abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132502675
Zwarte piet is zwart omdat hij door de schoorstenen pakjes komt brengen.We zijn 150 jaar verder en het is maar hoe je het zelf ziet.
pi_132503067
De tegenstanders kunnen toch gewoon een enkeltje Willemstad of Parimaribo kopen?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_132503161
TS heeft gelijk
pi_132503337
Zal ik de OP lezen?
graag op anoniem
pi_132511757
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 01:33 schreef deadprez het volgende:

[..]

guus heeft gelijk, de rest is dom
ah oke, scheelt weer lezen
pi_132512599
Best wel ironisch dat bepaalde mensen de zwarte piet afgeschaft willen hebben, maar wat je ziet is dat de mensen op het moment racistischer zijn geworden dan dat ze voorheen waren. :')
If not now, then when.
  donderdag 24 oktober 2013 @ 14:26:04 #282
370655 Miousana
Starship Ranger
pi_132512830
De meeste Nederlanders kunnen zich gewoonweg niet plaatsen in een donkere man/vrouw. Zij hebben racisme en onderdrukking nooit gekend.
“The world always looks a little bit brighter from the top of a lap.”
pi_132513090
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 22:41 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

De gedachte achter zwarte Piet is dat hij het hulpje van Sinterklaas is en cadeautjes aan kinderen geeft. Lijkt mij een dankbare taak en geen bevolkingsgroep die zich zou associëren met zwarte Piet wordt erdoor beledigd.
Als Zwarte Piet racistisch is, waarom heeft hij dan een blackface?
Waarom moeten mensen zich schminken om cadeautjes uit te mogen delen?
Waarom is Zwarte Piet dan begonnen als zakkendrager?
pi_132513172
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 22:49 schreef Supreme-Boy het volgende:
Kan de VN Nederland dwingen sinterklaas aan te passen?
Nee, maar de leden van de VN kunnen Nederland wel onder druk zetten en sancties treffen.
pi_132513391
quote:
14s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 14:33 schreef Guus_Geluk7 het volgende:

[..]

Als Zwarte Piet racistisch is, waarom heeft hij dan een blackface?
Waarom moeten mensen zich schminken om cadeautjes uit te mogen delen?
Waarom is Zwarte Piet dan begonnen als zakkendrager?
1. Omdat hij ZWARTE Piet heet.
2. Hoeft niet, maar dan kun je niet voor zwarte Piet spelen of in elk geval niet geloofwaardig.
3. Geen idee zal wel zijn carrière planning zijn: zakkendrager Piet, rijm Piet, Hoofdpiet????
pi_132513467
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 03:00 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
De tegenstanders kunnen toch gewoon een enkeltje Willemstad of Parimaribo kopen?
Daar vieren ze toch ook gewoon Sinterklaas :?
pi_132513904
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 22:28 schreef Killaboelie het volgende:
De eerste rede die je geeft is gebaseerd op een eeuwen oud schilderij. Hiervan is geen gelijke, aangezien iedereen dit enige schilderij als voorbeeld neemt. Hierop is een kleine jongen te zien, die als slaaf in dienst is. Helaas zijn het gros van alle zwarte pieten 18+, en dus nooit kinderen. Dus dit argument is invalide.
In het boek van Jan Schenkman (bedenker Zwarte Piet) wordt Zwarte Piet afgebeeld als een jonge man. Daarnaast is het gedrag van Pieten nog steeds heel jeugdig. Daarnaast kan een volwassen persoon natuurlijk ook altijd op een kind zijn gebaseerd, met enkele aanpassingen.
quote:
Je tweede argument is ook invalide. Aangezien zwarte piet in dienst is van sinterklaas, kan hij dus nooit gelijkwaardig zijn aan de goedheiligman. Immers, jij bent ook niet gelijkwaardig aan je baas. Als jij je baas uit je bedrijf zou willen laten verdwijnen is dit praktisch onmogelijk, terwijl hij jou met een handtekening op een stuk papier de laan uit kan sturen.
Ik ALLEEN ben niet gelijk aan mijn baas, alle werknemers samen wel (informele macht van aantal). Zwarte Pieten worden dusdanig braaf en onderdanig gepresenteerd, dat het meer op slavernij lijkt dan op een baas-werknemer(s)-verhouding.
quote:
Je 3e argument is Inderdaad onweerlegbaar, maar de fantasie van een kind kan wonderen doen verrichten. Waarom zou dat in deze dan ook niet kunnen?
Ik neem aan dat je hiermee op de blackface doelt. Een kind kan die natuurlijk wegfantaseren, sterker nog: een kind weet niet eens wat het is. Volwassenen kunnen dat echter niet.
quote:
Het feit dat dit een kinderfeest is, maakt het alleen maar aantrekkelijker om het zo te houden. Er zijn immers een kleine 25 miljoen mensen die dit feest (al dan niet gezamenlijk) vieren en 2 miljard gekleurde mensen die nog nooit van dit feest gehoord hebben.
Heel de eerste en tweede wereld kent Zwarte Piet inmiddels en in de derde wereld zullen er vast ook genoeg mensen zijn. Zwarte Piet is ook in Amerika bekend en daar wonen meer dan 25 miljoen zwarte mensen.
quote:
Dat cultuur vaak verandert is inderdaad een feit. Dit is altijd wel het gevolg als het overgrote deel van de bevolking achter de verandering staat. In de discussie omtrent zwarte piet is het overgrote deel van de bevolking tegen het veranderen van het concept van dit volksfeest. Hierdoor zal de verandering niet plaats vinden.
De wet kan dingen ook uit cultuur schrappen, evenals overheidsbeleid.
Als het bijvoorbeeld cultuur zou zijn om een koe naar binnen te halen en meteen te slachten, zou de rechter dat ook moeten verbieden.
quote:
Tot slot wil ik het nog even hebben over je aanname: "we weten allemaal dat Zwarte Piet racisme is, maar willen dat niet toegeven door een zogenaamd 'Marokkanenprobleem'". Dit vind ik persoonlijk niet door de beugel kunnen. Ik heb net al je standpunten proberen te weerleggen, en heb het daarbij nergens over onze medelanders gehad. Ieder weldenkend mens weet dat de Marokkaanse gemeenschap hier niet de schuld aan heeft, hoeft men onze medelanders hier niet in te betrekken.
Dat is het statement wat ik hiermee wil maken. Ik gebruik Marokkanenprobleem hier als voorbeeld voor buitenlanderhaat, die steeds groter wordt in Nederland en kenbaar ook een rol speelt in de Zwarte Piet-discussie. "Straks willen ze meer!", "Wij moeten ons altijd aan hun aanpassen!", "Ze rotten maar op naar hun eigen land!", etc.
Het draait bij de meeste Nederlanders lang niet meer om Zwarte Piet alleen, ze voelen zich, in mijn ogen ten onrechte -al is dat een heel andere discussie-, benadeelt door buitenlanders en zijn daarom voor het behoud van Zwarte Piet.
quote:
ra-cis-me (het; o)
1theorie die de superioriteit van een bep. ras verkondigt
2discriminatie op grond van iemands ras
Ik heb het maar even opgezocht wat de defenitie hiervan is. Om het duidelijk te maken. En als ik heel eerlijk ben, kom ik het beide niet tegen in het Sinterklaas-verhaal.
Dat blanke mensen worden zwartgeschminkt om knechtje te spelen, duidt wel degelijk op vermeende superioriteit van het blanke ras.
quote:
Ik ben persoonlijk het meest kwaad op de mensen uit het filmpje van Pow-nieuws. ”Demonstranten” worden ze genoemd, maar met verbale terreur en tunnelvisie, zou ik bijna zeggen dat het terroristen zijn, aangezien, net als vele voorstanders, niemand open staat voor de dialoog. Maar wat mij het meeste zeer doet is dat er mensen bij lopen die niet in Algemeen Nederlands kunnen vertellen waarom ze tegen dit feest zijn. En ook dat ze tegen iets zijn waar ze , naar alle waarschijnlijkheid, nooit aan deel hebben genomen. Als “vreemde” in een gezelschap voel je je altijd een beetje in het nadeel, omdat je nooit echt goed mee kan praten waar het over gaat.
Is PowNews tegen Zwarte Piet dan? Ik dacht dat GeenStijl (oprichters PowNews) na alle boze reacties van de gebruikers van vorig jaar wel weer tegen zou zijn.
quote:
Ik begrijp dat de mensen zich gediscrimineerd voelen. Maar het ook zijn is heel wat anders. Ze mogen van mij best mee doen aan dit feest! Het is tenslotte een feest voor iedereen!
Ik persoonlijk ben best voor een verandering. Helaas is het voor mij ook nog zo dat ik op dit moment nog niet klaar ben voor deze verandering. Ik wil op dit moment de Zwarte Piet nog redden, maar wie weet denk ik daar over 5 jaar wel anders over. Dit jaar is Piet nog zwart. En ik denk daar nu niks aan gaat veranderen. Maar gelukkig is daar volgend jaar nog.
Dat je zegt dat je nog niet toe bent aan die verandering is denk ik ook een belangrijk punt. Als we Zwarte Piet willen afschaffen moeten we mensen de tijd geven om aan het idee te wennen en daarna langzaamaan af te bouwen naar de nieuwe Piet.
pi_132513977
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 14:43 schreef Wespensteek het volgende:
1. Omdat hij ZWARTE Piet heet.
Dat iemand zwart is wil niet meteen zeggen dat hij een blackface heeft.
quote:
2. Hoeft niet, maar dan kun je niet voor zwarte Piet spelen of in elk geval niet geloofwaardig.
Dat heeft te maken met de huidige manier waarop we Zwarte Piet spelen en de organisatie er achter. Een man van het dorp verderop wordt door kinderen echt niet herkent, terwijl die man hooguit een kwartiertje hoeft te rijden.
quote:
3. Geen idee zal wel zijn carrière planning zijn: zakkendrager Piet, rijm Piet, Hoofdpiet????
Waarom ga je er niet serieus op in?
pi_132514759
Onterechte klacht. Sinterklaas is een kinderfeest. Mensen die denken dat dit feest racistisch is :') Het is een feest voor cadeaus en plezier. Als je denkt dat het racistisch is dan snap je geen hol van het sinterklaasfeest :')
pi_132514901
quote:
14s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 01:55 schreef chroestjov het volgende:

[..]

Ik zou mij graag aan willen sluiten bij de boodschap van dit korte maar krachtige betoog.
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 01:57 schreef deadprez het volgende:

[..]

:D _O_
quote:
14s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 02:08 schreef BozeHaas het volgende:

[..]

Ik zou mij graag aan willen sluiten bij de boodschap van dit korte maar krachtige betoog.
Dank, het doet mij deugd te zien dat meer mensen er zo over denken. Samen staan we sterk.
pi_132515009
Mensen die zich hierom druk maken verdienen een nekschot, dit wereldje gaat zo aardig naar de kloten. Overal discriminatie in zien... :')
pi_132515119
quote:
7s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 15:24 schreef LeukeLassie het volgende:
Onterechte klacht. Sinterklaas is een kinderfeest. Mensen die denken dat dit feest racistisch is :') Het is een feest voor cadeaus en plezier. Als je denkt dat het racistisch is dan snap je geen hol van het sinterklaasfeest :')
Goede weerlegging van de OP wel, echt...
  donderdag 24 oktober 2013 @ 15:36:01 #293
291540 CasselerRIP
John H. Kennedy
pi_132515123
quote:
7s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 15:24 schreef LeukeLassie het volgende:
Iedereen die het mij oneens is snapt het niet.
pi_132515137
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 15:31 schreef FreddyBundy het volgende:
Mensen die zich hierom druk maken verdienen een nekschot, dit wereldje gaat zo aardig naar de kloten. Overal discriminatie in zien... :')
Onderbouw dan eens waarom het niet racistisch is.
pi_132515255
quote:
14s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 15:36 schreef Guus_Geluk7 het volgende:

[..]

Onderbouw dan eens waarom het niet racistisch is.
Sinterklaas heeft de slaven bevrijd, en toen in zijn huis genomen als "knechten". Dit is niet te vergelijken met slaven, ze werden hier voor betaald.
pi_132515293
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 15:40 schreef FreddyBundy het volgende:

[..]

Sinterklaas heeft de slaven bevrijd, en toen in zijn huis genomen als "knechten". Dit is niet te vergelijken met slaven, ze werden hier voor betaald.
Waarom heeft hij dan een blackface?
pi_132515338
quote:
14s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 15:42 schreef Guus_Geluk7 het volgende:

[..]

Waarom heeft hij dan een blackface?
Omdat het negers waren?
pi_132515364
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 15:43 schreef FreddyBundy het volgende:

[..]

Omdat het negers waren?
Je weet wat een blackface is?
pi_132515512
quote:
13s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 15:00 schreef Guus_Geluk7 het volgende:

[..]

Dat iemand zwart is wil niet meteen zeggen dat hij een blackface heeft.

[..]

Dat heeft te maken met de huidige manier waarop we Zwarte Piet spelen en de organisatie er achter. Een man van het dorp verderop wordt door kinderen echt niet herkent, terwijl die man hooguit een kwartiertje hoeft te rijden.

[..]

Waarom ga je er niet serieus op in?
1. Zwarte Piet heeft wel een zwart gezicht.
2. Dat is mooi maar in mijn ogen weinig relevant.
3. Dat was serieus een poging dat te verklaren, maar in elk geval is Sint een oude man en die kan het niet allemaal alleen tillen en doen.
pi_132515688
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 15:50 schreef Wespensteek het volgende:
1. Zwarte Piet heeft wel een zwart gezicht.
Een zwart gezicht is nog geen blackface.
quote:
2. Dat is mooi maar in mijn ogen weinig relevant.
Je haalde het punt zelf aan.
quote:
3. Dat was serieus een poging dat te verklaren, maar in elk geval is Sint een oude man en die kan het niet allemaal alleen tillen en doen.
Nee, dat klopt niet en is een zwak excuus.
Zwarte Piet is misschien verandert en er zijn enkele racistische elementen (zoals de zakkendrager) weggenomen, maar er zitter er nog genoeg aan (zoals de blackface).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')