Game onquote:Post hier weer al je vragen, passies, trauma's en andere dingen die je uit je slaap houden met betrekking tot de wiskunde.
Van MBO tot WO, hier is het topic waar je een antwoord kunt krijgen op je vragen. Vragen over stochastiek in het algemeen en stochastische processen & analyse in het bijzonder worden door sommigen extra op prijs gesteld!
Opmaak:
• met de [tex]-tag kun je Latexcode in je post opnemen om formules er mooier uit te laten zien (uitleg).
Links:
• http://integrals.wolfram.com/index.jsp: site van Wolfram, makers van Mathematica, om online symbolische integratie uit te voeren.
• http://mathworld.wolfram.com/: site van Wolfram met een berg korte wiki-achtige artikelen over wiskundige concepten en onderwerpen, incl. search.
• http://functions.wolfram.com/: site van Wolfram met een berg identiteiten, gerangschikt per soort functie.
• http://scholar.google.com/: Google scholar, zoek naar trefwoorden specifiek in (wetenschappelijke) artikelen. Vaak worden er meerdere versies van hetzelfde artikel gevonden, waarvan één of meer van de website van een journaal en (dus) niet vrij toegankelijk, maar vaak ook een versie die wel vrij van de website van de auteur te halen is.
• http://www.wolframalpha.com Meest geavanceerde rekenmachine van het internet. Handig voor het berekenen van integralen, afgeleides, etc...
OP
Handig:
Riparius heeft ooit een PDF geschreven over goniometrische identiteiten. Deze kun je hier downloaden:
www.mediafire.com/view/?2b214qltc7m3v0d
Als (x −3)2 niet negatief kan zijn, wat is dan de kleinste waarde die (x −3)2 wel kan aannemen?quote:Op vrijdag 27 september 2013 19:03 schreef wiskundenoob het volgende:
[..]
Serieus ik zie het nog steeds niet.
Dat (x-3)2 nooit negatief kan zijn snap ik, maar wat heeft dit te maken met het vinden van het minimum?
Als je over dit hebt (x −3)2 = y dan is het 0.quote:Op vrijdag 27 september 2013 19:22 schreef Riparius het volgende:
[..]
Als (x −3)2 niet negatief kan zijn, wat is dan de kleinste waarde die (x −3)2 wel kan aannemen?
Juist. En als nuquote:Op vrijdag 27 september 2013 19:26 schreef wiskundenoob het volgende:
[..]
Als je over dit hebt (x −3)2 = y dan is het 0.
0+4 =4quote:Op vrijdag 27 september 2013 19:28 schreef Riparius het volgende:
[..]
Juist. En als nu
(x − 3)2
nul als kleinste waarde heeft, dan heeft
(x − 3)2 + 4
als kleinste waarde?
Juist. Dus wat is nu het minimum van de functiequote:
3 natuurlijk, maar ik snap nog steeds niet wanneer dit zo mag.quote:Op vrijdag 27 september 2013 19:31 schreef Riparius het volgende:
[..]
Juist. Dus wat is nu het minimum van de functie
f(x) = (x − 3)2 + 4
en voor welke waarde van x wordt dit minimum bereikt?
Welke stap niet?quote:Op vrijdag 27 september 2013 19:35 schreef wiskundenoob het volgende:
[..]
3 natuurlijk, maar ik snap nog steeds niet wanneer dit zo mag.
Je antwoord is niet compleet: de minimale functiewaarde is 4 en dit minimum wordt bereikt bij de waarde x = 3. Maak eens een tabelletje met wat functiewaarden van deze functie. Zet in de linkerkolom de waarde van x en in de rechterkolom de waarde van f(x). En neem voor x de gehele getallen van 0 t/m 6.quote:Op vrijdag 27 september 2013 19:35 schreef wiskundenoob het volgende:
[..]
3 natuurlijk, maar ik snap nog steeds niet wanneer dit zo mag.
edit:quote:Op vrijdag 27 september 2013 19:39 schreef Riparius het volgende:
[..]
Je antwoord is niet compleet: de minimale functiewaarde is 4 en dit minimum wordt bereikt bij de waarde x = 3. Maak eens een tabelletje met wat functiewaarden van deze functie. Zet in de linkerkolom de waarde van x en in de rechterkolom de waarde van f(x). En neem voor x de gehele getallen van 0 t/m 6.
Dat rijtje klopt niet. Voor x = 0 heb je bijvoorbeeld f(0) = (0 −3)2 + 4 = (−3)2 + 4 = 9 + 4 = 13.quote:
Ik heb het veranderd klopt het nu? Ik ben alleen 0 vergeten.quote:Op vrijdag 27 september 2013 19:48 schreef Riparius het volgende:
[..]
Dat rijtje klopt niet. Voor x = 0 heb je bijvoorbeeld f(0) = (0 −3)2 + 4 = (−3)2 + 4 = 9 + 4 = 13.
Lees mijn eerdere post...quote:Op vrijdag 27 september 2013 19:46 schreef wiskundenoob het volgende:
[..]
Alles, hoe los je dit op y=x^2 + x − 20 op hetzelfde manier?
Dat heb ik al aangegeven: kwadraatafsplitsing. Dan krijg je:quote:Op vrijdag 27 september 2013 19:46 schreef wiskundenoob het volgende:
[..]
Alles, hoe los je dit op y=x^2 + x − 20 op hetzelfde manier?
Nee. De vragensteller heeft geen flauwe notie van differentiaalrekening.quote:Op vrijdag 27 september 2013 19:52 schreef MaximusTG het volgende:
Als je het niet snapt zo, bepaal dan gewoon de afgeleide en kijk wanneer die 0 is.. De x-waarde die daar uitkomt vul je in de oorspronkelijke functie in en klaar.
Ja, zo klopt het. De bedoeling was dat je zag dat de term (x − 3)2 bepalend is voor het verloop van de functie en ervoor zorgt dat de functie bij x = 3 een minimum bereikt.quote:Op vrijdag 27 september 2013 19:48 schreef wiskundenoob het volgende:
[..]
Ik heb het veranderd klopt het nu? Ik ben alleen 0 vergeten.
Nvm ik weet het alweer!quote:Op vrijdag 27 september 2013 19:53 schreef Riparius het volgende:
[..]
Dat heb ik al aangegeven: kwadraatafsplitsing. Dan krijg je:
f(x) = (x + ½)2 − (½)2 − 20
en dus
f(x) = (x + ½)2 − 81/4
Deze functie neemt dus een minimum aan van −81/4 = −20¼ bij x = −1/2.
Kwadraatafsplitsing. Dat heb ik afgelopen zomer uitvoerig met je behandeld. Lees de oude wiskunde topics nog maar eens terug.quote:Op vrijdag 27 september 2013 20:11 schreef wiskundenoob het volgende:
[..]
Wacht hoe kom je weer aan de tweede regel. Ik dacht dat je dit bedoelde (x-5)(x-4)
Het begint me nu te dagen waarom ik constante zag als maximum of minimum!quote:Op vrijdag 27 september 2013 20:19 schreef Riparius het volgende:
[..]
Kwadraatafsplitsing. Dat heb ik afgelopen zomer uitvoerig met je behandeld. Lees de oude wiskunde topics nog maar eens terug.
Je maakt gebruik van het merkwaardig product
(a + b)2 = a2 + 2ab + b2
Als je nu hebt x2 + x − 20, dan halveer je de coëfficiënt van de x, en dat geeft ½. Maar nu is (x + ½)2 = x2 + 2·½·x + (½)2 = x2 + x + ¼, en dat is ¼ teveel, dus moet ik die ¼ er weer aftrekken om te kunnen concluderen dat x2 + x hetzelfde is als (x + ½)2 − ¼.
Sorry dat ik er ff tussen val maar ik vind het wel echt ongelofelijk chill dat je de moeite neemt de vragen van een random FOK!'er te beantwoorden op een vrijdagavond. Jij moet wel echt een soort wiskunde-passie hebben ofzo Wat doe je voor beroep? Of studeer je nog?quote:Op vrijdag 27 september 2013 20:19 schreef Riparius het volgende:
[..]
Kwadraatafsplitsing. Dat heb ik afgelopen zomer uitvoerig met je behandeld. Lees de oude wiskunde topics nog maar eens terug.
Je maakt gebruik van het merkwaardig product
(a + b)2 = a2 + 2ab + b2
Als je nu hebt x2 + x − 20, dan halveer je de coëfficiënt van de x, en dat geeft ½. Maar nu is (x + ½)2 = x2 + 2·½·x + (½)2 = x2 + x + ¼, en dat is ¼ teveel, dus moet ik die ¼ er weer aftrekken om te kunnen concluderen dat x2 + x hetzelfde is als (x + ½)2 − ¼.
Ik beantwoord nooit privé vragen. En de vragensteller is niet random maar mij welbekend. Maar inderdaad, hier is het ook vrijdagavond, en ik wil nu toch wel graag even The Voice kijken ...quote:Op vrijdag 27 september 2013 20:48 schreef ulq het volgende:
[..]
Sorry dat ik er ff tussen val maar ik vind het wel echt ongelofelijk chill dat je de moeite neemt de vragen van een random FOK!'er te beantwoorden op een vrijdagavond. Jij moet wel echt een soort wiskunde-passie hebben ofzo Wat doe je voor beroep? Of studeer je nog?
Wat is dit nu weer.quote:Op vrijdag 27 september 2013 21:16 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ik beantwoord nooit privé vragen. En de vragensteller is niet random maar mij welbekend. Maar inderdaad, hier is het ook vrijdagavond, en ik wil nu toch wel graag even The Voice kijken ...
Nee dat klinkt al een stuk beterquote:Op vrijdag 27 september 2013 22:05 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Wat is dit nu weer.
Zelfs ik zit te pilsen met een maat onder het genot van een hoorcollege Getallen.
We bekeken even een bewijs over equivalentieklassen en partities dat in mijn college vaag werd behandeld. Handig als je videocolleges van de RU en de TU/e kunt inzien.quote:Op zaterdag 28 september 2013 00:09 schreef thenxero het volgende:
[..]
Nee dat klinkt al een stuk beter
De vraag of je studeert of werkt is toch niet echt een ingrijpende privé-vraag die je privacy aantast lijkt me? Maarja het is jouw goed recht om geen antwoord te geven natuurlijkquote:Op vrijdag 27 september 2013 21:16 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ik beantwoord nooit privé vragen. En de vragensteller is niet random maar mij welbekend. Maar inderdaad, hier is het ook vrijdagavond, en ik wil nu toch wel graag even The Voice kijken ...
Hij beantwoordt geen persoonlijke vragen. Lees zijn posthistorie maar eens door, dan zul je vanzelf uitvinden wat het antwoord op je vraag is.quote:Op zaterdag 28 september 2013 08:03 schreef ulq het volgende:
[..]
De vraag of je studeert of werkt is toch niet echt een ingrijpende privé-vraag die je privacy aantast lijkt me? Maarja het is jouw goed recht om geen antwoord te geven natuurlijk
Ik zou zeggen een technicus vooral gericht op hardware/TV's ofzo? Maar daar komt toch ook weer niet zo veel wiskunde bij kijken?quote:Op zaterdag 28 september 2013 10:49 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Hij beantwoordt geen persoonlijke vragen. Lees zijn posthistorie maar eens door, dan zul je vanzelf uitvinden wat het antwoord op je vraag is.
Op een TI heb je dan bij modus lopen klooien. Heb je een mode knop op dat ding?quote:Op zaterdag 28 september 2013 13:27 schreef Barthoofd het volgende:
Ik zit net in 4 VWO en heb dus voor het eerst de grafische rekenmachine(Casio fx-9860II) te gebruiken. Grafieken plotten enzo was allemaal heel makkelijk, maar nu opeens vult hij steeds een T in als ik op het knopje drukte waarmee ik normaal een X invulde in de formule. Als ik het dan probeer zecht hij Syntax error. Ik heb in plaats daarvan de mogelijkheid om een X in te vullen met F5, maar als ik dat doe geeft hij Argument Error.
Ik had dat 1 keer eerder maar toen kreeg ik het op een of andere manier weer weg. Nu lukt dat niet meer. Hoe krijg ik dit weer gefixt?
Als ik jou was zou ik nog eens nakijken waar wiskunde allemaal gebruikt wordt. De toepassingen van wiskunde zijn eindeloos, en vooral in de sector die je hierboven noemt.quote:Op zaterdag 28 september 2013 13:29 schreef ulq het volgende:
[..]
Ik zou zeggen een technicus vooral gericht op hardware/TV's ofzo? Maar daar komt toch ook weer niet zo veel wiskunde bij kijken?
Ik ben wel nieuwsgierig geworden nu door deze geheimzinnigheid
Ja tuurlijk snap ik dat er bijna alle technische sectoren enorm veel wiskunde wordt gebruikt, maar dat is toch van een (veel) lager niveau als de wiskunde die je zou krijgen bij een studie theoretische wiskunde (en als je daarin bijvoorbeeld nog wil promoveren)? Riparius komt bij mij meer over als iemand die wiskunde gestudeerd heeft ipv iemand die elektrotechniek oid gestudeerd heeft.quote:Op zaterdag 28 september 2013 13:54 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Als ik jou was zou ik nog eens nakijken waar wiskunde allemaal gebruikt wordt. De toepassingen van wiskunde zijn eindeloos, en vooral in de sector die je hierboven noemt.
Nee hoor.quote:Op zaterdag 28 september 2013 14:01 schreef ulq het volgende:
[..]
Ja tuurlijk snap ik dat er bijna alle technische sectoren enorm veel wiskunde wordt gebruikt, maar dat is toch van een (veel) lager niveau als de wiskunde die je zou krijgen bij een studie theoretische wiskunde (en als je daarin bijvoorbeeld nog wil promoveren)? Riparius komt bij mij meer over als iemand die wiskunde gestudeerd heeft ipv iemand die elektrotechniek oid gestudeerd heeft.
Dus jij zou willen stellen dat de 3 vakken Wiskunde die je in het eerste jaar krijgt bij een studie Elektrotechniek (http://www.tudelft.nl/stu(...)-onderwijsprogramma/) gelijkstaan aan de ongeveer 6 á 9 vakken Wiskunde die je in eerste jaar Wiskunde krijgt? (https://studiegids.leidenuniv.nl/studies/show/2461/wiskunde)quote:
Want je denkt dat wiskundigen niet meedenken bij de ontwikkeling van nieuwe technologie? Dat heeft verder niets van doen met de hoeveelheid wiskunde in een studie elektrotechniek of wiskunde.quote:Op zaterdag 28 september 2013 14:24 schreef ulq het volgende:
[..]
Dus jij zou willen stellen dat de 3 vakken Wiskunde die je in het eerste jaar krijgt bij een studie Elektrotechniek (http://www.tudelft.nl/stu(...)-onderwijsprogramma/) gelijkstaan aan de ongeveer 6 á 9 vakken Wiskunde die je in eerste jaar Wiskunde krijgt? (https://studiegids.leidenuniv.nl/studies/show/2461/wiskunde)
? Ik probeer alleen aan te geven dat het toch best raar is dat jij zegt dat een wiskundige op wiskundig gebied net zo bekwaam is als iemand die een random technische studie heeft gedaan. Wat zou dan überhaupt de meerwaarde zijn van een studie wiskunde boven een random technische studie?quote:Op zaterdag 28 september 2013 14:38 schreef Amoeba het volgende:
Want je denkt dat wiskundigen niet meedenken bij de ontwikkeling van nieuwe technologie? Dat heeft verder niets van doen met de hoeveelheid wiskunde in een studie elektrotechniek
Instellingen resetten.quote:Op zaterdag 28 september 2013 14:02 schreef Barthoofd het volgende:
[ afbeelding ]
Zoeentje is het. Welke knoppen moet ik dan gebruiken? Ik ben niet uit het Graph menu geweest totdat hij opeens een T gaf ipv een X.
Dat is niet wat ik zeg. Ik zeg dat in alle technische sectoren juist wel wiskunde wordt gebruikt die gelijk is aan het niveau wiskunde dat je krijgt bij een studie wiskunde. En met technische sectoren bedoel je m.i. geen studies, maar industrie etc.quote:Op zaterdag 28 september 2013 15:53 schreef ulq het volgende:
[..]
? Ik probeer alleen aan te geven dat het toch best raar is dat jij zegt dat een wiskundige op wiskundig gebied net zo bekwaam is als iemand die een random technische studie heeft gedaan. Wat zou dan überhaupt de meerwaarde zijn van een studie wiskunde boven een random technische studie?
Jij denkt dat een electrotechnisch ingenieur (WO) een soort van electricien is?quote:Op zaterdag 28 september 2013 13:29 schreef ulq het volgende:
[..]
Ik zou zeggen een technicus vooral gericht op hardware/TV's ofzo? Maar daar komt toch ook weer niet zo veel wiskunde bij kijken?
We moeten zijn behoefte aan privacy respecteren. Ik ken zijn achtergrond niet dus ik kan rustig mijn speculatie uiten: hij is ofwel een elektrotechnisch ingenieur (waarschijnlijker) ofwel een natuurkundige die zichzelf daarnaast flink heeft verdiept in verschillende wiskundige disciplines. Ik schat dat hij ouder dan 60 jaar is. Ik kan er natuurlijk gigantisch ver naast zitten.quote:Ik ben wel nieuwsgierig geworden nu door deze geheimzinnigheid
Er wordt in de techniek zat 'lastige' wiskunde gebruikt dat je niet eens in een master (technische) wiskunde tegen komt. De top-notch wiskunde is gewoon heel erg specialistisch, en is er maar een kleine club mensen die van zo'n specifiek onderwerp veel verstand heeft. Bij een studie wiskunde leer je vooral veel vaardigheden, en specifieke kennis is van minder belang. De kans dat je in een baan precies gaat gebruiken wat je leert is ook niet zo groot, maar de vaardigheden zullen onmisbaar zijn .quote:Op zaterdag 28 september 2013 14:01 schreef ulq het volgende:
[..]
Ja tuurlijk snap ik dat er bijna alle technische sectoren enorm veel wiskunde wordt gebruikt, maar dat is toch van een (veel) lager niveau als de wiskunde die je zou krijgen bij een studie theoretische wiskunde (en als je daarin bijvoorbeeld nog wil promoveren)? Riparius komt bij mij meer over als iemand die wiskunde gestudeerd heeft ipv iemand die elektrotechniek oid gestudeerd heeft.
`Gelijk is aan het niveau van' is een nogal rare stelling. De wiskunde waarin een masterstudent is gespecialiseerd kun je i.h.a. niet uitlegd krijgen aan iemand in een technische sector. Dat betekent niet dat iemand uit die technische sector die wiskunde nooit zou kunnen begrijpen; het kost hem dan wel een paar maanden tot een jaar of twee.quote:Op zaterdag 28 september 2013 16:15 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Dat is niet wat ik zeg. Ik zeg dat in alle technische sectoren juist wel wiskunde wordt gebruikt die gelijk is aan het niveau wiskunde dat je krijgt bij een studie wiskunde. En met technische sectoren bedoel je m.i. geen studies, maar industrie etc.
Inderdaad. Zelfs in het eerste jaar van informatica of elektrotechniek heb je al zo'n voorbeeldje, de booleaanse algebra. Een flinke kluif om dat goed onder de knie te krijgen. Wel een leuke uitdaging. Verre van topnotch maar ter illustratie.quote:Op zondag 29 september 2013 01:41 schreef thenxero het volgende:
[..]
Er wordt in de techniek zat 'lastige' wiskunde gebruikt dat je niet eens in een master (technische) wiskunde tegen komt. De top-notch wiskunde is gewoon heel erg specialistisch, en is er maar een kleine club mensen die van zo'n specifiek onderwerp veel verstand heeft. Bij een studie wiskunde leer je vooral veel vaardigheden, en specifieke kennis is van minder belang. De kans dat je in een baan precies gaat gebruiken wat je leert is ook niet zo groot, maar de vaardigheden zullen onmisbaar zijn .
Doe jezelf een plezier en gebruik dat apparaatje zo weinig mogelijk, dus alleen als er iets wordt gevraagd wat je niet zonder dat apparaatje kan beantwoorden en niet omdat je te lui bent om zelf eventjes na te denken. De verleiding is begrijpelijk maar je benadeelt jezelf er flink mee.quote:Op zaterdag 28 september 2013 13:27 schreef Barthoofd het volgende:
Ik zit net in 4 VWO en heb dus voor het eerst de grafische rekenmachine(Casio fx-9860II) te gebruiken. Grafieken plotten enzo was allemaal heel makkelijk, maar nu opeens vult hij steeds een T in als ik op het knopje drukte waarmee ik normaal een X invulde in de formule. Als ik het dan probeer zecht hij Syntax error. Ik heb in plaats daarvan de mogelijkheid om een X in te vullen met F5, maar als ik dat doe geeft hij Argument Error.
Ik had dat 1 keer eerder maar toen kreeg ik het op een of andere manier weer weg. Nu lukt dat niet meer. Hoe krijg ik dit weer gefixt?
Waarom geen wiskundige dan?quote:Op zondag 29 september 2013 01:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:
We moeten zijn behoefte aan privacy respecteren. Ik ken zijn achtergrond niet dus ik kan rustig mijn speculatie uiten: hij is ofwel een elektrotechnisch ingenieur (waarschijnlijker) ofwel een natuurkundige die zichzelf daarnaast flink heeft verdiept in verschillende wiskundige disciplines. Ik schat dat hij ouder dan 60 jaar is. Ik kan er natuurlijk gigantisch ver naast zitten.
[roddelmodus]quote:
That makes sense. Wat is dan nu the way to go?quote:Op zondag 29 september 2013 14:14 schreef thabit het volgende:
Dit gaat niet werken vanwege de "a"-term: je hebt hier een inhomogene differentiaalvergelijking.
Eerst de gehomogeniseerde vergelijking oplossen, daarna een particuliere oplossing zoeken voor de inhomogene vergelijking, en vervolgens dat met elkaar combineren tot een oplossing waar ook de beginvoorwaarde in zit.quote:Op zondag 29 september 2013 14:50 schreef Amoeba het volgende:
[..]
That makes sense. Wat is dan nu the way to go?
Wat wil je later gaan studeren?quote:Op zondag 29 september 2013 15:02 schreef Barthoofd het volgende:
Dank, de rekenmachine doet het weer.
Ik zal het proberen, maar het scheelt je inderdaad wel een hoop tijd zo'n grafische rekenmachine
Ik krijg die particuliere oplossing al niet gevonden. De oplossing voor de homogene vergelijking lijkt me y' = a + by met a = 0, zodat y = ebxquote:Op zondag 29 september 2013 15:03 schreef thabit het volgende:
[..]
Eerst de gehomogeniseerde vergelijking oplossen, daarna een particuliere oplossing zoeken voor de inhomogene vergelijking, en vervolgens dat met elkaar combineren tot een oplossing waar ook de beginvoorwaarde in zit.
Zeker voor een beetje technische studie is het belangrijk dat je inzicht verkrijgt in de wiskunde. Een GR is een absolute dooddoener op dat gebied, dus zorg dat je algebraïsche technieken goed in de vingers hebt en ook begrijpt.quote:Op zondag 29 september 2013 15:06 schreef Barthoofd het volgende:
Ik wil iets gaan doen bij defensie. Vaak ga je dan al snel te technische kant op.
Voor de homogene vgl. geldt y = Cebx met C een constante.quote:Op zondag 29 september 2013 15:07 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Ik krijg die particuliere oplossing al niet gevonden. De oplossing voor de homogene vergelijking lijkt me y' = a + by met a = 0, zodat y = ebx
Ik heb dit al ooit met wiskunde D gehad, maar nooit echt in deze vorm.
Och natuurlijk, ik noemde hem eerst K en net vergat ik hem en nam ik 1, maar inderdaad iedere C voldoet.quote:Op zondag 29 september 2013 15:13 schreef thabit het volgende:
[..]
Voor de homogene vgl. geldt y = Cebx met C een constante.
Voor een particuliere oplossing: probeer eens een constante functie uit.
Juist.quote:Op zondag 29 september 2013 15:46 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Och natuurlijk, ik noemde hem eerst K en net vergat ik hem en nam ik 1, maar inderdaad iedere C voldoet.
Als y constant is, dan geldt y' = 0, dus 0 = a+by, zodat y = -a/b.
Normaal eindigde het hier bij wiskunde D, want je nam de som van de homogene en particuliere oplossing en dan klaar.
y(x) = -a/b + Cebx
En nu de tweede voorwaarde implementeren en zo een waarde voor C verkrijgen (C = y0 + a/b)?
Ik dank u ten zeerste. Louter positieve kritieken, juiste tips zonder de opgave cadeau te doen.quote:
Ten eerste is het niet duidelijk wat je nu wilt. De nulpunten van de polynoom f(x) = 3x2 =2x -1 bepalen?quote:Op zondag 29 september 2013 18:10 schreef wiskundenoob het volgende:
Ik kom niet uit bij deze:
3x 2 +2x -1
9x 2 +6x -3
(3x +1)2-4
(-1/3,-4)
Of nogmaals delen door 3:
(3x +1)2-4
(1x +1/3) 2 -4/3
(-1/3, -4/3)
Het ligt er helemaal aan op welk niveau je dit geleerd krijgt. Zit je in de onderbouw van het vwo? Of bovenbouw? Differentieren gehad?quote:Op zondag 29 september 2013 18:25 schreef wiskundenoob het volgende:
De coordinaten van het minimum moet ik bepalen.
Hoe herschrijf je het als a(x -x) 2 + y?quote:Op zondag 29 september 2013 18:26 schreef MaximusTG het volgende:
Van het minimum? Dan moet je de afgeleide bepalen
(1/3)(x)2 -y/3quote:Op zondag 29 september 2013 18:23 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Ten eerste is het niet duidelijk wat je nu wilt. De nulpunten van de polynoom f(x) = 3x2 =2x -1 bepalen?
Daarnaast is je laatste alinea onjuist. Als je een kwadraat wil delen mag je nooit stellen dat x2/3 = (x/3)2.
Bedenk nu eens waar je wél door moet delen om het gewenste resultaat (dus rechts van het = teken) te krijgen.
Het is hetzelfde. Of dat jij nu dat formuletje -b/2a krijgt aangereikt of dat jij dat krijgt door een tweedegraadsvergelijking te differentiëren...quote:Op zondag 29 september 2013 18:27 schreef -J-D- het volgende:
[..]
Het ligt er helemaal aan op welk niveau je dit geleerd krijgt. Zit je in de onderbouw van het vwo? Of bovenbouw? Differentieren gehad?
Zo niet, dan zijn er andere aanpakken denkbaar.
Nee dit klopt nietquote:Op zondag 29 september 2013 18:35 schreef MaximusTG het volgende:
Zie het zo;
Je hebt het al herschreven naar
(3x+1)^2 - 4
Omdat (3x+1)^2 nooit negatief wordt is de laagste waarde die (3x+1)^2 kan aannemen 0
Dus de vraag is wanneer (3x+1)^2 = 0
Nou, wanneer x = -1/3
Invullen in oorspronkelijk functie geeft dan een minimum in (-1/3,-4)
Oh nee, moest natuurlijk nog door 3 delen. Minimum in (-1/3,-4/3).quote:
Laten we even beginnen met een inleiding differentiëren.quote:
Als je een gehele kwadratische vergelijking vermenigvuldigt met n dan blijven de nulpunten op de x-as altijd hetzelfde toch? Alleen het minimum/maximum van je parabool verandert, toch?quote:Op zondag 29 september 2013 18:36 schreef Aardappeltaart het volgende:
Laat die GR nog even liggen. Handig om het antwoord mee te controleren en om zeker te zijn van je antwoord bij een toets. In andere gevallen is met de hand handiger, omdat je dan beter bewust zou moeten zijn van wat je doet.
Als je het niet via differentiëren kan of wil doen, is dit een manier: Je moet naar de (top)vorm y = c(x-a)2 + b toe, want dan is de extreme waarde (a,b). Dit door kwadraatafsplitsen.
Je verlijking is dus: 3x2 +2x -1 ?
Haal die 3 even buiten haakjes: y = 3(x2 + 2/3 - 1/3). Nu kwadraatafsplitsen zoals je dat geleerd zou moeten hebben voor het stuk binnen de haakjes, daarna werk je de buitenste haakjes weg, zodat die 3 alleen maar meer voor het (x-a)2 gedeelte staat en je dus de topvorm hebt.
Huh? De top blijft toch niet gelijk?quote:Op zondag 29 september 2013 19:19 schreef Aardappeltaart het volgende:
Een parabool heeft of een minimum óf een maximum. Maar, ja, inderdaad. De hele parabool wordt vermenigvuldigd met een constante n. Elke y gaat dus keer n (verticale vermenigvuldiging). Hij wordt dus verticaal ''uitgetrokken'', maar de vorm en dus zijn top (minimum/maximum) blijft gelijk.
Ik doelde niet op die manier. Dat is een vervelend trucje waardoor de leerling geen idee heeft wat hij aan het doen is.quote:Op zondag 29 september 2013 18:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het is hetzelfde. Of dat jij nu dat formuletje -b/2a krijgt aangereikt of dat jij dat krijgt door een tweedegraadsvergelijking te differentiëren...
Ja, ik snap hem al! De x-waarde moet gelijk zijn als de nulpunten ook gelijk zijn!quote:Op zondag 29 september 2013 19:23 schreef Aardappeltaart het volgende:
Ik wilde zeggen dat de top voor dezelfde x is, omdat hij verticaal wordt uitgetrokken. Zijn vorm (en dus plaats van de top, de x) blijft gelijk, maar uitgetrokken.
Prima!quote:Op zondag 29 september 2013 19:23 schreef -J-D- het volgende:
[..]
Ik doelde niet op die manier. Dat is een vervelend trucje waardoor de leerling geen idee heeft wat hij aan het doen is.
Daarnaast zijn dat niet de enige manieren die aangeleerd worden. Er zijn zoveel alternatieven waarbij het begrip van de stof veel beter aan bod komt.
waarom? volgens mij is het antwoord gewoon 2.quote:Op zondag 29 september 2013 21:50 schreef lyolyrc het volgende:
Je hebt onvoldoende gegevens om de breedte te berekenen.
Dat is een beetje overhaast.quote:Op zondag 29 september 2013 21:42 schreef wiskundenoob het volgende:
Stelling van Pythagoras misschien?
Mag je mij vertellen hoe je daaraan komt. Ik heb zo ongeveer alle goniometrische verhoudingen opgesteld wat ik kon bedenken, maar ik kom hier niet bepaald uit. (Twee vergelijkingen - drie onbekenden)quote:Op zondag 29 september 2013 21:57 schreef wiskundenoob het volgende:
[..]
waarom? volgens mij is het antwoord gewoon 2.
nvm klopt nietquote:Op zondag 29 september 2013 21:59 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Dat is een beetje overhaast.
[..]
Mag je mij vertellen hoe je daaraan komt. Ik heb zo ongeveer alle goniometrische verhoudingen opgesteld wat ik kon bedenken, maar ik kom hier niet bepaald uit. (Twee vergelijkingen - drie onbekenden)
Is het antwoord 1,5? Volgens mij is het wel 2.quote:Op zondag 29 september 2013 20:47 schreef PizzaGeit het volgende:
Hoi,
Ik heb een vraag. Stel, je hebt een plank, met lengte 2, die schuin vanuit een hoekpunt in een steeg tegen de muur staat. Dan heb je nog een plank, met lengte 3, die schuin vanuit het andere hoekpunt tegen de muur staat. Verder is bekend dat die twee planken elkaar op hoogte 1 snijden, vanaf de grond gezien. Hoe breed is dan de steeg?
Plaatje ter verduidelijking:
[ afbeelding ]
Als je bijvoorbeeld weet op welke hoogte een plank tegen een muur aan staat, dan kun je met de stelling van Pythagoras de breedte berekenen. Je kunt het ook berekenen als je van een van de planken weet welke hoek deze maakt met de muur of de grond.quote:Op zondag 29 september 2013 21:57 schreef wiskundenoob het volgende:
[..]
waarom? volgens mij is het antwoord gewoon 2.
Breedte kan natuurlijk nooit 2 zijn, omdat de schuine zijde van een van de gevormde driehoeken al 2 is; driehoeksongelijkheid.quote:Op zondag 29 september 2013 22:13 schreef wiskundenoob het volgende:
[..]
Is het antwoord 1,5? Volgens mij is het wel 2.
Kan het 1,25 zijn?quote:Op zondag 29 september 2013 22:24 schreef MaximusTG het volgende:
[..]
Breedte kan natuurlijk nooit 2 zijn, omdat de schuine zijde van een van de gevormde driehoeken al 2 is; driehoeksongelijkheid.
quote:Op zondag 29 september 2013 22:23 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Als je bijvoorbeeld weet op welke hoogte een plank tegen een muur aan staat, dan kun je met de stelling van Pythagoras de breedte berekenen. Je kunt het ook berekenen als je van een van de planken weet welke hoek deze maakt met de muur of de grond.
Maar deze gegevens zijn niet beschikbaar. Alleen de lengtes van de planken is gegeven, net als de hoogte waarop de planken elkaar kruisen. En dat is onvoldoende om de som op te lossen.
Tenzij de plank plat op de grond ligt. Maar in dat geval kunnen de planken nooit op hoogte 1 snijden.quote:Op zondag 29 september 2013 22:24 schreef MaximusTG het volgende:
[..]
Breedte kan natuurlijk nooit 2 zijn, omdat de schuine zijde van een van de gevormde driehoeken al 2 is; driehoeksongelijkheid.
Als je nu eens uitwerkingen post in plaats van lukraak dingen te gaan roepen waar niemand wat mee kan. En heldere uitwerkingen, want vaak zijn je posts maar vaag.quote:
Kijk een post boven jequote:Op zondag 29 september 2013 22:40 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Tenzij de plank plat op de grond ligt. Maar in dat geval kunnen de planken nooit op hoogte 1 snijden.
Volgens mij is het wel mogelijk om dit op te lossen trouwens.
[..]
Als je nu eens uitwerkingen post in plaats van lukraak dingen te gaan roepen waar niemand wat mee kan. En heldere uitwerkingen, want vaak zijn je posts maar vaag.
quote:Op zondag 29 september 2013 22:40 schreef wiskundenoob het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Kan je het zo wel oplossen? Ik dacht dat de 2 planken maar op 1 manier kunnen kruizen! Daarom dacht ik dat je het wel kon uitrekenen...
Mag jij mij vertellen hoe je aan die wortel 2 komt.quote:
Ik kwam steeds op onzinnige zooi uit. Ik probeerde jouw x en y uit te drukken in a en b zodat ik 2 vergelijkingen met 2 onbekenden zou krijgen. Ik deed het juist met goniometrische gelijkheden door gelijkvormige driehoeken te gebruiken.quote:Op zondag 29 september 2013 22:47 schreef thabit het volgende:
Stel de eerste plank zit op hoogte a tegen de muur en de tweede plank op hoogte b. En stel de planken snijden op afstand x van de ene muur en op afstand y van de andere muur. Laten we de breedte z noemen (dus z = x+y).
Dan geldt a : z = 1 : y, en b : z = 1 : x. Ofwel ay = z, en bx = z.
Voorts geldt a2 = 4-z2, en b2=9-z2.
Kwadrateren en invullen geeft
(4-z2)y2 = z2, en (9-z2)x2 = z2.
Dit geeft ook weer
Hieruit volgt
Dit kun je met wat kwadrateren nog wel oplossen.
Je wil hier een functie van de gedaantequote:Op zondag 29 september 2013 18:10 schreef wiskundenoob het volgende:
Ik kom niet uit bij deze:
3x 2 +2x - 1
9x 2 +6x - 3
(3x +1)2 - 4
(-1/3,-4)
Of nogmaals delen door 3:
(3x +1 )2-4
(1x + 1/3) 2 - 4/3
(-1/3, -4/3)
Dit is een klassieker. Iedereen die geïnteresseerd is in dit probleem kan ik aanraden eens te googelen naar crossed ladder problem. Je komt uiteindelijk uit op een vierdegraadsvergelijking (die uiteraard oplosbaar is). Ook via JSTOR zijn er artikelen over te vinden.quote:Op zondag 29 september 2013 22:47 schreef thabit het volgende:
Stel de eerste plank zit op hoogte a tegen de muur en de tweede plank op hoogte b. En stel de planken snijden op afstand x van de ene muur en op afstand y van de andere muur. Laten we de breedte z noemen (dus z = x+y).
Dan geldt a : z = 1 : y, en b : z = 1 : x. Ofwel ay = z, en bx = z.
Voorts geldt a2 = 4-z2, en b2=9-z2.
Kwadrateren en invullen geeft
(4-z2)y2 = z2, en (9-z2)x2 = z2.
Dit geeft ook weer
Hieruit volgt
Dit kun je met wat kwadrateren nog wel oplossen.
Dat is een veel voorkomende reactie van mensen die het probleem voor het eerst onder ogen krijgen. Maar wat je zegt is niet juist, het vraagstuk is op te lossen.quote:Op zondag 29 september 2013 22:23 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Maar deze gegevens zijn niet beschikbaar. Alleen de lengtes van de planken is gegeven, net als de hoogte waarop de planken elkaar kruisen. En dat is onvoldoende om de som op te lossen.
Uiteindelijk heb ik twee vergelijkingen in a en b staan (met een direct verband tussen x+y=z uiteraard), maar dat ging WolframAlpha wat te ver. Ik had met de sinus van dat stuk v/d schuine zijde en de stelling van Pythagoras x en y uitgedrukt in c en d om zo twee vergelijkingen in c en d te krijgen. Maar zelfs Mathematica gaf daar geen output over.quote:Op zondag 29 september 2013 23:17 schreef Riparius het volgende:
[..]
Dat is een veel voorkomende reactie van mensen die het probleem voor het eerst onder ogen krijgen. Maar wat je zegt is niet juist, het vraagstuk is op te lossen.
Ik heb de voorzet van thabit inmiddels gezien en ik moet inderdaad toegeven dat dit op te lossen moet zijn.quote:Op zondag 29 september 2013 23:17 schreef Riparius het volgende:
de hoogte waarop de planken elkaar kruisen. En dat is onvoldoende om de som op te lossen.
Dat is een veel voorkomende reactie van mensen die het probleem voor het eerst onder ogen krijgen. Maar wat je zegt is niet juist, het vraagstuk is op te lossen.
Ga uit van de vergelijking in z van Thabit en substitueer daar z2 = w en werk daarna de wortels weg door (tweemaal!) te kwadrateren. Dan kom je uit op een vierdegraadsvergelijking in w.quote:Op maandag 30 september 2013 00:02 schreef Amoeba het volgende:
Ik had uiteindelijk:
[ afbeelding ]
En uiteraard geldt ook d^2 - c^2 = 5
Maar dan schieten mijn algebraïsche technieken toch echt te kort. WolframAlpha zegt trouwens dat het ongeveer 1.23122 is. En dat stemt overeen met de vergelijking van Thabit.
Je moet volgens mij gewoon (3) nog een keer differentiëren en vervolgens de y' die je in die vergelijking nog 'over' hebt vervangen door je definitie die je hiervoor hebt gevonden (4) of (5). Correct me if I'm wrong.quote:Op zondag 29 september 2013 21:57 schreef jordyqwerty het volgende:
Ik moet de volgende vergelijking tweemaal impliciet differentiëren (dy/dx, d2y/dx2), maar loop compleet vast.
Gegeven vergelijking:
[ afbeelding ] (1)
Impliciet differentiëren:
[ afbeelding ] (2)
[ afbeelding ] (3)
Y vrijmaken uit de gegeven vergelijking:
[ afbeelding ] (4)
Y invullen:
[ afbeelding ] (5)
Vervolgens kwam ik op het volgende:
[ afbeelding ] (6)
Volgensmij ben ik hier de mist in gegaan, ik denk dat deze stap niet klopt:
[ afbeelding ] (2)
[ afbeelding ] (7)
Iemand die me op weg kan helpen/kan zeggen wat ik fout doe? Net begonnen met impliciet differentiëren, vaak lukt het de eerste keer wel maar gaat het vervolgens mis, hier bijvoorbeeld ook.
Ga er straks na mijn college nog eens naar kijken, vandaag wordt immers sowieso weer een wiskunde-dag.quote:Op maandag 30 september 2013 11:20 schreef ulq het volgende:
[..]
Je moet volgens mij gewoon (3) nog een keer differentiëren en vervolgens de y' die je in die vergelijking nog 'over' hebt vervangen door je definitie die je hiervoor hebt gevonden (4) of (5). Correct me if I'm wrong.
Ok post maar of de juiste uitkomst overeenkomt met mijn methode, ben wel benieuwd en ik moet het immers ook onder de knie krijgenquote:Op maandag 30 september 2013 11:42 schreef jordyqwerty het volgende:
[..]
Ga er straks na mijn college nog eens naar kijken, vandaag wordt immers sowieso weer een wiskunde-dag.
(5) volgt direct uit (4) en bij (7) heeft hij de productregel incorrect gebruikt. Impliciet differentiëren is hier feitelijk overbodig.quote:Op maandag 30 september 2013 11:20 schreef ulq het volgende:
[..]
Je moet volgens mij gewoon (3) nog een keer differentiëren en vervolgens de y' die je in die vergelijking nog 'over' hebt vervangen door je definitie die je hiervoor hebt gevonden (4) of (5). Correct me if I'm wrong.
Oh ja klopt, ik bedoelde inderdaad dat ie gewoon (5) moet gebruiken om de y' weg te werken. Maar het enige wat je nog moet doen om het antwoord (de tweede afgeleide van deze functie) te krijgen is (3) nog een keer differentiëren en dan dmv (5) de y' weg werken toch?quote:Op maandag 30 september 2013 12:28 schreef Riparius het volgende:
[..]
(5) volgt direct uit (4) en bij (7) heeft hij de productregel incorrect gebruikt. Impliciet differentiëren is hier feitelijk overbodig.
Nog eenvoudiger: je kunt (5) differentiëren om direct y'' te krijgen.quote:Op maandag 30 september 2013 12:32 schreef ulq het volgende:
[..]
Oh ja klopt, ik bedoelde inderdaad dat ie gewoon (5) moet gebruiken om de y' weg te werken. Maar het enige wat je nog moet doen om het antwoord (de tweede afgeleide van deze functie) te krijgen is (3) nog een keer differentiëren en dan dmv (5) de y' weg werken toch?
Ik weet natuurlijk niet wat je allemaal in Mathematica hebt gestopt, maar een goniometrische oplossing is ook heel goed mogelijk, WolframAlpha heeft daar geen moeite mee, en Mathematica naar ik aanneem dus ook niet.quote:Op zondag 29 september 2013 23:27 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Uiteindelijk heb ik twee vergelijkingen in a en b staan (met een direct verband tussen x+y=z uiteraard), maar dat ging WolframAlpha wat te ver. Ik had met de sinus van dat stuk v/d schuine zijde en de stelling van Pythagoras x en y uitgedrukt in c en d om zo twee vergelijkingen in c en d te krijgen. Maar zelfs Mathematica gaf daar geen output over.
Ik poogde (2) verder te differentieren, geen idee waarom, maar raakte verward doordat er al eenmaal y' staat. (5) direct differentieren is natuurlijk een stuk eenvoudiger.quote:Op maandag 30 september 2013 12:35 schreef Riparius het volgende:
[..]
Nog eenvoudiger: je kunt (5) differentiëren om direct y'' te krijgen.
Ah, super, bedankt!quote:Op zondag 29 september 2013 22:47 schreef thabit het volgende:
Stel de eerste plank zit op hoogte a tegen de muur en de tweede plank op hoogte b. En stel de planken snijden op afstand x van de ene muur en op afstand y van de andere muur. Laten we de breedte z noemen (dus z = x+y).
Dan geldt a : z = 1 : y, en b : z = 1 : x. Ofwel ay = z, en bx = z.
Voorts geldt a2 = 4-z2, en b2=9-z2.
Kwadrateren en invullen geeft
(4-z2)y2 = z2, en (9-z2)x2 = z2.
Dit geeft ook weer
Hieruit volgt
Dit kun je met wat kwadrateren nog wel oplossen.
Priemgetallen van maken.quote:Op maandag 30 september 2013 18:00 schreef Borizzz het volgende:
Zit even mobiel. Maar vijfde machts wortel uit 32; dat is 32^(1/5). Enig idee hoe je dit uitrekent?
Ah, zo dus, helemaal niet zo moeilijk eigenlijk. Gewoon 5e machtswortel nemen van beide kanten.quote:Op maandag 30 september 2013 17:59 schreef MaximusTG het volgende:
100-(2x+1)^5 = 68
-(2x+1)^5 = 68-100 ;logische stap toch?
-(2x+1)^5 = -32 ;moet ook nog te volgen zijn?
(2x+1)^5 = 32 ;alle beide kanten maal -1
2x+1 = 5_sqrt(32) = 2 ;5de macht links, verdwijnt door links en rechts 5de machtswortel te nemen, 5demachtswortel van 32 is 2, want 2^5 = 32
2x+1 = 2 ;logisch
2x = 1 ;gewoon links en rechts 1 eraf
x = 1/2 ;beide kanten door 2 delen
Ik kan je nog 4 andere antwoorden geven, mocht dat nodig zijn.quote:Op maandag 30 september 2013 18:18 schreef Spinosaurus het volgende:
[..]
Ah, zo dus, helemaal niet zo moeilijk eigenlijk. Gewoon 5e machtswortel nemen van beide kanten.
Ik meen het, als ik niet in het antwoordenboekje keek voor een antwoord had ik gewoon serieus 5 keer achter elkaar (2x+1) geschreven lol.
Gelukkig is er ook een andere route.
Dankjewel
Er is maar één antwoord toch? Je bedoelt 4 andere manieren?quote:Op maandag 30 september 2013 22:33 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Ik kan je nog 4 andere antwoorden geven, mocht dat nodig zijn.
Ik hoopte al dat je nieuwsgierig zou worden. Algemeen geldt dat een polynoom van de graad n ook n nulpunten heeft, als je de multipliciteit van ieder nulpunt meeneemtquote:Op maandag 30 september 2013 22:34 schreef Spinosaurus het volgende:
[..]
Er is maar één antwoord toch? Je bedoelt 4 andere manieren?
Dat is juist, c = 0.quote:Op maandag 30 september 2013 22:39 schreef wiskundenoob het volgende:
Ik moet een kwadratische vergelijking bepalen(ax 2 +bx +c) met de volgende gegevens:
Top: (0,0) en gaat ook door punt: (1,2).
Hoe pak ik dit aan?
Enige wat ik kan bedenken: er is geen constante. Dus dan krijg je f(x) = (h)2 en h is 2 1/2
Of zoals bij lin. vergl. y/x = 2/1 = hellingsgetal dus y = x 2 +2x +0
Top is volgens mij ook gelijke het enige nulpunt.
a ≠ 0, anders heb je geen polynoom van de tweede graad.quote:Op maandag 30 september 2013 23:02 schreef wiskundenoob het volgende:
b = 0 ? Omdat a niet nul kan zijn?
Overigens voldoet f(x) = x2 + x niet aan beide voorwaarden, want f(x) heeft geen top in de oorsprong.quote:
afgeleide in (0,0) moest toch ook 0 zijnquote:Op maandag 30 september 2013 23:10 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Overigens voldoet f(x) = x2 + x ook niet aan beide voorwaarden, want f(x) heeft geen top in de oorsprong.
Uhm, jazeker. Maar dat is de consequentie omdat er een maximum of minimum in (0,0) is. Je kunt ook zeggen dat:quote:Op maandag 30 september 2013 23:14 schreef komrad het volgende:
[..]
afgeleide in (0,0) moest toch ook 0 zijn
Wat bedoel je hiermee?quote:Op maandag 30 september 2013 23:10 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Overigens voldoet f(x) = x2 + x niet aan beide voorwaarden, want f(x) heeft geen top in de oorsprong.
De top van de functie f(x) = x(x+1) ligt niet in de oorsprong maar op x = -½quote:
Je hebtquote:Op maandag 30 september 2013 23:02 schreef wiskundenoob het volgende:
b = 0 ? Omdat a niet nul kan zijn?
Huh? a kan toch sws niet 0 zijn?quote:Op maandag 30 september 2013 23:20 schreef Riparius het volgende:
[..]
Je hebt
xtop = 0
maar je weet ook dat
xtop = −b/2a
en dus volgt b = 0, niet omdat a ≠ 0 maar omdat xtop anders niet 0 kan zijn.
Inderdaad, a kan sowieso niet nul zijn, maar je mag niet zeggen dat hier dan wel b = 0 moet zijn omdat a ≠ 0, dat is geen geldige gevolgtrekking. Het gaat immers niet om een product ab maar om een quotiënt −b/2a.quote:Op maandag 30 september 2013 23:25 schreef wiskundenoob het volgende:
[..]
Huh? a kan toch sws niet 0 zijn?
hier stond onzinquote:Op maandag 30 september 2013 23:25 schreef wiskundenoob het volgende:
[..]
Huh? a kan toch sws niet 0 zijn?
Gelukkig dat je dat zelf ook ziet.quote:
Noemer kan toch ook nooit nul zijn dus dan moet b 0 zijn.quote:Op maandag 30 september 2013 23:28 schreef Riparius het volgende:
[..]
Inderdaad, a kan sowieso niet nul zijn, maar je mag niet zeggen dat hier dan wel b = 0 moet zijn omdat a ≠ 0, dat is geen geldige gevolgtrekking. Het gaat immers niet om een product ab maar om een quotiënt −b/2a.
Dit is wederom onjuist. De noemer mag niet 0 zijn.quote:Op maandag 30 september 2013 23:31 schreef wiskundenoob het volgende:
[..]
Noemer kan toch ook nooit nul zijn dus dan moet b 0 zijn.
te lang geledenquote:Op maandag 30 september 2013 23:31 schreef Riparius het volgende:
[..]
Gelukkig dat je dat zelf ook ziet.
En breng hem nou niet in verwarring, hij weet niets van differentiëren.
Herschrijf de vergelijking eens alsquote:Op maandag 30 september 2013 23:30 schreef Amoeba het volgende:
Ik had vandaag ook een mooie vraag.
p•q = 4q + 7p
Met p,q ¤ N en als extra voorwaarde: zowel p als q zijn priemgetallen.
Hoe bewijs ik dan dat de gevonden waarde p = q = 11 ook de enige oplossing is? Ik probeerde iets met een diophantische vergelijking oplossen en kwam zo op nogal onmogelijke waarden uit. Iets als
p = 11 + 1/(4a), q = 11-1/(7a)
Maar ik heb het sterke vermoeden dat dit een foute gedachtegang is.
Lol...quote:Op maandag 30 september 2013 23:33 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Dit is wederom onjuist. De noemer mag niet 0 zijn.
Maar 7/0 ≠ 0. 0/7 = 0.
7/0 is niet gedefinieerd.
Die laatste regel is onjuist.quote:Op maandag 30 september 2013 23:36 schreef Riparius het volgende:
[..]
Herschrijf de vergelijking eens als
pq - 4p = 7q
oftewel
q(p - 4) = 7q
q(p-4) = 7pquote:Op maandag 30 september 2013 23:46 schreef Riparius het volgende:
[..]
Nou nee, p en q zijn onderling ondeelbaar als p ≠ q, dus p - 4 kan dan alleen 7 zijn ...
Inderdaad. Een soort slowchat lijkt me geen goed idee, trouwens überhaupt niet voor wiskundige vraagstukken. Mijn post over het probleem van de gekruiste ladders hierboven nog doorgenomen?quote:Op maandag 30 september 2013 23:53 schreef Amoeba het volgende:
[..]
q(p-4) = 7p
Ik denk dat ik te snel naar Euclid's Lemma grijp, wat alleen opgaat voor priemgetallen.
Snap 'm half. Even laten bezinken, het kwartje valt vanzelf.
.
Vluchtig, ik heb hem voor morgenmiddag na Calculus gereserveerd.quote:Op maandag 30 september 2013 23:59 schreef Riparius het volgende:
[..]
Inderdaad. Een soort slowchat lijkt me geen goed idee, trouwens überhaupt niet voor wiskundige vraagstukken. Mijn post over het probleem van de gekruiste ladders hierboven nog doorgenomen?
Dat zie je verkeerd. Het is via kwadraatafsplitsing heel eenvoudig aan te tonen dat de functie f(x) = ax2 + bx + c (a ≠ 0) een extreme waarde aanneemt voor x = −b/2a en dat de waarde van dit extremum f(−b/2a) = −D/4a bedraagt, waarbij D = b2 − 4ac de discriminant is van de kwadratische veelterm ax2 + bx + c. Dat heb ik hier trouwens net nog uitgelegd.quote:Op maandag 30 september 2013 23:33 schreef komrad het volgende:
[..]
te lang geleden
En ik hoop dat hij wel iets van differentiëren weet anders was hij niet op 2ax+b=0 gekomen
Kun je dat ook zelf afleiden?quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 00:39 schreef jordyqwerty het volgende:
Ah, gevonden!
[ afbeelding ] (2)
Mooi, dat wordt nog een keertje differentiëren (0/0)
Ik was het uit het hoofd aan het doen, ben 'm nu even netjes aan het uitwerken.quote:
Zijn antwoord klopt ja. Maar hij schrijft het wel erg cryptisch op. En hij doet teveel werk, net als jij trouwens. Een parabool met een verticale symmetrie-as en met als top het punt (−2; 0) heeft als vergelijkingquote:
We zijn in de mood vandaag.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 15:32 schreef Riparius het volgende:
[..]
Zijn antwoord klopt ja. Maar hij schrijft het wel erg cryptisch op. En hij doet teveel werk, net als jij trouwens. Een parabool met een verticale symmetrie-as en met als top het punt (−2; 0) heeft als vergelijking
y = a(x + 2)2
Dan hoeven we dus alleen a te bepalen, en daarvoor vinden we dan a = 1/16. Bepaling van b en c is nu overbodig want (1/16)·(x + 2)2 = (1/16)(x2 + 4x + 4), ergo b = c = 1/4.
Vriend, je moet echt eens leren je vragen duidelijker te formuleren. Met deze oneliners kan niemand iets.quote:
Waarom werk je dat niet even mooi zelf uit.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 15:54 schreef wiskundenoob het volgende:
f(x) = a(x + b/2a)^2 − D/4a = y = a(x + 2)^2
Klopt bovenstaande?
Nogmaals, is het geen optie dat je zelf een pen en wat papier zoekt en even aan het puzzelen gaat? Dit ziet er niet bijster ingewikkeld uit om na te trekken of dat klopt.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 16:02 schreef wiskundenoob het volgende:
[..]
Ik had verkeerde getallen gekopieerd. Kijk mijn edit.
Gebruik trouwens niet ¤ voor ∈ 'element van'.quote:Op maandag 30 september 2013 23:30 schreef Amoeba het volgende:
Ik had vandaag ook een mooie vraag.
p•q = 4q + 7p
Met p,q ¤ N en als extra voorwaarde: zowel p als q zijn priemgetallen.
Hoe bewijs ik dan dat de gevonden waarde p = q = 11 ook de enige oplossing is?
Ik weet het, ik stelde die vraag op m'n telefoon en kon zo snel dat teken niet vinden.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 16:41 schreef Riparius het volgende:
[..]
Gebruik trouwens niet ¤ voor ∈ 'element van'.
Kwartje is gevallen. Wederom dank.quote:Gegeven: pq = 4q + 7p, p,q ∈ N zijn priemgetallen.
Te bewijzen: p = q = 11.
Bewijs: uit pq = 4q + 7p volgt dat q(p - 4) = 7p een zevenvoud is zodat hetzij q hetzij (p - 4) een factor 7 bevat. Maar q kan geen factor 7 bevatten want dan zou q = 7 zijn aangezien q priem is, en dat kan niet aangezien p - 4 ≠ p. Dus moet (p - 4) een factor 7 bevatten en is er dus een k ∈ N zodanig dat (p - 4) = 7k. Maar dan is 7kq = 7p en dus kq = p. Dit impliceert echter dat k = 1 aangezien p anders niet priem zou zijn. Ergo, p = q. Maar dan is q(p - 4) = 7q en dus p - 4 = 7 en dus p = 11 en daarmee ook q = 11, QED.
Ok. Dit inmiddels ook duidelijk?quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 16:56 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Ik weet het, ik stelde die vraag op m'n telefoon en kon zo snel dat teken niet vinden.
[..]
Kwartje is gevallen. Wederom dank.
Hoe haal je de factor a buiten haakjes?quote:Op zondag 29 september 2013 23:04 schreef Riparius het volgende:
Andere manier: eerst de factor a buiten haakjes halen. Uiteindelijk krijg je dan
f(x) = a(x + b/2a)2 − D/4a
Inverse cosinus.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 18:14 schreef Rezania het volgende:
Weet iemand een andere term voor cos-1? De docent wil dat we die term gaan gebruiken, maar ik verstond hem niet goed toen hij de term zei.
Ik bedoel iets qua notatie, dat je dus in een som of vergelijking kan schrijven in plaats van cos-1.quote:
Jep, het schoot me te binnen dat xx toevallig werd behandeld in een webcastquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 07:00 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Kun je dat ook zelf afleiden?
Stel y = x^x
dan ln(y) = ln(x^x) = xln(x)
Nu impliciet differentiëren en dan lukt het.
1/cos ?quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 18:22 schreef Rezania het volgende:
[..]
Ik bedoel iets qua notatie, dat je dus in een som of vergelijking kan schrijven in plaats van cos-1.
arccos. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Arccosinus)quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 18:22 schreef Rezania het volgende:
[..]
Ik bedoel iets qua notatie, dat je dus in een som of vergelijking kan schrijven in plaats van cos-1.
Dat zal hem dan wel zijn. Bedankt.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 18:23 schreef Aardappeltaart het volgende:
[..]
arccos. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Arccosinus)
Grappige 'fout'. Cos2x is inderdaad Cos(x) tot de macht twee. Maar voor -1 op de plaats waar die macht 2 stond, kan het ook de inverse betekenen (en zo wordt het meestal ook gezien), volgens mij.quote:
quote:
Zijn er serieus nog docenten die erop staan dat de cos-1 notatie gebruikt wordt ? Direct hun maths geek card en graad afnemen en terug de schoolbanken intrappen ; we hebben hele fraaie èn eenduidige notaties voor de inverse van de (co)sinus enerzijds en de reciproke van de (co)sinus anderzijds, nl. arccos(x)//arcsin(x) resp. sec(x)//csc(x) . Use them FFS!!quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 18:24 schreef Aardappeltaart het volgende:
Grappige 'fout'. Cos2x is inderdaad Cos(x) tot de macht twee. Maar voor -1 op de plaats waar die macht 2 stond, kan het ook de inverse betekenen (en zo wordt het meestal ook gezien), volgens mij.
Niet meer echt naar gekeken, helaas.quote:
Klopt 2 =a wel?quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 19:45 schreef MaximusTG het volgende:
Je uitwerking van (x+3/4)^2 gaat al de mist in. Dat is niet x^2 + 3/2x + 3/4, maar x^2 + 3/2x + 9/16
Is het nou 2 of 1/4? Want ik deel a nog eens door 8.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 19:53 schreef MaximusTG het volgende:
Ja, dat ook ja. Maar waarom je het eerst maal 8 doet..
Waarom niet;
7/8= a(-1/2 -(-3/4)^2 +3/4
7/8= a(-1/2 +3/4)^2 +3/4
7/8= a(1/4)^2 +3/4
7/8 - 3/4 = a(1/4)^2
7/8 - 6/8 = a(1/4)^2
1/8 = a * 1/16
a = 1/8 * 16/1 = 16/8 = 2
(overdreven uitgebreid opgeschreven)
Ik haal wat door elkaar, denk ik.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 19:58 schreef MaximusTG het volgende:
Oh, die delen door 8. Nee, die is fout. a = 2.
Waarom doe je dat?
Met a= 2 krijg ik:quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 19:53 schreef MaximusTG het volgende:
Ja, dat ook ja. Maar waarom je het eerst maal 8 doet..
Waarom niet;
7/8= a(-1/2 -(-3/4)^2 +3/4
7/8= a(-1/2 +3/4)^2 +3/4
7/8= a(1/4)^2 +3/4
7/8 - 3/4 = a(1/4)^2
7/8 - 6/8 = a(1/4)^2
1/8 = a * 1/16
a = 1/8 * 16/1 = 16/8 = 2
(overdreven uitgebreid opgeschreven)
Weet je het zeker? Want volgens mij bestaat het antwoord maar uit 2 termen, maar ik heb het antwoordenboek niet bij me.quote:
Ja, ik heb gecheckt via wolfram x= -3/4. Opgelost!quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 20:18 schreef MaximusTG het volgende:
Je kunt het toch zelf wel even checken zeker?? Gewoon de x waarde van de top en dat punt invullen; wat komt er dan uit?
Het leest wel wat gemakkelijker als je de [tex] tag gebruikt in jouw posts.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 19:32 schreef wiskundenoob het volgende:
Ik kom met de breuken er niet uit:
Stond overigens gewoon in de OPquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 20:36 schreef MaximusTG het volgende:
Aaaah! LaTeX gebruik ik al langer, maar ik wist niet dat Fok! een TeX-tag had! Handig!
Ik vind het niet echt handig.quote:
Ik heb een macbook en iMac.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 20:57 schreef MaximusTG het volgende:
Windows of *nix? Als Windows dan FF miktex installeren. Bij *nix bv tetex of via package manager. Dan een editor. Bv winedt voor Windows.
Download dan een template voor het soort document dat je wil maken. Lees handleiding latex (pdf, te downloaden). En probeer dan een simpel documentje te maken en kijk bij problemen in de handleiding of googlen.
Ow oke . Maar toen ik wiskunde studeerde heb ik vooral met potlood en papier gewerkt.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 21:01 schreef MaximusTG het volgende:
AH, dat kan ook. Maar het was eigenlijk @Aardappeltaart
Zijn er leraren die het fout rekenen als je arccos(x) of arc(sin) schrijft?quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 19:05 schreef VanishedEntity het volgende:
[..]
[..]
Zijn er serieus nog docenten die erop staan dat de cos-1 notatie gebruikt wordt ? Direct hun maths geek card en graad afnemen en terug de schoolbanken intrappen ; we hebben hele fraaie èn eenduidige notaties voor de inverse van de (co)sinus enerzijds en de reciproke van de (co)sinus anderzijds, nl. arccos(x)//arcsin(x) resp. sec(x)//csc(x) . Use them FFS!!
OK OK, ik overdreef een beetje daar; ik heb draken van leraren gehad maar niet eentje die dat fout zou keuren. Maar die cos-1x notatie wil ik iig niet zien. Als je dat dan toch moet gebruiken, bijv. in tussenstappen waar manipulaties van machten van goniometrische/hyperbolische termen bij betrokken zijn, zet op zn minst dan die cos(x) of cosh(x) zelf ook tussen haken.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 21:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Zijn er leraren die het fout rekenen als je arccos(x) of arc(sin) schrijft?
Een leraar mag best wat kuren hebben maar een officiële notatie fout rekenen...
Ja joh, je moet er niet in gaan werken om iets uit te rekenen. Dat is ook het idee niet. LaTeX is juist bedoeld om mooie opmaak mee te maken, en vergelijkingen e.d. goed mee weer te geven. Daar blijft papier natuurlijk het beste in.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 21:03 schreef Aardappeltaart het volgende:
Windows inderdaad. Bedankt!
Denk dat ik ook gewoon met pen en papier ga werken, Wiskunde typen blijft ruk. Maar voor mijn profielwerkstuk is 't misschien wel handig. En Fok. Een misschien dingen die ik uit moet werken voor de studie dan?
Officiële notatie bestaat niet .quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 21:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Zijn er leraren die het fout rekenen als je arccos(x) of arc(sin) schrijft?
Een leraar mag best wat kuren hebben maar een officiële notatie fout rekenen...:N
Ik ben het met je eens dat het een slechte notatie is gezien de logische verwarring (bij leerlingen) met sec en cosec. Met arccos en arcsin is er geen twijfel over mogelijk.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 21:15 schreef VanishedEntity het volgende:
[..]
OK OK, ik overdreef een beetje daar; ik heb draken van leraren gehad maar niet eentje die dat fout zou keuren. Maar die cos-1x notatie wil ik iig niet zien. Als je dat dan toch moet gebruiken, bijv. in tussenstappen waar manipulaties van machten van goniometrische/hyperbolische termen bij betrokken zijn, zet op zn minst dan die cos(x) of cosh(x) zelf ook tussen haken.
Helaas niet, ik had inderdaad beter gesproken over de conventionele notatie binnen ...quote:
Mee eens. Jammer om te zien: voor infi hebben we nu ook dat Adams and Essex boek, wordt ook die sin-1 notatie nog gebruikt (wel samen met de arcsin-notatie, maar voor de arctangens en arcsecans en al die troep wordt dan weer tan-1 genoteerd)quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 19:05 schreef VanishedEntity het volgende:
[..]
[..]
Zijn er serieus nog docenten die erop staan dat de cos-1 notatie gebruikt wordt ? Direct hun maths geek card en graad afnemen en terug de schoolbanken intrappen ; we hebben hele fraaie èn eenduidige notaties voor de inverse van de (co)sinus enerzijds en de reciproke van de (co)sinus anderzijds, nl. arccos(x)//arcsin(x) resp. sec(x)//csc(x) . Use them FFS!!
Toch wel. Er bestaat een ISO standaard (ISO 80000-2) die dat allemaal regelt, echter krijg je die standaard alleen te zien als je een hoop geld op tafel legt. En in die standaard - waar de Amerikanen zich niets van aantrekken - staat duidelijk dat je het prefix arc (voor Latijn arcus 'boog') moet gebruiken voor de inversen van de goniometrische functies, en het prefix ar (voor Latijn area 'oppervlak') voor de inversen van de hyperbolische functies. Dus: arcsin, arccos, arctan maar arsinh, arcosh, artanh.quote:
Als je werkt met Microsoft Word moet je eens kijken naar MathType. Dat is erg gebruiksvriendelijk en levert heel goede resultaten op. Recente versies van Word hebben trouwens een nieuwe equation editor aan boord waarvan de ontwikkelaars bij Microsoft beweren dat die typografisch betere resultaten kan geven dan TeX (bron). Het probleem met TeX is dat het is ontwikkeld in een tijd waarin er van webpagina's, smart fonts (à la OpenType) en Unicode nog geen sprake was, en dat maakt integratie van TeX met deze nieuwe technologieën en standaards op zijn minst problematisch.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 21:03 schreef Aardappeltaart het volgende:
Windows inderdaad. Bedankt!
Denk dat ik ook gewoon met pen en papier ga werken, Wiskunde typen blijft ruk. Maar voor mijn profielwerkstuk is 't misschien wel handig. En Fok. Een misschien dingen die ik uit moet werken voor de studie dan?
Het ironische is nu juist dat de secans en cosecans vooral in de angelsaksische wereld in het onderwijs 'populair' zijn gebleven, precies om de verwarring van sin−1 x en cos−1 x met (sin x)−1 resp. (cos x)−1 tegen te gaan. Tegelijkertijd wordt die verwarring krachtig in de hand gewerkt door datzelfde onderwijs door te insisteren dat (sin x)n voor n > 1 dient te worden genoteerd als sinnx.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 00:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens dat het een slechte notatie is gezien de logische verwarring (bij leerlingen) met sec en cosec. Met arccos en arcsin is er geen twijfel over mogelijk.
Je bent hier weer vreemd aan het goochelen. De algemene vergelijking van een parabool met verticale symmetrie-as en met het punt (xt; yt) als top is inderdaadquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 19:32 schreef wiskundenoob het volgende:
Ik kom met de breuken er niet uit:
Bepaal de kwadratische vergelijking op mbv:
Toppunt = (-3/4, 3/4) en Punt = (-1/2, 7/8)
x/sin(x)/cos(x) is te versimpelen tot xcos(x)/sin(x)quote:Op woensdag 2 oktober 2013 15:51 schreef Rezania het volgende:
Ik had vandaag een tussentoets calculus, en op zich ging het wel goed (denk ik uiteraard ), maar er was één vraag waar ik echt niet uit kwam.
De opdracht was om het limiet van als x->0 te berekenen.
Nou goed, tangens is gelijk aan sinus gedeeld door cosinus, dus:
Ik heb geleerd dat het limiet van altijd 1 is, dus ik deed:
Maar wat dan? Want als je nu het limiet gaat berekenen wordt de noemer nul, wat natuurlijk niet werkt.
Die heb ik dus (nog) niet gehad. Zijn er nog andere methoden om dit op te lossen?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 16:10 schreef Fsmxi het volgende:
[..]
x/sin(x)/cos(x) is te versimpelen tot xcos(x)/sin(x)
limiet naar nul geeft 0/0, dus mag je l'Hôpital toepassen.
boven en onder de breuk afgeleide nemen, en dan kun je dat herleiden tot
1/5-xtan(5x)
de limiet van een product is product van limiet als ik het me goed herinner, dus dan heb je uiteindelijk
lim(x->0) 1/5 - lim(x->0)x * lim(x->0)tan(5x)
= lim(x->0)1/5 - lim(x->0)x * lim(x->0) sin(x)/cos(x)
= 1/5 - 0*(0/1) = 1/5
Je kent de 'standaardlimiet'quote:Op woensdag 2 oktober 2013 15:51 schreef Rezania het volgende:
Ik had vandaag een tussentoets calculus, en op zich ging het wel goed (denk ik uiteraard ), maar er was één vraag waar ik echt niet uit kwam.
De opdracht was om het limiet van als x->0 te berekenen.
Nou goed, tangens is gelijk aan sinus gedeeld door cosinus, dus:
Ah ja, best logisch eigenlijk. Maar dat moet je ook maar net bedenken tijdens zo'n toets. Bedankt.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 16:28 schreef Riparius het volgende:
[..]
Je kent de 'standaardlimiet'
limθ→0 sin(θ)/θ = 1
Nu kun je gemakkelijk bedenken dat je ook hebt
limθ→0 tan(θ)/θ = 1
Immers:
tan(θ)/θ = (sin(θ)/θ)·(1/cos(θ))
En dus
limθ→0 tan(θ)/θ = limθ→0 sin(θ)/θ · limθ→0 1/cos(θ) = 1·1 = 1
En uiteraard betekent het bovenstaande dat je ook hebt
limθ→0 θ/sin(θ) = 1
en
limθ→0 θ/tan(θ) = 1
Welnu, voor
x/tan(5x)
kun je schrijven
(1/5)·(5x/tan(5x))
en dus krijgen we
limθ→0 (1/5)·(5x/tan(5x)) = (1/5)·limθ→0 5x/tan(5x) = (1/5)·1 = 1/5
Eenvoudig toch?
Didactisch is het helemaal fout om hier a, b en c op deze manier te gebruiken, want dat levert dan gegarandeerd hopeloze verwarring op als je het gaat hebben over de algemene gedaante van een kwadratische functiequote:Op dinsdag 1 oktober 2013 17:48 schreef Aardappeltaart het volgende:
Volgens mij is dit dan ook de methode die vaak in het begin aangeleerd wordt op de onderbouw van de middelbare school:
Parabool y = c(x-a)2+b heeft als top (a,b). Die kun je invullen. De c bepaal je vervolgens door het gegeven punt (x,y) in te vullen.
Aangezien je dit niet kon bedenken vraag ik me toch af hoe het verder met je toets is gegaan.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 16:33 schreef Rezania het volgende:
[..]
Ah ja, best logisch eigenlijk. Maar dat moet je ook maar net bedenken tijdens zo'n toets. Bedankt.
Ik begrijp je, bedankt voor je aanvulling! Ik meen me te herinneren dat ik 't met die a en b geleerd heb, of 't in ieder geval zo zou doen, maar voor 't aanleren is 't niet de beste keuze nee. Die (h,k) notatie voor de top is nieuw voor me.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 16:47 schreef Riparius het volgende:
[..]
Didactisch is het helemaal fout om hier a, b en c op deze manier te gebruiken, want dat levert dan gegarandeerd hopeloze verwarring op als je het gaat hebben over de algemene gedaante van een kwadratische functie
f(x) = ax2 + bx + c (a ≠ 0)
Het is wel gebruikelijk om de topvergelijking van een parabool met een symmetrie-as parallel aan de y-as te geven als
y = a(x −h)2 + k
zodat (h; k) de coördinaten zijn van de top. Dan komt de a uiteraard overeen met de a in de vergelijking y = ax2 + bx + c en heb je verder h = −b/2a, k = −D/4a met D = b2 − 4ac.
Bedankt voor de tip, ben 'm nu aan't downloaden!quote:Op woensdag 2 oktober 2013 10:27 schreef Riparius het volgende:
[..]
Als je werkt met Microsoft Word moet je eens kijken naar MathType. Dat is erg gebruiksvriendelijk en levert heel goede resultaten op. Recente versies van Word hebben trouwens een nieuwe equation editor aan boord waarvan de ontwikkelaars bij Microsoft beweren dat die typografisch betere resultaten kan geven dan TeX (bron). Het probleem met TeX is dat het is ontwikkeld in een tijd waarin er van webpagina's, smart fonts (à la OpenType) en Unicode nog geen sprake was, en dat maakt integratie van TeX met deze nieuwe technologieën en standaards op zijn minst problematisch.
Rustig maar, de rest van de opgaven (vooral complexe getallen en vectoren) kon ik wel gewoon maken. Gebeurt me wel vaker, dat ik van die hele simpele dingen niet kan bedenken tijdens een toets, maar de wat moeilijkere opgaven zo kan maken.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 16:52 schreef Riparius het volgende:
[..]
Aangezien je dit niet kon bedenken vraag ik me toch af hoe het verder met je toets is gegaan.
Ik heb nog wel een aardige oefening voor je:
[ afbeelding ]
En nee, hierbij mag je niet gebruik maken van de regel van L'Hôpital (die je toch niet kent).
Het makkelijkste is een Taylorreeks invullen.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 16:13 schreef Rezania het volgende:
[..]
Die heb ik dus (nog) niet gehad. Zijn er nog andere methoden om dit op te lossen?
Klinkt bekend. Heb zelf vaak (kleine) slordigheidsfoutjes of rekenfoutjes. Fouten in het 'simpele' inderdaad.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 17:14 schreef Rezania het volgende:
[..]
Rustig maar, de rest van de opgaven (vooral complexe getallen en vectoren) kon ik wel gewoon maken. Gebeurt me wel vaker, dat ik van die hele simpele dingen niet kan bedenken tijdens een toets, maar de wat moeilijkere opgaven zo kan maken.
Die heb ik ook nog niet gehad. Je moet er even vanuit gaan dat ik echt alleen de basis heb gehad qua limieten.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 17:16 schreef thenxero het volgende:
[..]
Het makkelijkste is een Taylorreeks invullen.
tan(5x) = 5x + O(x³).
Dus x/tan(5x) = x/(5x+O(x³)) = 1/(5+O(x²)). Met x-->0 krijg je dus 1/5.
Bedoel je nu dat je wilt dat we de opgave op een andere manier oplossen dan met de regel van l'Hôpital, of dat de regel hier niet opgaat (nochtans krijg je een vorm van 0/0)?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 16:52 schreef Riparius het volgende:
[..]
Aangezien je dit niet kon bedenken vraag ik me toch af hoe het verder met je toets is gegaan.
Ik heb nog wel een aardige oefening voor je:
[ afbeelding ]
En nee, hierbij mag je niet gebruik maken van de regel van L'Hôpital (die je toch niet kent).
Het eerste. Deze opgave is op te lossen zonder gebruik van de regel van l'Hôpital (die eigenlijk van Johann Bernoulli is, maar dat terzijde). Het is ook niet de bedoeling om Taylorreeksen te gebruiken. Succes.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 17:24 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Bedoel je nu dat je wilt dat we de opgave op een andere manier oplossen dan met de regel van l'Hôpital, of dat de regel hier niet opgaat (nochtans krijg je een vorm van 0/0)?
Het eerste.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 17:24 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Bedoel je nu dat je wilt dat we de opgave op een andere manier oplossen dan met de regel van l'Hôpital, of dat de regel hier niet opgaat (nochtans krijg je een vorm van 0/0)?
In leerboeken analytische meetkunde werd (h; k) vroeger veel gebruikt voor de coördinaten van de top van een parabool of het centrum van een ellips of hyperbool. Ik zie nu dat de Engelse Wikipedia dat ook doet in dit artikel.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 17:12 schreef Aardappeltaart het volgende:
[..]
Ik begrijp je, bedankt voor je aanvulling! Ik meen me te herinneren dat ik 't met die a en b geleerd heb, of 't in ieder geval zo zou doen, maar voor 't aanleren is 't niet de beste keuze nee. Die (h,k) notatie voor de top is nieuw voor me.
[..]
Graag gedaan. Als je 'problemen' hebt met de registratie moet je maar even een PM sturen.quote:Bedankt voor de tip, ben 'm nu aan't downloaden!
Mooi gevalletje Stigler's Law weer.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 17:27 schreef Riparius het volgende:
[..]
Het eerste. Deze opgave is op te lossen zonder gebruik van de regel van L'Hôpital (die eigenlijk van Johann Bernoulli is, maar dat terzijde). Het is ook niet de bedoeling om Taylorreeksen te gebruiken. Succes.
Ik heb ook nog een mooie:quote:Op woensdag 2 oktober 2013 17:27 schreef Riparius het volgende:
[..]
Het eerste. Deze opgave is op te lossen zonder gebruik van de regel van L'Hôpital (die eigenlijk van Johann Bernoulli is, maar dat terzijde). Het is ook niet de bedoeling om Taylorreeksen te gebruiken. Succes.
Welke standaardlimieten veronderstel je bekend?quote:Op woensdag 2 oktober 2013 16:52 schreef Riparius het volgende:
[..]
Aangezien je dit niet kon bedenken vraag ik me toch af hoe het verder met je toets is gegaan.
Ik heb nog wel een aardige oefening voor je:
[ afbeelding ]
En nee, hierbij mag je niet gebruik maken van de regel van L'Hôpital (die je toch niet kent).
Tja, niet helemaal.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 17:52 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Mooi gevalletje Stigler's Law weer.
limh→0 sin(h)/h = 1, limh→0 (1 + h)1/h = equote:Op woensdag 2 oktober 2013 18:21 schreef randomo het volgende:
[..]
Welke standaardlimieten veronderstel je bekend?
Natuurlijke logaritme. Had ik inderdaad even moeten vermelden, want dit doet er wel toe.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 18:47 schreef Amoeba het volgende:
En bedoel je met log(1+x) het Briggse of het natuurlijke logaritme? Het doet er natuurlijk niets toe, gezien de limiet, maar toch.
Je haakjes matchen niet, dus dat heb ik even gecorrigeerd.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 17:56 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Ik heb ook nog een mooie:
limx→0(3sin(x) - sin(3x))/(3tan(x) - tan(3x))
Zelfs met de regel van l'Hôpital kwam ik niet uit de goniometrische herleiding die Mathematica wel gaf. Wellicht zijn Taylorreeksen hier handiger?
Geprobeerd, maar ik kom niet verder dan . Ik heb geen idee wat ik met die noemer aanmoet.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 16:52 schreef Riparius het volgende:
[..]
Aangezien je dit niet kon bedenken vraag ik me toch af hoe het verder met je toets is gegaan.
Ik heb nog wel een aardige oefening voor je:
[ afbeelding ]
En nee, hierbij mag je niet gebruik maken van de regel van l'Hôpital (die je toch niet kent).
quote:Op woensdag 2 oktober 2013 19:56 schreef Amoeba het volgende:
(1), (2) en (3) had ik zelf ook al bedacht, en toen ging de regel van l'Hôpital toepassen waardoor het allemaal nog slechter werd dan het al was.
Enfin, hartelijk dank voor de les wederom.
Beetje extra oefening goniometrie kan geen kwaad. Ik vond zojuist nog een leuke oude opgave. Deze is van het eindexamen H.B.S. 1884:quote:Op woensdag 2 oktober 2013 19:56 schreef Amoeba het volgende:
(1), (2) en (3) had ik zelf ook al bedacht, en toen ging de regel van l'Hôpital toepassen waardoor het allemaal nog slechter werd dan het al was.
Enfin, hartelijk dank voor de les wederom.
Deze herleiding levert inderdaad niets op. Maar ik vind het een beetje zonde om nu al hints te gaan geven. Gewoon nog maar eens goed kijken wat je hier verder mee kunt.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 20:15 schreef Rezania het volgende:
[..]
Geprobeerd, maar ik kom niet verder dan . Ik heb geen idee wat ik met die noemer aanmoet.
Net als die 3 integralen die je toendertijd gepost hebt.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 20:30 schreef Riparius het volgende:
[..]
Deze herleiding levert inderdaad niets op. Maar ik vind het een beetje zonde om nu al hints te gaan geven. Gewoon nog maar eens goed kijken wat je hier verder mee kunt.
Laat ik daar maar eens mee beginnen dan.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 20:21 schreef Riparius het volgende:
[..]
[..]
Beetje extra oefening goniometrie kan geen kwaad. Ik vond zojuist nog een leuke oude opgave. Deze is van het eindexamen H.B.S. 1884:
Van een driehoek met hoeken α, β, γ is gegeven dat
cos2α + cos2β + cos2γ = 1
Bewijs dat één van de hoeken van deze driehoek recht is.
Tja, daar kwam niet veel respons op. Ik zal nog eens kijken of ik de tijd kan vinden om daar echt iets over te vertellen. Moet ik wel mijn aantekeningen weer even terugzoeken.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 20:32 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Net als die 3 integralen die je toentertijd gepost hebt.
[..]
Prima.quote:Laat ik daar maar eens mee beginnen dan.
Zijn er speciale regels voor logaritmes bij limieten die ik toe moet passen om dit limiet op te lossen? Want als dat zo is kan ik hem niet oplossen, ik heb namelijk niks over logaritmes gehad bij limieten.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 20:30 schreef Riparius het volgende:
[..]
Deze herleiding levert inderdaad niets op. Maar ik vind het een beetje zonde om nu al hints te gaan geven. Gewoon nog maar eens goed kijken wat je hier verder mee kunt.
Nee, geen speciale regels. Je moet natuurlijk wel rekenregels voor het werken met logaritmen kennen, zoals log ap = p·log a.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 20:44 schreef Rezania het volgende:
[..]
Zijn er speciale regels voor logaritmes bij limieten die ik toe moet passen om deze limiet op te lossen? Want als dat zo is kan ik hem niet oplossen, ik heb namelijk niks over logaritmes gehad bij limieten.
Ah, die ken ik nog wel.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 20:50 schreef Riparius het volgende:
[..]
Nee, geen speciale regels. Je moet natuurlijk wel rekenregels voor het werken met logaritmen kennen, zoals log ap = p·log a.
Ik ben er al klaar mee. Wat wil je dat ik doe, de uitwerking posten?quote:
Ja, als je wil, en als je zeker weet dat je oplossing correct is.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 20:59 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Ik ben er al klaar mee. Wat wil je dat ik doe, de uitwerking posten?
Met log(x+1) werd al het natuurlijke logaritme bedoeld.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 21:09 schreef Rezania het volgende:
De enige alternatieve form voor die noemer die ik met de rekenregels kan bedenken is , maar daar heb je geloof ik vrij weinig aan.
Oh, dan heb ik er helemaal niks aan.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 21:10 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Met log(x+1) werd al het natuurlijke logaritme bedoeld.
Nee, dit bewijs klopt niet. Je hebt inderdaad cos2α = cos2(β + γ) omdat α + β + γ = π zodat α en (β + γ) supplementair zijn. Maar dat impliceert helemaal niet dat α en (β + γ) ook gelijk zijn. Neem bijvoorbeeld α = ¼π en β + γ = ¾π. Dan geldt evengoed cos2α = cos2(β + γ) maar is hoek α niet recht. Anders gezegd, met jouw redenatie kun je 'bewijzen' dat alle drie de hoeken van de driehoek recht zijn, en dat kan niet. Je bent gezakt.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 21:16 schreef Amoeba het volgende:
[..]
cos2(B+C) + cos2B + cos2C = 1
En hieruit concluderen we dat A = B+C
Ik begon ook te twijfelen omdat ik totaal niet had gebruikt dat het allemaal gelijk was aan 1. Ik zal er nog eens over nadenken.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 21:39 schreef Riparius het volgende:
[..]
Nee, dit bewijs klopt niet. Je hebt inderdaad cos2α = cos2(β + γ) omdat α + β + γ = π zodat α en (β + γ) supplementair zijn. Maar dat impliceert helemaal niet dat α en (β + γ) ook gelijk zijn. Neem bijvoorbeeld α = ¼π en β + γ = ¾π. Dan geldt evengoed cos2α = cos2(β + γ) maar is hoek α niet recht. Anders gezegd, met jouw redenatie kun je 'bewijzen' dat alle drie de hoeken van de driehoek recht zijn, en dat kan niet. Je bent gezakt.
Toch wel. Je moet nooit te snel roepen dat je ergens niets aan hebt of dat iets niet oplosbaar is. Wijze les: post #105 in dit topic.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 21:11 schreef Rezania het volgende:
[..]
Oh, dan heb ik er helemaal niks aan.
Oh. Nou ja, morgen maar verder uit proberen te werken met die vorm dan, vandaag al genoeg tijd aan wiskunde besteedt.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 22:02 schreef Riparius het volgende:
[..]
Toch wel. Je moet nooit te snel roepen dat je ergens niets aan hebt of dat iets niet oplosbaar is. Wijze les: post #105 in dit topic.
Kijk nog eens goed naar de twee standaardlimieten waarvan ik heb aangegeven dat je ze nodig hebt voor de opgave.
Oh, deze post had ik niet eens gezien, hier kan ik wel wat mee denk ik.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 18:55 schreef Riparius het volgende:
[..]
limh→0 sin(h)/h = 1, limh→0 (1 + h)1/h = e
Hint:quote:Op woensdag 2 oktober 2013 22:42 schreef uvastudentje het volgende:
Ik ben bezig met mijn huiswerk. Helaas begrijp ik niet hoe men in het uitwerkingenboek van stap 1 naar stap 2 gaat. [ afbeelding ]
Ik denk dat je je hetzelf gemakkelijk kan aanleren door eens te klikken op de link in de OP, tenzij ik je verkeerd begrijp.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 23:53 schreef Fsmxi het volgende:
Niet per se aan wiskunde zelf gerelateerd, maar wat is een goede plaats/manier voor het leren van LaTeX gebruik. Voor ons natuurkundigen wordt dit namelijk impliciet verwacht (iig voor bacheloropdracht), maar er wordt alleen bij de wiskundeopleiding als vak gegeven naar mijn weten.
Lol, ik heb er uiteindelijk nog wel even naar gekeken, maar integralen zijn sowieso niet mijn sterkste punt.quote:Op woensdag 2 oktober 2013 20:32 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Net als die 3 integralen die je toendertijd gepost hebt.
Bv deze documenten:quote:Op woensdag 2 oktober 2013 23:53 schreef Fsmxi het volgende:
Niet per se aan wiskunde zelf gerelateerd, maar wat is een goede plaats/manier voor het leren van LaTeX gebruik. Voor ons natuurkundigen wordt dit namelijk impliciet verwacht (iig voor bacheloropdracht), maar er wordt alleen bij de wiskundeopleiding als vak gegeven naar mijn weten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |