OMalley | vrijdag 13 juni 2014 @ 07:15 |
Een kennis van me is vorig jaar van zijn brommer gereden en aan de gevolgen daarvan overleden. Gisteren stond de hufterige dader (die zichzelf niet heeft gemeld, maar is door goed werk van de politie aangehouden) voor de rechter. Kijk hier wat er gebeurd is . Wat vinden Fokkers hier nu van?? | |
trigt013 | vrijdag 13 juni 2014 @ 07:21 |
Dat het raar is dat hij beloont word voor het wegmaken van zijn BMW, ik zou hem nog even belemmering van de rechtsgang op zijn nek gooien. Ik zou ook een onderzoek willen naar zijn mentale ontwikkeling om hem zo levenslang zijn rijbewijs af te willen pakken. | |
myShizzle | vrijdag 13 juni 2014 @ 07:25 |
Goede vriendin van me is vroeger (ruim 15 jr geleden) doodgereden door een dronken motherfucker. Fietste met een vriendinnetje en zijn beide van achteren geschept, op een landweggetje, waar de k-lijer met 140 km/u overheen jaagde. Twee jaar eerder had hij ook al dronken een aanrijding met letsel veroorzaakt. ZIjn straf: 4 maanden. VIER F*CKING MAANDEN. Dit land is al jaaaaaaaaaren helemaal kapot wat dat betreft. Sterkte OMalley | |
Ama | vrijdag 13 juni 2014 @ 07:26 |
4 maanden.. what ![]() ![]() | |
richolio | vrijdag 13 juni 2014 @ 07:31 |
![]() | |
Ringo | vrijdag 13 juni 2014 @ 07:32 |
Voldoende om een auto te kunnen kopen? | |
Fe2O3 | vrijdag 13 juni 2014 @ 07:33 |
Het NL rechtssysteem is compleet van god los, maargoed, das inmiddels al lang bekend. Het niet niet voor niks dat al die Oostblokkers hier zakkenrol en inbreek vakanties houden, of pedo's die hier naartoe komen. De strafmaat is korter dan de agent tijd kwijt is met het verwerken van de papieren. ALS je al straf krijgt. | |
Dven | vrijdag 13 juni 2014 @ 07:33 |
Hangt wat mij betreft van degene die doodgereden us. Nogal een verschil of je kennis de nageboorte van Hitler was of niet. | |
Dven | vrijdag 13 juni 2014 @ 07:35 |
![]() | |
Dven | vrijdag 13 juni 2014 @ 07:35 |
Jammer dat de persoon in kwestie geen rijbewijs had. Maar ga jij maar een zinloos onderzoekje uitvoeren ![]() | |
kwiwi | vrijdag 13 juni 2014 @ 07:40 |
![]() | |
TheThirdMark | vrijdag 13 juni 2014 @ 07:43 |
Advocaat van de duivel dan maar, als ze niet kunnen aantonen dat hij in de auto heeft gereden (want de auto is spoorloos) hoe kunnen ze hem dan veroordelen? Beetje lastig zonder bewijs. (alhoewel zo'n klootzak een levenslange ban mag krijgen van het behalen van een rijbewijs en een paar jaar mag zitten imo) | |
Q. | vrijdag 13 juni 2014 @ 07:53 |
Je kan van de USA zeggen wat je wil maar daar krijgen verkeersovertredende mongolen tenminste wel een fatsoenlijke straf: Alcomobiliste krijgt 55 jaar gevangenisstraf | |
El_Matador | vrijdag 13 juni 2014 @ 07:54 |
@ TT: Hangt ervanaf, wat de gek ervoor wil betalen. | |
richolio | vrijdag 13 juni 2014 @ 07:55 |
Fatsoenlijk? 55 jaar man.. ![]() | |
Eyjafjallajoekull | vrijdag 13 juni 2014 @ 07:59 |
Mee eens. Fatsoenlijk betekend imo passend. 4 maanden is natuurlijk bullshit, maar 55 jaar lijkt me nou weer wat veel. | |
trigt013 | vrijdag 13 juni 2014 @ 08:01 |
Daarom zit ook 1% van de Amerikaanse bevolking in de gevangenis. Dit maakt heel veel gefrustreerde burgers in de toekomst. Als iemand niet leert van 10 jaar doet hij het ook niet van 55 jaar. Maar autorijden is een privilege en geen recht in mijn ogen. | |
zatoichi | vrijdag 13 juni 2014 @ 08:02 |
Het zou eens niet een bmw-rijder zijn die iemand dood rijdt... | |
Dven | vrijdag 13 juni 2014 @ 08:05 |
![]() Maar ongetwijfeld heb jij andere statistiek waaruit jouw vaststaande gelijk blijkt. | |
SuperHarregarre | vrijdag 13 juni 2014 @ 08:07 |
27-jarige BMW-rijder waarvan de auto nu spoorloos is? Ben ik politiek incorrect als ik bepaalde dingen denk? | |
El_Matador | vrijdag 13 juni 2014 @ 08:11 |
Jan Cees met haast van de hockey naar die interessante lezing wellicht. We weten het niet dus laten we in GODSNAAM niet gaan speculeren... | |
OMalley | vrijdag 13 juni 2014 @ 08:12 |
Het is een 27-jarige blanke man uit Eindhoven. | |
RetepV | vrijdag 13 juni 2014 @ 08:13 |
Er zijn twee dingen die je nog kan doen: 1. Je kan nog verder zoeken naar de auto, en uitzoeken wat er mee gebeurd is. Als blijkt dat die auto werkelijk vernietigd is, dan kun je in hoger beroep met meer bewijs. 2. De weg is open voor een civiele rechtszaak waar je schadevergoeding kan eisen. Knijp die gozer zo uit dat hij de rest van je leven voor de familie van die jongen moet werken. Geen idee hoeveel resultaat dat op gaat leveren. | |
RetepV | vrijdag 13 juni 2014 @ 08:14 |
Dat is toch ook een politiek incorrecte gedachte? Tenslotte hebben de Jan-Ceezen de macht, door middel van hun bedrijven en hun VVD. | |
DuTank | vrijdag 13 juni 2014 @ 08:16 |
Ik vind dat zo iets gewoon (poging tot) doodslag is en volgens mij ligt de straf daar toch echt wat hoger voor. | |
destrovel | vrijdag 13 juni 2014 @ 08:18 |
Valse kentekenplaten, te hard, geen rijbewijs en het verlaten van een plaats van ongeval, daarbij het slachtoffer in hulpeloze toestand achterlatend. De fuck, dan hoor je gewoon echt niet in deze samenleving thuis ![]() | |
SuperHarregarre | vrijdag 13 juni 2014 @ 08:19 |
Maar goed, fopstraf dit natuurlijk. Hoop dat karma bestaat en hij bij het naar buiten stappen van de gevangenis overhoop wordt gereden. | |
Knip | vrijdag 13 juni 2014 @ 08:23 |
Liedje daarover | |
SicSicSics | vrijdag 13 juni 2014 @ 08:25 |
Lastig, vervelend, kwetsend... maar ergens ben ik wel blij dat we hier in Nederland niet zomaar mensen in de bak gooien.Ik zou er niet vrolijk van worden als de krant vol stond met berichten dat (vermeende) daders van delicten, waarvan de juridische schuld niet is bepaald, voor 20 jaar achter de tralies verdwijnen om de nabestaanden en mensen op internet tevreden te houden. | |
GwaiLow | vrijdag 13 juni 2014 @ 08:25 |
Denk dat hij wel een jaartje erbij zou moeten krijgen. | |
bedachtzaam | vrijdag 13 juni 2014 @ 08:27 |
Dat maakt de strafeis nog iets achterlijker.
| |
Ouder1 | vrijdag 13 juni 2014 @ 08:49 |
In je TT vraag je: "Wat verdien je als je iemand dood rijdt"? Maar feitelijk bezien is die 9 maanden cel en 1,5 jaar geen rijbewijs niet voor het doodrijden van jouw kennis. De straf gaat over het rijden zonder rijbewijs, het rijden met valse kentekenplaten, het overtreden van de maximumsnelheid en het doorrijden na een ongeval. Het is namelijk ook maar de vraag of je kennis het wel overleefd had wanneer de man wel gestopt was en hulp in had geschakeld. 22:15 is nu ook weer niet een tijdstip waarop er op zo'n verkeerspunt geen andere weggebruikers zijn die wél 112 bellen en naar kunnen zelf hulp verlenen. Het artikel vermeldt niets over de schuldvraag van het ongeval zelf en dat zegt mij al iets. Je kennis stak een voorrangsweg over dus het is aannemelijk dat hij zelf schuldig is aan het ongeval. Trek ik je vraagstelling dan door dan vind jij dus dat iemand gevangenisstraf verdient voor het doodrijden van iemand zonder feitelijk schuldig te zijn aan het ongeval? | |
Waterdrinker | vrijdag 13 juni 2014 @ 08:50 |
Dit ja, we hebben ervoor gekozen dat we liever 100 schuldigen vrij hebben dan 1 onschuldige vast, en daarom moet elke tenlastelegging bewezen worden. In dit geval kon dat niet, dus kan hem die dood niet verweten worden. Snap dat het op z'n zachtst gezegd zuur is voor de nabestaanden, maar iemand bij gebrekkig bewijs veroordelen lijkt me geen goede zaak. | |
Waterdrinker | vrijdag 13 juni 2014 @ 08:52 |
Misschien inmiddels een rijbewijs gehaald. | |
Twiitch | vrijdag 13 juni 2014 @ 08:54 |
Ik was dan zelf op jacht gegaan. Uiteraard in een auto met een fles wodka in m'n nek. | |
OMalley | vrijdag 13 juni 2014 @ 09:01 |
Het zit hem juist in het feit dat hij niet is gestopt, zich niet achteraf heeft gemeld. Dat maakt deze meneer tot een asociale hufter. Als je zonder rijbewijs de weg op gaat bega al een misdrijf. En als je willens en wetens een misdrijf begaat moet je niet voor de gevolgen op de loop gaan. | |
Mystikvm | vrijdag 13 juni 2014 @ 09:10 |
Uhm, dat is toch het hele idee van criminaliteit? Dat je op de loop gaat voor de gevolgen? | |
Piet__Piraat | vrijdag 13 juni 2014 @ 09:18 |
Het zegt behoorlijk wat over de mentaliteit van de bestuurder. Geen rbw, valse kentekenplaten, auto verduisteren etc. Wat mij betreft pakken ze 'm op elk van de zaken, maar het OM en de rechters kennende volgt er een veel te matige straf. Wel bijzonder trouwens dat ze dat van die valse platen weten als ze de auto niet kunnen vinden ![]() | |
Re | vrijdag 13 juni 2014 @ 09:23 |
ik weet niet wat een chauffeur rouwauto verdient eigenlijk... maar OT: lijkt me dat hij wel een paar jaartjes zijn zonde zou mogen overdenken... | |
Nemephis | vrijdag 13 juni 2014 @ 09:24 |
..en dan kom je met zo'n fop-eis van 9 maand?... Met iets van vier, vijf jaar cel lijkt het me dat 'ie er nog goed vanaf komt. En anderhalf jaar geen rijbewijs.. voor iemand die al geen rijbewijs had. Dat zal wel flink pijn doen ![]() | |
Loekie1 | vrijdag 13 juni 2014 @ 09:28 |
De straffen zouden in Nederland net zo zwaar zijn als in omringende landen. Maar steeds als ik straffen lees in GB, zijn die veel hoger. Ik zou dus eindelijk wel eens bewijzen willen zien dat hier de straffen net zo zwaar zijn. Volgens mij is er geen een Europees land dat in een geval als dit, 4 maanden cel geeft. Vooral het doorrijden, wat hier o zo vaak gebeurt, moet veel hoger bestraft worden. Als je weet dat je sowieso 5 jaar krijgt als je ervandoor gaat nadat je iemand hebt doodgereden, wordt het misschien iets onaantrekkelijker. | |
Kreator | vrijdag 13 juni 2014 @ 09:35 |
Ik snap nooit dat dat soort mensen hun rijbewijs na een tijdje weer terugkrijgen. Hij verdient wat mij betreft: 15 jaar en levenslang verbod op het besturen van gemotoriseerde voertuigen. | |
SicSicSics | vrijdag 13 juni 2014 @ 09:36 |
En welk 'geval' praat je hier over? Hij wordt niet gestraft voor 'het doodrijden'. Hij ging er niet vandoor 'nadat hij iemand had doodgereden'. 'Helaas' werkt het rechtssysteem op feiten. Niet op emoties en aannames. | |
Xa1pt | vrijdag 13 juni 2014 @ 09:38 |
Zonder dat dood door schuld bewezen kan worden? No thx, but thx. | |
Kreator | vrijdag 13 juni 2014 @ 09:39 |
Als hij het gedaan heeft, verdient hij dat. Dat was de vraag in de TT. | |
Ferrari_Tape | vrijdag 13 juni 2014 @ 09:42 |
Dat de auto ergens diep in het water ligt? | |
Xa1pt | vrijdag 13 juni 2014 @ 09:42 |
Of hij dat gedaan heeft kan niet bewezen of aangetoond worden. | |
Loekie1 | vrijdag 13 juni 2014 @ 09:43 |
In het geval waar het hier over gaat. | |
Ferrari_Tape | vrijdag 13 juni 2014 @ 09:43 |
We rijden allemaal weleens te hard. Met de rest ben ik het eens. | |
Loekie1 | vrijdag 13 juni 2014 @ 09:44 |
Wie weet wat iemand in GB voor doorrijden na aanrijding met dodelijke afloopt krijgt? Hoe komen we erachter of in Nederland de straffen echt zo hoog zijn zoals door onze rechterlijke macht steeds wordt beweerd? | |
Kreator | vrijdag 13 juni 2014 @ 09:46 |
Ja, maar dat staat dus niet in de TT. | |
SicSicSics | vrijdag 13 juni 2014 @ 09:47 |
De vraag was retorisch, om je aan het denken te zetten... Het geval is namelijk niet, zoals jij verder aanneemt, 'het doodrijden'. | |
SicSicSics | vrijdag 13 juni 2014 @ 09:49 |
Kijk je wel eens die serie... om een uur of 17 over de Britse (verkeers-) politie. Daar zie je halve garen zonder verzekering, rijbewijs en what not achtervolgd worden, met meerdere schades, roekeloos rijden, etc. en die krijgen meestal ook rijontzegging en weken tot hooguit maanden straf. | |
Loekie1 | vrijdag 13 juni 2014 @ 09:49 |
Probleem is dat er geen enkele politieke partij is in Nederland die op dit punt de gevoelens van de mensen in daden omzet. Zelfs de PVV niet, van wie je het het meest zou verwachten. Wilders' grootste hobby is slapen. Dat is ook mijn hobby, maar ik ben geen politicus. Vooral dat doorrijden na aanrijdingen is iedereen een doorn in het oog maar qua straf komt er twee weken bij. Maak je ook nog eens de auto weg, daar is de wet al helemaal niet op berekend. | |
Loekie1 | vrijdag 13 juni 2014 @ 09:52 |
Nee. Ik wil gewoon cijfers zien. | |
SicSicSics | vrijdag 13 juni 2014 @ 09:53 |
Dan moet je eerst bepalen welke cijfers. Daarom ook mijn vraag. Cijfers van straf(maat) over doodrijden heb je in dit geval niets aan, want daar gaat het niet over. | |
Megumi | vrijdag 13 juni 2014 @ 09:56 |
Wat de starfmaat wordt is aan de rechter. | |
SicSicSics | vrijdag 13 juni 2014 @ 09:59 |
http://www.nrc.nl/rechten(...)-binnen-west-europa/ Met bron van cijfers. | |
Tocadisco | vrijdag 13 juni 2014 @ 10:10 |
450 euro. | |
SicSicSics | vrijdag 13 juni 2014 @ 10:47 |
Probleem is eigenlijk dat gevoelens van mensen niet rationeel zijn en het rechtssysteem dat wel is. | |
DonJames | vrijdag 13 juni 2014 @ 10:50 |
Jij wil mensen maar gaan veroordelen op basis van een telegraafberichtje? ![]() | |
Brummetje2.0 | vrijdag 13 juni 2014 @ 10:55 |
Och het was maar een kennis! | |
Ama | vrijdag 13 juni 2014 @ 10:58 |
![]() | |
OMalley | vrijdag 13 juni 2014 @ 11:00 |
WTF Brummetje2.0??? | |
Mystikvm | vrijdag 13 juni 2014 @ 11:24 |
Sluit ik me helemaal bij aan. Moet toch niet gekker worden, dat we de mening van een onopgeleide boerenlul als maatstaf voor de strafbepaling gaan nemen. | |
Ouder1 | vrijdag 13 juni 2014 @ 11:38 |
Klopt. Alleen gezien de TT die het alleen over de dodelijke afloop van het ongeluk heeft, denkt TS alleen aan het 'doodrijden'. De vraag of de dader schuldig is aan dat doodrijden wordt echter nergens gesteld, ook niet dát hij daaraan schuldig is. Feitelijk zou de strafmaat in dergelijke gevallen dus hetzelfde moeten zijn wanneer de betrokkenpartij (schuldig of niet) die niet doorrijdt, alleen een paar blauwe plekken heeft opgelopen. Het overlijden staat er namelijk helemaal buiten. Anders zou het zijn wanneer het om een verlaten weg gaat in een afgelegen gebied. Dan kan het doorrijden ansich de dood veroorzaken doordat hulp dan te laat komt. | |
Loekie1 | vrijdag 13 juni 2014 @ 12:39 |
Wat voor jou de Telegraaf is is voor mij de NRC: geen betrouwbare bron. Die tabellen gaan alleen over Nederland. | |
SicSicSics | vrijdag 13 juni 2014 @ 13:07 |
Pardon? ![]() Als je even de moeite neemt het Excel sheetje erbij te pakken krijg je de gegevens van Europa. 2013-criminaliteit-rechtshandhaving-2012-tabellen-h11_tcm44-522426.xls Tabel 11.7 staat een overzicht van % (gevangenis)straffen. Als je meer details wil kun je hier graven. [ Bericht 2% gewijzigd door SicSicSics op 13-06-2014 13:14:10 ] | |
Mystikvm | vrijdag 13 juni 2014 @ 13:19 |
Goddomme, zelfs onafhankelijke bronnen die ten grondslag liggen aan het artikel in twijfel trekken. Als je het zo goed weet, ga het dan zelf onderzoeken. | |
SicSicSics | vrijdag 13 juni 2014 @ 13:27 |
Je kunt het altijd beter door een ander laten doen; als je het dan niet eens bent met de uitslag kun je tenminste commentaar geven, als je zelf tot een bepaalde conclusie komt is dat vervelender ![]() Zoals deze meneer die werd betaald door mensen (Koch) uit de olie-industrie om 'Climate Change' te ontkrachten ![]() Maargoed; mevrouw heeft nu in ieder geval de tools om zelf tot conclusies te komen ![]() | |
DS4 | vrijdag 13 juni 2014 @ 13:31 |
Deze fokker leest in het bericht dat kennelijk alleen bewezen kan worden dat hij zich schuldig heeft gemaakt aan doorrijden na een ongeval en niet zo zeer aan het veroorzaken van een verkeersongeval welke de dood ten gevolge heeft. Dat heeft natuurlijk gevolgen voor de strafmaat. Voor het doorrijden na een verkeersongeval (en het dus voor dood achter laten) vind ik de strafmaat in NL aan de lage kant. Maar 9 maanden is dus wel in overeenstemming met de norm die we hebben. Verder kan ik niet oordelen, want ik ken de zaak zo goed als niet (het is maar een berichtje). | |
ejfaar | vrijdag 13 juni 2014 @ 13:46 |
edit:nvm | |
Loekie1 | vrijdag 13 juni 2014 @ 14:35 |
Hier wordt geklaagd dat het strafklimaat in de VS en in GB zo hoog is en dat dat heel nadelig uitpakt bla bla bla. Maar het klopt dus wel dat daar strenger wordt gestraft. En overal is minimumstraf ingevoerd maar niet in Nederland en dat is maar goed ook bla bla bla... http://www.rechtspraak.nl(...)unt-Rechtspraak.aspx Hier een citaat: Minimumstraffen: hellend vlak Als we eenmaal van het principe zijn afgestapt en minimumstraffen hebben ingevoerd, is de stap om dat ook voor andere delicten in te voeren niet zo groot. De kans is groot dat later, bijvoorbeeld in de opwinding over één specifieke strafzaak, weer nieuwe uitzonderingen zullen worden bedacht. En daarmee groeit de mogelijkheid dat minimumstraffen tot onrechtvaardige resultaten gaan leiden. O jee, onrechtvaardige resultaten! Ja heus! | |
DonJames | vrijdag 13 juni 2014 @ 14:38 |
Ja? Wat snap je daar niet aan? Of ben je het er gewoon niet mee eens, omdat, eh, DAAROM!! ![]() | |
SicSicSics | vrijdag 13 juni 2014 @ 14:52 |
Als je de cijfers uit mijn bron erbij pakt blijkt dat er in GB minder vaak een gevangenisstraf wordt gegeven. In de VS weet ik het niet, maar voor mijn gevoel ben je daar sneller en harder het haasje. Binnen de VS wordt trouwens ook geklaagd over de wreedheid en het negatieve effect van die mandatory minimum sentencing. Er zijn staten die er al zelf vanaf zijn gestapt en de Federale Overheid is bezig met een reform program om het juist weer minder te maken. Hier wel een aardige quote uit Time: “Backed by decades of research demonstrating that longer sentences have only a marginal effect in reducing recidivism and that many offenders can be safely and more effectively supervised in the community, more and more states are revisiting tough-on-crime sentencing policies in pursuit of a fairer, more cost efficient justice system,” said Peggy McGarry, director of the Center on Sentencing and Corrections at the Vera Institute of Justice. Lijkt me een redelijk logisch verhaal. Tevens ben jij waarschijnlijk iemand waar dit voorbeeld over spreekt? Opwinding over 'onrechtvaardigheden'. En er zijn (wederom) genoeg voorbeelden waarom minimumstraffen averechts werken. [ Bericht 0% gewijzigd door SicSicSics op 13-06-2014 15:00:02 ] | |
SicSicSics | vrijdag 13 juni 2014 @ 14:56 |
Met de sidenote dat minimumstraffen (voornamelijk) afgeschaft worden voor drugsgerelateerd en niet-gewelddadige vergrijpen. ![]() | |
SicSicSics | vrijdag 13 juni 2014 @ 15:08 |
Vrijdagmiddag werk middag ![]() ![]() In Engeland had deze jongen maximaal de volgende straf kunnen krijgen: Offence 1. Failing to stop after an accident or failing to report an accident 2. Driving otherwise than in accordance with a licence 3. Driving without insurance Maximum penalty 1. 6 months’ imprisonment / £5,000 fine / Discretionary disqualification 2. £1,000 fine / Discretionary disqualification 3. £5,000 fine / Discretionary disqualification Penalty points 1. 5 to 10 2. 3 to 6 3. 6 to 8 Ik heb 3. erbij gezet vanwege het rijden met valse kenteken platen. Unfallflucht in Duitsland: maximaal 3 jaar. Délit de fuite in Frankrijk: maximaal 3 jaar. Hit and Run in Amerika: maximaal 5 jaar. Hit and Run in Canada: maximaal 5 jaar. Hier in Nederland (als Vluchtmisdrijf): maximaal 1 jaar. [ Bericht 15% gewijzigd door SicSicSics op 13-06-2014 15:26:48 ] | |
TweeGrolsch | vrijdag 13 juni 2014 @ 15:50 |
Zonder rijbewijs iemand doodrijden en dan als straf je rijbewijs inleveren ![]() | |
Loekie1 | vrijdag 13 juni 2014 @ 17:17 |
Je verwacht het niet. | |
Ouder1 | vrijdag 13 juni 2014 @ 19:17 |
Ik heb geen cijfers maar hoor vaak dat mensen hun rijbewijs kwijt zijn in GB, meestal vanwege rijden onder invloed. Hier in Nederland heb ik het nog nooit van een bekende gehoord. Pakkans in GB gewoon groter? | |
Enneacanthus_Obesus | vrijdag 13 juni 2014 @ 19:27 |
Wat afschuwelijk voor je! Knap dat ze hem gevonden hebben.. Er staat al dat ze hem zijn dood niet kunnen verwijten in het artikel, daarom valt de straf mild uit, of lijkt dat zo te zijn. Ik was er niet bij, dus is het lastig oordelen. Ik snap wel dat de straf wat jou betreft niet hard genoeg kan zijn. | |
SjaakKlapkaak | vrijdag 13 juni 2014 @ 19:29 |
5k bruto | |
Mystikvm | vrijdag 13 juni 2014 @ 19:51 |
Ik ken er al drie. Kan ook zijn dat ik verkeerde vrienden heb ![]() | |
Loekie1 | vrijdag 13 juni 2014 @ 20:30 |
Weet je het ook van België en Engeland? Wat zou het handig zijn als er gewoon een lijstje was met minimale en maximale straffen voor bekende delicten in alle Europese landen. | |
DS4 | vrijdag 13 juni 2014 @ 20:38 |
Wat schiet je daarmee op? | |
Fer | vrijdag 13 juni 2014 @ 20:40 |
http://www.dagelijksestan(...)erikaanse-gevangenis Wat denk ik meespeelt in dit geval is dat de doodrijder gewoon voorrang had en niet (bewezen) dronken was. | |
Spanky78 | vrijdag 13 juni 2014 @ 20:47 |
Het is heel zuur, maar het is wel zo dat de schuld ook echt bewezen moet kunnen worden. Dit betekent dat onschuldigen minder snel gestraft worden, maar zoals wellicht in dit geval is gebeurd. Als iets echt een ongeluk is, dat hoor je niet zomaar 10 jaar de bak in te komen. Maar als je drinkt, geen rijbewijs hebt, doorrijdt na het ongeluk, meer dan 30 km te hard rijdt, of je al te boek staat al s een asociale automobilist, dan mogen ze je van mij hard aanpakken. Helaas blijft het dan alsnog lastig om het bewijs rond te krijgen tegen iemand die doorrijdt, want tsja, ga maar bewijzen dat hij reed. Ik vind dan ook dat ze mensen veel sneller hun rijbewijs echt moeten afpakken. Want wonder boven wonder zijn het heel vaak van die gasten met waslijsten aan verkeersovertredingen en misdrijven die uiteindelijk mensen doodrijden. | |
Loekie1 | vrijdag 13 juni 2014 @ 21:46 |
Dat zou het bewijs leveren dat de straffen hier belachelijk laag zijn. Het is heel vreemd dat dat lijstje niet bestaat en dat tevens de rechterlijke macht blijft beweren dat hier de straffen zo hoog zijn. Terwijl we bij dat lijstje over hit en run al het tegendeel kunnen zien. | |
Erasmo | vrijdag 13 juni 2014 @ 22:49 |
Je vergeet de termen ''Hoge heren in de Den Haag'' en ''Brussel'' | |
DS4 | vrijdag 13 juni 2014 @ 23:06 |
Het gaat toch om de feitelijk opgelegde straffen ipv wat er theoretisch opgelegd kan worden? | |
destrovel | zaterdag 14 juni 2014 @ 10:00 |
Ik vermoed zomaar dat "te hard" hier niet iets in de richting was van 55-60km/h rijden waar je 50 mag, of 100 op een verlaten 80km-weg, dat doen we allemaal wel eens. | |
Ouder1 | zaterdag 14 juni 2014 @ 10:27 |
Dat denk ik. De weg waarop de dader reed was een voorrangsweg, het kruispunt een kruispunt met stoplichten. E staat niet bij dat hij door rood reed. De brommer heeft dus hoogstwaarschijnlijk een voorrangsweg overgestoken door een rood stoplicht. Als ik kijk naar het plaatje van na het ongeval zou het ook nog kunnen (hoeft niet) dat de brommer niet bij het stoplicht zelf is overgestoken. Dat geeft dus aan dat de dader geen schuld heeft aan het ongeval zelf. Hooguit kan gesteld worden dat wanneer hij de maximum snelheid wel heel erg overschreed, het ongeval niet dodelijk had hoeven zijn als hij zich wel aan die snelheid had gehouden. Waarom het artikel vermeldt dat de schuld niet kon worden vastgesteld omdat de auto onvindbaar is, begrijp ik ook niet helemaal. Het type auto is bekend en wie de auto bestuurde ook (anders kon hij ook niet bestraft worden voor doorrijden na een ongeval en rijden zonder rijbewijs). De sporen zouden moeten kunnen aantonen hoe hard hij reed en op welke manier hij de brommer schepte. Welke doorslaggevende informatie kan de auto dan nog geven? Rijden zonder rijbewijs is strafbaar maar hoeft zeker niet de oorzaak van een ongeval te zijn. Er zijn genoeg mensen die geen rijbewijs hebben maar er wel eentje hebben gehad en dus het voertuig beheersen en verkeersinzicht hebben. Het artikel vermeldt tenslotte niet waarom hij geen rijbewijs had. Nooit gehaald? Ingenomen ivm rijden onder invloed, art. 5 of snelheidsovertreding? Verlopen en geen nieuwe aangevraagd? | |
Ouder1 | zaterdag 14 juni 2014 @ 10:29 |
Dat is bewezen anders had hij ook niet bestraft kunnen worden voor de bijkomende overtredingen zoals doorrijden na een ongeval en rijden zonder rijbewijs. | |
Erasmo | zaterdag 14 juni 2014 @ 10:29 |
Goede nuance, is erg welkom in dit topic. | |
Spanky78 | zaterdag 14 juni 2014 @ 10:40 |
Maar dus niet dat hij alle schuld had. Overigens zou hij voor het doorrijden en achterlaten van een zwaargewonde wat mij betreft sowieso 3 jaar moeten krijgen. De rest van de bewezen zaken mogen ze erbij optellen. Overigens ben ik het niet eens met jouw punt over rijden zonder rijbewijs. Dit mag niet en als je het toch doet zie ik elk ongeluk als doodslag of poging ertoe. Want het gaat meestal om ingevorderde rijbewijzen, maar zelfs als je het laat verlopen is dat wat mij betreft ondergeschikt aan het eerste. | |
Ouder1 | zaterdag 14 juni 2014 @ 11:01 |
Niet ALLE schuld?? Er s geen enkele schuld aangetoond voor het ongeval zelf, ondanks sporenonderzoek en ws ooggetuigen. Op een drukke, rechte doorgaande voorrangsweg bij een kruispunt in een stad om 22:15 is de kans dat er geen ooggetuigen waren tenslotte nihil. En zonder ooggetuigen wordt het ook heel lastig om de dader te vinden én te weten dat er valse kentekenplaten zijn gebruikt. Ik zeg nergens dat het wel mag, ik zeg zelfs dat het strafbaar is. Ik zeg alleen dat het ontbreken van een geldig rijbewijs geen oorzaak is of hoeft te zijn van een ongeval. Alleen wanneer de dader de auto niet beheerst en geen verkeersinzicht heeft, is het aannemelijk dat dat een ongeval veroorzaakt. Dat zijn dus mensen die nooit een rijbewijs hebben gehad en geen lange rijervaring hebben. Neem je echter de bekende en aannemelijke omstandigheden in oogschouw, dan had dit ongeval ook kunnen gebeuren met een brave huisvader met veel rijervaring én een geldig rijbewijs. Als jij op een doorgaande voorrangsweg door een groen stoplicht rijdt en er steekt ineens een scooter over, is de kans dat jij hem schept ook groot. Dat verwacht je niet namelijk. Niet zo lang geleden overkwam dit een politieauto met zwaailicht en sirene terwijl de straat nog afgezet was ook. | |
Spanky78 | zaterdag 14 juni 2014 @ 12:04 |
Dat klopt, maar iemand zonder rijbewijs heeft ofwel zijn en rijbewijs verloren door wangedrag op de weg, een bewezen risicofactor, ofwel hij heeft hem nooit gehaald. De mensen die hem laten verlopen zijn dom, maar die vallen al enige onder jouw definitie. En het zou natuurlijk altijd kunnen dat. Maar agenten veroorzaken ondanks hun hardere rijden en,. Minder ongelukken dan de groep die ooit hun rijbewijs zijn verloren. En ook meer dan de gemiddelde brave huisvader. Het bewijs in deze zaak ken ik niet, maar voor het doorrijden verdient deze kmurft wat mij betreft al 3 jaar. Verder kan ik niet oordelen | |
BlaZ | zaterdag 14 juni 2014 @ 12:43 |
In principe ben ik geen voorstander van het hard straffen bij ongelukken. Hier is echter sprake van het rijden met valse kentekenplaten, doorrijden na het ongeval en het rijden zonder rijbewijs. Dat lijkt me weinig zin hebben bij iemand die juist gepakt is voor het rijden zonder rijbewijs en met valse kentekenplaten. Overigens heeft dat in zijn algemeenheid geen zin, aangezien er geen controle is op dat vlak. Zij stappen dus gewoon in de auto, die dan onverzekerd is. Ik denk dat het in het algemeen belang is om te zorgen dat er zo min mogelijk onverzekerden rondrijden. | |
Mr.44 | zaterdag 14 juni 2014 @ 12:44 |
Wie zegt dat hij die BMW heeft laten verdwijnen? Misschien heeft de politie gewoon de verkeerde te pakken, het komt wel vaker voor dat de politie zich blindstaart op 1 verdachte. Het kan zijn dat hij gepakt is omdat het kenteken op zijn naam staat maar dat iemand anders dat kenteken heeft gekopieerd en op die BMW had gehangen. | |
superniger | zaterdag 14 juni 2014 @ 14:01 |
DAT DIT KAN IN NEDERLAND ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 14 juni 2014 @ 14:03 |
"De aanklaagster kan niet bewijzen dat de Eindhovenaar in juridische zin schuldig is aan de dood van de scooterrijder, al is het alleen maar omdat de BMW waarin de verdachte reed nog altijd onvindbaar is." Zie hier de reden. | |
Kees22 | zondag 15 juni 2014 @ 00:23 |
Lees even de berichten boven je, voor je begint te schreeuwen. | |
Kees22 | zondag 15 juni 2014 @ 00:25 |
Overigens hoorde ik over het rijden zonder rijbewijs een aardige anecdote over Harry Muskee (in het programma van die voetbalsnor, hoe heet hij ook weer?): die reed alles, maar had nergens een rijbewijs voor. | |
SicSicSics | maandag 16 juni 2014 @ 08:32 |
Engeland staat erboven: 6 mnd. Je leest wel weer selectief ![]() ![]() En minimale straffen doen ze niet aan in Europa, bij mijn weten. Tevens gaat het er ook om, wat DS4 al zegt, wat men oplegt. In Duitsland, als er alleen blikschade is, worden er boetes en rijverboden gegeven. Nu weet ik niet of Duitsers sowieso eufemistisch schrijven, maar hier staat dat 'zelfs' een voorwaardelijk gevangenisstraf tot de mogelijkheden behoort als verwondingen of doden zijn. In de laatste zin van die alinea staat ook dat als er alcohol in het spel is onvoorwaardelijke gevangenisstraf gevaarlijk dichtbij komt. http://www.finanztip.de/recht/verkehr/unflstrf.htm#ixzz34mUc8SaY Al met al waarschijnlijk niet heel anders dan hier. Ook in Duitsland moet er een aantal dingen bewezen worden voor je straf krijgt en dan nog moet je het héél bont maken om voor die maximale 3 jaar in aanmerking te komen. Dus, volgens die redenering kunnen we er gewoon een maximum van 10 jaar op gooien. Staan we weer bovenaan in het lijstje ![]() [ Bericht 3% gewijzigd door SicSicSics op 16-06-2014 08:47:17 ] | |
Neuroscience | maandag 16 juni 2014 @ 08:47 |
Et voila. Er kan simpelweg niet bewezen worden dat de persoon in kwestie schuldig is. En sommige mensen maar roepen dat het schandalig is. Die mensen willen dus iemand jaren achter de tralies zonder voldoende bewijs. Wat een niveau weer ![]() | |
SpecialK | maandag 16 juni 2014 @ 08:50 |
Wat is de hoogste straf voor het kwijtmaken van bewijsmateriaal? | |
Neuroscience | maandag 16 juni 2014 @ 08:54 |
Geen idee, maar dat zal ook niet meer zijn dan een paar maanden. En ook dat zal alleen ten laste gelegd worden als het OM dat denkt te kunnen bewijzen. Nog meer open deuren? ![]() | |
arjan1112 | maandag 16 juni 2014 @ 09:14 |
Ja Nederland mag bij dodelijke ongelukken best zwaarder straffen het lijkt er nu een beetje op dat je beter iemand kan doodrijden dan met een pistool doodschieten want dan krijg je een veel lagere straf | |
SicSicSics | maandag 16 juni 2014 @ 09:17 |
Iets met voorbedachte rade... doodslag, dood door schuld, moord, etc. | |
DonJames | maandag 16 juni 2014 @ 09:18 |
Je snapt het verschil niet tussen een ongeval (hoe verwijtbaar ook) en iemand moedwillig doodschieten? | |
arjan1112 | maandag 16 juni 2014 @ 09:19 |
Natuurlijk snap ik dat wel; jij kan niet lezen. | |
DonJames | maandag 16 juni 2014 @ 09:20 |
Ik lees gewoon wat er staat. Als je iets anders bedoelt moet je dat misschien opschrijven.. | |
Ouder1 | maandag 16 juni 2014 @ 09:29 |
Ik vraag me nog steeds af welk toevoegend bewijs die auto dan zou kunnen leveren. Iemand een idee? | |
Zolder | maandag 16 juni 2014 @ 09:31 |
Zonder alcohol, drugs of te hard rijden mogen de straffen van mij laag zijn. Het is niet nodig om twee onschuldige levens te verpesten. | |
DonJames | maandag 16 juni 2014 @ 09:35 |
Er moet bewezen worden dat de verdachte het slachtoffer heeft aangereden, en dat het slachtoffer als gevolg van die aanrijding is overleden. Het beste bewijs is dan natuurlijk een auto, waar zijn vingerafdrukken op het stuur zitten, die schade heeft die overeenkomt met de verwondingen van het slachtoffer. Hoe weet je anders of het slachtoffer niet door heel iemand anders is aangereden, iemand die nu nog helemaal niet in beeld is? Nee, ik zeg niet dat dat is gebeurd, of dat dat waarschijnlijk is. Maar strafrecht werkt nou eenmaal niet op basis van wat het meest waarschijnlijk is. | |
Ouder1 | maandag 16 juni 2014 @ 09:43 |
Maar ik vind dat helemaal niet waarschijnlijk. Ik vind dat zelfs zeer onwaarschijnlijk. Het gaat dus alleen over het overlijden van het slachtoffer. De aanrijding en het feit dat de dader gereden heeft wordt al bewezen geacht; anders kan hij niet worden aangeklaagd voor rijden zonder rijbewijs en doorrijden na een ongeval. Vingerafdrukken op het stuur hebben dus geen enkele toegevoegde bewijslast, de schade aan de auto ook niet. Het sporenonderzoek heeft al aangetoond dat hij te hard gereden heeft. Aan de sporen en de schade aan het slachtoffer en de scooter kan de manier waarop hij de scooter geraakt heeft ook worden vastgesteld en de kans lijkt zeer aanzienlijk dat er ook ooggetuigen zijn geweest gezien de plaats, de tijd en de aanklacht dat de dader met valse kentekenplaten reed. Welke doorslaggevende bewijslast kan de auto dan nog opleveren? Dat snap ik dus nog steeds niet. | |
DonJames | maandag 16 juni 2014 @ 09:51 |
Ja. Maar zoals ik zei, dat is niet belangrijk in het strafrecht. Een feit moet bewezen worden, "waarschijnlijk heeft u het gedaan" is gewoonweg niet genoeg. Nee, hij wordt ervan verdacht. Er is aangetoond dat die auto te hard heeft gereden. Dat die persoon die aanrijding heeft veroorzaakt, met die auto. | |
DS4 | maandag 16 juni 2014 @ 09:57 |
Joh! Wat oneerlijk dat we iemand die bewust iemand van het leven berooft zwaarder straffen dan iemand die toevallig een verkeersfout maakt met dodelijke afloop... | |
Ouder1 | maandag 16 juni 2014 @ 10:10 |
Nu praten we langs elkaar heen. De vraag was wat de toegevoegde waarde was van het onderzoeken van de auto. Jij lijkt te zeggen dat dat waarschijnlijk is om te bewijzen dat de dader op dat moment ook de bestuurder was. Ik acht dat onwaarschijnlijk. Vooral door de woordkeuze van de aanklager: "De juridische schuld aan de dood van het slachtoffer kan onvoldoende bewezen worden doordat de auto vermist is." Dat wordt hem dus ook niet ten laste gelegd. Wel wordt hem ten laste gelegd: Rijden zonder rijbewijs, te hard rijden, rijden met valse kentekenplaten, doorrijden na een ongeval. Blijkbaar vindt de aanklager dat daar voldoende bewijs voor is. Er is dus voldoende bewijs om hem achter het stuur te plaatsen van die auto. Het wordt hem ten laste gelegd omdat men dat voldoende bewezen acht. De juridische schuld aan de dood van het slachtoffer wordt hem echter niet ten laste gelegd omdat daar onvoldoende bewijs voor is. Ja, en dat hij toen reed dus. Nee. Ten eerste wordt nergens gezegd dat de auto het ongeval heeft veroorzaakt. Sterker nog; gezien de situatie en de gegeven informatie lijkt de scooterrijder het ongeval te hebben veroorzaakt (door rood licht een voorrangsweg oversteken). Zelfs als hij door groen licht of met niet-werkende verkeerslichten de weg had overgestoken was de scooterrijder juridisch schuldig aan het ongeval zelf. Ten tweede wordt hem dus wel al die andere zaken ten laste gelegd waarbij ook voldoende bewijs hoort te zijn dat hij op dat moment achter het stuur van die auto zat en wordt hem alleen de dood niet ten laste gelegd wegens onvoldoende bewijs. | |
Gia | maandag 16 juni 2014 @ 10:12 |
Voor het achterlaten van het slachtoffer, mag wmb hoger gestraft worden. Hoewel er op zo'n druk kruispunt heus wel meteen hulp geboden wordt door omstanders. Maar dan nog ben je een zak als je doorrijdt. Waarschijnlijk verleende de scooter geen voorrang, dus is feitelijk zelf de oorzaak van het ongeval. Het niet hebben van een rijbewijs en valse kentekenplaten veroorzaakt geen ongeluk. Dat de automobilist mogelijk al een rij-ontzegging had, maar toch reed, maakt hem ook, technisch gezien, niet de veroorzaker van het ongeluk. De automobilist maakte dus enkele overtredingen, waarop normaliter lage straffen staan, en één grote overtreding, het doorrijden na een ongeval. Ik kan me voorstellen dat je, als familie zijnde, een soort van gerechtigheid wilt, maar de scooterrijder was zelf schuldig aan het ongeval. Hij is, waarschijnlijk, ook niet overleden ten gevolge van het doorrijden van de automobilist. | |
Ouder1 | maandag 16 juni 2014 @ 10:14 |
Idd. Ik vermoed dat de familie verzocht heeft de dader aan te klagen wegens dood door schuld en dat de aanklager dat dus niet doet omdat daar geen bewijs voor is. Mede omdat de auto onvindbaar is. Blijft voor mij de vraag nog steeds over welk bewijs daarvoor de auto zou kunnen leveren. | |
Gia | maandag 16 juni 2014 @ 10:33 |
Misschien dat de plek van de schade bij de auto nog van belang zou kunnen zijn bij het vaststellen van de eventuele schuldvraag. Zat de schade op de voorkant, dan was de scooter al aan 't oversteken, voordat de auto het kruispunt opreed. Dan nog kan de scooter door rood zijn gereden, maar dan is de hoge snelheid er debet aan dat de automobilist niet meer kon stoppen. Zat de schade aan de zijkant, dan is de scooter zelf op de auto geknald. | |
Ouder1 | maandag 16 juni 2014 @ 10:37 |
Tegenwoordig kunnen ze dat toch vaststellen aan de schade aan de scooter, het slachtoffer en de remsporen op het wegdek? En er waren hoogst waarschijnlijk ooggetuigen; anders was de rest ook niet voldoende te bewijzen... Ik zat zelf te denken aan de technische staat van de auto, de remmen e.d. Maar ik twijfel daar ook sterk over. En het te hard rijden vindt men blijkbaar ook voldoende te bewijzen. Moeilijk, moeilijk. Of zou het een smoes zijn om gezeik te voorkomen? | |
Reya | maandag 16 juni 2014 @ 10:38 |
Patrick Kluivert schijnt best redelijk te verdienen. | |
DroogDok | maandag 16 juni 2014 @ 10:42 |
Ja? Wat harkt een assistent bondscoach binnen? | |
Toefjes | maandag 16 juni 2014 @ 11:12 |
Lastige vraag. Als er omstandigheden zijn waar de bestuurder gewoon niet zou mogen rijden (alcohol, medische indicatie), dan erg lang opbergen. En verder is het heel vervelend dat fouten maken menselijk is, en dat 1 stuurfout vreselijke consequenties kan hebben. | |
Gia | maandag 16 juni 2014 @ 11:24 |
Als ooggetuige kijk je vaak pas na de klap. En dan is het moeilijk om met zekerheid te zeggen wie er op wie knalde. | |
Gia | maandag 16 juni 2014 @ 11:26 |
Eén keer geen voorrang verlenen als scooterrijder. Ik geloof niet dat hier sprake was van een stuurfout. | |
Re | maandag 16 juni 2014 @ 11:29 |
is het een feit dat ze geen voorrang verleende? of is dat jouw aanname? | |
Ouder1 | maandag 16 juni 2014 @ 11:31 |
En de schade aan scooter en slachtoffer dan? En de bandensporen? Daar kunnen ze tegenwoordig toch ook al heel veel mee bewijzen? En het maakt juridisch toch ook niet echt uit hoe de scooter werd geraakt? Hij stak een voorrangsweg over en is aangereden door een auto op die voorrangsweg; dan zit hij sowieso toch al fout? Of ben ik nu wat te kort door de bocht? | |
Ouder1 | maandag 16 juni 2014 @ 11:33 |
Hij stak een voorrangsweg over en de auto reed op een voorrangsweg. Feiten. Hoe zie jij dan een ongeval indien de scooter voorrang had verleend? | |
Re | maandag 16 juni 2014 @ 11:35 |
als je met 120 km/u aan komt knallen over een kruising... | |
Gia | maandag 16 juni 2014 @ 11:37 |
Als je als automobilist door rood rijdt en daarbij iemand schept, dan lijkt me dood door schuld wel bewezen. Aangezien dit niet geëist is door het OM, ga ik er vanuit dat dit niet het geval was. En dus reed dan de scooter door rood of, als de stoplichten buiten werking waren, verleende die geen voorrang. | |
Gia | maandag 16 juni 2014 @ 11:40 |
En dat bedoel ik met de plaats van impact op de auto. Als je als automobilist een overstekende weggebruiker in volle vaart schept, dan ben je toch echt fout. Knalde de scooter op de voorbijrazende auto, dan is de scooter fout. | |
Re | maandag 16 juni 2014 @ 11:43 |
aan het plaatje te zien (voorwiel intact) is lijkt me het eerste, de hele achterkant van de scooter is weg | |
Dagonet | maandag 16 juni 2014 @ 11:44 |
En, wat heeft de rechter gezegd? Iemand een link naar rechtspraak.nl voor de uitslag? | |
Ouder1 | maandag 16 juni 2014 @ 11:46 |
Dat betwijfel ik. Dit ongeval kan je ook vertalen naar eenzelfde ongeval waarbij de auto niet te hard reed. Is de auto dan ook fout als hij de scooter vol voorop zijn auto krijgt? | |
Re | maandag 16 juni 2014 @ 11:53 |
ik weet niet hoe het strafrechtelijk zit, het is voorrang verlenen, niet voorrang nemen... | |
Gia | maandag 16 juni 2014 @ 12:03 |
Als ik een fietser of scooter, door rood, zie oversteken, dan rem ik. Dat de scooter een overtreding maakte, mogelijk, geeft een autimobilist nog niet het recht die aan te rijden. Dus, rijd je niet te hard, dan stop je op tijd. | |
Ouder1 | maandag 16 juni 2014 @ 12:36 |
Klopt. Daar ben ik het niet met je eens. Ook als je niet te hard rijdt kan het gebeuren dat je niet op tijd kunt stoppen en de tegenpartij vol op je motorkap krijgt. | |
JaniesBrownie | maandag 16 juni 2014 @ 12:41 |
als je m ziet, kan ook gebeuren dat iemand net de andere kant op kijkt ofzo, zeker omdat je t niet verwacht (en nee, dat is niet goed natuurlijk) | |
DS4 | maandag 16 juni 2014 @ 12:48 |
Volgende week donderdag pas lijkt mij... | |
Dagonet | maandag 16 juni 2014 @ 13:47 |
Ah, dus al dat gepraat of zachte straffen is dus gewoon ongefundeerd gelul? Het is een strafeis mensen, nog geen uitspraak. Pas als die bekend is, met motivatie, kan je er wat zinnigs over zeggen. | |
Brummetje2.0 | maandag 16 juni 2014 @ 13:50 |
Als het een kind is verdient hij/zij een bloemetje. | |
JaniesBrownie | maandag 16 juni 2014 @ 13:59 |
Raar wijf ben jij ook af en toe | |
Hi_flyer | maandag 16 juni 2014 @ 14:04 |
Het was de derde keer dat dit wezen de fout in ging. Three strikes and you're out. | |
DS4 | maandag 16 juni 2014 @ 14:20 |
Dat is meestal het geval hier... ![]() En zelfs dan is het erg lastig. | |
Brummetje2.0 | maandag 16 juni 2014 @ 14:29 |
Af en toe??? ![]() ![]() | |
JaniesBrownie | maandag 16 juni 2014 @ 14:29 |
ik wilde het niet té grof maken, maar als jij dat zelf graag wil, prima. | |
Toefjes | maandag 16 juni 2014 @ 15:54 |
Sorry, ik ging meer in op de vraag; Wat verdien je als je iemand dood rijdt? Dus meer in het algemeen. | |
ANewEraHasBegun | maandag 16 juni 2014 @ 16:55 |
Dader had geen rijbewijs, gebruikte een vals kenteken, reed met een te harde snelheid en stopte niet nadat hij iemand had aangereden (die later overleed aan zijn verwondingen). Strafeis Officier van Justitie? 9 maanden cel en 1,5 jaar geen rijbewijs (goh, meneer had niet eens een rijbewijs.. ![]() Wat is dit voor tyfus rechtssysteem? Je zou bijna die officier van justitie van zijn sokken willen rijden. | |
Loekie1 | maandag 16 juni 2014 @ 17:30 |
Vandaag weer een meisje doodgereden door een gast van 20. http://www.telegraaf.nl/b(...)_om_in_Leiden__.html | |
Erasmo | maandag 16 juni 2014 @ 17:34 |
En nu? Of is dit het opeens het fietsongeluk topic geworden. | |
DS4 | maandag 16 juni 2014 @ 17:38 |
Is de toedracht al bekend ofzo? | |
IkStampOpTacos | maandag 16 juni 2014 @ 20:14 |
Dus? Ongelukken gebeuren nou eenmaal. | |
Gia | maandag 16 juni 2014 @ 20:53 |
Meteen zo'n negatieve toon, alsof de automobilist bij voorbaat al fout zit. Als ze de kanaalweg overstak, komend van de melchior treublaan, dan had ze geen voorrang. Nu moet je als automobilist altijd rekening houden met fietsers die zich niet aan de regels houden, maar kan best zijn dat deze jongeman hier niet op bedacht was. Ongeluk, vervelend. Die jongen komt hier niet zo makkelijk overheen. | |
Gia | maandag 16 juni 2014 @ 20:55 |
Het antwoord op die vraag hangt af van de werkgever, aantal uren in vaste dienst, enzovoort. | |
Loekie1 | maandag 16 juni 2014 @ 21:00 |
Lekker naief weer. Misschien is ie wel trots dat er weer een ongelovige is doodgereden. | |
DonJames | maandag 16 juni 2014 @ 21:13 |
Meid, waar haal je het toch vandaan ![]() | |
betyar | maandag 16 juni 2014 @ 22:43 |
Slotje. | |
betyar | maandag 16 juni 2014 @ 22:57 |
![]() ![]() | |
DS4 | maandag 16 juni 2014 @ 23:38 |
Was je bang dat er mensen zijn die jou nog serieus nemen ofzo? | |
Bram_van_Loon | dinsdag 17 juni 2014 @ 01:30 |
Als je je als een idioot gedraagt in het verkeer dan aanvaard je het risico dat er mensen verongelukken ten gevolge van jouw handelen. Dat idiote gedrag komt tot uiting in onverantwoord hoge snelheden (situatie-afhankelijk), met alcohol op rijden, vermoeid rijden, bumperkleven etc. Ik ben van mening dat het idiote gedrag zelf zwaarder bestraf moet worden. De gevolgen dat is een kansspel, het gaat om het gedrag waarmee je de kans sterk verhoogt dat andere mensen een slachtoffer van jouw gedrag worden. Ik kan dus leven met die 9 maanden cel onder de voorwaarde dat ook wanneer er niets verkeerd gaat hetzelfde gedrag met 9 maanden cel wordt bestraft. | |
SicSicSics | dinsdag 17 juni 2014 @ 08:23 |
Doe ik zo mijn best om wat informatie voor dat meisje bij elkaar te googlen... En dan word ik niet alleen genegeerd, maar blijkt ze uiteindelijk gewoon te trollen. Jammer. | |
Aanstootgevend | dinsdag 17 juni 2014 @ 08:42 |
Dan word je vervolgens assistent bondscoach van het Nederlands elftal. Duh. | |
DS4 | dinsdag 17 juni 2014 @ 09:31 |
Mee eens. Natuurlijk mag het gevolg wel een rol spelen in de strafmaat, maar toevallig goed gaan is een geldboete, toevallig een dode is in de gevangenis valt niet echt te plaatsen. | |
Bram_van_Loon | dinsdag 17 juni 2014 @ 14:42 |
Het is nogal hypocriet om hem zo'n fout - die hij maakte toen hij een over het paard getilde adolescent was (veel te jong veel te veel geld en te veel succes) - zijn leven lang te verwijten terwijl een paar miljoen Nederlanders dezelfde fouten maken of hebben gemaakt. | |
shifto | dinsdag 17 juni 2014 @ 14:43 |
Tilburg is dan ook sowieso de enige plek waar ik meerdere bijna dood ervaringen heb gehad. ![]() | |
richolio | dinsdag 17 juni 2014 @ 21:11 |
Drie keer genoeg om iemand zijn leven af te pakken? | |
Hi_flyer | dinsdag 17 juni 2014 @ 21:15 |
Uhmm, ja? | |
Kees22 | woensdag 18 juni 2014 @ 01:57 |
Pasgeleden hier nog een ongeluk: een fietsster wordt aangereden door een brommer. Brommerrijder moet naar het ziekenhuis. Volgens hem had de fietsster plotseling zijn voorrangsweg overgestoken. Volgens haar had hij zijn knipperlicht naar rechts aan, dus zij dacht dat hij af zou slaan. Doet niks af aan het bestaan van asociale hufters. Maar pech bestaat, ook met dodelijke afloop. | |
Bram_van_Loon | woensdag 18 juni 2014 @ 02:17 |
Aangezien minstens 90% van de bromfietsbestuurders zich niets aantrekt van de wet ben ik nogal sceptisch. Bijna iedereen die zogenaamd op een snorfiets rijdt rijdt op een bromfiets: veel te hoge maximale snelheid, onttrekking aan helmplicht, illegaal op het fietspad en als het goed is ook onverzekerd aangezien ze verzekerd zijn voor een snorfiets en niet voor een bromfiets. De Nederlandse politie moet dat weer eens veel steviger aanpakken, neem een voorbeeld aan de Belgen die standaard maximaal bestraffen bij deze groep (daar klasse A en B genoemd). En inderdaad, bijna niemand - bromfietsmongooltjes en automobilisten - slaagt er nog in om correct richting aan te geven. Tragisch dat mensen niet begrijpen hoe belangrijk dat is. ![]() | |
LompeWorst | woensdag 18 juni 2014 @ 02:21 |
"Zonder rijbewijs" "1.5 jaar geen rijbewijs" Het zal hem aan zijn reet roesten of hij wel of niet een rijbewijs mag. | |
Kees22 | donderdag 19 juni 2014 @ 02:09 |
Eensch! Aan dat laatste zijn fietser ook wel schuldig. Ik probeer er op te letten of dat nodig, zoals op een rotonde of als iemand op mij wacht. Lastig is dat een arm naar rechts door een automobilist vaak niet gezien kan worden, omdat mijn lichaam in de weg zit. | |
Bram_van_Loon | donderdag 19 juni 2014 @ 02:24 |
Fietsers maken het ook erg bont, voetgangers ook. Zeker. Alleen vind ik het nog ernstiger als je met een gemotoriseerd voertuig rijdt dan wanneer je je op eigen kracht verplaatst. De schade die je kan aanrichten bij anderen is groter en zij hebben niet per definitie een rijbewijs. Dat je je met een rijbewijs nog zo als een idioot in het verkeer gedraagt is nog erger. Eigenlijk zou het rijbewijs een rijvergunning moeten worden die sneller wordt ingetrokken indien je je slecht gedraagt in het verkeer. Het is dat het belastend is voor de slachtoffers maar vanuit daderperspectief zou het goed zijn als overtreders die anderen blootstellen aan onnodig gevaar geconfronteerd worden met de mogelijke gevolgen daarvan door hen te confronteren met verminkingen ten gevolge van verkeersongevallen, niet alleen via foto's maar ook door het van dichtbij te zien en de verhalen te horen. | |
Kees22 | donderdag 19 juni 2014 @ 02:28 |
![]() ![]() Als ik slachtoffer was zou ik graag de dader confronteren! | |
Postbus100 | donderdag 19 juni 2014 @ 09:46 |
Ik dacht bij het lezen van de TT dat TS op zoek was naar een baantje om geld te verdienen. Soort van huurmoordenaar door mensen dood te rijden ![]() | |
Zaibatsu01 | donderdag 19 juni 2014 @ 10:04 |
Is genoeg. Het was niet zijn intentie om iemand te doden | |
Luxuria | donderdag 19 juni 2014 @ 14:02 |
Nee maar te hard rijden, met valse kentekenplaten en zonder rijbewijs en dan ook nog doorrijden na een ongeval heeft hij wel allemaal bewust gedaan. | |
Kees22 | vrijdag 20 juni 2014 @ 00:22 |
Daar zijn boetes voor. | |
The_Emotion | vrijdag 20 juni 2014 @ 01:02 |
Ik ken er een die had 's ochtends een fietser die hij niet zag aankomen doodgereden. Het was even sorry zeggen en een bosje bloemen geven aan de nabestaanden en liep weg met 300 euro boete.... Het is dan ook dat hij een hoge functie heeft in een redelijk groot bedrijf, misschien afgekocht? | |
Kees22 | vrijdag 20 juni 2014 @ 01:14 |
Dat kan natuurlijk, al is dat in Nederland niet zo heel simpel. Ongelukken gebeuren gewoon. Ik ben zelf wel eens op 10 meter aan een wisse, maar onopzettelijke dood ontsnapt. Een maatje van mij heeft eens op een haar na een schildersladder gemist toen hij op de fiets een bocht omging. Was dat misgegaan, dan was de schilder op een ijzeren hek met punten gevallen. Had hij veroordeeld moeten worden, als het fout was gegaan? | |
kurk_droog | vrijdag 20 juni 2014 @ 01:17 |
![]() | |
The_Emotion | vrijdag 20 juni 2014 @ 01:24 |
Hij zag het inderdaad niet aankomen, hij kwam aantuffen van een opritje en vanachter een struikje of dode hoek kwam die fietser. Tja, gevalletje verkeerde plaats op verkeerd tijdstip. Het zou zomaar kunnen dat ik morgen hetzelfde doe, maar kom er denk ik niet vanaf met even sorry zeggen en 300 euro. | |
Kees22 | vrijdag 20 juni 2014 @ 01:24 |
Anderzijds. Een domme heftruckchauffeur die net even buiten het hek stond met de lepels omhog. Waardoor een langsbrommend meisje haar hoofd verloor. Pech. Maar de man werd wel veroordeeld, ondanks het verweer dat hij moeilijk opnieuw aan een baan zou komen. Hoe het afgelopen is, weet ik eerlijk gezegd niet. Misschien viel het mee, voor hem. | |
The_Emotion | vrijdag 20 juni 2014 @ 01:35 |
Hij stond daar gewoon? dan had het scootermeisje het toch kunnen zien? Kwam hij daar net aanrijden, dan had hij een toetertje moeten geven, lijkt mij gebruikelijk voor een heftruckchauffeur en misschien deed hij het ook wel en hoorde het brommermeisje het niet. Er zit geen opzet in, maar het gaat om domme acties wat iedereen kan gebeuren. De een loopt er mee weg met 300 euro boete, een ander kan een poosje brommen. | |
Bram_van_Loon | vrijdag 20 juni 2014 @ 01:54 |
De intentie was om het risico dat je iemand zou doden of ernstig verwonden sterk te verhogen. Dat is voldoende aanleiding om een goede straf te geven. | |
JaniesBrownie | vrijdag 20 juni 2014 @ 07:54 |
dat kan gemakkelijk hoor, spijt betuigen en het feit dat het écht een ongeluk was, helpen daarbij. Er komt wel altijd een zaak bij ernstig letsel. | |
Luxuria | vrijdag 20 juni 2014 @ 10:33 |
Doorrijden na een ongeval is een misdrijf. | |
oheng | vrijdag 20 juni 2014 @ 10:56 |
Volgens mij staan daar stoplichten, waar het ongeluk is gebeurd: https://www.google.com/ma(...)9:0x5bbac38ac81b23d9 Dus het hangt er heel erg vanaf wie van de 2 door rood reed. Als de automobilist door rood reed: dan moet hij zijn rijbewijs voor altijd kwijtraken om te beginnen. En een jaar of 15 cel is ook wel op z'n plaats. | |
TheThirdMark | vrijdag 20 juni 2014 @ 12:15 |
De regel is heel makkelijk. Lepels omlaag op de openbare weg en tijdens het rijden. Hij is terecht schuldig aan dood door schuld. (en mogelijk zelfs met verzwarende omstandigheden). |