Ik zeg doen, maar dat zal i.v.m. financiële belangen wel nooit gebeuren. Stom, want als je het eenmaal binnen je grenzen hebt is het lastig te stoppen.quote:Op maandag 4 augustus 2014 18:37 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik zeg, alle luchtverkeer met west afrika stopzetten
Valt wel mee, wij plassen niet in ons drinkwater en hebben altijd handschoenen aan bij medisch onderzoek.quote:Op maandag 4 augustus 2014 18:46 schreef Ludd het volgende:
[..]
Ik zeg doen, maar dat zal i.v.m. financiële belangen wel nooit gebeuren. Stom, want als je het eenmaal binnen je grenzen hebt is het lastig te stoppen.
Zelfs al zouden ze dat doen. Dat is nog geen waterdicht plan.quote:Op maandag 4 augustus 2014 18:37 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik zeg, alle luchtverkeer met west afrika stopzetten
Klopt, maar het scheelt welquote:Op maandag 4 augustus 2014 18:58 schreef richolio het volgende:
[..]
Zelfs al zouden ze dat doen. Dat is nog geen waterdicht plan.
Uit recent onderzoek blijkt toch dat het virus zich aerosol kan verspreiden? Dat klinkt niet alsof het wel mee zou vallen.quote:Op maandag 4 augustus 2014 18:56 schreef hoas het volgende:
[..]
Valt wel mee, wij plassen niet in ons drinkwater en hebben altijd handschoenen aan bij medisch onderzoek.
Verderop in hetzelfde artikel staat ook:quote:Op maandag 4 augustus 2014 18:02 schreef ender_xenocide het volgende:
Britten zijn bang dat het London Gatwick heeft bereikt.
http://www.telegraph.co.u(...)it-Sierra-Leone.html
[..]
Voorlopig nog vals alarm, dus.quote:“Given the origin of the flight, the hospital carried out tests for Ebola and other infectious diseases as a precaution. The tests came back negative."
http://nos.nl/artikel/682810-50-miljoen-dollar-voor-aanpak-ebola.htmlquote:Nigeriaanse autoriteiten bevestigden vandaag een tweede besmettingsgeval. Het gaat om de dokter van de Iberisch-Amerikaanse man die eind juli aan ebola overleed. Hij was vanuit Liberia naar Nigeria gereisd voor zaken.
Het tweede ebolageval in Nigeria leidt tot serieuze zorgen over de verspreiding van het virus. Nigeria is het dichtstbevolkte land van het Afrikaanse continent. Het Nigeriaanse ministerie van Volksgezondheid verklaarde dat er nog drie mensen onderzocht worden die verschijnselen van ebola vertonen.
Dat lijkt te zijn gebeurd in Canada, in een laboratorium. Ik leg voorlopig de nadruk nog even op Lijkt.quote:Op maandag 4 augustus 2014 19:07 schreef Ludd het volgende:
[..]
Uit recent onderzoek blijkt toch dat het virus zich aerosol kan verspreiden? Dat klinkt niet alsof het wel mee zou vallen.
True, maar het is wel reden tot zorgen. Hoe meer zo'n virus zich verspreidt, hoe meer kans er ook is dat het virus evolueert toch?quote:Op maandag 4 augustus 2014 19:39 schreef Roger_Epiales het volgende:
Dat lijkt te zijn gebeurd in Canada, in een laboratorium. Ik leg voorlopig de nadruk nog even op Lijkt.
Als het al zo gegaan is, dan is was het dus onder laboratoriumomstandigheden. Dat is nog wel even iets anders dan in het veld.
Het moet overigens nog wel verder onderzocht worden, het staat nog niet volledig vast dat het virus via de lucht gegaan is.
Jaquote:Op maandag 4 augustus 2014 19:42 schreef Ludd het volgende:
[..]
Is dat een zelfverzonnen spreekwoord?
Dat dacht ik dus ook. Dit virus is nog helemaal niet aangepast aan verspreiding via de mens. Het komt nog maar net van de apen af. Als een significant aantal mensen besmet wordt, neemt de kans op aerosole verspreiding ook toe (als dat mogelijk is, met Aids is dit niet gebeurd). Maar stel dat 1 miljoen mensen besmet raakt, dan zijn er in totaal triljoenen virusdeeltjes. Dan is de kans aanwezig dat het aerosool kan gaan.quote:Op maandag 4 augustus 2014 19:44 schreef Ludd het volgende:
[..]
True, maar het is wel reden tot zorgen. Hoe meer zo'n virus zich verspreidt, hoe meer kans er ook is dat het virus evolueert toch?
Klopt, de kans wordt idd iets hoger.quote:Op maandag 4 augustus 2014 19:44 schreef Ludd het volgende:
[..]
True, maar het is wel reden tot zorgen. Hoe meer zo'n virus zich verspreidt, hoe meer kans er ook is dat het virus evolueert toch?
Hoeveel virusdeeltjes zouden er in één persoon zitten? 1 miljard? Geen idee hoor. En hoe vaak splitsen die weer af? 10x per dag? En wat is daarbij de kans op een mutatie (gunstige, voor het virus), 1 op 10.000.000? En hoeveel mensen hebben het dan? Laten we uitgaan dat er nu 1000 mensen besmet zijn.quote:Op maandag 4 augustus 2014 20:16 schreef Roger_Epiales het volgende:
[..]
Klopt, de kans wordt idd iets hoger.
Hoe meer virussen, hoe groter de kans dat er een muteert.
Er zijn echter zo veel verschillende mutaties denkbaar voor zo'n virus, vele daarvan zelfs ongunstig voor het virus zelf dat de kans dat een of meer virussen precies de juiste mutaties ondergaan om airborne te worden toch relatief klein blijft, lijkt me.
Laten we het hopen. Ik ben niet echt thuis in de materie, dus ik weet ook niet hoe groot die kans is.quote:Op maandag 4 augustus 2014 20:16 schreef Roger_Epiales het volgende:
[..]
Klopt, de kans wordt idd iets hoger.
Hoe meer virussen, hoe groter de kans dat er een muteert.
Er zijn echter zo veel verschillende mutaties denkbaar voor zo'n virus, vele daarvan zelfs ongunstig voor het virus zelf dat de kans dat een of meer virussen precies de juiste mutaties ondergaan om airborne te worden toch relatief klein blijft, lijkt me.
Het gevaarlijkste virus is SARS. Dat ontstond in het gedisciplineerde Azië. Als zo'n virus in Afrika uitbreekt, maak dan je borst maar nat.quote:Op maandag 4 augustus 2014 20:23 schreef Ludd het volgende:
[..]
Laten we het hopen. Ik ben niet echt thuis in de materie, dus ik weet ook niet hoe groot die kans is.
Wel is het na de Spaanse griep natuurlijk wachten op weer een virus met een hoge mortaliteit en airborne. In de huidige tijd waarin veel meer overbevolking is, en waarin veel gereisd wordt valt het mee dat dit nog niet gebeurt is. De vogelgriep en mexicaans griep maakt het even spannend, maar dat heeft ook nooit doorgezet.
Eigenlijk zijn nieuwe griepvarianten ook een stuk 'spannender' dan virussen als ebola.quote:Op maandag 4 augustus 2014 20:23 schreef Ludd het volgende:
[..]
Laten we het hopen. Ik ben niet echt thuis in de materie, dus ik weet ook niet hoe groot die kans is.
Wel is het na de Spaanse griep natuurlijk wachten op weer een virus met een hoge mortaliteit en airborne. In de huidige tijd waarin veel meer overbevolking is, en waarin veel gereisd wordt valt het mee dat dit nog niet gebeurt is. De vogelgriep en mexicaans griep maakt het even spannend, maar dat heeft ook nooit doorgezet.
De mens en de griep hebben met elkaar leren leven in die tienduizenden jaren evolutie. Het is helemaal niet in het voordeel van een virus om al te dodelijk te zijn.quote:Op maandag 4 augustus 2014 20:39 schreef Roger_Epiales het volgende:
[..]
Eigenlijk zijn nieuwe griepvarianten ook een stuk 'spannender' dan virussen als ebola.
Die hebben een voorsprong, omdat ze vaak al airborne zijn, of iig een goede aanleg hebben om het te worden. Ze zijn ook nog eens zeer besmettelijk en wij mensen zijn er erg vatbaar voor gebleken, ook voor de varianten die van andere diersoorten komen. Ze zijn alleen niet zo heel erg dodelijk, dat is tot nu toe ons geluk geweest.
Poeh, dat is niet zo een twee uit te rekenen. Voor zover ik weet zijn er niet eens echt duidelijke schattingen over hoe snel/makkelijk dit virus muteert, bij het ene virus gaat dat makkelijker dan bij het andere.quote:Op maandag 4 augustus 2014 20:21 schreef LXIV het volgende:
[..]
Hoeveel virusdeeltjes zouden er in één persoon zitten? 1 miljard? Geen idee hoor. En hoe vaak splitsen die weer af? 10x per dag? En wat is daarbij de kans op een mutatie (gunstige, voor het virus), 1 op 10.000.000? En hoeveel mensen hebben het dan? Laten we uitgaan dat er nu 1000 mensen besmet zijn.
Dan zijn er dus 1.000.000.000 * 10 * 1.000 / 10.000.000 = 1.000.000. Dat betekent dus dat er 1 miljoen keer per dag een gunstige mutatie plaatsvind. Natuurlijk moet die gunstige mutatie wel doorgegeven worden (als die mee het graf in verdwijnt is het niet effectief).
Ik denk niet in voor- of nadelen voor het virus, ik denk in voor- en nadelen voor ons.quote:Op maandag 4 augustus 2014 21:12 schreef LXIV het volgende:
[..]
De mens en de griep hebben met elkaar leren leven in die tienduizenden jaren evolutie. Het is helemaal niet in het voordeel van een virus om al te dodelijk te zijn.
Het is pas zeer overdraagbaar als de symptomen beginnen.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 11:58 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Wel fijn ook dat je dit 3 weken bij je kan dragen zonder dat je er iets van merkt...... -_-
Gaat lekker zo, waar heb je die cijfers vandaan?quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 09:08 schreef BlaZ het volgende:
Date of report
cases deaths
1 Aug 2014 1604 887
30 Jul 2014 1440 826
Gaat helemaal goed komen zo.quote:Nabestaanden van ebola-slachtoffers in Liberia hebben, tegen de regels van de regering in, de besmette lichamen van hun dierbaren op straat gedumpt.
Vorige week werden onder meer in Liberia strenge maatregelen genomen om de verdere verspreiding van de zeer besmettelijke ziekte te voorkomen. Zo moeten de lichamen van slachtoffers in huis worden bewaard, waar de autoriteiten ze komen oppikken.
In Monrovia, de hoofdstad van het West-Afrikaanse land, laten nabestaanden de lijken echter op straat achter. Volgens minister Lewis Brown van Informatie is de bevolking mogelijk geschrokken van de maatregels om de huizen te ontsmetten en vrienden en familieleden van slachtoffers op te sporen en te onderzoeken.
"Daarom halen ze de lichamen uit hun huizen en worden ze op straat gedumpt. Ze stellen zich liever bloot aan het risico om besmet te raken", aldus Brown, volgens Reuters.
In het westen van Afrika zijn inmiddels 887 mensen overleden door het ebolavirus.
http://en.wikipedia.org/wiki/2014_West_Africa_Ebola_outbreakquote:Op woensdag 6 augustus 2014 12:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Gaat lekker zo, waar heb je die cijfers vandaan?
Als je naar de stijging van het aantal gevallen kijkt is de poep goed de ventilator aan het rakenquote:Op woensdag 6 augustus 2014 12:38 schreef BlaZ het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/2014_West_Africa_Ebola_outbreak
Ook als je ziet hoe het zich verspreid;quote:Op woensdag 6 augustus 2014 12:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als je naar de stijging van het aantal gevallen kijkt is de poep goed de ventilator aan het raken
[ afbeelding ]
quote:Op woensdag 6 augustus 2014 12:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als je naar de stijging van het aantal gevallen kijkt is de poep goed de ventilator aan het raken
[ afbeelding ]
De laatste 8 dagen (waarvan gegevens bekend zijn) een 50 nieuwe gevallen per dag. Dan lijkt het me voor de hulpdiensten ook niet langer mogelijk te controleren met wie er allemaal contact geweest is.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 12:50 schreef Pietverdriet het volgende:
Als dit zo doorgaat hebben we over een week of 2 een slordige 1500-2000 doden en een 5-6 duizend besmettingen, twee weken later een slordige 4-5 duizend doden en een 12-15 duizend besmettingen
Het gevoel bekruipt me dat men niet in staat is meer dan 50 nieuwe gevallen per dag positief te identificeren omdat men eenvoudig de capaciteit niet heeft.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 13:00 schreef BlaZ het volgende:
[..]
De laatste 8 dagen (waarvan gegevens bekend zijn) een 50 nieuwe gevallen per dag. Dan lijkt het me voor de hulpdiensten ook niet langer mogelijk te controleren met wie er allemaal contact geweest is.
Daarnaast is er het bijkomend risico dat de kans op mutaties groter wordt.
quote:Op woensdag 6 augustus 2014 11:58 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Wel fijn ook dat je dit 3 weken bij je kan dragen zonder dat je er iets van merkt...... -_-
Die 3 weken is de absolute maximale incubatietijd die bekend is. Zijn dus wel eens mensen geweest bij wie het 3 weken duurde, dit is echter niet gebruikelijk. Gemiddelde is 7 dagen.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 12:20 schreef Taxandria het volgende:
Het is pas overdraagbaar als de symptomen beginnen.
Nieuwe gevallen zijn over het algemeen symptoomgevallen. Iedereen die zich, waar dan ook in die regio, bij een dokter/ziekenhuis/hulppost komt melden en de juiste symptomen heeft is een nieuw symptoomgeval. Die worden vaak direct bij het totaal opgeteld, maar hoeven helemaal geen ebola te hebben.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 13:00 schreef BlaZ het volgende:
De laatste 8 dagen (waarvan gegevens bekend zijn) een 50 nieuwe gevallen per dag. Dan lijkt het me voor de hulpdiensten ook niet langer mogelijk te controleren met wie er allemaal contact geweest is.
Volledig genezen is hij dacht ik nog niet. Lijkt wel aan de beterende hand, zal nog wel wat onderzoek komen om te zien of dat ook echt dankzij dit middel is.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 18:00 schreef Molurus het volgende:
Net in het journaal, als ik het goed heb opgevangen: arts die besmet was met ebola volledig genezen dankzij een nieuw experimenteel medicijn.
http://nos.nl/op3/artikel/683066-experimenteel-medicijn-voor-ebolapatienten-vs.htmlquote:Onzekerheid blijft
Omdat het medicijn zo nieuw is, is het nog niet duidelijk of het ook echt werkt. Writewol kan sinds het medicijn weer een beetje lopen en heeft weer eetlust, zegt Bruce Johnson, de directeur van de organisatie waar Writewol voor werkt. Maar hij durft niet te zeggen of dat door ZMapp komt.
"Ebola is een lastig virus en de enige dag ben je beter en de andere dag weer slechter."
Ok, iets te vroeg gejuicht. Maar klinkt nog steeds wel goed, afwachten.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 18:33 schreef Roger_Epiales het volgende:
[..]
Volledig genezen is hij dacht ik nog niet. Lijkt wel aan de beterende hand, zal nog wel wat onderzoek komen om te zien of dat ook echt dankzij dit middel is.
[..]
http://nos.nl/op3/artikel/683066-experimenteel-medicijn-voor-ebolapatienten-vs.html
Spanje gaat ook bevestigde patiënt terughalen:quote:Eerste geval Saudi-Arabië
Het Saudische ministerie van Gezondheid meldt dat een man die aan de ziekte leed en op de intensive care in een ziekenhuis in Jeddah lag, vanochtend is overleden. Hij had de ziekte opgelopen in Sierra Leone. De regering zegt dat het het eerste geval van ebola in Saudi-Arabië is.
Bron voor beide: http://nos.nl/artikel/683453-who-bespreekt-ebolamaatregelen.htmlquote:Spanje stuurt een speciaal ingericht vliegtuig naar Liberia om een Spaanse missionaris op te halen die positief getest is op het ebola-virus. Hij is een van de drie priesters die op een afgesloten afdeling van een ziekenhuis in de hoofdstad Monrovia liggen.
Zeker hoopgevend, hopen dat ze opschieten met dat onderzoek. (en het spul daarna ook gewoon beschikbaar stellen natuurlijk.)quote:Op woensdag 6 augustus 2014 18:37 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ok, iets te vroeg gejuicht. Maar klinkt nog steeds wel goed, afwachten.
Pas bij de 5.000.000 gaat hier de vlag uit hoor!quote:Op woensdag 6 augustus 2014 12:50 schreef Pietverdriet het volgende:
Als dit zo doorgaat hebben we over een week of 2 een slordige 1500-2000 doden en een 5-6 duizend besmettingen, twee weken later een slordige 4-5 duizend doden en een 12-15 duizend besmettingen
Kijk, daar komt het ware gezicht naar bovenquote:Op woensdag 6 augustus 2014 19:21 schreef LXIV het volgende:
[..]
Pas bij de 5.000.000 gaat hier de vlag uit hoor!
Ebola kan een plaag voor de mensheid worden, maar wellicht ook een zegen voor de planeet.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 19:22 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Kijk, daar komt het ware gezicht naar boven
Ofwel, als er iemand Ebola heeft en waarschijnlijk de familie heeft aangetast, vooral niet melden bij de autoriteiten. Gewoon een stukje verderop op de straat gooien ter verdere verrotting, en verder doen alsof je nergens iets vanaf weet. Zo voorkom je dat ze zelf in quarantaine moet.quote:Now Ebola victims are left to rot in the streets: Terrified relatives dump them outside for fear of catching deadly virus
Relatives of Ebola victims are dragging their bodies onto streets of Liberia
Disease-ridden bodies are left to rot in view of everyone, including children
In doing so, relatives hope they will avoid being quarantined by authorities
Daar is het op dit moment nog niet besmettelijk genoeg voor. (Helaas?) Je moet toch vrij direct in contact komen met lichaamsvocht van een besmet persoon.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 19:24 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ebola kan een plaag voor de mensheid worden, maar wellicht ook een zegen voor de planeet.
Pff, planeet maak ik me geen zorgen over, die overleeft ons echt wel.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 19:24 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ebola kan een plaag voor de mensheid worden, maar wellicht ook een zegen voor de planeet.
Ja, mooi stukje sensatiejournalistiek. Journalist ziet zoiets gebeuren en schrijft het op alsof de halve bevolking geïnfecteerde lijken om zich heen strooit. Enige media site waar ik dit artikel kon vinden was de daily mail, daar hebben ze in de hele fotoreeks slechts 2 foto's van een lichaam op straat. Ook nog hetzelfde lichaam, van twee kanten gefotografeerd.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 19:27 schreef LXIV het volgende:
Ondertussen in Afrika:
[ afbeelding ]
[..]
Ofwel, als er iemand Ebola heeft en waarschijnlijk de familie heeft aangetast, vooral niet melden bij de autoriteiten. Gewoon een stukje verderop op de straat gooien ter verdere verrotting, en verder doen alsof je nergens iets vanaf weet. Zo voorkom je dat ze zelf in quarantaine moet.
Afrikanen!
Oh ja, en dan dit stukje nog: Disease-ridden bodies are left to rot in view of everyone, including children
Wat willen ze dan? Dat er een hekje van 70 cm omheen gezet wordt zodat kinderen het niet hoeven te zien?
Denk niet dat het hier niet zou gebeuren. Als we hier te maken zouden hebben met een uitbraak zoals daar, dan zou je hier en daar ook dit soort dingen zien. Mensen worden bang, sommigen raken in paniek en dan doen ze nu eenmaal niet meer wat ze zouden moeten doen. Het is echt niet zo dat in andere delen van de wereld 100% van de mensen zich netjes bij de eerste symptomen komen aangeven om in isolatie opgesloten te worden.quote:Afrikanen!
Ik zie dus een afname van de relatieve groei afgelopen dagen. Valt allemaal wel mee dus.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 12:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Wat is daar mis mee. Gewoon netje in quarantaine naar een land brengen met fatsoenlijke faciliteiten. Zo moeilijk is dat niet hoor.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 18:42 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Ja laten we gaan slepen met ebola patienten
Lijkt mij typisch zo'n overdreven nieuwsbericht dat over een aantal dagen weer ontkracht wordt. De foto blijkt al twee jaar oud te zijn en de foto is in een ander land genomen ofzo en het "slachtoffer" is overleden aan iets heel anders dan Ebola of is gewoon in elkaar geslagen. Ik geloof er niets van dat dit een echt ebola slachtoffer is.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 19:27 schreef LXIV het volgende:
Ondertussen in Afrika:
[ afbeelding ]
[..]
Ofwel, als er iemand Ebola heeft en waarschijnlijk de familie heeft aangetast, vooral niet melden bij de autoriteiten. Gewoon een stukje verderop op de straat gooien ter verdere verrotting, en verder doen alsof je nergens iets vanaf weet. Zo voorkom je dat ze zelf in quarantaine moet.
Afrikanen!
Oh ja, en dan dit stukje nog: Disease-ridden bodies are left to rot in view of everyone, including children
Wat willen ze dan? Dat er een hekje van 70 cm omheen gezet wordt zodat kinderen het niet hoeven te zien?
Misschien is hij gewoon een dutje aan het doen.quote:Op donderdag 7 augustus 2014 10:34 schreef oxylus11 het volgende:
[..]
Lijkt mij typisch zo'n overdreven nieuwsbericht dat over een aantal dagen weer ontkracht wordt. De foto blijkt al twee jaar oud te zijn en de foto is in een ander land genomen ofzo en het "slachtoffer" is overleden aan iets heel anders dan Ebola of is gewoon in elkaar geslagen. Ik geloof er niets van dat dit een echt ebola slachtoffer is.
Niemand beweert ook dat het moeilijk is, de vraag is of het zinvol is en of de mogelijke voordelen opwegen tegen de mogelijke risico's.quote:Op donderdag 7 augustus 2014 10:31 schreef oxylus11 het volgende:
[..]
Wat is daar mis mee. Gewoon netje in quarantaine naar een land brengen met fatsoenlijke faciliteiten. Zo moeilijk is dat niet hoor.
Hoe dan ook denk ik dat de behandeling in Spanje een stuk beter zal zijn dan in welk Afrikaans land dan ook.quote:Op donderdag 7 augustus 2014 13:39 schreef Roger_Epiales het volgende:
[..]
Niemand beweert ook dat het moeilijk is, de vraag is of het zinvol is en of de mogelijke voordelen opwegen tegen de mogelijke risico's.
Natuurlijk, iedereen die meewerkt aan zo'n operatie neemt de grootst mogelijke voorzichtigheid in acht, daar twijfel ik echt niet aan, maar hoe voorzichtig ze ook werken en hoe veel voorzorgsmaatregelen er ook genomen worden, er is altijd een kans dat er iets mis gaat. Wel een heel kleine kans, maar persoonlijk vind ik dat ook de kleinste kans zwaar gewogen moet worden, gezien de eventuele grootte van de gevolgen.
Bij die twee Amerikanen begrijp ik de keuze. Het gaf onderzoekers de mogelijkheid een middel te testen wat op den duur een doorbraak zou kunnen blijken in de zoektocht naar een medicijn. Dit was dus een duidelijk geval van "big possible payoff, small possible risk". Dat idee heb ik bij die Spaanse man niet.
Ik zie het nut er niet van in, om een 75-jarige missionaris uit een besmet gebied naar een nog niet besmet gebied te vervoeren, om hem daar vervolgens op dezelfde manier te behandelen als eerst.
Maak je over mijn gemoed maar geen zorgen hoor.quote:Op donderdag 7 augustus 2014 13:43 schreef oxylus11 het volgende:
Ik denk dat je je te bang laat maken Roger. Uiteraard is het een enge ziekte, maar om nu te zeggen dat een Spanjaard geen behandeling in eigen land verdient omdat er een minuscule kans bestaat op besmetting dat gaat wel erg ver.
de behandling in Spanje is NIET hetzelfde als in Afrika. In Spanje krijgt deze man bloedtransfusies onder hygienische omstandigheden door goed opgeleid personeel. In Afrika, krijgt hij geen bloedtransfusies, en behandeling onder half-hygienische omstandigheden door overwerkt matig-opgeleid personeel.
De basis van de behandeling is hetzelfde, ook in Afrikaanse ziekenhuizen wordt gebruik gemaakt van bloedtransfusies, al kan ik me de zorgen om de hygiëne nog wel enigszins voorstellen.quote:
De maximale bekende incubatietijd van ebola is 21 dagen. Dat is de langste tijd die wel eens geconstateerd is, komt echter niet vaak voor dat het zo lang duurt.quote:Op donderdag 7 augustus 2014 15:17 schreef thesiren.nl het volgende:
Als de werkelijke incubatietijd 25 dagen is dan zijn er veel meer besmettingen dan die 1600.
Eens contact gehad met een Irakese dokter, die daar was opgeleid, wat je in Nederland in een jaar leert, zo niet minder, dat is voor hun een hele opleiding geneeskunde. Ik denk dat het in die Afrikaanse landen stiekem nog veel erger is.quote:Op donderdag 7 augustus 2014 15:17 schreef Roger_Epiales het volgende:
[..]
Maak je over mijn gemoed maar geen zorgen hoor.![]()
Ik vind dit ook feitelijk geen enge ziekte. Zoals ik eerder al ergens schreef is zelfs griep imo "spannender" dan ebola. (Zeg hiermee ook niet dat ik griep als eng beschouw.)
Ik heb er in principe ook geen bezwaar op dat ze iemand naar Europa of de VS halen, voor mijn part gaan ze er een hier in het LUMC behandelen, die hebben ook zeer goede isolatie units. Misschien dat ik me eerder wat ongelukkig heb uitgedrukt, maar waar het om gaat is dat de mogelijke winst die behaald kan worden in voldoende mate opweegt tegen de mogelijke negatieve gevolgen.
Ik ben er dus ook niet pertinent op tegen, maar zoals ik zei:
[..]
De basis van de behandeling is hetzelfde, ook in Afrikaanse ziekenhuizen wordt gebruik gemaakt van bloedtransfusies, al kan ik me de zorgen om de hygiëne nog wel enigszins voorstellen.
Ik heb zelf geen ervaring met het plaatselijke personeel, maar ik zal niet zomaar aannemen dat ze daar zo veel slechter zijn opgeleid.
Is helaas idd vaak wel zo, al zou je het niet altijd zeggen wanneer je hier in een goed en modern ziekenhuis de verpleging wel eens bezig ziet.quote:Op donderdag 7 augustus 2014 15:21 schreef Taxandria het volgende:
[..]
Eens contact gehad met een Irakese dokter, die daar was opgeleid, wat je in Nederland in een jaar leert, zo niet minder, dat is voor hun een hele opleiding geneeskunde. Ik denk dat het in die Afrikaanse landen stiekem nog veel erger is.
Als het aantal nieuwe gevallen op 50 per dag afvlakt heb ik het gevoel dat dit de max capaciteit van het postitief identificeren.quote:Op donderdag 7 augustus 2014 10:29 schreef oxylus11 het volgende:
[..]
Ik zie dus een afname van de relatieve groei afgelopen dagen. Valt allemaal wel mee dus.
In Liberia alleen al zijn al 70 dokters en verpleegsters besmet geraaktquote:Belgische dokter in Liberia: "WHO doet zijn werk niet"
JC − 07/08/14, 20u24 − Bron: VRT
© epa. Liberiaanse verpleegsters halen het lichaam op van een patiënt die overleden is aan ebola. Pas sinds twee dagen zijn de begravingen goed op gang gekomen.
De Vlaamse arts Koen Henckaerts, die sinds enkele dagen in Liberia verblijft, is niet tevreden over de manier waarop de ebola-epidemie in het land wordt aangepakt. "Het ministerie van Volksgezondheid is totaal overwelmd en kan de aanpak maar niet georganiseerd krijgen", zei hij vanmiddag op Radio 1. "En de mensen van de Wereldgezondheidsorganisatie doen intussen hun werk niet."
Henckaerts werkt voor het departement Humanitaire Hulp en Civiele Bescherming van de Europese Commissie. De situatie in Liberia, een van de broeihaarden van ebola, ziet er niet goed uit, zegt hij. "Er zijn al meer dan 500 gevallen vastgesteld met meer dan 200 doden tot gevolg. Wat belangrijker is: al 69 geneesheren en verpleegsters zijn besmet door slechte bescherming."
Eén van de belangrijkste zaken bij de behandeling is de opvolging van mensen die in contact geweest zijn met patiënten, aldus Henckaerts. "Maar die opvolging wordt niet georganiseerd. Bovendien is het begraven van de doden pas sinds twee dagen goed op gang gekomen. Daarvoor lagen doden soms drie tot vijf dagen thuis voor ze werden opgehaald."
Onvoldoende personeel
Henckaerts' departement financiert het Rode Kruis, de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) en Artsen Zonder Grenzen. "Artsen Zonder Grenzen zijn goed in de behandeling van patiënten", klinkt hij lovend. "Ze zijn zeer actief in Guinee en Sierra Leone, waardoor ze echter niet voldoende personeel hebben om ook in Liberia te kunnen ingrijpen. Het Rode Kruis is sinds enkele dagen bezig met het ophalen van doden en levert hier goed werk."
Maar hij wijst met een beschuldigende vinger naar de WHO. "Die organisatie zou het ministerie veel sterker moeten ondersteunen, maar naar mijn opinie doet ze haar job niet. Ze kreeg nochtans financiële middelen van de EU en van de Amerikaanse regering, maar ik denk dat ze hier niet over de juiste mensen beschikt om de aanpak van ebola te organiseren."
Volgens de Vlaamse arts moeten de hulporganisaties de komende weken focussen op het opzetten van extra behandelingscentra, de bescherming van het verplegend personeel, het opzoeken van alle contacten van de patiënten en het direct begraven van de doden.
http://nos.nl/artikel/684059-ebola-internationale-noodsituatie.htmlquote:De Wereldgezondheidsorganisatie WHO heeft de verspreiding van ebola bestempeld tot een internationale noodsituatie. De WHO heeft een persconferentie gegeven over de aanpak van het dodelijke virus, waartegen geen medicijn bestaat.
Er is een gecoördineerde internationale aanpak nodig om de verdere verspreiding van ebola te stoppen, aldus de WHO. De organisatie roept landen wereldwijd op zo snel mogelijk steun te verlenen aan getroffen landen. (...)
Snap ik ook niet, ze moeten gewoon een reisverbod instellen naar West-Afrika.quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 10:10 schreef maryen65 het volgende:
Waarom geen reisverbod afgeven? Dat snap ik echt niet
Goede beslissing. Het is toch elke keer weer een gigantische, dicht op elkaar gepakte mensenmassa waar direct fysiek contact toch vrijwel onvermijdelijk is. Kan ik me voorstellen dat je daar niet een paar gevallen tussen wil hebben.quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 11:46 schreef nixxx het volgende:
Volgens mij is het geval in Saudi-Arabië nog niet bevestigd als ebola, al lijkt het er wel op. De regering heeft alle haj visa voor de besmette landen ingetrokken. Ben blij dat ik aan de oostkust van Saudi-Arabië zit , dat wel!
quote:Ebola death toll rises by 29 to 961, WHO says
(Reuters) - The death toll from the Ebola outbreak in West Africa stood at 961 people as of Aug 6, with 29 deaths reported on Aug 5-6, the World Health Organization said on Friday.
There were 68 new cases, bringing the total to 1,779. Four of the new cases were in Nigeria, the most recent country to be affected, and there were no new cases in Guinea, where the outbreak began. Four people died in Guinea, one in Nigeria, 12 in Sierra Leone and 12 in Liberia.
Het laat goed zien welk libelle niveau het RIVM heeft.quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 09:29 schreef beeer het volgende:
Is rauw vlees eten een ding dan in West Afrika?
Yup. Helaas is men daar zo corrupt en onopgelost dat dit niet gaat gebeuren.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 12:52 schreef Pietverdriet het volgende:
Zoals ik al eerder zei, wordt echt tijd dat men vliegverkeer daar stil legt en grenzen sluit, treinen, busverkeer, etc allemaal stilleggen.
quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 09:29 schreef beeer het volgende:
Dat gaat pas gebeuren als het al te laat is. De overheid laat zich meer door omstandigheden dwingen dan dat men proactief beslissingen neemt. Men aan de lucratieve luchtlijn naar Nigeria (KLM) en wil geen verkeerde beslissing nemen en neemt daarom maar geen beslissing.quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 09:34 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Yup. Helaas is men daar zo corrupt en onopgelost dat dit niet gaat gebeuren.
Dus moeten wij onze hebben sluiten voor mensen uit die hoek.
Zo groot is het risico niet dat je het oploopt hoor.quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 09:06 schreef Pietverdriet het volgende:
Nederlanders die naar west afrika gaan worden gewaarschuwt geen rauw vlees te eten aldaar volgens het rivm...
http://www.telegraaf.nl/g(...)ebola-landen___.html
Hee! RIVM, how about een fucking reisverbod?
Het punt is dat je het moet containenquote:Op zaterdag 9 augustus 2014 09:43 schreef Monolith het volgende:
[..]
Zo groot is het risico niet dat je het oploopt hoor.
Dat hoeft niet gelijk op het niveau van landen. Daarbij is ebola niet zo makkelijk overdraagbaar dat de noodzaak bestaat om handel met en personenverkeer naar hele landen of zelfs continenten lam te leggen.quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 10:19 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het punt is dat je het moet containen
Sure, lekker niets doen tot het uit de klauwen loopt.quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 10:41 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat hoeft niet gelijk op het niveau van landen. Daarbij is ebola niet zo makkelijk overdraagbaar dat de noodzaak bestaat om handel met en personenverkeer naar hele landen of zelfs continenten lam te leggen.
Je discussieert weer lekker op niveau, Piet. Er zit natuurlijk geen enkele optie tussen niets doen en het verkeer tussen landen volledig lam leggen.quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 11:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Sure, lekker niets doen tot het uit de klauwen loopt.
Is eenvoudig en snel te realiseren.quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 11:07 schreef Monolith het volgende:
[..]
Je discussieert weer lekker op niveau, Piet. Er zit natuurlijk geen enkele optie tussen niets doen en het verkeer tussen landen volledig lam leggen.
Het is ook volkomen disproportioneel. Het is een stompzinnige paniekreactie op iets dat een vrij marginaal risico is.quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 11:10 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Is eenvoudig en snel te realiseren.
Zorgt ervoor dat de verspreiding buiten de regio zeer bemoeilijkt wordt
De apen slaan terugquote:Op zaterdag 9 augustus 2014 09:29 schreef beeer het volgende:
Neuh, geen paniek, krachtig en kordaat optreden, beslissingen nemen en niet rondouwehoeren.quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 11:15 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het is ook volkomen disproportioneel. Het is een stompzinnige paniekreactie op iets dat een vrij marginaal risico is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |