tnx!
Ik denk niet dat er beeldmateriaal is van Koln, er zijn echter wel een paar dvd's uit van Keith Jarrett.
quote:Er is ook nog een andere cd van dezelfde tour: Corea/Hancock. Op deze staat een erg goede versie van "La Fiesta", wat sowieso al een van mijn favoriete Chick Corea-composities is. Een andere goede uitvoering van dit nummer is te vinden op de lp Duet, met Gary Burton. Dit album heeft ook wel wat van de 'meditatieve' kwaliteiten van Koln Concert, al is Keith Jarrett inderdaad wel een zeer eigenzinnige muzikant.
Op dinsdag 30 december 2003 22:10 schreef fripper het volgende:
Keith Jarrett is wel een behoorlijk uniek figuur. Ik ken niks dat er echt op lijkt.
Misschien kan je de cd die Herbie Hancock en Chick Corea samen gemaakt hebben wel waarderen : An Evening With Herbie Hancock and Chick Corea: In Concert
Verder zou je misschien nog wat albums van Bill Evans (de pianist, niet de saxofonist) kunnen proberen, die ook veel klassieke invloeden in zijn spel heeft (zo is bijv. "Peace Piece" duidelijk geinspireerd door Erik Satie). Ik vind zelf Explorations en Waltz For Debby erg mooi.
Maar nogmaals, ik zou ook niet echt iets weten wat echt op Keith Jarrett lijkt, dus misschien kun je van hem nog een aantal andere albums proberen.
quote:Op de website van Andrew Hill vond ik net een compleet solo piano-concert. Zit wel een beetje in de zelfde richting vind ik.
Op dinsdag 30 december 2003 16:07 schreef sessurea het volgende:
[..]
en zijn er meer pianisten die muziek maken in de stijl van keith jarret (modern klassiek/ jazz-achtig etc)?tnx!
http://www.andrewhilljazz.com/
mp3 / Queen Elizabeth Hall
He, die had ik over het hoofd gezien. Die bedoel ik dusquote:Op dinsdag 30 december 2003 23:03 schreef Seborik het volgende:
Heb opnames van hem van de 24 preludes en fuga's van Shostakovich op een heel vaag label. Enige wat ik van hem heb liggen... verder ook niet echt wat van hem tegengekomen. Behoorlijk veelzijdig figuur als ik het zo lees.
quote:Keith Jarret De kunst van het improviseren
NPS Klassiek
Een documentaire over Keith Jarrett de jazz superstar wiens concerten over de hele wereld in een mum zijn uitverkocht. Hij is een fenomeen die meer dan honderd platen heeft gemaakt en die tijdens zijn jazz concerten het podium opgaat om te improviseren. Manfred Eicher, de oprichter van het roemruchte ECM platenlabel, neemt al jaren vrijwel alle concerten van Jarrett op en speelt door zijn bijzondere band en grenzeloos vertrouwen in hem een unieke rol.
Naast jazz speelt Keith Jarrett ook klassieke muziek en in dat geval zet hij zijn fenomenale improvisatietalent even in de kast en laat hij Bach of Mozart voor zichzelf spreken.
In dit portret over deze bijzondere musicus worden veel interviews met Keith zelf, de musici waarmee hij heeft samengespeeld, zijn familie, tourmanagers en vele anderen afgewisseld met archiefbeelden van concerten. Deze film over zijn leven en werk geeft ook een kijkje in de twee contrasterende werelden van klassieke muziek en jazz verenigd in deze gepassioneerde musicus. Maar zijn passie heeft ook tot botsingen geleid, omdat hij het uiterste van zichzelf maar ook van anderen vergt. Zoveel zelfs dat zijn eigen gezondheid achteruit ging en hij aan chronische vermoeidheid heeft geleden.
Een film met Manfred Eicher, Gary Peacock, Jack DeJohnette, Steve Cloud,
Scott Jarrett, George Avakian, Charles Lloyd, Gary Burton, Miles Davis, Toshinari Koinuma, Chick Corea, Charlie Haden, Dewey Redman,
Rose Anne Jarrett, Jan Garbarek, Jon Christensen en Palle Danielsson
Dat verschilt blijkbaar nogal. Het Koln concert is toegankelijker imo en ik ken mensen die dat concert als zijn beste concert beschouwen, maar ik heb ook talloze reviews gelezen van mensen die beweren dat het Vienna Concert zijn beste werk ooit is - volgens mij beschouwt hij dat zelf ook zo -,quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 01:06 schreef Norrage het volgende:
Ik vind het niet in de buurt komen van Koln, maar het zeker heel mooi. Mijn favoriete pianoconcert na Koln is echter niet Vienna maar Bremen/Lausanne. Maar het luistert allemaal erg nauw
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |