Zo ging het een tijdje ook met Nederland 2, dat zo'n 10 jaar TV2 heette.quote:Op maandag 14 juli 2014 11:11 schreef Luigi het volgende:
Godverdomme, trappen we anno 2014 nog steeds in dat paarse broeken geneuzel?.
En over 10 jaar weer Nederland 1 herintroduceren omdat dat zo 'lekker herkenbaar is'. Bewaar me.
Nu je het zegt, was ik alweer vergetenquote:Op maandag 14 juli 2014 11:17 schreef Jason22 het volgende:
[..]
Zo ging het een tijdje ook met Nederland 2, dat zo'n 10 jaar TV2 heette.
Kennelijk heb je nooit serieus met branding te maken gehad. Maar goed naar mijn mening is dit weggegooid geld.quote:Op maandag 14 juli 2014 10:49 schreef Nattekat het volgende:
Een ton voor een paar logo's die elke amateur kan maken
Stel voor dat jij een paar logos ontwerptquote:Op maandag 14 juli 2014 10:49 schreef Nattekat het volgende:
Ik ken de processen daarachter, maar zo'n kleine verandering hoeft niet zo veel te kosten.quote:Op maandag 14 juli 2014 11:20 schreef raptorix het volgende:
[..]
Kennelijk heb je nooit serieus met branding te maken gehad. Maar goed naar mijn mening is dit weggegooid geld.
Het gaat meestal niet om het logo alleen maar de gehele huisstijl, wij hebben bijvoorbeeld het nieuwe logo voor thuisbezorgd gemaakt, dat is een zeer lang proces waar je maanden mee bezig bent.quote:Op maandag 14 juli 2014 11:29 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik ken de processen daarachter, maar zo'n kleine verandering hoeft niet zo veel te kosten.
quote:Op maandag 14 juli 2014 12:19 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het gaat meestal niet om het logo alleen maar de gehele huisstijl, wij hebben bijvoorbeeld het nieuwe logo voor thuisbezorgd gemaakt, dat is een zeer lang proces waar je maanden mee bezig bent.
Het kan zijn dat ik dit verkeerd interpreteer, maar het lijkt me dat het echt puur om de logo's gaat hier. Dat de hele heisa eromheen zo veel kan kosten sta ik ook nog van te kijken maar is niet zo vreemd.quote:Het laten ontwerpen van 13 nieuwe logo's heeft ons 100.000 euro gekost. Het toepassen ervan in leaders en op sites doen we binnen het bestaande budget voor marketing.
Aan een ton zit je vrij snel kan ik je zeggen, 3 man een maand lang en je bent er al.quote:Op maandag 14 juli 2014 12:25 schreef Nattekat het volgende:
[..]
[..]
Het kan zijn dat ik dit verkeerd interpreteer, maar het lijkt me dat het echt puur om de logo's gaat hier. Dat de hele heisa eromheen zo veel kan kosten sta ik ook nog van te kijken maar is niet zo vreemd.
De vorige rebranding met de huidige logo's, leaders, enz. kostte ruim een miljoen euro: http://radio.nl/11081/nieuwe-vormgeving-noor-ned-1-2-en-3quote:Op maandag 14 juli 2014 12:34 schreef Ryan3 het volgende:
Een ton valt nog mee, eerlijk gezegd, had eerder verwacht dat het tussen de 5 en 10 miljoen zou kosten... inclusief oprotpremie, bonussen en doorbetaling van de pensioenen... Zo gaat dat tegenwoordig toch?
Zal nu zomaar weer het geval kunnen zijn... ze laten volgens mij expres achterwege wat het totaalplaatje heeft gekost.quote:Op maandag 14 juli 2014 12:40 schreef Jason22 het volgende:
[..]
De vorige rebranding met de huidige logo's, leaders, enz. kostte ruim een miljoen euro: http://radio.nl/11081/nieuwe-vormgeving-noor-ned-1-2-en-3
Over 3 jaar kijkt er geen hond meer naar de npo.quote:Op maandag 14 juli 2014 12:46 schreef raptorix het volgende:
En over 3 jaar komt men tot conclusie dat men diverser wil zijn en gaan we weer naar 3 zenders.
Nou en? Geld blijven ze echt wel krijgen.quote:Op maandag 14 juli 2014 12:48 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Over 3 jaar kijkt er geen hond meer naar de npo.
Dat verwacht ik niet.quote:Op maandag 14 juli 2014 12:50 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nou en? Geld blijven ze echt wel krijgen.
Zodra ze dreigen minder te krijgen dan geven ze betreffende politici gewoon geen zendtijd meer.quote:
Zijn ze dat niet verplicht te doen dan?quote:Op maandag 14 juli 2014 12:58 schreef raptorix het volgende:
[..]
Zodra ze dreigen minder te krijgen dan geven ze betreffende politici gewoon geen zendtijd meer.
Ik heb het ook nog altijd over Hilversum 3.quote:
Een ruit met ronde hoeken is lastig hoor!quote:Op maandag 14 juli 2014 10:49 schreef Nattekat het volgende:
Ik wed om 5 gulden dat je het twee maanden later gewoon NPO noemt.quote:Op maandag 14 juli 2014 10:29 schreef IkStampOpTacos het volgende:
Ik blijf het gewoon Nederland 1, 2 en 3 noemen. Zo, die zit.
Gelukkig hoefden ze enkel de kleuren van het bestaande logo te veranderen en andere bestaande logo's eroverheen te plakkenquote:Op maandag 14 juli 2014 13:38 schreef Aether het volgende:
[..]
Een ruit met ronde hoeken is lastig hoor!
Dit het is het samenvoegen van 2 logo's. Dan vind ik een ton ook veel.quote:Op maandag 14 juli 2014 15:08 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Gelukkig hoefden ze enkel de kleuren van het bestaande logo te veranderen en andere bestaande logo's eroverheen te plakken
Misschien moeten ze ook aan Samsung dokken vanwege het gebruik van die afgeronde hoeken.quote:Op maandag 14 juli 2014 11:23 schreef Jordony het volgende:
Man man man, die logo's kan je voor een paar 100 euro laten maken door een zzp'er. En dat moet dan een ton hebben gekost
En dat is dus uiteindelijk ook gewoon teruggedraaid. Omdat het nooit echt inburgerde.quote:Op maandag 14 juli 2014 11:17 schreef Jason22 het volgende:
[..]
Zo ging het een tijdje ook met Nederland 2, dat zo'n 10 jaar TV2 heette.
Omdat die naam bijvoorbeeld zo lekker bekt of helemáál niet klinkt als een van managers vergeven organisatie die lichtjarenver afstaat van haar publiek?quote:Op maandag 14 juli 2014 14:56 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ik wed om 5 gulden dat je het twee maanden later gewoon NPO noemt.
quote:Op maandag 14 juli 2014 19:25 schreef Pandaplint het volgende:
Gaap. Weer veel onderbuik gegil over het herontwerp van een paar logootjes. De huisstijl gaat verder dan deze logootjes, Denk ook aan briefpapier, visitekaartjes, enveloppen, presentatieformats enz enz enz.
quote:'Het laten ontwerpen van 13 nieuwe logo's heeft ons 100.000 euro gekost. Het toepassen ervan in leaders en op sites doen we binnen het bestaande budget voor marketing
Ah, dus aan het omnoemen van Hilversum 1 naar Radio 1 heb je uiteindelijk wel toegegeven.quote:Op maandag 14 juli 2014 19:02 schreef Ferdo het volgende:
Ik blijf het gewoon consequent Nederland 1, Nederland 2 en Nederland 3 noemen. En Radio 1 en Radio 5 heten gewoon nog Radio 1 en Radio 5. Dat soort quatsch is aan mij niet besteed.
De overgang van een naam die meer aan een lokale omroep doet denken aan het meer logisch klinkende Radio 1 was inderdaad niet zo'n probleem. Het nut van zo'n onzinnige managersafkorting ervóór ontgaat me compleet, dus waarom zou ik dáárin mee moeten gaan?quote:Op maandag 14 juli 2014 19:27 schreef remlof het volgende:
[..]
Ah, dus aan het omnoemen van Hilversum 1 naar Radio 1 heb je uiteindelijk wel toegegeven.
Maar 3FM noem je dus nog steeds Radio 3?quote:Op maandag 14 juli 2014 19:30 schreef Ferdo het volgende:
[..]
De overgang van een naam die meer aan een lokale omroep doet denken aan het meer logisch klinkende Radio 1 was inderdaad niet zo'n probleem. Het nut van zo'n onzinnige managersafkorting ervóór ontgaat me compleet, dus waarom zou ik dáárin mee moeten gaan?
Overigens is Radio 1 het vroegere Hilversum II, en vice versa.
quote:Op maandag 14 juli 2014 10:29 schreef IkStampOpTacos het volgende:
Ik noem het al meer dan een jaar NPO1, 2 en 3.quote:Op maandag 14 juli 2014 10:29 schreef IkStampOpTacos het volgende:
Correct.quote:Op maandag 14 juli 2014 19:52 schreef remlof het volgende:
[..]
Maar 3FM noem je dus nog steeds Radio 3?
Verandering is prima, als het zin heeft. Dat hernoemen van de tv- en radiozenders is gewoon volslagen onzinnig. Gewoon Nederland 1 dus voor mij en niet de Nieuwe Pekelase Omroep 1. Het bekt ook helemaal niet.quote:Op maandag 14 juli 2014 21:18 schreef remlof het volgende:
[..]
Je rekent ook vast alles nog om naar guldens.
Eng hè, verandering?
Het is niet volslagen onzinnig, het draait om internationale branding. Nu profileren ze zich online met meer dan twintig verschillende namen, de namen van alle zenders, plus die van alle omroepen.quote:Op maandag 14 juli 2014 21:23 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Verandering is prima, als het zin heeft. Dat hernoemen van de tv- en radiozenders is gewoon volslagen onzinnig. Gewoon Nederland 1 dus voor mij en niet de Nieuwe Pekelase Omroep 1. Het bekt ook helemaal niet.
Denk je dat dat de gemiddelde kijker boeit, dat verhaal van international branding? En is het bestaan van al die namen werkelijk zo'n probleem voor het publiek? Integendeel, die zal eerder meer eenheidsworst gaan vrezen als dit werkelijk zo geforceerd wordt doorgevoerd.quote:Op maandag 14 juli 2014 21:26 schreef remlof het volgende:
[..]
Het is niet volslagen onzinnig, het draait om internationale branding. Nu profileren ze zich online met meer dan twintig verschillende namen, de namen van alle zenders, plus die van alle omroepen.
Dat wordt straks allemaal onder NPO gevat. Net zoals bijvoorbeeld de Italiaanse publieke omroep al jaren doet onder de naam RAI.
Ik ben wel bereid om over een paar jaar MS Paint op te starten en de nieuwe logo's van Nederland 1-3 en Radio 1-6 te ontwerpen.quote:Op maandag 14 juli 2014 21:35 schreef kawotski het volgende:
Hoe hou je jezelf aan het werk. Alsof we geen idee hadden waar we naar aan het kijken waren.
Hopelijk is de NPO dan beperkt tot Nederland 1 en Radio 1, meer is niet nodig.quote:Op maandag 14 juli 2014 21:39 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Ik ben wel bereid om over een paar jaar MS Paint op te starten en de nieuwe logo's van Nederland 1-3 en Radio 1-6 te ontwerpen.
Ik doe dat vaak ook nog...quote:Op maandag 14 juli 2014 13:31 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Ik heb het ook nog altijd over Hilversum 3.
Zelfs mijn leeftijdsgenoten kijken me meewarig aan.
Plasmaschermenquote:Op maandag 14 juli 2014 23:18 schreef Panthera. het volgende:
Maar dit zijn dus ook de nieuwe logos die op TV komen naast ieder programma? Die oude 1 2 en 3 zijn al zo bizar groot en opdringerig en vallen vaak volledig uit de toon met het beeld daarachter (om over de problemen voor plasmaschermen maar te zwijgen), maar het wordt alleen maar groter. Wat is er mis met grijs-transparante tekst
Wie zegt dat ze de logo's in de rechterbovenhoek niet iets kleiner maken na de nieuwe toevoeging?quote:Op maandag 14 juli 2014 23:18 schreef Panthera. het volgende:
Maar dit zijn dus ook de nieuwe logos die op TV komen naast ieder programma? Die oude 1 2 en 3 zijn al zo bizar groot en opdringerig en vallen vaak volledig uit de toon met het beeld daarachter (om over de problemen voor plasmaschermen maar te zwijgen), maar het wordt alleen maar groter. Wat is er mis met grijs-transparante tekst
Remlof, de hoer van NPOquote:Op dinsdag 15 juli 2014 00:07 schreef remlof het volgende:
[..]
Wie zegt dat ze de logo's in de rechterbovenhoek niet iets kleiner maken na de nieuwe toevoeging?
Ik begrijp het waarom en ik zie in dat dingen soms moeten veranderen, in tegenstelling tot sommigen die bij elke verandering meteen beginnen te janken dat alles vooral zo moet blijven zoals het is.quote:
http://www.ad.nl/ad/nl/56(...)o-op-tv-scherm.dhtmlquote:NPO vreest claims door 'inbranden' logo op tv-scherm
In Hilversum is onrust ontstaan over de opvallende, felgekleurde logo's van de publieke netten 1, 2 en 3. Die kunnen door inbranden blijvende schade toebrengen aan televisieschermen. In een memo waarschuwt NPO-directeur Klein voor claims van tv-bezitters die zouden kunnen oplopen tot in de miljoenen euro's.
Directeur Frans Klein komt in zijn interne schrijven met het plan om de logo's in de eerste en de laatste 30 seconden van elk programma nog in kleur te tonen. In de tussenliggende periode zouden ze doorschijnend wit moeten worden, dit om het inbranden te voorkomen.
Omroepen gaan (nog) niet mee
Een groot deel van de omroepen slaat deze aanbeveling vooralsnog in de wind. Niet alleen willen ze eerst de risico's van de huidige gekleurde beeldlogo's helder in kaart hebben, ook vrezen ze dat de eigen merknaam bijna letterlijk naar de achtergrond verdwijnt.
In de memo stelt Klein dat er sinds enige tijd klachten binnenkomen van tv-bezitters over het inbranden van de logo's van Nederland 1, 2, 3 en Zapp (verantwoordelijk voor de jeugdprogramma's). Omdat deze altijd in de rechterbovenhoek staan, kan bij het te lang aanhouden van de televisie het logo permanent zichtbaar blijven.
NPO kent logo-gevaar al 4 jaar
De European Broadcasting Union (EBU) waarschuwde al in februari 2010 voor het inbranden van televisielogo's van met name plasmaschermen. Het advies was om logo's niet steeds op dezelfde plaats te projecteren en zoveel mogelijk weg te laten. De Europese omroeporganisatie adviseerde ook om geen felle kleuren (met name geen blauw en geel) te gebruiken, maar de intensiteit aan te passen aan het beeld door het logo transparant wit te maken. België volgde dat advies op.
De NPO niet, terwijl er al jaren op internetfora wordt geklaagd over plasmaschermen waarop logo's van de NPO zijn ingebrand. Vooral de oudere generatie plasmaschermen zou hiervan last hebben, de nieuwere generatie en LCD-schermen niet. Als een scherm eenmaal is ingebrand is er niets meer aan te doen. Professor plasmafysica Gerrit Kroesen: 'Dan zit het fosfor er echt ingebrand. Alleen vervangen van het scherm lost dat op. En dat is heel duur.'
Op de vraag waarom er toch niet eerder aan de bel werd getrokken, reageert Klein: 'Ik zat in 2010 nog niet op deze plek.'
Logo's
In de linkerbovenhoek van de drie netten staat het logo van de betreffende omroep zoals TROS, VARA of BNN. Omdat deze geregeld wisselen, branden ze niet in. Echter, zo schrijft Klein, 'uit oogpunt van vindbaarheid en een evenwichtige presentatie is het van belang dat zowel het net- als het omroeplogo in doorschijnend wit wordt vertoond.'
De tv-directeur laat het AD weten niet op de hoogte te zijn van reeds ingediende claims. 'Niet dat ik weet', zegt hij. 'Ik hoor ook soms als kritiek dat de huidige logo's erg opvallend, erg 'in your face' zijn. Het is niet de hoofdreden, maar ook daaraan zou je met transparant wit tegemoet komen.'
Ook een 'logisch moment'
Klein hoopt dat zijn plan alsnog snel groen licht krijgt. Ook vanwege de aanstaande naamsverandering. Nederland 1, 2 en 3 heten per 19 augustus NPO 1, 2 en 3. 'Een logisch moment', zegt Klein. De publieke omroep wil zo beter herkenbaar en te vinden zijn 'in al dat mediageweld'.
Nee, ook bij LCD kan het voorkomen alleen minder snel.quote:Op dinsdag 15 juli 2014 07:41 schreef Hi_flyer het volgende:
Hoorde het net ook op BNR. Wat is dit voor bullshit? Dit gaat toch alleen op voor CRT-schermen?
quote:Publieke omroep past beeldlogo’s aan
De publieke omroep luistert na lange tijd dan toch naar een veel gehoorde klacht van haar kijkers en past binnen enkele weken de beeldlogo’s van haar tv-zenders aan.
De beeldlogo’s verdwijnen niet uit het beeld maar worden wel minder opvallend zichtbaar. Dat wil de NPO realiseren door de beeldlogo’s transparanter te maken. De wijziging is door NPO-woordvoerster Charlotte Geurink aan Totaal TV bevestigd. De transparantere beeldlogo’s worden in juni op de landelijke zenders Nederland 1, Nederland 2 en Nederland 3 ingevoerd. Na de wijziging voldoen de beeldlogo’s aan de richtlijnen van de European Broadcast Union (EBU). Beeldlogo’s zijn in veel gevallen een wens van contentaanbieders om het content tegen commerciële hergebruik en verkoop van opgenomen tv-programma’s te verhinderen. Sommige contentaanbieders eisen zelfs het gebruik van beeldlogo’s.
Beeldvervuiling
Veel kijkers vinden dit een vorm van beeldvervuiling die er voor zorgt dat er met minder plezier naar programma’s gekeken wordt. Naast het zenderlogo is er bij de publieke omroep ook nog een melding of een logo van de uitzendende publieke omroep te zien. Bij premium aangekocht content – zoals de samenvattingen van het Eredivisie-voetbal – is soms ook een extra logo in één van de onderhoeken van het beeldscherm te vinden. In Nederland gebruiken commerciële omroepen naast zenderlogo’s ook infobanners en infobalken tijdens lopende programma’s om de kijker op komende programma’s te wijzen.
(totaaltv.nl)
Want als ze het NPO 1/2/3 noemen weet niemand meer dat het hetzelfde merk is?quote:Op dinsdag 15 juli 2014 10:23 schreef borisz het volgende:
Met Nederland 1/2/3 heb je één sterkste merken van NL. Raar dat ze dat weggooien.
Maar ja het draait bij die club alleen maar om de beeldvorming en niet om goede programma's.
Haha Apple hèquote:Op maandag 14 juli 2014 19:03 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Misschien moeten ze ook aan Samsung dokken vanwege het gebruik van die afgeronde hoeken.
quote:Verzet tegen transparant omroeplogo
De NPO kan de omroepen nog meer vertellen: ze houden vast aan hun eigen kleurige logo's in huisstijl. Alleen Nederland 1, 2 en 3 schakelen maandag 19 augustus over naar transparant wit om schade aan tv-schermen te voorkomen. Dan heten de zenders NPO 1, 2 en 3.
Zulke transparante logo's lijken op een watermerk en vallen daardoor minder in het oog. De NPO drong er vorige maand op aan dat alle omroepen een dergelijk logo nemen. Televisiedirecteur Frans Klein benadrukte daarbij dat kijkers klagen over de huidige felgekleurde beeldmerken, die in de rechter bovenhoek staan tijdens uitzendingen en op sommige tv-toestellen 'inbranden': het logo blijft dan permanent zichtbaar, ook op andere zenders. Vooral plasmaschermen zijn hiervoor gevoelig.
De omroepen in het publieke bestel voelen niets voor de verwatering van hun identiteit. Ze hebben elkaar opgezocht in het verzet tegen verandering van hun logo's. In een schrijven aan het NPO-bestuur vragen ze dringend om nieuw overleg.
Een NPO-woordvoerster zegt dat er een gesprek met de omroepen zal plaatsvinden. Volgens haar is er voor 19 augustus geen oplossing en blijft de transparantie op het tv-scherm vooralsnog beperkt tot de NPO-logo's
(ad.nl)
Ik niet, ze moeten hun voortbestaan waarborgen nu de inkomsten via de overheid en leden omlaag gaan.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 17:11 schreef Evertjan het volgende:
het blijft nog steeds verwerpelijk dat de NPO via NPO.nl commerciële activiteiten ontplooit van gemeenschappelijk geld
nee hoor dat hoeven ze helemaal niet ze moeten zich gewoon focussen op hun kerntaken en dat is TV en radio programma's maken.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 17:13 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik niet, ze moeten hun voortbestaan waarborgen nu de inkomsten via de overheid en leden omlaag gaan.
Tja..quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 17:11 schreef Evertjan het volgende:
het blijft nog steeds verwerpelijk dat de NPO via NPO.nl commerciële activiteiten ontplooit van gemeenschappelijk geld
En dat is gratis?quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 17:15 schreef Evertjan het volgende:
[..]
nee hoor dat hoeven ze helemaal niet ze moeten zich gewoon focussen op hun kerntaken en dat is TV en radio programma's maken.
ze krijgen ieder jaar een grote zak met geld van de belastingbetaler dat zou meer dan genoeg moeten zijn plus nog eens geld van de leden en de STERquote:
De ledenaantallen en de STER-opbrengsten lopen terug. Dus ze moeten ergens anders geld vandaan halen.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 17:17 schreef Evertjan het volgende:
[..]
ze krijgen ieder jaar een grote zak met geld van de belastingbetaler dat zou meer dan genoeg moeten zijn plus nog eens geld van de leden en de STER
Dit klopt niet. Er zijn meer leden dan vijf jaar geleden.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 17:13 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik niet, ze moeten hun voortbestaan waarborgen nu de inkomsten via de overheid en leden omlaag gaan.
of ergens anders op bezuinigenquote:Op dinsdag 12 augustus 2014 17:24 schreef remlof het volgende:
[..]
De ledenaantallen en de STER-opbrengsten lopen terug. Dus ze moeten ergens anders geld vandaan halen.
Het is een lappendeken en op de internationale markt onherkenbaar als een geheel, zoals BBC en RAI dat wel zijn.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 17:25 schreef Lothiriel het volgende:
Weggegooid geld weerWie is er precies niet tevreden over de huidige benaming? Hebben ze een steekproef gedaan bij de kijkers om te zien of een meerderheid wat anders wou?
Mooi voorbeeld hoe een specificatieblad hoort te zijn.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 17:23 schreef Jason22 het volgende:
25 pagina's hoe de logo's zijn opgebouwd![]()
http://download.omroep.nl(...)htlijn_Logos_def.pdf
Een van de kinderen van de grote baas was een grafisch design bureau begonnen en had een grote opdracht nodig waarschijnlijk, die hele gooise matras hangt van vriendjespolitiek en nepotisme aan elkaar.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 17:25 schreef Lothiriel het volgende:
Weggegooid geld weerWie is er precies niet tevreden over de huidige benaming? Hebben ze een steekproef gedaan bij de kijkers om te zien of een meerderheid wat anders wou?
Ik vind NL 1, 2 en 3 redelijk 'uniform', maar goedquote:Op dinsdag 12 augustus 2014 17:26 schreef remlof het volgende:
[..]
Het is een lappendeken en op de internationale markt onherkenbaar als een geheel, zoals BBC en RAI dat wel zijn.
Ik verwacht het wel, maar hoop van niet. Zou mooi zijn als al die publieke zenders eens worden opgedoekt.quote:
Nee dat sluit mensen buitenquote:Op dinsdag 12 augustus 2014 17:28 schreef Lothiriel het volgende:
[..]
Ik vind NL 1, 2 en 3 redelijk 'uniform', maar goed.
Dat zulke bedrijven bestaan is 1quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 17:23 schreef Jason22 het volgende:
Ditquote:Op maandag 14 juli 2014 11:11 schreef Luigi het volgende:
Godverdomme, trappen we anno 2014 nog steeds in dat paarse broeken geneuzel?.
En over 10 jaar weer Nederland 1 herintroduceren omdat dat zo 'lekker herkenbaar is'. Bewaar me.
Ze nemen zich wel heel serieusquote:Op dinsdag 12 augustus 2014 17:34 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Dat zulke bedrijven bestaan is 1
Maar dat zulke bedrijven serieus worden genomen, gaat me echt te ver.
Ik mis een logo met een gele 'diamant' net zoals Nederland 2 vroeger hadquote:Op dinsdag 12 augustus 2014 17:35 schreef Lothiriel het volgende:
[..]
Ze nemen zich wel heel serieus![]()
![]()
'diamantvorm'
Echt he. Dit is gewoon broodvoorziening.quote:Op maandag 14 juli 2014 10:25 schreef Roceco het volgende:
sooow, die marketingsjakies hebben de publi....NPO hiermee wel echt even gefikst hoor
waarom zou de NPO zich internationaal moeten ''branden'' Het is een publieke omroep specifiek en alleen gericht op de Nederlandse markt.quote:Op maandag 14 juli 2014 22:46 schreef remlof het volgende:
Mijn post hier is verdwenen, maar ik zei dus dat de NPO zichzelf wel internationaal moet branden in dit multimediale tijdperk om te kunnen blijven voortbestaan.
En dus doen ze het uiteindelijk ook voor de kijker, om te zorgen dat die kan blijven kijken en luisteren naar de programma's van de Nederlandse Publieke Omroep. Via welk medium dan ook.
De kijkers zitten hier helemaal niet op te wachten. En de NPO is een kunstmatig opgeklopt merk dat mensen ook niks zegt. Tot voor kort manifesteerde de NPO zich als "Publieke Omroep". Sinds een tijdje is dat ineens NPO.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 17:25 schreef Lothiriel het volgende:
Ik heb vandeweek de eerste nieuwe vorm al gezien toen ik rond half 9 het 8u journaal wilde kijken;quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 17:24 schreef remlof het volgende:
[..]
De ledenaantallen en de STER-opbrengsten lopen terug. Dus ze moeten ergens anders geld vandaan halen.
quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 17:23 schreef Jason22 het volgende:
quote:Het NPO logo is gebaseerd op een vierkant met
afgeronde hoeken die terugkomt in de let ter ‘O’.
We noemen de vierkant met afgeronde hoeken
de ‘diamant’. Het is het eerste fundament van de
visuele identiteit.
Het woord ‘NPO’ wordt hier in onderkast
toegepast. De ronde let ters krijgen hierdoor een
open en toegankelijke uitstraling. In geschreven
tekst wordt ‘NPO’ wel in kapitalen gebruikt
Het is dan ook geen 1983 meer.quote:Op dinsdag 15 juli 2014 11:02 schreef Jason22 het volgende:
Het radio 1 logo gaat er wel op achteruit zeg...![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ja, want Nederland 1, 2 en 3 zijn er voor de internationale marktquote:Op dinsdag 12 augustus 2014 17:26 schreef remlof het volgende:
[..]
Het is een lappendeken en op de internationale markt onherkenbaar als een geheel, zoals BBC en RAI dat wel zijn.
Dat moet natuurlijk helemaal nietquote:Op dinsdag 12 augustus 2014 17:24 schreef remlof het volgende:
[..]
"Compleet nalaat" is ook onzin natuurlijk. Er zijn genoeg interessante documentaires en programma's, die ik niet terug zie bij de commerciëlen. Er is ook genoeg bagger bij de de NPO uiteraard, maar de enige programma's die ik op TV kijk (afgezien van sport) zijn op de NPO.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 08:12 schreef BlauweSporttas het volgende:
[..]
Dat moet natuurlijk helemaal niet
Het is een geldverslindend instituut dat de markt verpest en aandacht zou moeten hebben voor uitzendingen die je normaal gesproken niet zo snel op de commerciëlen ziet maar dat compleet nalaat.
Daar hoeft Matthijs maar een kwartier voor te werken.quote:Op dinsdag 12 augustus 2014 17:09 schreef Elfletterig het volgende:
In plaats van de vraag of er logo's in beeld staan, zou er meer aandacht mogen zijn voor deze totaal zinloze naamswijziging die wordt doorgedrukt en die zeker een ton kost.
quote:Op maandag 14 juli 2014 10:29 schreef IkStampOpTacos het volgende:
Ze verkopen inderdaad best veel aan het buitenland.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 02:40 schreef 2cv het volgende:
[..]
Ja, want Nederland 1, 2 en 3 zijn er voor de internationale markt
Of verkopen ze echt zoveel programma's aan het buitenland ?![]()
Van Nieuwkerk is maar een armoedzaaier ivm kijkbuisterrorist Albert Verlinde.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 09:22 schreef Specularium het volgende:
[..]
Daar hoeft Matthijs maar een kwartier voor te werken.
En hiervoor zijn 3 zenders, 6 radiostations nodig + een dierentuin aan dure apps?quote:Op woensdag 13 augustus 2014 09:52 schreef Klopkoek het volgende:
De Nederlandse PO is één van de goedkoopste van Europa, zo niet dé goedkoopste. Zelfs goedkoper dan de MOE-landen.
En dat laat zich zien. If you pay peanuts...
Uit onderzoek blijkt ook dat landen met een sterke en 'dure' PO een aanzienlijk beter geïnformeerde bevolking heeft, die basale feiten beter op een rijtje hebben. Dat is ook wat waard, een bevolking die weet waar bijv. Tokyo ligt.
Itt de onderbuik is het eerder zo dat de commerciëlen alles met list en bedrog bij elkaar monteren... Een consumentenprogramma zal je op de commerciëlen nooit zien. Maar omdat RTL lang niet zo transparant is als de NPO, zien velen dit uiteraard niet.
Waarom toch altijd die fixatie op het aantal zenders? Voor een land met meer dan 16 miljoen inwoners zijn drie publieke tv-zenders er echt niet overdreven veel.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 12:52 schreef BlauweSporttas het volgende:
[..]
En hiervoor zijn 3 zenders, 6 radiostations nodig + een dierentuin aan dure apps?
Oh ? Zoals ?quote:Op woensdag 13 augustus 2014 09:52 schreef remlof het volgende:
[..]
Ze verkopen inderdaad best veel aan het buitenland.
wut?? De Vakantieman is groot geworden op RTLquote:Op woensdag 13 augustus 2014 09:52 schreef Klopkoek het volgende:
De Nederlandse PO is één van de goedkoopste van Europa, zo niet dé goedkoopste. Zelfs goedkoper dan de MOE-landen.
En dat laat zich zien. If you pay peanuts...
Uit onderzoek blijkt ook dat landen met een sterke en 'dure' PO een aanzienlijk beter geïnformeerde bevolking heeft, die basale feiten beter op een rijtje hebben. Dat is ook wat waard, een bevolking die weet waar bijv. Tokyo ligt.
Itt de onderbuik is het eerder zo dat de commerciëlen alles met list en bedrog bij elkaar monteren... Een consumentenprogramma zal je op de commerciëlen nooit zien. Maar omdat RTL lang niet zo transparant is als de NPO, zien velen dit uiteraard niet.
Het probleem is een beetje dat ze het nooit goed kunnen doen.quote:Op woensdag 13 augustus 2014 12:52 schreef BlauweSporttas het volgende:
[..]
En hiervoor zijn 3 zenders, 6 radiostations nodig + een dierentuin aan dure apps?
quote:Op woensdag 13 augustus 2014 13:28 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Waarom toch altijd die fixatie op het aantal zenders? Voor een land met meer dan 16 miljoen inwoners zijn drie publieke tv-zenders er echt niet overdreven veel.
Overigens heeft de Publieke Omroep nog veel meer kanalen dan je noemt. Want ze participeren ook in BVN én er zijn diverse themakanalen zoals NPO Politiek, NPO DOC en NPO Cultura. En qua radiozenders vergeet je FunX mee te tellen.
Ik mag hopen dat jullie het bestaansrecht van de PO niet hoeven te verdedigen in de tweede kamer, wat een kansloze argumenten zeg.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 08:14 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het probleem is een beetje dat ze het nooit goed kunnen doen.
Als ze dat allemaal niet doen, dan krijg je dat dezelfde groep mensen het ziet als een oubollig instituut, nog stammend uit de tijd van de stoomtrein. Dat ze niet met hun tijd zijn mee gegaan etc.
Datzelfde geldt overigens voor het programma-aanbod. Wat nu als ze alle entertainment, sport e.d. laten varen? Dat is koren op de molen voor de gasten die de PO als een ons-kent-ons feestje van de grachtengordel ziet.
Ik ging in op een opmerking over het aantal zenders, niet over het bestaansrecht van de Publieke Omroep an sich. Je verwijt is dus een beetje raar.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 08:40 schreef BlauweSporttas het volgende:
Ik mag hopen dat jullie het bestaansrecht van de PO niet hoeven te verdedigen in de tweede kamer, wat een kansloze argumenten zeg.
Snap jij dat ze deze dingen ondernemen om niet als achterhaald over te komen? Of té zeer vergrijzen.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 08:40 schreef BlauweSporttas het volgende:
[..]
[..]
Ik mag hopen dat jullie het bestaansrecht van de PO niet hoeven te verdedigen in de tweede kamer, wat een kansloze argumenten zeg.
Ja, jij kijkt toch geen tv.quote:Op maandag 14 juli 2014 16:24 schreef remlof het volgende:
Prima stap van de NPO, ik ben helemaal voor.
Nou ja, Nederland vergrijst massaal dus in dat opzicht zitten ze goed.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 09:43 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Snap jij dat ze deze dingen ondernemen om niet als achterhaald over te komen? Of té zeer vergrijzen.
Pluriform betekent letterlijk veelvormig. Ik doel op een gevarieerd aanbod, met voor ieder wat wils en met ruimte voor allerlei levenbeschouwelijke, maatschappelijke stromingen. En je kunt ook pluriform zijn met één tv-zender en één radiozender. Dan doen we van 16.00 tot 17.00 uur een uurtje popmuziek, daarna een uurtje nieuws en na zessen een uurtje klassieke muziek. De vraag is dan alleen of alle doelgroepen wel goed worden bediend.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 09:10 schreef BlauweSporttas het volgende:
Definieer pluriform? Heb je 3 zenders en 5 radiostations en nog heel veel meer nodig om pluriform te zijn? Kan pluriformiteit hand in hand gaan met lage kosten?
Zomaar wat vragen?
Daar is deze naamswijziging niet voor nodig hoor. Het is uiteindelijk begonnen met iemand die nog een potje geld overhad, wat op moest. De argumenten zijn er min of meer bijverzonnen.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 09:43 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Snap jij dat ze deze dingen ondernemen om niet als achterhaald over te komen? Of té zeer vergrijzen.
Waarom moet dat perse allemaal publiek en dus worden betaalt van belastingcenten? Het is veel efficiënter om een flink deel van deze kanalen commercieel te doen. Radio 2 en 3 kunnen in principe commercieel, want in de praktijk zijn ze dat toch al.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 10:42 schreef Elfletterig het volgende:
Ik vind het aantal radiozenders eerder te beperkt dan te uitgebreid. Nieuws en klassiek (1 en 4) zijn eigenlijk een gegeven; die kom je overal tegen, in elk land. Radio 2, 3 en 5 zijn leeftijdsgebonden doelgroepzenders. Radio 6 is de enige zender die focust op specifieke muziekgenres, namelijk soul en jazz. Er zou wat mij betreft nog prima een kwaliteits-muziekzender bij kunnen, die o.a. ruimte biedt aan alternatieve muziek en de betere pop-/rock-muziek. Een beetje naar het voorbeeld van BBC Radio 6 Music.
Wat ik jammer vind is dat eigenlijk radio 1 t/m 6 allemaal eenheidsworst is. Voorbeeldje: Op alle zes de zenders heb je een ochtendnieuwsshow met muziek. Dan is de toonzetting wellicht anders en dan natuurlijk op radio 4 heb je klassieke muziek. Maar er is geen zender die het nieuws in de ochtend overslaat/minimaliseert. Of zo zou radio 1 gewoon de muziek eruit moeten gooien en een echte nieuwszender worden.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 10:42 schreef Elfletterig het volgende:
Ik vind het aantal radiozenders eerder te beperkt dan te uitgebreid. Nieuws en klassiek (1 en 4) zijn eigenlijk een gegeven; die kom je overal tegen, in elk land. Radio 2, 3 en 5 zijn leeftijdsgebonden doelgroepzenders. Radio 6 is de enige zender die focust op specifieke muziekgenres, namelijk soul en jazz. Er zou wat mij betreft nog prima een kwaliteits-muziekzender bij kunnen, die o.a. ruimte biedt aan alternatieve muziek en de betere pop-/rock-muziek. Een beetje naar het voorbeeld van BBC Radio 6 Music.
Ik zou 2, 3 en 5 liever samen tegen het licht houden. Eventueel twee zenders van maken. Doelgroep 3FM iets verruimen, doelgroep Radio 2: pakweg 40-plus. Radio 5 inruilen voor een echte muziekzender. Of 2, 3 en 5 gewoon zo laten en Radio 7 oprichten.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 13:05 schreef borisz het volgende:
[..]
Wat ik jammer vind is dat eigenlijk radio 1 t/m 6 allemaal eenheidsworst is. Voorbeeldje: Op alle zes de zenders heb je een ochtendnieuwsshow met muziek. Dan is de toonzetting wellicht anders en dan natuurlijk op radio 4 heb je klassieke muziek. Maar er is geen zender die het nieuws in de ochtend overslaat/minimaliseert. Of zo zou radio 1 gewoon de muziek eruit moeten gooien en een echte nieuwszender worden.
Daarbij is het ook qua muziek redelijke eenheidsworst. 3FM wijkt niet heel veel af van 2. Daar zouden veel meer verschillen mogen ontstaan.
In andere landen (bijv. Frankrijk) hebben ze publieke zenders inderdaad geprivatiseerd. Dat verschil is gewoon te merken, en het argument dat je dan hetzelfde product houdt gaat niet op.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 12:56 schreef justanick het volgende:
[..]
Waarom moet dat perse allemaal publiek en dus worden betaalt van belastingcenten? Het is veel efficiënter om een flink deel van deze kanalen commercieel te doen. Radio 2 en 3 kunnen in principe commercieel, want in de praktijk zijn ze dat toch al.
Dat de NL NPO spotgoedkoop zou zijn is een fabeltje. Dat is ooit de wereld in geholpen door de toenmalige voorzitter van de NPO, die daarbij gemakshalve een deel van de kosten mee 'vergat' te rekenen en ook 'vergat' te stipuleren dat veel andere publieke omroepen reclamevrij zijn. En daarmee overigens ook minder kijkcijferdruk hebben.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 13:21 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
In andere landen (bijv. Frankrijk) hebben ze publieke zenders inderdaad geprivatiseerd. Dat verschil is gewoon te merken, en het argument dat je dan hetzelfde product houdt gaat niet op.
Je kunt vinden dat het prima uit pakt, maar ervaring van andere landen leert dat je er niet hetzelfde voor terug krijgt.
Er wordt ook vaak gezegd dat TROS en SBS6 inwisselbaar zijn, maar daar ben ik het niet mee eens.
Om de vraag om te draaien: waarom moet er nog meer geld vanaf als de PO al spotgoedkoop is ivm andere landen? Zijn al die andere landen gekke henkie?
Je verwart het concept 'sterke publieke omroep' met een omroep die zich commercieel gedraagt, kijkcijfers najaagt en miljarden per jaar verbrand.quote:Ik denk het niet: één voordeel is - zoals gezegd - dat landen met een sterke PO toevalligerwijs ook beter zijn geïnformeerd en basale feiten beter op orde hebben. De bevolking is, op de één of andere manier, beter geïnformeerd (bijv. het aantal mensen dat denkt dat Obama een moslim is).
Dit ja, voor iets wat er op het oog nou niet bepaald complex of gewaagd uitziet.quote:Op maandag 14 juli 2014 10:29 schreef IkStampOpTacos het volgende:
Niet waar: ook de EBU zegt het.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 16:33 schreef justanick het volgende:
[..]
Dat de NL NPO spotgoedkoop zou zijn is een fabeltje. Dat is ooit de wereld in geholpen door de toenmalige voorzitter van de NPO, die daarbij gemakshalve een deel van de kosten mee 'vergat' te rekenen en ook 'vergat' te stipuleren dat veel andere publieke omroepen reclamevrij zijn. En daarmee overigens ook minder kijkcijferdruk hebben.
Hoe?quote:maar de NPO heeft het leven van een volledig commerciële zender die 24/7 alternatieve muziek draaide - en daarbij veel verder ging dan radio 3 durft - nagenoeg onmogelijk gemaakt
Maar die hebben de bonus van schaalvoordelen. Dat brengt ook betere onderhandelingsposities met zich mee.quote:Afgezien daarvan zijn de budgetten van bijvoorbeeld een BBC, maar ook van Duitse zenders als ARD, ZDF en zelfs de Dritten (budget WDR is meen ik meer dan 1 miljard per jaar) bizar hoog. Een programma als Top Gear sloopt regelmatig een caravan voor een shot van een paar seconden. Gewoon omdat het kan.
Precies wat die akelige VVD wilde. Het is de VVD geweest die de reclame invoerde bij de PO, het is de VVD geweest die de netmanagers macht gaf (ten koste van de ledenomroepen) en een hoop interne verzelfstandigingen en privatiseringen doorvoerde.quote:Je verwart het concept 'sterke publieke omroep' met een omroep die zich commercieel gedraagt, kijkcijfers najaagt en miljarden per jaar verbrand.
quote:miljarden per jaar verbrand.
De EBU zegt dat de NPO net zo goedkoop is per inwoner als de NPO zelf beweerde?quote:Op donderdag 14 augustus 2014 16:48 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Niet waar: ook de EBU zegt het.
o.a. gebruiken excessief aantal etherfrequenties (gevolg: minder ruimte voor commerciële zenders), weigeren het FM-netwerk efficiënt in te richten (gebruiken ze nog meer frequenties), publiek geld gebruiken om exclusief festivals uit te mogen zenden - waarbij andere zendgemachtigden het terrein nagenoeg niet eens op mogen, ideeën van commerciële zenders jatten en ook hier exclusiviteit bedingen, the list goes on and on. Verbazend dat je hier niet van op de hoogte bent.quote:Hoe?
Ik had het niet over de kosten per inwoner, maar over de budgetten. En die zijn gewoon bijzonder hoog. En de geldverspilling in andere landen wordt gebruikt als legitimatie voor de NPO om geld over de balk te smijten, wat natuurlijk is gespeend van iedere logica.quote:Maar die hebben de bonus van schaalvoordelen. Dat brengt ook betere onderhandelingsposities met zich mee.
Per inwoner zijn de kosten allesbehalve "bizar hoog".
Oh, wacht, natuurlijk, alles is bij jou de schuld van de VVD. En het klopt inhoudelijk ook niet.quote:Precies wat die akelige VVD wilde. Het is de VVD geweest die de reclame invoerde bij de PO, het is de VVD geweest die de netmanagers macht gaf (ten koste van de ledenomroepen) en een hoop interne verzelfstandigingen en privatiseringen doorvoerde.
Nu al door je argumenten heen?quote:![]()
"Miljarden per jaar" is gewoonweg leugenachtig.quote:
Oh, je gaat weer op die toer. Sneller dan normaal deze keer.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 17:11 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
"Miljarden per jaar" is gewoonweg leugenachtig.
Van voor de mega-bezuinigingen:quote:Op donderdag 14 augustus 2014 17:05 schreef justanick het volgende:
Overigens zegt dezelfde EBU wel (in een rapport dat onder het tapijt is geveegd) dat alleen de RAI in de buurt komt van de hoeveelheid entertainment die de NPO uitzendt. De andere publieke omroepen zitten daar VER onder.
Dat is niet een bevoegdheid van de Publieke Omroep. Daar gaan zij niet over en hebben ze zelfs geen (formele) medezeggenschap in.quote:o.a. gebruiken excessief aantal etherfrequenties (gevolg: minder ruimte voor commerciële zenders), weigeren het FM-netwerk efficiënt in te richten (gebruiken ze nog meer frequenties)
Omgekeerd gebeurt niet natuurlijk.quote:ideeën van commerciële zenders jatten en ook hier exclusiviteit bedingen
Is het een bijzonder inefficiënte bedrijfstak? Veel succes met dat bewijzen.quote:Ik had het niet over de kosten per inwoner, maar over de budgetten. En die zijn gewoon bijzonder hoog. En de geldverspilling in andere landen wordt gebruikt als legitimatie voor de NPO om geld over de balk te smijten, wat natuurlijk is gespeend van iedere logica.
Het klopt wel. De zogeheten 'zwevende reclame' werd op 1 januari 1986 ingevoerd. De VVD heeft de reclameblokken geïntroduceerd. Dit moest óók een derde net financieren. Zoals Jan Slagter terecht zei: indertijd kreeg de PO geen extra budget voor een derde net. In de 'fabeltjeskrant' staat het echter te boek als geldverspilling en pure decadentie.quote:Oh, wacht, natuurlijk, alles is bij jou de schuld van de VVD. En het klopt inhoudelijk ook niet.
Je bent slecht geïnformeerd. De NPO heeft wel degelijk een flinke vinger in de pap gehad bij het zero base project, zowel direct (Nozema) als indirect (lobbywerk). De NPO heeft geweigerd op (N)SFN in te zetten in haar netwerken en daarmee de commerciële omroepen bewust frequenties onthouden.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 17:29 schreef Klopkoek het volgende:
[quote]
Dat is niet een bevoegdheid van de Publieke Omroep. Daar gaan zij niet over en hebben ze zelfs geen (formele) medezeggenschap in.
Niet met belastinggeld.quote:Omgekeerd gebeurt niet natuurlijk.
Publieke omroepen in diverse landen hebben hoge budgetten. Je ontkent dat en komt vervolgens zelf met een overzicht aan waarin o.a. staat dat de ARD en ZDF al dik 8 mld per jaar te besteden hebben. Jij vind 8 miljard voor wat radio- en TV-zenders niet hoog?quote:Is het een bijzonder inefficiënte bedrijfstak? Veel succes met dat bewijzen.
[ afbeelding ]
Neemt geen Oost-Europese landen mee.
Wel opvallend dat je hieronder weer eens als een klein kind begint te schelden en mij een leugenaar noemt (zoals gebruikelijk zonder enige vorm van inhoudelijke of valide argumenten), terwijl jij eerst beweerde dat het de VVD was die de reclame bij de NPO invoerde. Ik vind het laag om iemand een leugenaar te noemen (never attribute to malice what can adequately be explained by stupidity), maar je infantiele gescheld begint wel een tikkie ironisch te worden aangezien je bewering gewoon 100% bullshit was.quote:Het klopt wel. De zogeheten 'zwevende reclame' werd op 1 januari 1986 ingevoerd. De VVD heeft de reclameblokken geïntroduceerd. Dit moest óók een derde net financieren. Zoals Jan Slagter terecht zei: indertijd kreeg de PO geen extra budget voor een derde net. In de 'fabeltjeskrant' staat het echter te boek als geldverspilling en pure decadentie.
Zie boven.quote:Je bent een leugenaar. Dat de PO "miljarden per jaar" verspilt is een 100% leugen. Dat is 'standard procedure' van de VVD overigens.
Nee dat ben ik niet. Daar beslist de stichting NPO niet over. De raad van bestuur van de NPO heeft er niks over te vertellen.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 17:49 schreef justanick het volgende:
[..]
Je bent slecht geïnformeerd. De NPO heeft wel degelijk een flinke vinger in de pap gehad bij het zero base project, zowel direct (Nozema) als indirect (lobbywerk). De NPO heeft geweigerd op (N)SFN in te zetten in haar netwerken en daarmee de commerciële omroepen bewust frequenties onthouden.
Ow dat is het enige criteria: werk jatten van de publieke omroep mag wel omdat zij het met belastinggeld doen.quote:Niet met belastinggeld.
Helemaal niet. Post 143.quote:Publieke omroepen in diverse landen hebben hoge budgetten. Je ontkent dat
Vrijwel alle lande hebben dezelfde methodiek. Merk op dat ook dat alleen de ZDF en ARD zijn opgenomen in het overzicht, NIET de regionale omroepen. Bij de BBC zijn de regionale omroepen ook weggelaten, het originele rapport kent een asterisk.quote:Bij een aantal landen zijn de regionale zenders meegeteld, bij andere landen niet. Nederland lijkt daardoor goedkoper te zijn dan het daadwerkelijk is.
Ook dat klopt. Weliswaar trad op 14 april 1965 een rood-groen kabinet aan, maar het besluit was al eerder genomen. Ondanks dat een kabinet erover viel, was de wens van de VVD altijd dat reclame moest worden toegelaten.quote:terwijl jij eerst beweerde dat het de VVD was die de reclame bij de NPO invoerde.
Wacht ff, wil je nu beweren dat de NPO tijdens zero base niet heeft kunnen weigeren om (N)SFN in te zetten?quote:Op donderdag 14 augustus 2014 18:37 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Nee dat ben ik niet. Daar beslist de stichting NPO niet over. De raad van bestuur van de NPO heeft er niks over te vertellen.
Jatten hoort er min of meer bij in de media, maar het geval waar ik over praat was nog ff iets erger dan dat. Dat was jatten en het de originele bedenker vervolgens onmogelijk maken. En dat is niet 1 keer gebeurt.quote:Ow dat is het enige criteria: werk jatten van de publieke omroep mag wel omdat zij het met belastinggeld doen.
Je draait er omheen. Het gaat om de absolute budgetten.quote:Helemaal niet. Post 143.
Waarbij je even vergeet te vermelden dat diverse regionale omroepen in DLD onderdeel zijn van de ARD.quote:Vrijwel alle lande hebben dezelfde methodiek. Merk op dat ook dat alleen de ZDF en ARD zijn opgenomen in het overzicht, NIET de regionale omroepen. Bij de BBC zijn de regionale omroepen ook weggelaten, het originele rapport kent een asterisk.
Voor iemand die anderen bij het minste of geringste voor leugenaar uitmaakt ben je wel erg creatief met de feiten. Je schrijft immers zelf al: ondanks dat een kabinet er over viel. Het besluit was nog niet genomen, want het kabinet is er over gevallen...quote:Ook dat klopt. Weliswaar trad op 14 april 1965 een rood-groen kabinet aan, maar het besluit was al eerder genomen. Ondanks dat een kabinet erover viel, was de wens van de VVD altijd dat reclame moest worden toegelaten.
Denk je nu werkelijk dat ik de hogere budgetten van de BBC ontken? Ik doe dat nergens. Dit is verre van integer.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 18:58 schreef justanick het volgende:
Je draait er omheen. Het gaat om de absolute budgetten.
Omdat vele mensen overal de PvdA de schuld van geven. Daarom.quote:En nogmaals de vraag: waarom de VVD er weer met de haren bijslepen? Wat voor ziekelijke obsessie is dat toch van je?
Voorbeeldje dan maar?quote:Op donderdag 14 augustus 2014 19:31 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Denk je nu werkelijk dat ik de hogere budgetten van de BBC ontken? Ik doe dat nergens. Dit is verre van integer.
Wat nergens op slaat is het "miljarden verbranden". Hoe komt de PO aan die "miljarden". Nou? Pure larie.
Ik heb het niet zien gebeuren in dit topic, maar ik kan er overheen hebben gelezen. En meestal ben jij diegene die de VVD er bij de haren bijsleept, nog voordat er uberhaubt een partij is genoemd.quote:Omdat vele mensen overal de PvdA de schuld van geven. Daarom.
Voor de zoveelste keer: de STER is al in 1965 opgericht.quote:Wanneer mensen klagen over het gejaag op hoge kijkcijfers, onder invloed van de STER, dan mag gezegd worden waar dat vandaan komt.
Dat komt in grote mate door het besluit om reclameblokken in te voeren, in 1986. Dit werd geleidelijk uitgebreid tot ook in 1991 op zondag reclameblokken werden uitgezonden, voor/na elk programma.
Terwijl ik er zelf mee van doen heb? Verklaar je nader?quote:Diegene die normaliter altijd op de man begint te spelen ben jij overigens. Zoals toen je ontkende dat RTL een rechts bolwerk was, terwijl je er zelf mee van doen hebt.
Het is ook niet zo sterk om te verwijzen naar een zgn. rapport dat "onder de tafel is geveegd", zonder onderbouwing te geven.quote:
Dit kostte maar 100.00 euro. 10 jaar geleden werden de ruitjes ingevoerd en toen kostte het 1.000.000 euro. Dus het lijkt een stuk goedkoper geworden te zijn met de nadruk op 'het lijkt', want ze zeggen er niet bij wat de leaders, muziekjes, programmaoverzichten, briefpapier, enz. hebben gekost. Het zou me niet verbazen als deze rebranding meer dan 1 miljoen euro heeft gekost.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 20:01 schreef Eenskijken het volgende:
tering..
prima dat een nieuw logo wat geld kost hoor, maar dan verwacht ik wat MEER dan alleen een fucking grijs ruitje... jezus fucking christus.
Err... die opmerking sloeg op het entertainmentgehalte van de NPO en niet op je uitspraken omtrent (N)SFN. Oftewel: leuke poging om woorden te verdraaien, probeer het eens opnieuw maar dan zonder woorden te verdraaien.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 20:09 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het is ook niet zo sterk om te verwijzen naar een zgn. rapport dat "onder de tafel is geveegd", zonder onderbouwing te geven.
Even kijken... minimaal 8 omroepen, dus 8 verschillende baasjes met bijbehorende entourage. Verschillende actualiteitenprogramma's van verschillende omroepen die niet afdoende samenwerken, waardoor er bij dezelfde persconferentie meerdere cameraploegen staan van de verschillende omroepen.quote:Toon maar ook eens de volgende dingen aan:
- Nederlands PO is inefficiënt, geldverkwistend en heeft geen focus (kennelijk is dit in andere landen nog veel erger)
Ik heb nergens geroepen dat ze macht hebben over frequentieveilingen en -verdelingen, alleen dat ze moedwillig een efficiëntere indeling hebben tegengewerkt. Dat is fundamenteel iets anders dan de verdeelprocedure voor de commerciële kavels die wel zijn samengesteld. Alhoewel er sterke aanwijzigingen zijn dat de NPO daar ook een dikke vinger in de pap heeft gehad, heb ik dat niet geroepen.quote:- Stichting PO heeft de macht over de frequentieveilingen en verdelingen.
Niet zo goedkoop als vaak wordt geroepen, inderdaad. O.a. omdat regionale en lokale omroepen vaak buiten de cijfers worden gehouden die naar buiten toe worden geroepen.quote:- De Nederlandse PO is niet goedkoop
?quote:Diegene die normaliter altijd op de man begint te spelen ben jij overigens. Zoals toen je ontkende dat RTL een rechts bolwerk was, terwijl je er zelf mee van doen hebt.
http://www.volkskrant.nl/(...)naar-ons-kijkt.dhtmlquote:Uit onderzoek van de European Broadcasting Union blijkt dat wij in Nederland uiterst goedkoop en efficiënt zijn. Gemeten aan het percentage van het bruto binnenlands product dat aan de publieke omroep wordt uitgegeven, staan we op plaats 28, ingeklemd tussen Bulgarije, Griekenland en Moldavië. Dat was althans de situatie voor de bezuinigingen van Rutte I en II.
Waarom quote je niet gewoon?quote:Op donderdag 14 augustus 2014 22:20 schreef Klopkoek het volgende:
Ik zie weer geen onderbouwingen en bronnen.
Welke vragen?quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 09:38 schreef justanick het volgende:
[..]
Waarom quote je niet gewoon?
En een rij voorbeelden noemen is geen onderbouwing?![]()
En mag ik nou nog antwoorden op mijn vragen?
Ja, en? ARD / ZDF hebben een budget van 8 miljard per jaar, volgens de gegevens waar je zelf mee aan komt zetten. Da's meer dan NL uitgeeft aan defensie, om maar even een voorbeeld aan te halen. Dat is toch gewoon gruwelijk veel geld?quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 09:36 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)naar-ons-kijkt.dhtml
"Waarbij je even vergeet te vermelden dat diverse regionale omroepen in DLD onderdeel zijn van de ARD."
Die ook bij de vleet niet regionaal gebonden programma's maken. Zo verzorgd de Bayerische Rundfunk en WRD de voetbaluitzendingen, en nabeschouwingen, op de ARD. Het is op zijn zachtst gezegd een omvangrijke taakstelling. Dat zie ik de Nederlandse regionale omroepen niet doen.
De Nederlandse regionale omroepen kosten overigens tussen de 100 en 140 miljoen per jaar, volgens de huidige Nederlandse regering althans.
Nou, ik wil even een reactie op je insinuaties omtrent RTL. Daarnaast wacht ik nog steeds met smart op je uitleg omtrent (N)SFN. Alhoewel ik vermoed dat die laatste nooit gaat komen (logisch, want tot nu toe wek je sterk de suggestie geen idee te hebben waar je over praat).quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 09:40 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Welke vragen?
Het werkt trouwens niet zo dat jij alles naar wens mag negeren en ik de vragen moet beantwoorden.
Krijg ik dan eerst een antwoord op de vraag hoe je kan bewijzen dat de NPO bijzonder inefficiënt werkt (tov de bedrijfstak)?quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 09:43 schreef justanick het volgende:
[..]
Nou, ik wil even een reactie op je insinuaties omtrent RTL. Daarnaast wacht ik nog steeds met smart op je uitleg omtrent (N)SFN. Alhoewel ik vermoed dat die laatste nooit gaat komen (logisch, want tot nu toe wek je sterk de suggestie geen idee te hebben waar je over praat).
Nee, want 'tov de bedrijfstak' heb ik nergens geroepen, dat is iets wat jij erbij hebt verzonnen.quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 09:58 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Krijg ik dan eerst een antwoord op de vraag hoe je kan bewijzen dat de NPO bijzonder inefficiënt werkt (tov de bedrijfstak)?
Dat rapport is geheim, dus helaas: nee.quote:Komt het bewijs nog dat enkel de RAI meer entertainment uit zendt?
Dat vroeg ik niet, ik vroeg hoe het kan dat de NPO dan heeft geweigerd (N)SFN in te zetten, terwijl ze er volgens jou niets over te zeggen hebben. Als ze geen zeggenschap hebben, kunnen ze zo'n weigering ook niet volhouden.quote:Wat begrijp je er niet aan dat de NPO er niet over gaat? De NPO gaat niet over 'zerobase' of welk signaal de zendmasten uit zenden.
"gebruiken excessief aantal etherfrequenties (gevolg: minder ruimte voor commerciële zenders), weigeren het FM-netwerk efficiënt in te richten (gebruiken ze nog meer frequenties)"
Ik zei dat de NPO hier geen zeggenschap over heeft. Dat klopt. De NPO richt niet het FM-netwerk in.
Krijgen we termen als graaiers weer. Het duurt dus nog maximaal drie berichten voordat ik een term als 'justanigger' voorbij zie komen of verrot wordt gescholden via PB zie ik?quote:Je discussietechnieken zijn bijzonder sneu. Vanaf het begin speel je op de man.
Het is duidelijk dat je een agenda in deze hebt; hoe kleiner de PO, hoe beter voor de graaiers.
Gruwelijk veel lijkt me wat de Zwitsers uit geven. 1.1 miljard per jaar op nog geen 8 miljoen inwoners.quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 09:41 schreef justanick het volgende:
[..]
Ja, en? ARD / ZDF hebben een budget van 8 miljard per jaar, volgens de gegevens waar je zelf mee aan komt zetten. Da's meer dan NL uitgeeft aan defensie, om maar even een voorbeeld aan te halen. Dat is toch gewoon gruwelijk veel geld?
Daar gaat het jou geenszins om. Je klaagt om het gebrek aan pluriformiteit maar wil dan net die pluriformiteit de nek omdraaien onder het mom van 'samenwerken', en de 8 ledenomroepen opheffen.quote:En nogmaals, waarom is datgene wat andere landen uitgeven aan een publieke omroep relevant voor de discussie in Nederland? Als het hier efficiënter en slimmer kan, is het toch absurd om dat niet te doen?
Alweer geen onderbouwing, en lang niet in dezelfde mate als de ARD.quote:Overigens zenden NL-regionale omroepen ook programma's uit waarvan het de vraag is of ze direct onder een nauwe taakstelling zouden vallen, maar dat geheel terzijde.
De bewijslast ligt bij jou.quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 10:04 schreef justanick het volgende:
De reden is dat de NPO wel degelijk invloed heeft gehad op de freqentieverdeling en vooral de indeling van de publieke FM-netten. Dat weet jij blijkbaar niet, wat resulteert in de conclusie dat je geen idee hebt waar je over praat.
Jij je zin; dan snijdt je verweer echter totaal geen hout. Dan vind je het per definitie geldverspilling, ongeacht wat de normen zijn in deze bedrijfstak.quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 10:04 schreef justanick het volgende:
[..]
Nee, want 'tov de bedrijfstak' heb ik nergens geroepen, dat is iets wat jij erbij hebt verzonnen.
Jouw gedrag draagt voortdurend minachting uit. Naar iedereen.quote:(zie daar de reden dat sommige mensen je regelmatig hard aanpakken; je gedrag zorgt voor minachting).
Waarom staat het hebben van 8 omroepen gelijk aan pluriformiteit?quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 10:04 schreef Klopkoek het volgende:
Daar gaat het jou geenszins om. Je klaagt om het gebrek aan pluriformiteit maar wil dan net die pluriformiteit de nek omdraaien onder het mom van 'samenwerken', en de 8 ledenomroepen opheffen.
Je quote nogal selectief en ik gaf gewoon een feit. Heb je problemen met feiten?quote:Alweer geen onderbouwing, en lang niet in dezelfde mate als de ARD.
Als je wilt kun je 100 miljoen bij de begroting optellen (150 miljoen voor mijn part), maar dan nog is de publieke omroep in nederland spotgoedkoop. Het is een flutverweer.
Ik ken geen commerciële omroepen die een aparte technicus hebben zitten om 1x per uur reclame en nieuws in te starten. Dus zelfs volgens je eigen bedachte normen 'in de industrie' is er nog sprake van verspilling bij de NPO. Tenzij je het alleen wil vergelijken met andere publieke omroepen, maar daarbij blijft staan dat, indien er 1 of meerdere omroepen geld over de balk smijten, dat niet moet betekenen dat de NPO dat ook moet doen.quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 10:13 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Jij je zin; dan snijdt je verweer echter totaal geen hout. Dan vind je het per definitie geldverspilling, ongeacht wat de normen zijn in deze bedrijfstak.
Dat is net zoiets als roepen dat 10 miljoen voor een voetballer enorm veel is, maar niet weten wat de normen zijn in deze industrie.
Kan bizar veel zijn, ligt eraan wat je er voor terug krijgt.quote:Of 85 miljoen voor één straaljager. Bizar veel?
Oh, dat wilde je insinueren. En nee, dat heb ik niet, je lult uit je nek.quote:Dat riekt naar een vooropgezette agenda, en aangezien je pocht met geheime rapporten is het duidelijk dat je een belang hebt. Een commercieel belang bij het kortwieken van de PO.
Donder op met deze discussietechnieken.quote:
Duidelijk.quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 11:08 schreef Klopkoek het volgende:
http://www.volkskrant.nl/(...)ublieke-omroep.dhtml
[..]
Donder op met deze discussietechnieken.
Ik zeg al een hele tijd recalcitrant 'NPO 1'quote:Op maandag 18 augustus 2014 14:31 schreef Tchock het volgende:
Komende weken allemaal boos doen, dan een paar maanden recalcitrant "Nederland 1" blijven zeggen en over een paar jaar weet je niet meer beter.
Hoe noem jij Hilversum 3 dan?quote:Op maandag 18 augustus 2014 14:31 schreef Tchock het volgende:
Komende weken allemaal boos doen, dan een paar maanden recalcitrant "Nederland 1" blijven zeggen en over een paar jaar weet je niet meer beter.
Zekert. Kan ik echt niet nadoenquote:Op maandag 18 augustus 2014 22:14 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Kijk ook naar de gemaakte aanpassingen. Was het echt helemaal waard.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 07:02 schreef Specularium het volgende:
Wat een verbetering zeg. Dat logo!.
Dat het transparant wordt na een minuut vind ik wel goed.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
leven zoals het leven is
Het logo van FUNX is nog veel afwijkender. Om één of andere duistere reden staat daar zelfs helemaal geen NPO in. Kennelijk geldt voor FUNX een uitzonderingspositie en hoeft die zender niet te worden herkend als onderdeel van de NPO.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 04:59 schreef Morrigan het volgende:
Beetje jammer dat het logo van 3FM zo afwijkend is. Noem het dan gewoon Radio 3.
Officieel is het volgens mij ook nog steeds geen onderdeel van de NPO. Is een nevenactiviteit van lokale omroepen in enkele grote steden, die officieel ook de licenties hebben (iig de FM-licenties).quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 09:39 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Het logo van FUNX is nog veel afwijkender. Om één of andere duistere reden staat daar zelfs helemaal geen NPO in. Kennelijk geldt voor FUNX een uitzonderingspositie en hoeft die zender niet te worden herkend als onderdeel van de NPO.
[ afbeelding ]
Is een samenwerking en verzamelnaam van lokale jongerenradio-omroepen. Vandaar dat je FunX Amsterdam, FunX Rotterdam, FunX Den Haag, FunX Utrecht etc. hebt. Niet echt een onderdeel van de NPO en er zijn alleen maar 1 of 2 programma's op FunX die onder de BNN, NOS (Radiojournaals) of Vara vallen. Voor de rest is het meestal lokaal.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 09:39 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Het logo van FUNX is nog veel afwijkender. Om één of andere duistere reden staat daar zelfs helemaal geen NPO in. Kennelijk geldt voor FUNX een uitzonderingspositie en hoeft die zender niet te worden herkend als onderdeel van de NPO.
[ afbeelding ]
Felle logo's kunnen ingebrand worden op platte tv-schermen.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 13:08 schreef Ajacied422 het volgende:
Waar slaat dat transparant worden van die logo's op? Kan je net zo goed geen zenderlogo's meer gebruiken.
De oude logo's leidden tot schade aan oudere plasma-tv's vanwege het inbranden. Zie hier: http://www.ad.nl/ad/nl/56(...)o-op-tv-scherm.dhtmlquote:Op dinsdag 19 augustus 2014 13:08 schreef Ajacied422 het volgende:
Waar slaat dat transparant worden van die logo's op? Kan je net zo goed geen zenderlogo's meer gebruiken.
Alleen op plasma's.quote:Op dinsdag 19 augustus 2014 13:09 schreef o.us2.0 het volgende:
[..]
Felle logo's kunnen ingebrand worden op platte tv-schermen.
twitter:jaapstronks twitterde op woensdag 13-03-2013 om 11:41:27TIP aan alle #NPO-hators: hier in 1 plaatje uitgelegd waarom de naam NPO een goed idee is. #huphagoort
http://t.co/hlAZX7U0iI reageer retweet
TL;DR:quote:NPO scherpt tv-zenders aan; minder amusement, meer cultuur, en vrolijker
De NPO scherpt de profielen van de drie tv-zenders nog verder aan. Dat daarvoor veel bekende programmatitels moeten verdwijnen, neemt de omroeporganisatie voor lief. 'Vernieuwen kan alleen als je ook durft te stoppen met programma's', verklaarde de nieuwe NPO-directeur Frans Klein vanmiddag tijdens de seizoenspresentatie in Hilversum.
Klein is niet zo van de kaasschaaf, maakte hij duidelijk tijdens zijn speech voor een zaal vol programmamakers en journalisten. 'De kaasschaaf is de dood in de pot.' Het lijstje met te schrappen programma's is dan ook lang: Vermist, De Rekenkamer, Over de Streep, De Slag om Nederland, Recht in de Regio, Arena, DNA Onbekend, Kassa Groen en Melk & Honing. Sommigen keren dit najaar nog even terug, maar vanaf 2015 echt niet meer.
Ook gaat het mes in goedbekeken tv-shows als Het Familiediner, Zo Rayman, Memories en Hello Goodbye: hiervan worden voortaan veel minder afleveringen uitgezonden. De keuzes zijn duidelijk: human-interest en amusement moeten wijken, om zo de bezuinigingen die vanuit Den Haag zijn opgelegd - en komend seizoen pas echt merkbaar zijn - geen vat te laten krijgen op het aanbod aan kunst en cultuur. En dat lijkt gelukt. De drie tv-zenders van de NPO bieden de komende maanden tientallen nieuwe documentaires, series en andersoortige programma's.
Kunst en cultuur
Dat aanbod kunst en cultuur is vooral te zien op NPO2, met het wekelijkse kunstprogramma Opium, documentaires in Het Uur van de Wolf en 2Doc, maar ook de serie De Muur, waarin Menno Bentveld in zes delen reist langs verschillende separatiemuren in de wereld. Volgens presentator Cornald Maas komen veel kunstprogramma's voortaan weer op 'christelijke tijden': 'Zodat je de hele avond gelauwerd en gevoed kunt worden door kunst en cultuur.'
Het programma De Meesterwerken, vanaf voorjaar 2015 met Joost Zwagerman, is een 'inspirerende en fascinerende reis door alles wat het leven kleurt, verheft en verrijkt.' Vanaf 7 september is Bram Vermeulen op zes zondagavonden te zien in zijn reisprogramma Dwars door Afrika. En op 13 november keert het legendarische VARA-programma De Achterkant van het Gelijk eenmalig terug, ditmaal met Frénk van der Linden als discussieleider.
NPO2 blijft het thuishonk voor nieuws en opinie. Naast Nieuwsuur, is er ruimte voor Brandpunt en Altijd Wat, maar die laatste twee programma's zullen vanaf 2015 in elkaar opgaan. De afzenders van beide actualiteitenprogramma's, de KRO en de NCRV, zijn inmiddels gefuseerd en dus worden de krachten voortaan gebundeld in een nog titelloze rubriek. Ook vanaf volgend jaar: WNL Opiniemakers, waarin Margreet Spijker met 'prominente duiders' terugblikt op de kwesties van de week.
Pauw en Jinek
Op de familiezender NPO1 beginnen dit seizoen twee nieuwe talkshows: Pauw, elke dag om 23:00 uur en Jinek, elke zondag ook om 23:00 uur. Diezelfde Jinek is er vervolgens in januari en februari elke werkdag tijdens de winterstop van Pauw.
Ondanks het vele schrappen in het gehalte amusement, is er komend seizoen nog voldoende in het genre te vinden. De Avrotros programmeert bijvoorbeeld een nieuwe reeks van Maestro vanaf 30 oktober. Hierin proberen acht BN'ers zich te ontwikkelen tot dirigent van het Maestro Symfonieorkest. Andere bekende titels die terugkeren zijn Ik Vertrek, Hoe Heurt het Eigenlijk?, Liefs Uit..., Boer Zoekt Vrouw en een nieuwe reeks van Heel Holland Bakt. En op 1 januari start er uiteraard een nieuwe serie van Wie is de Mol.
Nieuw op NPO 1 is de serie Nederland Waterland (EO). Een serie in de sfeer van het VPRO-programma Nederland van Boven, waarin nu het land vanaf het water wordt bekeken. Dat levert volgens de makers een 'prachtig, soms verrassend, soms ontroerend, bijna tijdloos beeld op van Nederlanders en onze relatie met het water'. Ook nieuw is Zeg 'ns B, waarin Caroline Tensen mensen volgt die niet goed kunnen lezen en schrijven. KRO-collega Anita Witzier verblijft op haar beurt een aantal weken in een psychiatrische kliniek waar ze behandelaars en patiënten volgt.
Jongeren
Bij NPO3 zijn de veranderingen in het profiel het grootst. Programma's die voor een bredere doelgroep waren bedoeld, zoals de DWDD Colleges en De Tiende van Tijl, verhuizen naar respectievelijk NPO1 en NPO2, want de derde zender wordt voortaan echt alleen voor jonge mensen tussen de 20 en 34 jaar. Volgens Frans Klein is het voor de NPO de 'belangrijkste opdracht' om de tv-zenders 'goed aan te laten sluiten op een interactieve omgeving'. Bij NPO3 wordt daarom ook veel samenwerking gezocht met de populaire radiozender 3FM.
Positiever
Volgens de nieuwe zendercoördinator Suzanne Kunzeler, voorheen alleen verantwoordelijk voor Zapp/Zappelin, moet het nieuwe NPO3 veel positiever en optimistischer worden. 'Een zender waar we het leven vieren. Nu is het nog veel te veel een zender waar jongeren een gebrek hebben, uit de kast moeten komen, of een ander probleem hebben.' De talkshow Zondag met Lubach is alvast één van die vrolijkere programma's. Andere nieuwe shows zijn Laurens Wereld, een reportagereeks van Lauren Verster en Love at first kiss, een datingshow waarin twee mensen die elkaar nog nooit gezien hebben hun date beginnen met een intense kus. Jojanneke van den Berge (voorheen Powned, RTL4) duikt dit seizoen op bij de EO waar ze voor een vierdelige docu-serie in de wereld duikt van de prostitutie.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |