenhuis in Oostende is een 13-jarige jongen uit het West-Afrikaanse Guinee in quarantaine geplaatst, omdat gevreesd werd dat hij mogelijk besmet is met het ebola-virus. Volgens het ministerie van Volksgezondheid gaat het echter om malaria. Maar voor alle zekerheid blijft de jongen, die hoge koorts had, nog 36 uur in afzondering.
Als de koorts dan verdwenen is, kan pas zeker worden gesteld dat geen sprake is van ebola, aldus een woordvoerder van het ziekenhuis.

Guinee is een van de landen waar het ebola-viorus heerst. De jongen was vorige week met familie naar België gekomen. Zijn moeder en zus zouden zijn doorgereisd naar Nederland, maar het ziekenhuis in Oostende had hen vanavond nog niet weten te lokaliseren.

Hopelijk hebben die familieleden niks :').
Is malaria. Lekker trouwens dat die familie gewoon doorreist terwijl dat kind ziek is. Zegt wel weer genoeg over die mensen.
pi_143569147
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2014 21:09 schreef Devz het volgende:

[..]

Is malaria. Lekker trouwens dat die familie gewoon doorreist terwijl dat kind ziek is. Zegt wel weer genoeg over die mensen.
Ja al gelezen, maar als je Malaria hebt dan kan je toch ook Ebola onder de leden hebben? Ja zegt genoeg over die mensen :'), kind ligt in het ziekenhuis, ouders peren hem.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 02:42:46 #206
345170 Roger_Epiales
pi_143580264
quote:
1s.gif Op maandag 18 augustus 2014 21:04 schreef Jano9 het volgende:

Hopelijk hebben die familieleden niks :'). Dat ze nog asielzoekers toe laten uit die landen!
Ik lees nergens dat dit om asielzoekers gaat, alleen dat ze vorige week naar België terug kwamen.
quote:
De dertienjarige Guineeër werd zondagavond naar het ziekenhuis gebracht. De jongen had hoge koorts. Hij was vorige week naar België teruggekeerd vanuit Conakry, de hoofdstad van het door Ebola getroffen West-Afrikaanse land.
Bron
Ik lees trouwens nergens anders dat de moeder niet gelokaliseerd kon worden. Lees ik alleen in artikel in de OP, wat door de meeste Nederlandse media klakkeloos gekopieerd wordt, inclusief spelfout.

quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2014 21:09 schreef Devz het volgende:
Deze jongen verbleef zondag bij familie thuis toen hij ziek werd, zij hebben hem toen naar het ziekenhuis gebracht. Is wel wat anders dan dat de moeder haar al zieke kind achter zou hebben gelaten, wat ook nergens geschreven staat. Moeder zal helemaal niet geweten hebben dat haar zoon iets had.

Mogelijk (in mijn ogen waarschijnlijk) scenario op basis van beide artikelen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Feel free to insult me.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 12:30:22 #207
56749 BlaZ
pi_143586537
http://www.afro.who.int/e(...)-19-august-2014.html

"Between 14 and 16 August 2014, a total of 113 new cases of Ebola virus disease (laboratory-confirmed, probable, and suspect cases) as well as 84 deaths were reported from Guinea, Liberia*, Nigeria, and Sierra Leone."
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 14:20:36 #208
38496 Perrin
pi_143590969
quote:
‘Mogelijk eerste geval van ebola in Berlijn’

Een vrouw in Berlijn is mogelijk met ebola besmet. Ze vertoont volgens het Duitse persbureau DPA symptomen van de ziekte en is inmiddels opgenomen. Het arbeidsbureau waar ze onwel werd is in quarantaine geplaatst.
pi_143591169
quote:
9s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 14:20 schreef Perrin het volgende:

[..]

Hopelijk is het wat anders dan Ebola!
pi_143592823
Ebola-alarm in Duitsland

Een uitzendbureau in Berlijn is afgesloten nadat een 30-jarige vrouw onwel was geworden. Ze heeft mogelijk ebola opgelopen in Afrika.

Vanwege de onwelwording van de vrouw werd een ambulance opgeroepen. Toen de ambulancemedewerkers arriveerden bij het uitzendbureau meldde de vrouw dat ze vermoedde met ebola te zijn besmet. Dat melden Duitse media.

De vrouw had hoge koorts en had problemen met haar bloedsomloop. Ze was onlangs kort in Afrika geweest.

De vrouw wordt naar een speciale kliniek gebracht voor onderzoek. Alle kantoormedewerkers zijn in quarantaine geplaatst. Het gebied is volledig afgezet door de politie.

Bron: m.telegraaf.nl/article/22982410/ebola-alarm-in-duitsland

Wat een dom mens :'), als je denkt dat je Ebola hebt dan ga je anderen toch niet in gevaar brengen?!
pi_143593092
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 19:17 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]

Fijn he dat je dat met ons kunt delen! Voel je je nu lekker superieur? Vertel met welke uitvindingen en/of andere geniale uitspattingen heb jij de wereld verbijsterd? Jij moet wel minimaal twee wetenschappelijke titels bezitten en ook verder uiterst succesvol zijn.

Of ben je gewoon een normale lamlul die zelf nog nooit echt iets heeft gepresteerd, maar die het wel fijn vind neer te kijken op anderen?
Zo hé, jij voelt je wel superieur nu tegenover hem of niet....
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 15:29:38 #212
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_143593166
Hier in Saudi-Arabië ook weer wat, twee Afrikanen hadden zich gemeld bij een ziekenhuis met koorts en moeilijkheden met ademen. Dokter wilde ze in quarantaine zetten maar ze gingen ervandoor toen om hun verblijfsvergunning gevraagd werd. Politie en immigratie officials zijn op zoek. Ze kwamen schijnbaar uit Oost-Afrika maar ze nemen geen risico

http://www.arabnews.com/news/saudi-arabia/617876
pi_143593587
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 15:29 schreef nixxx het volgende:
Hier in Saudi-Arabië ook weer wat, twee Afrikanen hadden zich gemeld bij een ziekenhuis met koorts en moeilijkheden met ademen. Dokter wilde ze in quarantaine zetten maar ze gingen ervandoor toen om hun verblijfsvergunning gevraagd werd. Politie en immigratie officials zijn op zoek. Ze kwamen schijnbaar uit Oost-Afrika maar ze nemen geen risico

http://www.arabnews.com/news/saudi-arabia/617876
Daarom ook geen vluchten meer naar die regio's :'). Die figuren brengen iedereen in gevaar.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 17:26:51 #214
45206 Pietverdriet
pi_143597153
quote:
En ik, de superarrogante, haal nog eens mijn eigen woorden aan.
pi_143598300
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 17:26 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nou je had en hebt nog steeds groot gelijk :)!
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 20:07:53 #216
242879 Onnoman
The On And Only
pi_143602835
begin toch steeds angstiger te worden voor dit virus
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_143603278
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 20:07 schreef Onnoman het volgende:
begin toch steeds angstiger te worden voor dit virus
Ik zou een stuk angstiger zijn als je een auto in stapt.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 20:40:13 #218
345170 Roger_Epiales
pi_143604247
Gevalletje Berlijn is waarschijnlijk loos alarm. Dame in kwestie blijkt nooit in besmette gebieden te zijn geweest.
http://nos.nl/artikel/688295-ebolageval-berlijn-lijkt-loos-alarm.html
Feel free to insult me.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 21:04:14 #219
391391 Basxt
~~WhatsApp Groepsbeheerder~~
pi_143605605
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 15:18 schreef Jano9 het volgende:
Ebola-alarm in Duitsland

Een uitzendbureau in Berlijn is afgesloten nadat een 30-jarige vrouw onwel was geworden. Ze heeft mogelijk ebola opgelopen in Afrika.

Vanwege de onwelwording van de vrouw werd een ambulance opgeroepen. Toen de ambulancemedewerkers arriveerden bij het uitzendbureau meldde de vrouw dat ze vermoedde met ebola te zijn besmet. Dat melden Duitse media.

De vrouw had hoge koorts en had problemen met haar bloedsomloop. Ze was onlangs kort in Afrika geweest.

De vrouw wordt naar een speciale kliniek gebracht voor onderzoek. Alle kantoormedewerkers zijn in quarantaine geplaatst. Het gebied is volledig afgezet door de politie.

Bron: m.telegraaf.nl/article/22982410/ebola-alarm-in-duitsland

Wat een dom mens :'), als je denkt dat je Ebola hebt dan ga je anderen toch niet in gevaar brengen?!
hoe versprijd dat dan
SOMEWHERE THERE IS A TREE, TIRELESSLY PRODUCING OXYGEN SO THAT YOU CAN STAY ALIVE. FIND IT AND APOLOGIZE.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 21:10:28 #220
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_143605938
Ik ken geen enkele ziekte die zich versprijd...
pi_143606007
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 21:10 schreef nixxx het volgende:
Ik ken geen enkele ziekte die zich versprijd...
Zelfs het werkwoord is al gemuteerd.
pi_143608473
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 17:26 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Kun je inmiddels al uitleggen wie het gaat betalen?
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 22:09:44 #223
45206 Pietverdriet
pi_143609274
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 21:54 schreef Dingflofbips het volgende:

[..]

Kun je inmiddels al uitleggen wie het gaat betalen?
Waarom zou ik dat moeten doen?
pi_143609464
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 20:40 schreef Roger_Epiales het volgende:
Gevalletje Berlijn is waarschijnlijk loos alarm. Dame in kwestie blijkt nooit in besmette gebieden te zijn geweest.
http://nos.nl/artikel/688295-ebolageval-berlijn-lijkt-loos-alarm.html
Er zijn alleen nog maar loze alarmen geweest in het Westen volgens mij :') .

Maar prima dat ze er scherp op zijn natuurlijk :)
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  woensdag 20 augustus 2014 @ 00:27:05 #225
345170 Roger_Epiales
pi_143615510
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 22:13 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Er zijn alleen nog maar loze alarmen geweest in het Westen volgens mij :') .

Maar prima dat ze er scherp op zijn natuurlijk :)
Ik zou zeggen, houden zo.

Nu ook bevestigd:
quote:
Een vrouw in Berlijn die mogelijk ebola had, blijkt het dodelijke virus toch niet onder de leden te hebben. Dat hebben bloedtests uitgewezen. Eerder op de dag leek het er al op dat het loos alarm was. Dat is nu bevestigd.
http://nos.nl/artikel/688548-geen-ebola-bij-vrouw-in-berlijn.html
Feel free to insult me.
  woensdag 20 augustus 2014 @ 10:21:46 #226
45206 Pietverdriet
pi_143621075
  woensdag 20 augustus 2014 @ 22:43:42 #227
345170 Roger_Epiales
pi_143648398
quote:
In een wijk van de Liberiaanse hoofdstad Monrovia zijn rellen uitgebroken na het afsluiten van een wijk om ebola te beteugelen. Het leger en de oproerpolitie sluiten de sloppenwijk West Point af van de buitenwereld om verspreiding van het dodelijke virus tegen te gaan.

Volgens getuigen zijn militairen en bewoners slaags met elkaar geraakt toen veiligheidsdiensten toegangswegen naar de wijk blokkeerden. Enkele woedende demonstranten hebben veiligheidsfunctionarissen met stenen bekogeld.

[...]

De bewoners wantrouwen de ebola-aanpak van de autoriteiten. Er zijn geruchten dat de regering de wijk in quarantaine plaatst, omdat ze daar patiënten uit andere delen van het land wil isoleren.
http://nos.nl/artikel/688928-rellen-liberia-na-ebolamaatregel.html
Feel free to insult me.
  woensdag 20 augustus 2014 @ 23:30:29 #228
38496 Perrin
pi_143650705
Nieuwe update WHO:
http://www.who.int/csr/don/2014_08_20_ebola/en/

[ Bericht 47% gewijzigd door Perrin op 20-08-2014 23:35:30 ]
pi_143661477
Amerikaanse arts met ebola uit ziekenhuis ontslagen

Kent Brantly, één van de twee Amerikanen die in West-Afrika besmet zijn geraakt met ebola, wordt vandaag uit het ziekenhuis Emory in de stad Atlanta ontslagen. Eerder liet hij al middels een brief weten zich 'iedere dag sterker te voelen'. De laaste bloedtests kwamen negatief terug en dus mag hij naar huis. Brantly is de eerste patiënt die na behandeling met een experimenteel medicijn 'genezen' is verklaard.

Dat heeft een woordvoerder van het ziekenhuis laten weten. Een patiënt mag pas gaan als twee bloedtests, verspreid over twee dagen, negatief terug komen. Brantly is niet langer besmettelijk volgens de artsen.

Naast de mannelijke arts werd ook zijn collega Nancy Writbol besmet met het virus. De vrouw wordt nog steeds behandeld, maar is ook aan de beterende hand. De twee werden in hetzelfde ziekenhuis behandeld met het experimentele medicijn ZMapp. Drie andere besmette hulpverleners in Liberia kregen ook dit medicijn en hun gezondheid verbetert ook.

Hoofd van ebola-kliniek
De dokter vertrok vorig jaar met zijn vrouw en twee kinderen naar Liberia, waar hij aan de slag ging voor de christelijke hulporganisatie Samaritan's Purse. Toen ebola in maart de kop opstak, werd hij benoemd tot hoofd van de ebola-kliniek van de organisatie in de stad Monrovia. Het ebolavirus wordt verspreid via lichaamssappen als bloed, zweet en uitwerpselen.

'Ik heb de handen van ontelbare mensen vastgehouden terwijl deze vreselijke ziekte hen het leven ontnam. Ik heb met eigen ogen de verwoesting gezien en kan me nog steeds ieder gezicht en elke naam herinneren', scheef Brantly in zijn eerdere brief, waarin hij ook de medewerkers van Emory bedankte.

1350 doden
Het dodental als gevolg van de ebola-uitbraak in West-Afrika is gestegen naar zeker 1350. Dit heeft de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) van de Verenigde Naties gisteren laten weten. De epidemie woedt in voornamelijk Liberia, Sierra Leone en Guinee. Ebola is een zeer dodelijke ziekte.Patiënten gaan dood aan bloedingen en orgaanfalen. Onderzoekers werken nog steeds aan het ultieme medicijn. Zolang dat er niet is, worden patiënten behandeld met experimentele medicijnen.

http://m.ad.nl/ad/m/nl/45(...)avigationItemId=5585
pi_143675009
Nieuwe, op Ebola gelijkende, ziekte in Congo?
Al 70 doden.

PzFeed twitterde op donderdag 21-08-2014 om 19:24:20 At least 70 dead, 522 sickened by outbreak of hemorrhagic gastroenteritis in Democratic Republic of the Congo. Reuters reageer retweet
I´m back.
  donderdag 21 augustus 2014 @ 20:07:56 #231
38496 Perrin
pi_143677110
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 19:26 schreef Ryan3 het volgende:
Al 70 doden.

PzFeed twitterde op donderdag 21-08-2014 om 19:24:20 At least 70 dead, 522 sickened by outbreak of hemorrhagic gastroenteritis in Democratic Republic of the Congo. Reuters reageer retweet
quote:
WHO says 70 die from illness in Congo, denies Ebola link

The outbreak began in the remote jungle province of Equateur where the first case of Ebola was reported in 1976, prompting speculation that it was the same illness that has killed more than 1,350 people in an outbreak now raging in West Africa.

Symptoms of the two diseases are similar; they include vomiting, diarrhoea and internal bleeding. But the fatality rate for this outbreak of haemorrhagic gastroenteritis is much lower than the West Africa Ebola outbreak, at around 12 percent versus close to 60 percent.
pi_143678197
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 19:26 schreef Ryan3 het volgende:
Al 70 doden.

Wat de tweet beschrijft is een nare versie van de e.coli bacterie.
Het verschil moet redelijk makkelijk te zien omdat deze mensen niet uit willekeurige opening in hun lichaam zullen bloeden.
pi_143681409
foto's van de huntington post gezien?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 13:46:17 #234
38496 Perrin
pi_143701786
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 21:33 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
foto's van de huntington post gezien?
Welke, deze?
http://www.huffingtonpost(...)tml?utm_hp_ref=ebola
pi_143701814
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 13:55:16 #236
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_143702111
Ja, verwacht niet veel anders eigenlijk, je moet die mensen binnen houden
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 13:58:13 #237
38496 Perrin
pi_143702213
quote:
WHO lijkt niet te geloven in snel einde ebola-epidemie

Al meer dan 1.300 mensen bezweken aan de ziekte, die om zich heen grijpt in West-Afrika. De voorbije weken kreeg de WHO heel wat kritiek te verduren, onder meer van Artsen Zonder Grenzen, die de organisatie verwijt veel te weinig te doen om de ergste uitbraak ooit van ebola, terug te dringen.

"Maar WHO werkt nu aan een stappenplan, een concreet werkdocument over hoe ebola moet worden bestreden", zegt WHO-woordvoerster Fadela Chaib. "Het plan gaat gedetailleerd in over hoe de epidemie de komende 6 a 9 maanden moet worden aangepakt."

Daarmee lijkt de WHO ook duidelijk te maken dat ze niet gelooft dat de epidemie, die op dit ogenblik al Guinee, Liberia en Sierra Leone treft, vóór dit jaar ingedijkt zal zijn. Al wil Chaib dat niet met zoveel woorden gezegd hebben. "Eerlijk gezegd, niemand weet wanneer de epidemie een halt kan worden toegeroepen."
quote:
Vakbond: weiger vluchten naar ebola-gebied

PARIJS (ANP) - Cabinemedewerkers van Air France zouden moeten weigeren nog langer op Afrikaanse bestemmingen te vliegen waar ebola heerst. Daartoe heeft de Franse vakbond CGT vrijdag opgeroepen. De dodelijke ziekte vormt volgens de bond ,,een ernstig en onmiddellijk gevaar'' voor de gezondheid van het vliegend personeel.
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 18:54:20 #238
345170 Roger_Epiales
pi_143712625
quote:
WHO werkt ook al zo snel.
quote:
WHO werkt aan ebola-actieplan
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) werkt aan een strategisch plan om de ebola-uitbraak in West-Afrika te bestrijden. Het plan gaat ervan uit dat de epidemie nog minstens zes tot negen maanden gaat duren. Op de persconferentie waar de WHO het plan aankondigde, zei een woordvoerder dat "niemand weet wanneer deze ebola-uitbraak stopt".

De uitbraak in een land is pas voorbij als zich gedurende twee incubatieperioden van 21 dagen - in totaal dus 42 dagen - geen nieuwe gevallen voordoen. Vooralsnog neemt het aantal patiënten in alle getroffen landen juist toe.De details van het plan worden volgende week bekend gemaakt.
http://nos.nl/artikel/689601-who-werkt-aan-ebolaactieplan.html
quote:
De WHO heeft de laatste tijd geregeld kritiek gekregen dat de organisatie te traag reageert op de ebola-uitbraak.
Goh...
Feel free to insult me.
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 19:21:50 #239
45206 Pietverdriet
pi_143713632
Niet alleen stijgt het aantal gevallen nog steeds, de stijging gaat steeds sneller

En dit zijn alleen de bevestigde gevallen, de reeele cijfers liggen hoger
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 21:42:22 #240
56749 BlaZ
pi_143720397
De update van 20 augustus is er nu ook.

142 nieuwe gevallen en 77 doden in 2 dagen

20 Aug 2014 2,615 1,427
18 Aug 2014 2,473 1,350
16 Aug 2014 2,240 1,229
13 Aug 2014 2,127 1,145
11 Aug 2014 1,975 1,069
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 22:45:46 #241
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_143723691
Liberia gaat nog steeds hard, laatste 2 updates minimaal 100+ nieuwe gevallen in 2 dagen. Death rate geeft goed aan dat de cijfers van de WHO niet helemaal correct zijn.

Guinea 66.89%
Liberia 57.67%
Sierra Leone 43.08%
  vrijdag 22 augustus 2014 @ 22:56:16 #242
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_143724219
quote:
Meanwhile, the Geneva-based WHO said in its latest update that the magnitude of the Ebola outbreak, especially in Liberia and Sierra Leone, has been underestimated for a number of reasons.

In parts of Liberia, WHO said, a phenomenon is occurring that has never before been seen in an Ebola outbreak. As soon as a new treatment facility is opened, it is immediately filled with patients, many of whom were not previously identified.

For example in Monrovia, it said, an Ebola treatment centre with 20 beds, which opened last week, was immediately overwhelmed with more than 70 patients.

“This phenomenon strongly suggests the existence of an invisible caseload of patients who are not being detected by the surveillance system,” the UN health agency said.

WHO said: “Many families hide infected loved ones in their homes. As Ebola has no cure, some believe infected loved ones will be more comfortable dying at home. Others deny that a patient has Ebola and believe that care in an isolation ward – viewed as an incubator of the disease – will lead to infection and certain death.”

The health agency went on to say that in rural villages, corpses are buried without notifying health officials and with no investigation of the cause of death. In some areas, most notably Monrovia, virtually all health services have shut down.

http://www.un.org/apps/news/story.asp?NewsID=48539#.U_etzFYxH8s
pi_143752605
  Redactie Frontpage zaterdag 23 augustus 2014 @ 22:18:59 #244
145738 superworm
is erbij
  zondag 24 augustus 2014 @ 11:44:50 #245
45206 Pietverdriet
pi_143766264
In Liberia schiet het leger op demonstranten die een door ebola besmet slum willen verlaten. Wijk is afgezet met rollen prikkeldraad. Geen prettige foto's
http://www.bild.de/news/a(...)m-37366140.bild.html
  zondag 24 augustus 2014 @ 15:18:02 #246
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_143773533
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2014 11:44 schreef Pietverdriet het volgende:
In Liberia schiet het leger op demonstranten die een door ebola besmet slum willen verlaten. Wijk is afgezet met rollen prikkeldraad. Geen prettige foto's
Die arme jongen en mensen. Wat een hel daar zeg.
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
  Forum Admin zondag 24 augustus 2014 @ 15:42:48 #247
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_143774717
quote:
1s.gif Op zondag 24 augustus 2014 15:18 schreef richolio het volgende:

[..]

Die arme jongen en mensen. Wat een hel daar zeg.
:X nogal ja..
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  zondag 24 augustus 2014 @ 16:16:19 #248
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_143776287
quote:
het zijn geen prettige fotos, als in met bloed enzo? Want dan hoef ik het niet te zien.
  zondag 24 augustus 2014 @ 16:36:01 #249
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_143777126
quote:
quote:
In West Point leben schätzungsweise 75 000 Menschen auf engstem Raum. Schon bevor das Viertel unter Quarantäne gestellt wurde, war die Lage dort katastrophal. In den Gassen liegen todkranke Menschen und Leichen. Die Lebenden haben keine Duschen, kein sauberes Wasser, keine Toiletten. Sie gehen zum Strand, um ihr Geschäft zu verrichten. Ideale Bedingungen für das Killer-Virus Ebola, um sich weiter zu verbreiten.
Zoiets is dus heel dom (Afrika :') ). In die sloppenwijk heersen nu ideale omstandigheden voor het virus om grootschalig te verspreiden. Anderzijds willen mensen daar ontsnappen en ik geloof niet dat het mogelijk is het 100% af te dichten. Dus creeer je een besmettingscentrum waar vanuit mensen dan ontsnappen en het virus verder verspreiden.
The End Times are wild
  zondag 24 augustus 2014 @ 17:00:04 #250
45206 Pietverdriet
pi_143777946
quote:
1s.gif Op zondag 24 augustus 2014 16:16 schreef Marrije het volgende:

[..]

het zijn geen prettige fotos, als in met bloed enzo? Want dan hoef ik het niet te zien.
Zou ze dan maar niet bekijken
pi_143779254
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2014 16:36 schreef LXIV het volgende:

[..]

Zoiets is dus heel dom (Afrika :') ). In die sloppenwijk heersen nu ideale omstandigheden voor het virus om grootschalig te verspreiden. Anderzijds willen mensen daar ontsnappen en ik geloof niet dat het mogelijk is het 100% af te dichten. Dus creeer je een besmettingscentrum waar vanuit mensen dan ontsnappen en het virus verder verspreiden.
Tja, wat moeten ze anders...
  zondag 24 augustus 2014 @ 17:47:34 #252
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_143779552
quote:
1s.gif Op zondag 24 augustus 2014 17:00 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zou ze dan maar niet bekijken
dank je
  zondag 24 augustus 2014 @ 19:31:10 #253
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_143784358
quote:
1s.gif Op zondag 24 augustus 2014 16:16 schreef Marrije het volgende:

[..]

Is geblurred.
pi_143785250
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 20:27 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

Wat de tweet beschrijft is een nare versie van de e.coli bacterie.
Het verschil moet redelijk makkelijk te zien omdat deze mensen niet uit willekeurige opening in hun lichaam zullen bloeden.
E.colli of niet?
quote:
Ebolavirus nu ook in Democratische Republiek Congo opgedoken

Het ebolavirus is nu ook in de Democratische Republiek Congo opgedoken. Twee van de acht gevallen zijn positief op het virus getest.

Dat heeft de minister van Gezondheid, Felix Kabange Numbi, bekendgemaakt, zo schrijft persbureau Reuters.

Eerder verspreidde het dodelijke virus zich al naar Sierra Leone, Nigeria en Liberia. De uitbraak begon in Guinee.

De Wereld Gezondheidsorganisatie maakte donderdag bekend dat ten minste zeventig mensen zijn overleden na een uitbraak van hemorragische gastroenteritis in de noordelijke Evenaarsprovincie. Volgens een woordvoerder ging dat niet om ebola.

riting by Daniel Flynn; Editing by Robin Pomeroy)
Bron: Trouw
I´m back.
  zondag 24 augustus 2014 @ 19:58:24 #255
345170 Roger_Epiales
pi_143785824
quote:
Brit met ebola op weg naar huis

De Brit die in Sierra Leona besmet is geraakt met ebola is op weg naar Groot-Brittannië. Hij is aan boord van een vliegtuig van de Royal Air Force dat is vertrokken vanuit de hoofdstad Freetown.

De Brit werd met een ambulance naar de Boeing C-17 gebracht. Gisteren werd bekend dat de man besmet was geraakt met het dodelijke virus. Toen was nog niet duidelijk waar hij zou worden verpleegd.
http://nos.nl/artikel/690374-brit-met-ebola-op-weg-naar-huis.html
Feel free to insult me.
  zondag 24 augustus 2014 @ 20:13:24 #256
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_143786656
quote:
Ebola outbreak: DR Congo confirms two deaths

Authorities in the Democratic Republic of Congo say two people have died from Ebola in the country's north-west.

http://www.bbc.com/news/world-africa-28922290
  zondag 24 augustus 2014 @ 20:15:48 #257
45206 Pietverdriet
pi_143786767
Ebola outbreak traced to toddler's contact with infected fruit bat
http://www.nzherald.co.nz(...)=2&objectid=11313653
  zondag 24 augustus 2014 @ 20:20:47 #258
45206 Pietverdriet
pi_143787030
In de Ebolaslum waar ik eerder over poste een Engelstalig artikel zonder gruwelfoto
http://www.stuff.co.nz/wo(...)0-000-sealed-in-slum
ca 50.000 mensen zitten daar afgesloten
  zondag 24 augustus 2014 @ 20:55:55 #259
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_143789165
quote:
Minister: 2 People Have Died of Ebola in Congo
Two Ebola-related deaths have been confirmed in Congo, the country's health minister said Sunday, though local officials believe the cases are unrelated to the outbreak in West Africa that has killed more than 1,400 people.

Eight samples were taken from the region of Boende in Congo's northwest Equateur province, and two of them came back positive, Felix Kabange Numbi said on state television Sunday.

Congolese officials believe Ebola has killed 13 people in the region, including five health workers, Numbi said.

He said 11 people were sick and in isolation and that 80 contacts were being traced.[/b]

"This epidemic has nothing to do with the one in West Africa," Numbi said.

This is the seventh outbreak of Ebola in Congo. The disease was first discovered there in 1976.

Boende is the region where the World Health Organization has said an outbreak of hemorrhagic gastroenteritis has killed 70 people in recent weeks.

The WHO said last week those deaths were not Ebola-related.

WHO spokesman Gregory Hartl said on Twitter Sunday that samples tested at a national laboratory were positive for Ebola and that the results of confirmation tests from a laboratory in Gabon would likely come back Monday.

He said it was possible the outbreak could be unrelated to the outbreak in West Africa, where a total of 2,615 infections and 1,427 deaths have been recorded in four countries -- Liberia, Guinea, Sierra Leone and Nigeria.

Boende is more than 1,200 kilometers (745 miles) from Congo's capital, Kinshasa.
"This epidemic has nothing to do with the one in West Africa," Numbi said.

2e uitbraak van Ebola die misschien wel helemaal los staat van de uitbraak nu in West-Afrika?

quote:
UPDATE 1-Congo declares Ebola outbreak in northern Equateur province
Aug 24 (Reuters) - Democratic Republic of Congo declared an Ebola outbreak in its northern Equateur province on Sunday after two out of eight cases tested came back positive for the deadly virus, Health Minister Felix Kabange Numbi said.

A mysterious disease has killed dozens of people in Equateur in recent weeks but the World Health Organization had said on Thursday it was not Ebola.

"I declare an Ebola epidemic in the region of Djera, in the territory of Boende in the province of Equateur," Kabange Numbi told a news conference.

The region lies about 1,200 km (750 miles) north of the capital Kinshasa.

Numbi said that one of the two cases that tested positive was for the Sudanese strain of the disease, while the other was a mixture between the Sudanese and the Zaire strain -- the most lethal variety. The outbreak in West Africa that has killed at least 1,427 people in West Africa since March is the Zaire strain.

The World Health Organization said on Thursday that the disease which had killed at least 70 people in Equateur was a kind of hemorrhagic gastroenteritis.

A WHO spokesperson said the U.N. health agency could not confirm the results of the tests announced on Sunday, which were carried out by the Congolese authorities. (Reporting by Bienvenu-Marie Bakumanya; Writing by Daniel Flynn; Editing by Robin Pomeroy)
Numbi said that one of the two cases that tested positive was for the Sudanese strain of the disease, while the other was a mixture between the Sudanese and the Zaire strain
  zondag 24 augustus 2014 @ 21:02:44 #260
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_143789669
De vraag is natuurlijk waarom Ebola dit keer zo snel verspreid. Is dat toeval of is dit heel toevallig een variant die besmettelijker is? In ieder geval denk ik dat hoe langer dit virus blijft bestaan en hoe meer mensen het krijgen, hoe besmettelijker het zal worden. In één kubieke cm bloed zitten 1 miljard ebola-virussen. Een mens heeft 6 liter bloed en nog veel andere weefsels. 40 triljoen virussen in één patient, die ook nog eens snel kunnen muteren. Als daar een mutatie plaatsvindt die net even wat besmettelijker is, dan wordt dat virus sneller verspreid. Over de 10 mensen die dan besmet worden, zal ook diegene die net een besmettelijker virus heeft meer anderen besmetten. Na een aantal generaties zal Ebola zich optimaliseren voor menselijke besmetting. Waarbij het waarschijnlijk minder dodelijk zal worden, maar wel veel besmettelijker. Misschien is dit al gebeurd, gezien de snelle verspreiding nu.
The End Times are wild
pi_143790263
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2014 21:02 schreef LXIV het volgende:
De vraag is natuurlijk waarom Ebola dit keer zo snel verspreid. Is dat toeval of is dit heel toevallig een variant die besmettelijker is?
Ik denk gewoon een grotere bevolkingsdichtheid dan ooit
pi_143790400
quote:
1s.gif Op zondag 24 augustus 2014 21:11 schreef beeer het volgende:

[..]

Ik denk gewoon een grotere bevolkingsdichtheid dan ooit
In samenwerking met een verbeterde infrastructuur, waardoor mensen zich sneller en meer verplaatsen.

Bij de pestepidemie in Europa kwamen dezelfde ingrediënten voor (snelle verstedelijking en verbeterde lange afstand routes).
pi_143790425
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2014 21:02 schreef LXIV het volgende:
De vraag is natuurlijk waarom Ebola dit keer zo snel verspreid. Is dat toeval of is dit heel toevallig een variant die besmettelijker is? In ieder geval denk ik dat hoe langer dit virus blijft bestaan en hoe meer mensen het krijgen, hoe besmettelijker het zal worden. In één kubieke cm bloed zitten 1 miljard ebola-virussen. Een mens heeft 6 liter bloed en nog veel andere weefsels. 40 triljoen virussen in één patient, die ook nog eens snel kunnen muteren. Als daar een mutatie plaatsvindt die net even wat besmettelijker is, dan wordt dat virus sneller verspreid. Over de 10 mensen die dan besmet worden, zal ook diegene die net een besmettelijker virus heeft meer anderen besmetten. Na een aantal generaties zal Ebola zich optimaliseren voor menselijke besmetting. Waarbij het waarschijnlijk minder dodelijk zal worden, maar wel veel besmettelijker. Misschien is dit al gebeurd, gezien de snelle verspreiding nu.
omdat het meestal begon in kleine dorpjes ver buiten de steden met weinig mensen om te besmetten en weinig mogelijkheden om ver te rijzen.
Nu zit het in de steden en wat je ziet in de grafiek lijkt heel erg op de exponentiële groei die je kan verwachten als je een besmettelijke ziekte niet goed aanpakt
  zondag 24 augustus 2014 @ 21:15:07 #264
45206 Pietverdriet
pi_143790492
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2014 21:13 schreef neantog het volgende:

[..]

In samenwerking met een verbeterde infrastructuur, waardoor mensen zich sneller en meer verplaatsen.

Bij de pestepidemie in Europa kwamen dezelfde ingrediënten voor (snelle verstedelijking en verbeterde lange afstand routes).
De zwarte dood wordt trouwens door aan aantal wetenschappers als een ebola achtige ziekte gezien en niet als builenpest.
  zondag 24 augustus 2014 @ 21:18:15 #265
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_143790675
quote:
Ebola virus suspect quarantined in Mumbai hospital

Mumbai: A 32-year-old man suspected to have contracted the deadly Ebola virus was quarantined on his return from Nigeria on Sunday evening. The passenger was directly taken to the designated Bal Thackeray Trauma Care Centre in Jogeshwari, where he has been quarantined.

Airport officials said that he had "bloodshot eyes, a running nose and fever" and was therefore sent to the civic-run hospital. The Emirates passenger, who flew in via Dubai, came from Nigeria, one of four African nations to be affected by the virus. He is the first to be quarantined in the city on the suspicion of having contracted the disease.

http://timesofindia.india(...)cleshow/40861250.cms
pi_143790818
quote:
1s.gif Op zondag 24 augustus 2014 21:15 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

De zwarte dood wordt trouwens door aan aantal wetenschappers als een ebola achtige ziekte gezien en niet als builenpest.
De uitbraak in de 14e E? Ik dacht dat ze daar DNA van gevonden hadden in skeletten en de ooggetuigen verslagen duidelijk overeenkwamen met de pestbacterie. Er was ook een Pestepidemie in de 6e E, vooral in het Oost Romeinse Rijk, maar daar zijn ze nog niet uit welke ziekte dat exact was. Er zijn geen overeenkomsten gevonden met de huidige pestbacterie. Misschien was dat ebola-achtig.
pi_143791251
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2014 21:18 schreef YazooW het volgende:

[..]

Hopelijk vals alarm.

Het dichtbevolkte India en de gebrekkige hygiëne in delen van dat land lijken me ideaal voor een rampscenario.
  zondag 24 augustus 2014 @ 21:32:03 #268
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_143791751
En reizend via Dubai, wat best een aardige hub is.... Maar India en ebola...brrrr, ik moet er niet aan denken!
  zondag 24 augustus 2014 @ 21:33:15 #269
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_143791853
Dit is volgens mij niet de eerste die ze er uit hebben gepikt op Mumbai airport.
pi_143792705
Ongelooflijk dat je nog vrij kunt reizen vanuit die landen. Dit is vragen om totale chaos. Geen enkel vliegverkeer meer toestaan vanuit de landen waar Ebola heerst tot het onder controle is.
  zondag 24 augustus 2014 @ 22:00:26 #271
45206 Pietverdriet
pi_143793872
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2014 21:44 schreef Devz het volgende:
Ongelooflijk dat je nog vrij kunt reizen vanuit die landen. Dit is vragen om totale chaos. Geen enkel vliegverkeer meer toestaan vanuit de landen waar Ebola heerst tot het onder controle is.
Dat zei ik drie weken geleden ook al.
Maar men wil geen harde maatregelen, is niet nodig zegt men.
pi_143793989
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2014 22:00 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat zei ik drie weken geleden ook al.
Maar men wil geen harde maatregelen, is niet nodig zegt men.
Niet te geloven toch. De vraag is niet eens meer of het hierheen komt, maar wanneer. En zelfs al zou het overdreven zijn, better safe than sorry.
  maandag 25 augustus 2014 @ 09:54:18 #273
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_143806106
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2014 19:31 schreef betyar het volgende:

[..]

Is geblurred.
ah, aangedurfd ze te zien
  Redactie Frontpage maandag 25 augustus 2014 @ 09:57:14 #274
145738 superworm
is erbij
pi_143806169
Komt er vandaag overigens weer een WHO-update?
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
  maandag 25 augustus 2014 @ 10:06:00 #275
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_143806323
quote:

[..]

quote:
"We have admitted the patient on a precautionary basis. He is otherwise asymptomatic. He does not have any of the classical symptoms of ebola. His fever is also not that high," she said. Gomare added that the passenger's blood samples will be sent to the National Institute of Virology in Pune for testing.
http://timesofindia.india(...)cleshow/40861171.cms
pi_143807368
quote:

[..]

Je zal maar, in het vliegtuig, naast een passagier zitten die toevallig op doorreis is vanuit Nigeria :{.
Get it and Bet it
  maandag 25 augustus 2014 @ 12:00:58 #277
345170 Roger_Epiales
pi_143808848
quote:
0s.gif Op zondag 24 augustus 2014 22:01 schreef Devz het volgende:

[..]

Niet te geloven toch. De vraag is niet eens meer of het hierheen komt, maar wanneer. En zelfs al zou het overdreven zijn, better safe than sorry.
Er wordt vanuit gegaan dat het een keer hier (in EU en/of VS) terecht gaat komen, zijn ze ook eerlijk over. Sinds bekend is hoe groot het probleem daar is, is in de VS, geloof ook in NL, ook al letterlijk gezegd dat het niet langer de vraag is of het een keer overkomt, maar wanneer het overkomt. Men gaat er echter vanuit, zoals veel mensen hier, dat onze zorgsector goed genoeg is om, met behulp van een aantal voorzorgsmaatregelen, daar snel genoeg op in te springen en verspreiding te voorkomen.

Het is ook echt een situatie waarin je, in de ogen van de grote massa, nooit de juiste keuze kunt maken. Ik weet nog de storm van kritiek die ontstond richting de mensen die deze maatregel opperden bij de SARS- en Mexicaanse griep epidemieën. Het is natuurlijk een publiek geheim dat de machtigste mensen in onze landen de mensen zijn die denken met hun portemonnee.

Als je deze mensen twee situaties voorlegt:

A: Reisverbod = Ziekte komt waarschijnlijk niet hierheen, maar ik verdien zeker minder geld.
B: Geen reisverbod = Grote kans dat ziekte hierheen komt, maar ik verdien zeker meer geld.

Zullen ze negen van de 10 keer voor optie A kiezen en boos worden als optie B wordt uitgevoerd.
Bij 'gewone mensen' ligt dat vaak anders, maar die hebben vaak minder te vertellen.
(Al lijken steeds meer 'gewone mensen' ook te denken dat op een epidemie per definitie overdreven wordt gereageerd en dat het allemaal wel mee zal vallen, totdat het eenmaal hier is en ze volledig in paniek kritiek gaan lopen spuien omdat er te weinig gedaan zou zijn.)

Persoonlijk zou ik ook graag zien dat men wat meer naar de gewone man zou luisteren, maar helaas wint hebzucht het nog altijd van verstand in deze wereld.
Feel free to insult me.
  maandag 25 augustus 2014 @ 12:03:39 #278
345170 Roger_Epiales
pi_143808937
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2014 10:57 schreef SteveBudin het volgende:

[..]

Je zal maar, in het vliegtuig, naast een passagier zitten die toevallig op doorreis is vanuit Nigeria :{.
Zo lang die passagier geen koorts heeft en niet hevig en gorgelend zit te hoesten hoef je je daar in principe weinig zorgen over te maken.
Feel free to insult me.
pi_143814015
Net iemand op fb die in Amsterdam cs naast een man zat die bloed uitspuugde en vervolgens op het busstation weer
  dinsdag 26 augustus 2014 @ 08:04:53 #280
345170 Roger_Epiales
pi_143837421
quote:
"Ebola-bestrijding kost 325 miljoen"
Er is ruim 325 miljoen euro nodig om de ebola-uitbraak onder controle te krijgen, zegt de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Dat meldt persbureau Bloomberg, dat een voorlopige versie in handen heeft van het bestrijdingsplan van de WHO.

De Wereldgezondheidsorganisatie meldde ongeveer een maand geleden nog dat er zo'n 50 miljoen euro nodig was om ebola te bestrijden. [...]
http://nos.nl/artikel/690932-ebolabestrijding-kost-325-miljoen.html
Feel free to insult me.
  dinsdag 26 augustus 2014 @ 11:39:40 #281
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_143841535
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2014 14:53 schreef Fett het volgende:
Net iemand op fb die in Amsterdam cs naast een man zat die bloed uitspuugde en vervolgens op het busstation weer
Leef je nog ?
pi_143843898
quote:
"WGO reageerde te laat op ebola-epidemie"

De Belgische arts Peter Piot, die in 1976 ebola mee ontdekte, vreest dat de ebola-epidemie nog lang niet over haar hoogtepunt heen is. In een interview met de Franse krant Libération hekelde Piot "de buitengewone traagheid" van de Wereldgezondheidsorganisatie (WGO). "Nooit eerder werden we geconfronteerd met een epidemie van zo'n draagwijdte. Zes maanden lang hebben we de ontwikkeling gezien van wat men 'a perfect storm' zou kunnen noemen: er is aan alle voorwaarden voldaan opdat de epidemie verder kan verergeren".

De ebola-epidemie heeft in West-Afrika al bijna 1.500 doden gemaakt, en "ontploft in landen waar de gezondheidsdiensten, verwoest door decennia oorlog, niet werken. Bovendien wantrouwt de bevolking de autoriteiten. Het vertrouwen moet hersteld worden. Zonder dat vertrouwen kan er tijdens een epidemie zoals ebola niets gedaan worden.

Piot betreurde in Libération ook "de buitengewone traagheid" van instellingen zoals de WGO, die "pas in juli wakker geworden is". De Belgische arts wijst erop dat in maart al aan de alarmbel werd getrokken, en dat de epidemie in december 2013 begonnen is. "De WHO neemt nu de leiding, maar het is laat", zegt Piot.

Maandag heeft de VN-coördinator tegen het ebolavirus, David Nabarro, al gewaarschuwd dat de bestrijding van de epidemie een "oorlog" is die zes maanden kan duren. Nabarro voegde eraan toe dat de strijd tegen ebola sterk gehinderd wordt door de reducering van internationale vluchten naar de regio, omdat het zo moeilijk wordt om hulpverleners en hulpgoederen naar de getroffen landen te brengen.

http://www.hln.be/hln/nl/(...)ebola-epidemie.dhtml
I understand how you feel. You see, it's all very clear to me now. The whole thing. It's wonderful.
  dinsdag 26 augustus 2014 @ 17:40:11 #283
323876 michaelmoore
pi_143852914
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 augustus 2014 12:39 schreef Devz het volgende:

[..]

Tot nu toe geen enkele melding van Ebola in Gambia en ook niet in het omliggende land Senegal, dus op dit moment denk ik niet dat je je veel zorgen hoeft te maken. Zelf in februari in Gambia geweest, was een indrukwekkende reis.
ik was er in december januari en in april
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  dinsdag 26 augustus 2014 @ 17:51:56 #284
431144 Teydelyk
Bad, for the greater good
pi_143853274
1500 doden, haha. Wat errug

Elke dag gaan er 4000 mensen dood aan malaria ongeveer.
Shake with your right hand but hold a rock in the left.
pi_143853699
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 17:51 schreef Teydelyk het volgende:

Haha, leuk man.
  dinsdag 26 augustus 2014 @ 18:19:54 #286
323876 michaelmoore
pi_143854111
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 17:51 schreef Teydelyk het volgende:

Daarnaast blijven erg gezonde mensen leven die hebben een sterk immuunsysteem, zulke ziektes zijn wel goed om de mens als ras te sterken, Ebola is een wapen van de natuur, niks nieuws onder de zon

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 26-08-2014 19:36:23 ]
  woensdag 27 augustus 2014 @ 09:08:39 #287
45206 Pietverdriet
pi_143872795
  woensdag 27 augustus 2014 @ 09:10:59 #288
45206 Pietverdriet
pi_143872834
Liberiaanse arts overleden ondanks experimenteel middel tegen ebola
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)-middel-tegen-ebola/
  woensdag 27 augustus 2014 @ 10:20:58 #289
56749 BlaZ
pi_143874283
Al een tijdje geen update omtrent het aantal nieuwe gevallen.
  woensdag 27 augustus 2014 @ 10:30:19 #290
45206 Pietverdriet
pi_143874497
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 10:20 schreef BlaZ het volgende:
Al een tijdje geen update omtrent het aantal nieuwe gevallen.
Vrees dat de cijfers sowieso niet meer betrouwbaar zijn
  woensdag 27 augustus 2014 @ 14:35:43 #291
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_143882479
Artikel op @NU.nl - Leger Liberia schiet op ebola-betogers http://nu.nl/buitenland/3(...)-ebola-betogers.html (via @NUnl)
  woensdag 27 augustus 2014 @ 14:59:58 #292
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_143883243
quote:
woensdag 21 mei 2014

"Mijnheer Ebola kan in drie maanden het immigratieprobleem oplossen." Dat heeft Jean-Marie Le Pen van de rechts-populistische Franse partij Front National gisteren gezegd op een campagnebijeenkomst in Marseille.

Volgens Le Pen moet Europa de "vloedgolf van immigranten" stoppen en kan het dodelijke ebola-virus daarbij helpen. Het virus maakt de afgelopen maanden veel slachtoffers in West-Afrika.
Le Pen's gebeden worden verhoord.
  woensdag 27 augustus 2014 @ 15:30:17 #293
45206 Pietverdriet
pi_143884143
Er moet maar eens flink zijn kant worden opgehoest, lost zich dat probleem ook op
pi_143886935
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 14:59 schreef betyar het volgende:

[..]

Le Pen's gebeden worden verhoord.
Valt wel tegen hoor, AIDS is een stuk effectiever.
pi_143887839
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 18:19 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Daarnaast blijven erg gezonde mensen leven die hebben een sterk immuunsysteem, zulke ziektes zijn wel goed om de mens als ras te sterken, Ebola is een wapen van de natuur, niks nieuws onder de zon
Dat kan je niet zeggen, overleven van een ziekte betekent niet dat je een beter of sterker immuunsysteem hebt, soms is het net het tegendeel, bij malaria bvb is het de reactie van het immuunsysteem die de meeste doden veroorzaakt.
quote:
Chronic infection without severe disease can occur in an immune-deficiency syndrome associated with a decreased responsiveness to Salmonella bacteria and the Epstein–Barr virus.
Bij Ebola is het de aspecifieke afweerreactie die de meeste schade veroorzaakt:
quote:
The presence of viral particles and cell damage resulting from budding causes the release of cytokines (to be specific, TNF-α, IL-6, IL-8, etc.), which are the signaling molecules for fever and inflammation. The cytopathic effect, from infection in the endothelial cells, results in a loss of vascular integrity. This loss in vascular integrity is furthered with synthesis of GP, which reduces specific integrins responsible for cell adhesion to the inter-cellular structure, and damage to the liver, which leads to coagulopathy.
Mensen die nooit een verkoudheid krijgen denken ook dat ze "een sterk immuunsysteem" hebben. Zij raken net zo vaak besmet, maar hun aspecifieke afweer reageert minder sterk waardoor ze geen symptomen (koorts, gezwollen slijmvliezen, ontsteking) vertonen.
  woensdag 27 augustus 2014 @ 17:40:40 #296
45206 Pietverdriet
pi_143888094
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 17:30 schreef meth1745 het volgende:

[..]

Mensen die nooit een verkoudheid krijgen denken ook dat ze "een sterk immuunsysteem" hebben. Zij raken net zo vaak besmet, maar hun aspecifieke afweer reageert minder sterk waardoor ze geen symptomen (koorts, gezwollen slijmvliezen, ontsteking) vertonen.
Daarom gingen er ook zoveel jonge gezonde mensen dood aan de spaanse griep, ze gingen niet dood aan het griepvirus, maar aan de overreactie van hun imuunsysteem.
pi_143891041
De doden eerder in Congo waren inderdaad het gevolg van ebola. Victum zero was een zwangere vrouw, die een door haar man gedood dier heeft geslacht. Zij heeft in totaal 24 mensen besmet, waarvan er dertien zijn overleden. Volgens WHO is er geen link met west Afrika.

http://www.who.int/csr/don/2014_08_27_ebola/en/
pi_143891322
Ik vraag me af of de epedemie in west Afrika überhaupt wel overgaat. Als er zoveel mensen besmet zijn, krijg je dan nog alle gevallen geïsoleerd? Moet de samenleving daar zich niet gaan voorbereiden op 30, 40, 50 jaar leven met ebola?
pi_143891593
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 19:36 schreef Zemi77 het volgende:
Ik vraag me af of de epedemie in west Afrika überhaupt wel overgaat. Als er zoveel mensen besmet zijn, krijg je dan nog alle gevallen geïsoleerd? Moet de samenleving daar zich niet gaan voorbereiden op 30, 40, 50 jaar leven met ebola?
Dat zou een welkome periode van rust zijn in vergelijking met de gebruikelijke burgeroorlogen
pi_143891946
quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 19:36 schreef Zemi77 het volgende:
Zo'n epidemie gaat wel over maar kan wel een paar jaar duren schat ik zo in..
  donderdag 28 augustus 2014 @ 11:40:56 #301
38496 Perrin
pi_143911161
Weer een who-update vandaag..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')