Wow dat klinkt leuk. Bedankt voor de tip. 6 september in Tivoli zie ik.quote:Op woensdag 1 april 2015 16:14 schreef Norrage het volgende:
En de nieuwe Polar Bear is schitterend. Die vorige was een beetje hak op de tak, maar deze is weer een schitterend geheel:
Zeker zeker. Ben ik bijquote:Op woensdag 1 april 2015 18:40 schreef naamdrager het volgende:
[..]
Wow dat klinkt leuk. Bedankt voor de tip. 6 september in Tivoli zie ik.
Tjonge hij wordt alleen maar beter. Wat een prettige en fijne muziek. Onmiskenbaar jazz en toch zo fris en klaar voor de 21ste eeuw. Fijne ritmes ook en mooie opbouw van het album, al heb ik als 'ie is afgelopen een behoorlijk onbevredigd gevoel van 'hey, ik wil meer'. Je hebt na de laatste twee nummer het idee dat ze net een beetje lekker op gang komen. Hun eerdere albums maar eens uitproberen zeker .quote:Wow dat klinkt leuk. Bedankt voor de tip. 6 september in Tivoli zie ik.
quote:Hele uitzending in het teken van de jazz!
Onze uitzending van maandag 13 april staat helemaal in het teken van jazz. Alle gasten en het gehele publiek zullen bestaan uit meer dan 100 van de beste Nederlandse jazzmusici op dit moment, zoals Boy Edgarprijs winaars Eric Vloeimans, Anton Goudsmit en Yuri Honing, en reuzen van de Nederlandse jazz zoals pianist Louis van Dijk, drummer John Engels en saxofonist Hans Dulfer. De tafeldame in deze jazz-special is Radio 6 presentatrice Mijke van Wijk.
Aanleiding voor de uitzending is een remake van de foto ‘A Great Day in Harlem’, een van de beroemdste foto’s uit de jazzgeschiedenis. De foto is een groepsportret van de belangrijkste Amerikaanse jazzmuzikanten uit 1958. Voor deze Nederlandse remake nodigde De Wereld Draait Door meer dan 100 Nederlandse jazzmusici uit. Op maandagochtend zullen zij op het Westergasterrein gefotografeerd worden door Merlijn Doomernik. ’s Avonds zijn ze allemaal aanwezig in de studio van De Wereld Draait Door en zal de foto worden onthuld.
Naast gesprekken over de succesvolle Nederlandse jazz-scene van nu en de geschiedenis van de jazzmuziek in Nederland zal in de uitzending vooral veel live muziek worden gemaakt. Zo zijn er optredens van onder anderen Eric Vloeimans, Bruut!, Anton Goudsmit, Ruben Hein, Wouter Hamel, Fay Claassen, Ntjam Rosie, Teus Nobel, Louis van Dijk en John Engels
Ik kijk nu al uit naar het moment dat Matthijs Van Nieuwkerk iets zegt in de trant van "Als je niet op deze foto stond, telde je niet mee"..quote:Op maandag 13 april 2015 13:22 schreef Norrage het volgende:
Wow, een legendarische DWDD
Maandag 13 april 2015
[..]
Is al uit: 'Mad Pack'. Ook op mooi wit vinylquote:Op vrijdag 3 april 2015 11:14 schreef Norrage het volgende:
Bruut! komt ook weer met een fenomenale plaat hoor
Mij teveel van het goede (door die 3 uur...)...maar wel echt fenomenaal goed.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 14:57 schreef Maxerazzi het volgende:
De monsterplaat van Kamasi Washington is te beluisteren op NPR. Bijna drie uur duurt 'ie.
http://www.npr.org/player(...)1&m=402032222&live=1
Post dan ook het nieuwsquote:Op vrijdag 12 juni 2015 08:54 schreef Norrage het volgende:
Beter nieuws is dat NSJ ook naar Utrecht komt
Tof.quote:Op dinsdag 16 juni 2015 16:19 schreef Slobeend het volgende:
Nieuwe Robert Glasper met covers, echt heel goed Nu op Spotify.
Lekker jaquote:Op dinsdag 16 juni 2015 16:19 schreef Slobeend het volgende:
Nieuwe Robert Glasper met covers, echt heel goed Nu op Spotify.
Ik heb 'm denk ik slechts 2x gedraaid. Ik luisterde wel redelijk veel bop dus het was wel te doen. Maar het is me wat teveel als een lijnenbrei van abstracte kunst.quote:
Ik kan het niet waarderen als muziek, enkel als concept omdat het zoveel invloed gehad. Ik heb heel veel extreme free-jazz geluisterd waar ik een aantal dingen mooi van vind, maar er zijn een aantal albums die ik gewoon niet serieus kan bekijken als luisterbaar. Ascension van Coltrane en Free Jazz van Coleman zijn daar twee van.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 20:29 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik heb 'm denk ik slechts 2x gedraaid. Ik luisterde wel redelijk veel bop dus het was wel te doen. Maar het is me wat teveel als een lijnenbrei van abstracte kunst.
Daar kan ik wel inkomen. Er zal wel iets afgesproken zijn maar als ik bv Coleman's Free jazz luister doet 't me teveel denken aan iedereen die met oordopjes in op z'n eigen instrument staat te soleren. Meer kunst en therapie voor degenen die 't uitvoeren dan voor de luisteraar. Alleen 't genre 'noise' is nog extremer.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 20:37 schreef Trollscience het volgende:
[..]
Ik kan het niet waarderen als muziek, enkel als concept omdat het zoveel invloed gehad. Ik heb heel veel extreme free-jazz geluisterd waar ik een aantal dingen mooi van vond, maar er zijn een aantal albums die ik gewoon niet serieus kan bekijken als luisterbaar. Ascension van Coltrane en Free Jazz van Coleman zijn daar twee van.
quote:
De vorm is iets anders dan de daadwerkelijke inhoud natuurlijk. Alle nummers op 'Spiritual Unity' van Ayler hebben zelfs een vrij klassieke vorm: Thema > Ayler soleert een aantal minuten > Peacock soleert evt. > thema. Toch is de muziek vrij extreem: het tempo golft, de muziek heeft vrijwel geen tonaliteit. Verder ben ik het wel met je eens over wat je daar over free jazz zegt, het hoeft idd niet persé een en al cacofonie te zijn.quote:Op donderdag 2 juli 2015 12:25 schreef De_existentialist het volgende:
Free Jazz is idd Coleman's meest ontoegankelijke werk (het meeste van zijn overige werk klinkt naar huidige maatstaven verre van extreem of moeilijk, maar eigenlijk heel erg toegankelijk en swingend naar mijn mening).
Muzikaal vind ik dat album eigenlijk ook nog steeds ijzersterk. Onder de youtube video van Free Jazz heeft iemand de structuur van het album vermeld, en als je dat als leidraad volgt, merk je dat het album eigenlijk een heel rechtlijnige en makkelijk te volgen structuur heeft:
00:00 polyphonic introduction,
00:07 Ensemble introduction to Eric Dolhpy
00:22 Eric Dolphy – Bass Clarinet solo (right channel)
05:12 Ensemble introduction to Freddie Hubbard
05:40 Freddie Hubbard – Trumpet (right channel)
09:54 Ensemble introduction to Ornette Coleman
10:05 Ornette Coleman Alto Saxophone solo (left channel)
19:36 Ensemble Introduction to Don Cherry
19:48 Don Cherry – Pocket Trumpet solo (left channel)
25:21 Ensemble Introduction to Charlie Haden
25:26 Charlie Haden – Bass Solo (right channel)
29:51 Ensemble introduction to Scott LeFaro
30:00 Scott LeFaro – Bass Solo (left channel)
33:47 Polyphonic ensemble introduction to Ed Blackwell
34:00 Ed Blackwell – Drum Solo (right channel)
35:19 Ensemble pitch introduction to Billy Higgins
35:28 Billy Higgins – Drum Solo (left channel)
Ik ben twee weken geleden trouwens naar het Bimhuis geweest naar het Louis Moholo-Moholo Quartet (Alexander Hawkins, Jason Yarde, John Edwards), en dat was ook weer een voorbeeld dat Freejazz zeker niet extreem of ontoegankelijk hoeft te zijn, maar extreem kan swingen. Als eerbetoon aan Ornette Coleman speelde ze nog een prachtige versie van Lonely Woman.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |