Super-B | vrijdag 16 mei 2014 @ 20:25 |
Post hier weer al je vragen, passies, trauma's en andere dingen die je uit je slaap houden met betrekking tot de wiskunde. Van MBO tot WO, hier is het topic waar je een antwoord kunt krijgen op je vragen. Vragen over stochastiek in het algemeen en stochastische processen & analyse in het bijzonder worden door sommigen extra op prijs gesteld! Opmaak: • met de [tex]-tag kun je Latexcode in je post opnemen om formules er mooier uit te laten zien (uitleg). Links: • http://integrals.wolfram.com/index.jsp: site van Wolfram, makers van Mathematica, om online symbolische integratie uit te voeren. • http://mathworld.wolfram.com/: site van Wolfram met een berg korte wiki-achtige artikelen over wiskundige concepten en onderwerpen, incl. search. • http://functions.wolfram.com/: site van Wolfram met een berg identiteiten, gerangschikt per soort functie. • http://scholar.google.com/: Google scholar, zoek naar trefwoorden specifiek in (wetenschappelijke) artikelen. Vaak worden er meerdere versies van hetzelfde artikel gevonden, waarvan één of meer van de website van een journaal en (dus) niet vrij toegankelijk, maar vaak ook een versie die wel vrij van de website van de auteur te halen is. • http://www.wolframalpha.com Meest geavanceerde rekenmachine van het internet. Handig voor het berekenen van integralen, afgeleides, etc... OP Handig: Riparius heeft ooit een PDF geschreven over goniometrische identiteiten. Deze kun je hier downloaden: www.mediafire.com/view/?2b214qltc7m3v0d | |
Super-B | vrijdag 16 mei 2014 @ 20:26 |
Wat dan? | |
Riparius | vrijdag 16 mei 2014 @ 20:28 |
Je notatie lijkt nog steeds nergens op. Gebruik superscript (en subscript, indien van toepassing). Je hebt hier twee natuurlijke logaritmen waarvan het verschil nul moet zijn, zodat deze logaritmen dus gelijk moeten zijn. Maar dat betekent dat de getallen waarvan we de logaritmen nemen ook gelijk moeten zijn, en hun verschil dus nul. Dus hebben we: (x4 − 24x2) − x2 = 0 Los deze vergelijking nu zelf verder op en controleer je antwoorden aan de hand van de oorspronkelijke vergelijking. | |
#ANONIEM | vrijdag 16 mei 2014 @ 20:28 |
Ln | |
Super-B | vrijdag 16 mei 2014 @ 20:30 |
Ik raak juist in de war van die haakjes... Zelf zou ik alles delen door x² wat zorgt voor: x² - 24x - x = 0 | |
#ANONIEM | vrijdag 16 mei 2014 @ 20:30 |
Laat hem nou oplossen dat die breuk 1 moet zijn | |
Riparius | vrijdag 16 mei 2014 @ 20:33 |
Daar mag je nu echt niet meer van in de war raken. Maar ik ga je helpen. Je kunt ook schrijven: x4 − 24x2 − x2 = 0 Los deze vergelijking nu verder op en controleer je antwoorden aan de hand van de oorspronkelijke vergelijking. | |
Super-B | vrijdag 16 mei 2014 @ 20:33 |
Ja alle kennis verzuipt opeens ... | |
Riparius | vrijdag 16 mei 2014 @ 20:34 |
Nee, want breuken leveren meneer zo mogelijk nog grotere problemen op (en dat moet dan econoom worden ...). | |
Super-B | vrijdag 16 mei 2014 @ 20:35 |
Met de abc-formule kom ik uit op x = -0,04 en x = 24,04 | |
#ANONIEM | vrijdag 16 mei 2014 @ 20:36 |
Dat wordt wat maandag. ![]() Ik wed trouwens dat hij je hint niet gaat snappen. | |
jordyqwerty | vrijdag 16 mei 2014 @ 20:36 |
Wat is er verwarrend aan? Er wordt niet vermenigvuldigd met -x2, laat dat duidelijk zijn. Door te proberen te gaan delen werk je zelfs een oplossing weg. Verder, x2/x2 =/= x. | |
nodig | vrijdag 16 mei 2014 @ 20:36 |
Ik had die opdracht anders aangepakt. Eerst geschreven als: ln (x^2-24) = 0 Vervolgens met de weet dat het betekent: e^0 = x^2-24 1 = x^2 -24 x =5 of x = -5 Mag ik dit zo aanpakken? | |
#ANONIEM | vrijdag 16 mei 2014 @ 20:38 |
Nee. Het is triviaal dat x=0 een meervoudig (tweemaal) nulpunt is. Voorts zien we dan dat x² = 25 overblijft zodat x = 5 en x = -5 ook oplossingen van je vergelijkingen zijn. Nu jij weer. | |
Super-B | vrijdag 16 mei 2014 @ 20:38 |
Het antwoord klopt niet he.. wat je hebt. | |
Super-B | vrijdag 16 mei 2014 @ 20:39 |
Nee ik snap het idd niet. Wat hulp kan ik wel even gebruiken aangezien ik nu nog een zeer korte tijd heb.. ![]() | |
Riparius | vrijdag 16 mei 2014 @ 20:40 |
Laat eens even precies zien wat je allemaal uit die hoge hoed van je tevoorschijn goochelt. En was het je al opgevallen dat de abc-formule de oplossingen geeft van een kwadratische vergelijking? | |
#ANONIEM | vrijdag 16 mei 2014 @ 20:41 |
Waarom niet? | |
Super-B | vrijdag 16 mei 2014 @ 20:42 |
Oh shit.. Ik zie het al staat - x en dat is idd geen kwadratische vergelijking.. Heb even geen flauw idee hoe ik het oplos.. | |
Super-B | vrijdag 16 mei 2014 @ 20:42 |
Het is goed laat maar foutje. | |
Super-B | vrijdag 16 mei 2014 @ 20:43 |
Kun je jouw herschrijving uitleggen? | |
jordyqwerty | vrijdag 16 mei 2014 @ 20:43 |
-x? Waar staat dat? Dat heeft er verder niet veel mee te maken lijkt me. | |
Riparius | vrijdag 16 mei 2014 @ 20:45 |
Deze opgave is al eerder voorbij gekomen de afgelopen dagen. Ik weet alleen niet of jij het was die daarmee aankwam of een van de andere 'kandidaten' voor de slachting van komende maandag. Ik zal eens even kijken of ik het terug kan vinden, want ik vind het niet nodig in herhaling te vervallen. | |
jordyqwerty | vrijdag 16 mei 2014 @ 20:45 |
Snap je inmiddels dat eln(a) = a? | |
#ANONIEM | vrijdag 16 mei 2014 @ 20:46 |
Een polynoom wordt kwadratisch genoemd, dan en slechts dan als deze polynoom van graad 2 is. Dat wil zeggen dat de hoogste macht van x gelijk is aan 2. Derdemachts polynomen en vierdemachtspolynomen zijn NIET kwadratisch. Daarnaast steun ik Riparius in zijn strijd tegen het hersenloos gebruik van de abc-formule. Zoals gezegd hebben we: ln(a) - ln(b) = ln(a/b) Dan krijg je na deling de vergelijking ln(x^2 - 24) = 0 ln(p(x)) = 0 dan en slechts dan als p(x) = 1 Dus los je nu op x^2 - 24 = 1 En dus x^2 = 25 Zodat x = 5 en x = -5 oplossingen van je vergelijking zijn. | |
Super-B | vrijdag 16 mei 2014 @ 20:48 |
Enige wat ik niet begrijp.. | |
jordyqwerty | vrijdag 16 mei 2014 @ 20:48 |
![]() Overigens had bij deze jaargang 2013-2014 niemand uit een student of 600 hoger dan een 9.4 voor wiskunde 1, terwijl het geloof ik niet heel veel voorstelde. | |
Super-B | vrijdag 16 mei 2014 @ 20:48 |
Dat was ik niet. ![]() | |
#ANONIEM | vrijdag 16 mei 2014 @ 20:50 |
Goed, we hebben ln(p(x)) = 0 Met p(x) een willekeurige functie. Okay? Dan geldt: eln(p(x)) = e0 = 1 En dus omdat eln(p(x)) = p(x) geldt p(x) = 1 | |
Super-B | vrijdag 16 mei 2014 @ 20:54 |
Ik snap niet hoe je aan p(x) komt? | |
#ANONIEM | vrijdag 16 mei 2014 @ 20:55 |
Het maakt niet uit wat p(x) is. p(x) is even een functie die voorbij kwam rijden, ik uit z'n auto trok, drie keer sloeg zodat hij mee naar binnen wilde, door m'n toetsenbord ramde om jou te laten zien dat dit voor iedere functie geldt. Reken even uit wanneer 'jouw' p(x) gelijk is aan 1 om deze opgave op te lossen. Chopchop | |
RustCohle | vrijdag 16 mei 2014 @ 20:57 |
Hoi, ik heb weer eens een vraag: | 2x | = x² - 3 -> splitsen in -2x = x² - 3 en 2x = x² - 3 --> x² + 2x - 3 en x² - 2x - 3 (x + 3 ) ( x - 1) en (x + 1 ) ( x - 3) Ik kom dus uit op x = -3 , x = 1 en x = -1 en x = 3 Maar het antwoordenmodel geeft: x = 3 en x = -3 ??? | |
t4rt4rus | vrijdag 16 mei 2014 @ 20:58 |
hier verdwijnt op eens de vergelijking
| |
#ANONIEM | vrijdag 16 mei 2014 @ 20:59 |
Typisch in gevallen als deze zou ik je antwoorden nog even controleren. Voor x = 1 geldt namelijk 2 = 1-3 = -2 en dit is onzin. voor x = -1 geldt 2 = 1-3 = -2 en dit is net zo'n onzin | |
RustCohle | vrijdag 16 mei 2014 @ 20:59 |
Het moet toch opgelost worden? | |
RustCohle | vrijdag 16 mei 2014 @ 20:59 |
Methode wel goed, maar antwoorden controleren? | |
jordyqwerty | vrijdag 16 mei 2014 @ 21:00 |
Evalueer de vergelijking eens voor x = -1 en x = 1. | |
#ANONIEM | vrijdag 16 mei 2014 @ 21:01 |
Jazeker. Dit is een polynoom van graad 2. Typisch zal die maar 2 oplossingen hebben (Hoofdstelling van de Algebra). Jij komt ineens met 4 verschillende oplossingen aandragen. Zonder jouw vergelijking verder te evalueren kon ik je alvast melden dat er 2 fout gingen zijn. ![]() Alhoewel. Eigenlijk behelst dit 2 vergelijkingen van graad 2. Subtiel. ![]() [ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 16-05-2014 21:01:42 ] | |
RustCohle | vrijdag 16 mei 2014 @ 21:01 |
(3x)² = 1 / 9 3x + 4 --> 32x * 9 3x + 4 = 1 --> 27 5x + 4 - 1 en dan zit ik in de stress... | |
t4rt4rus | vrijdag 16 mei 2014 @ 21:01 |
Je gaat van -2x = x² - 3 naar x² + 2x - 3 Eerst heb je een vergelijking, daarna niet meer. -edit- En hier doe je het weer
| |
Super-B | vrijdag 16 mei 2014 @ 21:01 |
Hmm... even kijken. ![]() | |
RustCohle | vrijdag 16 mei 2014 @ 21:02 |
Hij moet toch opgelost worden...? | |
#ANONIEM | vrijdag 16 mei 2014 @ 21:02 |
Ja maar je schrijft het kut op. Je vergeet = 0 | |
t4rt4rus | vrijdag 16 mei 2014 @ 21:03 |
Ja maar je moet niet zomaar de vergelijking weghalen -edit- En je kan beter => gebruiken inplaats van --> | |
jordyqwerty | vrijdag 16 mei 2014 @ 21:04 |
Kan je ook uitleggen wat je nu doet danwel probeert te doen in je stappen? Hint: a-2 = 1/a2 | |
#ANONIEM | vrijdag 16 mei 2014 @ 21:06 |
Wat jij doet is helemaal onzin. ![]() Doe nu eens rustig en merk op dat (3x)^2 = 9x^2 En 1/9 = 3-2 | |
RustCohle | vrijdag 16 mei 2014 @ 21:07 |
Ik doe de methode met 6 / 2 = 3 en dus 2 * 3 = 6 | |
#ANONIEM | vrijdag 16 mei 2014 @ 21:08 |
Interesseert me geen fluit. Doe nu eens wat ik zeg. In tegenstelling tot jij heb ik bijna een academische propedeuse in de wiskunde en jij loopt te stoeien met een of andere toets die ik zonder te leren zou halen. | |
jordyqwerty | vrijdag 16 mei 2014 @ 21:10 |
Om over elitariteit te spreken. | |
#ANONIEM | vrijdag 16 mei 2014 @ 21:11 |
Exact. ![]() | |
RustCohle | vrijdag 16 mei 2014 @ 21:12 |
Ik kan het niet opmerken. | |
t4rt4rus | vrijdag 16 mei 2014 @ 21:12 |
a / b = c <=> a = c * b, b /= 0 Nou pas dat dan eens toe. | |
#ANONIEM | vrijdag 16 mei 2014 @ 21:13 |
Rekenregels voor machten? | |
RustCohle | vrijdag 16 mei 2014 @ 21:19 |
GODVERDOMME IK GA FUCKING GESLACHT WORDEN SHIT! DIT IS OM TE JANKEN | |
jordyqwerty | vrijdag 16 mei 2014 @ 21:19 |
Hoort (3x)² = 1 / 9 3x + 4 niet toevallig (3x)² = 1 / 9 3x + 4 te zijn? Dat verklaart ten eerste (een deel van) je eerste stap, en ten tweede is deze vergelijking wèl relatief eenvoudig algebraïsch op te lossen. | |
RustCohle | vrijdag 16 mei 2014 @ 21:23 |
JA! dat moest het zijn! SORRYYYY | |
jordyqwerty | vrijdag 16 mei 2014 @ 21:24 |
Hierzo: SES / [Bèta wiskunde] Huiswerk- en vragentopic | |
Riparius | vrijdag 16 mei 2014 @ 21:25 |
Lees dit nog maar eens even goed door. | |
jordyqwerty | vrijdag 16 mei 2014 @ 21:29 |
Ok, is de opgave inmiddels duidelijk? Ben je bekend met exponentiële vergelijkingen? | |
Riparius | vrijdag 16 mei 2014 @ 21:31 |
Een absolute waarde kan niet negatief zijn. Daar al aan gedacht? | |
RustCohle | vrijdag 16 mei 2014 @ 21:33 |
Ja, maar je moest het toch opsplitsen? | |
Super-B | vrijdag 16 mei 2014 @ 21:35 |
Weten jullie hoe ik het volgende moet oplossen? (x + 0,5) / 2 = 2 / (x+0,5) Ik kom uit op: (x + 0,5 - 2) / (2x + 1) | |
jordyqwerty | vrijdag 16 mei 2014 @ 21:40 |
Opsplitsen ok, maar je moet wel altijd je antwoorden controleren door je gevonden oplossingen voor x in de originele vergelijking in te voeren. |2x| = x² - 3 Voor x = 1 (dus x > 0) geldt dus: 2x = x² - 3 x = 1 invoeren geeft 2 = 1 - 3, dat is naturlijk niet aan elkaar gelijk dus klopt deze oplossing niet. Voor x = -1 (dus x < 0) geldt dus: -2x = x² - 3 x = -1 invoeren geeft 2 = 1 - 3, en dat is opnieuw niet aan elkaar gelijk. | |
Riparius | vrijdag 16 mei 2014 @ 21:41 |
(3x)2 = 1 / 93x + 4 9x = 9−3x−4 x = −3x − 4 4x = − 4 x = −1 Wat dacht je daarvan? | |
#ANONIEM | vrijdag 16 mei 2014 @ 21:43 |
Trouwens Rip, dat JAVA gaat nu al wat beter. Vandaag met Spacer even hard aan gewerkt en nu bleek gewoon dat de methode die ik geschreven had voor een klasse juist in een andere klasse moest staan en met een methode vanuit de mainclass aangeroepen moest worden. Dus dat scheelt echt takke veel werk. ![]() | |
jordyqwerty | vrijdag 16 mei 2014 @ 21:44 |
(x+½)/2 = 2/(x+½) (x+½)(x+½) = 4 x² + x + ¼ = 4 x² + x - 3¾ = 0 Die wortelformule mag je zelf toepassen. | |
Super-B | vrijdag 16 mei 2014 @ 21:46 |
Oké ik zie nu iets heel vaags: ''Bepaal alle waarden van p waarvoor de vergelijking 3x² + px + p = 0 geen oplossingen heeft .'' Ik deed: b² - 4ac < 0 b² - 4 * 3 * c < 0 b² < 12c Doe ik iets fout? | |
Super-B | vrijdag 16 mei 2014 @ 21:47 |
Hoe kom je tot dit? | |
jordyqwerty | vrijdag 16 mei 2014 @ 21:47 |
Je hebt ook gewoon waardes voor b en c. | |
Super-B | vrijdag 16 mei 2014 @ 21:48 |
Gewoon p zeker? | |
Riparius | vrijdag 16 mei 2014 @ 21:49 |
Ja, als je het principe van OO begrijpt dan werkt het prachtig. Maar het blijft lastig werken met klassen e.d. die al door anderen zijn gemaakt. Dat is altijd een kwestie van veel documentatie doornemen. | |
Super-B | vrijdag 16 mei 2014 @ 21:49 |
Dan heb ik p² < 12p en vervolgens alles delen door p levert op: p < 12 Dat betekent dus dat ( -oneindig, 12) toch? | |
jordyqwerty | vrijdag 16 mei 2014 @ 21:49 |
Kruislings vermenigvuldigen. Je hebt hier immers te maken met een gebroken vergelijking. | |
#ANONIEM | vrijdag 16 mei 2014 @ 21:49 |
De parameter p is hier te beschouwen als een onafhankelijke constante. Vaak ziet een functievoorschrift er dan ook zo uit: fp(x) = 3x² + px + p Dat wil zeggen dat je p constant neemt als je de functie beschouwt. De parameter p is dan ook geen variabele waar f van afhangt. | |
jordyqwerty | vrijdag 16 mei 2014 @ 21:50 |
Nee, p(p-12) < 0 | |
Super-B | vrijdag 16 mei 2014 @ 21:50 |
Daarnaast wil ik even mijn cijfer voor de voorbeeldtoets vermelden: Een schaamvolle 5,1... De opgaven die fout gingen: http://www.eur.nl/fileadm(...)au_2_versie_2014.pdf Opgave 2b, , opgave 3 , opgave 4, opgave 7b, 7c en opgave 9. Hoe doe je dat? Je kan dat toch alleen bij deling van breuken? Niet als je een vergelijking hebt welke je vervolgens aan 1 kant brengt, dan heb je gewoon een - teken en dan moet je de noemer gelijkstellen toch? | |
Riparius | vrijdag 16 mei 2014 @ 21:50 |
Weet je wat men onder kruislings vermenigvuldigen verstaat? | |
Super-B | vrijdag 16 mei 2014 @ 21:51 |
Ja duh. ![]() | |
Super-B | vrijdag 16 mei 2014 @ 21:52 |
Oh en dus? Wordt het toch alles onder 12... | |
jordyqwerty | vrijdag 16 mei 2014 @ 21:54 |
'Onder' de twaalf, maar er is toch echt een verschil tussen p < 12 en 0 < p < 12. | |
#ANONIEM | vrijdag 16 mei 2014 @ 21:54 |
Zeker waar. | |
Super-B | vrijdag 16 mei 2014 @ 21:55 |
Ik denk p < 0 Maar het antwoordenmodel zegt: p E ( 0 , 12) Dus alles tussen de 0 en de 12... ik snap dat niet.. Ik kom toch echt op p < 12 uit. | |
Super-B | vrijdag 16 mei 2014 @ 21:56 |
Riparius.. een 5,1.. Ik begin toch echt te denken dat de wiskundetoets mij gaat slachten. | |
jordyqwerty | vrijdag 16 mei 2014 @ 21:56 |
Jij komt op twaalf uit omdat je de boel door p deelt en daardoor een oplossing verdoezelt. | |
Super-B | vrijdag 16 mei 2014 @ 21:56 |
Ow... | |
Riparius | vrijdag 16 mei 2014 @ 21:56 |
Had ik je niet gezegd dat je bij ongelijkheden het best een tekenschema kunt maken? | |
Super-B | vrijdag 16 mei 2014 @ 21:57 |
p(p-12) < 0 Dan is het toch p < 0 en p < 12 ? Alsnog geen p > 0 en p < 12.. | |
Super-B | vrijdag 16 mei 2014 @ 21:57 |
Ik heb het opgezocht en volgens mij zei je dat tegen RustCohle of Nodig. Ik ga hem nog even doornemen. Ik moet nog veel doornemen.. Wens me veel geluk voor maandag Riparius. Ik heb het hard nodig. ![]() | |
Riparius | vrijdag 16 mei 2014 @ 21:58 |
Inderdaad. En dat flikte hij eerder ook al, en toen heb ik hem er ook al op gewezen dat hij dat niet moest doen. | |
jordyqwerty | vrijdag 16 mei 2014 @ 22:00 |
Als het p < 0 en p < 12 zou zijn, dan volstaat p < 12 alleen natuurlijk ook. Maargoed, evalueer de ongelijkheid eens voor p = -1 en voor p = 1. | |
Riparius | vrijdag 16 mei 2014 @ 22:04 |
Ik heb het tegen jou gezegd. Kijk hier nog maar eens. | |
jordyqwerty | vrijdag 16 mei 2014 @ 22:11 |
Vind je, wat je hier beschrijft, niet nogal omslachtig? Je hebt hier in feite a/b = b/a, kruislings vermenigvuldigen levert dan dus op a² = b². Dat is ook gemakkelijk in te zien. Als je beide termen vermenigvuldigt met a krijg je a²/b = b, vervolgens vermenigvuldigen met b levert op a² = b². | |
Riparius | vrijdag 16 mei 2014 @ 22:16 |
Je begrijpt dat je hier een retorische vraag stelt? Kruislings vermenigvuldigen geeft (x + ½)2 = 4 En dus krijgen we x + ½ = 2 ∨ x + ½ = −2 x = 3/2 ∨ x = −5/2 Niks abc-formule dus. | |
jordyqwerty | vrijdag 16 mei 2014 @ 22:18 |
Foutje van mijn kant. | |
wiskundenoob | vrijdag 16 mei 2014 @ 22:24 |
Kan iemand mij vertellen wat een getal of letter precies betekent als die in subscript staat? En hoe noem je zoiets? Bijvoorbeeld xp x0. Wat stelt p en 0 voor? Ik denk vaak dan x heeft geen 'waarde'. | |
Riparius | vrijdag 16 mei 2014 @ 22:28 |
Dat niet alleen. Als je beide leden van een ongelijkheid door een negatief getal deelt, dan klapt het teken om. Maar als je door de onbekende deelt, dan weet je niet of je door een positief of negatief getal deelt en dus ook niet of je het teken nu wel of niet om moet klappen. Daarom is dit principieel onjuist. En ja, daar heb ik meneer eerder al in een uitvoerige post op gewezen en toch doet hij het nu weer. | |
RustCohle | vrijdag 16 mei 2014 @ 22:30 |
Wat gaat fout? Ik moet de vergelijking van een parabool berekenen met de gegevens top T en punt P. T = (1,2 ) en P ( 2,3) ik gebruikte de algemene vergelijking y = a ( x - xt)² + yt y = a (2-1)² + 2 y = (2a - 1a ) (2-1) +2 geeft uiteindelijk -1a + 2 en dat is dan -1a = -2 en dat is a = 2 en dan y = 2(x-1)² + 2 y = (2x - 2 ) (x-1) + 2 en dat geeft uiteindelijk 2x²- 2x - 2x + 2 +2 en dat geeft: x² - 2x + 4 Wat doe ik fout>??? | |
jordyqwerty | vrijdag 16 mei 2014 @ 22:33 |
Dat klopt helemaal. Ik wens alle kandidaten veel succes, maar als men (telkens) uitleg naast zich neer lijkt te leggen, loopt het niet uit op veel goeds. | |
wiskundenoob | vrijdag 16 mei 2014 @ 22:39 |
nvm foutje | |
RustCohle | vrijdag 16 mei 2014 @ 22:40 |
Zie je het nu wel? | |
wiskundenoob | vrijdag 16 mei 2014 @ 22:44 |
SES / [Bèta wiskunde] Huiswerk- en vragentopic | |
t4rt4rus | vrijdag 16 mei 2014 @ 22:52 |
Ten eerste is het geen top maar een minimum De standaard parabool Ten eerste is het dal op Deze heeft heeft het minimum echter op punt (1, 0) liggen dus moeten er nog 2 bij optellen. P invullen kom je erachter dat hij nu correct is, maar als dit niet het geval was had je dit moeten oplossen: | |
RustCohle | vrijdag 16 mei 2014 @ 22:55 |
Stationair punt is toch f(x)'' = 0? En buigpunten f(x)' = 0 ? | |
t4rt4rus | vrijdag 16 mei 2014 @ 22:56 |
Geen dank. Maar wat heeft dit met die opgave te maken? | |
Riparius | vrijdag 16 mei 2014 @ 22:56 |
Zo'n subscript getal of letter heet ook wel een index (meervoud: indices). Indices vervullen verschillende functies. Als je bijvoorbeeld een opgave hebt waarbij de discriminant D van een kwadratische veelterm afhangt van een parameter p, dan kun je de discriminant aangeven met Dp om duidelijk te maken dat D afhangt van p. In dit geval is D feitelijk een functie van p, zodat je dit ook als D(p) zou kunnen noteren. Getallen als indices vervullen meestal een andere rol en dienen vaak om extra symbolen te creëren. Als je bijvoorbeeld de coëfficiënten van een veelterm met a, b, c, d, e ... gaat aangeven, dan kom je al gauw letters te kort, en ook is de letter e eigenlijk gereserveerd voor het grondtal van de natuurlijke logaritmen. Wat je dan kunt doen is niet werken met a, b, c, d ... maar bijvoorbeeld met a0, a1, a2, a3 ... Zo kom je dus nooit symbolen te kort. Het gebruik van indices is ook handig om het verband van grootheden met bijvoorbeeld een variabele aan te geven die je wel met een enkele letter aangeeft. Als je bijvoorbeeld een kwadratische vergelijking hebt in de variabele x, dan kun je de oplossingen van deze vergelijking aangeven met x1 en x2. En bij een derdegraadsvergelijking in de variabele x kun je de oplossingen dan aangeven met x1, x2 en x3. En in de analyse wordt een (gegeven) vaste waarde van de variabele x bij een functie van x wel aangegeven met x0. Evenzo kun je in de analytische meetkunde de vergelijking van een rechte lijn met richtingscoëfficiënt m door een vast punt (x0; y0) schrijven als y − y0 = m(x − x0). We zouden hier net zo goed bijvoorbeeld (a; b) of (p; q) kunnen gebruiken voor de coördinaten van het vaste punt, maar het gebruik van (x0; y0) maakt hier de structuur van de vergelijking veel duidelijker en de vergelijking zelf is daarmee ook veel makkelijker te onthouden. | |
RustCohle | vrijdag 16 mei 2014 @ 23:01 |
Thankyou! Vanzelfsprekend toch..!! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Niks! Maar was benieuwd~! | |
t4rt4rus | vrijdag 16 mei 2014 @ 23:04 |
Het is overigens wel fout. | |
jordyqwerty | vrijdag 16 mei 2014 @ 23:05 |
Nee, andersom. Tevens is niet elke x waarvoor geldt f''(x) = 0 per definitie een buigpunt, dit dien je altijd te controleren. | |
RustCohle | vrijdag 16 mei 2014 @ 23:06 |
Andersom sorry. x^4 < x³ y = x³ x < 1 antwoordenmodel: 0 < x < 1 Hoe kan ik aan mijn berekening zien dat er ook nog een x > 0 moet zijn. | |
RustCohle | vrijdag 16 mei 2014 @ 23:06 |
Altijd toch? Maar dit kun je makkelijk zien als f(x) differentieerbaar is dan heb je sowieso een buigpunt toch? | |
t4rt4rus | vrijdag 16 mei 2014 @ 23:08 |
Kan je uitleggen wat je uberhaupt bij die stappen aan het doen bent? | |
RustCohle | vrijdag 16 mei 2014 @ 23:09 |
x^4 < x³ p = x³ --> om de machten te kunnen wegwerken p < 1 dus x < 1 | |
jordyqwerty | vrijdag 16 mei 2014 @ 23:09 |
x4 < x3 x4 - x3 < 0 x3(x - 1) < 0 | |
RustCohle | vrijdag 16 mei 2014 @ 23:11 |
Fucking hell hoe kan ik dat vergeten zijn. ![]() ![]() ![]() ![]() | |
jordyqwerty | vrijdag 16 mei 2014 @ 23:12 |
Dan krijg je alsnog xp < p xp - p < 0 p(x - 1) < 0 x3(x - 1) < 0 | |
t4rt4rus | vrijdag 16 mei 2014 @ 23:13 |
Huh wat? Probeer het nog eens. | |
jordyqwerty | vrijdag 16 mei 2014 @ 23:16 |
Je definieert hier trouwens eerst een variabele p, maar gaat vervolgens delen door x3 (die variabele dus). Dat vermeld je echter niet. Welnu, Riparius heeft zojuist nog uitgelegd waarom het bij zo'n ongelijkheid uit den boze is om de boel zomaar weg te delen. Kijk maar eens op de vorige pagina (linken op mijn telefoon gaat niet zo handig). | |
RustCohle | vrijdag 16 mei 2014 @ 23:18 |
| 2x + 3 | = 4x splitsen: 2x + 3 - 4x = 0 v 2x + 3 + 4x -2x = -3 v 6x = -3 x = 3/2 v x = -0,5 Antwoordenmodel: x= 3/2 waarom geen x = -0,5 ? Bij het invullen weet ik dat x = -0,5 niet klopt, maar klopt mijn berekening ook niet volledig? Of klopt die wel ? Waarom geen x = -0,5? | |
netchip | vrijdag 16 mei 2014 @ 23:20 |
Morgen maar kijken naar logaritmes, jullie zien vanzelf wel mijn vragen verschijnen ![]() Iemand nog tips? | |
nodig | vrijdag 16 mei 2014 @ 23:22 |
Weten dat het antwoord van bijv. 2log 8 hetzelfde is als x in 2x = 8 en rekenregels uit je kop leren. | |
wiskundenoob | vrijdag 16 mei 2014 @ 23:26 |
Rechterlid kan nooit negatief zijn. | |
RustCohle | vrijdag 16 mei 2014 @ 23:26 |
Oefentoets gemaakt...................... 3,3 ... 20 punten van de 60. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
t4rt4rus | vrijdag 16 mei 2014 @ 23:27 |
Als je de formule opsplits geldt dit natuurlijk niet voor alle x. Dus zet er bij voor welk domein die vergelijking geld. Als de uitkomt niet in dat domein zit is het geen oplossing. | |
Riparius | vrijdag 16 mei 2014 @ 23:27 |
Nee, zo simpel ligt dat niet. Ik heb net vanavond nog gewezen op het gevaar van dergelijke oversimplificaties. | |
RustCohle | vrijdag 16 mei 2014 @ 23:28 |
Tis echt om te janken. Het is niet eens zo moeilijk, maar ik maak het gewoon veelste moeilijk. | |
RustCohle | vrijdag 16 mei 2014 @ 23:29 |
Jip en janneke taal? | |
RustCohle | vrijdag 16 mei 2014 @ 23:29 |
Jip en janneke taal? | |
t4rt4rus | vrijdag 16 mei 2014 @ 23:29 |
Ja als je je nou eens aan de notatie gaat houden en opschrijft waarom elke stap kan... | |
RustCohle | vrijdag 16 mei 2014 @ 23:31 |
Hoe bedoel je? | |
t4rt4rus | vrijdag 16 mei 2014 @ 23:34 |
Dat je dus niet kan stellen dat je een buigpunt hebt wanneer de tweede afgeleide 0 is. Maar er is ook nog een voorwaarde dat de eerste afgeleide die niet 0 is een onevende afgeleide moet zijn. | |
t4rt4rus | vrijdag 16 mei 2014 @ 23:35 |
linker bedoelt hij denk ik. Maar lees mijn post eens, snap je dat? | |
RustCohle | vrijdag 16 mei 2014 @ 23:36 |
Waarom wisselt hier het teken om? | |
RustCohle | vrijdag 16 mei 2014 @ 23:36 |
ja | |
wiskundenoob | vrijdag 16 mei 2014 @ 23:42 |
Rechter toch? ![]() Absolute waarde kan nooit negatief zijn. | |
t4rt4rus | vrijdag 16 mei 2014 @ 23:43 |
Die tweede vergelijking geldt voor x < 0 En daaruit komt de oplossing x > -1/2 Dus je oplossing voor dat stuk is (-1/2, 0) De eerste geldt voor x >= 0 met als oplossing [0, 3/2) Dus je uiteindelijke oplossing is (-1/2, 3/2) | |
RustCohle | vrijdag 16 mei 2014 @ 23:46 |
\ | 2x + 3 | > | 4x | alleen naar x ≥ 0 kijkt en voor | 2x + 3 | > - |4x| alleen naar x < 0 Vandaar raar?? Oplossing uit die tweede moet dan sowieso x < .... zijn toch..?!! | |
t4rt4rus | vrijdag 16 mei 2014 @ 23:50 |
Waarom raar? Die vergelijking is gelijk aan de originele vergelijking als x < 0. Als je die oplost krijg je als oplossing x > -1/2, waarom zou dat niet kunnen? voor (-1/2, 0) geldt dat ze allemaal nogsteeds kleiner dan 0 zijn. [ Bericht 0% gewijzigd door t4rt4rus op 16-05-2014 23:59:25 ] | |
RustCohle | vrijdag 16 mei 2014 @ 23:55 |
Ja ik snap niet wanneer ik < of > moet gebruiken en hoe ik dat kan zien? Hier wordt het gewoon aangehouden: (gevonden in eerdere reeks). | |
Riparius | vrijdag 16 mei 2014 @ 23:59 |
De uitwerking van jordyqwerty is fout, en daar heb ik overigens 11 dagen geleden al op gewezen. [ Bericht 0% gewijzigd door Riparius op 17-05-2014 06:23:25 ] | |
t4rt4rus | zaterdag 17 mei 2014 @ 00:02 |
Ohja RustChole pakt er alweer een andere vergelijking bij... |2x+3| > |4x| ipv |2x+3| > 4x Nu heb je dus 3 domeinen waarin je oplossing kan vinden (-inf, -3/2), [-3/2, 0), [0, inf) | |
RustCohle | zaterdag 17 mei 2014 @ 00:04 |
Dit gevonden: en de uitleg is zo goed! SES / [Bèta wiskunde] Huiswerk- en vragentopic Zou je er ook 1 kunnen doen kort voor: |2x+3| > |4x| ? | |
t4rt4rus | zaterdag 17 mei 2014 @ 00:04 |
Dit zei je nou net bij een opdracht waar je precies hetzelfde moest doen.... Als je nou niet elke keer met een nieuwe opdracht komt gelijk nadat iemand een antwoord heeft geplaatst. Nee denk er eens over na waarom zoiets is. | |
Riparius | zaterdag 17 mei 2014 @ 00:05 |
Voor x ≠ 0 kun je beide leden van de ongelijkheid door |4x| delen. Het teken van de ongelijkheid klapt dan niet om, aangezien |4x| > 0 voor x ≠ 0. | |
RustCohle | zaterdag 17 mei 2014 @ 00:12 |
??????????? | |
t4rt4rus | zaterdag 17 mei 2014 @ 00:13 |
Ohja dat is nog makkelijker en dan heb je nog maar 2 vergelijkingen. | |
t4rt4rus | zaterdag 17 mei 2014 @ 00:22 |
| 2x + 3 | > | 4x | => | 2x + 3 | / | 4x | > 1 => | (2x + 3)/(4x) | > 1 => | 1/2 + 3/(4x) | > 1 En dan die oplossen. | |
RustCohle | zaterdag 17 mei 2014 @ 00:29 |
daar snap ik geen kut van eerlijk gezegd.. wat je nu aan het doen bent..? | |
t4rt4rus | zaterdag 17 mei 2014 @ 00:49 |
Welke stap niet? | |
Riparius | zaterdag 17 mei 2014 @ 00:58 |
Andere aanpak, speciaal voor mensen die op de lagere school niet hebben leren rekenen met breuken. Beide leden van de ongelijkheid kwadrateren geeft |2x+3|2 > |4x|2 Maar dit is hetzelfde als (2x+3)2 > (4x)2 Uitwerken van de haakjes 4x2 + 12x + 9 > 16x2 Rechterlid herleiden op nul −12x2 + 12x + 9 > 0 Beide leden delen door 3 −4x2 + 4x + 3 > 0 Nu vermenigvuldig ik beide leden even met −1 omdat ik die negatieve coëfficiënt van de kwadratische term liever kwijt ben. Maar dan moeten we niet vergeten het ongelijkheidsteken om te klappen en krijgen we dus 4x2 − 4x − 3 < 0 Nu gaan we eerst de nulpunten bepalen van de kwadratische veelterm in het linkerlid, oftewel, we gaan nu eerst de vergelijking 4x2 − 4x − 3 = 0 oplossen. Ik zie dat ik deze veelterm kan ontbinden in factoren. Om dat te kunnen doen moeten we twee getallen hebben waarvan het product gelijk is aan 4·(−3) = −12 en waarvan de som gelijk is aan −4. Die getallen zijn +2 en −6. Ik herschrijf nu de lineaire term − 4x even als + 2x − 6x, dus 4x2 + 2x − 6x − 3 = 0 Nu twee aan twee de grootste gemeenschappelijke factor buiten haakjes halen, dit geeft 2x(2x + 1) − 3(2x + 1) = 0 Nu weer de gemene factor (2x + 1) buiten haakjes halen en we hebben (2x + 1)(2x − 3) = 0 En dus, aangezien (tenminste) één der factoren nul moet zijn 2x + 1 = 0 ∨ 2x − 3 = 0 en dit geeft x = −1/2 ∨ x = 3/2 De grafiek van de functie f(x) = 4x2 − 4x − 3 is een dalparabool, zodat we dus hebben f(x) < 0 voor −1/2 < x < 3/2 en daarmee is de ongelijkheid opgelost. Mooi hè? | |
t4rt4rus | zaterdag 17 mei 2014 @ 01:30 |
En die gaat ie dan wel snappen. ![]() Zat net terug te denken aan middelbare. Als we ongelijkheden moesten bepalen met absolute delen dan moest we die opsplitsen. En die delen dan oplossen en weer controleren door in te vullen. Dat controleren vond ik eigenlijk maar vreemd. Als je een oplossing hebt gevonden waarom is dat dan opeens geen oplossing meer. Maar als ze er nou gewoon gelijk bij vertellen dat die delen een domein hebben waarin ze gelijk zijn aan de originele vergelijking. En dat de oplossing van die delen ook in dat domein moeten zitten. Maar goed ze doen weer moeilijk door gewoon maar in te laten vullen zonder na te denken... Wiskunde mag niet abstract zijn op de middelbare, lijkt het wel. Maar daardoor is het juist allemaal veel moeilijker te begrijpen en is het meer eem soort van invullen en regeltjes toepassen. Had graag gezien dat ik anders les had gehad. | |
Riparius | zaterdag 17 mei 2014 @ 05:23 |
De vraag is eerder hoeveel moeite hij gaat doen om het te snappen. Daar is niets vreemds aan. Het hangt ervan af of je bij het herleiden 'iets' hebt gedaan waardoor je mogelijk extra oplossingen hebt geïntroduceerd die geen oplossing zijn van de oorspronkelijke vergelijking of ongelijkheid. Als je bijvoorbeeld beide leden van een vergelijking A(x) = B(x) gaat kwadrateren om vierkantswortels kwijt te raken, dan moet je de gevonden oplossingen controleren omdat (A(x))2 = (B(x))2 equivalent is met A(x) = B(x) ∨ A(x) = −B(x) zodat je dan behalve de (eventuele) oplossingen van de oorspronkelijke vergelijking A(x) = B(x) ook de (eventuele) oplossingen van de vergelijking A(x) = −B(x) krijgt die niet (hoeven te) voldoen aan je oorspronkelijke vergelijking. Ik heb bij bovenstaande oplossing van de ongelijkheid |2x + 3| > |4x| ook gekwadrateerd, maar ik hoef de gevonden oplossingen niet te testen omdat |a| > |b| voor a,b ∈ R wel equivalent is met a2 > b2. Misschien even voor de volledigheid: ook zonder kwadrateren is bovenstaande ongelijkheid op te lossen zonder de gevonden oplossingen te hoeven testen. Dan kun je als volgt te werk gaan. |2x + 3| > |4x| We zien dat x = 0 aan de ongelijkheid voldoet, aangezien 3 > 0. Dat houden we even in gedachten, maar we veronderstellen nu x ≠ 0 teneinde te kunnen bepalen welke waarden van x ongelijk aan nul aan de ongelijkheid voldoen. Aangezien we x ≠ 0 veronderstellen mogen we nu beide leden van de ongelijkheid delen door |4x| en dat geeft |1/2 + 3/(4x) | > 1 Als de absolute waarde van een (reëel) getal groter is dan 1, dan is dat getal zelf hetzij groter dan +1 hetzij kleiner dan −1, en krijgen we dus 1/2 + 3/(4x) > 1 ∨ 1/2 + 3/(4x) < −1 Nu 1/2 aftrekken van elk van de leden van beide ongelijkheden en we krijgen 3/(4x) > 1/2 ∨ 3/(4x) < −3/2 Nu beide leden van beide ongelijkheden vermenigvuldigen met 4/3 en we krijgen 1/x > 2/3 ∨ 1/x < −2 Voor de eerste van deze twee ongelijkheden moet gelden x > 0 aangezien 1/x < 0 voor x < 0. Vermenigvuldigen we beide leden met x, dan moet het ongelijkheidsteken dus niet omklappen en dan vinden we 1 > (2/3)·x (2/3)·x < 1 x < 3/2 en aangezien tevens x > 0 moet zijn hebben we dus 0 < x < 3/2 Voor de tweede van bovenstaande ongelijkheden moet gelden x < 0 aangezien 1/x > 0 voor x > 0. Vermenigvuldigen we hier beide leden met x, dan moet het ongelijkheidsteken dus wel omklappen en dan vinden we 1/x < −2 1 > −2x −2x < 1 x > −1/2 en aangezien tevens x < 0 moet zijn hebben we dus −1/2 < x < 0 De complete oplossing van de ongelijkheid voor x ≠ 0 is dus −1/2 < x < 0 ∨ 0 < x < 3/2 En aangezien, zoals we al hadden geconstateerd, x = 0 ook voldoet hebben we dus −1/2 < x < 3/2 That's it. | |
t4rt4rus | zaterdag 17 mei 2014 @ 09:47 |
Ik snap het nu ook wel. ![]() (misschien heeft RustCohl er wat aan...) Riparius ik vond dat op de middelbare maar vreemd. Dat ze je het maar laten invullen, zonder uit te leggen hoe en wat. Zie tweede helft van mijn vorige post. [ Bericht 30% gewijzigd door t4rt4rus op 17-05-2014 10:00:47 ] | |
RustCohle | zaterdag 17 mei 2014 @ 09:57 |
Hoezo kwafrateren? | |
t4rt4rus | zaterdag 17 mei 2014 @ 10:01 |
Staat in de eerste zin waarom. | |
RustCohle | zaterdag 17 mei 2014 @ 10:25 |
Oké dank. x^4 > |x|³ splitsen in x^4 > x³ v x^4 > -x³ x^4 - x³ > 0 v x^4 + x³ > 0 x³ (x - 1 ) > 0 v x³ ( x + 1 ) > 0 x > 0 , x > 1 v x > 0 , x > -1 En vervolgens grafiek tekenen: en dan kom ik uit op x = 0 en 1 < x < -1 echter vraag ik mij af of tijdens het berekenen het vetgedrukte geaccepteerd wordt? Zo niet, wat moet ik dan doen. Ik kan het alleen met tekening zien.. [ Bericht 0% gewijzigd door RustCohle op 17-05-2014 10:43:41 ] | |
wiskundenoob | zaterdag 17 mei 2014 @ 10:35 |
Waarom splits je? | |
RustCohle | zaterdag 17 mei 2014 @ 10:38 |
Is toch nodig bij absolute waarden? | |
wiskundenoob | zaterdag 17 mei 2014 @ 10:41 |
Ja, maar bij je opgave is dat toch niet het geval? | |
RustCohle | zaterdag 17 mei 2014 @ 10:43 |
Zie edit,. x^4 > |x|³ | |
wiskundenoob | zaterdag 17 mei 2014 @ 10:47 |
oke, als het antwoord klopt x > 0 , x > 1 v x > 0 , x > -1 komt het niet overeen met 1 < x < -1 | |
netchip | zaterdag 17 mei 2014 @ 10:47 |
Ik weet niet ofdat je hem al hebt, maar: ax2+bx+c is de algemene formule voor een parabool. Je weet al a(x-1)2+2. Nu heb je nog twee variabelen: a en x. x weet je, want de parabool gaat door het punt P(2, 3). Vul voor x = 2 in en stel de formule dan gelijk aan 3. Dan krijg je a(2-1)2+2=3 daaruit volgt a+2=3, en dan a = 1. [ Bericht 3% gewijzigd door netchip op 17-05-2014 10:53:14 (Antwoord erbij gezet.) ] | |
RustCohle | zaterdag 17 mei 2014 @ 10:48 |
Dat klopt. Ik kom ook op het vetgedrukte door mijn tekening, anders weet ik het niet.. | |
wiskundenoob | zaterdag 17 mei 2014 @ 10:54 |
Volgens mij kan dat vetgedrukte sowieso niet. Er staat bij jouw oplossing -1>x>1 Wanneer je splits moet de teken ook veranderd worden bij x =< 0 x4 > x3 v x4 < -x3 [ Bericht 6% gewijzigd door wiskundenoob op 17-05-2014 11:14:18 ] | |
RustCohle | zaterdag 17 mei 2014 @ 11:57 |
| 2x + 3 | = 4x 2x + 3 - 4x = 0 v 2x + 3 + 4x = 0 -2x = -3 v 6x = -3 x = 3/2 x = -1/2 antwoord: x = 3/2 Wat klopt er bij mijn berekening niet? | |
RustCohle | zaterdag 17 mei 2014 @ 12:06 |
| x² - 2x | < 1 x² - 2x < 1 v x² - 2x > -1 x² - 2x - 1 < 0 v x² - 2x + 1 > 0 (x-1)² < 0 v x² - 2x - 1 > 2 v (x-1)² > 2 x < 1 v x > 1 +/- √2 Dus x < 1 , x > 1 +/- √2 Antwoordenmodel zegt: 1 - √2 < x < 1 , 1 < x < 1 + √2 Hoe kan ik tot die conclusie komen op tot het antwoord van het antwoordenmodel te komen met mijn berekening? [ Bericht 13% gewijzigd door RustCohle op 17-05-2014 12:20:15 ] | |
nodig | zaterdag 17 mei 2014 @ 12:21 |
Antwoordmodel klopt gewoon hoor. | |
RustCohle | zaterdag 17 mei 2014 @ 12:24 |
heb al geëdit. | |
nodig | zaterdag 17 mei 2014 @ 12:27 |
Het is hier al 10x geroepen, mbv een tekenschema.. | |
RustCohle | zaterdag 17 mei 2014 @ 12:28 |
√x = |x| kwadrateren levert op: x = x² v x = -x² - x² + x = 0 v x² + x = 0 delen door - x² - x = 0 v x² + x = 0 x(x - 1 ) = 0 v x(x+1) =0 Bij het tekenen merk ik op dat het alleen x = 0 is en x = 1, maar waarom komt mijn berekening toch ook uit op x = -1 ?! | |
RustCohle | zaterdag 17 mei 2014 @ 12:28 |
Dat doe ik altijd. Het gaat mij met name om de berekeningen. Zie bijvoorbeeld de post hierboven. | |
nodig | zaterdag 17 mei 2014 @ 12:30 |
Wat kan een absolute waarde nooit zijn? | |
nodig | zaterdag 17 mei 2014 @ 12:33 |
Bestudeer is wat de absolute waarde doet. Kijk tevens naar de grafieken van de wortelfuncties op tegenoverliggende bladzijde van die opgave. + uitleg over wortelfuncties. | |
RustCohle | zaterdag 17 mei 2014 @ 12:34 |
negatief. | |
nodig | zaterdag 17 mei 2014 @ 12:34 |
Kassa! | |
RustCohle | zaterdag 17 mei 2014 @ 12:35 |
Hoe doe je deze: √(x-1) = | x -2 | | |
RustCohle | zaterdag 17 mei 2014 @ 12:35 |
Het ging om de berekening of dat wel goed was.. ![]() | |
RustCohle | zaterdag 17 mei 2014 @ 12:36 |
x - 1 = ( x - 2)² x - 1 = x² - 4x + 4 x² - 4x - x + 4 -1 = 0 x²- 5x + 3 = 0 ( x - 2,5)² = 3 x = 3 +/- √2,5 | |
jordyqwerty | zaterdag 17 mei 2014 @ 12:36 |
|x| kwadrateren levert geen -x2 op. | |
RustCohle | zaterdag 17 mei 2014 @ 12:37 |
Nee klopt maar vergeet niet dat het een | | absolute waarde is dus dan heb je toch twee soorten zowel een - als een + | |
nodig | zaterdag 17 mei 2014 @ 12:38 |
Wat kan een x^2 nooit zijn? Juist ja. | |
jordyqwerty | zaterdag 17 mei 2014 @ 12:39 |
|x|2 = |x||x|, hoe wil je daar iets negatiefs van fabriceren? Als x < 0 geldt -x · -x = x2, en als x > 0 geldt x · x = x2 | |
RustCohle | zaterdag 17 mei 2014 @ 12:49 |
W(x - 1) = ( x - 2)² (x - 1) = x² - 4x + 4 x² - 4x - x + 4 -1 = 0 x²- 5x + 3 = 0 ( x - 2,5)² = 3 x = 3 +/- √2,5 | |
Super-B | zaterdag 17 mei 2014 @ 12:59 |
Goedenmiddag, Weten jullie hoe de volgende uitdrukking vereenvoudigd moet worden? W9x-1 Ik zelf denk: (9x-1) 1/2 dus 91/2x -1/2 [ Bericht 25% gewijzigd door Super-B op 17-05-2014 13:11:33 ] | |
MrRiot | zaterdag 17 mei 2014 @ 13:27 |
Dat is helemaal goed, denk je alleen dat je nu al klaar bent met de herleiding? | |
Super-B | zaterdag 17 mei 2014 @ 13:28 |
Ja? Ik zou hooguit nog denken 1 / W9^(1/2x) En dus 1 / 3^(1/2x) | |
MrRiot | zaterdag 17 mei 2014 @ 13:31 |
ps: de stappen die je net deed volg ik niet echt. Als je wilt dat ik het uitwerk moet je het maar zeggen. | |
Super-B | zaterdag 17 mei 2014 @ 13:33 |
Ja! ![]() 3 x-1 ! Nog één, alleen betreffend logaritme: De 1/2 hieronder vermenigvuldig ik met 2. 10log(26) − 10log(1/2) = 6·10log 2 − 1 10log 2 = 5 10log1 Echter is het 7 10log2 | |
MrRiot | zaterdag 17 mei 2014 @ 13:34 |
Je hebt een klein stapje gemist. Volg je uitwerking nog eens en let op de minnen ![]() | |
Super-B | zaterdag 17 mei 2014 @ 13:37 |
Ik zie hem niet, maar omdat ik het antwoord gezien heb, denk ik dat de vermenigvuldiging met de breuk er altijd voor zorgt dat het - teken omgedraaid wordt met + (Waarom weet ik niet? ![]() | |
MrRiot | zaterdag 17 mei 2014 @ 13:40 |
Bij het maken van dit soort opgaven is het belangrijk dat je alle basisregeltjes goed kent. Voor de logaritme geldt bijvoorbeeld dat | |
Super-B | zaterdag 17 mei 2014 @ 13:42 |
Aha duidelijk. Nog twee kleine vragen: Is: 6 5log2² hetzelfde als 6 (5log2)² qua schrijfwijze? Of is de eerste verkeerd? Ten tweede: 3 5log2 : 2 5log2 Wordt : 3/2 5log1 --> Echter is 5log1 = 0 dus hoe moet ik dit benaderen? Als 3/2 * 0 = 0 ? [ Bericht 1% gewijzigd door Super-B op 17-05-2014 14:11:19 ] | |
MrRiot | zaterdag 17 mei 2014 @ 13:53 |
Nee dat is niet gelijk aan elkaar en over je 2e vraag. Je deelt 5log(2) door 5log(2) hoe is dat gelijk aan 5log(1)? | |
jordyqwerty | zaterdag 17 mei 2014 @ 14:07 |
Wat wil je overigens met deze uitwerking? Je post iets, maar maakt niet duidelijk wat je wilt. | |
RustCohle | zaterdag 17 mei 2014 @ 14:08 |
Vergelijking oplossen. Wanneer de vergelijking gelijk aan elkaar is, dus bij welke x. | |
jordyqwerty | zaterdag 17 mei 2014 @ 14:08 |
| |
jordyqwerty | zaterdag 17 mei 2014 @ 14:09 |
Gebruik nu eens superscript ([sup][/sup])voor de grondtallen van de logaritmes (zoals al vaker gevraagd), dat oogt echt veel duidelijker. | |
Super-B | zaterdag 17 mei 2014 @ 14:11 |
bewerkte versie: Aha duidelijk. Nog twee kleine vragen: Is: 6 5log2² hetzelfde als 6 (5log2)² qua schrijfwijze? Of is de eerste verkeerd? Ten tweede: 1/2log5 : 2log5 Hoe doe ik dit? Ivm het grondgetal.. [ Bericht 8% gewijzigd door Super-B op 17-05-2014 14:19:32 ] | |
jordyqwerty | zaterdag 17 mei 2014 @ 14:12 |
Ik heb al een stuk dikgedrukt voor je waar het misgaat. | |
RustCohle | zaterdag 17 mei 2014 @ 14:17 |
Ik kom er niet uit. Snap er echt een k*t van. | |
Super-B | zaterdag 17 mei 2014 @ 14:19 |
Tweede vraag aangepast. | |
netchip | zaterdag 17 mei 2014 @ 15:08 |
Wat zou de beste manier zijn om | |
netchip | zaterdag 17 mei 2014 @ 15:10 |
Ik dacht (1/x2+1) * ln(x+1) Dan kan je doen (x2+1)-1 * ln(x+1) doen... Daaruit zou ik met de kettingregel de eerste term kunnen differentieren... Dat zou -2x(x2+1)-2 worden denk ik... En dan ln(x+1) differentieren, dat vind ik een lastige. EDIT: ik denk dat ook op ln(x+1) de kettingregel kan worden toegepast. [ Bericht 7% gewijzigd door netchip op 17-05-2014 15:20:16 ] | |
Super-B | zaterdag 17 mei 2014 @ 15:22 |
Kan 2x -1/2 (1 - √x)³ anders geschreven worden? Ik dacht zelf als: ( 1 - √x)³ / 2x -1/2 | |
Anoonumos | zaterdag 17 mei 2014 @ 15:23 |
Niet hetzelfde. Welke goed is en welke verkeerd ligt eraan wat je ermee bedoelt. ![]() Formule om grondtal te veranderen. SES / [Bèta wiskunde] Huiswerk- en vragentopic | |
netchip | zaterdag 17 mei 2014 @ 15:26 |
Je weet a*b = b*a? En 2x-0.5 is gelijk aan | |
Super-B | zaterdag 17 mei 2014 @ 15:28 |
Ja klopt. En wat moet ik dan met het deel met de haakjes doen? | |
netchip | zaterdag 17 mei 2014 @ 15:31 |
Sorry, teller moest 2 zijn. EDIT: dan kan je ook maal wortel x doen, om de noemer weg te werken. EDIT2: Wolfram Alpha geeft aan dat je de wortel x in de noemer niet hoeft weg te werken, ook gelijk mijn antwoord gecontroleerd en het klopt. *is blij* | |
Super-B | zaterdag 17 mei 2014 @ 15:35 |
Aha.. Kun jij al differentiëren? Zo ja, -8x³ ( x - x^4 )-³ Hoe kan ik deze differientie verder vereenvoudigen? | |
netchip | zaterdag 17 mei 2014 @ 15:37 |
Combinatie van productregel en ketting regel, je zou hem zo kunnen schrijven (in de notatie van Lagrange) f(x)=g(x)*h(u(x)), ik wil hem zo wel uitwerken ![]() | |
Super-B | zaterdag 17 mei 2014 @ 15:38 |
Ja graag.. Ik ben daar niet zo goed in.. In het verder vereenvoudigen van de differentie. | |
netchip | zaterdag 17 mei 2014 @ 15:40 |
Is dit de afgeleide of moet deze functie nog gedifferentieerd worden? | |
Anoonumos | zaterdag 17 mei 2014 @ 15:41 |
x - x4 = x(1-x3) Dus die x kan je uit die laatste term halen en dan valt hij weg tegen die x3. | |
Super-B | zaterdag 17 mei 2014 @ 15:41 |
Het is al de afgeleide. | |
netchip | zaterdag 17 mei 2014 @ 15:44 |
Ah... Ik dacht dat ie nog afgeleid moest worden xD | |
Super-B | zaterdag 17 mei 2014 @ 15:44 |
Oorspronkelijke functie: (x - x^4 ) ^-2 | |
Anoonumos | zaterdag 17 mei 2014 @ 15:50 |
Kettingregel gebruiken. Jouw antwoord klopte niet helemaal. De afgeleide van x - x4 is 1 - 4x3. | |
Super-B | zaterdag 17 mei 2014 @ 15:52 |
Aha dankje! Ik heb nog iets raars.. (2x + 1 ) ln x stel ik differentieer (2x + 1 ) waarom moet is de afgeleide dan 2? Ik zou de kettingregel hier zelf gebruiken en dus : 1(2x+1) * 2 = 2(2x + 1) | |
netchip | zaterdag 17 mei 2014 @ 15:52 |
Dan heb je vrij moeilijk gedaan... Kettingregel! | |
Super-B | zaterdag 17 mei 2014 @ 15:55 |
In mijn boek doen ze het anders vandaar. Weet jij hoe je x ln x^(1/3) differentieert? Volgens mij was er een trucje dat je dingen kon verplaatsen? Excuus dat ik nu verwarrend vragen achter elkaar stel. Maar de tijd begint te dringen. ![]() | |
netchip | zaterdag 17 mei 2014 @ 15:57 |
f(x) = 1/3x*ln(x), want log(5^a) is a*log(5) Lukt ie zo? | |
Anoonumos | zaterdag 17 mei 2014 @ 15:59 |
Waarom zou je de kettingregel gebruiken, de afgeleide van 2x + 1 kan je toch al lang? Dat er haakjes omheen staan maakt niks uit. Maar het gaat fout omdat je vergeet de macht van (2x+1)1 te verlagen bij het differentieren. (2x+1)0 = 1 Maar gebruik hiervoor geen kettingregel. ![]() | |
Super-B | zaterdag 17 mei 2014 @ 15:59 |
Hij lukt nu zo. Maar ik zie het verband met de logaritme even niet.. ![]() | |
Super-B | zaterdag 17 mei 2014 @ 15:59 |
Dit geldt alleen bij 1 toch? Als er 1/2 of -1 etc zou staan dan wel kettingregel? Ik begin nu echt heel veel te begrijpen. Het wordt maandag of een slachtveld of een paradijs. ![]() | |
netchip | zaterdag 17 mei 2014 @ 16:00 |
Een logaritme is 10^y=x Een natuurlijk logaritme is e^y=x. | |
Anoonumos | zaterdag 17 mei 2014 @ 16:00 |
Ja inderdaad. ![]() | |
Super-B | zaterdag 17 mei 2014 @ 16:01 |
Wat is dan de e in dat geval van je voorbeeld in je voorgaande post? | |
netchip | zaterdag 17 mei 2014 @ 16:02 |
Natuurlijk logaritme = ln(x) EDIT: e is een apart getal, zoals Pi. Euler heeft dit getal "uitgevonden", Anoonumos of Riparius kan je hier meer over vertellen. | |
Super-B | zaterdag 17 mei 2014 @ 16:04 |
Ik snap het al. Riparius hoeft vandaag nog eventjes niks te zeggen, zo meteen raak ik in de war van zijn wiskunde genialiteit. | |
Super-B | zaterdag 17 mei 2014 @ 16:08 |
Afgeleide van √x ln ( 1 - x²) Ik deed: ln √x * -2x + 1/√x * ( 1- x² ) Ik doe zeker iets fout? | |
netchip | zaterdag 17 mei 2014 @ 16:14 |
Hier zou ik persoonlijk de kettingregel toepassen, but not too sure ![]() ![]() EDIT: d(ln(1-x2))/dy=-(2x)/(1-x2) [ Bericht 3% gewijzigd door netchip op 17-05-2014 16:22:46 ] | |
Super-B | zaterdag 17 mei 2014 @ 16:21 |
Kun je deze wel? ![]() x ( 2 log x) | |
netchip | zaterdag 17 mei 2014 @ 16:24 |
d(ln(1-x2))/dx = | |
Super-B | zaterdag 17 mei 2014 @ 16:24 |
Het is : (1 + ln x) / ln 2 geen idee hoe ze erop komen.. | |
netchip | zaterdag 17 mei 2014 @ 16:28 |
Ik heb 'm ook niet helemaal gedifferentieerd ![]() ![]() | |
Super-B | zaterdag 17 mei 2014 @ 16:29 |
Welk deel heb jij gedaan? En hoe kun je van log ln maken? | |
Anoonumos | zaterdag 17 mei 2014 @ 16:31 |
Je probeert de productregel toe te passen (toch?) maar je voert hem verkeerd uit. En netchip had het over deze opgave. | |
netchip | zaterdag 17 mei 2014 @ 16:33 |
Grondtal veranderen, I think. Geen idee hoe dit moet, by the way. Edit: want je wilt je logaritme in een natuurlijk logaritme veranderen, want ln'(x) = 1/x | |
Super-B | zaterdag 17 mei 2014 @ 16:34 |
Oh je moet ln (1-x²) ook weer apart differentiëren... dus? Dus 1/(1-x²) * -2x Ik heb nu: (ln 1 - x²) / 2√x - 2x / ( 1-x²) | |
Super-B | zaterdag 17 mei 2014 @ 16:35 |
Juist klopt.. en daar heb ik geen benul van. ![]() | |
Super-B | zaterdag 17 mei 2014 @ 16:36 |
Weet je deze wel? xe-x Ik heb e-x + xe -x Enige wat ik fout heb is dat die + een - moet zijn, maar heb geen idee waarom... Ik paste de productregel toe. | |
Anoonumos | zaterdag 17 mei 2014 @ 16:37 |
In je tweede term vergeet je de functie √x. Dan moet hij goed zijn. | |
Super-B | zaterdag 17 mei 2014 @ 16:38 |
Vergeten.. Anders moet het 2x^(3/2) worden. | |
Anoonumos | zaterdag 17 mei 2014 @ 16:38 |
Ja ik maakte een foutje, dat minteken hoeft niet. | |
Super-B | zaterdag 17 mei 2014 @ 16:41 |
Snap jij het volgende: x( 2 log x ) (x-1) ( 2 log x ) en x² e-x² Zit te kloten ermee.. | |
netchip | zaterdag 17 mei 2014 @ 16:41 |
| |
Anoonumos | zaterdag 17 mei 2014 @ 16:43 |
Klopt. Wolfram schrijft waarschijnlijk 1 - x2 = -(x2 - 1) waardoor de mintekens elkaar opheffen. | |
Anoonumos | zaterdag 17 mei 2014 @ 16:46 |
glog a = blog a / blog g Dus 2 log x = elog(x) / elog(2) = ln(x) / ln(2) | |
Super-B | zaterdag 17 mei 2014 @ 16:49 |
Dat begrijp ik, even proberen. | |
Super-B | zaterdag 17 mei 2014 @ 16:51 |
Moet ik het ook begrijpen waarom etc? Of moet ik dit gewoon als regel stampen? | |
Super-B | zaterdag 17 mei 2014 @ 16:55 |
Gelukt! Nieuwe: √x ( 5 log x³ ) Tweede deel wordt sowieso: ln³ / (2√x ln 5) Maar het eerste deel waar ik dus ( 5 log x³ ) moet differentiëren zit ik een beetje weer te klooien.. Zelf dacht ik 1 / (x³ ln 5) * √x | |
Anoonumos | zaterdag 17 mei 2014 @ 17:01 |
De regel is glog a = blog a / blog g. Schrijf 5log (x3) = 3 · 5log x = 3 · ln(x) / ln(5) ln3 ? | |
Super-B | zaterdag 17 mei 2014 @ 17:05 |
Hoe kom je tot = 1? | |
Super-B | zaterdag 17 mei 2014 @ 17:06 |
Dat stuk heb ik al. Ik zit vast bij het stuk waar de logaritme gedifferentieerd moet worden. Het antwoord is 3 / (x ln 5) ![]() ![]() | |
Anoonumos | zaterdag 17 mei 2014 @ 17:10 |
Ja precies. 5log (x3) = 3 · 5log x = 3 · ln(x) / ln(5) 3 / ln(5) is een constante. De afgeleide van ln(x) is 1/x. Dus het klopt. | |
Super-B | zaterdag 17 mei 2014 @ 17:11 |
3 / (Wx ln 5) (W = wortel) Ja oke, maar waarom komt die wortel onder en niet boven? Als je iets met een breuk vermenigvuldigt komt die toch altijd in de teller? Als ln (x) al 1/x krijg je dan 3 / x / ln 5 ofzo? Dubbele deling? ![]() | |
Anoonumos | zaterdag 17 mei 2014 @ 17:18 |
Je moet nog vermenigvuldigen met die √x. (productregel) ( √x ) / x = 1 / √x Dus √x · 3 / (x ln(5) ) = 3 / (√x ln 5) | |
Super-B | zaterdag 17 mei 2014 @ 17:21 |
Dat snap ik, maar waarom gaat die x in de noemer weg voor die wortel x ? Want als je vermenigvuldigt met een breuk, komt dat betreffend getal altijd in de teller toch..? | |
Anoonumos | zaterdag 17 mei 2014 @ 17:28 |
of gewoon rekenregels bij machten. Dus ja het komt in de teller maar als je het dan vereenvoudigt krijg je dit. | |
Super-B | zaterdag 17 mei 2014 @ 17:31 |
Oke dankje! | |
Super-B | zaterdag 17 mei 2014 @ 17:33 |
Klopt de volgende methode?: e^x / ( 1 + e^x) e^x ( 1 + e^x) - e^x ( e^x) / ( 1 + e^x) e^x + e^2x^2 - e^2x^2 / ( 1 + e^x)² e^x / (1 + e^x)² ? | |
Anoonumos | zaterdag 17 mei 2014 @ 17:42 |
Je methode is goed. ![]() ex · ex = (ex)2 = e2x en niet e2x2 En je vergeet in je tweede regel een kwadraat in je noemer maar dat doe je erna wel goed. | |
Super-B | zaterdag 17 mei 2014 @ 17:43 |
Oke next ![]() Waarom wordt bij 2^(x+2) de 2 een ln2? | |
Anoonumos | zaterdag 17 mei 2014 @ 17:51 |
Schrijf 2x = exln(2) en bepaal de afgeleide. | |
Super-B | zaterdag 17 mei 2014 @ 17:53 |
Die x moet volgens mij achter de 2 als macht bij die e^x etc. | |
jordyqwerty | zaterdag 17 mei 2014 @ 17:53 |
e0 | |
netchip | zaterdag 17 mei 2014 @ 17:54 |
Mijn docent doet dat ook ![]() | |
Super-B | zaterdag 17 mei 2014 @ 17:55 |
Wat heeft e0 hiermee te maken? | |
Super-B | zaterdag 17 mei 2014 @ 17:56 |
Weet jij hoe je deze doet?: ln x^(1/3) ? Ik denk zelf: 1 / x * 1/3x^(-2/3) | |
jordyqwerty | zaterdag 17 mei 2014 @ 17:56 |
Het is eigenlijk (wat mij betreft) pas goed te praten als je ook zelf kan afleiden waarom de wortelformule werkt. Dat geldt trouwens ook voor de formule voor de Xtop van een kwadratische functie. | |
jordyqwerty | zaterdag 17 mei 2014 @ 17:58 |
Dat is een, en het antwoord op je vraag. Volgensmij is wel meerdere keren verteld dat ex en ln(x) elkaars inversen zijn. | |
netchip | zaterdag 17 mei 2014 @ 17:59 |
Rezania (user op FOK!) heeft mij tot inzicht gebracht hoe -b/2a werkt, inderdaad. Mijn boek (Getal en Ruimte) bewijst het door middel van kwadraat afsplitsen, wat buitengewoon vervelend is. Differentieren van ax^2+bx+c is een stuk makkelijker. | |
Super-B | zaterdag 17 mei 2014 @ 18:05 |
| |
jordyqwerty | zaterdag 17 mei 2014 @ 18:10 |
Dat denk je verkeerd. Stel ln(h(x)), dan is de afgeleide h'(x)/h(x). Pas je dat hier toe: (1/3x-2/3)/x1/3 = (1/3)/x = 1/(3x) | |
Anoonumos | zaterdag 17 mei 2014 @ 18:14 |
ln x1/3 = (1/3) ln x ![]() | |
Riparius | zaterdag 17 mei 2014 @ 18:36 |
Nee, je moet al die regels gewoon bewijzen, dan krijg je inzicht en vergeet je ze je hele leven niet meer (tenzij je dement wordt). | |
Riparius | zaterdag 17 mei 2014 @ 18:46 |
Je antwoord is fout en bovendien onmogelijk, want 1 is niet kleiner dan −1 maar groter dan −1. Verder is nul niet groter dan zichzelf dus x = 0 is geen oplossing van de ongelijkheid. Je hebt echt geen idee waar je mee bezig bent hè? We hebben x4 = |x|4 zodat we kunnen schrijven |x|4 > |x|3 Aangezien x = 0 niet voldoet is x ≠ 0 zodat we hier beide leden door |x|3 mogen delen en dat levert |x| > 1 en dus x < −1 ∨ x > 1 of, in intervalnotatie x ∈ (−∞, −1) ∪ (1, ∞) | |
Riparius | zaterdag 17 mei 2014 @ 18:54 |
Ik denk dat je het het beste bij de quotiëntregel kunt houden. Van die herleiding van 1/(x2 + 1) breng je niets terecht, en als je dit wel correct doet dan wordt de uitdrukking die je moet differentiëren er niet eenvoudiger op, dus dat is contraproductief. Herschrijven als (x2 + 1)−1 en dan een combinatie van de productregel en de kettingregel gebruiken is uiteraard ook mogelijk, maar houd het maar bij de quotiëntregel. | |
#ANONIEM | zaterdag 17 mei 2014 @ 19:20 |
Die overigens niets anders is dan een direct gevolg van de productregel en kettingregel. | |
Super-B | zaterdag 17 mei 2014 @ 19:35 |
Hoe kom je opeens tot (1/3) / x ? Wat gebeurt er precies? | |
jordyqwerty | zaterdag 17 mei 2014 @ 19:39 |
x-2/3 = 1/x2/3 x2/3 · x1/3 = x2/3 + 1/3 = x | |
Super-B | zaterdag 17 mei 2014 @ 19:40 |
Ja klopt, maar die x'en gaan opeens weg en die machten van -2/3 en 1/3 ? En welke regel pas je toe>? | |
jordyqwerty | zaterdag 17 mei 2014 @ 19:40 |
Kijk nog eens | |
Super-B | zaterdag 17 mei 2014 @ 19:41 |
Oké dank. Welke regel paste je toe? | |
jordyqwerty | zaterdag 17 mei 2014 @ 19:42 |
De regel waarop jij zojuist zei 'Ja klopt'. (x-1 = 1/x). Die regel is 'algemeen' en geldt dus niet alleen voor x-1. | |
Super-B | zaterdag 17 mei 2014 @ 19:44 |
Aha. Ik bedoelde in het algemeen he... Ik probeer steeds de kettingregel hierop toe te passen. Ik probeer het zelf en dan doe ik het volgende: ln x^(1/3) 1 / x^(1/3) * 1/3x^(-2/3) Doe ik dit goed of..? Want ik loop dan vast.. | |
Riparius | zaterdag 17 mei 2014 @ 19:46 |
Zo ligt het niet helemaal. Al voordat Euler werd geboren ontdekte Jakob Bernoulli bij onderzoekingen over samengesteld interest dat (1 + 1/n)n nadert tot een getal dat tussen 2 en 3 ligt als je n steeds groter laat worden. Probeer dit maar eens met een rekenmachine. Als je bijvoorbeeld n = 10, n = 100 en n = 1000 neemt dan krijg je achtereenvolgens 1,110 1,01100 1,0011000 Je ziet dan dat het getal niet onbeperkt toeneemt maar steeds dichter in de buurt komt van 2,718281828459045235 ... Maar Jakob Bernoulli zag nog niet het verband met logaritmen. Leibniz en Christiaan Huygens gebruikten in hun briefwisselingen omstreeks 1690 de letter b om dit bijzondere getal aan te geven. Euler is wel degene geweest die de letter e voor dit getal heeft ingevoerd. Dat deed hij voor het eerst in een manuscript dat hij schreef rond 1728, toen hij 21 was. We weten niet precies waarom hij nu juist de letter e heeft gekozen, maar hij bleef deze letter wel gebruiken om dit getal aan te geven, ook in zijn beroemde boek Introductio in analysin infinitorum uit 1748. Daarna namen andere wiskundigen dit gebruik over en zo is het e gebleven. In ditzelfde boek gebruikt Euler ook de Griekse letter π om de verhouding tussen de omtrek en de diameter van een cirkel aan te geven en ook dit is door de enorme invloed van zijn boek door andere wiskundigen overgenomen en zo gebleven. Tegen het einde van zijn leven, in 1777, introduceerde Euler ook nog de notatie i voor √−1. De drie constanten e, π en i zijn zo'n beetje de belangrijkste wiskundige constanten en de symbolen daarvoor zijn door het werk van Euler gemeengoed geworden. Er is ook een fraai verband tussen deze constanten dat eveneens door Euler is ontdekt: eiπ = −1 | |
Riparius | zaterdag 17 mei 2014 @ 19:48 |
Zo kun je dat zien, ja. Maar het heel goed mogelijk de quotiëntregel te bewijzen zonder gebruik te maken van de productregel of de kettingregel. | |
Super-B | zaterdag 17 mei 2014 @ 19:50 |
Kom er niet uit.. | |
Super-B | zaterdag 17 mei 2014 @ 19:56 |
Kan het met de quotientregel ? Dat ik van ln x^(1/3) 1 / x^(1/3) maak en dan vanuit de quotientregel werk? | |
Anoonumos | zaterdag 17 mei 2014 @ 19:58 |
Het makkelijkste is ln (x1/3) = (1/3) ln x | |
#ANONIEM | zaterdag 17 mei 2014 @ 19:58 |
Natuurlijk. | |
Super-B | zaterdag 17 mei 2014 @ 20:00 |
Kan je me alsjeblieft helpen? Ik weet niet wat ik moet doen. Omdat 1/3 dan een constante is en dan wegvalt in de afgeleide als ik de kettingregel probeer? Ik weet dat jullie het me op de harde manier willen laten leren, maar ik denk niet dat dat nu gaat werken.. Ik heb jullie alleen vanavond nog nodig.. en eventueel morgenavond... | |
Riparius | zaterdag 17 mei 2014 @ 20:01 |
Nee. Hier gaat het alweer fout, terwijl ik deze opgave nota bene dagen geleden hier compleet heb uitgewerkt. | |
Anoonumos | zaterdag 17 mei 2014 @ 20:05 |
Een van de eerste afgeleide regels die je geleerd hebt: (c f)' = c f ' met c een constante. De afgeleide van ln (x1/3) = (1/3) ln x is dus (1/3) · (1/x) = 1 / (3x) Dus blijf rustig. Probeer niet de kettingregel toe te passen als het niet hoeft. | |
Riparius | zaterdag 17 mei 2014 @ 20:06 |
Nee. Probeer nu eindelijk eens het verschil te begrijpen tussen 1. de kettingregel 2. de productregel 3. de regel d(c·f(x))/dx = c·d(f(x))/dx Met dit soort gebedel schiet je niets op. Inzicht krijgen kost nu eenmaal tijd en inspanning. Die tijd heb je niet (meer) en je hebt je toen je die tijd nog wel had ook niet voldoende inspanning getroost. En dan houdt het gewoon op. | |
jordyqwerty | zaterdag 17 mei 2014 @ 20:07 |
Het ontgaat me even waarom je dat uberhaupt hier wilt proberen. Zoals Anoonumos eerder al terecht opmerkte kan je dit binnen no time oplossen door gebruik te maken van de rekenregel log(ap) = p · log(a) | |
Super-B | zaterdag 17 mei 2014 @ 20:07 |
Ja dit had ik ook in mijn schrift, maar aangezien ik niet op 3x uitkwam.. was ik ontmoedigd.. De vraag is juist hoe kom je tot 3x?? | |
Super-B | zaterdag 17 mei 2014 @ 20:08 |
Ik heb er enorm veel tijd ingestoken. Dus één ding kan je niet ontkennen en dat is dat ik er weinig tijd in heb gestoken. Ik heb zowat non-stop geleerd, 2-3 weken lang. De Universiteit raad alleen een enorme klote boek aan zonder fatsoenlijke uitwerkingen, maar alleen antwoorden. | |
jordyqwerty | zaterdag 17 mei 2014 @ 20:09 |
Dat is net twee keer uitgelegd. | |
Riparius | zaterdag 17 mei 2014 @ 20:09 |
Nee. Zo werkt kwadraatafsplitsing niet. | |
Riparius | zaterdag 17 mei 2014 @ 20:12 |
Het is voor iemand met een normale aanleg niet mogelijk om in 2 à 3 weken tijd de stof van het boek van Van de Craats volledig te leren beheersen. Je heb er dus veel te weinig tijd en inspanning aan besteed. |