Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.
>> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.
Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je/jullie ook in 2014 van harte welkom heten:
ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers. DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt Mr_Klaasje, voor alle juiste antwoorden
Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.
Namens mezelf en hopelijk de bovengenoemde sujetten wens ik iedereen hier een gezond en spoorvriendelijk 2014 toe!
>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Ik heb daar nog een tijdje mee op Tiel Arnhem mee rondgereden toen het nog Syntus was. Prima spul om mee te rijden, niet zo nieuw en snel meer, daar moet je even doorheen prikken.
Ik woon in Kampen en als ik soms 's om een uur of 6 naar m'n werk fiets in IJsselmuiden kan ik de DM90 een kilometer verderop nog horen brullen. Straks maar eens ff een ritje mee maken naar Zwolle.
Op woensdag 15 januari 2014 09:07 schreef Facepalm het volgende: Ik woon in Kampen en als ik soms 's om een uur of 6 naar m'n werk fiets in IJsselmuiden kan ik de DM90 een kilometer verderop nog horen brullen. Straks maar eens ff een ritje mee maken naar Zwolle.
Ik wil nog wel een keertje met de collega van de NS het Kamperlijntje rijden met een DM90.
Doen ze dat automatische omroepbericht in de trein over mogelijk actieve zakkenrollers alleen wanneer er een melding vanuit een trein is of is dat compleet willekeurig?
* Ajax * Arsenal * Barca * Fiorentina * Napoli * Leeds *
Vroeger, toen er tijdens de winter zoveel materieel kapot was dat er nog regelmatig diesel onder draad reed tussen Zwolle en Groningen en schijnbaar ook Zwolle en Leeuwarden
Als het winter/koud is kan het ook de Webasto zijn
Geen idee. Was volgens mij begin 2007 toen ik deze foto nam. Toen had Arriva nog DM'90 en reed het materieel ook een periode tussen Leeuwarden en Harlingen Haven
Vroeger, toen er tijdens de winter zoveel materieel kapot was dat er nog regelmatig diesel onder draad reed tussen Zwolle en Groningen en schijnbaar ook Zwolle en Leeuwarden
je gaat niet door voor de koelkast, want het was de pendel naar Harlingen Haven, al heb ik wel eens met een DM'90 tussen Meppel en Leeuwarden gereisd, toen de NS een winterdienstregeling onderhield waarbij de dienst tussen Leeuwarden en Zwolle losgeknipt was van de rest van het net. Schijnbaar had men toen geen ICM-stelletje over en waren twee buffels uit de stopper Zwolle-Groningen de dienst naar Leeuwarden ingeschoten.
Ik had destijds geen zin om in Zwolle door de tunnel naar spoor 14/15/16 te lopen, waardoor ik in Meppel de overstap maakte. Veel makkelijker
Ik vind het materieel op zich prima qua zitruimte hoor. Maar het is qua schommelen net een VIRM soms. Weet nog wel dat ik een keer brak in een DM90 zat, dat kan ik je sterk afraden
Op woensdag 15 januari 2014 10:34 schreef Viezze het volgende: Ik vind het materieel op zich prima qua zitruimte hoor. Maar het is qua schommelen net een VIRM soms. Weet nog wel dat ik een keer brak in een DM90 zat, dat kan ik je sterk afraden
Een uur lang, bovenin een VIRM. Bij Amsterdam Centraal ging het bijna mis
je gaat niet door voor de koelkast, want het was de pendel naar Harlingen Haven, al heb ik wel eens met een DM'90 tussen Meppel en Leeuwarden gereisd, toen de NS een winterdienstregeling onderhield waarbij de dienst tussen Leeuwarden en Zwolle losgeknipt was van de rest van het net. Schijnbaar had men toen geen ICM-stelletje over en waren twee buffels uit de stopper Zwolle-Groningen de dienst naar Leeuwarden ingeschoten.
Ik had destijds geen zin om in Zwolle door de tunnel naar spoor 14/15/16 te lopen, waardoor ik in Meppel de overstap maakte. Veel makkelijker
De spits-stoptrein Leeuwarden-Wolvega reed ook met DM'90 in het begin
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Er gaan weer planmatig goederentreinen rijden tussen Zutphen en Hengelo De treinen die nu weer gaan rijden, zijn allen bij nacht. De buurtsupertrein tussen Sittard/DSM Lutterade en Emmen AKZO gaan ook via de Maaslijn enzo.
DM'90 De stellen die een motorrevisie hebben gehad trekken tegenwoordig best rap op (hoewel ik zelf enkel met gereviseerde stellen heb gereden, dus kan het niet vergelijken, maar mijn mentoren zijn het er over eens dat ze sneller lijken te zijn ).
Op woensdag 15 januari 2014 11:00 schreef greavy het volgende: Er gaan weer planmatig goederentreinen rijden tussen Zutphen en Hengelo De treinen die nu weer gaan rijden, zijn allen bij nacht.
Dit weekend gaat de tweede spoorbrug over de Dieze in dienst, komt er eindelijk een eind aan die enkelsporige situatie daar. Tussen 27 maart en 16 april volgt nog een 20-daagse aan de zuidkant. Minder IC's en minder sprinters, daarna zit het project er grotendeels weer op.
Wat heb je er als treinliefhebber aan bedoelde ik natuurlijk. "Lijntje open houden"
niets, maar een goederenboer wel, mocht de goederenroute tussen Rotterdam en Oost-Nederland verplaatst worden. Dan is rijden via Zutphen-Hengelo aanzienlijk korter dan via Deventer
niets, maar een goederenboer wel, mocht de goederenroute tussen Rotterdam en Oost-Nederland verplaatst worden. Dan is rijden via Zutphen-Hengelo aanzienlijk korter dan via Deventer
Ah, ik zie het. IK heb er wat aan Ophoeren met die badslippers.
Ah, ik zie het. IK heb er wat aan Ophoeren met die badslippers.
hahaha.
Had zelf afgelopen nacht nog wat last van de laatste treinen uit Delfzijl en Roodeschool. Die gingen binnen de stadsgrenzen nogal tyfonerend richting Centraal Station
Op woensdag 15 januari 2014 11:20 schreef b2py het volgende: Dit weekend gaat de tweede spoorbrug over de Dieze in dienst, komt er eindelijk een eind aan die enkelsporige situatie daar. Tussen 27 maart en 16 april volgt nog een 20-daagse aan de zuidkant. Minder IC's en minder sprinters, daarna zit het project er grotendeels weer op.
En dan kan het volgende project beginnen: Sporen in Vught
Niet verdiept, een klein beetje verdiept, ietsjes meer verdiept, nog iets meer verdiept. Half verdiept, iets meer dan de helft verdiept. Volledig verdiept. Vier sporen, drie sporen, zes sporen. Twee rijstroken, vier rijstroken, twee met wisselstrook. Verzin het maar
Op woensdag 15 januari 2014 12:40 schreef b2py het volgende: Niet verdiept, een klein beetje verdiept, ietsjes meer verdiept, nog iets meer verdiept. Half verdiept, iets meer dan de helft verdiept. Volledig verdiept. Vier sporen, drie sporen, zes sporen. Twee rijstroken, vier rijstroken, twee met wisselstrook. Verzin het maar
En de voetgangersbond is overal tegen want daar is niet naar geluisterd
Op woensdag 15 januari 2014 12:40 schreef b2py het volgende: Niet verdiept, een klein beetje verdiept, ietsjes meer verdiept, nog iets meer verdiept. Half verdiept, iets meer dan de helft verdiept. Volledig verdiept. Vier sporen, drie sporen, zes sporen. Twee rijstroken, vier rijstroken, twee met wisselstrook. Verzin het maar
Voor dat bedrag kunnen ze ook een redelijk deel van Vught slopen. Probleem ook opgelost
Op woensdag 15 januari 2014 10:12 schreef Ajaxfan het volgende: Doen ze dat automatische omroepbericht in de trein over mogelijk actieve zakkenrollers alleen wanneer er een melding vanuit een trein is of is dat compleet willekeurig?
Niet willekeurig, alleen wanneer er een melding is of een verdacht persoon stapt in.
quote:
Op woensdag 15 januari 2014 11:20 schreef b2py het volgende: Dit weekend gaat de tweede spoorbrug over de Dieze in dienst, komt er eindelijk een eind aan die enkelsporige situatie daar. Tussen 27 maart en 16 april volgt nog een 20-daagse aan de zuidkant. Minder IC's en minder sprinters, daarna zit het project er grotendeels weer op.
Minder? Volgens mij geen. zelfde truc als aan de noordkant vorig jaar.
Op woensdag 15 januari 2014 13:00 schreef b2py het volgende: Minder, zie NS website. Kan zelf even niet linken omdat ik mobiel zit en het dan teveel werk is.
Op woensdag 15 januari 2014 13:50 schreef b2py het volgende: Brunette, bruin, 75c. Haar in een knotje. 1.68m. Is keihard, staat gewoon boetes uit te schrijven.
Op woensdag 15 januari 2014 14:05 schreef Monopoly het volgende: Over bier gesproken. Gaan we zaterdag in Bremen of Leer nog ergens een klein Duits café aandoen?
ja. In Bremen. In Leer mag je het proberen, heb je 12 minuten de tijd voor.
Maar moet je je daar dagenlang psychisch op voorbereiden Mono? Bij aanvang van de reis krijg je een excursiegidsje uitgereikt van de Big O en daar staat alles in wat je wilt weten en nog veel meer
Op woensdag 15 januari 2014 14:08 schreef Dr_Flash het volgende: Maar moet je je daar dagenlang psychisch op voorbereiden Mono? Bij aanvang van de reis krijg je een excursiegidsje uitgereikt van de Big O en daar staat alles in wat je wilt weten en nog veel meer
Nee, ik wilde enkel vermelden dat ik gek ben op Duits bier en dat ik gaarne een lokale taveerne wil aandoen voor een koud schuimend glas gerstenat.
Staat me iets van bij dat Prorail het plotseling niet meer wou hebben dat er ongoedgekeurde spullen het land in kwamen. Zoiets.
Er is een nieuwe regel dat alleen geregistreerd materieel de grens over mag, in Venlo zorgt dat voor minder verschillende gave locomotieven die voor badslippers gezet worden. 151'ers en dergelijke die in treinschakeling zware treinen de grens over brachten moeten nu dus per stuk hier ingeschreven staan in een register. Totale fucking waanzin.
En dat is dus nog exclusief de toelating voor die wat, 400 meter over de grens mogen rijden?
Er is een nieuwe regel dat alleen geregistreerd materieel de grens over mag, in Venlo zorgt dat voor minder verschillende gave locomotieven die voor badslippers gezet worden. 151'ers en dergelijke die in treinschakeling zware treinen de grens over brachten moeten nu dus per stuk hier ingeschreven staan in een register. Totale fucking waanzin.
En dat is dus nog exclusief de toelating voor die wat, 400 meter over de grens mogen rijden?
Dat klopt. Schijnt een beste pleuriszooi te zijn in Venlo af en toe. Maatje van mij is meester bij een badslipperbedrijf en die komt daar nog regelmatig, zegt af en toe compleet waanzin te zien daar. Puur regelneukerij
Ja precies. En er was dus geen enkele reden om die regel in te voeren. En er is geen enkele reden om géén uitzondering te maken voor stations als Arnhem, Venlo, Coevorden, Roosendaal en Maastricht.
Dat klopt. Schijnt een beste pleuriszooi te zijn in Venlo af en toe. Maatje van mij is meester bij een badslipperbedrijf en die komt daar nog regelmatig, zegt af en toe compleet waanzin te zien daar. Puur regelneukerij
Terecht, wie is er verantwoordelijk bij een ongeval. Wie draait er op voor de kosten.
Op woensdag 15 januari 2014 14:46 schreef b2py het volgende: Ken de inhoudelijke situatie niet, maar zo'n maatregel is vaak het gevolg van eerdere fouten die gemaakt zijn waaruit blijkt dat zoiets nodig is.
Onzin. Het is gewoon een ambtenaar die aan zijn kinderen wil laten zien dat papa een aantoonbare verandering heeft aangebracht. Die locs zijn namelijk in hun thuisland al geregistreerd, dat is al een jarenlange verplichting en zo zijn ze ook genummerd.
Op woensdag 15 januari 2014 14:46 schreef b2py het volgende: Ken de inhoudelijke situatie niet, maar zo'n maatregel is vaak het gevolg van eerdere fouten die gemaakt zijn waaruit blijkt dat zoiets nodig is.
ja. Daarom zit het rechtssysteem van diverse Amerikaanse staten ook vol met allerlei absurde wetten als "het is verboden om een paard met een pollepel te slaan." En zo. Kan DeaDLocK2K je vast wel meer over vertellen.
ja. Daarom zit het rechtssysteem van diverse Amerikaanse staten ook vol met allerlei absurde wetten als "het is verboden om een paard met een pollepel te slaan." En zo. Kan DeaDLocK2K je vast wel meer over vertellen.
Die ene lokale wet waarin staat dat vrouwen alleen auto mogen rijden als er een man is die voor de auto uitloopt is nog wel mijn lievelings.
Maar inderdaad. Er kan trouwens best een reden zijn hoor, maar uit een simpele kosten-baten-analyse hier blijkt dat je een of twee telefoontjes minder hoeft te plegen. En dan nog, veel locs zijn tegenwoordig van leasemaatschappijen, in dit register hoeft dan weer geen operator te staan maar alleen de tractievoertuigen moeten geregistreerd zijn en je bent uiteindelijk net zo lang bezig met uitzoeken wiewatwaarisverantwoordelijkvoorditgeneuzel.
Als Amsterdam nooit was gebeurd waren de veiligheidsnormen ook nooit aangepast. Blijkbaar is het in Venlo één keer zo erg uit de hand gelopen dat het nodig is. Dan kan er elders in de wereld een nog bizarder rechtssysteem zijn, houdt niet in dat we de onze daar niet naar toe mogen trekken als dat nodig geacht wordt.
Op woensdag 15 januari 2014 15:17 schreef b2py het volgende: Als Amsterdam nooit was gebeurd waren de veiligheidsnormen ook nooit aangepast. Blijkbaar is het in Venlo één keer zo erg uit de hand gelopen dat het nodig is. Dan kan er elders in de wereld een nog bizarder rechtssysteem zijn, houdt niet in dat we de onze daar niet naar toe mogen trekken als dat nodig geacht wordt.
Dat weet je niet en je moet je afvragen of het middel niet erger is dan de kwaal. Het is trouwens geen verandering van het rechtssysteem maar verbizarring van de wetgeving opzich.
Op woensdag 15 januari 2014 15:17 schreef b2py het volgende: Blijkbaar is het in Venlo één keer zo erg uit de hand gelopen dat het nodig is.
Ja klopt, er is daar een keertje een hekje van 61 cm hoog open blijven staan. WAARDOOR ALLEMAAL KWADE MENSEN MET TERRORISTISCHE BEDOELINGEN ZOMAAR OP HET TERREIN KONDEN KOMEN!!!!!!!!!! EN DIT MAG WEL PRORAIL.????????
Ja klopt, er is daar een keertje een hekje van 61 cm hoog open blijven staan. WAARDOOR ALLEMAAL KWADE MENSEN MET TERRORISTISCHE BEDOELINGEN ZOMAAR OP HET TERREIN KONDEN KOMEN!!!!!!!!!! EN DIT MAG WEL PRORAIL.????????
Ja precies dat. Als de VS al dat geld wat nu in Irak en Afghanistan en de antiterrorismemaatregelen gestoken is hadden geïnvesteerd in zorg, armoedebestrijding, educatie en infrastructuur waren ze in plaats van een derdewereldland met westerse normen en waarden een daadwerkelijk welvarende natie geweest.
Met andere woorden; maatregelen om de maatregelen vanwege angst of omdat er 'iets' is gebeurd is altijd een slecht idee. In dit geval is het zelfs vrij makkelijk om te stellen dat het een zwakzinnige maatregel is; die locs staan al in een register in Mofrika en de Duitse autoriteiten werken gewoon goed mee met een onderzoek als er iets in Venlo aan de hand is.
Veel schrijnender is een locomotiefbrand in Venlo, in een 1600, omdat er 15KV op de bovenleiding stond ipv 1800V.
Dat weet je niet en je moet je afvragen of het middel niet erger is dan de kwaal. Het is trouwens geen verandering van het rechtssysteem maar verbizarring van de wetgeving opzich.
Misschien is het handig als je een cirkel tekent dat het geen spiraal wordt.
Ook daar kan je een wet voor maken, in de VS in ieder geval...
Over die registratienummers; is hetgeen waar de discussie nu over gaat ook de reden dat de registratienummers op NS treinen altijd schoon zijn gemaakt? Valt me de laatste tijd op dat, vooral bij vieze treinen, de nummers goed zichtbaar zijn gemaakt.
Ook daar kan je een wet voor maken, in de VS in ieder geval...
Over die registratienummers; is hetgeen waar de discussie nu over gaat ook de reden dat de registratienummers op NS treinen altijd schoon zijn gemaakt? Valt me de laatste tijd op dat, vooral bij vieze treinen, de nummers goed zichtbaar zijn gemaakt.
Is het niet andersom: de nummers zijn er net opgeplakt, en om ze te laten kleven, is de trein extra schoon gemaakt op die plek?
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Ook daar kan je een wet voor maken, in de VS in ieder geval...
Over die registratienummers; is hetgeen waar de discussie nu over gaat ook de reden dat de registratienummers op NS treinen altijd schoon zijn gemaakt? Valt me de laatste tijd op dat, vooral bij vieze treinen, de nummers goed zichtbaar zijn gemaakt.
Nee dat is niet de reden, dat is gewoon beleid. Treinen zijn de laatste jaren aan de buitenkant sowieso schoner én al het materieel heeft de nieuwe internationale nummering gekregen. Alleen Rusland is uitgezonderd meen ik ergens gelezen te hebben. En nieuw aangebrachte nummers zijn makkelijk te lezen
Ook daar kan je een wet voor maken, in de VS in ieder geval...
Over die registratienummers; is hetgeen waar de discussie nu over gaat ook de reden dat de registratienummers op NS treinen altijd schoon zijn gemaakt? Valt me de laatste tijd op dat, vooral bij vieze treinen, de nummers goed zichtbaar zijn gemaakt.
nee dat is een initiatief van de Bond van Treinspottersvrouwen den ik
nee dat is een initiatief van de Bond van Treinspottersvrouwen den ik
Vroegâh gingen wij naar opa en oma in Delft, bij 't Harde de snelweg op. Spoorlijn ernaast, rond Utrecht nog geen A28 die af was, maar bijna langs de hele lengte een spoorlijn. Op een gegeven moment waren er heel veel bomen weg en kon je de treinen heel goed zien langsrijden in plaats van dat ze verstopt waren. En mijn pa ons wijsmaken dat hij dat had geregeld, dat kappen van die bomen, bij rijkswaterstaat
Vroegâh gingen wij naar opa en oma in Delft, bij 't Harde de snelweg op. Spoorlijn ernaast, rond Utrecht nog geen A28 die af was, maar bijna langs de hele lengte een spoorlijn. Op een gegeven moment waren er heel veel bomen weg en kon je de treinen heel goed zien langsrijden in plaats van dat ze verstopt waren. En mijn pa ons wijsmaken dat hij dat had geregeld, dat kappen van die bomen, bij rijkswaterstaat
Op woensdag 15 januari 2014 16:09 schreef Ireyon het volgende: Heh toevallig, ik zag net dit op Reddit over een spoorstaaf die een trein in Sydney binnendrong.
Ken de situatie daar niet heel goed, maar lijkt alsof hij net door een wissel is gestoken. Of is dat vertekend? Lijkt ook wel alsof hij van linkerspoor terug ging naar rechterspoor.
Op woensdag 15 januari 2014 16:15 schreef b2py het volgende: Infrastructuur heeft wel een flinke klap op zijn donder gehad. Zal wel tot einde dienst duren dit.
vermoedelijk wel en dan te bedenken dat ze vroeger bij nog veel meer schade de boel veel sneller weer lieten rijden
Op woensdag 15 januari 2014 16:15 schreef b2py het volgende: Infrastructuur heeft wel een flinke klap op zijn donder gehad. Zal wel tot einde dienst duren dit.
De NS-website meldt dat er tot 2 uur vannacht geen treinverkeer op dat traject zal zijn.
Ook mooi dat die mensen in het halletje gewoon moeten blijven zitten, is volgens mij vlakbij het station. Ik zou er uitjumpen en lekker naar de busjes gaan lopen.
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
Hoezo te snel? Waaraan kan je dat volgens jou zien? (serieuze vraag, heb zelf geen ervaring met het beoordelen van wat er gebeurd is aan de hand van enkel een foto).
Bij station Hilversum is een trein uit de rails gelopen.Er is niemand gewond geraakt.Vlak na vertrek uit Hilversum is het tweede rijtuig van de intercity richting Naarden-Bussum uit de rails gelopen.De trein staat nog overeind.De NS denkt dat de treinenloop pas vannacht weer normaal verloopt.De hulpdiensten zijn aanwezig.
klopt, maar wissel 7 werd genoemd en die ligt wel aan de stationszijde van de overweg die ik noemde
Klopt. Maar bij nadere bestudering van de foto's zal het wel aan de andere kant moeten zijn, getuige ook het bord 8. Die zal daar niet staan richting Hilversum.
Het lijkt er op dat de ontsporingsgeleider tussen de rails is losgeschoten. Dat suggereert overigens gelijk dat de koploper al ontspoord is op het eerste overloopwisselcomplex, en toen dus naast-de-rails-lopend over het tweede overloopwisselcomplex is gereden. Dit gebaseerd op de locatie (schutting achtergrond, rijrichting trein). Dat zal behoorlijk oncomfortabel zijn geweest...
Op woensdag 15 januari 2014 16:57 schreef Bitlord het volgende: Volgens Twitter kunnen de buschauffeurs in Hilversum de drukte niet aan en zijn er twee bussen tegen elkaar aangeknald!
Op woensdag 15 januari 2014 17:04 schreef Bitlord het volgende: Nog een plaatje, het wissel rechtsvoor lijkt verschoven te zijn (en de wisselstand lijkt naar rechtdoor te staan ipv linksaf)
Niet gek dat je bij ontsporing de draad naar de kutkloterij helpt. Als je stroomafnemer inderdaad boven het ontspoorde stel zat.
Erg vreemd om zo te ontsporen. Wellicht een sts? Wissel kapot gereden?
Als hij wel op veilig is vertrokken zou het altijd nog metaalmoeheid kunnen zijn of sabotage... Ben benieuws, zal iig wel klote zijn geweest voor de meester.
Op woensdag 15 januari 2014 17:04 schreef Bitlord het volgende: Nog een plaatje, het wissel rechtsvoor lijkt verschoven te zijn (en de wisselstand lijkt naar rechtdoor te staan ipv linksaf)
Doet de ICM dat zelfstandig? Dat als je n cabine 1 gevaarsein opzet, dat de andere kant dat ook pakt? Ik weet niet eens of de gtw dat doet, al denk ik het wel. Als ik verlichting vooraan zet, heb ik achter automatisch 2 sluitseinen.
Op woensdag 15 januari 2014 17:15 schreef Monopoly het volgende: Doet de ICM dat zelfstandig? Dat als je n cabine 1 gevaarsein opzet, dat de andere kant dat ook pakt? Ik weet niet eens of de gtw dat doet, al denk ik het wel. Als ik verlichting vooraan zet, heb ik achter automatisch 2 sluitseinen.
Weer wat geleerd. Het is dat ik niet zomaar gevaarsein mag opzetten. Probeer het wel een keer met een los stelletje tussen 2 andere stellen in, in mijn nachtdienst op een zijspoortje. Toch proberen om te kijken hoe dat gaat.
Weer wat geleerd. Het is dat ik niet zomaar gevaarsein mag opzetten. Probeer het wel een keer met een los stelletje tussen 2 andere stellen in, in mijn nachtdienst op een zijspoortje. Toch proberen om te kijken hoe dat gaat.
Hoe het bij de GTW geregeld is weet ik niet natuurlijk. Bij DM90 is het een draaiknop (maar goed, dat weet je), bij SLT ook en moet volgens mij in allebei de cabines zo bediend worden. ICM heeft gewoon (net als VIRM, DDZ, loc 1700 en Mat64) drie schakelaars voor de seinverlichting. Naar boven is wit, naar beneden is rood.
Op woensdag 15 januari 2014 17:19 schreef Monopoly het volgende: Ik zie Fles al zo blij als een kind zitten in die trein. Als een kind dat Sinterklaas verwacht. Vol spanning
Overigens nog even over die bovenleiding: rijdraad hangt nog, alleen die tussendraadjes tussen rijdraad en draagkabel zijn op een paar plekken geknapt.
Op woensdag 15 januari 2014 17:25 schreef Dr_Flash het volgende: Overigens nog even over die bovenleiding: rijdraad hangt nog, alleen die tussendraadjes tussen rijdraad en draagkabel zijn op een paar plekken geknapt.
De hangdraden, niet zo spannend. Spannendste is het vervangen van die betonnen dwarsliggers die in de wissels geklemd liggen.
Wedden dat er een brief over deze episode komt? Gevaarlijk niet onderhouden spoor, op de bres springen want lev-ens-gevaarlijk om überhaupt in een trein te zitten en ATB en ERTMS en dingen en onderhoud en nog meer dingen.
Op woensdag 15 januari 2014 17:46 schreef DeaDLocK2K het volgende: Wedden dat er een brief over deze episode komt? Gevaarlijk niet onderhouden spoor, op de bres springen want lev-ens-gevaarlijk om überhaupt in een trein te zitten en ATB en ERTMS en dingen en onderhoud en nog meer dingen.
ZORGEN NA ONTSPORING HILVERSUM
De spoorsector dient onder verscherpt toezicht van de Inspectie Leefomgeving en transport te worden geplaatst. Dat vindt reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV, die zich zorgen maakt over de onderhoudstoestand van spoorinfrastructuur en treinen. De ontsporing van een reizigerstrein bij Hilversum is de druppel die de emmer doet overlopen.
Nadat in december al een groot deel van de Intercity Direct-vloot uit dienst moest worden genomen wegens niet-verricht onderhoud, een oude stoptrein tussen Den Bosch en Nijmegen strandde met een vastgelopen wielstel en het spoor keer op keer buiten dienst moet worden gesteld wegens noodreparaties, kwam het vandaag te Hilversum tot een ontsporing.
De Inspectie Leefomgeving en Transport onderzoekt de ontsporing, waarbij gelukkig geen reizigers gewond raakten.
Voor Beter OV zal zijn bezorgdheid over de onderhoudstoestand van treinen en sporen aan de inspectie kenbaar maken, en vragen om verscherpt toezicht.
De spoorsector dient onder verscherpt toezicht van de Inspectie Leefomgeving en transport te worden geplaatst. Dat vindt reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV, die zich zorgen maakt over de onderhoudstoestand van spoorinfrastructuur en treinen. De ontsporing van een reizigerstrein bij Hilversum is de druppel die de emmer doet overlopen.
Nadat in december al een groot deel van de Intercity Direct-vloot uit dienst moest worden genomen wegens niet-verricht onderhoud, een oude stoptrein tussen Den Bosch en Nijmegen strandde met een vastgelopen wielstel en het spoor keer op keer buiten dienst moet worden gesteld wegens noodreparaties, kwam het vandaag te Hilversum tot een ontsporing.
De Inspectie Leefomgeving en Transport onderzoekt de ontsporing, waarbij gelukkig geen reizigers gewond raakten.
Voor Beter OV zal zijn bezorgdheid over de onderhoudstoestand van treinen en sporen aan de inspectie kenbaar maken, en vragen om verscherpt toezicht.
HILVERSUM Bij de kleine spoorbomen ter hoogte van de Noorderweg tussen station Hilversum en Hilversum Mediapark is een trein uit de rails gelopen. De situatie is rustig voor zover nu bekend zijn er geen ernstige persoonlijke ongelukken gebeurd. Eén reiziger zou last hebben van zijn rug een ander zou een pijnlijke knie hebben overgehouden aan de ontsporing .
Hoe het ongeval heeft kunnen gebeuren is nog niet duidelijk.
In de trein zouden volgens de politie op het moment van de ontsporing ongeveer 150 passagiers gezeten hebben. Onder hen 2 jonge kinderen, van vier en één haar oud.
Het voorste deel van de trein is leeg, in de rijtuigen verderop zitten nog wel passagiers, de stemming is rustig.
Hulpverleners overleggen nu over de manier waarop de passagiers de trein kunnen verlaten.
Het treinverkeer op het baanvak is volledig stilgelegd. Dat zal waarschijnlijk voor veel vertragingen gaan zorgen.
Volgens de NS zullen de problemen niet voor 02.00 uur vannacht opgelost zijn.
De spoorsector dient onder verscherpt toezicht van de Inspectie Leefomgeving en transport te worden geplaatst. Dat vindt reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV, die zich zorgen maakt over de onderhoudstoestand van spoorinfrastructuur en treinen. De ontsporing van een reizigerstrein bij Hilversum is de druppel die de emmer doet overlopen.
Nadat in december al een groot deel van de Intercity Direct-vloot uit dienst moest worden genomen wegens niet-verricht onderhoud, een oude stoptrein tussen Den Bosch en Nijmegen strandde met een vastgelopen wielstel en het spoor keer op keer buiten dienst moet worden gesteld wegens noodreparaties, kwam het vandaag te Hilversum tot een ontsporing.
De Inspectie Leefomgeving en Transport onderzoekt de ontsporing, waarbij gelukkig geen reizigers gewond raakten.
Voor Beter OV zal zijn bezorgdheid over de onderhoudstoestand van treinen en sporen aan de inspectie kenbaar maken, en vragen om verscherpt toezicht.
Lekker voorbarig roepen. Applaus
Tering, lekker conclusies trekken zonder dat er nog maar iets bekend is. Lekker makkelijk hoor, morgen haalt mvbov er waarschijnlijk ook nog de Telegraf mee...
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Tering, lekker conclusies trekken zonder dat er nog maar iets bekend is. Lekker makkelijk hoor, morgen haalt mvbov er waarschijnlijk ook nog de Telegraf mee...
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Op woensdag 15 januari 2014 17:04 schreef Bitlord het volgende: Nog een plaatje, het wissel rechtsvoor lijkt verschoven te zijn (en de wisselstand lijkt naar rechtdoor te staan ipv linksaf)
Dit is toch echt wel een hele vreemde rare situatie. Het lijkt er gewoon op dat beide tongen tegen de aanslagspoorstaaf zitten, terwijl dat normaal niet hoort te kunnen.
Dit is toch echt wel een hele vreemde rare situatie. Het lijkt er gewoon op dat beide tongen tegen de aanslagspoorstaaf zitten, terwijl dat normaal niet hoort te kunnen.
Dat zei ik ergens anders ook al. Echter kan dit zowel oorzaak als gevolg zijn en ik hou niet van speculaas