Ik kan het niet opmerken.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 21:06 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Wat jij doet is helemaal onzin.
Doe nu eens rustig en merk op dat
(3x)^2 = 9x^2
En 1/9 = 3-2
a / b = c <=> a = c * b, b /= 0quote:Op vrijdag 16 mei 2014 21:07 schreef RustCohle het volgende:
[..]
Ik doe de methode met 6 / 2 = 3 en dus 2 * 3 = 6
Hoort (3x)² = 1 / 9 3x + 4 niet toevallig (3x)² = 1 / 9 3x + 4 te zijn? Dat verklaart ten eerste (een deel van) je eerste stap, en ten tweede is deze vergelijking wèl relatief eenvoudig algebraïsch op te lossen.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 21:01 schreef RustCohle het volgende:
(3x)² = 1 / 9 3x + 4
--> 32x * 9 3x + 4 = 1
--> 27 5x + 4 - 1
en dan zit ik in de stress...
JA! dat moest het zijn! SORRYYYYquote:Op vrijdag 16 mei 2014 21:19 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
Hoort (3x)² = 1 / 9 3x + 4 niet toevallig (3x)² = 1 / 9 3x + 4 te zijn? Dat verklaart ten eerste (een deel van) je eerste stap, en ten tweede is deze vergelijking wèl relatief eenvoudig algebraïsch op te lossen.
Hierzo:quote:Op vrijdag 16 mei 2014 20:45 schreef Riparius het volgende:
[..]
Deze opgave is al eerder voorbij gekomen de afgelopen dagen. Ik weet alleen niet of jij het was die daarmee aankwam of een van de andere 'kandidaten' voor de slachting van komende maandag. Ik zal eens even kijken of ik het terug kan vinden, want ik vind het niet nodig in herhaling te vervallen.
Een absolute waarde kan niet negatief zijn. Daar al aan gedacht?quote:Op vrijdag 16 mei 2014 20:59 schreef RustCohle het volgende:
[..]
Methode wel goed, maar antwoorden controleren?
Ja, maar je moest het toch opsplitsen?quote:Op vrijdag 16 mei 2014 21:31 schreef Riparius het volgende:
[..]
Een absolute waarde kan niet negatief zijn. Daar al aan gedacht?
Opsplitsen ok, maar je moet wel altijd je antwoorden controleren door je gevonden oplossingen voor x in de originele vergelijking in te voeren.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 21:33 schreef RustCohle het volgende:
[..]
Ja, maar je moest het toch opsplitsen?
|2x| = x² - 3quote:Op vrijdag 16 mei 2014 20:57 schreef RustCohle het volgende:
Hoi, ik heb weer eens een vraag:
| 2x | = x² - 3
-> splitsen in -2x = x² - 3 en 2x = x² - 3
--> x² + 2x - 3 en x² - 2x - 3
(x + 3 ) ( x - 1) en (x + 1 ) ( x - 3)
Ik kom dus uit op x = -3 , x = 1 en x = -1 en x = 3
Maar het antwoordenmodel geeft:
x = 3 en x = -3 ???
(x+½)/2 = 2/(x+½)quote:Op vrijdag 16 mei 2014 21:35 schreef Super-B het volgende:
Weten jullie hoe ik het volgende moet oplossen?
(x + 0,5) / 2 = 2 / (x+0,5)
Ik kom uit op:
(x + 0,5 - 2) / (2x + 1)
Hoe kom je tot dit?quote:Op vrijdag 16 mei 2014 21:44 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
(x+½)/2 = 2/(x+½)
(x+½)(x+½) = 4
x² + x + ¼ = 4
x² + x - 3¾ = 0
Die wortelformule mag je zelf toepassen.
Je hebt ook gewoon waardes voor b en c.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 21:46 schreef Super-B het volgende:
Oké ik zie nu iets heel vaags:
''Bepaal alle waarden van p waarvoor de vergelijking 3x² + px + p = 0 geen oplossingen heeft .''
Ik deed:
b² - 4ac < 0
b² - 4 * 3 * c < 0
b² < 12c
Doe ik iets fout?
Gewoon p zeker?quote:Op vrijdag 16 mei 2014 21:47 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
Je hebt ook gewoon waardes voor b en c.
Ja, als je het principe van OO begrijpt dan werkt het prachtig. Maar het blijft lastig werken met klassen e.d. die al door anderen zijn gemaakt. Dat is altijd een kwestie van veel documentatie doornemen.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 21:43 schreef Amoeba het volgende:
Trouwens Rip, dat JAVA gaat nu al wat beter. Vandaag met Spacer even hard aan gewerkt en nu bleek gewoon dat de methode die ik geschreven had voor een klasse juist in een andere klasse moest staan en met een methode vanuit de mainclass aangeroepen moest worden. Dus dat scheelt echt takke veel werk.
Dan heb ik p² < 12p en vervolgens alles delen door p levert op:quote:
De parameter p is hier te beschouwen als een onafhankelijke constante.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 21:46 schreef Super-B het volgende:
Oké ik zie nu iets heel vaags:
''Bepaal alle waarden van p waarvoor de vergelijking 3x² + px + p = 0 geen oplossingen heeft .''
Ik deed:
b² - 4ac < 0
b² - 4 * 3 * c < 0
b² < 12c
Doe ik iets fout?
Nee, p(p-12) < 0quote:Op vrijdag 16 mei 2014 21:49 schreef Super-B het volgende:
[..]
Dan heb ik p² < 12p en vervolgens alles delen door p levert op:
p < 12
Dat betekent dus dat ( -oneindig, 12) toch?
Hoe doe je dat? Je kan dat toch alleen bij deling van breuken? Niet als je een vergelijking hebt welke je vervolgens aan 1 kant brengt, dan heb je gewoon een - teken en dan moet je de noemer gelijkstellen toch?quote:Op vrijdag 16 mei 2014 21:49 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
Kruiselings vermenigvuldigen. Je hebt hier immers te maken met een gebroken vergelijking.
Ja duh.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 21:50 schreef Riparius het volgende:
[..]
Weet je wat men onder kruislings vermenigvuldigen verstaat?
'Onder' de twaalf, maar er is toch echt een verschil tussen p < 12 en 0 < p < 12.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 21:52 schreef Super-B het volgende:
[..]
Oh en dus? Wordt het toch alles onder 12...
Zeker waar.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 21:54 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
'Onder' de twaalf, maar er is toch echt een verschil tussen p < 12 en 0 < p < 12.
Ik denk p < 0quote:Op vrijdag 16 mei 2014 21:54 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
'Onder' de twaalf, maar er is toch echt een verschil tussen p < 12 en 0 < p < 12.
quote:Op vrijdag 16 mei 2014 21:50 schreef Riparius het volgende:
[..]
Weet je wat men onder kruislings vermenigvuldigen verstaat?
Riparius.. een 5,1.. Ik begin toch echt te denken dat de wiskundetoets mij gaat slachten.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 21:50 schreef Super-B het volgende:
Daarnaast wil ik even mijn cijfer voor de voorbeeldtoets vermelden:
Een schaamvolle 5,1...
De opgaven die fout gingen:
http://www.eur.nl/fileadm(...)au_2_versie_2014.pdf
Opgave 2b, , opgave 3 , opgave 4, opgave 7b, 7c en opgave 9.
[..]
Hoe doe je dat? Je kan dat toch alleen bij deling van breuken? Niet als je een vergelijking hebt welke je vervolgens aan 1 kant brengt, dan heb je gewoon een - teken en dan moet je de noemer gelijkstellen toch?
Jij komt op twaalf uit omdat je de boel door p deelt en daardoor een oplossing verdoezelt.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 21:55 schreef Super-B het volgende:
[..]
Ik denk p < 0
Maar het antwoordenmodel zegt:
p E ( 0 , 12)
Dus alles tussen de 0 en de 12... ik snap dat niet.. Ik kom toch echt op p < 12 uit.
Ow...quote:Op vrijdag 16 mei 2014 21:56 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
Jij komt op twaalf uit omdat je de boel door p deelt en daardoor een oplossing verdoezelt.
Had ik je niet gezegd dat je bij ongelijkheden het best een tekenschema kunt maken?quote:Op vrijdag 16 mei 2014 21:55 schreef Super-B het volgende:
[..]
Ik denk p < 0
Maar het antwoordenmodel zegt:
p E ( 0 , 12)
Dus alles tussen de 0 en de 12... ik snap dat niet.. Ik kom toch echt op p < 12 uit.
p(p-12) < 0quote:Op vrijdag 16 mei 2014 21:56 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
Jij komt op twaalf uit omdat je de boel door p deelt en daardoor een oplossing verdoezelt.
Ik heb het opgezocht en volgens mij zei je dat tegen RustCohle of Nodig. Ik ga hem nog even doornemen. Ik moet nog veel doornemen.. Wens me veel geluk voor maandag Riparius. Ik heb het hard nodig.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 21:56 schreef Riparius het volgende:
[..]
Had ik je niet gezegd dat je bij ongelijkheden het best een tekenschema kunt maken?
Inderdaad. En dat flikte hij eerder ook al, en toen heb ik hem er ook al op gewezen dat hij dat niet moest doen.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 21:56 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
Jij komt op twaalf uit omdat je de boel door p deelt en daardoor een oplossing verdoezelt.
Als het p < 0 en p < 12 zou zijn, dan volstaat p < 12 alleen natuurlijk ook. Maargoed, evalueer de ongelijkheid eens voor p = -1 en voor p = 1.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 21:57 schreef Super-B het volgende:
[..]
p(p-12) < 0
Dan is het toch p < 0 en p < 12 ? Alsnog geen
p > 0 en p < 12..
Ik heb het tegen jou gezegd. Kijk hier nog maar eens.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 21:57 schreef Super-B het volgende:
[..]
Ik heb het opgezocht en volgens mij zei je dat tegen RustCohle of Nodig. Ik ga hem nog even doornemen. Ik moet nog veel doornemen.. Wens me veel geluk voor maandag Riparius. Ik heb het hard nodig.
Vind je, wat je hier beschrijft, niet nogal omslachtig?quote:Op vrijdag 16 mei 2014 21:50 schreef Super-B het volgende:
Daarnaast wil ik even mijn cijfer voor de voorbeeldtoets vermelden:
Een schaamvolle 5,1...
De opgaven die fout gingen:
http://www.eur.nl/fileadm(...)au_2_versie_2014.pdf
Opgave 2b, , opgave 3 , opgave 4, opgave 7b, 7c en opgave 9.
[..]
Hoe doe je dat? Je kan dat toch alleen bij deling van breuken? Niet als je een vergelijking hebt welke je vervolgens aan 1 kant brengt, dan heb je gewoon een - teken en dan moet je de noemer gelijkstellen toch?
Je begrijpt dat je hier een retorische vraag stelt?quote:Op vrijdag 16 mei 2014 21:35 schreef Super-B het volgende:
Weten jullie hoe ik het volgende moet oplossen?
Kruislings vermenigvuldigen geeftquote:(x + 0,5) / 2 = 2 / (x+0,5)
Foutje van mijn kant.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 22:16 schreef Riparius het volgende:
[..]
Je begrijpt dat je hier een retorische vraag stelt?
[..]
Kruislings vermenigvuldigen geeft
(x + ½)2 = 4
En dus krijgen we
x + ½ = 2 ∨ x + ½ = −2
x = 3/2 ∨ x = −5/2
Niks abc-formule dus.
Dat niet alleen. Als je beide leden van een ongelijkheid door een negatief getal deelt, dan klapt het teken om. Maar als je door de onbekende deelt, dan weet je niet of je door een positief of negatief getal deelt en dus ook niet of je het teken nu wel of niet om moet klappen. Daarom is dit principieel onjuist. En ja, daar heb ik meneer eerder al in een uitvoerige post op gewezen en toch doet hij het nu weer.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 21:56 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
Jij komt op twaalf uit omdat je de boel door p deelt en daardoor een oplossing verdoezelt.
Dat klopt helemaal.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 22:28 schreef Riparius het volgende:
[..]
Dat niet alleen. Als je beide leden van een ongelijkheid door een negatief getal deelt, dan klapt het teken om. Maar als je door de onbekende deelt, dan weet je niet of je door een positief of negatief getal deelt en dus ook niet of je het teken nu wel of niet om moet klappen. Daarom is dit principieel onjuist. En ja, daar heb ik meneer eerder al in een uitvoerige post op gewezen en toch doet hij het nu weer.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |