abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_143511206
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 14:45 schreef Confetti het volgende:
Een mooi voorbeeld van natuurlijke selectie eigenlijk. Een fatsoenlijke beschaving krijgt dit soort virussen redelijk snel onder controle. Holbewoners wat moeilijker.
Europa heeft er anders ook zo'n 1000 jaar overgedaan om besmettelijke ziektes onder controle te krijgen (pest, mazelen, pokken, 'griep', ...)

Het probleem zit hem eigenlijk in sterke verstedelijking en verbeterd transport zonder fatsoenlijke hygiëne, riolering en begrip van ziektes.

Zolang mensen niet in steden gaan samenhokken en in kleine groepen (landbouwers/nomaden) leven, hebben zulke ziekte weinig kans. Ze zijn veel te dodelijk en mensenleven te ver van elkaar om te kunnen verspreiden.

Vanaf dat mensen mobieler worden en ermeer contact is tussen groepen onderling en meer mensen op een kleinere opppervlak gaan samenwonen, krijgen ziektes, die al dan niet al aanwezig waren, plotseling een ideaal 'habitat'.

Hier in Europa hebben we de truc van quarantaine geleerd door de pestepidemie in de 14e Eeuw. De steden die niet/minder getroffen werden door de pest, hadden allemaal heel strikte toegangsregels en quarantaineregels toegepast. (in ME betekende dit gewoonweg de stadspoorten sluiten, nog vrij eenvoudig om dit te doen). In Noorwegen (Bergen) is de pest binnengekomen via een schip (met dode bemanning). Achteraf, nadat men al de doden geteld had, 50% van de bevolking, kwam men tot de conclusie dat schepen vanaf dan in quarantaine moesten voordat ze de haven binnen mochten.

Ook de ondergang van het Romeinse rijk is mede veroorzaakt doordat ziektes plots om zich heen grepen door de snelle verstedelijking met op het einde ook een pestepidemie in de 6e eeuw. Rome is ten onder gegaan aan malaria (Rome ligt in een moeras). Rome in de hoogdagen van het Romeinse rijk was een miljoenenstad (1-2 mlj). In de 5e eeuw leefden er nog 650000 mensen in Rome. Een eeuw later nog geen 100 000.

Hetzelfde kan je zeggen over cholera epidemiën in arbeiderswijken etc. Europa heeft leren omgaan met ziektes door ervaring. Ervaring die in Afrika niet bestaat
  zondag 17 augustus 2014 @ 15:21:17 #182
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_143511243
Wat precies verstaat men onder "direct contact"? Is dat een hand schudden of is het meer? Ik begreep dat het via uitwisseling van vloeistoffen ging, dus ik zat meer te denken aan een zoen (op de mond) ofzo.

Nvm, al gevonden, bedankt voor je uitzetting Roger_Epiales

NWS / Ebola in West-Afrika niet te stuiten

[ Bericht 33% gewijzigd door maniack28 op 17-08-2014 15:28:47 ]
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
  zondag 17 augustus 2014 @ 15:41:58 #183
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_143511919
Stiekem vind ik het toch wel een beetje spannend :@
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
  zondag 17 augustus 2014 @ 16:11:53 #184
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_143513110
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 15:41 schreef maniack28 het volgende:
Ik ook, we zitten ook hier hutjemutje op elkaar en als je al besmettelijk bent tijdens de incubatieperiode...
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_143517378
Wat een simpele apen zijn en blijven het toch he...
pi_143518755
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 15:41 schreef maniack28 het volgende:
Als je weet dat in de geschiedenis er pandemieën zijn geweest met miljoenen slachtoffers, dan valt deze uitbraak van Ebola eigenlijk wel mee
  zondag 17 augustus 2014 @ 19:17:01 #187
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_143521057
quote:
Fijn he dat je dat met ons kunt delen! Voel je je nu lekker superieur? Vertel met welke uitvindingen en/of andere geniale uitspattingen heb jij de wereld verbijsterd? Jij moet wel minimaal twee wetenschappelijke titels bezitten en ook verder uiterst succesvol zijn.

Of ben je gewoon een normale lamlul die zelf nog nooit echt iets heeft gepresteerd, maar die het wel fijn vind neer te kijken op anderen?
  zondag 17 augustus 2014 @ 19:18:33 #188
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_143521148
Misschien komt het daar nog bij...waarschijnlijk niet in het Westen, maar deze regio van Afrika. Op een gegeven moment houdt het natuurlijk op, als er zo weinig mensen over zijn dat er nietmeer genoeg contacten zijn om besmettingen door te geven. Er zullen natuurlijk ook mensen zijn die immuun zijn of iig minder vatbaar. Dat helpt ook om het laatste staartje van de epidemie af te remmen.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_143521927
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 17:59 schreef stef040 het volgende:
Die berichten uit Nederland van ziekenwagenpersoneel dat is aangevallen of dokters in ziekenhuizen omdat ze niet snel, niet goed of weet ik veel wat verkeerd hebben gedaan zien we maar door de vingers?
  zondag 17 augustus 2014 @ 19:55:06 #190
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_143522952
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 19:34 schreef Speculant. het volgende:

[..]

Die berichten uit Nederland van ziekenwagenpersoneel dat is aangevallen of dokters in ziekenhuizen omdat ze niet snel, niet goed of weet ik veel wat verkeerd hebben gedaan zien we maar door de vingers?
Niet erg ontopic, maar daar is vaak ook sprake van 'cultuurverschillen'.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_143523201
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 19:55 schreef Perrin het volgende:

[..]

Niet erg ontopic, maar daar is vaak ook sprake van 'cultuurverschillen'.
Dat is in Liberia/etc. dan eveneens... Die mensen die ze uit de ziekenhuizen halen die gaan ze namelijk 'redden'.
pi_143527161
Hoe kunnen mensen zo dom zijn? Als het een film was geweest, dan werd het nu ongeloofwaardig.
  zondag 17 augustus 2014 @ 21:02:56 #193
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_143527285
Ik heb weinig illusie dat "het volk" hier zoveel slimmer is dan daar, hele volksstammen hier geloven ook in homeopatie, helende kristallen en andere onzin, laten hun kids niet vaccineren en vinden e-nummers en zoetstoffen doodeng.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_143527438
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 21:02 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik heb weinig illusie dat "het volk" hier zoveel slimmer is dan daar, hele volksstammen hier geloven ook in homeopatie, helende kristallen en andere onzin, laten hun kids niet vaccineren en vinden e-nummers en zoetstoffen doodeng.
Hm. Goed punt.
  zondag 17 augustus 2014 @ 22:20:35 #195
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_143532216
Ik hou al een tijdje de WHO data, zoals staats beschreven in de tabel op de Ebola Wikipedia pagina, bij in een Excel sheet. Grafiekjes geven de huidige situatie goed weer, bevestigd ook gedeeltelijk de nieuwsberichten dat ze het in Guinea langzaam aan onder controle beginnen te krijgen. Aan de andere kant is de "death rate" in Guinea wel enorm hoog vergeleken met de andere landen. In Liberia en Sierra Leone is het nog steeds een zooitje. Groei van het aantal gevallen in Liberia lijkt zelfs exponentieel.

zondag 17 augustus 2014 @ 22:44:41 #196
45206 Pietverdriet
pi_143533646
Mooie stats, maar heb geen blind vertrouwen in de data
  zondag 17 augustus 2014 @ 22:52:57 #197
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_143534049
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 22:44 schreef Pietverdriet het volgende:
Mooie stats, maar heb geen blind vertrouwen in de data
Volgens mij had de WHO zelfs al gezegd dat de werkelijke aantallen waarschijnlijk een stuk hoger liggen, kan zo snel even geen bron vinden waarin dat staat.
  zondag 17 augustus 2014 @ 22:55:13 #198
45206 Pietverdriet
pi_143534175
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 22:52 schreef YazooW het volgende:

[..]

Volgens mij had de WHO zelfs al gezegd dat de werkelijke aantallen waarschijnlijk een stuk hoger liggen, kan zo snel even geen bron vinden waarin dat staat.
Dat is correct.
  zondag 17 augustus 2014 @ 22:59:07 #199
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_143534372
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 19:34 schreef Speculant. het volgende:

[..]

Dat is altijd een heel bepaald slag volk wat dat doet, en zeker niet representatief voor de gemiddelde NEderlander.
The End Times are wild
pi_143534776
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 22:59 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat is altijd een heel bepaald slag volk wat dat doet, en zeker niet representatief voor de gemiddelde NEderlander.
Wat is de gemiddelde Nederlander? Je hebt er genoeg achterlijke idioten rondlopen. Het verschil is denk ik dat er nog genoeg mensen overblijven die uitleg willen geven.

In die landen heb je dat niet zo, als je daar werkt moet je daar ook altijd erg voor opletten. Dit soort 'overvallen' van die ziekenhuizen starten gewoon met iemand die roept "Mijn buurman zijn neef woont in de USA en die heeft gezegd dat ze 'dit en dat' doen met ons..." . Niemand die er een beetje uitleg gaat geven maarja dat wisten we al..
pi_143534938
Dode lichamen die dagenlang in huis liggen voor ze opgehaald worden, en zieke mensen die geen hulp krijgen omdat er voorrang gegeven wordt aan het ophalen van de lijken...
Eén verpleger die het initiatief neemt om 29 mensen te isoleren in een oude school, en die blijkbaar nog tijd overheeft om journalisten een rondleiding te geven terwijl patienten om eten roepen. Familieleden die niet op bezoek mogen.

Dan verbaast het me niet dat er patienten "bevrijd" worden, weet niet of ik een familielid daar zou laten...
pi_143567480
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 10:07 schreef Shokirbek85 het volgende:
Gisteravond op de Franse radio hoorde ik een journalist zeggen dat Frankrijk bereidt is ze tegen te houden met alle middelen (en dat wil heel wat zeggen) Verder gaf de journalist aan dat als ze een bootje zien met zwarten gaan ze meteen schieten. Hoe triest ook.

Volgens deze journalist is het sprake van aantal weken en de virus is in Europa
Laat dat maar aan de Fransen over.
Iedereen loopt wel altijd over ze te bitchen maar vaak zijn het wel de enigen die hard durven in te grijpen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_143568823
Jongen in quarantaine wegens vrees voor ebola

In een ziekenhuis in Oostende is een 13-jarige jongen uit het West-Afrikaanse Guinee in quarantaine geplaatst, omdat gevreesd werd dat hij mogelijk besmet is met het ebola-virus. Volgens het ministerie van Volksgezondheid gaat het echter om malaria. Maar voor alle zekerheid blijft de jongen, die hoge koorts had, nog 36 uur in afzondering.
Als de koorts dan verdwenen is, kan pas zeker worden gesteld dat geen sprake is van ebola, aldus een woordvoerder van het ziekenhuis.

Guinee is een van de landen waar het ebola-viorus heerst. De jongen was vorige week met familie naar België gekomen. Zijn moeder en zus zouden zijn doorgereisd naar Nederland, maar het ziekenhuis in Oostende had hen vanavond nog niet weten te lokaliseren.

Bron:http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)ees-voor-ebola.dhtml

Hopelijk hebben die familieleden niks :'). Dat ze nog asielzoekers toe laten uit die landen!
pi_143569052
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2014 21:04 schreef Jano9 het volgende:

In een ziekenhuis in Oostende is een 13-jarige jongen uit het West-Afrikaanse Guinee in quarantaine geplaatst, omdat gevreesd werd dat hij mogelijk besmet is met het ebola-virus. Volgens het ministerie van Volksgezondheid gaat het echter om malaria. Maar voor alle zekerheid blijft de jongen, die hoge koorts had, nog 36 uur in afzondering.
Als de koorts dan verdwenen is, kan pas zeker worden gesteld dat geen sprake is van ebola, aldus een woordvoerder van het ziekenhuis.

Guinee is een van de landen waar het ebola-viorus heerst. De jongen was vorige week met familie naar België gekomen. Zijn moeder en zus zouden zijn doorgereisd naar Nederland, maar het ziekenhuis in Oostende had hen vanavond nog niet weten te lokaliseren.

Hopelijk hebben die familieleden niks :').
Is malaria. Lekker trouwens dat die familie gewoon doorreist terwijl dat kind ziek is. Zegt wel weer genoeg over die mensen.
pi_143569147
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2014 21:09 schreef Devz het volgende:

[..]

Is malaria. Lekker trouwens dat die familie gewoon doorreist terwijl dat kind ziek is. Zegt wel weer genoeg over die mensen.
Ja al gelezen, maar als je Malaria hebt dan kan je toch ook Ebola onder de leden hebben? Ja zegt genoeg over die mensen :'), kind ligt in het ziekenhuis, ouders peren hem.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 02:42:46 #206
345170 Roger_Epiales
The Wind Weaver
pi_143580264
quote:
1s.gif Op maandag 18 augustus 2014 21:04 schreef Jano9 het volgende:

Hopelijk hebben die familieleden niks :'). Dat ze nog asielzoekers toe laten uit die landen!
Ik lees nergens dat dit om asielzoekers gaat, alleen dat ze vorige week naar België terug kwamen.
quote:
De dertienjarige Guineeër werd zondagavond naar het ziekenhuis gebracht. De jongen had hoge koorts. Hij was vorige week naar België teruggekeerd vanuit Conakry, de hoofdstad van het door Ebola getroffen West-Afrikaanse land.
Bron
Ik lees trouwens nergens anders dat de moeder niet gelokaliseerd kon worden. Lees ik alleen in artikel in de OP, wat door de meeste Nederlandse media klakkeloos gekopieerd wordt, inclusief spelfout.

quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2014 21:09 schreef Devz het volgende:
Deze jongen verbleef zondag bij familie thuis toen hij ziek werd, zij hebben hem toen naar het ziekenhuis gebracht. Is wel wat anders dan dat de moeder haar al zieke kind achter zou hebben gelaten, wat ook nergens geschreven staat. Moeder zal helemaal niet geweten hebben dat haar zoon iets had.

Mogelijk (in mijn ogen waarschijnlijk) scenario op basis van beide artikelen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Reality is for people who can't imagine anything better.
--------------------------------------------------------------------
Feel free to insult me.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 12:30:22 #207
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_143586537
http://www.afro.who.int/e(...)-19-august-2014.html

"Between 14 and 16 August 2014, a total of 113 new cases of Ebola virus disease (laboratory-confirmed, probable, and suspect cases) as well as 84 deaths were reported from Guinea, Liberia*, Nigeria, and Sierra Leone."
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  dinsdag 19 augustus 2014 @ 14:20:36 #208
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_143590969
quote:
‘Mogelijk eerste geval van ebola in Berlijn’

Een vrouw in Berlijn is mogelijk met ebola besmet. Ze vertoont volgens het Duitse persbureau DPA symptomen van de ziekte en is inmiddels opgenomen. Het arbeidsbureau waar ze onwel werd is in quarantaine geplaatst.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_143591169
quote:
9s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 14:20 schreef Perrin het volgende:

[..]

Hopelijk is het wat anders dan Ebola!
pi_143592823
Ebola-alarm in Duitsland

Een uitzendbureau in Berlijn is afgesloten nadat een 30-jarige vrouw onwel was geworden. Ze heeft mogelijk ebola opgelopen in Afrika.

Vanwege de onwelwording van de vrouw werd een ambulance opgeroepen. Toen de ambulancemedewerkers arriveerden bij het uitzendbureau meldde de vrouw dat ze vermoedde met ebola te zijn besmet. Dat melden Duitse media.

De vrouw had hoge koorts en had problemen met haar bloedsomloop. Ze was onlangs kort in Afrika geweest.

De vrouw wordt naar een speciale kliniek gebracht voor onderzoek. Alle kantoormedewerkers zijn in quarantaine geplaatst. Het gebied is volledig afgezet door de politie.

Bron: m.telegraaf.nl/article/22982410/ebola-alarm-in-duitsland

Wat een dom mens :'), als je denkt dat je Ebola hebt dan ga je anderen toch niet in gevaar brengen?!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')