abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_15828276
onlangs heb ik de pianist keith jarret ontdekt en, ik heb het niet vaak, maar zijn stuk koln concert ontroert me echt super, tot tranen toe...
nu heb ik twee vragen: Weet iemand (lees: heeft iemand) koln concert op video, dvd, mpeg, whatever, met beeld dus...
en zijn er meer pianisten die muziek maken in de stijl van keith jarret (modern klassiek/ jazz-achtig etc)?

tnx!

fighting for peace is like fucking for virginity!!
and this little masochist is lifting up her dress
  dinsdag 30 december 2003 @ 16:14:35 #2
71614 BillyOcean
Get out of my dreams you woman
pi_15828511
tvp
Doch vlakbij zwerft 'n exquise gympje
  dinsdag 30 december 2003 @ 22:10:16 #3
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15839896
Keith Jarrett is wel een behoorlijk uniek figuur. Ik ken niks dat er echt op lijkt.
Misschien kan je de cd die Herbie Hancock en Chick Corea samen gemaakt hebben wel waarderen : An Evening With Herbie Hancock and Chick Corea: In Concert

Ik denk niet dat er beeldmateriaal is van Koln, er zijn echter wel een paar dvd's uit van Keith Jarrett.

"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_15840548
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 22:10 schreef fripper het volgende:
Keith Jarrett is wel een behoorlijk uniek figuur. Ik ken niks dat er echt op lijkt.
Misschien kan je de cd die Herbie Hancock en Chick Corea samen gemaakt hebben wel waarderen : An Evening With Herbie Hancock and Chick Corea: In Concert
Er is ook nog een andere cd van dezelfde tour: Corea/Hancock. Op deze staat een erg goede versie van "La Fiesta", wat sowieso al een van mijn favoriete Chick Corea-composities is. Een andere goede uitvoering van dit nummer is te vinden op de lp Duet, met Gary Burton. Dit album heeft ook wel wat van de 'meditatieve' kwaliteiten van Koln Concert, al is Keith Jarrett inderdaad wel een zeer eigenzinnige muzikant.

Verder zou je misschien nog wat albums van Bill Evans (de pianist, niet de saxofonist) kunnen proberen, die ook veel klassieke invloeden in zijn spel heeft (zo is bijv. "Peace Piece" duidelijk geinspireerd door Erik Satie). Ik vind zelf Explorations en Waltz For Debby erg mooi.

Maar nogmaals, ik zou ook niet echt iets weten wat echt op Keith Jarrett lijkt, dus misschien kun je van hem nog een aantal andere albums proberen.

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_15841524
Heb opnames van hem van de 24 preludes en fuga's van Shostakovich op een heel vaag label. Enige wat ik van hem heb liggen... verder ook niet echt wat van hem tegengekomen. Behoorlijk veelzijdig figuur als ik het zo lees.
  zondag 4 januari 2004 @ 14:20:23 #6
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15952992
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 16:07 schreef sessurea het volgende:
[..]
en zijn er meer pianisten die muziek maken in de stijl van keith jarret (modern klassiek/ jazz-achtig etc)?

tnx!

Op de website van Andrew Hill vond ik net een compleet solo piano-concert. Zit wel een beetje in de zelfde richting vind ik.

http://www.andrewhilljazz.com/
mp3 / Queen Elizabeth Hall

pi_44108245
Wat een geweldige muziek echt! Heb het meestal een beetje opzij gelegd (Joost mag weten waarom ik dat gedaan heb) en nu ik "Koln" aan het luisteren ben ben ik echt helemaal verkocht. Wat een virtuoos
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
  zondag 3 december 2006 @ 21:30:59 #8
15449 Philosocles
blogito ergo sum
pi_44114913
Keith is koel - het enige wat soms wel eens vervelend is, is zijn onstilbare neiging tot meeneuzelen. Bij duidelijke melodieën is dat nog net te pruimen maar als-ie het hoog in gaat en versnelt, vervallen deze 'vocalen' tot zwaar irritant gekreun.

En in sommige gevallen verpest dat mijn luisterervaring compleet.

Maar een andere pianist waar ik erg enthousiast over ben, en die misschien in het straatje 'modern klassiek/ jazz-achtig' past, is Brad Mehldau. De VPRO heeft een concert van hem online staan:
deel één
deel twee
iedereen is uniek behalve ik
pi_44117990
Ik had die muziek waar hij meeneuzelt nog niet zo vaak meegemaakt, gelukkig. In Koln vind ik het echter niet zo vervelend (hij doet het dan ook niet zo vaak) maar bijna eerder iets toevoegen.

[ Bericht 43% gewijzigd door Norrage op 03-12-2006 23:09:29 ]
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
pi_50870429
Zijn klassieke muziek blijkt ook zeer de moeite waard.
Dit weekend een bijzonder mooi dubbelalbum (op ECM ) met zijn vertolkingen van werk van de moderne componist Shostakovich (berwerkingen van muziek van Bach) aangeschaft en het valt me helemaal niks tegen. Kaith Jarrett solo op de vleugel is hier, net als op een album als The Köln Concert, wederom heel bijzonder.

Ohja, hij neuriet hier niet mee .
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_50872673
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 23:03 schreef Seborik het volgende:
Heb opnames van hem van de 24 preludes en fuga's van Shostakovich op een heel vaag label. Enige wat ik van hem heb liggen... verder ook niet echt wat van hem tegengekomen. Behoorlijk veelzijdig figuur als ik het zo lees.
He, die had ik over het hoofd gezien. Die bedoel ik dus .
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_50882348
Hey er gebeurt wat hier

Zijn klassieke werk is zeker vermakelijk. Maar persoonlijk heb ik niet zo veel met klassiek, en zou ik nauwelijks onderscheid kunnen maken tussen verschillende pianisten die dezelfde stukken spelen....Dat Keith wat toevoegd is desalniettemin wel waar, en hem herken je meteen
  maandag 1 december 2008 @ 18:01:58 #13
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_63673983
vanavond laat op nederland 2 ( vanaf 0:30)
quote:
Keith Jarret De kunst van het improviseren
NPS Klassiek
Een documentaire over Keith Jarrett de jazz superstar wiens concerten over de hele wereld in een mum zijn uitverkocht. Hij is een fenomeen die meer dan honderd platen heeft gemaakt en die tijdens zijn jazz concerten het podium opgaat om te improviseren. Manfred Eicher, de oprichter van het roemruchte ECM platenlabel, neemt al jaren vrijwel alle concerten van Jarrett op en speelt door zijn bijzondere band en grenzeloos vertrouwen in hem een unieke rol.
Naast jazz speelt Keith Jarrett ook klassieke muziek en in dat geval zet hij zijn fenomenale improvisatietalent even in de kast en laat hij Bach of Mozart voor zichzelf spreken.
In dit portret over deze bijzondere musicus worden veel interviews met Keith zelf, de musici waarmee hij heeft samengespeeld, zijn familie, tourmanagers en vele anderen afgewisseld met archiefbeelden van concerten. Deze film over zijn leven en werk geeft ook een kijkje in de twee contrasterende werelden van klassieke muziek en jazz verenigd in deze gepassioneerde musicus. Maar zijn passie heeft ook tot botsingen geleid, omdat hij het uiterste van zichzelf maar ook van anderen vergt. Zoveel zelfs dat zijn eigen gezondheid achteruit ging en hij aan chronische vermoeidheid heeft geleden.

Een film met Manfred Eicher, Gary Peacock, Jack DeJohnette, Steve Cloud,
Scott Jarrett, George Avakian, Charles Lloyd, Gary Burton, Miles Davis, Toshinari Koinuma, Chick Corea, Charlie Haden, Dewey Redman,
Rose Anne Jarrett, Jan Garbarek, Jon Christensen en Palle Danielsson
pi_63674297
Ik heb, denk ik, die documentaire al gezien. MAar is desalniettemin een geweldige!
  Trouwste user 2022 dinsdag 2 december 2008 @ 02:16:26 #15
7889 tong80
Spleenheup
pi_63686618
Net gekeken. Erg boeiend

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  dinsdag 2 december 2008 @ 02:23:58 #16
199912 bikkeltje2
gaat altijd door
pi_63686639
Naar mijn bescheiden mening is Keith Jarett onnavolgbaar en daardoor enig in zijn soort. Het neuriën is hem vergeven!
pi_87296386
Hij moet even gebumpt worden dit topic, straks zou je er ineens niet meer in kunnen posten zeg!!

Koln Concert blijft een van de beste albums allertijden, maar ook zijn Trio werk is onnavolgbaar en vaak redelijk onderschat. De meeste mensen die ik ken kennen immers enkel Koln Concert of zijn andere solo-pianowerk..

Maar Survivor's Suite, Nude Ants, My Song om er maar een paar te noemen zijn erg mooi. Probeer vooral Survivor's Suite een keer, veel spiritueler en hypnotiserender kan niet.
pi_87298126
Ja, deze artiest verdient meer aandacht. Ook van mij.
Enige wat ik van hem heb is de Shostakovich Album, wat overigens zeer de moeite waard is!
pi_87298382
Er zijn bovendien een paar platen van Miles Davis waar Keith fervent op meespeelt. Je hoort zijn invloed misschien minder snel erin terug, maar Get Up With It staat toch wel hoog in mijn beste jazzplaten-lijst.

@cafca
Je kent dus een klassiek album van hem, dat is toch niet de muziek waarmee je bij hem moet beginnen (hoewel het wel mooi is hoor :)). Probeer Koln Concert toch eens! En anders Survivor's Suite (zie mijn bovenstaande tips).
Als het allemaal wat toegankelijkere piano moet zijn dan zijn albums als Facing You, Somewhere Before ook wel goede aanraders...Maar zo'n veelzijdig artiest. Hij heeft ook nog een paar albums uitgebracht waar hij saxophone op speelt, maar dat is vooral zijn hele oude werk en heb ik me nooit echt in verdiept.
pi_87346778
Ik heb bijna alles van hem en zijn Vienna Concert is het allerbest imo en luister ik ook nog het vaakst. Absoluut geniaal.

Volstaat het niet te zien dat een tuin mooi is zonder ook te moeten geloven dat er ook nog feeën in wonen?
pi_87346956
Ik vind het niet in de buurt komen van Koln, maar het zeker heel mooi. Mijn favoriete pianoconcert na Koln is echter niet Vienna maar Bremen/Lausanne. Maar het luistert allemaal erg nauw :)
pi_87347024
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 01:06 schreef Norrage het volgende:
Ik vind het niet in de buurt komen van Koln, maar het zeker heel mooi. Mijn favoriete pianoconcert na Koln is echter niet Vienna maar Bremen/Lausanne. Maar het luistert allemaal erg nauw :)
Dat verschilt blijkbaar nogal. Het Koln concert is toegankelijker imo en ik ken mensen die dat concert als zijn beste concert beschouwen, maar ik heb ook talloze reviews gelezen van mensen die beweren dat het Vienna Concert zijn beste werk ooit is - volgens mij beschouwt hij dat zelf ook zo -,

Persoonlijk vind ik het Vienna concert het beste wat ik ooit van hem heb gehoord, maar eigenlijk is het bijna allemaal geniaal.

[ Bericht 2% gewijzigd door Lo-Fi op 09-10-2010 01:14:16 ]
Volstaat het niet te zien dat een tuin mooi is zonder ook te moeten geloven dat er ook nog feeën in wonen?
pi_87347156
Vind je Koln het toegankelijkst? Ik vind Vienna bijvoorbeeld wat rustiger, luistert lekkerder weg. Koln heeft wat "experimentele" momenten waar je even van denkt wtf en vind ik wat swingender...Vienna vind ik wat meer een doorkabbelend heel erg relaxed beekje..En Bremen/Lausanne vind ik daar een beetje tussenin zitten :)
Maar het is inderdaad allemaal geniaal. Ook wel lastig om pianostukken van 30 tot 60 tot 90 minuten te vergelijken met elkaar natuurlijk :P Daarom vind ik albums als Facing You ook wel eens relaxter. Daar heb je tenminste een beetje een opdeling in een aantal (redelijk) korte nummers.
Kan je ook wat makkelijker delen van het album uitkiezen die je interessant vind. En als ik Koln wil luisteren wil ik het allemaal luisteren, ben ik meteen 2 uur kwijt :P
pi_87347227
Vienna beter? Dan moet ik nog eens opnieuw gaan luisteren, want toen ik het de laatste keer hoorde vond ik het zelfs een beetje tegenvallen ten opzichte van the Survivor Suite en Koln concert.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_87347374
Ik vind het nog veel meer 1 verhaal dan zijn Koln concert bijv. en ogenschijnlijk springt er ook niets uit. Wanneer je het dan over lange stukken hebt, dan spreekt dat de meeste mensen niet direct aan, maar anderen juist ook wel. Ik zou het dan niet beter of slechter willen noemen, maar persoonlijk luister ik er wel liever naar dan naar zijn Koln concert iig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')