Oftewel: een veel kleiner ongeval (slechts een ontsporing), de techniek is 50 jaar verder maar het herstel duurt ruim 5x zo langquote:Met behulp van twee autokranen en snijbranders werden de lichtere wrakstukken verwijderd.Om ± 2:00 uur ´s-nachts was de baan vrij van ontspoord materieel en wrakstukken en waren de laatste slachtoffers afgevoerd. In de loop van de nacht van 9 januari 1962 werd de baan zover hersteld, dat deze ´s-morgens om 8:00 uur berijdbaar was met 5 km/uur. Om 9:00 uur werd begonnen met het aanbrengen van de bovenleiding. Om 16:00 uur stond de bovenleiding onder spanning. De eerste drie treinen passeerden de plaats van het ongeval met 30 km/uur. Daarna werd tot de volgende ochtend 8:00 uur met 60 km/uur gereden, waarna baanvaksnelheid werd hervat.
Ja, dat zei iemand vanmiddag ook al en die werd toen zowat vermoord. Ik had het zelf ook niet gedacht, maar dat er nu koudweg een prognose van 5 dagen afgegeven wordt is een totaal brevet van onvermogen.quote:Op donderdag 16 januari 2014 01:59 schreef dennistd het volgende:
In 1962 gebeurde het ongeluk bij Harmelen op 8 januari om 9.19u:
[..]
Oftewel: een veel kleiner ongeval (slechts een ontsporing), de techniek is 50 jaar verder maar het herstel duurt ruim 5x zo lang
Zal wel lekker knus worden op de omleidingsroute, aan het begin van de spits:quote:Reisadvies:
* Utrecht<->Almere omreizen via
Amsterdam Zuid.
* Amersfoort<->Schiphol en
Amersfoort<->Amsterdam omreizen via
Utrecht Centraal..
quote:Utrecht C.-Amersfoort
Donderdag 16 Januari 05:57
Oorzaak
Tussen Utrecht C. en Amersfoort rijden minder treinen door een wisselstoring.
Er rijden stopbussen tussen Den Dolder en Soest.
Verwachting
Houdt u rekening met een extra reistijd van 15 - 30 min. De verstoring is naar verwachting rond 7:30 uur verholpen.
PTA / Treinentopic 108 - 1 april grappen en andere grollenquote:Op woensdag 15 januari 2014 19:22 schreef b2py het volgende:
Dat iedereen ook denkt dat ik energie in een fop VBOV brief zou stoppen![]()
Hopen dat dit commentaar op wat meer sympathie kan rekenen:quote:Op donderdag 16 januari 2014 02:10 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ja, dat zei iemand vanmiddag ook al en die werd toen zowat vermoord. Ik had het zelf ook niet gedacht, maar dat er nu koudweg een prognose van 5 dagen afgegeven wordt is een totaal brevet van onvermogen.
Ic direct erbij halen snap ik niet helemaal, dit ongeval lijkt vooral op een probleem ontstaan door de infrastructuur. Dus Prorail en niet de NS.quote:Op donderdag 16 januari 2014 00:24 schreef DriekOplopers het volgende:
Ik reageer nog even op de harde kritiek op het door mij op de site van MVBOV 2 uur na de ontsporing geplaatste stukje.
> ZORGEN NA ONTSPORING HILVERSUM
Ja, MVBOV maakt zich wel zorgen over de technische staat van treinen en infra, en dit incident heeft dat verergerd.
> De spoorsector dient onder verscherpt toezicht van de Inspectie Leefomgeving en transport te worden geplaatst. Dat vindt reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV, die zich zorgen maakt over de onderhoudstoestand van spoorinfrastructuur en treinen. De ontsporing van een reizigerstrein bij Hilversum is de druppel die de emmer doet overlopen.
N.a.v. eerdere incidenten hadden we bij MVBOV besloten om te wachten op een goed moment om ILT te verzoeken, nu eindelijk eens stevig in het geweer te komen. Deze ontsporing leek mij een uitgelezen aanleiding om dat plan tot uitvoer te brengen. Uit respect zouden we hebben gezwegen als er slachtoffers waren geweest, want we gaan niet over lijken. Maar stevige ontsporing met nul gewonden: als aanleiding geschikt.
> Nadat in december al een groot deel van de Intercity Direct-vloot uit dienst moest worden genomen wegens niet-verricht onderhoud, een oude stoptrein tussen Den Bosch en Nijmegen strandde met een vastgelopen wielstel en het spoor keer op keer buiten dienst moet worden gesteld wegens noodreparaties, kwam het vandaag te Hilversum tot een ontsporing.
Volgens mij is dit van het eerste tot het laatste woord feitelijk correct.
> De Inspectie Leefomgeving en Transport onderzoekt de ontsporing, waarbij gelukkig geen reizigers gewond raakten. Inzittenden verklaren overigens dat het treinpersoneel de situatie goed onder controle had en dat de evacuatie vlot en ordelijk is verlopen.
Hierin wordt op geen enkele wijze gespeculeerd over de oorzaak. (Sterker nog: in een interview met RTVNH heb ik vanavond de vraag “was dit ongeluk te voorkomen geweest” geweigerd te beantwoorden: ik heb gezegd dat we daarvoor eerst de (voorlopige) uitkomsten van het onderzoek moeten afwachten.)
> Voor Beter OV zal zijn bezorgdheid over de onderhoudstoestand van treinen en sporen aan de inspectie kenbaar maken, en vragen om verscherpt toezicht.
Dit is exact wat we gaan doen.
Een ontsporing kan zowel door materieel (zie Borne) als door infra (zie Bretigny) ontstaan. Nu al vooruit lopen op de oorzaak is rijkelijk voorbarig. Slechte beurt, Driek.quote:Op donderdag 16 januari 2014 08:18 schreef Fiorano het volgende:
[..]
Ic direct erbij halen snap ik niet helemaal, dit ongeval lijkt vooral op een probleem ontstaan door de infrastructuur. Dus Prorail en niet de NS.
Bovendien suggereer je wel degelijk dat door het 'slechte' onderhoud dit ongeval is ontstaan.(einde 2e kopje)
Overdrachtelijk bedoeld dan he, die boem.quote:Op donderdag 16 januari 2014 00:28 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Boem? Nee geen boemDus wat jou betreft hadden we gewoon door kunnen rijden.
Amsterdam - Deventer non-stop?quote:Versperring Hilversum
Tussen Hilversum en Naarden-Bussum rijden geen treinen door herstelwerkzaamheden.
De Intercity Berlijn wordt vanaf Amsterdam Centraal omgeleid en stopt niet in Hilversum, Amersfoort en Apeldoorn. Reis vanaf Hilversum, Amersfoort en Apeldoorn naar Deventer en stap hier over op de Intercity Berlijn.
Houdt u rekening met een extra reistijd van ongeveer 30 minuten.
De verstoring is naar verwachting 20 januari rond 6:00 uur verholpen.
Dit bericht is geplaatst op donderdag 16 januari om 08:00 uur
Helaas, stopt ook in Almere Centrumquote:Op donderdag 16 januari 2014 09:00 schreef James1988 het volgende:
[..]
Amsterdam - Deventer non-stop?
Of all places...quote:
| 1 2 3 4 | D 09:36 Berlin Ostbahnhof Intercity Via Zwolle, Deventer, Almelo Additional train |
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |