Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.
>> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.
Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je/jullie ook in 2014 van harte welkom heten:
ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers. DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt Mr_Klaasje, voor alle juiste antwoorden
Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.
Namens mezelf en hopelijk de bovengenoemde sujetten wens ik iedereen hier een gezond en spoorvriendelijk 2014 toe!
>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Ik heb daar nog een tijdje mee op Tiel Arnhem mee rondgereden toen het nog Syntus was. Prima spul om mee te rijden, niet zo nieuw en snel meer, daar moet je even doorheen prikken.
Ik woon in Kampen en als ik soms 's om een uur of 6 naar m'n werk fiets in IJsselmuiden kan ik de DM90 een kilometer verderop nog horen brullen. Straks maar eens ff een ritje mee maken naar Zwolle.
Op woensdag 15 januari 2014 09:07 schreef Facepalm het volgende: Ik woon in Kampen en als ik soms 's om een uur of 6 naar m'n werk fiets in IJsselmuiden kan ik de DM90 een kilometer verderop nog horen brullen. Straks maar eens ff een ritje mee maken naar Zwolle.
Ik wil nog wel een keertje met de collega van de NS het Kamperlijntje rijden met een DM90.
Doen ze dat automatische omroepbericht in de trein over mogelijk actieve zakkenrollers alleen wanneer er een melding vanuit een trein is of is dat compleet willekeurig?
* Ajax * Arsenal * Barca * Fiorentina * Napoli * Leeds *
Vroeger, toen er tijdens de winter zoveel materieel kapot was dat er nog regelmatig diesel onder draad reed tussen Zwolle en Groningen en schijnbaar ook Zwolle en Leeuwarden
Als het winter/koud is kan het ook de Webasto zijn
Geen idee. Was volgens mij begin 2007 toen ik deze foto nam. Toen had Arriva nog DM'90 en reed het materieel ook een periode tussen Leeuwarden en Harlingen Haven
Vroeger, toen er tijdens de winter zoveel materieel kapot was dat er nog regelmatig diesel onder draad reed tussen Zwolle en Groningen en schijnbaar ook Zwolle en Leeuwarden
je gaat niet door voor de koelkast, want het was de pendel naar Harlingen Haven, al heb ik wel eens met een DM'90 tussen Meppel en Leeuwarden gereisd, toen de NS een winterdienstregeling onderhield waarbij de dienst tussen Leeuwarden en Zwolle losgeknipt was van de rest van het net. Schijnbaar had men toen geen ICM-stelletje over en waren twee buffels uit de stopper Zwolle-Groningen de dienst naar Leeuwarden ingeschoten.
Ik had destijds geen zin om in Zwolle door de tunnel naar spoor 14/15/16 te lopen, waardoor ik in Meppel de overstap maakte. Veel makkelijker
Ik vind het materieel op zich prima qua zitruimte hoor. Maar het is qua schommelen net een VIRM soms. Weet nog wel dat ik een keer brak in een DM90 zat, dat kan ik je sterk afraden
Op woensdag 15 januari 2014 10:34 schreef Viezze het volgende: Ik vind het materieel op zich prima qua zitruimte hoor. Maar het is qua schommelen net een VIRM soms. Weet nog wel dat ik een keer brak in een DM90 zat, dat kan ik je sterk afraden
Een uur lang, bovenin een VIRM. Bij Amsterdam Centraal ging het bijna mis
je gaat niet door voor de koelkast, want het was de pendel naar Harlingen Haven, al heb ik wel eens met een DM'90 tussen Meppel en Leeuwarden gereisd, toen de NS een winterdienstregeling onderhield waarbij de dienst tussen Leeuwarden en Zwolle losgeknipt was van de rest van het net. Schijnbaar had men toen geen ICM-stelletje over en waren twee buffels uit de stopper Zwolle-Groningen de dienst naar Leeuwarden ingeschoten.
Ik had destijds geen zin om in Zwolle door de tunnel naar spoor 14/15/16 te lopen, waardoor ik in Meppel de overstap maakte. Veel makkelijker
De spits-stoptrein Leeuwarden-Wolvega reed ook met DM'90 in het begin
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Er gaan weer planmatig goederentreinen rijden tussen Zutphen en Hengelo De treinen die nu weer gaan rijden, zijn allen bij nacht. De buurtsupertrein tussen Sittard/DSM Lutterade en Emmen AKZO gaan ook via de Maaslijn enzo.
DM'90 De stellen die een motorrevisie hebben gehad trekken tegenwoordig best rap op (hoewel ik zelf enkel met gereviseerde stellen heb gereden, dus kan het niet vergelijken, maar mijn mentoren zijn het er over eens dat ze sneller lijken te zijn ).
Op woensdag 15 januari 2014 11:00 schreef greavy het volgende: Er gaan weer planmatig goederentreinen rijden tussen Zutphen en Hengelo De treinen die nu weer gaan rijden, zijn allen bij nacht.
Dit weekend gaat de tweede spoorbrug over de Dieze in dienst, komt er eindelijk een eind aan die enkelsporige situatie daar. Tussen 27 maart en 16 april volgt nog een 20-daagse aan de zuidkant. Minder IC's en minder sprinters, daarna zit het project er grotendeels weer op.
Wat heb je er als treinliefhebber aan bedoelde ik natuurlijk. "Lijntje open houden"
niets, maar een goederenboer wel, mocht de goederenroute tussen Rotterdam en Oost-Nederland verplaatst worden. Dan is rijden via Zutphen-Hengelo aanzienlijk korter dan via Deventer
niets, maar een goederenboer wel, mocht de goederenroute tussen Rotterdam en Oost-Nederland verplaatst worden. Dan is rijden via Zutphen-Hengelo aanzienlijk korter dan via Deventer
Ah, ik zie het. IK heb er wat aan Ophoeren met die badslippers.
Ah, ik zie het. IK heb er wat aan Ophoeren met die badslippers.
hahaha.
Had zelf afgelopen nacht nog wat last van de laatste treinen uit Delfzijl en Roodeschool. Die gingen binnen de stadsgrenzen nogal tyfonerend richting Centraal Station
Op woensdag 15 januari 2014 11:20 schreef b2py het volgende: Dit weekend gaat de tweede spoorbrug over de Dieze in dienst, komt er eindelijk een eind aan die enkelsporige situatie daar. Tussen 27 maart en 16 april volgt nog een 20-daagse aan de zuidkant. Minder IC's en minder sprinters, daarna zit het project er grotendeels weer op.
En dan kan het volgende project beginnen: Sporen in Vught
Niet verdiept, een klein beetje verdiept, ietsjes meer verdiept, nog iets meer verdiept. Half verdiept, iets meer dan de helft verdiept. Volledig verdiept. Vier sporen, drie sporen, zes sporen. Twee rijstroken, vier rijstroken, twee met wisselstrook. Verzin het maar
Op woensdag 15 januari 2014 12:40 schreef b2py het volgende: Niet verdiept, een klein beetje verdiept, ietsjes meer verdiept, nog iets meer verdiept. Half verdiept, iets meer dan de helft verdiept. Volledig verdiept. Vier sporen, drie sporen, zes sporen. Twee rijstroken, vier rijstroken, twee met wisselstrook. Verzin het maar
En de voetgangersbond is overal tegen want daar is niet naar geluisterd
Op woensdag 15 januari 2014 12:40 schreef b2py het volgende: Niet verdiept, een klein beetje verdiept, ietsjes meer verdiept, nog iets meer verdiept. Half verdiept, iets meer dan de helft verdiept. Volledig verdiept. Vier sporen, drie sporen, zes sporen. Twee rijstroken, vier rijstroken, twee met wisselstrook. Verzin het maar
Voor dat bedrag kunnen ze ook een redelijk deel van Vught slopen. Probleem ook opgelost