Ik heb het ook echt 5x ingevuld op mijn RMquote:Op vrijdag 9 mei 2014 00:53 schreef Alrac4 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Wolfram geeft je gelijk
Ik zie de fout in je redenering ook niet. Of het woord evenwijdig heeft ineens een andere betekenis gekregen...
Dit hebben wij niet behandeld. Dan krijg ik dus 2 variabelen in mijn formule. Wat moet ik daar vervolgens mee doen?quote:Op vrijdag 9 mei 2014 00:44 schreef Riparius het volgende:
[..]
Hint: de cartesische vergelijking van een rechte lijn met richtingscoëfficiënt m door het punt (x0;y0) is
y − y0 = m(x − x0)
Ik snap er ook niks meer van, of het antwoord is in het antwoordmodel fout of ik interpreteer de vraag verkeerd?quote:Op vrijdag 9 mei 2014 00:53 schreef Alrac4 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Wolfram geeft je gelijk
Ik zie de fout in je redenering ook niet. Of het woord evenwijdig heeft ineens een andere betekenis gekregen...
Het antwoordmodel is fout (of de vraag is verkeerd). Jij hebt het goed.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 01:09 schreef nodig het volgende:
[..]
Ik snap er ook niks meer van, of het antwoord is in het antwoordmodel fout of ik interpreteer de vraag verkeerd?
Maak het jezelf niet zo moeilijk. Je zoekt de vergelijking van een lijn die parallel is met een lijn waarvan de richtingscoëfficiënt 0,4 bedraagt, dus m = 0,4.Verder moet de lijn door het punt (10; 3) gaan, dus x0 = 10 en y0 = 3. Invullen geeft danquote:Op vrijdag 9 mei 2014 01:09 schreef nodig het volgende:
[..]
Ik heb het ook echt 5x ingevuld op mijn RM
[..]
Dit hebben wij niet behandeld. Dan krijg ik dus 2 variabelen in mijn formule. Wat moet ik daar vervolgens mee doen?
[..]
Het antwoordmodel is fout. Helaas gaat er ontzettend veel tijd verloren doordat leerlingen proberen foutieve antwoorden te reproduceren of te rechtvaardigen, maar daar leer je niets van. Nog een argument tegen antwoordenboekjes.quote:Ik snap er ook niks meer van, of het antwoord is in het antwoordmodel fout of ik interpreteer de vraag verkeerd?
Woehoee. Dit is al de tweede keer dat ik mijn hoofd brak over die vraagquote:Op vrijdag 9 mei 2014 01:14 schreef Anoonumos het volgende:
[..]
Het antwoordmodel is fout (of de vraag is verkeerd). Jij hebt het goed.
Ah, ik snap hem, schrijf hem even op, dankuquote:Op vrijdag 9 mei 2014 01:17 schreef Riparius het volgende:
[..]
Maak het jezelf niet zo moeilijk. Je zoekt de vergelijking van een lijn die parallel is met een lijn waarvan de richtingscoëfficiënt 0,4 bedraagt, dus m = 0,4.Verder moet de lijn door het punt (10; 3) gaan, dus x0 = 10 en y0 = 3. Invullen geeft dan
y − 3 = 0,4·(x − 10)
y − 3 = 0,4·x − 4
y = 0,4·x − 1
[..]
Het antwoordmodel is fout. Helaas gaat er ontzettend veel tijd verloren doordat leerlingen proberen foutieve antwoorden te reproduceren of te rechtvaardigen, maar daar leer je niets van. Nog een argument tegen antwoordenboekjes.
Vroeger leerde je bij analytische meetkunde gewoon een aantal standaardformules voor bijvoorbeeld rechte lijnen. Vind jij het ook zo gek dat dit soort klassieke dingen niet meer worden geleerd terwijl je er wel opgaven over krijgt (waarbij dan vervolgens onnodig moeilijk wordt gedaan)?quote:Op vrijdag 9 mei 2014 01:21 schreef nodig het volgende:
[..]
Ah, ik snap hem, schrijf hem even op, danku
Daar ben ik het niet mee eens. Antwoordenboekjes hebben een nefaste invloed op het leerproces. Het is dodelijk voor het ontwikkelen van je creatieve talenten en studenten krijgen de neiging om zichzelf te leren achterstevoren te redeneren, doordat men eerst gaat kijken wat het antwoord moet zijn en dan van daaruit gaat proberen terug te redeneren naar de opgave. De gevolgen daarvan zijn desastreus. Ik zie heel vaak mensen die oorzaak en gevolg omwisselen, ook bij zaken die (op het eerste gezicht) niets met wiskunde te maken hebben.quote:Zonder antwoordgedeelte in 'basisboek wiskunde' was het helemaal een verloren strijd geweest
Het is inderdaad vreemd. Misschien word ik trouwens wel geacht om die formule te weten. Maar ik kan hem nergens van herinnerenquote:Op vrijdag 9 mei 2014 01:32 schreef Riparius het volgende:
[..]
Vroeger leerde je bij analytische meetkunde gewoon een aantal standaardformules voor bijvoorbeeld rechte lijnen. Vind jij het ook zo gek dat dit soort klassieke dingen niet meer worden geleerd terwijl je er wel opgaven over krijgt (waarbij dan vervolgens onnodig moeilijk wordt gedaan)?
Tjah, ik doe het ook bij basisboek wiskunde.. Ik doe niet altijd gelijk kijken maar als ik een slecht gevoel heb over de eerste opgave dan controleer ik hem wel gelijk. Anders maak ik de rest ook verkeerd, leer ik het misschien nog verkeerd aanquote:[..]
Daar ben ik het niet mee eens. Antwoordenboekjes hebben een nefaste invloed op het leerproces. Het is dodelijk voor het ontwikkelen van je creatieve talenten en studenten krijgen de neiging om zichzelf te leren achterstevoren te redeneren, doordat men eerst gaat kijken wat het antwoord moet zijn en dan van daaruit gaat proberen terug te redeneren naar de opgave. De gevolgen daarvan zijn desastreus. Ik zie heel vaak mensen die oorzaak en gevolg omwisselen, ook bij zaken die (op het eerste gezicht) niets met wiskunde te maken hebben.
ik snap niet dat de ln in de macht staat van e.. en er niet gewoon naast.. en het vetgedrukte. Ik probeer de verbanden te zien tussen alles met een = teken..quote:Op vrijdag 9 mei 2014 00:30 schreef Alrac4 het volgende:
[..]
Voor ieder getal geldt deze relatie, dus eln(2) = 2, eln(4952) = 4952, etc. Net zoals
Als ik het voorbeeld van kwadraat & wortel even doortrek, kun je natuurlijk zeggen:
Maar ook:
De volgorde van de functies maakt dus niet uit, ze cancellen elkaar op allebei de manieren
Dit kun je ook gebruiken voor e-machten en natuurlijke logaritmes.
Deze manier vind ik inzichtelijker en dit kun je ook met je huidige kennis begrijpen.
Als we de twee functies omdraaien krijgen we:
ln(ex) = elog(ex) = x * elog(e) = x*1 = x
Als je een van deze stappen niet snapt hoor ik het graag.
ln en e zijn geen multiplicatieve inverse van elkaar, maar inverse functies. Het is ook niet zo dat x² * sqrt(x) = x.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 14:59 schreef RustCohle het volgende:
[..]
ik snap niet dat de ln in de macht staat van e.. en er niet gewoon naast.. en het vetgedrukte. Ik probeer de verbanden te zien tussen alles met een = teken..
We willen kijken wat er gebeurt als we eerst e tot de macht x nemen, en daar dan weer de natuurlijke logaritme van nemen. Dat is wat er helemaal links staat, ln(ex). De eerste gelijkheid, ln(ex) = elog(ex), is simpelweg invullen dat de ln de logaritme met grondtal e is, dus ln(x) = elog(x). Daarna gebruiken we de rekenregel log(ex) = x * log(e). Dat is precies de volgende gelijkheid, waarbij we als grondtal e gebruiken. elog(e) = 1, dat is makkelijk in te zien, dus vinden we dat ln(ex) = x. In woorden, als we van een getal x eerst de exponent nemen (ex), en daarvan weer de natuurlijke logaritme nemen, krijgen we x weer terug. Dat is precies wat er bedoeld wordt met inverse functies, zoals thenxero hierboven ook al uitlegt.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 14:59 schreef RustCohle het volgende:
[..]
ik snap niet dat de ln in de macht staat van e.. en er niet gewoon naast.. en het vetgedrukte. Ik probeer de verbanden te zien tussen alles met een = teken..
Aha ! Dankje! Weet ne tenslotte het verschil tussenquote:Op vrijdag 9 mei 2014 16:55 schreef M.rak het volgende:
[..]
We willen kijken wat er gebeurt als we eerst e tot de macht x nemen, en daar dan weer de natuurlijke logaritme van nemen. Dat is wat er helemaal links staat, ln(ex). De eerste gelijkheid, ln(ex) = elog(ex), is simpelweg invullen dat de ln de logaritme met grondtal e is, dus ln(x) = elog(x). Daarna gebruiken we de rekenregel log(ex) = x * log(e). Dat is precies de volgende gelijkheid, waarbij we als grondtal e gebruiken. elog(e) = 1, dat is makkelijk in te zien, dus vinden we dat ln(ex) = x. In woorden, als we van een getal x eerst de exponent nemen (ex), en daarvan weer de natuurlijke logaritme nemen, krijgen we x weer terug. Dat is precies wat er bedoeld wordt met inverse functies, zoals thenxero hierboven ook al uitlegt.
De afgeleide van ax is ax ln a voor alle a > 0.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 17:38 schreef Martin-Ssempa het volgende:
hoe primitiveer je eigenlijk [ afbeelding ] ?
mijn antwoordenboek geeft dit, maar snap hem niet helemaal:
[ afbeelding ]
Dat had Thenxero hier toch uitgelegd.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 17:41 schreef RustCohle het volgende:
[..]
En natuurlijk wat ik moet doen bij de volgende vergelijkinf:
Lim x -> 0 (e^(-x) - 1) / x
Maak er een e-macht van. Je hebt 3 = eln 3 en dus kun je voorquote:Op vrijdag 9 mei 2014 17:38 schreef Martin-Ssempa het volgende:
hoe primitiveer je eigenlijk [ afbeelding ] ?
mijn antwoordenboek geeft dit, maar snap hem niet helemaal:
[ afbeelding ]
Hier gaat het al meteen fout. Ik had je hierboven al gezegd dat glog a is gedefinieerd als de exponent waartoe je g moet verheffen om a te krijgen. Dusquote:Op vrijdag 9 mei 2014 19:51 schreef RustCohle het volgende:
Oké ik heb nu letterlijk twee volle dagen aan één bladzijde gezeten en ik heb nu gerichte en misschien wat betere en duidelijkere vragen..
*Wat houdt die ln (natuurlijke logaritme) nou precies in? Ik snap dat a^x = e^ln a^x maar ik snap dus het verband niet echt...? Ik ben namelijk gewoon gewend a^x = y --> a log x = y
Dit klopt ook al niet. Voor een a > 0 heb je a = eln a, want volgens de definitie van de logaritme is ln a immers de exponent waartoe je dat bijzondere grondtal e moet verheffen om a te krijgen. En als we hebbenquote:*Waarom is a^x = e^ln a^x hetzelfde als a^x = e^ln a ?
Een limiet is geen vergelijking. Het voert wat te ver om hier te laten zien waarom je hebtquote:*Hoe kun je uit a^x = e^ln a het volgende afleiden: lim x -> 0 (a^x - 1 / x) = ln a .... waar komt die -1 vandaan en hoezo is die exponent van ln a achter de = teken gekomen en waarom delen door x ? Ik begrijp wel dat ze bedoelen met het limiet dat hoe dichter x bij de 0 is hoe meer de vergelijking gelijk aan elkaar wordt.
Nogmaals, dit zijn geen vergelijkingen. Dit zijn limieten. Er zal je hoogstwaarschijnlijk op de toets niet gevraagd worden dergelijke limieten te bepalen. Je kunt deze limieten overigens wel eenvoudig herleiden tot de standaardlimietquote:*Hoe los ik vergelijkingen op als:
lim x --> 0 (e^-x -1 ) / x
lim x --> 1 (e^x - e ) / (x -1 )
Ik kan het verband met de theorie niet vinden..
Duidelijk... Natuurlijk niet alles.. Vetgedrukte is toch een !?!quote:Op vrijdag 9 mei 2014 20:30 schreef Riparius het volgende:
[..]
Hier gaat het al meteen fout. Ik had je hierboven al gezegd dat glog a is gedefinieerd als de exponent waartoe je g moet verheffen om a te krijgen. Dus
glog a = x
is equivalent met
gx = a
De uitspraak ax = y is dus equivalent met alog y = x en niet met alog x = y zoals jij hier beweert.
[..]
Dit klopt ook al niet. Voor een a > 0 heb je a = eln a, want volgens de definitie van de logaritme is ln a immers de exponent waartoe je dat bijzondere grondtal e moet verheffen om a te krijgen. En als we hebben
a = eln a
dan is ook
ax = (eln a)x
en volgens de regenregels voor het werken met machten kunnen we dit schrijven als
ax = ex·ln a
[..]
Een limiet is geen vergelijking. Het voert wat te ver om hier te laten zien waarom je hebt
limh→0 (ah − 1)/h = ln a
en als ik het uit zou gaan leggen zou je het toch niet begrijpen. Daarvoor moet je eerst het nodige weten van analyse en begrijpen wat de definitie van een afgeleide is, zodat je bijvoorbeeld kunt gaan zien dat deze limiet gelijk is aan de afgeleide van de functie f(x) = ax in het punt x = 0 aangezien 1 = a0.
[..]
Nogmaals, dit zijn geen vergelijkingen. Dit zijn limieten. Er zal je hoogstwaarschijnlijk op de toets niet gevraagd worden dergelijke limieten te bepalen. Je kunt deze limieten overigens wel eenvoudig herleiden tot de standaardlimiet
limh→0 (eh − 1)/h = 1
Deze limiet is uiteraard een bijzonder geval van de hierboven gegeven limiet limh→0 (ah − 1)/h = ln a voor a = e.
Wat snap je aan de eerste niet? Hoef je enkel een rekenregel (neem aan dat je ze hebt doorgenomen) te gebruiken (en te weten hoe je logaritmen differentiëert).quote:Op vrijdag 9 mei 2014 21:07 schreef RustCohle het volgende:
[..]
Duidelijk... Natuurlijk niet alles.. Vetgedrukte is toch een !?!
Het is niet dat ik een behoorlijke leeghoofd ben. Jullie zullen zich wellicht afvragen waarom ik hbo doe als ik dit soort makkelijke dingen niet snap... Dat is hem juist het snappen, ik kan het wel klakkenloos aannemen, maar wil het begrijpen en snappen ipv het trucje leren.
Dit zijn bijvoorbeeld de vergelijkingen in de oefentoets:
Differentieer de volgende functie:
* f(x) = ln(x² - 6x) - ln(x)
los de volgende vergelijking op:
ln(x^4 - 24x²) - ln(x²) = 0
Weer die klote logaritmen.
Ik zou ten eerste alle logaritme regels goed uit je hoofd leren.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 21:07 schreef RustCohle het volgende:
[..]
los de volgende vergelijking op:
ln(x^4 - 24x²) - ln(x²) = 0
Weer die klote logaritmen.
Ik ben net ook met die vraag aan de slag gegaan.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 21:24 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
f(x) = ln(x² - 6x) - ln(x)
f(x) = ln((x² - 6x)/x)
f(x) = ln(x - 6)
f'(x) = 1/(x-6)
ln(x^4 - 24x²) - ln(x²) = 0
Stel x2 = t
ln(t2 - 24t) - ln(t) = 0
ln((t2 - 24t)/t) = 0
ln(t - 24) = 0
t - 24 = e0 (e0 = 1)
t = 25
x2 = 25
x = 5 v x = -5
Super easy... Echter door die ln etc. raak ik in de war... Denk dat het aan de regels ligt... die er nog niet goed inzitten...quote:Op vrijdag 9 mei 2014 21:24 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
Wat snap je aan de eerste niet? Hoef je enkel een rekenregel (neem aan dat je ze hebt doorgenomen) te gebruiken (en te weten hoe je logaritmen differentiëert).
f(x) = ln(x² - 6x) - ln(x)
f(x) = ln((x² - 6x)/x)
f(x) = ln(x - 6)
f'(x) = 1/(x-6)
Bij de tweede kan je een substitutie gebruiken om het jezelf makkelijker te maken (hoeft niet). Daarna lijkt ie me ook wel te doen.
ln(x^4 - 24x²) - ln(x²) = 0
Stel x2 = t
ln(t2 - 24t) - ln(t) = 0
ln((t2 - 24t)/t) = 0
ln(t - 24) = 0
t - 24 = e0 (e0 = 1)
t = 25
x2 = 25
x = 5 v x = -5
Hoe heb jij het hoofdstuk differentieren geleerd? Ik vind het boek daar heel zwak in...quote:Op vrijdag 9 mei 2014 21:29 schreef nodig het volgende:
[..]
Ik ben net ook met die vraag aan de slag gegaan.
Eerst kwam ik op een verkeerd antwoord uit. 2e keer dat ik hem berekende kwam die goed uit. Ik ben bang dat ik daar misschien op af ga, denken dat ik goed zit terwijl het toch anders moest
Maar aan de andere kant, je kan je antwoord natuurlijk invullen in de formule
Nvm, onzekerheidsniveau is gedaald
EDIT: Oké, zojuist die 1e opgave die gevraagd werd ook gemaakt. Zonder naar de uitwerking hier te hebben gekeken ofc. Deze had ik zelfs in 1x goed
Dan zou ik die nog eens goed doornemen, het zijn in feite vier 'regels' die je moet weten, die Ensemble al heeft opgesomd.quote:Op vrijdag 9 mei 2014 21:35 schreef RustCohle het volgende:
[..]
Super easy... Echter door die ln etc. raak ik in de war... Denk dat het aan de regels ligt... die er nog niet goed inzitten...
Kennen jullie een goede plek om differentieren te leren?
Ik vind het boek dat ik heb daar zeer zwak in.
Je zou hier natuurlijk termsgewijs kunnen differentiëren en dan bij de eerste term de kettingregel kunnen gebruiken en tenslotte het eindresultaat herleiden tot één breuk, maar dat is allemaal niet slim. Je hebt namelijkquote:Op vrijdag 9 mei 2014 21:07 schreef RustCohle het volgende:
[..]
Dit zijn bijvoorbeeld de vergelijkingen in de oefentoets:
Differentieer de volgende functie:
* f(x) = ln(x² - 6x) - ln(x)
Ben je mal, de opgave hierboven laat je zien hoe elegant je met logaritmen kunt werken. Voor deze opgave hebben we twee logaritmen die gelijk moeten zijn, aangezien hun verschil nul bedraagt. Maar dan moeten de getallen waarvan we de logaritmen nemen ook gelijk zijn, en hebben we dusquote:los de volgende vergelijking op:
ln(x^4 - 24x²) - ln(x²) = 0
Weer die klote logaritmen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |