abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132480489
Oorspronkelijke OP:

quote:
13s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 13:26 schreef shifto het volgende:
VN onderzoekt Zwarte Piet

Wut? :')

Ingrijpen bij Syrie ho maar, maar wel tijd en geld om sinterklaas te onderzoeken?

Kan iemand het mij zo uitleggen dat ik dit snap? :')
Het bericht:
quote:
VN onderzoekt Zwarte Piet
Het Nederlandse Sinterklaasfeest is momenteel onderwerp van een onderzoek van de Verenigde Naties. Een mensenrechtencommissie probeert uit te zoeken of Zwarte Piet een 'racistisch stereotype' is. Dat schrijft NRC.

Het onderzoek werd gestart nadat vier mensenrechtenrapporteurs van de VN informatie hadden ontvangen over Zwarte Piet. Volgens die informatie is Zwarte Piet 'in de kern racistisch'. De rapporteurs stuurden als reactie op de informatie begin dit jaar een brief aan Nederland waarin gesteld dat het Sinterklaasfeest niet opgenomen kan worden op de UNESCO-lijst voor immaterieel erfgoed zolang ‘betrokken gemeenschappen’ er hun goedkeuring niet aan hebben gegeven.

Die 'betrokken gemeenschappen' zijn groepen als Zwarte Piet is Racisme en de Surinaamse commissie voor herstelbetalingen. Die laatste groep eist geld van Nederland vanwege het slavernijverleden. De VN zal deze 'betrokken groepen' horen over de kwestie Zwarte Piet. De verwachting is dat deze groepen sterk afwijzend tegenover Zwarte Piet staan en mogelijk zelfs een financiële genoegdoening zullen eisen wegens geleden immateriële schade.

De discussie over Zwarte Piet is sinds enige jaren een jaarlijks terugkerend ritueel geworden, maar dit jaar woedt de discussie feller dan ooit. Gisteren lieten Sinterklaasorganisaties al weten zich in januari te gaan beraden op het toekomstige uiterlijk van Zwarte Piet. Dat leidde tot een paar positieve reacties, maar ook tot verbijstering en zelfs woede.
quote:
Dit jaar kan wel eens het laatste jaar zijn waarin Sinterklaas wordt gevierd. De Verenigde Naties willen namelijk niet alleen Zwarte Piet verbieden, maar het volledige Sinterklaasfeest.

Professor Verene Shepherd van de VN doet namelijk onderzoek naar ons Snieklaasfeest. Als hoofd van deze onderzoekscommissie bezoekt zij dit jaar ons land om het feest mee te maken. Als het aan haar ligt, zal het echter de laatste keer zijn dat de goedheiligman zijn verjaardag viert.

Het VN-onderzoek is nog lang niet afgerond, maar toch wil Shepherd al haar conclusies trekken. "De werkgroep kan niet begrijpen waarom Nederlanders niet inzien dat dit een terugkeer naar de slavernij is en dat in de 21ste eeuw dit feest moet stoppen", aldus de professor.

Niemand minder dan Mark Rutte zal het feest een halt moeten toeroepen. "De premier heeft de macht om dit te veranderen en om zijn invloed uit te oefenen op de groep die deze gewoonte in stand houdt."
VN wil Sintfeest volledig verbieden

quote:
VN-onderzoeker wil af van de Sint

Het hoofd van de werkgroep van de VN die onderzoek doet naar Zwarte Piet, vindt dat het Sinterklaasfeest in Nederland moet worden afgeschaft. In een interview met het programma EenVandaag zegt Verene Shepherd dat ze het een terugkeer vindt naar de slavernij.

Shepherd komt uit Jamaica. "Als ik, als zwart persoon, in Nederland zou wonen, zou ik me er tegen verzetten", aldus Shepherd. Ze vindt het beledigend. "Wij gaan toch ook niet de straat op en zeggen; dit is hoe alle blanke mensen eruit zien."

Oproep aan Rutte
Ze roept premier Rutte in het interview op om een einde te maken aan het Sinterklaasfeest. "De premier kan invloed uitoefenen op de groeperingen die de gewoonte in stand houden", aldus Shepherd. Wat haar betreft houden we het in Nederland bij de kerstman. "Waarom moeten er twee Santa Clauses zijn. Wat is er mis met één Santa Claus."

In het kader van het onderzoek bezoekt de werkgroep binnenkort Nederland om het Sinterklaasfeest mee te maken. Shepherd benadrukt dat het om haar persoonlijke mening gaat en dat ze nader onderzoek zal doen.
quote:
Kamer mengt zich in debat Sint

Een Kamerdelegatie die op bezoek is bij de Verenigde Naties in New York, wil een gesprek met de Jamaicaanse VN-functionaris Verene Shepherd, die gezegd heeft Nederland afmoet van het Sinterklaasfeest. In een interview met EenVandaag zegt ze dat ze het feest beschouwt als een terugkeer naar de tijden van de slavernij.

Shepherd is het hoofd van de VN-werkgroep die onderzoek doet naar de Nederlandse traditie. Zij zegt dat ze op persoonlijke titel spreekt, nog voor de werkgroep aan het werk is gegaan.

Opheldering
Het CDA-Kamerlid Madeleine van Toorenburg, die deel uitmaakt van de Kamerdelegatie, zei in het Radio 1 Journaal dat ze geschrokken is van de uitspraak en dat ze die ook "een beetje bizar" vindt.

Van Toorenburg vindt dat Shepherd als voorzitter van de werkgroep niet met zulke uitspraken vooruit mag lopen op het werk van haar commissie. Het afschaffen van het Sinterklaasfeest vindt ze een onzinnige opmerking.

Overigens is het onduidelijk of Shepherd op dit moment in New York is, en of de Kamerdelegatie haar te spreken krijgt.

Oproep
Shepherd doet in het interview een oproep aan premier Rutte om een eind te maken aan het Sinterklaasfeest. Wat haar betreft houdt Nederland het bij de kerstman.

Nog voor de huidige discussie over Sinterklaas en Zwarte Piet losbarstte, schreef 'Hoofdpiet' Erik van Muiswinkel in een opiniërend stuk over het Sinterklaasfeest "dat het wel vaststaat dat zwarte piet een vrolijk relikwie is uit racistische tijden".

Voor Van Muiswinkel is het afschaffen van het Sinterklaasfeest of van Zwarte Piet geen optie, maar wat hem betreft mag Piet wat minder zwart en wat minder knecht worden.
Bijna 1 miljoen likes pietietie
pi_132480546
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 17:06 schreef Heufd het volgende:

[..]

Vind ik wel ja. Het lukt je ook niet trouwens om je er uit te lullen. Probeer maar eens uit te leggen waarom Zwarte Piet zwart is en het bochten wringen kan beginnen.
Je bent hilarisch. Dit is hetzelfde als 8% gaat zeggen dat Ferarri's niet rood mogen zijn (terwijl ze er niet zelf in rijden) en dat Ferarri maar moet gaan uitleggen waarom ze eigenlijk rood zijn. Als men dan met een plausibel verhaal komt, roepen de tegenstaders vervolgens weer dat Ferarri's eigenlijk ook wel blauw kunnen zijn.

Het is een beetje omgekeerde bewijslast wat je nu aan het roepen bent.
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_132480569
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 17:18 schreef Danny het volgende:

[..]

nee. ik niet. nou ja, niet van negers die bij hun volle verstand zijn dan.
Dat kan. Ik kan me wel degelijk voorstellen dat er mensen zijn die 'het blijven gebruiken van een karikatuur', ondanks dat er geen racistische gedachte meer achter zit, toch zien als het niet expliciet afwijzen van de denkbeelden die men had in de tijd dat men de karikatuur introduceerde.

Ik ben het niet met deze mensen eens, maar ik snap wel enigszins waar de gedachtegang vandaan komt. De gedachtegang komt m.i. ook enigszins overeen met de gedachtegang dat nette allochtonen die niet expliciet het gedrag van foute allochtonen continu afkeuren, zelf ook een soort van schuld dragen aan het fout gedrag.
Krekker is de bom!
  woensdag 23 oktober 2013 @ 17:23:41 #4
262 Re
Kiss & Swallow
pi_132480580
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 17:16 schreef Letsstaytogether het volgende:
Maar ik kan best begrijpen dat er negers zijn die zwarte piet beledigend vinden. Jullie?
niet als dat weer direct gelinkt is aan het moeten uitbetalen van smartengeld voor geleden schade veroorzaakt door kolonialisme
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_132480594
Hoeveel kost zo'n onderzoek van de VN eigenlijk?
  Overall beste user 2022 woensdag 23 oktober 2013 @ 17:25:05 #6
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_132480631
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 17:24 schreef Letsstaytogether het volgende:
Hoeveel kost zo'n onderzoek van de VN eigenlijk?
Ik denk niet heel veel. De conclusie was bekend voor het onderzoek startte.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 17:25:15 #7
104871 remlof
Europees federalist
pi_132480638
quote:
10s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 17:03 schreef Ryon het volgende:

[..]

Ik heb tot nu toe drie argumenten geteld:

1. Het verkleden als zwarte mensen zo rond 5 december is Nederlands cultureel erfgoed en als je dat maar niets vindt dan ga je maar ergens anders heen.

2. Zwarte Piet is geen neger, maar een schoorsteenveger, maar moet er wel uit blijven zien als een neger.

3. Zwarte Piet is niet racistisch, maar jij bent zelf racistisch als jij vindt dat zwarte Piet racistisch is.

Tegen dergelijke argumentatie kan geen rationeel denken mens op. Gelukkig heeft de Hoofdpiet zelf (van Muiswinkel) de discussie eigenlijk al beslecht met zijn bijdrage. Ironisch dat het van een 'Zwarte Piet' zelf moet komen.
Goed stuk van Erik van Muiswinkel inderdaad: http://www.nrc.nl/nieuws/(...)rt-en-minder-knecht/
pi_132480639
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 16:57 schreef Heufd het volgende:
Nog steeds geen fatsoenlijk argument gelezen trouwens waarom Zwarte Piet zwart moet blijven.
Heb er meerdere gegeven. In ieder geval tot er een historisch onderzoek is geweest door meerdere historici
quote:
2s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 16:52 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Doe je nu weer een halfslachtige poging het bedreigen van die lui goed te praten? Want daar gaat het om, ze zijn stevig bedreigd. Dat gaat mij verder dan een zienswijze tegen een evenementenvergunning.
Dit waren de bedreigingen?
quote:
"We kregen veel berichten binnen van mensen die ons uitmaken voor NSB'er of SS'er
en
quote:
"Hou op met dat gezeur over de kleur, het is een kinderfeest."
Dus de mensen die hier als racist en nazi neergezet zijn, zijn stevige bedreigingen?
potver...alweer vol terwijl ik aan het typen ben
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_132480643
Ik zag net iemand zeggen: 'Kan je in zien dat sommige mensen het racistisch vinden'.

Je gaat hier dus (weer) kijken op emotioneel niveau, en er wordt dan niet rationeel naar gekeken of het racistisch is in plaats van sommige mensen zich beledigd voelen.

Als er gekeken gaat worden hoe sommige mensen zich er onder voelen, waar houd het dan op? Dan kan je veel dingen als racistisch bestempelen.
I got two dudes that turned into raspberry slushy and flushed down my toilet. I can't even take a proper dump in there.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 17:25:34 #10
266264 Drinky
L'amour et la violence
pi_132480655
Iraanse zwarte piet _O_ _O_

Als er een land is dat negers haat is het Iran wel. Maar tijdens nowrooz is iedereen gek op Haji firooz. En Haji firooz komt voor een goede 90% overeen met onze zwarte piet.

Zelfs al zou de VN of de overheid het verbieden, mensen gaan er echt niet zomaar mee stoppen.
I just warped whoop whoop!
Op dinsdag 27 juli 2010 04:05 schreef Righteous het volgende:
Drinky is een baas
pi_132480656
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 17:25 schreef Ulx het volgende:

[..]

Ik denk niet heel veel. De conclusie was bekend voor het onderzoek startte.
_O-
  woensdag 23 oktober 2013 @ 17:25:50 #12
261030 Heufd
schouders, knie en teen.
pi_132480666
Nouja, ik kan me goed voorstellen dat het pijnlijk is om als donker persoon het fenomeen Zwarte Piet onder ogen te zien. Ik denk dat het gewoon redelijk is om een kleine aanpassing te doen aan het uiterlijk.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 17:26:14 #13
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132480680
quote:
3s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 17:23 schreef Re het volgende:

[..]

niet als dat weer direct gelinkt is aan het moeten uitbetalen van smartengeld voor geleden schade veroorzaakt door kolonialisme
Ik denk dat ik best ruimdenkend ben en best veel dingen kan begrijpen, maar het lukt me, hoe hard ik het ook probeer, niet om die link ook maar enigszins te kunnen begrijpen.
Krekker is de bom!
  woensdag 23 oktober 2013 @ 17:27:06 #14
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132480701
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 17:25 schreef paddy het volgende:

[..]

Heb er meerdere gegeven. In ieder geval tot er een historisch onderzoek is geweest door meerdere historici

[..]

Dit waren de bedreigingen?

[..]

en

[..]

Dus de mensen die hier als racist en nazi neergezet zijn, zijn stevige bedreigingen?
potver...alweer vol terwijl ik aan het typen ben
Huh, waarom negeer je:

quote:
Telefonisch hebben mensen gedreigd om onze optocht te verstoren. Dat risico willen we niet lopen, er zijn immers kinderen bij.”

http://www.spitsnieuws.nl(...)-met-regenboogpieten
:?
Krekker is de bom!
pi_132480711
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 17:25 schreef Heufd het volgende:
Nouja, ik kan me goed voorstellen dat het pijnlijk is om als donker persoon het fenomeen Zwarte Piet onder ogen te zien. Ik denk dat het gewoon redelijk is om een kleine aanpassing te doen aan het uiterlijk.
Leuk hoe jij je probeert voor te stellen hoe andere mensen zich voelen maar dat gaat in vrijwel alle gevallen fout. Het is iig onmogelijk om er feitelijk of empirische conclusies aan te verbinden.

Als ik zie dat de tegenstanders in veel gevallen niet eens zelf zwart zijn maakt dit je uitspraken alleen nog maar dommer.
"Ik heb nog met hem gekoerst"
  Overall beste user 2022 woensdag 23 oktober 2013 @ 17:27:50 #16
3928 Ulx
pi_132480718
quote:
En dan vindt de surinaamse gemeenschap ineens allemaal dat er geen link met slavernij meer is?
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 17:28:12 #17
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132480726
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 17:25 schreef Donnie-Brasco het volgende:
Ik zag net iemand zeggen: 'Kan je in zien dat sommige mensen het racistisch vinden'.

Je gaat hier dus (weer) kijken op emotioneel niveau, en er wordt dan niet rationeel naar gekeken of het racistisch is in plaats van sommige mensen zich beledigd voelen.

Als er gekeken gaat worden hoe sommige mensen zich er onder voelen, waar houd het dan op? Dan kan je veel dingen als racistisch bestempelen.
Als ik kijk naar de argumenten van beide zijden (voor zover er sprake is van 2 zijden) zie ik sowieso hoofdzakelijk een emotionele discussie.
Krekker is de bom!
pi_132480736
quote:
Je kan het je voorstellen? Dan wil ik dus weten wat een donker persoon in Nederland voor leed ondervind van een kinderfeest met Zwarte Piet.
I got two dudes that turned into raspberry slushy and flushed down my toilet. I can't even take a proper dump in there.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 17:28:47 #19
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132480742
quote:
14s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 17:25 schreef remlof het volgende:

[..]

Goed stuk van Erik van Muiswinkel inderdaad: http://www.nrc.nl/nieuws/(...)rt-en-minder-knecht/
Eigenlijk was die bijdrage een samenvatting en oplossing van de hele discussie in één. Maar goed, dan kan je er geen 30 topics over door discussiëren.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  woensdag 23 oktober 2013 @ 17:29:32 #20
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132480754
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 17:27 schreef Ulx het volgende:

[..]

En dan vindt de surinaamse gemeenschap ineens allemaal dat er geen link met slavernij meer is?
Correctie: 'een of Surinaamse zelfbenoemde commissie voor weet ik veel wat'. Heel wat anders dan 'de Surinaamse gemeenschap'.
Krekker is de bom!
  woensdag 23 oktober 2013 @ 17:29:33 #21
262 Re
Kiss & Swallow
pi_132480755
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 17:26 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Ik denk dat ik best ruimdenkend ben en best veel dingen kan begrijpen, maar het lukt me, hoe hard ik het ook probeer, niet om die link ook maar enigszins te kunnen begrijpen.
nou ja als Sinterklaas, als de overleving correct is, alle zwarte pieten dat vrijgekocht zat er nu geen enkele neger in Amerika

Maar ja, Sinterklaas is geen Nederlander en is ook nog katholiek... dus hmmm
pi_132480771
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 17:28 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Als ik kijk naar de argumenten van beide zijden (voor zover er sprake is van 2 zijden) zie ik sowieso hoofdzakelijk een emotionele discussie.
Klopt! Ik zie hier of 'vieze negers dit dat' of 'leef je eens in in die mensen, die zijn zielig'. Ik zie nergens een goed standpunt WAAROM het racistisch is.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 17:29:52 #23
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132480772
quote:

Kan jij het - rationeel - begrijpen dat mensen een clowneske imitatie van een zwarte man als beledigend zou kunnen ervaren?
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  woensdag 23 oktober 2013 @ 17:30:34 #24
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132480793
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 17:03 schreef SuperHarregarre het volgende:

[..]

Dat heb ik hier nog niet gelezen. Wel de standaard "rot dan maar op uit Nederland". Iets wat toch een gradatie minder erg is dan het vergassen van "Hollanders".

Maar goed, voor de rest gaat het gewoon nergens meer over en is Quincy de lachende derde omdat hij weer lekker in de stront heeft kunnen roeren om zo z'n huur te kunnen betalen.
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 07:52 schreef Funkel het volgende:

[..]

Ze hadden de slavernij nooit af moeten schaffen, dan hadden we heel dit gezeur nooit gehad..
En heb 'm volgens mij nog een paar keer gezien.
Krekker is de bom!
  woensdag 23 oktober 2013 @ 17:31:32 #25
266264 Drinky
L'amour et la violence
pi_132480813
quote:
ja man, want een zwart persoon die door iedereen geliefd is en kinderen vreugde bezorgd, daar moet je je als ras toch wel beledigd door voelen :')
Drinky is een baas
pi_132480820
Van Muiswinkel kon natuurlijk niet achterblijven bij al die andere pseudo-columnisten.
-
pi_132480823
quote:
12s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 17:29 schreef Ryon het volgende:

[..]

Kan jij - rationeel - begrijpen dat mensen een clowneske imitatie van een zwarte man als beledigend zou kunnen ervaren?
Ja, maar dat is dus een clowneske verbeelding. Meeste mensen koppelen het terug op de slavernij, iets wat (over het algemeen) niet meer bestaat.
  Overall beste user 2022 woensdag 23 oktober 2013 @ 17:31:51 #28
3928 Ulx
pi_132480826
quote:

[..]

Kan jij - rationeel - begrijpen dat mensen een clowneske imitatie van een zwarte man als beledigend zou kunnen ervaren?
Nee. Dan zou ik een clowneske imitatie van een blanke man ook aanstootgevend moeten vinden.

En aangezien Sint een blanke moet voorstellen.... We zijn heus niet allemaal vergeetachtig en verstrooid en zo.
pi_132480847
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 17:25 schreef Drinky het volgende:
Iraanse zwarte piet _O_ _O_

Als er een land is dat negers haat is het Iran wel. Maar tijdens nowrooz is iedereen gek op Haji firooz. En Haji firooz komt voor een goede 90% overeen met onze zwarte piet.

Zelfs al zou de VN of de overheid het verbieden, mensen gaan er echt niet zomaar mee stoppen.
UNESCO werelderfgoed zelfs.
True story. :')
  woensdag 23 oktober 2013 @ 17:32:51 #30
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132480849
quote:
14s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 17:31 schreef regiliopeace het volgende:
Van Muiswinkel kon natuurlijk niet achterblijven bij al die andere pseudo-columnisten.
Als je de bijdrage had gelezen dan zag je dat dit een herplaatsing was van een stuk dat hij al eerder geschreven had.
--
pi_132480862
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 17:31 schreef Ulx het volgende:

[..]

Nee. Dan zou ik een clowneske imitatie van een blanke man ook aanstootgevend moeten vinden.

En aangezien Sint een blanke moet voorstellen.... We zijn heus niet allemaal vergeetachtig en verstrooid en zo.
Dat snap ik wel, maar dan is het hele racisme punt weggehaald(?). Het gaat om een zwarte man die in dienst is van een blanke man. Niet om de clowneske afbeelding.
pi_132480866
quote:

[..]

Hij ziet eruit als een soort priester en is ook nog geïnteresseerd in kinderen.

Walgelijk stereotyperend. :r
pi_132480867
quote:

[..]

Precies, er zijn ook blanken die wél mooi grijs worden.
-
pi_132480875
quote:

[..]

Kan jij het - rationeel - begrijpen dat mensen een clowneske imitatie van een zwarte man als beledigend zou kunnen ervaren?
Nu heb ik eens rondgevraagd bij mijn vrienden die toevallig een kleurtje hebben, maar bij geen van allen kreeg ik dat te horen. De meesten vinden de ophef overdreven. Maar dat zullen dan wel Oom Tomnegers zijn, natuurlijk.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 17:33:56 #35
262 Re
Kiss & Swallow
pi_132480885
quote:

[..]

dus het is dan alleen de kleur zwart die de boosheid doet voeden?... de clowneske imitatie is dus niet van belang, of is een regenboog piet geen clowneske imitatie van een neger, alleen met wat andere kleurtjes?
pi_132480903
quote:
12s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 17:32 schreef Ryon het volgende:

[..]

Als je de bijdrage had gelezen dan zag je dat dit een herplaatsing was van een stuk dat hij al eerder geschreven had.
Mea culpa, dit land columniseert.
-
  woensdag 23 oktober 2013 @ 17:34:37 #37
266264 Drinky
L'amour et la violence
pi_132480912
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 17:32 schreef Cracka-ass het volgende:

[..]

UNESCO werelderfgoed zelfs.
True story. :')
Overigens is de Iraanse zwarte piet een stuk jonger dan de Nederlandse. Historisch gezien dan.

quote:
Are Amoo Norooz and Haji Firooz one and the same or two separate characters?
They are different. Haji Firooz is the announcer of Norooz's arrivel while Amoo Norooz is more of a respected -- almost mythical -- character who gives the gifts of Norooz. Haji firooz is young, playful and clown-like. He dances, chants and plays his tamboreen and makes people happy. Amoo Norooz, on the other hand, is more of a wise historical presence who passes the old story of Norooz to the young, thus giving the occasion the respect it deserves. Also, Haji Firooz demands Aidee while Amoo Norooz is the giver.

Haji Firuz is a recent phenomenon derived from the real life of Iranians after Islam especially from the recent history of the past several centuries. In the past, some well to do families especially from southern part of Iran such as Shirz and Bushehr, who were engage in trading with east Africans, established outposts in places such as Zanzibar or what is known in Farsi as Zangebar. These people were involved in infamous slave trades as well.
Keep in mind that the nature of slave trade in Iran and America were different. In the case of North American slave trade, it came out of an economic incentive, i.e., free or cheap labor for places such as cotton fields of white farmers. In Iranian merchant cases, it was not a matter of financial importance but an item of luxury!. Native labor was dirt cheap and could have been secure from Iranian peasants. There was no massive expansion of agriculture or other economic activities.
The slaves were symbols of wealth and not easily to come by. A lord, could have had an army of cheap labor and "rai'yat" but they all would more or less look like him, meaning they all had Iranian facial features. That is sad but true that a black face would set them apart from the neighboring lord or khan or Haji. (another difference between American and Iranian black slaves, although irrelevant to this subject was their point of origin. Majority of American black slaves came from western shores such as today's Liberia, Ivory Coast and so forth whereas Iranian blacks came from eastern shores and that is why they were called "siya zangi").
These back slaves, were some time given names that was pssesive and/or racist in nature such as Tala, Yaghut, Almaas, and alike. They dressed differently as to be ditinguished from native servants. They would serve as cooks or servants and they were mostly illiterates. They would hardy get married to a non black (they should tell us some thing of our racist inner thoughts existing even today. If you don't agree, look around you and tell me how many Iranian who know that are married to a black person). In the rencent century or two, these black slaves, would travel with their "arbaabs" to Mecca, as their servant of course, and guess what, they also would become "Haji".
I remember my grand mother was telling stories about her black nanny. I vividly remember a kind black old woman when I was a kid with a funny accent who never got married. In today Iran, decedents of these black slaves still live in Southern Iran in places like Badar Abbas and have some amazing customes, music, and tradition. I like to refer those interested to a book I read long time ago on "people of Baad".
Amu Nowruz on the other hand, is a totally Iranian fictional character whom Naneh Sarmah is in love with ( a story that is quite interesting in its own right). Some equate Amu Nowruz with Santa Claus. It is fine, if we want to somehow make a desperate attempt to make Westerns to understand us but the fact is that Amu Nowrus is even older than tradition of Zardosht or Zoroaster.He is beyond region boundries. Iranian of Ancient time, would cherish nature and its symbols.
So rebirth of nature and come to life was sybolized in Fesitaval of Nowruz. How a days, he is the symbol of kindness (amu), long time believes (white hair), and presidency (coming every single year), and friendship (remember warm fire pit left behind when Naneh Sarmah wakes up after the new year and after Amu Nowruz comes and goes while she is asleep).
Drinky is een baas
pi_132480916
quote:

Ja. Ik zei dat. Maar verder boeiend dat mensen het als racistisch bestempelen idd. Het feest wordt toch niet anders.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 17:35:13 #39
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132480932
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 17:29 schreef Donnie-Brasco het volgende:

[..]

Klopt! Ik zie hier of 'vieze negers dit dat' of 'leef je eens in in die mensen, die zijn zielig'. Ik zie nergens een goed standpunt WAAROM het racistisch is.
Ja maar het is feitelijk gezien gewoon niet racistisch. Zwarte Piet is NIET racistisch dat is feitelijk gezien onjuist, dat is pure logica.

Je kan hooguit stellen dat het uiterlijk van de Zwarte Piet is gebaseerd op een karikatuur van de negers in knechtenpak. En dat het niet expliciet afstand nemen van deze karikatuur kan worden geïnterpreteerd als soort van racisme.

Beetje zoals de redenatie dat goede moslims die niet expliciet afstand nemen van foute moslims, hierdoor zelf ook een beetje fout zijn.

Los daarvan kan ik me wel voorstellen dat mensen zouden zeggen: "Hey, wij voelen ons gekwetst omdat er op deze manier een karikatuur van ons in stand wordt gehouden. Hoe staan jullie er tegenover om dit aan te passen". Maar direct komen met een veeel te kort door de bocht stelling als 'Zwarte Piet = racisme' vind ik erg triest.
Krekker is de bom!
  Overall beste user 2022 woensdag 23 oktober 2013 @ 17:36:27 #40
3928 Ulx
pi_132480962
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 17:33 schreef Donnie-Brasco het volgende:

[..]

Dat snap ik wel, maar dan is het hele racisme punt weggehaald(?). Het gaat om een zwarte man die in dienst is van een blanke man. Niet om de clowneske afbeelding.
Hoezo nou weer?

Kan iemand me nou eens een keer puntsgewijs vertellen waarom Zwarte Piet racistisch is?

Zwarte Piet is racistisch want:

• Hij is zwart en werkt voor een blanke

• Hij maakt grapjes

• Hij draagt een oorring

• Hij draagt rode lippenstift

enzovoort.
pi_132480967
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 17:34 schreef Letsstaytogether het volgende:

[..]

Ja. Ik zei dat. Maar verder boeiend dat mensen het als racistisch bestempelen idd. Het feest wordt toch niet anders.
Inderdaad. Zijn altijd mensen die iets niet leuk vinden. Ik ben zelf fel tegen racisme, maar zie in Zwarte Piet niet hoe mensen beperkt worden in hun vrijheden.
pi_132480986
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 17:36 schreef Ulx het volgende:

[..]

Hoezo nou weer?

Kan iemand me nou eens een keer puntsgewijs vertellen waarom Zwarte Piet racistisch is?

Zwarte Piet is racistisch want:

• Hij is zwart en werkt voor een blanke

• Hij maakt grapjes

• Hij draagt een oorring

• Hij draagt rode lippenstift

enzovoort.
Dit is een grapje toch :P
  Overall beste user 2022 woensdag 23 oktober 2013 @ 17:38:54 #43
3928 Ulx
pi_132481022
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 17:37 schreef Donnie-Brasco het volgende:

[..]

Dit is een grapje toch :P
Nee. Ik zou het graag een keer uitgeschreven willen zien wat nou de echte bezwaren zijn tegen Zwarte Piet. Ik lees namelijk alleen maar non-argumenten als "het voelt racistisch" of "iedereen kan dan gewoon zien..."
  Overall beste user 2022 woensdag 23 oktober 2013 @ 17:40:26 #44
3928 Ulx
pi_132481047
Het is jammer dat tegenstanders van Zwarte Piet niet met de voorstanders door één schoorsteen kunnen.
pi_132481061
Maar goed, zwarte piet minder knecht maken. Hoe moet ik dat zien? Sint die pepernoten uitdeelt en zwarte piet die op het paard zit?
pi_132481081
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 17:38 schreef Ulx het volgende:

[..]

Nee. Ik zou het graag een keer uitgeschreven willen zien wat nou de echte bezwaren zijn tegen Zwarte Piet. Ik lees namelijk alleen maar non-argumenten als "het voelt racistisch" of "iedereen kan dan gewoon zien..."
Dat bedoel ik ook...ik dacht dat je die punten serieus als racistisch bestempelde. Ik zie namelijk ook geen racistisch aspect aan Zwarte Piet
pi_132481097
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 17:41 schreef Dale__Cooper het volgende:
Maar goed, zwarte piet minder knecht maken. Hoe moet ik dat zien? Sint die pepernoten uitdeelt en zwarte piet die op het paard zit?
Het grappige is dat het imago van Zwarte Piet de laatste jaren alleen maar positief verbeterd is.
pi_132481112
quote:
Hoofdpiet de leiding geven.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 17:44:07 #49
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132481130
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 17:38 schreef Ulx het volgende:

[..]

Ik vind het feit dat iemand zich gekwetst voelt doordat er een karikatuur van hem rondloopt geen non-argument. Het is een sterk subjectief argument en of er ook moet worden toegeven aan het argument, dat is heel wat anders. Het hoeft m.i. alleen niet per direct te worden afgedaan als 'totale nonsens' en een persoon die aangeeft zich gekwetst te voelen hoeft wat mij betreft niet meteen daarom belachelijk gemaakt te worden.

Wanneer er een of andere karikatuur van iemand overal wordt opgehangen, dan zal het ene 'slachtoffer' er om kunnen lachen, de ander voelt zich gekwetst. Mensen gaan nu eenmaal anders om met dat soort zaken. Niet mogen aangeven dat je je gekwetst voelt zou ik ook belachelijk vinden, dan leggen we mensen een soort van zwijgen op.

Aan de andere kant moeten mensen ook niet verwachten dat anderen altijd maar gehoor zullen geven omdat de mensen in kwestie zich gekwetst voelen.
Krekker is de bom!
pi_132481131
quote:
Gewoon allebei met het OV zoals gewone mensen het doen. Dan hoeven ze ook niet meer smoesjes te verzinnen waarom ze te laat waren of wat er onderweg allemaal is gebeurd. "Fokking NS kids, fokking NS".
  woensdag 23 oktober 2013 @ 17:44:13 #51
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_132481137
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 17:40 schreef Ulx het volgende:
Het is jammer dat tegenstanders van Zwarte Piet niet met de voorstanders door één schoorsteen kunnen.
Ik heb zoiets van: 'Hij is zwart, so what?' Net alsof er iets mis is met zwarte mensen.
pi_132481164
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 17:44 schreef Mishu het volgende:

[..]

Ik heb zoiets van: 'Hij is zwart, so what?' Net alsof er iets mis is met zwarte mensen.
Precies. Zwarte mensen worden nog steeds als een soort beschermd diersoort behandeld
  Overall beste user 2022 woensdag 23 oktober 2013 @ 17:45:18 #53
3928 Ulx
pi_132481171
quote:
Sinterklaas afschaffen.

Dan maken we er een anarcho-syndicatieve commune van Pieten van. Iedere Piet neemt één week de leiding, en elke twee weken evalueert men in een vergadering de beslissingen die dan zijn genomen en zal de bevestigen met een gewone meerderheid van Pieten bij dagelijkse zaken en een twee-derde meerderheid als het gaat om grotere zaken.
pi_132481190
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 17:45 schreef Ulx het volgende:

[..]

Sinterklaas afschaffen.

Dan hebben een anarcho-syndicatieve commune van Pieten. Iedereen neemt één week de leiding, en elke twee weken evalueert men in een vergadering de beslissingen die dan zijn genomen en zal de bevestigen met een gewone meerderheid van Pieten bij dagelijkse zaken en een twee-derde meerderheid als het gaat om grotere zaken.
Pieten zouden aandeelhouders moeten zijn in het bedrijf van Sinterklaas.
pi_132481199
En hoppa, 1.1 miljoen.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 17:47:29 #56
389816 PowerLoungen
Duurt een kwartiertje
pi_132481227
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 17:46 schreef IntensiveGary het volgende:
En hoppa, 1.1 miljoen.
Volgens insayno zijn die mensen PVV stemmers en randdebielen
RED ONS HENNIEGOD
pi_132481235
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 17:46 schreef _dodecahedron_ het volgende:

[..]

Pieten zouden aandeelhouders moeten zijn in het bedrijf van Sinterklaas.
Een coöperatieve vereniging waarbij de Pieten op de algemene ledenvergadering het lid Sinterklaas de ceremoniële rol van Sinterklaas toebedelen. Zoiets?

Klinkt als een goed compromis.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-10-2013 17:48:36 ]
pi_132481248
quote:
9s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 17:47 schreef PowerLoungen het volgende:

[..]

Vanzelfsprekend. Xenofobie en onderbuik al genoemd?
  woensdag 23 oktober 2013 @ 17:49:03 #59
389816 PowerLoungen
Duurt een kwartiertje
pi_132481273
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 17:48 schreef IntensiveGary het volgende:

[..]

Volgens die mensen komt dat nooit van hun kant af .
RED ONS HENNIEGOD
  Overall beste user 2022 woensdag 23 oktober 2013 @ 17:49:06 #60
3928 Ulx
pi_132481275
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 17:47 schreef Igen het volgende:

[..]

Een coöperatieve vereniging waarbij de Pieten op de algemene ledenvergadering Sinterklaas de ceremoniële rol van Sinterklaas toebedelen. Zoiets?

Klinkt als een goed compromis.
Nee, dan heeft men toch nog steeds de mogelijkheid dat men zegt dat de Pieten nog steeds slaafjes zijn. Dat kan niet als er geen Sinterklaas meer is.
pi_132481277
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 17:35 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Ja maar het is feitelijk gezien gewoon niet racistisch. Zwarte Piet is NIET racistisch dat is feitelijk gezien onjuist, dat is pure logica.

Je kan hooguit stellen dat het uiterlijk van de Zwarte Piet is gebaseerd op een karikatuur van de negers in knechtenpak. En dat het niet expliciet afstand nemen van deze karikatuur kan worden geïnterpreteerd als soort van racisme.

Beetje zoals de redenatie dat goede moslims die niet expliciet afstand nemen van foute moslims, hierdoor zelf ook een beetje fout zijn.

Los daarvan kan ik me wel voorstellen dat mensen zouden zeggen: "Hey, wij voelen ons gekwetst omdat er op deze manier een karikatuur van ons in stand wordt gehouden. Hoe staan jullie er tegenover om dit aan te passen". Maar direct komen met een veeel te kort door de bocht stelling als 'Zwarte Piet = racisme' vind ik erg triest.
Helemaal mee eens.
Op maandag 5 september 2016 23:16 schreef -Deluzion- het volgende:
En ik antwoord liever niet op Fascination. aka Alex Vause.
pi_132481339
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 17:48 schreef IntensiveGary het volgende:

[..]

Die woorden zitten niet in het rappersvocabulaire van Insayno.
-
pi_132481362
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 17:49 schreef Ulx het volgende:

[..]

Nee, dan heeft men toch nog steeds de mogelijkheid dat men zegt dat de Pieten nog steeds laafjes zijn. Dat kan niet als er geen Sinterklaas meer is.
Bij een coöperatieve vereniging zijn de leden tegelijk aandeelhouder en geldt het principe van one man, one vote. Dan kun je onmogelijk nog van slavernij spreken.

En dat je een ceremoniële functie hebt is niks bijzonders, democratische republieken (zoals Duitsland) hebben bijv. ook een gekozen ceremoniële president. Niemand die op het idee komt om daar een verkapte alleenheerser in te zien.

Edit: Ik denk dat het zelfs heel leerzaam zou zijn om kinderen vertrouwd te maken met het idee van coöperatieve verenigingen. :P

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 23-10-2013 17:53:57 ]
  woensdag 23 oktober 2013 @ 17:52:22 #64
389816 PowerLoungen
Duurt een kwartiertje
pi_132481367
quote:
14s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 17:51 schreef regiliopeace het volgende:

[..]

Die woorden zitten niet in het rappersvocabulaire van Insayno.
Er worden wel koppen gesplijt
RED ONS HENNIEGOD
pi_132481415
quote:

[..]

Tja, daar kon je op wachten natuurlijk .
  woensdag 23 oktober 2013 @ 17:54:31 #66
104871 remlof
Europees federalist
pi_132481418
Kos_ twitterde op woensdag 23-10-2013 om 14:11:41 Nederland snakt om mensen die zich aanmelden als donor, geen hond reageert. Pietietie: 800.000 mensen in 1 dag. #faalland #donorweek reageer retweet
Tsja...
pi_132481440
quote:
15s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 17:54 schreef remlof het volgende:
Kos_ twitterde op woensdag 23-10-2013 om 14:11:41 Nederland snakt om mensen die zich aanmelden als donor, geen hond reageert. Pietietie: 800.000 mensen in 1 dag. #faalland #donorweek reageer retweet
Tsja...
Maar Quinsy heeft zich vast wél aangemeld ?
  woensdag 23 oktober 2013 @ 17:56:11 #68
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132481451
quote:
Tsja...
Beetje onzinnig om die twee totaal verschillende zaken nu in een adem te gaan noemen. Wellicht dat de meningen mbt het donor worden meer verdeeld zijn, of weet ik veel wat voor reden.
Krekker is de bom!
  woensdag 23 oktober 2013 @ 17:56:14 #69
104871 remlof
Europees federalist
pi_132481454
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 17:55 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Maar Quinsy heeft zich vast wél aangemeld ?
Jij ook?
pi_132481473
quote:
Tsja...
Altijd leuk, zulke verbanden leggen.

Er zijn vast ook meer mensen in Nederland die zich druk maken over het fietstunneltje onder het Rijksmuseum in Amsterdam, dan die zich druk maken over de slachtoffers die rond de grens tussen Noord- en Zuid-Soedan vallen. Zo is het leven nou eenmaal.
pi_132481483
quote:
7s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 17:56 schreef remlof het volgende:

[..]

Jij ook?
Al jaren geleden.
pi_132481506
quote:
Tsja...
Heb jij je donorpasje zelf al wel? Zit bij mij in m'n portefeuille en ze mogen alles hebben, al hoop ik dat ze mijn huid niet discrimineren omdat hij zwart geschminked is.
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
pi_132481516
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 17:56 schreef Igen het volgende:

[..]

Er zijn vast ook meer mensen in Nederland die zich druk maken over het fietstunneltje onder het Rijksmuseum in Amsterdam, dan die zich druk maken over de slachtoffers die rond de grens tussen Noord- en Zuid-Soedan vallen. Zo is het leven nou eenmaal.
Donorweek is al voorbij, dus kut tweet.
pi_132481538
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 17:44 schreef Mishu het volgende:

[..]

idd, sommige hebben nog altijd een minderwaardigheidscomplex, ik zeg dus sommige
"You can call me Susan if it makes you happy"
  Forum Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 17:59:21 #75
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_132481549
quote:
Tsja...
Omdat een keuze om orgaandonor te worden wel een stuk .. intenser is om te maken. Ze halen je dingen van/uit je lichaam natuurlijk en veel mensen vinden dat toch een eng idee. Het idee dat je een keuze moet maken voor nadat je dood bent. Nadenken over de dood, bweh. Da wille toch nie.

Rare vergelijking dus.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  woensdag 23 oktober 2013 @ 18:01:56 #76
66825 Reya
Fier Wallon
pi_132481610
quote:

[..]

Boeren en marginalen, niet te vergeten.
  Overall beste user 2022 woensdag 23 oktober 2013 @ 18:04:48 #77
3928 Ulx
pi_132481693
Is het eigenlijk niet racistisch dat Zwarte Piet niet over zijn eigen huidskleur mag beslissen van die Quincy?
  woensdag 23 oktober 2013 @ 18:04:57 #78
104871 remlof
Europees federalist
pi_132481704
quote:
14s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 17:59 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Omdat een keuze om orgaandonor te worden wel een stuk .. intenser is om te maken. Ze halen je dingen van/uit je lichaam natuurlijk en veel mensen vinden dat toch een eng idee. Het idee dat je een keuze moet maken voor nadat je dood bent. Nadenken over de dood, bweh. Da wille toch nie.

Rare vergelijking dus.
Precies. Omdat je over orgaandonatie wél diep nadenkt.
pi_132481725
quote:
14s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 18:04 schreef remlof het volgende:

[..]

Dat zal het inderdaad zijn ja :')
  woensdag 23 oktober 2013 @ 18:07:02 #80
104871 remlof
Europees federalist
pi_132481769
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 18:05 schreef MrGuma het volgende:

[..]

Dat zal het inderdaad zijn ja :')
Dat weet ik wel zeker. In dit geval gaat het meestal niet verder dan "blijf van ons feestje af :(".
pi_132481783
quote:
7s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 18:07 schreef remlof het volgende:

[..]

Dat weet ik wel zeker. In dit geval gaat het meestal niet verder dan "blijf van ons feestje af :(".
En bij het merendeel zal het ook vast niet verder gaan dan religie.
pi_132481785
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 18:04 schreef Ulx het volgende:
Is het eigenlijk niet racistisch dat Zwarte Piet niet over zijn eigen huidskleur mag beslissen van die Quincy?
bij Quincy hebben ze na afloop van Pauw en Witteman gewoon weer de schmink ervan afgehaald hoor
  woensdag 23 oktober 2013 @ 18:07:45 #83
165633 eriksd
The grand facade...
pi_132481787
quote:

[..]

De fietstunnel is dan ook geweldig.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 18:07:51 #84
66825 Reya
Fier Wallon
pi_132481794
quote:
7s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 18:07 schreef remlof het volgende:

[..]

Fundamentalistische Sinterklaasvierders.
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 18:08:13 #85
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_132481805
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 18:07 schreef TLC het volgende:

[..]

bij Quincy hebben ze na afloop van Pauw en Witteman gewoon weer de schmink ervan afgehaald hoor
Mag ik hier nog wel om lachen?
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_132481823
quote:
11s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 18:08 schreef yvonne het volgende:

[..]

ja waarom niet, Nederland is steeds meer een land van watjes en softies aan het worden
  Overall beste user 2022 woensdag 23 oktober 2013 @ 18:08:56 #87
3928 Ulx
pi_132481829
quote:

[..]

Ik zie niemand die je stopt.
pi_132481838
quote:
14s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 18:04 schreef remlof het volgende:

[..]

Ik niet maar ik misgun mensen hun plezier ten koste van mijn (dode of ondode) gevoelens dan ook niet. Vandaar dat ik ook zo positief over Zwarte Piet ben.
  Overall beste user 2022 woensdag 23 oktober 2013 @ 18:10:37 #89
3928 Ulx
pi_132481874
:D
pi_132481881
Anders maken we Sinterklaas officieel een religie...dan mag Zwarte Piet wel.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 18:12:09 #91
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132481923
quote:

[..]

Waarom en/of van wie zou dat niet mogen en wat zijn de gevolgen wanneer je wel lacht volgens jou?
Krekker is de bom!
pi_132481944
quote:

[..]

Het zou triest zijn als je niet eens mag lachen om een ander, ongeacht de reden.
pi_132481987
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 18:13 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Het zou triest zijn als je niet eens mag lachen om een ander, ongeacht de reden.
Lachen om iemand die kapot gaat aan de kanker trek ik dan wel weer een lijn.
  Overall beste user 2022 woensdag 23 oktober 2013 @ 18:16:09 #94
3928 Ulx
pi_132482026
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 18:14 schreef Donnie-Brasco het volgende:

[..]

Ik ook. Maar iemand die wegrot aan Creuzfelt-Jakob is daarintegen wel ontzettend lachwekkend.
pi_132482033
Net op het journaal, een groep mensen die met gekleurde pieten wilde beginnen zijn het initiatief gestopt omdat ze met de dood werden bedreigd en uit werden gemaakt voor nsb'ers.
pi_132482043
Pietitie krijgt gewoon 100 likes per seconde erbij :')
pi_132482078
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 18:16 schreef Mylene het volgende:
Net op het journaal, een groep mensen die met gekleurde pieten wilde beginnen zijn het initiatief gestopt omdat ze met de dood werden bedreigd en uit werden gemaakt voor nsb'ers.
niet goed te praten natuurlijk, maarja stinkende heelmeesters maken stinkende wonden he
pi_132482095
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 18:16 schreef Ulx het volgende:

[..]

Ik ook. Maar iemand die wegrot aan Creuzfelt-Jakob is daarintegen wel ontzettend lachwekkend.
Sluit ik me helemaal bij aan.
pi_132482100
quote:
Ja, is ook al een paar keer gepost. Diep triest. Uiteindelijk gaat het natuurlijk erom dat je gewoon leuk sinterklaas kan vieren, zoiets is dan een pyrrusoverwinning
pi_132482116
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 18:14 schreef Donnie-Brasco het volgende:

[..]

Samen lachen, samen huilen.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 18:19:15 #101
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_132482120
quote:
Nou zeg dat is ook overdreven. We hebben toch al eens gekleurde pieten gehad?

Als tegenstander van zwarte Piet kleur je je gezicht toch groen? Geen wet die ertegen is. :)
reset
  woensdag 23 oktober 2013 @ 18:20:18 #102
401956 _Dido_
Remember me!
pi_132482162
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 17:45 schreef Donnie-Brasco het volgende:

[..]

Precies. Zwarte mensen worden nog steeds als een soort beschermd diersoort behandeld
de enigen die er zo'n punt van maken dat ze zwart zijn, zijn zijzelf.

Interessant linkje: http://www.meertens.knaw.(...)4371-faq-zwarte-piet
To see a world in a grain of sand
And a heaven in a wild flower,
Hold infinity in the palm of your hand
And eternity in an hour.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 18:20:51 #103
306743 Opa2012
© 2010..2017
pi_132482181
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 18:18 schreef Igen het volgende:

[..]

Ja, is ook al een paar keer gepost. Diep triest. Uiteindelijk gaat het natuurlijk erom dat je gewoon leuk sinterklaas kan vieren, zoiets is dan een pyrrusoverwinning
Het gaat hier om dubbele slachtofferrol.
Hans Spekman (PvdA): 'Nivelleren is een feest!' [38 11 9 zetels]
  woensdag 23 oktober 2013 @ 18:22:04 #104
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132482226
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 18:17 schreef TLC het volgende:

[..]

maarja stinkende heelmeesters maken stinkende wonden he
Wat wil je hier precies mee zeggen? (En ja, ik ben bekend met het spreekwoord.)
Krekker is de bom!
pi_132482265
quote:
Zonder doodsbedreiging stel je niks voor in dit land. Ik krijg zoveel kogelbrieven dat lijkt wel spam.
pi_132482273
Een kindje net op radio 1 die zei dat hij het zich wel kon voorstellen dat donkere mensen het niet leuk vinden die zwarte Piet, maar dan moesten ze zich er maar niks van aantrekken :D _O_
pi_132482301
quote:

[..]

Het brengen van enige nuance hier zorgde er al voor dat ik blijkbaar het gedrag van Marokkaanse criminelen goed zou praten _O-
pi_132482308
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 18:22 schreef KreKkeR het volgende:

En ja, ik ben bekend met het spreekwoord.
Eg nie. Het is zachte heelmeesters niet stinkende heelmeesters. Al kunnen zachte heelmeesters wel stinken, dat is niet uitgesloten.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 18:24:51 #109
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132482322
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 18:20 schreef _Dido_ het volgende:

[..]

de enigen die er zo'n punt van maken dat ze zwart zijn, zijn zijzelf.

Interessant linkje: http://www.meertens.knaw.(...)4371-faq-zwarte-piet
quote:
De aankleding van de zwarte knecht kan wel associaties opwekken met de slavernij, maar een directe connectie tussen het Sinterklaasfeest, Zwarte Piet en slavernij in 1850 valt, op basis van de historische bronnen, niet hard te maken. De stereotyperende veranderingen in de afbeeldingen van Zwarte Piet omstreeks 1850 kunnen natuurlijk wel zijn beïnvloed door het toenmalige discours over en de beeldvorming van kolonialisme en slavernij.
Wtf, dat hebben ze volgens mij gewoon overgenomen van mijn posts hier op FOK! ;)
Krekker is de bom!
  woensdag 23 oktober 2013 @ 18:25:13 #110
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132482332
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 18:24 schreef SuperHarregarre het volgende:

[..]

Eg nie. Het is zachte heelmeesters niet stinkende heelmeesters. Al kunnen zachte heelmeesters wel stinken, dat is niet uitgesloten.
Scherp! ^O^
Krekker is de bom!
pi_132482371
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 18:25 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Scherp! ^O^
En het is hier potdorie nog middernacht ook. Ik ga pitten, morgen de FB even bekijken. :P
pi_132482378
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 18:19 schreef Individual het volgende:

[..]

Nou zeg dat is ook overdreven. We hebben toch al eens gekleurde pieten gehad?

Als tegenstander van zwarte Piet kleur je je gezicht toch groen? Geen wet die ertegen is. :)
Nee, geen wet die er tegen is, maar wel een hele volksmassa.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 18:27:09 #113
306743 Opa2012
© 2010..2017
pi_132482412
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 18:23 schreef TLC het volgende:
Een kindje net op radio 1 die zei dat hij het zich wel kon voorstellen dat donkere mensen het niet leuk vinden die zwarte Piet, maar dan moesten ze zich er maar niks van aantrekken :D _O_
Dan is er toch nog hoop.
  Overall beste user 2022 woensdag 23 oktober 2013 @ 18:30:00 #114
3928 Ulx
pi_132482500
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 18:26 schreef _dodecahedron_ het volgende:

[..]

Nu wel. Tot een paar weken terug gaf niemand er een zier om. Men vond regenboogpieten er niet uitzien en stom, maar dat was het dan ook wel. Men haalde de schouders op als men ze zag lopen.

Nu is een Regenboogpiet een politiek statement.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 18:31:51 #115
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_132482560
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 18:26 schreef _dodecahedron_ het volgende:

[..]

Het zou jammer zijn als het gekleurde pieten moeilijk wordt gemaakt, net als dat voor zwarte pieten geldt.

Kan me herinneren dat ze dat al minstens 15 jaar doen.
reset
  Overall beste user 2022 woensdag 23 oktober 2013 @ 18:32:29 #116
3928 Ulx
pi_132482582
Het ziet er toch ook niet uit.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 18:32:29 #117
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132482583
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 18:30 schreef Ulx het volgende:

[..]

Nu is een Regenboogpiet een politiek statement.
Laten we ze in elkaar slaan! Of op z'n minst beboeten!
Krekker is de bom!
pi_132482611
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 18:30 schreef Ulx het volgende:

Nu wel. Tot een paar weken terug gaf niemand er een zier om. Men vond regenboogpieten er niet uitzien en stom, maar dat was het dan ook wel. Men haalde de schouders op als men ze zag lopen.

De publieke omroep heeft een aantal jaren geleden ook dreigbrieven mogen ontvangen toen de pakjesboot door de regenboog was gevaren met als gevolg kleurige pieten.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 18:33:35 #119
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_132482640
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 18:32 schreef Ulx het volgende:
Vind ik ook niet, maar het moet niet verboden worden. Ook moeten ze niet worden 'aangevallen'.
reset
pi_132482652
quote:
Klopt maar dat gaat ook op voor een oude vent met een baard in een jurk op een oude knol.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 18:33:54 #121
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132482655
quote:
Ja en? De Zwarte Piet toch ook niet en die loopt er toch ook nog steeds gewoon zo bij?
Krekker is de bom!
  Overall beste user 2022 woensdag 23 oktober 2013 @ 18:34:08 #122
3928 Ulx
pi_132482665
quote:
6s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 18:32 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Laten we ze in elkaar slaan! Of op z'n minst beboeten!
Ik denk dat je idioten gaat krijgen die dat zullen doen.
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 18:35:09 #123
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132482698
quote:
ik vind niet dat je van negers mag verlangen dat ze hun uiterlijk aanpassen alleen maar omdat ze toevallig uiterlijke gelijkenissen vertonen met zwarte piet.
Zie wat ik kijk: trakt.tv
pi_132482719
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 18:31 schreef Individual het volgende:

[..]

Het zou jammer zijn als het gekleurde pieten moeilijk wordt gemaakt, net als dat voor zwarte pieten geldt.

[ afbeelding ]
Kan me herinneren dat ze dat al minstens 15 jaar doen.
Leuk voor de smurfen ook, dit.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 18:35:37 #125
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132482720
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 18:34 schreef Ulx het volgende:

[..]

Ik denk dat je idioten gaat krijgen die dat zullen doen.
Mja, dat is het jammere in dit soort situaties. Er zijn altijd weer lui die, overmand door emoties en/of met gebrek aan hersenen, extreem moeten reageren.
Krekker is de bom!
  woensdag 23 oktober 2013 @ 18:36:33 #126
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132482744
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 18:35 schreef Danny het volgende:

[..]

ik vind niet dat je van negers mag verlangen dat ze hun uiterlijk aanpassen alleen maar omdat ze toevallig uiterlijke gelijkenissen vertonen met zwarte piet.
Ik snap dat je een grap probeert te maken, maar dit vind ik dan weer een beetje jammer. Suggereren dat het gaat om toevallige gelijkenissen en het historisch verband ontkennen :')
Krekker is de bom!
  woensdag 23 oktober 2013 @ 18:37:18 #127
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_132482781
quote:
9s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 18:35 schreef Tem het volgende:

[..]

Leuk voor de smurfen ook, dit.
Maak er een enorm verkleedfestival van zolang er maar zwarte Pieten zijn. Super-carnaval met Sinterklaas en zwarte pieten. *O*
reset
  woensdag 23 oktober 2013 @ 18:38:32 #128
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132482830
quote:
Over subjectieve gevoelens gesproken.
--
pi_132482895
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 18:23 schreef SuperHarregarre het volgende:

[..]

Zonder doodsbedreiging stel je niks voor in dit land. Ik krijg zoveel kogelbrieven dat lijkt wel spam.
Kies een ander beroep joh ?
Niet meer in de criminele of politieke sferen
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 18:39:59 #130
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132482898
quote:
Tsja...
Dat is hetzelfde als een halfje brood en een liaan naast elkaar te leggen en te zeggen 'Tjsa...'
  Overall beste user 2022 woensdag 23 oktober 2013 @ 18:41:47 #131
3928 Ulx
pi_132482975
quote:
11s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 18:33 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Klopt maar dat gaat ook op voor een oude vent met een baard in een jurk op een oude knol.
Wat ik bedoel is dat een Zwarte Piet geen mens is maar Zwarte Piet. Een echte Zwarte Piet roept bij mij geen associatie op met negers.

Terwijl ik bij zoiets als groens of blauws of bruins veel eerder denk aan de Bijlmerbewoners.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 18:45:45 #132
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_132483129
1,2 miljoen likes en het gaat gestaag door. :)
reset
pi_132483156
100.000 per uur nu. Al zal het zo wel wat temperen.
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 18:47:45 #134
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132483194
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 18:36 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Ik snap dat je een grap probeert te maken, maar dit vind ik dan weer een beetje jammer. Suggereren dat het gaat om toevallige gelijkenissen en het historisch verband ontkennen :')
het historisch verband (hoewel niemand precies lijkt te weten waar en hoe de hele traditie is ontstaan) is precies dat; historisch. Er is hedentendage niemand meer die bij het zien van een zwarte piet denkt aan een neger. Behalve een klein groepje gepikeerde negers en een iets groter groepje rare blanken die proberen een hippe wigger uit te hangen.
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 18:48:56 #135
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132483241
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 18:46 schreef IntensiveGary het volgende:
juist niet, veel mensen komen uit hun werk en gaan na het eten nog even op facebook kijken. ik verwacht voor het eind van de avond dat ze wel op 1,5 miljoen zitten. minstens.
pi_132483264
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 18:47 schreef Danny het volgende:

[..]

het historisch verband (hoewel niemand precies lijkt te weten waar en hoe de hele traditie is ontstaan) is precies dat; historisch. Er is hedentendage niemand meer die bij het zien van een zwarte piet denkt aan een neger. Behalve een klein groepje gepikeerde negers en een iets groter groepje rare blanken die proberen een hippe wigger uit te hangen.
Me dunkt .... een meerderheid van de zwarte Nederlanders is niet happy met Piet die zogenaamd ineens geen neger is.
pi_132483274
Jullie zijn er allemaal maar druk mee he. Ongelofelijk. :')
pi_132483301
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 18:48 schreef Danny het volgende:

[..]

juist niet, veel mensen komen uit hun werk en gaan na het eten nog even op facebook kijken. ik verwacht voor het eind van de avond dat ze wel op 1,5 miljoen zitten. minstens.
De concurerende site heeft er al 7000 likes :) :) :)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_132483306
quote:

[..]

Nederland in een culturele psychose .
  Overall beste user 2022 woensdag 23 oktober 2013 @ 18:51:46 #140
3928 Ulx
pi_132483343
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 18:49 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Me dunkt .... een meerderheid van de zwarte Nederlanders is niet happy met Piet die zogenaamd ineens geen neger is.
Zwarte Piet is Zwarte Piet.

Hij is geen neger. Schmutzli is ook geen neger. Dat iraanse figuur is ook geen neger.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 18:52:43 #141
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_132483369
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 18:46 schreef IntensiveGary het volgende:
Op een gegeven moment heb je het volledige Nederlandse ledenbestand van Facebook wel gehad natuurlijk.
pi_132483385
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 18:51 schreef Ulx het volgende:

Hij is geen neger.
In denial ?
  Overall beste user 2022 woensdag 23 oktober 2013 @ 18:54:37 #143
3928 Ulx
pi_132483429
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 18:53 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

In denial ?
Nee. Zwarte Piet is geen neger. Zwarte Piet is Zwarte Piet. Die andere figuren hebben ook een zwartgemaakt gezicht en zijn geen negers.
pi_132483446
Ik verwacht dat er binnenkort EU richtlijnen komen over zwarte schoensmeer. Het wordt verboden om zwarte schoensmeer te maken die op de huid hecht. Als dat niet werkt, dan mag zwarte schoensmeer alleen nog maar aan negers worden verkocht

Edit: uiteraard komt ereen heffing op zwarte schoensmeer, voor de slavernijslachtoffers :{
Exaudi orationem meam
pi_132483453
quote:

[..]

Yup, en daar en daar verwacht ik dat het ongeveer eindigt. Zes miljoen NL'ers die regelmatig inloggen. Een kwart daarvan vind ik een fors aantal...

quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 18:50 schreef Oud_student het volgende:

[..]

In twee jaar tijd :D
pi_132483514
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 18:54 schreef Ulx het volgende:

[..]

Nee. Zwarte Piet is geen neger. Zwarte Piet is Zwarte Piet. Die andere figuren hebben ook een zwartgemaakt gezicht en zijn geen negers.
Ok ik geef het op.
Als mensen dogmatisch feiten gaan ontkennen dan kan leuk matten zijn soms, maar nu even niet.

Zie je ... ik zwaai met de groene vlag.
  Overall beste user 2022 woensdag 23 oktober 2013 @ 18:57:45 #147
3928 Ulx
pi_132483550
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 18:56 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ok ik geef het op.
Als mensen dogmatisch feiten gaan ontkennen dan kan leuk matten zijn soms, maar nu even niet.
Welke feiten? Zwarte Piet bestaat niet.
pi_132483568
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 18:56 schreef Bluesdude het volgende:

Ok ik geef het op.
Negers zijn zwart door hun eigen pigment, niet door schoensmeer
Exaudi orationem meam
pi_132483610
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 18:57 schreef Ulx het volgende:

[..]

Welke feiten? Zwarte Piet bestaat niet.
Sssssssssst, er zijn ook kinderen die meelezen :)
Exaudi orationem meam
  woensdag 23 oktober 2013 @ 18:59:23 #150
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_132483615
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 18:58 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Negers zijn zwart door hun eigen pigment, niet door schoensmeer
Weet je hoe moeilijk dat spul van je gezicht is af te krijgen? :o
reset
  woensdag 23 oktober 2013 @ 18:59:36 #151
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132483629
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 18:47 schreef Danny het volgende:

[..]

De exacte details over waarom bepaalde dingen zijn ontstaan (waarom precies een neger in knechtenpak en waarom werd later de karikatuur van de neger gebruikt), dat staat inderdaad niet vast.

Dat je het historisch verband puur en alleen ziet als historisch verband is ook prima. De gedachte erachter kan dan wel anders zijn, het uiterlijk verband blijft echter bestaan. Ik vind het daarom een beetje flauw wanneer mensen het verband gewoon glashard gaan ontkennen (wat je nu niet doet, maar wat je wel doet wanneer je spreekt over 'toevallige gelijkenissen').

Wanneer iets is gebaseerd op een karikatuur van de neger en mensen klagen dat anderen nog steeds als karikatuur v/d neger rondlopen, dan moet je niet opeens doen alsof de klagers dat verband uit hun duim zuigen. Dat je van mening bent dat ze er niet over moeten klagen omdat je er geen racistische gedachte achter ziet, dat is wat anders.
Krekker is de bom!
  woensdag 23 oktober 2013 @ 19:00:38 #152
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_132483669
Pietitie al 1,2 miljoen likes _O_ Genoeg met dat gezeik elk jaar, dit jaar is het afgelopen.

De pietitie gaat 10 likes per seconde. _O_
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 19:01:19 #153
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132483695
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 18:49 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

bron?
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 18:50 schreef Oud_student het volgende:

[..]

ja, die gaan ook hard. aangezien ik net lees dat de meerderheid van de negers in nederland zwarte piet racisme vinden wonen er minder dan 14.000 zwarten in nederland, óf wonen er niet meer dan 14000 zwarten met een internetverbinding in nederland. Beiden niet heel geloofwaardig, en vooral frappant dat de zwarten in MIJN vriendenkring geen enkel probleem hebben met zwarte piet. Toch raar. Maar ik moet wel zeggen dat het daarbij gaat om goed geïntegreerde, nederlands sprekende, werkende negers. Misschien dat 'm daarin de crux zit.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 19:02:49 #154
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_132483757
Zelfs op Curacao vieren ze Sinterklaas. Daar hebben velen er ook no problemos mee.
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 19:04:20 #156
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132483818
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 18:59 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

De exacte details over waarom bepaalde dingen zijn ontstaan (waarom precies een neger in knechtenpak en waarom werd later de karikatuur van de neger gebruikt), dat staat inderdaad niet vast.

Dat je het historisch verband puur en alleen ziet als historisch verband is ook prima. De gedachte erachter kan dan wel anders zijn, het uiterlijk verband blijft echter bestaan. Ik vind het daarom een beetje flauw wanneer mensen het verband gewoon glashard gaan ontkennen (wat je nu niet doet, maar wat je wel doet wanneer je spreekt over 'toevallige gelijkenissen').

Wanneer iets is gebaseerd op een karikatuur van de neger en mensen klagen dat anderen nog steeds als karikatuur v/d neger rondlopen, dan moet je niet opeens doen alsof de klagers dat verband uit hun duim zuigen. Dat je van mening bent dat ze er niet over moeten klagen omdat je er geen racistische gedachte achter ziet, dat is wat anders.
Als je op die manier wilt blijven hangen in het verleden dan is een duitser die Nederland binnen rijdt reden om de schuilkelders op te zoeken. Het verleden laten rusten misschien en je niet druk blijven maken over dingen die 200 jaar geleden speelden? In plaats van inzien dat er in Nederland nauwelijk meer gediscrimineerd wordt doelbewust gaan lopen zoeken naar dingen om je beledigd over te kunnen voelen is gewoon aandachtstrekkerij en zielig doen om niks.
pi_132483858
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:04 schreef Danny het volgende:

[..]

Als je op die manier wilt blijven hangen in het verleden dan is een duitser die Nederland binnen rijdt reden om de schuilkelders op te zoeken. Het verleden laten rusten misschien en je niet druk blijven maken over dingen die 200 jaar geleden speelden? In plaats van inzien dat er in Nederland nauwelijk meer gediscrimineerd wordt doelbewust gaan lopen zoeken naar dingen om je beledigd over te kunnen voelen is gewoon aandachtstrekkerij en zielig doen om niks.
De claim dat er nauwelijks meer gediscrimineerd wordt, waarop is die gebaseerd? En is het janken over meningen van minderheden niet ook een vorm van aandachttrekkerij en zielig doen om niets?
Allah Al Watan Al Malik
pi_132483895
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 18:51 schreef Ulx het volgende:

[..]

Zwarte Piet is Zwarte Piet.

Hij is geen neger. Schmutzli is ook geen neger. Dat iraanse figuur is ook geen neger.
Inderdaad. De anti Zwarte Piet activisten proberen krampachtig om van Zwarte Piet een echt bestaand persoon te maken. Alleen dan pas kunnen zij zich daar hun verontwaardiging over op projecteren en racisme roepen. Maar zelfs dan nog kan de racisme claim niet waar worden gemaakt.

Bovendien:

Zwarte Pieten zijn Zwarte Pieten
Smurfen zijn Smurfen
Oempa Loempa's zijn Oempa Loempa's
etc etc etc

Daarbij....wel groene, blauwe, roze etc Zwarte Pieten accepteren en geen zwarte Zwarte Pieten neigt m.i. veel eerder naar racisme.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_132483980
Snappen mensen die zwarte Piet willen afschaffen niet dat ze zelf racistisch zijn?

Volgens hen kan een zwarte geen blanke helpen... dat is pas racistisch!
pi_132483986
quote:

In plaats van inzien dat er in Nederland nauwelijk meer gediscrimineerd
Wishfullthinking
pi_132484005
Ken overigens genoeg zwarte mensen en iedereen vindt t een non-issue :P
  woensdag 23 oktober 2013 @ 19:09:40 #162
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_132484024
De Nederlandse overweldigende reactie wordt over de hele wereld gevolgd.
http://www.globalpost.com(...)k-pete-racism-charge
reset
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 19:09:51 #163
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132484031
quote:
1e linkje: 76% vindt dat zwarte piet moet veranderen, maar zegt niets over of ze het racistisch vinden
2e linkje: Hoogste percentage is onder surinamers. daar vindt 27% het discriminerend voor zichzelf.
Dat hier en daar 50-55% DENKT dat het discriminerend is voor anderen is een kul cijfer. 27% vindt het daadwerkelijk discriminerend, blijkt uit de eerste kolom.

We kunnen huidskleur niet direct afleiden, maar gaan we er vanuit dat surinamers, antillianen en ghanezen allemaal een donkere huidskleur hebben dan blijft er percentagegewijs maar verdomd weinig over.
Gelukkig.

Dat zijn de mensen die duidelijk zien dat in Nederland iedereen wel degelijk welkom is en dat er geen reden is je aangevallen te voelen om niks.
pi_132484044
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:08 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Wishfullthinking
Ah schei uit man. Nederlan is 1 van de meest vreemdeling vriendelijke landen ter wereld ;)
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 19:12:54 #165
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132484138
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:09 schreef Individual het volgende:
wederom een slecht geïnformeerde buitenlandse bron die geen weet lijkt te hebben van het feit dat Santa Clause en Sinterklaas dezelfde persoon zijn, maar dat Santa Clause de meer commerciële, Amerikaanse variant is.
pi_132484208
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:08 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Wishfullthinking
De slachtofferrol discriminatie begint mij inderdaad ook de keel uit te hangen.
pi_132484280
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:09 schreef Danny het volgende:

[..]

1e linkje: 76% vindt dat zwarte piet moet veranderen, maar zegt niets over of ze het racistisch vinden
klopt ... dat werd ook niet gevraagd... dus kan men daar ook niks over antwoorden.
Maar ik schreef dat een meerderheid niet happy is met pietcult
quote:
2e linkje: Hoogste percentage is onder surinamers. daar vindt 27% het discriminerend voor zichzelf.
Dat hier en daar 50-55% DENKT dat het discriminerend is voor anderen is een kul cijfer. 27% vindt het daadwerkelijk discriminerend, blijkt uit de eerste kolom.
samenvattend.... een meerderheid is niet happy met die doorgaans blanke piet die doet alsof ie niet-blank is.

quote:
Dat zijn de mensen die duidelijk zien dat in Nederland iedereen wel degelijk welkom is en dat er geen reden is je aangevallen te voelen om niks.
Ik schreef ook niet "aangevallen" .
Maar de onderzoekingen zijn hartstikke duidelijk. Echte zwarte mensen zijn in meerderheid niet happy met hoe zij worden uitgebeeld. En de Nederlandse bevolking weet dat niet, wilt dat niet weten, veegt gevoelens van echte zwarte mensen rigide van tafel.
Vandaar dus die nationale psychose.
Anderzijds..... als je het bekijkt als compensatie dan kun je stellen dat die twijfel er wel zeker is en dat er veel wél aangevoeld wordt, dat er iets mis is met de mythe: er is niks aan de hand met onze knuffelpiet.
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 19:16:35 #168
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132484309
1,25 miljoen inmiddels op https://www.facebook.com/pietitie
de pietitie zelf heeft 169k ondertekeningen: http://petities.nl/petitie/zwarte-piet-moet-blijven
pi_132484334
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:16 schreef Bluesdude het volgende:
Ik schreef ook niet "aangevallen" .
Maar de onderzoekingen zijn hartstikke duidelijk. Echte zwarte mensen zijn in meerderheid niet happy met hoe zij worden uitgebeeld. En de Nederlandse bevolking weet dat niet, wilt dat niet weten, veegt gevoelens van echte zwarte mensen rigide van tafel.
Vandaar dus die nationale psychose.
Anderzijds..... als je het bekijkt als compensatie dan kun je stellen dat die twijfel er wel zeker is en dat er veel wél aangevoeld wordt, dat er iets mis is met de mythe: er is niks aan de hand met onze knuffelpiet.
Wat een onzin. Welke zwarte mensen in welk gebied zijn hiervoor gevraagd?
pi_132484345
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:14 schreef Wokkel het volgende:

[..]

ja precies..... dat nieuwe slachtofferspel van de natie van : ze willen ons feest afpakken.
  Overall beste user 2022 woensdag 23 oktober 2013 @ 19:17:47 #171
3928 Ulx
pi_132484362
quote:

Dan vier je Sinterklaas toch niet?
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 19:18:04 #172
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132484370
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:17 schreef Wokkel het volgende:

[..]

amsterdam zo te zien.

quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:09 schreef Danny het volgende:

[..]

We kunnen huidskleur niet direct afleiden, maar gaan we er vanuit dat surinamers, antillianen en ghanezen allemaal een donkere huidskleur hebben dan blijft er percentagegewijs maar verdomd weinig over.
Gelukkig.

woensdag 23 oktober 2013 @ 19:18:15 #173
306743 Opa2012
© 2010..2017
pi_132484379
quote:
Hou toch eens op met het verspreiden van die leugens. Je lijkt wel een Nazi.
pi_132484382
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:17 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

ja precies..... dat nieuwe slachtofferspel van de natie van : ze willen ons feest afpakken.
Nee, de slachtoffer discriminatie van idioten die alsmaar denken dat je mensen moet pamperen en vertroetelen omdat ze een kleurtje hebben.
pi_132484391
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:17 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Voor die twee onderzoeken ?
Dat weet ik niet.
Maar bij voorbaat vind je dat het allemaal niet deugt?
Echte zwarte mensen zijn ook dol op knuffelpiet ?
  woensdag 23 oktober 2013 @ 19:19:07 #176
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132484416
quote:

[..]

Ik ageer tegen het ontkennen van bepaalde zaken, niet tegen de Zwarte Piet. En verder gaat je vergelijking m.i. niet echt op, aangezien er een verschil is tussen de hedendaagse Duitser en de nazi's die NL binnenvielen.

De uiterlijke karikatuur v/d neger wordt nog steeds gebruikt in de vorm v/d Zwarte Piet. Als je dan toch over de Duitsers begint zou de vergelijking meer opgaan wanneer je het vergelijkt met mensen die zich gekwetst voelen wanneer iemand, overduidelijk zonder nazistische of foute gedachten of bedoelingen, in een nazi-pak loopt. En dan kun je inderdaad van mening zijn dat mensen zich daar niet druk om moeten maken omdat de gedachte daarover niet fout is, prima. De gelijkenis gaan ontkennen, wanneer er mensen zijn die er wel aanstoot aan nemen, dat vind ik gewoon zielig. En dat was het punt dat ik probeerde te maken.
Krekker is de bom!
pi_132484430
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:18 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Nee, de slachtoffer discriminatie van idioten die alsmaar denken dat je mensen moet pamperen en vertroetelen omdat ze een kleurtje hebben.
Ja precies... dat soort mensen huilen ook dat hun feest afgepakt wordt.
Get real...crybabies
pi_132484442
Het grappige is dat degene die er het meeste plezier aan beleven bij de hele discussie voornamelijk buiten beeld blijven.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_132484448
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:18 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Voor die twee onderzoeken ?
Dat weet ik niet.
Maar bij voorbaat vind je dat het allemaal niet deugt?
Echte zwarte mensen zijn ook dol op knuffelpiet ?
In mijn kennissenkring heb ik heel wat gekleurde mensen (ja ook Ghanezen) en die lachen allemaal even hard mee met Piet. Er zitten er zelfs tussen die met 5 december voor Zwarte Piet spelen op school.
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 19:19:49 #180
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132484455
quote:

klopt ... dat werd ook niet gevraagd... dus kan men daar ook niks over antwoorden.
samenvattend.... een meerderheid is niet happy met die doorgaans blanke piet die doet alsof ie niet-blank is.
Als dat al zo is, wat uit je linkjes niet duidelijk naar voren komt, dan is dat een kleine meerderheid binnen die toch al niet grote bevolkingsgroep. Als we voor elke groep van 7000 man die ergens boos over wordt maar meteen buigen dan kunnen we net zo goed krom blijven staan.
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 19:21:03 #181
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132484506
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:19 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Ik ageer tegen het ontkennen van bepaalde zaken, niet tegen de Zwarte Piet. En verder gaat je vergelijking m.i. niet echt op, aangezien er een verschil is tussen de hedendaagse Duitser en de nazi's die NL binnenvielen.

De uiterlijke karikatuur v/d neger wordt nog steeds gebruikt in de vorm v/d Zwarte Piet. Als je dan toch over de Duitsers begint zou de vergelijking meer opgaan wanneer je het vergelijkt met mensen die zich gekwetst voelen wanneer iemand, overduidelijk zonder nazistische of foute gedachten of bedoelingen, in een nazi-pak loopt. En dan kun je inderdaad van mening zijn dat mensen zich daar niet druk om moeten maken omdat de gedachte daarover niet fout is, prima. De gelijkenis gaan ontkennen, wanneer er mensen zijn die er wel aanstoot aan nemen, dat vind ik gewoon zielig. En dat was het punt dat ik probeerde te maken.
mja, ik vind het een compleet flauwekulpunt.
pi_132484516
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:19 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ja precies... dat soort mensen huilen ook dat hun feest afgepakt wordt.
Get real...crybabies
Nee. Dat soort mensen wil alles wat dit land is het liefst zo gauw mogelijk opgeven en zichzelf overleveren aan een cultuur die niet de onze is. Waarom gaan die mensen niet gewoon lekker in Zimbabwe wonen als ze die cultuur en mensen zo fijn vinden?
pi_132484546
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:21 schreef Danny het volgende:

[..]

mja, ik vind het een compleet flauwekulpunt.
Goed tegenargument.
Allah Al Watan Al Malik
pi_132484547
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:19 schreef Danny het volgende:

[..]

Als dat al zo is, wat uit je linkjes niet duidelijk naar voren komt, dan is dat een kleine meerderheid binnen die toch al niet grote bevolkingsgroep. Als we voor elke groep van 7000 man die ergens boos over wordt maar meteen buigen dan kunnen we net zo goed krom blijven staan.
Nou nou...... de indicatie van eenvandaag is toch dat een meerderheid van Antillianen en Surinamers niet happy zijn .
Tuurlijk...... er is gewoon meer onderzoek nodig. Met meer wetenschappelijke basis.
Voorlopig neem ik de conclusies voor waar aan en het is heel triest dat Nederland zo massaal mensen zo buitensluit.
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 19:21:58 #185
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132484550
quote:
14s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:19 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Het grappige is dat degene die er het meeste plezier aan beleven bij de hele discussie voornamelijk buiten beeld blijven.
dat moet ook. kinderen zijn de dupe van het gejank van een kleine groep huilebalkjes. laten we in godsnaam proberen de kinderen daar zo min mogelijk van mee te laten krijgen.
  Overall beste user 2022 woensdag 23 oktober 2013 @ 19:22:28 #186
3928 Ulx
pi_132484570
Sommige Anti-pieten lijken mensen te zijn die niet blij zijn met de eieren- en haascultus rond Pasen en dus gaan eisen dat er in het voorjaar een Kerstboom op de Dam moet worden neergezet.
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 19:23:02 #187
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132484602
quote:
14s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:21 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Goed tegenargument.
ik heb al tientallen tegenargumenten gegeven. maar het is lastig echt door te dringen tot mensen die zo diep voorovergebukt staan om huilebalken hun zin te geven.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 19:23:08 #188
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132484606
quote:

[..]

[..]

[..]

Dat weet ik niet hoor. Het gaat sowieso alleen over Amsterdam en dan nog is 'denken dat het discriminerend is voor anderen', nogal een twijfelachtige maatstaf.

quote:
Zwarte Piet-heisa alleen in Amsterdam

Uit een rondgang van De Telegraaf langs gemeenten in Nederland blijkt bovendien dat buiten Amsterdam eigenlijk vrijwel niemand zich druk maakt om Zwarte Piet. Ook niet in plaatsen met grote Antilliaanse of Surinaamse gemeenschappen zoals Den Helder en Dordrecht of in andere grote steden als Rotterdam en Den Haag.

Volgens een peiling associeert 4 procent van de Nederlanders Zwarte Piet met slavernij. Dat bleek dinsdag uit onderzoek van Peil.nl. onder bijna 1700 mensen. Van de ondervraagden ziet 92 procent Zwarte Piet niet als de slaaf van Sinterklaas en meer dan 91 procent is tegen het aanpassen van zijn uiterlijk.

http://www.telegraaf.nl/b(...)e_sinterklaas__.html
Hoeft natuurlijk totaal niet representatief te zijn, maar vind 't wel het vermelden waard.
Krekker is de bom!
pi_132484616
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:21 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Nee. Dat soort mensen wil alles wat dit land is het liefst zo gauw mogelijk opgeven en zichzelf overleveren aan een cultuur die niet de onze is. Waarom gaan die mensen niet gewoon lekker in Zimbabwe wonen als ze die cultuur en mensen zo fijn vinden?
je raaskalt... ga zelf ergens raaskallen in een ver land en fantaseren over slechte Nederlanders die geen Nederlanders willen zijn
  woensdag 23 oktober 2013 @ 19:23:28 #190
306743 Opa2012
© 2010..2017
pi_132484618
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:21 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Nou nou...... de indicatie van eenvandaag is toch dat een meerderheid van Antillianen en Surinamers niet happy zijn .
Tuurlijk...... er is gewoon meer onderzoek nodig. Met meer wetenschappelijke basis.
Voorlopig neem ik de conclusies voor waar aan en het is heel triest dat Nederland zo massaal mensen zo buitensluit.
Die paar mensen kunnen gewoon behandeld worden.
pi_132484633
quote:

[..]

Het is je niet opgevallen dat het de zeurpieten zelf zijn die zich buiten sluiten? Ik heb niemand horen zeggen dat negers niet mee mogen doen met Sinterklaas, noch hoor ik kinderen en masse de donkere medemensen uitmaken voor Zwarte Piet met de achterliggende raciale bedoelingen die jij eraan toe lijkt te dichten.
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 19:24:18 #192
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132484657
quote:

[..]

omfg, je spoort ECHT niet.
geen land ter wereld is zo gastvrij en zo makkelijk met het toelaten van mensen, wie dan ook, als Nederland. En omdat we graag aan een prachtige traditie voor onze kinderen vast willen houden zijn we opeens geen knip voor de vinger meer waard. Echt. Te. Fucking. Sneu.

edit: nog afgezien van het feit dat helemaal NIEMAND is buitengesloten bij het sintfeest. iedereen mag eraan meedoen, maar houd je dan wel gewoon aan de al dan niet ongescheven regeltjes zoals iedereen.
pi_132484663
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:23 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

je raaskalt... ga zelf ergens raaskallen in een ver land en fantaseren over slechte Nederlanders die geen Nederlanders willen zijn
Ga ergens anders heen met je discrimerende praktijken, kijk eens verder dan een huidskleur.
pi_132484685
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:23 schreef KreKkeR het volgende:

Hoeft natuurlijk totaal niet representatief te zijn, maar vind 't wel het vermelden waard.
Zeker te vermelden waard.
Hoe groot zijn de oogkleppen niet van de Telegraaf.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 19:25:05 #195
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132484687
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:23 schreef Danny het volgende:

[..]

ik heb al tientallen tegenargumenten gegeven. maar het is lastig echt door te dringen tot mensen die zo diep voorovergebukt staan om huilebalken hun zin te geven.
Even voor de duidelijkheid: mijn post had 0,0 betrekking op het 'huilenbalken de zin geven'. Mijn post had puur betrekking op het bij de feiten blijven inclusief onderscheid tussen feit en emotie/gevoel/mening.
Krekker is de bom!
pi_132484694
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:23 schreef Danny het volgende:

[..]

Nee, het gaat erom dat de tegenargumenten die gegeven worden net zo doordrenkt zijn met emotie. Het slachtofferolisme spat er vanaf. De grote zwarte man die ons mooie blanke feest wil verstoren, daar komt het goed gezegd op neer. Je kan prima iemands mening respecteren zonder het ermee eens te hoeven zijn. Men plaatst zich als meerderheid in een slachtofferrol die nogal ver gezocht is, dat maakt de pro-Pieten brigade niet beter dan de anti-Pieten brigade.
Allah Al Watan Al Malik
  woensdag 23 oktober 2013 @ 19:26:11 #197
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_132484739
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:19 schreef Wokkel het volgende:

[..]

In mijn kennissenkring heb ik heel wat gekleurde mensen (ja ook Ghanezen) en die lachen allemaal even hard mee met Piet. Er zitten er zelfs tussen die met 5 december voor Zwarte Piet spelen op school.
Ja dat beeld herken ik dus ook, vaak zat Surinamers, Molukkers of Antilianen gezien die vrolijk meededen. En daar ben ik dan ook blij om want het kan dus wel. Mensen die aanstoot nemen aan zwarte piet zitten volgens mij dan ook niet goed in hun vel. Vervelend voor ze maar afschaffen van zwarte piet gaat ze daar echt niet mee helpen.
We stoppen niet met spelen omdat we oud worden.... We worden oud omdat we stoppen met spelen.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 19:26:29 #198
306743 Opa2012
© 2010..2017
pi_132484759
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:25 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Zeker te vermelden waard.
Hoe groot zijn de oogkleppen niet van de Telegraaf.
Dat gejank werkt niet meer.
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 19:26:46 #199
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132484780
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:25 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Nee, het gaat erom dat de tegenargumenten die gegeven worden net zo doordrenkt zijn met emotie. Het slachtofferolisme spat er vanaf. De grote zwarte man die ons mooie blanke feest wil verstoren, daar komt het goed gezegd op neer. Je kan prima iemands mening respecteren zonder het ermee eens te hoeven zijn. Men plaatst zich als meerderheid in een slachtofferrol die nogal ver gezocht is, dat maakt de pro-Pieten brigade niet beter dan de anti-Pieten brigade.
iemand die zijn huis beschermt met dezelfde middelen als degeen die zijn huis aanvalt is wel degelijk beter.
pi_132484837
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:24 schreef Danny het volgende:

[..]

omfg, je spoort ECHT niet.
geen land ter wereld is zo gastvrij en zo makkelijk met het toelaten van mensen, wie dan ook, als Nederland.
Dat is echt wishfullthinking van je.... durf eens te erkennen dat Nederlanders ook maar gewone mensen zijn en niet een soort verlichtheid

quote:
En omdat we graag aan een prachtige traditie voor onze kinderen vast willen houden zijn we opeens geen knip voor de vinger meer waard. Echt. Te. Fucking. Sneu.
Verwijt je mij nou dat ik zeg dat we niks waard zijn? Waar zeg ik dat?
Verwijt je dat iemand anders? Quinsy dan? Waar zei hij dat ?
pi_132484874
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:26 schreef Danny het volgende:

[..]

iemand die zijn huis beschermt met dezelfde middelen als degeen die zijn huis aanvalt is wel degelijk beter.
Dit is gewoon raaskallen. Het is net zo goed hun huis. Het feit dat je in 'aanvallen en beschermen' denkt is al een teken dat emotie boven ratio prevaleert.
Allah Al Watan Al Malik
pi_132484892
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:26 schreef Opa2012 het volgende:

[..]

Dat gejank werkt niet meer.
Houd dan op... Niet doorgaan.
Je wilt toch niet ontkennen dat heel Nederland in een verhit maatschappelijk debat zit ?
Echt niet alleen in Amsterdam
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 19:29:51 #203
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132484928
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:28 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dat is echt wishfullthinking van je.... durf eens te erkennen dat Nederlanders ook maar gewone mensen zijn en niet een soort verlichtheid
Ik ga niet meer op je in. Als jij werkelijk durft te roepen dat Nederland mensen buitensluit omdat zwarte piet zwarte piet blijft dan ben je geen reactie waard, maar moet je je eens goed laten nakijken. Klaar.
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 19:30:59 #204
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132484988
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:28 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Dit is gewoon raaskallen. Het is net zo goed hun huis. Het feit dat je in 'aanvallen en beschermen' denkt is al een teken dat emotie boven ratio prevaleert.
de ene groep probeert een feest om zeep te helpen, de ander probeert het te beschermen. Wat snap je daar niet aan?
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 19:32:13 #205
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132485050
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:29 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Houd dan op... Niet doorgaan.
Je wilt toch niet ontkennen dat heel Nederland in een verhit maatschappelijk debat zit ?
Echt niet alleen in Amsterdam
heel nederland? nee hoor. 95% (minstens) van Nederland is voor behoud van zwarte piet. 7000 mensen lijken tegen te zijn. Dat is geen debat. Dat is sneuheid en die 7000 mensen moeten blij zijn dat ze uberhaupt nog enige reactie krijgen en niet gewoon compleet genegeerd worden.
pi_132485056
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:29 schreef Danny het volgende:

[..]

Ik ga niet meer op je in. Als jij werkelijk durft te roepen dat Nederland mensen buitensluit omdat zwarte piet zwarte piet blijft dan ben je geen reactie waard, maar moet je je eens goed laten nakijken. Klaar.
Ik zeg dat een overheersende opinie in de publieke opinie de gevoelens van zwarte mensen niet kent, niet wilt kennen, te snel en te boos van tafel vegen. En dat is mensen buitensluiten.
Het is niks beledigend wat ik schrijf. Jij doet meer belediginkjes in je posts in deze kwestie.
pi_132485063
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:30 schreef Danny het volgende:

[..]

de ene groep probeert een feest om zeep te helpen, de ander probeert het te beschermen. Wat snap je daar niet aan?
Zo simpel is het wel.
Ook niet zo vreemd dat mensen hiertegen in opstand komen.
Zijn ze nu helemaal van de pot gerukt om in feite alle Nederlanders die Sinterklaas vieren zoals het al jaren gevierd wordt racisten te noemen ?
  Overall beste user 2022 woensdag 23 oktober 2013 @ 19:32:53 #208
3928 Ulx
pi_132485082
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:25 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Nee.

Het issue is dat mensen die gewoon Sinterklaas vieren met Pieten ineens voor racisten worden uitgemaakt, voor nazis die het liefst jodensterren willen invoeren en Anne Frank feestelijk willen vergassen en meer van dat fraais.

En ga jij je dan nog afvragen waarom die mensen boos worden?
pi_132485099
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:30 schreef Danny het volgende:

[..]

Dat het daarmee niet per definitie de een beter maakt dan de ander.
Allah Al Watan Al Malik
pi_132485163
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:32 schreef Danny het volgende:

[..]

heel nederland? nee hoor. 95% (minstens) van Nederland is voor behoud van zwarte piet. 7000 mensen lijken tegen te zijn. Dat is geen debat. Dat is sneuheid en die 7000 mensen moeten blij zijn dat ze uberhaupt nog enige reactie krijgen en niet gewoon compleet genegeerd worden.
Je bagatelliseert flink. Hoeveel Surinamers en Antillianen zijn er ? 400.000 in Nederland.
70 % daarvan is 280.000 . Een grote groep die jij zomaar negeert of wegzet als slechte mensen.
pi_132485165
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:32 schreef Ulx het volgende:
Nee.

Het issue is dat mensen die gewoon Sinterklaas vieren met Pieten ineens voor racisten worden uitgemaakt, voor nazis die het liefst jodensterren willen invoeren en Anne Frank feestelijk willen vergassen en meer van dat fraais.

En ga jij je dan nog afvragen waarom die mensen boos worden?
Er zijn ook mensen van de pro-Pieten brigade die continu racistische opmerkingen maken en het nazi-standpunt van de anti-Pieten voeden. En dan vraag jij je af waarom die mensen boos worden?
Allah Al Watan Al Malik
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 19:35:12 #212
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132485213
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:32 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ik zeg dat een overheersende opinie in de publieke opinie de gevoelens van zwarte mensen niet kent, niet wilt kennen, te snel en te boos van tafel vegen. En dat is mensen buitensluiten.
Het is niks beledigend wat ik schrijf. Jij doet meer belediginkjes in je posts in deze kwestie.
Ik zie die zwarte mensen zich ook niet direct druk maken over ONZE gevoelens in deze kwestie. Maar je zult me als waardig linksmens vast en zeker uit gaan leggen waarom dat tóch anders is. Zal wel iets zijn met minderheid icm een racismekaart. Kom er maar in.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 19:35:54 #213
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_132485254
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:32 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Nu scheer je alle donkere mensen over 1 kam. Bij lange na niet zijn alle donkere mensen tegen zwarte piet of voelen ze zich gekleineerd door een karaktituur.
We stoppen niet met spelen omdat we oud worden.... We worden oud omdat we stoppen met spelen.
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 19:36:02 #214
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132485259
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:33 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Dat het daarmee niet per definitie de een beter maakt dan de ander.
Noem een voorbeeld waarbij de agressor beter is dan de verdediger?
pi_132485277
quote:

[..]

Ze mogen best ervaren dat Zwarte Piet racistisch is, en ik geloof best dat ze dat ook daadwerkelijk zo voelen, maar gevoel is subjectief en mag je nooit projecteren op een groter geheel. Zeker niet als het gevoel van de overgrote meerderheid geen racistisch gevoel heeft bij Zwarte Piet.

Maar ze projecteren het nu wel door die overgrote meerderheid de racistische kaart voor te houden. Dat is nogal een diskwalificatie van die overgrote meerderheid!! En omdat Zwarte Piet niet racistish IS zetten ze hiermee eigenlijk ZICHZELF buitenspel door nou te verwachten dat de overgrote meerderheid (die geen racistisch gevoel erbij heeft) zich neer te leggen bij die kleine minderheid.

Mij lijkt dan ook dat de tolerantie in dit geval van de kleine minderheid moet komen. Ze hoeven ook verder niets met het Sinterklaasfeest te doen. Misschien is het een optie om fijn samen een alternatief feest te beginnen of zo?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_132485301
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:36 schreef Danny het volgende:

[..]

Noem een voorbeeld waarbij de agressor beter is dan de verdediger?
Als de agressor dezelfde methode gebruikt als de verdediger, wetende dat deze niet valide is. Je zou het oké vinden als de Joden massaal (onschuldige) Duitsers hadden vergast?
Allah Al Watan Al Malik
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 19:37:02 #217
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132485309
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:34 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je bagatelliseert flink. Hoeveel Surinamers en Antillianen zijn er ? 400.000 in Nederland.
70 % daarvan is 280.000 . Een grote groep die jij zomaar negeert of wegzet als slechte mensen.
niet als slechte mensen; als huilebalken. en ik betwist dat 70% zich er werkelijk zo druk over maakt. Wel frappant dat ik kennelijk alleen maar negers uit de overige 30% ken. Waar zit dat 'm dan in?
pi_132485341
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:36 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Als de agressor dezelfde methode gebruikt als de verdediger, wetende dat deze niet valide is. Je zou het oké vinden als de Joden massaal (onschuldige) Duitsers hadden vergast?
Weer die stuitende vergelijking :r
pi_132485356
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:35 schreef -Techno- het volgende:

[..]

Nu scheer je alle donkere mensen over 1 kam. Bij lange na niet zijn alle donkere mensen tegen zwarte piet of voelen ze zich gekleineerd door een karaktituur.
Nogmaals; alle mensen van Antilliaanse en Surinaamse afkomst in mijn vriendenkring (en dat zijn er best veel) hebben er geen enkel probleem mee. Sterker nog, een aantal posten er op de pietitiepagina. In mijn kring hoor ik vooral de linkse blanken en wat Turken en Marokkanen. Apart.
pi_132485361
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:37 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Weer die stuitende vergelijking :r
Het is geen vergelijking. Het is een voorbeeld. Niet zo janken.
Allah Al Watan Al Malik
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 19:38:21 #221
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132485364
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:36 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

onschuldige? nee.
als een groep joden die op het punt stonden de gaskamer in te gaan echter hun agressor konden overmeesteren en in diezelfde gaskamer hadden gestopt om zichzelf te redden? Dan was dat absoluut oké geweest imo. behalve dat de vergelijking nergens op slaat.
  Overall beste user 2022 woensdag 23 oktober 2013 @ 19:38:40 #222
3928 Ulx
pi_132485382
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:34 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Er zijn ook mensen van de pro-Pieten brigade die continu racistische opmerkingen maken en het nazi-standpunt van de anti-Pieten voeden. En dan vraag jij je af waarom die mensen boos worden?
Nee. Deze discussie begon met die actie van Quincy cs. die in een hoorzitting het vieren van Sinterklaas vergelijken met het feestelijk rondparaderen van een Anne Frank figuur met een fles gronings aardgas op de rug. Dat zette de toon van de discussie. Dat mensen tot op het bot werden beledigd door een stelletje idioten die tijdens die hoorzitting niet eens konden aangeven wat nou zo racistisch was, behalve wat geklets dat Pieten niet zwart zijn van de roet, want de cadeautjes zijn nog schoon....

[ Bericht 0% gewijzigd door Ulx op 23-10-2013 19:43:53 ]
pi_132485400
We live at a time when emotions and feelings count more than truth, and there is a vast ignorance of science. - James Lovelock
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 19:39:06 #224
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132485407
quote:
13s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:38 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Het is geen vergelijking. Het is een voorbeeld. Niet zo janken.
misschien voelt hij zich beledigd? dat mag toch?
pi_132485480
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:38 schreef Danny het volgende:

[..]

onschuldige? nee.
als een groep joden die op het punt stonden de gaskamer in te gaan echter hun agressor konden overmeesteren en in diezelfde gaskamer hadden gestopt om zichzelf te redden? Dan was dat absoluut oké geweest imo.
De Duitsers hadden onschuldige Joden vergast, vice versa zou dat betekenen (zoals jij zei, de dezelfde methode/middelen) dat Joden onschuldige Duitsers zouden moeten vergassen.

Je begrijpt dat die manier van redeneren niet werkbaar is Danny en al helemaal niet ervoor zorgt dat de pro-Pieten een 'punt' maken.

De pro-Pietenbrigade, waar ik zelf overigens ook gewoon toe behoor, maakt het zichzelf alleen maar lastig door met emotionele, domme argumenten te komen en de argumenten van de tegenstander derhalve te voeden.
Allah Al Watan Al Malik
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 19:41:29 #226
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132485539
https://www.facebook.com/pietitie
*O* 1,3 miljoen binnen een minuut :)
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:40 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

De Duitsers hadden onschuldige Joden vergast, vice versa zou dat betekenen (zoals jij zei, de dezelfde methode/middelen) dat Joden onschuldige Duitsers zouden moeten vergassen.
Nee, want dan zouden ze agressor zijn in plaats van verdediger. wel opletten he.
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 19:42:28 #227
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132485574
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:41 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Lavenderr is een zij, en ze voelt zich nog vaker beledigd dan een moslim met heksentenen.
dan moet je dus je voorbeeld aanpassen, want als iemand zich beledigd voelt is dat heel normaal om te doen.

[ Bericht 5% gewijzigd door Danny op 23-10-2013 19:55:39 ]
pi_132485579
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:41 schreef Danny het volgende:
*O*

[..]

Nee, want dan zouden ze agressor zijn in plaats van verdediger. wel opletten he.
Dat is irrelevant, want de methodes zijn inwisselbaar. Ze doen toch hetzelfde. Wel begrijpih eh?
Allah Al Watan Al Malik
pi_132485590
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 17:30 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

[..]

En heb 'm volgens mij nog een paar keer gezien.
Moeilijk he, sarcasme? Allochtonen vinden het wel vaker moeilijk grapjes te herkennen. Moet je de reacties op de facebookpagina "suikerfeest moet afgeschaft worden omdat sommige mensen aan diabetes lijden" eens lezen. Je lacht je kapot :')

[ Bericht % gewijzigd door Frutsel op 23-10-2013 19:48:05 ]
pi_132485607
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:42 schreef Danny het volgende:

[..]

dan moet je dus je voorbeeld aanpassen, want als iemand zich beledigd voelt is dat heel normaal om te doen.
Nee hoor, dat heb ik nimmer gezegd.
Allah Al Watan Al Malik
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 19:43:46 #231
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132485628
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:42 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Dat is irrelevant, want de methodes zijn inwisselbaar. Ze doen toch hetzelfde. Wel begrijpih eh?
Ze doen hetzelfde, met een ander doel.
Iemand breekt bij jou in en schiet je vrouw dood. Heel naar. Jij krijgt echter zijn pistool te pakken en schiet hem dood. Dan is wat jij deed in jouw ogen net zo erg als wat hij deed?
pi_132485633
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:42 schreef Funkel het volgende:

[..]

Moeilijk he, sarcasme? Allochtonen vinden het wel vaker moeilijk grapjes te herkennen. Moet je de reacties op de facebookpagina "suikerfeest moet afgeschaft worden omdat sommige mensen aan diabetes lijden" eens lezen. Je lacht je kapot :')
Wat is daar grappig aan? Kan jij de clue met mij delen?

[ Bericht % gewijzigd door Frutsel op 23-10-2013 19:48:14 ]
Allah Al Watan Al Malik
pi_132485654
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:42 schreef Funkel het volgende:

[..]

Nee, autochtonen kunnen goed tegen kritiek.

Moet je dit eens lezen.

http://afspiegelingvandemaatschappij.tumblr.com/

Je schaamt je dood.

[ Bericht % gewijzigd door Frutsel op 23-10-2013 19:48:16 ]
We live at a time when emotions and feelings count more than truth, and there is a vast ignorance of science. - James Lovelock
pi_132485671
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:43 schreef Danny het volgende:

[..]

Ze doen hetzelfde, met een ander doel.
Iemand breekt bij jou in en schiet je vrouw dood. Heel naar. Jij krijgt echter zijn pistool te pakken en schiet hem dood. Dan is wat jij deed in jouw ogen net zo erg als wat hij deed?
Nee, dan schiet ik zijn vrouw ook dood. Dat is dan wat er dan zou moeten gebeuren ingevolge je redenering.
Allah Al Watan Al Malik
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 19:44:44 #235
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132485681
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:43 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

waarschijnlijk het feit dat de mensen die daar klagen en denken dat het echt is dat juist doen omdat ze te belabberd waren om meer nederlands te leren dan kankerhollander, racisten en discriminerend.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 19:45:17 #236
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132485708
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:09 schreef Individual het volgende:
quote:
"What is wrong with one Santa Claus, why do you have to have two Santa Clauses?" said Shepherd, who is due in the Netherlands next month to witness the arrival of Saint Nicholas and Black Pete first-hand.
Jammer dat ze er niet even bij vermelden dat die 'Santa Claus' deels juist is gebaseerd op Sinterklaas.

[ Bericht 3% gewijzigd door KreKkeR op 23-10-2013 19:59:15 ]
Krekker is de bom!
pi_132485731
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:44 schreef Danny het volgende:

[..]

waarschijnlijk het feit dat de mensen die daar klagen en denken dat het echt is dat juist doen omdat ze te belabberd waren om meer nederlands te leren dan kankerhollander, racisten en discriminerend.
Net zoals jouw FP-achterban die denkt dat de VN Zwarte Piet gaat verbieden, de intelligentsia van dit land.
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 19:46:00 #238
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132485740
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:44 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Nee, dan schiet ik zijn vrouw ook dood. Dat is dan wat er dan zou moeten gebeuren ingevolge je redenering.
ermm, nee, ik had het over iets beschermen dat andere proberen te slopen.
Dus iemand probeert het sinterklaasfeest te slopen, wij proberen dat tegen te houden, niet; wij proberen hun weet-ik-veel-welk-feest-ze-vieren tegen te houden.
pi_132485748
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:44 schreef Danny het volgende:

[..]

En nu in het Nederlands. Beetje raar Danny, kankeren op mensen die niet goed Nederlands zouden kunnen spreken, maar ondertussen dit soort wartaal bezigen.
Allah Al Watan Al Malik
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 19:46:31 #240
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132485766
quote:
14s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:45 schreef De_Coulance het volgende:

[..]

Net zoals jouw FP-achterban die denkt dat de VN Zwarte Piet gaat verbieden, de intelligentsia van dit land.
lekker relevant :')
pi_132485796
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:46 schreef Danny het volgende:

[..]

lekker relevant :')
De FP-hetze tegen minderheden is ook heel relevant.
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 19:47:04 #242
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132485801
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:46 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

En nu in het Nederlands. Beetje raar Danny, kankeren op mensen die niet goed Nederlands zouden kunnen spreken, maar ondertussen dit soort wartaal bezigen.
't is gewoon nederlands hoor. zit geen woord turks tussen.
pi_132485806
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:41 schreef Danny het volgende:
*O* 1,3 miljoen binnen een minuut :)

Binnen een minuut? :?
Je raekt an de dinge geweun.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 19:47:16 #244
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_132485818
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:43 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Oh my.... Uitleg om grappen vragen :')
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 19:47:48 #245
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132485852
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:46 schreef De_Coulance het volgende:

[..]

De FP-hetze tegen minderheden is ook heel relevant.
kennelijk voor jou. verder voor niemand hier. dus ga daar je beklag doen :D
  woensdag 23 oktober 2013 @ 19:47:52 #246
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132485860
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:10 schreef kossikvassik het volgende:

[..]

Ah schei uit man. Nederlan is 1 van de meest vreemdeling vriendelijke landen ter wereld ;)
Inderdaad. En als je een andere mening hebt en je bent 'vreemdeling' moet je gewoon oprotten!!!

Dat is in ieder geval hoe sommigen ironisch genoeg reageren.

Wat hebben mensen die tegen de Zwarte Piet zijn eigenlijk te maken met vreemdelingen? Zijn het dan allemaal immigranten die tegen zijn?
Krekker is de bom!
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 19:48:19 #247
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132485890
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:47 schreef Messina het volgende:

[..]

Binnen een minuut? :?
ja, binnen een minuut na mijn post. ik was al aan het tikken toen ik ergens anders op reageerde, dus ik keek even in mijn glazen bol :)
pi_132485896
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:46 schreef Danny het volgende:

[..]

ermm, nee, ik had het over iets beschermen dat andere proberen te slopen.
Dus iemand probeert het sinterklaasfeest te slopen, wij proberen dat tegen te houden, niet; wij proberen hun weet-ik-veel-welk-feest-ze-vieren tegen te houden.
Dat was niet waar ik het over had. Ik had het over het gebruiken van soortgelijke argumentatie. De inhoud dus. Het beschermen of slopen is relevant. Door gebruik te maken van 'huilie, allochtonen willen ons overnemen', ben je net zo goed bezig met het slopen van je feest.
Allah Al Watan Al Malik
pi_132485916
quote:
1s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:10 schreef kossikvassik het volgende:

[..]

_O- _O- _O- _O-
pi_132485921
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:48 schreef Danny het volgende:

[..]

ja, binnen een minuut na mijn post. ik was al aan het tikken toen ik ergens anders op reageerde, dus ik keek even in mijn glazen bol :)
Ohhhhhhhhhh zo :)
Goed ding wel.
Je raekt an de dinge geweun.
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 19:49:30 #251
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132485959
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:47 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Inderdaad. En als je een andere mening hebt en je bent 'vreemdeling' moet je gewoon oprotten!!!

Dat is in ieder geval hoe sommigen ironisch genoeg reageren.

Wat hebben mensen die tegen de Zwarte Piet zijn eigenlijk te maken met vreemdelingen? Zijn het dan allemaal immigranten die tegen zijn?
nee, het zijn eerder mensen die zo'n laag zelfbeeld hebben dat ze zich proberen te verheffen boven anderen door te pas en te onpas op te komen voor 'minderheden' die veelal daar zelf helemaal niet op zitten te wachten.
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 19:49:47 #252
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132485976
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:48 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Dat was niet waar ik het over had. Ik had het over het gebruiken van soortgelijke argumentatie. De inhoud dus. Het beschermen of slopen is relevant. Door gebruik te maken van 'huilie, allochtonen willen ons overnemen', ben je net zo goed bezig met het slopen van je feest.
al jij het zegt.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 19:50:08 #253
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132485993
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:14 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Inderdaad. Autochtonen die continu maar klagen dat ze ook niks mogen zeggen, terwijl zij of anderen het de hele tijd zonder verdere problemen zeggen, die moeten niet steeds in de slachtofferrol duiken. Daar doelde je op toch? c_/
Krekker is de bom!
pi_132486000
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:47 schreef Danny het volgende:

[..]

't is gewoon nederlands hoor. zit geen woord turks tussen.
Ik zie inderdaad een brei aan Nederlands woorden. Dat maakt het echter nog niet 'correct Nederlands'. Voor iemand die zo zit te hameren op integratie is het niet echt sjiek. Misschien wat minder op de FP hangen. Die autochtone tokkies aldaar schrijven nog slechter Nederlands dan de hangmarokkaan hier op de hoek.
Allah Al Watan Al Malik
pi_132486006
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:49 schreef Danny het volgende:

[..]

nee, het zijn eerder mensen die zo'n laag zelfbeeld hebben dat ze zich proberen te verheffen boven anderen door te pas en te onpas op te komen voor 'minderheden' die veelal daar zelf helemaal niet op zitten te wachten.
ok
pi_132486016
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 19:51:11 #257
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132486044
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:48 schreef De_Coulance het volgende:

[..]

_O- _O- _O- _O-
Daarmee diskwalificeer je jezelf als gesprekspartner.
pi_132486073
De samenvatting is dat allochtonen gewoon hun bek moeten houden en de autochtonen elke dag op hun knietjes moeten bedanken dat ze ook hier mogen leven.
pi_132486092
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:51 schreef Danny het volgende:

[..]

Daarmee diskwalificeer je jezelf als gesprekspartner.
Mooi.
pi_132486127
quote:
9s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:51 schreef De_Coulance het volgende:
De samenvatting is dat allochtonen gewoon hun bek moeten houden en de autochtonen elke dag op hun knietjes moeten bedanken dat ze ook hier mogen leven.
Goed zo. Je hebt het eindelijk door. En nu weer verder je bek houden.
pi_132486148
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:52 schreef IntensiveGary het volgende:

[..]

Goed zo. Je hebt het eindelijk door. En nu weer verder je bek houden.
Nee. Nooit.
pi_132486174
quote:
6s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:52 schreef De_Coulance het volgende:

[..]

Nee. Nooit.
:D ik verwacht niet anders
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 19:53:48 #263
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132486197
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:50 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Ik zie inderdaad een brei aan Nederlands woorden. Dat maakt het echter nog niet 'correct Nederlands'. Voor iemand die zo zit te hameren op integratie is het niet echt sjiek. Misschien wat minder op de FP hangen. Die autochtone tokkies aldaar schrijven nog slechter Nederlands dan de hangmarokkaan hier op de hoek.
ah, je valt over het ontbreken van hoofdlettertjes en leestekens. mja, als je daardoor zo van de wijs bent kan ik weinig voor je betekenen. ik vind het belangrijker m'n verhaal te doen dan op semantiek te letten. Sorry als je nederlands daarvoor niet goed genoeg is, maar we zijn natuurlijk wel een nederlandstalige site en aangezien jij de enige lijkt te zijn die er moeite mee heeft ga ik er van uit dat het meer jouw probleem is dan de mijne.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 19:53:57 #264
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132486205
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:21 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Ja die gemene boze mensen willen Nederland helemaal kapot maken en de hele cultuur veranderen! Terug naar Zimbabwe met die mensen die daar helemaal niet vandaan komen en helemaal geen band met Zimbabwe hebben!

Serieus, echt, hoe jij de zaak volledig weet te dramatiseren en er allerlei onwaarheden bij weet te bedenken... hoe kom je erop. Het stempeltje 'nuchtere Hollander' is aan jou in ieder geval niet besteed.
Krekker is de bom!
pi_132486272
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:53 schreef Danny het volgende:

[..]

ah, je valt over het ontbreken van hoofdlettertjes en leestekens. mja, als je daardoor zo van de wijs bent kan ik weinig voor je betekenen. ik vind het belangrijker m'n verhaal te doen dan op semantiek te letten. Sorry als je nederlands daarvoor niet goed genoeg is, maar we zijn natuurlijk wel een nederlandstalige site en aangezien jij de enige lijkt te zijn die er moeite mee heeft ga ik er van uit dat het meer jouw probleem is dan de mijne.
Mutant spreekt en schrijft ongeveer een factor 100 beter Nederlands dan jij. Dat jij dat als Rotterdamse tokkie kut vindt snap ik, maar probeer dat niet je gedrag teveel te laten beïnvloeden.
pi_132486298
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:53 schreef Danny het volgende:
Ik heb er alleen moeite mee als de persoon zelf, zoals ik al eerder aangaf, aan de lopende band loopt te kankeren op allochtonen omdat zij de taal niet goed spreken. Dan ga ik daar extra op letten bij die persoon natuurlijk.

Een andere oplossing is dat je niet gaat kankeren, dan heb ik verder ook geen moeite met je taalgebruik.
Allah Al Watan Al Malik
pi_132486299
In Rotterdam lopen geen tokkies.
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 19:56:43 #268
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132486333
quote:
12s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:55 schreef De_Coulance het volgende:

[..]

Mutant spreekt en schrijft ongeveer een factor 100 beter Nederlands dan jij. Dat jij dat als Rotterdamse tokkie kut vindt snap ik, maar probeer dat niet je gedrag teveel te laten beïnvloeden.
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:51 schreef De_Coulance het volgende:

[..]

Mooi.
  Overall beste user 2022 woensdag 23 oktober 2013 @ 19:57:14 #269
3928 Ulx
pi_132486361
quote:
12s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:55 schreef De_Coulance het volgende:

[..]

Rotterdamse tokkie
Wel goed dat die het opnemen voor een feest in Amsterdam. Dat dan weer wel.
pi_132486395
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:57 schreef Ulx het volgende:

[..]

Vriendelijk wel.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 19:57:55 #271
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_132486403
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:55 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Ik heb er alleen moeite mee als de persoon zelf, zoals ik al eerder aangaf, aan de lopende band loopt te kankeren op allochtonen omdat zij de taal niet goed spreken. Dan ga ik daar extra op letten bij die persoon natuurlijk.

Een andere oplossing is dat je niet gaat kankeren, dan heb ik verder ook geen moeite met je taalgebruik.
Ja leuk maar taal issues zijn helemaal niet aan de orde in dit topic. Je loopt dan ook gewoon te trollen met dat geneuzel van je
pi_132486424
Jezus, die twee miljoen gaan zo wel gehaald worden. De laatste tien minuten gestegen met 25.000 stuks...
pi_132486428
quote:
9s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:55 schreef Tem het volgende:
In Rotterdam lopen geen tokkies.
Ze hebben een speciale plek gekregen: Vlaardingen.
Allah Al Watan Al Malik
pi_132486433
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:57 schreef -Techno- het volgende:

[..]

Ja leuk maar taal issues zijn helemaal niet aan de orde in dit topic. Je loopt dan ook gewoon te trollen met dat geneuzel van je
Hij heeft gewoon gelijk. Danny kwam er mee aanzetten.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 19:58:28 #275
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132486436
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:38 schreef Ulx het volgende:

[..]

Nee. Deze discussie begon met die actie van Quincy cs. die in een hoorzitting het vieren van Sinterklaas vergelijken met het feestelijk rondparaderen van een Anne Frank figuur met een fles gronings aardgas op de rug. Dat zette de toon van de discussie. Dat mensen tot op het bot werden beledigd door een stelletje idioten die tijdens die hoorzitting niet eens konden aangeven wat nou zo racistisch was, behalve wat geklets dat Pieten niet zwart zijn van de roet, want de cadeautjes zijn nog schoon....
Niet helemaal juist. Door zijn actie is de discussie NOG feller geworden. Maar ook de jaren voordat deze Quincy was begonnen met zijn actie viel er met velen totaal niet in gesprek te gaan over dit onderwerp.

Zelfs het van mening zijn dat de Zwarte Piet niet weg moet, waarbij je alleen niet als een malloot schreeuwt dat hij MOET blijven en waarbij je argumenten van beide zijden probeert te bespreken, zelfs zo'n mening werd door sommigen weggehoond met een "rot dan op".
Krekker is de bom!
pi_132486458
quote:

[..]

Dan moet je er niet op reageren.
pi_132486470
quote:
9s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:58 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Ze hebben een speciale plek gekregen: Vlaardingen.
Of Hoogvliet.
pi_132486506
Mensen die zich druk maken over welke kleur Zwarte Piet heeft, díe zijn pas rascistisch, díe kunnen namelijk niet verder kijken dan een kleurtje...
Grootverdiener die ook de kleintjes Est.
pi_132486519
quote:

[..]

Je hoeft niet zo diep in de reet van Danny te porren hoor. Allememaggies! Taal is wel degelijk een issue voor diegene waar ik het tegen heb.
Allah Al Watan Al Malik
pi_132486553
quote:
9s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:58 schreef Tem het volgende:

[..]

Of Hoogvliet.
Spijkcity.
Allah Al Watan Al Malik
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 20:00:50 #281
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132486562
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:55 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Het interesseert me geen zier of jij moeite hebt met mijn taalgebruik :)
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 20:01:17 #282
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132486590
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:57 schreef Ulx het volgende:

[..]

ik ben de kwaadste niet. Voor mij is dan ook iedereen gelijk. Ook zwarte piet.
pi_132486633
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 20:01 schreef Danny het volgende:

[..]

ik ben de kwaadste niet. Voor mij is dan ook iedereen gelijk. Ook zwarte piet.
Als iedereen gelijk is waarom mogen sommigen dan soms niet meer posten op FOK! :@
pi_132486634
quote:
9s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 20:00 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Spijkcity.
Vreewijk.
  Overall beste user 2022 woensdag 23 oktober 2013 @ 20:03:05 #285
3928 Ulx
pi_132486693
quote:
7s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 20:02 schreef Geralt het volgende:

[..]

Als iedereen gelijk is waarom mogen sommigen dan soms niet meer posten op FOK! :@
Omdat Danny geen gewone Zwarte User is, maar een regenbooguser, een rode.
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 20:03:13 #286
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132486702
quote:
7s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 20:02 schreef Geralt het volgende:

[..]

omdat die de regels overtreden. we gaan een overeenkomst aan en als je je daar niet aan houdt dan kun je daarvoor 'gestraft' worden :) Verder nogal irrelevant hier.
pi_132486728
Het mooie is dat Quincy zijn doel heeft bereikt. Dit is slechts de eerste ontkenningsreactie. Over een paar jaar accepteren velen dat het wel een beetje anders mag.
pi_132486736
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 20:00 schreef Danny het volgende:

[..]

Het interesseert me geen zier of jij moeite hebt met mijn taalgebruik :)
Dus het is geen oplossing om wat minder te kankeren op allochtonen?
Allah Al Watan Al Malik
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 20:04:03 #289
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132486753
Zit erover te denken om in de AV op te nemen dat je met het gebruik maken van en posten op FOK! akkoord gaat met het feit dat Zwarte Piet moet Blijven :)
  woensdag 23 oktober 2013 @ 20:04:13 #290
306743 Opa2012
© 2010..2017
pi_132486764
quote:
6s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 20:03 schreef De_Coulance het volgende:
Het mooie is dat Quincy zijn doel heeft bereikt. Dit is slechts de eerste ontkenningsreactie. Over een paar jaar accepteren velen dat het wel een beetje anders mag.
Nou, reken maar (maar dan anders dan waar jij op hoopt).
pi_132486772
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 20:04 schreef Danny het volgende:
Zit erover te denken om in de AV op te nemen dat je met het gebruik maken van en posten op FOK! akkoord gaat met het feit dat Zwarte Piet moet Blijven :)
Kan ik die alvast ergens voor akkoord tekenen? :+
  woensdag 23 oktober 2013 @ 20:04:41 #292
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132486793
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 19:49 schreef Danny het volgende:

[..]

Met mijn reactie doel ik natuurlijk op de vele reacties van autochtonen die allochtonen die niet hard genoeg meeschreeuwen dat de Zwarte Piet moet blijven (zelfs wanneer deze allochtonen helemaal niet spreken over racisme) vertellen dat ze maar moeten oprotten naar hun thuisland.

En dat vind ik ironisch... dat tijdens dezelfde discussie mensen als argument gebruiken dat Nederland zo'n ongelofelijk goed land is voor vreemdelingen, terwijl tegelijkertijd in het kader van die zelfde discussie, soms dezelfde mensen die NL eerst zo vreemdelingvriendelijk noemden, iedere VERMEENDE allochtoon die niet overduidelijk genoeg pro-Piet is, het stempeltje ongewenste vreemdeling geeft. Zelfs al is de allochtoon in kwestie helemaal niet anti-Piet en ziet hij het helemaal niet als racisme.
Krekker is de bom!
pi_132486796
quote:
Dat zou uiterst triest zijn. Zeg maar nog triester dan de werkwijze van de Jamaicaanse dame bij de VN.
Allah Al Watan Al Malik
pi_132486798
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 20:03 schreef Danny het volgende:

[..]

omdat die de regels overtreden. we gaan een overeenkomst aan en als je je daar niet aan houdt dan kun je daarvoor 'gestraft' worden :) Verder nogal irrelevant hier.
Het werkt ongeveer zo: Als je vraagt waarom een FP-redacteur zoveel xenofobe onwaarheden verspreidt krijg je een permban op de FP.

Als je allemaal nare extreem-rechtse dingen roept is het vrijheid van meningsuiting.
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 20:04:48 #295
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132486800
quote:
dat is niet zijn doel. zijn doel is zichzelf in de kijker spelen. dat is ook gelukt, alleen haat 95% van de nederlanders 'm nu :D
pi_132486815
quote:
Hij/zij verklaart zich te conformeren aan de Nederlandse cultuur en gebruiken
Exaudi orationem meam
pi_132486819
quote:
Dat zou kinderlijk zijn.
pi_132486829
quote:
:D :D
  Overall beste user 2022 woensdag 23 oktober 2013 @ 20:05:17 #299
3928 Ulx
pi_132486836
quote:
Ik denk het niet,
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 20:05:54 #300
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132486880
quote:
10s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 20:04 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Dat zou uiterst triest zijn. Zeg maar nog triester dan de werkwijze van de Jamaicaanse dame bij de VN.
Onmogelijk :) Sowieso komt er een duidelijke uiting op FOK! waarin we zwarte piet steunen. Het is bijna sinterklaastijd en dan mag ook zwarte piet lekker mee komen.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 20:05:58 #301
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_132486887
quote:
Het tegendeel is waar. Binnenkort accepteert niemand het meer dat er gesleuteld wordt aan het kleurtje van Zwarte Piet. Na de discussie van de afgelopen weken is dat niet meer mogelijk.
  Admin woensdag 23 oktober 2013 @ 20:06:10 #302
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_132486899
quote:
2s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 20:04 schreef De_Coulance het volgende:

[..]

Het werkt ongeveer zo: Als je vraagt waarom een FP-redacteur zoveel xenofobe onwaarheden verspreidt krijg je een permban op de FP.

Als je allemaal nare extreem-rechtse dingen roept is het vrijheid van meningsuiting.
bewijs?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')