abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 4 augustus 2014 @ 18:37:09 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_143060011

Artsen zonder Grenzen waarschuwt dat de epidemie van ebola-slachtoffers in West-Afrika volkomen uit de hand loopt. De organisatie zegt dat ze niet meer in staat is om voldoende hulp te bieden.

Bart Janssens van AzG roept internationale organisaties en regeringen op om meer gezondheidswerkers sturen. Ook moet er meer worden gedaan om mensen voor te lichten over manieren om verspreiding van ebola tegen te gaan. Janssens vreest dat dit de dodelijkste ebola-epidemie in de geschiedenis kan worden.

Onderschat

Volgens de jongste cijfers zijn er in Guinee, Sierra Leone en Liberia al meer dan 330 doden gevallen door het ebola-virus. De uitbraak begon rond de jaarwisseling in Guinee. Volgens Janssens is de epidemie nu aan een tweede golf bezig. Voor het eerst zijn er ook sterfgevallen gemeld in de hoofdstad van Liberia, Monrovia.

Janssens vindt dat de Wereldgezondheidssituatie de situatie onderschat. Hij wil dat de WHO meer deskundigen inzet om alle mensen op te sporen die in contact zijn geweest met zieken.
http://nos.nl/artikel/664(...)niet-te-stuiten.html

meer details:
http://news.yahoo.com/doc(...)ntrol-133729407.html
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 4 augustus 2014 @ 18:37:35 #2
45206 Pietverdriet
pi_143060017
Ik zeg, alle luchtverkeer met west afrika stopzetten
pi_143060280
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 18:37 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik zeg doen, maar dat zal i.v.m. financiële belangen wel nooit gebeuren. Stom, want als je het eenmaal binnen je grenzen hebt is het lastig te stoppen.
pi_143060283
wie gaat dat betalen :)
pi_143060575
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 18:46 schreef Ludd het volgende:

[..]

Ik zeg doen, maar dat zal i.v.m. financiële belangen wel nooit gebeuren. Stom, want als je het eenmaal binnen je grenzen hebt is het lastig te stoppen.
Valt wel mee, wij plassen niet in ons drinkwater en hebben altijd handschoenen aan bij medisch onderzoek.
  maandag 4 augustus 2014 @ 18:58:29 #6
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_143060634
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 18:37 schreef Pietverdriet het volgende:
Zelfs al zouden ze dat doen. Dat is nog geen waterdicht plan.
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
  maandag 4 augustus 2014 @ 19:03:28 #7
45206 Pietverdriet
pi_143060791
quote:
1s.gif Op maandag 4 augustus 2014 18:58 schreef richolio het volgende:

[..]

Zelfs al zouden ze dat doen. Dat is nog geen waterdicht plan.
Klopt, maar het scheelt wel
www.telegraph.co.uk/healt(...)it-Sierra-Leone.html
pi_143060936
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 18:56 schreef hoas het volgende:

[..]

Valt wel mee, wij plassen niet in ons drinkwater en hebben altijd handschoenen aan bij medisch onderzoek.
Uit recent onderzoek blijkt toch dat het virus zich aerosol kan verspreiden? Dat klinkt niet alsof het wel mee zou vallen.
  maandag 4 augustus 2014 @ 19:39:10 #9
345170 Roger_Epiales
Beheerder vd ijs_beer fanclub
pi_143062086
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 18:02 schreef ender_xenocide het volgende:
Britten zijn bang dat het London Gatwick heeft bereikt.

http://www.telegraph.co.u(...)it-Sierra-Leone.html

[..]

Verderop in hetzelfde artikel staat ook:
quote:
“Given the origin of the flight, the hospital carried out tests for Ebola and other infectious diseases as a precaution. The tests came back negative."
Voorlopig nog vals alarm, dus.
- - - - -
Vind persoonlijk dit zorgwekkender:
quote:
Nigeriaanse autoriteiten bevestigden vandaag een tweede besmettingsgeval. Het gaat om de dokter van de Iberisch-Amerikaanse man die eind juli aan ebola overleed. Hij was vanuit Liberia naar Nigeria gereisd voor zaken.

Het tweede ebolageval in Nigeria leidt tot serieuze zorgen over de verspreiding van het virus. Nigeria is het dichtstbevolkte land van het Afrikaanse continent. Het Nigeriaanse ministerie van Volksgezondheid verklaarde dat er nog drie mensen onderzocht worden die verschijnselen van ebola vertonen.
http://nos.nl/artikel/682810-50-miljoen-dollar-voor-aanpak-ebola.html
Nigeria zou het 4e getroffen land zijn.
Zijnde het dichtstbevolkte land van Afrika en met een luchthaven die directe vluchten naar de hele wereld doet, zou dat een aardige tegenvaller kunnen zijn.
- - - - -
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 19:07 schreef Ludd het volgende:

[..]

Uit recent onderzoek blijkt toch dat het virus zich aerosol kan verspreiden? Dat klinkt niet alsof het wel mee zou vallen.
Dat lijkt te zijn gebeurd in Canada, in een laboratorium. Ik leg voorlopig de nadruk nog even op Lijkt.
Als het al zo gegaan is, dan is was het dus onder laboratoriumomstandigheden. Dat is nog wel even iets anders dan in het veld.

Het moet overigens nog wel verder onderzocht worden, het staat nog niet volledig vast dat het virus via de lucht gegaan is. Voor hetzelfde geld heeft zo'n onderzoeker een keertje zijn handschoenen slordig/niet verwisseld, of heeft hij een stuk apparatuur niet goed gereinigd.

Het feit dat de aapjes en de varkens geen contact met elkaar hebben gehad, sluit nog niet uit dat er contact is geweest.
Reality is for people who can't imagine anything better.
--------------------------------------------------------------------
Feel free to insult me.
  maandag 4 augustus 2014 @ 19:41:21 #10
45206 Pietverdriet
pi_143062170
Daarom nu handelen voor het te laat is, kat kan niet terug in de zak
pi_143062209
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 19:41 schreef Pietverdriet het volgende:
kat kan niet terug in de zak
Is dat een zelfverzonnen spreekwoord? :D
pi_143062282
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 19:39 schreef Roger_Epiales het volgende:
Dat lijkt te zijn gebeurd in Canada, in een laboratorium. Ik leg voorlopig de nadruk nog even op Lijkt.
Als het al zo gegaan is, dan is was het dus onder laboratoriumomstandigheden. Dat is nog wel even iets anders dan in het veld.

Het moet overigens nog wel verder onderzocht worden, het staat nog niet volledig vast dat het virus via de lucht gegaan is.
True, maar het is wel reden tot zorgen. Hoe meer zo'n virus zich verspreidt, hoe meer kans er ook is dat het virus evolueert toch?
  maandag 4 augustus 2014 @ 19:45:54 #13
45206 Pietverdriet
pi_143062340
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 19:42 schreef Ludd het volgende:

[..]

Is dat een zelfverzonnen spreekwoord? :D
Ja
  maandag 4 augustus 2014 @ 20:05:06 #14
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_143063030
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 19:44 schreef Ludd het volgende:

[..]

True, maar het is wel reden tot zorgen. Hoe meer zo'n virus zich verspreidt, hoe meer kans er ook is dat het virus evolueert toch?
Dat dacht ik dus ook. Dit virus is nog helemaal niet aangepast aan verspreiding via de mens. Het komt nog maar net van de apen af. Als een significant aantal mensen besmet wordt, neemt de kans op aerosole verspreiding ook toe (als dat mogelijk is, met Aids is dit niet gebeurd). Maar stel dat 1 miljoen mensen besmet raakt, dan zijn er in totaal triljoenen virusdeeltjes. Dan is de kans aanwezig dat het aerosool kan gaan.

Natuurlijk een ramp voor de mensheid, maar het zou een zegen voor de planeet zijn.
The End Times are wild
  maandag 4 augustus 2014 @ 20:09:31 #15
45206 Pietverdriet
pi_143063212
Er is een Afrikaans-Amerikaanse top in Washington. President van Sierra Leone en Liberia zijn er niet bij
  maandag 4 augustus 2014 @ 20:16:21 #16
345170 Roger_Epiales
pi_143063432
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 19:44 schreef Ludd het volgende:

[..]

Klopt, de kans wordt idd iets hoger.
Hoe meer virussen, hoe groter de kans dat er een muteert.

Er zijn echter zo veel verschillende mutaties denkbaar voor zo'n virus, vele daarvan zelfs ongunstig voor het virus zelf dat de kans dat een of meer virussen precies de juiste mutaties ondergaan om airborne te worden toch relatief klein blijft, lijkt me.
Feel free to insult me.
  maandag 4 augustus 2014 @ 20:21:58 #17
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_143063671
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 20:16 schreef Roger_Epiales het volgende:

[..]

Er zijn echter zo veel verschillende mutaties denkbaar voor zo'n virus, vele daarvan zelfs ongunstig voor het virus zelf dat de kans dat een of meer virussen precies de juiste mutaties ondergaan om airborne te worden toch relatief klein blijft, lijkt me.
Hoeveel virusdeeltjes zouden er in één persoon zitten? 1 miljard? Geen idee hoor. En hoe vaak splitsen die weer af? 10x per dag? En wat is daarbij de kans op een mutatie (gunstige, voor het virus), 1 op 10.000.000? En hoeveel mensen hebben het dan? Laten we uitgaan dat er nu 1000 mensen besmet zijn.

Dan zijn er dus 1.000.000.000 * 10 * 1.000 / 10.000.000 = 1.000.000. Dat betekent dus dat er 1 miljoen keer per dag een gunstige mutatie plaatsvind. Natuurlijk moet die gunstige mutatie wel doorgegeven worden (als die mee het graf in verdwijnt is het niet effectief).
The End Times are wild
pi_143063740
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 20:16 schreef Roger_Epiales het volgende:

[..]

Laten we het hopen. Ik ben niet echt thuis in de materie, dus ik weet ook niet hoe groot die kans is.

Wel is het na de Spaanse griep natuurlijk wachten op weer een virus met een hoge mortaliteit en airborne. In de huidige tijd waarin veel meer overbevolking is, en waarin veel gereisd wordt valt het mee dat dit nog niet gebeurt is. De vogelgriep en mexicaans griep maakt het even spannend, maar dat heeft ook nooit doorgezet.
  maandag 4 augustus 2014 @ 20:39:00 #19
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_143064409
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 20:23 schreef Ludd het volgende:

[..]

Laten we het hopen. Ik ben niet echt thuis in de materie, dus ik weet ook niet hoe groot die kans is.

Wel is het na de Spaanse griep natuurlijk wachten op weer een virus met een hoge mortaliteit en airborne. In de huidige tijd waarin veel meer overbevolking is, en waarin veel gereisd wordt valt het mee dat dit nog niet gebeurt is. De vogelgriep en mexicaans griep maakt het even spannend, maar dat heeft ook nooit doorgezet.
Het gevaarlijkste virus is SARS. Dat ontstond in het gedisciplineerde Azië. Als zo'n virus in Afrika uitbreekt, maak dan je borst maar nat.
The End Times are wild
  maandag 4 augustus 2014 @ 20:39:03 #20
345170 Roger_Epiales
pi_143064412
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 20:23 schreef Ludd het volgende:

[..]

Eigenlijk zijn nieuwe griepvarianten ook een stuk 'spannender' dan virussen als ebola.
Die hebben een voorsprong, omdat ze vaak al airborne zijn, of iig een goede aanleg hebben om het te worden. Ze zijn ook nog eens zeer besmettelijk en wij mensen zijn er erg vatbaar voor gebleken, ook voor de varianten die van andere diersoorten komen. Ze zijn alleen niet zo heel erg dodelijk, dat is tot nu toe ons geluk geweest.
Feel free to insult me.
  maandag 4 augustus 2014 @ 21:12:04 #21
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_143065761
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 20:39 schreef Roger_Epiales het volgende:

[..]

Eigenlijk zijn nieuwe griepvarianten ook een stuk 'spannender' dan virussen als ebola.
Die hebben een voorsprong, omdat ze vaak al airborne zijn, of iig een goede aanleg hebben om het te worden. Ze zijn ook nog eens zeer besmettelijk en wij mensen zijn er erg vatbaar voor gebleken, ook voor de varianten die van andere diersoorten komen. Ze zijn alleen niet zo heel erg dodelijk, dat is tot nu toe ons geluk geweest.
De mens en de griep hebben met elkaar leren leven in die tienduizenden jaren evolutie. Het is helemaal niet in het voordeel van een virus om al te dodelijk te zijn.
The End Times are wild
  maandag 4 augustus 2014 @ 21:31:20 #22
345170 Roger_Epiales
pi_143066497
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 20:21 schreef LXIV het volgende:

[..]

Hoeveel virusdeeltjes zouden er in één persoon zitten? 1 miljard? Geen idee hoor. En hoe vaak splitsen die weer af? 10x per dag? En wat is daarbij de kans op een mutatie (gunstige, voor het virus), 1 op 10.000.000? En hoeveel mensen hebben het dan? Laten we uitgaan dat er nu 1000 mensen besmet zijn.

Dan zijn er dus 1.000.000.000 * 10 * 1.000 / 10.000.000 = 1.000.000. Dat betekent dus dat er 1 miljoen keer per dag een gunstige mutatie plaatsvind. Natuurlijk moet die gunstige mutatie wel doorgegeven worden (als die mee het graf in verdwijnt is het niet effectief).
Poeh, dat is niet zo een twee uit te rekenen. Voor zover ik weet zijn er niet eens echt duidelijke schattingen over hoe snel/makkelijk dit virus muteert, bij het ene virus gaat dat makkelijker dan bij het andere.

Ook is het niet zo dat er elke keer dat een cel een nieuw virus produceert er ook een mutatie ontstaat, meestal niet zelfs. Meestal maakt de cel gewoon een nieuw virus, precies volgens de gebruiksaanwijzing, zonder grove mutaties. Vergelijk het met je eigen lichaam. Je hebt, pak 'm beet, 40 biljoen cellen die zichzelf eens in de zoveel dagen delen. Daar komt (gelukkig) niet bij iedere celdeling een kwaadaardige tumor uit voort.

Ten slot is het ook niet zo dat airborne worden met een enkele mutatie gedaan is. Het is geen kwestie van wel of niet airborne zijn. Een virus moet zich dan aan allerlei nieuwe omstandigheden aanpassen. Het moet bestand zijn tegen andere stoffen en een andere weerstand zodra het het lichaam verlaat, dat vraagt al om enkele veranderingen in het omhulsel van het virus. Ook moet het zodanig veranderen dat het makkelijker via de luchtwegen kan worden opgenomen. Noem maar op. Dat zijn allemaal aparte veranderingen en mutaties die binnen dezelfde "generatielijn" moeten plaatsvinden.

Het is, terecht, de grootste angst dat dit virus airborne wordt, maar de kans dat het ook daadwerkelijk gaat gebeuren is echt een stuk kleiner dan het soms lijkt. De reden dat het toch een grote angst blijft is dat de kans, hoe klein ook, altijd aanwezig is en het hoeft in principe maar één keer te gebeuren om een groot probleem te worden.
Feel free to insult me.
  maandag 4 augustus 2014 @ 21:37:22 #23
345170 Roger_Epiales
pi_143066783
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 21:12 schreef LXIV het volgende:

[..]

De mens en de griep hebben met elkaar leren leven in die tienduizenden jaren evolutie. Het is helemaal niet in het voordeel van een virus om al te dodelijk te zijn.
Ik denk niet in voor- of nadelen voor het virus, ik denk in voor- en nadelen voor ons.
Feel free to insult me.
  dinsdag 5 augustus 2014 @ 09:08:55 #25
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_143079089
Date of report
cases deaths
1 Aug 2014 1604 887
30 Jul 2014 1440 826

Er is ook een Liberiaan gestorven in Marokko.

http://www.news.heritagel(...)s-minister-discloses
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')