abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 16 januari 2014 @ 00:17:46 #101
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_135546766
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 00:07 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Nee, en die omruilactie voor de nieuwe generatie ga ik zo lang mogelijk uitstellen. Dr zit meer geheugen in dat ding, dus meer historiek, en dus bij uitlezen meer ritjes waarin misschien wel een een check in dan wel check out mist ;)
_O-
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 16 januari 2014 @ 00:20:34 #102
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_135546847
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 00:17 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Had ik al "boem is ho" gezegd hier?
ik geloof het niet, maar vertel :P
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_135546937
Ik reageer nog even op de harde kritiek op het door mij op de site van MVBOV 2 uur na de ontsporing geplaatste stukje.

> ZORGEN NA ONTSPORING HILVERSUM

Ja, MVBOV maakt zich wel zorgen over de technische staat van treinen en infra, en dit incident heeft dat verergerd.

> De spoorsector dient onder verscherpt toezicht van de Inspectie Leefomgeving en transport te worden geplaatst. Dat vindt reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV, die zich zorgen maakt over de onderhoudstoestand van spoorinfrastructuur en treinen. De ontsporing van een reizigerstrein bij Hilversum is de druppel die de emmer doet overlopen.

N.a.v. eerdere incidenten hadden we bij MVBOV besloten om te wachten op een goed moment om ILT te verzoeken, nu eindelijk eens stevig in het geweer te komen. Deze ontsporing leek mij een uitgelezen aanleiding om dat plan tot uitvoer te brengen. Uit respect zouden we hebben gezwegen als er slachtoffers waren geweest, want we gaan niet over lijken. Maar stevige ontsporing met nul gewonden: als aanleiding geschikt.

> Nadat in december al een groot deel van de Intercity Direct-vloot uit dienst moest worden genomen wegens niet-verricht onderhoud, een oude stoptrein tussen Den Bosch en Nijmegen strandde met een vastgelopen wielstel en het spoor keer op keer buiten dienst moet worden gesteld wegens noodreparaties, kwam het vandaag te Hilversum tot een ontsporing.

Volgens mij is dit van het eerste tot het laatste woord feitelijk correct.

> De Inspectie Leefomgeving en Transport onderzoekt de ontsporing, waarbij gelukkig geen reizigers gewond raakten. Inzittenden verklaren overigens dat het treinpersoneel de situatie goed onder controle had en dat de evacuatie vlot en ordelijk is verlopen.

Hierin wordt op geen enkele wijze gespeculeerd over de oorzaak. (Sterker nog: in een interview met RTVNH heb ik vanavond de vraag “was dit ongeluk te voorkomen geweest” geweigerd te beantwoorden: ik heb gezegd dat we daarvoor eerst de (voorlopige) uitkomsten van het onderzoek moeten afwachten.)

> Voor Beter OV zal zijn bezorgdheid over de onderhoudstoestand van treinen en sporen aan de inspectie kenbaar maken, en vragen om verscherpt toezicht.

Dit is exact wat we gaan doen.
pi_135547003
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 00:10 schreef Darkwing_Duck het volgende:

[..]

Salopérie de caténaire! :(
nogal ja _O_
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_135547051
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 00:17 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Had ik al "boem is ho" gezegd hier?
Boem? Nee geen boem :N Dus wat jou betreft hadden we gewoon door kunnen rijden.

Moet trouwens wel zeggen dat de trein in mijn beleving niet door een ingezette snelremming maar gewoon door weerstand van de onderbouw tot stilstand kwam. Kan ook zijn doordat zo'n machinist ook niet in 1 seconde in de gaten heeft wat er gebeurt natuurlijk. Maar goed, nogmaals. benieuwd naar ILT-rapport.
  donderdag 16 januari 2014 @ 00:30:33 #106
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_135547111
Toen die ene stroomafnemer z'n schuitje verloor zal de tractie van het desbetreffende stel ook zijn weggevallen, dat merk je wel.

Heeft een treinstel eigenlijk ook een luchtleiding die bij een breuk meteen de remmen aantrekt (zoals bij een cargo)? En hoe werkt dat met meerdere treinstellen die met een AK gecombineerd zijn?
  donderdag 16 januari 2014 @ 00:33:00 #107
418719 Prins_Pils
Lekkere pauper.
pi_135547178
Ja, alle treinen hebben die treinleiding, ook gekoppelde.
doei
  donderdag 16 januari 2014 @ 00:35:00 #108
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_135547227
De treinleiding zit ook in de automatische koppeling verwerkt, dus als in het tweede stel een bak losbreekt zal ook het eerste stel gaan remmen?
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 16 januari 2014 @ 00:36:03 #109
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_135547247
jup, zie ook die gebroken DDZ van nog niet al te lang geleden
Altijd onderweg naar het avontuur
  donderdag 16 januari 2014 @ 00:36:09 #110
418719 Prins_Pils
Lekkere pauper.
pi_135547251
:Y
doei
pi_135547300
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 00:35 schreef James1988 het volgende:
De treinleiding zit ook in de automatische koppeling verwerkt, dus als in het tweede stel een bak losbreekt zal ook het eerste stel gaan remmen?
Dat lijkt me duidelijk ja. Maar idd, tegenwoordig lopen er ook luchtslangetjes mee door die schuitjes heen, dus als daar wat mee mis gaat verwacht je dat de remmen aanslaan. Het fail-safe principe.
pi_135547321
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 00:38 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dat lijkt me duidelijk ja. Maar idd, tegenwoordig lopen er ook luchtslangetjes mee door die schuitjes heen, dus als daar wat mee mis gaat verwacht je dat de remmen aanslaan. Het fail-safe principe.
Die slangetjes zorgen toch dat de panto neergaat bij defect?
pi_135547399
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 00:39 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Die slangetjes zorgen toch dat de panto neergaat bij defect?
ja. Zijn die niet gekoppeld met de remslangetjes dan? :?
  donderdag 16 januari 2014 @ 00:42:43 #114
418719 Prins_Pils
Lekkere pauper.
pi_135547421
Nee. Maar zolang het de enige panto van de trein is is dat ook niet zo'n probleem xD
doei
pi_135547467
Okee. Dan blijft mijn waarneming dus op zich overeind. Want met 2 stellen heb je allicht 2 panto's in de lucht en als er 1 down gaat is dat geen probleem. Op zich.
pi_135547479
Ik mag toch aannemen dat de slangetjes in de pantograaf er voor zorgen dat de panto " omhoog" blijft staan. Geen/minder lucht in de slangetjes=panto omlaag.

(of zoals bij een verkeerd weggezette plan V: na anderhalve week-twee weken zakt de pantoograaf, dus kan ook halverwege het dak en de draad gaan staan)
Bij twijfel: gebruik beton.
  donderdag 16 januari 2014 @ 00:48:17 #117
418719 Prins_Pils
Lekkere pauper.
pi_135547549
Ja tuurlijk is dat zo, maar er is altijd wel een klein beetje luchtverlies. En bij zo'n weggezette V staat de compressor dan ook al twee weken niet aan, komt geen druk meer bij, dus ja, dan gaat-ie zakken.
doei
pi_135547587
ja nou ja ik was even in de veronderstelling dat "defect schuitje" ook meteen "snelremming" zou hebben moeten betekenen vanwege die slangetjes, maar die systemen zijn dus blijkbaar niet gekoppeld.

Overigens weet ik niet welk treinstel zijn schuitje verloren is, ik vermoed de 40nogwat op kop, want mijn stel, de 4202 achterop, had nog een uur lang bovenleidingsspanning volgens de conducteur (ook al ging na een kwartier de verlichting op minimaal en deed de airco het meteen al niet meer, waardoor ik dus dacht dat we meteen al op de accu draaiden)
pi_135547606
quote:
> Nadat in december al een groot deel van de Intercity Direct-vloot uit dienst moest worden genomen wegens niet-verricht onderhoud [...]

Volgens mij is dit van het eerste tot het laatste woord feitelijk correct.
er was een onderdeel van een draaistel gevonden in de loods waardoor het hele zooitje terug moest voor controle, da's toch echt heel wat anders
  donderdag 16 januari 2014 @ 01:00:09 #120
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_135547780
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 00:49 schreef Dr_Flash het volgende:
ja nou ja ik was even in de veronderstelling dat "defect schuitje" ook meteen "snelremming" zou hebben moeten betekenen vanwege die slangetjes, maar die systemen zijn dus blijkbaar niet gekoppeld.
De slangetjes in de stroomafnemer zijn bedoeld om te voorkomen dat de bovenleiding wordt neergehaald bij een defect aan dat ding. De meeste treinen hebben twee stroomafnemers, als tijdens de rit een stroomafnemer daalt kan men de rit uitrijden met de andere stroomafnemer (daarna zal het wel een retourtje werkplaats worden).
quote:
Overigens weet ik niet welk treinstel zijn schuitje verloren is, ik vermoed de 40nogwat op kop, want mijn stel, de 4202 achterop, had nog een uur lang bovenleidingsspanning volgens de conducteur (ook al ging na een kwartier de verlichting op minimaal en deed de airco het meteen al niet meer, waardoor ik dus dacht dat we meteen al op de accu draaiden)
Hmm, ik denk dat de conducteur ernaast zat. Airco uit en minimale verlichting duidt op noodstroom. :)
pi_135547788
quote:
15s.gif Op donderdag 16 januari 2014 00:51 schreef Maegrim het volgende:

[..]

er was een onderdeel van een draaistel gevonden in de loods waardoor het hele zooitje terug moest voor controle, da's toch echt heel wat anders
Zo is het destijds niet door NS HiSpeed gecommuniceerd.
pi_135547794
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 00:49 schreef Dr_Flash het volgende:
Gelukkig niet :)
Die luchtslangetjes in de schuitjes zijn overigens alleen te vinden in VIRM als ik het goed heb.
Als bij een ontsporing de bakken zover uitelkaar getrokken worden dat de luchtslang van de treinleiding loskomt, volgt automatisch een snelremming.
Mcn zal dan ook zijn stroomafnemers moeten laten zakken en alarmoproep+gevaarsein moeten maken.
Dat het licht is blijven branden klopt wel, en inderdaad gaat na een kwartiertje (+/-) de boel op de noodverlichting. Zeer vermoedelijk heeft de mcn dus wel degelijk zijn stroomafnemers laten zakken.
pi_135547805
quote:
0s.gif Op donderdag 16 januari 2014 01:00 schreef James1988 het volgende:
Hmm, ik denk dat de conducteur ernaast zat. Airco uit en minimale verlichting duidt op noodstroom. :)
Ja, dat leek mij dus ook :)
pi_135548156
quote:
NOS Teletekst 751
 1/2
S P O O R W E G E N actueel

01:20 uur

Hilversum<->Naarden Bussum

Door herstelwerkzaamheden rijden er
tussen Hilversum en Naarden-Bussum geen
treinen maar bussen.

Vertraging: 30-60 minuten.

Reisadvies:
* Utrecht<->Almere omreizen via
Amsterdam Zuid.
* Amersfoort<->Schiphol en
Amersfoort<->Amsterdam omreizen via
Utrecht Centraal..

Prognose:
* Naar verwachting tot maandag 20 jan.
okee. Wacht wat?

quote:
Prognose:
WAT??

quote:
Prognose:
G***de[peep]***[peep]***[peep]**[peep]***r :(
pi_135548165
Het is dan ook een gigantische ravage daar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')