De sunny 16 zegt ook niet dat je het diafragma op 16 moet zetten, alleen maar dat f/16 bij 100 ISO en 1/125 een goeie belichting is in die situatie. Natuurlijk kan je dan naar f/8 gaan met 1/250.quote:Op maandag 12 augustus 2013 11:13 schreef Susteren het volgende:
[..]
Waarom pin je je zo vast op die sunny 16 regel? Ik dacht juist dat het was: als het zonnetje lacht, diafragma op acht![]()
Sowieso zijn het maar richtlijnen en hoort bij iedere situatie een ander arsenaal van instellingen. Maar in de meeste gevallen is hoger dan f8 gaan gewoon onnodig en leidt dit vaak tot minder scherpe foto's. Bij landschappen is dit prima, daar heb je veel dof en een lange sluitertijd nodig, maar bij gewoon straatfotografie zou ik nooit f16 gebruiken
Hmm, 1/125 is al een vrij lange sluitertijd, vooral op een 70mm+ objectief zonder IS (ik vrees dat je dan al lichte bewegingsonscherpte zult krijgen).quote:Op maandag 12 augustus 2013 11:15 schreef DonJames het volgende:
[..]
De sunny 16 zegt ook niet dat je het diafragma op 16 moet zetten, alleen maar dat f/16 bij 100 ISO en 1/125 een goeie belichting is. Natuurlijk kan je dan naar f/8 gaan met 1/250.
Aperture priority bedoelen we uiteraardquote:Op maandag 12 augustus 2013 11:16 schreef Stefan het volgende:
Overigens is de A-modus bij mij Vol Automatisch. We hebben het hier toch hopelijk niet over de full auto mode?
Wat is in dat geval dan dus de oplossing?quote:Op maandag 12 augustus 2013 11:17 schreef Susteren het volgende:
[..]
Hmm, 1/125 is al een vrij lange sluitertijd, vooral op een 70mm+ objectief zonder IS (ik vrees dat je dan al lichte bewegingsonscherpte zult krijgen).
Ik had eens een dag dat m'n diafragma niet wilde veranderen, bleek ik op m'n 1D de knop tussen ON en OFF gezet te hebben, wat de draaiknop voor diafragma geblokkeerd. Toen voelde ik me echt een newbquote:Op maandag 12 augustus 2013 11:21 schreef Stefan het volgende:
Ben wel eens een kwartier in paniek geweest dat bepaalde M functies niet meer werkten. Bleek de M modus er per ongeluk af te zijn. De 5DIII heeft een lock gelukkig
Dat begrijp ik! Maar zit even te kijken wat de regel precies inhoud. De regel is me nu wel duidelijk. Verschillende lichtomstandigheden zoals zonnig, licht bewolkt, bewolkt zwaar bewolkt etc. daar horen bepaalde waardes bij (als je je aan de regel houd). Zo gaan ze bij zonnig weer uit van f16 iso 100 1/100 of 1/125. Dit kan je aanpassen mits de verhoudingen blijven kloppen. Zo kun je de iso naar 200 kunnen brengen, hierdoor moet je wel de sluitertijd naar bijbehorende waarde aanpassen. Voorbeeld: iso 100 is sluitertijd 1/125, iso 200 is 1/250, iso 400 is 1/500 etc.quote:Op maandag 12 augustus 2013 11:15 schreef DonJames het volgende:
[..]
De sunny 16 zegt ook niet dat je het diafragma op 16 moet zetten, alleen maar dat f/16 bij 100 ISO en 1/125 een goeie belichting is in die situatie. Natuurlijk kan je dan naar f/8 gaan met 1/250.
Overdag? Savonds? hoe wil je het weergeven (groot onderwerp, klein onderdeel van het totale onderwerp)? allemaal zaken die invloed hebben op de belichtingquote:Op maandag 12 augustus 2013 11:27 schreef mentalpower het volgende:
en hoe stel je de belichting dan in met vuur?
in het donker en de afmeting van het vuur zou niet uit mogen maken neem ik aan.quote:Op maandag 12 augustus 2013 11:29 schreef Ynske het volgende:
[..]
Overdag? Savonds? hoe wil je het weergeven (groot onderwerp, klein onderdeel van het totale onderwerp)? allemaal zaken die invloed hebben op de belichting
Sunny 16 gebruik je dan ook niet voor camera's die een lichtmeter hebben.quote:Op maandag 12 augustus 2013 11:24 schreef Frenk3nstein het volgende:
Sunny 16 kan een mooie indicator zijn voor de belichting, net zoals sommige smartphone-apps, toch werkt trial & error en/of de belichting aanpassen in de zoeker voor mij fijner en vaak sneller. En bovendien: als het 'sunny' is (je bent buiten) kan er altijd een wolk voor de zon schuiven. Vaak schiet ik dus gewoon op A of S.
Inderdaad!quote:Op maandag 12 augustus 2013 11:27 schreef RikH het volgende:
Dat begrijp ik! Maar zit even te kijken wat de regel precies inhoud. De regel is me nu wel duidelijk. Verschillende lichtomstandigheden zoals zonnig, licht bewolkt, bewolkt zwaar bewolkt etc. daar horen bepaalde waardes bij (als je je aan de regel houd). Zo gaan ze bij zonnig weer uit van f16 iso 100 1/100 of 1/125. Dit kan je aanpassen mits de verhoudingen blijven kloppen. Zo kun je de iso naar 200 kunnen brengen, hierdoor moet je wel de sluitertijd naar bijbehorende waarde aanpassen. Voorbeeld: iso 100 is sluitertijd 1/125, iso 200 is 1/250, iso 400 is 1/500 etc.
Wanneer je het f getal aanpast zal de sluitertijd ook in verhouding aangepast moeten worden. Elke stop is een halvering of verdubbeling van de sluitertijd.
Dus stel dat je op een zonnige dag in f8 wil fotograferen met iso 100. Moet je volgens de regel fotograferen op 1/500 (1/125 x 2 = 250 (f11) 1/250 x 2 = 500 (f8). Enz).
Natuurlijk wel. Een brandende lucifer geeft heel wat minder licht dan een paasvuur van 12 meter hoog.quote:Op maandag 12 augustus 2013 11:30 schreef mentalpower het volgende:
[..]
in het donker en de afmeting van het vuur zou niet uit mogen maken neem ik aan.
oke oke point taken.quote:Op maandag 12 augustus 2013 11:31 schreef DonJames het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Een brandende lucifer geeft heel wat minder licht dan een paasvuur van 12 meter hoog.
Wil je alleen de vlam? of ook de omgeving?quote:Op maandag 12 augustus 2013 11:33 schreef mentalpower het volgende:
[..]
oke oke point taken.
vlam van ongeveer 30cm hoog dan.
Nou kijk, alles hangt af van wat jij wil dat je op de foto krijgt. Belicht je op het vuur, zal de rest donker zijn. Belicht je op de mensen rondom het kampvuur, zal het vuur waarschijnlijk overbelicht zijn. Het is maar net wat jij wil.quote:Op maandag 12 augustus 2013 11:33 schreef mentalpower het volgende:
[..]
oke oke point taken.
vlam van ongeveer 30cm hoog dan.
Aangezien het vuur is dat wel een tijdje brand zou ik sowieso diverse instellingen doen.quote:Op maandag 12 augustus 2013 11:38 schreef mentalpower het volgende:
http://www.webklik.nl/user_files/2010_06/142091/vuur.jpg
zo wil ik dat het eruit ziet net zoals mijn ogen het zien.
In feite gebruik je alleen de verschillende belichtingstanden op de camera natuurlijk. Maar het is ook wel leuk om te weten wat de wetenschap achter het fotograferen is...quote:Op maandag 12 augustus 2013 11:31 schreef DonJames het volgende:
[..]
Sunny 16 gebruik je dan ook niet voor camera's die een lichtmeter hebben.
[..]
Inderdaad!
Maar als jij niet gevorderd bent, moet je dan niet je vraag stellen in het beginnerstopicquote:Op maandag 12 augustus 2013 11:44 schreef mentalpower het volgende:
ja maar dan moet ik allemaal dingen uit gaan proberen... dit is toch een gevorderden topic?
dan weten jullie dat toch?
in zo'n situatie heb je dus best veel licht.quote:Op maandag 12 augustus 2013 11:38 schreef mentalpower het volgende:
http://www.webklik.nl/user_files/2010_06/142091/vuur.jpg
zo wil ik dat het eruit ziet net zoals mijn ogen het zien.
Sja, welke lens, hoe close ben je, wil je alleen vuur, hoe donker is het straks... etcquote:Op maandag 12 augustus 2013 11:44 schreef mentalpower het volgende:
ik moet overigens nog steeds het juiste antwoord horen maar dat ff terzijde.
nou ik vind me zelf eigenlijk wel mee dan gevorderd zelfs, ik weet alleen niet hoe de belichtingsdriehoek werkt... dat mag dan toch geen probleem zijn.quote:Op maandag 12 augustus 2013 11:46 schreef Stefan het volgende:
[..]
Maar als jij niet gevorderd bent, moet je dan niet je vraag stellen in het beginnerstopic![]()
Wij zijn gevorderd, niet helderziend!quote:Op maandag 12 augustus 2013 11:44 schreef mentalpower het volgende:
ja maar dan moet ik allemaal dingen uit gaan proberen... dit is toch een gevorderden topic?
dan weten jullie dat toch?
ik moet overigens nog steeds het juiste antwoord horen maar dat ff terzijde.
Zie de smiley, het was een geintjequote:Op maandag 12 augustus 2013 11:48 schreef mentalpower het volgende:
[..]
nou ik vind me zelf eigenlijk wel mee dan gevorderd zelfs, ik weet alleen niet hoe de belichtingsdriehoek werkt... dat mag dan toch geen probleem zijn.
als je mooie plaatjes maakt ben je toch geen beginner meer?
Maar op welke belichtingsstand zet je hem? Meervlaks? Center? Punt?quote:Op maandag 12 augustus 2013 11:47 schreef Flipmoehoe het volgende:
[..]
in zo'n situatie heb je dus best veel licht.
Je wil de vlammen helder hebben.
Ik zet mijn camera dan op AV,
stel het diafragma in op F8 (redelijk veel scherp)
iso waarde dusdanig dat de sluitertijd goed is (1/125)
komt je denk ik uit op iso100 of iso200.
zo heb ik laatst een foto gemaakt van onze kachel in de tuin met exact hetzelfde resultaat als jou voorbeeld foto
(was met een 24-105 L met stabilisatie op 70mm, sluitertijd had in principe nog korter gekund)
sluitertijd van 125th is veel te langquote:Op maandag 12 augustus 2013 11:47 schreef Flipmoehoe het volgende:
[..]
in zo'n situatie heb je dus best veel licht.
Je wil de vlammen helder hebben.
Ik zet mijn camera dan op AV,
stel het diafragma in op F8 (redelijk veel scherp)
iso waarde dusdanig dat de sluitertijd goed is (1/125)
komt je denk ik uit op iso100 of iso200.
zo heb ik laatst een foto gemaakt van onze kachel in de tuin met exact hetzelfde resultaat als jou voorbeeld foto
(was met een 24-105 L met stabilisatie op 70mm, sluitertijd had in principe nog korter gekund)
Met alle respect, als ik dat soort basale dingen niet zou weten, zou ik mezelf geen gevorderde durven noemen.. Dat betekent immers dat je niet weet waarom het plaatje mooi is, of wat je moet doen om de volgende keer weer een mooi plaatje te krijgen. Maar dat is geheel mijn persoonlijke mening natuurlijk.quote:Op maandag 12 augustus 2013 11:48 schreef mentalpower het volgende:
[..]
nou ik vind me zelf eigenlijk wel mee dan gevorderd zelfs, ik weet alleen niet hoe de belichtingsdriehoek werkt... dat mag dan toch geen probleem zijn.
als je mooie plaatjes maakt ben je toch geen beginner meer?
Dit topic is wmb geen topic waar alleen gevorderden mogen komen, dit is een topic waar je wat moeilijkere vragen stelt dan waar is de aanknop en die dan mensen die zich gevorderd durven noemen beantwoordenquote:Op maandag 12 augustus 2013 11:52 schreef DonJames het volgende:
[..]
Met alle respect, als ik dat soort basale dingen niet zou weten, zou ik mezelf geen gevorderde durven noemen..
maar waarom lees ik dan al drie pagina's over belichting terwijl dit een gevorderden topic is?quote:Op maandag 12 augustus 2013 11:52 schreef DonJames het volgende:
[..]
Met alle respect, als ik dat soort basale dingen niet zou weten, zou ik mezelf geen gevorderde durven noemen.. Dat betekent immers dat je niet weet waarom het plaatje mooi is, of wat je moet doen om de volgende keer weer een mooi plaatje te krijgen. Maar dat is geheel mijn persoonlijke mening natuurlijk.
Zo bedoel ik het ook niet, wat mij betreft is 'ie hier ook van harte welkom hoorquote:Op maandag 12 augustus 2013 11:54 schreef Stefan het volgende:
[..]
Dit topic is wmb geen topic waar alleen gevorderden mogen komen, dit is een topic waar je wat moeilijkere vragen stelt dan waar is de aanknop en die dan mensen die zich gevorderd durven noemen beantwoorden
Meervlaksquote:Op maandag 12 augustus 2013 11:50 schreef RikH het volgende:
[..]
Maar op welke belichtingsstand zet je hem? Meervlaks? Center? Punt?
Onzin. Juist als je zelf geen invloed hebt op het omgevingslicht, is manueel de uitkomst. Je camera kijkt naar de verdeling van licht en die moet normaal verdeelt zijn. Heeft je histogram een grote afwijking naar links of rechts, dan wordt dit bijgestuurd. Probeer voor de gein maar eens een knappe foto in de schemer of in een sfeervol restaurant te maken. De sfeer ben je kwijt en de bakstenen kan je tellen, zeker als je flitser meedoet.quote:Op maandag 12 augustus 2013 10:20 schreef Susteren het volgende:
[..]
M is niet áltijd de beste optie. Als de lichtomstandigheden het zelfde blijven (studio/indoor) natuurlijk wel, maar op een dag als gister waar er af en toe wolken voor de zon zijn en het licht dus snel verandert kan de A stand erg fijn kan werken.
Sorry hoor, maar als je niet weet hoe de belichtingsdriehoek werkt, weet je gewoon niet hoe belichting werkt. Het is de basis van belichting!quote:Op maandag 12 augustus 2013 11:56 schreef mentalpower het volgende:
maar waarom lees ik dan al drie pagina's over belichting terwijl dit een gevorderden topic is?
kijk om eerlijk te zijn weet ik best hoe belichting werkt.
Ik ookquote:
Dus je gaat moeilijk in een menu aanpassingen doen, omdat je camera het automatisch moet doen en jij anders niet genoeg invloed hebt?quote:Op maandag 12 augustus 2013 12:02 schreef Susteren het volgende:
[..]
Gewoon je ex compensatie aanpassen
Menu? Ik weet niet hoe het bij Sony werkt, maar ex compensatie is bij Canon gewoon met het scroll wiel waarmee je normaal de sluitertijd zou aanpassenquote:Op maandag 12 augustus 2013 12:12 schreef Pizza_Boom het volgende:
Vriendelijk verzoek aan iedereen: spreek even in normale termen ipv merkgebonden namen. Dus diafragma voorkeur in plaats van TV stand ofzo. IS zegt ook niet iedereen wat, noem dat gewoon beeldstabilisatie.
[..]
Dus je gaat moeilijk in een menu aanpassingen doen, omdat je camera het automatisch moet doen en jij anders niet genoeg invloed hebt?
Sony, mijn camera is een Sonyquote:Op maandag 12 augustus 2013 12:14 schreef Susteren het volgende:
[..]
Menu? Ik weet niet hoe het bij Sony werkt, maar ex compensatie is bij Canon gewoon met het scroll wiel waarmee je normaal de sluitertijd zou aanpassen
Wat is dan de meerwaarde boven manueel? Bij manueel weet je zelf redelijk waar je moet gaan zitten (ik zit er maar weinig echt naast), bij die andere moet je eerst maar afwachten wat je camera ervan maakt en dat nog eens aanpassen.quote:Op maandag 12 augustus 2013 12:14 schreef Susteren het volgende:
[..]
Menu? Ik weet niet hoe het bij Sony werkt, maar ex compensatie is bij Canon gewoon met het scroll wiel waarmee je normaal de sluitertijd zou aanpassen
Je hebt deels wel gelijk hoor, M is meestal the way to go. Maar mijn punt is dat bij snel wisselende lichtomstandigheden diafragma voorkeur vaak wat soepeler werktquote:Op maandag 12 augustus 2013 12:18 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Wat is dan de meerwaarde boven manueel? Bij manueel weet je zelf redelijk waar je moet gaan zitten (ik zit er maar weinig echt naast), bij die andere moet je eerst maar afwachten wat je camera ervan maakt en dat nog eens aanpassen.
en hier stoor ik me dus aan...quote:Op maandag 12 augustus 2013 12:12 schreef Pizza_Boom het volgende:
Vriendelijk verzoek aan iedereen: spreek even in normale termen ipv merkgebonden namen. Dus diafragma voorkeur in plaats van TV stand ofzo. IS zegt ook niet iedereen wat, noem dat gewoon beeldstabilisatie.
[..]
Dus je gaat moeilijk in een menu aanpassingen doen, omdat je camera het automatisch moet doen en jij anders niet genoeg invloed hebt?
quote:Op maandag 12 augustus 2013 11:13 schreef Susteren het volgende:
[..]
als het zonnetje lacht, diafragma op acht
1/30 is echt veel en veel te lang. Vlammen bewegen veel sneller, ik kreeg op 1/200 al wazige meuk. Om de details in de vlammen 'scherp' te krijgen moet je eerder naar 1/800-1/1250.quote:Op maandag 12 augustus 2013 11:56 schreef mentalpower het volgende:
[..]
maar waarom lees ik dan al drie pagina's over belichting terwijl dit een gevorderden topic is?
kijk om eerlijk te zijn weet ik best hoe belichting werkt.
vlammen moet je met een vrij lange sluitertijd doen anders blijft er niets van je vlam over.
zelf zit ik in de richting van f4-f8 iso 100 en 1/30 op statief zo worden je vlammen mooi vol.
ik vind het alleen wel grappig dat het eerste onderwerp in gevorderden toch vreselijk basic is.
mijn 2 centen.
Laten we het erop houden dat het afhankelijk is van de situatie... het ene vuur is het andere niet.quote:Op maandag 12 augustus 2013 13:17 schreef Ener-G het volgende:
[..]
1/30 is echt veel en veel te lang. Vlammen bewegen veel sneller, ik kreeg op 1/200 al wazige meuk. Om de details in de vlammen 'scherp' te krijgen moet je eerder naar 1/800-1/1250.
Nou waren dat meestal wel iets grotere vuurballen (metertje of 3 tot 5 soms). Maar de sluitertijd is ook niet gekozen vanwege de hoeveelheid licht.
Dan nog is 1/30 te lang. Tenzij het je bedoeling is om het vuur in een waas te krijgen, maar daar ging het juist niet om. Er werd gevraagd hoe vuur te schieten 'zoals je dat met eigen ogen ziet'.quote:Op maandag 12 augustus 2013 13:22 schreef RikH het volgende:
[..]
Laten we het erop houden dat het afhankelijk is van de situatie... het ene vuur is het andere niet.
excuse!quote:Op maandag 12 augustus 2013 13:29 schreef Ener-G het volgende:
[..]
Dan nog is 1/30 te lang. Tenzij het je bedoeling is om het vuur in een waas te krijgen, maar daar ging het juist niet om. Er werd gevraagd hoe vuur te schieten 'zoals je dat met eigen ogen ziet'.
Hier staan ook nog wel wat interessante voorbeelden, van allerlei soorten vuur met sluitertijden erbij.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |