Er moet ook gezegd worden dat het boek bijzonder ongeschikt is voor zelfstudie..quote:Op maandag 5 mei 2014 21:49 schreef Riparius het volgende:
[..]
Dat zegt niet veel. Mensen die aan zelfstudie doen voor een toelatingsexamen wiskunde studeren vaak bijzonder inefficiënt en vliegen voordurend uit de bocht, zo heb ik gemerkt. Een goede leraar die ook echt les geeft is onvervangbaar. Voor welke toets bereid je je voor, en welke boeken gebruik je daarbij?
Snap jij opgave 16.34 e?quote:Op maandag 5 mei 2014 21:53 schreef nodig het volgende:
[..]
Er moet ook gezegd worden dat het boek bijzonder ongeschikt is voor zelfstudie..
Zowel de - als de + versie van het linkerlid berekenen?quote:
Gedaan.. zie de post hierna die ik ga quoten (zit op mijn mobiel). Ik zit vast bij het schrijven vh eindantwoord.quote:Op maandag 5 mei 2014 21:59 schreef nodig het volgende:
[..]
Zowel de - als de + versie van het linkerlid berekenen?
antwoordenboek zegt:quote:Op maandag 5 mei 2014 21:30 schreef Super-B het volgende:
| x^2 - 2x | < 1
Ik deed
x^2 - 2x - 1 < 0 en x^2 - 2x + 1 > 0
Bij de eerste abc formule toegepast te hebben kom ik uit op
x < 1 - W2 , x < 1 + W2 en x > 1, x >1
Nu heb ik wel de goede antwoorden, maar heb ik niet de juiste combinatie van oplossingen bij elkaar en onjuiste ongelijkheidstekens...? Wat doe ik fout..?
Grafiek schetsen, daaruit kan je het vervolgens aflezen.quote:Op maandag 5 mei 2014 22:00 schreef Super-B het volgende:
[..]
antwoordenboek zegt:
1 - W2 < x < 1 , 1 < x < 1 + W2
Doe jij het steeds op die manier..?quote:Op maandag 5 mei 2014 22:04 schreef nodig het volgende:
[..]
Grafiek schetsen, daaruit kan je het vervolgens aflezen.
Ja, dat is de opdracht ook. Niet zo lui zijn en gewoon schetsenquote:Op maandag 5 mei 2014 22:05 schreef Super-B het volgende:
[..]
Doe jij het steeds op die manier..?
Grafiek schetsen van de twee mogelijkheden wat betreft het linkerlid?
Voor compactheidquote:Op maandag 5 mei 2014 22:04 schreef Novermars het volgende:
Regard as a metric space, with . Let . Show that is closed and bounded in , but that is not compact. Is open in ?
Help?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Of lukte geslotenheid al niet?
Damn... ik haat daar overheen gelezen.quote:Op maandag 5 mei 2014 22:09 schreef nodig het volgende:
[..]
Ja, dat is de opdracht ook. Niet zo lui zijn en gewoon schetsen
quote:Op maandag 5 mei 2014 22:20 schreef Anoonumos het volgende:
[..]
Voor compactheidZie mijn edit, informeel lukt geslotenheid me wel. Maar geen idee hoe ik dit rigoureus opschrijf...SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Of lukte geslotenheid al niet?
Maar jouw open cover, waarom mag je deze gebruiken? Als we het over zouden hebben, dan is hij logisch. Maar en zitten niet in , moeten we ze dan niet helemaal achterwege laten?
[ Bericht 18% gewijzigd door Novermars op 05-05-2014 22:28:38 ]
Zij p is een limietpunt van E.quote:Op maandag 5 mei 2014 22:23 schreef Novermars het volgende:
[..]
Zie mijn edit, informeel lukt geslotenheid me wel. Maar geen idee hoe ik dit rigoureus opschrijf...
Maar jouw open cover, waarom mag je deze gebruiken? Als we het over zouden hebben, dan is hij logisch. Maar en zitten niet in , moeten we ze dan niet helemaal achterwege laten?
Ja, dat heb ik ook al meermaals opgemerkt. Zoals gezegd, een goede (ouderwetse) leraar die ook echt les geeft blijft onvervangbaar. Maar daarnaast liggen de oorzaken van de dramatische achteruitgang van het niveau van het wiskunde onderwijs ook bij het lager onderwijs. Kinderen die nooit goed hebben leren rekenen (met uitsluitend pen en papier alsmede uit het hoofd, wel te verstaan) missen ook de benodigde vaardigheden om bijvoorbeeld eenvoudige algebraïsche herleidingen tot een goed einde te brengen. Dat wordt treffend geïllustreerd door het volgende plaatje op de website van Liesbeth van der Plas:quote:Op maandag 5 mei 2014 21:53 schreef nodig het volgende:
[..]
Er moet ook gezegd worden dat het boek bijzonder ongeschikt is voor zelfstudie..
Inderdaad zeer interessant! Ik klikte op de link en heb 't gelijk grotendeels doorgelezen. Ik viel bijna om van verbazing om de verschillen tussen toen en nu en de relevantie van PISA en Cito. Nu begrijp ik ook beter wat ik laatst meemaakte: bij bijles was een jongetje dat een vier stond voor wiskunde in de brugklas. Hij begreep dingen en had inzicht, maar de rekenregels waren hem blijkbaar nooit goed uitgelegd.quote:Op maandag 5 mei 2014 22:50 schreef Riparius het volgende:
[...]
Op haar site is ook een interessante PDF te vinden waar ze het onderwijs dat ze zelf kreeg in de elementaire algebra en de vlakke meetkunde vergelijkt met het onderwijs dat haar dochter op school kreeg over deze zelfde onderwerpen, en de consequenties die dat heeft.
Hmm interessant artikel. Ik moet zeggen dat ik inderdaad het breuken gedeelte in het basisboek wiskunde heb doorgewerkt om weer op niveau te komen. Wist ik veel dat wanneer je breuken deelt je omgekeerd vermenigvuldigt Het optellen van breuken heb ik wel eerder gehad.quote:Op maandag 5 mei 2014 22:50 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ja, dat heb ik ook al meermaals opgemerkt. Zoals gezegd, een goede (ouderwetse) leraar die ook echt les geeft blijft onvervangbaar. Maar daarnaast liggen de oorzaken van de dramatische achteruitgang van het niveau van het wiskunde onderwijs ook bij het lager onderwijs. Kinderen die nooit goed hebben leren rekenen (met uitsluitend pen en papier alsmede uit het hoofd, wel te verstaan) missen ook de benodigde vaardigheden om bijvoorbeeld eenvoudige algebraïsche herleidingen tot een goed einde te brengen. Dat wordt treffend geïllustreerd door het volgende plaatje op de website van Liesbeth van der Plas:
[ afbeelding ]
Ze merkt daarbij op: Als een kind niet in staat is het getalsommetje probleemloos uit te rekenen, is de algebra-opgave ook veel te hoog gegrepen. Op haar site is ook een interessante PDF te vinden waar ze het onderwijs dat ze zelf kreeg in de elementaire algebra en de vlakke meetkunde vergelijkt met het onderwijs dat haar dochter op school kreeg over deze zelfde onderwerpen, en de consequenties die dat heeft.
Maar goed, ik kan me voorstellen dat diegenen die zich nu op een toets voorbereiden en dit lezen zullen zeggen dat ze hier op dit moment niets mee opschieten, en daarom wil ik jullie ook niet het bos insturen maar toch wat goede en concrete adviezen meegeven.
Zoals gezegd is een goede leraar onvervangbaar, en dat betekent dat je eigenlijk een cursus zou moeten gaan volgen als je ernst maakt met je (vervolg)studie. Als je dat niet kunt bekostigen of anderszins niet in de gelegenheid bent om dat te gaan doen, dan zou je wellicht op zoek kunnen gaan naar iemand die bereid is je tegen een schappelijk tarief bijles te geven. Is ook dat geen reële mogelijkheid, dan blijft uiteraard alleen zelfstudie over. Maar dan kun je beter niet beginnen met het boek van Van de Craats, want dat is meer een opfriscursus en oefenboek, en daarmee bijzonder ongeschikt voor zelfstudie als je de stof nog nooit eerder hebt gezien. Ik zou dan aanraden te beginnen met de spijkers. Dat is een reeks van zeven boekjes die veel beter geschikt zijn voor zelfstudie en waaruit je de basistechnieken ook echt kunt leren. Je moet dan wel beginnen met het eerste boekje over rekenen en uiteindelijk alle zeven delen doorwerken. Dat moet te doen zijn, voor elk deeltje staat volgens de auteur van deze boekjes zo'n 10 à 20 uur studie. En ook al lijkt me dat wat optimistisch, dan nog moet het mogelijk zijn in enkele honderden uren zelfstudie deze gehele reeks door te werken en je de stof in zijn geheel eigen te maken. Pas in een tweede ronde zou je dan kunnen overwegen als herhaling nog wat extra opgaven te maken uit het boek van Van de Craats.
Ik heb je hier al het advies gegeven om bij het oplossen van wat lastiger ongelijkheden te werken met tekenschema's. Ik geef zo'n advies niet voor niets, het is de bedoeling dat je dat ook ter harte neemt.quote:Op maandag 5 mei 2014 21:30 schreef Super-B het volgende:
| x^2 - 2x | < 1
Ik deed
[snip]
Nu heb ik wel de goede antwoorden, maar heb ik niet de juiste combinatie van oplossingen bij elkaar en onjuiste ongelijkheidstekens...? Wat doe ik fout..?
Dit is alvast niet goed, je bent een kwadraat in de noemer vergeten. De quotiëntregel luidt in symbolische vormquote:Op dinsdag 6 mei 2014 00:46 schreef nodig het volgende:
Differentieer met behulp van quotientregel:
Ik kom dan tot:
Woops sorry, verkeerd overgenomen De kwadraat had ik wel in mijn schrift staan.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 00:53 schreef Riparius het volgende:
[..]
Dit is alvast niet goed, je bent een kwadraat in de noemer vergeten. De quotiëntregel luidt in symbolische vorm
(f/g)' = (f'g − fg')/g2
Goed. Vermenigvuldig nu teller en noemer van je oorspronkelijke quotiënt met 2·x1/2 en pas daarna rekenregels voor het werken met exponenten toe.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 00:55 schreef nodig het volgende:
[..]
Woops sorry, verkeerd overgenomen De kwadraat had ik wel in mijn schrift staan.
De correctie:
Ook aangepast in eerste post.
De noemer is dan duidelijk. Maar van de teller kan ik weinig maken. Wat bedoel je met oorspronkelijke quotiënt?quote:Op dinsdag 6 mei 2014 01:02 schreef Riparius het volgende:
[..]
Goed. Vermenigvuldig nu teller en noemer van je oorspronkelijke quotiënt met 2·x1/2 en pas daarna rekenregels voor het werken met exponenten toe.
Met het oorspronkelijke quotiënt bedoel ik de breuk zoals je die krijgt direct na toepassing van de quotiëntregel en zoals je die hierboven (gecorrigeerd) weergeeft.quote:Op dinsdag 6 mei 2014 01:13 schreef nodig het volgende:
[..]
De noemer is dan duidelijk. Maar van de teller kan ik weinig maken. Wat bedoel je met oorspronkelijke quotiënt?
Q is een deelverzameling van R en heeft als zodanig de deeltopologie van de standaardtopologie op R. Dat wil zeggen dat S een open resp. gesloten deel van Q is in deze topologie precies als S geschreven kan worden als de doorsnede van Q met een open resp. gesloten deel van R.quote:Op maandag 5 mei 2014 22:23 schreef Novermars het volgende:
[..]
Zie mijn edit, informeel lukt geslotenheid me wel. Maar geen idee hoe ik dit rigoureus opschrijf...
Maar jouw open cover, waarom mag je deze gebruiken? Als we het over zouden hebben, dan is hij logisch. Maar en zitten niet in , moeten we ze dan niet helemaal achterwege laten?
Danku!quote:Op dinsdag 6 mei 2014 01:49 schreef Riparius het volgende:
[..]
Met het oorspronkelijke quotiënt bedoel ik de breuk zoals je die krijgt direct na toepassing van de quotiëntregel en zoals je die hierboven (gecorrigeerd) weergeeft.
Goed, de noemer is je duidelijk. Nu gaan we kijken wat je krijgt als je de teller vermenigvuldigt met 2·x1/2. Hiervoor krijgen we dan
2·x1/2·(½·x−1/2·(x−1) − x1/2) = 2·½·x1/2·x−1/2·(x−1) − 2·x1/2·x1/2 = 1·x0·(x−1) − 2·x1 = 1·1·(x−1) − 2x = (x−1) − 2x = −x −1
Ik maak hier gebruik van de distributiviteit van vermenigvuldiging t.o.v. optelling (en aftrekking), dus
a(b+c) = ab + ac
a(b−c) = ab − ac
alsmede van de rekenregel die zegt dat exponenten optellen bij vermenigvuldiging van twee machten van hetzelfde grondtal, dus
ap·aq = ap+q
Ook maak ik nog gebruik van de eigenschap dat de nulde macht van een getal gelijk is aan 1, dus
a0 = 1
Dit laatste volgt ook direct uit de regel ap·aq = ap+q met q = 0, want dan krijg je ap·a0 = ap zodat vermenigvuldiging met a0 niets verandert en a0 dus wel 1 moet zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |