http://www.at5.nl/artikel(...)-boos-op-mart-smeetsquote:Na Gordon ligt nu Mart Smeets onder vuur vanwege een 'racistische' opmerking.
Tijdens het televisieprogramma Sterren Op Het Doek reageerde Smeets nogal negatief op het portret dat de Joodse schilder Joop Rubens uit Amstelveen had gemaakt van de presentator.
'Ik voel me hier heel onplezierig bij, de confrontatie met mezelf is niet prettig. Een onsje minder onderkin zou goed zijn. Dit is een bestraffende Amstelveense Joodse manier van kijken', zei Smeets.
'Het feit dat ik Joods ben heeft helemaal niets met het programma te maken. Het kwam zo onverwacht, dat ik perplex stond. Als hij dit eerder in het programma had gezegd, dan was ik weggelopen', zegt Rubens tegen De Telegraaf. 'Tientallen vrienden en kennissen hebben me gebeld, iedereen vindt de uitspraken van de heer Smeets beneden ieder peil.'
Amstelveense Jood
Frits Barend die de krant aanhaalt als 'zelf een Amstelveense Jood', is stomverbaasd over de uitspraken van Smeets. 'Het slaat echt nergens op, hij roept maar wat om interessant te doen. Ik vraag me af of er ook een bestraffende Volendamse Joodse manier is om naar dingen te kijken of een bestraffende Amstelveense katholieke manier', zegt Barends.
Smeets verdedigt zich met de woorden: 'Hij stelde zich voor als Joodse Amstelveense kunstenaar. Ik denk dat ik hem daarmee van repliek diende.'
'Dat is een leugen', zegt Rubens. 'Ik vertel nooit zomaar dat ik Joods ben. Ik denk dat hij me heeft opgezocht op internet. Smeets leek sowieso wel geobsedeerd met het Jodendom. Sinds het begin van het programma ging het de hele tijd over Joden. Vanaf het moment dat hij binnenkwam was er laaiende ruzie, ook met presentatrice Hanneke Groenteman, die zelf Joods is.'
Niet koosjer
Volgens De Telegraaf deed Smeets in het verleden wel vaker rare uitspraken over Joden. Het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) vindt de laatste Joden-opmerking van Smeets 'niet koosjer en uitermate onaangenaam'. 'Het is Mart Smeets in optima forma. Wij gaan kijken of dit een melding waard is in onze jaarlijkse Monitor Antisemitisme Incidenten', aldus een woordvoerder.
Helemaal niet onhandig van Smeets, de schilder had zichzelf als een Amstelveense Jood omschreven, en dat haalde Smeets aan.quote:Op maandag 9 december 2013 10:49 schreef yulian het volgende:
Gewoon niet handig van Smeets om het zo te brengen. Om nu te spreken van een daad van racisme
Lees even nog een keer het artikel door...quote:Op maandag 9 december 2013 10:52 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Helemaal niet onhandig van Smeets, de schilder had zichzelf als een Amstelveense Jood omschreven, en dat haalde Smeets aan.
quote:'Dat is een leugen', zegt Rubens. 'Ik vertel nooit zomaar dat ik Joods ben. Ik denk dat hij me heeft opgezocht op internet.
Da's wat anders dan de meneer vanochtend in een interview vertelde.quote:Op maandag 9 december 2013 10:54 schreef yulian het volgende:
[..]
Lees even nog een keer het artikel door...
[..]
OH NEE wat een dreigement weer!!! Als je niet lief doet plaatsen we je op onze Wall of Shame!quote:Niet koosjer
Volgens De Telegraaf deed Smeets in het verleden wel vaker rare uitspraken over Joden. Het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) vindt de laatste Joden-opmerking van Smeets 'niet koosjer en uitermate onaangenaam'. 'Het is Mart Smeets in optima forma. Wij gaan kijken of dit een melding waard is in onze jaarlijkse Monitor Antisemitisme Incidenten', aldus een woordvoerder.
quote:Op maandag 9 december 2013 10:57 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Da's wat anders dan de meneer vanochtend in een interview vertelde.
Schijnbaar als je het zo leest heeft Smeets zich al vaker negatief uitgelaten over een bepaalde groep. Al valt het allemaal wel mee, lijkt me zoquote:'Dat is een leugen', zegt Rubens. 'Ik vertel nooit zomaar dat ik Joods ben. Ik denk dat hij me heeft opgezocht op internet. Smeets leek sowieso wel geobsedeerd met het Jodendom. Sinds het begin van het programma ging het de hele tijd over Joden. Vanaf het moment dat hij binnenkwam was er laaiende ruzie, ook met presentatrice Hanneke Groenteman, die zelf Joods is.'
Niet koosjer
t eerste wat bij mij op kwam. Dit is de Mart van 'mag ik het zeggen, ja, ik mag het zeggen'..quote:
Dit.quote:Op maandag 9 december 2013 10:51 schreef IkStampOpTacos het volgende:
Zoveel mensen met meterslange tenen in Nederland.
Met dank aan onderstaande querulanten.quote:Op maandag 9 december 2013 10:47 schreef zarGon het volgende:
We moeten tegenwoordig toch maar alles kunnen roepen? Valt prima onder 'vrijheid van meningsuiting', no?
quote:"een bestraffende Amstelveense Joodse manier van kijken", mag ik dat zeggen? Ja, dat mag ik zeggen nee dat slaat helemaal nergens op.
Ik heb echter ook nog nooit iemand horen zeggen: "deze [negatieve woord] blik is duidelijk een gevolg van de Katholieke Twentse opvoeding" ofzo.quote:Op maandag 9 december 2013 11:22 schreef TargaFlorio het volgende:
Dit gaat toch nergens over?![]()
Als meneer de schilder Katholiek of uit Twente kwam en Smeets had daar een opmerking overgemaakt dan had er geen haan naar gekraait, maar nee hoor bepaalde Joden hebben - verrassend....NOT - weer lange tenen.
Us ben zuunigquote:Op maandag 9 december 2013 12:03 schreef Fides het volgende:
[..]
Ik heb echter ook nog nooit iemand horen zeggen: "deze [negatieve woord] blik is duidelijk een gevolg van de Katholieke Twentse opvoeding" ofzo.
De meeste voorbeelden zijn niet zo grievend natuurlijk, en als iemand op TV het over gereformeerde achterbaksheid heeft, krijgt hij/zij daar ook nog wel iets over te horen denk ik.quote:Op maandag 9 december 2013 12:09 schreef Alan_Bastard het volgende:
[..]
Us ben zuunig
Groningse nuchterheid
Friese koppigheid
Spaanse laksheid
Italiaanse passie
Gereformeerde achterbaksheid
Katholieke losheid
Allemaal nog nooit van gehoord zeker? Flikker toch op...
Toch zie ik niet geheel het racisme in de opmerking.quote:
Ik heb ook helemaal niets met die antisemitismeroepers als Frits Barend en het CIDI die dat alleen maar gebruiken om landroof en apartheid in het M-O goed te praten en zelf dus racistisch zijn.quote:Op maandag 9 december 2013 12:19 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Toch zie ik niet geheel het racisme in de opmerking.
.... maar Smeets had waarschijnlijk exact een soortgelijke opmerking gemaakt wanneer het hier om een 'Nuchtere Friese' schilder zou gaan, of een ' Bourgondische Brabander' ....quote:Op maandag 9 december 2013 12:37 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik heb ook helemaal niets met die antisemitismeroepers als Frits Barend en het CIDI die dat alleen maar gebruiken om landroof en apartheid in het M-O goed te praten en zelf dus racistisch zijn.
Maar ik vind het echt helemaal nergens op slaan om zomaar de joodse achtergrond van iemand te betrekken op diens werk en keuzes. Nou weet ik ook wel dat Smeets een van de allergrootste ijdeltuiten van Nederland is en het hem zwaar zal zijn gevallen dat op zijn portret geen knappe man te zien was, en hij dus wat lelijks wilde zeggen. Maar het is voor velen helemaal geen religie waar ze voor gekozen hebben of een etniciteit waarmee ze contact zoeken, louter een zuiver individuele afkomst uit een ver verleden. Je hebt ze door het hele land, dus je kunt er ook geen regionale stereotypen aan toedichten, en het is zelfs niet eens meteen aan het uiterlijk te herkennen. Dus ik vind het echt helemaal nergens op slaan.
Goh.. verrassend zeg.quote:Op maandag 9 december 2013 10:44 schreef Moderne_Hermes het volgende:
Mart Smeets reageerde nogal negatief op (...)
Goh.. echt verrassend.quote:
Ik vind het aardig beledigend. Of het nou zo bedoeld is of niet.quote:Op maandag 9 december 2013 10:47 schreef zarGon het volgende:
We moeten tegenwoordig toch maar alles kunnen roepen? Valt prima onder 'vrijheid van meningsuiting', no?
Die woordkeuzequote:Het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) vindt de laatste Joden-opmerking van Smeets 'niet koosjer en uitermate onaangenaam'.
dat werkt natuurlijk dan wel 2 kanten op, diezelfde achtergrond wordt vaak "misbruikt" door degene zelf,quote:Op maandag 9 december 2013 12:37 schreef Weltschmerz het volgende:
Maar ik vind het echt helemaal nergens op slaan om zomaar de joodse achtergrond van iemand te betrekken op diens werk en keuzes
Ja, zij mogen dat zo zeggen ja.quote:
Dat klopt ja, vaak ter meerdere eer en glorie van zionisme en bijbehorende landroof en apartheid. Maar het schijnt hier en daar ook een cultureel trekje te zijn:quote:Op maandag 9 december 2013 13:08 schreef Re het volgende:
[..]
dat werkt natuurlijk dan wel 2 kanten op, diezelfde achtergrond wordt vaak "misbruikt" door degene zelf,
Joden weer wat boos (België)quote:Op maandag 9 december 2013 10:48 schreef Ferrari_Tape het volgende:
Dus die onbekende schilder, is joods, en vindt het beledigend als iemand dat zegt?
Een visboer voelt zich ook niet gediscrimineerd als ik ik zeg 'He Amsterdamse visboer, mag ik een haring alstublieft'.
Die schilder zal wel aandacht nodig hebben. bah
quote:Op maandag 9 december 2013 11:22 schreef TargaFlorio het volgende:
Dit gaat toch nergens over?![]()
Als meneer de schilder Katholiek of uit Twente kwam en Smeets had daar een opmerking overgemaakt dan had er geen haan naar gekraait, maar nee hoor bepaalde Joden hebben - verrassend....NOT - weer lange tenen.
Een gladde rug en korte tenen zijn geen kenmerkende eigenschappen van tegenwoordig idd.quote:Op maandag 9 december 2013 13:16 schreef Rhalius het volgende:
Te veel jankerds in dit land die zich door de kleinste dingetjes gekwetst voelen.
True.quote:Op maandag 9 december 2013 12:37 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik heb ook helemaal niets met die antisemitismeroepers als Frits Barend en het CIDI die dat alleen maar gebruiken om landroof en apartheid in het M-O goed te praten en zelf dus racistisch zijn.
Maar ik vind het echt helemaal nergens op slaan om zomaar de joodse achtergrond van iemand te betrekken op diens werk en keuzes. Nou weet ik ook wel dat Smeets een van de allergrootste ijdeltuiten van Nederland is en het hem zwaar zal zijn gevallen dat op zijn portret geen knappe man te zien was, en hij dus wat lelijks wilde zeggen. Maar het is voor velen helemaal geen religie waar ze voor gekozen hebben of een etniciteit waarmee ze contact zoeken, louter een zuiver individuele afkomst uit een ver verleden. Je hebt ze door het hele land, dus je kunt er ook geen regionale stereotypen aan toedichten, en het is zelfs niet eens meteen aan het uiterlijk te herkennen. Dus ik vind het echt helemaal nergens op slaan.
Dat wordt op deze manier alleen maar erger....quote:Op maandag 9 december 2013 13:16 schreef Rhalius het volgende:
Te veel jankerds in dit land die zich door de kleinste dingetjes gekwetst voelen.
Ja, duh, het wordt elke keer beloond met een podium in de kant, bij P&W, bij DWDD... roep maar wat en er staat een camera op je snuffert. Daar worden figuren als Quinsy en het CIDI wel geil van ja. Aandacht, aandacht!quote:Op maandag 9 december 2013 13:37 schreef penny-wise het volgende:
[..]
Dat wordt op deze manier alleen maar erger....
Oei, dan weet je het wel. Als iemand ruzie maakt met een jood is het altijd uit antisemitisme. Verder is het natuurlijk volslagen ondenkbaar dat er zoiets als een joodse manier van naar de wereld kijken en een joodse stijl in de kunst is. Het idee alleen al!quote:Vanaf het moment dat hij binnenkwam was er laaiende ruzie, ook met presentatrice Hanneke Groenteman, die zelf Joods is.'
Als hij daar een opmerking over had gemaakt, had niemand er iets over gezegd of werd het interessant gevonden.quote:Ik vraag me af of er ook een bestraffende Volendamse Joodse manier is om naar dingen te kijken of een bestraffende Amstelveense katholieke manier', zegt Barends.
Het CIDI zie ik als een soort van Calimero.quote:Op maandag 9 december 2013 13:41 schreef venomsnake het volgende:
Is het CIDI weer aan het huilen?.. pfff
De diagnose voor Europa en blank Amerika: pathologisch ethnomasochisme.quote:Op maandag 9 december 2013 14:04 schreef Rhalius het volgende:
Ik weet niet meer waar, maar ergens had iemand een prachtig voorbeeld gegeven van hoe het vandaag de dag is met racisme.
Als er een film is met een gevecht:
-Blanke man slaat een Zwarte man.
Racisme! het geeft het idee dat geweld tegen negers toegestaan is.
-Zwarte man slaat een Blanke man.
Racisme! de zwarte man wordt gezien als geweldadig.
-Zwarte man slaat een Zwarte man.
Racisme! het geeft het idee dat zwarte mensen geen discipline hebben en onderling vechten.
-Blanke man slaat een Blanke man.
Racisme! Zwarte mensen worden buitengesloten.
Conclusie: je kan het nooit goed doen bij mensen die vastbesloten zijn racisme te vinden.
Ok.quote:Op maandag 9 december 2013 14:04 schreef Rhalius het volgende:
Ik weet niet meer waar, maar ergens had iemand een prachtig voorbeeld gegeven van hoe het vandaag de dag is met racisme.
Racisme! het geeft het idee dat zwarte mensen geen discipline hebben en onderling vechten.
Conclusie: je kan het nooit goed doen bij mensen die vastbesloten zijn racisme te vinden.
De zwarte gaat ook vaak als eerste dood in de film!quote:Op maandag 9 december 2013 14:04 schreef Rhalius het volgende:
Mensen die racisme WILLEN vinden, zullen dat in alles vinden... maar gelukkig zijn dat er nog steeds maar weinig.quote:Op maandag 9 december 2013 14:04 schreef Rhalius het volgende:
Jammer dat het helemaal nergens op slaat.quote:Op maandag 9 december 2013 14:04 schreef Rhalius het volgende:
Ach de media weet natuurlijk heel goed bij wie de meest smeeuige reacties te halen vallen. Net zoals dat Prem opeens wat mag komen vinden van Zwarte Piet... succes gegarendeerd.quote:Op maandag 9 december 2013 15:01 schreef regiliopeace het volgende:
Natuurlijk trommelen we Frits Barend weer op. Is dat de Joodse persvoorlichter ofzo?
Zo bezien is Frits Barend eigenlijk een heel prettige bron.quote:Op maandag 9 december 2013 15:02 schreef Luigi het volgende:
[..]
Ach de media weet natuurlijk heel goed bij wie de meest smeeuige reacties te halen vallen. Net zoals dat Prem opeens wat mag komen vinden van Zwarte Piet... succes gegarendeerd.
De rest is óók niet grievendquote:Op maandag 9 december 2013 12:12 schreef Fides het volgende:
[..]
De meeste voorbeelden zijn niet zo grievend natuurlijk, en als iemand op TV het over gereformeerde achterbaksheid heeft, krijgt hij/zij daar ook nog wel iets over te horen denk ik.
Katholieke schoolmeisjesquote:Op maandag 9 december 2013 15:09 schreef yvonne het volgende:
[..]
De rest is óók niet grievendIk voel me eik wel met terugwerkende kracht zwaar beledigd als katholiek zijnde. Wat ik allemaal heb moeten aanhorden.
Ja, daar heb ik nu nog last vanquote:
Prima uitleg. Dat maakt dat Ruben een kutkneus is.quote:Op maandag 9 december 2013 14:43 schreef Nibb-it het volgende:
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)edoelde-het-niet-zo/
Dit. We moeten echt eens ophouden met aan elke randmongool met last van z'n mening zoveel aandacht te schenken.quote:Op maandag 9 december 2013 15:11 schreef yvonne het volgende:
DWDD, HOI< IK BEN BOOS, MAG IK OP TV?
Ik verzin onderweg naar de studio wel waar ik boos om ben
Ff tussen jou en mij hč,quote:Op maandag 9 december 2013 15:14 schreef Luigi het volgende:
[..]
Dit. We moeten echt eens ophouden met aan elke randmongool met last van z'n mening zoveel aandacht te schenken.
Ja, de grijze muizen brigade is lekker actief nowadays. Over 20 jaar lopen we allemaal in jutenzak en staatsschoenen. Liefst met een zak over het hoofd zodat niemand zich nog maar aan iets kan ergeren...quote:Op maandag 9 december 2013 15:16 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ff tussen jou en mij hč,
kwas gister in de Efteling, keileuk, keiduur, maar soit.
Fata Morgana bekijk je door al het gelazer opeens met heel andere ogen
"oh, dáár kunnen ze over vallen, oei en dat is wel heel erg een stereotype, die haakneus en ga zo maar door.
Ik voorspel voor 2104, geen Fata Morgana meer in de Efteling
quote:Op maandag 9 december 2013 15:11 schreef yvonne het volgende:
DWDD, HOI< IK BEN BOOS, MAG IK OP TV?
Ik verzin onderweg naar de studio wel waar ik boos om ben
Dit verandert de zaak wat mij betreft wel. Dan is er ineens context om die rare opmerking in te plaatsen.quote:“Hij probeerde in mijn hoofd te klimmen. Dat vond ik confronterend. Ik deed die uitspraak tijdens de opnamen in september. In juni vertelde ik Rubens dat ik vaak voor ‘kankerjood’ word uitgescholden, terwijl ik niet Joods ben. Toen zei hij: ‘Ik ben een Joodse kunstenaar uit Amstelveen.’ Mijn gewraakte tekst moet je in die context zien. Als hij zich geschoffeerd voelt, dan spijt mij dat, al vind ik het jammer dat hij er nu pas mee komt.”
het slaat dan ook gewoon helemaal nergens opquote:Op maandag 9 december 2013 12:03 schreef Fides het volgende:
[..]
Ik heb echter ook nog nooit iemand horen zeggen: "deze [negatieve woord] blik is duidelijk een gevolg van de Katholieke Twentse opvoeding" ofzo.
jij kijkt nooit films of wel?quote:Op maandag 9 december 2013 14:04 schreef Rhalius het volgende:
Die man heeft jeugdtrauma'squote:Op maandag 9 december 2013 17:19 schreef sp3c het volgende:
[..]
het slaat dan ook gewoon helemaal nergens op
een bestraffende Amstelveense Joodse manier van kijken?
wtf is dat in godsnaam?
is het anders dan een belerende Amstelveense Joodse manier van kijken?
kijken Rotterdamse Joden weer anders als ze je straf geven?
wat lult hij nou gek, hij zit het ter plekke te verzinnen![]()
![]()
quote:Op maandag 9 december 2013 12:43 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
.... maar Smeets had waarschijnlijk exact een soortgelijke opmerking gemaakt wanneer het hier om een 'Nuchtere Friese' schilder zou gaan, of een ' Bourgondische Brabander' ....
Hij betrekt namelijk standaard de feitjes over iemand's afkomst in zijn commentaar. Niets mis mee. En zijn dat soms gemakkelijke bevestigende vooroordelen (niet elke fries is nuchter, niet iedere brabander is bourgondisch, niet iedere jood is een kutschilder, etc etc...), het is iets dat hij altijd doet.
Nee, en friezen zijn ook niet altijd nuchter, en brabanders zijn ook niet altijd bourgondisch. En toch zegt Mart dat. Want zo is Mart. En het heeft dus geen fuck met anti-semitisme te maken.quote:Op maandag 9 december 2013 18:33 schreef sp3c het volgende:
maar is het een 'feitje' dat joden uit Amstelveen bestraffend kijken ofzo
hij zit het gewoon te verzinnen zodat het net lijkt alsof hij dingen weet ... as usual
nee dat zeg ik ook nietquote:Op maandag 9 december 2013 18:47 schreef Yi-Long het volgende:
Nee, en friezen zijn ook niet altijd nuchter, en brabanders zijn ook niet altijd bourgondisch. En toch zegt Mart dat. Want zo is Mart. En het heeft dus geen fuck met anti-semitisme te maken.
quote:Op maandag 9 december 2013 18:47 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Molukkers zijn boos op ons, maar hebben een punt.
Dat zeg ik. Dat doet hij vaker.quote:Op maandag 9 december 2013 18:48 schreef sp3c het volgende:
[..]
nee dat zeg ik ook niet
ik zeg dat hij klinkklare nonsense uit zit te kramen
Ik denk dat nu nog de helft van de fokkers het niet begrijpt.quote:
Die twee hadden gewoon een bloedhekel aan elkaar en Smeets was beledigd dat hij in al zijn vadsigheid was gepotretteerdquote:Op maandag 9 december 2013 17:19 schreef sp3c het volgende:
[..]
het slaat dan ook gewoon helemaal nergens op
een bestraffende Amstelveense Joodse manier van kijken?
wtf is dat in godsnaam?
is het anders dan een belerende Amstelveense Joodse manier van kijken?
kijken Rotterdamse Joden weer anders als ze je straf geven?
wat lult hij nou gek, hij zit het ter plekke te verzinnen![]()
![]()
ja maar noem hem dan een lul ofzo of een waardeloze schilder of voor mijn part een kutjoodquote:Op maandag 9 december 2013 18:55 schreef computergirl het volgende:
[..]
Die twee hadden gewoon een bloedhekel aan elkaar en Smeets was beledigd dat hij in al zijn vadsigheid was gepotretteerd
Je kunt toch in het geplaatste interview lezen binnen welke context hij de opmerking geplaatst heeft, dat maakt het nog geen feit, maar het kwam dus ook niet zomaar uit de lucht vallen.quote:Op maandag 9 december 2013 18:48 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik zeg dat hij klinkklare nonsense uit zit te kramen
ik zeg ook niet dat het zomaar uit de lucht komt vallenquote:Op maandag 9 december 2013 18:58 schreef Jian het volgende:
[..]
Je kunt toch in het geplaatste interview lezen binnen welke context hij de opmerking geplaatst heeft, dat maakt het nog geen feit, maar het kwam dus ook niet zomaar uit de lucht vallen.
Opgeblazen gedoe dus, achteraf gedramatiseerd door Joop Rubens en dankbaar opgepakt door "onze" Calimero-stichting.
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)edoelde-het-niet-zo/quote:Volgens Smeets moet de ‘gewraakte tekst’ in de context worden gezien. Ook spijt het hem als hij zich door deze tekst geschoffeerd voelt, zo zegt hij tegenover NRC:
“Hij probeerde in mijn hoofd te klimmen. Dat vond ik confronterend. Ik deed die uitspraak tijdens de opnamen in september. In juni vertelde ik Rubens dat ik vaak voor ‘kankerjood’ word uitgescholden, terwijl ik niet Joods ben. Toen zei hij: ‘Ik ben een Joodse kunstenaar uit Amstelveen.’ Mijn gewraakte tekst moet je in die context zien. Als hij zich geschoffeerd voelt, dan spijt mij dat, al vind ik het jammer dat hij er nu pas mee komt.”
Ten slotte nog even de vraag wat Smeets hiervan heeft geleerd:
“Dat ik niet meer aan gemonteerde programma’s moet meedoen. Ik maak te veel opmerkingen die op het randje zitten.”
het zit helemaal niet op het randjequote:Op maandag 9 december 2013 19:02 schreef Ringo het volgende:
Context, mensen. Ssst, kalm aan. Het is maandag. We moeten de hele week nog.
[..]
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)edoelde-het-niet-zo/
Het is helemaal niet superdom, het is vrij luchtig en stelde in wezen ook weinig voor. Ik zou net zo goed over het woord Amstelveense kunnen vallen als over Joodse. Het is populistisch gelul van zowel Rubens als van CIDIquote:Op maandag 9 december 2013 19:03 schreef sp3c het volgende:
[..]
het zit helemaal niet op het randje
het is gewoon superdom
je moet er uberhaupt niet over vallen, het gaat helemaal nergens overquote:Op maandag 9 december 2013 19:07 schreef Jian het volgende:
[..]
Het is helemaal niet superdom, het is vrij luchtig en stelde in wezen ook weinig voor. Ik zou net zo goed over het woord Amstelveense kunnen vallen als over Joodse. Het is populistisch gelul van zowel Rubens als van CIDI
Toch knap hoe Mart het steeds weer net niet bij zichzelf zoekt.quote:“Dat ik niet meer aan gemonteerde programma’s moet meedoen. Ik maak te veel opmerkingen die op het randje zitten.”
Als je filmpje bekijkt en überhaupt naar Smeets kijkt en luistert zoekt hij genoeg bij zichzelf, hij bezit in mijn optiek alleen een vorm en mate van arrogantie om daar zeker niet zwaar aan te tillen.quote:Op maandag 9 december 2013 19:09 schreef Specularium het volgende:
[..]
Toch knap hoe Mart het steeds weer net niet bij zichzelf zoekt.
Ik snap ook vrij weinig van de hele 'ophef'.quote:Op maandag 9 december 2013 19:14 schreef Jian het volgende:
[..]
Als je filmpje bekijkt en überhaupt naar Smeets kijkt en luistert zoekt hij genoeg bij zichzelf, hij bezit in mijn optiek alleen een vorm en mate van arrogantie om daar zeker niet zwaar aan te tillen.
Uiteraard niet. Dat zou ook een beetje raar zijn natuurlijk.quote:Op maandag 9 december 2013 19:09 schreef Specularium het volgende:
[..]
quote:Op maandag 9 december 2013 19:09 schreef Specularium het volgende:
[..]
Ik vind je onderschrift leukerquote:Op maandag 9 december 2013 19:18 schreef sp3c het volgende:
[..]
[ link | afbeelding ]via Imgflip Meme Maker
Ik heb een paintje...... Mag het? Mag het?quote:Op maandag 9 december 2013 19:26 schreef Specularium het volgende:
Ik zeg: De Amsterdamse jood Frits Barend. Kun je dat uitleggen? Nee, leg dat eens uit. Kun je dat? Ons dat uitleggen?
[ afbeelding ]
Gewoon proberen, dan zien we het vanzelf wel.quote:Op maandag 9 december 2013 19:54 schreef betyar het volgende:
[..]
Ik heb een paintje...... Mag het? Mag het?
De snor is wel slecht.quote:Op maandag 9 december 2013 19:58 schreef Specularium het volgende:
[..]
Gewoon proberen, dan zien we het vanzelf wel.
nee dat kan niet, we hebben de views nodig, spijt me van je ingewikkelde leventjequote:Op maandag 9 december 2013 20:03 schreef Kansenjongere het volgende:
Kunnen we niet gewoon 1 topicreeks "Joodse gemeenschap boos" openen, dat maakt het leven een stuk eenvoudiger. Of gaat het CIDI dan ook weer klagen dat dat antisemitisch is?
Goud!!!!!!!!!!!!!!quote:Op maandag 9 december 2013 19:34 schreef Nober het volgende:
"Frits Barend komt op voor alle minderheidsgroeperingen, behalve de Palestijnen" - Johan Derksen.
quote:Op maandag 9 december 2013 20:12 schreef sp3c het volgende:
ok nu is je middelmatige paint bij voorbaat al sowieso verboten
Gdv...quote:Op maandag 9 december 2013 18:47 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Molukkers zijn boos op ons, maar hebben een punt.
Hoe korter de voorhuid, hoe langer de tenen.quote:Op maandag 9 december 2013 10:51 schreef IkStampOpTacos het volgende:
Zoveel mensen met meterslange tenen in Nederland.
Right.. Verklaart wel waarom vrouwen soms van die chagrijnige pisnichten kunnen zijn.quote:Op maandag 9 december 2013 22:18 schreef Misty_eyes het volgende:
[..]
Hoe korter de voorhuid, hoe langer de tenen.
Nog even en je mag het woord Jood niet eens meer in de mond nemen.quote:Op maandag 9 december 2013 22:26 schreef bloodymary1 het volgende:
Maar waarom mag je een Amstelveens Jood nu eigenlijk geen Amstelveense Jood noemen? Ik snap het niet, waarom is dat een belediging?
Mwoah, het is meer het CIDI die hier stampei over maakt, denk ik. Het merendeel van de Joodse gemeenschap zal dit waarschijnlijk totaal niet als beledigend ervaren.quote:Op maandag 9 december 2013 22:39 schreef bloodymary1 het volgende:
Zo'n onzin allemaal. Ik begrijp best dat hij kan vinden dat het op dat moment niet relevant was. Maar het is toch niet erg? Als ik boven de rivieren iets zakelijks kom doen wordt er ook altijd even aan gerefereerd dat ik uit Brabant kom, want dat hoor je daar blijkbaar. Is toch niet erg, dat is toch ook zo?
Nou ja, die kerel zelf was vanmorgen vooral erg kwaad bij Giel Beelen.quote:Op maandag 9 december 2013 22:46 schreef Misty_eyes het volgende:
[..]
Mwoah, het is meer het CIDI die hier stampei over maakt, denk ik. Het merendeel van de Joodse gemeenschap zal dit waarschijnlijk totaal niet als beledigend ervaren.
Ja ik weet niet of het meer begint op te vallen of dat er daadwerkelijk meer gejammerd wordt maar het lijkt wel elke dag raak met individuen en groepen die zich weer ergens vreselijk geslachtofferd over voelen.quote:Op dinsdag 10 december 2013 02:31 schreef SuperHarregarre het volgende:
Ik word zo ongelofelijk moe van al die mensen die bij het minste of geringste gaan lopen janken. Eerst dat gejank om zwarte piet, nu weer de joden die huilie-huilie doen. Maar goed, ze houden zichzelf wel lekker bezig met hun antisemitisme-boekjes.
Tja, het feit dat zelfs de Chinese gemeenschap nu zielig aan 't doen is, zegt wel veel. Iedereen voelt zich constant "gediscrimineerd" en moet dat breed uitdragen in de media. Nu het bijna elke dag raak is met een zeurpiet, probeert iedereen een beetje aandacht mee te pakken, zelfs de Chinese gemeenschap dus.quote:Op dinsdag 10 december 2013 02:54 schreef Rica het volgende:
[..]
Ja ik weet niet of het meer begint op te vallen of dat er daadwerkelijk meer gejammerd wordt maar het lijkt wel elke dag raak dat individuen en groepen zich vreselijk geslachtofferd voelen.
Misschien is het een tegenreactie omdat men voelt dat de racisme kaart steeds minder werkt? In dat geval zou het wel een positief signaal zijn. Soort van stuiptrekkingen.
Hoop iig dat we geen terugkeer van politiek correct krijgen.
Zwarte Piet en het Gorden geval hadden gemeen dat ze vanuit voornamelijk de VS fel veroordeeld werden. Als we onder invloed van Amerikanisering meer van dat krijgen staat ons nog wat voor de boeg. Vandaar een terugkeer van pc. Hier leek het toch wat aan het afnemen.quote:Op dinsdag 10 december 2013 02:59 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Tja, het feit dat zelfs de Chinese gemeenschap nu zielig aan 't doen is, zegt wel veel. Iedereen voelt zich constant "gediscrimineerd" en moet dat breed uitdragen in de media. Nu het bijna elke dag raak is met een zeurpiet, probeert iedereen een beetje aandacht mee te pakken, zelfs de Chinese gemeenschap dus.
Politiek correct is nooit weggeweest, er wordt nu alleen extra stampij over gemaakt. Er zijn altijd wel mensen die proberen te janken maar de discussie over zwarte piet heeft ervoor gezorgd dat het nu een paar stappen hoger staat op de agenda van tv/radio.
Zélfs de Chinese gemeenschap. Stel je voor zeg! Dat ook die minderheid nog eens de bek durft opentrekken en voor zichzelf opkomt. Dat kun je je toch niet voorstellen? Chinezen zijn toch van die voorbeeldvreemdelingen? Hardwerkende brave sukkels waar je nooit last van hebt? Waarom beginnen die nu opeens ook amok te maken? Zouden ze zich eindelijk écht Nederlander voelen en zich niet zomaar meer in een hoek laten zetten? Dat zal toch niet hé?quote:Op dinsdag 10 december 2013 02:59 schreef SuperHarregarre het volgende:
Tja, het feit dat zelfs de Chinese gemeenschap nu zielig aan 't doen is, zegt wel veel. Iedereen voelt zich constant "gediscrimineerd" en moet dat breed uitdragen in de media. Nu het bijna elke dag raak is met een zeurpiet, probeert iedereen een beetje aandacht mee te pakken, zelfs de Chinese gemeenschap dus.
quote:Op dinsdag 10 december 2013 07:24 schreef Ringo het volgende:
[..]
Zélfs de Chinese gemeenschap. Stel je voor zeg! Dat ook die minderheid nog eens de bek durft opentrekken en voor zichzelf opkomt. Dat kun je je toch niet voorstellen? Chinezen zijn toch van die voorbeeldvreemdelingen? Hardwerkende brave sukkels waar je nooit last van hebt? Waarom beginnen die nu opeens ook amok te maken? Zouden ze zich eindelijk écht Nederlander voelen en zich niet zomaar meer in een hoek laten zetten? Dat zal toch niet hé?
Die wilde ik net opzoeken, haha!quote:
Is er ooit gezanik over 4 mei dan? De enige ophef die ik mij kan heugen is die over of Duitsers nou wel of niet welkom zijn.quote:Op dinsdag 10 december 2013 10:18 schreef yvonne het volgende:
Mooi intermezzo dit, hoe hadden we anders het gezeik over Zwarte Piet ( kijk, hoofdletters zelfs!) en het naderende gezeikzanik over 4 mei moeten overbruggen?
Al die clubjes vorig jaar die zich bezig hielden met het wel of niet herdenken van Duitse gesneuvelde soldaten en ook het voorlezen van het het "nationale" gedicht met de SS-oom. Ik voorspel voor 4 mei, zeker gezien het huidig populistisch gezeik over discriminatie/racisme, wel weer het een en ander. Mag ik dat zeggen, ja, dat mag ik zeggen!quote:Op dinsdag 10 december 2013 10:20 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Is er ooit gezanik over 4 mei dan? De enige ophef die ik mij kan heugen is die over of Duitsers nou wel of niet welkom zijn.
Dat begon al een jaartje of 3 geleden, verleden jaar was toch al vrij heftig hoor.quote:Op dinsdag 10 december 2013 10:20 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Is er ooit gezanik over 4 mei dan? De enige ophef die ik mij kan heugen is die over of Duitsers nou wel of niet welkom zijn.
Hm, wellicht dat er weer een kleine discussie ontstaat over het wel of niet herdenken van Duitse soldaten.quote:Op dinsdag 10 december 2013 10:28 schreef Jian het volgende:
[..]
Al die clubjes vorig jaar die zich bezig hielden met het wel of niet herdenken van Duitse gesneuvelde soldaten en ook het voorlezen van het het "nationale" gedicht met de SS-oom. Ik voorspel voor 4 mei, zeker gezien het huidig populistisch gezeik over discriminatie/racisme, wel weer het een en ander. Mag ik dat zeggen, ja, dat mag ik zeggen!
Geduld Koos, zoals ik al zei, gezien het huidige klimaat hieromtrent vinden ze heus wel wat, één (onschuldige) opmerking lijkt momenteel genoeg.quote:Op dinsdag 10 december 2013 10:37 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Hm, wellicht dat er weer een kleine discussie ontstaat over het wel of niet herdenken van Duitse soldaten.
Zie echter niet in waarom de racisme-kaart getrokken zou gaan worden.
Ik vermoed dat de wens de vader is van de gedachte.quote:Op dinsdag 10 december 2013 10:39 schreef Jian het volgende:
[..]
Geduld Koos, zoals ik al zei, gezien het huidige klimaat hieromtrent vinden ze heus wel wat, één (onschuldige) opmerking lijkt momenteel genoeg.
En zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten, natuurlijk.quote:Op dinsdag 10 december 2013 10:42 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik vermoed dat de wens de vader is van de gedachte.
Ach kom, je was maar wat in je nopjes met dat gezever over Zwarte Piet. Je hoopt blijkbaar op een herkansing in de aanloop naar dodenherdenking.quote:Op dinsdag 10 december 2013 10:44 schreef Jian het volgende:
[..]
En zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten, natuurlijk.
Maar natuurlijk, ik ga niet hypocriet doen hoor en waar moeten we dan over discussiëren, over het weer?quote:Op dinsdag 10 december 2013 10:46 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ach kom, je was maar wat in je nopjes met dat gezever over Zwarte Piet. Je hoopt blijkbaar op een herkansing in de aanloop naar dodenherdenking.
Jij wilt natuurlijk gewoon dat die Chineesjes zich gedeisd houden, zo ben je het immers van hen gewend; nooit lawaai, nooit overlast, altijd buigen met de wind mee, bescheidenheid zit hen in het bloed en de cultuur. En het is ook nog eens lekker rustig!quote:Op dinsdag 10 december 2013 09:23 schreef SuperHarregarre het volgende:
Was gewoon de laatste bastion van een groep die niet zeikt maar de zaakjes voor elkaar heeft. Dat vond ik getuigen van volwassenheid, namelijk dat je je niet laat kennen als Gordon zijn scheur weer eens open denkt te moeten trekken. Nu is het een beetje als een verongelijkt kind dat gaat zitten janken bij de juf/meester. "Maar juf, ze zeggen vervelende dingen over mij. Snif, snif, en dat is niet eerlijk!"
In de chinese onderwereld praat men er al over om Gordon met 39 chopsticks te doorboren.quote:Op dinsdag 10 december 2013 18:31 schreef Ringo het volgende:
[..]
Jij wilt natuurlijk gewoon dat die Chineesjes zich gedeisd houden, zo ben je het immers van hen gewend; nooit lawaai, nooit overlast, altijd buigen met de wind mee, bescheidenheid zit hen in het bloed en de cultuur. En het is ook nog eens lekker rustig!
Ik ben vóór. Niks meldpunt discriminatie, niks maatschappelijk debat, ook dit probleem kan de gemeenschap zelf prima oplossen.quote:Op dinsdag 10 december 2013 18:44 schreef Yi-Long het volgende:
In de chinese onderwereld praat men er al over om Gordon met 39 chopsticks te doorboren.
Oh, heeft niet eens met dat racistische gelul van Gordon te maken. Normaal gesproken kijken ze nooit Nederlandse TV, maar nu zagen ze hem ongevraagd voorbij komen op het chineze nieuws, en als Chinezen een groot dik roze varken zien, dan willen ze hem opvreten ook...quote:Op dinsdag 10 december 2013 18:50 schreef Ringo het volgende:
[..]
Ik ben vóór. Niks meldpunt discriminatie, niks maatschappelijk debat, ook dit probleem kan de gemeenschap zelf prima oplossen.
Helemaal mee eens! Ieder extra meldpunt zorgt voor een beetje minder tolerantie.quote:Op dinsdag 10 december 2013 19:31 schreef Rhalius het volgende:
Door al dit gezeur zorgen ze alleen maar voor dat meldingen van racisme en discriminatie minder serieus genomen worden, en hierdoor worden vervolgens mogelijk de situaties van daadwerkelijke discriminatie ondergesneeuwd.
Ja, dat vond ik ook. Ik dacht, toen ik het fragment bij DWDD zag: "Wachten we nu op een bepaald moment? De hele scčne is al gęnant"quote:Op dinsdag 10 december 2013 23:42 schreef Rurik het volgende:
Ik had meer moeite hoe Mart Smeets hun goede schilderijen aan het afzeiken was. Wat een arrogante zak zeg.
Alle 3 waren het inderdaad mooie schilderijen, erg treffend ook. Ik heb wel eens lelijkere, onherkenbaardere portretten gezien in dat programma.quote:Op woensdag 11 december 2013 00:28 schreef Kees22 het volgende:
Ik heb stomtoevallig een stukje gezien van de beoordeling, maar die opmerking over de Amstelveense jood gemist. Maar volgens mij had hij over elk schilderij behoorlijk wat te zeiken.
Wat extra gęnant was, omdat ze overduidelijk heel gelijkend waren. Als je niet afgebeeld wilt worden met een dikke kop, moet je zorgen dat je geen dikke kop hebt. Simpel toch? Of niet model gaan staan, dat kan natuurlijk ook.
En verder natuurlijk: jj ofwel joodse jank.
Het waren prima schilderijen, Smeets vond het alleen jammer dat hij er op stond.quote:Op woensdag 11 december 2013 00:58 schreef Rurik het volgende:
[..]
Alle 3 waren het inderdaad mooie schilderijen, erg treffend ook. Ik heb wel eens lelijkere, onherkenbaardere portretten gezien in dat programma.
Wat is precies jouw probleem?quote:Op dinsdag 10 december 2013 18:31 schreef Ringo het volgende:
[..]
Jij wilt natuurlijk gewoon dat die Chineesjes zich gedeisd houden, zo ben je het immers van hen gewend; nooit lawaai, nooit overlast, altijd buigen met de wind mee, bescheidenheid zit hen in het bloed en de cultuur. En het is ook nog eens lekker rustig!
Ben jij dat Meki?quote:Op woensdag 11 december 2013 02:12 schreef Fruitdrink het volgende:
Joodse gemeenschap is boos omdat iemand een jood wordt genoemd? Het moet niet gekker worden.. Hoe gaan zij dan reageren als hun mensenrechten worden geschonden? Ik moet wel zeggen dat ik dit wel beangstigend vind. Zij hebben zoveel invloed en een zeer sterke lobby dat zij een hele volk kunnen uitmoorden/beroven/vernederen maar o wee als iemand er wat van zegt dan is het antisemitisme.
Gastjes als jij zijn het probleem. Niet van mij overigens, ik kan daar alleen maar om lachen.quote:Op woensdag 11 december 2013 02:02 schreef SuperHarregarre het volgende:
Wat is precies jouw probleem?
Nee, "gastjes" zoals jij, die denken dat huilen om een uitspraak van een derderangs BN-er ook maar enig nut heeft, zijn het probleem. We zijn nu een week verder, toch? Is het al een week? Wat is er precies veranderd?quote:Op woensdag 11 december 2013 22:09 schreef Ringo het volgende:
[..]
Gastjes als jij zijn het probleem. Niet van mij overigens, ik kan daar alleen maar om lachen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |