Waarom geen wiskundige dan?quote:Op zondag 29 september 2013 01:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:
We moeten zijn behoefte aan privacy respecteren. Ik ken zijn achtergrond niet dus ik kan rustig mijn speculatie uiten: hij is ofwel een elektrotechnisch ingenieur (waarschijnlijker) ofwel een natuurkundige die zichzelf daarnaast flink heeft verdiept in verschillende wiskundige disciplines. Ik schat dat hij ouder dan 60 jaar is. Ik kan er natuurlijk gigantisch ver naast zitten.
[roddelmodus]quote:
That makes sense. Wat is dan nu the way to go?quote:Op zondag 29 september 2013 14:14 schreef thabit het volgende:
Dit gaat niet werken vanwege de "a"-term: je hebt hier een inhomogene differentiaalvergelijking.
Eerst de gehomogeniseerde vergelijking oplossen, daarna een particuliere oplossing zoeken voor de inhomogene vergelijking, en vervolgens dat met elkaar combineren tot een oplossing waar ook de beginvoorwaarde in zit.quote:Op zondag 29 september 2013 14:50 schreef Amoeba het volgende:
[..]
That makes sense. Wat is dan nu the way to go?
Wat wil je later gaan studeren?quote:Op zondag 29 september 2013 15:02 schreef Barthoofd het volgende:
Dank, de rekenmachine doet het weer.
Ik zal het proberen, maar het scheelt je inderdaad wel een hoop tijd zo'n grafische rekenmachine
Ik krijg die particuliere oplossing al niet gevonden. De oplossing voor de homogene vergelijking lijkt me y' = a + by met a = 0, zodat y = ebxquote:Op zondag 29 september 2013 15:03 schreef thabit het volgende:
[..]
Eerst de gehomogeniseerde vergelijking oplossen, daarna een particuliere oplossing zoeken voor de inhomogene vergelijking, en vervolgens dat met elkaar combineren tot een oplossing waar ook de beginvoorwaarde in zit.
Zeker voor een beetje technische studie is het belangrijk dat je inzicht verkrijgt in de wiskunde. Een GR is een absolute dooddoener op dat gebied, dus zorg dat je algebraïsche technieken goed in de vingers hebt en ook begrijpt.quote:Op zondag 29 september 2013 15:06 schreef Barthoofd het volgende:
Ik wil iets gaan doen bij defensie. Vaak ga je dan al snel te technische kant op.
Voor de homogene vgl. geldt y = Cebx met C een constante.quote:Op zondag 29 september 2013 15:07 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Ik krijg die particuliere oplossing al niet gevonden. De oplossing voor de homogene vergelijking lijkt me y' = a + by met a = 0, zodat y = ebx
Ik heb dit al ooit met wiskunde D gehad, maar nooit echt in deze vorm.
Och natuurlijk, ik noemde hem eerst K en net vergat ik hem en nam ik 1, maar inderdaad iedere C voldoet.quote:Op zondag 29 september 2013 15:13 schreef thabit het volgende:
[..]
Voor de homogene vgl. geldt y = Cebx met C een constante.
Voor een particuliere oplossing: probeer eens een constante functie uit.
Juist.quote:Op zondag 29 september 2013 15:46 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Och natuurlijk, ik noemde hem eerst K en net vergat ik hem en nam ik 1, maar inderdaad iedere C voldoet.
Als y constant is, dan geldt y' = 0, dus 0 = a+by, zodat y = -a/b.
Normaal eindigde het hier bij wiskunde D, want je nam de som van de homogene en particuliere oplossing en dan klaar.
y(x) = -a/b + Cebx
En nu de tweede voorwaarde implementeren en zo een waarde voor C verkrijgen (C = y0 + a/b)?
Ik dank u ten zeerste. Louter positieve kritieken, juiste tips zonder de opgave cadeau te doen.quote:
Ten eerste is het niet duidelijk wat je nu wilt. De nulpunten van de polynoom f(x) = 3x2 =2x -1 bepalen?quote:Op zondag 29 september 2013 18:10 schreef wiskundenoob het volgende:
Ik kom niet uit bij deze:
3x 2 +2x -1
9x 2 +6x -3
(3x +1)2-4
(-1/3,-4)
Of nogmaals delen door 3:
(3x +1)2-4
(1x +1/3) 2 -4/3
(-1/3, -4/3)
Het ligt er helemaal aan op welk niveau je dit geleerd krijgt. Zit je in de onderbouw van het vwo? Of bovenbouw? Differentieren gehad?quote:Op zondag 29 september 2013 18:25 schreef wiskundenoob het volgende:
De coordinaten van het minimum moet ik bepalen.
Hoe herschrijf je het als a(x -x) 2 + y?quote:Op zondag 29 september 2013 18:26 schreef MaximusTG het volgende:
Van het minimum? Dan moet je de afgeleide bepalen
(1/3)(x)2 -y/3quote:Op zondag 29 september 2013 18:23 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Ten eerste is het niet duidelijk wat je nu wilt. De nulpunten van de polynoom f(x) = 3x2 =2x -1 bepalen?
Daarnaast is je laatste alinea onjuist. Als je een kwadraat wil delen mag je nooit stellen dat x2/3 = (x/3)2.
Bedenk nu eens waar je wél door moet delen om het gewenste resultaat (dus rechts van het = teken) te krijgen.
Het is hetzelfde. Of dat jij nu dat formuletje -b/2a krijgt aangereikt of dat jij dat krijgt door een tweedegraadsvergelijking te differentiëren...quote:Op zondag 29 september 2013 18:27 schreef -J-D- het volgende:
[..]
Het ligt er helemaal aan op welk niveau je dit geleerd krijgt. Zit je in de onderbouw van het vwo? Of bovenbouw? Differentieren gehad?
Zo niet, dan zijn er andere aanpakken denkbaar.
Nee dit klopt nietquote:Op zondag 29 september 2013 18:35 schreef MaximusTG het volgende:
Zie het zo;
Je hebt het al herschreven naar
(3x+1)^2 - 4
Omdat (3x+1)^2 nooit negatief wordt is de laagste waarde die (3x+1)^2 kan aannemen 0
Dus de vraag is wanneer (3x+1)^2 = 0
Nou, wanneer x = -1/3
Invullen in oorspronkelijk functie geeft dan een minimum in (-1/3,-4)
Oh nee, moest natuurlijk nog door 3 delen. Minimum in (-1/3,-4/3).quote:
Laten we even beginnen met een inleiding differentiëren.quote:
Als je een gehele kwadratische vergelijking vermenigvuldigt met n dan blijven de nulpunten op de x-as altijd hetzelfde toch? Alleen het minimum/maximum van je parabool verandert, toch?quote:Op zondag 29 september 2013 18:36 schreef Aardappeltaart het volgende:
Laat die GR nog even liggen. Handig om het antwoord mee te controleren en om zeker te zijn van je antwoord bij een toets. In andere gevallen is met de hand handiger, omdat je dan beter bewust zou moeten zijn van wat je doet.
Als je het niet via differentiëren kan of wil doen, is dit een manier: Je moet naar de (top)vorm y = c(x-a)2 + b toe, want dan is de extreme waarde (a,b). Dit door kwadraatafsplitsen.
Je verlijking is dus: 3x2 +2x -1 ?
Haal die 3 even buiten haakjes: y = 3(x2 + 2/3 - 1/3). Nu kwadraatafsplitsen zoals je dat geleerd zou moeten hebben voor het stuk binnen de haakjes, daarna werk je de buitenste haakjes weg, zodat die 3 alleen maar meer voor het (x-a)2 gedeelte staat en je dus de topvorm hebt.
Huh? De top blijft toch niet gelijk?quote:Op zondag 29 september 2013 19:19 schreef Aardappeltaart het volgende:
Een parabool heeft of een minimum óf een maximum. Maar, ja, inderdaad. De hele parabool wordt vermenigvuldigd met een constante n. Elke y gaat dus keer n (verticale vermenigvuldiging). Hij wordt dus verticaal ''uitgetrokken'', maar de vorm en dus zijn top (minimum/maximum) blijft gelijk.
Ik doelde niet op die manier. Dat is een vervelend trucje waardoor de leerling geen idee heeft wat hij aan het doen is.quote:Op zondag 29 september 2013 18:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het is hetzelfde. Of dat jij nu dat formuletje -b/2a krijgt aangereikt of dat jij dat krijgt door een tweedegraadsvergelijking te differentiëren...
Ja, ik snap hem al! De x-waarde moet gelijk zijn als de nulpunten ook gelijk zijn!quote:Op zondag 29 september 2013 19:23 schreef Aardappeltaart het volgende:
Ik wilde zeggen dat de top voor dezelfde x is, omdat hij verticaal wordt uitgetrokken. Zijn vorm (en dus plaats van de top, de x) blijft gelijk, maar uitgetrokken.
Prima!quote:Op zondag 29 september 2013 19:23 schreef -J-D- het volgende:
[..]
Ik doelde niet op die manier. Dat is een vervelend trucje waardoor de leerling geen idee heeft wat hij aan het doen is.
Daarnaast zijn dat niet de enige manieren die aangeleerd worden. Er zijn zoveel alternatieven waarbij het begrip van de stof veel beter aan bod komt.
waarom? volgens mij is het antwoord gewoon 2.quote:Op zondag 29 september 2013 21:50 schreef lyolyrc het volgende:
Je hebt onvoldoende gegevens om de breedte te berekenen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |