quote:Op zaterdag 7 december 2013 14:22 schreef Norrage het volgende:
Dit is wel het jaar waarin ik Joe Henderson heb ontdekt (en Alice Coltrane, waar Joe op meedoet). Geniaal, de spanning die hij in die sax legt
Mijn favoriet is toch denk ik Elements, met een nummer dat zelfs mijn top 100 haalde
Dankzij de Late Night Tales van Four Tet,staat ie op
quote:Op zaterdag 7 december 2013 16:08 schreef De_existentialist het volgende:
Joe Henderson is een baas! ben zelf wel vooral fan van zijn "klassieke" albums op Blue Note. Vooral Inner Urge staat bij mij hoog op de wensenlijst om ooit eens als vinyl aan te schaffen in een mooie oude persing (die uiteraard nog enigszins betaalbaar is).
quote:Op zondag 9 februari 2014 19:55 schreef Inkomen het volgende:
[..]
Ken 'm eigenlijk alleen als de eerste bassist van Weather Report. Dit was z'n laatste nummer met die band:
Kwam ook dit tegen, maar da's meer... disco?
quote:Op vrijdag 21 februari 2014 17:45 schreef Gehenna het volgende:
[..]
Lastig, omdat hij zoveel (echt veel..) verschillend werk heeft gemaakt, maar ik zou zeggen: Electric Masada - At the Mountain of Madness, daar komen de veel van zijn stijlen heel goed samen
quote:Op vrijdag 6 juni 2014 22:11 schreef jna het volgende:
Vorige week speelde James Carter in Lantaren/Venster. Zie nu dat iemand het gehele concert heeft opgenomen en op youtube heeft gezet.
ah had je post alleen in het andere topic gelezen. Tsja, Scott maakt er altijd een lange voorstel exercitie van. Wel leuk meestal, maar wat lang Maar wat was het een fenomenaal optreden ja. Ik vind het nog steeds super nu ik eraan terugdenkquote:Op zaterdag 9 augustus 2014 17:01 schreef naamdrager het volgende:
Yup, ik was er dus ook, in Utrecht . Vond het ook een topoptreden! Had echt het gevoel getuige te zijn van iets dat ter plekke ontstond en gebeurde, zoals dat bij goede jazz natuurlijk ook hoort. Een intense show met opvallend jonge, stuk voor stuk bijzondere musici, vol gretigheid en zonder een spoortje gemakzucht of routine. Dat stuk stand-up-comedy in het midden had, hoewel vermakelijk, wat mij betreft korter gemogen, want de muziek die duurde me véél te kort!
De nummers met zang vond ik inderdaad weinig bijzonder en ik was steeds blij op het moment dat de instrumentale remmen weer los mochten. Maar misschien is dat persoonlijk.
Let wel, hun albums zijn een heel andere ervaring dan hun live-optredens. Nummers komen vaak past echt van de grond op het moment dat ze het gebaande pad van het liedje verlaten hebben. Ik zelf vind hun laatste album wel heel leuk, maar dat was denk ik anders geweest als ik ze niet al best goed kende. Phish moet je denk ik inderdaad echt zien als instrumentale muziek; qua zang (en teksten...) is het niet bepaald bijzonder.quote:Op maandag 6 oktober 2014 14:01 schreef Norrage het volgende:
Klinkt lekker (ik luister op spotify hun nieuwste album), en dan beginnen ze ineens te zingen. Kan echt niet goed tegen die Amerikaanse jam-bands. Die youtube video klinkt wel fijn. Ga ik eens meer van ontdekken.
Eensch.quote:Op maandag 15 september 2014 13:36 schreef Norrage het volgende:
Er is een nieuwe Medeski Scofield Martin & Wood, en hij is fijn
Klinkt logisch, want Shai Maestro heeft lange tijd deel uitgemaakt van het trio van Avishai Cohen. Maar zijn eigen muziek ken ik verder niet.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 16:35 schreef Felagund het volgende:
Hier ook maar, kent iemand Shai Maestro (Trio), vooral het album uit 2012 vind ik erg fijn. Heeft wel iets weg van Avishai Cohen.
Paar nummers geluisterd va GoGoPenguin, klinkt goed.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 17:24 schreef Norrage het volgende:
Mooie uitleg van Gilles Peterson waarom GoGoPenguin zo geniaal is.
Zelf ben ik totaal geen jazzkenner, maar GoGo Penguin vind ik ook tof.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 20:12 schreef Operc het volgende:
[..]
Paar nummers geluisterd va GoGoPenguin, klinkt goed.
Heel mooi ja, grappig ook om te weten dat bassist en hij elkaar vlak voor de uitzending voor het eerst hebben ontmoet... Het interview is ook leuk, hij kwam op mij heel tof over. Z'n albums ken ik (nog) niet, eigenlijk.quote:Op woensdag 18 februari 2015 20:45 schreef Bosbeetle het volgende:
Die Avishai Cohen was wel tof zeg bij vrije geluiden afgelopen zondag
jammer dat het nummer dat ze hiervoor speelden (een eigen nummer van avishai) niet op YT staat maar deze mingus klassieker is natuurlijk ook niet mis.
Er is echt verdomd veel goede jazz uit deze tijd ja. Eric Revis en Matthew Shipp zijn fantastisch inderdaad (uit jouw lijstje) en we kunnen nog wel even doorgaan. En dan hebben het nog niet eens over die geweldige Britse jazz-scene met acts als Portico, Polar Bear, Gogo Penguin en held Matthew Halsallquote:Op woensdag 25 februari 2015 20:33 schreef De_existentialist het volgende:
Hey, er zit nog leven in dit topic!
Volg nu al een aantal jaren mijn zelfopgelegde regel dat ik alleen maar luister wat ik ook echt heb gekocht (dus geen Spotify of DL's) en dat bevalt nog steeds erg goed (zelfs nu kom ik nog tijd te kort om alles aandachtig genoeg te luisteren). Probeer me ook zoveel mogelijk te focussen op hedendaagse artiesten (support your scene ed), en ik ben er steeds meer van overtuigd dat de kwaliteit van tegenwoordig zeker niet onderdoet voor jaren 50/60 Jazz.
Van afgelopen jaar is dit iig mijn top lijst van albums die ik allen zeer aan kan raden:
Farmers by Nature (Cleaver/Parker/Taborn) - Love and Ghosts (AUM Fidelity)
Tony Malaby's Tamarindo - Somos Agua (Clean Feed)
Waclaw Zimpels To Tu Orchestra - Nature Moves (For Tune)
Rodrigo Amado Trio + Peter Evans - The Freedom Principle (NoBusiness)
Nicole Mitchell's Sonic Projections - The Secret Escapades of Velvet Anderson (Rogue Art)
Eric Revis Quartet - In Memory of Things Yet Seen (Clean Feed)
Daunik Lazro & Joelle Leandre - Hasparren (NoBusiness)
Agusti Fernandez, Barry Guy & Ramon Lopez - A Moment's Liberty (Maya)
Jemeel Moondoc - The Zookeeper's House (Relative Pitch)
Daunik Lazro, Benjamin Duboc, Didier Lasserre - Sens Radiants (Dark Tree)
Matthew Ship Trio - The Root of Things (Relative Pitch)
Goed spul, merci voor de lijst Bijna allemaal onbekende namen voor mij.quote:Op woensdag 25 februari 2015 20:33 schreef De_existentialist het volgende:
Hey, er zit nog leven in dit topic!
Volg nu al een aantal jaren mijn zelfopgelegde regel dat ik alleen maar luister wat ik ook echt heb gekocht (dus geen Spotify of DL's) en dat bevalt nog steeds erg goed (zelfs nu kom ik nog tijd te kort om alles aandachtig genoeg te luisteren). Probeer me ook zoveel mogelijk te focussen op hedendaagse artiesten (support your scene ed), en ik ben er steeds meer van overtuigd dat de kwaliteit van tegenwoordig zeker niet onderdoet voor jaren 50/60 Jazz.
Van afgelopen jaar is dit iig mijn top lijst van albums die ik allen zeer aan kan raden:
Hier begin ik wel het gevoel te krijgen dat ik steeds meer afhaak bij vrije improvisatie...quote:
Geef me dan nog maar wat tips van 'm, mocht je ze hebben.quote:Op vrijdag 27 februari 2015 22:07 schreef Norrage het volgende:
Jeroen van Vliet heeft heel veel schitterende platen ja. Ken Thin Air echter niet heel goed, ga hem eens aandachtiger luisteren! Vooral zijn wat dynamischer werk (zoals Thin Air) is mooi ja.
Oh, bij de weg, check ook de Zeeland Suite:quote:
Kolere hé, dat was nog best een gedoe. Maar ik heb 'm. Tijd voor een fietstochtje.quote:Op zaterdag 28 februari 2015 23:44 schreef Philosocles het volgende:
Ik ga er i.i.g. ff een audiobestandje van bakken voor op de fiets.
Kan ik me wel voorstellen. Kon hier een paar jaar geleden ook nog niet zo veel mee, maar nu vind ik het echt fantastisch. één brok intensiteit en energie. Sowieso vind ik die hele Lisabon scene (ook RED trio bv) erg tof de laatste tijd.quote:Op donderdag 26 februari 2015 17:54 schreef Inkomen het volgende:
[..]
Hier begin ik wel het gevoel te krijgen dat ik steeds meer afhaak bij vrije improvisatie...
Of, nou ja, het begin valt nog mee, maar daarna raak ik mijn concentratie toch kwijt.
Voor mij geldt vooral dat ik er een paar jaar terug veel meer in zat dan nu.quote:Op donderdag 5 maart 2015 22:38 schreef De_existentialist het volgende:
[..]
Kan ik me wel voorstellen. Kon hier een paar jaar geleden ook nog niet zo veel mee, maar nu vind ik het echt fantastisch. één brok intensiteit en energie. Sowieso vind ik die hele Lisabon scene (ook RED trio bv) erg tof de laatste tijd.
Qua vrije improvisatie zijn het voor mij eigenlijk vooral Fred Anderson en William Parker die me erin hebben getrokken. Beide mannen komen/kwamen (Fred Anderson leeft niet meer) uit de Avant Garde scene, maar hun muziek is vaak nog vele malen dikker qua groove als veel "conventionelere" Jazz (deels ook drummer Hamid Drake waar ze beide vaak mee gewerkt hebben). Van daaruit ben ik eigenlijk verder op ontdekkingstoch gegaan en dus oa bij bands als Rodrigo Amado Motion Trio en RED trio uitgekomen.
Juist die rock/metal free jazz vind ik fantastisch (zie Brötzmann), maar ik kom ook uit die hoek, dus dat ligt mij al snel wat beter.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 12:18 schreef De_existentialist het volgende:
Ik zelf haak vooral af als ik het idee heb dat vrije improvisatie mij teveel richting rock/metal gaat, te academisch of juist alleen maar agressieve "blow sessions" in de 6e versnelling zijn (ik schaar daar veel uit de Engelse en Duitse Free Improv scene onder). Evan Parker, maar ook Brotzmann hebben mij ook nog nooit kunnen bekoren.
Top, weer wat spul om te beluisteren, dankquote:Ik vind het vooral interessant als er ritmisch, spiritueel en/of in het samenspel tussen de spelers vanalles gebeurd. Vooral in de NY downtown scene en Oost Europa gebeuren wat dat betreft hele toffe dingen op dit moment met labels als AUM Fidelity, MultiKulti, NoBusiness en NotTwo. Maar ook in Zuid Europa en dan vooral die Lisabon scene (wat dan weer veel gerelateerd is aan het CleanFeed label) en in Frankrijk gebeurd echt heel veel tofs.
Echt kansloos jaquote:
Wow dat klinkt leuk. Bedankt voor de tip. 6 september in Tivoli zie ik.quote:Op woensdag 1 april 2015 16:14 schreef Norrage het volgende:
En de nieuwe Polar Bear is schitterend. Die vorige was een beetje hak op de tak, maar deze is weer een schitterend geheel:
Zeker zeker. Ben ik bijquote:Op woensdag 1 april 2015 18:40 schreef naamdrager het volgende:
[..]
Wow dat klinkt leuk. Bedankt voor de tip. 6 september in Tivoli zie ik.
Tjonge hij wordt alleen maar beter. Wat een prettige en fijne muziek. Onmiskenbaar jazz en toch zo fris en klaar voor de 21ste eeuw. Fijne ritmes ook en mooie opbouw van het album, al heb ik als 'ie is afgelopen een behoorlijk onbevredigd gevoel van 'hey, ik wil meer'. Je hebt na de laatste twee nummer het idee dat ze net een beetje lekker op gang komen. Hun eerdere albums maar eens uitproberen zeker .quote:Wow dat klinkt leuk. Bedankt voor de tip. 6 september in Tivoli zie ik.
quote:Hele uitzending in het teken van de jazz!
Onze uitzending van maandag 13 april staat helemaal in het teken van jazz. Alle gasten en het gehele publiek zullen bestaan uit meer dan 100 van de beste Nederlandse jazzmusici op dit moment, zoals Boy Edgarprijs winaars Eric Vloeimans, Anton Goudsmit en Yuri Honing, en reuzen van de Nederlandse jazz zoals pianist Louis van Dijk, drummer John Engels en saxofonist Hans Dulfer. De tafeldame in deze jazz-special is Radio 6 presentatrice Mijke van Wijk.
Aanleiding voor de uitzending is een remake van de foto ‘A Great Day in Harlem’, een van de beroemdste foto’s uit de jazzgeschiedenis. De foto is een groepsportret van de belangrijkste Amerikaanse jazzmuzikanten uit 1958. Voor deze Nederlandse remake nodigde De Wereld Draait Door meer dan 100 Nederlandse jazzmusici uit. Op maandagochtend zullen zij op het Westergasterrein gefotografeerd worden door Merlijn Doomernik. ’s Avonds zijn ze allemaal aanwezig in de studio van De Wereld Draait Door en zal de foto worden onthuld.
Naast gesprekken over de succesvolle Nederlandse jazz-scene van nu en de geschiedenis van de jazzmuziek in Nederland zal in de uitzending vooral veel live muziek worden gemaakt. Zo zijn er optredens van onder anderen Eric Vloeimans, Bruut!, Anton Goudsmit, Ruben Hein, Wouter Hamel, Fay Claassen, Ntjam Rosie, Teus Nobel, Louis van Dijk en John Engels
Ik kijk nu al uit naar het moment dat Matthijs Van Nieuwkerk iets zegt in de trant van "Als je niet op deze foto stond, telde je niet mee"..quote:Op maandag 13 april 2015 13:22 schreef Norrage het volgende:
Wow, een legendarische DWDD
Maandag 13 april 2015
[..]
Is al uit: 'Mad Pack'. Ook op mooi wit vinylquote:Op vrijdag 3 april 2015 11:14 schreef Norrage het volgende:
Bruut! komt ook weer met een fenomenale plaat hoor
Mij teveel van het goede (door die 3 uur...)...maar wel echt fenomenaal goed.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 14:57 schreef Maxerazzi het volgende:
De monsterplaat van Kamasi Washington is te beluisteren op NPR. Bijna drie uur duurt 'ie.
http://www.npr.org/player(...)1&m=402032222&live=1
Post dan ook het nieuwsquote:Op vrijdag 12 juni 2015 08:54 schreef Norrage het volgende:
Beter nieuws is dat NSJ ook naar Utrecht komt
Tof.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 16:19 schreef Slobeend het volgende:
Nieuwe Robert Glasper met covers, echt heel goed Nu op Spotify.
Lekker jaquote:Op dinsdag 16 juni 2015 16:19 schreef Slobeend het volgende:
Nieuwe Robert Glasper met covers, echt heel goed Nu op Spotify.
Ik heb 'm denk ik slechts 2x gedraaid. Ik luisterde wel redelijk veel bop dus het was wel te doen. Maar het is me wat teveel als een lijnenbrei van abstracte kunst.quote:
Ik kan het niet waarderen als muziek, enkel als concept omdat het zoveel invloed gehad. Ik heb heel veel extreme free-jazz geluisterd waar ik een aantal dingen mooi van vind, maar er zijn een aantal albums die ik gewoon niet serieus kan bekijken als luisterbaar. Ascension van Coltrane en Free Jazz van Coleman zijn daar twee van.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 20:29 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik heb 'm denk ik slechts 2x gedraaid. Ik luisterde wel redelijk veel bop dus het was wel te doen. Maar het is me wat teveel als een lijnenbrei van abstracte kunst.
Daar kan ik wel inkomen. Er zal wel iets afgesproken zijn maar als ik bv Coleman's Free jazz luister doet 't me teveel denken aan iedereen die met oordopjes in op z'n eigen instrument staat te soleren. Meer kunst en therapie voor degenen die 't uitvoeren dan voor de luisteraar. Alleen 't genre 'noise' is nog extremer.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 20:37 schreef Trollscience het volgende:
[..]
Ik kan het niet waarderen als muziek, enkel als concept omdat het zoveel invloed gehad. Ik heb heel veel extreme free-jazz geluisterd waar ik een aantal dingen mooi van vond, maar er zijn een aantal albums die ik gewoon niet serieus kan bekijken als luisterbaar. Ascension van Coltrane en Free Jazz van Coleman zijn daar twee van.
quote:
De vorm is iets anders dan de daadwerkelijke inhoud natuurlijk. Alle nummers op 'Spiritual Unity' van Ayler hebben zelfs een vrij klassieke vorm: Thema > Ayler soleert een aantal minuten > Peacock soleert evt. > thema. Toch is de muziek vrij extreem: het tempo golft, de muziek heeft vrijwel geen tonaliteit. Verder ben ik het wel met je eens over wat je daar over free jazz zegt, het hoeft idd niet persé een en al cacofonie te zijn.quote:Op donderdag 2 juli 2015 12:25 schreef De_existentialist het volgende:
Free Jazz is idd Coleman's meest ontoegankelijke werk (het meeste van zijn overige werk klinkt naar huidige maatstaven verre van extreem of moeilijk, maar eigenlijk heel erg toegankelijk en swingend naar mijn mening).
Muzikaal vind ik dat album eigenlijk ook nog steeds ijzersterk. Onder de youtube video van Free Jazz heeft iemand de structuur van het album vermeld, en als je dat als leidraad volgt, merk je dat het album eigenlijk een heel rechtlijnige en makkelijk te volgen structuur heeft:
00:00 polyphonic introduction,
00:07 Ensemble introduction to Eric Dolhpy
00:22 Eric Dolphy – Bass Clarinet solo (right channel)
05:12 Ensemble introduction to Freddie Hubbard
05:40 Freddie Hubbard – Trumpet (right channel)
09:54 Ensemble introduction to Ornette Coleman
10:05 Ornette Coleman Alto Saxophone solo (left channel)
19:36 Ensemble Introduction to Don Cherry
19:48 Don Cherry – Pocket Trumpet solo (left channel)
25:21 Ensemble Introduction to Charlie Haden
25:26 Charlie Haden – Bass Solo (right channel)
29:51 Ensemble introduction to Scott LeFaro
30:00 Scott LeFaro – Bass Solo (left channel)
33:47 Polyphonic ensemble introduction to Ed Blackwell
34:00 Ed Blackwell – Drum Solo (right channel)
35:19 Ensemble pitch introduction to Billy Higgins
35:28 Billy Higgins – Drum Solo (left channel)
Ik ben twee weken geleden trouwens naar het Bimhuis geweest naar het Louis Moholo-Moholo Quartet (Alexander Hawkins, Jason Yarde, John Edwards), en dat was ook weer een voorbeeld dat Freejazz zeker niet extreem of ontoegankelijk hoeft te zijn, maar extreem kan swingen. Als eerbetoon aan Ornette Coleman speelde ze nog een prachtige versie van Lonely Woman.
Hij heeft genoeg geld binnen. Ik moet zeggen dat ik een potje free-jazz soms wel kan waarderen, vooral live is het vaak wel tof. Alleen dingen als borbetomagus houd ik niet langer dan 1 concertje volquote:Op dinsdag 28 juli 2015 09:15 schreef Bosbeetle het volgende:
https://www.kickstarter.c(...)free-jazz-revolution
Potentieel boeiende kickstarter voor een free jazz docu
Hmm, totaal geen problemen mee. In tegendeel, wel fijn dat het niet meer zo lang is als die vorigequote:Op vrijdag 18 september 2015 12:32 schreef Slobeend het volgende:
Dit schrijft Written in Music:
"Veel jazz liefhebbers zullen na de sublieme voorganger hebben uitgekeken naar dit album. Het resultaat valt helaas flink tegen; Stretch Music stelt het geduld van de luisteraar veelvuldig op de proef. Nu is hij nooit een smooth jazz player geweest, maar dit zit soms dichtbij het andere uiterste van het continuüm. Nu zijn we niet vies van muzikaal experiment, maar als de composities niet willen beklijven wordt het een moeilijk verhaal."
Sorry man, heb ik je feestje bederft? Dat was niet m'n bedoeling!quote:Op vrijdag 18 september 2015 12:45 schreef Maxerazzi het volgende:
U killin' ma mood, bra.
Edit: Slob, don't kill ma vibe.
Dit klinkt een beetje alsof het geschreven is door iemand die wél vies is van muzikaal experiment . Kom op zeg, als je alleen 'catchy' muziek leuk vindt, ga dan gewoon niet jazz recenseren.quote:Op vrijdag 18 september 2015 12:32 schreef Slobeend het volgende:
Dit schrijft Written in Music:
"Veel jazz liefhebbers zullen na de sublieme voorganger hebben uitgekeken naar dit album. Het resultaat valt helaas flink tegen; Stretch Music stelt het geduld van de luisteraar veelvuldig op de proef. Nu is hij nooit een smooth jazz player geweest, maar dit zit soms dichtbij het andere uiterste van het continuüm. Nu zijn we niet vies van muzikaal experiment, maar als de composities niet willen beklijven wordt het een moeilijk verhaal."
En hij is uit. Mooi hoorquote:
Oh goede tip zeg! Ik dacht dat ze alleen een kleine selectie online zettenquote:Op zondag 13 maart 2016 22:33 schreef naamdrager het volgende:
Wow, iemand bekend met Bimhuis Radio? Wat geweldig, alle concerten van het Bimhuis gratis compleet te beluisteren via internet. Laatst geweldig genoten van het Mark Turner Quartet van afgelopen herfst, bijna net zo magisch als toen ik er zelf bij was, en nu heb ik Shai Maestro Trio opstaan. Er zitten ook nog leuke interviews bij, opgenomen tijdens de pauzes. Aanrader!
http://pat-sounds.blogspo(...)alsall-gondwana.htmlquote:Twee albums heeft Matthew Halsall gemaakt samen met zijn Gondwana Orchestra. De eerste van het tweetal albums zie ik als het beste jazz-album dat de laatste 10 jaar is gemaakt: recensie. Maar ook het tweede album Into Forever is een mooi spiritueel en bij vlagen Oosters klinkend album, in de stijl van Alice Coltrane. Nog nooit stond Halsall bovendien in Nederland. Aan jazz-podium Bird de eer ze te ontvangen. Bird was verassend genoeg (voor mij) niet uitverkocht en met pakweg 75 man publiek begon de 7-koppige band (trompet, sax/fluit, piano, harp, drums, bas en vocals) aan het concert.
De eerste helft van het optreden werd ingekleurd met nummers van When The World Was One, te beginnen met het wervelende titelnummer. De hele band, inclusief een prachtig spelende harpiste, kreeg hier met korte solo's de mogelijkheid zich te laten horen. Een enerverend begin en net zo wervelend als op plaat. Zo ging het door met een glansrol voor Halsall zelf op trompet, waarbij je je met ogen dicht makkelijk Miles Davis kon inbeelden. Een fantastisch helder en klankvast trompetgeluid. Verder wist vooral de harpiste de spirituele sfeer van het album op te roepen: met sprookjesachtig harpspel waande je je in het verre oosten. Jammer genoeg klonk het allemaal een beetje als een letterlijke kopie van het album (niet persé een nadeel), en speelden ze mijn favoriet Tribute to Alice Coltrane niet. Gelukkig was daar het tweede deel/album van het concert en kwam zangeres Josephine Oniyama ten tonele. Dit deel van de set was wel degelijk iets anders dan het album. Vond ik de zang op plaat nog een beetje plat en weinig toevoegen, op deze plaats in de set was het een welkome en goedgekozen afwisseling. De verschijning en het stemgeluid van Oniyama was overweldigend soulvol en spiritueel tegelijk. Ook kwam er bij deze nummers wat meer groove in de set en steeg het niveau van de band naar grote hoogtes. En toen was het alweer voorbij. Gelukkig kwamen ze nog terug om het ingetogen Daan Park van Into Forever te spelen; een afsluiter waarna het publiek in trans werd achtergelaten.
https://pat-sounds.blogsp(...)jazz-2016-07-08.htmlquote:Na een jaartje zonder North Sea Jazz ging ik in 2016 weer naar het altijd mooie en sfeervolle festival in Ahoy! Op vrijdag en op zondag. Bij deze per dag een verslagje:
Ik was al vroeg vertrokken om er vrijdag op tijd te zijn: Snarky Puppy opende namelijk het festival in de Maas. De pop-rock-funkers kregen de zaal zo vroeg al bijna helemaal vol; volgens mijn NSJ ervaring toch redelijk uniek! In een paar jaar hebben ze een enorme fan-schare verzameld. Dat is naar mijn mening maar gedeeltelijk terecht. De band spat uit elkaar van speelvreugde en lekkere grooves, maar is gewoonweg weinig spannend. Er gebeurde weinig onvoorspelbare dingen en de verschillende solo's bleven allemaal maar een beetje in herhaling hangen. Halverwege kwam het Metropool orkest echter ten tonele en nam het concert in kwaliteit toe. Zeker bij de solo's van de blazerssectie kwam het concert tot leven, maar echt overtuigen deed het niet. Het 40-tal artiesten op het podium kwam niet genoeg over door het slechte geluid van de Maas. Tijd voor een rondje langs de kleine zalen dus!
In de alt-jazz zaal Darling stond het Brainfeeder label van Flying Lotus opgesteld; te beginnen met Thundercat. De zingende bassist met muts werd met veel vreugde onthaald, maar ik haakte al bij zijn eerste zangnoten af. Bas-spelen kan ie wel, maar zijn stem is vooral geschikt voor smooth-jazz sluimer-jazz. Ik droop dus af naar de Yenisei, waar Enrico Rava protégé Giovanni Guidi zijn piano-trio aan ons voorstelde. Prachtig meanderende sfeermuziek; dat was wel even fijn na Snarky Puppy en Thundercat. Maar zoals altijd is de Yenisei een zweethok en om 20.30 ging ik terug naar de Maas voor Kamasi Washington die net als Snarky Puppy met het Metropool concert ging optreden.
Vorig jaar veroverde Kamasi de wereld onder andere in de Bird en op het LeGuessWho festival, maar dat lukte hem niet in de grote zaal van North Sea Jazz. Het geluid was die dag bar slecht in de Maas, en het Metropool orkest en het gospelkoor voegden echt hélemaal niks toe omdat je ze niet kon horen. Veel te bombastisch en veel te veel een grote geluidsbrui. Enorme tegenvaller dus, jammer. De eerste nederlaag van Kamasi sinds het uitbrengen van The Epic. Snel door naar iets anders.
Dat andere was Christian Scott. Naast Kamasi misschien wel de andere grote belofte (nouja, Scott is al lang doorgebroken met vele weergaloze albums) van de jazz. Tenenkrommend was het echt dat zijn concert een half uur!! te laat begon, een misdaad (en niet zijn eigen fout) op een volgepland festival. Ik had dus nog zeker een andere band kunnen bezoeken voordat ik hier was. Desalniettemin overtuigde Scott na een half uur soundchecken zeker, met mooie nieuwe tunes met extra veel beats. Dat belooft wat voor zijn komende album.
De avond wilde ik eindigen met Artist in Residence Ibrahim Maalouf, die in de Amazon stond met zijn jazz-suite Khaltoum. Dat was verbazingwekkend de eerste keer dat ik Maalouf ging zien, en het was een zéér welkome kennismaking. Het geluid stond (voor het eerst vandaag) helemaal perfect afgesteld en Maalouf wist een uur te ontroeren met prachtige Arabisch getinte muziek en een gezonde dosis humor. Naast Maalouf zelf stal vooral de (vleugel)pianist de show. Een prachtige afsluiter die NSJ16 dag 1 helemaal goed maakte.
Toch overheerste het gevoel dat de vrijdag een pechdag was; want ook het kwartiertje wat we nog van Dr. Lonnie Smith oppakten in de Hudson was waardeloos. Het hammond-orgel van de Lonnie was niet te horen, en voor een optreden in de nacht (en van Lonnie) was het veel te rustig. Ik keerde weer huiswaarts
Mammal Hands steekt er voor mij toch wel bovenuit dit jaar. Plus dat plaatje van Melanie de Biasio. Die van Kuroda is ook wel lekker trouwens, ja.quote:Op dinsdag 6 december 2016 15:01 schreef Norrage het volgende:
Wat zijn jullie jaarlijstjes jazz dit jaar?
Ja, Mammal Hands, GoGo penguin, Melanie staan ook hoog bij mij ja. Die Braw Mehldaus zijn ook goed, die met Joshua Redman en die Blues-ballads cd En Idris Ackamoore zijn plaat is ook erg goedquote:Op dinsdag 6 december 2016 15:16 schreef Maxerazzi het volgende:
[..]
Mammal Hands steekt er voor mij toch wel bovenuit dit jaar. Plus dat plaatje van Melanie de Biasio. Die van Kuroda is ook wel lekker trouwens, ja.
Neigt qua sound een beetje naar Herbie Hancock (al haalt-ie dat niveau verder niet), plus Fela Kuti-invloeden. Mist misschien wat tanden - ik had wel wat meer agressie willen horen soms.quote:Op dinsdag 6 december 2016 15:24 schreef Norrage het volgende:
[..]
Takuya Kuroda nog niet geprobeerd. Die vorige album vond ik een zoetsappig tegen smooth jazz aanleunend popjazz plaatje. is de nieuwe beter?
Hmm, klinkt al wat beter. Straks eens proberenquote:Op dinsdag 6 december 2016 15:32 schreef Maxerazzi het volgende:
[..]
Neigt qua sound een beetje naar Herbie Hancock (al haalt-ie dat niveau verder niet), plus Fela Kuti-invloeden. Mist misschien wat tanden - ik had wel wat meer agressie willen horen soms.
Goeien tip.quote:Op donderdag 8 december 2016 14:29 schreef Norrage het volgende:
Dinosaur is ook een lekker plaatje trouwens
James Zoo ook live gezien. Dat is wel vet geworden inderdaad, en dat van "oorspronkelijk" een DJ Neil Cowley ook wel eens geluisterd geloof ik, kan me het niet echt voor de geest houden. Dank voor de tips wel. En Shabaka is wel een held.quote:Op zondag 11 december 2016 22:08 schreef naamdrager het volgende:
Deze jazz-artiesten hebben mij dit jaar het meeste plezier gedaan, in willekeurige volgorde: GoGo Penguin (zowel op plaat als live!!), Yussef Kamaal, Redman/Mehldau (moet 'm nog meer luisteren, maar vind het erg mooi), Sons of Kemet (wat een leuke muzikant is die Shabaka toch), Bad Plus, Jameszoo (live: wow!), Neil Cowley Trio (wat een krachtige, originele, sfeervolle plaat!). Hopelijk ben ik niks vergeten.
Dinosaur ben ik nu net aan het luisteren, bedankt voor de tip. Dat klinkt leuk zeg.
Ze hebben ook een paar leuke clips bij hun album .quote:Neil Cowley Trio (wat een krachtige, originele, sfeervolle plaat!). Hopelijk ben ik niks vergeten.
Oh, interessant!quote:Op vrijdag 3 maart 2017 23:31 schreef Maxerazzi het volgende:
Christian Scott komt eind maart met een nieuwe plaat: Ruler Rebel. De eerste twee (i,ii) tracks zijn alvast tof.
Die anderen van hem wel dan?quote:Op maandag 17 april 2017 13:50 schreef Felagund het volgende:
Ik vind het album niet heel spannend eerlijk gezegd.
Deel 2 vandaag uit. Iets rustiger maar wel weer erg fijn .quote:Op donderdag 6 april 2017 11:16 schreef Norrage het volgende:
Nou, Christian Scott heeft het weer gedaan hoor. Album van het jaar vooralsnog. En er komen nog 2 delen
Hun beste vind ik. Langere nummers dan in de eerdere albums, waarin ze vaak heerlijk de tijd nemen zonder een moment te vervelen. Heel sfeervol ook vind ik. Het concert in Paradiso was erg goed.quote:
quote:A fair amount of Coltrane’s music has been released after the fact, but nothing that would seem, from a distance, quite so canonical as Both Directions At Once, which is 90 minutes worth of (mostly) previously unheard recordings made at Rudy Van Gelder’s studio on March 6, 1963—the middle of the classic-quartet period.
[...]
Why have we not heard these tapes before? It's hard to imagine that they could have been blithely ignored or forgotten. The 2018 answer is that mono audition reels of the session were only recently found in the possession of the family of Coltrane's first wife, Juanita Naima Coltrane. (Impulse! didn't have the music; the label's master tapes may have been lost in a company move from New York to Los Angeles.) The 1963 answer is unknown, and probably more complicated.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.🌳♪💻🌳🌳🌲
Peace Love
2c Ondertiteling activeren als deze beschikbaar is. Druk nogmaals op C om de ondertiteling te verbergen.
3. Ambient modern
Ja goede uitstap dit album! Heldquote:Op zaterdag 6 oktober 2018 11:50 schreef kaassouffle het volgende:
Nieuwe Benjamin Herman 'Punk Jazz' project 'Bughouse'. Wat vinden we er van? Ik vind hem geweldig (hoewel de hele plaat in 1 keer luisteren wel een uitdaging is )
(hele plaat: Bughouse, an album by Benjamin Herman on Spotify )
Dan luister ik later wel op Spotify.quote:
Of het vooroordeel dat het allemaal maar atonale muziek isquote:Op donderdag 9 mei 2019 16:03 schreef naamdrager het volgende:
Een collega van mij houdt zichzelf volgens mij voor een redelijke muziekliefhebber, en zet vaak top 40-nummers op tijdens het werk. Autotune/reggaeton-ellende enzo. Gevraagd naar mijn muzieksmaak gezegd dat ik jazz wel leuk vind, krijg ik als antwoord 'jammer voor jou, haha'. Ik begrijp eigenlijk niet zo goed hoe een academicus zich uberhaupt tevreden kan stellen met commerciele popmuziek. Is andere muziek dan echt zo ontoegankelijk? Maar sowieso hebben de meeste mensen denk ik een nogal vertekend beeld van jazz, ze denken dan vaak direct aan trage cooljazz die je aan de telefoon als wachtmuziekje hebben kunt, of in een restaurant als achtergrondmuziek ofzo. Tsja.
- Fip Jazz (breed)quote:Op zaterdag 9 november 2019 10:15 schreef Norrage het volgende:
Hebben jullie nog tips voor goede jazz internet radios?
Spotify heeft prima playlistsquote:Op zaterdag 9 november 2019 10:15 schreef Norrage het volgende:
Hebben jullie nog tips voor goede jazz internet radios?
Ik vind het ook wel leuk om er verhalen bij te horen maar ja, spotify kan altijd. Maar die algoritmes doen ook altijd hetzelfde. Zelden iets dat ik niet al ken...quote:
thx! Ga eens wat proberen. Goede mix modern en oud is wat ik zoekquote:Op zondag 10 november 2019 04:58 schreef Eightyone het volgende:
[..]
- Fip Jazz (breed)
- Contemporary Jazz Club (zoals de naam zegt, + waarschuwing: Radionomy-zender, dus vervelende reclames. Maar prima muziek.)
- Allzic Jazz (ook best wat hedendaags spul)
- TSF Jazz (als het relatief 'poppy' mag klinken)
Kan nooit kwaadquote:Op donderdag 14 november 2019 11:14 schreef Eightyone het volgende:
Ook nog interesse in andersoortige radio's met subtiele jazzy invloeden?
(Stond eerst wel in de vorige post, maar de totale lap tekst zag er wel érg overheersend uit.)
FIP ken je vast, maar als je ervan houdt kan je ook dit proberen:quote:
https://www.spotify.com/nl/quote:Op zaterdag 9 november 2019 10:15 schreef Norrage het volgende:
Hebben jullie nog tips voor goede jazz internet radios?
Zucht. Als je nou nog een tip voor een afspeellijst of podcast geeft.quote:
Nog niet geprobeerd, maar ga dat dit weekend wel doenquote:Op vrijdag 15 november 2019 14:01 schreef Eightyone het volgende:
Nog iets gevonden in die lap tekst?
Het leuke van Spotify is dat je zelf playlists kunt samenstellen en zo je eigen "radiostation" kunt maken. Of je speelt een nummer of album af dat je graag hoort en op basis daarvan komt Spotify met een non-stop uitzending van soortgelijke nummers.quote:Op vrijdag 15 november 2019 13:03 schreef Norrage het volgende:
[..]
Zucht. Als je nou nog een tip voor een afspeellijst of podcast geeft.
Maar hoe vind je er (bij je passende) complete playlists, die reeds door een of andere nobody als jij en ik samengesteld zijn, ipv door de professionals achter Spotify? Die laatste variant is makkelijk te vinden, maar de rest niet.quote:Op zaterdag 16 november 2019 20:02 schreef Pearlbitch het volgende:
[..]
Het leuke van Spotify is dat je zelf playlists kunt samenstellen en zo je eigen "radiostation" kunt maken. Of je speelt een nummer of album af dat je graag hoort en op basis daarvan komt Spotify met een non-stop uitzending van soortgelijke nummers.
Toch is mijn ervaring met Spotify dat je dan toch altijd in je eigen straatje blijft. Met radio luister je al veel sneller echt naar nieuwe muziek. En krijg je er soms nog uitleg bij ook (en dat vind ik dan ook zo leuk van sommige radiostations).quote:Op zaterdag 16 november 2019 20:02 schreef Pearlbitch het volgende:
[..]
Het leuke van Spotify is dat je zelf playlists kunt samenstellen en zo je eigen "radiostation" kunt maken. Of je speelt een nummer of album af dat je graag hoort en op basis daarvan komt Spotify met een non-stop uitzending van soortgelijke nummers.
Ik heb nog een hoop andere platen geluisterd uit 2019 ondertussen, Jaimie Branch is inderdaad geniaal .Terri Lyne Carrington is ook heel fijn, alsmede Alison Miller en nog een paarquote:Op zondag 5 januari 2020 13:27 schreef Norrage het volgende:
Wat zijn jullie jazz jaarlijstjes? De mijne:
1. Portico Quartet
2. Nérija
3. Modern Nature,
4. Kokoroko
5. Black Flower.
en verhip, ik had Jaimie Branch over het hoofd gezien. Wat een meesterlijke plaat
Ik ga hem nu luisterenquote:
Niet onaardigquote:Op woensdag 22 januari 2020 09:28 schreef Maxerazzi het volgende:
Ik vond Jamael Dean - Black Space Tapes wel 'n lekkere plaat afgelopen jaar.
Black Space Tapes, an album by Jamael Dean on Spotify
Op Hooivork heeft de nieuwe Jeff Parker een BNM-labeltje gekregen. Ben nu op de helft, tot nu toe bevalt 't me prima.quote:
Jazz op hooivork?quote:Op vrijdag 24 januari 2020 10:13 schreef Maxerazzi het volgende:
[..]
Op Hooivork heeft de nieuwe Jeff Parker een BNM-labeltje gekregen. Ben nu op de helft, tot nu toe bevalt 't me prima.
De bekendere jazz artiesten behandelen ze wel hoor https://pitchfork.com/reviews/albums/?genre=jazz&page=1quote:
Ze hebben het steeds over vernieuwend bij Metheny, maar ik hoor toch ongeveer weer hetzelfde als eerder. Maar het is wel weer lekker jaquote:Op vrijdag 21 februari 2020 06:48 schreef bazbo het volgende:
[ afbeelding ]
Potver. Deze is ook weer fijn.
Dat orkestrale, dat heeft hij eerder toch niet veel gedaan. Af en toe hoor ik wat atonaals. Moet hem nog wel veel draaien, voordat ik een gedegen verhaal erover kan vertellen. Maar wat ik bij eerste beluistering hoorde, beviel me zeer. Openingsstuk Undefined America vind ik wel GROOTS.quote:Op vrijdag 21 februari 2020 08:53 schreef Norrage het volgende:
[..]
Ze hebben het steeds over vernieuwend bij Metheny, maar ik hoor toch ongeveer weer hetzelfde als eerder. Maar het is wel weer lekker ja
Dat orkestrale heb ik wel eerder gehoord hoor? Maar misschien in deze vorm. Ik vind het in ieder geval een beetje over de top. Het begin van het nummer was prima, maar het einde... Dat is voor mij geen jazzquote:Op vrijdag 21 februari 2020 10:12 schreef bazbo het volgende:
[..]
Dat orkestrale, dat heeft hij eerder toch niet veel gedaan. Af en toe hoor ik wat atonaals. Moet hem nog wel veel draaien, voordat ik een gedegen verhaal erover kan vertellen. Maar wat ik bij eerste beluistering hoorde, beviel me zeer. Openingsstuk Undefined America vind ik wel GROOTS.
Ook jaquote:
Terri Lyne Carrington.quote:Op woensdag 22 januari 2020 09:06 schreef Norrage het volgende:
[..]
Ik heb nog een hoop andere platen geluisterd uit 2019 ondertussen, Jaimie Branch is inderdaad geniaal .Terri Lyne Carrington is ook heel fijn, alsmede Alison Miller en nog een paar
Jullie nog tips?
[..]
Ik ga hem nu luisteren
Klinkt lekkerquote:Op donderdag 25 februari 2021 04:59 schreef Eightyone het volgende:
Van onze zuiderburen en heel recent (niet meteen wegklikken tijdens dat gepraat in de eerste halve minuut):
Ik zou Esbjorn Svensson Trio kunnen noemen. Neil Cowley Trio is misschien ook wel wat vergelijkbaar qua sfeer. Verder zijn er nog wel veel bands die iets doen met jazz geinspireerd op elektronische muziek, maar dan vaak redelijk anders. Yussef Dayes (richting instrumentale hiphop), Moon Hooch (meer blazersgericht), Too Many Zooz (behoorlijk wild). Ik zou zeggen dat E.S.T. er het meeste in de buurt komt.quote:Op zaterdag 27 februari 2021 17:50 schreef Operc het volgende:
Weet iemand bands/artiesten in de sfeer van Gogo Penguin? Ik vind het heerlijke muziek, maar zoek een beetje verbreding.
Metheny die z'n gitaar als een koperblazer laat klinken.quote:Op vrijdag 12 maart 2021 06:45 schreef bazbo het volgende:
[ afbeelding ]
Metheny heeft twee gitaarsuites geschreven en laat de ene uitvoeren door Jason Vieaux (solo) en de andere door het Los Angeles Guitar Quartet. Als bonus speelt hij zelf Alina (Arvo Pärt). Natuurlijk heeft het jazzy trekjes, maar dit is meer modern klassiek. Mij maakt het niet uit; ik vind het wondermooi.
Het Assborn Swensson Trio maakt wel aardige muziek. From Gagarin's point of view is een van mn favorieten. Neigt wel wat naar lounge dat nummer.quote:Op donderdag 4 maart 2021 15:56 schreef naamdrager het volgende:
[..]
Ik zou Esbjorn Svensson Trio kunnen noemen. Neil Cowley Trio is misschien ook wel wat vergelijkbaar qua sfeer. Verder zijn er nog wel veel bands die iets doen met jazz geinspireerd op elektronische muziek, maar dan vaak redelijk anders. Yussef Dayes (richting instrumentale hiphop), Moon Hooch (meer blazersgericht), Too Many Zooz (behoorlijk wild). Ik zou zeggen dat E.S.T. er het meeste in de buurt komt.
Maar hier niet. Dit is allemaal akoestisch gitaarwerk. En zelf speelt hij er maar één stukje op.quote:Op vrijdag 12 maart 2021 09:02 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Metheny die z'n gitaar als een koperblazer laat klinken.
Dankje! Inmiddels E.S.T. en Yussef Dayes omarmd.quote:Op donderdag 4 maart 2021 15:56 schreef naamdrager het volgende:
[..]
Ik zou Esbjorn Svensson Trio kunnen noemen. Neil Cowley Trio is misschien ook wel wat vergelijkbaar qua sfeer. Verder zijn er nog wel veel bands die iets doen met jazz geinspireerd op elektronische muziek, maar dan vaak redelijk anders. Yussef Dayes (richting instrumentale hiphop), Moon Hooch (meer blazersgericht), Too Many Zooz (behoorlijk wild). Ik zou zeggen dat E.S.T. er het meeste in de buurt komt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |