quote:Op zaterdag 7 december 2013 14:22 schreef Norrage het volgende:
Dit is wel het jaar waarin ik Joe Henderson heb ontdekt (en Alice Coltrane, waar Joe op meedoet). Geniaal, de spanning die hij in die sax legt
Mijn favoriet is toch denk ik Elements, met een nummer dat zelfs mijn top 100 haalde
Dankzij de Late Night Tales van Four Tet,staat ie op
quote:Op zaterdag 7 december 2013 16:08 schreef De_existentialist het volgende:
Joe Henderson is een baas! ben zelf wel vooral fan van zijn "klassieke" albums op Blue Note. Vooral Inner Urge staat bij mij hoog op de wensenlijst om ooit eens als vinyl aan te schaffen in een mooie oude persing (die uiteraard nog enigszins betaalbaar is).
quote:Op zondag 9 februari 2014 19:55 schreef Inkomen het volgende:
[..]
Ken 'm eigenlijk alleen als de eerste bassist van Weather Report. Dit was z'n laatste nummer met die band:
Kwam ook dit tegen, maar da's meer... disco?
quote:Op vrijdag 21 februari 2014 17:45 schreef Gehenna het volgende:
[..]
Lastig, omdat hij zoveel (echt veel..) verschillend werk heeft gemaakt, maar ik zou zeggen: Electric Masada - At the Mountain of Madness, daar komen de veel van zijn stijlen heel goed samen
quote:Op vrijdag 6 juni 2014 22:11 schreef jna het volgende:
Vorige week speelde James Carter in Lantaren/Venster. Zie nu dat iemand het gehele concert heeft opgenomen en op youtube heeft gezet.
ah had je post alleen in het andere topic gelezen. Tsja, Scott maakt er altijd een lange voorstel exercitie van. Wel leuk meestal, maar wat lang Maar wat was het een fenomenaal optreden ja. Ik vind het nog steeds super nu ik eraan terugdenkquote:Op zaterdag 9 augustus 2014 17:01 schreef naamdrager het volgende:
Yup, ik was er dus ook, in Utrecht . Vond het ook een topoptreden! Had echt het gevoel getuige te zijn van iets dat ter plekke ontstond en gebeurde, zoals dat bij goede jazz natuurlijk ook hoort. Een intense show met opvallend jonge, stuk voor stuk bijzondere musici, vol gretigheid en zonder een spoortje gemakzucht of routine. Dat stuk stand-up-comedy in het midden had, hoewel vermakelijk, wat mij betreft korter gemogen, want de muziek die duurde me véél te kort!
De nummers met zang vond ik inderdaad weinig bijzonder en ik was steeds blij op het moment dat de instrumentale remmen weer los mochten. Maar misschien is dat persoonlijk.
Let wel, hun albums zijn een heel andere ervaring dan hun live-optredens. Nummers komen vaak past echt van de grond op het moment dat ze het gebaande pad van het liedje verlaten hebben. Ik zelf vind hun laatste album wel heel leuk, maar dat was denk ik anders geweest als ik ze niet al best goed kende. Phish moet je denk ik inderdaad echt zien als instrumentale muziek; qua zang (en teksten...) is het niet bepaald bijzonder.quote:Op maandag 6 oktober 2014 14:01 schreef Norrage het volgende:
Klinkt lekker (ik luister op spotify hun nieuwste album), en dan beginnen ze ineens te zingen. Kan echt niet goed tegen die Amerikaanse jam-bands. Die youtube video klinkt wel fijn. Ga ik eens meer van ontdekken.
Eensch.quote:Op maandag 15 september 2014 13:36 schreef Norrage het volgende:
Er is een nieuwe Medeski Scofield Martin & Wood, en hij is fijn
Klinkt logisch, want Shai Maestro heeft lange tijd deel uitgemaakt van het trio van Avishai Cohen. Maar zijn eigen muziek ken ik verder niet.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 16:35 schreef Felagund het volgende:
Hier ook maar, kent iemand Shai Maestro (Trio), vooral het album uit 2012 vind ik erg fijn. Heeft wel iets weg van Avishai Cohen.
Paar nummers geluisterd va GoGoPenguin, klinkt goed.quote:Op dinsdag 21 oktober 2014 17:24 schreef Norrage het volgende:
Mooie uitleg van Gilles Peterson waarom GoGoPenguin zo geniaal is.
Zelf ben ik totaal geen jazzkenner, maar GoGo Penguin vind ik ook tof.quote:Op dinsdag 27 januari 2015 20:12 schreef Operc het volgende:
[..]
Paar nummers geluisterd va GoGoPenguin, klinkt goed.
Heel mooi ja, grappig ook om te weten dat bassist en hij elkaar vlak voor de uitzending voor het eerst hebben ontmoet... Het interview is ook leuk, hij kwam op mij heel tof over. Z'n albums ken ik (nog) niet, eigenlijk.quote:Op woensdag 18 februari 2015 20:45 schreef Bosbeetle het volgende:
Die Avishai Cohen was wel tof zeg bij vrije geluiden afgelopen zondag
jammer dat het nummer dat ze hiervoor speelden (een eigen nummer van avishai) niet op YT staat maar deze mingus klassieker is natuurlijk ook niet mis.
Er is echt verdomd veel goede jazz uit deze tijd ja. Eric Revis en Matthew Shipp zijn fantastisch inderdaad (uit jouw lijstje) en we kunnen nog wel even doorgaan. En dan hebben het nog niet eens over die geweldige Britse jazz-scene met acts als Portico, Polar Bear, Gogo Penguin en held Matthew Halsallquote:Op woensdag 25 februari 2015 20:33 schreef De_existentialist het volgende:
Hey, er zit nog leven in dit topic!
Volg nu al een aantal jaren mijn zelfopgelegde regel dat ik alleen maar luister wat ik ook echt heb gekocht (dus geen Spotify of DL's) en dat bevalt nog steeds erg goed (zelfs nu kom ik nog tijd te kort om alles aandachtig genoeg te luisteren). Probeer me ook zoveel mogelijk te focussen op hedendaagse artiesten (support your scene ed), en ik ben er steeds meer van overtuigd dat de kwaliteit van tegenwoordig zeker niet onderdoet voor jaren 50/60 Jazz.
Van afgelopen jaar is dit iig mijn top lijst van albums die ik allen zeer aan kan raden:
Farmers by Nature (Cleaver/Parker/Taborn) - Love and Ghosts (AUM Fidelity)
Tony Malaby's Tamarindo - Somos Agua (Clean Feed)
Waclaw Zimpels To Tu Orchestra - Nature Moves (For Tune)
Rodrigo Amado Trio + Peter Evans - The Freedom Principle (NoBusiness)
Nicole Mitchell's Sonic Projections - The Secret Escapades of Velvet Anderson (Rogue Art)
Eric Revis Quartet - In Memory of Things Yet Seen (Clean Feed)
Daunik Lazro & Joelle Leandre - Hasparren (NoBusiness)
Agusti Fernandez, Barry Guy & Ramon Lopez - A Moment's Liberty (Maya)
Jemeel Moondoc - The Zookeeper's House (Relative Pitch)
Daunik Lazro, Benjamin Duboc, Didier Lasserre - Sens Radiants (Dark Tree)
Matthew Ship Trio - The Root of Things (Relative Pitch)
Goed spul, merci voor de lijst Bijna allemaal onbekende namen voor mij.quote:Op woensdag 25 februari 2015 20:33 schreef De_existentialist het volgende:
Hey, er zit nog leven in dit topic!
Volg nu al een aantal jaren mijn zelfopgelegde regel dat ik alleen maar luister wat ik ook echt heb gekocht (dus geen Spotify of DL's) en dat bevalt nog steeds erg goed (zelfs nu kom ik nog tijd te kort om alles aandachtig genoeg te luisteren). Probeer me ook zoveel mogelijk te focussen op hedendaagse artiesten (support your scene ed), en ik ben er steeds meer van overtuigd dat de kwaliteit van tegenwoordig zeker niet onderdoet voor jaren 50/60 Jazz.
Van afgelopen jaar is dit iig mijn top lijst van albums die ik allen zeer aan kan raden:
Hier begin ik wel het gevoel te krijgen dat ik steeds meer afhaak bij vrije improvisatie...quote:
Geef me dan nog maar wat tips van 'm, mocht je ze hebben.quote:Op vrijdag 27 februari 2015 22:07 schreef Norrage het volgende:
Jeroen van Vliet heeft heel veel schitterende platen ja. Ken Thin Air echter niet heel goed, ga hem eens aandachtiger luisteren! Vooral zijn wat dynamischer werk (zoals Thin Air) is mooi ja.
Oh, bij de weg, check ook de Zeeland Suite:quote:
Kolere hé, dat was nog best een gedoe. Maar ik heb 'm. Tijd voor een fietstochtje.quote:Op zaterdag 28 februari 2015 23:44 schreef Philosocles het volgende:
Ik ga er i.i.g. ff een audiobestandje van bakken voor op de fiets.
Kan ik me wel voorstellen. Kon hier een paar jaar geleden ook nog niet zo veel mee, maar nu vind ik het echt fantastisch. één brok intensiteit en energie. Sowieso vind ik die hele Lisabon scene (ook RED trio bv) erg tof de laatste tijd.quote:Op donderdag 26 februari 2015 17:54 schreef Inkomen het volgende:
[..]
Hier begin ik wel het gevoel te krijgen dat ik steeds meer afhaak bij vrije improvisatie...
Of, nou ja, het begin valt nog mee, maar daarna raak ik mijn concentratie toch kwijt.
Voor mij geldt vooral dat ik er een paar jaar terug veel meer in zat dan nu.quote:Op donderdag 5 maart 2015 22:38 schreef De_existentialist het volgende:
[..]
Kan ik me wel voorstellen. Kon hier een paar jaar geleden ook nog niet zo veel mee, maar nu vind ik het echt fantastisch. één brok intensiteit en energie. Sowieso vind ik die hele Lisabon scene (ook RED trio bv) erg tof de laatste tijd.
Qua vrije improvisatie zijn het voor mij eigenlijk vooral Fred Anderson en William Parker die me erin hebben getrokken. Beide mannen komen/kwamen (Fred Anderson leeft niet meer) uit de Avant Garde scene, maar hun muziek is vaak nog vele malen dikker qua groove als veel "conventionelere" Jazz (deels ook drummer Hamid Drake waar ze beide vaak mee gewerkt hebben). Van daaruit ben ik eigenlijk verder op ontdekkingstoch gegaan en dus oa bij bands als Rodrigo Amado Motion Trio en RED trio uitgekomen.
Juist die rock/metal free jazz vind ik fantastisch (zie Brötzmann), maar ik kom ook uit die hoek, dus dat ligt mij al snel wat beter.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 12:18 schreef De_existentialist het volgende:
Ik zelf haak vooral af als ik het idee heb dat vrije improvisatie mij teveel richting rock/metal gaat, te academisch of juist alleen maar agressieve "blow sessions" in de 6e versnelling zijn (ik schaar daar veel uit de Engelse en Duitse Free Improv scene onder). Evan Parker, maar ook Brotzmann hebben mij ook nog nooit kunnen bekoren.
Top, weer wat spul om te beluisteren, dankquote:Ik vind het vooral interessant als er ritmisch, spiritueel en/of in het samenspel tussen de spelers vanalles gebeurd. Vooral in de NY downtown scene en Oost Europa gebeuren wat dat betreft hele toffe dingen op dit moment met labels als AUM Fidelity, MultiKulti, NoBusiness en NotTwo. Maar ook in Zuid Europa en dan vooral die Lisabon scene (wat dan weer veel gerelateerd is aan het CleanFeed label) en in Frankrijk gebeurd echt heel veel tofs.
Echt kansloos jaquote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |