ik koop mijn brood bij de supermarkt, maar volgens mij, als je naar de plaatselijke bakker gaat, en je vraagt of ie 10 broden voor je wil maken zonder L-cysteine, dat ie dat wel met bijzonder plezier voor je wil maken voor een prijs die niet duurder hoeft te zijn, want in deze, less is morequote:Op vrijdag 14 februari 2014 03:06 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Je zou eens moeten kijken of en waar je gewoon brood kunt kopen.
Uhmzz dat is mij ook ooit geleerd, hoeveelheid water dan wel vast gas of vloeibaar blijft altijd het zelfde.quote:Op donderdag 13 februari 2014 15:23 schreef DonJames het volgende:
[..]
Terug naar school jij, want dat is gewoon niet waar
Moet die bakker de vaardigheid daarvoor wel hebben, en geen mixen gebruikenquote:Op vrijdag 14 februari 2014 03:27 schreef sturmpie het volgende:
[..]
ik koop mijn brood bij de supermarkt, maar volgens mij, als je naar de plaatselijke bakker gaat, en je vraagt of ie 10 broden voor je wil maken zonder L-cysteine, dat ie dat wel met bijzonder plezier voor je wil maken voor een prijs die niet duurder hoeft te zijn, want in deze, less is more
toevallig heb ik ooit in een bedrijf gewerkt die ook plantaardige grondstoffen aan bakkerijen levert. er zijn heel veel soorten zaden die geschikt zijn voor brood. L-cysteine blijft een toevoeging, die mogelijk wel in halffabrikaten wordt verwerkt, maar zoals in de aflevering van Keuringsdienst..Waarde te zien is, wordt het hoogstwaarschijnlijk apart toegevoegd, afhankelijk van hoe lang het in de schappen zou moeten blijven liggen.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 07:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Moet die bakker de vaardigheid daarvoor wel hebben, en geen mixen gebruiken
Het dient vooral om het deeg stabieler te maken en beter machinaal verwerkbaar, en heb zelfs bij biologische antroposofische bakkers gezien dat ze het gebruiken.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 07:52 schreef sturmpie het volgende:
[..]
toevallig heb ik ooit in een bedrijf gewerkt die ook plantaardige grondstoffen aan bakkerijen levert. er zijn heel veel soorten zaden die geschikt zijn voor brood. L-cysteine blijft een toevoeging, die mogelijk wel in halffabrikaten wordt verwerkt, maar zoals in de aflevering van Keuringsdienst..Waarde te zien is, wordt het hoogstwaarschijnlijk apart toegevoegd, afhankelijk van hoe lang het in de schappen zou moeten blijven liggen.
een bakker die iedere nacht zijn broden bakt voor de volgende morgen zal, volgens mij, weinig tot geen L-cysteine gebruiken.
Om er op Koningsdag massaal weer uit te komenquote:Op vrijdag 14 februari 2014 00:51 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Jaja, die waren een tijdje geleden ook al populair. Na drie keer bakken gewoon achteraan in het keukenkastje gezet, door de meeste mensen.
Zou het mogelijk zijn om de geïndustrialiseerde wereld te voeden met traditioneel gebakken brood?quote:Op vrijdag 14 februari 2014 00:55 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Waar slaat dat nou weer op? Een groot deel van de wereld eet brood van een lokale bakker (nou ja: als ze brood eten dan). Ons industriële product is typisch westers.
Zoals in Frankrijk, waar ze een broodwet hebben die erg lijkt op het reinheidsgebod voor bier in Dquote:Op vrijdag 14 februari 2014 09:23 schreef ZuidKardinaal het volgende:
[..]
Zou het mogelijk zijn om de geïndustrialiseerde wereld te voeden met traditioneel gebakken brood?
dat kan je niet biologisch noemenquote:Op vrijdag 14 februari 2014 08:34 schreef Pietverdriet het volgende:
heb zelfs bij biologische antroposofische bakkers gezien dat ze het gebruiken.
zo hoort hetquote:Op vrijdag 14 februari 2014 09:50 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zoals in Frankrijk, waar ze een broodwet hebben die erg lijkt op het reinheidsgebod voor bier in D
Maar dat doen ze wel. Je wordt belazerd waar je bij staatquote:Op vrijdag 14 februari 2014 09:52 schreef sturmpie het volgende:
[..]
dat kan je niet biologisch noemen
In Frankrijk lijkt het sowieso of het eten lekkerder is. Uit de supermarkt tenminste.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 09:50 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zoals in Frankrijk, waar ze een broodwet hebben die erg lijkt op het reinheidsgebod voor bier in D
http://www.nebafa.nl/nieuws.htmlquote:6 februari 2014
PERSBERICHT
In de uitzending van de Keuringsdienst van Waarde (KRO) van donderdag 6 februari 2014 wordt gesuggereerd dat producenten van bakkerijgrondstoffen L cysteïne gebruiken dat afkomstig is uit mensenhaar.
Uit een zojuist gehouden inventarisatie onder fabrikanten van bakkerijgrondstoffen blijkt dat:
a. Alle fabrikanten van bakkerijgrondstoffen aangesloten bij Nebafa de plantaardige vorm van L cysteïne gebruiken. Deze L cysteïne wordt via fermentatietechnieken gemaakt met behulp van plantaardige grondstoffen.
b.L cysteïne die is gemaakt uit menselijke haren wordt niet in de bakkerijgrondstoffenindustrie gebruikt omdat dat op grond van Europese regelgeving is verboden![1]
Waarom wordt L cysteïne gebruikt?
L cysteïne is een aminozuur dat van nature voorkomt in tarwe en daarmee ook in tarwebloem, maar ook in het menselijk lichaam en dierlijk en plantaardig materiaal. Het wordt gebruikt bij de bereiding van brood om het deeg soepel te houden wat helpt bij de verwerking binnen de bakkerij.
Waarin wordt L cysteïne toegevoegd?
a. de Nederlandse fabrikanten van meel en bloem voegen geen L cysteïne toe aan het meel en/of bloem
b. de L cysteïne wordt wel toegevoegd aan de zogenaamde broodverbetermiddelen. Dit zijn specifieke ingrediënten en additieven die aan de grondstoffen voor brood worden toegevoegd.
c.in complete mixen voor brood. Dit zijn halffabrikaten voor brood waarin de meeste ingrediënten voor het brood al aanwezig zijn.
NEBAFA beleid voor de toekomst
Brood is een veilig, voedzaam en lekker product.
De fabrikanten van bakkerijgrondstoffen voelen zich verantwoordelijk voor veilige en gezonde grondstoffen voor brood en banket. Hiervoor zijn veiligheids- en kwaliteitsprocedures vastgesteld die voortdurend op hun effectiviteit worden getoetst. De uitzending van de Keuringsdienst van Waarde zal uiteraard in deze toets worden meegenomen.
Goh, hoe willen ze dat weten?quote:Op vrijdag 14 februari 2014 11:39 schreef Casiotone het volgende:
de vereniging van nederlandse fabrikanten van bakkerijgrondstoffen ontkent dat hun leden l-cysteine van menselijke oorsprong gebruiken maar plantaardige.
[..]
http://www.nebafa.nl/nieuws.html
Enzymen (dus ik denk dat dit ook geldt voor aminozuren) mogen bij de bereiding van biologisch brood gebruikt worden als zij niet van genetisch-gemodificeerde oorsprong zijnquote:Op vrijdag 14 februari 2014 09:52 schreef sturmpie het volgende:
[..]
dat kan je niet biologisch noemen
Ja, als ik het verhaal van de bakkersclub lees, wordt ook L-cysteïne van plantaardige oorsprong gebruikt.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 02:41 schreef sturmpie het volgende:
[..]
ok
als men denkt L-cysteine te kopen dat gewonnen is uit veren, en ondertussen komt het van mensenhaar, dan klopt er iets niet.
ze zouden eens moeten kijken of er een plantaardige oplossing mogelijk is, ipv L-cysteine.
sturmpie reageert volledig emotioneel op het feit dat het van mensen komt, vindt dat principeel fout.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 23:12 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ja, als ik het verhaal van de bakkersclub lees, wordt ook L-cysteïne van plantaardige oorsprong gebruikt.
Maar wat ik niet snap: jij koopt je brood bij de supermarkt. Ik neem aan dat je allerlei ander eten dan ook daar koopt. Niet bij de plaatselijke bakker, groentenboer of slager en ook niet bij de natuurvoedingswinkel. Dan weet je toch dat er allerlei toevoegingen in je eten zitten, daar hoef je dan toch niet verontwaardigd over te doen?
En wat er beter is aan L-cysteïne uit veren of varkenshaar boven hetzelfde stofje uit mensenhaar snap ik al helemaal niet.
Lees anders ff het topic doorquote:Op vrijdag 14 februari 2014 23:37 schreef polderturk het volgende:
Wat is de reden dat het aan ons voedsel toegevoegd wordt?
Heb ik geen zin in.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 23:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Lees anders ff het topic door
Jawel, maar ik wil daar nou graag wel eens een onderbouwing van zien. Waar komt die walging vandaan? Waar stoelt die op?quote:Op vrijdag 14 februari 2014 23:31 schreef Casiotone het volgende:
[..]
sturmpie reageert volledig emotioneel op het feit dat het van mensen komt, vindt dat principeel fout.
Dat is al ettelijke keren uitgelegd: maakt het deeg beter te verwerken en laat het brood langer mals aanvoelen. Het eerste is handig voor de bakkers, het tweede voor de verkopers en de kopers. En natuurlijk de mensen met een kunstgebit.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 23:37 schreef polderturk het volgende:
Wat is de reden dat het aan ons voedsel toegevoegd wordt?
Hmmmm. Vandaar dat brood van de Turkse bakker na een dag droog en hard wordt.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 23:40 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Jawel, maar ik wil daar nou graag wel eens een onderbouwing van zien. Waar komt die walging vandaan? Waar stoelt die op?
[..]
Dat is al ettelijke keren uitgelegd: maakt het deeg beter te verwerken en laat het brood langer mals aanvoelen. Het eerste is handig voor de bakkers, het tweede voor de verkopers en de kopers. En natuurlijk de mensen met een kunstgebit.
hobbykokquote:Op vrijdag 14 februari 2014 23:40 schreef Kees22 het volgende:
Jawel, maar ik wil daar nou graag wel eens een onderbouwing van zien. Waar komt die walging vandaan? Waar stoelt die op?
ik stoor me daar wel aan, maar als ik alles zelf moet gaan maken, dan is het vaak duurder, en je hebt de skills nodig. pap koken is niet zo moeilijk, maar voordat je een tiramisu in elkaar zet, ben je echt wel even bezig. apart ingredienten kopen is duurder dan een massaprodukt kopen. ook het bereiden, als je de oven gebruikt, freet best wel stroom. kosten/baten/gezondheid, leuke afweging.quote:Op vrijdag 14 februari 2014 23:31 schreef Casiotone het volgende:
Maar wat ik niet snap: jij koopt je brood bij de supermarkt. Ik neem aan dat je allerlei ander eten dan ook daar koopt. Niet bij de plaatselijke bakker, groentenboer of slager en ook niet bij de natuurvoedingswinkel. Dan weet je toch dat er allerlei toevoegingen in je eten zitten, daar hoef je dan toch niet verontwaardigd over te doen?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |