Het bericht:quote:Op zaterdag 19 oktober 2013 13:26 schreef shifto het volgende:
VN onderzoekt Zwarte Piet
Wut?![]()
Ingrijpen bij Syrie ho maar, maar wel tijd en geld om sinterklaas te onderzoeken?
Kan iemand het mij zo uitleggen dat ik dit snap?
quote:VN onderzoekt Zwarte Piet
Het Nederlandse Sinterklaasfeest is momenteel onderwerp van een onderzoek van de Verenigde Naties. Een mensenrechtencommissie probeert uit te zoeken of Zwarte Piet een 'racistisch stereotype' is. Dat schrijft NRC.
Het onderzoek werd gestart nadat vier mensenrechtenrapporteurs van de VN informatie hadden ontvangen over Zwarte Piet. Volgens die informatie is Zwarte Piet 'in de kern racistisch'. De rapporteurs stuurden als reactie op de informatie begin dit jaar een brief aan Nederland waarin gesteld dat het Sinterklaasfeest niet opgenomen kan worden op de UNESCO-lijst voor immaterieel erfgoed zolang ‘betrokken gemeenschappen’ er hun goedkeuring niet aan hebben gegeven.
Die 'betrokken gemeenschappen' zijn groepen als Zwarte Piet is Racisme en de Surinaamse commissie voor herstelbetalingen. Die laatste groep eist geld van Nederland vanwege het slavernijverleden. De VN zal deze 'betrokken groepen' horen over de kwestie Zwarte Piet. De verwachting is dat deze groepen sterk afwijzend tegenover Zwarte Piet staan en mogelijk zelfs een financiële genoegdoening zullen eisen wegens geleden immateriële schade.
De discussie over Zwarte Piet is sinds enige jaren een jaarlijks terugkerend ritueel geworden, maar dit jaar woedt de discussie feller dan ooit. Gisteren lieten Sinterklaasorganisaties al weten zich in januari te gaan beraden op het toekomstige uiterlijk van Zwarte Piet. Dat leidde tot een paar positieve reacties, maar ook tot verbijstering en zelfs woede.
VN wil Sintfeest volledig verbiedenquote:Dit jaar kan wel eens het laatste jaar zijn waarin Sinterklaas wordt gevierd. De Verenigde Naties willen namelijk niet alleen Zwarte Piet verbieden, maar het volledige Sinterklaasfeest.
Professor Verene Shepherd van de VN doet namelijk onderzoek naar ons Snieklaasfeest. Als hoofd van deze onderzoekscommissie bezoekt zij dit jaar ons land om het feest mee te maken. Als het aan haar ligt, zal het echter de laatste keer zijn dat de goedheiligman zijn verjaardag viert.
Het VN-onderzoek is nog lang niet afgerond, maar toch wil Shepherd al haar conclusies trekken. "De werkgroep kan niet begrijpen waarom Nederlanders niet inzien dat dit een terugkeer naar de slavernij is en dat in de 21ste eeuw dit feest moet stoppen", aldus de professor.
Niemand minder dan Mark Rutte zal het feest een halt moeten toeroepen. "De premier heeft de macht om dit te veranderen en om zijn invloed uit te oefenen op de groep die deze gewoonte in stand houdt."
quote:VN-onderzoeker wil af van de Sint
Het hoofd van de werkgroep van de VN die onderzoek doet naar Zwarte Piet, vindt dat het Sinterklaasfeest in Nederland moet worden afgeschaft. In een interview met het programma EenVandaag zegt Verene Shepherd dat ze het een terugkeer vindt naar de slavernij.
Shepherd komt uit Jamaica. "Als ik, als zwart persoon, in Nederland zou wonen, zou ik me er tegen verzetten", aldus Shepherd. Ze vindt het beledigend. "Wij gaan toch ook niet de straat op en zeggen; dit is hoe alle blanke mensen eruit zien."
Oproep aan Rutte
Ze roept premier Rutte in het interview op om een einde te maken aan het Sinterklaasfeest. "De premier kan invloed uitoefenen op de groeperingen die de gewoonte in stand houden", aldus Shepherd. Wat haar betreft houden we het in Nederland bij de kerstman. "Waarom moeten er twee Santa Clauses zijn. Wat is er mis met één Santa Claus."
In het kader van het onderzoek bezoekt de werkgroep binnenkort Nederland om het Sinterklaasfeest mee te maken. Shepherd benadrukt dat het om haar persoonlijke mening gaat en dat ze nader onderzoek zal doen.
Bijna 1 miljoen likes pietietiequote:Kamer mengt zich in debat Sint
Een Kamerdelegatie die op bezoek is bij de Verenigde Naties in New York, wil een gesprek met de Jamaicaanse VN-functionaris Verene Shepherd, die gezegd heeft Nederland afmoet van het Sinterklaasfeest. In een interview met EenVandaag zegt ze dat ze het feest beschouwt als een terugkeer naar de tijden van de slavernij.
Shepherd is het hoofd van de VN-werkgroep die onderzoek doet naar de Nederlandse traditie. Zij zegt dat ze op persoonlijke titel spreekt, nog voor de werkgroep aan het werk is gegaan.
Opheldering
Het CDA-Kamerlid Madeleine van Toorenburg, die deel uitmaakt van de Kamerdelegatie, zei in het Radio 1 Journaal dat ze geschrokken is van de uitspraak en dat ze die ook "een beetje bizar" vindt.
Van Toorenburg vindt dat Shepherd als voorzitter van de werkgroep niet met zulke uitspraken vooruit mag lopen op het werk van haar commissie. Het afschaffen van het Sinterklaasfeest vindt ze een onzinnige opmerking.
Overigens is het onduidelijk of Shepherd op dit moment in New York is, en of de Kamerdelegatie haar te spreken krijgt.
Oproep
Shepherd doet in het interview een oproep aan premier Rutte om een eind te maken aan het Sinterklaasfeest. Wat haar betreft houdt Nederland het bij de kerstman.
Nog voor de huidige discussie over Sinterklaas en Zwarte Piet losbarstte, schreef 'Hoofdpiet' Erik van Muiswinkel in een opiniërend stuk over het Sinterklaasfeest "dat het wel vaststaat dat zwarte piet een vrolijk relikwie is uit racistische tijden".
Voor Van Muiswinkel is het afschaffen van het Sinterklaasfeest of van Zwarte Piet geen optie, maar wat hem betreft mag Piet wat minder zwart en wat minder knecht worden.
Je bent hilarisch. Dit is hetzelfde als 8% gaat zeggen dat Ferarri's niet rood mogen zijn (terwijl ze er niet zelf in rijden) en dat Ferarri maar moet gaan uitleggen waarom ze eigenlijk rood zijn. Als men dan met een plausibel verhaal komt, roepen de tegenstaders vervolgens weer dat Ferarri's eigenlijk ook wel blauw kunnen zijn.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 17:06 schreef Heufd het volgende:
[..]
Vind ik wel ja. Het lukt je ook niet trouwens om je er uit te lullen. Probeer maar eens uit te leggen waarom Zwarte Piet zwart is en het bochten wringen kan beginnen.
Dat kan. Ik kan me wel degelijk voorstellen dat er mensen zijn die 'het blijven gebruiken van een karikatuur', ondanks dat er geen racistische gedachte meer achter zit, toch zien als het niet expliciet afwijzen van de denkbeelden die men had in de tijd dat men de karikatuur introduceerde.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 17:18 schreef Danny het volgende:
[..]
nee. ik niet. nou ja, niet van negers die bij hun volle verstand zijn dan.
niet als dat weer direct gelinkt is aan het moeten uitbetalen van smartengeld voor geleden schade veroorzaakt door kolonialismequote:Op woensdag 23 oktober 2013 17:16 schreef Letsstaytogether het volgende:
Maar ik kan best begrijpen dat er negers zijn die zwarte piet beledigend vinden. Jullie?
Ik denk niet heel veel. De conclusie was bekend voor het onderzoek startte.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 17:24 schreef Letsstaytogether het volgende:
Hoeveel kost zo'n onderzoek van de VN eigenlijk?
Goed stuk van Erik van Muiswinkel inderdaad: http://www.nrc.nl/nieuws/(...)rt-en-minder-knecht/quote:Op woensdag 23 oktober 2013 17:03 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ik heb tot nu toe drie argumenten geteld:
1. Het verkleden als zwarte mensen zo rond 5 december is Nederlands cultureel erfgoed en als je dat maar niets vindt dan ga je maar ergens anders heen.
2. Zwarte Piet is geen neger, maar een schoorsteenveger, maar moet er wel uit blijven zien als een neger.
3. Zwarte Piet is niet racistisch, maar jij bent zelf racistisch als jij vindt dat zwarte Piet racistisch is.
Tegen dergelijke argumentatie kan geen rationeel denken mens op. Gelukkig heeft de Hoofdpiet zelf (van Muiswinkel) de discussie eigenlijk al beslecht met zijn bijdrage. Ironisch dat het van een 'Zwarte Piet' zelf moet komen.
Heb er meerdere gegeven. In ieder geval tot er een historisch onderzoek is geweest door meerdere historiciquote:Op woensdag 23 oktober 2013 16:57 schreef Heufd het volgende:
Nog steeds geen fatsoenlijk argument gelezen trouwens waarom Zwarte Piet zwart moet blijven.
Dit waren de bedreigingen?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 16:52 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Doe je nu weer een halfslachtige poging het bedreigen van die lui goed te praten? Want daar gaat het om, ze zijn stevig bedreigd. Dat gaat mij verder dan een zienswijze tegen een evenementenvergunning.
enquote:"We kregen veel berichten binnen van mensen die ons uitmaken voor NSB'er of SS'er
Dus de mensen die hier als racist en nazi neergezet zijn, zijn stevige bedreigingen?quote:"Hou op met dat gezeur over de kleur, het is een kinderfeest."
quote:Op woensdag 23 oktober 2013 17:25 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ik denk niet heel veel. De conclusie was bekend voor het onderzoek startte.
Ik denk dat ik best ruimdenkend ben en best veel dingen kan begrijpen, maar het lukt me, hoe hard ik het ook probeer, niet om die link ook maar enigszins te kunnen begrijpen.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 17:23 schreef Re het volgende:
[..]
niet als dat weer direct gelinkt is aan het moeten uitbetalen van smartengeld voor geleden schade veroorzaakt door kolonialisme
Huh, waarom negeer je:quote:Op woensdag 23 oktober 2013 17:25 schreef paddy het volgende:
[..]
Heb er meerdere gegeven. In ieder geval tot er een historisch onderzoek is geweest door meerdere historici
[..]
Dit waren de bedreigingen?
[..]
en
[..]
Dus de mensen die hier als racist en nazi neergezet zijn, zijn stevige bedreigingen?
potver...alweer vol terwijl ik aan het typen ben
quote:Telefonisch hebben mensen gedreigd om onze optocht te verstoren. Dat risico willen we niet lopen, er zijn immers kinderen bij.”
http://www.spitsnieuws.nl(...)-met-regenboogpieten
Leuk hoe jij je probeert voor te stellen hoe andere mensen zich voelen maar dat gaat in vrijwel alle gevallen fout. Het is iig onmogelijk om er feitelijk of empirische conclusies aan te verbinden.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 17:25 schreef Heufd het volgende:
Nouja, ik kan me goed voorstellen dat het pijnlijk is om als donker persoon het fenomeen Zwarte Piet onder ogen te zien. Ik denk dat het gewoon redelijk is om een kleine aanpassing te doen aan het uiterlijk.
En dan vindt de surinaamse gemeenschap ineens allemaal dat er geen link met slavernij meer is?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 17:25 schreef Heufd het volgende:
Nouja, ik kan me goed voorstellen dat het pijnlijk is om als donker persoon het fenomeen Zwarte Piet onder ogen te zien. Ik denk dat het gewoon redelijk is om een kleine aanpassing te doen aan het uiterlijk.
Als ik kijk naar de argumenten van beide zijden (voor zover er sprake is van 2 zijden) zie ik sowieso hoofdzakelijk een emotionele discussie.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 17:25 schreef Donnie-Brasco het volgende:
Ik zag net iemand zeggen: 'Kan je in zien dat sommige mensen het racistisch vinden'.
Je gaat hier dus (weer) kijken op emotioneel niveau, en er wordt dan niet rationeel naar gekeken of het racistisch is in plaats van sommige mensen zich beledigd voelen.
Als er gekeken gaat worden hoe sommige mensen zich er onder voelen, waar houd het dan op? Dan kan je veel dingen als racistisch bestempelen.
Je kan het je voorstellen? Dan wil ik dus weten wat een donker persoon in Nederland voor leed ondervind van een kinderfeest met Zwarte Piet.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 17:25 schreef Heufd het volgende:
Eigenlijk was die bijdrage een samenvatting en oplossing van de hele discussie in één. Maar goed, dan kan je er geen 30 topics over door discussiëren.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 17:25 schreef remlof het volgende:
[..]
Goed stuk van Erik van Muiswinkel inderdaad: http://www.nrc.nl/nieuws/(...)rt-en-minder-knecht/
Correctie: 'een of Surinaamse zelfbenoemde commissie voor weet ik veel wat'. Heel wat anders dan 'de Surinaamse gemeenschap'.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 17:27 schreef Ulx het volgende:
[..]
En dan vindt de surinaamse gemeenschap ineens allemaal dat er geen link met slavernij meer is?
nou ja als Sinterklaas, als de overleving correct is, alle zwarte pieten dat vrijgekocht zat er nu geen enkele neger in Amerikaquote:Op woensdag 23 oktober 2013 17:26 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Ik denk dat ik best ruimdenkend ben en best veel dingen kan begrijpen, maar het lukt me, hoe hard ik het ook probeer, niet om die link ook maar enigszins te kunnen begrijpen.
Klopt! Ik zie hier of 'vieze negers dit dat' of 'leef je eens in in die mensen, die zijn zielig'. Ik zie nergens een goed standpunt WAAROM het racistisch is.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 17:28 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Als ik kijk naar de argumenten van beide zijden (voor zover er sprake is van 2 zijden) zie ik sowieso hoofdzakelijk een emotionele discussie.
Kan jij het - rationeel - begrijpen dat mensen een clowneske imitatie van een zwarte man als beledigend zou kunnen ervaren?quote:Op woensdag 23 oktober 2013 17:25 schreef Donnie-Brasco het volgende:
Ik zag net iemand zeggen: 'Kan je in zien dat sommige mensen het racistisch vinden'.
Je gaat hier dus (weer) kijken op emotioneel niveau, en er wordt dan niet rationeel naar gekeken of het racistisch is in plaats van sommige mensen zich beledigd voelen.
Als er gekeken gaat worden hoe sommige mensen zich er onder voelen, waar houd het dan op? Dan kan je veel dingen als racistisch bestempelen.
quote:Op woensdag 23 oktober 2013 17:03 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Dat heb ik hier nog niet gelezen. Wel de standaard "rot dan maar op uit Nederland". Iets wat toch een gradatie minder erg is dan het vergassen van "Hollanders".
Maar goed, voor de rest gaat het gewoon nergens meer over en is Quincy de lachende derde omdat hij weer lekker in de stront heeft kunnen roeren om zo z'n huur te kunnen betalen.
En heb 'm volgens mij nog een paar keer gezien.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 07:52 schreef Funkel het volgende:
[..]
Ze hadden de slavernij nooit af moeten schaffen, dan hadden we heel dit gezeur nooit gehad..
ja man, want een zwart persoon die door iedereen geliefd is en kinderen vreugde bezorgd, daar moet je je als ras toch wel beledigd door voelenquote:Op woensdag 23 oktober 2013 17:25 schreef Heufd het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |