abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_129976053
Hmm dit lijkt uit te monden op een puristen topic.
Zelf fotografeer ik niet uitsluitend op M, maar ook veel op A of S. Vind het absoluut geen schande om soms automatische standen te gebruiken. Soms is het gewoon veel gemakkelijker en heeft het zeker geen negatieve invloed op de foto's. M gebruik ik wanneer ik echt alle tijd heb en uiteraard bij foto's met uitzonderlijke lichtomstandigheden of stitchfoto's
Meh
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 12 augustus 2013 @ 13:48:02 #102
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_129976297
Puala heeft ook wat duidelijk punten aangegeven waar je naar terug kan refereren als dingen een beetje verzanden natuurlijk. Ik denk dat het voor iedereen persoonlijk een stap is die je zelf kan bepalen, wanneer ben je echt beginner en wanneer kan je een stapje verder. Gebruik dit topic dan ook als een vervolg in het verlengde van het beginnerstopic. Dus de onderwerpen die nu voorbij komen passen daar prima in ^O^

Ohja voor iedereen handig om te weten.

3.gif Er zijn meer wegen die naar Rome leiden, wat wil zeggen, jouw inbreng is altijd gewaardeerd en zal misschien ook wel gebruikt worden maar probeer ook anderen hun gedachten te waarderen zonder dat je ervan uitgaat dat jouw manier DE manier is.3.gif

quote:
En dan? Waar haal je je uitdaging vandaan, waar zoek je de grenzen op? Hoe fotografeer je en waar kan je je leerpunten vandaan halen?

En dan bewerken. Hoe doe je dat? Welke dingen pas je standaard aan en welke dingen voel je zelf aan?
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
pi_129976581
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 13:41 schreef NorgeT het volgende:
Hmm dit lijkt uit te monden op een puristen topic.
Zelf fotografeer ik niet uitsluitend op M, maar ook veel op A of S. Vind het absoluut geen schande om soms automatische standen te gebruiken. Soms is het gewoon veel gemakkelijker en heeft het zeker geen negatieve invloed op de foto's. M gebruik ik wanneer ik echt alle tijd heb en uiteraard bij foto's met uitzonderlijke lichtomstandigheden of stitchfoto's
dit dus!
soms heb je tijd om te pielen en prutsen en soms moet je instant presteren.
dan zijn de av/tv prima om mee te werken en nemen je vaak problemen al uit handen.
word toch een beetje lastig om op een concert te vragen of de zangeres die pose even vast kan houden omdat je instellingen niet kloppen :)
pi_129976760
En soms wil je (zeker bij concerten) juist zelf bepalen wat de camera kiest aan sluitertijd / diafragma, omdat de omstandigheden echt te veranderlijk zijn, en je camera er steeds naast zit.

Ik denk dat ik zelf ook het meeste in aperture priority zit, maar bij sommige optredens staat ie ook regelmatig in M, of in shutter priority. Hangt maar net van de situatie en hoeveelheid licht af.

Heel veel straatfotografen schieten juist liever op P trouwens, ook wel grappig.
Als je blij wordt van uitsluitend schieten in M, prima. Maar het is net zo'n onzinnige discussie als bij een foto zetten dat ie 'onbewerkt' is.

Choose the right tool for the job :)
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
pi_129976895
Leerpunt voor mij: het artistieke gedeelte van het fotograferen, zonder twijfel. Het technische gedeelte heb ik wel onder de knie, het bewerken gaat steeds beter, nu alleen nog mooie platen schieten..
pi_129977207
quote:
15s.gif Op maandag 12 augustus 2013 14:04 schreef DonJames het volgende:
Leerpunt voor mij: het artistieke gedeelte van het fotograferen, zonder twijfel. Het technische gedeelte heb ik wel onder de knie, het bewerken gaat steeds beter, nu alleen nog mooie platen schieten..
tot in den treure uit kunnen leggen hoe en wat... en zodra je de camera pakt is het het net niet.
zo vreselijk herkenbaar!

ook zo met modellen... 2 cm links of rechtsdraaien kan de plaat maken of breken.
pi_129977228
quote:
15s.gif Op maandag 12 augustus 2013 14:04 schreef DonJames het volgende:
Wanneer je niet in een studio fotografeert of zonder flitser fotografeert. Vraag ik me af wat er nog meer te leren valt naast het instellen van diafragma, sluitertijd en belichting. Compositie... moment... lijkt me in die zin het belangrijkste.Of zijn er nog andere punten?
Canon EOS 5d mark ii / Canon EOS 400D / Canon 70-200 f4 L / Canon 17-40 f4 L / Tamron 90mm f2.8 Macro / Canon Speedlight 430EX II / Lowepro Flipside 400
pi_129977321
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 14:13 schreef RikH het volgende:

[..]

Wanneer je niet in een studio fotografeert of zonder flitser fotografeert. Vraag ik me af wat er nog meer te leren valt naast het instellen van diafragma, sluitertijd en belichting. Compositie... moment... lijkt me in die zin het belangrijkste.Of zijn er nog andere punten?
Dat is allemaal technisch. Het artistieke component is zien dat een bepaald beeld een mooi plaatje kan worden ;)
pi_129977409
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 14:15 schreef DonJames het volgende:

[..]

Dat is allemaal technisch. Het artistieke component is zien dat een bepaald beeld een mooi plaatje kan worden ;)
Dat is zo.... Misschien is het werken met filters e.d. nog iets waar ik mijn tijd in ga steken. ND filters en gradient filters. Alleen het grootste probleem vind ik het vinden van mooie natuur in de buurt :)
Canon EOS 5d mark ii / Canon EOS 400D / Canon 70-200 f4 L / Canon 17-40 f4 L / Tamron 90mm f2.8 Macro / Canon Speedlight 430EX II / Lowepro Flipside 400
pi_129977471
Vooraf een beeld in je hoofd hebben, en het daarna ook daadwerkelijk uit kunnen voeren is ook techniek. Afhankelijk van je vaardigheid lukt dat plaatje wel, niet, of na 99 mislukte foto's :P

Een belangrijke truc van fotografie is niet het vastleggen van het beeld, maar van de emotie. Mensen herinneren zich sneller de emotie dan een plaatje.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
pi_129977623
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 14:20 schreef Ener-G het volgende:
Vooraf een beeld in je hoofd hebben, en het daarna ook daadwerkelijk uit kunnen voeren is ook techniek. Afhankelijk van je vaardigheid lukt dat plaatje wel, niet, of na 99 mislukte foto's :P

Een belangrijke truc van fotografie is niet het vastleggen van het beeld, maar van de emotie. Mensen herinneren zich sneller de emotie dan een plaatje.
Dat is fijn om te horen. Ik ben namelijk wel eens bang dat "aangeboren talent" noodzakelijk is voor een goeie foto, dat dat niet te leren valt, en dat ik het niveau van prutser dus nooit zal ontstijgen :')
pi_129977795
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 14:24 schreef DonJames het volgende:

[..]

Dat is fijn om te horen. Ik ben namelijk wel eens bang dat "aangeboren talent" noodzakelijk is voor een goeie foto, dat dat niet te leren valt, en dat ik het niveau van prutser dus nooit zal ontstijgen :')
Er is denk ik ook wel talent voor nodig. Maar zonder talent kun je denk ik ook een heel eind komen.
pi_129977807
trouwens als we het dan toch over gevorderden spul hebben.
ik wil echt meer gaan doen in portret fotografie en mis eigenlijk een grote wens.
een mooie 70-200 en het liefste een 2.8

ga je voor een canon zit je op minimaal 1000 euro maar als je gaat kijken
naar de sigma die is ongeveer 500 en geld groeit me natuurlijk niet op de rug.
en als ik er niets mee kan/ga verdienen is het geen investering maar een uitgave.

ik ben voor mezelf er wel uit dat er een 70-200 moet gaan komen.
maar is de canon echt zo hard te rechtvaardigen ten opzichte van de sigma?
zelf zit ik te denken om gewoon een tussenstap te doen met de sigma.

wat denken jullie daarover?

en hoe zit het met de IS is dat nou echt zo baanbrekend of word het in de praktijk
minder gebruikt dan de reclamefolder beweerd
pi_129977916
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 14:18 schreef RikH het volgende:

[..]

Dat is zo.... Misschien is het werken met filters e.d. nog iets waar ik mijn tijd in ga steken. ND filters en gradient filters. Alleen het grootste probleem vind ik het vinden van mooie natuur in de buurt :)
Nederland is mooi zat om te leren werken met ND grad filters etc. Daarnaast heeft Nederland geweldige wolkenluchten waarmee je veel kunt doen :)

quote:

[..]

Ik ben zelf van mening dat talent, of eigenlijk een gevoel voor verhoudingen/composities of het zien van mooie beelden wel iets is wat je hebt of niet hebt. Ik denk niet dat dat iets is wat je simpel kunt leren.

Sommige kinderen schieten meteen mooie plaatjes wanneer je ze een camera in de handen duwt. Anderen schieten alleen snapshots.
Meh
pi_129978173
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 14:29 schreef mentalpower het volgende:
ik wil echt meer gaan doen in portret fotografie en mis eigenlijk een grote wens.

en als ik er niets mee kan/ga verdienen is het geen investering maar een uitgave.

en hoe zit het met de IS is dat nou echt zo baanbrekend of word het in de praktijk
Waarom een 70-200? ik weet wel dat de 2.8 van canon vrij groot en zwaar is. Ik heb zelf de 70-200 f4 en is al een stuk handzamer. Het verschil tussen de f4 en f2.8 is volgens kenners (zoals ik gelezen heb) pas te merken wanneer je echt gebruik maakt van f2.8. Dit is natuurlijk bij portretfotografie wel een pre.

@NorgeT, ik bedoel in west-brabant :) geen zin om te ver te rijden... haha
pi_129978367
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 14:39 schreef RikH het volgende:

[..]

Waarom een 70-200? ik weet wel dat de 2.8 van canon vrij groot en zwaar is. Ik heb zelf de 70-200 f4 en is al een stuk handzamer. Het verschil tussen de f4 en f2.8 is volgens kenners (zoals ik gelezen heb) pas te merken wanneer je echt gebruik maakt van f2.8. Dit is natuurlijk bij portretfotografie wel een pre.

@NorgeT, ik bedoel in west-brabant :) geen zin om te ver te rijden... haha
nou ik heb nu een 135mm m42 op 2.8 en ik merk dat ik het diafragma wel erg fijn vind.
maar het handmatig scherpstellen nekt me gewoon.
op het moment ben ik aan het proberen om via live view op 50" te previewen met mijn 40d.
wellicht dat dat helpt, maar anders zit ik toch echt vast aan een 70-200 2.8 of 4.
focale lengte wil ik gewoon zo hebben omdat dit mij het beste uitkomt en minder kans
op vertrekkingen in het beeld.
pi_129978915
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 14:47 schreef mentalpower het volgende:

[..]

nou ik heb nu een 135mm m42 op 2.8 en ik merk dat ik het diafragma wel erg fijn vind.
maar het handmatig scherpstellen nekt me gewoon.
op het moment ben ik aan het proberen om via live view op 50" te previewen met mijn 40d.
wellicht dat dat helpt, maar anders zit ik toch echt vast aan een 70-200 2.8 of 4.
focale lengte wil ik gewoon zo hebben omdat dit mij het beste uitkomt en minder kans
op vertrekkingen in het beeld.
De 2.8 wordt veel gebruikt voor portret fotografie. Alleen de prijs is het dubbele van de f4. Dus hoe ver wil je gaan..
pi_129978979
Als je portretten trouwens vooral vanaf een statief schiet is IS zo goed als nutteloos, dus dat geld kan je dan weer in je zak houden.
pi_129979051
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 15:04 schreef DonJames het volgende:
Als je portretten trouwens vooral vanaf een statief schiet is IS zo goed als nutteloos, dus dat geld kan je dan weer in je zak houden.
Dat klopt DonJames.. maar het mooie aan deze lenzen is, is dat ze meer kunnen dan alleen portret fotografie. En bij de 2.8 uit de hand schieten is zonder IS lastig denk ik. Koop er een extender bij 1.4x en je hebt een mooie zoomlens:)
pi_129979105
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 15:02 schreef RikH het volgende:

[..]

De 2.8 wordt veel gebruikt voor portret fotografie. Alleen de prijs is het dubbele van de f4. Dus hoe ver wil je gaan..
Daarom ben ik een paar maand geleden ook voor de 70-200 f4 met IS gegaan.
Gewicht en prijs.
Schiet ook veel portretten en vind dan F4 al goed genoeg.
Soms is F2.8 wel fijn met minder licht maar dan kan je met de IS ook al prima foto's maken op 1/100ste
Dat heeft mij besloten om voor de F4 te gaan
pi_129979184
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 15:06 schreef RikH het volgende:

[..]

Dat klopt DonJames.. maar het mooie aan deze lenzen is, is dat ze meer kunnen dan alleen portret fotografie.
Eens, maar als je hem toch eigenlijk alleen voor portretten gebruikt is het een beetje zonde van het geld. Een "gewone" 2.8 kost EUR 1050, eentje met IS is 2x zo duur..
quote:
En bij de 2.8 uit de hand schieten is zonder IS lastig denk ik. Koop er een extender bij 1.4x en je hebt een mooie zoomlens:)
Het is zonder meer een erg mooie lens. En ook een enorme unit..
pi_129979418
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 15:10 schreef DonJames het volgende:

[..]

Eens, maar als je hem toch eigenlijk alleen voor portretten gebruikt is het een beetje zonde van het geld. Een "gewone" 2.8 kost EUR 1050, eentje met IS is 2x zo duur..

[..]

Het is zonder meer een erg mooie lens. En ook een enorme unit..
DonJames daar heb je gelijk in. Maar het is natuurlijk een doodzonde wanneer je deze alleen gaat gebruiken voor portretjes... mits je niks anders fotografeert of dat het je beroep is.

Misschien een 2e hands? f2.8 IS? voor rond de 1300 euro heb je deze wel.
  maandag 12 augustus 2013 @ 15:18:49 #123
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_129979598
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 14:29 schreef mentalpower het volgende:

Hou ook rekening met de afschrijving. Een Sigma/Tamron daalt veel sneller in prijs dan een Canon objectief, vooral de L objectieven behouden hun waarde erg goed.

IS is voor portretten in de meeste gevallen gewoon onnodig, vooral met flitslicht of diffuus zonlicht. f2.8 is daarintegen voor portretten perfect (wijd open mooie DOF), je hebt dan nog de keuze om af te stoppen naar f4/5.6.

Als de de 70-200 f4 gaat afstoppen zit je al op f5.6/f8 waardoor (afhankelijk van je brandpuntafstand) de achtergrond veel minder wazig is en minder mooie bokeh/geen bokeh meer heeft.

[ Bericht 0% gewijzigd door Susteren op 12-08-2013 15:26:44 ]
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
Op donderdag 9 december 2010 13:44 schreef Rectum het volgende:
Mijn ode aan Susteren. :')
  maandag 12 augustus 2013 @ 15:21:11 #124
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_129979736
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 15:15 schreef RikH het volgende:

[..]

DonJames daar heb je gelijk in. Maar het is natuurlijk een doodzonde wanneer je deze alleen gaat gebruiken voor portretjes... mits je niks anders fotografeert of dat het je beroep is.

Misschien een 2e hands? f2.8 IS? voor rond de 1300 euro heb je deze wel.
De 70-200 f2.8 IS mark 1 is minder scherp van de 70-200 f2.8 non-IS, voor portretten zou ik (met een budget van ongeveer 1000 ekkies) gewoon voor de 70-200 f2.8 non-IS gaan, heb ik ook gekozen en geen spijt van gehad. Ik zou ook eens kijken of een 24-70 f2.8 mark 1 of een leuke prime niets voor hem is? :)
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
pi_129979937
quote:
14s.gif Op maandag 12 augustus 2013 15:18 schreef Susteren het volgende:
Hou ook rekening met de afschrijving. Een Sigma/Tamron daalt veel sneller in prijs dan een Canon objectief, vooral de L objectieven behouden hun waarde erg goed.
Afschrijving moet je absoluut bekijken en niet relatief. Dat je op een L lens procentueel minder afschrijft kan nog steeds betekenen dat je netto onder aan de streep meer euro's afschrijft dan op een goedekoper b-merk ;)

Daarnaast zou ik objectieven niet kopen als inverstering maar als gebruiksvoorwerp. Afschrijving is irrelevant voor mij op dergelijke producten. Daarnaast kun je niet in de toekomst kijken en als bijv Sigma ineens met een bad ass 70-200 komt die de L lens naar huis blaast voor de helft van de prijs dan daalt de marktwaarde van een 70-200 L ook ineens onverwachts en is die waardevastheid ook niet meer wat het was...
  maandag 12 augustus 2013 @ 15:26:00 #126
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_129979993
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 15:25 schreef Uncle het volgende:

[..]

Afschrijving moet je absoluut bekijken en niet relatief. Dat je op een L lens procentueel minder afschrijft kan nog steeds betekenen dat je netto onder aan de streep meer euro's afschrijft dan op een goedekoper b-merk ;)
True true :)
pi_129980168
quote:
14s.gif Op maandag 12 augustus 2013 15:26 schreef Susteren het volgende:

[..]

True true :)
Ik heb voor de L serie gekozen vanwege natuurlijk de kwaliteit en daarnaast de bouw.. Aangezien mijn lenzen nogal wat te verduren krijgen... denk aan woestijn, jungle etc. Servicebeurt is op L lenzen ook de dubbele prijs bij canon.

Die van mij liggen er nu... 66 euro per lens... + body a 66 en extender a 34... wordt duur grapje

Dus afschrijving is niet altijd relevant haha
pi_129982436
Hou er wel rekening mee dat sommige L lenzen pas echt weathersealed zijn als je er een filter op schroeft.

Bijvoorbeeld de 16-35/2.8 en de 17-40/4.
pi_129983908
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 16:17 schreef Ener-G het volgende:
Hou er wel rekening mee dat sommige L lenzen pas echt weathersealed zijn als je er een filter op schroeft.

Bijvoorbeeld de 16-35/2.8 en de 17-40/4.
Ik heb er standaard filters opzitten... En dat is maar goed ook!
  FOK!fotograaf dinsdag 13 augustus 2013 @ 00:29:52 #130
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_130003292
quote:

[..]

quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 14:28 schreef RikH het volgende:

[..]

Er is denk ik ook wel talent voor nodig. Maar zonder talent kun je denk ik ook een heel eind komen.
Kleine tip: Neem een statief en een afstandsbediening ter hand en ga eens 's nachts pad, foto's maken met langere sluitertijden. Waarom? Je moet vooraf gaan kijken wat je gaat platen, waar je je statief gaat neerzetten en hoe je je instellingen gaat toepassen. Wat wil je uiteindelijk op de foto? Sowieso belemmert een statief de bewegingsvrijheid, dus word je gedwongen veel meer na te denken over de compositie en daarbij het feit dat het donker is, maakt dat je geen 20 foto's in een minuut kan schieten.
Dit werkt voor mijzelf erg goed en ik kan een hele avond en een deel van de nacht op pad zijn en met 8 foto's terug komen. Waarvan ik thuis nog eens de helft weg mieter.

Voorbeeldje van mijzelf:

189 085 Beverwijk by Sporingerdam, on Flickr

Ik wist hier wat ik wou: Ik wou wat huishoudens in het licht in de flat, ik wou het perron leeg hebben en ik wou de kerk goed in beeld hebben als motief en iets dat de aandacht zou trekken, wat uiteindelijk een trein is geworden. De eerste versie is mislukt, deze vind ik aardig geslaagd. Inmiddels zou ik het weer anders doen (bijv. de witbalans een stuk minder oranje maken), maar de foto is alweer 2 jaar oud.
Voor de specs nog even:
Camera Sony DSLR-A700
Exposure 13
Aperture f/18.0
Focal Length 26 mm
ISO Speed 100
Exposure Bias 0 EV
Flash Off, Did not fire
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_130003539
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 00:29 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

[..]

Kleine tip: Neem een statief en een afstandsbediening ter hand en ga eens 's nachts pad, foto's maken met langere sluitertijden. Waarom? Je moet vooraf gaan kijken wat je gaat platen, waar je je statief gaat neerzetten en hoe je je instellingen gaat toepassen. Wat wil je uiteindelijk op de foto? Sowieso belemmert een statief de bewegingsvrijheid, dus word je gedwongen veel meer na te denken over de compositie en daarbij het feit dat het donker is, maakt dat je geen 20 foto's in een minuut kan schieten.
Dit werkt voor mijzelf erg goed en ik kan een hele avond en een deel van de nacht op pad zijn en met 8 foto's terug komen. Waarvan ik thuis nog eens de helft weg mieter.

Voorbeeldje van mijzelf:
[ link | afbeelding ]
189 085 Beverwijk by Sporingerdam, on Flickr

Ik wist hier wat ik wou: Ik wou wat huishoudens in het licht in de flat, ik wou het perron leeg hebben en ik wou de kerk goed in beeld hebben als motief en iets dat de aandacht zou trekken, wat uiteindelijk een trein is geworden. De eerste versie is mislukt, deze vind ik aardig geslaagd. Inmiddels zou ik het weer anders doen (bijv. de witbalans een stuk minder oranje maken), maar de foto is alweer 2 jaar oud.
Voor de specs nog even:
Camera Sony DSLR-A700
Exposure 13
Aperture f/18.0
Focal Length 26 mm
ISO Speed 100
Exposure Bias 0 EV
Flash Off, Did not fire
ik wou bijna vragen hoe je dat ster effect bereikt zonder filter...
f18... het was zo simpel :P

zelf heb ik hier een heel mooi cokin filter voor star8 en star16
pi_130015557
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 00:36 schreef mentalpower het volgende:

[..]

ik wou bijna vragen hoe je dat ster effect bereikt zonder filter...
f18... het was zo simpel :P

zelf heb ik hier een heel mooi cokin filter voor star8 en star16
Daar had ik nog nooit van gehoord. Nu we het er toch over hebben. Wat voor filters zijn de moeite om aan te schaffen bij natuurfotografie/landschapsfotografie. Waarmee zijn mooie resultaten te behalen?
  dinsdag 13 augustus 2013 @ 13:30:49 #133
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_130015657
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 13:28 schreef RikH het volgende:

[..]

Daar had ik nog nooit van gehoord. Nu we het er toch over hebben. Wat voor filters zijn de moeite om aan te schaffen bij natuurfotografie/landschapsfotografie. Waarmee zijn mooie resultaten te behalen?
Cokin systemen hebben het voordeel dat één systeem op alle objectieven past dmv verloopringen. Je zou naar vari-nd, grad-nd, nd, polorising, circular polarising en zelfs ir filters kunnen kijke , moet je body wel geen ir filter hebben ghehe
pi_130015672
Een grijsverloopfilter en een CPL, wat mij betreft. Meer gebruik ik niet (tenzij ik analoog zwart/wit schiet).
pi_130015788
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 13:28 schreef RikH het volgende:

[..]

zelf wil ik graag nog een ir en 2 stuks nd filter hebben nd8 en nd16 zodat je 30sec sluitertijd
overdag kan maken... erg mooi effect en de stars heb ik al.
edit: er bestaan ook voorzetkaarten van cokin maar die kan je zelf ook maken als je dat wil
is een zwart kaartje met diafragma opening in een vormpje... hartjesbokeh of bloembokeh
kan erg leuk zijn... deze heb ik wel maar wil nog gaan experimenteren met eigen kaarten
je eigen diafragma staat dan wel vast!!!

kleuren en kleur gradient doe ik liever in ps
de 8
http://www.kenkotokinausa.com/pictures/F0000067-samplewith.jpg

de 16
http://farm3.staticflickr.com/2435/3781055322_15a4967159_b.jpg

meteen een tegenvraag.
heeft iemand de combi canon 40d met ir filter en zo ja welke?
pi_130015930
Wat mij betreft:

1. ND grads zijn onmisbaar bij landschapsfotografie (of je moet veel HDR willen schieten)
2. ND filter zijn handig. Niet/nauwelijks in post na de bootsen
3. Polarisers ben ik nooit echt vrienden mee geworden maar hoort ook in de tas.
pi_130015992
moah grads maken lukt toch prima in post?
alhoewel ik het punt van pre wel snap... toch eens over denken.
pi_130016028
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 13:39 schreef mentalpower het volgende:
moah grads maken lukt toch prima in post?
alhoewel ik het punt van pre wel snap... toch eens over denken.
Als de lucht is overbelicht, is de lucht overbelicht. Kan je (of in elk geval: ik) niet meer goed krijgen in post.
pi_130016140
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 13:41 schreef DonJames het volgende:

[..]

Als de lucht is overbelicht, is de lucht overbelicht. Kan je (of in elk geval: ik) niet meer goed krijgen in post.
in dat geval zou ik drie exposures schieten als hdr maar dan voor de belichting.
maar!!! dat doe ik omdat ik geen grads heb... dat dan weer wel.
pi_130016371
Even een filtertje voor de lens is een hoop minder werk dan 3 foto's bewerken. En HDR, tsja, ach..
pi_130016515
Ik lees inderdaad veel over de ND grads... maar vraag me af wat nu handig is om aan te schaffen. Wat werkt prettig? Een los filter? of met losse kaarten? Welke ND grads (sterktes) heb je dan nodig? Een ND filter lijkt me ook tof..

Ik heb een 17-40 f4 L lens van canon, en deze filters zijn behoorlijk groot (dus prijzig)...
pi_130016643
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 13:55 schreef RikH het volgende:
Ik lees inderdaad veel over de ND grads... maar vraag me af wat nu handig is om aan te schaffen. Wat werkt prettig? Een los filter? of met losse kaarten? Welke ND grads (sterktes) heb je dan nodig? Een ND filter lijkt me ook tof..

Ik heb een 17-40 f4 L lens van canon, en deze filters zijn behoorlijk groot (dus prijzig)...
Ik gebruik eigenlijk altijd ND-grad filters bij landschapsfotografie. Erg handig om uitgebeten luchten te voorkomen. Zelf gebruik ik het Cokin systeem. Een schroeffilter is compleet nutteloos aangezien je het verloop niet kunt schuiven zoals je bij Cokin filters wel kan. Ik gebruik voornamelijk een 3 stops filter.
Meh
pi_130016656
quote:

true als je grads en nd wil hebben denk ik dat je een set 8stops en 16stops moet hebben
maar das wel vier ramen a... 50euro? en het is nogal breekbaar spul begreep ik.
pi_130016666
quote:

Wat mij betreft een systeem met een filterhouder en een rechthoekig filter (zoals Cokin of Lee). Dan kan je het filter omhoog en omlaag schuiven waar je hem wil hebben, dat kan bij een rond filter natuurlijk niet. Sterkte: 2 of 3 stops. 1 stop is wat mij betreft useless. Je hebt ook nog meerdere soorten NDgrads, met een harde overgang (voor een rechte horizon, zoals strand) en een vloeiende overgang (bijvoorbeeld bergen).
pi_130016699
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 13:59 schreef mentalpower het volgende:

[..]

true als je grads en nd wil hebben denk ik dat je een set 8stops en 16stops moet hebben
maar das wel vier ramen a... 50euro? en het is nogal breekbaar spul begreep ik.
8 en 16 stops Grads? :D
pi_130016732
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 13:58 schreef NorgeT het volgende:

[..]

Ik gebruik eigenlijk altijd ND-grad filters bij landschapsfotografie. Erg handig om uitgebeten luchten te voorkomen. Zelf gebruik ik het Cokin systeem. Een schroeffilter is compleet nutteloos aangezien je het verloop niet kunt schuiven zoals je bij Cokin filters wel kan. Ik gebruik voornamelijk een 3 stops filter.
hmm das handig om te horen... zelf had ik blind voor 8 en 16 gegaan... youtube he!
pro tip als je die dingen toch wil kopen doe het in een shop en kijk of je kan testen
of als norget een voorbeeldje zou willen maken als hij tijd heeft... graag :)
pi_130016809
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 14:00 schreef DonJames het volgende:

[..]

8 en 16 stops Grads? :D
beetje useless he :P
ik bedoelde eigenlijk de nd en nam voor het gemak de grads maar even mee in dezelfde noemer.
niet meer doen dus ;)
net zoals mijn pluutjes zullen we maar zeggen :P
pi_130017237
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 13:34 schreef mentalpower het volgende:
meteen een tegenvraag.
heeft iemand de combi canon 40d met ir filter en zo ja welke?
Die van Cokin al een keer getest?
Bij (tik)fouten kunt u de foute letters/tekens zelf vervangen door dejuiste uit onderstaande lijst (letters/tekens kunnen/mogen meerderemalen gebruikt worden). abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890-=[];',./`~!@#$%^&*()_+|{}:"<>?
pi_130017240
Heb je van de ND-grads ook complete sets? Cokin houder + filters, of van Lee? Welke zou ik dan voor de 17-40 nodig hebben?
pi_130017606
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 14:16 schreef RikH het volgende:
Heb je van de ND-grads ook complete sets? Cokin houder + filters, of van Lee? Welke zou ik dan voor de 17-40 nodig hebben?
Voor Cokin heb je volgens mij weinig complete sets. Dit voornamelijk omdat de houder op een adapterring moet en deze is per lens diameter anders..
Je heb wel (Cokin) setjes met verschillende grads, ND en/of kleurtjes..

Maar even wat bij elkaar klikken bij een webwinkel en je heb je eigen setje toch compleet :)
Bij (tik)fouten kunt u de foute letters/tekens zelf vervangen door dejuiste uit onderstaande lijst (letters/tekens kunnen/mogen meerderemalen gebruikt worden). abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890-=[];',./`~!@#$%^&*()_+|{}:"<>?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')