Ik zeg doen, maar dat zal i.v.m. financiële belangen wel nooit gebeuren. Stom, want als je het eenmaal binnen je grenzen hebt is het lastig te stoppen.quote:Op maandag 4 augustus 2014 18:37 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik zeg, alle luchtverkeer met west afrika stopzetten
Valt wel mee, wij plassen niet in ons drinkwater en hebben altijd handschoenen aan bij medisch onderzoek.quote:Op maandag 4 augustus 2014 18:46 schreef Ludd het volgende:
[..]
Ik zeg doen, maar dat zal i.v.m. financiële belangen wel nooit gebeuren. Stom, want als je het eenmaal binnen je grenzen hebt is het lastig te stoppen.
Zelfs al zouden ze dat doen. Dat is nog geen waterdicht plan.quote:Op maandag 4 augustus 2014 18:37 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik zeg, alle luchtverkeer met west afrika stopzetten
Klopt, maar het scheelt welquote:Op maandag 4 augustus 2014 18:58 schreef richolio het volgende:
[..]
Zelfs al zouden ze dat doen. Dat is nog geen waterdicht plan.
Uit recent onderzoek blijkt toch dat het virus zich aerosol kan verspreiden? Dat klinkt niet alsof het wel mee zou vallen.quote:Op maandag 4 augustus 2014 18:56 schreef hoas het volgende:
[..]
Valt wel mee, wij plassen niet in ons drinkwater en hebben altijd handschoenen aan bij medisch onderzoek.
Verderop in hetzelfde artikel staat ook:quote:Op maandag 4 augustus 2014 18:02 schreef ender_xenocide het volgende:
Britten zijn bang dat het London Gatwick heeft bereikt.
http://www.telegraph.co.u(...)it-Sierra-Leone.html
[..]
Voorlopig nog vals alarm, dus.quote:“Given the origin of the flight, the hospital carried out tests for Ebola and other infectious diseases as a precaution. The tests came back negative."
http://nos.nl/artikel/682810-50-miljoen-dollar-voor-aanpak-ebola.htmlquote:Nigeriaanse autoriteiten bevestigden vandaag een tweede besmettingsgeval. Het gaat om de dokter van de Iberisch-Amerikaanse man die eind juli aan ebola overleed. Hij was vanuit Liberia naar Nigeria gereisd voor zaken.
Het tweede ebolageval in Nigeria leidt tot serieuze zorgen over de verspreiding van het virus. Nigeria is het dichtstbevolkte land van het Afrikaanse continent. Het Nigeriaanse ministerie van Volksgezondheid verklaarde dat er nog drie mensen onderzocht worden die verschijnselen van ebola vertonen.
Dat lijkt te zijn gebeurd in Canada, in een laboratorium. Ik leg voorlopig de nadruk nog even op Lijkt.quote:Op maandag 4 augustus 2014 19:07 schreef Ludd het volgende:
[..]
Uit recent onderzoek blijkt toch dat het virus zich aerosol kan verspreiden? Dat klinkt niet alsof het wel mee zou vallen.
True, maar het is wel reden tot zorgen. Hoe meer zo'n virus zich verspreidt, hoe meer kans er ook is dat het virus evolueert toch?quote:Op maandag 4 augustus 2014 19:39 schreef Roger_Epiales het volgende:
Dat lijkt te zijn gebeurd in Canada, in een laboratorium. Ik leg voorlopig de nadruk nog even op Lijkt.
Als het al zo gegaan is, dan is was het dus onder laboratoriumomstandigheden. Dat is nog wel even iets anders dan in het veld.
Het moet overigens nog wel verder onderzocht worden, het staat nog niet volledig vast dat het virus via de lucht gegaan is.
Jaquote:Op maandag 4 augustus 2014 19:42 schreef Ludd het volgende:
[..]
Is dat een zelfverzonnen spreekwoord?
Dat dacht ik dus ook. Dit virus is nog helemaal niet aangepast aan verspreiding via de mens. Het komt nog maar net van de apen af. Als een significant aantal mensen besmet wordt, neemt de kans op aerosole verspreiding ook toe (als dat mogelijk is, met Aids is dit niet gebeurd). Maar stel dat 1 miljoen mensen besmet raakt, dan zijn er in totaal triljoenen virusdeeltjes. Dan is de kans aanwezig dat het aerosool kan gaan.quote:Op maandag 4 augustus 2014 19:44 schreef Ludd het volgende:
[..]
True, maar het is wel reden tot zorgen. Hoe meer zo'n virus zich verspreidt, hoe meer kans er ook is dat het virus evolueert toch?
Klopt, de kans wordt idd iets hoger.quote:Op maandag 4 augustus 2014 19:44 schreef Ludd het volgende:
[..]
True, maar het is wel reden tot zorgen. Hoe meer zo'n virus zich verspreidt, hoe meer kans er ook is dat het virus evolueert toch?
Hoeveel virusdeeltjes zouden er in één persoon zitten? 1 miljard? Geen idee hoor. En hoe vaak splitsen die weer af? 10x per dag? En wat is daarbij de kans op een mutatie (gunstige, voor het virus), 1 op 10.000.000? En hoeveel mensen hebben het dan? Laten we uitgaan dat er nu 1000 mensen besmet zijn.quote:Op maandag 4 augustus 2014 20:16 schreef Roger_Epiales het volgende:
[..]
Klopt, de kans wordt idd iets hoger.
Hoe meer virussen, hoe groter de kans dat er een muteert.
Er zijn echter zo veel verschillende mutaties denkbaar voor zo'n virus, vele daarvan zelfs ongunstig voor het virus zelf dat de kans dat een of meer virussen precies de juiste mutaties ondergaan om airborne te worden toch relatief klein blijft, lijkt me.
Laten we het hopen. Ik ben niet echt thuis in de materie, dus ik weet ook niet hoe groot die kans is.quote:Op maandag 4 augustus 2014 20:16 schreef Roger_Epiales het volgende:
[..]
Klopt, de kans wordt idd iets hoger.
Hoe meer virussen, hoe groter de kans dat er een muteert.
Er zijn echter zo veel verschillende mutaties denkbaar voor zo'n virus, vele daarvan zelfs ongunstig voor het virus zelf dat de kans dat een of meer virussen precies de juiste mutaties ondergaan om airborne te worden toch relatief klein blijft, lijkt me.
Het gevaarlijkste virus is SARS. Dat ontstond in het gedisciplineerde Azië. Als zo'n virus in Afrika uitbreekt, maak dan je borst maar nat.quote:Op maandag 4 augustus 2014 20:23 schreef Ludd het volgende:
[..]
Laten we het hopen. Ik ben niet echt thuis in de materie, dus ik weet ook niet hoe groot die kans is.
Wel is het na de Spaanse griep natuurlijk wachten op weer een virus met een hoge mortaliteit en airborne. In de huidige tijd waarin veel meer overbevolking is, en waarin veel gereisd wordt valt het mee dat dit nog niet gebeurt is. De vogelgriep en mexicaans griep maakt het even spannend, maar dat heeft ook nooit doorgezet.
Eigenlijk zijn nieuwe griepvarianten ook een stuk 'spannender' dan virussen als ebola.quote:Op maandag 4 augustus 2014 20:23 schreef Ludd het volgende:
[..]
Laten we het hopen. Ik ben niet echt thuis in de materie, dus ik weet ook niet hoe groot die kans is.
Wel is het na de Spaanse griep natuurlijk wachten op weer een virus met een hoge mortaliteit en airborne. In de huidige tijd waarin veel meer overbevolking is, en waarin veel gereisd wordt valt het mee dat dit nog niet gebeurt is. De vogelgriep en mexicaans griep maakt het even spannend, maar dat heeft ook nooit doorgezet.
De mens en de griep hebben met elkaar leren leven in die tienduizenden jaren evolutie. Het is helemaal niet in het voordeel van een virus om al te dodelijk te zijn.quote:Op maandag 4 augustus 2014 20:39 schreef Roger_Epiales het volgende:
[..]
Eigenlijk zijn nieuwe griepvarianten ook een stuk 'spannender' dan virussen als ebola.
Die hebben een voorsprong, omdat ze vaak al airborne zijn, of iig een goede aanleg hebben om het te worden. Ze zijn ook nog eens zeer besmettelijk en wij mensen zijn er erg vatbaar voor gebleken, ook voor de varianten die van andere diersoorten komen. Ze zijn alleen niet zo heel erg dodelijk, dat is tot nu toe ons geluk geweest.
Poeh, dat is niet zo een twee uit te rekenen. Voor zover ik weet zijn er niet eens echt duidelijke schattingen over hoe snel/makkelijk dit virus muteert, bij het ene virus gaat dat makkelijker dan bij het andere.quote:Op maandag 4 augustus 2014 20:21 schreef LXIV het volgende:
[..]
Hoeveel virusdeeltjes zouden er in één persoon zitten? 1 miljard? Geen idee hoor. En hoe vaak splitsen die weer af? 10x per dag? En wat is daarbij de kans op een mutatie (gunstige, voor het virus), 1 op 10.000.000? En hoeveel mensen hebben het dan? Laten we uitgaan dat er nu 1000 mensen besmet zijn.
Dan zijn er dus 1.000.000.000 * 10 * 1.000 / 10.000.000 = 1.000.000. Dat betekent dus dat er 1 miljoen keer per dag een gunstige mutatie plaatsvind. Natuurlijk moet die gunstige mutatie wel doorgegeven worden (als die mee het graf in verdwijnt is het niet effectief).
Ik denk niet in voor- of nadelen voor het virus, ik denk in voor- en nadelen voor ons.quote:Op maandag 4 augustus 2014 21:12 schreef LXIV het volgende:
[..]
De mens en de griep hebben met elkaar leren leven in die tienduizenden jaren evolutie. Het is helemaal niet in het voordeel van een virus om al te dodelijk te zijn.
Het is pas zeer overdraagbaar als de symptomen beginnen.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 11:58 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Wel fijn ook dat je dit 3 weken bij je kan dragen zonder dat je er iets van merkt...... -_-
Gaat lekker zo, waar heb je die cijfers vandaan?quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 09:08 schreef BlaZ het volgende:
Date of report
cases deaths
1 Aug 2014 1604 887
30 Jul 2014 1440 826
Gaat helemaal goed komen zo.quote:Nabestaanden van ebola-slachtoffers in Liberia hebben, tegen de regels van de regering in, de besmette lichamen van hun dierbaren op straat gedumpt.
Vorige week werden onder meer in Liberia strenge maatregelen genomen om de verdere verspreiding van de zeer besmettelijke ziekte te voorkomen. Zo moeten de lichamen van slachtoffers in huis worden bewaard, waar de autoriteiten ze komen oppikken.
In Monrovia, de hoofdstad van het West-Afrikaanse land, laten nabestaanden de lijken echter op straat achter. Volgens minister Lewis Brown van Informatie is de bevolking mogelijk geschrokken van de maatregels om de huizen te ontsmetten en vrienden en familieleden van slachtoffers op te sporen en te onderzoeken.
"Daarom halen ze de lichamen uit hun huizen en worden ze op straat gedumpt. Ze stellen zich liever bloot aan het risico om besmet te raken", aldus Brown, volgens Reuters.
In het westen van Afrika zijn inmiddels 887 mensen overleden door het ebolavirus.
http://en.wikipedia.org/wiki/2014_West_Africa_Ebola_outbreakquote:Op woensdag 6 augustus 2014 12:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Gaat lekker zo, waar heb je die cijfers vandaan?
Als je naar de stijging van het aantal gevallen kijkt is de poep goed de ventilator aan het rakenquote:Op woensdag 6 augustus 2014 12:38 schreef BlaZ het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/2014_West_Africa_Ebola_outbreak
Ook als je ziet hoe het zich verspreid;quote:Op woensdag 6 augustus 2014 12:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als je naar de stijging van het aantal gevallen kijkt is de poep goed de ventilator aan het raken
[ afbeelding ]
quote:Op woensdag 6 augustus 2014 12:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als je naar de stijging van het aantal gevallen kijkt is de poep goed de ventilator aan het raken
[ afbeelding ]
De laatste 8 dagen (waarvan gegevens bekend zijn) een 50 nieuwe gevallen per dag. Dan lijkt het me voor de hulpdiensten ook niet langer mogelijk te controleren met wie er allemaal contact geweest is.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 12:50 schreef Pietverdriet het volgende:
Als dit zo doorgaat hebben we over een week of 2 een slordige 1500-2000 doden en een 5-6 duizend besmettingen, twee weken later een slordige 4-5 duizend doden en een 12-15 duizend besmettingen
Het gevoel bekruipt me dat men niet in staat is meer dan 50 nieuwe gevallen per dag positief te identificeren omdat men eenvoudig de capaciteit niet heeft.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 13:00 schreef BlaZ het volgende:
[..]
De laatste 8 dagen (waarvan gegevens bekend zijn) een 50 nieuwe gevallen per dag. Dan lijkt het me voor de hulpdiensten ook niet langer mogelijk te controleren met wie er allemaal contact geweest is.
Daarnaast is er het bijkomend risico dat de kans op mutaties groter wordt.
quote:Op woensdag 6 augustus 2014 11:58 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Wel fijn ook dat je dit 3 weken bij je kan dragen zonder dat je er iets van merkt...... -_-
Die 3 weken is de absolute maximale incubatietijd die bekend is. Zijn dus wel eens mensen geweest bij wie het 3 weken duurde, dit is echter niet gebruikelijk. Gemiddelde is 7 dagen.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 12:20 schreef Taxandria het volgende:
Het is pas overdraagbaar als de symptomen beginnen.
Nieuwe gevallen zijn over het algemeen symptoomgevallen. Iedereen die zich, waar dan ook in die regio, bij een dokter/ziekenhuis/hulppost komt melden en de juiste symptomen heeft is een nieuw symptoomgeval. Die worden vaak direct bij het totaal opgeteld, maar hoeven helemaal geen ebola te hebben.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 13:00 schreef BlaZ het volgende:
De laatste 8 dagen (waarvan gegevens bekend zijn) een 50 nieuwe gevallen per dag. Dan lijkt het me voor de hulpdiensten ook niet langer mogelijk te controleren met wie er allemaal contact geweest is.
Volledig genezen is hij dacht ik nog niet. Lijkt wel aan de beterende hand, zal nog wel wat onderzoek komen om te zien of dat ook echt dankzij dit middel is.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 18:00 schreef Molurus het volgende:
Net in het journaal, als ik het goed heb opgevangen: arts die besmet was met ebola volledig genezen dankzij een nieuw experimenteel medicijn.
http://nos.nl/op3/artikel/683066-experimenteel-medicijn-voor-ebolapatienten-vs.htmlquote:Onzekerheid blijft
Omdat het medicijn zo nieuw is, is het nog niet duidelijk of het ook echt werkt. Writewol kan sinds het medicijn weer een beetje lopen en heeft weer eetlust, zegt Bruce Johnson, de directeur van de organisatie waar Writewol voor werkt. Maar hij durft niet te zeggen of dat door ZMapp komt.
"Ebola is een lastig virus en de enige dag ben je beter en de andere dag weer slechter."
Ok, iets te vroeg gejuicht. Maar klinkt nog steeds wel goed, afwachten.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 18:33 schreef Roger_Epiales het volgende:
[..]
Volledig genezen is hij dacht ik nog niet. Lijkt wel aan de beterende hand, zal nog wel wat onderzoek komen om te zien of dat ook echt dankzij dit middel is.
[..]
http://nos.nl/op3/artikel/683066-experimenteel-medicijn-voor-ebolapatienten-vs.html
Spanje gaat ook bevestigde patiënt terughalen:quote:Eerste geval Saudi-Arabië
Het Saudische ministerie van Gezondheid meldt dat een man die aan de ziekte leed en op de intensive care in een ziekenhuis in Jeddah lag, vanochtend is overleden. Hij had de ziekte opgelopen in Sierra Leone. De regering zegt dat het het eerste geval van ebola in Saudi-Arabië is.
Bron voor beide: http://nos.nl/artikel/683453-who-bespreekt-ebolamaatregelen.htmlquote:Spanje stuurt een speciaal ingericht vliegtuig naar Liberia om een Spaanse missionaris op te halen die positief getest is op het ebola-virus. Hij is een van de drie priesters die op een afgesloten afdeling van een ziekenhuis in de hoofdstad Monrovia liggen.
Zeker hoopgevend, hopen dat ze opschieten met dat onderzoek. (en het spul daarna ook gewoon beschikbaar stellen natuurlijk.)quote:Op woensdag 6 augustus 2014 18:37 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ok, iets te vroeg gejuicht. Maar klinkt nog steeds wel goed, afwachten.
Pas bij de 5.000.000 gaat hier de vlag uit hoor!quote:Op woensdag 6 augustus 2014 12:50 schreef Pietverdriet het volgende:
Als dit zo doorgaat hebben we over een week of 2 een slordige 1500-2000 doden en een 5-6 duizend besmettingen, twee weken later een slordige 4-5 duizend doden en een 12-15 duizend besmettingen
Kijk, daar komt het ware gezicht naar bovenquote:Op woensdag 6 augustus 2014 19:21 schreef LXIV het volgende:
[..]
Pas bij de 5.000.000 gaat hier de vlag uit hoor!
Ebola kan een plaag voor de mensheid worden, maar wellicht ook een zegen voor de planeet.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 19:22 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Kijk, daar komt het ware gezicht naar boven
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |