abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
  zaterdag 28 februari 2004 @ 23:50:56 #1
57951 History_Rocks
Hallo jonge vriend !
pi_17417866
registreer om deze reclame te verbergen
Natuurlijk is er al eerder over deze Jazz-legende gekletst, maar daar was ik niet bij. Voor iedereen die iets verder als 'Kind of blue' is, maar aangezien de man minimaal 60 albums heeft uitgebracht en ik daar zelf pas rond de tien van ken, hoop ik dat ware diehards niet meteen gaan klagen bij incorrecte opmerkingen etc.

Laten we beginnen met de enigzins stereotype maar interessante vraag: Wat/welk album/nummer/samenwerking etc. vindt je goed en waarom?

Om te helpen: Kent iemand de soundtrack bij de film 'L'ascenceur pour l'efchaud' (Lift to the scaffold?
Wel kijke, nie aankomme !
  zaterdag 28 februari 2004 @ 23:56:33 #2
57951 History_Rocks
Hallo jonge vriend !
pi_17417953
Wat is er met mn aanhalingstekentjes gebeurt????????
Wel kijke, nie aankomme !
pi_17418069
quote:
Op zaterdag 28 februari 2004 23:56 schreef History_Rocks het volgende:
Wat is er met mn aanhalingstekentjes gebeurt????????
Er zijn nog wat problemen met het nieuwe forum waardoor deze veranderen in vage tekens.
pi_17418228
quote:
Op zaterdag 28 februari 2004 23:50 schreef History_Rocks het volgende:
Kent iemand de soundtrack bij de film 'L'ascenceur pour l'efchaud' (Lift to the scaffold?
Jah, mooie plaat.

Ik ben sowieso wel een liefhebber van Miles Davis' muziek. Favorieten noemen wordt moeilijk, ik vind een hoop goed. Maar toppers zijn imo verder nog o.a. Milestones, Sketches of Spain, Nefertiti, Sorcerer, E.S.P. en mijn absolute favoriet, Miles Smiles . Laatstgenoemde plaat kan ik echt 'tig keer achter elkaar luisteren, en dat is voor mij zeldzaam.

Miles' elektrische fusion-werk uit de late jaren 60 & jaren 70 kan ik ook over het algemeen wel goed waarderen (hoewel sommige live-opnames wel erg extreem zijn): In a Silent Way, Filles de Kilimanjaro, Jack Johnson, Bitches Brew, On The Corner, Live Evil en dergelijken, maar de meeste mensen die ik ken, die vliegen na vijf minuten al de gordijnen in en smeken of er iets anders aan mag.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  zondag 29 februari 2004 @ 00:36:30 #5
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_17418513
Ok dan , om even chronologisch de beste platen er uit te halen

1947/48 opnames met Charlie Parker.
Goed , maar geen opvallende rol vool miles.

1949 Birth of the cool
Historisch interessant , maar geen persoonlijke favoriet.

Het eerste quitet 1955 - 1960
Miles Davis - Trumpet
Red Garland - Piano
Philly Joe Jones - Drums
Paul Chambers - Bass
John Coltrane - Sax

1955/56 Cookin, Working , Steamin , Relaxing
4 goeie platen op Prestige

1955/56 Round about Midnight
Prima plaat , eerste op Columbia

1957/58/59 diverse samenwerkingen met Gil Evans
Iets te glad georkestreerd naar mijn smaak.
Miles Ahead ,Sketches of Spain, Porgy & Bess, Carnegy Hall (Live)

1957 Ascenseur Pour L'Echafaud
Een tussendoortje, waarop al wel enigsinds de richting te horen is
die hij op de platen daarna in zou gaan.
De plaat is in europa veel bekender dan in de USA.

1958 Milestones
Misschien wel de mooiste

1959 Kind of Blue
Misschien wel de bekendste

1960 - 65 Wisselende bezettingen.
Someday My Prince Will Come
een stapeltje live cd's (Blackhawk, Four & More, Antibes)

Het 2e quintet 1965-68
Ron Carter - Bass
Miles Davis - Trumpet
Herbie Hancock - Piano
Dave Holland - Bass
Wayne Shorter - Sax
Tony Williams - Drums

cd's : Esp , Nefertiti , Miles Smiles, Miles in the Sky ,Filles de Kilimanjaro

Prima platen waarop soms al een klein beetje de (toekomstige) jazzrock doorklinkt.

1969 Het begin van de Jazzrock periode
In a Silent Way
Bitches Brew

1970-1975 Meer Jazzrock
Vaak wat wisselvallig van kwaliteit, hoewel er erg mooie dingen tussen zitten.
Albums werden met veel knip en plakwerk uit verschillende sessies samengesteld.

1975-1980 Helemaal niks ...

1980-1991 Weinig hoogtepunten ...

Favorieten ?
Round about Midnight, Milestones , Kind of Blue , Miles Smiles , Filles de Kilimanjaro, Bitches Brew, Jack Johnson en nog een paar

"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  zondag 29 februari 2004 @ 00:47:05 #6
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_17418657

Was ik er toch nog een vergeten
  zondag 29 februari 2004 @ 00:51:05 #7
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_17418709
De mooiste van Miles vind ik persoonlijk nog het nummer Jean-Pierre, uit de jaren '80. Mijn pa had een paar platen en hij tripte daar echt op in die tijd. Pas veel later begin je dat zelf te waarderen en op waarde te schatten.

Nu ben ik blij met het album TUTU (naar de ZuidAfrikaanse Aardsbisschop) en de het album The man with the horn.

Samenwerkingen met o.a. Prince en George Clinton zijn prachtig!
Ingenieur in de ornithologische huisvesting <- Urbanus :P
Good ol' Buck : http://youtube.com/watch?v=VmxXIS2ot8w <- Fun
N.W.O : http://www.youtube.com/watch?v=WOeCpMwZo6o <- Pol
  zondag 29 februari 2004 @ 00:59:10 #8
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_17418827
quote:
Op zondag 29 februari 2004 00:51 schreef Harry_Sack het volgende:

Samenwerkingen met o.a. Prince [..] zijn prachtig!
Maar nooit (officieel) uitgebracht, toch ?

Prince & Miles linkje
  zondag 29 februari 2004 @ 13:17:17 #9
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_17424461
quote:
Op zaterdag 28 februari 2004 23:50 schreef History_Rocks het volgende:
Natuurlijk is er al eerder over deze Jazz-legende gekletst, maar daar was ik niet bij. Voor iedereen die iets verder als 'Kind of blue' is, maar aangezien de man minimaal 60 albums heeft uitgebracht en ik daar zelf pas rond de tien van ken, hoop ik dat ware diehards niet meteen gaan klagen bij incorrecte opmerkingen etc.

Laten we beginnen met de enigzins stereotype maar interessante vraag: Wat/welk album/nummer/samenwerking etc. vindt je goed en waarom?

Om te helpen: Kent iemand de soundtrack bij de film 'L'ascenceur pour l'efchaud' (Lift to the scaffold?
Maar vertel eens : welke 9 albums ken je nog meer ? En wat vind jij daar van ?

zondag 29 februari 2004 @ 14:01:31 #10
50965 Drumkruk
Passief actief
pi_17425230
ik heb kind of blue ook laatst gesponsd
lekker is dat toch!!
  zondag 29 februari 2004 @ 14:11:43 #11
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_17425445
quote:
Op zondag 29 februari 2004 00:59 schreef fripper het volgende:

[..]

Maar nooit (officieel) uitgebracht, toch ?

Prince & Miles linkje
Cheers!
(niet verder vertellen hoor)
Ingenieur in de ornithologische huisvesting <- Urbanus :P
Good ol' Buck : http://youtube.com/watch?v=VmxXIS2ot8w <- Fun
N.W.O : http://www.youtube.com/watch?v=WOeCpMwZo6o <- Pol
pi_17425564
Iemand zin in live Miles? http://www.darkfunk.com/latest_shows/latest_show/?id=77

Een radio-opname uit '69, allemaal materiaal van Bitches Brew . Wel een beetje chaotisch, maar goed.

[ Bericht 5% gewijzigd door Zander op 29-02-2004 14:24:05 ]
  zondag 29 februari 2004 @ 14:30:32 #13
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_17425878
Ik heb nu 6 CD's van Miles Davis (Birth of the cool, Newport 1958, Porgy & Bess, Kind of Blue, E.S.P. en Sketches of Spain), en ik moet eerlijk bekennen dat ik juist Kind of Blue één van de mindere platen vind - maar goed, ik zie al dat fripper mijn favorieten (Porgy & Bess en Sketches of Spain) omschreef als "te glad georkestreerd", dus dat zal wel de reden zijn dat die me het meest bekoren.
Ik ben verre van een Miles Davis-kenner, maar wat is de meest logische "volgende" stap in zijn oeuvre die ik zeker moet beluisteren?
pi_17426171
quote:
Ik ben verre van een Miles Davis-kenner, maar wat is de meest logische "volgende" stap in zijn oeuvre die ik zeker moet beluisteren?
"Miles Ahead" (ook met orchestraties van Gil Evans) ligt wel voor de hand, aangezien je Porgy.. en Sketches.. als favorieten noemt. Zoals ik al eerder schreef is "Miles Smiles" een van mijn favorieten, dus die raad ik dan ook graag aan, vergelijkbaar met ESP qua bezetting. "Filles de Kilimanjaro" vind ik zelf ook een mooie, hoewel dat in het algemeen niet een van Miles' meest geprezen platen is. En ook "In a silent way" zou je eens moeten beluisteren, denk ik. Denk dat die platen het beste aansluiten bij wat je al kent.

Maar goed, er is ook zo bizar veel werk op de markt, ik ken zelf ook nog lang niet alles.
pi_17426201
Heb eigenlijk alleen nog maar Kind of Blue net zoals dat bijna iedereen die wel heeft. Wel een mooie plaat, maar op het moment gaan m'n interesses meer uit naar andere takken in de jazz dan Miles Davis.
  zondag 29 februari 2004 @ 15:06:09 #16
28030 Grobbel
In Toffee We Crust!
pi_17426555
quote:
Op zondag 29 februari 2004 14:45 schreef Zander het volgende:

[..]

"Miles Ahead" (ook met orchestraties van Gil Evans) ligt wel voor de hand, aangezien je Porgy.. en Sketches.. als favorieten noemt. Zoals ik al eerder schreef is "Miles Smiles" een van mijn favorieten, dus die raad ik dan ook graag aan, vergelijkbaar met ESP qua bezetting. "Filles de Kilimanjaro" vind ik zelf ook een mooie, hoewel dat in het algemeen niet een van Miles' meest geprezen platen is. En ook "In a silent way" zou je eens moeten beluisteren, denk ik. Denk dat die platen het beste aansluiten bij wat je al kent.

Maar goed, er is ook zo bizar veel werk op de markt, ik ken zelf ook nog lang niet alles.
Bedankt voor de tips, ik zal van de week eens op zoektocht gaan.
pi_17427067
Mijn favoriete jazzmusicus!

Birth of the Cool is trouwens later opnieuw opgenomen door Gerry Mulligan, dat album heet re-birth of the cool, ook leuk iets minder sfeer maar wel veel betere kwaliteit. Verder heb ik alleen maar Birth of the Cool, Sketches of Spain, de soundtrack van de film over hem (Bird), en een bandje met The Man with the Horn en You're under arrest. Maar dat gaat zeker uitgebreid worden.
mug·gen·zif·ter (de ~ (m.), ~s)
1 kleingeestige vitter => beuzelaar, criticaster, criticus, haarklover, kommaneuker, mierenneuker, peuteraar, pezewever, pietjesneuker, pietlut, scherpslijper
  zondag 29 februari 2004 @ 15:54:52 #18
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_17427482
quote:
Op zondag 29 februari 2004 15:34 schreef Doomspreader het volgende:
[..]
de soundtrack van de film over hem (Bird)
[..]
Bird = Charlie Parker
  zondag 29 februari 2004 @ 19:18:08 #19
11502 nipeng
The last ride is free
pi_17430769
Ik heb deze van 'm:

Bitches Brew
Dig
E.S.P.
Filles de Kilimanjaro
In a silent way
Kind of Blue
Nefertiti
Round about midnight
Sketches of Spain
Walkin'

Mijn absolute favoriet is Miles Smiles.
Begin van de Jazzrock zegt men.
  zondag 29 februari 2004 @ 19:43:19 #20
46605 Mahavishnu
I've seen things.
pi_17431177
Ook mijn favoriete plaat is Miles Smiles, maar Nefertiti komt wat mij betreft heel dicht in de buurt.
Like carrots, handbags, cheese, toilets, Russians, planets, hamsters, weddings, poets, Stalin, Kuala Lumpur, pygmys, budgies, Kuala Lumpur, carrots, handbags, cheese.
pi_17431673
quote:
Op zondag 29 februari 2004 15:54 schreef fripper het volgende:

[..]

Bird = Charlie Parker
Ohja idd foutje , maar Miles speelt er wel op mee.
mug·gen·zif·ter (de ~ (m.), ~s)
1 kleingeestige vitter => beuzelaar, criticaster, criticus, haarklover, kommaneuker, mierenneuker, peuteraar, pezewever, pietjesneuker, pietlut, scherpslijper
  zondag 29 februari 2004 @ 20:15:06 #22
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_17431729
quote:
Op zondag 29 februari 2004 00:51 schreef Harry_Sack het volgende:
De mooiste van Miles vind ik persoonlijk nog het nummer Jean-Pierre, uit de jaren '80. Mijn pa had een paar platen en hij tripte daar echt op in die tijd. Pas veel later begin je dat zelf te waarderen en op waarde te schatten.
Mijn pa had ook veel jazz, maar weinig Miles. Wel die mooie plaat met Cannonball Adderley : Somethin' Else.

Jean-Pierre staat dacht ik alleen maar op een aantal live platen. Ik heb deze (met 2 keer Jean-Pierre):

Een van de weinige jaren 80 Miles platen die ik ken.
  zondag 29 februari 2004 @ 20:22:56 #23
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_17431862
quote:
Op zondag 29 februari 2004 20:11 schreef Doomspreader het volgende:
\Ohja idd foutje , maar Miles speelt er wel op mee.
En dan had de TS nog wel gevraagd of de "ware diehards niet meteen gaan klagen bij incorrecte opmerkingen. "
Ik heb de film nog nooit gezien overigens. Die Clint Eastwood schijnt overigens ook wel een groot jazzliefhebber te zijn.
pi_17432230
Ik ga toch meer voor de saxofoonstukkies in de Jazz.. John Coltrane en Ben Webster zijn toch wel briljant hoor.. (ben zelf dan ook saxofonist)
  zondag 29 februari 2004 @ 21:18:41 #25
86634 Pectos
mind wide open
pi_17432977
Ik bezit alleen Kind of Blue maar wil me wel wat verder in zijn muziek verdiepen.. welk album of albums lijken qua stijl hierop en zouden jullie me aanraden?
Despair and Deception, Love's ugly little twins
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')