En mocht je al verder willen kijken is er: FOT / [Expert] Richting je eigen bedrijf?quote:- soort camera
- soort lens
- ISO
- sluitertijd
- diafragma
- EV bias
- flits ja of nee
Ik heb dat afgelopen week in Parijs ook gehad. Dus heb continue mijn camera staan instellen. Op sommige momenten baalde ik even dat ik geen compact camera meer heb.quote:Op zondag 11 augustus 2013 22:26 schreef Puala het volgende:
Ik bevind me in mijn eigen ogen nog op het randje beginner - gevorderde. Maar de meeste dingen weet ik wel toe te passen. Waar ik tegen aan loop is dat ik niet goed weet hoe je het beste resultaat uit je camera kan halen. Ofwel, ik weet te weinig technische dingen van mijn lens () en te weinig van mijn camera.
Bijv. afgelopen weekend ging ik met Merlijn op pad naar verschillende Urbex locaties. Normaal zet ik mijn camera op M en stel ik alles automatisch in. Alleen daar zon-schaduw of binnen-buiten. Help. Hoe ga ik daar mee om?![]()
* Puala geeft maar eerlijk toe dat ze haar camera op P heeft gezet en zich enkel op de ISO instellingen heeft gefocust
Hoe zouden jullie dat doen? Kano had net iets over de AV stand en dan zelf diafragma regelen. Is dat de oplossing? Ik weet hoe ik hem zelf in moet stellen, maar stom genoeg kon ik hier niet mee omgaan![]()
In sommige situaties vind ik het echt niet erg om gebruik te maken van de P stand of AV (diafragma) of TV (sluitertijd) stand. Soms heb je gewoon geen tijd om alles helemaal op manual in te stellen. Of je moet een situatie zo goed kunnen inschatten dat je het ineens goed hebt. Ik persoonlijk werk veel op de AV stand. Weet niet hoe de rest dit doet....quote:Op maandag 12 augustus 2013 08:02 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Ik heb dat afgelopen week in Parijs ook gehad. Dus heb continue mijn camera staan instellen. Op sommige momenten baalde ik even dat ik geen compact camera meer heb.
Maar het hoort er bij denk ik ^^
Had gelukkig aardig wat tijd had iemand bij die van ieder detail ontzettend veel foto's wou hebben ^^ ben zelf meestal wat sneller klaar.quote:Op maandag 12 augustus 2013 08:12 schreef RikH het volgende:
[..]
In sommige situaties vind ik het echt niet erg om gebruik te maken van de P stand of AV (diafragma) of TV (sluitertijd) stand. Soms heb je gewoon geen tijd om alles helemaal op manual in te stellen. Of je moet een situatie zo goed kunnen inschatten dat je het ineens goed hebt. Ik persoonlijk werk veel op de AV stand. Weet niet hoe de rest dit doet....
Ik flits bijna nooit. Kan er ook niet goed mee werken moet ik zeggen. Daar zou ik nog wel wat les in willen krijgen.....quote:Op maandag 12 augustus 2013 08:24 schreef kanovinnie het volgende:
Ik doe eigenlijk alles op av, een enkele keer ga ik naar M als ik een andere belichting wil.
Als ik met mijn flitser werk, werk ik wel op M.
troost jezelf, ik ook nietquote:Op maandag 12 augustus 2013 08:33 schreef RikH het volgende:
[..]
Ik flits bijna nooit. Kan er ook niet goed mee werken moet ik zeggen. Daar zou ik nog wel wat les in willen krijgen.....
okee. Zit er nog een gedachte achter of is het alleen een medeling?quote:
quote:Op maandag 12 augustus 2013 08:44 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
okee. Zit er nog een gedachte achter of is het alleen een medeling?
quote:Op maandag 12 augustus 2013 08:53 schreef Ynske het volgende:
[..]
omdat dat voor mij het makkelijkste werkt. Als ik moet gaan nadenken hoe met andere standen te werken, dat vind ik niet prettig. ik werk vooral op gevoel en dat gaat weer t fijnste bij mij iig met de mstand.
wat ik me afvraag aan de hand van Puala's reactie, waar gaat t mis, heb je de feeling niet of maak je geen gebruik van de meter in je camera en dergelijke dat je last hebt met zon-schaduw situaties. Waar meet je je licht? Wat wil je belicht hebben? Denk je daar voordat je afdrukt over na?
Gebruiken jullie de lichtmeter wel, of gaat dat ook op gevoel?quote:Op maandag 12 augustus 2013 09:13 schreef Stefan het volgende:
Ik werk louter in de M stand, heb graag alles onder controle. Weet niet eens wat ie doet in een andere stand.
Hoe gebruik jij de M stand dan als ik vragen mag?quote:Op maandag 12 augustus 2013 09:13 schreef Stefan het volgende:
Ik werk louter in de M stand, heb graag alles onder controle. Weet niet eens wat ie doet in een andere stand.
My point exactly. Dan doe je alleen maar zelf iets wat de camera beter en sneller kan.quote:Op maandag 12 augustus 2013 09:17 schreef Uncle het volgende:
...Want ik ken mensen die in de M stand schieten en door hun viewfinder kijken en settings aanpassen tot de belichtingsaanduiding aangeeft dat ze goed zitten... dan kun je net zo goed in A of S schieten.
...
Ik stel mijn gewenste F inquote:Op maandag 12 augustus 2013 09:17 schreef Uncle het volgende:
[..]
Hoe gebruik jij de M stand dan als ik vragen mag?
Want ik ken mensen die in de M stand schieten en door hun viewfinder kijken en settings aanpassen tot de belichtingsaanduiding aangeeft dat ze goed zitten... dan kun je net zo goed in A of S schieten.
Anders moet je een lichtmeter gebruiken, trial en error schieten, of een briljante gave hebben lichtintensiteit te kunnen raden (sunny 16 rule)?
ik heb zo goed als nooit de interne lichtmeter op t midden staan.quote:Op maandag 12 augustus 2013 09:17 schreef Uncle het volgende:
[..]
Hoe gebruik jij de M stand dan als ik vragen mag?
Want ik ken mensen die in de M stand schieten en door hun viewfinder kijken en settings aanpassen tot de belichtingsaanduiding aangeeft dat ze goed zitten... dan kun je net zo goed in A of S schieten.
Anders moet je een lichtmeter gebruiken, trial en error schieten, of een briljante gave hebben lichtintensiteit te kunnen raden (sunny 16 rule)?
Belichtmetingsmode is idd heel belangrijk bij het gebruik, en veelal vergeten mensen de opties die daarin zittenquote:Op maandag 12 augustus 2013 09:25 schreef Uncle het volgende:
Ik ben overigens niet anti M hoor. Er zijn wel situaties waar ik in M stand schiet maar dan maak ik meestal eerst een foto in A om de correcte belichting te bepalen en dan neem ik die over naar M mode.
Maar in de meeste gevallen kom ik prima uit door in A te wisselen tussen de metering modes. Van Matrix mode naar center weighted of spotmetering geeft voor mij vrijwel altijd het gewenste resultaat.
Niet helemaal mee eens. Je kan er 2 stops naast zitten en de boel nog rechttrekken.quote:Op maandag 12 augustus 2013 09:31 schreef Stefan het volgende:
Plus dat je in raw je belichting 2 stappen naar boven of onder kunt aanpassen
Ik schiet sowieso flat, neutrale stand, scherpte, contrast op 0, kleurverzadiging op -2quote:Op maandag 12 augustus 2013 09:37 schreef DonJames het volgende:
[..]
Niet helemaal mee eens. Je kan er 2 stops naast zitten en de boel nog rechttrekken.
Die instellingen hebben (volgens mij) geen invloed op je RAW-foto en hebben ook niks te maken met de belichting.quote:Op maandag 12 augustus 2013 09:47 schreef Stefan het volgende:
[..]
Ik schiet sowieso flat, neutrale stand, scherpte, contrast op 0, kleurverzadiging op -2
Is ook de stand waarop ik film
Moet ik voor de krant/website een album maken met 150 of meer dan zet ik de stand portret, scherpte + 4, contrast en verzadiging + 2, dat pas ik niet meer aan maar gaat in 1x door naar Faststone en dan 90 procent verkleinen
Die sunny 16 regel is wel interessant. Snap het alleen nog niet echt. Stel ik het is zonnig... ik zet hem op f16 en iso 100 sluitertijd 1/125... Dit is de uitgangspositie volgens de regel. Wanneer iso naar 200 gaat pas je de sluitertijd ook aan naar 1/200 of wat daar in de buurt ligt. Maar ik wil helemaal geen f16 fotograferen maar bijvoorbeeld f4. Wat is de regel om dan de sluitertijd aan te passen? Zit daar een logisch verband in? En de Ev stand?quote:Op maandag 12 augustus 2013 09:17 schreef Uncle het volgende:
[..]
Hoe gebruik jij de M stand dan als ik vragen mag?
Want ik ken mensen die in de M stand schieten en door hun viewfinder kijken en settings aanpassen tot de belichtingsaanduiding aangeeft da[quote]Op maandag 12 augustus 2013 09:17 schreef Uncle het volgende:
[..]
Hoe gebruik jij de M stand dan als ik vragen mag?
Want ik ken mensen die in de M stand schieten en door hun viewfinder kijken en settings aanpassen tot de belichtingsaanduiding aangeeft dat ze goed zitten... dan kun je net zo goed in A of S schieten.
Anders moet je een lichtmeter gebruiken, trial en error schieten, of een briljante gave hebben lichtintensiteit te kunnen raden (sunny 16 rule)?
Elke stop is een verdubbeling van de sluitertijd denk ik... Dus f16 = 1/125 f11= 1/250 f8 1/500 enzquote:Op maandag 12 augustus 2013 10:10 schreef IrishBastard het volgende:
Het was iets met iedere stap die je in het ene kader maakt (dus iso, f of sluitertijd) moet je ook maken in de andere kaders. Vooral tussen F en sluitertijd, kleinere F is kleinere sluitertijd, want een stap meer licht
Het punt was. Ik zette 1 stap en mijn instellingen hadden gelijk een gigantisch verschil. Dus elke meter die ik liep moest ik mijn camera anders instellen. En met de 10 km die ik toen heb gelopen.. nou ja reken maar uit.quote:Op maandag 12 augustus 2013 08:53 schreef Ynske het volgende:
[..]
omdat dat voor mij het makkelijkste werkt. Als ik moet gaan nadenken hoe met andere standen te werken, dat vind ik niet prettig. ik werk vooral op gevoel en dat gaat weer t fijnste bij mij iig met de mstand.
wat ik me afvraag aan de hand van Puala's reactie, waar gaat t mis, heb je de feeling niet of maak je geen gebruik van de meter in je camera en dergelijke dat je last hebt met zon-schaduw situaties. Waar meet je je licht? Wat wil je belicht hebben? Denk je daar voordat je afdrukt over na?
M is niet áltijd de beste optie. Als de lichtomstandigheden het zelfde blijven (studio/indoor) natuurlijk wel, maar op een dag als gister waar er af en toe wolken voor de zon zijn en het licht dus snel verandert kan de A stand erg fijn werken.quote:Op maandag 12 augustus 2013 09:13 schreef Stefan het volgende:
Ik werk louter in de M stand, heb graag alles onder controle. Weet niet eens wat ie doet in een andere stand.
zijn er echt mensen die een iphone gebruiken om die instellingen in hun dslr te bepalen?quote:Op maandag 12 augustus 2013 10:06 schreef RikH het volgende:
[..]
Die sunny 16 regel is wel interessant. Snap het alleen nog niet echt. Stel ik het is zonnig... ik zet hem op f16 en iso 100 sluitertijd 1/125... Dit is de uitgangspositie volgens de regel. Wanneer iso naar 200 gaat pas je de sluitertijd ook aan naar 1/200 of wat daar in de buurt ligt. Maar ik wil helemaal geen f16 fotograferen maar bijvoorbeeld f4. Wat is de regel om dan de sluitertijd aan te passen? Zit daar een logisch verband in? En de Ev stand?
Op het moment doe ik het op de manier: Trial and error. Ik wil dit toch wel eens beter leren begrijpen. Je hebt ook een app op de iphone: Honey 16. Die geeft aan wat je instellingen moeten zijn. Maar snap de achterliggende gedachte nog niet echt.
Waarom F 5.6 of F8? Mij werd door ik geloof Doodkapje F11 of F12 aangeraden.quote:Op maandag 12 augustus 2013 10:25 schreef Susteren het volgende:
Op f16 zou ik zelf niet schieten trouwens, zou hier het nut niet van inzien. Waarom op een zonnige dag niet gewoon iso 100 (of als het moet 50), f5.6/f8 en dan de sluitertijd hierbij aanpassen?
f16 zal vrijwel altijd minder scherp zijn dan f5.6/f8, het enige voordeel is natuurlijk een groter dof (voor landschappen etc).
Omdat op een f2.8 objectief de sweet spot meestal rond f5.6 ligt, en op een f4 objectief meestal rond f8. Als je (ver) hierboven gaat zitten wordt het objectief alleen maar minder scherpquote:Op maandag 12 augustus 2013 10:30 schreef Puala het volgende:
[..]
Waarom F 5.6 of F8? Mij werd door ik geloof Doodkapje F11 of F12 aangeraden.
Zag de app net staan in de beschrijving van de Sunny 16 rule. Dus zullen vast mensen zijn die dit gebruiken. Op zich niet erg om er wat kennis van te krijgen.quote:Op maandag 12 augustus 2013 10:21 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
zijn er echt mensen die een iphone gebruiken om die instellingen in hun dslr te bepalen?
Het werkt, al is het niet heel precies. Bovendien is "zonnig" in Nederland niet echt hetzelfde als "zonnig" op de Salar de Uyuni..quote:Op maandag 12 augustus 2013 10:14 schreef RikH het volgende:
[..]
Elke stop is een verdubbeling van de sluitertijd denk ik... Dus f16 = 1/125 f11= 1/250 f8 1/500 enz
Maar werkt de methode ook echt?
De EV is gewoon de EV?quote:En hoe verhoud zich dit tot de EV.
Nee maar om nu elke keer met een grijskaart of lichtmeter rond te lopen. Je moet wel iets hebben waar je vanuit kan gaan. Of het ouderwetse trial en error... Ev is gewoon Ev? Wat bedoel je daarmee?quote:Op maandag 12 augustus 2013 10:47 schreef DonJames het volgende:
[..]
Het werkt, al is het niet heel precies. Bovendien is "zonnig" in Nederland niet echt hetzelfde als "zonnig" op de Salar de Uyuni..
[..]
De EV is gewoon de EV?
Hoeft niet. Ik heb een klein geplastificeerd kaartje in m'n portomonee met daarop de diverse EV's en de bijbehorende sluitertijd/diafragmawaarden. Kom je een heel eind mee.quote:Op maandag 12 augustus 2013 10:57 schreef RikH het volgende:
[..]
Nee maar om nu elke keer met een grijskaart of lichtmeter rond te lopen. Je moet wel iets hebben waar je vanuit kan gaan. Of het ouderwetse trial en error...
Wat bedoel je met jouw vraag? Je vraagt "hoe verhoudt zich dit met de EV?" Nou, gewoon. Bij elke EV hoort een specifieke rij sluitertijd/diafragmacombinaties.quote:Ev is gewoon Ev? Wat bedoel je daarmee?
Ik pas zonodig na elke foto aan, net portretten geschoten en steeds weer iso of shutter aangepastquote:Op maandag 12 augustus 2013 10:20 schreef Susteren het volgende:
[..]
M is niet áltijd de beste optie. Als de lichtomstandigheden het zelfde blijven (studio/indoor) natuurlijk wel, maar op een dag als gister waar er af en toe wolken voor de zon zijn en het licht dus snel verandert kan de A stand erg fijn werken.
Terwijl dit in A overbodig isquote:Op maandag 12 augustus 2013 11:07 schreef Stefan het volgende:
[..]
Ik pas zonodig na elke foto aan, net portretten geschoten en steeds weer iso of shutter aangepast
Ja, maar ik wil het zelf doenquote:
Dat is handig. De sunny 16 regel doelde ik op. f16 1/125 en iso 100. Stel dat ik de EV op -1 zet. Wat zou dan de sluitertijd moeten worden...quote:Op maandag 12 augustus 2013 11:07 schreef DonJames het volgende:
[..]
Hoeft niet. Ik heb een klein geplastificeerd kaartje in m'n portomonee met daarop de diverse EV's en de bijbehorende sluitertijd/diafragmawaarden. Kom je een heel eind mee.
[..]
Wat bedoel je met jouw vraag? Je vraagt "hoe verhoudt zich dit met de EV?" Nou, gewoon. Bij elke EV hoort een specifieke rij sluitertijd/diafragmacombinaties.
Omdat? Volledige controle over de belichting in een gecontroleerde omgeving als een zaal of een studio is perfect, maar bij wisselende lichtomstandigheden is dit alleen maar onnodige moeite: je camera kan dit vaak veel beter.quote:
Waarom pin je je zo vast op die sunny 16 regel? Ik dacht juist dat het was: als het zonnetje lacht, diafragma op achtquote:Op maandag 12 augustus 2013 11:11 schreef RikH het volgende:
[..]
Dat is handig. De sunny 16 regel doelde ik op. f16 1/125 en iso 100. Stel dat ik de EV op -1 zet. Wat zou dan de sluitertijd moeten worden...
Dat is belichtingscompensatie, niet Exposure Value. Als de EV 16 is blijft de EV 16, maar belicht je de foto alsof de EV 15 is.quote:Op maandag 12 augustus 2013 11:11 schreef RikH het volgende:
[..]
Dat is handig. De sunny 16 regel doelde ik op. f16 1/125 en iso 100. Stel dat ik de EV op -1 zet. Wat zou dan de sluitertijd moeten worden...
De sunny 16 zegt ook niet dat je het diafragma op 16 moet zetten, alleen maar dat f/16 bij 100 ISO en 1/125 een goeie belichting is in die situatie. Natuurlijk kan je dan naar f/8 gaan met 1/250.quote:Op maandag 12 augustus 2013 11:13 schreef Susteren het volgende:
[..]
Waarom pin je je zo vast op die sunny 16 regel? Ik dacht juist dat het was: als het zonnetje lacht, diafragma op acht![]()
Sowieso zijn het maar richtlijnen en hoort bij iedere situatie een ander arsenaal van instellingen. Maar in de meeste gevallen is hoger dan f8 gaan gewoon onnodig en leidt dit vaak tot minder scherpe foto's. Bij landschappen is dit prima, daar heb je veel dof en een lange sluitertijd nodig, maar bij gewoon straatfotografie zou ik nooit f16 gebruiken
Hmm, 1/125 is al een vrij lange sluitertijd, vooral op een 70mm+ objectief zonder IS (ik vrees dat je dan al lichte bewegingsonscherpte zult krijgen).quote:Op maandag 12 augustus 2013 11:15 schreef DonJames het volgende:
[..]
De sunny 16 zegt ook niet dat je het diafragma op 16 moet zetten, alleen maar dat f/16 bij 100 ISO en 1/125 een goeie belichting is. Natuurlijk kan je dan naar f/8 gaan met 1/250.
Aperture priority bedoelen we uiteraardquote:Op maandag 12 augustus 2013 11:16 schreef Stefan het volgende:
Overigens is de A-modus bij mij Vol Automatisch. We hebben het hier toch hopelijk niet over de full auto mode?
Wat is in dat geval dan dus de oplossing?quote:Op maandag 12 augustus 2013 11:17 schreef Susteren het volgende:
[..]
Hmm, 1/125 is al een vrij lange sluitertijd, vooral op een 70mm+ objectief zonder IS (ik vrees dat je dan al lichte bewegingsonscherpte zult krijgen).
Ik had eens een dag dat m'n diafragma niet wilde veranderen, bleek ik op m'n 1D de knop tussen ON en OFF gezet te hebben, wat de draaiknop voor diafragma geblokkeerd. Toen voelde ik me echt een newbquote:Op maandag 12 augustus 2013 11:21 schreef Stefan het volgende:
Ben wel eens een kwartier in paniek geweest dat bepaalde M functies niet meer werkten. Bleek de M modus er per ongeluk af te zijn. De 5DIII heeft een lock gelukkig
Dat begrijp ik! Maar zit even te kijken wat de regel precies inhoud. De regel is me nu wel duidelijk. Verschillende lichtomstandigheden zoals zonnig, licht bewolkt, bewolkt zwaar bewolkt etc. daar horen bepaalde waardes bij (als je je aan de regel houd). Zo gaan ze bij zonnig weer uit van f16 iso 100 1/100 of 1/125. Dit kan je aanpassen mits de verhoudingen blijven kloppen. Zo kun je de iso naar 200 kunnen brengen, hierdoor moet je wel de sluitertijd naar bijbehorende waarde aanpassen. Voorbeeld: iso 100 is sluitertijd 1/125, iso 200 is 1/250, iso 400 is 1/500 etc.quote:Op maandag 12 augustus 2013 11:15 schreef DonJames het volgende:
[..]
De sunny 16 zegt ook niet dat je het diafragma op 16 moet zetten, alleen maar dat f/16 bij 100 ISO en 1/125 een goeie belichting is in die situatie. Natuurlijk kan je dan naar f/8 gaan met 1/250.
Overdag? Savonds? hoe wil je het weergeven (groot onderwerp, klein onderdeel van het totale onderwerp)? allemaal zaken die invloed hebben op de belichtingquote:Op maandag 12 augustus 2013 11:27 schreef mentalpower het volgende:
en hoe stel je de belichting dan in met vuur?
in het donker en de afmeting van het vuur zou niet uit mogen maken neem ik aan.quote:Op maandag 12 augustus 2013 11:29 schreef Ynske het volgende:
[..]
Overdag? Savonds? hoe wil je het weergeven (groot onderwerp, klein onderdeel van het totale onderwerp)? allemaal zaken die invloed hebben op de belichting
Sunny 16 gebruik je dan ook niet voor camera's die een lichtmeter hebben.quote:Op maandag 12 augustus 2013 11:24 schreef Frenk3nstein het volgende:
Sunny 16 kan een mooie indicator zijn voor de belichting, net zoals sommige smartphone-apps, toch werkt trial & error en/of de belichting aanpassen in de zoeker voor mij fijner en vaak sneller. En bovendien: als het 'sunny' is (je bent buiten) kan er altijd een wolk voor de zon schuiven. Vaak schiet ik dus gewoon op A of S.
Inderdaad!quote:Op maandag 12 augustus 2013 11:27 schreef RikH het volgende:
Dat begrijp ik! Maar zit even te kijken wat de regel precies inhoud. De regel is me nu wel duidelijk. Verschillende lichtomstandigheden zoals zonnig, licht bewolkt, bewolkt zwaar bewolkt etc. daar horen bepaalde waardes bij (als je je aan de regel houd). Zo gaan ze bij zonnig weer uit van f16 iso 100 1/100 of 1/125. Dit kan je aanpassen mits de verhoudingen blijven kloppen. Zo kun je de iso naar 200 kunnen brengen, hierdoor moet je wel de sluitertijd naar bijbehorende waarde aanpassen. Voorbeeld: iso 100 is sluitertijd 1/125, iso 200 is 1/250, iso 400 is 1/500 etc.
Wanneer je het f getal aanpast zal de sluitertijd ook in verhouding aangepast moeten worden. Elke stop is een halvering of verdubbeling van de sluitertijd.
Dus stel dat je op een zonnige dag in f8 wil fotograferen met iso 100. Moet je volgens de regel fotograferen op 1/500 (1/125 x 2 = 250 (f11) 1/250 x 2 = 500 (f8). Enz).
Natuurlijk wel. Een brandende lucifer geeft heel wat minder licht dan een paasvuur van 12 meter hoog.quote:Op maandag 12 augustus 2013 11:30 schreef mentalpower het volgende:
[..]
in het donker en de afmeting van het vuur zou niet uit mogen maken neem ik aan.
oke oke point taken.quote:Op maandag 12 augustus 2013 11:31 schreef DonJames het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Een brandende lucifer geeft heel wat minder licht dan een paasvuur van 12 meter hoog.
Wil je alleen de vlam? of ook de omgeving?quote:Op maandag 12 augustus 2013 11:33 schreef mentalpower het volgende:
[..]
oke oke point taken.
vlam van ongeveer 30cm hoog dan.
Nou kijk, alles hangt af van wat jij wil dat je op de foto krijgt. Belicht je op het vuur, zal de rest donker zijn. Belicht je op de mensen rondom het kampvuur, zal het vuur waarschijnlijk overbelicht zijn. Het is maar net wat jij wil.quote:Op maandag 12 augustus 2013 11:33 schreef mentalpower het volgende:
[..]
oke oke point taken.
vlam van ongeveer 30cm hoog dan.
Aangezien het vuur is dat wel een tijdje brand zou ik sowieso diverse instellingen doen.quote:Op maandag 12 augustus 2013 11:38 schreef mentalpower het volgende:
http://www.webklik.nl/user_files/2010_06/142091/vuur.jpg
zo wil ik dat het eruit ziet net zoals mijn ogen het zien.
In feite gebruik je alleen de verschillende belichtingstanden op de camera natuurlijk. Maar het is ook wel leuk om te weten wat de wetenschap achter het fotograferen is...quote:Op maandag 12 augustus 2013 11:31 schreef DonJames het volgende:
[..]
Sunny 16 gebruik je dan ook niet voor camera's die een lichtmeter hebben.
[..]
Inderdaad!
Maar als jij niet gevorderd bent, moet je dan niet je vraag stellen in het beginnerstopicquote:Op maandag 12 augustus 2013 11:44 schreef mentalpower het volgende:
ja maar dan moet ik allemaal dingen uit gaan proberen... dit is toch een gevorderden topic?
dan weten jullie dat toch?
in zo'n situatie heb je dus best veel licht.quote:Op maandag 12 augustus 2013 11:38 schreef mentalpower het volgende:
http://www.webklik.nl/user_files/2010_06/142091/vuur.jpg
zo wil ik dat het eruit ziet net zoals mijn ogen het zien.
Sja, welke lens, hoe close ben je, wil je alleen vuur, hoe donker is het straks... etcquote:Op maandag 12 augustus 2013 11:44 schreef mentalpower het volgende:
ik moet overigens nog steeds het juiste antwoord horen maar dat ff terzijde.
nou ik vind me zelf eigenlijk wel mee dan gevorderd zelfs, ik weet alleen niet hoe de belichtingsdriehoek werkt... dat mag dan toch geen probleem zijn.quote:Op maandag 12 augustus 2013 11:46 schreef Stefan het volgende:
[..]
Maar als jij niet gevorderd bent, moet je dan niet je vraag stellen in het beginnerstopic![]()
Wij zijn gevorderd, niet helderziend!quote:Op maandag 12 augustus 2013 11:44 schreef mentalpower het volgende:
ja maar dan moet ik allemaal dingen uit gaan proberen... dit is toch een gevorderden topic?
dan weten jullie dat toch?
ik moet overigens nog steeds het juiste antwoord horen maar dat ff terzijde.
Zie de smiley, het was een geintjequote:Op maandag 12 augustus 2013 11:48 schreef mentalpower het volgende:
[..]
nou ik vind me zelf eigenlijk wel mee dan gevorderd zelfs, ik weet alleen niet hoe de belichtingsdriehoek werkt... dat mag dan toch geen probleem zijn.
als je mooie plaatjes maakt ben je toch geen beginner meer?
Maar op welke belichtingsstand zet je hem? Meervlaks? Center? Punt?quote:Op maandag 12 augustus 2013 11:47 schreef Flipmoehoe het volgende:
[..]
in zo'n situatie heb je dus best veel licht.
Je wil de vlammen helder hebben.
Ik zet mijn camera dan op AV,
stel het diafragma in op F8 (redelijk veel scherp)
iso waarde dusdanig dat de sluitertijd goed is (1/125)
komt je denk ik uit op iso100 of iso200.
zo heb ik laatst een foto gemaakt van onze kachel in de tuin met exact hetzelfde resultaat als jou voorbeeld foto
(was met een 24-105 L met stabilisatie op 70mm, sluitertijd had in principe nog korter gekund)
sluitertijd van 125th is veel te langquote:Op maandag 12 augustus 2013 11:47 schreef Flipmoehoe het volgende:
[..]
in zo'n situatie heb je dus best veel licht.
Je wil de vlammen helder hebben.
Ik zet mijn camera dan op AV,
stel het diafragma in op F8 (redelijk veel scherp)
iso waarde dusdanig dat de sluitertijd goed is (1/125)
komt je denk ik uit op iso100 of iso200.
zo heb ik laatst een foto gemaakt van onze kachel in de tuin met exact hetzelfde resultaat als jou voorbeeld foto
(was met een 24-105 L met stabilisatie op 70mm, sluitertijd had in principe nog korter gekund)
Met alle respect, als ik dat soort basale dingen niet zou weten, zou ik mezelf geen gevorderde durven noemen.. Dat betekent immers dat je niet weet waarom het plaatje mooi is, of wat je moet doen om de volgende keer weer een mooi plaatje te krijgen. Maar dat is geheel mijn persoonlijke mening natuurlijk.quote:Op maandag 12 augustus 2013 11:48 schreef mentalpower het volgende:
[..]
nou ik vind me zelf eigenlijk wel mee dan gevorderd zelfs, ik weet alleen niet hoe de belichtingsdriehoek werkt... dat mag dan toch geen probleem zijn.
als je mooie plaatjes maakt ben je toch geen beginner meer?
Dit topic is wmb geen topic waar alleen gevorderden mogen komen, dit is een topic waar je wat moeilijkere vragen stelt dan waar is de aanknop en die dan mensen die zich gevorderd durven noemen beantwoordenquote:Op maandag 12 augustus 2013 11:52 schreef DonJames het volgende:
[..]
Met alle respect, als ik dat soort basale dingen niet zou weten, zou ik mezelf geen gevorderde durven noemen..
maar waarom lees ik dan al drie pagina's over belichting terwijl dit een gevorderden topic is?quote:Op maandag 12 augustus 2013 11:52 schreef DonJames het volgende:
[..]
Met alle respect, als ik dat soort basale dingen niet zou weten, zou ik mezelf geen gevorderde durven noemen.. Dat betekent immers dat je niet weet waarom het plaatje mooi is, of wat je moet doen om de volgende keer weer een mooi plaatje te krijgen. Maar dat is geheel mijn persoonlijke mening natuurlijk.
Zo bedoel ik het ook niet, wat mij betreft is 'ie hier ook van harte welkom hoorquote:Op maandag 12 augustus 2013 11:54 schreef Stefan het volgende:
[..]
Dit topic is wmb geen topic waar alleen gevorderden mogen komen, dit is een topic waar je wat moeilijkere vragen stelt dan waar is de aanknop en die dan mensen die zich gevorderd durven noemen beantwoorden
Meervlaksquote:Op maandag 12 augustus 2013 11:50 schreef RikH het volgende:
[..]
Maar op welke belichtingsstand zet je hem? Meervlaks? Center? Punt?
Onzin. Juist als je zelf geen invloed hebt op het omgevingslicht, is manueel de uitkomst. Je camera kijkt naar de verdeling van licht en die moet normaal verdeelt zijn. Heeft je histogram een grote afwijking naar links of rechts, dan wordt dit bijgestuurd. Probeer voor de gein maar eens een knappe foto in de schemer of in een sfeervol restaurant te maken. De sfeer ben je kwijt en de bakstenen kan je tellen, zeker als je flitser meedoet.quote:Op maandag 12 augustus 2013 10:20 schreef Susteren het volgende:
[..]
M is niet áltijd de beste optie. Als de lichtomstandigheden het zelfde blijven (studio/indoor) natuurlijk wel, maar op een dag als gister waar er af en toe wolken voor de zon zijn en het licht dus snel verandert kan de A stand erg fijn kan werken.
Sorry hoor, maar als je niet weet hoe de belichtingsdriehoek werkt, weet je gewoon niet hoe belichting werkt. Het is de basis van belichting!quote:Op maandag 12 augustus 2013 11:56 schreef mentalpower het volgende:
maar waarom lees ik dan al drie pagina's over belichting terwijl dit een gevorderden topic is?
kijk om eerlijk te zijn weet ik best hoe belichting werkt.
Ik ookquote:
Dus je gaat moeilijk in een menu aanpassingen doen, omdat je camera het automatisch moet doen en jij anders niet genoeg invloed hebt?quote:Op maandag 12 augustus 2013 12:02 schreef Susteren het volgende:
[..]
Gewoon je ex compensatie aanpassen
Menu? Ik weet niet hoe het bij Sony werkt, maar ex compensatie is bij Canon gewoon met het scroll wiel waarmee je normaal de sluitertijd zou aanpassenquote:Op maandag 12 augustus 2013 12:12 schreef Pizza_Boom het volgende:
Vriendelijk verzoek aan iedereen: spreek even in normale termen ipv merkgebonden namen. Dus diafragma voorkeur in plaats van TV stand ofzo. IS zegt ook niet iedereen wat, noem dat gewoon beeldstabilisatie.
[..]
Dus je gaat moeilijk in een menu aanpassingen doen, omdat je camera het automatisch moet doen en jij anders niet genoeg invloed hebt?
Sony, mijn camera is een Sonyquote:Op maandag 12 augustus 2013 12:14 schreef Susteren het volgende:
[..]
Menu? Ik weet niet hoe het bij Sony werkt, maar ex compensatie is bij Canon gewoon met het scroll wiel waarmee je normaal de sluitertijd zou aanpassen
Wat is dan de meerwaarde boven manueel? Bij manueel weet je zelf redelijk waar je moet gaan zitten (ik zit er maar weinig echt naast), bij die andere moet je eerst maar afwachten wat je camera ervan maakt en dat nog eens aanpassen.quote:Op maandag 12 augustus 2013 12:14 schreef Susteren het volgende:
[..]
Menu? Ik weet niet hoe het bij Sony werkt, maar ex compensatie is bij Canon gewoon met het scroll wiel waarmee je normaal de sluitertijd zou aanpassen
Je hebt deels wel gelijk hoor, M is meestal the way to go. Maar mijn punt is dat bij snel wisselende lichtomstandigheden diafragma voorkeur vaak wat soepeler werktquote:Op maandag 12 augustus 2013 12:18 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Wat is dan de meerwaarde boven manueel? Bij manueel weet je zelf redelijk waar je moet gaan zitten (ik zit er maar weinig echt naast), bij die andere moet je eerst maar afwachten wat je camera ervan maakt en dat nog eens aanpassen.
en hier stoor ik me dus aan...quote:Op maandag 12 augustus 2013 12:12 schreef Pizza_Boom het volgende:
Vriendelijk verzoek aan iedereen: spreek even in normale termen ipv merkgebonden namen. Dus diafragma voorkeur in plaats van TV stand ofzo. IS zegt ook niet iedereen wat, noem dat gewoon beeldstabilisatie.
[..]
Dus je gaat moeilijk in een menu aanpassingen doen, omdat je camera het automatisch moet doen en jij anders niet genoeg invloed hebt?
quote:Op maandag 12 augustus 2013 11:13 schreef Susteren het volgende:
[..]
als het zonnetje lacht, diafragma op acht
1/30 is echt veel en veel te lang. Vlammen bewegen veel sneller, ik kreeg op 1/200 al wazige meuk. Om de details in de vlammen 'scherp' te krijgen moet je eerder naar 1/800-1/1250.quote:Op maandag 12 augustus 2013 11:56 schreef mentalpower het volgende:
[..]
maar waarom lees ik dan al drie pagina's over belichting terwijl dit een gevorderden topic is?
kijk om eerlijk te zijn weet ik best hoe belichting werkt.
vlammen moet je met een vrij lange sluitertijd doen anders blijft er niets van je vlam over.
zelf zit ik in de richting van f4-f8 iso 100 en 1/30 op statief zo worden je vlammen mooi vol.
ik vind het alleen wel grappig dat het eerste onderwerp in gevorderden toch vreselijk basic is.
mijn 2 centen.
Laten we het erop houden dat het afhankelijk is van de situatie... het ene vuur is het andere niet.quote:Op maandag 12 augustus 2013 13:17 schreef Ener-G het volgende:
[..]
1/30 is echt veel en veel te lang. Vlammen bewegen veel sneller, ik kreeg op 1/200 al wazige meuk. Om de details in de vlammen 'scherp' te krijgen moet je eerder naar 1/800-1/1250.
Nou waren dat meestal wel iets grotere vuurballen (metertje of 3 tot 5 soms). Maar de sluitertijd is ook niet gekozen vanwege de hoeveelheid licht.
Dan nog is 1/30 te lang. Tenzij het je bedoeling is om het vuur in een waas te krijgen, maar daar ging het juist niet om. Er werd gevraagd hoe vuur te schieten 'zoals je dat met eigen ogen ziet'.quote:Op maandag 12 augustus 2013 13:22 schreef RikH het volgende:
[..]
Laten we het erop houden dat het afhankelijk is van de situatie... het ene vuur is het andere niet.
excuse!quote:Op maandag 12 augustus 2013 13:29 schreef Ener-G het volgende:
[..]
Dan nog is 1/30 te lang. Tenzij het je bedoeling is om het vuur in een waas te krijgen, maar daar ging het juist niet om. Er werd gevraagd hoe vuur te schieten 'zoals je dat met eigen ogen ziet'.
Hier staan ook nog wel wat interessante voorbeelden, van allerlei soorten vuur met sluitertijden erbij.
quote:En dan? Waar haal je je uitdaging vandaan, waar zoek je de grenzen op? Hoe fotografeer je en waar kan je je leerpunten vandaan halen?
En dan bewerken. Hoe doe je dat? Welke dingen pas je standaard aan en welke dingen voel je zelf aan?
dit dus!quote:Op maandag 12 augustus 2013 13:41 schreef NorgeT het volgende:
Hmm dit lijkt uit te monden op een puristen topic.
Zelf fotografeer ik niet uitsluitend op M, maar ook veel op A of S. Vind het absoluut geen schande om soms automatische standen te gebruiken. Soms is het gewoon veel gemakkelijker en heeft het zeker geen negatieve invloed op de foto's. M gebruik ik wanneer ik echt alle tijd heb en uiteraard bij foto's met uitzonderlijke lichtomstandigheden of stitchfoto's
tot in den treure uit kunnen leggen hoe en wat... en zodra je de camera pakt is het het net niet.quote:Op maandag 12 augustus 2013 14:04 schreef DonJames het volgende:
Leerpunt voor mij: het artistieke gedeelte van het fotograferen, zonder twijfel. Het technische gedeelte heb ik wel onder de knie, het bewerken gaat steeds beter, nu alleen nog mooie platen schieten..
Wanneer je niet in een studio fotografeert of zonder flitser fotografeert. Vraag ik me af wat er nog meer te leren valt naast het instellen van diafragma, sluitertijd en belichting. Compositie... moment... lijkt me in die zin het belangrijkste.Of zijn er nog andere punten?quote:Op maandag 12 augustus 2013 14:04 schreef DonJames het volgende:
Leerpunt voor mij: het artistieke gedeelte van het fotograferen, zonder twijfel. Het technische gedeelte heb ik wel onder de knie, het bewerken gaat steeds beter, nu alleen nog mooie platen schieten..
Dat is allemaal technisch. Het artistieke component is zien dat een bepaald beeld een mooi plaatje kan wordenquote:Op maandag 12 augustus 2013 14:13 schreef RikH het volgende:
[..]
Wanneer je niet in een studio fotografeert of zonder flitser fotografeert. Vraag ik me af wat er nog meer te leren valt naast het instellen van diafragma, sluitertijd en belichting. Compositie... moment... lijkt me in die zin het belangrijkste.Of zijn er nog andere punten?
Dat is zo.... Misschien is het werken met filters e.d. nog iets waar ik mijn tijd in ga steken. ND filters en gradient filters. Alleen het grootste probleem vind ik het vinden van mooie natuur in de buurtquote:Op maandag 12 augustus 2013 14:15 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dat is allemaal technisch. Het artistieke component is zien dat een bepaald beeld een mooi plaatje kan worden
Dat is fijn om te horen. Ik ben namelijk wel eens bang dat "aangeboren talent" noodzakelijk is voor een goeie foto, dat dat niet te leren valt, en dat ik het niveau van prutser dus nooit zal ontstijgenquote:Op maandag 12 augustus 2013 14:20 schreef Ener-G het volgende:
Vooraf een beeld in je hoofd hebben, en het daarna ook daadwerkelijk uit kunnen voeren is ook techniek. Afhankelijk van je vaardigheid lukt dat plaatje wel, niet, of na 99 mislukte foto's
Een belangrijke truc van fotografie is niet het vastleggen van het beeld, maar van de emotie. Mensen herinneren zich sneller de emotie dan een plaatje.
Er is denk ik ook wel talent voor nodig. Maar zonder talent kun je denk ik ook een heel eind komen.quote:Op maandag 12 augustus 2013 14:24 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dat is fijn om te horen. Ik ben namelijk wel eens bang dat "aangeboren talent" noodzakelijk is voor een goeie foto, dat dat niet te leren valt, en dat ik het niveau van prutser dus nooit zal ontstijgen
Nederland is mooi zat om te leren werken met ND grad filters etc. Daarnaast heeft Nederland geweldige wolkenluchten waarmee je veel kunt doenquote:Op maandag 12 augustus 2013 14:18 schreef RikH het volgende:
[..]
Dat is zo.... Misschien is het werken met filters e.d. nog iets waar ik mijn tijd in ga steken. ND filters en gradient filters. Alleen het grootste probleem vind ik het vinden van mooie natuur in de buurt
Ik ben zelf van mening dat talent, of eigenlijk een gevoel voor verhoudingen/composities of het zien van mooie beelden wel iets is wat je hebt of niet hebt. Ik denk niet dat dat iets is wat je simpel kunt leren.quote:Op maandag 12 augustus 2013 14:24 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dat is fijn om te horen. Ik ben namelijk wel eens bang dat "aangeboren talent" noodzakelijk is voor een goeie foto, dat dat niet te leren valt, en dat ik het niveau van prutser dus nooit zal ontstijgen
Waarom een 70-200? ik weet wel dat de 2.8 van canon vrij groot en zwaar is. Ik heb zelf de 70-200 f4 en is al een stuk handzamer. Het verschil tussen de f4 en f2.8 is volgens kenners (zoals ik gelezen heb) pas te merken wanneer je echt gebruik maakt van f2.8. Dit is natuurlijk bij portretfotografie wel een pre.quote:Op maandag 12 augustus 2013 14:29 schreef mentalpower het volgende:
trouwens als we het dan toch over gevorderden spul hebben.
ik wil echt meer gaan doen in portret fotografie en mis eigenlijk een grote wens.
een mooie 70-200 en het liefste een 2.8
ga je voor een canon zit je op minimaal 1000 euro maar als je gaat kijken
naar de sigma die is ongeveer 500 en geld groeit me natuurlijk niet op de rug.
en als ik er niets mee kan/ga verdienen is het geen investering maar een uitgave.
ik ben voor mezelf er wel uit dat er een 70-200 moet gaan komen.
maar is de canon echt zo hard te rechtvaardigen ten opzichte van de sigma?
zelf zit ik te denken om gewoon een tussenstap te doen met de sigma.
wat denken jullie daarover?
en hoe zit het met de IS is dat nou echt zo baanbrekend of word het in de praktijk
minder gebruikt dan de reclamefolder beweerd
nou ik heb nu een 135mm m42 op 2.8 en ik merk dat ik het diafragma wel erg fijn vind.quote:Op maandag 12 augustus 2013 14:39 schreef RikH het volgende:
[..]
Waarom een 70-200? ik weet wel dat de 2.8 van canon vrij groot en zwaar is. Ik heb zelf de 70-200 f4 en is al een stuk handzamer. Het verschil tussen de f4 en f2.8 is volgens kenners (zoals ik gelezen heb) pas te merken wanneer je echt gebruik maakt van f2.8. Dit is natuurlijk bij portretfotografie wel een pre.
@NorgeT, ik bedoel in west-brabantgeen zin om te ver te rijden... haha
De 2.8 wordt veel gebruikt voor portret fotografie. Alleen de prijs is het dubbele van de f4. Dus hoe ver wil je gaan..quote:Op maandag 12 augustus 2013 14:47 schreef mentalpower het volgende:
[..]
nou ik heb nu een 135mm m42 op 2.8 en ik merk dat ik het diafragma wel erg fijn vind.
maar het handmatig scherpstellen nekt me gewoon.
op het moment ben ik aan het proberen om via live view op 50" te previewen met mijn 40d.
wellicht dat dat helpt, maar anders zit ik toch echt vast aan een 70-200 2.8 of 4.
focale lengte wil ik gewoon zo hebben omdat dit mij het beste uitkomt en minder kans
op vertrekkingen in het beeld.
Dat klopt DonJames.. maar het mooie aan deze lenzen is, is dat ze meer kunnen dan alleen portret fotografie. En bij de 2.8 uit de hand schieten is zonder IS lastig denk ik. Koop er een extender bij 1.4x en je hebt een mooie zoomlens:)quote:Op maandag 12 augustus 2013 15:04 schreef DonJames het volgende:
Als je portretten trouwens vooral vanaf een statief schiet is IS zo goed als nutteloos, dus dat geld kan je dan weer in je zak houden.
Daarom ben ik een paar maand geleden ook voor de 70-200 f4 met IS gegaan.quote:Op maandag 12 augustus 2013 15:02 schreef RikH het volgende:
[..]
De 2.8 wordt veel gebruikt voor portret fotografie. Alleen de prijs is het dubbele van de f4. Dus hoe ver wil je gaan..
Eens, maar als je hem toch eigenlijk alleen voor portretten gebruikt is het een beetje zonde van het geld. Een "gewone" 2.8 kost EUR 1050, eentje met IS is 2x zo duur..quote:Op maandag 12 augustus 2013 15:06 schreef RikH het volgende:
[..]
Dat klopt DonJames.. maar het mooie aan deze lenzen is, is dat ze meer kunnen dan alleen portret fotografie.
Het is zonder meer een erg mooie lens. En ook een enorme unit..quote:En bij de 2.8 uit de hand schieten is zonder IS lastig denk ik. Koop er een extender bij 1.4x en je hebt een mooie zoomlens:)
DonJames daar heb je gelijk in. Maar het is natuurlijk een doodzonde wanneer je deze alleen gaat gebruiken voor portretjes... mits je niks anders fotografeert of dat het je beroep is.quote:Op maandag 12 augustus 2013 15:10 schreef DonJames het volgende:
[..]
Eens, maar als je hem toch eigenlijk alleen voor portretten gebruikt is het een beetje zonde van het geld. Een "gewone" 2.8 kost EUR 1050, eentje met IS is 2x zo duur..
[..]
Het is zonder meer een erg mooie lens. En ook een enorme unit..
Hou ook rekening met de afschrijving. Een Sigma/Tamron daalt veel sneller in prijs dan een Canon objectief, vooral de L objectieven behouden hun waarde erg goed.quote:Op maandag 12 augustus 2013 14:29 schreef mentalpower het volgende:
trouwens als we het dan toch over gevorderden spul hebben.
ik wil echt meer gaan doen in portret fotografie en mis eigenlijk een grote wens.
een mooie 70-200 en het liefste een 2.8
ga je voor een canon zit je op minimaal 1000 euro maar als je gaat kijken
naar de sigma die is ongeveer 500 en geld groeit me natuurlijk niet op de rug.
en als ik er niets mee kan/ga verdienen is het geen investering maar een uitgave.
ik ben voor mezelf er wel uit dat er een 70-200 moet gaan komen.
maar is de canon echt zo hard te rechtvaardigen ten opzichte van de sigma?
zelf zit ik te denken om gewoon een tussenstap te doen met de sigma.
wat denken jullie daarover?
en hoe zit het met de IS is dat nou echt zo baanbrekend of word het in de praktijk
minder gebruikt dan de reclamefolder beweerd
De 70-200 f2.8 IS mark 1 is minder scherp van de 70-200 f2.8 non-IS, voor portretten zou ik (met een budget van ongeveer 1000 ekkies) gewoon voor de 70-200 f2.8 non-IS gaan, heb ik ook gekozen en geen spijt van gehad. Ik zou ook eens kijken of een 24-70 f2.8 mark 1 of een leuke prime niets voor hem is?quote:Op maandag 12 augustus 2013 15:15 schreef RikH het volgende:
[..]
DonJames daar heb je gelijk in. Maar het is natuurlijk een doodzonde wanneer je deze alleen gaat gebruiken voor portretjes... mits je niks anders fotografeert of dat het je beroep is.
Misschien een 2e hands? f2.8 IS? voor rond de 1300 euro heb je deze wel.
Afschrijving moet je absoluut bekijken en niet relatief. Dat je op een L lens procentueel minder afschrijft kan nog steeds betekenen dat je netto onder aan de streep meer euro's afschrijft dan op een goedekoper b-merkquote:Op maandag 12 augustus 2013 15:18 schreef Susteren het volgende:
Hou ook rekening met de afschrijving. Een Sigma/Tamron daalt veel sneller in prijs dan een Canon objectief, vooral de L objectieven behouden hun waarde erg goed.
True truequote:Op maandag 12 augustus 2013 15:25 schreef Uncle het volgende:
[..]
Afschrijving moet je absoluut bekijken en niet relatief. Dat je op een L lens procentueel minder afschrijft kan nog steeds betekenen dat je netto onder aan de streep meer euro's afschrijft dan op een goedekoper b-merk![]()
Ik heb voor de L serie gekozen vanwege natuurlijk de kwaliteit en daarnaast de bouw.. Aangezien mijn lenzen nogal wat te verduren krijgen... denk aan woestijn, jungle etc. Servicebeurt is op L lenzen ook de dubbele prijs bij canon.quote:
Ik heb er standaard filters opzitten... En dat is maar goed ook!quote:Op maandag 12 augustus 2013 16:17 schreef Ener-G het volgende:
Hou er wel rekening mee dat sommige L lenzen pas echt weathersealed zijn als je er een filter op schroeft.
Bijvoorbeeld de 16-35/2.8 en de 17-40/4.
quote:Op maandag 12 augustus 2013 14:24 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dat is fijn om te horen. Ik ben namelijk wel eens bang dat "aangeboren talent" noodzakelijk is voor een goeie foto, dat dat niet te leren valt, en dat ik het niveau van prutser dus nooit zal ontstijgen
Kleine tip: Neem een statief en een afstandsbediening ter hand en ga eens 's nachts pad, foto's maken met langere sluitertijden. Waarom? Je moet vooraf gaan kijken wat je gaat platen, waar je je statief gaat neerzetten en hoe je je instellingen gaat toepassen. Wat wil je uiteindelijk op de foto? Sowieso belemmert een statief de bewegingsvrijheid, dus word je gedwongen veel meer na te denken over de compositie en daarbij het feit dat het donker is, maakt dat je geen 20 foto's in een minuut kan schieten.quote:Op maandag 12 augustus 2013 14:28 schreef RikH het volgende:
[..]
Er is denk ik ook wel talent voor nodig. Maar zonder talent kun je denk ik ook een heel eind komen.
ik wou bijna vragen hoe je dat ster effect bereikt zonder filter...quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 00:29 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
[..]
Kleine tip: Neem een statief en een afstandsbediening ter hand en ga eens 's nachts pad, foto's maken met langere sluitertijden. Waarom? Je moet vooraf gaan kijken wat je gaat platen, waar je je statief gaat neerzetten en hoe je je instellingen gaat toepassen. Wat wil je uiteindelijk op de foto? Sowieso belemmert een statief de bewegingsvrijheid, dus word je gedwongen veel meer na te denken over de compositie en daarbij het feit dat het donker is, maakt dat je geen 20 foto's in een minuut kan schieten.
Dit werkt voor mijzelf erg goed en ik kan een hele avond en een deel van de nacht op pad zijn en met 8 foto's terug komen. Waarvan ik thuis nog eens de helft weg mieter.
Voorbeeldje van mijzelf:
[ link | afbeelding ]
189 085 Beverwijk by Sporingerdam, on Flickr
Ik wist hier wat ik wou: Ik wou wat huishoudens in het licht in de flat, ik wou het perron leeg hebben en ik wou de kerk goed in beeld hebben als motief en iets dat de aandacht zou trekken, wat uiteindelijk een trein is geworden. De eerste versie is mislukt, deze vind ik aardig geslaagd. Inmiddels zou ik het weer anders doen (bijv. de witbalans een stuk minder oranje maken), maar de foto is alweer 2 jaar oud.
Voor de specs nog even:
Camera Sony DSLR-A700
Exposure 13
Aperture f/18.0
Focal Length 26 mm
ISO Speed 100
Exposure Bias 0 EV
Flash Off, Did not fire
Daar had ik nog nooit van gehoord. Nu we het er toch over hebben. Wat voor filters zijn de moeite om aan te schaffen bij natuurfotografie/landschapsfotografie. Waarmee zijn mooie resultaten te behalen?quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 00:36 schreef mentalpower het volgende:
[..]
ik wou bijna vragen hoe je dat ster effect bereikt zonder filter...
f18... het was zo simpel
zelf heb ik hier een heel mooi cokin filter voor star8 en star16
Cokin systemen hebben het voordeel dat één systeem op alle objectieven past dmv verloopringen. Je zou naar vari-nd, grad-nd, nd, polorising, circular polarising en zelfs ir filters kunnen kijke , moet je body wel geen ir filter hebben ghehequote:Op dinsdag 13 augustus 2013 13:28 schreef RikH het volgende:
[..]
Daar had ik nog nooit van gehoord. Nu we het er toch over hebben. Wat voor filters zijn de moeite om aan te schaffen bij natuurfotografie/landschapsfotografie. Waarmee zijn mooie resultaten te behalen?
zelf wil ik graag nog een ir en 2 stuks nd filter hebben nd8 en nd16 zodat je 30sec sluitertijdquote:Op dinsdag 13 augustus 2013 13:28 schreef RikH het volgende:
[..]
Daar had ik nog nooit van gehoord. Nu we het er toch over hebben. Wat voor filters zijn de moeite om aan te schaffen bij natuurfotografie/landschapsfotografie. Waarmee zijn mooie resultaten te behalen?
Als de lucht is overbelicht, is de lucht overbelicht. Kan je (of in elk geval: ik) niet meer goed krijgen in post.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 13:39 schreef mentalpower het volgende:
moah grads maken lukt toch prima in post?
alhoewel ik het punt van pre wel snap... toch eens over denken.
in dat geval zou ik drie exposures schieten als hdr maar dan voor de belichting.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 13:41 schreef DonJames het volgende:
[..]
Als de lucht is overbelicht, is de lucht overbelicht. Kan je (of in elk geval: ik) niet meer goed krijgen in post.
Ik gebruik eigenlijk altijd ND-grad filters bij landschapsfotografie. Erg handig om uitgebeten luchten te voorkomen. Zelf gebruik ik het Cokin systeem. Een schroeffilter is compleet nutteloos aangezien je het verloop niet kunt schuiven zoals je bij Cokin filters wel kan. Ik gebruik voornamelijk een 3 stops filter.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 13:55 schreef RikH het volgende:
Ik lees inderdaad veel over de ND grads... maar vraag me af wat nu handig is om aan te schaffen. Wat werkt prettig? Een los filter? of met losse kaarten? Welke ND grads (sterktes) heb je dan nodig? Een ND filter lijkt me ook tof..
Ik heb een 17-40 f4 L lens van canon, en deze filters zijn behoorlijk groot (dus prijzig)...
true als je grads en nd wil hebben denk ik dat je een set 8stops en 16stops moet hebbenquote:Op dinsdag 13 augustus 2013 13:55 schreef RikH het volgende:
Ik lees inderdaad veel over de ND grads... maar vraag me af wat nu handig is om aan te schaffen. Wat werkt prettig? Een los filter? of met losse kaarten? Welke ND grads (sterktes) heb je dan nodig? Een ND filter lijkt me ook tof..
Ik heb een 17-40 f4 L lens van canon, en deze filters zijn behoorlijk groot (dus prijzig)...
Wat mij betreft een systeem met een filterhouder en een rechthoekig filter (zoals Cokin of Lee). Dan kan je het filter omhoog en omlaag schuiven waar je hem wil hebben, dat kan bij een rond filter natuurlijk niet. Sterkte: 2 of 3 stops. 1 stop is wat mij betreft useless. Je hebt ook nog meerdere soorten NDgrads, met een harde overgang (voor een rechte horizon, zoals strand) en een vloeiende overgang (bijvoorbeeld bergen).quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 13:55 schreef RikH het volgende:
Ik lees inderdaad veel over de ND grads... maar vraag me af wat nu handig is om aan te schaffen. Wat werkt prettig? Een los filter? of met losse kaarten? Welke ND grads (sterktes) heb je dan nodig? Een ND filter lijkt me ook tof..
Ik heb een 17-40 f4 L lens van canon, en deze filters zijn behoorlijk groot (dus prijzig)...
8 en 16 stops Grads?quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 13:59 schreef mentalpower het volgende:
[..]
true als je grads en nd wil hebben denk ik dat je een set 8stops en 16stops moet hebben
maar das wel vier ramen a... 50euro? en het is nogal breekbaar spul begreep ik.
hmm das handig om te horen... zelf had ik blind voor 8 en 16 gegaan... youtube he!quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 13:58 schreef NorgeT het volgende:
[..]
Ik gebruik eigenlijk altijd ND-grad filters bij landschapsfotografie. Erg handig om uitgebeten luchten te voorkomen. Zelf gebruik ik het Cokin systeem. Een schroeffilter is compleet nutteloos aangezien je het verloop niet kunt schuiven zoals je bij Cokin filters wel kan. Ik gebruik voornamelijk een 3 stops filter.
beetje useless hequote:
Die van Cokin al een keer getest?quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 13:34 schreef mentalpower het volgende:
meteen een tegenvraag.
heeft iemand de combi canon 40d met ir filter en zo ja welke?
Voor Cokin heb je volgens mij weinig complete sets. Dit voornamelijk omdat de houder op een adapterring moet en deze is per lens diameter anders..quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 14:16 schreef RikH het volgende:
Heb je van de ND-grads ook complete sets? Cokin houder + filters, of van Lee? Welke zou ik dan voor de 17-40 nodig hebben?
Er bestaan sets, maar die bestaan meestal uit een 1-stop, een 2-stop en een 3-stop. En aangezien de 1-stop vrij useless is heb je niet zo veel voordeel bij zo'n set. Welke jij nodig hebt zou je even moeten proberen. Cokin heeft een wide angle filterhouder, met dat ding heb ik zelfs op 10mm geen problemen.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 14:16 schreef RikH het volgende:
Heb je van de ND-grads ook complete sets? Cokin houder + filters, of van Lee? Welke zou ik dan voor de 17-40 nodig hebben?
Als ik mijn gear terug heb zal ik eens gaan kijken. Nu nog mooie landschappen vinden... hahaquote:Op dinsdag 13 augustus 2013 14:29 schreef DonJames het volgende:
[..]
Er bestaan sets, maar die bestaan meestal uit een 1-stop, een 2-stop en een 3-stop. En aangezien de 1-stop vrij useless is heb je niet zo veel voordeel bij zo'n set. Welke jij nodig hebt zou je even moeten proberen. Cokin heeft een wide angle filterhouder, met dat ding heb ik zelfs op 10mm geen problemen.
Ik heb een aantal jaren terug een cokin NDgrad P set gekocht (ik denk dat je ook gewoon een P filters kan gebruiken op je 17-40). De set bestond uit een houder+3 ND grad filters (waarvan ik eigenlijk alleen de donkerste gebruik 121S. Daarnaast heb je een ring nodig met de diameter van je lens.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 14:16 schreef RikH het volgende:
Heb je van de ND-grads ook complete sets? Cokin houder + filters, of van Lee? Welke zou ik dan voor de 17-40 nodig hebben?
Ok dat is wel een goede. Ik zal me er vanavond eens in verdiepen! Prijs is op het moment inderdaad wel een issuequote:Op dinsdag 13 augustus 2013 14:57 schreef NorgeT het volgende:
[..]
Ik heb een aantal jaren terug een cokin NDgrad P set gekocht (ik denk dat je ook gewoon een P filters kan gebruiken op je 17-40). De set bestond uit een houder+3 ND grad filters (waarvan ik eigenlijk alleen de donkerste gebruik 121S. Daarnaast heb je een ring nodig met de diameter van je lens.
Ik was er destijds zo'n 25e voor kwijt. Maar volgens mij is in de tussentijd Cokin failliet gegaan. De prijzen liggen tegenwoordig in ieder geval een stuk hoger. Cokin is trouwens niet het beste wat er is. De filters zijn niet 100procent neutraal, maar hebben een licht rode afwijking. Volgens mij is Lee beter, maar ook veel duurder.
Als ik nu een nieuwe ND grad kit zou moeten kopen, zou ik de pasring en filterhouder merkloos via ebay kopen. Daar kun je deze dingen al vinden voor enkele euro's. Voor filters zou ik niet voor merkloze varianten kiezen.
ND8quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 15:22 schreef RikH het volgende:
http://www.cameranu.nl/nl(...)7mm/h307_1136_118914
http://www.cameranu.nl/nl(...)der/h307_1136_203594
http://www.cameranu.nl/nl(...)TC-rgCFS3HtAod1zEAFg
Dan zou ik dit nodig hebben? Alleen dan de ND3?
Owja ND8... Dacht dat het per stop genummerd werd hahaquote:Op dinsdag 13 augustus 2013 15:26 schreef DonJames het volgende:
[..]
ND8![]()
Overigens kan je de ND4 ook gewoon proberen, er zijn zat mensen die bij een 2-stops zweren.
nee ik zou deze moeten bestellen en ik heb werkelijk waar geen idee of het werkt met mijn bodyquote:Op dinsdag 13 augustus 2013 14:16 schreef bakkerl het volgende:
[..]
Die van Cokin al een keer getest?
Het makkelijkste is of je een foto van een IR lampje uit een afstandsbediening kan maken. Sluitertijd op een seconden, afstandsbediening richten en op de knoppen drukken...quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 20:45 schreef mentalpower het volgende:
nee ik zou deze moeten bestellen en ik heb werkelijk waar geen idee of het werkt met mijn body
zal binnenkort ff uitzoeken hoe of wat....
i knowquote:Op dinsdag 13 augustus 2013 20:56 schreef bakkerl het volgende:
[..]
Het makkelijkste is of je een foto van een IR lampje uit een afstandsbediening kan maken. Sluitertijd op een seconden, afstandsbediening richten en op de knoppen drukken...
Als je het lampje op de foto ziet oplichten, zou het mogelijk moeten zijn..
Je flitser manueel gaan bedienen, indirect flitsen, een bounce en/of softbox op je flitser, noem het op.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 23:00 schreef fyah het volgende:
Hoe belicht ik mijn onderwerp met een zachtere flash?
Yongnuo's verschillen vaak wel veel qua flitskracht, maak maar eens 10 foto's achter elkaar, alle 10 zullen ze iets anders zijn belichtquote:Op dinsdag 13 augustus 2013 23:35 schreef mentalpower het volgende:
een paar testshots zijn en daarna rammen met die handel.
Dus op ETTL sleutelen aan de flash compensatie (-2 tot +2) dient dan waartoe?quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 23:29 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Je flitser manueel gaan bedienen, indirect flitsen, een bounce en/of softbox op je flitser, noem het op.
Kleine aanpassingen, denk ik. Als het goed is, zou je hem ermee ook uit moeten kunnen zetten, maar ik gebruik het zelf nooit (en ik gebruik Sony). Als ik een flitser op TTL zou gebruiken en ik zou meer omgevingslicht willen, dan zou ik mijn sluitertijd langer maken. Dus bijv. 1/60e in plaats van 1/200e. Als het goed is, reageert je flitser daar ook op.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 00:09 schreef fyah het volgende:
[..]
Dus op ETTL sleutelen aan de flash compensatie (-2 tot +2) dient dan waartoe?
Haal oplaadbare eneloop batterijen man, krijg je geen spijt van! Snellere recycle, milieuvriendelijker en op de lange termijn veel goedkoperquote:Op woensdag 14 augustus 2013 00:37 schreef fyah het volgende:
Nu ik de RAW op mijn monitor bekijk merk ik wel dat de flash compensatie zichtbaar is. Maar ik ga eerstdaags eens proberen op M flash te vuren. Ik heb 'm eens op 1/1 power gevuurd en daar had ie echt een crazy lange recycletijd van nodig. Plus mijn foto was 1 wit vlakHij kan dus meer dan die +2 TTL comp.
Morgen eerst AA batterijen kopenDie zijn best snel leeg geraakt. Maar ik moet toegeven dat ik me aardig heb geamuseerd met het pilot knopje.
nimh hoogste capaciteit en een lader die er max 3 uur over doet ze vol te krijgen.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 00:45 schreef fyah het volgende:
Moet ik idd gaan doen. Want ze gaan erdoor als broodjes (ofzo)
mee eenschquote:Op woensdag 14 augustus 2013 01:00 schreef Susteren het volgende:
Eneloop is niet voor niets een gerespecteerd merk in de strobist/journalist community. Gaan lang mee, verliezen weinig kracht, zorgen voor snellere recycle en meer flitsen per lading.
u weet dat nimh een hoge zelfontlading heeft ter bescherming van de cel zelf?quote:Op woensdag 14 augustus 2013 10:14 schreef Flipmoehoe het volgende:
[..]
mee eensch
Daarom laatst ook 2 setjes eneloops aangeschaft.
Snelle recycle tijd (erg belangrijk op momenten dat er veel foto's snel achter elkaar geschoten moeten worden.)
Na een jaar niet gebruiken (komt hier nooit voor.. zit er nog 85% van je capaciteit in je batterijen.)
En zo extreem duur vond ik ze niet
Duidelijk!quote:Op woensdag 14 augustus 2013 10:36 schreef mentalpower het volgende:
[..]
u weet dat nimh een hoge zelfontlading heeft ter bescherming van de cel zelf?
als de batterij een hoge interne weerstand zou hebben zou je nooit een grote hoeveelheid
energie in een klap uit de cel kunnen halen.
nicd heeft bv een veel hogere weerstand en blijft langer vol maar is minder geschikt voor groot
verbruikers.
en li-ion heeft een regelprint in de batterij verwerkt die de stroom reguleert, dus uitzet bij geen verbruik
zegmaar ff kort door de bocht.
ach, ik gebruik GPs en daar betaal je voor 4 stuks ook grif 25 tot 30 euro.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 10:14 schreef Flipmoehoe het volgende:
[..]
En zo extreem duur vond ik ze niet
Hierquote:Op woensdag 14 augustus 2013 13:12 schreef fyah het volgende:
hier in d ebuurt geen eneloop te vinden op eerste oog. waar hebben jullie ze van?
ik vind 2000 mah een beetje karig... die waren in 2000 al verkrijgbaar.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 13:12 schreef fyah het volgende:
hier in d ebuurt geen eneloop te vinden op eerste oog. waar hebben jullie ze van?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |