abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_140033816
quote:
2s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 21:06 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Wat jij doet is helemaal onzin. :D

Doe nu eens rustig en merk op dat

(3x)^2 = 9x^2

En 1/9 = 3-2
Ik kan het niet opmerken.
pi_140033829
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 21:07 schreef RustCohle het volgende:

[..]

Ik doe de methode met 6 / 2 = 3 en dus 2 * 3 = 6
a / b = c <=> a = c * b, b /= 0

Nou pas dat dan eens toe.
pi_140033866
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 21:12 schreef RustCohle het volgende:

[..]

Ik kan het niet opmerken.
Rekenregels voor machten?
pi_140034062
quote:
9s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 21:13 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Rekenregels voor machten?
GODVERDOMME IK GA FUCKING GESLACHT WORDEN SHIT!

DIT IS OM TE JANKEN
pi_140034077
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 21:01 schreef RustCohle het volgende:
(3x)² = 1 / 9 3x + 4

--> 32x * 9 3x + 4 = 1

--> 27 5x + 4 - 1

en dan zit ik in de stress...
Hoort (3x)² = 1 / 9 3x + 4 niet toevallig (3x)² = 1 / 9 3x + 4 te zijn? Dat verklaart ten eerste (een deel van) je eerste stap, en ten tweede is deze vergelijking wèl relatief eenvoudig algebraïsch op te lossen.
pi_140034256
quote:
2s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 21:19 schreef jordyqwerty het volgende:

[..]

Hoort (3x)² = 1 / 9 3x + 4 niet toevallig (3x)² = 1 / 9 3x + 4 te zijn? Dat verklaart ten eerste (een deel van) je eerste stap, en ten tweede is deze vergelijking wèl relatief eenvoudig algebraïsch op te lossen.
JA! dat moest het zijn! SORRYYYY
pi_140034311
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 20:45 schreef Riparius het volgende:

[..]

Deze opgave is al eerder voorbij gekomen de afgelopen dagen. Ik weet alleen niet of jij het was die daarmee aankwam of een van de andere 'kandidaten' voor de slachting van komende maandag. Ik zal eens even kijken of ik het terug kan vinden, want ik vind het niet nodig in herhaling te vervallen.
Hierzo:
SES / [Bèta wiskunde] Huiswerk- en vragentopic
pi_140034330
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 20:48 schreef Super-B het volgende:

[..]

Enige wat ik niet begrijp..
Lees dit nog maar eens even goed door.
pi_140034529
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 21:23 schreef RustCohle het volgende:

[..]

JA! dat moest het zijn! SORRYYYY
Ok, is de opgave inmiddels duidelijk? Ben je bekend met exponentiële vergelijkingen?
pi_140034634
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 20:59 schreef RustCohle het volgende:

[..]

Methode wel goed, maar antwoorden controleren?
Een absolute waarde kan niet negatief zijn. Daar al aan gedacht?
pi_140034691
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 21:31 schreef Riparius het volgende:

[..]

Een absolute waarde kan niet negatief zijn. Daar al aan gedacht?
Ja, maar je moest het toch opsplitsen?
pi_140034782
Weten jullie hoe ik het volgende moet oplossen?

(x + 0,5) / 2 = 2 / (x+0,5)

Ik kom uit op:

(x + 0,5 - 2) / (2x + 1)
pi_140034933
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 21:33 schreef RustCohle het volgende:

[..]

Ja, maar je moest het toch opsplitsen?
Opsplitsen ok, maar je moet wel altijd je antwoorden controleren door je gevonden oplossingen voor x in de originele vergelijking in te voeren.

quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 20:57 schreef RustCohle het volgende:
Hoi, ik heb weer eens een vraag:

| 2x | = x² - 3

-> splitsen in -2x = x² - 3 en 2x = x² - 3

--> x² + 2x - 3 en x² - 2x - 3

(x + 3 ) ( x - 1) en (x + 1 ) ( x - 3)

Ik kom dus uit op x = -3 , x = 1 en x = -1 en x = 3

Maar het antwoordenmodel geeft:

x = 3 en x = -3 ???
|2x| = x² - 3

Voor x = 1 (dus x > 0) geldt dus:
2x = x² - 3
x = 1 invoeren geeft 2 = 1 - 3, dat is naturlijk niet aan elkaar gelijk dus klopt deze oplossing niet.

Voor x = -1 (dus x < 0) geldt dus:
-2x = x² - 3
x = -1 invoeren geeft 2 = 1 - 3, en dat is opnieuw niet aan elkaar gelijk.
pi_140034965
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 21:23 schreef RustCohle het volgende:
(3x)² = 1 / 9 3x + 4
(3x)2 = 1 / 93x + 4

9x = 9−3x−4

x = −3x − 4

4x = − 4

x = −1

Wat dacht je daarvan?
pi_140035073
Trouwens Rip, dat JAVA gaat nu al wat beter. Vandaag met Spacer even hard aan gewerkt en nu bleek gewoon dat de methode die ik geschreven had voor een klasse juist in een andere klasse moest staan en met een methode vanuit de mainclass aangeroepen moest worden. Dus dat scheelt echt takke veel werk. _O_
pi_140035091
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 21:35 schreef Super-B het volgende:
Weten jullie hoe ik het volgende moet oplossen?

(x + 0,5) / 2 = 2 / (x+0,5)

Ik kom uit op:

(x + 0,5 - 2) / (2x + 1)
(x+½)/2 = 2/(x+½)

(x+½)(x+½) = 4
x² + x + ¼ = 4
x² + x - 3¾ = 0

Die wortelformule mag je zelf toepassen.
pi_140035203
Oké ik zie nu iets heel vaags:

''Bepaal alle waarden van p waarvoor de vergelijking 3x² + px + p = 0 geen oplossingen heeft .''

Ik deed:

b² - 4ac < 0

b² - 4 * 3 * c < 0

b² < 12c

Doe ik iets fout?
pi_140035240
quote:
2s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 21:44 schreef jordyqwerty het volgende:

[..]

(x+½)/2 = 2/(x+½)

(x+½)(x+½) = 4
x² + x + ¼ = 4
x² + x - 3¾ = 0

Die wortelformule mag je zelf toepassen.
Hoe kom je tot dit?
pi_140035246
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 21:46 schreef Super-B het volgende:
Oké ik zie nu iets heel vaags:

''Bepaal alle waarden van p waarvoor de vergelijking 3x² + px + p = 0 geen oplossingen heeft .''

Ik deed:

b² - 4ac < 0

b² - 4 * 3 * c < 0

b² < 12c

Doe ik iets fout?
Je hebt ook gewoon waardes voor b en c.
pi_140035258
quote:
2s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 21:47 schreef jordyqwerty het volgende:

[..]

Je hebt ook gewoon waardes voor b en c.
Gewoon p zeker?
pi_140035292
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 21:43 schreef Amoeba het volgende:
Trouwens Rip, dat JAVA gaat nu al wat beter. Vandaag met Spacer even hard aan gewerkt en nu bleek gewoon dat de methode die ik geschreven had voor een klasse juist in een andere klasse moest staan en met een methode vanuit de mainclass aangeroepen moest worden. Dus dat scheelt echt takke veel werk. _O_
Ja, als je het principe van OO begrijpt dan werkt het prachtig. Maar het blijft lastig werken met klassen e.d. die al door anderen zijn gemaakt. Dat is altijd een kwestie van veel documentatie doornemen.
pi_140035296
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 21:48 schreef Super-B het volgende:

[..]

Gewoon p zeker?
Dan heb ik p² < 12p en vervolgens alles delen door p levert op:

p < 12

Dat betekent dus dat ( -oneindig, 12) toch?
pi_140035320
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 21:47 schreef Super-B het volgende:

[..]

Hoe kom je tot dit?
Kruislings vermenigvuldigen. Je hebt hier immers te maken met een gebroken vergelijking.
pi_140035324
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 21:46 schreef Super-B het volgende:
Oké ik zie nu iets heel vaags:

''Bepaal alle waarden van p waarvoor de vergelijking 3x² + px + p = 0 geen oplossingen heeft .''

Ik deed:

b² - 4ac < 0

b² - 4 * 3 * c < 0

b² < 12c

Doe ik iets fout?
De parameter p is hier te beschouwen als een onafhankelijke constante.

Vaak ziet een functievoorschrift er dan ook zo uit:

fp(x) = 3x² + px + p

Dat wil zeggen dat je p constant neemt als je de functie beschouwt. De parameter p is dan ook geen variabele waar f van afhangt.
pi_140035352
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 21:49 schreef Super-B het volgende:

[..]

Dan heb ik p² < 12p en vervolgens alles delen door p levert op:

p < 12

Dat betekent dus dat ( -oneindig, 12) toch?
Nee, p(p-12) < 0
pi_140035355
Daarnaast wil ik even mijn cijfer voor de voorbeeldtoets vermelden:

Een schaamvolle 5,1...

De opgaven die fout gingen:

http://www.eur.nl/fileadm(...)au_2_versie_2014.pdf

Opgave 2b, , opgave 3 , opgave 4, opgave 7b, 7c en opgave 9.

quote:
2s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 21:49 schreef jordyqwerty het volgende:

[..]

Kruiselings vermenigvuldigen. Je hebt hier immers te maken met een gebroken vergelijking.
Hoe doe je dat? Je kan dat toch alleen bij deling van breuken? Niet als je een vergelijking hebt welke je vervolgens aan 1 kant brengt, dan heb je gewoon een - teken en dan moet je de noemer gelijkstellen toch?
pi_140035363
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 21:47 schreef Super-B het volgende:

[..]

Hoe kom je tot dit?
Weet je wat men onder kruislings vermenigvuldigen verstaat?
pi_140035396
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 21:50 schreef Riparius het volgende:

[..]

Weet je wat men onder kruislings vermenigvuldigen verstaat?
Ja duh. :P
pi_140035418
quote:
2s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 21:50 schreef jordyqwerty het volgende:

[..]

Nee, p(p-12) < 0
Oh en dus? Wordt het toch alles onder 12...
pi_140035485
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 21:52 schreef Super-B het volgende:

[..]

Oh en dus? Wordt het toch alles onder 12...
'Onder' de twaalf, maar er is toch echt een verschil tussen p < 12 en 0 < p < 12.
pi_140035509
quote:
2s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 21:54 schreef jordyqwerty het volgende:

[..]

'Onder' de twaalf, maar er is toch echt een verschil tussen p < 12 en 0 < p < 12.
Zeker waar.
pi_140035529
quote:
2s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 21:54 schreef jordyqwerty het volgende:

[..]

'Onder' de twaalf, maar er is toch echt een verschil tussen p < 12 en 0 < p < 12.
Ik denk p < 0

Maar het antwoordenmodel zegt:

p E ( 0 , 12)

Dus alles tussen de 0 en de 12... ik snap dat niet.. Ik kom toch echt op p < 12 uit.
pi_140035555
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 21:50 schreef Riparius het volgende:

[..]

Weet je wat men onder kruislings vermenigvuldigen verstaat?
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 21:50 schreef Super-B het volgende:
Daarnaast wil ik even mijn cijfer voor de voorbeeldtoets vermelden:

Een schaamvolle 5,1...

De opgaven die fout gingen:

http://www.eur.nl/fileadm(...)au_2_versie_2014.pdf

Opgave 2b, , opgave 3 , opgave 4, opgave 7b, 7c en opgave 9.

[..]

Hoe doe je dat? Je kan dat toch alleen bij deling van breuken? Niet als je een vergelijking hebt welke je vervolgens aan 1 kant brengt, dan heb je gewoon een - teken en dan moet je de noemer gelijkstellen toch?
Riparius.. een 5,1.. Ik begin toch echt te denken dat de wiskundetoets mij gaat slachten.
pi_140035561
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 21:55 schreef Super-B het volgende:

[..]

Ik denk p < 0

Maar het antwoordenmodel zegt:

p E ( 0 , 12)

Dus alles tussen de 0 en de 12... ik snap dat niet.. Ik kom toch echt op p < 12 uit.
Jij komt op twaalf uit omdat je de boel door p deelt en daardoor een oplossing verdoezelt.
pi_140035574
quote:
2s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 21:56 schreef jordyqwerty het volgende:

[..]

Jij komt op twaalf uit omdat je de boel door p deelt en daardoor een oplossing verdoezelt.
Ow...
pi_140035589
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 21:55 schreef Super-B het volgende:

[..]

Ik denk p < 0

Maar het antwoordenmodel zegt:

p E ( 0 , 12)

Dus alles tussen de 0 en de 12... ik snap dat niet.. Ik kom toch echt op p < 12 uit.
Had ik je niet gezegd dat je bij ongelijkheden het best een tekenschema kunt maken?
pi_140035611
quote:
2s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 21:56 schreef jordyqwerty het volgende:

[..]

Jij komt op twaalf uit omdat je de boel door p deelt en daardoor een oplossing verdoezelt.
p(p-12) < 0

Dan is het toch p < 0 en p < 12 ? Alsnog geen

p > 0 en p < 12..
pi_140035637
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 21:56 schreef Riparius het volgende:

[..]

Had ik je niet gezegd dat je bij ongelijkheden het best een tekenschema kunt maken?
Ik heb het opgezocht en volgens mij zei je dat tegen RustCohle of Nodig. Ik ga hem nog even doornemen. Ik moet nog veel doornemen.. Wens me veel geluk voor maandag Riparius. Ik heb het hard nodig. :D
pi_140035673
quote:
2s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 21:56 schreef jordyqwerty het volgende:

[..]

Jij komt op twaalf uit omdat je de boel door p deelt en daardoor een oplossing verdoezelt.
Inderdaad. En dat flikte hij eerder ook al, en toen heb ik hem er ook al op gewezen dat hij dat niet moest doen.
pi_140035733
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 21:57 schreef Super-B het volgende:

[..]

p(p-12) < 0

Dan is het toch p < 0 en p < 12 ? Alsnog geen

p > 0 en p < 12..
Als het p < 0 en p < 12 zou zijn, dan volstaat p < 12 alleen natuurlijk ook. Maargoed, evalueer de ongelijkheid eens voor p = -1 en voor p = 1.
pi_140035884
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 21:57 schreef Super-B het volgende:

[..]

Ik heb het opgezocht en volgens mij zei je dat tegen RustCohle of Nodig. Ik ga hem nog even doornemen. Ik moet nog veel doornemen.. Wens me veel geluk voor maandag Riparius. Ik heb het hard nodig. :D
Ik heb het tegen jou gezegd. Kijk hier nog maar eens.
pi_140036102
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 21:50 schreef Super-B het volgende:
Daarnaast wil ik even mijn cijfer voor de voorbeeldtoets vermelden:

Een schaamvolle 5,1...

De opgaven die fout gingen:

http://www.eur.nl/fileadm(...)au_2_versie_2014.pdf

Opgave 2b, , opgave 3 , opgave 4, opgave 7b, 7c en opgave 9.

[..]

Hoe doe je dat? Je kan dat toch alleen bij deling van breuken? Niet als je een vergelijking hebt welke je vervolgens aan 1 kant brengt, dan heb je gewoon een - teken en dan moet je de noemer gelijkstellen toch?
Vind je, wat je hier beschrijft, niet nogal omslachtig?

Je hebt hier in feite a/b = b/a, kruislings vermenigvuldigen levert dan dus op a² = b². Dat is ook gemakkelijk in te zien. Als je beide termen vermenigvuldigt met a krijg je a²/b = b, vervolgens vermenigvuldigen met b levert op a² = b².
pi_140036291
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 21:35 schreef Super-B het volgende:
Weten jullie hoe ik het volgende moet oplossen?
Je begrijpt dat je hier een retorische vraag stelt?
quote:
(x + 0,5) / 2 = 2 / (x+0,5)
Kruislings vermenigvuldigen geeft

(x + ½)2 = 4

En dus krijgen we

x + ½ = 2 ∨ x + ½ = −2

x = 3/2 ∨ x = −5/2

Niks abc-formule dus.
pi_140036371
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 22:16 schreef Riparius het volgende:

[..]

Je begrijpt dat je hier een retorische vraag stelt?

[..]

Kruislings vermenigvuldigen geeft

(x + ½)2 = 4

En dus krijgen we

x + ½ = 2 ∨ x + ½ = −2

x = 3/2 ∨ x = −5/2

Niks abc-formule dus.
Foutje van mijn kant.
pi_140036582
Kan iemand mij vertellen wat een getal of letter precies betekent als die in subscript staat? En hoe noem je zoiets? Bijvoorbeeld xp x0. Wat stelt p en 0 voor? Ik denk vaak dan x heeft geen 'waarde'.
pi_140036789
quote:
2s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 21:56 schreef jordyqwerty het volgende:

[..]

Jij komt op twaalf uit omdat je de boel door p deelt en daardoor een oplossing verdoezelt.
Dat niet alleen. Als je beide leden van een ongelijkheid door een negatief getal deelt, dan klapt het teken om. Maar als je door de onbekende deelt, dan weet je niet of je door een positief of negatief getal deelt en dus ook niet of je het teken nu wel of niet om moet klappen. Daarom is dit principieel onjuist. En ja, daar heb ik meneer eerder al in een uitvoerige post op gewezen en toch doet hij het nu weer.
pi_140036901
Wat gaat fout? Ik moet de vergelijking van een parabool berekenen met de gegevens top T en punt P.

T = (1,2 ) en P ( 2,3)

ik gebruikte de algemene vergelijking y = a ( x - xt)² + yt

y = a (2-1)² + 2

y = (2a - 1a ) (2-1) +2 geeft uiteindelijk -1a + 2 en dat is dan -1a = -2 en dat is a = 2

en dan

y = 2(x-1)² + 2

y = (2x - 2 ) (x-1) + 2 en dat geeft uiteindelijk

2x²- 2x - 2x + 2 +2

en dat geeft:

x² - 2x + 4

Wat doe ik fout>???
pi_140037019
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 22:28 schreef Riparius het volgende:

[..]

Dat niet alleen. Als je beide leden van een ongelijkheid door een negatief getal deelt, dan klapt het teken om. Maar als je door de onbekende deelt, dan weet je niet of je door een positief of negatief getal deelt en dus ook niet of je het teken nu wel of niet om moet klappen. Daarom is dit principieel onjuist. En ja, daar heb ik meneer eerder al in een uitvoerige post op gewezen en toch doet hij het nu weer.
Dat klopt helemaal.

Ik wens alle kandidaten veel succes, maar als men (telkens) uitleg naast zich neer lijkt te leggen, loopt het niet uit op veel goeds.
pi_140037287
nvm foutje
pi_140037358
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 mei 2014 22:39 schreef wiskundenoob het volgende:
nvm foutje
Zie je het nu wel?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')