Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.
>> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.
Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je/jullie ook in 2014 van harte welkom heten:
ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers. DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt Mr_Klaasje, voor alle juiste antwoorden
Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.
Namens mezelf en hopelijk de bovengenoemde sujetten wens ik iedereen hier een gezond en spoorvriendelijk 2014 toe!
>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat zei ik ergens anders ook al. Echter kan dit zowel oorzaak als gevolg zijn en ik hou niet van speculaas
Heb je helemaal gelijk in, maar de rechtertong zal aanliggend aan de aanslagspoorstaaf hebben moeten liggen, anders had de trein helemaal niet kunnen wisselen. Zelfde geldt voor de linkertong die afliggend heeft moeten liggen omdat de trein ook dan niet had kunnen wisselen. Verder zouden alle stangen in het wissel gebroken moeten zijn om dit mogelijk te maken, heel bijzonder.
Heb je helemaal gelijk in, maar de rechtertong zal aanliggend aan de aanslagspoorstaaf hebben moeten liggen, anders had de trein helemaal niet kunnen wisselen. Zelfde geldt voor de linkertong die afliggend heeft moeten liggen omdat de trein ook dan niet had kunnen wisselen. Verder zouden alle stangen in het wissel gebroken moeten zijn om dit mogelijk te maken, heel bijzonder.
Leuk man, even een middagje bier drinken in Amsterdam. Bijna was het nog gelukt ook. Helaas, de trein ontspoorde. In plaats van (or rather, in aanvulling op) al het geleuter hier, nog even wat foto's die ik in het inmiddels slechte licht kon maken.
1. De verlichting die na een kwartier op minimaal ging.
2. Hesjes die continu langs de trein op en neer liepen.
3. De ontscheping verliep uitstekend.
4. 5. Overzicht van de situatie.
6. 7. Paar geknapte hangdraden, rijdraad was intact.
We hadden de oude topic titel kunnen recycelen. Er staan twee stellen DM'90 net ten noorden van de ontspoorde trein. Een overbodige evacuatietrein of een alternatieve wegsleeploc?
[ Bericht 39% gewijzigd door Fixers op 15-01-2014 18:56:29 ]
De spoorsector dient onder verscherpt toezicht van de Inspectie Leefomgeving en transport te worden geplaatst. Dat vindt reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV, die zich zorgen maakt over de onderhoudstoestand van spoorinfrastructuur en treinen. De ontsporing van een reizigerstrein bij Hilversum is de druppel die de emmer doet overlopen.
Nadat in december al een groot deel van de Intercity Direct-vloot uit dienst moest worden genomen wegens niet-verricht onderhoud, een oude stoptrein tussen Den Bosch en Nijmegen strandde met een vastgelopen wielstel en het spoor keer op keer buiten dienst moet worden gesteld wegens noodreparaties, kwam het vandaag te Hilversum tot een ontsporing.
De Inspectie Leefomgeving en Transport onderzoekt de ontsporing, waarbij gelukkig geen reizigers gewond raakten.
Voor Beter OV zal zijn bezorgdheid over de onderhoudstoestand van treinen en sporen aan de inspectie kenbaar maken, en vragen om verscherpt toezicht.
Lekker voorbarig roepen. Applaus
Op het moment dat ik denk dat b2py zijn fantasie de vrije loop gelaten heeft, en alvast een opzetje gemaakt heeft voor Driek, blijkt deze tekst serieus op de site van MVBOV te staan
Op het moment dat ik denk dat b2py zijn fantasie de vrije loop gelaten heeft, en alvast een opzetje gemaakt heeft voor Driek, blijkt deze tekst serieus op de site van MVBOV te staan
Mijn I&M tekstverwerker staat nog op zolder helaas
Niet gezien. Maar het was zelfs met mijn berenconditie maar 5 minuten lopen naar het station in Hilversum, terwijl ik ook nog onderweg een paar keer gestopt ben voor foto's. En de bussen naar Amsterdam en Schiphol zullen dan ook wel daarnaartoe gestuurd worden lijkt me.
Enneh, wat wou je wegslepen aan een trein die met zijn pootjes in de grindbak staat?
Op woensdag 15 januari 2014 19:03 schreef Dr_Flash het volgende: Niet gezien. Maar het was zelfs met mijn berenconditie maar 5 minuten lopen naar het station in Hilversum, terwijl ik ook nog onderweg een paar keer gestopt ben voor foto's. En de bussen naar Amsterdam en Schiphol zullen dan ook wel daarnaartoe gestuurd worden lijkt me.
Enneh, wat wou je wegslepen aan een trein die met zijn pootjes in de grindbak staat?
Die DM'90 staat aan de noordkant tussen Hilversum Noord Mediapark en de ontspoorde trein in. Om weg te slepen, staat 'ie ook nog eens op het verkeerde spoor. In elk geval voor het voorste stel.
Op woensdag 15 januari 2014 17:04 schreef Bitlord het volgende: Nog een plaatje, het wissel rechtsvoor lijkt verschoven te zijn (en de wisselstand lijkt naar rechtdoor te staan ipv linksaf)
Die DM'90 staat aan de noordkant tussen Hilversum Noord Mediapark en de ontspoorde trein in. Om weg te slepen, staat 'ie ook nog eens op het verkeerde spoor. In elk geval voor het voorste stel.
De flessenhals tussen Den Haag HS en Rotterdam is weer duidelijk te voelen: op tijd vertrokken uit Den Haag HS, inmiddels +11 bij binnenkomst te Rotterdam...
... +14 in Dordrecht...
[ Bericht 10% gewijzigd door James1988 op 15-01-2014 19:44:57 ]
En daar is de derde dode in de regio in drie dagen... Nondeju
Op donderdag 28 juni 2012 20:52 schreef Peterselieman het volgende: We hebben Sjorsduels. Saaie wedstrijden waarin niets gebeurt en die ellendig lang duren :P
Ohh pardon, Midden-Brabant. Oisterwijk, Eindhoven en Vught zijn inmiddels afgekruisd. Elke dag één.
Op donderdag 28 juni 2012 20:52 schreef Peterselieman het volgende: We hebben Sjorsduels. Saaie wedstrijden waarin niets gebeurt en die ellendig lang duren :P
Vught-Boxtel is de sjaak qua "aanrijding met persoon".
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Oh ik had er op FB al een gedichtje over geschreven ook
Droge wolken stof afkomstig van beton De wieltjes naast de baan gewoon, omdat het kon!
Hesjes overal Lekker belangrijk doen Oh daar is de brandweer al en die zeiden toen
"Stap maar uit en loop maar terug Hier, geef me een arm. Kijk onze mooie alu-brug Inzetbaar bij alarm!"
Gelukkig was het niet zo ver terug naar het station. Gestrande mensen her en der; als ik maar naar het oosten kon!
Dat ging prima volgens testen dus ik naaide er vantussen. Maar ergens verder naar het westen heet een station nu Naarde Bussen
*Mooi.
*Stil.
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Die alutrappen hadden ze 7 jaar geleden nog niet trouwens. Toen mocht ik bij Oisterwijk ergens nog uit een ICK-rijtuig springen.
Volgens sommige van onze collega's op Somda zouden de eerste twee bakken (drie draaistellen) van de Intercity rechtdoor gereden en de rest wel overgelopen. Het zou in elk geval verklaren waarom de pantograaf (althans het sleepstuk) er van af gevallen was.
Op woensdag 15 januari 2014 19:58 schreef Bitlord het volgende: Volgens sommige van onze collega's op Somda zouden de eerste twee bakken (drie draaistellen) van de Intercity rechtdoor gereden en de rest wel overgelopen. Het zou in elk geval verklaren waarom de pantograaf (althans het sleepstuk) er van af gevallen was.
Op woensdag 15 januari 2014 19:58 schreef Bitlord het volgende: Volgens sommige van onze collega's op Somda zouden de eerste twee bakken (drie draaistellen) van de Intercity rechtdoor gereden en de rest wel overgelopen. Het zou in elk geval verklaren waarom de pantograaf (althans het sleepstuk) er van af gevallen was.
Staat wel duidelijk bij vermeld dat het een persoonlijke opvatting is hè.
God god, zullen we gewoon op het ILT rap[port wachten anders? Trein is stuk, rails is stuk, Bovenleiding is ook een beetje stuk. Niemand gewond, morgen rijden er weer treinen. En hoe het kwam zien we later wel
Nee, dat snap ik.. Maar van deze weet ik het toevallig
Tussen Hilversum en Naarden-Bussum rijden geen treinen door een defecte trein. Er rijden stopbussen tussen Hilversum en Naarden-Bussum. Houdt u rekening met een extra reistijd van 30 - 60 min. Het is nog niet bekend hoe lang dit duurt.
Op woensdag 15 januari 2014 20:06 schreef Dr_Flash het volgende: God god, zullen we gewoon op het ILT rap[port wachten anders? Trein is stuk, rails is stuk, Bovenleiding is ook een beetje stuk. Niemand gewond, morgen rijden er weer treinen. En hoe het kwam zien we later wel
Dat is een bekende hotspot ja. Net als bij Beek-Elsloo, Ermelo, Wolfheze. Krankzinnigengesticht + spoor = bingo.
Ik woon in Elsloo en kan me niet herinneren dat hier in de afgelopen paar jaar ook maar een iemand onder een trein is gekomen... Tevens geen kliniek oid. in de buurt hier.
Ik woon in Elsloo en kan me niet herinneren dat hier in de afgelopen paar jaar ook maar een iemand onder een trein is gekomen... Tevens geen kliniek oid. in de buurt hier.
Oh dan ben ik in de war met oeen andere plek daar. Bunde? Kan best hoor, als iemand het beter weet hoor ik het graag
Dan kunnen we toch gewoon mee met de volgende trein (2 uur later ofzo...)
ja of misschien wel 1 uur later, maar dan valt het hele stadsbezoek in Bremen in de puin, of we moeten ALLES een uur opschuiven. Wat ik op zich ook wel prima vind hoor.
Laten we eerst maar even kijken hoe het loopt. Ben lang genoeg bezig geweest met dat boekie, als ik nou op stel en sprong de helft ineens totaal overnieuwt moet doen dan ehmm. Kan dat gewoon.
Op woensdag 15 januari 2014 21:28 schreef Dr_Flash het volgende: leuk man. Twee keer zo VEEL sporen, dan ook twee keer zo WEINIG treinen. Ja zo komen we er wel
Wat? Er liggen daar geen vier sporen hoor. Vanmiddag toen ik op weg was naar Amsterdam niet in ieder geval.
Op woensdag 15 januari 2014 21:33 schreef Dr_Flash het volgende: tuurlijk liggen er bij Lunetten vier sporen. Tot aan de Schalkwijkse brug liggen er gewoon 4 sporen.
Op woensdag 15 januari 2014 21:33 schreef Dr_Flash het volgende: tuurlijk liggen er bij Lunetten vier sporen. Tot aan de Schalkwijkse brug liggen er gewoon 4 sporen.
Er zijn maar twee sporen in gebruik bij Lunetten. Rest wordt nog aan gewerkt.
Het treinverkeer tussen Hilversum en Naarden-Bussum ligt in ieder geval nog tot en met de ochtendspits van donderdag plat vanwege de ontsporing van een rijtuig van een passagierstrein woensdagmiddag. Gehoopt wordt dat er rond 10.00 uur weer treinen kunnen rijden, maar ook dat is onder voorbehoud, laat een woordvoerder van de NS weten. De trein wordt woensdagavond opgetakeld om te zien wat de schade is aan de trein. Dan wordt besloten of de trein kan worden weggesleept of op een andere wijze moet worden weggehaald. Ook moet nog worden bekeken hoeveel meter spoor en bovenleiding is beschadigd, waarna ook dit nog moet worden hersteld.
Gehoopt wordt dat er donderdagochtend rond 10.00 uur weer treinen kunnen rijden, maar ook dat is onder voorbehoud, laat een woordvoerder van de NS weten.
als ze NU al zoiets zeggen dan wordt het wel vrijdagmiddag.
De schade aan het spoor bij Hilversum is aanzienlijk. De bovenleiding is beschadigd over enkele honderden meters en er moet een wissel worden gerepareerd. Voordat de herstelwerkzaamheden kunnen beginnen moet eerst het treinstel van het spoor worden getakeld. Daarna gaat de aannemer met man en macht aan de slag. Gezien de omvang van de schade kunnen er donderdagochtend helaas nog geen treinen rijden tussen Hilversum en Naarden-Bussum.
Nee, en die omruilactie voor de nieuwe generatie ga ik zo lang mogelijk uitstellen. Dr zit meer geheugen in dat ding, dus meer historiek, en dus bij uitlezen meer ritjes waarin misschien wel een een check in dan wel check out mist
Nee, en die omruilactie voor de nieuwe generatie ga ik zo lang mogelijk uitstellen. Dr zit meer geheugen in dat ding, dus meer historiek, en dus bij uitlezen meer ritjes waarin misschien wel een een check in dan wel check out mist
Ik reageer nog even op de harde kritiek op het door mij op de site van MVBOV 2 uur na de ontsporing geplaatste stukje.
> ZORGEN NA ONTSPORING HILVERSUM
Ja, MVBOV maakt zich wel zorgen over de technische staat van treinen en infra, en dit incident heeft dat verergerd.
> De spoorsector dient onder verscherpt toezicht van de Inspectie Leefomgeving en transport te worden geplaatst. Dat vindt reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV, die zich zorgen maakt over de onderhoudstoestand van spoorinfrastructuur en treinen. De ontsporing van een reizigerstrein bij Hilversum is de druppel die de emmer doet overlopen.
N.a.v. eerdere incidenten hadden we bij MVBOV besloten om te wachten op een goed moment om ILT te verzoeken, nu eindelijk eens stevig in het geweer te komen. Deze ontsporing leek mij een uitgelezen aanleiding om dat plan tot uitvoer te brengen. Uit respect zouden we hebben gezwegen als er slachtoffers waren geweest, want we gaan niet over lijken. Maar stevige ontsporing met nul gewonden: als aanleiding geschikt.
> Nadat in december al een groot deel van de Intercity Direct-vloot uit dienst moest worden genomen wegens niet-verricht onderhoud, een oude stoptrein tussen Den Bosch en Nijmegen strandde met een vastgelopen wielstel en het spoor keer op keer buiten dienst moet worden gesteld wegens noodreparaties, kwam het vandaag te Hilversum tot een ontsporing.
Volgens mij is dit van het eerste tot het laatste woord feitelijk correct.
> De Inspectie Leefomgeving en Transport onderzoekt de ontsporing, waarbij gelukkig geen reizigers gewond raakten. Inzittenden verklaren overigens dat het treinpersoneel de situatie goed onder controle had en dat de evacuatie vlot en ordelijk is verlopen.
Hierin wordt op geen enkele wijze gespeculeerd over de oorzaak. (Sterker nog: in een interview met RTVNH heb ik vanavond de vraag “was dit ongeluk te voorkomen geweest” geweigerd te beantwoorden: ik heb gezegd dat we daarvoor eerst de (voorlopige) uitkomsten van het onderzoek moeten afwachten.)
> Voor Beter OV zal zijn bezorgdheid over de onderhoudstoestand van treinen en sporen aan de inspectie kenbaar maken, en vragen om verscherpt toezicht.
Boem? Nee geen boem Dus wat jou betreft hadden we gewoon door kunnen rijden.
Moet trouwens wel zeggen dat de trein in mijn beleving niet door een ingezette snelremming maar gewoon door weerstand van de onderbouw tot stilstand kwam. Kan ook zijn doordat zo'n machinist ook niet in 1 seconde in de gaten heeft wat er gebeurt natuurlijk. Maar goed, nogmaals. benieuwd naar ILT-rapport.
Toen die ene stroomafnemer z'n schuitje verloor zal de tractie van het desbetreffende stel ook zijn weggevallen, dat merk je wel.
Heeft een treinstel eigenlijk ook een luchtleiding die bij een breuk meteen de remmen aantrekt (zoals bij een cargo)? En hoe werkt dat met meerdere treinstellen die met een AK gecombineerd zijn?
Op donderdag 16 januari 2014 00:35 schreef James1988 het volgende: De treinleiding zit ook in de automatische koppeling verwerkt, dus als in het tweede stel een bak losbreekt zal ook het eerste stel gaan remmen?
Dat lijkt me duidelijk ja. Maar idd, tegenwoordig lopen er ook luchtslangetjes mee door die schuitjes heen, dus als daar wat mee mis gaat verwacht je dat de remmen aanslaan. Het fail-safe principe.
Dat lijkt me duidelijk ja. Maar idd, tegenwoordig lopen er ook luchtslangetjes mee door die schuitjes heen, dus als daar wat mee mis gaat verwacht je dat de remmen aanslaan. Het fail-safe principe.
Die slangetjes zorgen toch dat de panto neergaat bij defect?
Okee. Dan blijft mijn waarneming dus op zich overeind. Want met 2 stellen heb je allicht 2 panto's in de lucht en als er 1 down gaat is dat geen probleem. Op zich.
Ik mag toch aannemen dat de slangetjes in de pantograaf er voor zorgen dat de panto " omhoog" blijft staan. Geen/minder lucht in de slangetjes=panto omlaag.
(of zoals bij een verkeerd weggezette plan V: na anderhalve week-twee weken zakt de pantoograaf, dus kan ook halverwege het dak en de draad gaan staan)
Ja tuurlijk is dat zo, maar er is altijd wel een klein beetje luchtverlies. En bij zo'n weggezette V staat de compressor dan ook al twee weken niet aan, komt geen druk meer bij, dus ja, dan gaat-ie zakken.
ja nou ja ik was even in de veronderstelling dat "defect schuitje" ook meteen "snelremming" zou hebben moeten betekenen vanwege die slangetjes, maar die systemen zijn dus blijkbaar niet gekoppeld.
Overigens weet ik niet welk treinstel zijn schuitje verloren is, ik vermoed de 40nogwat op kop, want mijn stel, de 4202 achterop, had nog een uur lang bovenleidingsspanning volgens de conducteur (ook al ging na een kwartier de verlichting op minimaal en deed de airco het meteen al niet meer, waardoor ik dus dacht dat we meteen al op de accu draaiden)
Op donderdag 16 januari 2014 00:49 schreef Dr_Flash het volgende: ja nou ja ik was even in de veronderstelling dat "defect schuitje" ook meteen "snelremming" zou hebben moeten betekenen vanwege die slangetjes, maar die systemen zijn dus blijkbaar niet gekoppeld.
De slangetjes in de stroomafnemer zijn bedoeld om te voorkomen dat de bovenleiding wordt neergehaald bij een defect aan dat ding. De meeste treinen hebben twee stroomafnemers, als tijdens de rit een stroomafnemer daalt kan men de rit uitrijden met de andere stroomafnemer (daarna zal het wel een retourtje werkplaats worden).
quote:
Overigens weet ik niet welk treinstel zijn schuitje verloren is, ik vermoed de 40nogwat op kop, want mijn stel, de 4202 achterop, had nog een uur lang bovenleidingsspanning volgens de conducteur (ook al ging na een kwartier de verlichting op minimaal en deed de airco het meteen al niet meer, waardoor ik dus dacht dat we meteen al op de accu draaiden)
Hmm, ik denk dat de conducteur ernaast zat. Airco uit en minimale verlichting duidt op noodstroom.
Op donderdag 16 januari 2014 00:49 schreef Dr_Flash het volgende: ja nou ja ik was even in de veronderstelling dat "defect schuitje" ook meteen "snelremming" zou hebben moeten betekenen vanwege die slangetjes, maar die systemen zijn dus blijkbaar niet gekoppeld.
Gelukkig niet Die luchtslangetjes in de schuitjes zijn overigens alleen te vinden in VIRM als ik het goed heb. Als bij een ontsporing de bakken zover uitelkaar getrokken worden dat de luchtslang van de treinleiding loskomt, volgt automatisch een snelremming. Mcn zal dan ook zijn stroomafnemers moeten laten zakken en alarmoproep+gevaarsein moeten maken. Dat het licht is blijven branden klopt wel, en inderdaad gaat na een kwartiertje (+/-) de boel op de noodverlichting. Zeer vermoedelijk heeft de mcn dus wel degelijk zijn stroomafnemers laten zakken.
Op donderdag 16 januari 2014 01:00 schreef James1988 het volgende: Hmm, ik denk dat de conducteur ernaast zat. Airco uit en minimale verlichting duidt op noodstroom.
ja hoi, ik was daar net nog. Maar dit is toch wel alle ambitieloosheid voorbij.
Want we weten allemaal dat als er NU al gerekend wordt op 4-5 dagen, dat het meer dan een week gaat duren. Dan wil ik echt heel graag weten wat er allemaal precies ZO heel erg stuk is aan trein, onderbouw en bovenbouw, dat dat ZO lang moet duren. Want dit is onacceptabel. Eerder was het al "einde dienst" en later "tot na de ochtendspits van donderdag (dus dan weet je dat het vrijdagmiddag wordt ) maar dit gaat wel alle perken te buiten.
In 1962 gebeurde het ongeluk bij Harmelen op 8 januari om 9.19u:
quote:
Met behulp van twee autokranen en snijbranders werden de lichtere wrakstukken verwijderd.Om ± 2:00 uur ´s-nachts was de baan vrij van ontspoord materieel en wrakstukken en waren de laatste slachtoffers afgevoerd. In de loop van de nacht van 9 januari 1962 werd de baan zover hersteld, dat deze ´s-morgens om 8:00 uur berijdbaar was met 5 km/uur. Om 9:00 uur werd begonnen met het aanbrengen van de bovenleiding. Om 16:00 uur stond de bovenleiding onder spanning. De eerste drie treinen passeerden de plaats van het ongeval met 30 km/uur. Daarna werd tot de volgende ochtend 8:00 uur met 60 km/uur gereden, waarna baanvaksnelheid werd hervat.
Oftewel: een veel kleiner ongeval (slechts een ontsporing), de techniek is 50 jaar verder maar het herstel duurt ruim 5x zo lang
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Oftewel: een veel kleiner ongeval (slechts een ontsporing), de techniek is 50 jaar verder maar het herstel duurt ruim 5x zo lang
Ja, dat zei iemand vanmiddag ook al en die werd toen zowat vermoord. Ik had het zelf ook niet gedacht, maar dat er nu koudweg een prognose van 5 dagen afgegeven wordt is een totaal brevet van onvermogen.
Die +32 wil ik voor Deventer nog wel geloven, maar in Bentheim kan er zeker 10 minuten ingelopen worden met een snelle locwissel. De sprinter kan in Rijssen aan de kant, Deventer-Almelo staat 26 minuten voor, dat kan ook wel in 21 met een beetje doorrijden, Almelo-Hengelo kan in 9-10 ipv 11.
Oftewel: +10 bij vertrek uit Bentheim als ze het goed doen.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Reisadvies: * Utrecht<->Almere omreizen via Amsterdam Zuid. * Amersfoort<->Schiphol en Amersfoort<->Amsterdam omreizen via Utrecht Centraal..
Zal wel lekker knus worden op de omleidingsroute, aan het begin van de spits:
quote:
Utrecht C.-Amersfoort Donderdag 16 Januari 05:57 Oorzaak Tussen Utrecht C. en Amersfoort rijden minder treinen door een wisselstoring. Er rijden stopbussen tussen Den Dolder en Soest. Verwachting Houdt u rekening met een extra reistijd van 15 - 30 min. De verstoring is naar verwachting rond 7:30 uur verholpen.
Gisteren op station Tilburg een omroep over het rookverbod, tweemaal, in het Duits. Geen omroep gehoord in het Nederlands, Engels, Frans of plaatselijk dialect.
Ja, dat zei iemand vanmiddag ook al en die werd toen zowat vermoord. Ik had het zelf ook niet gedacht, maar dat er nu koudweg een prognose van 5 dagen afgegeven wordt is een totaal brevet van onvermogen.
Hopen dat dit commentaar op wat meer sympathie kan rekenen:
Op donderdag 16 januari 2014 00:24 schreef DriekOplopers het volgende: Ik reageer nog even op de harde kritiek op het door mij op de site van MVBOV 2 uur na de ontsporing geplaatste stukje.
> ZORGEN NA ONTSPORING HILVERSUM
Ja, MVBOV maakt zich wel zorgen over de technische staat van treinen en infra, en dit incident heeft dat verergerd.
> De spoorsector dient onder verscherpt toezicht van de Inspectie Leefomgeving en transport te worden geplaatst. Dat vindt reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV, die zich zorgen maakt over de onderhoudstoestand van spoorinfrastructuur en treinen. De ontsporing van een reizigerstrein bij Hilversum is de druppel die de emmer doet overlopen.
N.a.v. eerdere incidenten hadden we bij MVBOV besloten om te wachten op een goed moment om ILT te verzoeken, nu eindelijk eens stevig in het geweer te komen. Deze ontsporing leek mij een uitgelezen aanleiding om dat plan tot uitvoer te brengen. Uit respect zouden we hebben gezwegen als er slachtoffers waren geweest, want we gaan niet over lijken. Maar stevige ontsporing met nul gewonden: als aanleiding geschikt.
> Nadat in december al een groot deel van de Intercity Direct-vloot uit dienst moest worden genomen wegens niet-verricht onderhoud, een oude stoptrein tussen Den Bosch en Nijmegen strandde met een vastgelopen wielstel en het spoor keer op keer buiten dienst moet worden gesteld wegens noodreparaties, kwam het vandaag te Hilversum tot een ontsporing.
Volgens mij is dit van het eerste tot het laatste woord feitelijk correct.
> De Inspectie Leefomgeving en Transport onderzoekt de ontsporing, waarbij gelukkig geen reizigers gewond raakten. Inzittenden verklaren overigens dat het treinpersoneel de situatie goed onder controle had en dat de evacuatie vlot en ordelijk is verlopen.
Hierin wordt op geen enkele wijze gespeculeerd over de oorzaak. (Sterker nog: in een interview met RTVNH heb ik vanavond de vraag “was dit ongeluk te voorkomen geweest” geweigerd te beantwoorden: ik heb gezegd dat we daarvoor eerst de (voorlopige) uitkomsten van het onderzoek moeten afwachten.)
> Voor Beter OV zal zijn bezorgdheid over de onderhoudstoestand van treinen en sporen aan de inspectie kenbaar maken, en vragen om verscherpt toezicht.
Dit is exact wat we gaan doen.
Ic direct erbij halen snap ik niet helemaal, dit ongeval lijkt vooral op een probleem ontstaan door de infrastructuur. Dus Prorail en niet de NS.
Bovendien suggereer je wel degelijk dat door het 'slechte' onderhoud dit ongeval is ontstaan.(einde 2e kopje)
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
Overigens is het momenteel staan in de IC Amersfoort - Utrecht maar was de trein wel degelijk langer dan normaal. Nu nog kijken of dat ook geld voor de IC's richting Amsterdam/Schiphol
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
Kut ns. . Tipje, ga nooit in dicussie over dat weekend-vrij abonnement met kortingsperiodes en vergeet de maand daarna om je abonnement te betalen waardoor je uiteindelijk ipv 1x 40 euro - 3x 40 euro betaald (40 NS, 40 handmatig overgemaakt naar NS en 40 euro incassokosten).
Nu weet ik niet zeker of ik december 2013 heb betaald en staat de factuur voor januari 2014 ook op 40 euro ipv de oh zo beloofde 29 euro. (En dan heb ik er nog achteraan gebeld ook om te kijken of het klopte.) "Nee sorry mevrouw, wij van de klantenservice kunnen niet kijken in uw betaalgegevens."
Het is dat ik afhankelijk ben van dat rot abonnement, anders had ik m allang opgezegd.
Ic direct erbij halen snap ik niet helemaal, dit ongeval lijkt vooral op een probleem ontstaan door de infrastructuur. Dus Prorail en niet de NS.
Bovendien suggereer je wel degelijk dat door het 'slechte' onderhoud dit ongeval is ontstaan.(einde 2e kopje)
Een ontsporing kan zowel door materieel (zie Borne) als door infra (zie Bretigny) ontstaan. Nu al vooruit lopen op de oorzaak is rijkelijk voorbarig. Slechte beurt, Driek.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Tussen Hilversum en Naarden-Bussum rijden geen treinen door herstelwerkzaamheden. De Intercity Berlijn wordt vanaf Amsterdam Centraal omgeleid en stopt niet in Hilversum, Amersfoort en Apeldoorn. Reis vanaf Hilversum, Amersfoort en Apeldoorn naar Deventer en stap hier over op de Intercity Berlijn. Houdt u rekening met een extra reistijd van ongeveer 30 minuten. De verstoring is naar verwachting 20 januari rond 6:00 uur verholpen.
Dit bericht is geplaatst op donderdag 16 januari om 08:00 uur
Amsterdam - Deventer non-stop?
Wel typisch weer... vorig jaar werd een paar dagen voor ons rondje de V250 uit de dienst genomen, nu ligt er een deel van het traject uit. Het is ons niet gegund.
Kunnen ze de Pimpel niet langs Nijverdal sturen? Zo te zien loopt het ding pas twintig minuten planschade op tussen Zwolle en Deventer. Én dan kunnen Mono en ik zaterdag gewoon blijven zitten vanaf Zwolle...
Wel typisch weer... vorig jaar werd een paar dagen voor ons rondje de V250 uit de dienst genomen, nu ligt er een deel van het traject uit. Het is ons niet gegund.
Op donderdag 16 januari 2014 09:06 schreef ziggyziggyziggy het volgende: Kunnen ze de Pimpel niet langs Nijverdal sturen? Zo te zien loopt het ding pas twintig minuten planschade op tussen Zwolle en Deventer. Én dan kunnen Mono en ik zaterdag gewoon blijven zitten vanaf Zwolle...
Even in de gaten houden wat de Pimpel doet (is de +30 die de eerste trein van de dag heeft structureel?) en dan verder kijken.
Net ff aan de planner bij NS HiSpeed gevraagd: Er wordt rekening gehouden met +30 voor ICB-treinen, daar de vertrektijd op het hele uur blijft. Bij vroegtijdig kunnen aanpassen van de dienstregeling zou de ICBerlijn ongeveer 25 minuten eerder uit Amsterdam moeten vertrekken. Omdat het niet beter in de dienstregeling past, zal de ICBerlijn 8 minuten later als gepland uit Amsterdam moeten vertrekken. De trein heeft in Deventer een vertraging van ongeveer 30 tot 35 minuten te pakken. Op dit moment stopt de trein ook in Zwolle en Almere, maar of dit blijvend is, weten zij nog niet. Dit is in de loop van de dag bekend, en hij zal mij daar over informeren.
Maar hierbij geld: Bij de opgelopen vertraging zal er direct worden vertrokken als het sein veilig is. Wees dus altijd op tijd.
[..] Er wordt rekening gehouden met +30 voor ICB-treinen, daar de vertrektijd op het hele uur blijft. Bij vroegtijdig kunnen aanpassen van de dienstregeling zou de ICBerlijn ongeveer 25 minuten eerder uit Amsterdam moeten vertrekken. Omdat het niet beter in de dienstregeling past, zal de ICBerlijn 8 minuten later als gepland uit Amsterdam moeten vertrekken. De trein heeft in Deventer een vertraging van ongeveer 30 tot 35 minuten te pakken.
Ofwel, de kans dat we onze aansluiting in Osnabrück (17 minuten) halen is klein.
Vanaf Osnabrück gaat er ieder uur een Fernverkehr-trein en een RE richting Bremen. Als we onze aansluiting niet meer kunnen halen (wat waarschijnlijk is) kunnen we zo'n IC pakken van een uur later. Helaas geen ICE dan
Het is denk ik wel verstandig om even langs de boordchef te gaan i.v.m. de Zugbinding?
Ja, je kan je melden bij de treinchef in de ICBerlijn, die kan daar dan een aantekening voor maken. En als de vertraging inloopt, kan hij vragen aan de Betriebszentrale Fernverkehr of de aansluiting mag wachten.
Toevallig ben ik afgelopen jaar bij de Betriebszentrale Fernverkehr geweest van het NRW (te Duisburg), en daar werd aardig wat uitgelegd. Fernverkehr: - Hoeveel reizigers zijn gedupeerd bij het missen van de overstap - Als de aansluitende trein een X-aantal minuten wacht, hoeveel vertraging loopt deze trein dan in na vertrek? - Gaan er overstappen verloren op een volgend station voor de aansluitende trein als deze wacht? - Moet een RE/RB dan even wachten om het Fernverkehr voorbij te laten?
In theorie wacht Fernverkehr op elkaar als het dus geen grotere gevolgen heeft, bij het Regionalverkehr is het ingewikkelder. Een RE en RB wachten op Fernverkehr, maar een RE wacht niet op een RB. Een RB wacht wel op een RE, en met S-bahnen zijn eigenlijk geen afspraken.
De prioriteit is ook duidelijk: - Fernverkehr - Nahverkehr, in de volgorde: * RE * RB * S-bahn - Guterverkehr
Een goederentrein zal dus altijd moeten wijken, ookal heeft een RE +10 en rijdt de goederentrein in zijn eigen pad. Als er een RB achter hangt, is het afhankelijk of de RB sneller is als de goederentrein of niet.
En je op tijd melden bij de treinchef helpt ook. Niet 5 minuten voor Osnabrück pas, maar net na vertrek uit Bentheim. Dan kunnen ze alvast bellen en dergelijke.
Kreeg zojuist de melding van de planner bij NSH dat de stops in Zwolle en Almere aanblijven.
Ook de DB Bahn meldt dit inmiddels:
quote:
Aktuell liegen uns folgende Meldungen für den Fernverkehr vor: Haltausfälle zwischen Deventer und Amsterdam IC-Linie 77
Haltausfälle zwischen Deventer und Amsterdam IC-Linie 77 Auf Grund einer Entgleisung in Hilversum (NL) werden bis vsl. einschließlich Sonntag den 19.01.2014 die IC-Züge der Linie 77 (Berlin - Hannover - Bad Bentheim - Hengelo - Almelo - Amsterdam) zwischen Deventer (NL) und Amsterdam (NL) in beiden Richtungen umgeleitet. Die planmäßigen Halte Apeldoorn (NL), Amersfoort (NL) sowie Hilversum (NL) entfallen, dafür sind Ersatzhalte in Zwolle (NL) und Almere C (NL) eingerichtet. Bedingt durch die Umleitung muss mit Verspätungen von bis zu 30 Minuten gerechnet werden.
Bitte informieren Sie sich auch vor Reiseantritt über die Reiseauskunft der Deutschen Bahn unter www.bahn.de/reiseauskunft über Ihre gewählte Zugverbindung oder unter www.bahn.de/aktuell über die aktuelle Lage.
De haltering in Zwolle is op 8:28 - 10:28 - 12:28 enz richting Duitsland, is mij net gemeld. Spoor is nog niet bekend.
Op donderdag 16 januari 2014 10:07 schreef greavy het volgende: Zaterdag reis ik per IC of IC/ICd naar Amsterdam en neem dan IC143. Weet niet wat James doet?
Op donderdag 16 januari 2014 08:23 schreef DriekOplopers het volgende: Zojuist ProRail aan de lijn. De beschadigde wissels worden voorzichtig uitgegraven ivm onderzoek naar de oorzaak. Dat kost meer tijd.
kan best voorstellen dat ze dit willen doen omdat het wisseltje er nogal vreemd bij lag, maar vijf dagen voor herstel? Desnoods haal je de wissels tijdelijk weg en plaats je ze op een later moment in het jaar terug.
kan best voorstellen dat ze dit willen doen omdat het wisseltje er nogal vreemd bij lag, maar vijf dagen voor herstel? Desnoods haal je de wissels tijdelijk weg en plaats je ze op een later moment in het jaar terug.
Ja, en dat doe je even in een uurtje.
nee, maar dan zou het mogelijk moeten zijn om in de loop van vrijdag weer het spoor in dienst te nemen. Voor die wisseltjes heb je daarna nog een buitendienststelling van 52 uur nodig.
Op donderdag 16 januari 2014 10:02 schreef greavy het volgende: Kreeg zojuist de melding van de planner bij NSH dat de stops in Zwolle en Almere aanblijven.
Ook de DB Bahn meldt dit inmiddels:
[..]
De haltering in Zwolle is op 8:28 - 10:28 - 12:28 enz richting Duitsland, is mij net gemeld. Spoor is nog niet bekend.
Op donderdag 16 januari 2014 10:19 schreef greavy het volgende: Onze trein is die van 10:28 uit Zwolle. Kan je toch later van huis weg? Alleen vreemd dat de reisplanners geen vertreksporen weten in Almere en Zwolle
het gaat niet om de ochtend, maar om iets dat ik 's avonds heb, waardoor ik daar mogelijk een uur later ben
Op donderdag 16 januari 2014 10:19 schreef greavy het volgende: Onze trein is die van 10:28 uit Zwolle. Kan je toch later van huis weg? Alleen vreemd dat de reisplanners geen vertreksporen weten in Almere en Zwolle
ik denk niet dat ze er stoppen, maar dat Deventer weer de eerste reguliere stop is
ROVER klaagt nu dat er SGM ingezet wordt in de sprinters tussen Breda/Roosendaal-Den Haag, want de rolstoelers hebben nu weer hulp nodig. Hoefde bij SLT niet, zeggen zij.
Op donderdag 16 januari 2014 10:10 schreef greavy het volgende: de ICDirect dan zeker? Die van 7:54 uit Rotterdam naar Amsterdam had ik in de planning, ben je 8:36 in het Amsterdamse. 7:27 (?) uit Breda dus
ik denk niet dat ze er stoppen, maar dat Deventer weer de eerste reguliere stop is
Ook NS Lowspeed meld de stop in Zwolle
Versperring Hilversum
Tussen Hilversum en Naarden-Bussum rijden geen treinen door herstelwerkzaamheden. InterCity Berlijn wordt vanaf Amsterdam Centraal omgeleid en stopt niet in Hilversum, Amersfoort en Apeldoorn. Reis vanaf Hilversum, Amersfoort en Apeldoorn naar Deventer en stap hier over op IC Berlijn. IC Berlijn stopt extra in Almere C en Zwolle. Houdt u rekening met een extra reistijd van ongeveer 30 minuten.
De verstoring is naar verwachting 20 januari rond 6:00 uur verholpen.
Dit bericht is geplaatst op donderdag 16 januari om 08:00 uur
Op donderdag 16 januari 2014 10:33 schreef greavy het volgende: ROVER klaagt nu dat er SGM ingezet wordt in de sprinters tussen Breda/Roosendaal-Den Haag, want de rolstoelers hebben nu weer hulp nodig. Hoefde bij SLT niet, zeggen zij.
Maar nu hebben de rolstoelers op een ander traject waar nu wel SLT wordt ingezet geen hulp nodig. Je verplaatst het probleem enkel.
Op donderdag 16 januari 2014 10:33 schreef greavy het volgende: ROVER klaagt nu dat er SGM ingezet wordt in de sprinters tussen Breda/Roosendaal-Den Haag, want de rolstoelers hebben nu weer hulp nodig. Hoefde bij SLT niet, zeggen zij.
Opzich hebben ze gelijk, Kan me voorstellen dat het op dit trajact vaker voorkomt dat mensen hulp nodig hebben dan andere trajecten.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
Dit traject hoort ook geen SGM te rijden, want het is nu te veel haringen in een te klein tonnetje in de spits. Maximaal SGM5/6 waar voorheen SLT8/10 reed. En dan durven ze zelfs nog losse SGMmetjes in te zetten in de spits
Ik keek net raar op toen ik de IC Berlijn in Zwolle zag wegrijden, ben er stiekem wel blij mee, kan ik morgen mooi rechtstreeks van Zwolle de grens over.
Op donderdag 16 januari 2014 10:43 schreef Facepalm het volgende: Ik keek net raar op toen ik de IC Berlijn in Zwolle zag wegrijden, ben er stiekem wel blij mee, kan ik morgen mooi rechtstreeks van Zwolle de grens over.
Dit. Komt goed uit zaterdag Hoef ik ook niet over te stappen in Zwolle via Nijverdal etc. Al ga ik het wel missen, wilde nog even in de DM'90 een paar foto's schieten.
Dit. Komt goed uit zaterdag Hoef ik ook niet over te stappen in Zwolle via Nijverdal etc. Al ga ik het wel missen, wilde nog even in de DM'90 een paar foto's schieten.
Dan ga je een keertje op en neer naar Kampen, bazenstad
Sjonge.. Dan vraag ik me toch af wat er Frans is aan "voorzichtig uitgegraven IVM ONDERZOEK". Dat betekent gewoon dat alles minutieus bekeken gaat worden in plaats van dat de hele rommel in een keer eruitgehaald wordt (wat natuurlijk veel sneller is).
Op donderdag 16 januari 2014 10:14 schreef _JdM_ het volgende: Die wissels waren afwijkend (licht meegebogen) en gaan tijdelijk vervangen worden door 2x recht spoor.
Een trein uit Amersfoort/Utrecht naar Naarden Bussem kan dus alleen nog maar op spoor 4/5. (of linkerspoor Hilversum-Crailoo)
Doet me denken aan die ontsporing bij Muiderpoort (2008), daar zijn de bewuste wissels, die bij de herstelwerkzaamheden waren vervangen door recht spoor, nooit meer teruggekeerd...
Doet me denken aan die ontsporing bij Muiderpoort (2008), daar zijn de bewuste wissels, die bij de herstelwerkzaamheden waren vervangen door recht spoor, nooit meer teruggekeerd...
Waarmee compleet Amsterdam CS-Amsterdam Bijlmer ArenA uit twee losse sporen bestaat. Enkelspoor rijden gaat daar dus niet.
Sjonge.. Dan vraag ik me toch af wat er Frans is aan "voorzichtig uitgegraven IVM ONDERZOEK". Dat betekent gewoon dat alles minutieus bekeken gaat worden in plaats van dat de hele rommel in een keer eruitgehaald wordt (wat natuurlijk veel sneller is).
er is niets Frans aan, alleen dat het nu ook weer geen hogere school wiskunde is
Dan ga je een keertje op en neer naar Kampen, bazenstad
Zit de Majesteit er nog op dat pleintje vlakbij de brug van het station? Daar ging ik nog regelmatig met een klasgenoot wat drinken toen ik nog in Zwolle woonde.
er is niets Frans aan, alleen dat het nu ook weer geen hogere school wiskunde is
Je kan de hele meuk in een dagje regelen maar dan kan je het veiligheidonderzoek vergeten. Begon Rikus gister niet iets over veiligheid en slecht onderhoud? Mensen die hetzelfde roepen krijgen het voor elkaar dat het wat langer duurt dan strikt noodzakelijk.
Aangezien ik het een beetje een vreemd ongeval vind omdat het lastig is te weten te komen wat er nu precies gebeurd is, denk ik dat het onderzoek niet zo'n vreemd idee is. Al denk ik dat men daar best wat tempo bij mag hebben.
ik heb er ook geen probleem mee dat ze minutieus uit willen zoeken wat er precies gebeurd is, maar dan nog zou je mogen verwachten dat er zaterdag bij aanvang dienstregeling weer wat rijdt en niet maandag pas.
Zit de Majesteit er nog op dat pleintje vlakbij de brug van het station? Daar ging ik nog regelmatig met een klasgenoot wat drinken toen ik nog in Zwolle woonde.
Ja de Majesteit zit er nog altijd. Ook een leuke is de brug aflopen en dan op de Oudestraat naar rechts, kom je na een klein stukje op een plein en daar zit de Stomme van Campen, die hebben heel veel lekker speciaalbier.
Op donderdag 16 januari 2014 11:05 schreef Peterselieman het volgende: ik heb er ook geen probleem mee dat ze minutieus uit willen zoeken wat er precies gebeurd is, maar dan nog zou je mogen verwachten dat er zaterdag bij aanvang dienstregeling weer wat rijdt.
Maar nu hebben de rolstoelers op een ander traject waar nu wel SLT wordt ingezet geen hulp nodig. Je verplaatst het probleem enkel.
Het vervelende is vooral dat het probleem elke keer weer opnieuw verplaatst wordt. Het is nauwelijks bij te houden op welke trajecten er nu wel of niet treinen met een gelijkvloerse instap rijden. Het zelfde (of nou ja, eigenlijk precies omgekeerd) geldt voor het wel of niet aanwezig zijn van toiletten.
Het is blijkbaar te lastig voor NS om gewoon eens te zeggen: vanaf nu rijden er op dit en dit traject gelijkvloerse treinen en dat blijft zo.
Het vervelende is vooral dat het probleem elke keer weer opnieuw verplaatst wordt. Het is nauwelijks bij te houden op welke trajecten er nu wel of niet treinen met een gelijkvloerse instap rijden. Het zelfde (of nou ja, eigenlijk precies omgekeerd) geldt voor het wel of niet aanwezig zijn van toiletten.
Het is blijkbaar te lastig voor NS om gewoon eens te zeggen: vanaf nu rijden er op dit en dit traject gelijkvloerse treinen en dat blijft zo.
Mee eens, ik zou zelfs zeggen dat de NS in de reisplanner erbij moet zetten welke trein komt voorrijden, met name op sprintertrajecten. Zodat de rolstoelers daarop kunnen anticiperen door bijvoorbeeld op tijd NS te bellen om te vragen om een servicemedewerker op die en die tijdstip. Als er een SLT komt hoeven ze niets te doen.
Ja de Majesteit zit er nog altijd. Ook een leuke is de brug aflopen en dan op de Oudestraat naar rechts, kom je na een klein stukje op een plein en daar zit de Stomme van Campen, die hebben heel veel lekker speciaalbier.
Goed idee, daar ga ik binnenkort eens even buurten dan
Mee eens, ik zou zelfs zeggen dat de NS in de reisplanner erbij moet zetten welke trein komt voorrijden, met name op sprintertrajecten. Zodat de rolstoelers daarop kunnen anticiperen door bijvoorbeeld op tijd NS te bellen om te vragen om een servicemedewerker op die en die tijdstip. Als er een SLT komt hoeven ze niets te doen.
Dit. Maar materieelplanning is niet de sterkste kant van de NS Wat dat betreft hebben wij het wat makkelijker. Enige waar onze materieelplanning rekening mee moet houden zijn de Duitse stelletjes (Indusi) die daadwerkelijke de grens over gaan. Voor de rest is al het materieel hetzelfde.
Omdat jullie weer een rondje hebben geplanned. Doe dat nu ook gewoon niet dan hebben andere reizigers ook geen last van vertraging. En had ik morgen zonder gedoe mijn retourtje Hilversum Amsterdam Zuid kunnen maken.
Ik had gisteren ook weer een lekkere reis hoor. Moest van Eindhoven naar Roosendaal na een tof avondje pubquizzen.
IC van 23:03 zou gewoon normaal rijden. Om 23:15 verdwijnt-ie van het bord. Om 23:20 staat de sprinter naar Nijmegen klaar en vertelt de conducteur doodleuk dat er toch echt is omgeroepen dat de IC van 23:03 is opgeheven. Dus de ong. 60 mensen op het perron hebben gewoon allemaal niet goed geluisterd. Ongelofelijke teringmongool. IC van 23:33 verschijnt op het bord. Pas om 23:45 verschijnt de melding dat-ie +15 heeft. Is er om 23:55 nog steeds niet. Via de omroep krijgen reizigers naar Tilburg het advies om de Sprinter vanaf spoor 2 te nemen. Iedereen perron af, tunnel door, perron op, trein in. Zodra iedereen zit komt er weer een NS figuur binnenlopen met de mededeling dat deze sprinter is opgeheven en iedereen weer terug naar spoor 6 moet lopen waar nu eindelijk de IC binnenkomt. Met +65 uit Eindhoven vertrokken, met +80 in Breda aangekomen waar ik me maar heb laten oppikken.
0 relevante omroepen gehoord. Geen enkel NS personeelslid die kon vertellen wat er aan de hand was en een denigrerende klereleijer van een conducteur die vrolijk komt vertellen dat de reizigers niet goed luisteren. Ongekend gefaal weer.
Prachtige beelden. Ben als kleine Monopoly 3 weken lang op Corsica geweest met de oude lui op vakantie. Heel mooi eiland, maar geen treinen gezien toen (helaas!).
Het is gewoon Prorail die de trein deed ontsporen . Zo komen ze mooi van de overbodige wissels af.
Dat is maar een doel he. Een "streven". Mocht nou onverhoopt stomtoevallig blijken dat dat niks met de werkelijkheid te maken heeft, dan, tsja... Dan niet
Wat ik nou niet snap he. Waarom betaal je nu alleen toeslag voor de exFyra tussen schiphol - Rotterdam? Omdat dat stuk spoorlijn de HSL zit? Hoe lang blijft NSH of de overheid nog aanklooien?
Het is toch veel verstandiger om een nieuwe aanbesteding uit te schrijven?
Op donderdag 16 januari 2014 14:42 schreef bloodysunday het volgende: Wat ik nou niet snap he. Waarom betaal je nu alleen toeslag voor de exFyra tussen schiphol - Rotterdam? Omdat dat stuk spoorlijn de HSL zit? Hoe lang blijft NSH of de overheid nog aanklooien?
Het is toch veel verstandiger om een nieuwe aanbesteding uit te schrijven?
Omdat de overheid extra veel geld vraagt voor ritten over de HSL en NS dit mag doorberekenen met een toeslag van 20 tot 30 %. Die case is alleen niet sluitend voor NS.
"Geachte treinkopper. Iemand anders was u voor, u bent nog niet aan de beurt."
Hadden we vorig jaar toch een keer? Springer bij Nunspeet ofzo, anderhalf uur later reden de eerste treinen weer en dook er gelijk weer iemand voor. Alsof ze nummertjes hadden getrokken...
Op donderdag 16 januari 2014 16:54 schreef Dr_Flash het volgende: Wordt er wel doorgewerkt na 17:00? Of waarom anders staat de prognose nog STEEDS op 20 januari?
Leg jij het dan eens uit als je het zo goed weet. Waarom kost hier 250 meter rechtdoorgaand dubbelspoor meer tijd dan daar 4 km?
Omdat het in Borne vier kilometer recht spoor betrof wat je makkelijk met een ombouwtrein kan doen. Het loont nauwelijks, voor zover dit al loont, om 200 meter dubbelspoor te vervangen. Als je de vorderingen zo ziet durf ik wel te zeggen dat zaterdag de Pimpel gewoon over Amersfoort naar Duitsland gaat trouwens.
Reizigers tussen Utrecht (en verder) en Almere (en verder) zijn zwaar gedupeerd door de stremming bij Hilversum. Zij moeten nu omreizen via Amsterdam Zuid. Dat is een onnodig lange omweg. Voor Beter OV heeft verzocht, de Intercity’s tussen Utrecht en Amsterdam extra te laten stoppen te Duivendrecht. Dat bespaart de reizigers al gauw een kwartier tijdverlies.
AAN: NS ProRail
Reizigers tussen Utrecht (en verder, Zoals Amersfoort en omstreken) en Almere moeten nu omreizen via Amsterdam Zuid. Hierbij het verzoek om de Intercity’s tussen Utrecht en Amsterdam extra te laten stoppen op Duivendrecht. Dat scheelt de betrokken reizigers reistijd.
De dienstregeling tussen Utrecht en Amsterdam is ruim genoeg om die stops te kunnen doen: ook bij geplande werkzaamheden gebeurt dat.
Op donderdag 16 januari 2014 17:19 schreef DriekOplopers het volgende: De dienstregeling tussen Utrecht en Amsterdam is ruim genoeg om die stops te kunnen doen: ook bij geplande werkzaamheden gebeurt dat.
Of op Breukelen als er weer eens wat blik dwars op de weg staat
hier in het centrum waren ze doodleuk om 20:00 nog in een pand aan het klussen hoor
Om vijf uur begonnen zeker? Meeste van die bouwvakkersbusjes racen om half vier sneller en betrouwbaarder dan een fyra van de baas naar hun eigen beunhazerij...
"Once you know what the question actually is, you'll know what the answer means."
En dan nog wat, als je een wisselcomplex, wat de oorzaak is van deze ontsporing, verwijdert en vervangt door rechtdoorgaand spoor, dan is DAARMEE al voorkomen dat hetzelfde probleem op die plek nog een keer optreedt. Dus wat rukt het wat het probleem was? Voorzichtig uitgraven is voor mietjes. Lossnijden en hup de kliko in
Op donderdag 16 januari 2014 17:59 schreef Dr_Flash het volgende: En dan nog wat, als je een wisselcomplex, wat de oorzaak is van deze ontsporing, verwijdert en vervangt door rechtdoorgaand spoor, dan is DAARMEE al voorkomen dat hetzelfde probleem op die plek nog een keer optreedt. Dus wat rukt het wat het probleem was? Voorzichtig uitgraven is voor mietjes. Lossnijden en hup de kliko in
Doe niet zo. Dat wisselcomplex komt op een later moment terug.
Dus hoe ik Zaterdag op tijd van Den Haag de pimpel in kom is puzzelen, en de overstap naar de ICE is ook een twijfelgevalletje... hmmmm, hoe zit dat met die kaartjes? Als je door vertraging van treinen je eigen trein mist en je hebt treinbinding, wat dan?
Op donderdag 16 januari 2014 18:04 schreef Peter het volgende: Dus hoe ik Zaterdag op tijd van Den Haag de pimpel in kom is puzzelen, en de overstap naar de ICE is ook een twijfelgevalletje... hmmmm, hoe zit dat met die kaartjes? Als je door vertraging van treinen je eigen trein mist en je hebt treinbinding, wat dan?
Het is even puzzelen, maar ik neem aan dat je sowieso met een ICE kaartje ook wel in de RE van een half uurtje of zo later mag.
Dat is volgens ProRail-communicatie nog maar zeer de vraag.
Ze hebben geen keus. Maar of dat nog voor de zomer gaat gebeuren. Dat er ook nog geen eenduidig besluit over genomen is lijkt me duidelijk. Prorail AM heeft wel iets anders aan zijn hoofd.
Op donderdag 16 januari 2014 17:19 schreef DriekOplopers het volgende: Reizigers tussen Utrecht (en verder) en Almere (en verder) zijn zwaar gedupeerd door de stremming bij Hilversum. Zij moeten nu omreizen via Amsterdam Zuid. Dat is een onnodig lange omweg. Voor Beter OV heeft verzocht, de Intercity’s tussen Utrecht en Amsterdam extra te laten stoppen te Duivendrecht. Dat bespaart de reizigers al gauw een kwartier tijdverlies.
AAN: NS ProRail
Reizigers tussen Utrecht (en verder, Zoals Amersfoort en omstreken) en Almere moeten nu omreizen via Amsterdam Zuid. Hierbij het verzoek om de Intercity’s tussen Utrecht en Amsterdam extra te laten stoppen op Duivendrecht. Dat scheelt de betrokken reizigers reistijd.
De dienstregeling tussen Utrecht en Amsterdam is ruim genoeg om die stops te kunnen doen: ook bij geplande werkzaamheden gebeurt dat.
Verzoek is zo te zien ingewilligd, in ieder geval richting Utrecht. Heb nog geen officiële bevestiging, maarrrr:
En 3065 stopte er ook. Kan het zijn dat ze dat nu bij VL met de hand zitten aan te passen, trein voor trein, en dat je dat niet te lang vantevoren ziet?
En 3065 stopte er ook. Kan het zijn dat ze dat nu bij VL met de hand zitten aan te passen, trein voor trein, en dat je dat niet te lang vantevoren ziet?
Op woensdagmiddag is er bij Hilversum een rijtuig van een Intercity met zijn wielen naast de rails gelopen. Hierbij is aanzienlijke schade aangericht aan het spoor. Het herstellen van de schade gaat naar verwachting tot maandag 20 januari duren, mogelijk iets eerder. Vrijdag volgt een nieuwe update van de prognose. Zie voor foto's en meer info deze site van ProRail: http://www.prorail.nl/nie(...)in-volle-gangexterne link
"Iets" klinkt als "zondagmiddag", niet als "zaterdagochtend, en IC Berlijn 143 is de eerste die erlangs mag"...
Het is even puzzelen, maar ik neem aan dat je sowieso met een ICE kaartje ook wel in de RE van een half uurtje of zo later mag.
Zugbinding vervalt als je een aansluiting buiten jouw schuld om mist, maar je moet je volgens mij wel even laten zien bij een Schäffner of een loket zodat er iets op je kaartje geschreven kan worden (vooral belangrijk bij eventuele zitplaatsreserveringen). Zugbindung geldt alleen voor het Fernverkehr, met het Nahverkehr mag je sowieso mee als je een geldig kaartje hebt voor dat traject.
Op donderdag 16 januari 2014 17:59 schreef Dr_Flash het volgende: En dan nog wat, als je een wisselcomplex, wat de oorzaak is van deze ontsporing, verwijdert en vervangt door rechtdoorgaand spoor, dan is DAARMEE al voorkomen dat hetzelfde probleem op die plek nog een keer optreedt. Dus wat rukt het wat het probleem was? Voorzichtig uitgraven is voor mietjes. Lossnijden en hup de kliko in
Inderdaad, maar helaas ligt dit type wisselsteller wel meer in Nederland. Het zou een beetje zonde zijn als er over een half jaar weer een ontsporing is met grotere gevolgen, waarbij de oorzaak precies dezelfde was.
Maar het duurt inderdaad wel lang, dat inlassen van twee stukjes spoor. De meeste weekendonttrekkingen duren ca. 54 uur, deze duurt minimaal 96 uur en het uitgevoerde werk is een stuk minder dan wat in weekend gedaan wordt. Toegegeven, er was nu geen voorbereidingstijd, maar dan nog.
Die post van mij was ook niet geheel serieus. Welgemeende excuses aan iedereen die er mij via allerlei kanalen over lastig valt. Ik zal het nooit meer doen.
Inderdaad, maar helaas ligt dit type wisselsteller wel meer in Nederland. Het zou een beetje zonde zijn als er over een half jaar weer een ontsporing is met grotere gevolgen, waarbij de oorzaak precies dezelfde was.
Maar het duurt inderdaad wel lang, dat inlassen van twee stukjes spoor. De meeste weekendonttrekkingen duren ca. 54 uur, deze duurt minimaal 96 uur en het uitgevoerde werk is een stuk minder dan wat in weekend gedaan wordt. Toegegeven, er was nu geen voorbereidingstijd, maar dan nog.
Ik begreep dat het aanpassen van de beveiliging (wissels uit het systeem halen) veel tijd kost.
Ik begreep dat het aanpassen van de beveiliging (wissels uit het systeem halen) veel tijd kost.
Het is niet alleen "we trekken dat wissel eruit" (door de configuratie te wijzigen, of door de besturing te laten geloven dat het wissel correct functioneert), het moet ook allemaal uitgebreid getest worden om sein- en (fantoom)wisselstoringen te voorkomen.
Ja daar zit wel wat werk in. Anders moet je met aanwijzingen sts gaan kloten, de treindienstleider krijgt het sein anders niet veilig. Ook kan hij geen rijwegen meer inleggen. Eventueel kunnen ze de trein na het halteren dmv een aanwijzing sts laten vertrekken (of geel knipper als dat wel lukt), over het spoor knallen en snelheid hernemen na je eerste sein (p-sein toevallig?)
Dat is werkelijkwaar gelul. Van vier wissels even de inlezing op de VPI manipuleren zodat ze altijd rechtdoor gemeld worden, dat doe ik in maximaal vier uur tijd, inclusief test en alles.
Tenzij ze besloten hebben om nieuwe EPROMs te bakken, waarin de wissels volledig uit de beveiligingslogica gehaald zijn, maar dat lijkt me nogal onlogisch om te doen.
Dat is werkelijkwaar gelul. Van vier wissels even de inlezing op de VPI manipuleren zodat ze altijd rechtdoor gemeld worden, dat doe ik in maximaal vier uur tijd, inclusief test en alles.
Tenzij ze besloten hebben om nieuwe EPROMs te bakken, waarin de wissels volledig uit de beveiligingslogica gehaald zijn, maar dat lijkt me nogal onlogisch om te doen.
Op donderdag 16 januari 2014 16:54 schreef Dr_Flash het volgende: Wordt er wel doorgewerkt na 17:00? Of waarom anders staat de prognose nog STEEDS op 20 januari?
Ja. Er wordt gewoon 's nachts doorgewerkt.
Goed, rondjevrienden die zich aangemeld hebben voor zaterdag. Ik heb even wat alternatieven uitgezocht voor als de Pimpel ook zaterdag nog niet langs Hilversum kan.
Variant 1: Gewoon overal meteen doorrijden bij de eerste gelegenheid (wat Socios en PSM van plan waren). Dit loopt een uur vertraging op, we zijn niet eerder dan 17:37 in Groningen.
Variant 2: Doorrijden in Osnabrück, 2 en een half uur stadsbezoek in Bremen, zijn we om 19:37 in Groningen
Variant 3: Anderhalf uur stadsbezoek in Osnabrück en anderhalf uur in Bremen, zijn we om 19:37 in Groningen
Variant 4: 2 en een half uur stadsbezoek in Osnabrück en doorrijden in Bremen, zijn we om 19:37 in Groningen.
In alle gevallen zullen we de tickets voor ICE 1028 moeten laten omzetten naar een andere trein tussen Osnabrück en Bremen.
Op donderdag 16 januari 2014 19:45 schreef Dr_Flash het volgende: Goed, rondjevrienden die zich aangemeld hebben voor zaterdag. Ik heb even wat alternatieven uitgezocht voor als de Pimpel ook zaterdag nog niet langs Hilversum kan.
Variant 1: Gewoon overal meteen doorrijden bij de eerste gelegenheid (wat Socios en PSM van plan waren). Dit loopt een uur vertraging op, we zijn niet eerder dan 17:37 in Groningen.
Variant 2: Doorrijden in Osnabrück, 2 en een half uur stadsbezoek in Bremen, zijn we om 19:37 in Groningen
Variant 3: Anderhalf uur stadsbezoek in Osnabrück en anderhalf uur in Bremen, zijn we om 19:37 in Groningen
Variant 4: 2 en een half uur stadsbezoek in Osnabrück en doorrijden in Bremen, zijn we om 19:37 in Groningen.
In alle gevallen zullen we de tickets voor ICE 1028 moeten laten omzetten naar een andere trein tussen Osnabrück en Bremen.
Zeg het maar
Mij maakt het echt geen moer uit. Ik vind het allemaal prima, en ik ga met de flow mee.
Op donderdag 16 januari 2014 19:45 schreef Dr_Flash het volgende: Goed, rondjevrienden die zich aangemeld hebben voor zaterdag. Ik heb even wat alternatieven uitgezocht voor als de Pimpel ook zaterdag nog niet langs Hilversum kan.
Zeg het maar
Variant 2 en 3 lijken me nooit op dezelfde tijd te eindigen toch?
Ik ben akkoord met alles, maar liever niet optie 1. Zonde om nergens uit te stappen voor een shnitzel/bier/bratwurst .
Variant 2 en 3 lijken me nooit op dezelfde tijd te eindigen toch?
Ik ben akkoord met alles, maar liever niet optie 1. Zonde om nergens uit te stappen voor een shnitzel/bier/bratwurst .
Je kunt in Bremen en in Osnabrück kiezen tussen een half, anderhalf en twee en een half uur. Alleen de Arrivaboemel gaat maar 1 keer in de 2 uur op die tijd, vandaar. Er is dus de keuze uit 1 of 3 uur (voor OS en HB samen), en bij die 3 uur kun je wat schuiven met welk deel ervan je waar doorbrengt
Maar even serieus... waarschijnlijk ben je van mening dat Hilversum voorzien zou zijn van een EBS-beveiliging. In het vrijgavetraject van EBS (ergens jaren '80) heeft Hilversum inderdaad een EBS gehad, dit was een SIMIS-B die (volgens mij) via een omschakelinrichting aangesloten was. Op deze manier was het mogelijk om terug te schakelen naar de B-relais. Later is deze installatie weer verwijderd, bleven alleen de B-relais over en is de eerste vrijgegeven EBS in Rotterdam geplaatst (SIMIS-C). Enkele jaren geleden (toen ook de EBO is verwijderd), is er een nieuwe VPI-installatie geplaatst.
En als jullie variant 3 of 4 kiezen moet ik als de sodemieter nog een bosje interessante toeristische info over Osnabrück bij elkaar schrapen, maar dat is geen probleem
Maar even serieus... waarschijnlijk ben je van mening dat Hilversum voorzien zou zijn van een EBS-beveiliging. In het vrijgavetraject van EBS (ergens jaren '80) heeft Hilversum inderdaad een EBS gehad, dit was een SIMIS-B die (volgens mij) via een omschakelinrichting aangesloten was. Op deze manier was het mogelijk om terug te schakelen naar de B-relais. Later is deze installatie weer verwijderd, bleven alleen de B-relais over en is de eerste vrijgegeven EBS in Rotterdam geplaatst (SIMIS-C). Enkele jaren geleden (toen ook de EBO is verwijderd), is er een nieuwe VPI-installatie geplaatst.
Ohja echt? Ik was echt in de veronderstelling dat ze EBS had laten zitten bij de verbouwing aantal jaar terug. Thanks!
Ohja echt? Ik was echt in de veronderstelling dat ze EBS had laten zitten bij de verbouwing aantal jaar terug. Thanks!
De EBS was al ver voor de verbouwing weggehaald. Dat had te maken met de hardware van de SIMIS-B die kennelijk niet geschikt genoeg geacht werd en ook niet ge-upgrade kon worden naar SIMIS-C. Bovendien bleek Hilversum eigenlijk veel te klein voor een EBS-emplacement.