Hoe doe je dat? Je kan dat toch alleen bij deling van breuken? Niet als je een vergelijking hebt welke je vervolgens aan 1 kant brengt, dan heb je gewoon een - teken en dan moet je de noemer gelijkstellen toch?quote:Op vrijdag 16 mei 2014 21:49 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
Kruiselings vermenigvuldigen. Je hebt hier immers te maken met een gebroken vergelijking.
Ja duh.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 21:50 schreef Riparius het volgende:
[..]
Weet je wat men onder kruislings vermenigvuldigen verstaat?
'Onder' de twaalf, maar er is toch echt een verschil tussen p < 12 en 0 < p < 12.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 21:52 schreef Super-B het volgende:
[..]
Oh en dus? Wordt het toch alles onder 12...
Zeker waar.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 21:54 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
'Onder' de twaalf, maar er is toch echt een verschil tussen p < 12 en 0 < p < 12.
Ik denk p < 0quote:Op vrijdag 16 mei 2014 21:54 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
'Onder' de twaalf, maar er is toch echt een verschil tussen p < 12 en 0 < p < 12.
quote:Op vrijdag 16 mei 2014 21:50 schreef Riparius het volgende:
[..]
Weet je wat men onder kruislings vermenigvuldigen verstaat?
Riparius.. een 5,1.. Ik begin toch echt te denken dat de wiskundetoets mij gaat slachten.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 21:50 schreef Super-B het volgende:
Daarnaast wil ik even mijn cijfer voor de voorbeeldtoets vermelden:
Een schaamvolle 5,1...
De opgaven die fout gingen:
http://www.eur.nl/fileadm(...)au_2_versie_2014.pdf
Opgave 2b, , opgave 3 , opgave 4, opgave 7b, 7c en opgave 9.
[..]
Hoe doe je dat? Je kan dat toch alleen bij deling van breuken? Niet als je een vergelijking hebt welke je vervolgens aan 1 kant brengt, dan heb je gewoon een - teken en dan moet je de noemer gelijkstellen toch?
Jij komt op twaalf uit omdat je de boel door p deelt en daardoor een oplossing verdoezelt.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 21:55 schreef Super-B het volgende:
[..]
Ik denk p < 0
Maar het antwoordenmodel zegt:
p E ( 0 , 12)
Dus alles tussen de 0 en de 12... ik snap dat niet.. Ik kom toch echt op p < 12 uit.
Ow...quote:Op vrijdag 16 mei 2014 21:56 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
Jij komt op twaalf uit omdat je de boel door p deelt en daardoor een oplossing verdoezelt.
Had ik je niet gezegd dat je bij ongelijkheden het best een tekenschema kunt maken?quote:Op vrijdag 16 mei 2014 21:55 schreef Super-B het volgende:
[..]
Ik denk p < 0
Maar het antwoordenmodel zegt:
p E ( 0 , 12)
Dus alles tussen de 0 en de 12... ik snap dat niet.. Ik kom toch echt op p < 12 uit.
p(p-12) < 0quote:Op vrijdag 16 mei 2014 21:56 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
Jij komt op twaalf uit omdat je de boel door p deelt en daardoor een oplossing verdoezelt.
Ik heb het opgezocht en volgens mij zei je dat tegen RustCohle of Nodig. Ik ga hem nog even doornemen. Ik moet nog veel doornemen.. Wens me veel geluk voor maandag Riparius. Ik heb het hard nodig.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 21:56 schreef Riparius het volgende:
[..]
Had ik je niet gezegd dat je bij ongelijkheden het best een tekenschema kunt maken?
Inderdaad. En dat flikte hij eerder ook al, en toen heb ik hem er ook al op gewezen dat hij dat niet moest doen.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 21:56 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
Jij komt op twaalf uit omdat je de boel door p deelt en daardoor een oplossing verdoezelt.
Als het p < 0 en p < 12 zou zijn, dan volstaat p < 12 alleen natuurlijk ook. Maargoed, evalueer de ongelijkheid eens voor p = -1 en voor p = 1.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 21:57 schreef Super-B het volgende:
[..]
p(p-12) < 0
Dan is het toch p < 0 en p < 12 ? Alsnog geen
p > 0 en p < 12..
Ik heb het tegen jou gezegd. Kijk hier nog maar eens.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 21:57 schreef Super-B het volgende:
[..]
Ik heb het opgezocht en volgens mij zei je dat tegen RustCohle of Nodig. Ik ga hem nog even doornemen. Ik moet nog veel doornemen.. Wens me veel geluk voor maandag Riparius. Ik heb het hard nodig.
Vind je, wat je hier beschrijft, niet nogal omslachtig?quote:Op vrijdag 16 mei 2014 21:50 schreef Super-B het volgende:
Daarnaast wil ik even mijn cijfer voor de voorbeeldtoets vermelden:
Een schaamvolle 5,1...
De opgaven die fout gingen:
http://www.eur.nl/fileadm(...)au_2_versie_2014.pdf
Opgave 2b, , opgave 3 , opgave 4, opgave 7b, 7c en opgave 9.
[..]
Hoe doe je dat? Je kan dat toch alleen bij deling van breuken? Niet als je een vergelijking hebt welke je vervolgens aan 1 kant brengt, dan heb je gewoon een - teken en dan moet je de noemer gelijkstellen toch?
Je begrijpt dat je hier een retorische vraag stelt?quote:Op vrijdag 16 mei 2014 21:35 schreef Super-B het volgende:
Weten jullie hoe ik het volgende moet oplossen?
Kruislings vermenigvuldigen geeftquote:(x + 0,5) / 2 = 2 / (x+0,5)
Foutje van mijn kant.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 22:16 schreef Riparius het volgende:
[..]
Je begrijpt dat je hier een retorische vraag stelt?
[..]
Kruislings vermenigvuldigen geeft
(x + ˝)2 = 4
En dus krijgen we
x + ˝ = 2 ∨ x + ˝ = −2
x = 3/2 ∨ x = −5/2
Niks abc-formule dus.
Dat niet alleen. Als je beide leden van een ongelijkheid door een negatief getal deelt, dan klapt het teken om. Maar als je door de onbekende deelt, dan weet je niet of je door een positief of negatief getal deelt en dus ook niet of je het teken nu wel of niet om moet klappen. Daarom is dit principieel onjuist. En ja, daar heb ik meneer eerder al in een uitvoerige post op gewezen en toch doet hij het nu weer.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 21:56 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
Jij komt op twaalf uit omdat je de boel door p deelt en daardoor een oplossing verdoezelt.
Dat klopt helemaal.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 22:28 schreef Riparius het volgende:
[..]
Dat niet alleen. Als je beide leden van een ongelijkheid door een negatief getal deelt, dan klapt het teken om. Maar als je door de onbekende deelt, dan weet je niet of je door een positief of negatief getal deelt en dus ook niet of je het teken nu wel of niet om moet klappen. Daarom is dit principieel onjuist. En ja, daar heb ik meneer eerder al in een uitvoerige post op gewezen en toch doet hij het nu weer.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |