abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_143509605
quote:
Woedende menigte 'bevrijdt' 17 ebolapatiënten in Liberia
Door: Joeri Vlemings − 17/08/14, 13u21 − Bron: bild.de, belga
© getty.

"No ebola in West Point", schreeuwden de honderden demonstranten in de arme wijk in Monrovia in Liberia. De woedende menigte 'bevrijdde' daarom verscheidene mogelijke patiënten die geïsoleerd in een vroeger schoolgebouw lagen. Onder hen zijn enkele bevestigde gevallen van ebola.

Terwijl er nu al in het Spaanse Alicante een verdacht geval van ebola wordt onderzocht, blijft de ziekte in West-Afrika onverminderd verder woeden. In de wijk West Point, die ongeveer 75.000 mensen telt, in de Liberiaanse hoofdstad Monrovia geloven velen in een soort van complot of samenzwering: het dodenvirus bestaat in hun ogen niet écht.

Het Liberiaanse ministerie van Gezondheid had eerder bericht de hele wijk onder quarantaine te willen plaatsen. Zo wil de overheid verhinderen dat de inwoners naar andere gebieden trekken. "We zullen levensmiddelen en andere goederen naar West Point brengen, voor de maatregel van kracht wordt", klonk het. Vele burgers reageerden woedend op de aankondiging.

Kort voor de stormloop van de volksmenigte was een lijkwagen met vier dodelijke slachtoffers onder politiebegeleiding voorbijgereden. En vorige nacht was ook al een tiental mogelijke ebolapatiënten ontsnapt, zo vertelt een verpleegster, omdat de instelling geen medicatie voor hen had.

Er stierven al meer dan duizend mensen aan ebola in West-Afrika. Liberia is er de trieste koploper. Meer dan 400 mensen zijn daar al aan het virus gestorven, zo blijkt uit cijfers van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO).
Als dit waar is, dan vrees ik het ergste. Vrij rond lopende patiënten met Ebola in een dicht bevolkte wijk (75 000), waar de bevolking gelooft dat ebola een samenzwering is.

Edit: bron http://www.demorgen.be/dm(...)ten-in-Liberia.dhtml
pi_143509726
En dit

AFPAfrica twitterde op zondag 17-08-2014 om 14:26:27 #BREAKING: Armed men attack Monrovia Ebola clinic, 29 patients flee, witnesses say reageer retweet
  zondag 17 augustus 2014 @ 14:39:23 #178
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_143509758
Hollywood had het niet kunnen verzinnen. Als je dit in een film zou zetten zouden de critici schrijven dat je een stereotiep en racistisch beeld van Afrika neerzet
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_143510000
Een mooi voorbeeld van natuurlijke selectie eigenlijk. Een fatsoenlijke beschaving krijgt dit soort virussen redelijk snel onder controle. Holbewoners wat moeilijker.
pi_143510029
Het Artikel waar de andere bronnen hun informatie vandaan lijken te halen:

quote:
Danger Lurks in Monrovia: Ebola Patients Flee W. Point Isolation

Written by FPA Staff Report
Published: 16 August 2014

Monrovia-Concerns continue to mount over the Ministry of Health and Social Welfare’s handling of the Ebola virus heightening fears that the virus could spread faster than expected in Liberia.

In the West Point community Saturday, seventeen (17) suspected and some confirmed Ebola patients escaped an isolation center late in the evening.

Sam Tarplah, a registered nurse who is managing the self-initiative isolation center early Saturday morning took journalists on a tour of a facility where the positive Ebola patients were being kept in isolation.

From a concrete fence and a building with half transparent windows, the Ebola patients are visibly seen at the center with those who are a little stronger communicating loudly.

“I have been here one week, one shouted; your bring us food”, he said, refusing to call his name. Nurse Tarplah told reporters that some of the people kept at the center at the MV Massaquoi School were diagnosed positive and told to be in isolation at home because of insufficient space at the ELWA isolation center.

Tarplah said knowing the risk the presence of these Ebola positive patients will cause the community when they at home, he decided to keep them in one location though not in the same room.

According to him, there were a total of 29 persons that the center but nine had died over the last few days. A day ago, he said one of the patient very weak, fell on his forehead and died.

Patient Flees

He said on Friday, a lady from Bardnersville who brought food for her husband and a son, two of them Ebola positive, became angry when she was not allowed entry and as such some residents of West Point, assisted her in erecting sticks on the wall of the fence where the man and his son escaped.

Late Saturday night, the remaining 17 left the isolation center assisted by angry residents of the West Point Community.

Tarplah said a group of people overwhelmed the center chanting slogans such as “NO Ebola, Ellen broke, she want more money; she lying about Ebola” and helped the 17 patients to leave the center.

Tarplah said his vehicle was partly damaged by the group some of whom are against the establishment of such center in their community.

“I am on my way to Ministry of Health right now, the people came and opened the place with force, they even spoiled my car”, Tarplah said.

The medical humanitarian group Samaritan Purse experienced similar resistance in the ELWA community when they tried to expand the treatment and containment center at the facility, forcing the group to abandon their plans to widen the scope of their work in the area.

The West Point Community is densely populated and Assistant Health Minister for Curative and Preventive Services, Tolbert Nyeswah said Thursday that the Health Ministry has planned to quarantine the entire community to prevent people from moving in and out.

“We will soon quarantine West Point, we are trying to get food and other needs before we effect the action”, Nyeswah said.

As the news of quarantining the area spreads, residents have become angry over the planned action and have been threatening to resist.

On Saturday morning some West Point residents, mainly youths were remaking threatening remarks “We will not move around, your come try it, your will see; your want make money out of West Point, let see”.

West Point, located on a peninsula which juts out into the Atlantic between the Mesurado and St. Paul Rivers is home to approximately 75,000 people and is easily one of Monrovia's most densely populated neighborhoods hampered by overpopulation and a host of diseases.

The community’s problems have been crippled by the lack of proper sanitation, public toilets. A UN report estimates that there are four public toilets in the area and while some sections of the area have paid public toilets, many cannot afford, forcing resident to use the surrounding areas to ease themselves.

Outside West Point, several communities around Monrovia are also going through tough patches.

Sick patients have been pleading for more than a week to get medical teams assistance but many of those pleads are falling on deaf ears as bodies are taking longer to be collected.

In the 5th Street Community in Sinkor, a body lasted three days before community dwellers staged a protest blocking the main Tubman Boulevard Road to claim the attention of health authorities on Thursday.

On the Capitol Bye Pass, the wife of Aloysius Mulbah, now a former employee of the General Auditing Commission, Konah Kupee said her late husband had been calling health workers since Thursday last week but to avail until he died a week later, on Friday August 15 before the health team arrived to take his blood specimen.

Konah told FrontPageAfrica that she has been attending to her sick husband since Thursday last when he got critically ill repeatedly calling health authorities to take him only to receive numerous promises.

Calls on Deaf Ears

“My husband called, I called, his brothers called, aunties, we all called on different numbers but nobody has been able to come so when the sickness got serious, we have to leave him in the room and he has been crying there but since 5 am this morning no sound, so I do not know what is happening to him” Konah narrated.
Mulbah was later confirmed dead on Friday afternoon and according to family sources, his result has shown positive for the deadly Ebola virus. Mulbah had a few weeks ago attended the burial ceremony of an Uncle, Santo Mulbah along with other family members.

In the Mount Barclay community, one resident informed FrontPageAfrica late Saturday that they are planning a protest action come Sunday to draw the attention of the Health Ministry toward uncollected bodies in their community. Another family member who formed part of the burial died three days before Aloysius death.

The resident, Shedrick Bettie said over 13 deaths have occurred in the area over the last one week days with seven critically ill and some of the bodies remain uncollected for more than two days now.

According to the World Health Organization, the latest toll climbed has climbed to 1,069. Several international airlines have already cancelled flights with Kenya Airways becoming the latest.

Compounding the dilemma are mounting criticisms of the government which was quoted by the Associated Press Friday as having spent $US12 million (nine million euros) in tackling the Ebola outbreak between April and June, and looks set to spend much more in the coming weeks. Many Liberians are unsure how that much money was spent with so many bodies piling up and residents’ anger growing by the day.
http://frontpageafricaonline.com/index.php/politic/2679-danger-lurks-in-monrovia-21-ebola-patients-flee-west-point-isolation
pi_143511206
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 14:45 schreef Confetti het volgende:
Een mooi voorbeeld van natuurlijke selectie eigenlijk. Een fatsoenlijke beschaving krijgt dit soort virussen redelijk snel onder controle. Holbewoners wat moeilijker.
Europa heeft er anders ook zo'n 1000 jaar overgedaan om besmettelijke ziektes onder controle te krijgen (pest, mazelen, pokken, 'griep', ...)

Het probleem zit hem eigenlijk in sterke verstedelijking en verbeterd transport zonder fatsoenlijke hygiëne, riolering en begrip van ziektes.

Zolang mensen niet in steden gaan samenhokken en in kleine groepen (landbouwers/nomaden) leven, hebben zulke ziekte weinig kans. Ze zijn veel te dodelijk en mensenleven te ver van elkaar om te kunnen verspreiden.

Vanaf dat mensen mobieler worden en ermeer contact is tussen groepen onderling en meer mensen op een kleinere opppervlak gaan samenwonen, krijgen ziektes, die al dan niet al aanwezig waren, plotseling een ideaal 'habitat'.

Hier in Europa hebben we de truc van quarantaine geleerd door de pestepidemie in de 14e Eeuw. De steden die niet/minder getroffen werden door de pest, hadden allemaal heel strikte toegangsregels en quarantaineregels toegepast. (in ME betekende dit gewoonweg de stadspoorten sluiten, nog vrij eenvoudig om dit te doen). In Noorwegen (Bergen) is de pest binnengekomen via een schip (met dode bemanning). Achteraf, nadat men al de doden geteld had, 50% van de bevolking, kwam men tot de conclusie dat schepen vanaf dan in quarantaine moesten voordat ze de haven binnen mochten.

Ook de ondergang van het Romeinse rijk is mede veroorzaakt doordat ziektes plots om zich heen grepen door de snelle verstedelijking met op het einde ook een pestepidemie in de 6e eeuw. Rome is ten onder gegaan aan malaria (Rome ligt in een moeras). Rome in de hoogdagen van het Romeinse rijk was een miljoenenstad (1-2 mlj). In de 5e eeuw leefden er nog 650000 mensen in Rome. Een eeuw later nog geen 100 000.

Hetzelfde kan je zeggen over cholera epidemiën in arbeiderswijken etc. Europa heeft leren omgaan met ziektes door ervaring. Ervaring die in Afrika niet bestaat
  zondag 17 augustus 2014 @ 15:21:17 #182
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_143511243
Wat precies verstaat men onder "direct contact"? Is dat een hand schudden of is het meer? Ik begreep dat het via uitwisseling van vloeistoffen ging, dus ik zat meer te denken aan een zoen (op de mond) ofzo.

Nvm, al gevonden, bedankt voor je uitzetting Roger_Epiales

NWS / Ebola in West-Afrika niet te stuiten

[ Bericht 33% gewijzigd door maniack28 op 17-08-2014 15:28:47 ]
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
  zondag 17 augustus 2014 @ 15:41:58 #183
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_143511919
Stiekem vind ik het toch wel een beetje spannend :@
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
  zondag 17 augustus 2014 @ 16:11:53 #184
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_143513110
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 15:41 schreef maniack28 het volgende:
Ik ook, we zitten ook hier hutjemutje op elkaar en als je al besmettelijk bent tijdens de incubatieperiode...
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_143517378
Wat een simpele apen zijn en blijven het toch he...
pi_143518755
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 15:41 schreef maniack28 het volgende:
Als je weet dat in de geschiedenis er pandemieën zijn geweest met miljoenen slachtoffers, dan valt deze uitbraak van Ebola eigenlijk wel mee
  zondag 17 augustus 2014 @ 19:17:01 #187
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_143521057
quote:
Fijn he dat je dat met ons kunt delen! Voel je je nu lekker superieur? Vertel met welke uitvindingen en/of andere geniale uitspattingen heb jij de wereld verbijsterd? Jij moet wel minimaal twee wetenschappelijke titels bezitten en ook verder uiterst succesvol zijn.

Of ben je gewoon een normale lamlul die zelf nog nooit echt iets heeft gepresteerd, maar die het wel fijn vind neer te kijken op anderen?
  zondag 17 augustus 2014 @ 19:18:33 #188
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_143521148
Misschien komt het daar nog bij...waarschijnlijk niet in het Westen, maar deze regio van Afrika. Op een gegeven moment houdt het natuurlijk op, als er zo weinig mensen over zijn dat er nietmeer genoeg contacten zijn om besmettingen door te geven. Er zullen natuurlijk ook mensen zijn die immuun zijn of iig minder vatbaar. Dat helpt ook om het laatste staartje van de epidemie af te remmen.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_143521927
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 17:59 schreef stef040 het volgende:
Die berichten uit Nederland van ziekenwagenpersoneel dat is aangevallen of dokters in ziekenhuizen omdat ze niet snel, niet goed of weet ik veel wat verkeerd hebben gedaan zien we maar door de vingers?
  zondag 17 augustus 2014 @ 19:55:06 #190
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_143522952
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 19:34 schreef Speculant. het volgende:

[..]

Die berichten uit Nederland van ziekenwagenpersoneel dat is aangevallen of dokters in ziekenhuizen omdat ze niet snel, niet goed of weet ik veel wat verkeerd hebben gedaan zien we maar door de vingers?
Niet erg ontopic, maar daar is vaak ook sprake van 'cultuurverschillen'.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_143523201
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 19:55 schreef Perrin het volgende:

[..]

Niet erg ontopic, maar daar is vaak ook sprake van 'cultuurverschillen'.
Dat is in Liberia/etc. dan eveneens... Die mensen die ze uit de ziekenhuizen halen die gaan ze namelijk 'redden'.
pi_143527161
Hoe kunnen mensen zo dom zijn? Als het een film was geweest, dan werd het nu ongeloofwaardig.
  zondag 17 augustus 2014 @ 21:02:56 #193
45206 Pietverdriet
pi_143527285
Ik heb weinig illusie dat "het volk" hier zoveel slimmer is dan daar, hele volksstammen hier geloven ook in homeopatie, helende kristallen en andere onzin, laten hun kids niet vaccineren en vinden e-nummers en zoetstoffen doodeng.
pi_143527438
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 21:02 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik heb weinig illusie dat "het volk" hier zoveel slimmer is dan daar, hele volksstammen hier geloven ook in homeopatie, helende kristallen en andere onzin, laten hun kids niet vaccineren en vinden e-nummers en zoetstoffen doodeng.
Hm. Goed punt.
  zondag 17 augustus 2014 @ 22:20:35 #195
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_143532216
Ik hou al een tijdje de WHO data, zoals staats beschreven in de tabel op de Ebola Wikipedia pagina, bij in een Excel sheet. Grafiekjes geven de huidige situatie goed weer, bevestigd ook gedeeltelijk de nieuwsberichten dat ze het in Guinea langzaam aan onder controle beginnen te krijgen. Aan de andere kant is de "death rate" in Guinea wel enorm hoog vergeleken met de andere landen. In Liberia en Sierra Leone is het nog steeds een zooitje. Groei van het aantal gevallen in Liberia lijkt zelfs exponentieel.

zondag 17 augustus 2014 @ 22:44:41 #196
45206 Pietverdriet
pi_143533646
Mooie stats, maar heb geen blind vertrouwen in de data
  zondag 17 augustus 2014 @ 22:52:57 #197
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_143534049
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 22:44 schreef Pietverdriet het volgende:
Mooie stats, maar heb geen blind vertrouwen in de data
Volgens mij had de WHO zelfs al gezegd dat de werkelijke aantallen waarschijnlijk een stuk hoger liggen, kan zo snel even geen bron vinden waarin dat staat.
  zondag 17 augustus 2014 @ 22:55:13 #198
45206 Pietverdriet
pi_143534175
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 22:52 schreef YazooW het volgende:

[..]

Volgens mij had de WHO zelfs al gezegd dat de werkelijke aantallen waarschijnlijk een stuk hoger liggen, kan zo snel even geen bron vinden waarin dat staat.
Dat is correct.
  zondag 17 augustus 2014 @ 22:59:07 #199
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_143534372
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 19:34 schreef Speculant. het volgende:

[..]

Dat is altijd een heel bepaald slag volk wat dat doet, en zeker niet representatief voor de gemiddelde NEderlander.
The End Times are wild
pi_143534776
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 22:59 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat is altijd een heel bepaald slag volk wat dat doet, en zeker niet representatief voor de gemiddelde NEderlander.
Wat is de gemiddelde Nederlander? Je hebt er genoeg achterlijke idioten rondlopen. Het verschil is denk ik dat er nog genoeg mensen overblijven die uitleg willen geven.

In die landen heb je dat niet zo, als je daar werkt moet je daar ook altijd erg voor opletten. Dit soort 'overvallen' van die ziekenhuizen starten gewoon met iemand die roept "Mijn buurman zijn neef woont in de USA en die heeft gezegd dat ze 'dit en dat' doen met ons..." . Niemand die er een beetje uitleg gaat geven maarja dat wisten we al..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')