Daarin heb je gelijk, Mbo had Havo of vwo moeten zijn (Ik edit het)quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 15:49 schreef Plantagehouder het volgende:
Vmbo vs mbo is toch geen niveauverschil, hooguit een leeftijdsverschil
Ik heb ook 'maar' een mbo opleiding. Mijn ex deed ook universiteit. Leerde juist heel veel van hem, maar hij ook van mij. Het vult elkaar aan. Vind ikquote:Op dinsdag 27 augustus 2013 15:50 schreef emmyemmy het volgende:
Ik doe art & design op MBO, mijn vriend doet wiskunde op de universiteit.
Hangt er helemaal van af of je dat belangrijk vind, toch?quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 15:53 schreef Lokasenna het volgende:
Lijkt me lastig.
Zo iemand is waarschijnlijk trager van begrip en zal moeilijker kunnen meekomen in wat diepere gesprekken.
Nouja het helpt dat ik sowieso door andere redenen dan niveau op het mbo zitquote:Op dinsdag 27 augustus 2013 16:00 schreef birdy-xx het volgende:
[..]
Ik heb ook 'maar' een mbo opleiding. Mijn ex deed ook universiteit. Leerde juist heel veel van hem, maar hij ook van mij. Het vult elkaar aan. Vind ikSoms voelde het wel heel ongelijkwaardig aangezien hij vaak gelijk had en veel wist. Dat werkte negatief op mijn zelfvertrouwen.
Ik zat eens met een 19-jarig MBO-meisje te ouwehoeren in de trein. We hadden het over relaties, zegt ze "tsja, voor mij is het vooral belangrijk dat we gewoon gezellig en lief met elkaar omgaan". Toen dacht ik bij mezelf: daar had ik 30 jaar voor nodig om daar achter te komen.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 16:00 schreef birdy-xx het volgende:
Soms voelde het wel heel ongelijkwaardig aangezien hij vaak gelijk had en veel wist
Mooi.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 16:05 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Ik zat eens met een 19-jarig MBO-meisje te ouwehoeren in de trein. We hadden het over relaties, zegt ze "tsja, voor mij is het vooral belangrijk dat we gewoon gezellig en lief met elkaar omgaan". Toen dacht ik bij mezelf: daar had ik 30 jaar voor nodig om daar achter te komen.
Feitenkennis is leuk, maar weinig behulpzaam om gelukkig te worden.
Je weet zeker dat jij niet de imbeciel was in de relatie?quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 16:11 schreef DarkerThanBlack het volgende:
Uit persoonlijke ervaring kan ik zeggen dat het niet werkt. Ik kon nooit een normaal gesprek met mijn ex voeren, ze vraagt altijd waarom ik van die moeilijke woorden gebruikt en wat al die woorden betekent. Dingen die anderen in 1x begrijpen moet je aan haar uitgebreid uitleggen. Op een gegeven moment begon ik er gewoon aan te irriteren.
Ach, dat het gewoon leuk is is het belangrijkst.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 16:02 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Hangt er helemaal van af of je dat belangrijk vind, toch?
Ik ben niet zo van de diepe gesprekken met mijn vriendin, hoor. Soms denk ik wel eens "allemachtig, waarom weet je nou niet wat inflatie is", maar dat is gauw over als we KEIHARD aan het ik besef dat ze me lekker vrij laat, nooit zeurt, niet jaloers is, altijd opgewekt is, enz.
Dat bedoelde ik een beetje met van elkaar leren. Wel lief. Zo zie je maar dat je ook iets kunt leren van mensen die op een 'andere manier' slim zijnquote:Op dinsdag 27 augustus 2013 16:05 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Ik zat eens met een 19-jarig MBO-meisje te ouwehoeren in de trein. We hadden het over relaties, zegt ze "tsja, voor mij is het vooral belangrijk dat we gewoon gezellig en lief met elkaar omgaan". Toen dacht ik bij mezelf: daar had ik 30 jaar voor nodig om daar achter te komen.
Feitenkennis is leuk, maar weinig behulpzaam om gelukkig te worden.
En dat is een knappe prestatie. Want op het vmbo ben je al afgeschreven door de leraren en samenleving om enige echte toekomstkansen te hebben of te creëren.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 16:24 schreef Nemeosis het volgende:
Niet vergeten dat iemand van het vmbo ook kan eindigen op het hbo
Klopt. Ik was als kind nooit gemotiveerd genoeg om mijn best te doen op de basisschool. Ik tekende veel liever en daarom stuurde ze mij naar vmbo Basis (later doorgestroomd naar Kader) vervolgens Mbo 4 en nu Hboquote:Op dinsdag 27 augustus 2013 16:29 schreef birdy-xx het volgende:
En dat is een knappe prestatie. Want op het vmbo ben je al afgeschreven door de leraren en samenleving om enige echte toekomstkansen te hebben of te creëren.
Puur uit nieuwsgierigheid, wat leerde hij van jou?quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 16:00 schreef birdy-xx het volgende:
[..]
Ik heb ook 'maar' een mbo opleiding. Mijn ex deed ook universiteit. Leerde juist heel veel van hem, maar hij ook van mij. Het vult elkaar aan. Vind ikSoms voelde het wel heel ongelijkwaardig aangezien hij vaak gelijk had en veel wist. Dat werkte negatief op mijn zelfvertrouwen.
quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 16:38 schreef Silenus het volgende:
[..]
Kun je natuurlijk wel als een tokkie reageren, het viel me gewoon op dat jij je ex belachelijk zat te maken terwijl je zelf spelt als een dyslectische groep 3-leerling.
Ik ook. Ben bij basis begonnen. Had altijd al het gevoel dat ik ver onder mijn niveau zat, maar kon het tegelijkertijd ook niet bewijzen. Behalve dat ik na het eerste jaar naar K ging door mijn hoge cijfers. Ik voelde mij ook nooit thuis tussen andere leerlingen. Was echt een rotschool en een leraar zei zelfs tegen mij dat ik beter een rijke vent kon zoeken omdat ik anders een zwaar leven tegemoet ga. Vmbo is een echte hel en je leert er niks. Dan ga je vanzelf geloven dat je niet meer kunt worden dan kapster.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 16:34 schreef Nemeosis het volgende:
[..]
Klopt. Ik was als kind nooit gemotiveerd genoeg om mijn best te doen op de basisschool. Ik tekende veel liever en daarom stuurde ze mij naar vmbo Basis (later doorgestroomd naar Kader) vervolgens Mbo 4 en nu Hbo
Dat lijkt me een open deur.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 16:43 schreef Kamper86 het volgende:
Ik ben kraanmachinist en mijn vriendin is een hoogbegaafd arts. Merk je geen fuck van tijdens het koken.
Jij trekt 's nachts zeker ook een pantie aan en probeert de wereld te redden van de ondergang.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 16:38 schreef Silenus het volgende:
[..]
Kun je natuurlijk wel als een tokkie reageren, het viel me gewoon op dat jij je ex belachelijk zat te maken terwijl je zelf spelt als een dyslectische groep 3-leerling.
Pantie?quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 16:47 schreef DarkerThanBlack het volgende:
[..]
Jij trekt 's nachts zeker ook een pantie aan en probeert de wereld te redden van de ondergang.
De meest domme of kleine dingen: liefde uiten, emoties tonen, delen, hoe je met weinig geld leuke dingen kunt doen, alles meer waarderen enz.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 16:40 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Puur uit nieuwsgierigheid, wat leerde hij van jou?
Relaties met domme vrouwen vind ik dodelijk vermoeiend over het algemeen.
[..]
Dat heeft niks met niveauverschil te maken.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 17:03 schreef birdy-xx het volgende:
[..]
De meest domme of kleine dingen: liefde uiten, emoties tonen, delen, hoe je met weinig geld leuke dingen kunt doen, alles meer waarderen enz.
quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 17:04 schreef Nemeosis het volgende:
Ik was ooit met een meisje bezig, en dankzij deze situatie ging ik twijfelen of ze wellicht zwakzinnig was:
We reden samen op de scooter. Toen we stil stonden bij de verkeerslichten vroegen een man en een vrouw op een fiets aan ons hoever het volgende dorp was. Het meisje in kwestie vertelde hen dat het ongeveer vijf kilometer was. Even later zei ze tegen mij: voor hun is da vijf kilometer voor ons op de scooter is da maar drie
En wat is dom? Mijn vorige schoonvader haalde zijn lbo met hangen en wurgen, maar ik vermoed dat die vent minstens een miljoen of twee waard is.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 17:04 schreef suus78 het volgende:
Ligt helemaal aan de persoon. Echt niet elke vmbo-er is dom.
Dom is een zeer breed begrip, net als knap en lelijk. Voor de één is een vmbo-er dom, voor de ander een havist. Voor de één is Britney Spears een lekker ding, voor de ander Paris Hilton. (Voor mij geen van beidequote:Op dinsdag 27 augustus 2013 17:06 schreef Hallmark het volgende:
[..]
En wat is dom? Mijn vorige schoonvader haalde zijn lbo met hangen en wurgen, maar ik vermoed dat die vent minstens een miljoen of twee waard is.
hadden jullie niet gewoon een pad waar auto's niet mogen rijden?quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 17:04 schreef Nemeosis het volgende:
Ik was ooit met een meisje bezig, en dankzij deze situatie ging ik twijfelen of ze wellicht zwakzinnig was:
We reden samen op de scooter. Toen we stil stonden bij de verkeerslichten vroegen een man en een vrouw op een fiets aan ons hoever het volgende dorp was. Het meisje in kwestie vertelde hen dat het ongeveer vijf kilometer was. Even later zei ze tegen mij: voor hun is da vijf kilometer voor ons op de scooter is da maar drie
Balotelli verdient 10 miljoen per jaar en is toch echt een domme lul. Om veel geld te verdienen hoef je niet slim te zijn.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 17:06 schreef Hallmark het volgende:
[..]
En wat is dom? Mijn vorige schoonvader haalde zijn lbo met hangen en wurgen, maar ik vermoed dat die vent minstens een miljoen of twee waard is.
En zij maar denken: Wat is Hallmark een domme lul met dat hinderlijke gelach de hele tijd.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 17:09 schreef ejfaar het volgende:
[..]
hadden jullie niet gewoon een pad waar auto's niet mogen rijden?
Hahahaquote:Op dinsdag 27 augustus 2013 17:04 schreef Nemeosis het volgende:
Zou ook nog kunnenquote:Op dinsdag 27 augustus 2013 17:09 schreef ejfaar het volgende:
[..]
hadden jullie niet gewoon een pad waar auto's niet mogen rijden?
Goed gedaan, je bent dan ook tyfusdom.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 18:20 schreef Vlaggenroof het volgende:
Ik heb giter een meisje ''afgewezen'' omdat ik har te slim voor mij vond.
Mwah, aardappels bijvoorbeeld. Wil ze lekker op gevoel doen. Maar het gevoel ebt altijd langzaam weg zodat de aardappels naar de klote zijn.quote:
ga lekker ergens anders lopen klootviolen of zoquote:Op dinsdag 27 augustus 2013 18:52 schreef Kamper86 het volgende:
[..]
Mwah, aardappels bijvoorbeeld. Wil ze lekker op gevoel doen. Maar het gevoel ebt altijd langzaam weg zodat de aardappels naar de klote zijn.
Pastasalade is macaroni met mayo!!!
Macaroni met mayo <3quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 18:52 schreef Kamper86 het volgende:
[..]
Mwah, aardappels bijvoorbeeld. Wil ze lekker op gevoel doen. Maar het gevoel ebt altijd langzaam weg zodat de aardappels naar de klote zijn.
Pastasalade is macaroni met mayo!!!
Dit dus.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 20:07 schreef msacras het volgende:
Ach, het gaat niet zo zeer om het opleidingsniveau, maar meer om de intelligentie. Bij mij in de klas (6vwo) zat een meisje die serieus vragen stelde als "maar leven er dan echt beren in Nederland?" en "vulkanen bestaan toch pas sinds de middeleeuwen?", en ik heb een keer op een feestje een jongen ontmoet die net zijn vmbo kader diploma had gehaald maar met wie ik fantastische gesprekken heb gehad over bijvoorbeeld het begrotingstekort. Opleidingsniveau en intelligentie zijn dus niet onlosmakelijk verbonden aan elkaar, maar vaak inderdaad wel. Een relatie met iemand die een veel lager niveau heeft zou kunnen werken, als je maar van elkaar houdt, maar een lange relatie en/of huwelijk? Ik weet het niet hoor. Het kan altijd, maar ik denk dat bij de meesten de verschillen op den duur gaan opwegen tegen de overeenkomsten.
Gelukkig kun je -dt fouten niet horenquote:Op dinsdag 27 augustus 2013 16:14 schreef Silenus het volgende:
[..]
Je weet zeker dat jij niet de imbeciel was in de relatie?
Hier ben ik het wel mee eens. Maar toch zou ik me dan afvragen waarom iemand die zo intelligent is, op het vmbo kader zit. Intelligentie is in mijn ogen erg belangrijk, maar motivatie en ambitie ook. Ik vind het erg fijn dat m'n vriend en ik daarin op elkaar aansluiten, en zou het moeilijker hebben gevonden als hij een lagere opleiding gedaan had.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 20:07 schreef msacras het volgende:
Ach, het gaat niet zo zeer om het opleidingsniveau, maar meer om de intelligentie. Bij mij in de klas (6vwo) zat een meisje die serieus vragen stelde als "maar leven er dan echt beren in Nederland?" en "vulkanen bestaan toch pas sinds de middeleeuwen?", en ik heb een keer op een feestje een jongen ontmoet die net zijn vmbo kader diploma had gehaald maar met wie ik fantastische gesprekken heb gehad over bijvoorbeeld het begrotingstekort. Opleidingsniveau en intelligentie zijn dus niet onlosmakelijk verbonden aan elkaar, maar vaak inderdaad wel. Een relatie met iemand die een veel lager niveau heeft zou kunnen werken, als je maar van elkaar houdt, maar een lange relatie en/of huwelijk? Ik weet het niet hoor. Het kan altijd, maar ik denk dat bij de meesten de verschillen op den duur gaan opwegen tegen de overeenkomsten.
Ambitie is voor mij niet heel belangrijk. Mijn vriendin is ook niet ambitieus en heeft gewoon een 9-5 job. Ze heeft alleen hbo en wil ook niet verder. Vind ik prima hoorquote:Op dinsdag 27 augustus 2013 22:27 schreef CristinaYang het volgende:
[..]
Hier ben ik het wel mee eens. Maar toch zou ik me dan afvragen waarom iemand die zo intelligent is, op het vmbo kader zit. Intelligentie is in mijn ogen erg belangrijk, maar motivatie en ambitie ook. Ik vind het erg fijn dat m'n vriend en ik daarin op elkaar aansluiten, en zou het moeilijker hebben gevonden als hij een lagere opleiding gedaan had.
Verschilt ook per persoon natuurlijk. Maar ik ben zelf ontzettend ambitieus en perfectionistisch, en vraag heel veel van mezelf. Zou er gek van worden als mijn partner er de kantjes van af loopt of bij wijze van spreken met een zesje genoegen neemt.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 22:36 schreef ejfaar het volgende:
[..]
Ambitie is voor mij niet heel belangrijk. Mijn vriendin is ook niet ambitieus en heeft gewoon een 9-5 job. Ze heeft alleen hbo en wil ook niet verder. Vind ik prima hoor
Ik ben zelf ook ambitieus, maar heb er niet zo'n moeite mee als een ander dat niet is. Als ze een lapzwans zou zijn die niet wil werken zou dat wel een no-go zijnquote:Op dinsdag 27 augustus 2013 22:37 schreef CristinaYang het volgende:
[..]
Verschilt ook per persoon natuurlijk. Maar ik ben zelf ontzettend ambitieus en perfectionistisch, en vraag heel veel van mezelf. Zou er gek van worden als mijn partner er de kantjes van af loopt of bij wijze van spreken met een zesje genoegen neemt.
Ik zou geen relatie beginnen met iemand waar ik niet in geinteresseerd ben, dat lijkt mij veel verstandiger.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 15:46 schreef Nemeosis het volgende:
Hoe kijken jullie aan tegen een niveauverschil in een relatie? Je kunt hier denken aan bijvoorbeeld een verschil in opleiding (mbo niv 2/3 vs Hbo, of voor jonge mensen vmbo vs havo) of natuurlijk het aantal interesses (veel en brede interesses duidt meestal op intelligentie)
CRAP
Zou je met iemand kunnen gaan waaraan je duidelijk merkt dat deze persoon minder intelligent is dan jij? Kijk je er met gemak doorheen of zou het uiteindelijk je relatie breken?
Ik zou juist gek worden van een perfectionistische vriend denk ikquote:Op dinsdag 27 augustus 2013 22:37 schreef CristinaYang het volgende:
[..]
Verschilt ook per persoon natuurlijk. Maar ik ben zelf ontzettend ambitieus en perfectionistisch, en vraag heel veel van mezelf. Zou er gek van worden als mijn partner er de kantjes van af loopt of bij wijze van spreken met een zesje genoegen neemt.
Daarom denk ik dat het makkelijker is als je op elkaar aan sluitquote:Op dinsdag 27 augustus 2013 22:41 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Ik zou juist gek worden van een perfectionistische vriend denk ik
Maar ik ben dan ook zo'n beetje de verpersoonlijking van de luiheid
Ja, en hoe kan iemand die zulke domme dingen zegt op het vwo terecht komen? Iemand kan nog zo intelligent zijn, maar niet goed kunnen leren, dan is het vwo toch erg moeilijk. En als iemand weinig algemene kennis heeft maar wel goed kan leren en dit ook wil, dan kan die ook op het vwo terecht komen. Het gebeurt alleen weinig.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 22:27 schreef CristinaYang het volgende:
[..]
Hier ben ik het wel mee eens. Maar toch zou ik me dan afvragen waarom iemand die zo intelligent is, op het vmbo kader zit. Intelligentie is in mijn ogen erg belangrijk, maar motivatie en ambitie ook. Ik vind het erg fijn dat m'n vriend en ik daarin op elkaar aansluiten, en zou het moeilijker hebben gevonden als hij een lagere opleiding gedaan had.
Eek. Ik zou juist gek worden van een partner die denkt dat ie wat te zeggen heeft over het feit dat ik genoegen neem met zesjes :-xquote:Op dinsdag 27 augustus 2013 22:37 schreef CristinaYang het volgende:
[..]
Imo gebeurt het best veel. Vwo stelt natuurlijk ook niet heel veel voor.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 22:44 schreef msacras het volgende:
[..]
Ja, en hoe kan iemand die zulke domme dingen zegt op het vwo terecht komen? Iemand kan nog zo intelligent zijn, maar niet goed kunnen leren, dan is het vwo toch erg moeilijk. En als iemand weinig algemene kennis heeft maar wel goed kan leren en dit ook wil, dan kan die ook op het vwo terecht komen. Het gebeurt alleen weinig.
Dat valt vies tegen. Een vrij groot deel wat van het vwo afkomt heeft een algemene kennis/interesse om van te huilen.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 22:44 schreef msacras het volgende:
En als iemand weinig algemene kennis heeft maar wel goed kan leren en dit ook wil, dan kan die ook op het vwo terecht komen. Het gebeurt alleen weinig.
Nouja, ik ken meer mensen op het vwo die gewoon een normale mate van intelligentie hebben dan mensen die uitzonderlijk dom zijn. Wanneer zat jij op het vwo?quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 22:45 schreef ejfaar het volgende:
[..]
Imo gebeurt het best veel. Vwo stelt natuurlijk ook niet heel veel voor.
Toch zijn er veel mensen op het vwo, ook op de uni, die niet de allerslimste zijn, nogal zacht gezegd.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 22:46 schreef msacras het volgende:
[..]
Nouja, ik ken meer mensen op het vwo die gewoon een normale mate van intelligentie hebben dan mensen die uitzonderlijk dom zijn. Wanneer zat jij op het vwo?
Het is nog steeds zo dat je met een beetje moeite vrij makkelijk het vwo kan halen, maar de eisen zijn de laatste tijd veel strenger geworden hoor... Waar je vroeger nog prima kon slagen met wat onvoldoendes zijn er nu allemaal eisen als 5,5 gemiddeld, maximaal een 5 in nl/eng/wisk, moet je wel compensatie hebben, het SE en CE gemiddelde mag niet te veel afwijken, etc.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 22:49 schreef ejfaar het volgende:
[..]
Toch zijn er veel mensen op het vwo, ook op de uni, die niet de allerslimste zijn, nogal zacht gezegd.
Ik op het vwo? Dat is denk ik zo'n 10 jaar terug
We gaan idd offtopic, maar Bram van Loon heeft wel wat statistieken om te laten zien dat vwo er niet moeilijker op wordtquote:Op dinsdag 27 augustus 2013 22:54 schreef msacras het volgende:
[..]
Het is nog steeds zo dat je met een beetje moeite vrij makkelijk het vwo kan halen, maar de eisen zijn de laatste tijd veel strenger geworden hoor... Waar je vroeger nog prima kon slagen met wat onvoldoendes zijn er nu allemaal eisen als 5,5 gemiddeld, maximaal een 5 in nl/eng/wisk, moet je wel compensatie hebben, het SE en CE gemiddelde mag niet te veel afwijken, etc.
maar dat is niet waar het topic over ging, we gaan wel erg offtopic zo
De stof wordt ook niet per sé moeilijker nee, maar de normen worden wel steeds strenger.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 22:55 schreef ejfaar het volgende:
[..]
We gaan idd offtopic, maar Bram van Loon heeft wel wat statistieken om te laten zien dat vwo er niet moeilijker op wordt
Nee, de normen worden juist minder streng, maar zoals je al zei is dat offtopicquote:Op dinsdag 27 augustus 2013 22:57 schreef msacras het volgende:
[..]
De stof wordt ook niet per sé moeilijker nee, maar de normen worden wel steeds strenger.
Je mag nu maar een tekort hebben op wiskunde, Nederlands en Engels en moet gemiddeld hoger dan een 5,5 halen voor de CE's, dat is toch strenger worden?quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 22:58 schreef ejfaar het volgende:
[..]
Nee, de normen worden juist minder streng, maar zoals je al zei is dat offtopic
hoe groter de geest, hoe groter het beestquote:Op dinsdag 27 augustus 2013 15:52 schreef sturmpie het volgende:
minder intelligent = vaker vreemd gaan
dat geldt idd voor beestenquote:Op dinsdag 27 augustus 2013 23:01 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
hoe groter de geest, hoe groter het beest
Tegenwoordig slagen relatief veel meer mensen voor het vwo dan voorheen. Dat komt niet doordat de mensheid slimmer wordt.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 23:00 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Je mag nu maar een tekort hebben op wiskunde, Nederlands en Engels en moet gemiddeld hoger dan een 5,5 halen voor de CE's, dat is toch strenger worden?
Nee, maar het betekent ook niet meteen dat het vwo makkelijker wordt.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 23:03 schreef ejfaar het volgende:
[..]
Tegenwoordig slagen relatief veel meer mensen voor het vwo dan voorheen. Dat komt niet doordat de mensheid slimmer wordt.
dat is idd interessantquote:Op dinsdag 27 augustus 2013 23:05 schreef msacras het volgende:
[..]
Nee, maar het betekent ook niet meteen dat het vwo makkelijker wordt.
Hmm, dat zou ik niet meteen zeggen. Ik weet niet hoe het was toen jij op school zat, maar havo en vwo is wel echt verschillend hoor. Ik ken een aantal mensen die na hun havo diploma doorgestroomd zijn naar het vwo, en die hebben het in het begin zwaar gehad, en dat zijn echt geen domme mensen. Ik weet niet hoe het zit met de bèta vakken, maar in de alpha/gamma richting maak ik altijd de volgende vergelijking;quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 23:13 schreef sturmpie het volgende:
[..]
dat is idd interessant
ik weet nog wel, toen ik Nederlands en Engels op vwo ging doen, de manier van lesgeven een stuk aangenamer was vergeleken met de havo-manier.
op vwo krijg je genoeg informatie waar je iets mee kan, terwijl op havo de informatie beknopter is, en met horten en stoten wordt overgedragen.
zo lijkt het alsof men op vwo op een betere manier de leerling weet te inspireren, dan dat men dat op havo doet.
op vwo krijgt men sneller het overzicht te zien, dan op havo. een gemiddelde havist zou het ook op vwo best wel eens heel goed kunnen doen.
en dat spreekt een leerling veel meer aanquote:Op dinsdag 27 augustus 2013 23:18 schreef msacras het volgende:
Vwo: Wanneer was de tweede wereldoorlog en waar werd deze door veroorzaakt?
daar zou je je nog eens flink in kunnen vergissen...quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 15:52 schreef sturmpie het volgende:
Ik denk dat er geen/weinig causaal verband is inderdaadquote:Op dinsdag 27 augustus 2013 23:21 schreef Sjeen het volgende:
[..]
daar zou je je nog eens flink in kunnen vergissen...
Overigens was havo ook gewoon minder leerstof, in de 2e/3e klas zat ik in een havo/vwo klas (iets met een school die moeite heeft met klassenindelingen...), we hadden dezelfde lessen maar kregen andere toetsen. vwo moest dan paragraaf 1 t/m 9 leren, en havo paragraaf 1 t/m 6. En dan stond er op de toets "doe je havo, sla dan vraag 10, 11, 12, 13 over, doe je vwo, maak deze dan wel", dat soort dingen.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 23:19 schreef sturmpie het volgende:
[..]
en dat spreekt een leerling veel meer aan
bij ons had je een 3de brugklas havo/vwo, bij iedere toets kreeg je 2 cijfers, 1 op havo nivo, en 1 op vwo. dus bijvoorbeeld, toets wiskunde: havo 7 / vwo 6quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 23:22 schreef msacras het volgende:
[..]
Overigens was havo ook gewoon minder leerstof, in de 2e/3e klas zat ik in een havo/vwo klas (iets met een school die moeite heeft met klassenindelingen...), we hadden dezelfde lessen maar kregen andere toetsen. vwo moest dan paragraaf 1 t/m 9 leren, en havo paragraaf 1 t/m 6. En dan stond er op de toets "doe je havo, sla dan vraag 10, 11, 12, 13 over, doe je vwo, maak deze dan wel", dat soort dingen.
maar goed, ik dwaal nogal af
Voor mannen maakt het vaak niet uit als het betekent dat ze een vriendin kunnen krijgen die dan mooier is dan ze zelf zijn.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 15:50 schreef emmyemmy het volgende:
Ik doe art & design op MBO, mijn vriend doet wiskunde op de universiteit.
Welk opleidingsniveau heb jij afgerond en wat hadden die dates aan niveau? (Gewoon nieuwsgierigquote:Op woensdag 28 augustus 2013 00:55 schreef NanaVonB het volgende:
aan downdaten doe ik niet....ik weet dat het oppervlakkig klinkt maar naar mijn ervaring hebben mannen die lager opgeleid dan ik zelf vaker een gebrekkigere woordenschat of ze gebruiken bijvoorbeeld woorden in de verkeerde context om te laten zien dat ze wel degelijk bekend zijn met bepaalde woorden om indruk te maken en dat irriteert mij. Ook lijkt het naar mij idee het vaak zo dat algemene kennis ontbreekt. Ook kan het liggen aan motivatieproblemen... ze zeggen het wel te kunnen maar kunnen de energie er niet voor opbrengen? excuse me..wat een kutsmoes (of juist heel hard proberen maar het simpelweg niet aankunnen)...
Misschien klink ik pessimistisch maar het is mij nog nooit gelukt om überhaupt met een man die lager opgeleid is naar bed te gaan omdat ik mij halverwege de date zo erger dat ik zo gauw mogelijk naar huis fiets...alone that is
Ik kan je zeggen dat mijn vriend niet lelijk is. Hij vindt me gewoon lief.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 00:59 schreef Mishu het volgende:
[..]
Voor mannen maakt het vaak niet uit als het betekent dat ze een vriendin kunnen krijgen die dan mooier is dan ze zelf zijn.
Herkenbaar. Heb zelf vmbo gedaan, maar kan me op de lange termijn ook nogal ergeren aan mensen die nergens iets van weten en nergens in geïnteresseerd zijn.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 09:36 schreef Kper_Norci het volgende:
Persoonlijk vind ik een brede interesse hebben in van alles en nog wat eigenlijk belangrijker dan hoe hoog diegene is opgeleid. Ik zelf ben in diverse dingen geïnteresseerd, ik probeer daar dan ook zoveel mogelijk over te leren via boeken, internet en documentaires, maar ik vind het ook fijn om daar dan over te vertellen, of dingen uit te leggen. Dan kan degene waar ik dan mee ben nog zo hoog opgeleid zijn, als de interesse in dat onderwerp ontbreekt, dan houdt het gewoon op. Dan krijg je ook heel snel irritaties, bij mezelf omdat ik dan om het zo maar te zeggen mijn ei niet kwijt kan, de ander gaat zich aan mij ergeren omdat ik het zo nodig weer over een voor haar oninteressant onderwerp wil hebben.
Best erg om hoogopgeleid te zijn lees ik zo. Wat is "pessimistisch" trouwens?quote:Op woensdag 28 augustus 2013 00:55 schreef NanaVonB het volgende:
aan downdaten doe ik niet....ik weet dat het oppervlakkig klinkt maar naar mijn ervaring hebben mannen die lager opgeleid dan ik zelf vaker een gebrekkigere woordenschat of ze gebruiken bijvoorbeeld woorden in de verkeerde context om te laten zien dat ze wel degelijk bekend zijn met bepaalde woorden om indruk te maken en dat irriteert mij. Ook lijkt het naar mij idee het vaak zo dat algemene kennis ontbreekt. Ook kan het liggen aan motivatieproblemen... ze zeggen het wel te kunnen maar kunnen de energie er niet voor opbrengen? excuse me..wat een kutsmoes (of juist heel hard proberen maar het simpelweg niet aankunnen)...
Misschien klink ik pessimistisch maar het is mij nog nooit gelukt om überhaupt met een man die lager opgeleid is naar bed te gaan omdat ik mij halverwege de date zo erger dat ik zo gauw mogelijk naar huis fiets...alone that is
Waarom zou je een slimme vrouw willen om je was te doen, te koken en lekker mee te wippen? Diepgaande gesprekken voer je maar met je maten.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 15:46 schreef Nemeosis het volgende:
Hoe kijken jullie aan tegen een niveauverschil in een relatie? Je kunt hier denken aan bijvoorbeeld een verschil in opleiding (mbo niv 2/3 vs Hbo, of voor jonge mensen vmbo vs havo) of natuurlijk het aantal interesses (veel en brede interesses duidt meestal op intelligentie)
Zou je met iemand kunnen gaan waaraan je duidelijk merkt dat deze persoon minder intelligent is dan jij? Kijk je er met gemak doorheen of zou het uiteindelijk je relatie breken?
Het hangt er inderdaad enorm vanaf hoe je bent in je sociale omgang. Ik zelf kan het altijd goed vinden met mensen met een minder hoge opleiding (VMBO/MBO) dit omdat ik zelf zo'n opleiding heb gedaanquote:Op woensdag 28 augustus 2013 10:31 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Het hangt van de persoon af denk ik. Ik ken VMBOers waar je een goed gesprek mee kunt hebben, maar ik ken er ook die een kip en een ei nog niet kunnen onderscheiden.
Nu ken ik ook mensen die een universitaire opleiding doen maar sociaal gewoon achterlijk zijn..
Dus tja ik denk niet dat je ze over een kam kunt scheren
Ik vind mensen die een bepaalde arrogantie over zich hebben hangen omdat ze 'hoogopgeleid' zijn eng. Al helemaal omdat, zoals wel meer mensen in dit topic al aankaarten, opleidingsniveau vrijwel niets zegt over hoe 'slim', pienter en vlot iemand is. Ik praat veel liever met iemand met inhoud, een frisse en nuchtere kijk op de wereld en veel algemene kennis dan een dertien in een dozijn carrièretijger die het over niets anders dan zijn/haar overgewaardeerde beroep kan hebben.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 11:11 schreef Kleurpotlood het volgende:
Best erg om hoogopgeleid te zijn lees ik zo. Wat is "pessimistisch" trouwens?
Helemaal mee eens. Het kan aan mij liggen maar in die post van NanaVonB bespeurde ik eigenlijk al een beetje die arrogantie, of eigenlijk nog meer een beetje laatdunkendheid over lager opgeleide mensen dan haar.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 11:47 schreef Impossibruuu het volgende:
[..]
Ik vind mensen die een bepaalde arrogantie over zich hebben hangen omdat ze 'hoogopgeleid' zijn eng. Al helemaal omdat, zoals wel meer mensen in dit topic al aankaarten, opleidingsniveau vrijwel niets zegt over hoe 'slim', pienter en vlot iemand is. Ik praat veel liever met iemand met inhoud, een frisse en nuchtere kijk op de wereld en veel algemene kennis dan een dertien in een dozijn carrièretijger die het over niets anders dan zijn/haar overgewaardeerde beroep kan hebben.
Dit herken ik. Veel mensen die het opleidingsniveau van hun mogelijke partner bijna materialistisch benaderen. "Ja, maar hij heeft wel geneeskunde gestudeerd!". Dat zegt inderdaad niks over inhoud en interesse, maar meer over wat er materieel binnen handbereik ligt.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 11:47 schreef Impossibruuu het volgende:
[..]
Ik vind mensen die een bepaalde arrogantie over zich hebben hangen omdat ze 'hoogopgeleid' zijn eng. Al helemaal omdat, zoals wel meer mensen in dit topic al aankaarten, opleidingsniveau vrijwel niets zegt over hoe 'slim', pienter en vlot iemand is. Ik praat veel liever met iemand met inhoud, een frisse en nuchtere kijk op de wereld en veel algemene kennis dan een dertien in een dozijn carrièretijger die het over niets anders dan zijn/haar overgewaardeerde beroep kan hebben.
Ik heb alleen maar een VMBO diploma elektrotechniek en mijn MBO ICT Beheer maar half afgemaakt. Toch oefen ik een beroep uit waar veel denkwerk aan te pas komt en waar ik de afgelopen jaren een succesvol bedrijf mee opgebouwd heb. Toen ik nog in loondienst werkte had ik als 22 jarig 'broekie' al een leidinggevende functie en leidde ik stagiaires van het HBO en de universiteit op die soms wel 6 jaren ouder dan mij waren.
Wel frappant dat je geneeskunde aanhaalt. Geneeskundestudenten spannen naar mijn ervaring echt de kroon wat betreft arrogantie en neerkijkend gedrag. Vorige maand een groepsreis gedaan en daar zat ook een tweedejaars geneeskundestudentje bij. Die waande zich na een jaartje geneeskunde al topchirurg, greep elke gelegenheid aan om andere groepsleden te corrigeren op voor de hand liggende zaken, stelde zich superieur op, begon ongevraagd hele discussies over de anatomie van bepaalde lichaamsdelen, enzovoorts. Al met al een kwal van een kereltje, maar hij had zich versproken door bij mijn vriendin (die ook in het medische wereldje zit) te zeggen dat hij in de loting in klasse D heeft gezeten, komt er in feite op neer dat zijn cijfers op het WO maar mondjesmaat waren en hij dus nét toegelaten is geworden op de universiteit.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 11:53 schreef Mystikvm het volgende:
"Ja, maar hij heeft wel geneeskunde gestudeerd!".
Brede basiskennis van hun beroep zodat ze klaar zijn voor gebruik op de werkvloer, niets meer, niets minder.quote:Ik heb overigens ook nooit iets afgemaakt en wil niet teveel redeneren vanuit een Calimero-complex. Daarnaast heb ik een hele leuke vriendin die goed bij mij past, maar als je ook meemaakt dat mensen niet in je geïnteresseerd zijn vanwege het ontbreken van een opleiding, ook al heb ik een uitstekende baan met goede carrièrekansen, dan vraag je je toch wel af wat opleidingsniveau over iemand zegt.
quote:Op woensdag 28 augustus 2013 12:07 schreef Wolken het volgende:
Opleidingsniveau zegt helemaal niks, intelligentieniveau daarin tegen wel. Ik heb ooit een vriendje gehad waarbij ik uit moest leggen welke kleur antraciet precies is. Dat werkt gewoon niet bij mij en zou me er op een gegeven moment aan gaan ergeren.
Sorry hoor ... antraciet?quote:Op woensdag 28 augustus 2013 12:07 schreef Wolken het volgende:
Opleidingsniveau zegt helemaal niks, intelligentieniveau daarin tegen wel. Ik heb ooit een vriendje gehad waarbij ik uit moest leggen welke kleur antraciet precies is. Dat werkt gewoon niet bij mij en zou me er op een gegeven moment aan gaan ergeren.
Mijn leidinggevende ( HBO ) heeft wel eens gevraagd wat ze nou precies bedoelen met NAW gegevens...
Was idd een voorbeeld. Hij wist bijvoorbeeld ook niet wat monogaam betekende ( letterlijk en figuurlijk bleek achteraf ) .quote:Op woensdag 28 augustus 2013 12:17 schreef MrRiot het volgende:
[..]
Sorry hoor ... antraciet?
Maar ik neem aan dat dit gewoon een voorbeeld was?
Ik had op het VWO een economie docent die mij wel een wijze les heeft geleerd. Zij had na haar opleiding econometrie een vriend van de opleiding die miljonair was. Daar had zij gewoon haar hele leven bij kunnen blijven, geld + intelligentie.
Toch vond zij dat niks en is zij nu een paar jaar geleden getrouwd met iemand met een MBO opleiding. In de klas zei ze ook dat je echt je hart moet volgen en dat het dan echt niet uitmaakt welke opleiding je partner heeft genoten.
Wat een ongelooflijk dom voorbeeldquote:Op woensdag 28 augustus 2013 12:07 schreef Wolken het volgende:
Mijn leidinggevende ( HBO ) heeft wel eens gevraagd wat ze nou precies bedoelen met NAW gegevens...
Precies, opleiding zegt helemaal niets over iemands 'niveau'.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 12:07 schreef Wolken het volgende:
Ik denk dat je juist een partner moet hebben met ongeveer dezelfde intelligentie als jezelf, maar met kennis van heel andere dingen. Die andere weet dan misschien niet welke kleur 'antraciet' is, maar kent dan weer wel de lagen uit de piramide van Maslow.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 12:07 schreef Wolken het volgende:
Het is wel imo een onderdeel van je ontwikkeling of je deze basis dingen weet. Dat jij het anders zie is jouw eigen opvatting, net zoals dit de mijne is.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 12:32 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Wat een ongelooflijk dom voorbeeldAlsof het herkennen van secundaire of tertiare kleuren hoort bij je intelligentie. Sowieso hebben mannen daar meer moeite mee.
Maar dat werkte daardoor dus niet voor je nee?
Doet me denken aan ..quote:Op woensdag 28 augustus 2013 12:39 schreef Hondenbrokken het volgende:
[..]
Ik denk dat je juist een partner moet hebben met ongeveer dezelfde intelligentie als jezelf, maar met kennis van heel andere dingen. Die andere weet dan misschien niet welke kleur 'antraciet' is, maar kent dan weer wel de lagen uit de piramide van Maslow.
Waarom denk je dat het onder primair, secundair en tertiar is verdeeld? Primair is dus de basis.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 12:41 schreef Wolken het volgende:
[..]
Het is wel imo een onderdeel van je ontwikkeling of je deze basis dingen weet. Dat jij het anders zie is jouw eigen opvatting, net zoals dit de mijne is.
Misschien ben ik te laag opgeleid, maar wat zeg je hier nu? Aan de ene kant beweer je dat opleidingsniveau wel van belang is, maar aan de andere kant vind je iemands beroepskeuze belangrijker in die afweging?quote:Op woensdag 28 augustus 2013 12:40 schreef sitting_elfling het volgende:
Men doet wel even heel gemakkelijk over dat 'opleidings' niveau niks zegt.. Beroep zegt mijn inziens wel veel meer.
Hij is niet kleurenblind, hij is gewoon niet zo slimquote:Op woensdag 28 augustus 2013 12:46 schreef Fok-it het volgende:
[..]
Waarom denk je dat het onder primair, secundair en tertiar is verdeeld? Primair is dus de basis.
En als je kleurenblind bent ook onderdeel van je 'ontwikkeling'?
En als de auto ermee stopt, boven op een berg? Wat danquote:Op woensdag 28 augustus 2013 13:00 schreef oLexie het volgende:
Nee, liever niet. Brede interesse maakt een persoon wel interessant omdat je dan communicatievoer hebt. Als ik ergens helemaal in op kan gaan en de persoon naast mij interesseert dat allemaal helemaal niets en gaat liever krabbenvissen kijken op tv of even aan zijn auto sleutelen dan houdt het voor mij al gauw op.
Dat is als je op vakantie gaat ook veel leuker, samen rondtoeren en de omgeving bekennen in plaats van aan het zwembad hangen.
Survivallen! Mooie test voor kennis en creativiteit. Tenzij het naast een dorp gebeurt, dan is de lol er al gauw vanaf.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 13:07 schreef Kleurpotlood het volgende:
[..]
En als de auto ermee stopt, boven op een berg? Wat dan?
Waarschijnlijk eerder:quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 15:52 schreef sturmpie het volgende:
Dit dus, als ze het verder kan compenseren met andere eigenschappen boeit het uiteindelijk niet echt.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 16:02 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Hangt er helemaal van af of je dat belangrijk vind, toch?
Ik ben niet zo van de diepe gesprekken met mijn vriendin, hoor. Soms denk ik wel eens "allemachtig, waarom weet je nou niet wat inflatie is", maar dat is gauw over als we KEIHARD aan het ik besef dat ze me lekker vrij laat, nooit zeurt, niet jaloers is, altijd opgewekt is, enz.
Als iemand écht dom is en inderdaad normale woorden niet begrijpt ed dan loopt het op den duur gewoon stuk. Dat had ik ooit met een ex inderdaad.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 16:11 schreef DarkerThanBlack het volgende:
Uit persoonlijke ervaring kan ik zeggen dat het niet werkt. Ik kon nooit een normaal gesprek met mijn ex voeren, ze vraagt altijd waarom ik van die moeilijke woorden gebruikt en wat al die woorden betekent. Dingen die anderen in 1x begrijpen moet je aan haar uitgebreid uitleggen. Op een gegeven moment begon ik er gewoon aan te irriteren.
Maar daar heb je toch geen enorm hoge intelligentie/ hoge opleiding voor te hebben? Snap de relevantie niet echt. Ik bijvoorbeeld vind het heerlijk om de vakantie heel de tijd in de zee te zijn bij de Golf van Biskaje. /nooffencequote:Op woensdag 28 augustus 2013 13:12 schreef oLexie het volgende:
[..]
Samen survivallen en onze creativiteit testen!
Stiekem onze droom.
Om in een wildernis/zandvlakte/gebergte/ijsvlakte je aan te moeten passen aan de omgeving heb je geen intelligentie nodig? Je hoeft natuurlijk geen master af te hebben, maar je moet wel het vermogen hebben om in te kunnen spelen op de situatie. Een niet helder persoon zou in de jungle misschien wel wat bladeren op de grond leggen en daar op gaan slapen.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 13:15 schreef MrRiot het volgende:
[..]
Maar daar heb je toch geen enorm hoge intelligentie/ hoge opleiding voor te hebben? Snap de relevantie niet echt. Ik bijvoorbeeld vind het heerlijk om de vakantie heel de tijd in de zee te zijn bij de Golf van Biskaje.
Misschien vind ik nieuwsgierigheid ook wel veel belangrijker dan puur intelligentie. Als iemand niet zo slim is maar wel graag veel wil leren over wat hij boeiend vindt is dat wat mij betreft al prima.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 13:15 schreef MrRiot het volgende:
[..]
Maar daar heb je toch geen enorm hoge intelligentie/ hoge opleiding voor te hebben? Snap de relevantie niet echt. Ik bijvoorbeeld vind het heerlijk om de vakantie heel de tijd in de zee te zijn bij de Golf van Biskaje. /nooffence
Nieuwschierigheid en algemene kennis vind ik stukken belangrijker en meer zeggen over iemand dan hoe hoog iemand scoort op een iq test .quote:Op woensdag 28 augustus 2013 13:18 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Misschien vind ik nieuwsgierigheid ook wel veel belangrijker dan puur intelligentie. Als iemand niet zo slim is maar wel graag veel wil leren over wat hij boeiend vindt is dat wat mij betreft al prima.
Het was echt fantastisch!quote:Op woensdag 28 augustus 2013 13:18 schreef oLexie het volgende:
[..]
Om in een wildernis/zandvlakte/gebergte/ijsvlakte je aan te moeten passen aan de omgeving heb je geen intelligentie nodig? Je hoeft natuurlijk geen master af te hebben, maar je moet wel het vermogen hebben om in te kunnen spelen op de situatie. Een niet helder persoon zou in de jungle misschien wel wat bladeren op de grond leggen en daar op gaan slapen.
Verder was ik op vakantie laatst, en we hebben iedere dag wel dingen ondernomen om de omgeving te verkennen. Heb 1 dagje strand gehad.
Nja na dat stomme programma over krabbenvissen komt natuurlijk dat nog stommere programma over hoe te overleven in de wildernisquote:Op woensdag 28 augustus 2013 13:18 schreef oLexie het volgende:
[..]
Om in een wildernis/zandvlakte/gebergte/ijsvlakte je aan te moeten passen aan de omgeving heb je geen intelligentie nodig? Je hoeft natuurlijk geen master af te hebben, maar je moet wel het vermogen hebben om in te kunnen spelen op de situatie. Een niet helder persoon zou in de jungle misschien wel wat bladeren op de grond leggen en daar op gaan slapen.
Verder was ik op vakantie laatst, en we hebben iedere dag wel dingen ondernomen om de omgeving te verkennen. Heb 1 dagje strand gehad.
Dat is ook zeker belangrijk. Algemene kennis sowieso, al vind ik het dan weer niet belangrijk dat een man de kleur antraciet kentquote:Op woensdag 28 augustus 2013 13:27 schreef MrRiot het volgende:
[..]
Nja na dat stomme programma over krabbenvissen komt natuurlijk dat nog stommere programma over hoe te overleven in de wildernis
Maar idd je hebt wel wat intelligentie/creativiteit daarvoor nodig. Maar net zoals de anderen zeggen vind ik het ook veel belangrijker of iemand nieuwsgierig is en gewoon een goede algemene kennis heeft.
Gezien je vorige post over krabben vissen kijken of aan de auto sleutelen durf ik al wel een doos wijn in te zetten dat jij nog geen 2 dagen weet te overleven als je auto er in de middle of nowhere mee ophoudt.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 13:12 schreef oLexie het volgende:
[..]
Survivallen! Mooie test voor kennis en creativiteit. Tenzij het naast een dorp gebeurt, dan is de lol er al gauw vanaf.
Stiekem onze droom.
Ik denk dat het wel goed komt. Je moet trouwens wel heel labiel zijn wil je binnen twee dagen doodgaan, tenzij het een extreem droge omgeving is of je half opengereten bent door een dier.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 13:44 schreef fathank het volgende:
[..]
Gezien je vorige post over krabben vissen kijken of aan de auto sleutelen durf ik al wel een doos wijn in te zetten dat jij nog geen 2 dagen weet te overleven als je auto er in de middle of nowhere mee ophoudt.
Onderschatting, daar begint het al.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 13:46 schreef oLexie het volgende:
[..]
Ik denk dat het wel goed komt. Je moet trouwens wel heel labiel zijn wil je binnen twee dagen doodgaan, tenzij het een extreem droge omgeving is of je half opengereten bent door een dier.
Labiel? Dood door zelfmoord?quote:Op woensdag 28 augustus 2013 13:46 schreef oLexie het volgende:
[..]
Ik denk dat het wel goed komt. Je moet trouwens wel heel labiel zijn wil je binnen twee dagen doodgaan, tenzij het een extreem droge omgeving is of je half opengereten bent door een dier.
Van die mensen die na een paar afleveringen Bear Grylls gezien te hebben denken dat ze overal kunnen overleven. Zet ze 2 uur in de jungle en ze komen er jankend uit. Enige wat ik hoop voor die mensen is dat ze een beetje vadsig zijn, dan hebben ze tenminste nog wat extra lichaamsvet wat ze kunnen verbranden omdat ze geen vreten kunnen vinden.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 13:55 schreef fathank het volgende:
[..]
Onderschatting, daar begint het al.
Wat dacht je van gewoon die hele fucking jungle niet ingaan!quote:Op woensdag 28 augustus 2013 14:01 schreef Kper_Norci het volgende:
[..]
Van die mensen die na een paar afleveringen Bear Grylls gezien te hebben denken dat ze overal kunnen overleven. Zet ze 2 uur in de jungle en ze komen er jankend uit. Enige wat ik hoop voor die mensen is dat ze een beetje vadsig zijn, dan hebben ze tenminste nog wat extra lichaamsvet wat ze kunnen verbranden omdat ze geen vreten kunnen vinden.
Hoe denk je dat tot nu toe onbekende dier- en plantensoorten worden ontdekt? Maar idd, je kan het maar beter aan de professionals over laten.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 14:02 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Wat dacht je van gewoon die hele fucking jungle niet ingaan!
Oh, ging het alleen over vadsige biologen, dan? My bad.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 14:05 schreef Kper_Norci het volgende:
[..]
Hoe denk je dat tot nu toe onbekende dier- en plantensoorten worden ontdekt? Maar idd, je kan het maar beter aan de professionals over laten.
Ik denk ook van: waar gaat dit over..?quote:Op woensdag 28 augustus 2013 14:05 schreef Fes1-2 het volgende:
Topic over niveauverschil aardt uit in discussie over survivalskills
Ja, want hoe hoger je niveau hoe beter je kan overleven natuurlijk...quote:Op woensdag 28 augustus 2013 14:05 schreef Fes1-2 het volgende:
Topic over niveauverschil aardt uit in discussie over survivalskills
Er zit toch wel een kern van waarheid in. Hoogopgeleiden leven langer.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 14:15 schreef BlikjeFris het volgende:
[..]
Ja, want hoe hoger je niveau hoe beter je kan overleven natuurlijk...![]()
Ik wijt mijn verslaving aan roken dan ook volledig aan mijn VMBO opleidingquote:Op woensdag 28 augustus 2013 14:24 schreef Zihuatanejo het volgende:
[..]
Er zit toch wel een kern van waarheid in. Hoogopgeleiden leven langer.
Je hebt in iedere geval de juiste instelling: altijd de schuld buiten jezelf zoeken!quote:Op woensdag 28 augustus 2013 14:25 schreef BlikjeFris het volgende:
[..]
Ik wijt mijn verslaving aan roken dan ook volledig aan mijn VMBO opleiding![]()
Men doet opleidingsniveau af alsof het bijvoorbaat niks zegt. Dat is overdreven. Er zijn nu eenmaal studies waar echt alleen maar slimme gasten zitten.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 12:48 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Misschien ben ik te laag opgeleid, maar wat zeg je hier nu? Aan de ene kant beweer je dat opleidingsniveau wel van belang is, maar aan de andere kant vind je iemands beroepskeuze belangrijker in die afweging?
Persoonlijk vind ik dat intellectueel vermogen meer spreekt uit interesse en bezigheden dan uit wat iemand voor de kost doet. Hier om mij heen tref ik veel ex-corpsballen die de uni met vlag en wimpel hebben afgerond, meestal in bedrijfskundige hoek of rechten. Maar hun interessegeboed reikt niet verder dan vakanties, voetbal en auto's. Snijd een politieke of filosofische discussie aan en ze gaan direct nat. Dat terwijl het echt wel pientere gasten zijn.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 14:49 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Men doet opleidingsniveau af alsof het bijvoorbaat niks zegt. Dat is overdreven. Er zijn nu eenmaal studies waar echt alleen maar slimme gasten zitten.
Maar persoonlijk is beroepskeuze voor mij wel een goede afweging of iemand intelligent is en een beetje mee kan komen in een discussie. Zo heb ik bijv. nog nooit een domme quant bij een bulge bracket gezien.
Nee. Maar als ik bevlogen ben over een bepaald onderwerp dan wil ik dat graag kunnen delen en er wat over uit kan leggen. Als iemand niet de interesse op kan brengen om daar naar te luisteren dan gaat dat leiden tot ergernissen.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 14:51 schreef Lienekien het volgende:
Draait een relatie om mee kunnen komen in een discussie? Dat lijkt mij niet zo belangrijk.
Tja, interesse opbrengen heeft in mijn ogen dan weer minder met een opleidings- of intelligentieniveau te maken.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 14:53 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Nee. Maar als ik bevlogen ben over een bepaald onderwerp dan wil ik dat graag kunnen delen en er wat over uit kan leggen. Als iemand niet de interesse op kan brengen om daar naar te luisteren dan gaat dat leiden tot ergernissen.
Mja, maar ex-corpsballen gladachtige figuren in een pak zijn dan ook niet zo heel intelligentquote:Op woensdag 28 augustus 2013 14:51 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Persoonlijk vind ik dat intellectueel vermogen meer spreekt uit interesse en bezigheden dan uit wat iemand voor de kost doet. Hier om mij heen tref ik veel ex-corpsballen die de uni met vlag en wimpel hebben afgerond, meestal in bedrijfskundige hoek of rechten. Maar hun interessegeboed reikt niet verder dan vakanties, voetbal en auto's. Snijd een politieke of filosofische discussie aan en ze gaan direct nat. Dat terwijl het echt wel pientere gasten zijn.
Als het gaat over breien niet. Maar nu wordt het doodgeredeneerd op details. Het gaat ook niet om welk onderwerp nou precies voor een scheiding der geesten zorgt, maar over dat in algemeenheid iemand met beperkte interesse gewoon geen goede match is voor iemand met een hele brede blik.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 14:54 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Tja, interesse opbrengen heeft in mijn ogen dan weer minder met een opleidings- of intelligentieniveau te maken.
Nee, daar zou ik ook weinig trek in hebben.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 15:01 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Als het gaat over breien niet. Maar nu wordt het doodgeredeneerd op details. Het gaat ook niet om welk onderwerp nou precies voor een scheiding der geesten zorgt, maar over dat in algemeenheid iemand met beperkte interesse gewoon geen goede match is voor iemand met een hele brede blik.
En ook als iemand heel geïnteresseerd bent, als ik iets vertel over astronomie en sterrenkunde (wat mij dan weer mateloos interesseert) en het is duidelijk dat het niet begrepen wordt, dan heeft het ook geen zin.
De vraag was waar je 'niveau' aan af kunt meten. Opleidingsniveau, werk of wat iemand bezighoudt in zijn/haar vrije tijd.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 15:02 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Nee, daar zou ik ook weinig trek in hebben.
Gaat dit nog over 'niveau', eigenlijk?
Ik vind niveau toch echt iets anders dan interesse.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 15:04 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
De vraag was waar je 'niveau' aan af kunt meten. Opleidingsniveau, werk of wat iemand bezighoudt in zijn/haar vrije tijd.
Indd. En als je dan ook je eigen weg neemt kan niemand je inhalen.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 15:05 schreef 3-voud het volgende:
Het leven deelt meer diploma's uit dan je op school kunt vergaren.
Mijn vader is een bouwvakker maar intelligenter dan ik.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 14:49 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Men doet opleidingsniveau af alsof het bijvoorbaat niks zegt. Dat is overdreven. Er zijn nu eenmaal studies waar echt alleen maar slimme gasten zitten.
Maar persoonlijk is beroepskeuze voor mij wel een goede afweging of iemand intelligent is en een beetje mee kan komen in een discussie. Zo heb ik bijv. nog nooit een domme quant bij een bulge bracket gezien.
Dat kan best. Maar er zijn nu eenmaal een handjevol beroepen waar je gewoon echt geen domme figuren tussen hebt zitten.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 15:32 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Mijn vader is een bouwvakker maar intelligenter dan ik.
Maar om nu je 'visvijver' te beperken tot dat handjevol beroepen is ook zo wat.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 15:34 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Dat kan best. Maar er zijn nu eenmaal een handjevol beroepen waar je gewoon echt geen domme figuren tussen hebt zitten.
Dat hangt er dus vanaf wat je zoekt in een relatie. Als een niveauverschil een issue is, en intelligentie, zoek je dus wel in die 'kleinere' visvijver.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 15:36 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Maar om nu je 'visvijver' te beperken tot dat handjevol beroepen is ook zo wat.
Ga jij niet voor second love?quote:Op woensdag 28 augustus 2013 15:38 schreef Lienekien het volgende:
Ik zou trouwens niet graag een profiel moeten maken voor een datingsite. Weet ook niet of ik voor zoiets als e-darling zou gaan.
Moet ik eerst trouwen.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 15:39 schreef Kper_Norci het volgende:
[..]
Ga jij niet voor second love?
Naja, als we het gaan hebben over botsing van neutronen en hoe dat allemaal in elkaar zit zal er ook wel een gradatie van intelligentie in zitten en niet alleen een verschil van interesse.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 16:41 schreef suus78 het volgende:
Mmm als iemand niet kan meepraten over een onderwerp dat jij interessant vindt, dan is dat toch eerder een verschil in interesse. Tenzij ze nergens over kan meepraten dan.
Wat is voor jou heel intelligent dan?quote:Op woensdag 28 augustus 2013 17:04 schreef madeliefff het volgende:
Verschil in opleiding zegt niets. Iemand kan een lage opleiding gedaan hebben en heel intelligent zijn. Voor mij is intelligentie niet zo belangrijk eigenlijk, zo lang iemand maar niet achterlijk is. Ik let meer op andere dingen.
Sterrenkunde wel!! Ik heb er 0 verstand van, maar het heeft wel iets... dat de aarde maar zo'n heel klein stipje is in het heelal. Ik vind het wel indrukwekkend dat bijv. sterren zo ver weg staan dat je je nauwelijks een voorstelling kan maken van hoe ver dat wel niet weg is.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 15:18 schreef Zihuatanejo het volgende:
Ik vind diepgang en interesses van anderen wel leuk, maar ik denk niet dat vrouwen onder indruk zijn als iemand veel kan lullen over sterrenkunde en dinosaurussen. Of zelfs over politiek.
vraag je dat omdat ik zei dat iemand met een lage opleiding slim kan zijn? Sommige mensen houden niet van leren maar zouden een hoog niveau makkelijk aan kunnen. Ik ben dat soort mensen vaak genoeg tegen gekomen . Intelligentie staat voor mij trouwens niet zozeer gelijk aan kennis, maar aan wat iemand met kennis KAN ... Hoe iemand het toepast etc. Want kennis van iets hebben is simpelweg iets uit je hoofd leren.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 17:38 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Wat is voor jou heel intelligent dan?
Er zijn ook niet veel mannen onder de indruk als ik over dinosauriërs lul anders.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 15:18 schreef Zihuatanejo het volgende:
Ik vind diepgang en interesses van anderen wel leuk, maar ik denk niet dat vrouwen onder indruk zijn als iemand veel kan lullen over sterrenkunde en dinosaurussen. Of zelfs over politiek.
Dat is waar. Maar ik denk dat de kans bij mannen minstens 1000keer groter is.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 20:13 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Er zijn ook niet veel mannen onder de indruk als ik over dinosauriërs lul anders.
Je bent een uitzondering (in een positieve zin).quote:Op woensdag 28 augustus 2013 17:51 schreef pietkanarie het volgende:
[..]
Sterrenkunde wel!! Ik heb er 0 verstand van, maar het heeft wel iets... dat de aarde maar zo'n heel klein stipje is in het heelal. Ik vind het wel indrukwekkend dat bijv. sterren zo ver weg staan dat je je nauwelijks een voorstelling kan maken van hoe ver dat wel niet weg is.
Maar dat is offtopic verder.
Hmm, bij mijn opleiding waarin paleontologie voorkomt is de verhouding man/vrouw ongeveer half om half.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 20:18 schreef Zihuatanejo het volgende:
[..]
Dat is waar. Maar ik denk dat de kans bij mannen minstens 1000keer groter is.
Sterrenkunde is dikke shitquote:Op woensdag 28 augustus 2013 17:51 schreef pietkanarie het volgende:
[..]
Sterrenkunde wel!! Ik heb er 0 verstand van, maar het heeft wel iets... dat de aarde maar zo'n heel klein stipje is in het heelal. Ik vind het wel indrukwekkend dat bijv. sterren zo ver weg staan dat je je nauwelijks een voorstelling kan maken van hoe ver dat wel niet weg is.
Maar dat is offtopic verder.
Dat is een leuk iets als je in potentie beide hetzelfde kan leren, maar dat is in de praktijk ook anders..quote:Op woensdag 28 augustus 2013 17:54 schreef Nemeosis het volgende:
Het kan juist ook leuk of opwindend zijn als je je partner iets kan lerenBehalve het feit dat hij/zij je dan slim vindt (en dit goed kan zijn voor je ego) is het leuk als die persoon slimmer wordt dankzij jou. Dit werkt niet als die persoon zo 'niet intelligent is' dat hij/zij het toch niet zal begrijpen wat je zegt
Misschien wel ja, uitzonderingen bevestigen de regelquote:Op woensdag 28 augustus 2013 20:20 schreef Zihuatanejo het volgende:
[..]
Je bent een uitzondering (in een positieve zin).
Als je bedoelt dat het erg interessant is, mee eens!quote:
quote:Op woensdag 28 augustus 2013 21:49 schreef pietkanarie het volgende:
[..]
uitzonderingen bevestigen de regel![]()
Het is vaak meer een gebrek aan interesse voor kunst en cultuur bij mensen met een lagere intelligentie. Ik heb dat wel gehad, je krijgt nooit zo'n interesse erin gestampt.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 17:54 schreef Nemeosis het volgende:
Het kan juist ook leuk of opwindend zijn als je je partner iets kan lerenBehalve het feit dat hij/zij je dan slim vindt (en dit goed kan zijn voor je ego) is het leuk als die persoon slimmer wordt dankzij jou. Dit werkt niet als die persoon zo 'niet intelligent is' dat hij/zij het toch niet zal begrijpen wat je zegt
Want het merendeel van de vrouwen vind sterrenkunde wel interessant?quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 12:21 schreef Frag_adder het volgende:
Een opleidingsniveau is dan ook niet altijd gelijk aan iemands daadwerkelijke niveaueen paar fikse tegenslagen in je jeugd en je opleiding is er al gauw bij ingeschoten hoe intelligent je ook kan zijn.
[..]waardeloos argument
Ik wist ook niet wat antraciet betekende :$quote:Op woensdag 28 augustus 2013 12:07 schreef Wolken het volgende:
Monogaam komt je wel bekend voor?quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 14:13 schreef Springtouw het volgende:
[..]
Ik wist ook niet wat antraciet betekende :$
3e jaar HBO
Dat was nog een woord wat hij niet kende. Er is dus nog hoop voor je.quote:
Monogamie is achterhaald. Maar daar ben jij het zeker niet over eens?quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 14:19 schreef Wolken het volgende:
[..]
Dat was nog een woord wat hij niet kende. Er is dus nog hoop voor je.
Hij kende de betekenis van het woord niet.....quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 14:21 schreef Springtouw het volgende:
[..]
Monogamie is achterhaald. Maar daar ben jij het zeker niet over eens?
Ik dacht dat je iets anders bedoeldequote:Op vrijdag 30 augustus 2013 14:22 schreef Wolken het volgende:
[..]
Hij kende de betekenis van het woord niet.....
Monogamie is iets wat ieder voor zichzelf moet beslissen en per persoon verschilt. Maar dat is weer een andere discussie.quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 14:23 schreef Springtouw het volgende:
[..]
Ik dacht dat je iets anders bedoeldeJe ontweek mijn vraag wel trouwens.
Wat een politiek correct antwoord. Ik laat je nu wel weer met rust ;xquote:Op vrijdag 30 augustus 2013 14:27 schreef Wolken het volgende:
[..]
Monogamie is iets wat ieder voor zichzelf moet beslissen en per persoon verschilt. Maar dat is weer een andere discussie.
Het is algemeen bekend dat mannen niet meer dan twaalf kleuren kennen toch?quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 14:13 schreef Springtouw het volgende:
[..]
Ik wist ook niet wat antraciet betekende :$
3e jaar HBO
Whaha dit inderdaadquote:Op vrijdag 30 augustus 2013 23:01 schreef Pienata het volgende:
[..]
Het is algemeen bekend dat mannen niet meer dan twaalf kleuren kennen toch?
DIT !!!....zo denk ik er ook precies over ja....opleidingsniveau is wel mee te leven en mee om te gaan ook, zijn binnen een relatie wel lastigere dingen te bedenken om te overbruggen.quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 23:29 schreef mooienaamtoch het volgende:
Opleidingsniveau verschil maakt niet zo heel veel uit. Het gaat erom dat we op een lijn zitten en een gesprek kunnen voeren. Dit is niet alleen afhankelijk van het opleidingsniveau maar van veel meer dingen.
Ja want meer kleuren hoef je ook niet te kennen voor praktische redenen.quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 23:01 schreef Pienata het volgende:
[..]
Precies, bedankt dat je het duidelijk maaktquote:Op vrijdag 30 augustus 2013 23:14 schreef pasopikbijt het volgende:
[..]
Whaha dit inderdaadtenzij het een modeontwerper of grafisch vormgever is natuurlijk
Zoals?quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 23:34 schreef F1978 het volgende:
[..]
DIT !!!....zo denk ik er ook precies over ja....opleidingsniveau is wel mee te leven en mee om te gaan ook, zijn binnen een relatie wel lastigere dingen te bedenken om te overbruggen.
Nou het hele samenzijn, zorgen dat je elkaar het naar de zin maakt en wanneer de partner ziek is, aan haar zijde blijven staan..steun geven dus... samen zorgen voor het gevoel dat leven heet.quote:
Waarom is dat eigenlijk?quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 16:00 schreef Willaaam het volgende:
Puur kijkend naar de mensen om me heen;
Vrouw lager opgeleid t.o.v. man gaat over het algemeen goed
Man lager opgeleid t.o.v. vrouw gaat over het algemeen fout
Dit, en een gebrek aan (brede) interesse. Mijn ex bijvoorbeeld, kijkt nooit naar het journaal, leest nooit het nieuws. Vakantie was voor hem 2 weken op een strand liggen en niets doen. Niets mis mee, maar op een gegeven moment was ik er wel klaar mee.quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 12:35 schreef Mishu het volgende:
[..]
Het is vaak meer een gebrek aan interesse voor kunst en cultuur bij mensen met een lagere intelligentie. Ik heb dat wel gehad, je krijgt nooit zo'n interesse erin gestampt.
Ik denk meer dat een man zich toch onbewust aangetast voelt in zijn positiequote:Op zaterdag 31 augustus 2013 15:17 schreef ejfaar het volgende:
[..]
Omdat vrouwen dan een soort tiran worden
Wat mij betreft wel ja, ik zou precies daar last van hebben. Ik wil meer verdienen, op zijn minst soms slimmer zijn en een grotere auto hebben dan m'n vriendin.quote:Op zaterdag 31 augustus 2013 19:33 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Ik denk meer dat een man zich toch onbewust aangetast voelt in zijn positie
Dat soort denkwijzen zijn tegenwoordig nogal achterhaald, maar onbewust vanuit een soort oergevoel voel je je tóch aangetast in je positie. Dat het gevoel van mannelijkheid een deuk oploopt als je vrouw beter presteert op de arbeidsmarkt.
Ik nodig mannen uit om te reagerenheb ik gelijk of niet?
Wat is er zo boeiend aan kunst en cultuur dat het zo'n punt wordt?quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 12:35 schreef Mishu het volgende:
[..]
Het is vaak meer een gebrek aan interesse voor kunst en cultuur bij mensen met een lagere intelligentie. Ik heb dat wel gehad, je krijgt nooit zo'n interesse erin gestampt.
De vraag is niet aan mij gericht, maar toch: kunst en cultuur zorgt er ook voor dat je je sociaal ontwikkelt. Vind ik (al zijn er ook vele andere manieren om je sociaal te ontwikkelen, het is niet essentieel). Bijvoorbeeld theatervoorstellingen zijn dan wel fictief, maar het geeft toch een indruk van de leefwereld van een persoon met bijvoorbeeld een ziekte/handicap/persoonlijkheidsstoornis.quote:Op zondag 1 september 2013 12:32 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
Wat is er zo boeiend aan kunst en cultuur dat het zo'n punt wordt?
Het kan bijdragen dat zeker, het één van de manieren om je te ontwikkelen, of in iedergeval kennis te nemen van, want het echte ontwikkelen omhelst meer dan alleen kennis nemen van, maar denk ik juist een mentaliteit verandering ten opzichte van de wereld om je heen. Plus het is een vorm van vermaak natuurlijk.quote:Op zondag 1 september 2013 12:49 schreef pietkanarie het volgende:
[..]
De vraag is niet aan mij gericht, maar toch: kunst en cultuur zorgt er ook voor dat je je sociaal ontwikkelt. Vind ik (al zijn er ook vele andere manieren om je sociaal te ontwikkelen, het is niet essentieel). Bijvoorbeeld theatervoorstellingen zijn dan wel fictief, maar het geeft toch een indruk van de leefwereld van een persoon met bijvoorbeeld een ziekte/handicap/persoonlijkheidsstoornis.
Andere, vrolijke stukken kunnen juist weer inspireren om zelf wat optimistischer tegen dingen aan te kijken.
Ik heb kunst en cultuur ook echt in mijn opvoeding meegekregen, net zoals lezen.
Maar ik snap dat mensen soms niet veel met kunst & cultuur hebben. Dat zijn waarschijnlijk meer de doeners of meer gericht op het nu, i.p.v. naar iets te kijken wat op dat moment alleen in een fantasiewereld voor je aan de orde is.
Beter zorg je dat je tevreden en gelukkig in het leven wordt, dat is het enige wat telt eigenlijk.quote:Op zondag 1 september 2013 15:11 schreef Mishu het volgende:
Idd het is onderdeel van een 'intellectuele' opvoeding. Jezelf verrijken in welk opzicht dan ook vind ik erg belangrijk. Weten hoe de maatschappij in elkaar zit en waar het vandaan komt. Nadenken over de diepere dingen in het leven.
De vraag is alleen of je daarvoor echt een theatervoorstelling nodig hebt, althans, als het gaat om fantasiewereld. Een groot filmliefhebber kan zich net zo goed mee laten zuigen in het verhaal en de artistieke boodschap van de filmregisseur begrijpen. Het verschil is alleen dat personen die graag naar het theater gaan eerder als intellectueel worden beschouwd als bijvoorbeeld filmliefhebbers.quote:Op zondag 1 september 2013 12:49 schreef pietkanarie het volgende:
De vraag is niet aan mij gericht, maar toch: kunst en cultuur zorgt er ook voor dat je je sociaal ontwikkelt. Vind ik (al zijn er ook vele andere manieren om je sociaal te ontwikkelen, het is niet essentieel). Bijvoorbeeld theatervoorstellingen zijn dan wel fictief, maar het geeft toch een indruk van de leefwereld van een persoon met bijvoorbeeld een ziekte/handicap/persoonlijkheidsstoornis.Andere, vrolijke stukken kunnen juist weer inspireren om zelf wat optimistischer tegen dingen aan te kijken.Ik heb kunst en cultuur ook echt in mijn opvoeding meegekregen, net zoals lezen. Maar ik snap dat mensen soms niet veel met kunst & cultuur hebben. Dat zijn waarschijnlijk meer de doeners of meer gericht op het nu, i.p.v. naar iets te kijken wat op dat moment alleen in een fantasiewereld voor je aan de orde is.
Uiteindelijk valt en staat alles in een relatie met incasseringsvermogen.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 15:46 schreef Nemeosis het volgende:
Noem eens voorbeelden van die "diepere dingen in het leven"quote:Op zondag 1 september 2013 15:11 schreef Mishu het volgende:
Idd het is onderdeel van een 'intellectuele' opvoeding. Jezelf verrijken in welk opzicht dan ook vind ik erg belangrijk. Weten hoe de maatschappij in elkaar zit en waar het vandaan komt. Nadenken over de diepere dingen in het leven.
Wat is voor jou niveau dan?quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 17:08 schreef ejfaar het volgende:
Ikzelf wil gewoon met iemand op niveau kunnen praten. Of ze hoogopgeleid is maakt me dan niet eens zoveel uit. Er zijn ook wel meiden waarmee je op niveau kan praten maar niet hoogopgeleid zijn. Nu denk ik wel dat dat voor het gros niet geldt, maar ik zou iemand niet bij voorbaat afwijzen op opleidingsniveau, wel op denkniveau.
Dat laatste is wat mij betreft inderdaad onterecht. Ik zie intellectueel als een bereidheid tot nadenken/verdiepen. Een filmliefhebber valt daar net zo goed onder vind ik.quote:Op maandag 2 september 2013 10:07 schreef Nemeosis het volgende:
[..]
De vraag is alleen of je daarvoor echt een theatervoorstelling nodig hebt, althans, als het gaat om fantasiewereld. Een groot filmliefhebber kan zich net zo goed mee laten zuigen in het verhaal en de artistieke boodschap van de filmregisseur begrijpen. Het verschil is alleen dat personen die graag naar het theater gaan eerder als intellectueel worden beschouwd als bijvoorbeeld filmliefhebbers.
Een studie schuld van 75.000. Jaquote:Op woensdag 4 september 2013 17:47 schreef Incognitoman het volgende:
Hoi TS,
Alsof opleiding iets met intelligentie te maken heeft (in mijn geval niet), ik heb alleen een VMBO-T diploma maar wel een IQ van 136 (professioneel getest bij een overheidsinstantie), dan zou ik makkelijk aan de universiteit kunnen beginnen met mijn inmiddels 25 jaar. Of ik daar wordt aangenomen is een tweede, of ik daar zin in heb is een derde. Ik heb weinig zin in een studieschuld van ¤75.000,-. Even weer on-topic...>>>
Desalniettemin zou ik een vriendin die minder intelligent is niet ambiëren, omdat het gespreksniveau oersaai is voor beiden en dus de relatie oersaai wordt. Je moet elkaar immers begrijpen voordat je aan een serieuze relatie kan beginnen.
Bedankt voor dit leuke topic.
Groeten!
Wat goed dat je iemand kan beledigen, heel knap en sarcastisch, het is gewoon een feit hoor, ik haal namelijk een vriend aan in mijn opmerking. Ga jij ook maar doen alsof je slim bent. Iemand kan meerdere opleidingen gevolgd hebben maar nog wel een schuld hebben van de vorige opleiding? Zo kom je dus op een hoog bedrag uit......Maar goed, je hebt niet voor niks een plaatje van een badeend, dat is jouw IQ namelijk.quote:Op woensdag 4 september 2013 18:00 schreef Mishu het volgende:
[..]
Een studie schuld van 75.000. JaEcht slim ben je hoor. Veel kennis van zaken ook.
Een IQ van 136 hebben maar te dom zijn om te realiseren dat opleidingsniveau meer zegt over doorzettingsvermogen dan intelligentie.quote:Op woensdag 4 september 2013 17:47 schreef Incognitoman het volgende:
Alsof opleiding iets met intelligentie te maken heeft (in mijn geval niet), ik heb alleen een VMBO-T diploma maar wel een IQ van 136 (professioneel getest bij een overheidsinstantie), dan zou ik makkelijk aan de universiteit kunnen beginnen met mijn inmiddels 25 jaar. Of ik daar wordt aangenomen is een tweede, of ik daar zin in heb is een derde. Ik heb weinig zin in een studieschuld van ¤75.000,-. Even weer on-topic...>>>
Het is ook een Troll. Had je niet in de gaten toch?quote:Op woensdag 4 september 2013 19:49 schreef BadObsession het volgende:
[..]
Een IQ van 136 hebben maar te dom zijn om te realiseren dat opleidingsniveau meer zegt over doorzettingsvermogen dan intelligentie.
Bovendien is een studieschuld van 75.000 euro zwaar overdreven.
Met een studieschuld van 75000 moet je wel heel erg de bloemetjes buiten gezet hebben hoor hahaquote:Op woensdag 4 september 2013 17:47 schreef Incognitoman het volgende:
Hoi TS,
Desalniettemin zou ik een vriendin die minder intelligent is niet ambiëren, omdat het gespreksniveau oersaai is voor beiden en dus de relatie oersaai wordt. Je moet elkaar immers begrijpen voordat je aan een serieuze relatie kan beginnen.
Bedankt voor dit leuke topic.
Groeten!
quote:Op woensdag 4 september 2013 18:10 schreef Incognitoman het volgende:
[..]
Wat goed dat je iemand kan beledigen, heel knap en sarcastisch, het is gewoon een feit hoor, ik haal namelijk een vriend aan in mijn opmerking. Ga jij ook maar doen alsof je slim bent. Iemand kan meerdere opleidingen gevolgd hebben maar nog wel een schuld hebben van de vorige opleiding? Zo kom je dus op een hoog bedrag uit......Maar goed, je hebt niet voor niks een plaatje van een badeend, dat is jouw IQ namelijk.
Val me alsjeblieft niet lastig met nog zo'n domme opmerking.
Groetjes!
Niveau kan je opdelen in 2 dingen:quote:Op woensdag 28 augustus 2013 15:04 schreef Mystikvm het volgende:
De vraag was waar je 'niveau' aan af kunt meten. Opleidingsniveau, werk of wat iemand bezighoudt in zijn/haar vrije tijd.
Ik zag laatst bij DWDD een hoogleraar (V) economie. Nog nooit heb ik iemand ZOVEEL ONZIN horen uitkramen. Ze wist niet eens het verschil tussen diagnose en behandeling..quote:Op woensdag 28 augustus 2013 15:34 schreef sitting_elfling het volgende:
Dat kan best. Maar er zijn nu eenmaal een handjevol beroepen waar je gewoon echt geen domme figuren tussen hebt zitten.
100% waarquote:Op donderdag 12 september 2013 09:21 schreef Ouder1 het volgende:
[quote]Op donderdag 12 september 2013 09:21 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Niveau kan je opdelen in 2 dingen:
A) Intelligentie en algemene kennis
B) Manieren en normen en waarden.
Dan kan je ze gaan meten
A) Een IQ test en gesprekken. IQ en algemene kennis zijn namelijk ook twee verschillende dingen. Een computer (IQ) kan nog zo goed zijn, als je er niets in stopt komt er ook niets uit.
..........................
aan gehecht en behoor je tot de 'uperclass' wanneer je je weet te gedragen. In Nederland vinden we de inhoud van je portemonnee belangrijker.
Je kunt niet 'slimmer worden'. Zucht. Je kunt hooguit meer kennis verzamelen. Je intelligentie staat wel zo'n beetje vast rond je puberteit.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 17:54 schreef Nemeosis het volgende:
Economie .. tjsah .. daar roep je ook watquote:Op donderdag 12 september 2013 09:26 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Ik zag laatst bij DWDD een hoogleraar (V) economie. Nog nooit heb ik iemand ZOVEEL ONZIN horen uitkramen. Ze wist niet eens het verschil tussen diagnose en behandeling..En maar vol enthousiasme onzin blijven roeptoeteren. My God.
Ik schaamde me voor mijn sekse.
Slimheid zit 'm ook in vaardigheden en die kun je ontwikkelen en leren gebruiken. Dus dat je hooguit meer kennis kunt vergaren, daar ben ik het niet mee eens.quote:Op donderdag 12 september 2013 09:35 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Je kunt niet 'slimmer worden'. Zucht. Je kunt hooguit meer kennis verzamelen. Je intelligentie staat wel zo'n beetje vast rond je puberteit.
Zie het als een pc. De hardware en software bepalen wat de pc kan (intelligentie, slim-dom). De informatie invoer bepaalt wat er dankzij die hard en software uit komt. Intelligentie bepaalt wat je met kennis kunt.
Jij kan jezelf nu super intelligent vinden omdat je net bent begonnen aan een hbo opleiding.. maar dat je je niet verdiept hebt in die opleiding is werkelijk super dom. En willen gaan samenwonen zonder je daar verder in verdiept te hebben is nu ook niet bijster intelligent.
Waar ik me altijd mateloos aan erger zijn discussies waarin men niet weet waar men over discuzeurt omdat men de juiste betekenissen van de kernwoorden niet kent.quote:Op donderdag 12 september 2013 10:16 schreef Lienekien het volgende:
Slimheid zit 'm ook in vaardigheden en die kun je ontwikkelen en leren gebruiken. Dus dat je hooguit meer kennis kunt vergaren, daar ben ik het niet mee eens.
Ik heb mijn post weggehaald omdat ik geen zin heb in een discussie met je.quote:Op donderdag 12 september 2013 10:46 schreef Ouder1 het volgende:
Nee Lieneke (verwijderde post), snelheid van begrip valt niet te trainen. Inzicht in bekende processen wel.. maar dat is weer een vaardigheid.
Dat kan ik respecteren.quote:Op donderdag 12 september 2013 10:47 schreef Lienekien het volgende:
Ik heb mijn post weggehaald omdat ik geen zin heb in een discussie met je.
Ik vind dat filmhuis films niet per se heel veel te maken hebben met welke opleiding/niveau wat iemand deed/doet. Het is een interesse, maar ben het wel met je eens dat in zekere mate die films kwalitatief vaak goed zijn en meer "niveau" bevatten.quote:Op vrijdag 6 september 2013 22:00 schreef RunForrestRun het volgende:
Mijn ex was bijna even hoogopgeleid als ik (hij HBO, ik uni), maar had totaal geen algemene kennis en was ook helemaal niet geïnteresseerd in de wereld.
Mijn huidige vriend is stratenmaker met een vmbo-diploma, maar met hem kan ik een stuk beter praten. Ook al vind hij niet alle dingen die ik leuk vind leuk en snapt hij niet want ik zo leuk vond aan bijvoorbeeld die filmhuisfilm, hij vraagt er altijd wel naar en wil altijd meer weten over het een of ander.
Dus interesse in elkaar (wat doet de ander, waar is de ander in geïnteresseerd) en kennis van de wereld is in mijn ogen een stuk belangrijker dan niveau.
Maar het gaat er toch niet om dat die jongen de kleur antraciet niet kende, het gaat erom dat hij van het hele begrip "antraciet" nog nooit heeft gehoord, en dat vind ik best getuigen van een gebrek aan algemene ontwikkeling. Ik bedoel, kachel, kolen, antracietkooltjes, antracietkleurig, zelfs al heb je die kleur nooit gezien, dan kun je je er toch een voorstelling bij maken in welke hoek je het zoeken moet.quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 23:01 schreef Pienata het volgende:
[..]
Maar wat denk je dan van vermoeiende discussies waarin je bijv. iets dat je bezighoudt met je minder intelligente partner probeert te bespreken, en hij/zij maar half kan volgen waar je het over hebt, kwaad wordt/gaat huilen, denken dat je hem/haar de schuld geeft en er vervolgens iets bij gaat halen dat maar zijdelings te maken heeft met het onderwerp dat jij probeerde aan te snijden?quote:Op maandag 2 september 2013 14:21 schreef GekkePoes het volgende:
Er moet wel een beetje iets zijn wat je met elkaar laat praten over dingen, een keertje het niet met elkaar eens zijn is ook wel een keer goed. En een partner die elke beginnende discussie al meteen beatntwoord met "Oh ja je hebt gelijk..." en dan is het weer stil voor de rest van de avond. moet je ook niet hebben.
Haha, alstjeblieft.quote:Op donderdag 12 september 2013 09:35 schreef Ouder1 het volgende:
Je kunt niet 'slimmer worden'. Zucht. Je kunt hooguit meer kennis verzamelen. Je intelligentie staat wel zo'n beetje vast rond je puberteit.Zie het als een pc. De hardware en software bepalen wat de pc kan (intelligentie, slim-dom). De informatie invoer bepaalt wat er dankzij die hard en software uit komt. Intelligentie bepaalt wat je met kennis kunt.Jij kan jezelf nu super intelligent vinden omdat je net bent begonnen aan een hbo opleiding.. maar dat je je niet verdiept hebt in die opleiding is werkelijk super dom. En willen gaan samenwonen zonder je daar verder in verdiept te hebben is nu ook niet bijster intelligent.
Laat hem/haar zich toch gewoon nog even lekker groots voelen, net als de meeste posters in dit topicquote:Op donderdag 12 september 2013 16:10 schreef Nemeosis het volgende:
[..]
Haha, alstjeblieft.
zeg dan gewoon niks
Ai.. lastig hé, zo'n spiegel.quote:Op donderdag 12 september 2013 16:10 schreef Nemeosis het volgende:
Haha, alstjeblieft.
zeg dan gewoon niks
Om dan toch de moeite te nemen om daadwerkelijk in te gaan op deze onzin:quote:
Ach, nog zo'n nitwitquote:Op donderdag 12 september 2013 16:50 schreef Nemeosis het volgende:
Dat verhaal over dat je niet 'slimmer' kan worden, daar ben ik het ook niet mee eens aangezien je bepaalde inzichten en vaardigheden kunt ontwikkelen gedurende je hele leven, maar goed dat is waarschijnlijk een verschil van mening/inzicht tussen ons.
quote:Op donderdag 12 september 2013 10:37 schreef Ouder1 het volgende:
• slim
intelligent, snel van begrip
• intelligent
met een goed verstand of daarvan blijk gevend
• intelligentie
Het probleem oplossend vermogen.
• verstand
Het vermogen om rationeel te denken
• kennis
wat je weet of hebt geleerd
• vaardigheid
het vermogen om een handeling bekwaam uit te voeren
• niveau
de rang in een hiërarchie
Waarom start je dit OP ?quote:Op donderdag 12 september 2013 16:50 schreef Nemeosis het volgende:
Verder heb ik nooit gezegd dat ik mezelf als 'heel intelligent' beschouw
Kennelijk dus weer een vooroordeel.quote:
Dan zal dat niveau verschil wel zitten in haar hogere EQ,quote:Op donderdag 12 september 2013 17:05 schreef Nemeosis het volgende:
Tijdens gesprekken merk ik een klein niveauverschil tussen mij en mijn partner, vandaar het idee voor het starten van dit topic. Dit is niet lullig maar gewoon de waarheid. Dit wil niet zeggen dat dit meteen betekent dat ik heel intelligent ben.
Geef eens een voorbeeld.quote:Op donderdag 12 september 2013 17:05 schreef Nemeosis het volgende:
Tijdens gesprekken merk ik een klein niveauverschil tussen mij en mijn partner, vandaar het idee voor het starten van dit topic. Dit is niet lullig maar gewoon de waarheid.
Damn, dit had ik gemist.quote:Op donderdag 12 september 2013 09:21 schreef Ouder1 het volgende:
TS heeft vmbo gedaan, net als zijn vriendin. Hij heeft MBO afgemaakt en zit sinds 2 weken op het HBO waar hij weer vanaf wil omdat hij het niet leuk vindt. Zijn vriendin is jonger en zit nog op het MBO. En dan heeft hij het lef om zo'n OP te starten
Woordenschat, inzicht in oorzaak & gevolg, algemene kennisquote:
Dus jij denkt dat ik dit OP start omdat het mij dwars zit? Misschien was het puur uit nieuwsgierigheid.quote:Op donderdag 12 september 2013 17:17 schreef Ouder1 het volgende:
Dan zal dat niveau verschil wel zitten in haar hogere EQ,Waar het hart van vol zit stroomt de mond van over. Wanneer het jou niets uitmaakt start je er geen OP over. Normale vriendjes met samenwoonplannen bespreken het ""lagere"" intellectuele niveau van hun vriendinnetje niet in het openbaar en zeker niet als een potentieel relatieprobleem. p.s. Ik heb wo, mijn vriend lbo en het zal mij mijn reet roesten.
Mbo en vmbo is wel een verschil.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 15:49 schreef Plantagehouder het volgende:
Vmbo vs mbo is toch geen niveauverschil, hooguit een leeftijdsverschil
Nam hij dan wel dingen van jou aan, ik bedoel, respecteerde hij wel dat jij het beter begreep? Of hield hij halsstarrig vast aan verkeerde denkbeelden, ideologieën en keuzes? En had hij dan wel compenserende kwaliteiten?quote:Op woensdag 18 september 2013 05:36 schreef Wildervankstertje het volgende:
Ik heb zelf MBO niveau, relatie gehad met iemand die het IVBO niet had afgemaakt omdat dat te moeilijk was, ging in begin goed maar op den duur steeds problemen. Moest hem dingen wel 10x uitleggen soms en dan snapte die het nog niet. Kon helemaal niks zelf, pappie en mammie deden alles voor hem. Hij wilde ook niks leren want dat kon die toch niet zei die dan, en hij had pappie en mammie dus hij hoefde zelf niks te weten/kunnen.
quote:Op woensdag 18 september 2013 01:31 schreef RickoKun het volgende:
Ik ervaar et soms wel. En dan bijv. Met het kijken naar films (lange films vindt ze niet leuk, moet ze zich tveel concentreren).
Ook in mijn humor, waarin ik nog sarcastisch kan doen. Maar ook erg pijnlijk in zaken als algemene ontwikkeling.
Kom op man, iedereen weet toch wat "au revoir" betekent.
Ik heb een een discussie met mijn ex gehad... We waren uit geweest en zij had behoorlijk veel zin, maar ik wist dat zij in de eerste week van haar strip (de pil) 2x de pil had uitgekotst. Dus uiteindelijk hadden we een discussie of je wel of niet zwanger kon worden en zij beweerde dat dit niet het geval was als ik in niet in haar zou komen. Haar leraar zou dat hebben gezegd... uhuhquote:Op woensdag 18 september 2013 01:31 schreef RickoKun het volgende:
Ik ervaar et soms wel. En dan bijv. Met het kijken naar films (lange films vindt ze niet leuk, moet ze zich tveel concentreren).
Ook in mijn humor, waarin ik nog sarcastisch kan doen. Maar ook erg pijnlijk in zaken als algemene ontwikkeling.
Kom op man, iedereen weet toch wat "au revoir" betekent.
Ik kan eigenlijk maar één setting bedenken waarin een leraar zoiets zou zeggen.quote:Op woensdag 18 september 2013 11:05 schreef Anton91 het volgende:
Haar leraar zou dat hebben gezegd... uhuh
quote:Op woensdag 18 september 2013 11:31 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Ik kan eigenlijk maar één setting bedenken waarin een leraar zoiets zou zeggen.
Dit.quote:Op woensdag 18 september 2013 11:31 schreef Cracka-ass het volgende:
Ik kan eigenlijk maar één setting bedenken waarin een leraar zoiets zou zeggen.
Dat heeft niks te maken met haar intelligentie, ze was gewoon hartstikke geil en dacht niet meer rationeel na. Neuken was haar enige doel en ze wilde jou daar in meekrijgen.quote:Op woensdag 18 september 2013 11:05 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Ik heb een een discussie met mijn ex gehad... We waren uit geweest en zij had behoorlijk veel zin, maar ik wist dat zij in de eerste week van haar strip (de pil) 2x de pil had uitgekotst. Dus uiteindelijk hadden we een discussie of je wel of niet zwanger kon worden en zij beweerde dat dit niet het geval was als ik in niet in haar zou komen. Haar leraar zou dat hebben gezegd... uhuh
Van sex is het niet gekomen en dat zal met haar gelukkig ook nooit meer gebeuren haha.
quote:1. Naturalist Intelligence (“Nature Smart”)
Designates the human ability to discriminate among living things (plants, animals) as well as sensitivity to other features of the natural world (clouds, rock configurations). This ability was clearly of value in our evolutionary past as hunters, gatherers, and farmers; it continues to be central in such roles as botanist or chef. It is also speculated that much of our consumer society exploits the naturalist intelligences, which can be mobilized in the discrimination among cars, sneakers, kinds of makeup, and the like.
2. Musical Intelligence (“Musical Smart”)
Musical intelligence is the capacity to discern pitch, rhythm, timbre, and tone. This intelligence enables us to recognize, create, reproduce, and reflect on music, as demonstrated by composers, conductors, musicians, vocalist, and sensitive listeners. Interestingly, there is often an affective connection between music and the emotions; and mathematical and musical intelligences may share common thinking processes. Young adults with this kind of intelligence are usually singing or drumming to themselves. They are usually quite aware of sounds others may miss.
3. Logical-Mathematical Intelligence (Number/Reasoning Smart)
Logical-mathematical intelligence is the ability to calculate, quantify, consider propositions and hypotheses, and carry out complete mathematical operations. It enables us to perceive relationships and connections and to use abstract, symbolic thought; sequential reasoning skills; and inductive and deductive thinking patterns. Logical intelligence is usually well developed in mathematicians, scientists, and detectives. Young adults with lots of logical intelligence are interested in patterns, categories, and relationships. They are drawn to arithmetic problems, strategy games and experiments.
4. Existential Intelligence
Sensitivity and capacity to tackle deep questions about human existence, such as the meaning of life, why do we die, and how did we get here.
5. Interpersonal Intelligence (People Smart”)
Interpersonal intelligence is the ability to understand and interact effectively with others. It involves effective verbal and nonverbal communication, the ability to note distinctions among others, sensitivity to the moods and temperaments of others, and the ability to entertain multiple perspectives. Teachers, social workers, actors, and politicians all exhibit interpersonal intelligence. Young adults with this kind of intelligence are leaders among their peers, are good at communicating, and seem to understand others’ feelings and motives.
6. Bodily-Kinesthetic Intelligence (“Body Smart”)
Bodily kinesthetic intelligence is the capacity to manipulate objects and use a variety of physical skills. This intelligence also involves a sense of timing and the perfection of skills through mind–body union. Athletes, dancers, surgeons, and craftspeople exhibit well-developed bodily kinesthetic intelligence.
7. Linguistic Intelligence (Word Smart)
Linguistic intelligence is the ability to think in words and to use language to express and appreciate complex meanings. Linguistic intelligence allows us to understand the order and meaning of words and to apply meta-linguistic skills to reflect on our use of language. Linguistic intelligence is the most widely shared human competence and is evident in poets, novelists, journalists, and effective public speakers. Young adults with this kind of intelligence enjoy writing, reading, telling stories or doing crossword puzzles.
8. Intra-personal Intelligence (Self Smart”)
Intra-personal intelligence is the capacity to understand oneself and one’s thoughts and feelings, and to use such knowledge in planning and directioning one’s life. Intra-personal intelligence involves not only an appreciation of the self, but also of the human condition. It is evident in psychologist, spiritual leaders, and philosophers. These young adults may be shy. They are very aware of their own feelings and are self-motivated.
9. Spatial Intelligence (“Picture Smart”)
Spatial intelligence is the ability to think in three dimensions. Core capacities include mental imagery, spatial reasoning, image manipulation, graphic and artistic skills, and an active imagination. Sailors, pilots, sculptors, painters, and architects all exhibit spatial intelligence. Young adults with this kind of intelligence may be fascinated with mazes or jigsaw puzzles, or spend free time drawing or daydreaming.
Ik zou nooit een relatie willen met een voetbalfan. Dus zo zie je maar weer.quote:Op woensdag 18 september 2013 14:26 schreef feyenoordfan92 het volgende:
Altijd trekken dit soort topics weer van die banjo's die geen mogelijkheid onbenut laten om van de daken te schreeuwen dat opleidingsniveau niks uitmaakt. Waarschijnlijk omdat ze zelf laag op de educatieve ladder staan, maar die persoonlijke aanval even terzijde. Natuurlijk zegt het wel iets; opleidingsniveau is nu eenmaal de belangrijkste representant van intelligentie. En natuurlijk, er zijn zat mensen die 'het makkelijk hadden aangekund als ze hun best hadden gedaan', maar zo'n uitspraak is natuurlijk een nog groter zwaktebod, daar gebrek aan ambitie, doelgerichtheid en doorzettingsvermogen nog onaantrekkelijkere eigenschappen zijn.
Voor mij is het persoonlijk zeer belangrijk, aangezien ik een echte analytische denker ben. Waar het ook over gaat, van het laatste voetbalnieuws tot onderlinge sociale verhoudingen tussen mensen in het dagelijks leven, immer heb ik de behoefte om hier een algemene schets van te maken, een tendens te duiden, dit in een grotere context te plaatsen etc. Een dergelijk denkpatroon wil ik ook in zekere mate terugzien in een partner en zo'n denkpatroon gaat nu eenmaal vaak hand in hand met het niveau van de opleidingen die je hebt genoten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |