quote:Moraalridders, dat zijn wij. Van die politiek correcte lulhannessen die zich overal mee bemoeien. Van dat links tuig dat zijn bek eens moet houden. Van die pretverpesters,
TS heeft gelukkig nog wel zelfkennis.quote:Van die racisten, die Zwarte Pieten uit willen sluiten van het sinterklaasfeest, enkel en alleen omdat hij een blackface heeft en refereert naar kinderslavernij. Van die complete randdebielen die eens beter moeten nadenken. Van die zielige mensen, weet u wel, die maar eens wat beters moeten gaan doen.
Plaatje is een ander schilderij (kon het originele niet vinden).quote:Op woensdag 23 oktober 2013 20:57 schreef LittleLady het volgende:
Pffff kan iemand mij vertellen waar die stalen halsband dan te zien is, de enige die ik zie met een 'halsband' is de blanke vrouw met ademhalingsproblemen door het corset
Waarom is de klacht onterecht dan?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:03 schreef winkelwagenworstje het volgende:
Goede OP. Je hebt veel moeite er in gestoken. Sorry, maar onterechte klacht.
Je hebt een goede OP omdat je veel punten hebt van het tegendeel (zwarte piet is racistisch partij) maar dan hoef ik er niet mee eens te zijn.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:06 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Waarom is de klacht onterecht dan?
Is da alles? Dat doet dat volk nog steeds uit vrije bewegingquote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:00 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Plaatje is een ander schilderij (kon het originele niet vinden).
Voorbeeld:
[ afbeelding ]
Je hebt het waarschijnlijk niet eens gelezen.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:11 schreef HCFeestbeest het volgende:
tief lekker een eind op met je kuttopic
dat is mijn weerlegging van al jouw argumenten
precies, daar ga ik echt geen moeite in steken, omdat ik toch al weet dat het nergens op slaatquote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:12 schreef deadprez het volgende:
[..]
Je hebt het waarschijnlijk niet eens gelezen.
Ja, maar waarom ben je het niet eens?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:08 schreef winkelwagenworstje het volgende:
[..]
Je hebt een goede OP omdat je veel punten hebt van het tegendeel (zwarte piet is racistisch partij) maar dan hoef ik er niet mee eens te zijn.
Omdat? Kom eens met argumenten.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:09 schreef richolio het volgende:
OP gelezen en ben tot de conclusie gekomen dat je klacht onterecht is.
quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:12 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Ja, maar waarom ben je het niet eens?
Kunnen die klote argumenten van jou niet tegenop.quote:
Nou, omdat ik een ander idee heb over zwarte piet. En daar hou ik me aan vastquote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:12 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Ja, maar waarom ben je het niet eens?
quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:13 schreef Scrutinise het volgende:
[..]
[..]
Kunnen die klote argumenten van jou niet tegenop.
quote:Op woensdag 23 oktober 2013 20:43 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
“Zwarte Piet is zwart door de schoorsteen!” hoor ik vaak. Dat klopt niet en is zelfs een belediging voor ieders intelligentie. Van een schoorsteen krijg je geen zwarte krullen, nog rode lippen, nog kroeshaar. Dat is in 1993 verzonnen bij de kinderserie Dag Sinterklaas. Er is dus achteraf een verklaring bedacht, voor kleine kinderen nota bene, voor het zwart zijn van Zwarte Piet, met een intentie die niet de oorspronkelijke is. Zwarte Piet was oorspronkelijk alleen maar een zakkendrager en is bedacht in een tijd van vanzelfsprekend racisme. Of zoals Jessica Olien (Amerikaans journaliste) ooit zei: “Hij is zwart omdat hij door de schoorsteen komt, zeggen ze dan. Maar waarom heeft hij dan geen vuile kleren aan?”
Ja, maar wat zijn je argumenten?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:14 schreef winkelwagenworstje het volgende:
[..]
Nou, omdat ik een ander idee heb over zwarte piet. En daar hou ik me aan vast
Dit.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 20:49 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
[..]
TS heeft gelukkig nog wel zelfkennis.
Kijk eens in een van de andere 10.000 topics die hierover gaan of probeer het op je debatclubje.quote:
Ik heb veel argumenten, maar ik kan ze nu niet plaatsen. Ik zit momenteel te FOK!ken via PSP (je hebt niet zoveel typeruimte via een PSP).quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:17 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Ja, maar wat zijn je argumenten?
Ik ben niet voor TS, maar de kerstman komt ook door de schoorsteen. Waarom is hij dan niet zwart?quote:
quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 17:05 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Het gaat mij niet om de stortvloed aan topics, maar om het feit dat 20 discussies over hetzelfde onderwerp onoverzichtelijk is. Je moet iedere keer weer uitleggen waarom je iets vindt, terwijl je dat al 20.000x gedaan hebt.
Waarom zou je dat dan af moeten schaffen?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:20 schreef Scrutinise het volgende:
[..]
Slaat nergens op. Kunnen we het witte huis ook gelijk afschaffen. En bastaardsuiker etc
Ik ga mijn hond hier niet voor laten blaffen. Ik denk dat ik al 20 keer mijn mening hier over op Fok! heb gepost en jouw argumenten heb ik al vaak genoeg gehoord. En ik heb ook geen tijd om op elk punt van jou in te gaan.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:13 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Omdat? Kom eens met argumenten.
Waarom? De OP is beter en uitgebreider dan die van de meeste andere topics hierover.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:22 schreef Scrutinise het volgende:
[..]
Heb je nog een slotje in de aanbieding?
Zeg even tegen die kerel dat hij fout zit.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 20:43 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
Kenner, kunsthistoricus en hoogleraar aan de UvA Elmer Kolfon weet het zeker: “Zwarte Piet komt daar vandaan.”
Jij lokt een discussie uit waar niemand op zit te wachten...quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:23 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Waarom zou je dat dan af moeten schaffen?
Want een blackface is niet racistisch?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:24 schreef Verbodsbord het volgende:
Er is niks racistisch aan. Misschien dat het jaren voort is gekomen uit het beeld van de slavernij, maar tegenwoordig is er niemand die denkt 'ha, zwarte piet, lekker die kutnegers beledigen met de slavernij' en als je dan wel die link legt en er aanstoot aan neemt ben je een kleinzielige idioot die maar moet wennen aan het feit dat de wereld niet om jou draait.
Waarom reageren ze dan in het topic?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:25 schreef Scrutinise het volgende:
[..]
Jij lokt een discussie uit waar niemand op zit te wachten...
Komt er een keer een neger positief in het nieuws namelijk niet in Opsporing Verzocht maar omdat ie kadootjes uitdeelt, ga jij lopen zeiken...quote:
Nee, daarom snap ik ook niet waarom we er niet vanaf willen, want negers voelen zich wel gediscrimineerd.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:28 schreef Mortaxx het volgende:
Maar guus, speelt 'intent' volgens jou geen rol? Jr vindt zwarte piet racistisch, maar niemand die dit feest viert doet dit om negers te discrimineren
Ook dit. Vele mensen hebben er niet eens op zo'n manier over nagedacht tot deze discussie omhoog werd gebracht. Kinderen en ook oudere mensen worden er blij van, waarom dit verpesten?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:28 schreef Mortaxx het volgende:
Maar guus, speelt 'intent' volgens jou geen rol? Jr vindt zwarte piet racistisch, maar niemand die dit feest viert doet dit om negers te discrimineren
Elke vriend van mij die neger is en van mijn ouders hebben er totaal geen problemen mee. Niet doen alsof àlle negers zich gediscrimineerd voelenquote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:29 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Nee, daarom snap ik ook niet waarom we er niet vanaf willen, want negers voelen zich wel gediscrimineerd.
Dit. Velen maken talloze verwijzingen naar slavenarij (terwijl het bedoeling niet zo is).quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:28 schreef Mortaxx het volgende:
Zoals ik al zei, misschien is het voortgekomen uit racisme, maar tegenwoordig niet meer zo bedoelt. Het feit dat die mensen zich gekwetst voelen is dan ook te wijten aan hun eigen kleinzieligheid en niet aan een Nederlandse traditie.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:28 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Want een blackface is niet racistisch?
En al die zwarte mensen die zich gekwetst voelen om 'gewoon' 'gezellig' je Sinterklaas te kunnen vieren boeien je niet, draait de wereld dan niet alleen om jou?
Ik zeg negers, niet alle negers. Dat doe ik dus ook niet.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:30 schreef richolio het volgende:
[..]
Elke vriend van mij die neger is en van mijn ouders hebben er totaal geen problemen mee. Niet doen alsof àlle negers zich gediscrimineerd voelen
De kerstman wast zich en pieten niet, einde discussiequote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:23 schreef winkelwagenworstje het volgende:
[..]
Ik ben niet voor TS, maar de kerstman komt ook door de schoorsteen. Waarom is hij dan niet zwart?
Alleen het journaal en andere media zeggen nog "Zwarte Piet" in het Sinterklaas journaal zeggen ze inderdaad, hoofdpiet, pakjespiet 8, zingpiet, enz enz.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:20 schreef djantje het volgende:
TS, redelijk goed punt, vooral die naam veranderen van zwarte Piet naar gewoon Piet.
Die kun je ook goed aanduiden met wat ze kunnen, of waar ze voor staan.
Huil Piet, rommel Piet, zeur Piet, pakjes Piet, hoofd Piet.
(Dit zijn metaforen voor menselijke eigenschappen)
Daar ben ik nog wel voor en dan gedichtjes af sluiten met Sinterklaas en zijn Pieten,
of Sinterklaas en zijn Pieterbaas, doe ik altijd al.
Verder ben ik van mening dat we Sinterklaas niet gaan afschaffen.
Verder over racisme, dat is het niet, tenminste dat vind ik, want alle Pieten zijn ook anders.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Racisme
(Racisme is alles over een kam scheren, zoals alle blanken kunnen niet dansen, bijvoorbeeld,
ik kan het ook niet, maar er zijn er die het wel kunnen)
Dan blijft het enige over dat ze zwart geschminkt zijn, maar dan ook echt pik-zwart,
menselijke huidskleuren hebben (of ik heb het fout) altijd een bruine tint.
Maar goed, ik begrijp dat er mensen tegen Pieten zijn, goed dat we een keer discussie hebben in Nederland over Piet, want anders zouden we wel eens zomaar een traditie kwijt kunnen raken, waar ik toch wel met weemoed naar terug krijg in mijn jeugd.
Ik vind het persoonlijk jammer dat het elk jaar weer omhoog komt, de discussie, dat het voor mensen racistisch is, lijkt mij namelijk niet de bedoeling.
Maar misschien is dat het wel,
zie ik het helemaal verkeerd, omdat ik ben beïnvloed door het leuke Sinterklaas feest en er niet aan toe ben, om daar afscheid van te nemen.
Waarom zou je het dan niet afschaffen? Wat is het nut Zwarte Piet te behouden?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:30 schreef Verbodsbord het volgende:
Zoals ik al zei, misschien is het voortgekomen uit racisme, maar tegenwoordig niet meer zo bedoelt.
En wat gaan we daarna afschaffen?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:31 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Waarom zou je het dan niet afschaffen? Wat is het nut Zwarte Piet te behouden?
Vervelend voor zequote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:29 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Nee, daarom snap ik ook niet waarom we er niet vanaf willen, want negers voelen zich wel gediscrimineerd.
Ga ook eens in op alle andere dingen die ik heb gepost? Wil graag horen wat jij daar van vindquote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:30 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Ik zeg negers, niet alle negers. Dat doe ik dus ook niet.
..quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:31 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Het gaat niet om het aantal verschillende Pieten, maar het gaat erom dat ze allemaal aan het stereotype neger voldoen.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:20 schreef djantje het volgende:
TS, redelijk goed punt, vooral die naam veranderen van zwarte Piet naar gewoon Piet.
Die kun je ook goed aanduiden met wat ze kunnen, of waar ze voor staan.
Huil Piet, rommel Piet, zeur Piet, pakjes Piet, hoofd Piet.
(Dit zijn metaforen voor menselijke eigenschappen)
Daar ben ik nog wel voor en dan gedichtjes af sluiten met Sinterklaas en zijn Pieten,
of Sinterklaas en zijn Pieterbaas, doe ik altijd al.
Verder ben ik van mening dat we Sinterklaas niet gaan afschaffen.
Verder over racisme, dat is het niet, tenminste dat vind ik, want alle Pieten zijn ook anders.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Racisme
(Racisme is alles over een kam scheren, zoals alle blanken kunnen niet dansen, bijvoorbeeld,
ik kan het ook niet, maar er zijn er die het wel kunnen)
Dan blijft het enige over dat ze zwart geschminkt zijn, maar dan ook echt pik-zwart,
menselijke huidskleuren hebben (of ik heb het fout) altijd een bruine tint.
Maar goed, ik begrijp dat er mensen tegen Pieten zijn, goed dat we een keer discussie hebben in Nederland over Piet, want anders zouden we wel eens zomaar een traditie kwijt kunnen raken, waar ik toch wel met weemoed naar terug krijg in mijn jeugd.
Ik vind het persoonlijk jammer dat het elk jaar weer omhoog komt, de discussie, dat het voor mensen racistisch is, lijkt mij namelijk niet de bedoeling.
Maar misschien is dat het wel,
zie ik het helemaal verkeerd, omdat ik ben beïnvloed door het leuke Sinterklaas feest en er niet aan toe ben, om daar afscheid van te nemen.
Waarom leven we?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:31 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Heel Suriname viert Sinterklaas op onze manier. Het merendeel boeit het niet. Cadeaus!!quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:28 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
En al die zwarte mensen die zich gekwetst voelen om 'gewoon' 'gezellig' je Sinterklaas te kunnen vieren boeien je niet, draait de wereld dan niet alleen om jou?
Niets.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:32 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
..![]()
Wat is het nut van het behouden van kerst?
Echt he wtf was dat voor vraagquote:
Omdat iedereen er mee is opgegroeid, omdat het leuk is, traditie etcquote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:31 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Moet alles 'nut' hebben? Nee.quote:
Wat is volgens jou de zin van het leven?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:34 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Waarom zou je daarna meteen iets anders moeten afschaffen?
Zo werkt de maatschappij nu éénmaal, en dat weet jij zelf ook wel.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:34 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Waarom zou je daarna meteen iets anders moeten afschaffen?
quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:32 schreef richolio het volgende:
[..]
Ga ook eens in op alle andere dingen die ik heb gepost? Wil graag horen wat jij daar van vind
Deze argumenten?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:23 schreef richolio het volgende:
[..]
Ik ga mijn hond hier niet voor laten blaffen. Ik denk dat ik al 20 keer mijn mening hier over op Fok! heb gepost en jouw argumenten heb ik al vaak genoeg gehoord. En ik heb ook geen tijd om op elk punt van jou in te gaan.
Even kort: ik vind het gewoon niet racistischHet zijn een paar oproerlaaiers en de mensen die soortvan met hun moeten sympathiseren, die het verpesten voor anderen. Onze tradities, dat mag zo blijven.
Waarom zouden we iets afschaffen dat traditie is omdat mensen er aanstoot aan nemen? Is toch totaal hun probleem dat ze aanstoot nemen aan iets waar ze geen aanstoot aan hoeven nemen omdat het niet beledigend is?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:31 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Dus omdat jij anders je nostalgische gevoelens verliest moet het maar behouden worden?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:34 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Omdat iedereen er mee is opgegroeid, omdat het leuk is, traditie etc
Overleven.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:34 schreef Scrutinise het volgende:
[..]
Wat is volgens jou de zin van het leven?
Jaquote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:36 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Dus omdat jij anders je nostalgische gevoelens verliest moet het maar behouden
Als het niet beledigend is, waarom heeft Zwarte Piet dan een racistische blackface?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:36 schreef Verbodsbord het volgende:
[..]
Waarom zouden we iets afschaffen dat traditie is omdat mensen er aanstoot aan nemen? Is toch totaal hun probleem dat ze aanstoot nemen aan iets waar ze geen aanstoot aan hoeven nemen omdat het niet beledigend is?
Waarom is een 'blackface' racistisch?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:38 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Als het niet beledigend is, waarom heeft Zwarte Piet dan een racistische blackface?
Omdat tijden ooit anders waren.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:38 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Als het niet beledigend is, waarom heeft Zwarte Piet dan een racistische blackface?
Omdat het nu eenmaal zo isquote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:38 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
quote:
quote:Maar guus, speelt 'intent' volgens jou geen rol? Jr vindt zwarte piet racistisch, maar niemand die dit feest viert doet dit om negers te discrimineren
Meer diequote:Ook dit. Vele mensen hebben er niet eens op zo'n manier over nagedacht tot deze discussie omhoog werd gebracht. Kinderen en ook oudere mensen worden er blij van, waarom dit verpesten?
Waarom het behouden van iets wat mensen verdrietig maakt?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:40 schreef richolio het volgende:
Waarom aandacht besteden aan het verpesten van iets dat mensen blij maakt.
Want een blackface is niet racistisch?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:40 schreef theunderdog het volgende:
Ts komt hier voornamelijk met argumenten uit historische context. En er zijn maar weinig mensen die dat ontkennen.
Het gaat alleen om de tegenwoordige intentie. En die is alles behalve racistisch.
Dat valt wel mee hoor.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:40 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Waarom het behouden van iets wat mensen verdrietig maakt?
Wie maakt het verdrietig?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:40 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Ik word verdrietig van groene auto's. Waar kan ik mijn VN-onderzoeksteam ophalen?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:40 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:41 schreef Verbodsbord het volgende:
[..]
Ik word verdrietig van groene auto's. Waar kan ik mijn VN-onderzoeksteam ophalen?
Wij gaan met de tijd mee hoor, wij zien het immers niet meer als slaven of negers. Het zijn de gekleurde mensen zelf die in het vroeger en de slavernij blijven hangen.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:41 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Waarom zouden we niet met de tijd mee gaan?
Nogmaals: waarom heeft Zwarte Piet dan een blackface?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:42 schreef Verbodsbord het volgende:
[..]
Wij gaan met de tijd mee hoor, wij zien het immers niet meer als slaven of negers. Het zijn de gekleurde mensen zelf die in het vroeger en de slavernij blijven hangen.
Wat is er nou racistisch aanquote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:43 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Want racisme is niet kwetsend?
Omdat dat ooit zo ontstaan is. Overigens zijn hier geen harde bronnen voor waar het vandaan komt, want voor hetzelfde geld is zwarte piet afgeleid van de Krampus, voor de 3e keer. Het dringt niet door he?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:43 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Nogmaals: waarom heeft Zwarte Piet dan een blackface?
Ik zou niet weten waarom.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:41 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Je weet volgens mij niet precies wat een blackface inhoudt.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:46 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waarom.
Kijk, je moet je realiseren dat mensen verbanden trekken. En niet iedereen trekt dezelfde verbanden. Racisten zullen inderdaad vinden dat een blackface racistisch is.
Mensen die andere als gelijke zien trekken dat verband niet.
Waarom niet?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:46 schreef theunderdog het volgende:
Mensen die andere als gelijke zien trekken dat verband niet.
Je kan mij de tering krijgen met je argumenten. Het overgrote deel van Nederland wil dat zwarte piet behouden blijft. Gelijk hebben ze.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:43 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Waarom hebben Hans Knapp, Schmutzli en Ruprecht vaak een “blackface” En vind dat in elk geval niet zijn oorsprong in ngertje spelen, en waarom zeiken zovelen dat dit met de Nederlandse variant die daarop gebaseerd is, wel zo is?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:43 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Nogmaals: waarom heeft Zwarte Piet dan een blackface?
Jawel hoor.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:47 schreef deadprez het volgende:
[..]
Je weet volgens mij niet precies wat een blackface inhoudt.
Had je ook nog een reply op mijn mening over die professor van je?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:43 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Omdat dat ooit zo is ontstaan praat niets goed.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:45 schreef Verbodsbord het volgende:
[..]
Omdat dat ooit zo ontstaan is. Overigens zijn hier geen harde bronnen voor waar het vandaan komt, want voor hetzelfde geld is zwarte piet afgeleid van de Krampus, voor de 3e keer. Het dringt niet door he?
Zie OP.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:47 schreef Scrutinise het volgende:
[..]
Je kan mij de tering krijgen met je argumenten. Het overgrote deel van Nederland wil dat zwarte piet behouden blijft. Gelijk hebben ze.
Is pedofilie een traditie? Nee.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:48 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Omdat dat ooit zo is ontstaan praat niets goed.
Waarom is er pedofilie? Omdat dat ooit zo is ontstaan.
Dat keut je toch ook niet goed, of wel dan?
Niets mis met pedofilie, die houden tenminste hun handjes thuisquote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:48 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Omdat dat ooit zo is ontstaan praat niets goed.
Waarom is er pedofilie? Omdat dat ooit zo is ontstaan.
Dat keut je toch ook niet goed, of wel dan?
Blackface theater is gewoon ontstaan uit racistische denkbeelden.quote:
Waarom zou zwarte piet onder racisme vallen volgens jou.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:48 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Zie OP.
Daar staat dat de meerderheid geen enkele invloed heeft op de grondwet.
Aangezien de grondwet veranderen door een verkiezingsperiode heen moet, heeft de meerderheid zelfs een hele sterke stem in de grondwet.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:48 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Zie OP.
Daar staat dat de meerderheid geen enkele invloed heeft op de grondwet.
Dat staat ook in de OP.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:49 schreef Scrutinise het volgende:
[..]
Waarom zou zwarte piet onder racisme vallen volgens jou.
quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:48 schreef Scrutinise het volgende:
[..]
Is pedofilie een traditie? Nee.
quote:Op woensdag 23 oktober 2013 20:43 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
Ook “Zwarte Piet is cultuur/traditie!” is razend populair. Nou en? Slavernij was cultuur, het onderdrukken van vrouwen was cultuur, eens in de tien jaar oorlog met het eerste het beste land was cultuur. Verzuiling, nog zo’n voorbeeld van traditie en cultuur. Traditie is slechts een willekeurige tijdgebonden handeling, geen reden om iets niet af te schaffen en cultuur, dat veranderd voortduren.
Dat staat in de OP.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:49 schreef Scrutinise het volgende:
[..]
Waarom zou zwarte piet onder racisme vallen volgens jou.
Want die gaan we speciaal aanpassen voor Zwarte Piet?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:49 schreef hottentot het volgende:
[..]
Aangezien de grondwet veranderen door een verkiezingsperiode heen moet, heeft de meerderheid zelfs een hele sterke stem in de grondwet.
Sloeg gewoon op je bewering. Dat jij er dit van maakt mag je helemaal zelf weten.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:50 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Want die gaan we speciaal aanpassen voor Zwarte Piet?
Wat wil je nou bereiken? Dat zwarte piet wordt afgeschaft...quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:50 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Want die gaan we speciaal aanpassen voor Zwarte Piet?
Kinderen moeten eerst voorbereid worden, zodat ze het kunnen handelen als ze voor het eerst een neger zien?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:51 schreef watheet het volgende:
Het is dan ook eerder reclame voor negers en een mooie bijkomstigheid van dit feest dat kinderen zich vertrouwd voelen als ze een keer in aanraking komen met mensen met een andere huidskleur.
Dat staat nota bene ook in de OP.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:52 schreef Scrutinise het volgende:
[..]
Wat wil je nou bereiken? Dat zwarte piet wordt afgeschaft...![]()
Triest.
Wat hij wil bereiken, of wat hem in ieder geval een oplossing lijkt staat ook gewoon in de OP mongooltje.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:52 schreef Scrutinise het volgende:
[..]
Wat wil je nou bereiken? Dat zwarte piet wordt afgeschaft...![]()
Triest.
Ik lees geen OP'squote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:52 schreef deadprez het volgende:
[..]
Wat hij wil bereiken, of wat hem in ieder geval een oplossing lijkt staat ook gewoon in de OP mongooltje.
Stereotypisch hoeft niet persé racistisch te zijn, maar dat een deel van dat theater fout zat ben ik met je ééns.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:48 schreef deadprez het volgende:
[..]
Blackface theater is gewoon ontstaan uit racistische denkbeelden.
Dit inderdaad.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:51 schreef watheet het volgende:
Sinterklaas is niet een een oude rijke blanke man met slaven om zich heen. Hij is juist iemand die heel veel slaven heeft vrijgekocht in het verleden die uit vrije wil voor de goedheiligman willen werken. Als je dat een slechte zaak vindt, dan zou je inderdaad tegen het sinterklaasfeest met zwarte pieten kunnen zijn.
Verder zou de hele historische geschiedenis niet doorslaggevend moeten zijn, zwarte piet wordt in mijn beleving en van de meeste Nederlanders weggezet op een hele positieve manier. Het is dan ook eerder reclame voor negers en een mooie bijkomstigheid van dit feest dat kinderen zich vertrouwd voelen als ze een keer in aanraking komen met mensen met een andere huidskleur.
Daarnaast heeft Nederland al zo weinig tradities en zijn we over het algemeen retesolidair en dan gaat dit ook nog eens afgepakt worden door een klein gedeelte intollerante burgers die de polarisatie versterken door het steeds weer aanhalen van deze discussie.
Lullig man. Denk aan de gevoelens van alle inwoners van Mongolië.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:52 schreef deadprez het volgende:
[..]
Wat hij wil bereiken, of wat hem in ieder geval een oplossing lijkt staat ook gewoon in de OP mongooltje.
Dat is een kulverhaal.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:51 schreef watheet het volgende:
Sinterklaas is niet een een oude rijke blanke man met slaven om zich heen. Hij is juist iemand die heel veel slaven heeft vrijgekocht in het verleden die uit vrije wil voor de goedheiligman willen werken. Als je dat een slechte zaak vindt, dan zou je inderdaad tegen het sinterklaasfeest met zwarte pieten kunnen zijn.
Want door Zwarte Piet Piet te noemen en niet meer te schminken verdwijnt meteen een hele traditie? Houdt toch op.quote:Daarnaast heeft Nederland al zo weinig tradities en zijn we over het algemeen retesolidair en dan gaat dit ook nog eens afgepakt worden door een klein gedeelte intollerante burgers die de polarisatie versterken door het steeds weer aanhalen van deze discussie.
Ik zat er al op te wachten.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:53 schreef Marcus_Zaagius het volgende:
[..]
Lullig man. Denk aan de gevoelens van alle inwoners van Mongolië.
So what?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:54 schreef watheet het volgende:
Ohja, en witte pieten? Dan worden ze nogal makkelijk herkend denk je niet?
Of het moeten negers zijn die zich wit schminken
Goed argumentquote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:54 schreef watheet het volgende:
Ohja, en witte pieten? Dan worden ze nogal makkelijk herkend denk je niet?
Of het moeten negers zijn die zich wit schminken
Je lijkt wel een gelovige, als je het niet ééns bent met de geschiedenis, dan schuif je hem gewoon terzijde. Doen ze ook met de dinosauriërs.quote:
Welke bron heb je hiervoor dan?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:56 schreef hottentot het volgende:
[..]
Je lijkt wel een gelovige, als je het niet ééns bent met de geschiedenis, dan schuif je hem gewoon terzijde. Doen ze ook met de dinosauriërs.
Ik had als kind in ieder geval niet de indruk dat het slaven waren. Ik zie ze ook nooit met een halsband vastgebonden ofzo.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:56 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Welke bron heb je hiervoor dan?
Dit is geen antwoord, kom eens met een bron van dat verhaaltje. Ik heb er laatst namelijk naar gezocht en kon er niet echt iets over vinden.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:58 schreef watheet het volgende:
[..]
Ik had als kind in ieder geval niet de indruk dat het slaven waren. Ik zie ze ook nooit met een halsband vastgebonden ofzo.
Dit is het enige dat ik nu zo gauw kan vinden.quote:Zo zou Nicolaas van Myra een Ethiopische zwarte slaaf met de naam Piter hebben vrijgekocht.
http://nos.nl/artikel/565(...)-piet-eigenlijk.html
Meest achterlijke van dat VN verhaal ja.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:55 schreef Smack10 het volgende:
Ik heb zijn vervanger al gevonden, en deze is ook beschermd door de VN
[ afbeelding ]
It's je boy, Hajji Firuz
Welke heb jij voor het tegendeel. Net zoveel als ik voor de mijne.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:56 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Welke bron heb je hiervoor dan?
Ben heel serieus, vind het tegelijkertijd komischquote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:00 schreef Verbodsbord het volgende:
[..]
Heel goed argument, kan bij jou alleen niet helemaal aflezen of je serieus bent.
Als kind weet je sowieso nog niets van de wereld, die moet je nog gaan ontdekken.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:58 schreef watheet het volgende:
[..]
Ik had als kind in ieder geval niet de indruk dat het slaven waren. Ik zie ze ook nooit met een halsband vastgebonden ofzo.
De rest is allemaal gebaseerd op de eerste.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:01 schreef hottentot het volgende:
Het draait allemaal om meningen in dit verhaal. Alleen de allereerste zwarte piet heeft een duidelijk bewezen oorsprong, de rest is gewoon interpretatie en gezocht.
Nee.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:03 schreef Mortaxx het volgende:
TT trouwenszwarte piet is een racist?
Dus wat maakt het dan uit? Als het toch een kinderfeest is en de ouderen weten dat het fictieve personen zijn, wat is dan het probleem?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:05 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Als kind weet je sowieso nog niets van de wereld, die moet je nog gaan ontdekken.
En dat zegt een 16-jarige.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:05 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Als kind weet je sowieso nog niets van de wereld, die moet je nog gaan ontdekken.
Ik zeg nergens dat ik de wereld al uit heb ontdekt, wel?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:10 schreef JochemSjakie het volgende:
[..]
En dat zegt een 16-jarige.
Zegt genoeg.
Niemand zegt dat ze dat wel doen.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:09 schreef Marcus_Zaagius het volgende:
Ouders vertellen hun kinderen echt niet dat het slaven zijn.
Dat een redelijk groot deel van de zwarte medemens zich eraan stoort.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:08 schreef Man-Bear-Pig het volgende:
[..]
Dus wat maakt het dan uit? Als het toch een kinderfeest is en de ouderen weten dat het fictieve personen zijn, wat is dan het probleem?
Zou kunnen, dat gedeelte van de zwarte medemens zou zich ook iets beter kunnen verdiepen in het feest en beseffen dat de rest van Nederland nooit een verband heeft gelegd met slavernij. En zwarte piet juist een positief image heeft.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:12 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Dat een redelijk groot deel van de zwarte medemens zich eraan stoort.
Kinderen zullen het echt niet minder leuk vinden zonder schmink.
Zoals Hansie Teeuwen zei: Daar creëer je een schild voor. Dat doe je in een vrije samenlevingquote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:12 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Een nog groter deel van de zwarte medemens ergert zich juist aan diegene die roepen dat het racisme is.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:12 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Ja, maar alleen het vervangen van een blackface door een normaal zwart gezicht maakt al een verschil. Daarmee verdwijnt een van de racistische dingen en je maakt mij niet wijs dat er ook maar iemand is die moeilijk gaat doen over het afschaffen van rode lippenstift.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:14 schreef watheet het volgende:
[..]
Zou kunnen, dat gedeelte van de zwarte medemens zou zich ook iets beter kunnen verdiepen in het feest en beseffen dat de rest van Nederland nooit een verband heeft gelegd met slavernij. En zwarte piet juist een positief image heeft.
Waarschijnlijk niet.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:15 schreef JochemSjakie het volgende:
[..]
Een nog groter deel van de zwarte medemens ergert zich juist aan diegene die roepen dat het racisme is.
Ik stoor mij ook aan bepaalde dingen in de samenleving. Ik, als blanke Nederlander, heb er namelijk ook niet voor gekozen om hier geboren te worden. Toch laat ik degenen in hun waarde en laat ze hun cultuur toepassen. We leven nou eenmaal met elkaar en we moeten elkaars normen en waarden respecteren. We leven in een democratie, niet in een dictatuur.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:12 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Zou geen ramp zijn nee. Dan gaan ze alleen maar meer lijken op negers, geen idee wat je daar mee opschiet.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:16 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Ja, maar alleen het vervangen van een blackface door een normaal zwart gezicht maakt al een verschil. Daarmee verdwijnt een van de racistische dingen en je maakt mij niet wijs dat er ook maar iemand is die moeilijk gaat doen over het afschaffen van rode lippenstift.
En wat is de volgende stap? Het afschaffen van kerstmis? Het afschaffen van de massale voetbalgekte tijdens een EK / WK ? Waar trek je de grens? Er zullen *ALTIJD* mensen zich benadeeld en zielig voelen, wat je ook doet. In dit geval geldt gewoon 'the needs of the many outweigh the needs of the few'.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:16 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Ja, maar alleen het vervangen van een blackface door een normaal zwart gezicht maakt al een verschil. Daarmee verdwijnt een van de racistische dingen en je maakt mij niet wijs dat er ook maar iemand is die moeilijk gaat doen over het afschaffen van rode lippenstift.
Zodra iets hun cultuur belachelijk is moet dat mijns inziens ook aangepast worden.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:18 schreef Man-Bear-Pig het volgende:
[..]
Ik stoor mij ook aan bepaalde dingen in de samenleving. Ik, als blanke Nederlander, heb er namelijk ook niet voor gekozen om hier geboren te worden. Toch laat ik degenen in hun waarde en laat ze hun cultuur toepassen. We leven nou eenmaal met elkaar en we moeten elkaars normen en waarden respecteren. We leven in een democratie, niet in een dictatuur.
Er is blijkbaar wel een demonstratie voor het behoud van zwarte piet komend weekend, misschien is dat iets voor jou.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:19 schreef hottentot het volgende:
Zodra de eerste protestposter er is zal ik die overal ophangen, en misschien moet ik hem anders zelf maar in elkaar draaien dit weekend.
Je weet wat een blackface is?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:18 schreef watheet het volgende:
[..]
Zou geen ramp zijn nee. Dan gaan ze alleen maar meer lijken op negers, geen idee wat je daar mee opschiet.
Die zijn niet racistisch en in strijd met de grondwet.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:19 schreef JochemSjakie het volgende:
[..]
En wat is de volgende stap? Het afschaffen van kerstmis? Het afschaffen van de massale voetbalgekte tijdens een EK / WK ? Waar trek je de grens? Er zullen *ALTIJD* mensen zich benadeeld en zielig voelen, wat je ook doet. In dit geval geldt gewoon 'the needs of the many outweigh the needs of the few'.
Ah, PVV-achtige Henk en Ingrid-taferelen.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:20 schreef deadprez het volgende:
[..]
Er is blijkbaar wel een demonstratie voor het behoud van zwarte piet komend weekend, misschien is dat iets voor jou.
Zijn vast wel Moslims te vinden die zich ergeren aan Kerst.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:21 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Die zijn niet racistisch en in strijd met de grondwet.
JIJ vindt het racistisch. Als je wilt weten of dat echt in strijd is met de grondwet, gooi het gerust voor de hoogste rechter.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:21 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Zouden ze deze keer ook weer met nsbvlaggetjes gaan zwaaien?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:22 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Ah, PVV-achtige Henk en Ingrid-taferelen.
De vorige was ook al zo leuk.
Dan nog is het niet in strijd met de grondwet noch racistisch.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:22 schreef Marcus_Zaagius het volgende:
[..]
Zijn vast wel Moslims te vinden die zich ergeren aan Kerst.
Je weet dat je nu zelf ook redelijk aan het generaliseren bent?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:23 schreef deadprez het volgende:
[..]
Zouden ze deze keer ook weer met nsbvlaggetjes gaan zwaaien?
De VN vindt dat blijkbaar ook, of vindt het in ieder geval belangrijk genoeg om te onderzoeken.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:23 schreef JochemSjakie het volgende:
[..]
JIJ vindt het racistisch. Als je wilt weten of dat echt in strijd is met de grondwet, gooi het gerust voor de hoogste rechter.
Ja.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:23 schreef JochemSjakie het volgende:
[..]
Je weet dat je nu zelf ook redelijk aan het generaliseren bent?
Ik denk niet dat een gedwongen afschaffing de juiste oplossing is, dus ik zie het nut er niet van in.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:23 schreef JochemSjakie het volgende:
[..]
JIJ vindt het racistisch. Als je wilt weten of dat echt in strijd is met de grondwet, gooi het gerust voor de hoogste rechter.
Ik zou er aan mee doen als het dichterbij was, alleen is Den Haag een retourritje van over de 500KM voor mij, dat is best wel veel.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:20 schreef deadprez het volgende:
[..]
Er is blijkbaar wel een demonstratie voor het behoud van zwarte piet komend weekend, misschien is dat iets voor jou.
Je moet wat over hebben voor je idealen.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:24 schreef hottentot het volgende:
[..]
Ik zou er aan mee doen als het dichterbij was, alleen is Den Haag een retourritje van over de 500KM voor mij, dat is best wel veel.
De VN vindt nog niks, ze zijn het aan het onderzoeken. Er is alleen één onderzoekster die graag haar eigen mening naar voren brengt, zonder onderzoek gedaan te hebben.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:23 schreef deadprez het volgende:
[..]
De VN vindt dat blijkbaar ook, of vindt het in ieder geval belangrijk genoeg om te onderzoeken.
jaquote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:21 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Je weet wat een blackface is?
Dat vind de meerderheid ook van Zwarte Piet.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:21 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Heb je het even snel opgezocht?quote:
Wie heeft het over afschaffing? Alleen dan weet je zeker of het echt 'racistisch' en in strijd met de grondwet is of niet.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:24 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Ik denk niet dat een gedwongen afschaffing de juiste oplossing is, dus ik zie het nut er niet van in.
Te gemakkelijk, iemand die het niet met jou ééns is, is een simpele ziel. Je diskwalificeert jezelf hier volledig Guus, had je slimmer verwacht maar blijkbaar ben je gewoon een zelfingenomen ventje met een bekrompen denkveldquote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:22 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Ah, PVV-achtige Henk en Ingrid-taferelen.
De vorige was ook al zo leuk.
quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:18 schreef Frank_Drebin het volgende:
Ik moet zeggen dat jij een aardig betoog hebt geleverd (een oplossing voor waar jij me laatst in Feedback op wees).
Verder ga ik geen al te uitgebreid verhaal neerkalken want ik ben er wel klaar mee maar ik ben van mening dat mensen overal problemen willen zien. Ik vind dit een beetje een geval, ben normaal helemaal niet van de tekenfilmpjes maar Southpark vind ik zo nu en dan erg goed bepaalde maatschappelijke vraagstukken op de hak nemen, zoals in die aflevering The Flag. De ene brult racisme, de ander vindt het normaal. En terwijl kinderen uiteindelijk helemaal geen verschil in huiskleur zagen. Zo is het ook bij Sinterklaas, pieten zijn gewoon hulpjes van de oude strenge doch rechtvaardige man. Kinderen zien geen blanke die een stel negers onderdrukt dat maken mensen er zelf van.
Sorry hoor, maar op dit soort demonstraties komen over het algemeen alleen maar domme tokkies af.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:26 schreef hottentot het volgende:
[..]
Te gemakkelijk, iemand die het niet met jou ééns is, is een simpele ziel. Je diskwalificeert jezelf hier volledig Guus, had je slimmer verwacht maar blijkbaar ben je gewoon een zelfingenomen ventje met een bekrompen denkveld
Triest hè.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:27 schreef BoefB2 het volgende:
Die Nederlanders die gaan demonstreren voor behoud van zwarte piet.________!
Demonstratie voor behoud van Zwarte Piet
Dit land gaat naar de kanker
Want alleen domme tokkies hebben principes?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:27 schreef deadprez het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar op dit soort demonstraties komen over het algemeen alleen maar domme tokkies af.
Wel discriminatoir echter. Zijn 'elfjes' zijn een bespottelijke karikatuur van mensen met dwerggroei en een verheerlijking van dwangarbeid.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:23 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Dan nog is het niet in strijd met de grondwet noch racistisch.
Iedereen die het niet met hem eens is, is een dom Tokkietje.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:28 schreef hottentot het volgende:
[..]
Want alleen domme tokkies hebben principes?
Nee, alleen domme tokkies gaan naar dit soort domme demonstraties.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:28 schreef hottentot het volgende:
[..]
Want alleen domme tokkies hebben principes?
Uiteraard.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:28 schreef JochemSjakie het volgende:
[..]
Iedereen die het niet met hem eens is, is een dom Tokkietje.
Deze lap tekst is natuurlijk niet te lezen.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:28 schreef Killaboelie het volgende:
Een mooi betoog, daar wil ik je als eerste mee feliciteren. Helaas ben ik totaal niet overtuigt van de redenen dat zwarte piet racistisch is.
De eerste rede die je geeft is gebaseerd op een eeuwen oud schilderij. Hiervan is geen gelijke, aangezien iedereen dit enige schilderij als voorbeeld neemt. Hierop is een kleine jongen te zien, die als slaaf in dienst is. Helaas zijn het gros van alle zwarte pieten 18+, en dus nooit kinderen. Dus dit argument is invalide.
Je tweede argument is ook invalide. Aangezien zwarte piet in dienst is van sinterklaas, kan hij dus nooit gelijkwaardig zijn aan de goedheiligman. Immers, jij bent ook niet gelijkwaardig aan je baas. Als jij je baas uit je bedrijf zou willen laten verdwijnen is dit praktisch onmogelijk, terwijl hij jou met een handtekening op een stuk papier de laan uit kan sturen.
Je 3e argument is Inderdaad onweerlegbaar, maar de fantasie van een kind kan wonderen doen verrichten. Waarom zou dat in deze dan ook niet kunnen?
Het feit dat dit een kinderfeest is, maakt het alleen maar aantrekkelijker om het zo te houden. Er zijn immers een kleine 25 miljoen mensen die dit feest (al dan niet gezamenlijk) vieren en 2 miljard gekleurde mensen die nog nooit van dit feest gehoord hebben. Derhalve, argument invalide.
Dat cultuur vaak verandert is inderdaad een feit. Dit is altijd wel het gevolg als het overgrote deel van de bevolking achter de verandering staat. In de discussie omtrent zwarte piet is het overgrote deel van de bevolking tegen het veranderen van het concept van dit volksfeest. Hierdoor zal de verandering niet plaats vinden.
Racisme is inderdaad bij de grondwet verboden. Maar het is niet bewezen dat zwarte piet racisme is. Je mag dit vinden, natuurlijk, maar er zijn maar weinig redenen om dit zo klakkeloos aan te nemen.
Tot slot wil ik het nog even hebben over je aanname: “we weten allemaal dat Zwarte Piet racisme is, maar willen dat niet toegeven door een zogenaamd ‘Marokkanenprobleem’”. Dit vind ik persoonlijk niet door de beugel kunnen. Ik heb net al je standpunten proberen te weerleggen, en heb het daarbij nergens over onze medelanders gehad. Ieder weldenkend mens weet dat de Marokkaanse gemeenschap hier niet de schuld aan heeft, hoeft men onze medelanders hier niet in te betrekken. Al ben ik me er zeker van bewust, door het plaatje over de diabetespatiënten die het Suikerfeest willen afschaffen, dat dit wel gebeurd. Al is dat geheel onterecht.
ra•cis•me (het; o)
1theorie die de superioriteit van een bep. ras verkondigt
2discriminatie op grond van iemands ras
Ik heb het maar even opgezocht wat de defenitie hiervan is. Om het duidelijk te maken. En als ik heel eerlijk ben, kom ik het beide niet tegen in het Sinterklaas-verhaal.
Laat ik mijn standpunt dan formuleren. Ik vind het namelijk heel erg jammer dat een kleine groep van onze gekleurde medemensen zich onjuist bejegend voelen door een feest waarbij de zwarte mens een hele grote rol speelt en veel aanzien geniet.
Al dan niet of dit door het roet in de schoorsteen is of dat hij gewoon een slaaf is, Hij heeft veel aanzien en wij leren onze kinderen respect te hebben voor de zwarte man. Je kunt ook zeggen dat we proberen angst te zaaien, en ik weet ook dat dit een groot probleem is, maar de rol die zwarte piet 20 jaar geleden had is al zo veel verandert. Hij is niet langer de zwarte demon die in de gaten houd of jij lief bent geweest dit jaar of dat je stout bent geweest en mee moet naar Spanje. Zwarte piet is de persoon geworden die de oude Sint assisteert in zijn dagelijkse leven en hem het werk uit handen neemt, aangezien hij ook als maar ouder wordt. En vaak voor problemen zorgt en deze op ludieke wijze weer weet op te lossen. De Sint is niet eens echt boos als zijn werknemers een foutje maken, dat is immers menselijk.
In mijn optiek is het grootste probleem dat gekleurde mannen en vrouwen met kroeshaar op straat worden aangesproken met Zwarte Piet. Dit kan heel erg storend zijn natuurlijk. Maar kinderen kunnen, na een bepaalde leeftijd, echt wel het onderscheid maken tussen Zwarte Piet en een zwarte man op straat. Maar wees eerlijk, wie heeft zich nooit vergist en de juf, mamma genoemd? Elk kind maakt wel eens een foutje.
Ik ben ook van mening dat deze discussie onze gekleurde medemens in een kwaad daglicht zet op dit moment. In plaats van deze discussie te voeren in bijvoorbeeld april, wanneer de kinderen er niet mee bezig zijn en de lading op het feest niet zo groot is, wordt er gekozen voor een moment vlak voor aanvang van het evenement. Emoties lopen nu hoog op omdat de voorbereidingen al in volle gang zijn, de kinderen al uitkijken naar de aankomst van de Goedheiligman en het snoepgoed al sinds augustus in de supermarkten ligt. De kinderen zijn nu de dupe van deze discussie, die veel stof doet opwaaien, en het hele feest zo in duigen lijkt te vallen.
Ik ben persoonlijk het meest kwaad op de mensen uit het filmpje van Pow-nieuws. ”Demonstranten” worden ze genoemd, maar met verbale terreur en tunnelvisie, zou ik bijna zeggen dat het terroristen zijn, aangezien, net als vele voorstanders, niemand open staat voor de dialoog. Maar wat mij het meeste zeer doet is dat er mensen bij lopen die niet in Algemeen Nederlands kunnen vertellen waarom ze tegen dit feest zijn. En ook dat ze tegen iets zijn waar ze , naar alle waarschijnlijkheid, nooit aan deel hebben genomen. Als “vreemde” in een gezelschap voel je je altijd een beetje in het nadeel, omdat je nooit echt goed mee kan praten waar het over gaat.
Ik begrijp dat de mensen zich gediscrimineerd voelen. Maar het ook zijn is heel wat anders. Ze mogen van mij best mee doen aan dit feest! Het is tenslotte een feest voor iedereen!
Ik persoonlijk ben best voor een verandering. Helaas is het voor mij ook nog zo dat ik op dit moment nog niet klaar ben voor deze verandering. Ik wil op dit moment de Zwarte Piet nog redden, maar wie weet denk ik daar over 5 jaar wel anders over. Dit jaar is Piet nog zwart. En ik denk daar nu niks aan gaat veranderen. Maar gelukkig is daar volgend jaar nog.
hahahquote:
Ja, maar dan laait er weer een hele discussie op waar anderen zich in zullen mengen en ik geen controle ove rheb.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:26 schreef JochemSjakie het volgende:
[..]
Wie heeft het over afschaffing? Alleen dan weet je zeker of het echt 'racistisch' en in strijd met de grondwet is of niet.
Sorry. Ik heb de tekst in word geschreven en hoopte dat Fok! de opmaak wel zou overnemen.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:29 schreef deadprez het volgende:
[..]
Deze lap tekst is natuurlijk niet te lezen.
Nee, maar ik heb een ontiegelijke hekel aan de PVV.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:26 schreef hottentot het volgende:
[..]
Te gemakkelijk, iemand die het niet met jou ééns is, is een simpele ziel. Je diskwalificeert jezelf hier volledig Guus, had je slimmer verwacht maar blijkbaar ben je gewoon een zelfingenomen ventje met een bekrompen denkveld
Een stropop, maar ik kan het niet laten om even op deze redenering door te gaan. Travestieten zijn seksistisch!quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:26 schreef Wespensteek het volgende:
[...]
Dus iedereen die lijkt op een slaaf is een teken van racisme, dat betekent dat alle Surinamers uit Nederland verwijderd moeten worden?
Whutquote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:32 schreef Killaboelie het volgende:
[..]
Sorry. Ik heb de tekst in word geschreven en hoopte dat Fok! de opmaak wel zou overnemen.
Tevens is het feit dat je al niet de moeite neemt om het te lezen al een teken dat je dus niks te zoeken hebt in dit topic.
Nee, maar een blackface is gewoon discriminerend.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:26 schreef Wespensteek het volgende:
Nou en, wat heeft dat met racisme te maken, moet iedereen gelijk zijn in belangrijkheid of zo?
Het gaat erom hoe ze worden weggezet.quote:Feit is: Iedereen kan voor zwarte Piet spelen, dus van discriminatie op basis van ras is geen sprake.
Het gaat om het beeld van Zwarte Piet, niet de mensen die hem spelen.quote:Feit is: De mensen die voor zwarte Piet spelen zijn geen slaven maar vrijwilligers of betaalde krachten.
Een blackfaceis racisme en dus wel degelijk beledigend.quote:Feit is: Zwarte Piet is geen negatieve rol die uitstraalt op enige bevolkingsgroep, er wordt geen bevolkingsgroep mee beledigd.
Hij heeft wel gelijk in dat een paar witregels het geheel een stukje leesbaarder zou maken.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:32 schreef Killaboelie het volgende:
[..]
Sorry. Ik heb de tekst in word geschreven en hoopte dat Fok! de opmaak wel zou overnemen.
Tevens is het feit dat je al niet de moeite neemt om het te lezen al een teken dat je dus niks te zoeken hebt in dit topic.
Mee eens.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:35 schreef Repelsteeltju het volgende:
[..]
Hij heeft wel gelijk in dat een paar witregels het geheel een stukje leesbaarder zou maken.
Vind je het heel erg als ik die bewaar voor morgen?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:32 schreef Killaboelie het volgende:
[..]
hahah wtfquote:
Geheel niet. Het blijft lastige materie, en voor en tegenstanders zullen altijd haaks op elkaar blijven staan. Of het nu leesbaar is of niet...quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:35 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Vind je het heel erg als ik die bewaar voor morgen?
quote:j bent echt zielig man haha heb j geen leven ofzo steeds comment komen droppen??je check je mail elkedag uit verveling om te zien of ik heb gereageerd hahahaha ga andere mensen lastig vallen jou vader heet zekers hitler zo tezien
Allemaal beweringen maar geen enkel bewijs, wie discrimineer je als je jouw gezicht zwart maakt?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:34 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Nee, maar een blackface is gewoon discriminerend.
[..]
Het gaat erom hoe ze worden weggezet.
[..]
Het gaat om het beeld van Zwarte Piet, niet de mensen die hem spelen.
[..]
Een blackfaceis racisme en dus wel degelijk beledigend.
Het is meer dat ik nu naar bed wilquote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:37 schreef Killaboelie het volgende:
[..]
Geheel niet. Het blijft lastige materie, en voor en tegenstanders zullen altijd haaks op elkaar blijven staan. Of het nu leesbaar is of niet...
Een zwart gezicht is al heel anders dan een blackface.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:37 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Allemaal beweringen maar geen enkel bewijs, wie discrimineer je als je jouw gezicht zwart maakt?
"Onder discriminatie of discrimineren wordt verstaan elke vorm van onderscheid, elke uitsluiting, beperking of voorkeur, die ten doel heeft of ten gevolge kan hebben dat de erkenning, het genot of de uitoefening op voet van gelijkheid van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden op politiek, economisch, sociaal of cultureel terrein of op andere terreinen van het maatschappelijk leven, wordt tenietgedaan of aangetast".
Lijkt mij dat er geen sprake van is, iedereen kan zijn gezicht zwart maken en voor zwarte Piet spelen.
De gedachte achter zwarte Piet is dat hij het hulpje van Sinterklaas is en cadeautjes aan kinderen geeft. Lijkt mij een dankbare taak en geen bevolkingsgroep die zich zou associëren met zwarte Piet wordt erdoor beledigd.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:39 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Een zwart gezicht is al heel anders dan een blackface.
Daarnaast mag je van mij gerust je gezicht zwart schminken, maar het gaat om de gedachte achter Zwarte Piet.
Ik denk niet dat er een uniforme gedachte achter het zwartenpietenspel zit. Iedereen kleurt het personage in naar zijn eigen herinneringen en voorkeuren en dat is prima.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:40 schreef watheet het volgende:
de gedachte achter zwarte piet is dat het een kindervriend is.
en vergeet je schoen niet te zetten
Inderdaad.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 21:48 schreef deadprez het volgende:
[..]
Blackface theater is gewoon ontstaan uit racistische denkbeelden.
Ja, en?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:45 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Inderdaad.
Je hebt het hier dus over de historische context.
Inderdaad, allemaal janken dat hun feestje afgepakt wordt.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:45 schreef Supreme-Boy het volgende:
sommige mensen moeten echt wat minder gevoelig gaan doen ...
quote:Een chauffeur van Online Pakket Dienst kreeg vlak voor Sinterklaas de schrik van zijn leven toen er op 3 december in Leiden ineens een Zwarte Piet bij hem in de auto stapte die hem onder schot hield en beroofde. Wilhelmus A. (41) zou die Zwarte Piet zijn geweest. Hij stond dinsdag terecht bij de rechtbank in Den Haag; het Openbaar Ministerie (OM) heeft 7 jaar gevangenisstraf tegen hem geëist.
De Zwarte Piet stal vooral mobiele telefoons, die hij later doorverkocht. A. zou in januari nog een overval hebben gepleegd en er eentje hebben voorbereid, weer op bestelauto's van Online Pakket Dienst. Volgens het OM was de toenmalige vriendin van A., Tamara B. (28), bij de overval in Leiden betrokken.
Zij zou ook als zwartepiet vermomd zijn geweest. Haar wil het OM 3 jaar in de cel zien. B. zou in haar auto achter de bestelwagen aan zijn gereden. Op een bedrijventerrein liet A. de chauffeur stoppen, waarna de lading in de Peugeot van B. werd geladen. De chauffeur kon ontkomen.
Beide verdachten ontkennen dat B. bij de overval betrokken was. Om zijn ex uit de wind te houden, heeft A. een onbekende mededader verzonnen, aldus het OM.
haha ik ken deze nog van jouquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
2quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:46 schreef deadprez het volgende:
[..]
Inderdaad, allemaal janken dat hun feestje afgepakt wordt.
Nou en ik vind dus dat dat wel relevant is.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:47 schreef theunderdog het volgende:
[..]
De historische context is irrelevant .
Het gaat om de intentie van nu.
Nou en ik lekker niet !, na na na na....quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:48 schreef deadprez het volgende:
[..]
Nou en ik vind dus dat dat wel relevant is.
Ik denk dat het in principe wel mogelijk is, maar ze zullen geen sancties gaan opleggen als we het niet aanpassen neem ik aan.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:49 schreef Supreme-Boy het volgende:
Kan de VN Nederland dwingen sinterklaas aan te passen?
We gaan het toch niet eens worden.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:49 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Nou en ik lekker niet !, na na na na....
Niveau, niveau !
Dat is dan ook niet perse de bedoeling binnen een discussie he,quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:50 schreef deadprez het volgende:
[..]
We gaan het toch niet eens worden.
Jullie zouden beiden argumenten voor kunnen dragen waarom de historische context wel of te niet relevant is voor wat jullie met elkaar te bespreken hebben.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:50 schreef deadprez het volgende:
[..]
We gaan het toch niet eens worden.
Ja ik bedoel meer dat ik het ondertussen wel gehad heb met de discussie, omdat het toch geen nut heeft. Ik heb alles dat ik wilde zeggen al wel gezegd de afgelopen dagen.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:52 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dat is dan ook niet perse de bedoeling binnen een discussie he,
Maja, boeien.
Ja daar heb ik geen zin in. Beetje zwak wel, dat weet ik, maar whatever.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:52 schreef Repelsteeltju het volgende:
[..]
Jullie zouden beiden argumenten voor kunnen dragen waarom de historische context wel of te niet relevant is voor wat jullie met elkaar te bespreken hebben.
quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:53 schreef deadprez het volgende:
[..]
Ja ik bedoel meer dat ik het ondertussen wel gehad heb met de discussie, omdat het toch geen nut heeft. Ik heb alles dat ik wilde zeggen al wel gezegd de afgelopen dagen.
hahahquote:
quote:Op woensdag 23 oktober 2013 20:49 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
[..]
TS heeft gelukkig nog wel zelfkennis.
vergeet mij niet, door mij moeten jullie ook lijden. ik wil ook creds.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:56 schreef Groby het volgende:
Jammer dat Nederland onder 4 negers en TS hun mening moet lijden.
Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt. Hoe kwetst TS je?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:56 schreef Groby het volgende:
Jammer dat Nederland onder 4 negers en TS hun mening moet lijden.
Ik rekende jou onder '4 negers' je moet niet zo veel onder de zonnebank man.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 23:01 schreef deadprez het volgende:
[..]
vergeet mij niet, door mij moeten jullie ook lijden. ik wil ook creds.
quote:Op woensdag 23 oktober 2013 23:05 schreef Groby het volgende:
[..]
Ik rekende jou onder '4 negers' je moet niet zo veel onder de zonnebank man.
Kwetst? Ik zeg alleen dat het jammer is dat de minderheid van de bevolking hun zin krijgt.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 23:04 schreef Repelsteeltju het volgende:
[..]
Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt. Hoe kwetst TS je?
Alleen domme tokkies zijn zo zelfingenomen als jij en TSquote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:28 schreef deadprez het volgende:
[..]
Nee, alleen domme tokkies gaan naar dit soort domme demonstraties.
Toch lijk je qua simpelheid in je stellingen, en het selectief ingaan op argumenten met vooral beweringen zonder dat je deze kunt of wilt staven wel heel veel op hun blonde leider.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:32 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Nee, maar ik heb een ontiegelijke hekel aan de PVV.
Dat is volgens mij algemeen bekend op FOK!.
Spreek voor jezelf.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 20:43 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
Sterker nog: we weten allemaal dat Zwarte Piet racisme is, maar willen dat niet toegeven door een zogenaamd ‘Marokkanenprobleem’.
Waar de pieten slimmer worden, leveren zijn tegenstanders aan intelligentie en verdraagzaamheid in.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 00:12 schreef nikky het volgende:
Wanneer ik de afgelopen jaren naar het Sinterklaasjournaal kijk, zijn de Pieten een stuk slimmer geworden.
guus heeft gelijk, de rest is domquote:Op donderdag 24 oktober 2013 01:29 schreef madeliefff het volgende:
Guus ..samenvatting? En ook gelijk van alle reacties in t topic als t kan, als t niet kan dan ook .
Ik zou mij graag aan willen sluiten bij de boodschap van dit korte maar krachtige betoog.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 01:50 schreef Rodawa het volgende:
Die hele discussie over zwarte Piet zal mij aan mijn kringspier oxideren. Ik neem in deze kwestie geen standpunt aan en ben niet van plan mij verder in te lezen. Het is hoogstwaarschijnlijk een onzinnig 'welles-nietes' geroep tussen enerzijds een groep mensen die zich aangevallen voelt en anderzijds een groep domme huismoeders en racistische mannen van de sociale werkplaats. Over twee maanden heeft niemand het er nog over en ik wens die tijd door te komen zonder actief deel te nemen aan dit onnodige geratel.
Ik hoop dat meer mensen er zo over denken.
x
quote:Op donderdag 24 oktober 2013 01:50 schreef Rodawa het volgende:
Die hele discussie over zwarte Piet zal mij aan mijn kringspier oxideren. Ik neem in deze kwestie geen standpunt aan en ben niet van plan mij verder in te lezen. Het is hoogstwaarschijnlijk een onzinnig 'welles-nietes' geroep tussen enerzijds een groep mensen die zich aangevallen voelt en anderzijds een groep domme huismoeders en racistische mannen van de sociale werkplaats. Over twee maanden heeft niemand het er nog over en ik wens die tijd door te komen zonder actief deel te nemen aan dit onnodige geratel.
x
Ik zou mij graag aan willen sluiten bij de boodschap van dit korte maar krachtige betoog.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 01:50 schreef Rodawa het volgende:
x
ah oke, scheelt weer lezenquote:Op donderdag 24 oktober 2013 01:33 schreef deadprez het volgende:
[..]
guus heeft gelijk, de rest is dom
Als Zwarte Piet racistisch is, waarom heeft hij dan een blackface?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:41 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
De gedachte achter zwarte Piet is dat hij het hulpje van Sinterklaas is en cadeautjes aan kinderen geeft. Lijkt mij een dankbare taak en geen bevolkingsgroep die zich zou associëren met zwarte Piet wordt erdoor beledigd.
Nee, maar de leden van de VN kunnen Nederland wel onder druk zetten en sancties treffen.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:49 schreef Supreme-Boy het volgende:
Kan de VN Nederland dwingen sinterklaas aan te passen?
1. Omdat hij ZWARTE Piet heet.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 14:33 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Als Zwarte Piet racistisch is, waarom heeft hij dan een blackface?
Waarom moeten mensen zich schminken om cadeautjes uit te mogen delen?
Waarom is Zwarte Piet dan begonnen als zakkendrager?
Daar vieren ze toch ook gewoon Sinterklaasquote:Op donderdag 24 oktober 2013 03:00 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
De tegenstanders kunnen toch gewoon een enkeltje Willemstad of Parimaribo kopen?
In het boek van Jan Schenkman (bedenker Zwarte Piet) wordt Zwarte Piet afgebeeld als een jonge man. Daarnaast is het gedrag van Pieten nog steeds heel jeugdig. Daarnaast kan een volwassen persoon natuurlijk ook altijd op een kind zijn gebaseerd, met enkele aanpassingen.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 22:28 schreef Killaboelie het volgende:
De eerste rede die je geeft is gebaseerd op een eeuwen oud schilderij. Hiervan is geen gelijke, aangezien iedereen dit enige schilderij als voorbeeld neemt. Hierop is een kleine jongen te zien, die als slaaf in dienst is. Helaas zijn het gros van alle zwarte pieten 18+, en dus nooit kinderen. Dus dit argument is invalide.
Ik ALLEEN ben niet gelijk aan mijn baas, alle werknemers samen wel (informele macht van aantal). Zwarte Pieten worden dusdanig braaf en onderdanig gepresenteerd, dat het meer op slavernij lijkt dan op een baas-werknemer(s)-verhouding.quote:Je tweede argument is ook invalide. Aangezien zwarte piet in dienst is van sinterklaas, kan hij dus nooit gelijkwaardig zijn aan de goedheiligman. Immers, jij bent ook niet gelijkwaardig aan je baas. Als jij je baas uit je bedrijf zou willen laten verdwijnen is dit praktisch onmogelijk, terwijl hij jou met een handtekening op een stuk papier de laan uit kan sturen.
Ik neem aan dat je hiermee op de blackface doelt. Een kind kan die natuurlijk wegfantaseren, sterker nog: een kind weet niet eens wat het is. Volwassenen kunnen dat echter niet.quote:Je 3e argument is Inderdaad onweerlegbaar, maar de fantasie van een kind kan wonderen doen verrichten. Waarom zou dat in deze dan ook niet kunnen?
Heel de eerste en tweede wereld kent Zwarte Piet inmiddels en in de derde wereld zullen er vast ook genoeg mensen zijn. Zwarte Piet is ook in Amerika bekend en daar wonen meer dan 25 miljoen zwarte mensen.quote:Het feit dat dit een kinderfeest is, maakt het alleen maar aantrekkelijker om het zo te houden. Er zijn immers een kleine 25 miljoen mensen die dit feest (al dan niet gezamenlijk) vieren en 2 miljard gekleurde mensen die nog nooit van dit feest gehoord hebben.
De wet kan dingen ook uit cultuur schrappen, evenals overheidsbeleid.quote:Dat cultuur vaak verandert is inderdaad een feit. Dit is altijd wel het gevolg als het overgrote deel van de bevolking achter de verandering staat. In de discussie omtrent zwarte piet is het overgrote deel van de bevolking tegen het veranderen van het concept van dit volksfeest. Hierdoor zal de verandering niet plaats vinden.
Dat is het statement wat ik hiermee wil maken. Ik gebruik Marokkanenprobleem hier als voorbeeld voor buitenlanderhaat, die steeds groter wordt in Nederland en kenbaar ook een rol speelt in de Zwarte Piet-discussie. "Straks willen ze meer!", "Wij moeten ons altijd aan hun aanpassen!", "Ze rotten maar op naar hun eigen land!", etc.quote:Tot slot wil ik het nog even hebben over je aanname: "we weten allemaal dat Zwarte Piet racisme is, maar willen dat niet toegeven door een zogenaamd 'Marokkanenprobleem'". Dit vind ik persoonlijk niet door de beugel kunnen. Ik heb net al je standpunten proberen te weerleggen, en heb het daarbij nergens over onze medelanders gehad. Ieder weldenkend mens weet dat de Marokkaanse gemeenschap hier niet de schuld aan heeft, hoeft men onze medelanders hier niet in te betrekken.
Dat blanke mensen worden zwartgeschminkt om knechtje te spelen, duidt wel degelijk op vermeende superioriteit van het blanke ras.quote:ra-cis-me (het; o)
1theorie die de superioriteit van een bep. ras verkondigt
2discriminatie op grond van iemands ras
Ik heb het maar even opgezocht wat de defenitie hiervan is. Om het duidelijk te maken. En als ik heel eerlijk ben, kom ik het beide niet tegen in het Sinterklaas-verhaal.
Is PowNews tegen Zwarte Piet dan? Ik dacht dat GeenStijl (oprichters PowNews) na alle boze reacties van de gebruikers van vorig jaar wel weer tegen zou zijn.quote:Ik ben persoonlijk het meest kwaad op de mensen uit het filmpje van Pow-nieuws. ”Demonstranten” worden ze genoemd, maar met verbale terreur en tunnelvisie, zou ik bijna zeggen dat het terroristen zijn, aangezien, net als vele voorstanders, niemand open staat voor de dialoog. Maar wat mij het meeste zeer doet is dat er mensen bij lopen die niet in Algemeen Nederlands kunnen vertellen waarom ze tegen dit feest zijn. En ook dat ze tegen iets zijn waar ze , naar alle waarschijnlijkheid, nooit aan deel hebben genomen. Als “vreemde” in een gezelschap voel je je altijd een beetje in het nadeel, omdat je nooit echt goed mee kan praten waar het over gaat.
Dat je zegt dat je nog niet toe bent aan die verandering is denk ik ook een belangrijk punt. Als we Zwarte Piet willen afschaffen moeten we mensen de tijd geven om aan het idee te wennen en daarna langzaamaan af te bouwen naar de nieuwe Piet.quote:Ik begrijp dat de mensen zich gediscrimineerd voelen. Maar het ook zijn is heel wat anders. Ze mogen van mij best mee doen aan dit feest! Het is tenslotte een feest voor iedereen!
Ik persoonlijk ben best voor een verandering. Helaas is het voor mij ook nog zo dat ik op dit moment nog niet klaar ben voor deze verandering. Ik wil op dit moment de Zwarte Piet nog redden, maar wie weet denk ik daar over 5 jaar wel anders over. Dit jaar is Piet nog zwart. En ik denk daar nu niks aan gaat veranderen. Maar gelukkig is daar volgend jaar nog.
Dat iemand zwart is wil niet meteen zeggen dat hij een blackface heeft.quote:
Dat heeft te maken met de huidige manier waarop we Zwarte Piet spelen en de organisatie er achter. Een man van het dorp verderop wordt door kinderen echt niet herkent, terwijl die man hooguit een kwartiertje hoeft te rijden.quote:2. Hoeft niet, maar dan kun je niet voor zwarte Piet spelen of in elk geval niet geloofwaardig.
Waarom ga je er niet serieus op in?quote:3. Geen idee zal wel zijn carrière planning zijn: zakkendrager Piet, rijm Piet, Hoofdpiet????
quote:Op donderdag 24 oktober 2013 01:55 schreef chroestjov het volgende:
[..]
Ik zou mij graag aan willen sluiten bij de boodschap van dit korte maar krachtige betoog.
quote:
Dank, het doet mij deugd te zien dat meer mensen er zo over denken. Samen staan we sterk.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 02:08 schreef BozeHaas het volgende:
[..]
Ik zou mij graag aan willen sluiten bij de boodschap van dit korte maar krachtige betoog.
Goede weerlegging van de OP wel, echt...quote:Op donderdag 24 oktober 2013 15:24 schreef LeukeLassie het volgende:
Onterechte klacht. Sinterklaas is een kinderfeest. Mensen die denken dat dit feest racistisch isHet is een feest voor cadeaus en plezier. Als je denkt dat het racistisch is dan snap je geen hol van het sinterklaasfeest
Iedereen die het mij oneens is snapt het niet.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 15:24 schreef LeukeLassie het volgende:
Onterechte klacht. Sinterklaas is een kinderfeest. Mensen die denken dat dit feest racistisch isHet is een feest voor cadeaus en plezier. Als je denkt dat het racistisch is dan snap je geen hol van het sinterklaasfeest
Onderbouw dan eens waarom het niet racistisch is.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 15:31 schreef FreddyBundy het volgende:
Mensen die zich hierom druk maken verdienen een nekschot, dit wereldje gaat zo aardig naar de kloten. Overal discriminatie in zien...
Sinterklaas heeft de slaven bevrijd, en toen in zijn huis genomen als "knechten". Dit is niet te vergelijken met slaven, ze werden hier voor betaald.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 15:36 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Onderbouw dan eens waarom het niet racistisch is.
Waarom heeft hij dan een blackface?quote:Op donderdag 24 oktober 2013 15:40 schreef FreddyBundy het volgende:
[..]
Sinterklaas heeft de slaven bevrijd, en toen in zijn huis genomen als "knechten". Dit is niet te vergelijken met slaven, ze werden hier voor betaald.
Omdat het negers waren?quote:Op donderdag 24 oktober 2013 15:42 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Waarom heeft hij dan een blackface?
1. Zwarte Piet heeft wel een zwart gezicht.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 15:00 schreef Guus_Geluk7 het volgende:
[..]
Dat iemand zwart is wil niet meteen zeggen dat hij een blackface heeft.
[..]
Dat heeft te maken met de huidige manier waarop we Zwarte Piet spelen en de organisatie er achter. Een man van het dorp verderop wordt door kinderen echt niet herkent, terwijl die man hooguit een kwartiertje hoeft te rijden.
[..]
Waarom ga je er niet serieus op in?
Een zwart gezicht is nog geen blackface.quote:Op donderdag 24 oktober 2013 15:50 schreef Wespensteek het volgende:
1. Zwarte Piet heeft wel een zwart gezicht.
Je haalde het punt zelf aan.quote:2. Dat is mooi maar in mijn ogen weinig relevant.
Nee, dat klopt niet en is een zwak excuus.quote:3. Dat was serieus een poging dat te verklaren, maar in elk geval is Sint een oude man en die kan het niet allemaal alleen tillen en doen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |