Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.
>> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.
Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je/jullie ook in 2014 van harte welkom heten:
ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers. DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt Mr_Klaasje, voor alle juiste antwoorden
Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.
Namens mezelf en hopelijk de bovengenoemde sujetten wens ik iedereen hier een gezond en spoorvriendelijk 2014 toe!
>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat zei ik ergens anders ook al. Echter kan dit zowel oorzaak als gevolg zijn en ik hou niet van speculaas
Heb je helemaal gelijk in, maar de rechtertong zal aanliggend aan de aanslagspoorstaaf hebben moeten liggen, anders had de trein helemaal niet kunnen wisselen. Zelfde geldt voor de linkertong die afliggend heeft moeten liggen omdat de trein ook dan niet had kunnen wisselen. Verder zouden alle stangen in het wissel gebroken moeten zijn om dit mogelijk te maken, heel bijzonder.
Heb je helemaal gelijk in, maar de rechtertong zal aanliggend aan de aanslagspoorstaaf hebben moeten liggen, anders had de trein helemaal niet kunnen wisselen. Zelfde geldt voor de linkertong die afliggend heeft moeten liggen omdat de trein ook dan niet had kunnen wisselen. Verder zouden alle stangen in het wissel gebroken moeten zijn om dit mogelijk te maken, heel bijzonder.
Leuk man, even een middagje bier drinken in Amsterdam. Bijna was het nog gelukt ook. Helaas, de trein ontspoorde. In plaats van (or rather, in aanvulling op) al het geleuter hier, nog even wat foto's die ik in het inmiddels slechte licht kon maken.
1. De verlichting die na een kwartier op minimaal ging.
2. Hesjes die continu langs de trein op en neer liepen.
3. De ontscheping verliep uitstekend.
4. 5. Overzicht van de situatie.
6. 7. Paar geknapte hangdraden, rijdraad was intact.
We hadden de oude topic titel kunnen recycelen. Er staan twee stellen DM'90 net ten noorden van de ontspoorde trein. Een overbodige evacuatietrein of een alternatieve wegsleeploc?
[ Bericht 39% gewijzigd door Fixers op 15-01-2014 18:56:29 ]
De spoorsector dient onder verscherpt toezicht van de Inspectie Leefomgeving en transport te worden geplaatst. Dat vindt reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV, die zich zorgen maakt over de onderhoudstoestand van spoorinfrastructuur en treinen. De ontsporing van een reizigerstrein bij Hilversum is de druppel die de emmer doet overlopen.
Nadat in december al een groot deel van de Intercity Direct-vloot uit dienst moest worden genomen wegens niet-verricht onderhoud, een oude stoptrein tussen Den Bosch en Nijmegen strandde met een vastgelopen wielstel en het spoor keer op keer buiten dienst moet worden gesteld wegens noodreparaties, kwam het vandaag te Hilversum tot een ontsporing.
De Inspectie Leefomgeving en Transport onderzoekt de ontsporing, waarbij gelukkig geen reizigers gewond raakten.
Voor Beter OV zal zijn bezorgdheid over de onderhoudstoestand van treinen en sporen aan de inspectie kenbaar maken, en vragen om verscherpt toezicht.
Lekker voorbarig roepen. Applaus
Op het moment dat ik denk dat b2py zijn fantasie de vrije loop gelaten heeft, en alvast een opzetje gemaakt heeft voor Driek, blijkt deze tekst serieus op de site van MVBOV te staan
Op het moment dat ik denk dat b2py zijn fantasie de vrije loop gelaten heeft, en alvast een opzetje gemaakt heeft voor Driek, blijkt deze tekst serieus op de site van MVBOV te staan
Op het moment dat ik denk dat b2py zijn fantasie de vrije loop gelaten heeft, en alvast een opzetje gemaakt heeft voor Driek, blijkt deze tekst serieus op de site van MVBOV te staan
Mijn I&M tekstverwerker staat nog op zolder helaas
Niet gezien. Maar het was zelfs met mijn berenconditie maar 5 minuten lopen naar het station in Hilversum, terwijl ik ook nog onderweg een paar keer gestopt ben voor foto's. En de bussen naar Amsterdam en Schiphol zullen dan ook wel daarnaartoe gestuurd worden lijkt me.
Enneh, wat wou je wegslepen aan een trein die met zijn pootjes in de grindbak staat?
Op woensdag 15 januari 2014 19:03 schreef Dr_Flash het volgende: Niet gezien. Maar het was zelfs met mijn berenconditie maar 5 minuten lopen naar het station in Hilversum, terwijl ik ook nog onderweg een paar keer gestopt ben voor foto's. En de bussen naar Amsterdam en Schiphol zullen dan ook wel daarnaartoe gestuurd worden lijkt me.
Enneh, wat wou je wegslepen aan een trein die met zijn pootjes in de grindbak staat?
Die DM'90 staat aan de noordkant tussen Hilversum Noord Mediapark en de ontspoorde trein in. Om weg te slepen, staat 'ie ook nog eens op het verkeerde spoor. In elk geval voor het voorste stel.
Op woensdag 15 januari 2014 17:04 schreef Bitlord het volgende: Nog een plaatje, het wissel rechtsvoor lijkt verschoven te zijn (en de wisselstand lijkt naar rechtdoor te staan ipv linksaf)
Die DM'90 staat aan de noordkant tussen Hilversum Noord Mediapark en de ontspoorde trein in. Om weg te slepen, staat 'ie ook nog eens op het verkeerde spoor. In elk geval voor het voorste stel.
De flessenhals tussen Den Haag HS en Rotterdam is weer duidelijk te voelen: op tijd vertrokken uit Den Haag HS, inmiddels +11 bij binnenkomst te Rotterdam...
... +14 in Dordrecht...
[ Bericht 10% gewijzigd door James1988 op 15-01-2014 19:44:57 ]
En daar is de derde dode in de regio in drie dagen... Nondeju
Op donderdag 28 juni 2012 20:52 schreef Peterselieman het volgende: We hebben Sjorsduels. Saaie wedstrijden waarin niets gebeurt en die ellendig lang duren :P
Ohh pardon, Midden-Brabant. Oisterwijk, Eindhoven en Vught zijn inmiddels afgekruisd. Elke dag één.
Op donderdag 28 juni 2012 20:52 schreef Peterselieman het volgende: We hebben Sjorsduels. Saaie wedstrijden waarin niets gebeurt en die ellendig lang duren :P
Vught-Boxtel is de sjaak qua "aanrijding met persoon".
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Oh ik had er op FB al een gedichtje over geschreven ook
Droge wolken stof afkomstig van beton De wieltjes naast de baan gewoon, omdat het kon!
Hesjes overal Lekker belangrijk doen Oh daar is de brandweer al en die zeiden toen
"Stap maar uit en loop maar terug Hier, geef me een arm. Kijk onze mooie alu-brug Inzetbaar bij alarm!"
Gelukkig was het niet zo ver terug naar het station. Gestrande mensen her en der; als ik maar naar het oosten kon!
Dat ging prima volgens testen dus ik naaide er vantussen. Maar ergens verder naar het westen heet een station nu Naarde Bussen
*Mooi.
*Stil.
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Die alutrappen hadden ze 7 jaar geleden nog niet trouwens. Toen mocht ik bij Oisterwijk ergens nog uit een ICK-rijtuig springen.
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Volgens sommige van onze collega's op Somda zouden de eerste twee bakken (drie draaistellen) van de Intercity rechtdoor gereden en de rest wel overgelopen. Het zou in elk geval verklaren waarom de pantograaf (althans het sleepstuk) er van af gevallen was.
Op woensdag 15 januari 2014 19:58 schreef Bitlord het volgende: Volgens sommige van onze collega's op Somda zouden de eerste twee bakken (drie draaistellen) van de Intercity rechtdoor gereden en de rest wel overgelopen. Het zou in elk geval verklaren waarom de pantograaf (althans het sleepstuk) er van af gevallen was.
Op woensdag 15 januari 2014 19:58 schreef Bitlord het volgende: Volgens sommige van onze collega's op Somda zouden de eerste twee bakken (drie draaistellen) van de Intercity rechtdoor gereden en de rest wel overgelopen. Het zou in elk geval verklaren waarom de pantograaf (althans het sleepstuk) er van af gevallen was.
Staat wel duidelijk bij vermeld dat het een persoonlijke opvatting is hè.
God god, zullen we gewoon op het ILT rap[port wachten anders? Trein is stuk, rails is stuk, Bovenleiding is ook een beetje stuk. Niemand gewond, morgen rijden er weer treinen. En hoe het kwam zien we later wel
Nee, dat snap ik.. Maar van deze weet ik het toevallig
Op donderdag 28 juni 2012 20:52 schreef Peterselieman het volgende: We hebben Sjorsduels. Saaie wedstrijden waarin niets gebeurt en die ellendig lang duren :P
Tussen Hilversum en Naarden-Bussum rijden geen treinen door een defecte trein. Er rijden stopbussen tussen Hilversum en Naarden-Bussum. Houdt u rekening met een extra reistijd van 30 - 60 min. Het is nog niet bekend hoe lang dit duurt.