Hallo FOK!kers,
Ik val jullie nogmaals lastig met een klacht over Zwarte Piet. Of ja, klacht... Misschien is betoog een beter woord.
De Zwarte Pieten-discussie is inmiddels in volle gang. Niet gek, want het is inmiddels alweer eind oktober, dus over iets meer dan een halve maand komt de goedheilig man alweer ons land binnengevaren, met zijn pakjesboot 12. Zoals iedereen, heb ook ik een mening over dit onderwerp. Een mening die door velen wordt weggehoond met “Het is cultuur!” en “Het is een kinderfeest!”. Mijn mede-medestanders en ik worden minderwaardig, gek en verontwaardigd aangekeken als wij zeggen tegen een racistisch verschijnsel te zijn. Moraalridders, dat zijn wij. Van die politiek correcte lulhannessen die zich overal mee bemoeien. Van dat links tuig dat zijn bek eens moet houden. Van die pretverpesters, die de miljarden zwarte mensen op deze wereld belangrijker vinden dan het voorliegen van twee miljoen kleine kinderen. Van die racisten, die Zwarte Pieten uit willen sluiten van het sinterklaasfeest, enkel en alleen omdat hij een blackface heeft en refereert naar kinderslavernij. Van die complete randdebielen die eens beter moeten nadenken. Van die zielige mensen, weet u wel, die maar eens wat beters moeten gaan doen. Van die mensen die lekker ergens anders moeten gaan wonen als het ze niet bevalt. Van die zielige kutmensen, waar Nederland aan kapot gaat. Van die mensen die maar beter dood kunnen gaan, het liefst voor het te laat is. Van die mensen die overal moeten verkondigen waarom Zwarte Piet racistisch is, ook nu weer.
De eerste reden waarom Zwarte Piet racistisch is, is zijn uiterlijk. Alsof zijn blackface nog geen boekdelen spreekt, refereert zijn pagepak ook nog eens naar zwarte kinderslavernij. Zo is er in het Rijksmuseum een schilderij uit 1687, met daarop een kinderslaaf: Thomas de neger 17 jaar, zoals op de achterkant van het doek vermeld. Wat droeg Thomas op dit portret? Een stalen halsband en een pagepak, zoals Zwarte Piet deze nog steeds draagt. Thomas de neger, voorloper van Zwarte Piet. Kenner, kunsthistoricus en hoogleraar aan de UvA Elmer Kolfon weet het zeker: “Zwarte Piet komt daar vandaan.” Nog maar eens kijkend naar het schilderij verbaast het me niets. Dat had ik zelf ook nog wel kunnen bedenken.
![media_xl_1912164.jpg]()
De tweede reden waarom Zwarte Piet racistisch is, heeft eigenlijk helemaal geen uitleg nodig. Kijk maar eens naar de intocht: een wijs, alwetend, machtig, oud, rijk, blank man op een sterk, groot, deftig, duur, wit paard vergezeld door zijn blackface-knechten in een naar kinderslavernij refererend pagepak. Zwarte Piet is niet gelijkwaardig aan Sinterklaas. Alles behalve zelfs.
Voor degene die verder gelezen hebben zonder een van eerdergenoemde beledigingen te posten, vervolg ik mijn verhaal. “Zwarte Piet is zwart door de schoorsteen!” hoor ik vaak. Dat klopt niet en is zelfs een belediging voor ieders intelligentie. Van een schoorsteen krijg je geen zwarte krullen, nog rode lippen, nog kroeshaar. Dat is in 1993 verzonnen bij de kinderserie Dag Sinterklaas. Er is dus achteraf een verklaring bedacht, voor kleine kinderen nota bene, voor het zwart zijn van Zwarte Piet, met een intentie die niet de oorspronkelijke is. Zwarte Piet was oorspronkelijk alleen maar een zakkendrager en is bedacht in een tijd van vanzelfsprekend racisme. Of zoals Jessica Olien (Amerikaans journaliste) ooit zei: “Hij is zwart omdat hij door de schoorsteen komt, zeggen ze dan. Maar waarom heeft hij dan geen vuile kleren aan?”
“Het is een kinderfeest!” wordt ook vaak geroepen. Natuurlijk, dat is het. Maar waarom vinden de voorstanders twee miljoen kinderen belangrijker dan de twee miljard zwarte mensen op deze wereld? Dat is duizend (!) keer zoveel.
“Zwarte Piet uitsluiten van het sinterklaasfeest omdat hij zwart is is racistisch!” wordt ook veelal geroepen. Voor die mensen heb ik een mededeling: nadenken is niet verboden. Een zwart persoon heeft geen blackface nog naar kinderslavernij refererend pagepak, hij heeft niet eens rode lippen. Het gaat om het stereotype Zwarte Piet. In de oplossing die ik zo dadelijk ga aandragen, zal Zwarte Piet dan ook niet verdwijnen, alleen worden aangepast.
Ook “Zwarte Piet is cultuur/traditie!” is razend populair. Nou en? Slavernij was cultuur, het onderdrukken van vrouwen was cultuur, eens in de tien jaar oorlog met het eerste het beste land was cultuur. Verzuiling, nog zo’n voorbeeld van traditie en cultuur. Traditie is slechts een willekeurige tijdgebonden handeling, geen reden om iets niet af te schaffen en cultuur, dat veranderd voortduren.
Dan is er ook nog het argument dat de voorstanders in de meerderheid zijn. Nou en? Racisme is per grondwet verboden, of de meerderheid het er nou mee eens is of niet.
Waar ik mij misschien nog wel het meest aan stoor is het taalgebruik van een aantal voorstanders. Zo is de kinderachtige doch populaire term zeurpiet gewoon belachelijk. Verzin iets volwassens, iets origineels, of op zijn minst iets met humor. Ook worden tegenstanders vaak moraalridders genoemd. Waarom ben je meteen een moraalridder als je je afkeert van racisme? Omdat je niet bent achtergebleven in de late middeleeuwen? En natuurlijk gun ik kinderen hun Sinterklaas, maar niet achter de rug van de zwarte medemens om. Als klap op de vuurpijl wordt een organisatie die met kleurpieten wil experimenteren maar met de dood bedreigd. Nee, zo vinden we een oplossing, stelletje teringdebielen.
“Hoe moet het dan wel?” wilt u nu natuurlijk weten. Wat mij betreft is het simpel. Rode lippenstift? Door de schoorsteen de schoenen in. Een naar kinderslavernij refererend pagepak? Even langs de klerenmaker. Alleen zwarte Pieten? Dan voegen we toch witte toe. Of nog beter: gewoon Piet. Met zijn oorspronkelijke huidskleur. Het is allemaal niet zo moeilijk als we denken. Sterker nog: we weten allemaal dat Zwarte Piet racisme is, maar willen dat niet toegeven door een zogenaamd ‘Marokkanenprobleem’. Van mij mag u best klagen over een Suikerfeest, maar geef zelf dan wel het goede voorbeeld en begin bij onze racistische kinder
slaafvriend Zwarte Piet.
Klacht: Zwarte Piet is racistisch. Tevens het verzoek de OP te lezen voordat je reageert. Anders ga je maar weer weg.
[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 23-10-2013 20:49:37 ]