Op woensdag 23 oktober 2013 22:28 schreef Killaboelie het volgende:Een mooi betoog, daar wil ik je als eerste mee feliciteren. Helaas ben ik totaal niet overtuigt van de redenen dat zwarte piet racistisch is.
De eerste rede die je geeft is gebaseerd op een eeuwen oud schilderij. Hiervan is geen gelijke, aangezien iedereen dit enige schilderij als voorbeeld neemt. Hierop is een kleine jongen te zien, die als slaaf in dienst is. Helaas zijn het gros van alle zwarte pieten 18+, en dus nooit kinderen. Dus dit argument is invalide.
Je tweede argument is ook invalide. Aangezien zwarte piet in dienst is van sinterklaas, kan hij dus nooit gelijkwaardig zijn aan de goedheiligman. Immers, jij bent ook niet gelijkwaardig aan je baas. Als jij je baas uit je bedrijf zou willen laten verdwijnen is dit praktisch onmogelijk, terwijl hij jou met een handtekening op een stuk papier de laan uit kan sturen.
Je 3e argument is Inderdaad onweerlegbaar, maar de fantasie van een kind kan wonderen doen verrichten. Waarom zou dat in deze dan ook niet kunnen?
Het feit dat dit een kinderfeest is, maakt het alleen maar aantrekkelijker om het zo te houden. Er zijn immers een kleine 25 miljoen mensen die dit feest (al dan niet gezamenlijk) vieren en 2 miljard gekleurde mensen die nog nooit van dit feest gehoord hebben. Derhalve, argument invalide.
Dat cultuur vaak verandert is inderdaad een feit. Dit is altijd wel het gevolg als het overgrote deel van de bevolking achter de verandering staat. In de discussie omtrent zwarte piet is het overgrote deel van de bevolking tegen het veranderen van het concept van dit volksfeest. Hierdoor zal de verandering niet plaats vinden.
Racisme is inderdaad bij de grondwet verboden. Maar het is niet bewezen dat zwarte piet racisme is. Je mag dit vinden, natuurlijk, maar er zijn maar weinig redenen om dit zo klakkeloos aan te nemen.
Tot slot wil ik het nog even hebben over je aanname: “we weten allemaal dat Zwarte Piet racisme is, maar willen dat niet toegeven door een zogenaamd ‘Marokkanenprobleem’”. Dit vind ik persoonlijk niet door de beugel kunnen. Ik heb net al je standpunten proberen te weerleggen, en heb het daarbij nergens over onze medelanders gehad. Ieder weldenkend mens weet dat de Marokkaanse gemeenschap hier niet de schuld aan heeft, hoeft men onze medelanders hier niet in te betrekken. Al ben ik me er zeker van bewust, door het plaatje over de diabetespatiënten die het Suikerfeest willen afschaffen, dat dit wel gebeurd. Al is dat geheel onterecht.
ra•cis•me (het; o)
1theorie die de superioriteit van een bep. ras verkondigt
2discriminatie op grond van iemands ras
Ik heb het maar even opgezocht wat de defenitie hiervan is. Om het duidelijk te maken. En als ik heel eerlijk ben, kom ik het beide niet tegen in het Sinterklaas-verhaal.
Laat ik mijn standpunt dan formuleren. Ik vind het namelijk heel erg jammer dat een kleine groep van onze gekleurde medemensen zich onjuist bejegend voelen door een feest waarbij de zwarte mens een hele grote rol speelt en veel aanzien geniet.
Al dan niet of dit door het roet in de schoorsteen is of dat hij gewoon een slaaf is, Hij heeft veel aanzien en wij leren onze kinderen respect te hebben voor de zwarte man. Je kunt ook zeggen dat we proberen angst te zaaien, en ik weet ook dat dit een groot probleem is, maar de rol die zwarte piet 20 jaar geleden had is al zo veel verandert. Hij is niet langer de zwarte demon die in de gaten houd of jij lief bent geweest dit jaar of dat je stout bent geweest en mee moet naar Spanje. Zwarte piet is de persoon geworden die de oude Sint assisteert in zijn dagelijkse leven en hem het werk uit handen neemt, aangezien hij ook als maar ouder wordt. En vaak voor problemen zorgt en deze op ludieke wijze weer weet op te lossen. De Sint is niet eens echt boos als zijn werknemers een foutje maken, dat is immers menselijk.
In mijn optiek is het grootste probleem dat gekleurde mannen en vrouwen met kroeshaar op straat worden aangesproken met Zwarte Piet. Dit kan heel erg storend zijn natuurlijk. Maar kinderen kunnen, na een bepaalde leeftijd, echt wel het onderscheid maken tussen Zwarte Piet en een zwarte man op straat. Maar wees eerlijk, wie heeft zich nooit vergist en de juf, mamma genoemd? Elk kind maakt wel eens een foutje.
Ik ben ook van mening dat deze discussie onze gekleurde medemens in een kwaad daglicht zet op dit moment. In plaats van deze discussie te voeren in bijvoorbeeld april, wanneer de kinderen er niet mee bezig zijn en de lading op het feest niet zo groot is, wordt er gekozen voor een moment vlak voor aanvang van het evenement. Emoties lopen nu hoog op omdat de voorbereidingen al in volle gang zijn, de kinderen al uitkijken naar de aankomst van de Goedheiligman en het snoepgoed al sinds augustus in de supermarkten ligt. De kinderen zijn nu de dupe van deze discussie, die veel stof doet opwaaien, en het hele feest zo in duigen lijkt te vallen.
Ik ben persoonlijk het meest kwaad op de mensen uit het filmpje van Pow-nieuws. ”Demonstranten” worden ze genoemd, maar met verbale terreur en tunnelvisie, zou ik bijna zeggen dat het terroristen zijn, aangezien, net als vele voorstanders, niemand open staat voor de dialoog. Maar wat mij het meeste zeer doet is dat er mensen bij lopen die niet in Algemeen Nederlands kunnen vertellen waarom ze tegen dit feest zijn. En ook dat ze tegen iets zijn waar ze , naar alle waarschijnlijkheid, nooit aan deel hebben genomen. Als “vreemde” in een gezelschap voel je je altijd een beetje in het nadeel, omdat je nooit echt goed mee kan praten waar het over gaat.
Ik begrijp dat de mensen zich gediscrimineerd voelen. Maar het ook zijn is heel wat anders. Ze mogen van mij best mee doen aan dit feest! Het is tenslotte een feest voor iedereen!
Ik persoonlijk ben best voor een verandering. Helaas is het voor mij ook nog zo dat ik op dit moment nog niet klaar ben voor deze verandering. Ik wil op dit moment de Zwarte Piet nog redden, maar wie weet denk ik daar over 5 jaar wel anders over. Dit jaar is Piet nog zwart. En ik denk daar nu niks aan gaat veranderen. Maar gelukkig is daar volgend jaar nog.