abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134074760
quote:
Na Gordon ligt nu Mart Smeets onder vuur vanwege een 'racistische' opmerking.

Tijdens het televisieprogramma Sterren Op Het Doek reageerde Smeets nogal negatief op het portret dat de Joodse schilder Joop Rubens uit Amstelveen had gemaakt van de presentator.

'Ik voel me hier heel onplezierig bij, de confrontatie met mezelf is niet prettig. Een onsje minder onderkin zou goed zijn. Dit is een bestraffende Amstelveense Joodse manier van kijken', zei Smeets.

'Het feit dat ik Joods ben heeft helemaal niets met het programma te maken. Het kwam zo onverwacht, dat ik perplex stond. Als hij dit eerder in het programma had gezegd, dan was ik weggelopen', zegt Rubens tegen De Telegraaf. 'Tientallen vrienden en kennissen hebben me gebeld, iedereen vindt de uitspraken van de heer Smeets beneden ieder peil.'

Amstelveense Jood
Frits Barend die de krant aanhaalt als 'zelf een Amstelveense Jood', is stomverbaasd over de uitspraken van Smeets. 'Het slaat echt nergens op, hij roept maar wat om interessant te doen. Ik vraag me af of er ook een bestraffende Volendamse Joodse manier is om naar dingen te kijken of een bestraffende Amstelveense katholieke manier', zegt Barends.

Smeets verdedigt zich met de woorden: 'Hij stelde zich voor als Joodse Amstelveense kunstenaar. Ik denk dat ik hem daarmee van repliek diende.'

'Dat is een leugen', zegt Rubens. 'Ik vertel nooit zomaar dat ik Joods ben. Ik denk dat hij me heeft opgezocht op internet. Smeets leek sowieso wel geobsedeerd met het Jodendom. Sinds het begin van het programma ging het de hele tijd over Joden. Vanaf het moment dat hij binnenkwam was er laaiende ruzie, ook met presentatrice Hanneke Groenteman, die zelf Joods is.'

Niet koosjer
Volgens De Telegraaf deed Smeets in het verleden wel vaker rare uitspraken over Joden. Het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) vindt de laatste Joden-opmerking van Smeets 'niet koosjer en uitermate onaangenaam'. 'Het is Mart Smeets in optima forma. Wij gaan kijken of dit een melding waard is in onze jaarlijkse Monitor Antisemitisme Incidenten', aldus een woordvoerder.
http://www.at5.nl/artikel(...)-boos-op-mart-smeets

weer een racisme rel. gaat dit te ver? of is t gewoon Mart. vele mensen zijn beledigd..
pi_134074821
We moeten tegenwoordig toch maar alles kunnen roepen? Valt prima onder 'vrijheid van meningsuiting', no?
  Spellchecker maandag 9 december 2013 @ 10:47:22 #3
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_134074832
Ik denk dat dit gewoon Mart is?
pi_134074865
Dus die onbekende schilder, is joods, en vindt het beledigend als iemand dat zegt?

Een visboer voelt zich ook niet gediscrimineerd als ik ik zeg 'He Amsterdamse visboer, mag ik een haring alstublieft'.

Die schilder zal wel aandacht nodig hebben. bah
5 Ferrari's op videoband!
  maandag 9 december 2013 @ 10:49:48 #5
409682 yulian
Ben je vriend niet!
pi_134074896
Gewoon niet handig van Smeets om het zo te brengen. Om nu te spreken van een daad van racisme :')
The Art Of Lying
  maandag 9 december 2013 @ 10:51:07 #6
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_134074930
Zoveel mensen met meterslange tenen in Nederland. :')
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_134074968
Wat is er nou weer aan de hand?
  maandag 9 december 2013 @ 10:52:50 #8
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_134074972
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 10:49 schreef yulian het volgende:
Gewoon niet handig van Smeets om het zo te brengen. Om nu te spreken van een daad van racisme :')
Helemaal niet onhandig van Smeets, de schilder had zichzelf als een Amstelveense Jood omschreven, en dat haalde Smeets aan.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_134074979
Maar het belangrijkste: wat voor trui of jasje had Mart aan????
5 Ferrari's op videoband!
pi_134074987
  maandag 9 december 2013 @ 10:54:25 #11
409682 yulian
Ben je vriend niet!
pi_134075014
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 10:52 schreef mvdejong het volgende:

[..]

Helemaal niet onhandig van Smeets, de schilder had zichzelf als een Amstelveense Jood omschreven, en dat haalde Smeets aan.
Lees even nog een keer het artikel door...

quote:
'Dat is een leugen', zegt Rubens. 'Ik vertel nooit zomaar dat ik Joods ben. Ik denk dat hij me heeft opgezocht op internet.
The Art Of Lying
pi_134075048
Wat een joodse manier van zeiken :r
Grootverdiener die ook de kleintjes Est.
  maandag 9 december 2013 @ 10:57:24 #13
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_134075078
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 10:54 schreef yulian het volgende:

[..]

Lees even nog een keer het artikel door...

[..]

Da's wat anders dan de meneer vanochtend in een interview vertelde.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  maandag 9 december 2013 @ 11:00:00 #14
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_134075148
quote:
Niet koosjer
Volgens De Telegraaf deed Smeets in het verleden wel vaker rare uitspraken over Joden. Het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) vindt de laatste Joden-opmerking van Smeets 'niet koosjer en uitermate onaangenaam'. 'Het is Mart Smeets in optima forma. Wij gaan kijken of dit een melding waard is in onze jaarlijkse Monitor Antisemitisme Incidenten', aldus een woordvoerder.
OH NEE wat een dreigement weer!!! Als je niet lief doet plaatsen we je op onze Wall of Shame! :') Waaaaaah.
  maandag 9 december 2013 @ 11:00:18 #15
409682 yulian
Ben je vriend niet!
pi_134075156
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 10:57 schreef mvdejong het volgende:

[..]

Da's wat anders dan de meneer vanochtend in een interview vertelde.
quote:
'Dat is een leugen', zegt Rubens. 'Ik vertel nooit zomaar dat ik Joods ben. Ik denk dat hij me heeft opgezocht op internet. Smeets leek sowieso wel geobsedeerd met het Jodendom. Sinds het begin van het programma ging het de hele tijd over Joden. Vanaf het moment dat hij binnenkwam was er laaiende ruzie, ook met presentatrice Hanneke Groenteman, die zelf Joods is.'

Niet koosjer
Schijnbaar als je het zo leest heeft Smeets zich al vaker negatief uitgelaten over een bepaalde groep. Al valt het allemaal wel mee, lijkt me zo :)
The Art Of Lying
pi_134075218
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 10:47 schreef maily het volgende:
Ik denk dat dit gewoon Mart is?
t eerste wat bij mij op kwam. Dit is de Mart van 'mag ik het zeggen, ja, ik mag het zeggen'..
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_134075231
quote:
13s.gif Op maandag 9 december 2013 10:51 schreef IkStampOpTacos het volgende:
Zoveel mensen met meterslange tenen in Nederland. :')
Dit.

Zijn het de negers niet, zijn het de Joden wel.
  maandag 9 december 2013 @ 11:04:56 #18
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_134075264
Meneer de schilder heeft blijkbaar even extra aandacht nodig, en duikt in de slachtofferrol.

Nu moet Mart natuurlijk weer langskomen bij DWDD en Pauw en Witteman om te komen vertellen dat hij niets tegen joden heeft...!? Waarna die schilder weer langs mag komen om te vertellen hoe verschrikkelijk gekwetst hij is door die anti-semitische uitspraken van Smeets...!?

Zolang ik Smeets hoor, op TV en radio, betrekt hij altijd wel afkomst (dorp, provincie, landje, etc etc) bij zijn standaard geprietpraat. Dat zou dan in het geval van een jood racistisch zijn!?
  maandag 9 december 2013 @ 11:09:47 #19
241662 Jian
Well, well, well
pi_134075393
Als het al niet zo was, maakt dat CIDI zich ook langzamerhand volledig ongeloofwaardig. Daar mogen ze zich wel eens zorgen over gaan maken. Calimero-stichting :{w
pi_134075475
CIDI is de BREIN onder mensenrechtenorganisaties :')

Het valt me sowieso op dat bij Joodse mensen vaak vermeldt wordt "van Joodse afkomst" op Wikipedia e.d. terwijl dit bij andere geloven niet gebeurt.

Schijnbaar zijn ze er selectief trots op? :?
Ik heb geen speciaal talent. Ik ben slechts nieuwsgierig.
pi_134075705
Dit gaat toch nergens over? _O-

Als meneer de schilder Katholiek of uit Twente kwam en Smeets had daar een opmerking overgemaakt dan had er geen haan naar gekraait, maar nee hoor bepaalde Joden hebben - verrassend....NOT - weer lange tenen. :')
pi_134075917
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 10:47 schreef zarGon het volgende:
We moeten tegenwoordig toch maar alles kunnen roepen? Valt prima onder 'vrijheid van meningsuiting', no?
Met dank aan onderstaande querulanten.

Nu is het hek van de dam omdat nu elke bevolkingsgroep voor het minste geringste gaat piepen en zich beledigd voelt. Amerikaanse toestanden waar het politiek correct de boventoon voert en dat in een land dat van oorsprong opgezet is om juist dit soort idioterie buiten de deur te houden.

Bah!
pi_134076047
Dit soort mensen creëeren een land vol intolerantie en haat. Zeker zo'n Frits Barend maakt meer kapot dan elke minderheid lief is.
  maandag 9 december 2013 @ 11:38:03 #24
262 Re
Kiss & Swallow
pi_134076160
tsja, je mag alleen de trotse Jood ophemelen als ubermensch , dat hebben ze namelijk verdient als slachtoffer van de holocaust, elke negatieve associatie is puur racisme natuurlijk
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  maandag 9 december 2013 @ 11:41:43 #25
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_134076383
Klote opmerking, maja whatever... Niet echt iets om je over te spannen verder.
  maandag 9 december 2013 @ 11:50:24 #27
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_134076473
Aanklagen, kijken wat de rechter er van vindt. Die houdt waarschijnlijk heel de zitting een a4'tje voor zijn mond om zijn lach te verbergen.
pi_134076506
quote:
"een bestraffende Amstelveense Joodse manier van kijken", mag ik dat zeggen? Ja, dat mag ik zeggen nee dat slaat helemaal nergens op.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_134076583
Mart Smeets is een lul die zichzelf alleen maar voor schut zet met dit soort uitspraken, om er als reactie zo'n heisa om te maken gaat ook weer te ver.
Een bepaalde bevolkingsgroep moet zich altijd het meest zielig voelen.... :X
pi_134076727
Mart "senk yoe" Smeets heeft zich in het verleden al zo vaak voor lul gezet met zijn eigen domme geneuzel, daar kan dit ook nog wel bij.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_134076783
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 11:22 schreef TargaFlorio het volgende:
Dit gaat toch nergens over? _O-

Als meneer de schilder Katholiek of uit Twente kwam en Smeets had daar een opmerking overgemaakt dan had er geen haan naar gekraait, maar nee hoor bepaalde Joden hebben - verrassend....NOT - weer lange tenen. :')
Ik heb echter ook nog nooit iemand horen zeggen: "deze [negatieve woord] blik is duidelijk een gevolg van de Katholieke Twentse opvoeding" ofzo.
pi_134076934
Nu zag ik hem vorige week nog rijden en.... Hij heeft geen Duitse wagen! Maar een Volvo SUV :P
pi_134076937
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 12:03 schreef Fides het volgende:

[..]

Ik heb echter ook nog nooit iemand horen zeggen: "deze [negatieve woord] blik is duidelijk een gevolg van de Katholieke Twentse opvoeding" ofzo.
Us ben zuunig
Groningse nuchterheid
Friese koppigheid
Spaanse laksheid
Italiaanse passie
Gereformeerde achterbaksheid
Katholieke losheid

Allemaal nog nooit van gehoord zeker? Flikker toch op...
pi_134076985
quote:
1s.gif Op maandag 9 december 2013 12:09 schreef Alan_Bastard het volgende:

[..]

Us ben zuunig
Groningse nuchterheid
Friese koppigheid
Spaanse laksheid
Italiaanse passie
Gereformeerde achterbaksheid
Katholieke losheid

Allemaal nog nooit van gehoord zeker? Flikker toch op...
De meeste voorbeelden zijn niet zo grievend natuurlijk, en als iemand op TV het over gereformeerde achterbaksheid heeft, krijgt hij/zij daar ook nog wel iets over te horen denk ik.
pi_134077119
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 11:51 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Toch zie ik niet geheel het racisme in de opmerking.
Wind extinguishes a candle and energizes fire
  maandag 9 december 2013 @ 12:20:38 #37
31858 mrspoeZ
crazy catlady
pi_134077133
'Een typisch geval van bestraffend calvinistisch denken'
Prrrrr
pi_134077516
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 12:19 schreef Steven184 het volgende:

[..]

Toch zie ik niet geheel het racisme in de opmerking.
Ik heb ook helemaal niets met die antisemitismeroepers als Frits Barend en het CIDI die dat alleen maar gebruiken om landroof en apartheid in het M-O goed te praten en zelf dus racistisch zijn.

Maar ik vind het echt helemaal nergens op slaan om zomaar de joodse achtergrond van iemand te betrekken op diens werk en keuzes. Nou weet ik ook wel dat Smeets een van de allergrootste ijdeltuiten van Nederland is en het hem zwaar zal zijn gevallen dat op zijn portret geen knappe man te zien was, en hij dus wat lelijks wilde zeggen. Maar het is voor velen helemaal geen religie waar ze voor gekozen hebben of een etniciteit waarmee ze contact zoeken, louter een zuiver individuele afkomst uit een ver verleden. Je hebt ze door het hele land, dus je kunt er ook geen regionale stereotypen aan toedichten, en het is zelfs niet eens meteen aan het uiterlijk te herkennen. Dus ik vind het echt helemaal nergens op slaan.
  maandag 9 december 2013 @ 12:43:31 #39
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_134077651
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 12:37 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik heb ook helemaal niets met die antisemitismeroepers als Frits Barend en het CIDI die dat alleen maar gebruiken om landroof en apartheid in het M-O goed te praten en zelf dus racistisch zijn.

Maar ik vind het echt helemaal nergens op slaan om zomaar de joodse achtergrond van iemand te betrekken op diens werk en keuzes. Nou weet ik ook wel dat Smeets een van de allergrootste ijdeltuiten van Nederland is en het hem zwaar zal zijn gevallen dat op zijn portret geen knappe man te zien was, en hij dus wat lelijks wilde zeggen. Maar het is voor velen helemaal geen religie waar ze voor gekozen hebben of een etniciteit waarmee ze contact zoeken, louter een zuiver individuele afkomst uit een ver verleden. Je hebt ze door het hele land, dus je kunt er ook geen regionale stereotypen aan toedichten, en het is zelfs niet eens meteen aan het uiterlijk te herkennen. Dus ik vind het echt helemaal nergens op slaan.
.... maar Smeets had waarschijnlijk exact een soortgelijke opmerking gemaakt wanneer het hier om een 'Nuchtere Friese' schilder zou gaan, of een ' Bourgondische Brabander' ....

Hij betrekt namelijk standaard de feitjes over iemand's afkomst in zijn commentaar. Niets mis mee. En zijn dat soms gemakkelijke bevestigende vooroordelen (niet elke fries is nuchter, niet iedere brabander is bourgondisch, niet iedere jood is een kutschilder, etc etc...), het is iets dat hij altijd doet.
pi_134077731
Met Mart Smeets wordt het altijd ongemakkelijk en wanneer hij iets stoms doet is hij niet de man om dat toe te geven waardoor het nog ongemakkelijker wordt en het uiteindelijk in een rel zal uitmonden.

En voila, nazi Smeets is geboren.
  maandag 9 december 2013 @ 12:47:58 #41
66825 Reya
Fier Wallon
pi_134077760
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 12:46 schreef Tem het volgende:
En voila, nazi Smeets is geboren.
Ik heb het altijd al geweten.
pi_134077830
Gaan we weer hoor
pi_134077850
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 10:44 schreef Moderne_Hermes het volgende:

Mart Smeets reageerde nogal negatief op (...)
Goh.. verrassend zeg.

quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 10:44 schreef Moderne_Hermes het volgende:

Joodse gemeenschap boos (...)
Goh.. echt verrassend.
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_134078032
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 10:47 schreef zarGon het volgende:
Ik vind het aardig beledigend. Of het nou zo bedoeld is of niet.
pi_134078218
quote:
Het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) vindt de laatste Joden-opmerking van Smeets 'niet koosjer en uitermate onaangenaam'.
Die woordkeuze :')
"Ik heb nog met hem gekoerst"
  maandag 9 december 2013 @ 13:08:43 #46
262 Re
Kiss & Swallow
pi_134078268
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 12:37 schreef Weltschmerz het volgende:
Maar ik vind het echt helemaal nergens op slaan om zomaar de joodse achtergrond van iemand te betrekken op diens werk en keuzes
dat werkt natuurlijk dan wel 2 kanten op, diezelfde achtergrond wordt vaak "misbruikt" door degene zelf,
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_134078403
Even iets anders maar jeetje wat een lelijk schilderij.
pi_134078419
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 13:06 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]

Die woordkeuze :')
Ja, zij mogen dat zo zeggen ja.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_134078452
quote:
3s.gif Op maandag 9 december 2013 13:08 schreef Re het volgende:

[..]

dat werkt natuurlijk dan wel 2 kanten op, diezelfde achtergrond wordt vaak "misbruikt" door degene zelf,
Dat klopt ja, vaak ter meerdere eer en glorie van zionisme en bijbehorende landroof en apartheid. Maar het schijnt hier en daar ook een cultureel trekje te zijn:
pi_134078456
Te veel jankerds in dit land die zich door de kleinste dingetjes gekwetst voelen.
Durf kritiek te geven en te discusseren, maar doe het altijd met respect.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')