Ik wist dat er soms smerige dingen in ons eten zaten, maar dit vind ik toch wel een beetje ranzigquote:Brood, daar zit wat in. Met die slogan probeert het Voorlichtingsbureau Brood ons al jarenlang meer brood te laten eten. Maar in brood zit meer dan we denken. Het blijkt namelijk dat er op grote schaal Chinees mensenhaar wordt verwerkt in brood. Dit meldt het tv-programma Keuringsdienst van Waarde in de uitzending van morgenavond.
Waarschijnlijk niet, maar het lijkt me geen slecht idee als fabrikanten eerlijk zijn over wat ze er nou precies instoppen.quote:Op woensdag 5 februari 2014 13:01 schreef TweeGrolsch het volgende:
Net of je verschil merkt tussen aminozuur van gans, mais of mens.
quote:Op woensdag 5 februari 2014 13:05 schreef Jaimy_Luca het volgende:
TS denkt dat er letterlijk haren inzitten? Wat dom. Er zit een bepaald gedeelte van haar in. Niet letterlijk hele haren hoor.
Dat er haar en veren als grondstof voor een ingredient in zaten wel ja. Maar dat het van mensen kwam vind ik wel nieuwswaardigquote:
Ik wist wel al dat er bier in vis zat ja. (mijn pa werkt op een brouwerij). Maar dat er geen echte kaas op de pizza zat..quote:Op woensdag 5 februari 2014 13:03 schreef Noordsestern het volgende:
Als je toch eens wist wat er allemaal in ons eten zat. Meest onschuldig, maar wel vies. Vaak is het lastig om allemaal bij te houden wát je eet.
http://mens-en-gezondheid(...)-wist-over-eten.html
Lijkt me logisch? Dan hebben mensen met een lactose intolerantie ook iets voor in de koffie.quote:Op woensdag 5 februari 2014 13:16 schreef ZuidKardinaal het volgende:
De bekende koffiecreamer blijkt dus ook geen echte melk te zijn, gewoon palmvet.
Meer dat het van de goorste mensen ter wereld komt dan, als het haar van Chantal Janzen kwam daarentegenquote:Op woensdag 5 februari 2014 13:02 schreef ZuidKardinaal het volgende:
Dat het van een mens komt vind ik wel goor. Wel een gevoelsding, maar dat is het begrip 'goor' sowieso
Ja, da;s dan ook wel weer zoquote:Op woensdag 5 februari 2014 13:22 schreef Twiitch het volgende:
[..]
Lijkt me logisch? Dan hebben mensen met een lactose intolerantie ook iets voor in de koffie.
Ook goed. Ik hou van variatie in mijn eten.quote:Op woensdag 5 februari 2014 13:29 schreef Noordsestern het volgende:
[..]
Men gebruikt ook wel eens babi (varken) haar hiervoor![]()
De pangang moet je er zelf bij denken
In principe wel ja. Daarom vind ik het idee ook best vies, hoewel het voor onze gezondheid geen kwaad kan.quote:
Maar is mensenhaar zo cheap dan? Dat kunnen ze beter gebruiken om duurdere pruiken van te maken toch?quote:Op woensdag 5 februari 2014 13:26 schreef Noordsestern het volgende:
[..]
Dan reist het brood gelijkmatiger, geloof ik. L-cysteine is een broodverbeteraar.
Meestal wordt het niet van mensenhaar gemaakt, maar van varkens. Waarom dit bedrijf mensen haar gebruikt weet ik niet.quote:Op woensdag 5 februari 2014 14:57 schreef ulq het volgende:
[..]
Maar is mensenhaar zo cheap dan? Dat kunnen ze beter gebruiken om duurdere pruiken van te maken toch?
Ja ja. Neemt niet weg dat TS als TT 'Chinees mensenhaar in ons brood' heeft gekozen.quote:Op woensdag 5 februari 2014 15:00 schreef Onnoman het volgende:
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)oodverbeteraar.dhtml
Ik vind dieren toch net iets anders dan producten van mensen, hoor! Overigens is het wel een heel gepuzzel als je streng veganist of moslim bent.quote:Op woensdag 5 februari 2014 15:11 schreef sjorsie1982 het volgende:
Dit is toch al bekend? Oud nieuws.
Zo zijn er meer dingen in voedsel die menig mens bizar vindt. Lekker boeie, zolang je er niet ziek van wordt...
Zo zijn er ook E-nummers die bestaan uit fijngemalen vissenschubben en worden de botten van geslachte dieren ook gewoon fijngemalen en in voedsel gebruikt
Je bedoelt luizen? Voor het mooie roze kleurtje van het Valentijnssnoepquote:Op woensdag 5 februari 2014 15:11 schreef sjorsie1982 het volgende:
Kakkerlakken worden ook veelvuldig gebruikt in voedsel.
De echte veganisten kweken die shit gewoon zelf in hun tuin. Andere veganisten zijn gewoon een stel posers, om over vegetariërs nog maar te zwijgen. Die mensen willen gewoon interessant doen.quote:Op woensdag 5 februari 2014 15:12 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Ik vind dieren toch net iets anders dan producten van mensen, hoor! Overigens is het wel een heel gepuzzel als je streng veganist of moslim bent.
Eigenlijk is het nagenoeg onmogelijk om dat te zijn.quote:Op woensdag 5 februari 2014 15:12 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Ik vind dieren toch net iets anders dan producten van mensen, hoor! Overigens is het wel een heel gepuzzel als je streng veganist of moslim bent.
Oh worden die ook al gebruikt... Weer wat nieuws geleerd. Vooral in snoep zitten de meest bizarre dingen trouwens.quote:Op woensdag 5 februari 2014 15:13 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Je bedoelt luizen? Voor het mooie roze kleurtje van het Valentijnssnoep
Kaas is sowieso al een beetje viesquote:Op woensdag 5 februari 2014 15:16 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Oh worden die ook al gebruikt... Weer wat nieuws geleerd. Vooral in snoep zitten de meest bizarre dingen trouwens.
Blauwe kaas wordt trouwens gegroeid op dierenpoep....![]()
tja het is een schimmel....quote:Op woensdag 5 februari 2014 15:18 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Kaas is sowieso al een beetje vies
Maakt toch niet uit?quote:Op woensdag 5 februari 2014 15:19 schreef Sapstengel het volgende:
Liever Chinees mensenhaar dan asbest.
quote:Op woensdag 5 februari 2014 16:00 schreef DrMabuse het volgende:
Hoofdleverancier :
[ afbeelding ]
http://worldrecs.net/the-most-hirsute-person-in-the-world.html
Dat ging alleen in de Al Qaidetten.quote:
precies, niets mis meequote:Op woensdag 5 februari 2014 15:29 schreef SeLang het volgende:
Ik denk dat dit meisje op de broodafdeling werkt
[ afbeelding ]
Levert wel de meeste haren opquote:Op woensdag 5 februari 2014 16:54 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
precies, niets mis mee
het is anders als het een griekse vrouw van 52 was
dan was mijn brood wel goedkoperquote:Op woensdag 5 februari 2014 16:56 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Levert wel de meeste haren op
Fokken. Niet kweken. Planten kweek je, Chinezen fok je.quote:Op woensdag 5 februari 2014 15:14 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
De echte veganisten kweken die shit gewoon zelf in hun tuin. Andere veganisten zijn gewoon een stel posers, om over vegetariërs nog maar te zwijgen. Die mensen willen gewoon interessant doen.
Ik had het ook over kweken. Die mensen kweken hun eigen eten.quote:Op woensdag 5 februari 2014 16:57 schreef DonJames het volgende:
[..]
Fokken. Niet kweken. Planten kweek je, Chinezen fok je.
Ja, en ze fokken hun eigen Chinezen. Voor het haar, zodat ze brood kunnen bakken.quote:Op woensdag 5 februari 2014 17:09 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Ik had het ook over kweken. Die mensen kweken hun eigen eten.
Alsof die stof een vereiste is voor het bakken van brood.quote:Op woensdag 5 februari 2014 17:11 schreef DonJames het volgende:
[..]
Ja, en ze fokken hun eigen Chinezen. Voor het haar, zodat ze brood kunnen bakken.
0,0001%. Om bang van te worden.quote:Om de malsheid van het brood te verbeteren, voegen sommige bakkers een plantaardige 'broodverbeteraar' toe, aminozuur genaamd L-cysteïne. "Op een kilo bloem wordt 1 milligram L-cysteïne toegevoegd",
Natuurlijk! Voor de smaak wordt het niet gedaan. Daar kan je beter Peruanenhaar voor gebruiken.quote:Op woensdag 5 februari 2014 17:12 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Alsof die stof een vereiste is voor het bakken van brood.
Achterhaald. Van varkenshaar werden al lange tijd ingrediënten voor in brood gemaakt.quote:Op woensdag 5 februari 2014 12:56 schreef ZuidKardinaal het volgende:
http://www.telegraaf.nl/b(...)haar_in_brood__.html
[..]
Ik wist dat er soms smerige dingen in ons eten zaten, maar dit vind ik toch wel een beetje ranzig
Grappig dat zo'n lage dosering al een effect heeft.quote:Op woensdag 5 februari 2014 17:14 schreef Janneke141 het volgende:
Op grote schaal, ja ja.
[..]
0,0001%. Om bang van te worden.
Er zijn meer dingen die heel functioneel zijn op zeer lage doseringen hoor.quote:Op donderdag 6 februari 2014 01:29 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Grappig dat zo'n lage dosering al een effect heeft.
Dat is vaak gewoon af te kopen!quote:Op woensdag 5 februari 2014 15:05 schreef ZuidKardinaal het volgende:
Dat het dan wel weer officieel kosher is!
Varkenshaar, dat wist ik ja. Maar mensenhaar, dat is weer nieuw voor me.quote:Op donderdag 6 februari 2014 01:08 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Achterhaald. Van varkenshaar werden al lange tijd ingrediënten voor in brood gemaakt.
Zoals nu in het journaal gezegd wordt: de dierlijke en plantaardige varianten van cysteïne zijn niet van elkaar te onderscheiden.
Alleen het chemische element blijft over. Ik voorzie wel een hype aan niet verbeterd brood de komende tijd.quote:Op donderdag 6 februari 2014 23:02 schreef Loekie1 het volgende:
Ik herinner me van heel vroeger wel dat witte brood zonder dat elastische wat brood nu heeft. Ik herinner me vaag een broodsmaak terwijl het brood van nu een vieze bal in je mond vormt. Dom dat ze dat ouderwetse brood niet meer maken, alleen omdat het niet een week 'vers' (= plakkerig) blijft.
Maar ja, ik eet sowieso geen brood meer omdat m'n darmen het niet verdragen.
Maar komop mensen, mensenhaar is toch veel beter dan eendenveren? Straks wordt het verboden en moeten er massaal levende eenden van hun veren worden ontdaan, dat wil je ook niet. Vooral niet als Chinezen dat gaan doen.
Dit dus.quote:Op woensdag 5 februari 2014 13:01 schreef TweeGrolsch het volgende:
Net of je verschil merkt tussen aminozuur van gans, mais of mens.
Je kunt natuurlijk ook gewoon brood gaan halen in een natuurvoedingswinkel. Zo moeilijk is dat toch niet?quote:Op donderdag 6 februari 2014 23:02 schreef Loekie1 het volgende:
Ik herinner me van heel vroeger wel dat witte brood zonder dat elastische wat brood nu heeft. Ik herinner me vaag een broodsmaak terwijl het brood van nu een vieze bal in je mond vormt. Dom dat ze dat ouderwetse brood niet meer maken, alleen omdat het niet een week 'vers' (= plakkerig) blijft.
Maar ja, ik eet sowieso geen brood meer omdat m'n darmen het niet verdragen.
Maar komop mensen, mensenhaar is toch veel beter dan eendenveren? Straks wordt het verboden en moeten er massaal levende eenden van hun veren worden ontdaan, dat wil je ook niet. Vooral niet als Chinezen dat gaan doen.
Als iedereen ambachtelijk en biologisch zou gaan eten zou onze aarde hélemaal te klein zijn, heb ik wel eens gehoord.quote:Op vrijdag 7 februari 2014 01:01 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Je kunt natuurlijk ook gewoon brood gaan halen in een natuurvoedingswinkel. Zo moeilijk is dat toch niet?
Al is het gebruik van sommige dingen die in dat artikel genoemd worden al wel heel lang gebruikelijk.quote:Op woensdag 5 februari 2014 13:03 schreef Noordsestern het volgende:
Als je toch eens wist wat er allemaal in ons eten zat. Meest onschuldig, maar wel vies. Vaak is het lastig om allemaal bij te houden wát je eet.
http://mens-en-gezondheid(...)-wist-over-eten.html
Godverdgodver! Ik kan alleen reageren nu ik mijn icoon verwijderd heb!quote:Op vrijdag 7 februari 2014 17:06 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Als iedereen ambachtelijk en biologisch zou gaan eten zou onze aarde hélemaal te klein zijn, heb ik wel eens gehoord.
We zijn met 6 miljard, dan heb je nu eenmaal massa geproduceerd eten nodig dat makkelijk en lang te bewaren is, vandaar al die 'nieuwe' extra ingrediënten die je vroeger niet had. Zie ook.
[..]
Al is het gebruik van sommige dingen die in dat artikel genoemd worden al wel heel lang gebruikelijk.
Ja, dat kan, maar het deeg is dan gevoeliger, bewerkelijker en mislukt dan wat eerder.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 02:19 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Godverdgodver! Ik kan alleen reageren nu ik mijn icoon verwijderd heb!
Daar heb je een punt, misschien. Al zou het ook niet verkeerd zijn als de wereldbevolking eens wat kromp.
Maar voor fatsoenlijk brood hoef je geen cysteïne te gebruiken. Je zou ook van gangbaar meel, gemaakt van graan dat met pesticiden etc. geteeld is, stevig brood kunnen maken. Zonder allerlei toevoegingen.
En met 6 miljard mensen zit je gewoon vast aan industriële massaproductie. Denk ik.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 10:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ja, dat kan, maar het deeg is dan gevoeliger, bewerkelijker en mislukt dan wat eerder.
Industrieele verwerking is dan moeilijker.
Met het risico dat er sigarettepeuken meegemalen zijn. Naast het asbest kunnen we dat ook nog wel gebruiken.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 12:37 schreef Re het volgende:
een chemische entiteit is gewoon een molecuul, wat boeit het in godsnaam waar dar molecuul uit wordt gewonnen... het is een chemisch product wat precies hetzelfde is als vanuit elke andere bron gewonnen
6 miljard mensen waarvan de helft obesitas heeft, dan zit er toch iets niet goed.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 15:08 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
En met 6 miljard mensen zit je gewoon vast aan industriële massaproductie. Denk ik.
Je overdrijft het overdrijven in een nogal overdreven manierquote:Op zaterdag 8 februari 2014 18:08 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
6 miljard mensen waarvan de helft obesitas heeft, dan zit er toch iets niet goed.
en in welk deel van het molecuul zit die sigarettenpeuk?quote:Op zaterdag 8 februari 2014 18:07 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Met het risico dat er sigarettepeuken meegemalen zijn. Naast het asbest kunnen we dat ook nog wel gebruiken.
Maar hoe gaan we dan 6 miljard mensen van brood voorzien? Een met aandacht gebakken brood van een lokaal bakkertje is betaalbaar voor mensen met een bakfiets, maar zo kunnen we de wereld niet voeden..quote:Op zondag 9 februari 2014 01:07 schreef Kees22 het volgende:
Wegens problemen met mijn avatar (omdat Google preuts is en moeilijk doet) op deze manier:
Pietverdriet [Pietverdriet heeft geen premium account]
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_136462379
Ja, dat kan, maar het deeg is dan gevoeliger, bewerkelijker en mislukt dan wat eerder.
Industrieele verwerking is dan moeilijker.
Ja, maar dan doen we toch wat minder industrieel?
Ik vind het best, meeste brood is bagger.quote:Op zondag 9 februari 2014 01:07 schreef Kees22 het volgende:
.
Ja, maar dan doen we toch wat minder industrieel?
Ja, dat staat allemaal al in een lijstje dat voor in het topic al genoemd wordt. Maar ik vind mensen haar toch ietsje verder gaan. Jouw voorbeelden zijn in principe niet anders dan gewoon vlees..quote:Op maandag 10 februari 2014 16:23 schreef moeilijkgeval het volgende:
Net zoals de roze koeken , waarvan de kleurstof gemaakt wordt van luizenbloed.
Of een lekkere fruittella waarvan de lijmstof uit vermalen botten zorgt voor een optimaal kauweffect.....
ik vind het verschrikkelijkquote:Op woensdag 5 februari 2014 12:56 schreef ZuidKardinaal het volgende:
http://www.telegraaf.nl/b(...)haar_in_brood__.html
[..]
Ik wist dat er soms smerige dingen in ons eten zaten, maar dit vind ik toch wel een beetje ranzig
Alsof die geen broodverbeterraar gebruiktquote:Op donderdag 13 februari 2014 01:32 schreef Kees22 het volgende:
@ZuidKardinaal: het een of het ander: ofwel brood van een lokale bakker
Het is echt een gevoelskwestie. Een molecuul is een molecuul, maar om onze eigen lichamen als grondstoffen voor die moleculen te gebruiken, dat vind ik vies. En ja, dus erger dan varkenshaar.quote:Op donderdag 13 februari 2014 01:32 schreef Kees22 het volgende:
@ZuidKardinaal: het een of het ander: ofwel brood van een lokale bakker ofwel ranzige, volkomen neutrale stoffen gewonnen uit een of andere onbekende grondstof.
Zoals al gezegd: het idee van Chinees mensenhaar vinden veel mensen afstotelijk. Maar waarom eigenlijk? Is dat erger dan varkenshaar, waar het aminozuur eerder uit gewonnen wqerd?
dus gezuiverd water waar je ooit in gezeken hebt zou jij niet drinken?quote:Op donderdag 13 februari 2014 14:27 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Het is echt een gevoelskwestie. Een molecuul is een molecuul, maar om onze eigen lichamen als grondstoffen voor die moleculen te gebruiken, dat vind ik vies. En ja, dus erger dan varkenshaar.
Zou jij producten waarin gezuiverd zeik zit kopen?quote:Op donderdag 13 februari 2014 14:42 schreef Re het volgende:
[..]
dus gezuiverd water waar je ooit in gezeken hebt zou jij niet drinken?
ik drink het elke dag uit de kraan, en ik douche er zelfs meequote:Op donderdag 13 februari 2014 14:48 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zou jij producten waarin gezuiverd zeik zit kopen?
Je ontwijkt en dat weet jequote:Op donderdag 13 februari 2014 14:50 schreef Re het volgende:
[..]
ik drink het elke dag uit de kraan, en ik douche er zelfs mee
het zou verstandig zijn een plantaardige oplossing te vinden.quote:Op donderdag 13 februari 2014 01:32 schreef Kees22 het volgende:
@ZuidKardinaal: het een of het ander: ofwel brood van een lokale bakker ofwel ranzige, volkomen neutrale stoffen gewonnen uit een of andere onbekende grondstof.
Zoals al gezegd: het idee van Chinees mensenhaar vinden veel mensen afstotelijk. Maar waarom eigenlijk? Is dat erger dan varkenshaar, waar het aminozuur eerder uit gewonnen wqerd?
quote:Op donderdag 13 februari 2014 14:42 schreef Re het volgende:
[..]
water vergelijken met haarquote:Op donderdag 13 februari 2014 14:48 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zou jij producten waarin gezuiverd zeik zit kopen?
Terug naar school jij, want dat is gewoon niet waarquote:Op donderdag 13 februari 2014 15:16 schreef sturmpie het volgende:
water vergelijken met haar
haar groeit, water is. deze met elkaar vergelijken slaat nergens op. er is een bepaalde hoeveelheid water op de aarde, onafhankelijk van hoeveel mensen er zijn. die hoeveelheid water zal in welke vorm dan ook altijd gelijk blijven. hoe meer mensen hoe meer haar, dus zodoende is een vergelijking niet haalbaar want water blijft gelijk, maakt niet uit hoeveel mensen er zijn, het water verplaatst zich alleen of verandert van vorm(vloeibaar/gas/vast)
...
Ja, het is een gevoelskwestie. Omkomen van de dorst voelt niet prettig. Gezuiverde zeik vind ik vies, maar ik kan er niet omheen.quote:Op donderdag 13 februari 2014 14:42 schreef Re het volgende:
[..]
of ik water gezuiverd uit zeik zou drinken... ja waarom niet? water is water H2O is H2O, zie niet wat daar nou zo verschillend aan isquote:Op donderdag 13 februari 2014 14:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je ontwijkt en dat weet je
Jaja, die waren een tijdje geleden ook al populair. Na drie keer bakken gewoon achteraan in het keukenkastje gezet, door de meeste mensen.quote:Op zaterdag 8 februari 2014 10:53 schreef Loekie1 het volgende:
Ik vind het wel kwalijk dat 'deskundigen' in fabrieken e.d. bij hoog en laag beweren dat er geen mensenhaar gebruikt wordt bij de productie. Maar 't komt wél uit China. En als je vraagt: wordt het gecontroleerd? weet men het niet. Hoe kun je het dan zo stellig beweren? Aan het eindproduct is het niet te zien.
Laten ze in Nederland zo'n fabriek opzetten, hier werken de kappers veel schoner, en dan is het tenminste ons eigen haar.
Een vriend van mij bakt sinds kort zelf brood met een broodbakmachine. Apetrots was hij op z'n eerste gelukte broodje. Ik denk dat de verkoop van die machines de komende dagen goed gaat.
Waar slaat dat nou weer op? Een groot deel van de wereld eet brood van een lokale bakker (nou ja: als ze brood eten dan). Ons industriële product is typisch westers.quote:Op maandag 10 februari 2014 15:07 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Maar hoe gaan we dan 6 miljard mensen van brood voorzien? Een met aandacht gebakken brood van een lokaal bakkertje is betaalbaar voor mensen met een bakfiets, maar zo kunnen we de wereld niet voeden..
Zal ik jou eens vertellen waar de velletjes van de worst van gemaakt worden?quote:Op dinsdag 11 februari 2014 20:01 schreef sturmpie het volgende:
[..]
ik vind het verschrikkelijk
ik wist wel, dat vers zelf gemaakt brood, veel lekkerder is dan goedkoop brood van de supermarkt.
maar waarom dat is me nu wel duidelijk.
ik vind het serieus heel erg, dat er chinees mensenhaar gebruikt wordt om als L-systeine in brood te belanden. het spoort niet met de europese richtlijnen. zodoende mag het dus niet, het wordt niet of nauwelijks gecontroleerd, dus zolang die controle mist, eten wij gewoon dagelijks chinees mensenhaar. een gedachte die doet kokhalzen. extreem beschamend voor de broodbakkers en de broodeters, want zoiets gun je je ergste vijand niet eens.
ik vind het ontzettend goor, en nu weet ik waarom die goedkope broodsoorten zo smerig zijn.
ik hoop dat er snel een alternatief wordt gevonden, en dat men alleen nog maar synthetische broodverbeteraar gaat gebruiken of een plantaardige soort gaat uitvinden.
ik ga nog liever dood dan dat ik mensenhaar moet eten. chinees of europees haar, maakt niet uit. haar hoort niet in voedsel thuis, ook niet een stofje wat uit haar gewonnen wordt, het is op geen enkele wijze goed te praten dat men voedsel zo bereidt. iedere gezonde kok/kookhobbïest gaat keihard over zijn nek bij de gedachte alleen al.
ik kan nog wel een paar uur doorgaan met typen, en kom niet met antwoorden als rioolwater komt ook in drinkwater. of iets dergelijks. dat water was er al. mensen drinken het, plassen het uit, dat is zo. maar haar wordt door een lichaam gemaakt. dat is toch iets heel anders en niet met rioolwater/water te vergelijken.
de instanties die verantwoordelijk zijn dat er mensenhaar gebruikt wordt als broodverbeteraar, moeten tegen de muur.
TEGEN DE MUUR !!
kaput machen
gore bende
Je hebt echt de discussie gemist, geloof ik: er zit geen mensenhaar in ons brood!quote:Op donderdag 13 februari 2014 15:05 schreef sturmpie het volgende:
[..]
het zou verstandig zijn een plantaardige oplossing te vinden.
nogmaals..volgens de europese richtlijnen mag mensenhaar niet in voeding, die richtlijnen zijn er niet voor niks.
als je naar die aflevering kijkt van Keuringsdienst..Waarde, dan hoor je een EU-verantwoordelijke aan de telefoon zeggen dat het volgens de richtlijnen niet is toegestaan om ietwat van de mens afkomstig is te gebruiken in voeding.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 01:00 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Zal ik jou eens vertellen waar de velletjes van de worst van gemaakt worden?
Of honing?
Of winegums?
Roze koeken?
Motorpakken? Oh nee, die niet meer.
Of waar de melk vandaan komt?
De bacteriën in de Yakult of Vidia of hoe dat ook heten mag?
Of, toppunt wel: hoe ze mensen maken?
![]()
Die biochemicus op het eind vertelde juist dat er chemisch gezien geen verschil is, L-cysteine is L-cysteine, ongeacht de herkomst.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 02:32 schreef sturmpie het volgende:
als je naar die aflevering kijkt van Keuringsdienst..Waarde, dan hoor je een EU-verantwoordelijke aan de telefoon zeggen dat het volgens de richtlijnen niet is toegestaan om ietwat van de mens afkomstig is te gebruiken in voeding.
het stofje wordt oa gewonnen uit mensenhaar en is zodoende in strijd met de EU-regels.
die regels zijn er niet voor niks.
Waarom zouden de bedrijven het niet kopen? Mensen worden toch niet levend gevild of zo? Gewoon: dood haar dat toch afgeknipt wordt.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 02:32 schreef sturmpie het volgende:
[..]
als je naar die aflevering kijkt van Keuringsdienst..Waarde, dan hoor je een EU-verantwoordelijke aan de telefoon zeggen dat het volgens de richtlijnen niet is toegestaan om ietwat van de mens afkomstig is te gebruiken in voeding.
het stofje wordt oa gewonnen uit mensenhaar en is zodoende in strijd met de EU-regels.
die regels zijn er niet voor niks.
om een lang verhaal kort te maken, bedrijven kopen zonder dat ze het weten L-cysteine dat gefabricered is uit mensenhaar. als die bedrijven dat zouden weten zouden ze het niet kopen.
er is dus te weinig controle op de inkoop van L-cysteine.
dat wij worst eten met varkensdarm, of al je andere voorbeelden, dat is al sinds dat de mens worst eet. dit mensenhaar is voor broodverbeteraar, en dat is nog maar hooguit enkele tientallen jaren een gebruik.
okquote:Op vrijdag 14 februari 2014 02:34 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Die biochemicus op het eind vertelde juist dat er chemisch gezien geen verschil is, L-cysteine is L-cysteine, ongeacht de herkomst.
omdat de EU regels heeft mbt het preparen van voeding, en daar mogen geen menselijke resten bijgemengd worden.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 02:36 schreef Kees22 het volgende:
Waarom zouden de bedrijven het niet kopen? Mensen worden toch niet levend gevild of zo? Gewoon: dood haar dat toch afgeknipt wordt.
Flauwekul.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 02:42 schreef sturmpie het volgende:
[..]
omdat de EU regels heeft mbt het preparen van voeding, en daar mogen geen menselijke resten bijgemengd worden.
Je zou eens moeten kijken of en waar je gewoon brood kunt kopen.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 02:41 schreef sturmpie het volgende:
[..]
ok
als men denkt L-cysteine te kopen dat gewonnen is uit veren, en ondertussen komt het van mensenhaar, dan klopt er iets niet.
ze zouden eens moeten kijken of er een plantaardige oplossing mogelijk is, ipv L-cysteine.
dat haar kan gewoon naar de verbrandingsovens en wordt elektriciteit.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 03:05 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Flauwekul.
Als je formeel al gelijk zou hebben (wat ik niet zo snel kan controleren) is het flauwekul.
Haar en nagels zijn, net als huidschilfers of oorsmeer, natuurlijke uitscheidingen van mensen. Oogsten daarvan doet geen schade, is zelfs aangenaam en gewenst. Daar wordt door de meeste mensen zelfs voor betaald.
Afgeknipte haren en nagels, losgelaten huidschilfers en oorsmeer en snot zijn afval.
Een nuttige verwerking daarvan lijkt me alleszins gewenst
Dat is iets heel anders dan een menselijk lijk na doodgaan en nog veel meer anders dan menselijke organen die uitgenomen worden.
Overigens vind ik het wel een merkwaardige actie om je persoonlijke voor- of afkeur te koppelen aan een supra-nationale regeling.
ik koop mijn brood bij de supermarkt, maar volgens mij, als je naar de plaatselijke bakker gaat, en je vraagt of ie 10 broden voor je wil maken zonder L-cysteine, dat ie dat wel met bijzonder plezier voor je wil maken voor een prijs die niet duurder hoeft te zijn, want in deze, less is morequote:Op vrijdag 14 februari 2014 03:06 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Je zou eens moeten kijken of en waar je gewoon brood kunt kopen.
Uhmzz dat is mij ook ooit geleerd, hoeveelheid water dan wel vast gas of vloeibaar blijft altijd het zelfde.quote:Op donderdag 13 februari 2014 15:23 schreef DonJames het volgende:
[..]
Terug naar school jij, want dat is gewoon niet waar
Moet die bakker de vaardigheid daarvoor wel hebben, en geen mixen gebruikenquote:Op vrijdag 14 februari 2014 03:27 schreef sturmpie het volgende:
[..]
ik koop mijn brood bij de supermarkt, maar volgens mij, als je naar de plaatselijke bakker gaat, en je vraagt of ie 10 broden voor je wil maken zonder L-cysteine, dat ie dat wel met bijzonder plezier voor je wil maken voor een prijs die niet duurder hoeft te zijn, want in deze, less is more
toevallig heb ik ooit in een bedrijf gewerkt die ook plantaardige grondstoffen aan bakkerijen levert. er zijn heel veel soorten zaden die geschikt zijn voor brood. L-cysteine blijft een toevoeging, die mogelijk wel in halffabrikaten wordt verwerkt, maar zoals in de aflevering van Keuringsdienst..Waarde te zien is, wordt het hoogstwaarschijnlijk apart toegevoegd, afhankelijk van hoe lang het in de schappen zou moeten blijven liggen.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 07:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Moet die bakker de vaardigheid daarvoor wel hebben, en geen mixen gebruiken
Het dient vooral om het deeg stabieler te maken en beter machinaal verwerkbaar, en heb zelfs bij biologische antroposofische bakkers gezien dat ze het gebruiken.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 07:52 schreef sturmpie het volgende:
[..]
toevallig heb ik ooit in een bedrijf gewerkt die ook plantaardige grondstoffen aan bakkerijen levert. er zijn heel veel soorten zaden die geschikt zijn voor brood. L-cysteine blijft een toevoeging, die mogelijk wel in halffabrikaten wordt verwerkt, maar zoals in de aflevering van Keuringsdienst..Waarde te zien is, wordt het hoogstwaarschijnlijk apart toegevoegd, afhankelijk van hoe lang het in de schappen zou moeten blijven liggen.
een bakker die iedere nacht zijn broden bakt voor de volgende morgen zal, volgens mij, weinig tot geen L-cysteine gebruiken.
Om er op Koningsdag massaal weer uit te komenquote:Op vrijdag 14 februari 2014 00:51 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Jaja, die waren een tijdje geleden ook al populair. Na drie keer bakken gewoon achteraan in het keukenkastje gezet, door de meeste mensen.
Zou het mogelijk zijn om de geïndustrialiseerde wereld te voeden met traditioneel gebakken brood?quote:Op vrijdag 14 februari 2014 00:55 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Waar slaat dat nou weer op? Een groot deel van de wereld eet brood van een lokale bakker (nou ja: als ze brood eten dan). Ons industriële product is typisch westers.
Zoals in Frankrijk, waar ze een broodwet hebben die erg lijkt op het reinheidsgebod voor bier in Dquote:Op vrijdag 14 februari 2014 09:23 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Zou het mogelijk zijn om de geïndustrialiseerde wereld te voeden met traditioneel gebakken brood?
dat kan je niet biologisch noemenquote:Op vrijdag 14 februari 2014 08:34 schreef Pietverdriet het volgende:
heb zelfs bij biologische antroposofische bakkers gezien dat ze het gebruiken.
zo hoort hetquote:Op vrijdag 14 februari 2014 09:50 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zoals in Frankrijk, waar ze een broodwet hebben die erg lijkt op het reinheidsgebod voor bier in D
Maar dat doen ze wel. Je wordt belazerd waar je bij staatquote:Op vrijdag 14 februari 2014 09:52 schreef sturmpie het volgende:
[..]
dat kan je niet biologisch noemen
In Frankrijk lijkt het sowieso of het eten lekkerder is. Uit de supermarkt tenminste.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 09:50 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zoals in Frankrijk, waar ze een broodwet hebben die erg lijkt op het reinheidsgebod voor bier in D
http://www.nebafa.nl/nieuws.htmlquote:6 februari 2014
PERSBERICHT
In de uitzending van de Keuringsdienst van Waarde (KRO) van donderdag 6 februari 2014 wordt gesuggereerd dat producenten van bakkerijgrondstoffen L cysteïne gebruiken dat afkomstig is uit mensenhaar.
Uit een zojuist gehouden inventarisatie onder fabrikanten van bakkerijgrondstoffen blijkt dat:
a. Alle fabrikanten van bakkerijgrondstoffen aangesloten bij Nebafa de plantaardige vorm van L cysteïne gebruiken. Deze L cysteïne wordt via fermentatietechnieken gemaakt met behulp van plantaardige grondstoffen.
b.L cysteïne die is gemaakt uit menselijke haren wordt niet in de bakkerijgrondstoffenindustrie gebruikt omdat dat op grond van Europese regelgeving is verboden![1]
Waarom wordt L cysteïne gebruikt?
L cysteïne is een aminozuur dat van nature voorkomt in tarwe en daarmee ook in tarwebloem, maar ook in het menselijk lichaam en dierlijk en plantaardig materiaal. Het wordt gebruikt bij de bereiding van brood om het deeg soepel te houden wat helpt bij de verwerking binnen de bakkerij.
Waarin wordt L cysteïne toegevoegd?
a. de Nederlandse fabrikanten van meel en bloem voegen geen L cysteïne toe aan het meel en/of bloem
b. de L cysteïne wordt wel toegevoegd aan de zogenaamde broodverbetermiddelen. Dit zijn specifieke ingrediënten en additieven die aan de grondstoffen voor brood worden toegevoegd.
c.in complete mixen voor brood. Dit zijn halffabrikaten voor brood waarin de meeste ingrediënten voor het brood al aanwezig zijn.
NEBAFA beleid voor de toekomst
Brood is een veilig, voedzaam en lekker product.
De fabrikanten van bakkerijgrondstoffen voelen zich verantwoordelijk voor veilige en gezonde grondstoffen voor brood en banket. Hiervoor zijn veiligheids- en kwaliteitsprocedures vastgesteld die voortdurend op hun effectiviteit worden getoetst. De uitzending van de Keuringsdienst van Waarde zal uiteraard in deze toets worden meegenomen.
Goh, hoe willen ze dat weten?quote:Op vrijdag 14 februari 2014 11:39 schreef Casiotone het volgende:
de vereniging van nederlandse fabrikanten van bakkerijgrondstoffen ontkent dat hun leden l-cysteine van menselijke oorsprong gebruiken maar plantaardige.
[..]
http://www.nebafa.nl/nieuws.html
Enzymen (dus ik denk dat dit ook geldt voor aminozuren) mogen bij de bereiding van biologisch brood gebruikt worden als zij niet van genetisch-gemodificeerde oorsprong zijnquote:Op vrijdag 14 februari 2014 09:52 schreef sturmpie het volgende:
[..]
dat kan je niet biologisch noemen
Ja, als ik het verhaal van de bakkersclub lees, wordt ook L-cysteïne van plantaardige oorsprong gebruikt.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 02:41 schreef sturmpie het volgende:
[..]
ok
als men denkt L-cysteine te kopen dat gewonnen is uit veren, en ondertussen komt het van mensenhaar, dan klopt er iets niet.
ze zouden eens moeten kijken of er een plantaardige oplossing mogelijk is, ipv L-cysteine.
sturmpie reageert volledig emotioneel op het feit dat het van mensen komt, vindt dat principeel fout.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 23:12 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ja, als ik het verhaal van de bakkersclub lees, wordt ook L-cysteïne van plantaardige oorsprong gebruikt.
Maar wat ik niet snap: jij koopt je brood bij de supermarkt. Ik neem aan dat je allerlei ander eten dan ook daar koopt. Niet bij de plaatselijke bakker, groentenboer of slager en ook niet bij de natuurvoedingswinkel. Dan weet je toch dat er allerlei toevoegingen in je eten zitten, daar hoef je dan toch niet verontwaardigd over te doen?
En wat er beter is aan L-cysteïne uit veren of varkenshaar boven hetzelfde stofje uit mensenhaar snap ik al helemaal niet.
Lees anders ff het topic doorquote:Op vrijdag 14 februari 2014 23:37 schreef polderturk het volgende:
Wat is de reden dat het aan ons voedsel toegevoegd wordt?
Heb ik geen zin in.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 23:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Lees anders ff het topic door
Jawel, maar ik wil daar nou graag wel eens een onderbouwing van zien. Waar komt die walging vandaan? Waar stoelt die op?quote:Op vrijdag 14 februari 2014 23:31 schreef Casiotone het volgende:
[..]
sturmpie reageert volledig emotioneel op het feit dat het van mensen komt, vindt dat principeel fout.
Dat is al ettelijke keren uitgelegd: maakt het deeg beter te verwerken en laat het brood langer mals aanvoelen. Het eerste is handig voor de bakkers, het tweede voor de verkopers en de kopers. En natuurlijk de mensen met een kunstgebit.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 23:37 schreef polderturk het volgende:
Wat is de reden dat het aan ons voedsel toegevoegd wordt?
Hmmmm. Vandaar dat brood van de Turkse bakker na een dag droog en hard wordt.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 23:40 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Jawel, maar ik wil daar nou graag wel eens een onderbouwing van zien. Waar komt die walging vandaan? Waar stoelt die op?
[..]
Dat is al ettelijke keren uitgelegd: maakt het deeg beter te verwerken en laat het brood langer mals aanvoelen. Het eerste is handig voor de bakkers, het tweede voor de verkopers en de kopers. En natuurlijk de mensen met een kunstgebit.
hobbykokquote:Op vrijdag 14 februari 2014 23:40 schreef Kees22 het volgende:
Jawel, maar ik wil daar nou graag wel eens een onderbouwing van zien. Waar komt die walging vandaan? Waar stoelt die op?
ik stoor me daar wel aan, maar als ik alles zelf moet gaan maken, dan is het vaak duurder, en je hebt de skills nodig. pap koken is niet zo moeilijk, maar voordat je een tiramisu in elkaar zet, ben je echt wel even bezig. apart ingredienten kopen is duurder dan een massaprodukt kopen. ook het bereiden, als je de oven gebruikt, freet best wel stroom. kosten/baten/gezondheid, leuke afweging.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 23:31 schreef Casiotone het volgende:
Maar wat ik niet snap: jij koopt je brood bij de supermarkt. Ik neem aan dat je allerlei ander eten dan ook daar koopt. Niet bij de plaatselijke bakker, groentenboer of slager en ook niet bij de natuurvoedingswinkel. Dan weet je toch dat er allerlei toevoegingen in je eten zitten, daar hoef je dan toch niet verontwaardigd over te doen?
quote:Op zaterdag 15 februari 2014 00:26 schreef sturmpie het volgende:
[..]
hobbykok
gekke koeienziekte
vorm van kannibalisme (al is het geen vlees, mensenhaar is wel van een menselijk lichaam)
Door je tweede bericht wordt hobbykok al ongeloofwaardig.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 00:28 schreef sturmpie het volgende:
[..]
ik stoor me daar wel aan, maar als ik alles zelf moet gaan maken, dan is het vaak duurder, en je hebt de skills nodig. pap koken is niet zo moeilijk, maar voordat je een tiramisu in elkaar zet, ben je echt wel even bezig. apart ingredienten kopen is duurder dan een massaprodukt kopen. ook het bereiden, als je de oven gebruikt, freet best wel stroom. kosten/baten/gezondheid, leuke afweging.
okquote:Op zaterdag 15 februari 2014 00:58 schreef Kees22 het volgende:
[..]
[..]
Door je tweede bericht wordt hobbykok al ongeloofwaardig.
Gekke koeienziekte. Tja, die koeien kregen het hele, gedestrueerde kadaver te eten. Dat was inderdaad raar, want koeien zijn vegetariërs, geen carnivoren. En het bleek dat prionen bestand zijn tegen 3 atm en 130 oC. (Destructie houdt in, dat een kadaver vermalen wordt en dan verhit wordt tot 130 oC bij 3 atm, waardoor alle ziektekiemen gedood worden. Daarna wordt het resultaat uitgeperst tot vet en diermeel.) Het diermeel werd vroeger als eiwitbron aan dieren gevoerd. Tegenwoordig wordt het verbrand, geloof ik.
Zoals al gezegd: uit het mensenhaar wordt L-cysteïne gewonnen, dat is een heel klein bestanddeel. Heeft niks met kannibalisme te maken. Of ben je ook tegen bloedtransfusies? Dan krijg je veel meer bestanddelen van een ander mens toegediend. Of orgaantransplantatie?
Stel je voor dat je mijn hart of nier zou krijgen...........![]()
![]()
En je bent blijkbaar niet bereid om naar ene natuurvoedingswinkel te gaan of zelfs naar een lokale winkelier. Tja, om dan verontwaardigd te gaan doen over de gemakzucht van producenten vind ik wel erg makkelijk.
Jouw kaas wordt gemaakt met stremsel dat afkomstig is van de lebmaag van een jonggeslacht kalf. Dus in jouw kaas zit een stukje van een klein kalfje dat geslacht is. En je melk of je pap worden gemaakt of maak je zelf met melk van een koe. Door het eten ervan word je zelf ook een beetje een koe. Dat was de theorie van de macro-bioten uit mijn tijd.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 01:03 schreef sturmpie het volgende:
[..]
ok
bedankt voor je feed-back
persoonlijk zou ik liever zien, dat er een plantaardige broodverbeteraar komt, ipv mensenhaar.
gewoon omdat het een onsmakelijke gedachte is, als ik nu brood eet, nu ik weet dat er waarschijnlijk een mensenhaar stofje in zit, komt er een kots gevoel. vind ik jammer, mijn brood-ervaring is verpest.
en ik en velen, eet iedere dag brood, dus dat weegt door op het humeur, mentale toestand, een vlinder kan een orkaan veroorzaken zeggen ze wel eens, zo kan een mensenhaarbroodverbeteraar een seriemoordenaar verwezenlijken, die lukraak aziatisch uitziende mensen gaat ontvoeren, en levend gaat scalperen, en met de hoofdhuidhaartooien poppen gaat maken, ergens in een kelder, in Friesland, op een boerderij, 5 km verwijdert van de eerste buur, met een varkensstal, die de restjes opeten.
daar heb ik al eens een topic over geopend. er zijn ook wijnsteenzuren die kaas stremmen.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 01:12 schreef Kees22 het volgende:
Jouw kaas wordt gemaakt met stremsel dat afkomstig is van de lebmaag van een jonggeslacht kalf. Dus in jouw kaas zit een stukje van een klein kalfje dat geslacht is.
als er 3 extra magen geplaatst kunnen worden in het menselijk lichaam, dan is dat wel een optie.quote:
is grappig ja, gras, dat is niet zo makkelijk als je denkt. je kan sla/prei/kruiden eten, dat verteer je gewoon, maar gras, dat lukt blijkbaar niet. kan je zelfs dood aan gaan met 1 mensenmaag.quote:
het gaat er in deze om, dat men L-cysteine gebruikt, met een andere herkomst, dan waar men vanuit gaat. en volgens de EU, mag er geen menselijk materiaal gebruikt worden ter bereiding van voedsel.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 04:25 schreef Casiotone het volgende:
[..]
Wordt waarschijnlijk niet overgebracht door enkele aminozuren
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |